SOLIDE LIGSTOEL De Rijkswerf te Hellevoetsluis f 1.35 J. Dunselman TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 6 MEI 1933. 11 JiTJsJ 'Ufof wilt 11 *Woot gaan we firn? 5 Z4J die gaan sterven groeten U nimmmrimiwnwuNtMiHHi TTTRT De kabinetscrisis. aardige Pakjes, BEousjes, SSipovers, Broekjes en alles wat daarbij behoort. Vooral zeer laag in prijs, toch goed!. Kleeding magazijnen. Keizerstraat 24 Verminderde productie van zeegras. Saneeringsplan voor het bloem- bollenbedrijf. Het Nederlandsch-Duitsche handelverdrag. Het conflict bij de K.L.M. MIJNHARDTs Zenuw-Tabletten 75« Laxeer-Tabletten 60« Hoofdpijn-Tabletten 60 A.S. HUIZENVEILING -De Rijkswerf te Hellevoetsluis wordt opoe-f heven, dat is een vaststaand feit. Oók liier! in Den Helder zullen wij de gevolgen van deze opheffing ondervinden. Het doet ons i gezien het groote belang dat men hier bij deze i kwestie heeft, genoegen onzen lezers bii-1 gaand artikel over genoemde werf te kunnen I aanbieden. Het is van de hand van den heer s S. de H. verschenen in het Aprilnummer I van het tijdschrift „Ons Zeewezen", waarvan 1 ue redactie zoo vriendelijk was ons toe te staan, het artikel in zijn geheel over te nemen. Een terug blik op ver schillende werkzaam heden. Zooais men weet is door den Minister van Defensie besloten de Rijkswerf te Hellevoetsluis op te heffen. De redenen daartoe zijn, dat de rentabiliteit niet vol doende wordt geacht en dat men voor ge brek aan werk vreest. Op deze redenen zal hier slechts kort worden ingegaan. Want een bespreking voert al heel snel op het terrein der poli tiek hetwelk in dit blad met een bordje „Verboden Toegang prijkt". Wat de ren tabiliteit aangaat moet men zich allereerst voor oogen houden, dat. de Rijkswerf tot voor enkele jaren „Marinewerf heette, en dat nog steeds de Marine voor een groot deel het doen en laten van de werf be paalt. Dit maakt, dat men gedwongen is steeds een eventueele mobilisatie in het oog te houden en dat aldus veel inrich tingen en bepalingen bestaan, die renta biliteit in den gewonen zin des woords ver hinderen. Zoo kan men het personeel niet uitzetten of inkrimpen naar gelang van de onderhanden of te verwachten werk zaamheden. En wat de loonen aangaat het personeel is overheidspersoneel! Gebrek aan w erk dreigt inderdaad. Door de sterke bezuiniging bij alle Staatsdien sten worden alle herstellingen en nieuwe aanschaffingen tot een kleinst mogelijk be drag teruggebracht. De Marine vaart min der. Bij herstellingen aan Marine-schepen wordt meer dan vroeger gebruik gemaakt van de bemanningen der vaartuigen. Maar dat maakt werfmenschen overbodig. De werf te Hellevoetsluis bestaat bijna 800 j.1 Aan schrijver dezes is de volledige geschiedenis van deze drie eeuwen werf- bedrüvigheid niet bekend. Wel worde hier even in de herinnering geroepen, dat Ad miraal de Ruyter veelal de reed© van Goeree opzocht. Stadhouder Willem III vertrok naar Engeland uit Hellevoetsluis. Het huis, dat hem aldaar onder-dak bood, staat nog bekend als het „Prinsenhuis". Plannen tot opheffing begonnen al in de 19e eeuw op te duiken. De jaren vóór den Oorlog brachten velerlei werk. Toen tertijd' bestond onze .jhome-fleet" uit veel meer schepen dan thans en Hellevoet was standplaats van o.a. twaalf torpedobooten. f>an was er de monitor „Reinier Claes- zen", speciaal voor het Goereesche Gat ge bouwd. Dit schip had de hebbelijkheid slecht te sturen en maakte veel averij! Een groot werk uit die dagen was de groote overhaal van. den monitor. Alles werd grondig nagezien, er hadden verbouwin gen plaats, de gesehuttoren werd vervan gen door een