wilt 11
TWEEDE BLAD
HELPERSCHE COURANT VAN WOENSDAG 24 MEI 1933.
Stadsnieuws.
e&eio
de A.T.O. ever den Afsluitdijk.
DE HOOGSTE KORTING
f ©O.voor Uw oude.
BREEWATERSTRAAT 5 en 16
Een zonnige tocht op een zonnigen dag. - Een in
teressante rit voor weinig geld. - Heldersche autobus
ondernemers moeten voor aansluiting op dezen dienst
zorgen.
PREDIKBEURTEN
Licht op
voor alle voortuigen:
aderdag 25 Mei 21.28 uur
$pag 2621.31
APOTHEKEN.
Vau hedenavond 8 uur tot Vrijdagmor
gen le alleen geopend de apotheek van
W. H. Klngma, Kanaalweg.
Van Vrijdag 26 Mei tot Maandag 29
üoi wordt avond- en '/ondagdienst waar
genomen door H. J. Kootlieb, Binnen
leven.
I>t; MINIATUUR-WERELDSTAD IN
CASINO.
De miniatuur-wereldstad heeft een groot
succes en wordt zeer druk bezocht. Met
Set oog op dezen groeten toeloop is de
je tentoonstelling nog met een dag ver
jongd en geopend tot en met Vrijdag, maar
Wordt dan ook wegens aansluiting met
juidere plaatsen onherroepelijk ges'o-
fen. Wie dit kunstwerk dus nog wil zien
Eer één dezer dagen heen. Wü kunnen
t ten zeerste aanbevelen. En om alles
op uw gemak te kunnen bekijken, raden
wij; ga er al 's middags heen, dan ir, hel
er niet zoo druk en een prachtgelegenlmid
Olies in do puntjes waar te nemen. Vanaf
S uur is de zaal geopend.
PLUIMVEE-MARKT.
Volgens een advertentie in dit blad
wordt er a.s. Zaterdagmiddag en -avond
voor het eerst en vervolgens eiken Zater
dag markt gehouden in het gebouw van de
Eierveiling aan de Palmstraat. Het gebouw
is aardig ruim en heeft een goede electrl-
sche verlichting.
Er kan van allerlei werden ingebracht
wat betreft de pluimveehouderij en de
konijnenteelt. Er wordt een laag marlet-
geld geheven van 35
Het zal voor het publiek aardig zijn eens
een kijkje te gaan nemen.
UITREIKING VAN HET
WITTE MOBILISATIEKRUIS.
Aan de heeren Van Dalen en
De Boer.
Gisterenavond werd in het Chr. Mili
tair Tehuis aan den Kanaalweg het Witte
Mobilisatiekruis uitgereikt aan de heeren
P. van Dalen en W. de Boer, zulks als
blijk van erkenning voor het vele verdien
stelijke werk, dat zij in de mobilisatiejaren
voor de opkomelingen van land- en zee
macht hebben verricht.
De heer van Dalen zit reeds bijna 30
j.sren in het bestuur van het Tehuis, thans
is hij voorzitter daarvan, de heer de Boer
is secretaris. Vooral aan den heer van
Dalen heeft het Tehuis veel te danken.
Officieel werden de onderscheidingen
door den burgemeester uitgereikt. De bur
gemeester was vergezeld van wethouder
de Boer. Verder waren aanwezig overste
H. Jolles namens den vice-admiraal, de
Garnizoenscommandant, luitenant-kolonel
Ridder van Rappard, de kapitein-luitenant
ter zee tit. H. J. Bolding, namens het Al
gemeen Tehuis voor militairen, de heer
Dokter, een vertegenwoordiger van „Onze
Vloot", de heer de Bock namens den Bij
zondere Vrijwillige Landstorm, en de hee
ren de Jong en Timmers, die de feest
commissie vormden.
De uitreiking geschiedde namens den
bond „het Mobilisatiekruis".
De heer de Jong heette allen hartelijk
welkom en zette in het kort het doel van
den avond uiteen, waarna de burgemees
ter het woord verkreeg. Deze was door
het hoofdbestuurslid van „het Mobilisatie
kruis", generaal van Wijck, verzocht, de
onderscheidingen uit te reiken, daar hij
zelf verhinderd was. De burgemeester re
leveerde de oprichting van den bond en
haalt de radio-rede aan van generaal Snij
ders van 18 Febr. 1932, waarin deze heeft
uitgezet, waarom het Witte Mobilisatie
kruis was ingesteld, n.1. om deze onder
scheiding te verleenen aan burgers, die
niet actief bij de weermacht hebben ge
diend, maar zich tegenover land- en zee
macht verdienstelijk hebben gemaakt.
