tweede blad
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 15 JULI 1933.
BIJ ONZE
P& OP BEZOEK
|^n „U0ND5CUE KLAMTEM"
1>-
SlïnSld ikB»» «"O16'
VANOtN
Conferentie-uitdrukkingen.
De berging van de schat van de Lutine.
Iets over belastingen.
°00R IhlZlaumq
GEMEENTEONTVANGER
VAN DALEN.
(Vervolg).
Uit vroeger© dagen. - Dleve
«op moet gepompeïd worden
Onmenschellike klanten. V,
dwaaltuin ln het Ontvangerskan-
ïïï'wg W """«««g
k<.™eMa°"eer '8 '««nWenst ge-
In 1909. Vóór dien tijd was ik hit rfo
Rjjksadimiiistratielater werd ik benoemd
tortoontroleur by de gemeentebelasting
Dat was Februari 1909
heeft'^l wat stof op-
ï)e heer Van Dalen lacht glunder.
Het was in dien ouden tijd, dat An-
toies I opke Staalman, het oud-Kamerlid
nog in volle actie was. Zie hier - en de
heer V an Dalen diepte in zyn bureau een
paar oude, vergeelde kranten op zie
hier.... in deze courant, de vroegere uit
gave van „Extra Tijding".... waren Taan
en lhys niet erg over mijn benoeming te
spreken Men fluisterde in die dagen, dat
Andries Popke zelf veel ambitie in deze
betrekking had.... 0f het waar is weet
lk niet.
Ja. waar is de tijd gebleven?.... Wat
is er schrikkelijk veel gebeurd. Een men-
schengeslacht ging en kwam. Burgemees
ter Van Steijn, de heeren Van Neck Over
de Linden De Ven, de wethouders, en
Uurbanus, de secretaris, die in dlie dagen
de gemeente bestuurdenze zijn heen
gegaan.
De raadsleden Bok, Jaring, D. H. Grun-
wald, Zander, Terra, Van Wingerdten....
uit dien veelbewogen tijd, die de gemeente
met liefde dienden en zicth geheel aan hun
taak gaven.... de onverbiddelijke dóód
heeft ze opgeëischt.
De heer Van Dalen is een oogenblik
ernstig.... Hij leeft blijkbaar graag in
bet verleden.... Het verleden is inder
daad mooier, dan het grauwe, sombere
bedien, waarin de broodstaf voor velen ge
broken is.... In 't verleden kenden we
dat niet
We besluiten dit interview niet den
wensch, dat het verzoek van den heer Van
Dalen succes mag hebben en spreken de
hoon uit, dat dte Gemeente Den Helder nog
eens zoo dik in haar duiten komt te zitten,
di zy onzen iiverigen Gemeente-Ontvan
ger met een mooi modern kantoor kan
verrassen.
GLMLLNTL -
ONT VANGER,.
Een oogenblik is het stil in de kamer
van den gemeente-ontvanger
Jonge, jonge, d'r was in die dagen toch
«i gen lijk ook heel wat op te ruimen en te
verbeteren in dien tijd. De Gemeente Den
Helder was een van de drie gemeenten in
ons land, waar nog accijns op ingevoerdten
alcohol werd geheven. Bii aankomst van
treinen en booten stonden de ambtenaren
om de verschuldigde accijns te innen.
Maar over dat opruimen en verbeteren
wil ik maar eigenlijk liever niet ingaan,
dat blijven ambtsgeheimen.
Vroeger, ik meen de jaren waarover wy
«preken, werd Hoofdeliiken Omslag ge
heven. Tegenwoordig heet het Inkomsten
belasting.
De cijfers zijn nogal erg varieerend. Ze
zijn opgenomen uit een brochure van de
hand van den heer K. F. Oortgijsen, die
nog bij de Heldersche Courant gedrukt is.
In 1907 was de raming 67.000, ont
vangen werd 66.275.
In 1908: raming 67.000, ontvangen
werd 67.348,
In 1909: raming f 67.000, °olvangen
werd 68.327. Meer ontvangen dós J
werd 79.300. dus f 4800 meer dan waarop
In 1910: raming f 74.500, ontvangen
werd 79.300, dus 500 meer dan waarop
gerekend werd. Dat was een hee'.e bof m
die dagen. Vóór 1910 werd geen enkele
ongehuwde militair in de belasting aan
geslagen.
