AMSTERDAMSCHE Verschuifraadsel. BRIEVEN teltje en de aan stukjes gesneden tomaat bij, waarna we dit tezamen een kwartiertje met gesloten deksel laten smoren-op een zeer kleine pit, daarna wordt de bloem er bij gevoegd en de bouillon onder voortdurend roeren, tenslotte peper, zout en peperkorrels. We laten alles nog een kwartiertje op een asbestplaatje heel zachtjes ko ken. zeven de saus daarna en voe gen azijn, kapertjes en peterselie bij. Warm opdienen. Een voedzaam en smakelijk smeersel voor de boterham. Dat zeker wel in den smaak zal vallen is „Lemon Cheese". Sap en schil van 2 groote cl drie kleine citroenen, drie eieren, 225 gram suiker, 100 gram boter. We smelten de boter met de suiker, de citroensap en de geraspte schil en voegen de suiker opgelost in de zeer schuimig geklopte eieren er bij, waar na Ave steeds blijven roeren, totdat de massa mooi dik gebonden is. Om schif ten te voorkomen is het noodig, dat we- een lage gaspit gebruiken Voor Oranje Cheese hebben wij noodig: 1 grooten sinaasappel, 2 eieren, 25 gram boter, 75 gram suiker, waarbij eenige klontjes, 1 theelepel citroensap. De suikerklontjes zijn noodig om langs de goed gewassehen sinaasap pelschil te wrijven, waardoor de aro matische geur en de smaak in de sui ker komt, daarna worden boter en Suiker gesmolten en de sinaasappel en citroensap toegevoegd, evenals de goed geklopte eieren. Bereiding als vorig recept. r$© DE PRAATJE Overgooier met voile blouse. (No. 803.) Cretonne met witte voile blouse vor men'samen een aardig geheel. Het diep uitgesneden bovengedeelte in ovaalvorm aan de vóór- zoowel als achterzijde is gezet aan een rokje, dat uit zes stolpplooien bestaat, die ge deeltelijk opgestikt worden, De bretels morden met knoopsgaten op het lijfje geknoopt. De blouse kan naar verkiezing met korte of lange mouw-en geleverd wor den, bij bestelling gelieve men dit op te geven. De hals is hoog gesloten en heeft een klein kraagje met split aan de voorzijde. Patronen kan men aanvragen onder No. 803 voor den leeftijd van 10 tot .16 jaar Geklcede japon. Nr. 793.) Naar verkiezing kan men deze japon met een vest en mouwen van bedrukte crêpe de chine of kant garneeren. Bij crêpe georgette past het laatste b.v. zeer goed, terwijl bij een moderne dunne zomerstof crêpe de chine of ook wel kunstzijde gekozen kan worden. Het lijfje met punthals en in gelijke lijn ingezet kleedt zeer af, a\aardoor het model zich ook voor gezette dames litstekeiid leent De rug is uit één stuk. terwijl de oooglijn aan het voorpand door een zeer smalle nervure gevormd wordt, Een strik A an zijde of georgette wprd't aan don hals aangebracht, doch kan naar verkiezing vervallen. De mouw is ruim onder den elleboog om in een smal onderstuk te eindigen niet garneering van kleine knoopjes. De lange twéebaansrok reikt tot even boven de enkels, doch kan na tuurlijk ook korter gedragen worden, indien men niet zoo'n bijzonder ge kleed model Avenscht. Om de heupen is de rok aangesloten om vanaf de kniehoogte ruimer te wor den. De afwerking om het middel bestaat uit een smalle ceintuur met gesp. Patronen worden beschikbaar ge steld in alle maten, ook maat 52, on der vermelding van nr. 793. Jurk Aoor meisjes. Van 3—7 jaar. (No, 781,) Vliseo, de waschstof bij uitnemend heid en tevens zéér billijk ih prijs, is buitengewoon geschikt voor dit vlotte jurkje, dat met een gladde korte, als ook met met lange blouse iiiouav ge dragen kan worden. Het model is zeer eenvo.udig, de ruimte voor en achter wordt OA-er de geheele breedte verdeeld, terwijl een dubbele kraag een aardige garneering geeft. Midden vóór is een split aan gebracht. Patronen kan men aanvragen onder Nr. 781, met