tweede blad HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 15 JULI 1933. BIJ ONZE P& OP BEZOEK |^n „U0ND5CUE KLAMTEM" 1>- SlïnSld ikB»» «"O16' VANOtN Conferentie-uitdrukkingen. De berging van de schat van de Lutine. Iets over belastingen. °00R IhlZlaumq GEMEENTEONTVANGER VAN DALEN. (Vervolg). Uit vroeger© dagen. - Dleve «op moet gepompeïd worden Onmenschellike klanten. V, dwaaltuin ln het Ontvangerskan- ïïï'wg W """«««g k<.™eMa°"eer '8 '««nWenst ge- In 1909. Vóór dien tijd was ik hit rfo Rjjksadimiiistratielater werd ik benoemd tortoontroleur by de gemeentebelasting Dat was Februari 1909 heeft'^l wat stof op- ï)e heer Van Dalen lacht glunder. Het was in dien ouden tijd, dat An- toies I opke Staalman, het oud-Kamerlid nog in volle actie was. Zie hier - en de heer V an Dalen diepte in zyn bureau een paar oude, vergeelde kranten op zie hier.... in deze courant, de vroegere uit gave van „Extra Tijding".... waren Taan en lhys niet erg over mijn benoeming te spreken Men fluisterde in die dagen, dat Andries Popke zelf veel ambitie in deze betrekking had.... 0f het waar is weet lk niet. Ja. waar is de tijd gebleven?.... Wat is er schrikkelijk veel gebeurd. Een men- schengeslacht ging en kwam. Burgemees ter Van Steijn, de heeren Van Neck Over de Linden De Ven, de wethouders, en Uurbanus, de secretaris, die in dlie dagen de gemeente bestuurdenze zijn heen gegaan. De raadsleden Bok, Jaring, D. H. Grun- wald, Zander, Terra, Van Wingerdten.... uit dien veelbewogen tijd, die de gemeente met liefde dienden en zicth geheel aan hun taak gaven.... de onverbiddelijke dóód heeft ze opgeëischt. De heer Van Dalen is een oogenblik ernstig.... Hij leeft blijkbaar graag in bet verleden.... Het verleden is inder daad mooier, dan het grauwe, sombere bedien, waarin de broodstaf voor velen ge broken is.... In 't verleden kenden we dat niet We besluiten dit interview niet den wensch, dat het verzoek van den heer Van Dalen succes mag hebben en spreken de hoon uit, dat dte Gemeente Den Helder nog eens zoo dik in haar duiten komt te zitten, di zy onzen iiverigen Gemeente-Ontvan ger met een mooi modern kantoor kan verrassen. GLMLLNTL - ONT VANGER,. Een oogenblik is het stil in de kamer van den gemeente-ontvanger Jonge, jonge, d'r was in die dagen toch «i gen lijk ook heel wat op te ruimen en te verbeteren in dien tijd. De Gemeente Den Helder was een van de drie gemeenten in ons land, waar nog accijns op ingevoerdten alcohol werd geheven. Bii aankomst van treinen en booten stonden de ambtenaren om de verschuldigde accijns te innen. Maar over dat opruimen en verbeteren wil ik maar eigenlijk liever niet ingaan, dat blijven ambtsgeheimen. Vroeger, ik meen de jaren waarover wy «preken, werd Hoofdeliiken Omslag ge heven. Tegenwoordig heet het Inkomsten belasting. De cijfers zijn nogal erg varieerend. Ze zijn opgenomen uit een brochure van de hand van den heer K. F. Oortgijsen, die nog bij de Heldersche Courant gedrukt is. In 1907 was de raming 67.000, ont vangen werd 66.275. In 1908: raming 67.000, ontvangen werd 67.348, In 1909: raming f 67.000, °olvangen werd 68.327. Meer ontvangen dós J werd 79.300. dus f 4800 meer dan waarop In 1910: raming f 74.500, ontvangen werd 79.300, dus 500 meer dan waarop gerekend werd. Dat was een hee'.e bof m die dagen. Vóór 1910 werd geen enkele ongehuwde militair in de belasting aan geslagen. Vergelijk met deze