kanon achter schild, enz. En tóen alles klaar was, kwam bericht uit Den Haag, dat men het schip voor den verkoop gereed moest maken Toen kwam de mobilisatie. En daarmee vier jaren van zeer groote drukte. Vaak moest- tot diep in den nacht gewerkt wor den. Een Duitsche onderzeeboot, gestrand op de Ribben, en na drie dagen vlot ge maakt, werd binnengebracht. Bii die ge legenheid werd een merkwaardige ontdek king gedaan. Vóór den oorlog had n.L de Hoofdingenieur van de werf voorgesteld dien toegang naar zee te dempen, en daar voor in de plaats een kanaal naar de koop- vaardiihaven te maken. Het plan was ge heim. En toch stond in rood' op een dei- kaarten van de duikboot het kanaal inge- schetst als „geplanter Kanal"! En toen de Duitschers België ontruim den, in 1918, kwam een heeie vloot torpe- dfobootjes en andere scheepjes vluchten, welke naar Hellevoet werden verwezen. Ze werden geïnterneerd en de mannen aan boord gingen direct aan het werk om de schepen in orde te brengen. Alles werd schoongemaakt en nagezien. Daar viel de beslissing, dat alles aan België moest wor den uitgeleverd. Men heeft toen de Duit schers in een gebouw aan den wal ge bracht, opdat ze niet hun schepen zouden v,ernielen, waardoor het Nederlandse-li Gouvernement in groote ongelegenheid zou zijn gekomen. Na den oorlog werd het beduidend kal mer. Er vloeiden vele werklieden af. In 1921 verdween ook ce Marine uit Helle voetsluis. Er kwam een kalmte, die be angstigend werd. Soms hadden de men skien maanden vrijwel niets te doen. In 1928 werd' door Minister Lambooy wederom een opheffingspoging gedaan, welke echter door de Kamers slecht ont vangen werd. Omstreeks dien tijd werd de werf van Marinewerf tot Rijkswerf omgezet. Alle Rijksdiensten zouden van haar gebruik kunnen maken. En zoo kwam een laatste opbloei, welke nu door de crisis kortweg nfpfpsnoden is Wat nu in jaren niet meer gebeurd vas, werd nu gedaan: het bouwen van schepen, hoewel van klein formaat. Voor hiervan meer wordt meegedeeld, zal eerst een korte schets A'an de inrich tingen worden gegeven. Van het Haringvliet komt men door een kort kanaal, dwars door het stadje, en met grachtkarakter, via een sluis m liet natte dok, na nog een drijvende brug te zijn gepasseerd. De sluis is geen schut sluis, maar dient tot regeling van oen waterstand van de werf (in verhand o.a. met het dokken). Het natte dok heeft een iangwerpigen vorm met één rechten en ëén gebogen kant. Zoo zijn er als het vat een kade en een baai. De laatste neem in hoofdzaak opliggende schepen op. ce eerste is aanlegplaats voor schepen, me voor een kort bezoek komen. En hele maal aan het eind van het natte dok ng- ffen de droge dokken, twee achter elkaar Ze zijn door draaideuren verhonden Één schipdeur geeft toegang tot beide dokken, welke gegraven dokken zijn, zwaar bemetseld, en dateeren de van meer dan een eeuw geleden. En toch zijn ze nog steeds in zeer goeden staat en uitsteken bruikbaar. Ieder dok kan schepen van ca 70 m lengte en 15 m breedte opnemen. Veel schepen van die afmetingen telt de Marine niet meer.... Aan werkplaatsen zijn er achtereenvol gens de bankwerkerii, de ketelmakerij en gieterij, de scheepsbeschieterswerkplaats, de houten scheepmakerij, de ijzeren scheepmakerii, de takelaarswerkplaats, de smederij, de monteurswerkplaats en de zeilmakerij. Vlak bii het Directiegebouw staat het torpedo-atelier. En dan is er ten slotte de schilderswerkplaats. De meeste dezer werkplaatsen ziin voor zien van verouderde werktuigen, hoewel moderniseering op bescheiden schaal plaats gehad heeft. In het algemeen heeft de langdurige