AMSTERDAMSCHE
Verschuifraadsel.
BRIEVEN
teltje en de aan stukjes gesneden
tomaat bij, waarna we dit tezamen een
kwartiertje met gesloten deksel laten
smoren-op een zeer kleine pit, daarna
wordt de bloem er bij gevoegd en de
bouillon onder voortdurend roeren,
tenslotte peper, zout en peperkorrels.
We laten alles nog een kwartiertje op
een asbestplaatje heel zachtjes ko
ken. zeven de saus daarna en voe
gen azijn, kapertjes en peterselie bij.
Warm opdienen.
Een voedzaam en smakelijk smeersel
voor de boterham.
Dat zeker wel in den smaak zal vallen
is „Lemon Cheese".
Sap en schil van 2 groote cl drie
kleine citroenen, drie eieren, 225 gram
suiker, 100 gram boter.
We smelten de boter met de suiker,
de citroensap en de geraspte schil en
voegen de suiker opgelost in de zeer
schuimig geklopte eieren er bij, waar
na Ave steeds blijven roeren, totdat de
massa mooi dik gebonden is. Om schif
ten te voorkomen is het noodig, dat we-
een lage gaspit gebruiken
Voor Oranje Cheese hebben wij
noodig:
1 grooten sinaasappel,
2 eieren,
25 gram boter,
75 gram suiker,
waarbij eenige klontjes,
1 theelepel citroensap.
De suikerklontjes zijn noodig om
langs de goed gewassehen sinaasap
pelschil te wrijven, waardoor de aro
matische geur en de smaak in de sui
ker komt, daarna worden boter en
Suiker gesmolten en de sinaasappel en
citroensap toegevoegd, evenals de
goed geklopte eieren. Bereiding als
vorig recept.
r$© DE PRAATJE
Overgooier met voile blouse.
(No. 803.)
Cretonne met witte voile blouse vor
men'samen een aardig geheel. Het
diep uitgesneden bovengedeelte in
ovaalvorm aan de vóór- zoowel als
achterzijde is gezet aan een rokje, dat
uit zes stolpplooien bestaat, die ge
deeltelijk opgestikt worden, De bretels
morden met knoopsgaten op het lijfje
geknoopt.
De blouse kan naar verkiezing met
korte of lange mouw-en geleverd wor
den, bij bestelling gelieve men dit op
te geven.
De hals is hoog gesloten en heeft
een klein kraagje met split aan de
voorzijde.
Patronen kan men aanvragen onder
No. 803 voor den leeftijd van 10 tot .16
jaar
Geklcede japon.
Nr. 793.)
Naar verkiezing kan men deze japon
met een vest en mouwen van bedrukte
crêpe de chine of kant garneeren.
Bij crêpe georgette past het laatste
b.v. zeer goed, terwijl bij een moderne
dunne zomerstof crêpe de chine of ook
wel kunstzijde gekozen kan worden.
Het lijfje met punthals en in gelijke
lijn ingezet kleedt zeer af, a\aardoor
het model zich ook voor gezette dames
litstekeiid leent
De rug is uit één stuk. terwijl de
oooglijn aan het voorpand door een
zeer smalle nervure gevormd wordt,
Een strik A an zijde of georgette wprd't
aan don hals aangebracht, doch kan
naar verkiezing vervallen.
De mouw is ruim onder den elleboog
om in een smal onderstuk te eindigen
niet garneering van kleine knoopjes.
De lange twéebaansrok reikt tot
even boven de enkels, doch kan na
tuurlijk ook korter gedragen worden,
indien men niet zoo'n bijzonder ge
kleed model Avenscht.
Om de heupen is de rok aangesloten
om vanaf de kniehoogte ruimer te wor
den.
De afwerking om het middel bestaat
uit een smalle ceintuur met gesp.
Patronen worden beschikbaar ge
steld in alle maten, ook maat 52, on
der vermelding van nr. 793.
Jurk Aoor meisjes.
Van 3—7 jaar.
(No, 781,)
Vliseo, de waschstof bij uitnemend
heid en tevens zéér billijk ih prijs, is
buitengewoon geschikt voor dit vlotte
jurkje, dat met een gladde korte, als
ook met met lange blouse iiiouav ge
dragen kan worden.
Het model is zeer eenvo.udig, de
ruimte voor en achter wordt OA-er de
geheele breedte verdeeld, terwijl een
dubbele kraag een aardige garneering
geeft. Midden vóór is een split aan
gebracht.