Het verheugt spr. dit kruis thans aan
twee van die burgers te kunnen uit
reiken. Zij hadden zich bijzonder verdien
stelijk gemaakt. Hun arbeid is voor velen
een lichtpunt geweest en hij is dankbaar,
dat hij persoonlijk het eere-metaal mag
uitreiken.
De burgemeester speldt hierna het kruis
op de borst van de heeren van Dalen en
de Boer en reikt hun het bijbehoorend
diploma over.
Veel vrijen tijd heeft hij voor het werk
opgeofferd, doch hij heeft het gebouw
zien groeien en hij heeft kunnen bemer
ken, dat de arbeid van het Tehuis ge
waardeerd werd.
De heer de Boer sluit zich bij deze
woorden aan, hij hoopt, dat hen nog lang
de krachten gegeven moge worden, om,
het werk, wat op hun schouders is ge
legd, te kunnen voortzetten.
De gedecoreerden werden daarna door
de autoriteiten gecomplimenteerd.
De heer Timmers, een medebestuurs
lid van het Tehuis, verheugde zich dat
deze onderscheiding den heeren v. Dalen
en de Boer ten deel was gevallen. Hij
weet uit ervaring hoeveel werk zij voor
het Tehuis verzetten.
De heer de Böck sprak namens den
Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm. Het
werk van de beide heeren in de mobilisatie
heeft hij niet medegemaakt, maar hij is er
van overtuigd, dat zij de onderscheiding
verdiend hebben.
De vader van het tehuis, de lieer \an
Ostende spreekt ook eenige hartelijke
woorden mede namens „zijn jongens
welke jongens een driewerf hoezee voor
de gedecoreerden aanheffen.
Het officieele gedeelte was hiermede
afgèloopen; het programma was echter
nog niet ten einde. Muziek en declamatie
wisselden elkaar af. Voor het eerste zorg
den de dames Kokelaar en de Groot en
voor het laatste de heer K. J. van Dorp.
literair-student uit Amsterdam, en hier
geen onbekende. Het eerst droeg hij voor
„Aan Nederland. In de lente van 1844".
van Da Costa. Daarna nog eenige luimige
gedichten en tot slot een Nederlandsche
bewerking door hem zelf uit het Duitsch
van „het Heksenlied van Ernst van
Wildenbruch. De heer van Dorp had zeer
veel bijval. Vooral het laatste werd onder
groote aandacht aangehoord.
De heer de Jong dankte aan het einde
van den avond alle medewerkenden en
aanwezigen, waarna de heer Timmers in
dankgebed voorging.
DE HULDIGING VAN DEN HEER
G. VAN PRAAG OP ZIJN
TACHTIGSTEN VERJAARDAG
DOOR DE LEDEN DER ISR. GEM.
TE DEN HELDER.
Voor de Joodsche gemeente Den Helder
bestond er een heel bijzondere reden, om
den populairen heer Van Praag op zijn
80sten verjaardag te huldigen, want
tevens herdenkt die heer heden den dag
dat hij 40 jaar bestuurslid is van de Ver
eeniging „Gemilloet Chasodim", de Ver-,
eeniging, die een der pijlers van het Hel-
dersche Jodendom is.
Bijna de heele gemeente was in de fees
telijk versierde zaal der Kille bijeen. Toen
de jubilaris binnen trad, verhieven allen
zich van hun zetel.
Wij geven
door gevorderd seizoen.
Bij aankoop van een nieuw toestel geven wij
TECHNISCHE BUREAU'S
De heer G. van Praag.
De heer L. Kannewasser, voorzitter
dezer Vereeniging, die vele jaren met den
heer Van Praag heeft samengewerkt,
neemt het eerst het woord en spreekt den
jubilaris allerhartelijkst toe. Hij memoreert
het dubbele feit tot vreugde, de twee
jubilea, die dit waardige bestuurslid her
denkt: het bereiken van zijn 80-jarigen
leeftijd en 40 jaar bestuurslid der Gewra
(vereeniging) en stelt ook in het licht op
welke voorbeeldige wijze de heer Van
Praag zijn taak als bestuurder volbracht
heeft.