Vergelijk met deze sobere cyfers een.
de tegenwoordige begrooting, die dak twee
millioen aanwijst.
Komt de belasting nogal vlot binnen,
vraag ik zeer onbescheiden.
Soms was er wel eens £eusp
ontving ik meerdere malen brieven
verontwaardigde belastingbetalers. Een
schreef, dat hij in 't buitenland, dicht by
Dompel woonde en hoopte, dat Ibaya'
fat ais Pompei' met de aarde «elyk zou
wonden gemaakt. Maar anders kon je nog
Wel eens menschel ijk met opstuiven e
lastingsohuldigen redeneeren.
Behalve bij uwe hondsche klanten,
«eg ik. Toch mag de gemeente deze wei in
«fere houden.
Dat doet de gemeente, zegt meneei
van Dalen, want ze krijgen allemaal een
eerepenning niet het wapen van
Helder.
Wy zorgen, aldus ging de 8e,.".p( J1 1
Ontvanger verder, dat de belasting bl™e"'
komt, dreigen niet afsluiting van bent
waterleiding, en zijn ook vaak genoodzaakt
dit consequent met uiterste gestrenghei
dooor te voeren. Maar als 't heel erg ny
dan hebben we een enkelen keer n (V;'n
«assian, maar we laten ons nooit ny 1
betaald' 'nWat lieverd wordt, moet
mooi uppV* gemeente speelt ook geen
dat staan *!nder zitn oenten' dus
Daar SeP!tfl°tnf klal'lteri ook toe.
we liphhlm verhapstukken., maar
Slen ÏiThT611 ruimte-"-- De heer Van
ïïLSihet kantoor door.
vanger^l «Leen ge9öhikt semeente-ont-
inwLeJt" I V00v een stad van 32-000
Voorat 4 kamers ensuite niet.
ziin tmit, ue bedrÜven in dit huis
meentïn ?braCht' nJ' op parterre de K9-
1 men tyariger en Centrale Kas en
dTiiven. 0entrale Boekhouding der Be-
„„t1!, bier geconcentreerd, maai- ook ge
comprimeerd. We zitten hier als Holland-
2'r "niJT !n de ton' °P elkaar. Het is
hoofd ond«gebrach1!]eS iS één
nip00 beb 'k op verzoek van een vroeger
uouege van Burgemeester en Wethouders
nilt, f? benoeming van Hoofd van den
Controledienst voor de gemeentebelastin-
'aten welgevallen. De gemeente zat
Krap m de duiten en wilde liever geen
Pi™ hoofdambtenaar benoemen.
We zijn erg goedkoop voor dte gemeente,
ïaar de gemeente laat ons een een hoopje
zitten, 't Is hier veel te klein.
Door de bewuste Centrale Kas hebben
wy veel kostbaar personeel uitgespaard.
r°° hohben wij o. m. uitgeschakeld een
hoofd van den controledienst, een kassier
de gasfabriek en waterleiding.
Maar 't is toch eigenlijk wel lollig ook
bier, zegt meneer Van Dalen. Een ander
zou er om huilen, maar ik zeg altijd: Latih
aan laljassowant 't is hier altijd ker
mis en 't kost niets.
Ik begrijp u niet, zeg ik. Waar is die
kermis en wat is er op te zien?
77 Pen dwaaltuin, een echte dwaaltuin
hebben we hier en het kost geen cent
entrée.
Ik houd erg van dwalen, zeg ik, ten
minste vroeger, toen ik nog verloofd en
verliefd' was, kon ik uren dwalen, in den
maneschijnen daarom ben ik nu nog
gek op een dwaaltuin. Mag ik er eens in
kijken?
Gaat u maar op zoek, naar de Con
trole Gemeentebelasting, zegt de heer Van
Dalen. Ik wed, dat u ze niet vindt, want
dan moet u en ieder ander door dat Dool
hof.
