MARINE-BRIEVEN UIT INOIË. pe Amsterdamsche week. de week van de Amsterdam- njf ,af „n eigenlijk mocht nier. dus ^e len.da' dit keerde Amster- ;,(l hi-ief ook tot berstens toe ge- Wi,iClie fftn niet fleurige en opgewekte n van wat er zoo allemaal te „«eest aan bijzondere en fees- is ^heurtcnissen. Dal valt inlus- ^jfi Unee.... Vermelden we het ijcieii »11 in d-e winkelstraten hier en feit- dalJvt veel meer was het niet!) ge- jaar '4 dat de winkels tot 10 uur 'geopend waren, dat er 'saVt>nt o-middag een bloemencorso »'oenf straten trok. dat tenslotte neer- jo°rde» het snei voorbijstuiven van tfl'f tientallen Ford-auto's, hier en f»M t wat bloemen versierd, en dat ijsr'f^dag een reclame voor.... de f» was dan zijn we reeds aan #n<L va'n de verslagen der speciale ^•e'Ken, verslagen die echter zelfs niet met den besten *111 enthousiasten toon te schrij- 'AT. Nu moet hier dadelijk aan vet a1 joeo-evoegd, dat het ook eigen- >td-e bedoeling van 't Koggeschip, li"1 deze week organiseerde ge- 1' fis een aantal bijzondere gebeur- 15ffS'tot het middelpunt van het l'ïramnia te maken. In de eerste Ipr0gA heeft de bedoeling voorgezeten, Iferiiani zooals het d-agelijks reilt I' fit meer en beter onder niet st-ad- l ir f'tp'n zoowel als onder stadgenooten iCid te maken, - wat dan voor- 1 Lliik door midctel van gereduceerde !L-en OP de spoorwegen en het be- hikbaar stellen van bonboek.ies voor IS bezoeken van diverse instellingen I wiriiven (gratis dan wel tegen zeer reduceerden prijs) had te geschieden, r wat dit hoofdpunt van d-e Am- rlldamsc-he week betreft, kan men, Lenstelling met de bovengenoemde |ier uiterlijke demonstraties, wel eeu succes spreken. Bii den aan- L van de week waren er reeds een Mie 6000 van dergelijke bonboekjes taffijeii en het bezoek van bonnen- leiders aan inrichtingen als onze Tele- I foonoentrale. Werkspoor, het Abattoir, een onzer grootste krantendrukkerijen, Ienz.enz., waar men alles in vol bedrijf van nabii kon aanschouwen, is dan ook |noot geweest. lk sprak hierboven van een speciale Amsterdamsche week-attractie, die piet bepaald een reclame voor de reclame Iwas.Er was echter een andere speciale attractie, die dat wél was en die trou- I wens ook niets anders bedoelde te zijn. IEr was n.1. met medewerking van het IGenootschap voor Reclame in het oude gebouw van de Ned. Handelsniaatschap- Laande Heerengracht '11 tentoonstel ling ingericht van „Verkeers-affiches" luit binnen- en buitenland; niet minder Iianeen 600-tal aanplakbiljetten uit vijf- Itifii verschillende landen waren hier fengehan-gen en vele daaronder wa lm behalve reclame voor het een of andere vervoermiddel of voor een be- Kpaalle stad. of landstreek, een bewijs foor het feit, dat.... d-e reclame- plireeuw, die ons vanaf aanplakborden |ffl muren tegemoet komt, niets aan perkte en aan vasthoud vermogen be- peft in te boeten, indien hij ook in Wiver artistiek opzicht aan de hoogste Jtischen voldo-et. Ook kan men hier lleeren dat de affiche zijn eigen sehoon- iWiseischen stelt en miet die van b.v. hen schilderij (wat, naar ook hier blijkt, Imor velen nog niet voldoende begre- I» wordt). We hebben in ons land, I-el treft men op de kleine Holland- |®Je afdeelin-g van deze tentoonstelling Jool; enkele goede „plakkaten" aan, Inliet gebied der goede moderne affiche lp een groote achterstand in te halen. V% deze expositie, die n-og enkele heken geopend blijft, een prikkel blij- piull speed aan het .inhalen te gaan! De Ford-fabriek. I Jk' Amsterdamsche week zette overi- |."s zeer goed in niet iets wat men een rfSrammapunt buiten mededinging |jJfunnen noemen. Het was de offi- opening van de Neöerlandsche ll^-atitomobielfabrieken in -ons Wes- I havengebied, een voor de stad belangrijke gebeurtenis, die Lp bijgewoond d-o-or vele gemeente- 'zoowel