Onze wijzen noemen de taak, die u ver
vulde: Gemilloet Chasodim Sjel Emmesl
(het beoefenen der ware weldadigheid).
omdat het een weldadigheid betreft- aan
hen diie sterven., heengaan. Deze liefda
digheid hebt u bewezen uil volle liefde aan
hen, die u dit niet meer kunnen vergoe
den. Uwe taak is zwaar, voert u naar
sterfbedden, naar huizen van rouw en
treur, Uw taak, de laatste liefdedienst te
bewijzen aan uwe overleden broeders, ver
vulde U met devotie, met eerbied.
Touf loleges el hijs ywel: „Het is beter
naar een treurhuis te gaan, dan naar een
huis van feest" staat er geschreven. Hoe
weinigen hebben, waardig als u, dit in
practijk gebracht! Gij deed het met uw
beste kracht, met geheel uw hart, geheel
uw ziel, ondanks uwen lioogen leeftijd.
Met bijzondere ijver en toewijding hebt
gij als pennnigmeester de financiën van
de Gewra beheerd. Als blijk van waar-
cleering overhandigt de heer L. Kanne
wasser aan den jubilaris een tallith (een
gebedskleed), dat de Israëlieten tijdens
hun gebed dragen. Moge gij u met dit
tallith omhullen nog tot in lengte van
jaren, aldus besluit de heer Kannewas
ser zijn daverend toegejuichte rede.
De Weleerw. heer Van Buuren, leeraar
der gemeente, neemt vervolgens het
woord:
Van den Eeuwige is dit alles; zou het te
wonderbaarlijk zijn in onze oogen? God
heeft u dezen dag geschonken; het berei
ken van zoo'n leeftijd is een gunst van
den Allerhoogste, want velen gaan heen,
lang voor het bereiken van dien leeftijd.
Dit is de dag die God u beschoren heeft.
Het is niet alleen voor u, maar voor allen
in de Joodsche gemeente is het een
vreugde nokilo - daarom juichen wij.
Veertig jaar zijt gij bestuurder, 2 maal
40 jaar uw leeftijd. Veertig is een getal,
dat een groote rol speelt in de Joodsche
geschiedenis. Bij Noach duurde de zond
vloed 40 dagen. Veertig dagen was Mozes
op Sinaï. Veertig jaar zwierf Israël dooi
de woestijn. Mozes sprak tot Israël: Ge
denk dien weg, die gii deze 40 jaar ge
gaan zijt. Uw kleed is niet versleten.
Evenals Mozes 40 jaar voorging in de
Woestijn, zijt gii de gemeente voorgegaan
als een leider bii het piëteitvol verzorgen
der döoden.
Se arbongim Sjono, deze 40 jaar waart
gij ook bestuurslid dezer groote Heilige
Gewra Gemilloet Gassodim. Gii waart al
tijd bereid Laawoud te dienen, de Gemil
loet Gassodim, de grootste ware weldadig
heid.
Ben Sje mounliem lekwoero. Op tachtig
jaar nog krachtig! Daarom de wensch, dat
gü in hoogen ouderdom in kracht en ge
zondheid zult leven. Moge God u verder
schenken licht en vreugde. Blijf nog lang
in ons midden als bestuurslid van Gemil
loet Gassodim.
De heer M. I. Grunwald, medebestuurs
lid, betreedt nu het spreekgestoelte en
spreekt den jubilaris, die zeer ontroerd is,
als volgt toe;
Op U, meneer Van Praag, is van toe
passing wat de psalmdichter koning
David "zoo treffend zegt:
Wie is de man, die lust heeft in het
leven, die vele dagen verlangt, om het
goede te doen?"
Als medebestuurder der Gewre kan ik
dan ook niet nalaten, U mijne hartelijke
gevoelens te vertolken, U te danken voor
al het werk en de opoffering, die U zich
voor de Vereeniging Gemilloet Gassodim
getroost. U bent te benijden, dat U dezen
dag, op zoo'n hoogen leeftijd, in gezond
heid moogt beleven. Want U schept be
hagen in 't leven, om goeds te zien en
goeds te verrichten. Daarom is de tekst
van den psalmdichter op U van toepassing.