onzekerheid omtrent het lot van de werf verlammend gewerkt op het instand' houden van de inrichtingen, aan gezien men er tegen opzag veel geld uit te geven voor een bedrijf, dat wellicht al snel zou verdwijnen. Een ander gevolg was, dat nooit op grondige wijze de platte grond herzien is. En zoo liggen de ver schillende werkplaatsen ver uiteen en is aan transportmiddelen van de een naar de andere en van alle naar de dokken, niets aanwezig, hetgeen niet gunstig inwerkt op snelheid van werken en op kostprijzen. Ja, zelfs de dokken zijn niet eens voorzien van behoorlijke hijschinrichtingen! Aan kranen zijn vier stuks aanwezig: een drij vende bok van 25 ton hijschvermogen, een vaste 5-tons kraan met handbeweging en twee kleine 2-tons handki-aantjes met wei nig sprei. De bok is van 1874 en heeft ook handbeweging. En toch is met deze onvoldoende inrich ting heel wat werk verzet. In de laatste vijf jaar is gebouwd een achttal vaartuig jes. Eersteling was een sleepboot van 60 pk voor den Torpedodienst in Nieuwediep. Daarop volgde een groote directiemotor boot voor het Korps Pontonniers en Tor- pedisten te Gorinehem. De volgende op dracht betrof een motorvlet van den Wa terstaat; dan werden gebouwd twee motor- booten voor den Rijkshavendienst (reeds beschreven in dit Tijdschrift), gevolgd door weer een motorvlet. Het voorlaatste scheepje was de motorvlet „De Pionier" voor de Genie. En in afbouw is de „Sper wer", voor de visscherij-inspectie op de Zeeuwsche stroomen. Voor de Rijkswerf te Willemsoord werd een groote geconstrueerde mastbok aan gemaakt, terwijl op het gebied van con structiewerk ook kapspanten voor de groote hal van de Eilandenbeurs te Nieuw Helvoet werden gebouwd. Voor de Marine werden vele paravanes (mijnenafweertuig) vervaardigd. Voor het Loodswezen werd'en tientallen tonnen en boeien in elkaar gezet. Deze werden op voorstel van den toenmaligen Ingenieur voor het eerst gelascht, inplaats van geklonken. Voor de .Genie is een vijftiental groote zoeklichten aangemaakt. De lampen hier voor, en ook de spiegels, kwamen van el ders, doch de rest, zoomede de montage van alle onderdeelen, was het werk der Rijkswerf. Van belang is ook het veranderen van de machine-installatie van de Pantserboot „Friso". De oude motoren en hulpmoto ren met hun leidingen, enz., werden uit- gesloopt en nieuwe machines met biibe- hooren ingebouwd. Het spreekt vanzelf, dat ook de Afdeeling Scheepsbouw hierbij ruim te doen had, want, behalve dat de fundatiën geheel vernieuwd moesten wor den, bleek ook de vernieuwing van vele huidplaten noodig. Een dergelijke ver bouwing van de Pantserboot „Brinio" is nog onderhanden. Bii de „Friso" had' de verandering veel succes; op den proef tocht bleek het schip harder te loopen dan ooit te voren. Een andere verbouwing betrof het Stoombetonnings- en Gastransportschip „Vlissingen". Hiervan wei-den in vier en een halve maand tijd in de 40 huid- en sohotplaten vernieuwd, zoomede talrüke spanten. Ook overigens werf het vaartuig deugdelijk nagezien en onderhanden ge nomen. Op twee kleinere hetonningsschepen had' vervanging van de motoren plaats, ge paard1 gaande met verbouwing van de fundatiën. Vernieuwing van eenige platen had voorts plaats op de Stoomloodsboot No. 17, welke in den Nieuwen Waterweg in De cember 1931 werd aangevaren. Ware de stoot iets voorlijker aangekomen, dan zou het schip naar alle waarschijnlijkheid ge zonken ziin. Nu was. het na zes weken weer geschikt om zee te kiezen. Een eigenaardige opdracht was om het Lichtschip No. 7 (Noord-Hinder) van nieuwe masten te voorzien. Het was n.1. noodig gebleken