y SCHAKE nTL 10. 12. Mr I Woord-verandering. De oplossing van het probleem van Meyer zal ik de volgende week behan delen. Het volgende probleem werd door de beide auteurs onafhankelijk van elkaar opgesteld en gelijktijdig ingezonden op het laatste Meitournooi van de Good Companions. Een merkwaardig geval van gelijktijdigheid. A. Mari en Mr. A. van der Ven. Good Companions 1924. Ie prijs. Wit begint en geeft mat in twee zetten. Wit: Kg4, De4, Tc8 en d2, La8 en h2, Pe3 en f2, pi fó. Zwart: Kd6, Dd3, Ta4 en e5, Lal en g8, Pel en e6, pi a5, c5, dT, e7, g6 en g5. In de vorige partij (EuweCapablanca) zagen we, dat zwart na 4 e3 van wit niet direct ruilde op c3 en dat wit met Pge2 verdubbeling van den c pion voorkwam: Hier volgt een partij, in 1930 te Luik gespeeld, waarin wel direct geruild wordt. Het in de eerste noot van de vorige partij aangegeven systeem wordt hier nu toegepast. 20. Lc4Pc4 21. gf6: gf6 22. Lg6 Pb3 Wat moet het arme dier anders? 23. Khl Pd3 Om naar f4 te komen. 24. Pg7 Tg7 Na Pf4 zou Ïf4: volgen. Zwart heeft dus niet veel anders. Lg7 :f Tglt Dd3 Rubinstein Col ie 1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pc3 Lb4 4. e3 Lc3 :t 5. bc3 d6 Na d5 volgt cd5:, edö: en c4. OfLa3! Beter schijnt voor zwart b6 en Lb7, om e4 aan te vallen. 6. Ld3 0-0 7. e4 e5 Een sterk centrum, maar c4 is zwak. 8. 9. 11. Pe2 f3 0-0 Le3 Pg3 Te8 b6 Pc6 La6 Pa5 cö Kh8 Zwart tast dus c4 aan. 13. De2 Wit mag niet ruilen. 14. d5 Beter Pd7, na f4 kan dan ef4en Pe5. 15. f4 Pd7 16. f5 f6 17. Ph5 Te7 18. g4 De8 Wit's aanval wordt geweldig. 19. g5 Lc4 De prijs voor dezen pion is duur. Kg7 Kh8 Df7 Tg3 Tg8 Tagl Tg3: Tg3: Pb8 De2 a6 a4 De8 h4 Df7 Kgl Df8 h5 h6 Dg4 b5 ab5: ab5: Dgl Pd7 Kf3 Pb6 Tgl Pa4 c4 opgegeven. Na bc4volgt Tal, en TaT met dreiging Th7. Dr. P. FEENSTRA KUIPER 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. 41. Alles betreffende deze rubriek te adresseeren aan: G. L. GORTMANS Roerstraat 10111 Amsterdam (Z.) Probleem van B. Kramer, Maastricht. 6 16 26 36 46 Vafp v"Ë iÉ M P 'Wk ''W IP li m. m m 5 15 25 35 45 Ws wm. v m. wr// m Zw.: 2 sch. op 10, 14 en dam op 46. Wit: 4 sch. op 29, 34, 35, 47 en dam op 5. 29—23 46X19 34—30 19-28 47—41 28X46 30—24 10-15 Op 14-19; 5X23 Op 14-20; 24X4 Op 46—?; 24-20, 14X25; 5X46. 5. 5X23 46X30 6. 35X24 IK WEET ALLES! In de binnenlaudeir van Zuid-Ame- rika en Australië leven er wilde volks stammen, die wel tot twee of drie, maar ook niet verder kunnen tellen! Toont men hen een grooter aantal voorwerpen b.v. noten of vruchten al zijn het er ook maar vier, dan streken zij met een wanhopig gezicht «net de hand door de haren om daar mede „oneindig vele" aan te geven. De tranen, die wij dikwijls vergieten, bestaan slechts voor 90 procent uit water en verder voor 2 pet. uit keuken zout en andere vaste stoffen, waarbij het keukenzout echter belangrijk over- heerscht. De taak van de tranen is in hoofdzaak het verwijderen van stof en andere indringers van het netvlies en den oogappel. De grootste vlieg-afstand waarvoor men een luchtkaartje kan koopen, is tegenwoordig die van Amsterdam naar Batavia. Wh' genieten dus de eer, de grootste regelmatige vlieglijn ter we reld te bezitten. Wij kunnen nog altijd trotsch op ons Nederlandje zijn! O, zoo! (Nadruk verboden). Uit onze uitvinders-portefeuille. Zw.: 11/3, 17/9, 21/3, 25, 30, 35 Wit: 24, 29, 31, 32, 34, 38, 39, 41, 44, 46, 48, 50. Wit speelt en wint. Eindspel van C. Btenkenaar, Rotterdam. Wit: 4 sch. op 20, 34, 35, 39 en een dam op 3. Zwart: 3 sch. op 10, 38, 45 en dam op 1. Wit speelt en wint. Oplossingen: Zw: 1, 6/8, 13, 14, 19, 40, 45 D. Wit: 15/7, 22, 24, 29,30,32,38,41,49. 1. 49—44 40X49 2. 16—11 45X33 3. 11X2 59X7 4. 2—7 33X20 5. 7X9 14X3 6. 