sobere cyfers een. de tegenwoordige begrooting, die dak twee millioen aanwijst. Komt de belasting nogal vlot binnen, vraag ik zeer onbescheiden. Soms was er wel eens £eusp ontving ik meerdere malen brieven verontwaardigde belastingbetalers. Een schreef, dat hij in 't buitenland, dicht by Dompel woonde en hoopte, dat Ibaya' fat ais Pompei' met de aarde «elyk zou wonden gemaakt. Maar anders kon je nog Wel eens menschel ijk met opstuiven e lastingsohuldigen redeneeren. Behalve bij uwe hondsche klanten, «eg ik. Toch mag de gemeente deze wei in «fere houden. Dat doet de gemeente, zegt meneei van Dalen, want ze krijgen allemaal een eerepenning niet het wapen van Helder. Wy zorgen, aldus ging de 8e,.".p( J1 1 Ontvanger verder, dat de belasting bl™e"' komt, dreigen niet afsluiting van bent waterleiding, en zijn ook vaak genoodzaakt dit consequent met uiterste gestrenghei dooor te voeren. Maar als 't heel erg ny dan hebben we een enkelen keer n (V;'n «assian, maar we laten ons nooit ny 1 betaald' 'nWat lieverd wordt, moet mooi uppV* gemeente speelt ook geen dat staan *!nder zitn oenten' dus Daar SeP!tfl°tnf klal'lteri ook toe. we liphhlm verhapstukken., maar Slen ÏiThT611 ruimte-"-- De heer Van ïïLSihet kantoor door. vanger^l «Leen ge9öhikt semeente-ont- inwLeJt" I V00v een stad van 32-000 Voorat 4 kamers ensuite niet. ziin tmit, ue bedrÜven in dit huis meentïn ?braCht' nJ' op parterre de K9- 1 men tyariger en Centrale Kas en dTiiven. 0entrale Boekhouding der Be- „„t1!, bier geconcentreerd, maai- ook ge comprimeerd. We zitten hier als Holland- 2'r "niJT !n de ton' °P elkaar. Het is hoofd ond«gebrach1!]eS iS één nip00 beb 'k op verzoek van een vroeger uouege van Burgemeester en Wethouders nilt, f? benoeming van Hoofd van den Controledienst voor de gemeentebelastin- 'aten welgevallen. De gemeente zat Krap m de duiten en wilde liever geen Pi™ hoofdambtenaar benoemen. We zijn erg goedkoop voor dte gemeente, ïaar de gemeente laat ons een een hoopje zitten, 't Is hier veel te klein. Door de bewuste Centrale Kas hebben wy veel kostbaar personeel uitgespaard. r°° hohben wij o. m. uitgeschakeld een hoofd van den controledienst, een kassier de gasfabriek en waterleiding. Maar 't is toch eigenlijk wel lollig ook bier, zegt meneer Van Dalen. Een ander zou er om huilen, maar ik zeg altijd: Latih aan laljassowant 't is hier altijd ker mis en 't kost niets. Ik begrijp u niet, zeg ik. Waar is die kermis en wat is er op te zien? 77 Pen dwaaltuin, een echte dwaaltuin hebben we hier en het kost geen cent entrée. Ik houd erg van dwalen, zeg ik, ten minste vroeger, toen ik nog verloofd en verliefd' was, kon ik uren dwalen, in den maneschijnen daarom ben ik nu nog gek op een dwaaltuin. Mag ik er eens in kijken? Gaat u maar op zoek, naar de Con trole Gemeentebelasting, zegt de heer Van Dalen. Ik wed, dat u ze niet vindt, want dan moet u en ieder ander door dat Dool hof. Ik ga een deur binnen en sta in een portaal. In dat portaal zijn., drie deuren. Waar zit de Gemeentecontrole? Welke dteur moet ik hebben? Zoekt, zegt meneer Van Dalen. Ik maak een dteur open en staar in. een leege rommelkast. Ik maak een andere deur open en staar in.... een groot, dón ker, onderaardsch hol, ik daal die trap af en vraag een miinwerkerslamp, daar ik in de wraan ben, dat de gemeentebelasting- controle in dit angstig, donkere, onderaard- sèhe steenkolenhok zich verbergt. Ze zit ten er niet! Ik klim weer naar boven, maak de derdte deur open enverdwaal in dte keuken van wijlen notaris Beekman. Dan maak ik weer een dteur open, nog steeds op zoek naar de Controle Gemeentebelas-1 ting en stain een. schoorsteen. Einde lijk, als ik my een slag omdraai, zie ik een raampje en waratje daarachter zie ik de Controle Gemeentebelasting. 