als provinciale autoriteiten Loeris door li-onderden vertegen- Lf'W's van allerlei lichamen en Lf«'Kingen, die per auto, per stoorn is/" aiet extra bussen van de tram e®rdeii. De openingsrede werd ooor den V-oorzitter van onze Kamer van Koophandel uitgesproken, die de ingenomenheid van die Kamer vertolk te met het feit van de inwerkingstelling van dit „eerste en eenige automobiel- fabricatie-bedrijf in o-n-s land" (een term die lii.i wel meende te mogen gebruiken, omdat de automobielfabriek, die Am sterdam in vroeger jaren een-s aan het and-ere uiteinde van Amsterdam, aan den Amstoldijk, bezeten hoeft „on tijdig moest worden opgeheven". Die toenmalige Spijker-automobielfabriek heeft inderdaad' nooit. spijkers niet koppen kunnen slaan, zoo dat van een wel gefundeerd bedrijf had- kunnen ge sproken worden! Daarvan is bij deze nieuwe fa briek, die onder leiding van archi tect Jan Kuijt geheel met Nederland- sche krachten en met Ned'erlandsch materiaal gebouwd werd, wel terdege sprake, al was het alleen maar omdat de industriek-on-ing Ford er achter staat en in het i'elicitatie-tele- gram, dat hij bij deze gelegenheid zond, nog eens verklaarde, dat hij „op alle mogelijke manieren" het succes van deze nieuwe onderneming ook in de toe komst zal blijven bevorderen. Natuurlijk was voor vele belangstel lenden bij deze gelegenheid de beroem de en ook wel voor sommigen beruchte lo-opendte band, anders gezegd het co-n- ve.y-or-systeem, hét neusje van de zalm. Er zijn hier twee van dergelijke syste men: het eerste bestaat uit een zg. jaloezie conv-eyor, die het werkstuk plus de mensohen vervoert; het tweede uit een ketting-oonveyor, die alleen maar het werkstuk verder brengt. Di recteur Both hield in zijn dankwoord nog een kleine pleitrede voor die veel verguisde lo-opende band. De bewering, dat men telkenmale de conveyors weer wat sneller laat loopen om de mensohen sneller te do-en werken, noemde hii bij voorbeeld ee valsche beschuldiging. Op een enkele uitzondering na toch hebben die conveyors een vaste snel heid, welke is vastgelegd bii het ont werpen er van en d'ie men onmogelijk naar willekeur kan verhoogen. Een interessante bezienswaardigheid wa-s ook de anderhalve kilometer lange baan, die bii de fabriek is aangelegd, en waar-op men alle in Nederland voor komende wegoppervlakken in natura aantreft en waarop elke nieuw gefabri ceerde Ford wagen aan den tand zal worden gevoeld. Henden op de tram. Nieuw tarief. Er bestond deze week niet alleen voor de hoofdstedelijke menschen. maar ook voor de hoofdstedelijkehonden, red-en om te „vlaggen"! Zij zullen in het vervolg als passagiers op onze tram worden toegelaten. B. en W. hadden dit punt in hun jongste tramvoordracht opgenomen en, al bestond er hier en da-ar in d-en Raad opp-o-sitie tegen, het kwam er door, voornamelijk wel uit de overweging, dat die tram zooals het nu is geen enkele mogelijkheid van ver meerdering van inkomsten mag laten schieten. En de hondenliefhebbers had den uitgerekend, dat hun trouwe vier voeters toch zeker wel eenige duizen den mee per jaar in het tramlaadje zou den brengen. Het nieuwe tramtarief, dat met 1 Juli a.s. in werking zal treden, is er nu ook door. Het tarief blijft elf cent behalve voor tienrittenkaarten en de in te voeren vijfrittenkaarten, waarbij het 10 cent zal bedragen. De oude vro-eg- ritjes zullen een hergeboorte vinden in vróegi it-weekkaarten, gelaiig voor twee ritten per dag; zij zullen 75 cent kosten. Een andere nieuwigheid zijn de middag schone rkaarten voor 2-25 per maand. Er is, zooals te doen gebruikelijk, op liet Prinsenhof naar aanleiding van die tramvoordracht natuurlijk weer einde loos over het tramvraagstuk geboomd. Allerlei soorten tariefhervormingen werden voorgesteld, waarbij het sectie tarief-systeem ook weer