wilt 11 TWEEDE BLAD HELPERSCHE COURANT VAN WOENSDAG 24 MEI 1933. Stadsnieuws. e&eio de A.T.O. ever den Afsluitdijk. DE HOOGSTE KORTING f ©O.voor Uw oude. BREEWATERSTRAAT 5 en 16 Een zonnige tocht op een zonnigen dag. - Een in teressante rit voor weinig geld. - Heldersche autobus ondernemers moeten voor aansluiting op dezen dienst zorgen. PREDIKBEURTEN Licht op voor alle voortuigen: aderdag 25 Mei 21.28 uur $pag 2621.31 APOTHEKEN. Vau hedenavond 8 uur tot Vrijdagmor gen le alleen geopend de apotheek van W. H. Klngma, Kanaalweg. Van Vrijdag 26 Mei tot Maandag 29 üoi wordt avond- en '/ondagdienst waar genomen door H. J. Kootlieb, Binnen leven. I>t; MINIATUUR-WERELDSTAD IN CASINO. De miniatuur-wereldstad heeft een groot succes en wordt zeer druk bezocht. Met Set oog op dezen groeten toeloop is de je tentoonstelling nog met een dag ver jongd en geopend tot en met Vrijdag, maar Wordt dan ook wegens aansluiting met juidere plaatsen onherroepelijk ges'o- fen. Wie dit kunstwerk dus nog wil zien Eer één dezer dagen heen. Wü kunnen t ten zeerste aanbevelen. En om alles op uw gemak te kunnen bekijken, raden wij; ga er al 's middags heen, dan ir, hel er niet zoo druk en een prachtgelegenlmid Olies in do puntjes waar te nemen. Vanaf S uur is de zaal geopend. PLUIMVEE-MARKT. Volgens een advertentie in dit blad wordt er a.s. Zaterdagmiddag en -avond voor het eerst en vervolgens eiken Zater dag markt gehouden in het gebouw van de Eierveiling aan de Palmstraat. Het gebouw is aardig ruim en heeft een goede electrl- sche verlichting. Er kan van allerlei werden ingebracht wat betreft de pluimveehouderij en de konijnenteelt. Er wordt een laag marlet- geld geheven van 35 Het zal voor het publiek aardig zijn eens een kijkje te gaan nemen. UITREIKING VAN HET WITTE MOBILISATIEKRUIS. Aan de heeren Van Dalen en De Boer. Gisterenavond werd in het Chr. Mili tair Tehuis aan den Kanaalweg het Witte Mobilisatiekruis uitgereikt aan de heeren P. van Dalen en W. de Boer, zulks als blijk van erkenning voor het vele verdien stelijke werk, dat zij in de mobilisatiejaren voor de opkomelingen van land- en zee macht hebben verricht. De heer van Dalen zit reeds bijna 30 j.sren in het bestuur van het Tehuis, thans is hij voorzitter daarvan, de heer de Boer is secretaris. Vooral aan den heer van Dalen heeft het Tehuis veel te danken. Officieel werden de onderscheidingen door den burgemeester uitgereikt. De bur gemeester was vergezeld van wethouder de Boer. Verder waren aanwezig overste H. Jolles namens den vice-admiraal, de Garnizoenscommandant, luitenant-kolonel Ridder van Rappard, de kapitein-luitenant ter zee tit. H. J. Bolding, namens het Al gemeen Tehuis voor militairen, de heer Dokter, een vertegenwoordiger van „Onze Vloot", de heer de Bock namens den Bij zondere Vrijwillige Landstorm, en de hee ren de Jong en Timmers, die de feest commissie vormden. De uitreiking geschiedde namens den bond „het Mobilisatiekruis". De heer de Jong heette allen hartelijk welkom en zette in het kort het doel van den avond uiteen, waarna de burgemees ter het woord verkreeg. Deze was door het hoofdbestuurslid van „het Mobilisatie kruis", generaal van Wijck, verzocht, de onderscheidingen uit te reiken, daar hij zelf verhinderd was. De burgemeester re leveerde de oprichting van den bond en haalt de radio-rede aan van generaal Snij ders van 18 Febr. 1932, waarin deze heeft uitgezet, waarom het Witte Mobilisatie kruis was ingesteld, n.1. om deze onder scheiding te verleenen aan burgers, die niet actief bij de weermacht hebben ge diend, maar