't Is goed, dat er hier nogal veel men- sohen komen, die aangifte voor vermake lijkheidsbelasting doen, d'ie vinden zooiets vermakelijk, maar wanneer je met de vele „onmenschelyke" klanten van den ge meente-ontvanger, de ijkies en fikkies, daar op zoek naar de controle bent, wed ik dat de beste politiehond niet op 't spoor van de Controle Gemeentebelasting komt. Ik zit weer in het kantoor van den Ge meente-Ontvanger; deze vervolgt: Vroeger ressorteerde hier ook de Op haaldienst, doch toen de belastingdruk in Den Helder heel wat minder werd1, had de Ophaaldienst niet meer ten volle reden van bestaan en waar diit Instituut de gemeente geld kostte, is het opgeheven. De Nuts- spaarbank heeft het grootendteels overge nomen en het dient geconstateerd, meneer Witsenburg werkt minutieus en is 't daar ook goed geregeld. En wordt het kantoor hier regel matig gecontroleerd en de administratie nagezien? Zeer zeker! Den Helder heeft een eigen verificatiebureau. Het Hoofd hier van is de heer De Koster. Deze komt zelf, op onbepaalde tiidien mijn kas en hoofd- administratie verifieeren. Zijn klerk blijft bovendien eenige weken, om die details grondig na te zien. Ook komen hier als supper^ controle de leden van Ged. Staten, o. a. zijn meeadeie malen de heeren Michels en mr. Bomans onverwachts als een bom binnengevallen om te oontroleeren en de Kas op te nemen. Gelukkig is hier altijd alles in de puntjes. Wy gaan trouwens nooit van kan toor of alles moet „bij zijn. In vele gemeenten vroeger was uit ook in Den Helder - werd de verificatie verricht door het Centraal Bureau van Verificatie van de Ned, Gemeenten, maar de groote gemeenten hebben meestal zelt een verificateur, voor dte kleine gemeen ten die -zelf geen verificateur kunnen be talen is echter het Centraal Bureau van Verificatie een prachtinstelling. We krijgen van het Kijk inzage van de belastingkohieren, om hiernaar die heffing van het schoolgeld te bepalen. StoD eens, daar valt me juist iet. in zeS meneer Van Dalen en dat ts nu Lt iets voor een persmuskiet, dat moet vooral niet vergeten in uw interview op te Laatst1'kregen we bezoek van het be- °m heeS6dóOS gemaakt \net'een'gleuf 'ën toor een er op wilt wijzen, dat alS"'otI ruikto honéenpenning nog veel zoo n b''" i k medemensch kan afwer- zal succes hebben. DE KERKELIJKE CONSTITUTIE IN DUITSCHLAND. Het conflict opgelost. De evangelische persdienst verneemt van welingelichte zijde betreffende de nieuwe kerkelijke constitutie o.m.De nieuwe Duitsche evangelische kerk is geen staatskerk. Boven de belijdenis staat als eenige autoriteit het evangelie, zoo als dat in de Heilige Schrift staat ver meld. De autonomie van de nieuwe kerk is van bizondere beteekenis voor de betrekkingen van de Duitsche evangelische kerken tot de Duitsche evangelische kerken buiten de gren zen van het Duitsche rijk. Het tot nu toe bestaande principe, dat staatsgrenzen geen grenzen voor de kerk zijn, is ge handhaafd. De nieuwe constitutie is een concept-constitutie, welke op detailpunten nog