vermelding van den juis- ten leeftijd. Wandeljapon. (No. 795.) Deze japon van effen of gewerkte zomerstof leent zich uitstekend voor slanke figuren en vormt een zeer vlot en apart geheel. Het lijfje heeft ingezette stukken aan de voorzijde, terwijl het midden stuk, dat in een puntvorm op den rok gestikt Avordt, een aangeknipte volant over mouwen en rug heeft. Als hals- garneering Avordt een platte strik van glasbatist gedragen, terwijl midden voor een kleine split is. De rok bestaat uit vier banen, zoo dat midden vóór en achter een naad komt, terwijl de rok slechts zeer Avei- nig klokt. Om het middel wordt aen gedra peerde ceintuur gedragen, die achter gestrikt aa-ordt. Verschuil onderstaande won,-1 danig horizontaal ten opziX'^zoö. kaar, dat er verticaal twee ih„„ ?at1 «1- komen te staan, die (linke,611 ■•ettefs boven naar beneden en (reV^ Va& 'en gelefc*-'^ Patronen kan men aanvragen in alle maten onder vermelding A an Nr. 795. boven naar beneden en trepht" van beneden naar boven zPi namen aangeven van een ho Romeinseh veldheer en een moordenaars. 311 zijp Jaspand Ususfructus Loterij Ridicuul Utrecht. Rustbank Occarino Plakaatverf Weeshuis „O, ik ben zoo zenuwachtig Knip, mijn man is ziek en dag en n. moet ik een oogje op hem houden" en nacht rr 4-i j """den." „Heeft u dan geen ziekenzuster'-". „Juist daarom!'' Variatlas op het „auto"-t!iema. Het is niet alleen ter eerer van het vestigen van een J.Gr.K.N.A.C.-„home" in het Amstelhotel, Avaar de automo- biel-club-leden thans een eigen hoofd stedelijke „club" bezitten, al zuo dit ook een reden kunnen zijn, dat een groot deel van dezen brief ditmaal verschillende variaties op het thema „auto" moet behelzen. Er zijn dit keer vele ondenverpen aan de orde, die allen die aupto tot middelpunt hebben. Daar is dan, om met het onderwerp te beginnen, dat in figuurlijken en let terlijken zi nhet meest aan den weg timmert, de uitbreiding en gedeel telijke reorganisatie van het automati sche verkeersseinen-systeem, een systeem dat nu enkele maanden op het 'Leidsche plein heeft proefgestoomd, of beter gezegd, met zijn roode, groene en Avite signalen heeft proef „gelicht". Die proef is over het algemeen Avel geslaagd, zóo dat de gemeente nu ook voort zal gaan met het oorspronkelijke plan om de geheele verkeersregeling tusschen Leidsche plein en Spui, a ia Leidsche straat, Koningsplein en Sin gel, automatische te maken. Allererst zal men nu op het Spui den verkeers agent van vleesch en bloed door een mechanisclien remplacant gaan ver vangen. Het groote bezAvaar tegen zulk een remplacant, gelijk wij hem tot nu toe op het Leidsche plein aan het Averk hebben gezien, is Avel dat hij Avat al te mechanisch aan den arbeid gaat en b.v. ook als er vanuit de zijstraten geen enkele auto of ander vervoermid del nadert, het verkeer op den hoofd weg, star volgens het fasen-systeem, om de zooveel minuten stop zet. Nooit slaat hij eens, als de zijstraat leeg is, zulk een fase over, zooals de zelfden kende en oordeelende, menscheljjkt verkeersregelaar dat kon doen en in voorkomende gevallen ook doet. Men is nu van plan de nieinve automatische regelaar op het Spui Avat meer, zij het dan ook nog mechanisch! te la ten denken. Daartoe zal men, op een 30 M. afstands van het kruispunt de zijstrten voorzien van een z.g. drem pel, een vernuftige- Amerikaansche vinding, waarbij als het naderend ver keer uit de zijstraat den drempel in drukt, de gewone fase van het stop licht op het kruipunt werkt cn, als er niets in aantocht is, dus de drempel niet Avordt ingedrukt, één fase wordt overgeslagen en het verkeer langs den hoofdAveg niet onnoodig wordt opge houden. Nadat deze inrichting op