zich tegenover land- en zee macht verdienstelijk hebben gemaakt. Het verheugt spr. dit kruis thans aan twee van die burgers te kunnen uit reiken. Zij hadden zich bijzonder verdien stelijk gemaakt. Hun arbeid is voor velen een lichtpunt geweest en hij is dankbaar, dat hij persoonlijk het eere-metaal mag uitreiken. De burgemeester speldt hierna het kruis op de borst van de heeren van Dalen en de Boer en reikt hun het bijbehoorend diploma over. Veel vrijen tijd heeft hij voor het werk opgeofferd, doch hij heeft het gebouw zien groeien en hij heeft kunnen bemer ken, dat de arbeid van het Tehuis ge waardeerd werd. De heer de Boer sluit zich bij deze woorden aan, hij hoopt, dat hen nog lang de krachten gegeven moge worden, om, het werk, wat op hun schouders is ge legd, te kunnen voortzetten. De gedecoreerden werden daarna door de autoriteiten gecomplimenteerd. De heer Timmers, een medebestuurs lid van het Tehuis, verheugde zich dat deze onderscheiding den heeren v. Dalen en de Boer ten deel was gevallen. Hij weet uit ervaring hoeveel werk zij voor het Tehuis verzetten. De heer de Böck sprak namens den Bijzonderen Vrijwilligen Landstorm. Het werk van de beide heeren in de mobilisatie heeft hij niet medegemaakt, maar hij is er van overtuigd, dat zij de onderscheiding verdiend hebben. De vader van het tehuis, de lieer \an Ostende spreekt ook eenige hartelijke woorden mede namens „zijn jongens welke jongens een driewerf hoezee voor de gedecoreerden aanheffen. Het officieele gedeelte was hiermede afgèloopen; het programma was echter nog niet ten einde. Muziek en declamatie wisselden elkaar af. Voor het eerste zorg den de dames Kokelaar en de Groot en voor het laatste de heer K. J. van Dorp. literair-student uit Amsterdam, en hier geen onbekende. Het eerst droeg hij voor „Aan Nederland. In de lente van 1844". van Da Costa. Daarna nog eenige luimige gedichten en tot slot een Nederlandsche bewerking door hem zelf uit het Duitsch van „het Heksenlied van Ernst van Wildenbruch. De heer van Dorp had zeer veel bijval. Vooral het laatste werd onder groote aandacht aangehoord. De heer de Jong dankte aan het einde van den avond alle medewerkenden en aanwezigen, waarna de heer Timmers in dankgebed voorging. DE HULDIGING VAN DEN HEER G. VAN PRAAG OP ZIJN TACHTIGSTEN VERJAARDAG DOOR DE LEDEN DER ISR. GEM. TE DEN HELDER. Voor de Joodsche gemeente Den Helder bestond er een heel bijzondere reden, om den populairen heer Van Praag op zijn 80sten verjaardag te huldigen, want tevens herdenkt die heer heden den dag dat hij 40 jaar bestuurslid is van de Ver eeniging „Gemilloet Chasodim", de Ver-, eeniging, die een der pijlers van het Hel- dersche Jodendom is. Bijna de heele gemeente was in de fees telijk versierde zaal der Kille bijeen. Toen de jubilaris binnen trad, verhieven allen zich van hun zetel. Wij geven door gevorderd seizoen. Bij aankoop van een nieuw toestel geven wij TECHNISCHE BUREAU'S De heer G. van Praag. De heer L. Kannewasser, voorzitter dezer Vereeniging, die vele jaren met den heer Van Praag heeft samengewerkt, neemt het eerst het woord en spreekt den jubilaris allerhartelijkst toe. Hij memoreert het dubbele feit tot vreugde, de twee jubilea, die dit waardige bestuurslid her denkt: het bereiken van zijn 80-jarigen leeftijd en 40 jaar bestuurslid der Gewra (vereeniging) en stelt ook in het licht op welke voorbeeldige wijze de heer Van Praag zijn taak als bestuurder volbracht heeft. Onze wijzen noemen de taak, die u ver vulde: Gemilloet Chasodim Sjel Emmesl (het beoefenen der ware weldadigheid). omdat