Ik ga een deur binnen en sta in een
portaal. In dat portaal zijn., drie deuren.
Waar zit de Gemeentecontrole? Welke
dteur moet ik hebben?
Zoekt, zegt meneer Van Dalen.
Ik maak een dteur open en staar in.
een leege rommelkast. Ik maak een andere
deur open en staar in.... een groot, dón
ker, onderaardsch hol, ik daal die trap af
en vraag een miinwerkerslamp, daar ik in
de wraan ben, dat de gemeentebelasting-
controle in dit angstig, donkere, onderaard-
sèhe steenkolenhok zich verbergt. Ze zit
ten er niet! Ik klim weer naar boven, maak
de derdte deur open enverdwaal in dte
keuken van wijlen notaris Beekman. Dan
maak ik weer een dteur open, nog steeds
op zoek naar de Controle Gemeentebelas-1
ting en stain een. schoorsteen. Einde
lijk, als ik my een slag omdraai, zie ik
een raampje en waratje daarachter zie ik
de Controle Gemeentebelasting.
't Is goed, dat er hier nogal veel men-
sohen komen, die aangifte voor vermake
lijkheidsbelasting doen, d'ie vinden zooiets
vermakelijk, maar wanneer je met de vele
„onmenschelyke" klanten van den ge
meente-ontvanger, de ijkies en fikkies,
daar op zoek naar de controle bent, wed ik
dat de beste politiehond niet op 't spoor
van de Controle Gemeentebelasting komt.
Ik zit weer in het kantoor van den Ge
meente-Ontvanger; deze vervolgt:
Vroeger ressorteerde hier ook de Op
haaldienst, doch toen de belastingdruk in
Den Helder heel wat minder werd1, had de
Ophaaldienst niet meer ten volle reden van
bestaan en waar diit Instituut de gemeente
geld kostte, is het opgeheven. De Nuts-
spaarbank heeft het grootendteels overge
nomen en het dient geconstateerd, meneer
Witsenburg werkt minutieus en is 't daar
ook goed geregeld.
En wordt het kantoor hier regel
matig gecontroleerd en de administratie
nagezien?
Zeer zeker! Den Helder heeft een
eigen verificatiebureau. Het Hoofd hier
van is de heer De Koster. Deze komt zelf,
op onbepaalde tiidien mijn kas en hoofd-
administratie verifieeren. Zijn klerk blijft
bovendien eenige weken, om die details
grondig na te zien.
Ook komen hier als supper^ controle de
leden van Ged. Staten, o. a. zijn meeadeie
malen de heeren Michels en mr. Bomans
onverwachts als een bom binnengevallen
om te oontroleeren en de Kas op te nemen.
Gelukkig is hier altijd alles in de
puntjes. Wy gaan trouwens nooit van kan
toor of alles moet „bij zijn.
In vele gemeenten vroeger was uit
ook in Den Helder - werd de verificatie
verricht door het Centraal Bureau van
Verificatie van de Ned, Gemeenten, maar
de groote gemeenten hebben meestal zelt
een verificateur, voor dte kleine gemeen
ten die -zelf geen verificateur kunnen be
talen is echter het Centraal Bureau van
Verificatie een prachtinstelling.
We krijgen van het Kijk inzage van de
belastingkohieren, om hiernaar die heffing
van het schoolgeld te bepalen.
StoD eens, daar valt me juist iet.
in zeS meneer Van Dalen en dat ts nu
Lt iets voor een persmuskiet, dat moet
vooral niet vergeten in uw interview op
te Laatst1'kregen we bezoek van het be-
°m heeS6dóOS gemaakt \net'een'gleuf 'ën
toor een er op wilt wijzen, dat
alS"'otI ruikto honéenpenning nog veel
zoo n b''" i k medemensch kan afwer-
zal succes hebben.
DE KERKELIJKE CONSTITUTIE
IN DUITSCHLAND.
Het conflict opgelost.