moet worden aangevuld. Aan het hoofd der nieuwe kerk staat als leider de rijksbisschop, die Luthersch moet zijn. De medewerking van het kerken» volk vindt zijn uitdrukking in de natio nale synode. Dit is geen parlementaire instantie. Naast den rijksbisschop komt het geestelijke ministerie, dat den bis schop bij de leiding der kerk steunt. Hel bestaat uit drie theologen en een juri disch lid. De drie theologen vertegen woordigen de luthersche, de gerefor meerde en de vereenigde kerk. Daar de nieuwe Duitsche evangelische kerk geen staatskerk is, bevat de kerke lijke constitutie geen ariërs-paragraaph. De ariërs-paragraaph betreft noodzake lijkheden het volk betreffende, de consti tutie der nieuwe kerk daarentegen wordt door evangelische noodzakelijkheden be paald. Dit sluit-evenwel niet uit de af weer van vreemdsoortige invloeden, in het bizonder in de kerkelijke leiding. Rijkskanselier Hitier heeft den Rijks- president er telegrafisch van op de hoogte gesteld, dat het conflict met de evange lische kerken is opgelost, en dat alle be trokken partijen met het bereikte resul taat tevreden zijn. Wat beteekenen zij? Bimetallisten zijn zij, die op de economische conferentie te Londen plei ten voor een „remonetisatie" van het zil ver, dus niet voor een uitsluitend gouden standaard, doch voor een „hinkenden standaard" als die van Nederland, waar bij ook het zilver als waardemeter wordt erkend. Het bimetallisme, dat op het oogenblik nog veel meer tegen-, dan voorstanders heeft, wordt o.a. voorgestaan door onzen grooten landgenoot Dr. H. W. A. Deterding. Clearing is een systeem van over en weer schrappen van vorderingen, waarvan tegenwoordig in den internatio nalen handel zeer veel gebruik wordt gemaakt. De controle op de deviezen en vele andere maatregelen, waardoor het j vrije handelsverkeer wordt belemmerd, maken clearing noodzakelijk om den in ternationalen handel thans eenigermato in stand te houden. Devaluatie, waar de Amerikaan- sche afgevaardigden voortdurend naaf streven, beteekent het kunstmatig doen dalen van wisselkoersen, bijv. van den De belangstelling voor de werkzaamheden bij de Lutine-schat te Terschelling. Op het vlot kan men het Beckers-bergingstoestel van binnen bezichtigen. dollar. Deze werd bijv. tot stand gebracht door Roosevelt's weigering, om den dol larkoers te stabiliseeren en door de te Londen gevoerde onderhandelingen. De devaculatie van den dollar gaat dus nog steeds voort. Embargo heeft plaats, wanneer een staat de in zijn havens liggende buiten- landsche schepen en hun lading aan houdt of in beslag neemt. Toen de inge nieurs der Engelsche Vickers Company werden veroordeeld en a.h.w. een econo mische oorlog tusschen Engeland en Rusland uitbrak, besloten beide staten tot een embargo. Litvinov heeft thans te Londen bereikt, dat deze belemmering werd opgeheven. Goud blok. De verschillende „par tijen" op de Londensche conferentie zijn het dollarblok, dat geen stabilisatie, doch inflatie wenscht en onder bepaalde om standigheden wel tot stabilisatie zou wil len overgaan, en het goudblok, dat onder alle omstandigheden den gouden stan daard wil vasthouden. Tot het goudblok behooren o.a. Frankrijk, Italië, Zwitser land en ook Nederland. MOTORRIJTUIGBEZITTER EN FISCUS. III. In de eerste beide artikelen over boven staand onderwerp gaven wij een over zicht van de wijze, waarop het bezit van een motorrijtuig