het een weldadigheid betreft- aan hen diie sterven., heengaan. Deze liefda digheid hebt u bewezen uil volle liefde aan hen, die u dit niet meer kunnen vergoe den. Uwe taak is zwaar, voert u naar sterfbedden, naar huizen van rouw en treur, Uw taak, de laatste liefdedienst te bewijzen aan uwe overleden broeders, ver vulde U met devotie, met eerbied. Touf loleges el hijs ywel: „Het is beter naar een treurhuis te gaan, dan naar een huis van feest" staat er geschreven. Hoe weinigen hebben, waardig als u, dit in practijk gebracht! Gij deed het met uw beste kracht, met geheel uw hart, geheel uw ziel, ondanks uwen lioogen leeftijd. Met bijzondere ijver en toewijding hebt gij als pennnigmeester de financiën van de Gewra beheerd. Als blijk van waar- cleering overhandigt de heer L. Kanne wasser aan den jubilaris een tallith (een gebedskleed), dat de Israëlieten tijdens hun gebed dragen. Moge gij u met dit tallith omhullen nog tot in lengte van jaren, aldus besluit de heer Kannewas ser zijn daverend toegejuichte rede. De Weleerw. heer Van Buuren, leeraar der gemeente, neemt vervolgens het woord: Van den Eeuwige is dit alles; zou het te wonderbaarlijk zijn in onze oogen? God heeft u dezen dag geschonken; het berei ken van zoo'n leeftijd is een gunst van den Allerhoogste, want velen gaan heen, lang voor het bereiken van dien leeftijd. Dit is de dag die God u beschoren heeft. Het is niet alleen voor u, maar voor allen in de Joodsche gemeente is het een vreugde nokilo - daarom juichen wij. Veertig jaar zijt gij bestuurder, 2 maal 40 jaar uw leeftijd. Veertig is een getal, dat een groote rol speelt in de Joodsche geschiedenis. Bij Noach duurde de zond vloed 40 dagen. Veertig dagen was Mozes op Sinaï. Veertig jaar zwierf Israël dooi de woestijn. Mozes sprak tot Israël: Ge denk dien weg, die gii deze 40 jaar ge gaan zijt. Uw kleed is niet versleten. Evenals Mozes 40 jaar voorging in de Woestijn, zijt gii de gemeente voorgegaan als een leider bii het piëteitvol verzorgen der döoden. Se arbongim Sjono, deze 40 jaar waart gij ook bestuurslid dezer groote Heilige Gewra Gemilloet Gassodim. Gii waart al tijd bereid Laawoud te dienen, de Gemil loet Gassodim, de grootste ware weldadig heid. Ben Sje mounliem lekwoero. Op tachtig jaar nog krachtig! Daarom de wensch, dat gü in hoogen ouderdom in kracht en ge zondheid zult leven. Moge God u verder schenken licht en vreugde. Blijf nog lang in ons midden als bestuurslid van Gemil loet Gassodim. De heer M. I. Grunwald, medebestuurs lid, betreedt nu het spreekgestoelte en spreekt den jubilaris, die zeer ontroerd is, als volgt toe; Op U, meneer Van Praag, is van toe passing wat de psalmdichter koning David "zoo treffend zegt: Wie is de man, die lust heeft in het leven, die vele dagen verlangt, om het goede te doen?" Als medebestuurder der Gewre kan ik dan ook niet nalaten, U mijne hartelijke gevoelens te vertolken, U te danken voor al het werk en de opoffering, die U zich voor de Vereeniging Gemilloet Gassodim getroost. U bent te benijden, dat U dezen dag, op zoo'n hoogen leeftijd, in gezond heid moogt beleven. Want U schept be hagen in 't leven, om goeds te zien en goeds te verrichten. Daarom is de tekst van den psalmdichter op U van toepassing. U schept er behagen in, om hen, die onge lukkig zijn, die minder bedeeld zijn, met een straal van uw zonnige natuur te be lichten, een zonnestraal in hun leven te brengen. Moge gy daan-oor den zegen van den Allerhoogste ontvangen. De bescheiden heer Van Praag, ten zeerste ontroerd door deze hartelijke toe spraken