15X2 VROOM: V-- ADDER:A- PURIM:P- DALEND- BROER: B-- SNEDE: S - LEZER:L- HOEKje KIJK WAT VERDER' La critique esI aisce est difficile. DestW:. Niet9 is volmaakt. En ook <le werken zijn het niet. Zij zijn doo; \i t-ijli i sohen gemaakt en niet door beste kunstwerken zijn die, waar menschelijke onvolmaaktheid S[' °ttvolmtó1 en het verlangen naar het bete*' Onze beste daden zijn ook t' maakt. Het is gemakkelijk ér erh uit te oefenen. We knnnen alp overal wel iets vinden, dat mooier had moeten zijn. Maar lap ons daardoor niet laten onhnoé Een volgenden keer beter! i Bh het beoordeelen van kir. ken, van de daden onzer meden® moeten we dat ook altijd in t- houden: hoe moeilijk de kunst hoe gemakkelijk critiek. Kunst is: het beste wat in ons, buiten brengen. Maar hoe moei/ dat beste zich vorm geven, -t, breken dikwijls de middelen om: uiting te brengen. En hoe poover zijn dikwjjlsie taten van onze beste bedoeling:: hard valt het dan de critiek aai: ren op wat we zoo goed fe den! Als we aan ons eigen falen: zullen we zachter gestemd .jegens anderen. Het is zoo gent te zeggen: zoo hadt gij niet: doen, zoo Hikt het naar ré hadt. Ja. welken raad kunnen geven? Hebben wijzelf wel t: volmaakts voortgebracht? li- iets beters, maar misschien voor ons gemakkelijker. Respecteert de uitingen van» vooral als ge vermoedt dat ze t mooiste. zelf zjjn voortgel# critiek treft diep, want ze w critiek op den uiterlijken vorm critiek op zichzelf, op huns' mooiste zelf. Kijkt een beetje verder - de uiting onbeholpen-en waardeert en respecteert aan - innerlijk, waaruit zij v0?r£®:-. Dr. J0S Utv Een inderdaad practische barometei. („Vart Hem"). KRAAL :KL:Dik, metalen snoer. PRUIKP K: Deel van een kerke lijke plechtigheid. FLANK: F K:Energiek, krachtda dig. - MOude dieptemaat. - R: Bloem. - M: Vrucht. -N: Doet men in het ge drang. -R: Voorop ons brood. - E: Voedsel (Dichterl.) -R: Grondstof voor deel van onze kleeding. Vorm van de eerste rij woorden, door vervanging van de middelste drie letters, nieuwe woorden, waarvan de beteekenis erachter staat. De letters, die nu op de streepjes komen te staan (middelste), vormen van boven naar beneden gelezen, een bekend Neder- landsch spreekwoord. Naar aanleiding van d' dig in de dagbladen ver» artikelen: Wanneer verst aan het ontbijt?? Guus Bft' O, smeuig, kneuig hapje brood, O, heerlijk brokje eten, Hoe vaak heb ik in vroeger tijd Jou 's ochtends niet gegeten? O, weeke, warme bakkersbal, Zóó, kers-versch uit den oven, Hoe kon een mensch jouw het# Jouw glans zoo snel verdoven- Jij. die ons immer het ontbijt deed Een daag'lijksch Des ochtends vroeg, verdwijn' Jij moest van t s gheid, Jouw geurige aanvyez gb We het ontbijt volmaak'. rJ; Is wègverdr.°."ge" aakte! Jij, die zoo héerbj - kor!, Je knapp rend, kr"ste Js heelemaal verdwenen. En slap en futloos sUj Op je gekneede bee ujltheid. O, luch'ig-brooze heerU^ Laat toch niet lans ,end OP de* En keer, zncht'da"iP'"ddenü Terug weer in ons "waar dei* Welja, welja.. - ragen? Hoe kun je a00"** onzin. Hoe kom je aan e„? Hoe durf je het te Een versch kade J eye stel je voor, Nee.... K- - h wa»'"j;f Dan zouden we toon Oplossing: kaBel, prEek, flink, vaDem, asTer, prUim, duWen, boTer, spTJze, leDer, Beidt Uw tijd. Wat? riep de motorrijder uit, die een boer over zijn voet had gereden, je vraagt me 50.— schadevergoeding voor een gewonden teen? Onzin, ik ben geen millionair! Best mogelijk! antwoordde het slachtoffer, maar ik ben geen duizend poot 1 Jan zouucii tc„ je inHolland moe In Holland, waair Voor zooiets confere e„ of •rsche t om en om nden1 Voor zooieis 0m c" En En.... om en ""'e uren In Holland waa atefl. Eerst nuttelooss eS blJ Om dan tenslotte ^,1 Het oude maar f In Holland, waar Theorieën bouw- En waar weij»kaU«f' Oudbakken korste dien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 16