den houder in aanraking brengt met de wet op de personeele be lasting. We deelden daarbij aan het slot mede, dat het gewone tarief verzwaard kan worden toegepast, wanneer men de verplichting tot het doen van aangifte of verhoogingsaangifte niet naar behooren nakomt. Thans zullen wij nagaan, waarin deze tariefsverhooging bestaat. Gevolgen bij verzuim (tijdige) aangifte. van KON HAAR HANDEN NIET OPBEUREN. Wanhopig door rheumatiek. Doet nu weer zelf de huishouding. Tien maanden lang leed deze vrouw. Tien maanden lang worstelde zij om haar rheumatiek te overwinnen. En toch, toen zij eenmaal het juiste middel had gevon den, hoefde zij niet lang meer op het suc ces te wachten. Gedurende zes weken „de dagelijksche dosis" Kruschen Salts en haar strijd was gewonnen. Een „ongeloofe- lijk wonder" noemt zij het. Zij schrijft: „Ongeveer 12 maanden geleden kreeg ik een aanval van rheumatiek en wel zoo kwaadaardig, dat ik er door misvormd werd. En ik was nog maar 32 jaar. Tien maanden lang probeerde ik van alles en ik werd beschouwd als een hopeloos ge val. Soms kon ik dagenlang mijn handen niet tot mijn hoofd opbeuren. Toen dacht ik aan Kruschen Salts. Een ongeloofde wonder! In zes weken tijd was ik in staat mijn huishouding weer zelf te doen ey. voor mijn kinderen te zorgen. Ik heb nooit meer eenige teekenen van een terugkomen der rheumatiek bemerkt." Mevr. M. De werking van „de kleine dagelijksche dosis" Kruschen Salts is even eenvoudig als doeltreffend. De verschillende zouten in Kruschen drijven zacht de opgehoopte afvalstoffen en urinezuur, die Uw pijnen veroorzaken, langs den natuurlijken weg uit het lichaam. De pijnen verminderen, de stijve gewrichten worden weer lenig, gezwellen verdwijnen. Tndien LT trouw blijft aan de kleine dagelijksche dosis Kruschen zullen de afvoerorganen tot regelmatig functionneeren aangespoord worden, zoodat het lichaam inwendig schoon blijft. Zoodoende krijgt het kwaad aardig urinezuur geen kans meer zich ooit weer op te hoopen. U blijft vrij van rheu matiek. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar by alle apothekers en drogisten a 0.90 en 1.60 per flacon en wordt ge fabriceerd in Fngeland door de Ea. Grif- fiths Hughes Lvd., sinds 1756 te Man chester gevestigd. Stralende gezondheid voor één cent per dag. (Adv. In geval van verzuim van aangifte of van onjuiste aangifte wordt aan den als dan ambtshalve op te leggen aanslag een straf verbonden in den vorm van een toe slag op de verschuldigde belasting. Daar naast bestaat er natuurlijk nog een moge lijkheid, dat men deswege strafrechterlijk wordt vervolgd. Wordt er nu bij 't bestaan van belasting plicht op 15 Januari of bij het ontstaan hiervan na 15 Januari of bij verhooging van belastingplicht in den loop van het jaar geen aangifte gedaan, dan wordt het tarief der belasting verdubbeld. Deze maatregel wordt ook dan toegepast, wan neer men niet tijdig, dus niet binnen den wettelijken termijn van 14 dagen, zijn aan gifteplicht vervult. Heeft men alzoo op 15 Januari een motorrijwiel en doet men hiervan vóór 1 Febr. geen aangifte, dan betaalt men in hoofdsom 16.in plaats van 8.