De evangelische persdienst verneemt
van welingelichte zijde betreffende de
nieuwe kerkelijke constitutie o.m.De
nieuwe Duitsche evangelische kerk is
geen staatskerk. Boven de belijdenis staat
als eenige autoriteit het evangelie, zoo
als dat in de Heilige Schrift staat ver
meld. De autonomie van de nieuwe
kerk is van bizondere beteekenis
voor de betrekkingen van de Duitsche
evangelische kerken tot de Duitsche
evangelische kerken buiten de gren
zen van het Duitsche rijk. Het tot nu toe
bestaande principe, dat staatsgrenzen
geen grenzen voor de kerk zijn, is ge
handhaafd. De nieuwe constitutie is een
concept-constitutie, welke op detailpunten
nog moet worden aangevuld.
Aan het hoofd der nieuwe kerk staat
als leider de rijksbisschop, die Luthersch
moet zijn. De medewerking van het kerken»
volk vindt zijn uitdrukking in de natio
nale synode. Dit is geen parlementaire
instantie. Naast den rijksbisschop komt
het geestelijke ministerie, dat den bis
schop bij de leiding der kerk steunt. Hel
bestaat uit drie theologen en een juri
disch lid. De drie theologen vertegen
woordigen de luthersche, de gerefor
meerde en de vereenigde kerk.
Daar de nieuwe Duitsche evangelische
kerk geen staatskerk is, bevat de kerke
lijke constitutie geen ariërs-paragraaph.
De ariërs-paragraaph betreft noodzake
lijkheden het volk betreffende, de consti
tutie der nieuwe kerk daarentegen wordt
door evangelische noodzakelijkheden be
paald. Dit sluit-evenwel niet uit de af
weer van vreemdsoortige invloeden, in
het bizonder in de kerkelijke leiding.
Rijkskanselier Hitier heeft den Rijks-
president er telegrafisch van op de hoogte
gesteld, dat het conflict met de evange
lische kerken is opgelost, en dat alle be
trokken partijen met het bereikte resul
taat tevreden zijn.
Wat beteekenen zij?
Bimetallisten zijn zij, die op de
economische conferentie te Londen plei
ten voor een „remonetisatie" van het zil
ver, dus niet voor een uitsluitend gouden
standaard, doch voor een „hinkenden
standaard" als die van Nederland, waar
bij ook het zilver als waardemeter wordt
erkend. Het bimetallisme, dat op het
oogenblik nog veel meer tegen-, dan
voorstanders heeft, wordt o.a. voorgestaan
door onzen grooten landgenoot Dr. H. W.
A. Deterding.
Clearing is een systeem van over
en weer schrappen van vorderingen,
waarvan tegenwoordig in den internatio
nalen handel zeer veel gebruik wordt
gemaakt. De controle op de deviezen en
vele andere maatregelen, waardoor het j
vrije handelsverkeer wordt belemmerd,
maken clearing noodzakelijk om den in
ternationalen handel thans eenigermato
in stand te houden.
Devaluatie, waar de Amerikaan-
sche afgevaardigden voortdurend naaf
streven, beteekent het kunstmatig doen
dalen van wisselkoersen, bijv. van den
De belangstelling voor de werkzaamheden bij de Lutine-schat te Terschelling. Op het vlot kan men
het Beckers-bergingstoestel van binnen bezichtigen.
dollar. Deze werd bijv. tot stand gebracht
door Roosevelt's weigering, om den dol
larkoers te stabiliseeren en door de te
Londen gevoerde onderhandelingen. De
devaculatie van den dollar gaat dus nog
steeds voort.
Embargo heeft plaats, wanneer een
staat de in zijn havens liggende buiten-
landsche schepen en hun lading aan
houdt of in beslag neemt. Toen de inge
nieurs der Engelsche Vickers Company
werden veroordeeld en a.h.w. een econo
mische oorlog tusschen Engeland en
Rusland uitbrak, besloten beide staten
tot een embargo. Litvinov heeft thans te
Londen bereikt, dat deze belemmering
werd opgeheven.
Goud blok. De verschillende „par
tijen" op de Londensche conferentie zijn
het dollarblok, dat geen stabilisatie, doch
inflatie wenscht en onder bepaalde om
standigheden wel tot stabilisatie zou wil
len overgaan, en het goudblok, dat onder
alle omstandigheden den gouden stan
daard wil vasthouden. Tot het goudblok
behooren o.a. Frankrijk, Italië, Zwitser
land en ook Nederland.