om de zendcapaciteit van den radiozender te vergrooten, omdat meer en meer deze zender als radio-peil baken door de zeevaart wordt gebruikt. De antenne moest nu 25 m hoog komen. Van de gelegenheid, dat het schip binnen was, werd gebruik gemaakt, om het goed np te zien en te herstellen, wat daarom, vroeg. Het heele nieuwe tuig werd in tien dagen gemaakt en aangebracht, wat rooi de zeer kleine ploeg takelaars een schit terende prestatie was. En onderwijl kwamen geregeld Marine schepen en vaartuigen van andere Depar tementen voor herstellingsbeurten en dokkingen binnen. Het Wachtschip te Vlissingen, de ex-kruiser „Noord-Bra bant", was het grootste dier schepen. Het kon juist de sluis passeeren en paste pre cies in de dokken, die toen samen dienst deden. De merkwaardigste booten, die op visite kwamen, waren de veerponten Moerdijk" en „Willemsdorp". Men ziet, er was veel en velerlei te doen. En met het bovenstaand is lang niet alles vermeld. De uitgebreide herstellingen aan schepen in conservatie, het gereed maken van Hr. Ms. „Gouden Leeuw" voor het (vertrek naar Indië (gedeeltelijk ook in Nieuwediep), de talriike onderhoudswerken aan de gebouwen en machines van de werf zelve, waartoe in de eerste plaats het ha'l vernieuwen van de tusschendeuren dei dokken en dan het maken van nieuwe groenharten vloeddeuren, dat alles gaf vele handen werk en vele monden brood. Ook indirect! Nu zal dit binnenkort tot de geschie denis behooren en daarmee zullen de meesten der ongeveer 300 man van het personeel in de zorgen geraken en met hen vele middenstanders. Het fleurige Hellevoetsluis van eertüds zag het Gar nizoen, een groot deel van het Loodswe zen, de Marine met haar opleidingen en wachtschepen verdwijnen. Thans gaat het laatste levenbrengend bedrijf ter ziele. In 1936 zou het drie eeuwen bestaan hebben. Een klein woord van vaarwel bii dit verscheiden is gemotiveerd. En wij be denken, dat nu weer een stukje Marine- geschiedenis afgesloten wordt en weer een Marinestadje als zoodanig ophoudt te be staan. Jammer! Want men kan verwoed ontwapenaar ziin.... toch hangt met de Marine een goed deel Nederlandsche glorie samen. Jammer óók. dat nu opnieuw vele menschen slachtoffers van de crisis worden. Overleg van dr. Colijn met Ka merfracties van links en rechts. Naar de „Nw. Rott. Crt." verneemt, heeft dr. H. Colijn in verband met de hem verleende opdracht tot vorming van een parlementair kabinet, zich gewend tot de navolgende Tweede Kamerfracties: de roomsch-kaholieke, de anti-revolutionaire, de chr.-historische, de liberale en de vrijz. democratische, met verzoek, zoo mogelijk voor a.s. Dinsdagavond, hun opvatting te mogen vernemen over een door lym ont worpen regeeringsprogram. HET TWEEDE KAMERLID L. DE VISSER VOOR DE RECHTBANK. Het Tweede Kamerlid L. de Visser, voorzitter van de Communistische partij, Holland, zal op 18 dezer voor den politie rechter te Tiel terechtstaan, terzake dat hij in een openbare vergadering van ge noemde partij op 11 April j.1. te Tiel ge houden, zich op beleedigende wijze heeft uitgelaten over den Duitschen rijkspresi dent Hindenburg. VEETEELT-UITVOER TOT OP EEN DERDE GEDAALD. De waarde van den Nederlandschen uit voer van veeteelt-voortbrengselen, die in het eerste kwartaal van 1929 nog 98r/2 millioen gulden bedroeg, was in het afge- loopen eerste kwartaal gedaald tot 38 mil lioen gulden, dat is 61 pet. lager dan 4 jaar geleden. TUINBOUW-DEBACLE. De geldelijke omzet der coöperatieve veilingen van groenten, fruit en bloemen daalde van 100 millioen gulden in 1928 tot 65 millioen in 1932. Noord- en Zuid-Hol land kwamen van 