in tegenwoordigheid van biina de heele gemeente, wil een paar woorden spreken, doch zijn gemoed is te vol, wes- lialve zijn oudste zoon. de heer M. G. van Praag, namens zijn vader treffend het woord voert: Hartelijk dank voor uwe hulde. Het is is alles zoo treffend.... wü zijn er ten zeerste door ontroerd.ik dank u allen. Mijn vader vindt dit alles heusch veel te veel. De Kowed, de eer, mijn vader aange daan, is een gouddraad in zijn en in ons leven. Allen hartelijk dank. Nog tal van sprekers, o. a. de heer D. I. Grunwald en Dr. A. Grunwald, voerden het woord. Allen huldigden zii den jubi laris als een voornaam, hoogstaand be scheiden mensch. Uw verslaggever besluit met den wensch van den Voorzitter der Isr. Gem..* „Moge nog vele jaren de heer Van Praag een sieraad der Isr. Gem. te Den Helder zijn," BLAUWE WEEK-ACTIE. In aansluiting op wat wü gisteren ver meldden omtrent de Blauwe Week-actie en den verkoop van liet speldje op Hemel vaartsdag willen wy hier nog een uittrek sel geven uit het Jaarverslag 1932 van het Ned. Genootschap tot zedelijke verbetering der gevangenen, afdeeling Alkmaar, ten einde den lezer eenig inzicht te geven in het zeer nuttige werk van dit genootschap. Zooals wy' schreven, behoort tot het wérk der drankbestrijding ook dat der reclas- seering. Dit betreft ce voorwaardelijk ver oordeelden. Aan het einde van 1932 ston den in totaal 45 mannen en 2 vrouwen onder leiding der afdeeling en bovendien nog een vrouw, die als voorwaardelijk niet vervolgde, door den Officier van Justitie, op grond van het uitgebrachte rapport, aan de hoede van het Genoot schap werd toevertrouwd. Een dier voor waardelijk gestrafte vrouwen bezorgde, j tengevolge van haar geestestoestand, veel last en moeite, waaromtrent het verslag uitvoerige mededeelingen doet. Verder lezen wü, dat gedurende 1932 de proeftijd van 12 mannen en 1 vrouw eindigde, ter wijl van 5 mannen de opgelegde voorw. straf werd ten uitvoer gelegd. Over het algemeen genomen was het gedrag dei- onder toezicht gestelden goed en behoefde door de patroons (toezichthouders) maar zelden de hulp van het Genootschap te worden ingeroepen. Hieruit bliikt, zegt het verslag, dat van ons werk een deel, en zeker niet het minst belangriike, wordt verricht door medewerkers, cie achter de schermen blijven en die daarom eenmaal per jaar voor het voetlicht moeten worden gehaald om onze waardeering in ontvangst te nemen. Die medewerkers nemen feite lijk voor jarenlang, zoolang de proeftijd duurt, het toezicht en daarmede de zorg over voor tal van personen, die officieel aan het Genootschap worden toegewezen. Ook van de zijde van verschillende Be- stuurs- en andere leden van geheelonthou ders vereenigingen werd veel daadwerke lijke hulp ontvangen. Het doet goed zulke dingen in een jaar verslag te lezen. Helaas eindigt dit over zicht met een triest geval. Het betrof een gebrekkige woonwagenbewoner de man is inmiddels overleden die een kwaal had, waardoor hij niet meer ziin kost kon verdienen. Herhaaldelijk werd hü bekeurd, omdat zijn wagen niet aan de wettelijke eischen voldeed. Men kocht een beteren wagen-voor hem, doch het Departement van Justitie wei gerde daarvoor subsidie te geven. Het slot was, dat de stakkerd de dupe werd, zooais zoo dikwijls het geval is, van de betalings kwestie tusschen verschillende gemeen ten, waardoor zijn opname in een zieken huis^ niet kon geschieden en hü in ster venden toestand te Alkmaar terug kwam. Toen is hü, door de medewerking van den burgemeester zijner woonplaats, daarheen vervoerd en daar tenslotte