MOTORRIJTUIGBEZITTER
EN FISCUS.
III.
In de eerste beide artikelen over boven
staand onderwerp gaven wij een over
zicht van de wijze, waarop het bezit van
een motorrijtuig den houder in aanraking
brengt met de wet op de personeele be
lasting. We deelden daarbij aan het slot
mede, dat het gewone tarief verzwaard
kan worden toegepast, wanneer men de
verplichting tot het doen van aangifte of
verhoogingsaangifte niet naar behooren
nakomt. Thans zullen wij nagaan, waarin
deze tariefsverhooging bestaat.
Gevolgen bij verzuim
(tijdige) aangifte.
van
KON HAAR HANDEN NIET
OPBEUREN.
Wanhopig door rheumatiek.
Doet nu weer zelf de huishouding.
Tien maanden lang leed deze vrouw.
Tien maanden lang worstelde zij om haar
rheumatiek te overwinnen. En toch, toen
zij eenmaal het juiste middel had gevon
den, hoefde zij niet lang meer op het suc
ces te wachten. Gedurende zes weken „de
dagelijksche dosis" Kruschen Salts en
haar strijd was gewonnen. Een „ongeloofe-
lijk wonder" noemt zij het. Zij schrijft:
„Ongeveer 12 maanden geleden kreeg
ik een aanval van rheumatiek en wel zoo
kwaadaardig, dat ik er door misvormd
werd. En ik was nog maar 32 jaar. Tien
maanden lang probeerde ik van alles en
ik werd beschouwd als een hopeloos ge
val. Soms kon ik dagenlang mijn handen
niet tot mijn hoofd opbeuren. Toen dacht
ik aan Kruschen Salts. Een ongeloofde
wonder! In zes weken tijd was ik in staat
mijn huishouding weer zelf te doen ey.
voor mijn kinderen te zorgen. Ik heb nooit
meer eenige teekenen van een terugkomen
der rheumatiek bemerkt." Mevr. M.
De werking van „de kleine dagelijksche
dosis" Kruschen Salts is even eenvoudig
als doeltreffend. De verschillende zouten
in Kruschen drijven zacht de opgehoopte
afvalstoffen en urinezuur, die Uw pijnen
veroorzaken, langs den natuurlijken weg
uit het lichaam. De pijnen verminderen,
de stijve gewrichten worden weer lenig,
gezwellen verdwijnen. Tndien LT trouw
blijft aan de kleine dagelijksche dosis
Kruschen zullen de afvoerorganen tot
regelmatig functionneeren aangespoord
worden, zoodat het lichaam inwendig
schoon blijft. Zoodoende krijgt het kwaad
aardig urinezuur geen kans meer zich ooit
weer op te hoopen. U blijft vrij van rheu
matiek.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg
baar by alle apothekers en drogisten a
0.90 en 1.60 per flacon en wordt ge
fabriceerd in Fngeland door de Ea. Grif-
fiths Hughes Lvd., sinds 1756 te Man
chester gevestigd. Stralende gezondheid
voor één cent per dag. (Adv.
In geval van verzuim van aangifte of
van onjuiste aangifte wordt aan den als
dan ambtshalve op te leggen aanslag een
straf verbonden in den vorm van een toe
slag op de verschuldigde belasting. Daar
naast bestaat er natuurlijk nog een moge
lijkheid, dat men deswege strafrechterlijk
wordt vervolgd.
Wordt er nu bij 't bestaan van belasting
plicht op 15 Januari of bij het ontstaan
hiervan na 15 Januari of bij verhooging
van belastingplicht in den loop van het
jaar geen aangifte gedaan, dan wordt het
tarief der belasting verdubbeld. Deze
maatregel wordt ook dan toegepast, wan
neer men niet tijdig, dus niet binnen den
wettelijken termijn van 14 dagen, zijn aan
gifteplicht vervult. Heeft men alzoo op
15 Januari een motorrijwiel en doet men
hiervan vóór 1 Febr. geen aangifte, dan
betaalt men in hoofdsom 16.in plaats
van 8.—.