—. Gevolgen bij te lage aangifte van de waarde. Een tweede tariefsverhoogingsmogelijk- heid bevat een bepaling over het niet juist aangeven van de waarde, inhouden de, dat, indien de belasting voor motorrij tuigen wordt vastgesteld naar een waar de, die hooger is dan de aangegeven waar de, die belasting verhoogd wordt met 10 pet. van het verschil tusschen de belas ting volgens de aangifte en de belasting, berekend naar de hoogere waarde, doch overigens overeenkomstig de aangifte; is in de aangifte geen melding gemaakt van de waarde, dan wordt de belasting verhoogd met 10 pet. van het bedrag, dat overeenkomstig de aangifte verschuldigd zou zijn, indien de vastgestelde waarde in de aangifte was vermeld. Andere on juistheden ln de aan gifte. Er kunnen in de aangifte naast onjuiste vermelding van de waarde nog andere verkeerdheden zitten. Men kan bijv. een auto voor privé-doeleinden aangeven als een auto, welke men uitsluitend in zijn bedrijf gebruikt. Hiertegen ageert een derde wetsvoorschrift, inhoudende, dat, als de belasting tot een hooger bedrag wordt vastgesteld, dan zij volgens de ge dane aangifte zou bedragen, zij verhoogd wordt met het verschil tusschen de belas ting volgens den werkelyken toestand en die volgens de aangifte; voor naar de waarde belaste motorrijtuigen echter al leen, indien of voor zoover met betrek king tot dat verschil geen verhooging wegens verschil in waarde plaats vindt. Een enkel voorbeeld lichte het boven staande nader toe: L Iemand geeft een auto, waarde 2000 aan als bedrijfsauto. Bij onderzoek blijkt deze echter alleen voor genoegen te wor den gehouden. De belasting wordt dan als volgt berekend: Voor een auto van 2000 is verschul digd 40.— Volgens de aangifte zou ver schuldigd zijn het halve tarief of 20.— Te laag aangegeven 20. In dit geval wordt nu 40.plus 20. of 60.— belasting ln hoofdsom geheven. II. Hetzelfde geval als sub I, maar tevens blijkt, dat de waarde geen 2000.maar 3000.bedraagt. De be rekening der verschuldigde belasting ge schiedt nu als volgt: De belasting naar een waarde van 3000.maar overigens overeenkom stig de aangifte bedraagt het halve tarief van 62.50 of31.25 De belasting volgens de aan gifte bedraagt, het halve tarief van 40.— of20.— verschil 11.25 Voor dit deel der onjuiste aangifte is nu verhooging van 10 pet. van 11.25 of 1.12 verschuldigd. Voor het onjuist aangeven als bedrijfs auto vindt een als volgt te berekenen ver hooging plaats: De belasting naar den werkelyken toe stand is62.50 De belasting volgens de aan gifte, maar bij een waarde van 3000.— bedraagt81.25 Wie belastingplichtig Is. De belasting wordt geheven van hem, die het motorrijtuig houdt, waarmede op den openbaren weg wordt gereden, alzoo niet van den bestuurder als zoodanig, maar van den houder, waaronder diegene is te verstaan, die uit hoofde van een be paalden titel het motorrijtuig in zyn bezit heeft en er de feitelijke heerschappij over uitoefent. Belastingtijdvakken. Het belastingjaar begint met 1 Mei en eindigt met 30 April. Vangt de belasting plicht aan in het 2e, 8e of 4e kwartaal, dan is de belasting verschuldigd onderschei- delijk voor 3/4, 1/2 of 1/4 van hetgeen over een vol jaar vex-schuldigd zou zijn. Desverlangd kan vergund worden, om tel kens in een kwartaal, dat elke maand kan ingaan, te rijden tegen betaling van 1/4 van het jaartarief, vermeerderd met 3 pet. De Minister kan tenslotte nog in speciale gevallen, als de aard van het bedrijf ln verband met het doel, waarvoor het mo torrijtuig gebezigd wordt, daartoe aanlei ding geeft, (bijv. verhuisauto's, tractoren van loondorschers, e.d.) vergunnen, dat gedurende 60, willekeurig