Patronen kan men aanvragen onder
Nr. 781, met vermelding van den juis-
ten leeftijd.
Wandeljapon.
(No. 795.)
Deze japon van effen of gewerkte
zomerstof leent zich uitstekend voor
slanke figuren en vormt een zeer vlot
en apart geheel.
Het lijfje heeft ingezette stukken
aan de voorzijde, terwijl het midden
stuk, dat in een puntvorm op den rok
gestikt Avordt, een aangeknipte volant
over mouwen en rug heeft. Als hals-
garneering Avordt een platte strik van
glasbatist gedragen, terwijl midden
voor een kleine split is.
De rok bestaat uit vier banen, zoo
dat midden vóór en achter een naad
komt, terwijl de rok slechts zeer Avei-
nig klokt.
Om het middel wordt aen gedra
peerde ceintuur gedragen, die achter
gestrikt aa-ordt.
Verschuil onderstaande won,-1
danig horizontaal ten opziX'^zoö.
kaar, dat er verticaal twee ih„„ ?at1 «1-
komen te staan, die (linke,611 ■•ettefs
boven naar beneden en (reV^ Va&
'en gelefc*-'^
Patronen kan men aanvragen in alle
maten onder vermelding A an Nr. 795.
boven naar beneden en trepht"
van beneden naar boven zPi
namen aangeven van een ho
Romeinseh veldheer en een
moordenaars. 311 zijp
Jaspand
Ususfructus
Loterij
Ridicuul
Utrecht.
Rustbank
Occarino
Plakaatverf
Weeshuis
„O, ik ben zoo zenuwachtig
Knip, mijn man is ziek en dag en n.
moet ik een oogje op hem houden"
en nacht
rr 4-i j """den."
„Heeft u dan geen ziekenzuster'-".
„Juist daarom!''
Variatlas op het „auto"-t!iema.
Het is niet alleen ter eerer van het
vestigen van een J.Gr.K.N.A.C.-„home"
in het Amstelhotel, Avaar de automo-
biel-club-leden thans een eigen hoofd
stedelijke „club" bezitten, al zuo
dit ook een reden kunnen zijn, dat
een groot deel van dezen brief ditmaal
verschillende variaties op het thema
„auto" moet behelzen. Er zijn dit keer
vele ondenverpen aan de orde, die
allen die aupto tot middelpunt hebben.
Daar is dan, om met het onderwerp
te beginnen, dat in figuurlijken en let
terlijken zi nhet meest aan den weg
timmert, de uitbreiding en gedeel
telijke reorganisatie van het automati
sche verkeersseinen-systeem, een
systeem dat nu enkele maanden op het
'Leidsche plein heeft proefgestoomd,
of beter gezegd, met zijn roode, groene
en Avite signalen heeft proef „gelicht".
Die proef is over het algemeen Avel
geslaagd, zóo dat de gemeente nu ook
voort zal gaan met het oorspronkelijke
plan om de geheele verkeersregeling
tusschen Leidsche plein en Spui, a ia
Leidsche straat, Koningsplein en Sin
gel, automatische te maken. Allererst
zal men nu op het Spui den verkeers
agent van vleesch en bloed door een
mechanisclien remplacant gaan ver
vangen. Het groote bezAvaar tegen zulk
een remplacant, gelijk wij hem tot nu
toe op het Leidsche plein aan het Averk
hebben gezien, is Avel dat hij Avat al
te mechanisch aan den arbeid gaat en
b.v. ook als er vanuit de zijstraten
geen enkele auto of ander vervoermid
del nadert, het verkeer op den hoofd
weg, star volgens het fasen-systeem,
om de zooveel minuten stop zet. Nooit
slaat hij eens, als de zijstraat leeg is,
zulk een fase over, zooals de zelfden
kende en oordeelende, menscheljjkt
verkeersregelaar dat kon doen en in
voorkomende gevallen ook doet. Men
is nu van plan de nieinve automatische
regelaar op het Spui Avat meer, zij
het dan ook nog mechanisch! te la
ten denken. Daartoe zal men, op een
30 M. afstands van het kruispunt de
zijstrten voorzien van een z.g. drem
pel, een vernuftige- Amerikaansche
vinding, waarbij als het naderend ver
keer uit de zijstraat den drempel in
drukt, de gewone fase van het stop
licht op het kruipunt werkt cn, als er
niets in aantocht is, dus de drempel
niet Avordt ingedrukt, één fase wordt
overgeslagen en het verkeer langs den
hoofdAveg niet onnoodig wordt opge
houden. Nadat deze inrichting op het
Spui eenigen tijd tott voldoening ge-
Averkt heeft, zal de geheele Leidsche-
straat-verkeersader bc-„licht-signaald"
Avorden en zullen Ave dus in het cen
tra malvast op één van de drukste
straatgedeelten automatisch door de
gevaren heen geloodst Avorden, geze
ten als Ave tegen dien tijd vrijwel allen
zullen zijn in onze Citaxen cn andere
„kleingruf'-taxitjes, die men de na
tuurlijke kinderen van dezen stamva
der-Citax zou kunnen noemen. Pijl-tax.