Gevolgen bij te lage aangifte
van de waarde.
Een tweede tariefsverhoogingsmogelijk-
heid bevat een bepaling over het niet
juist aangeven van de waarde, inhouden
de, dat, indien de belasting voor motorrij
tuigen wordt vastgesteld naar een waar
de, die hooger is dan de aangegeven waar
de, die belasting verhoogd wordt met 10
pet. van het verschil tusschen de belas
ting volgens de aangifte en de belasting,
berekend naar de hoogere waarde, doch
overigens overeenkomstig de aangifte;
is in de aangifte geen melding gemaakt
van de waarde, dan wordt de belasting
verhoogd met 10 pet. van het bedrag, dat
overeenkomstig de aangifte verschuldigd
zou zijn, indien de vastgestelde waarde in
de aangifte was vermeld.
Andere on juistheden ln de aan
gifte.
Er kunnen in de aangifte naast onjuiste
vermelding van de waarde nog andere
verkeerdheden zitten. Men kan bijv. een
auto voor privé-doeleinden aangeven als
een auto, welke men uitsluitend in zijn
bedrijf gebruikt. Hiertegen ageert een
derde wetsvoorschrift, inhoudende, dat,
als de belasting tot een hooger bedrag
wordt vastgesteld, dan zij volgens de ge
dane aangifte zou bedragen, zij verhoogd
wordt met het verschil tusschen de belas
ting volgens den werkelyken toestand en
die volgens de aangifte; voor naar de
waarde belaste motorrijtuigen echter al
leen, indien of voor zoover met betrek
king tot dat verschil geen verhooging
wegens verschil in waarde plaats vindt.
Een enkel voorbeeld lichte het boven
staande nader toe:
L Iemand geeft een auto, waarde 2000
aan als bedrijfsauto. Bij onderzoek blijkt
deze echter alleen voor genoegen te wor
den gehouden. De belasting wordt dan als
volgt berekend:
Voor een auto van 2000 is verschul
digd 40.—
Volgens de aangifte zou ver
schuldigd zijn het halve tarief
of 20.—
Te laag aangegeven 20.
In dit geval wordt nu 40.plus 20.
of 60.— belasting ln hoofdsom geheven.
II. Hetzelfde geval als sub I, maar
tevens blijkt, dat de waarde geen
2000.maar 3000.bedraagt. De be
rekening der verschuldigde belasting ge
schiedt nu als volgt:
De belasting naar een waarde van
3000.maar overigens overeenkom
stig de aangifte bedraagt het halve tarief
van 62.50 of31.25
De belasting volgens de aan
gifte bedraagt, het halve tarief
van 40.— of20.—
verschil 11.25
Voor dit deel der onjuiste aangifte is nu
verhooging van 10 pet. van 11.25 of
1.12 verschuldigd.
Voor het onjuist aangeven als bedrijfs
auto vindt een als volgt te berekenen ver
hooging plaats:
De belasting naar den werkelyken toe
stand is62.50
De belasting volgens de aan
gifte, maar bij een waarde van
3000.— bedraagt81.25
Wie belastingplichtig Is.
De belasting wordt geheven van hem,
die het motorrijtuig houdt, waarmede op
den openbaren weg wordt gereden, alzoo
niet van den bestuurder als zoodanig,
maar van den houder, waaronder diegene
is te verstaan, die uit hoofde van een be
paalden titel het motorrijtuig in zyn bezit
heeft en er de feitelijke heerschappij over
uitoefent.
Belastingtijdvakken.
Het belastingjaar begint met 1 Mei en
eindigt met 30 April. Vangt de belasting
plicht aan in het 2e, 8e of 4e kwartaal, dan
is de belasting verschuldigd onderschei-
delijk voor 3/4, 1/2 of 1/4 van hetgeen
over een vol jaar vex-schuldigd zou zijn.
Desverlangd kan vergund worden, om tel
kens in een kwartaal, dat elke maand kan
ingaan, te rijden tegen betaling van 1/4
van het jaartarief, vermeerderd met 3 pet.