het Spui eenigen tijd tott voldoening ge- Averkt heeft, zal de geheele Leidsche- straat-verkeersader bc-„licht-signaald" Avorden en zullen Ave dus in het cen tra malvast op één van de drukste straatgedeelten automatisch door de gevaren heen geloodst Avorden, geze ten als Ave tegen dien tijd vrijwel allen zullen zijn in onze Citaxen cn andere „kleingruf'-taxitjes, die men de na tuurlijke kinderen van dezen stamva der-Citax zou kunnen noemen. Pijl-tax. Ster-tax, Meteoor-tax, het geslacht heeft zich in enkele weken bovenma tig snel uitgebreid. De jongste ver tegenwoordiger is de „Drie-tax", die deze week op straat verscheen en, waar hij nu eenmaal niet van den naam van zijn natuurlijken vader gebruik mag maken, de aangenomen naam lis tiglijk met den oorspronkelijker) over" een deed stemmen! We zijn met dit al" nu ook de blokbanders voor alle stadsritten slechts 40 ets. rekenen en de garage-verhuurin richtingen hun prijzen dienovereenkomstig tevens moesten verlagen, hard op weg een ware taxi-stad te Avorden. Dat heeft, naast de voordeelen, be- zwaren. Het bezwaar van de verkéerg. opstoppingen in de binnenstad zijn we echter al bezig, door middel Aan die automatische verkeersregelingen, een nieuwe parkeerregelmg (die zoojuist „afkwam") en ook door op vrijwel.alle grachten het éénrichtings-verkeer in te voeren, krachtdadig te bestrijden, krachtdadige begstrijding van een ander groot bezwaar: het toenemende lawaai, blijft echter helaas, nog tot de vrome wenschen behooren. Het wordt waarlijk tijd, dat men ook vanuit het publiek eens ernstig gaat aandringen op zulk een bestrijding. Inplaats dat dit publiek zich bezorgd maakt en „stemmen laat opgaan" over tenslotte zulke tAveede-rangs kwesties als b.v, het remmer van honden op de tram, men heeft zich daar de laatste maan. den nogal warm over gemaakt, zou het beter doen zich druk te maken over dat lawaai-prbblèem. Dat het in. derdaad een eerste-rangskwestie is, daarvan is men misschien nog niet voldoende overtuigd. Ja, men weet wel dat er hier meer la\Aaai op straat is dan zelfs in Parijs, ik heb bet oordeel dienaangaande van den Parij- sehen politieprefect Chiappe te dezer plaatse vroeger al eens aangehaald, maar och, denkt men, is dal nu wel een zaak van zoo groot gewicht?..., Ja, dat is het zeker! Niet alleen voor mensehen met extra zwakke zenuwen, die bij eiken claxon-kreet half van hun stoel opspringen. Want het is nog on langs door uitgebreide wetenschap- pelijke proefnemingen (in Londen b.v., waar men de laatste jaren zeer veel gedaan heeft om het stadslawaai te a erniinderen) onomstootelijk komen Aast te staan, dat a ermeerderd lawaai een ieder die er in leven en Averken moet van een aanzienlijk deel van zijn werkkracht berooft. Meer nog dan Vei lig Verkeer-acties en vereenigingen, zijn op het oogenblik dan ook zeer ze ker anti-Iawaai-acties en vereenigin gen geboden! Een nieuwe Industrie, Nu reeds kunnen Ave, zooals gezegd, gaan spreken van: Amsterdam—Taxi- stad. Zullen we binnen afzienbareu tijd ook kunnen gewagen van een Am sterdam Film-stad?.... Aanloopen in die richting hebben we hier reeds vroeger wel gehad met lichamen sis b.v. de „Amsterdamsche Film Coni- pany", die echter nog steeds halvéi- Avege zijn blijven steken en het nooit zelfs tot den springplank en der sprong gebracht hebben. Thans echter werd met een nieuwen aanloop,, um gevoerd door de maatschappij „Cinp' tone", die plank bereikt cu den afzet tot een eersten sprong inderdaad ver toond. Het gaat alles met welaan- doende energie en voortvarendheid- Het gaat inderdaad in film-tempo en zoo zullen we dan ook reeds met 1 Oc- k

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 18