77 op 46 millioen of 40 pet. minder. OVERSCHRIJDING VAN BEGROO- TINGSPOSTEN DOOR NOOD LIJDENDE GEMEENTEN. Een circulaire van de regeering aan de colleges van Ged. Staten. De minister van binnenlandsche zaken heeft het volgende aan de colleges van Ged. Staten geschreven: Bij de beoordeeling van raadsbesluiten tot wijziging der begrooting van verschil lende gemeenten, welke rijksonderstand genieten of genoten hebben, is mij meer malen gebleken, dat uitgaven worden ge daan, welke een goedgekeurde begroo- tingspost overschreden, zonder dat spra ke kon zijn van een buitengewoon geval j van dringenden spoed, als voorzien in i artikel 248, 2e lid der Gemeentewet. Zijn deze overschrijdingen in normale gevallen reeds hoogst ongewenscht, zij zijn bij „noodlijdende" gemeenten geheel ontoelaatbaar te achten. Het ligt voor de hand dat deze over schrijdingen, voor zoover zij althans geen betrekking hebben op betalingen, welke ingevolge het Kon. besluit van 28 Maart 1925 (St.bl. 125), tot regeling van de wederzijdsche betalingen tusschen het Rijk en de gemeenten plaats hebben, voordat de goedkeuring op het besluit tot begrootingswijziging is verleend, niet in het bedrag van den rijksonderstand kunnen worden opgenomen. Herman Njptls' I Evenmin kan ik toelaten, dat derge- i lijke onrechtmatige uitgaven naar een j volgend dienstjaar worden verschoven, tengevolge waarvan zij hoogst waarschijn lijk direct of indirect toch weder voor rijksrekening zouden komen. Het vorenstaande geeft mij aanleiding de medewerking van uw college in te roe pen. teneinde te verkrijgen, dat deze on rechtmatige uitgaven in het vervolg uit de rekeningen der betrokken gemeenten worden geweerd. Oorzaak: een infectieziekte, niet de afsluiting van de Zuiderzee. Niettemin tegemoetkoming aan de pachters. Op vragen van het Tweede Kamerlid Duys: Is het den minister bekend, dat tenge volge van de afsluiting van de Zuiderzee de productie van zeegras zeer ernstig is teruggeloopen en de gevolgen hiervan voor de zeegrasvisschers van zeer ern- stigen aard zijn? Zoo ja, is de minister niet van oordeel, dat het niet billijk is, dat de Staat voort gaat met van deze zeegrasvisschers de pacht, die zij aan den Staat hebben te betalen, tenzij dan hoogstens voor een zeer gering bedrag, in te vorderen? Is de minister niet van oordeel, dat het reduceeren dezer pacht met 30 40 pet., zooals onder anderen het bestuur der registratie en domeinen van plan is, op verre na niet voldoende is, om deze zeegrasvisschers in de door hen geleden schade tegemoet te komen, en, zoo ja, is de minister bereid een reductie van ten minste 80 pet. toe te passen? heeft de minister van financiën ge antwoord: 1. Het is den ondergeteekende bekend, dat de productie van zeegras over 1932 belangrijk minder is dan gewoonlijk. De oorzaak hiervan is, naar den onderge teekende is gebleken, niet de afsluiting van de Zuiderzee, zooals in de vraag wordt gesteld, doch een infectieziekte, die ook in andere landen langs de zee kusten is geconstateerd. 2/3. Hoewel derhalve de praemisse, waarvan in de vragen wordt uitgegaan, onjuist is en hoewel de betrokken pachters volgens de pachtconditiën ten deze geener lei aanspraak op tegemoetkoming in de geleden schade kunnen doen gelden, is hun in dit bijzondere geval een pacht somvermindering over 1932 toegekend van 40 pet. Voor het nemen van een grooter deel van het risico voor rekening van den Staat bestaat geen aanleiding. De voorzitter van de voorloopige com missie van advies ter voorbereiding van eventueel te treffen maatregelen tot steun en saneering van het bloembollenbedrijf