U schept er behagen in, om hen, die onge
lukkig zijn, die minder bedeeld zijn, met
een straal van uw zonnige natuur te be
lichten, een zonnestraal in hun leven te
brengen. Moge gy daan-oor den zegen van
den Allerhoogste ontvangen.
De bescheiden heer Van Praag, ten
zeerste ontroerd door deze hartelijke toe
spraken in tegenwoordigheid van biina de
heele gemeente, wil een paar woorden
spreken, doch zijn gemoed is te vol, wes-
lialve zijn oudste zoon. de heer M. G. van
Praag, namens zijn vader treffend het
woord voert:
Hartelijk dank voor uwe hulde. Het is
is alles zoo treffend.... wü zijn er ten
zeerste door ontroerd.ik dank u allen.
Mijn vader vindt dit alles heusch veel te
veel. De Kowed, de eer, mijn vader aange
daan, is een gouddraad in zijn en in ons
leven. Allen hartelijk dank.
Nog tal van sprekers, o. a. de heer D. I.
Grunwald en Dr. A. Grunwald, voerden
het woord. Allen huldigden zii den jubi
laris als een voornaam, hoogstaand be
scheiden mensch. Uw verslaggever besluit
met den wensch van den Voorzitter der
Isr. Gem..* „Moge nog vele jaren de heer
Van Praag een sieraad der Isr. Gem. te
Den Helder zijn,"
BLAUWE WEEK-ACTIE.
In aansluiting op wat wü gisteren ver
meldden omtrent de Blauwe Week-actie
en den verkoop van liet speldje op Hemel
vaartsdag willen wy hier nog een uittrek
sel geven uit het Jaarverslag 1932 van het
Ned. Genootschap tot zedelijke verbetering
der gevangenen, afdeeling Alkmaar, ten
einde den lezer eenig inzicht te geven in
het zeer nuttige werk van dit genootschap.
Zooals wy' schreven, behoort tot het wérk
der drankbestrijding ook dat der reclas-
seering. Dit betreft ce voorwaardelijk ver
oordeelden. Aan het einde van 1932 ston
den in totaal 45 mannen en 2 vrouwen
onder leiding der afdeeling en bovendien
nog een vrouw, die als voorwaardelijk
niet vervolgde, door den Officier van
Justitie, op grond van het uitgebrachte
rapport, aan de hoede van het Genoot
schap werd toevertrouwd. Een dier voor
waardelijk gestrafte vrouwen bezorgde,
j tengevolge van haar geestestoestand, veel
last en moeite, waaromtrent het verslag
uitvoerige mededeelingen doet. Verder
lezen wü, dat gedurende 1932 de proeftijd
van 12 mannen en 1 vrouw eindigde, ter
wijl van 5 mannen de opgelegde voorw.
straf werd ten uitvoer gelegd. Over het
algemeen genomen was het gedrag dei-
onder toezicht gestelden goed en behoefde
door de patroons (toezichthouders) maar
zelden de hulp van het Genootschap te
worden ingeroepen. Hieruit bliikt, zegt
het verslag, dat van ons werk een deel, en
zeker niet het minst belangriike, wordt
verricht door medewerkers, cie achter de
schermen blijven en die daarom eenmaal
per jaar voor het voetlicht moeten worden
gehaald om onze waardeering in ontvangst
te nemen. Die medewerkers nemen feite
lijk voor jarenlang, zoolang de proeftijd
duurt, het toezicht en daarmede de zorg
over voor tal van personen, die officieel
aan het Genootschap worden toegewezen.
Ook van de zijde van verschillende Be-
stuurs- en andere leden van geheelonthou
ders vereenigingen werd veel daadwerke
lijke hulp ontvangen.
Het doet goed zulke dingen in een jaar
verslag te lezen. Helaas eindigt dit over
zicht met een triest geval. Het betrof een
gebrekkige woonwagenbewoner de man
is inmiddels overleden die een kwaal
had, waardoor hij niet meer ziin kost kon
verdienen. Herhaaldelijk werd hü bekeurd,
omdat zijn wagen niet aan de wettelijke
eischen voldeed.
Men kocht een beteren wagen-voor hem,
doch het Departement van Justitie wei
gerde daarvoor subsidie te geven. Het slot
was, dat de stakkerd de dupe werd, zooais
zoo dikwijls het geval is, van de betalings
kwestie tusschen verschillende gemeen
ten, waardoor zijn opname in een zieken
huis^ niet kon geschieden en hü in ster
venden toestand te Alkmaar terug kwam.