in het hospitaal opgenomen. U denkt er dus wel om straks een bloempje te lcoopen? Het is voor een nut tig sociaal werk! Mocht men persoonlijk voor geheel-onthouding niet voelen, dan kan men het ter wille van dit reclassee- ringswerk doen. Dat was een uitnoodiging die met twee handen werd aangegrepen. Een proefrit' met de pers van Alkmaar naar Leeuwar den. Dat beteekende de kantoorkruk voor een dag te verwisselen met de fauteuil in een der gerieflyke autobussen van de A.T.O.; de benauwde binnenlucht voor de frissche wind die over het wijde polder landschap woei; de beperkte horizon voor de wjjde perspectieven over Arnstel- en IJsselmeer. We werden niet weinig be- ny'd door collega's, die met opengeritste Schillerhemd achter hun lessenaars weg smolten. Daar buiten lachte de zon, daar buiten wenkte de vrijheid. De trein bracht ons in een uur naar Alkmaar en daar was het de chef van de exploitatie van de A.T.O., de heer Ch. P. Grauw, die ons in de 2e kl. wachtkamer, namens de direc tie welkom heette en die als attent gast heer voor de journalisten voor koffie en saucijzen had gezorgd. Mede aanwezig was de heer W. L. Tiel, de chef van den Technischen Dienst, terwül de dochter van den directeur, mej. Heg, als eenigste vrouwelyke passagier den tocht mee maakte. Verschillende bladen hadden aan de uitnoodiging van de directie van de A. 1'. O. gevolg gegeven; een vijftiental kranten waren vertegenwoordigd. Van een officieele opening van den dienst kon geen sprake zijn, zoo zeide de heer Grauw, omdat de A.T.O. met dezen nieu wen dienst niet voor den dag kon komen, zooals ze dat gewild had. Voor dezen dienst toch, die over een traject van 130 km gaat, waren een zestal nieuwe Sauer- reiswagens aangeschaft, met stalen fau teuils, die zich voor dit lange traject bi zonder eigenen. Aangezien de toegangs wegen echter nog niet gereed zijn en de dyk slechts voor beperkt verkeer is open gesteld, n.1. voor wagens met een maxi mum wieldruk van 1200 kg. moest lichter materieel in dienst worden gesteld, tot straks het onbeperkt verkeer over de nieuwe wegen, waaraan men druk werkt, plaats zal kunnen vinden. De Sauer-reiswagen. Al mocht dan de nieuwe reiswagen nog niet worden gebruikt, voor de pers was hij ter bezichtiging gesteld op het sta tions-emplacement te Alkmaar en dus konden we ons overtuigen van de gerief- lykheid van dit materiaal. De wagens zy'n gebouwd in Arbon (Zwitserland). Het koetswerk is Nederlandsch fabrikaat, nl. van Verheul, uit Waddinxveen. De lengte van de wagens is 9 meter, de breedte 2.35 meter. Door het plaatsen van stalen meu belen, kon een zoo groot mogelijk aantal zitplaatsen worden aangebracht, zoodat 33 reizigers met één bus vervoex-d kun nen worden. De ruiten zy'n van onbreek baar glas en er is een zeer bizonder rem- stelsel aangebracht, er zijn n.1. drie onaf hankelijke remmen. Er is een motor van 108 pk die de snelheid van de wagens op kan voeren tot 90 a 95 km per uur, zonder dat men het onaangename idee krijgt van gevaarlijk gejakker. Het nemen van scherpe bochten is met deze wagens, die eigenlijk voor bergtourisme gebouwd zijn, een peulenschilletje en het gevaren-risico van een rit is dus wel zeer. gering. Maar met dit al, de A.T.O. zal liet voorloopig met andere wagens moeten doen en op het plaatje hieronder vindt u een van de bussen, die van gisteren af, den dienst van Alkmaar op Leeuwarden onderhou den. Het is, gelukkig, voorloopig, al zul len er zeker wel eenige maanden over heen gaan voordat het nieuwe materiaal in den vasten dienst zal mogen rüden, maar dan