eenige verde digers vond. Tenslotte legde men zich bii de genoemde kleine tariefwii-ziging van B. en W. met een flinke meerder heid neer. De meesten deden dat ken nelijk in dezelfde stemming als waar van de heer Gulden bij hot motiveoren van zijn stem blijk gaf. Hij gaf zo-oiets te kennen van: „Och, laten we 't dan maar weer eens zoo probeeren; baat „ijet, dan schaadt 't tenminste, om dat er toch niet zoo heel veel gewij zigd wordt, ook niet meer dan er nu reeds voortdurend geschaadt wordt; waar 't met die tram heen moet weten we eigenlijk geen van allen. Misschien heeft zij voor stadsvervoer in een ge meente als de onze wel zijn tijd voor goed gehad en moesten we eigenlijk de zaak maar ineens over een geheel an deren boeg (een gemeente-taxi-boeg of niets dan autobussen b.v.) gooien.... maar dat gaat op 't oogeiiblik toch ook nietMeer houtsnijdend waren de oppositie-stemmen die zeiden waarom niet nog even, met tariefswijziging ge wacht totdat de nieuwe directeur, die nu toch eerstdaags benoemd moet worden, er is? Waarom niet even zijn meening afgewacht en deze wijziging er nog doorgejaagd, zoo dat die nieuwe man (die het toch al niet gemakkelijk zal hebben) direct aan handen en voe ten gebonden is, waar hij toch niet, nu dit besluit gevallen is, aanstonds weer met een tariefswijziging kan komen? Ja, inderdaad waarom niet? Het zijn van die raadselen waar men in overheidsbedrijven, niet het minst in gemeentelijke overheidsbedrijven, steeds weer voor komt te staan Afschaffing vacantie-toeslag. Er is tijdens dit laatste tramdebat ook weer over de hooge loonen bij dat bedrijf geklaagd. Enkele klagers kwa men met voorbeelden als daar b.v. zijn een portier van een garage met over de 50 per week loon, die deze klachten, op z'n zachtst gezegd toch wel eenigen grond van rechtvaardi ging gaven. De geineenteloonen in het algemeen kwamen deze week in een ander verband nog eens op den voor grond en wel door toedoen van de namens B. en W. in de Centrale Com missie van het georganiseerd Overleg gedane mededeeling, dat het gemeente bestuur van plan is vanaf 1934 geen vacantie-toeslag meer uit te keeren. Bij de laatste vaststelling der gemeen- teloonen is overeengekomen dat de thans uitgekeerde loonen zouden gel- 23 April 1933. Beste Jonker Jan. Er is weer een begin gemaakt met thuisvaren, waarvan uit den aard dei- zaak natuurlijk veel gebruik gemaakt wordt. De eerste maanden zijn de mail booten al volgeboekt en zal je ook in Nieuwediep spoedig heel wat thuis- vaarders tegenkomen. Dan zul je daar ook uit den mond van menschen die het meegemaakt hebben alle gebeuren van de laatste maanden kunnen hoo- ren, van de dienstweigering, van de muiterij op de „Zeven" en van den der den Japanschen oorlog. En dan zul je bemerken dat het eigenlijk met geen pen te beschrijven is (laat staan de mijne,) wat of ons geliefd „Jantje kaas" allemaal te doorstaan heeft gehad. Nu de zeekrijgsraad bezig is met de eerste processen der dienstweigering, zijn plotseling aller oogen (en speciaal die felle persoogen) weer gevestigd op de Marine en staan we wederom bloot aan de meest felle kritiek. En nu vooral merk je weer hoe of de Navy bij het Indische publiek heeft afge daan. Er komen stukken in de courant als een der betrokken Zeven Provin ciën-officieren ergens in een socië teit gaat dansen, ja men doet het voor stel ter perse gaan of de hoteldirectie, als ze zooiets zien gebeuren, de mu ziek niet zou willen laten stoppen, ten einde de marine de gelegenheid te ge ven zich van den dansvloer te verwijde ren. Een ander maal komt in de cou rant, als een Marine-man meenings- verschil heeft met een djongos, over een te betalen vertering en wordt ge heel ongemotiveerd het optreden dei- officieren op de Zeven Provinciën er bijgehaald. Kortom beste jongen, het zal