Toen is hü, door de medewerking van den
burgemeester zijner woonplaats, daarheen
vervoerd en daar tenslotte in het hospitaal
opgenomen.
U denkt er dus wel om straks een
bloempje te lcoopen? Het is voor een nut
tig sociaal werk! Mocht men persoonlijk
voor geheel-onthouding niet voelen, dan
kan men het ter wille van dit reclassee-
ringswerk doen.
Dat was een uitnoodiging die met twee
handen werd aangegrepen. Een proefrit'
met de pers van Alkmaar naar Leeuwar
den. Dat beteekende de kantoorkruk voor
een dag te verwisselen met de fauteuil in
een der gerieflyke autobussen van de
A.T.O.; de benauwde binnenlucht voor de
frissche wind die over het wijde polder
landschap woei; de beperkte horizon voor
de wjjde perspectieven over Arnstel- en
IJsselmeer. We werden niet weinig be-
ny'd door collega's, die met opengeritste
Schillerhemd achter hun lessenaars weg
smolten. Daar buiten lachte de zon, daar
buiten wenkte de vrijheid. De trein bracht
ons in een uur naar Alkmaar en daar was
het de chef van de exploitatie van de
A.T.O., de heer Ch. P. Grauw, die ons in
de 2e kl. wachtkamer, namens de direc
tie welkom heette en die als attent gast
heer voor de journalisten voor koffie en
saucijzen had gezorgd. Mede aanwezig
was de heer W. L. Tiel, de chef van den
Technischen Dienst, terwül de dochter
van den directeur, mej. Heg, als eenigste
vrouwelyke passagier den tocht mee
maakte.
Verschillende bladen hadden aan de
uitnoodiging van de directie van de A.
1'. O. gevolg gegeven; een vijftiental
kranten waren vertegenwoordigd. Van
een officieele opening van den dienst kon
geen sprake zijn, zoo zeide de heer
Grauw, omdat de A.T.O. met dezen nieu
wen dienst niet voor den dag kon komen,
zooals ze dat gewild had. Voor dezen
dienst toch, die over een traject van 130
km gaat, waren een zestal nieuwe Sauer-
reiswagens aangeschaft, met stalen fau
teuils, die zich voor dit lange traject bi
zonder eigenen. Aangezien de toegangs
wegen echter nog niet gereed zijn en de
dyk slechts voor beperkt verkeer is open
gesteld, n.1. voor wagens met een maxi
mum wieldruk van 1200 kg. moest lichter
materieel in dienst worden gesteld, tot
straks het onbeperkt verkeer over de
nieuwe wegen, waaraan men druk werkt,
plaats zal kunnen vinden.
De Sauer-reiswagen.
Al mocht dan de nieuwe reiswagen nog
niet worden gebruikt, voor de pers was
hij ter bezichtiging gesteld op het sta
tions-emplacement te Alkmaar en dus
konden we ons overtuigen van de gerief-
lykheid van dit materiaal. De wagens zy'n
gebouwd in Arbon (Zwitserland). Het
koetswerk is Nederlandsch fabrikaat, nl.
van Verheul, uit Waddinxveen. De lengte
van de wagens is 9 meter, de breedte 2.35
meter. Door het plaatsen van stalen meu
belen, kon een zoo groot mogelijk aantal
zitplaatsen worden aangebracht, zoodat
33 reizigers met één bus vervoex-d kun
nen worden. De ruiten zy'n van onbreek
baar glas en er is een zeer bizonder rem-
stelsel aangebracht, er zijn n.1. drie onaf
hankelijke remmen. Er is een motor van
108 pk die de snelheid van de wagens op
kan voeren tot 90 a 95 km per uur, zonder
dat men het onaangename idee krijgt van
gevaarlijk gejakker. Het nemen van
scherpe bochten is met deze wagens, die
eigenlijk voor bergtourisme gebouwd zijn,
een peulenschilletje en het gevaren-risico
van een rit is dus wel zeer. gering. Maar
met dit al, de A.T.O. zal liet voorloopig
met andere wagens moeten doen en op
het plaatje hieronder vindt u een van de
bussen, die van gisteren af, den dienst
van Alkmaar op Leeuwarden onderhou
den. Het is, gelukkig, voorloopig, al zul
len er zeker wel eenige maanden over
heen gaan voordat het nieuwe materiaal
in den vasten dienst zal mogen rüden,
maar dan zullen er nog heel wat bezwa
ren overwonnen moeten worden. En laat
ons maar eens dicht bij honk beginnen.