zullen er nog heel wat bezwa ren overwonnen moeten worden. En laat ons maar eens dicht bij honk beginnen. Daar is dan in de eerste plaats I>e pontonbrug Wat waren we eenige jaren geleden trotsch toen daar inplaats van het veer- bootje de nieuwe pontonbrug was geko men. Het is nog niet zoo lang geleden, maar het verkeer heeft in dien korten tyd een dusdanigen vlucht genomen, dat deze Een van de autobussen die in den dagelijkschen dienst van Alkmaar op Leeuwarden rijden. Voor de sluiswerken bij Den Oever. brug al lang niet meer aan de eischen voldoet. Om te beginnen de belasting, die niet zwaarder mag zijn dan 6000 kg. De bussen, die voor het moderne verkeer gebouwd worden, zyn vry wat zwaarder en mogen dus deze brug niet passeeren. Dan is er de voor-historische tol, die het gemeentebestuur heeft ingesteld en die niet anders dan een verkeersobstakel is en dus verdwijnen moet. Een vaste brug, die op het moderne verkeer berekend is, zal hier dus gebouwd moeten worden. We zyn met ons gezelschap deze brug I intusschen gepasseerd en rijden den dijk op, om op den Schorweg te komen en van daar den Stoomweg in te rijden. Ook deze polderwegen zijn niet ingesteld op ijruk auto-verkeer, doch henoorden den dijk langs het Balgzandkanaal, wordt reeds hard gewerkt aan den primairen weg, die de verbinding vormt van de Kooy op van Ewycksluis en voor een groot gedeelte is deze betonweg reeds gereed, zoodat hij waarschünlijk in Juli in gebruik zal kun nen worden genomen. „En gaat de route van den A.T.O.- dienst dan langs dezen weg?" zoo vroegen wü den heer Grauw. „Dat is aangevraagd", zuchtte de leider vau ons gezelschap, „maar er is nog geen antwoord op gekomen". „Maar dat zou toch te dwaas zyn", was ons antwoord. Want inderdaad, de boch tige, smalle polderwegen kunnen het zware verkeer niet hebben. Het polderbe stuur zou op onnoodige lasten gejaagd worden voor onderhoud en het gevaar voor ongelukken voor de passagiers is niet denkbeeldig, omdat de wegen ten eenenmale te smal zyn. We komen veilig aan van Ewycksluis. Onze chauffeur leidt zyn wagen met vaste hand en onze leider, de heer Grauw, blijkt een uitstekend explicateur en goed ken ner van den weg. Van van Ewycksluis naar Wieringen is het werk van een oogenblik en dan gaan we de tamelyk langen weg over het eiland, 15 km, van Oost tot West. Ook op Wieringen wordt met spoed gewerkt aan de totstandkoming van den grooten ver keersweg, die buiten de dorpen Wester- land, Hippo en Oosterland zal komen te liggen. Wie den toestand op Wieringen kent weet de noodzakelükheid van het gereed komen van dezen weg. Het ver- eischt waarlijk groote rijvaardigheid om een beetje zwaren wagen veilig door Hip- polytushoef te brengen. Maar ook dit alles is een kwestie van eenige maanden en het spreekt dan ook vanzelf, als straks de tocht over den primairen weg kan worden gemaakt en de A.T.O. krijgt daar voor vergunning, ook de rijtijd zal wor den verkort. Dan zy'n we in Den Oever. De groote kranen die overal nog liggen en de mach- j tige sluiswerken die voor het oog opdoe men, bepalen ons oogenblikkelijk bü het geweldige werk dat eenige maanden ge leden voltooid werd. Het is imposant en streelt ons nationaal gevoel. We rijden over den dertig kilometer langen afsluit dijk. Rechts ligt het IJsselmeer te glan zen in de stralende voorjaarszon. Hier en daar vaart een visschersscheepje. Een enkel slechts; teeken van voorbügegane glorie. Een ontspanningsoord bij Bree- zand. We onderbreken den tocht bii Breezand, waar in een van de directie-keeten een autobus-station is