gekozen dagen, van het jaar gereden wordt tegen beta ling eveneens van 1/4 van het jaartarief vermeerderd met 3 pet, (Wordt vervolgd). De belasting wordt alzoo wegens het ten onrechte aangeven als bedrijfsauto verhoogd niet 31.25 In totaal wordt nu gevorderd de belas ting naar den werkelijken toestand ad 62.50 plus de verhooging van 1.12 en 31.25 of in totaal 94.87. Ontheffingsmogelijkheid afschaffing. bij Het is duidelijk, dat nu de wetgever steeds den aanslag regelt alsof men tot aan het einde van het belastingjaar in de zelfde mate belastingplichtig blijft, als men dat was bij den aanvang van het tijd vak, waarover de belasting loopt, er aan den anderen kant een recht op ontheffing moet zijn als de belastingplicht ophoudt te bestaan. Dit beginsel is tot uitdrukking gebracht in het ontheffingsartikel, alwaar bepaald is, dat de belastingplichtige, die een of meer motorrijtuigen, waarvoor hij is of wordt aangeslagen, afschaft of niet langer tot belastbare doeleinden bezigt, op zijn verzoek geheele of gedeeltelijke ontheffing krijgt voorzoover hij in den loop van het belastingjaar geen andere aanschaft of tot belastbar^ doeleinden bezigt. Het trekt de aandacht, dat er niet ge sproken wordt van het verkrijgen van een belastingobject dat onder een lager tarief valt. Hoewel aan den eenen kant de wet een verhoogingsaanslag kent bij vervan ging van .een auto van 3000.voor een van 5000.is er geen ontheffingsmo gelijkheid geschapen als men een auto van 5000 voor een van 3000 verwisselt. De wetgever offerde vermoedelijk de bil lijkheid aan een zoo eenvoudig mogelijke uitvoering der wet op. Ontheffing is alzoo alleen mogelijk bij afschaffing of beëindiging van gebruik voor belastbare doeleinden en dan nog alleen mits men in den loop van het jaar geen ander aanschaft of tot belastbare doeleinden gebruikt. Doet men dus zijn auto van de hand en schaft men weer een motorrijwiel aan, dan is ontheffing uitge sloten; richt men een personenauto in den loop van het jaar in voor vrachtauto, dan wordt wel ontheffing verleend. Waar ter beoordeeling van het recht op ontheffing eerst het einde van het belas tingjaar moet worden afgewacht, krijgt men op verzoeken om ontheffing eerst uit spraak in het begin van het volgende jaar. De verzoekschriften om ontheffing moeten uiterlijk binnen zes weken, nadat de afschaffing heeft plaats gehad of het belastbaar gebruik is geëindigd, worden ingediend bij den inspecteur der directe belastingen, in wiens inspectie de aanslag is vastgesteld. Een niet minder belangrijke heffing dan de personeele belasting werd per 1 Mei 1927 den houders van motorrijtui gen opgelegd in den vorin van een Wegenbelasting. Deze belasting wordt geheven ter zake van het rijden met motorytuigen op den openbaren \teg. Wordt van een motorrij tuig in het geheel geen gebruik gemaakt, of wordt er niet mee op den openbaren weg gereden, dan is er noch verplich ting tot aangife noch tot betaling van belasting. Het enkele „houden" schept dus geen belastingplicht, zulks in tegen stelling met wat wij bij de personeele be lasting zagen. EEN MERKWAARDIGE NIEUWE AUTOMOBIEL. Wij hebben ze voor ons: Een prent uit 1903, voorstellende „Het nieuwste model auto" en een afbeelding van „De nieuwe Plymouth" en het moet ons van-'t hart We zijn dankbaar deze geweldige ontwikkeling te mogen mee maken! Toen een 25-tal jaren geleden enkele „waaghalzerige