Ster-tax, Meteoor-tax, het geslacht
heeft zich in enkele weken bovenma
tig snel uitgebreid. De jongste ver
tegenwoordiger is de „Drie-tax", die
deze week op straat verscheen en,
waar hij nu eenmaal niet van den naam
van zijn natuurlijken vader gebruik
mag maken, de aangenomen naam lis
tiglijk met den oorspronkelijker) over"
een deed stemmen! We zijn met dit al"
nu ook de blokbanders voor alle
stadsritten slechts 40 ets. rekenen en
de garage-verhuurin richtingen hun
prijzen dienovereenkomstig tevens
moesten verlagen, hard op weg een
ware taxi-stad te Avorden.
Dat heeft, naast de voordeelen, be-
zwaren. Het bezwaar van de verkéerg.
opstoppingen in de binnenstad zijn we
echter al bezig, door middel Aan die
automatische verkeersregelingen, een
nieuwe parkeerregelmg (die zoojuist
„afkwam") en ook door op vrijwel.alle
grachten het éénrichtings-verkeer in
te voeren, krachtdadig te bestrijden,
krachtdadige begstrijding van een
ander groot bezwaar: het toenemende
lawaai, blijft echter helaas, nog tot de
vrome wenschen behooren. Het wordt
waarlijk tijd, dat men ook vanuit het
publiek eens ernstig gaat aandringen
op zulk een bestrijding. Inplaats dat
dit publiek zich bezorgd maakt en
„stemmen laat opgaan" over tenslotte
zulke tAveede-rangs kwesties als b.v,
het remmer van honden op de tram,
men heeft zich daar de laatste maan.
den nogal warm over gemaakt, zou
het beter doen zich druk te maken
over dat lawaai-prbblèem. Dat het in.
derdaad een eerste-rangskwestie is,
daarvan is men misschien nog niet
voldoende overtuigd. Ja, men weet
wel dat er hier meer la\Aaai op straat
is dan zelfs in Parijs, ik heb bet
oordeel dienaangaande van den Parij-
sehen politieprefect Chiappe te dezer
plaatse vroeger al eens aangehaald,
maar och, denkt men, is dal nu
wel een zaak van zoo groot gewicht?...,
Ja, dat is het zeker! Niet alleen voor
mensehen met extra zwakke zenuwen,
die bij eiken claxon-kreet half van hun
stoel opspringen. Want het is nog on
langs door uitgebreide wetenschap-
pelijke proefnemingen (in Londen b.v.,
waar men de laatste jaren zeer veel
gedaan heeft om het stadslawaai te
a erniinderen) onomstootelijk komen
Aast te staan, dat a ermeerderd lawaai
een ieder die er in leven en Averken
moet van een aanzienlijk deel van zijn
werkkracht berooft. Meer nog dan Vei
lig Verkeer-acties en vereenigingen,
zijn op het oogenblik dan ook zeer ze
ker anti-Iawaai-acties en vereenigin
gen geboden!
Een nieuwe Industrie,
Nu reeds kunnen Ave, zooals gezegd,
gaan spreken van: Amsterdam—Taxi-
stad. Zullen we binnen afzienbareu
tijd ook kunnen gewagen van een Am
sterdam Film-stad?.... Aanloopen in
die richting hebben we hier reeds
vroeger wel gehad met lichamen sis
b.v. de „Amsterdamsche Film Coni-
pany", die echter nog steeds halvéi-
Avege zijn blijven steken en het nooit
zelfs tot den springplank en der
sprong gebracht hebben. Thans echter
werd met een nieuwen aanloop,, um
gevoerd door de maatschappij „Cinp'
tone", die plank bereikt cu den afzet
tot een eersten sprong inderdaad ver
toond. Het gaat alles met welaan-
doende energie en voortvarendheid-
Het gaat inderdaad in film-tempo en
zoo zullen we dan ook reeds met 1 Oc-
k