deelt mede, dat deze commissie dezer dagen een saneeringsplan heeft opgesteld dat Donderdag in groote trekken door den minister van oeconomische zaken en arbeid is goedgekeurd. Het plan komt in hoofd zaak op de volgende punten neer A. De uitvoerprijzen worden gestabi liseerd, geldend voor den geheelen uit voer in 1933, als volgt: hyacinthen 19, 18, 17, 16, 15, 14 en 13 cM. resp. f 9, f 7.50, f 6.25, f 5, f 4.50, f 3.50 en f 2.75. Tulpenenkele en dubbele 12 cM. op f 2.10; 11—12 cM. op f 1.40; 10—11 cM. op f 1.10. Darwin en andere late tulpen zift 12 cM. op f 1.60; zift 11 cM. op f 1.10 en zift 10 cM. op f 0.75. Narcissen soorten welke groote bollen voortbrengen, dubbelneus I f 2.40, dub- belneus II f 1.50rond I f 1.25, rond II f 0.60 per ton 15 ct. per kg. Soorten, welke kleine bollen voort- brengeu, dubbelneus. I f 1.50, dubbelneus II f 0.80, rond I f 0.40, rond II f 0.25 rer ton 18 ct. per kg. In zeer bijzondere gevallen kan aan buitenlandsche groothandelaren-weder- verkoopers een korting van 5 pet. worden toegestaan. Op den buitenlandschen om zet zal een heffing van waarschijnlijk niet hooger dan 3 pet. geschieden. B. Vaststelling van minimum binnen landsche prijzen als volgt: Hyacinthen maten als boven, resp. f6, f 5, f 4, f 3.25, f 2.75, f 2.25 en f 1,75. Tulpen, soorten als boven, resp. fl.40, f 1.f 0.75, f 0.90, f 0.65 en f 0.50. Narcissen, soorten welke groote bollen voortbrengen, per ton 10 cent per K.G., soorten welke kleine bollen voortbrengen, per ton 12 cent per K.G. Een nader te bepalen percentage lever baar en plantgoed zal zonder vergoeding moeten ingeleverd. Er zal een belangrijke inkrimping worden opgelegd van alle in 1933 op te planten bloembollen. Er mag niet geteeld of geëxporteerd worden dan op een door den voornoem den regeeringscommissaris te verstrek ken teeltbewijs, resp. exportbewijs. De regeering zal maatregelen nemen, waardoor voorkomen wordt, dat de prijs voor het binnenland buiten verhouding tot dien voor het buitenland zou op- loopen. Tevens zullen maatregelen getroffen worden, dat de noodige gelden zullen beschikbaar worden gesteld om de lever bare bollen, die overgebleven zijn, nó den normalen verkoop en na de inlevering zonder vergoeding, op te koopen. Aan gezien de gelden, benoodigd voor het opkoopen van het vrije surplus lever baar, waarschijnlijk niet van regeerings- wege zullen kunnen worden verstrekt, zullen deze gelden gevonden moeten worden in de hierboven bedoelde heffing op den export. Er zal ten spoedigste tot registratie van de te velde staande hyacynthen, tul pen en narcissen worden overgegaan. Het ontstellende resultaat voor den haringhandel. Men schrijft aan de „Nw. Rott. Crt.": Eerst gisteren bereikte ons eindelijk, nadat door belanghebbende reeders en handelaren verzocht was inlichtingen te mogen ontvangen over het verkregen re sultaat onZer afgevaardigden voor het han delsverdrag met Duitschland, een officieel communiqué van den directeur-generaal van handel en nijverheid. Bii <?e eerste ondarhawielingen was de kans voor een verlaging van het absurd hooge invoerrecht al gebleken uiterst ge ring te ziin; wel werd toen reeds de ver wachting uitgesproken, dat door de Duit sche regeering rekening zou worden ge houden met den grooteren inhoud van de z.g. Schotsche ton, welke 120 kg netto ha ring, en de Nederlandsche ton, welke slechts 100 kg netto haring inhoudt en voor welke beide soort tonnen toch het zelfde invoerrecht moest wrden betaald, hetgeen onbillijk is. De stelligste verwachting werd dan ook gekoesterd in kringen van belanghebben den, dat, ook al zou het invoerrecht niet