rijkaards' met een „adem benemende snelheid van minstens 30 K.M. per uur" over hobbelige landwegen snelden, toen zouden wij niet hebben geloofd, dat slechts een kwarteeuw later millioenen menschen werk zouden vinden bij het construeeren, verkoopen, verschepen, verzekeren en ondei houden van automobielen, nog niet gesproke.. over de geweldige hoeveelheid werk, besteed aan het aanleggen en onderhouden van wegen en al het andere, dat de ontwikkeling van den automobiel met zich bracht. Wij zijn zoo langzaam aan verwend. We vin den het gewoon, dat wij in een gezelligen salon, stof en windvrij op reis gaan, wanneer we willen; dat de dokter, enkele minuten, na dat hij geroepen werd, op de plaats is, waar hij zijn moet; dat wij even overwippen naar Berlijn, Parijs en nog verder. Alleen een ding stak een spaak in het wiel, de crisis. Hoe- velen niet, die hun grooten wagen moesten in ruilen voor „een wagentje", of nog erger, hun „benzinevreter" op stal moesten zetten. En juist daarom begroeten wij het zoo uitermate, dat er thans een nieuwe richting merkbaar is in de moderne automobiel-con structie, n.1. het fabriceeren van wagens, die alle eigenschappen hebben, die den verwen den automobilist aantrekken, terwijl toch de 1 aanschaffingsprijs en de onderhoudskosten geheel zijn aangepast aan onzen tijd van groo- 1 ter economie. Een sprekend voorbeeld daar- Ivan is de nieuwste Plymouth, die wij van morgen eens grondig bekeken en gereden hebben. Wat den bestuurder onmiddellijk op valt in de snelle acceleratie (optrekken). Wat de „waaghalzige rijkaards" van 1933 zeer zeker niet gekend zullen hebben is „Zwe vende Kracht" een gepatenteerde Chrysler- vinding, die elke vibratie van den wagen eli mineert en dat zoo grondig doet, dat men het gevoel heeft zonder motor te rijden en door een krachtigen wind voortgeduwd wordt. Een lichte druk op het pedaal en voort schoten we, daarbij gemakkelijk eei snelheid berei kende van 120 K.M. per uur. Het is van be lang om aan te stippen, dat wij zelfs bij deze groote snelheid zoo gemakkelijk zaten als in onze trouwe fauteuil in Je redactiekamer. Angst konden wij niet hebben, aangezien wij reeds hadden gemerkt welk een summum van veiligheid de hydraulische 4 wielremmen ons j boden. Bovendien gaf het ons een veilig ge voel te weten, dat deze niuewe 6 cyl. Ply- mouth gebouwd was uit veiligheidsstaal op j een z.g. koker-kruisbalkchassis. dat, zooals bekend is, wel een stootje kan verdragen. Nadat wij ook nog de sensatie hadden mee- i gemaakt, van wat Chrysler onder „Freewhee- I ling" verstaat, vonden wij het welletjes en vroegen,' wat zoo'n wagen wel zou kosten. Het antwoord gaf ons de stof voor dit artikel: 2375.En in Standard uitvoering 1990.— weliswaar iets eenvoudiger, doch eveneenn door en door een Chrysler product. Daar trof ons het enorme verschil tusschen een kwarteeuw ge'eden en nu eerst recht! De „waaghalzerige rijkaards" zijn vervangen door 'zakenlieden, winkeliers, dokters, dominé's, hoeren en iedereen, die gebruik wil, kan of moet maken van een vervoermiddel, dat aan gepast is aan het tempo van onzen tijd. en daarbij de veiligheid niet uit het oog heeft I verloren. Zoover zijn we dus al: Een volmaakt i product voor een prijs, die nog slechts een deel is van wat d't alles vroeger had moeten 'kosten. Hoed af voor die prestatie!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 5