Daar is dan in de eerste plaats
I>e pontonbrug
Wat waren we eenige jaren geleden
trotsch toen daar inplaats van het veer-
bootje de nieuwe pontonbrug was geko
men. Het is nog niet zoo lang geleden,
maar het verkeer heeft in dien korten tyd
een dusdanigen vlucht genomen, dat deze
Een van de autobussen die in den dagelijkschen dienst van Alkmaar
op Leeuwarden rijden. Voor de sluiswerken bij Den Oever.
brug al lang niet meer aan de eischen
voldoet. Om te beginnen de belasting, die
niet zwaarder mag zijn dan 6000 kg. De
bussen, die voor het moderne verkeer
gebouwd worden, zyn vry wat zwaarder
en mogen dus deze brug niet passeeren.
Dan is er de voor-historische tol, die het
gemeentebestuur heeft ingesteld en die
niet anders dan een verkeersobstakel is
en dus verdwijnen moet. Een vaste brug,
die op het moderne verkeer berekend is,
zal hier dus gebouwd moeten worden.
We zyn met ons gezelschap deze brug I
intusschen gepasseerd en rijden den dijk
op, om op den Schorweg te komen en van
daar den Stoomweg in te rijden. Ook deze
polderwegen zijn niet ingesteld op ijruk
auto-verkeer, doch henoorden den dijk
langs het Balgzandkanaal, wordt reeds
hard gewerkt aan den primairen weg, die
de verbinding vormt van de Kooy op van
Ewycksluis en voor een groot gedeelte is
deze betonweg reeds gereed, zoodat hij
waarschünlijk in Juli in gebruik zal kun
nen worden genomen.
„En gaat de route van den A.T.O.-
dienst dan langs dezen weg?" zoo vroegen
wü den heer Grauw.
„Dat is aangevraagd", zuchtte de leider
vau ons gezelschap, „maar er is nog geen
antwoord op gekomen".
„Maar dat zou toch te dwaas zyn", was
ons antwoord. Want inderdaad, de boch
tige, smalle polderwegen kunnen het
zware verkeer niet hebben. Het polderbe
stuur zou op onnoodige lasten gejaagd
worden voor onderhoud en het gevaar
voor ongelukken voor de passagiers is
niet denkbeeldig, omdat de wegen ten
eenenmale te smal zyn.
We komen veilig aan van Ewycksluis.
Onze chauffeur leidt zyn wagen met vaste
hand en onze leider, de heer Grauw, blijkt
een uitstekend explicateur en goed ken
ner van den weg.
Van van Ewycksluis naar Wieringen is
het werk van een oogenblik en dan gaan
we de tamelyk langen weg over het
eiland, 15 km, van Oost tot West. Ook op
Wieringen wordt met spoed gewerkt aan
de totstandkoming van den grooten ver
keersweg, die buiten de dorpen Wester-
land, Hippo en Oosterland zal komen te
liggen. Wie den toestand op Wieringen
kent weet de noodzakelükheid van het
gereed komen van dezen weg. Het ver-
eischt waarlijk groote rijvaardigheid om
een beetje zwaren wagen veilig door Hip-
polytushoef te brengen. Maar ook dit
alles is een kwestie van eenige maanden
en het spreekt dan ook vanzelf, als straks
de tocht over den primairen weg kan
worden gemaakt en de A.T.O. krijgt daar
voor vergunning, ook de rijtijd zal wor
den verkort.
Dan zy'n we in Den Oever. De groote
kranen die overal nog liggen en de mach- j
tige sluiswerken die voor het oog opdoe
men, bepalen ons oogenblikkelijk bü het
geweldige werk dat eenige maanden ge
leden voltooid werd. Het is imposant en
streelt ons nationaal gevoel. We rijden
over den dertig kilometer langen afsluit
dijk. Rechts ligt het IJsselmeer te glan
zen in de stralende voorjaarszon. Hier en
daar vaart een visschersscheepje. Een
enkel slechts; teeken van voorbügegane
glorie.