worden verlaagd, deze onbillijkheid toch zoude verdwijnen en het invoerrecht voor het Nederlandsche fust met 20 pet. zou worden verlaagd. Toen in de „N.R. Ct." dan ook het re sultaat, door onze onderhandelaars bereikt, werd gepubliceerd en waaruit bleek, dat het invoerrecht op haring was terugge bracht tot 65 pet. van 9 mark, was men in reeders- en handelaarskringen ofschoon niet voldaan, toch ingenomen met het be haalde succes. Officieele bevestiging van bedoeld be richt bleef evenwel uit en meer en meer kwam men in belanghebbende kringen tot de conclusie, dat hier of daar iets moest haperen. En wat blijkt nu tot aller ontsteltenis? Onze onderhandelaars schijnen zich te hebben vergist met „netto" en „bruto" ge wicht. De 100 kg ton netto werd verwisseld met 100 kg bruto en hierop werd een verlaging toegestaan ad 65 pet. per 9 mark, zoodat het resultaat is, dat men voor het groote Engelsche fust een invoerrecht heft van 9 mark en voor het 20 pet. kleinere fust Hoe bedroevend zulk een resultaat dan M. 8.19 moet betalen! ook voor onzen handel moge ziin, een nog grooter teleurstelling trof belangheb benden. In het communiqué wordt vermeld, dat, gezien de niet gestabiliseerde valuta van de overige naar Duitschland haringexpor- teerende landen, de Duitsche regeering zich niet gerechtigd achtte, thans in ©en verdrag met Nederland het invoerrecht op haring definitief vast te leggen. Thans staan de reeders aan het begin van het seizoen; over enkele maanden be gint de groote uitvoer naar Duitschland. Voor tienduizenden menschen beteekent diit al dan niet werkloosheid. De reeders dienen nu te besluiten al dan niet ter haringvisscherü uit te varen. Duitschland betrekt nagenoeg 60 pet. van onze vangsten. Dit alles is uit den treure aan onzen regeeringsondërhandelaars be kend gemaakt, doch men heeft het niet noodig geacht een deskundige bii bedoelde onderhandelingen te Berlijn aanwezig te doen zijn; men was immers voldoende op de hoogte! Ernstig protesteert het blad tegen de houding onzer onderhandelaars. Van andere zijde verneemt het blad, dat de Reedérsvereeniging voor de Nederland sche haringvisscherü en de Bond van Ne derlandsche haringexporteurs tegen a.s. Woensdag een spoedeischende ledenverga dering in Den Haag hebben belegd met als onderwerp: Protest tegen het handels verdrag Nederland—Duitschland. DE ZAAK-SNEEVLIET. Het verzoek om Invrijheid stelling afgewezen. Het Gerechtshof te Amsterdam heeft Donderdag het verzoek om invrijheidstel ling van den heer Sneevliet afgewezen. De directeur van de K.L.M., de heer Plesman, deelde Donderdagmorgen mee, dat bij de K.L.M. ook toen nog geen enkel bericht van de Vereeniging van Verkeers vliegers 'is ingekomen, zoodat de directie over het conflict nog geen nadere mede- deelingen .kan doen. Ruim 2 maanden geleden door Ned. Ver. van Verkeersvliegers uitvoerige missive met grieven en wenschen bij K.L.M. dlreptie ingediend. Aneta meldt uit Bandoeng: Het A.I.D. de Preangerbode schrijft dat het dreigende conflict bij de K.L.M. al reeds lang in breeden kring werd ver wacht. Als gevolg van de steeds lager gewaardeerde arbeidsprestaties zond de Nederlandsche Vereeniging van Ver keersvliegers, waarvan de piloot Beek man voorzitter is, ruim twee maanden geleden een uitgebreide missive aan de directie, waarin uitvoerig en op zeer be zadigde wijze vele bezwaren werden uit eengezet tegen de verslechting van de arbeidsvoorwaarden, het gebrek aan sa menwerking tusschen pilotenen directie, en het nooit vooraf bespreken van nieuwe plannen van de leiding der K.L.M., zoo dat de vliegers telkens voor een fait accompli werden gesteld, waarbq meer malen orders niet konden worden opge volgd. Tenslotte zqn enkele wenschen geformuleerd, die men wilde zien inge willigd. Indien dit niet geschiedde, zoo deden de piloten weten, zouden zij hun dienstverband beëindigen. Alle leden heb ben dit stuk onderteekend. Buitenlandsch Overzicht Feuilleton Radio-programma Van links en rechts ,,De Zeven Provinciën" uit bezui nigingsoverwegingen vervangen door de Pelikaan" Het noodweer in Z.