De Minister kan tenslotte nog in speciale
gevallen, als de aard van het bedrijf ln
verband met het doel, waarvoor het mo
torrijtuig gebezigd wordt, daartoe aanlei
ding geeft, (bijv. verhuisauto's, tractoren
van loondorschers, e.d.) vergunnen, dat
gedurende 60, willekeurig gekozen dagen,
van het jaar gereden wordt tegen beta
ling eveneens van 1/4 van het jaartarief
vermeerderd met 3 pet,
(Wordt vervolgd).
De belasting wordt alzoo wegens
het ten onrechte aangeven als
bedrijfsauto verhoogd niet 31.25
In totaal wordt nu gevorderd de belas
ting naar den werkelijken toestand ad
62.50 plus de verhooging van 1.12 en
31.25 of in totaal 94.87.
Ontheffingsmogelijkheid
afschaffing.
bij
Het is duidelijk, dat nu de wetgever
steeds den aanslag regelt alsof men tot
aan het einde van het belastingjaar in de
zelfde mate belastingplichtig blijft, als
men dat was bij den aanvang van het tijd
vak, waarover de belasting loopt, er aan
den anderen kant een recht op ontheffing
moet zijn als de belastingplicht ophoudt
te bestaan. Dit beginsel is tot uitdrukking
gebracht in het ontheffingsartikel, alwaar
bepaald is, dat de belastingplichtige, die
een of meer motorrijtuigen, waarvoor hij
is of wordt aangeslagen, afschaft of niet
langer tot belastbare doeleinden bezigt,
op zijn verzoek geheele of gedeeltelijke
ontheffing krijgt voorzoover hij in den
loop van het belastingjaar geen andere
aanschaft of tot belastbar^ doeleinden
bezigt.
Het trekt de aandacht, dat er niet ge
sproken wordt van het verkrijgen van een
belastingobject dat onder een lager tarief
valt. Hoewel aan den eenen kant de wet
een verhoogingsaanslag kent bij vervan
ging van .een auto van 3000.voor een
van 5000.is er geen ontheffingsmo
gelijkheid geschapen als men een auto
van 5000 voor een van 3000 verwisselt.
De wetgever offerde vermoedelijk de bil
lijkheid aan een zoo eenvoudig mogelijke
uitvoering der wet op.
Ontheffing is alzoo alleen mogelijk bij
afschaffing of beëindiging van gebruik
voor belastbare doeleinden en dan nog
alleen mits men in den loop van het jaar
geen ander aanschaft of tot belastbare
doeleinden gebruikt. Doet men dus zijn
auto van de hand en schaft men weer een
motorrijwiel aan, dan is ontheffing uitge
sloten; richt men een personenauto in
den loop van het jaar in voor vrachtauto,
dan wordt wel ontheffing verleend.
Waar ter beoordeeling van het recht op
ontheffing eerst het einde van het belas
tingjaar moet worden afgewacht, krijgt
men op verzoeken om ontheffing eerst uit
spraak in het begin van het volgende jaar.
De verzoekschriften om ontheffing
moeten uiterlijk binnen zes weken, nadat
de afschaffing heeft plaats gehad of het
belastbaar gebruik is geëindigd, worden
ingediend bij den inspecteur der directe
belastingen, in wiens inspectie de aanslag
is vastgesteld.
Een niet minder belangrijke heffing
dan de personeele belasting werd per
1 Mei 1927 den houders van motorrijtui
gen opgelegd in den vorin van een
Wegenbelasting.
Deze belasting wordt geheven ter zake
van het rijden met motorytuigen op den
openbaren \teg. Wordt van een motorrij
tuig in het geheel geen gebruik gemaakt,
of wordt er niet mee op den openbaren
weg gereden, dan is er noch verplich
ting tot aangife noch tot betaling van
belasting. Het enkele „houden" schept
dus geen belastingplicht, zulks in tegen
stelling met wat wij bij de personeele be
lasting zagen.
EEN MERKWAARDIGE NIEUWE
AUTOMOBIEL.