Een ontspanningsoord bij Bree-
zand.
We onderbreken den tocht bii Breezand,
waar in een van de directie-keeten een
autobus-station is ingericht. Het wordt
daar een gezellig zitje voor de passagiers,
die zich wat kunnen verfrisschen en op
het terras wat kunnen genieten van het
wijde uitzicht over het IJsselmeer en die
straks misschien in de gelegenheid zijn in
het frissche water een bad te nemen of een
roei- of zeiltochtje te maken. Want daar
voor is hier een prachtige gelegenheid en
de gérant, de heer Hoekstra van Volen-
dam, schiint grootsche plannen te hebben.
Logeergelegenheid etc., etc. Verscheidene
journalisten wilden al .plaats bespreken
voor hun vacantie....
Van Breezand gaat het op de Friesche
kust aan. Het weer blüft buitengewoon.
Een strak blauwe hemel boven ons en om
ons heen een zonnig landschap. M'n liefje
wat wil je nog meer. Dochweih mir,
als we van den Afsluitdijk af zijn en Frie-
schen grond onder onze wielen hebben,
begint de ellende. De weg van Zurig naar
Harlingen heeft een breedte van niet meer
dan 3 meter. Aan den een en kan t be
vindt zich een tamelijk breede vaart en
aan den anderen kant is een diepe greppel.
Slippertjes ziin er dus niet te maken, want
ook de berm is niet betrouwbaar. Hier en
daar ziin „vluchtpleintjes" gemaakt. Dat
:s een erg groot woord voor de weg-
verbreeding, waarop men kan wachten op
het passeeren van een tegenligger. Doch
ook hier zagen we de voorbereiding van
de verbetering en men mag dus gegronde
hoop hebben, dat binnen afzienharen tijd
dit euvel verholpen zal zijn en dat de ver
binding van Holland op Friesland niets
meer te wenschen over zal laten. Want al
is ook de weg door Franeker nog lang
geen idéale weg, het gemeentebestuur zal
ook daar wel zwichten voor de noodzake
lijkheid van een goede verkeersregeling.
Van Harlingen naar Franeker en van
Franeker naar Leeuwarden is het wegen-
vraagstuk, zoo niet opgelost, dan toch zeer
bevredigend en als we voor hotel „Ami-
citia" stoppen voor de lunch, dan zijn
allen het er over eens, dat de proefrit
heen in alle opzichten is geslaagd.
De warme lunch, die uitstekend ver
zorgd was en in de feestelijk aangerichte
eetzaal werd1 opgediend, deed zich wel sma
ken, na den toclit van vier uur. De hotel-
directie had de attentie voor een goed glas
wijn te zorgen, zoodat er onder het gezel
schap een prettige stemming bleef.
Ook de terugreis, die door den eersten
passagier van dezen dienst, en oud-redac
teur van „Het Vadei'land" werd meege
maakt, verliep in alle opzichten naar
wensch, zoodat we, na een kort oponthoud
in Den Oever, in café Zomerdijk, waar een
kop thee werd gebruikt, om kwart over
zeven aan „De Kooy"' uitstapten, om met
Naastepad den tocht naar Den Helder te
volbrengen.
Eenige bezwaren.
We zouden hier een punt kunnen zetten.
Doch er moet ons nog iets van het hart.
In de eerste plaats is het ons bii de bestu-
deering van de dienstregeling van Alkmaar
op Friesland direct opgevallen, dat er zoo
goed ais geen rekening is gehouden met
eventueele passagiers van Den Helder. En
toch heeft deze autobusdienst voor onze
stad groote beteekenis. Wü zouden zelfs
HEMELVAARTSDAG
DEN HELDER
GereT. Kerk (Julianapark).
'sMorgens 10 uur, üs. Tollenaar
Kerkdienst (Chr. M1L Tehuis, Kanaal wegj
Geen dienst
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 u.,de heer N.v.d. Kraats
Cbr. Geref. Kerk (Steengrachtt.
's Morgens 10 uur, Leesdienst
Herst. Evang, Luth. Gem. (Weezenstr.)
's Morgens 10.30 u„ Ds. P. H. Borgers
Liturgische dienst. Onderwerp:
„Met eer en heerlykheid gekroond"
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10 u., Ds. R. C. W. J. Hoek
Evangelisatiegebouw, Vijzelstraat:
Büeenkomst 's avonds 8 uur.