-Limburg heeft groote materieele schade veroorzaakt. Een uur lang vielen hagelsteenen zoo groot als knik kers Door bandieten is te New York een tienjarig meisje ontvoerd en na eenige dagen teruggebracht Een verklaring in het Lagerhuis over de afschaffing van den eed van trouw in Ierland Het conflict bij de K.L.M. Ruim 2 maanden geleden grieven en wenschen bij de K.L.M.-directie ingediend Het verzoek om invrijheidstel ling van Sneevliet is afgewezen Overschrijding van begrootings- posten door noodlijdende gemeen ten. Ontoelaatbaar zegt de ml- nister van Binnenlandsche Zaken. Vechtpartij tusschen communisten en fascisten te Amsterdam Amerika heeft, volgens betrouw bare gegevens, 17 millioen werk- looozen De verminderde productie van zeegras moet niet toegeschreven worden aan de afsluiting van de Zuiderzee Opening van het gebouw van de Heldersche eierveiling Het eerste HollandIndië vlieg tuig te Boedapest Liefdesdrama te Nieuw-Wolda. Twee jonge menschen ernstig ge wond De moord op den landbouwer te Numansdorp. Tegen den 25-jari gen varensgezel 20 jaar gevan genisstraf geëischt Dr. Colijn onderhandelt over zijn regeeringsprogram Een saneeringsplan voor het bloembollenbedrijf Marktberichten Marineberichten Omtrek nieuws pag. L l 2 2 1 2 en 6 - 3 H J H 5 5 9 6 5 m 5 n n 10 Zaterdag 6 Mei. Soiree Gymn.-ver. „Pro Patria", Casino 8 uur. Zondag 7 Mei. Operette-uitvoering Ver. Maria Congre gatie R.K. Volks 8 uur. Woensdag 10 Mei. Tooneelvoorstelling „Zomerzotheid", Ca sino 8 uur. Donderdag 11 Mei. Lezing met lichtbeelden Ned. Ver. tot be scherming van dieren, Musis Sacrum 8 u. Uitvoering Handelsschoolvereeniging, Casino 8 uur. Bij Apoth. en Drogisten^ Het juiste adres voor aankoop van Huizen. Makelaarskantoor „Vraag en aanbod" Plantsoenstraat 3 Telef. 300. Inlichtingen zonder kosten. De heeren Duymelaar en Smirnoff, als oudsten in het bedrijf, zijn onlangs door den heer Plesman ontvangen. Zij wezen op het groote risico en noemden als voor beelden de ramp van de »Ooievaar« te Bangkok en het avontuur van Van Dijk boven de Golf van Bengalen. Zq dienden het verzoek in, om het minimum-salaris voor jonge, piloten op f 225 per maand te stellen. Thans zijn» er die f 140 ver dienen. Het vorig jaar bedroegen de sa larissen der oudste piloten f 13.000 per jaar, thans zqn de salarissen veel minder Bovendien worden de eischen van den dienst steeds zwaarder en wordt het reis schema telkens versneld. De piloten hebben hun ontslag aanvrage verzonden. De piloten van de K.L.M., die Dinsdag avond hebben besloten tegen 1 Juli a.s. hun dienstverband met de K.L.M. te be ëindigen, hebben gisteren aan dit besluit uitvoering gegeven. De ontslagaanvragen zijn gisteren aan de directie van de K.L.M. verzonden. PERSONEEL VAN REVOLUTIONAIRE RICHTING BIJ DE ARTILLERIE- INRICHTINGEN. Mag niet tegelijkertijd een leidende functie in openbare lichamen bekleeden. Naar van bevoegde zijde wordt verno men, heeft de directie van de artillerie- inrichting aan de Hembrug van den minis ter van defensie een brief ontvangen, waarbij de leden van het personeel, die

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 5