Wij hebben ze voor ons: Een prent uit 1903,
voorstellende „Het nieuwste model auto" en
een afbeelding van „De nieuwe Plymouth" en
het moet ons van-'t hart We zijn dankbaar
deze geweldige ontwikkeling te mogen mee
maken! Toen een 25-tal jaren geleden enkele
„waaghalzerige rijkaards' met een „adem
benemende snelheid van minstens 30 K.M. per
uur" over hobbelige landwegen snelden, toen
zouden wij niet hebben geloofd, dat slechts
een kwarteeuw later millioenen menschen
werk zouden vinden bij het construeeren,
verkoopen, verschepen, verzekeren en ondei
houden van automobielen, nog niet gesproke..
over de geweldige hoeveelheid werk, besteed
aan het aanleggen en onderhouden van wegen
en al het andere, dat de ontwikkeling van den
automobiel met zich bracht.
Wij zijn zoo langzaam aan verwend. We vin
den het gewoon, dat wij in een gezelligen
salon, stof en windvrij op reis gaan, wanneer
we willen; dat de dokter, enkele minuten, na
dat hij geroepen werd, op de plaats is, waar
hij zijn moet; dat wij even overwippen naar
Berlijn, Parijs en nog verder. Alleen een ding
stak een spaak in het wiel, de crisis. Hoe-
velen niet, die hun grooten wagen moesten in
ruilen voor „een wagentje", of nog erger, hun
„benzinevreter" op stal moesten zetten.
En juist daarom begroeten wij het zoo
uitermate, dat er thans een nieuwe richting
merkbaar is in de moderne automobiel-con
structie, n.1. het fabriceeren van wagens, die
alle eigenschappen hebben, die den verwen
den automobilist aantrekken, terwijl toch de
1 aanschaffingsprijs en de onderhoudskosten
geheel zijn aangepast aan onzen tijd van groo-
1 ter economie. Een sprekend voorbeeld daar-
Ivan is de nieuwste Plymouth, die wij van
morgen eens grondig bekeken en gereden
hebben. Wat den bestuurder onmiddellijk op
valt in de snelle acceleratie (optrekken).
Wat de „waaghalzige rijkaards" van 1933
zeer zeker niet gekend zullen hebben is „Zwe
vende Kracht" een gepatenteerde Chrysler-
vinding, die elke vibratie van den wagen eli
mineert en dat zoo grondig doet, dat men het
gevoel heeft zonder motor te rijden en door
een krachtigen wind voortgeduwd wordt. Een
lichte druk op het pedaal en voort schoten
we, daarbij gemakkelijk eei snelheid berei
kende van 120 K.M. per uur. Het is van be
lang om aan te stippen, dat wij zelfs bij deze
groote snelheid zoo gemakkelijk zaten als in
onze trouwe fauteuil in Je redactiekamer.
Angst konden wij niet hebben, aangezien wij
reeds hadden gemerkt welk een summum van
veiligheid de hydraulische 4 wielremmen ons
j boden. Bovendien gaf het ons een veilig ge
voel te weten, dat deze niuewe 6 cyl. Ply-
mouth gebouwd was uit veiligheidsstaal op
j een z.g. koker-kruisbalkchassis. dat, zooals
bekend is, wel een stootje kan verdragen.
Nadat wij ook nog de sensatie hadden mee-
i gemaakt, van wat Chrysler onder „Freewhee-
I ling" verstaat, vonden wij het welletjes en
vroegen,' wat zoo'n wagen wel zou kosten.
Het antwoord gaf ons de stof voor dit artikel:
2375.En in Standard uitvoering 1990.—
weliswaar iets eenvoudiger, doch eveneenn
door en door een Chrysler product.
Daar trof ons het enorme verschil tusschen
een kwarteeuw ge'eden en nu eerst recht! De
„waaghalzerige rijkaards" zijn vervangen door
'zakenlieden, winkeliers, dokters, dominé's,
hoeren en iedereen, die gebruik wil, kan of
moet maken van een vervoermiddel, dat aan
gepast is aan het tempo van onzen tijd. en
daarbij de veiligheid niet uit het oog heeft
I verloren. Zoover zijn we dus al: Een volmaakt
i product voor een prijs, die nog slechts een
deel is van wat d't alles vroeger had moeten
'kosten. Hoed af voor die prestatie!