Verschillende sprekers.
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 78).
's Morgens 10 uur, kerkdienst
Past. Th. Moleman
Hersteld Apostolische Zending Gemeenie
(Oorspronkelijke Stichting door
Wylen Apostel Schwarts)
Sluisdykstraat hoek Schagenstraat
's Morgens 10.30 uur, dienst
Buitenlandsch Overzicht pag. I
Feuilleton1
Radio-programma „2
Van links en rechts2
Het toekomstige kabinet-Colijn.
Dr. Colijn minister-president en
minister van koloniën
Nieuwe krijgsraadzaken voor den
Zeekrijgsraad te Soerabaia
De verduistering van 80.000 gul
den door een landbouwer l
Bizonderheden over den overval k'-
te Wateringen l
Zeven arbeiderswoningen te Gro
ningen afgebrand.2
Bij Sas v. Gent is Maandagavond
een auto te water gereden. Een
der inzittenden is verdronken 2
Met de A.T.O. over den Afsluit
dijk 5
De miniatuurstad blijft tot Vrij
dag in Casino
Bij Medemblik is gisterenmiddag
een auto door een trein gegrepen.
Twee dooden en een gewonde 7
Peking wordt door Japansche pa
trouilles bedreigd1
Het conflict betreffende Leticia
tusschen Peru en Columbia ge
regeld 7.
Het stroopersdrama te Egmond.
De jachtopziener in hooger beroep
vrijgesproken,2
Het verspreiden van opruiende
geschriften in Den Helder. De
veroordeeling van de revolution-
naire arbeiders7
Marktberichten 8
Marineberichten8
Omtrek nieuws„7
Sportnieuws,8
durven beweren, meer beteekenis dan voor
Alkmaar, omdat men vanuit de Kaasstad,
over EnkhuizenStavoren, Leeuwarden
een half uur eerder bereikt dan met dezen
nieuwen dienst. Het voordeel is natuur
lijk, dat er dagelijks zes verbindingen zyn
en Vrijdags zeven, terwijl over Enkhuizen
Stavoren er maar driemaal daags ver
binding met Friesland is.
Voor onze stad echter, waarvoor de vi r-
binding over den Afsluitdijk de snelste
is, is deze autobusdienst het aangewezen
vervoei'middel naar Friesland. Doch nu
loopen de bussen niet verder dan „I>e
Kooy". Men moet dus met een van de be
staande autobusdiensten eerst naar „De
Kooy", om daar dan de A.T.O.-bus af te
wachten. En dat is nu het bezwaar, want
geen enkele busdienst geeft een spoedige
aansluiting. Men moet minstens een half
uur of drie kwartier in „De Kooy" wach
ten en dat is een zeer ernstig grief. Het
is zelfs voor den marktdienst, op Vrijdag,
in het geheel niet mogelijk aansluiting te
krijgen. Dan vertrekt de bus reeds 's mor
gens om kwart voor vijf van „De Kooy"
en er is van Den Helder geen enkele bus
dienst die reeds zoo vroegtijdig aanslui
ting geeft.
Wij hebben deze grieven naar voren
gebracht bij den chef van de Exploitatie,
die ons verzekerde dat het niet mogelijk
was geweest concessie te krijgen tot Den
Helder, omdat er van Den Helder op Wie
ringen een meer dan voldoende verbin
ding bestaat. Deze verbinding is dan toch
evenwel zoo onvoldoende dat het voor
onze stadgenooten practisch onmogelijk
is van deze goede verbinding op Fries
land gebruik te maken, tenzij men het
half uur of langer wachten in „De Kooy"
er voor over heeft.
Er is echter een mogelijkheid tot liet
wegnemen van deze bezwaren en dat is
dat de concessionarissen van diensten
van Den Helder op Wieringen of van
Den Helder op Alkmaar, hun dienstrege
ling zoodanig wijzigen of aanvullen, fiat
zy aansluit op de verbinding op Fries
land. Met wat goeden wil zal dit zeker
mogelijk zijn en wy' gelooven ook ren
dabel, omdat er, zooais we zeiden voor
dezen nieuwen dienst in onze stad vast
en zeker animo bestaat. Men overwege het
eens.
O ja. nog moeten we vermelden, dat de
proefrit Maandag plaats had en cat ifc
dienst gisteren is geopend.