nog wel een heel poosje duren al vorens wij hier het oude aanzien weer terug hebben, maar je toch al over- kropt gemoed loopt wel eens over. Gisteren was het bevelsovergave op de „Java" en neemt de eskader-com mandant meteen het commandement van zijn schip waar. Of dit in de toe komst beteekent dat er een kolonels- plaats minder zal komen, daarover tasten wij hier in het duister. Van de vier veroordeelden van den krijgsraad gingen er twee in hooger beroep en zal dus het Hoog militair de zaak ter hand moeten nemen. Overi gens is men hier te lande zeer inge nomen met de wijze, waarop de marine leiding ingegrepen heeft in het honds leven van zijn personeel. Maar al te zeer zijn zeer jeugdige schepelingen makkelijk te beïnvloeden en laat voor jeugdige marine-menschen de militaire invloed toch de voornaamste zijn. Maar 1 den tot 1935; aangaande de vacantie- toeslag is toen niets vastgesteld, zoo dat volgens de letter van de besluiten B, en W. wat die toeslag betreft de vrije hand lubben (althans in 1934). Volgens de S.D.A.P.-fractie eischt ech ter de goede trouw dat het geheele complex arbeidsvoorwaarden tot 1 Mei 1935 gehandhaafd blijft. Er zal, als de zaak eenmaal in den Raad komt, dus nog heel wat te doen zijn over het begrip „goeden trouw"in dezen.... Ampel gelegenheid 0111 op de zaak terug te komen krijgen we dus nog wel. Vóór den hoedenwlnkcV. Wat is bii deze teekening wel ver keerd? („Everybody's Weekly'). wie bad vroeger ooit gedacht, dat het noodig zou blijken ministerieel een samengaan in een vereeniging van Europeaan en Inlander, te verbieden. Momenteel vertoeft hier op Java een Engelsche commissie, met een eigen vliegtuig, welke zich bezig houdt' met het bezichtigen van onze vliegvelden op de Australië-route. Het traject Sin gaporePort-Darwin zou in twee en een halven dag worden afgelegd, waar bij met de stukken SingaporeBata via, BataviaBima, en van Bima over Timor over Hollandsch grondgebied is rekening gehouden. Wij zijn de Engel- schen op hun LondenAustralië-route toch wel een slag voor. Tot aan Timor kunnen we het om zoo te zeggen hen voordoen. Wist je, dat de K.N.I.L.M. een der weinige ondernemingen is, welke dit jaar winst heeft afgeworpen. Thans is een nieuw contract met het Gouvern. aangegaan, waarbij de Rijks subsidie belangrijk is verminderd. Wel een tegenowrodig niet alledaagsch tijd beeld. De HollandIndië-route zal ook verlegd worden over Singapore wat voor de „Straits" een belangrijk voordeel beteekent, maar het nam ook een belangrijke plaats in, in ons post vervoer. De Sumatra luchtpost wordt dan per zijlijn op de groote Indië-route gebracht. Den zeven en twintigsten April zal de G.G. hier de zoogenaamde Patjal- werken openen. Dit machtige water reservoir, dat in de droge moesson een stuk Solo valei moet kunnen bevloeien, is voor .Java, wat de Zuiderzee is voor- voor den Hollandschen ingenieur. In de Westmoesson moet dit re servoir vijftig millioen kubieke meter water opvangen. Nu zoo oppervlakkig gezegd een paar van die prettige bui tjes in den regentijd, waar het water zoo onverwachts bij bakken uit den hemel komt gudsen, en die bak is vol. Het werk heeft vijf jaar geduurd en er werkten ongeveer twaalf honderd koelies aan. Zijne excellentie zal to Soerabaja alsdan in ons nieuwe Mod- derlust een diner geven. We hebben nu hier een soos, waar we mee voor den dag kunnen komen, wat jij. Dans avondjes, bridge-concoursen en zelfs kinderfeesten worden er gehouden. Jan, ik beschik nog steeds niet over alle couranten en daarom ben ik in dezen brief misschien niet volledig ge weest in het opsommen van alle Indi sche gebeurtenissen, maar dat komt dan wel weer een volgenden keer in orde. Schrijf me spoedig eens wat uit Den Helder, saluut, HENK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 17