ingericht. Het wordt daar een gezellig zitje voor de passagiers, die zich wat kunnen verfrisschen en op het terras wat kunnen genieten van het wijde uitzicht over het IJsselmeer en die straks misschien in de gelegenheid zijn in het frissche water een bad te nemen of een roei- of zeiltochtje te maken. Want daar voor is hier een prachtige gelegenheid en de gérant, de heer Hoekstra van Volen- dam, schiint grootsche plannen te hebben. Logeergelegenheid etc., etc. Verscheidene journalisten wilden al .plaats bespreken voor hun vacantie.... Van Breezand gaat het op de Friesche kust aan. Het weer blüft buitengewoon. Een strak blauwe hemel boven ons en om ons heen een zonnig landschap. M'n liefje wat wil je nog meer. Dochweih mir, als we van den Afsluitdijk af zijn en Frie- schen grond onder onze wielen hebben, begint de ellende. De weg van Zurig naar Harlingen heeft een breedte van niet meer dan 3 meter. Aan den een en kan t be vindt zich een tamelijk breede vaart en aan den anderen kant is een diepe greppel. Slippertjes ziin er dus niet te maken, want ook de berm is niet betrouwbaar. Hier en daar ziin „vluchtpleintjes" gemaakt. Dat :s een erg groot woord voor de weg- verbreeding, waarop men kan wachten op het passeeren van een tegenligger. Doch ook hier zagen we de voorbereiding van de verbetering en men mag dus gegronde hoop hebben, dat binnen afzienharen tijd dit euvel verholpen zal zijn en dat de ver binding van Holland op Friesland niets meer te wenschen over zal laten. Want al is ook de weg door Franeker nog lang geen idéale weg, het gemeentebestuur zal ook daar wel zwichten voor de noodzake lijkheid van een goede verkeersregeling. Van Harlingen naar Franeker en van Franeker naar Leeuwarden is het wegen- vraagstuk, zoo niet opgelost, dan toch zeer bevredigend en als we voor hotel „Ami- citia" stoppen voor de lunch, dan zijn allen het er over eens, dat de proefrit heen in alle opzichten is geslaagd. De warme lunch, die uitstekend ver zorgd was en in de feestelijk aangerichte eetzaal werd1 opgediend, deed zich wel sma ken, na den toclit van vier uur. De hotel- directie had de attentie voor een goed glas wijn te zorgen, zoodat er onder het gezel schap een prettige stemming bleef. Ook de terugreis, die door den eersten passagier van dezen dienst, en oud-redac teur van „Het Vadei'land" werd meege maakt, verliep in alle opzichten naar wensch, zoodat we, na een kort oponthoud in Den Oever, in café Zomerdijk, waar een kop thee werd gebruikt, om kwart over zeven aan „De Kooy"' uitstapten, om met Naastepad den tocht naar Den Helder te volbrengen. Eenige bezwaren. We zouden hier een punt kunnen zetten. Doch er moet ons nog iets van het hart. In de eerste plaats is het ons bii de bestu- deering van de dienstregeling van Alkmaar op Friesland direct opgevallen, dat er zoo goed ais geen rekening is gehouden met eventueele passagiers van Den Helder. En toch heeft deze autobusdienst voor onze stad groote beteekenis. Wü zouden zelfs HEMELVAARTSDAG DEN HELDER GereT. Kerk (Julianapark). 'sMorgens 10 uur, üs. Tollenaar Kerkdienst (Chr. M1L Tehuis, Kanaal wegj Geen dienst Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 u.,de heer N.v.d. Kraats Cbr. Geref. Kerk (Steengrachtt. 's Morgens 10 uur, Leesdienst Herst. Evang, Luth. Gem. (Weezenstr.) 's Morgens 10.30 u„ Ds. P. H. Borgers Liturgische dienst. Onderwerp: „Met eer en heerlykheid gekroond" Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 u., Ds. R. C. W. J. Hoek Evangelisatiegebouw, Vijzelstraat: Büeenkomst 's avonds 8 uur. Verschillende sprekers. Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 78). 's Morgens 10 uur, kerkdienst Past. Th. Moleman Hersteld Apostolische Zending Gemeenie (Oorspronkelijke Stichting door Wylen Apostel Schwarts) Sluisdykstraat hoek Schagenstraat 's Morgens 10.30 uur, dienst Buitenlandsch Overzicht pag. I Feuilleton1 Radio-programma „2 Van links en rechts2 Het toekomstige kabinet-Colijn. Dr. Colijn minister-president en minister van koloniën Nieuwe krijgsraadzaken voor den Zeekrijgsraad te Soerabaia De verduistering van 80.000 gul den door een landbouwer l Bizonderheden over den overval k'- te Wateringen l Zeven arbeiderswoningen te Gro ningen afgebrand.2 Bij Sas v. Gent is Maandagavond een auto te water gereden. Een der inzittenden is verdronken 2 Met de A.T.O. over den Afsluit dijk 5 De miniatuurstad blijft tot Vrij dag in Casino Bij Medemblik is gisterenmiddag een auto door een trein gegrepen. Twee dooden en een gewonde 7 Peking wordt door Japansche pa trouilles bedreigd1 Het conflict betreffende Leticia tusschen Peru en Columbia ge regeld 7. Het stroopersdrama te Egmond. De jachtopziener in hooger beroep vrijgesproken,2 Het verspreiden van opruiende geschriften in Den Helder. De veroordeeling van de revolution- naire arbeiders7 Marktberichten 8 Marineberichten8 Omtrek nieuws„7 Sportnieuws,8 durven beweren, meer beteekenis dan voor Alkmaar, omdat men vanuit de Kaasstad, over EnkhuizenStavoren, Leeuwarden een half uur eerder bereikt dan met dezen nieuwen dienst. Het voordeel is natuur lijk, dat er dagelijks zes verbindingen zyn en Vrijdags zeven, terwijl over Enkhuizen Stavoren er maar driemaal daags ver binding met Friesland is. Voor onze stad echter, waarvoor de vi r- binding over den Afsluitdijk de snelste is, is deze autobusdienst het aangewezen vervoei'middel naar Friesland. Doch nu loopen de bussen niet verder dan „I>e Kooy". Men moet dus met een van de be staande autobusdiensten eerst naar „De Kooy", om daar dan de A.T.O.-bus af te wachten. En dat is nu het bezwaar, want geen enkele busdienst geeft een spoedige aansluiting. Men moet minstens een half uur of drie kwartier in „De Kooy" wach ten en dat is een zeer ernstig grief. Het is zelfs voor den marktdienst, op Vrijdag, in het geheel niet mogelijk aansluiting te krijgen. Dan vertrekt de bus reeds 's mor gens om kwart voor vijf van „De Kooy" en er is van Den Helder geen enkele bus dienst die reeds zoo vroegtijdig aanslui ting geeft. Wij hebben deze grieven naar voren gebracht bij den chef van de Exploitatie, die ons verzekerde dat het niet mogelijk was geweest concessie te krijgen tot Den Helder, omdat er van Den Helder op Wie ringen een meer dan voldoende verbin ding bestaat. Deze verbinding is dan toch evenwel zoo onvoldoende dat het voor onze stadgenooten practisch onmogelijk is van deze goede verbinding op Fries land gebruik te maken, tenzij men het half uur of langer wachten in „De Kooy" er voor over heeft. Er is echter een mogelijkheid tot liet wegnemen van deze bezwaren en dat is dat de concessionarissen van diensten van Den Helder op Wieringen of van Den Helder op Alkmaar, hun dienstrege ling zoodanig wijzigen of aanvullen, fiat zy aansluit op de verbinding op Fries land. Met wat goeden wil zal dit zeker mogelijk zijn en wy' gelooven ook ren dabel, omdat er, zooais we zeiden voor dezen nieuwen dienst in onze stad vast en zeker animo bestaat. Men overwege het eens. O ja. nog moeten we vermelden, dat de proefrit Maandag plaats had en cat ifc dienst gisteren is geopend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 5