y
SCHAKE
nTL
10.
12.
Mr I
Woord-verandering.
De oplossing van het probleem van Meyer zal ik de volgende week behan
delen. Het volgende probleem werd door de beide auteurs onafhankelijk van
elkaar opgesteld en gelijktijdig ingezonden op het laatste Meitournooi van de
Good Companions. Een merkwaardig geval van gelijktijdigheid.
A. Mari en Mr. A. van der Ven.
Good Companions 1924. Ie prijs.
Wit begint en geeft mat in twee zetten.
Wit: Kg4, De4, Tc8 en d2, La8 en h2, Pe3 en f2, pi fó.
Zwart: Kd6, Dd3, Ta4 en e5, Lal en g8, Pel en e6, pi a5, c5, dT, e7, g6 en g5.
In de vorige partij (EuweCapablanca) zagen we, dat zwart na 4 e3 van
wit niet direct ruilde op c3 en dat wit met Pge2 verdubbeling van den c pion
voorkwam: Hier volgt een partij, in 1930 te Luik gespeeld, waarin wel direct
geruild wordt. Het in de eerste noot van de vorige partij aangegeven systeem
wordt hier nu toegepast.
20. Lc4Pc4
21. gf6: gf6
22. Lg6 Pb3
Wat moet het arme dier anders?
23. Khl Pd3
Om naar f4 te komen.
24. Pg7 Tg7
Na Pf4 zou Ïf4: volgen. Zwart heeft
dus niet veel anders.
Lg7 :f
Tglt
Dd3
Rubinstein
Col ie
1.
d4
Pf6
2.
c4
e6
3.
Pc3
Lb4
4.
e3
Lc3 :t
5.
bc3
d6
Na d5 volgt cd5:, edö: en c4. OfLa3!
Beter schijnt voor zwart b6 en Lb7,
om e4 aan te vallen.
6. Ld3 0-0
7. e4 e5
Een sterk centrum, maar c4 is zwak.
8.
9.
11.
Pe2
f3
0-0
Le3
Pg3
Te8
b6
Pc6
La6
Pa5
cö
Kh8
Zwart tast dus c4 aan.
13. De2
Wit mag niet ruilen.
14. d5
Beter Pd7, na f4 kan dan ef4en Pe5.
15. f4 Pd7
16. f5 f6
17. Ph5 Te7
18. g4 De8
Wit's aanval wordt geweldig.
19. g5 Lc4
De prijs voor dezen pion is duur.
Kg7
Kh8
Df7
Tg3 Tg8
Tagl Tg3:
Tg3: Pb8
De2 a6
a4 De8
h4 Df7
Kgl Df8
h5 h6
Dg4 b5
ab5: ab5:
Dgl Pd7
Kf3 Pb6
Tgl Pa4
c4 opgegeven.
Na bc4volgt Tal, en TaT met dreiging
Th7.
Dr. P. FEENSTRA KUIPER
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
Alles betreffende deze rubriek te
adresseeren aan:
G. L. GORTMANS
Roerstraat 10111
Amsterdam (Z.)
Probleem van B. Kramer,
Maastricht.
6
16
26
36
46
Vafp
v"Ë iÉ M P
'Wk ''W IP li
m.
m m
5
15
25
35
45
Ws wm. v
m. wr//
m
Zw.: 2 sch. op 10, 14 en dam op 46.
Wit: 4 sch. op 29, 34, 35, 47 en dam
op 5.
29—23 46X19
34—30 19-28
47—41 28X46
30—24 10-15
Op 14-19; 5X23
Op 14-20; 24X4
Op 46—?; 24-20, 14X25; 5X46.
5. 5X23 46X30
6. 35X24
IK WEET ALLES!
In de binnenlaudeir van Zuid-Ame-
rika en Australië leven er wilde volks
stammen, die wel tot twee of drie,
maar ook niet verder kunnen tellen!
Toont men hen een grooter aantal
voorwerpen b.v. noten of vruchten
al zijn het er ook maar vier, dan
streken zij met een wanhopig gezicht
«net de hand door de haren om daar
mede „oneindig vele" aan te geven.
De tranen, die wij dikwijls vergieten,
bestaan slechts voor 90 procent uit
water en verder voor 2 pet. uit keuken
zout en andere vaste stoffen, waarbij
het keukenzout echter belangrijk over-
heerscht. De taak van de tranen is in
hoofdzaak het verwijderen van stof en
andere indringers van het netvlies en
den oogappel.
De grootste vlieg-afstand waarvoor
men een luchtkaartje kan koopen, is
tegenwoordig die van Amsterdam naar
Batavia. Wh' genieten dus de eer, de
grootste regelmatige vlieglijn ter we
reld te bezitten. Wij kunnen nog altijd
trotsch op ons Nederlandje zijn! O,
zoo!
(Nadruk verboden).
Uit onze uitvinders-portefeuille.
Zw.: 11/3, 17/9, 21/3, 25, 30, 35
Wit: 24, 29, 31, 32, 34, 38, 39, 41, 44,
46, 48, 50.
Wit speelt en wint.
Eindspel van C. Btenkenaar,
Rotterdam.
Wit: 4 sch. op 20, 34, 35, 39 en een
dam op 3.
Zwart: 3 sch. op 10, 38, 45 en dam op 1.
Wit speelt en wint.
Oplossingen:
Zw: 1, 6/8, 13, 14, 19, 40, 45 D.
Wit: 15/7, 22, 24, 29,30,32,38,41,49.
1. 49—44 40X49
2. 16—11 45X33
3. 11X2 59X7
4. 2—7 33X20
5. 7X9 14X3
6. 15X2
VROOM: V--
ADDER:A-
PURIM:P-
DALEND-
BROER: B--
SNEDE: S -
LEZER:L-
HOEKje
KIJK WAT VERDER'
La critique esI aisce
est difficile. DestW:.
Niet9 is volmaakt. En ook <le
werken zijn het niet. Zij zijn doo;
\i t-ijli i
sohen gemaakt en niet door
beste kunstwerken zijn die, waar
menschelijke onvolmaaktheid S['
°ttvolmtó1
en het verlangen naar het bete*'
Onze beste daden zijn ook t'
maakt. Het is gemakkelijk ér erh
uit te oefenen. We knnnen alp
overal wel iets vinden, dat
mooier had moeten zijn. Maar lap
ons daardoor niet laten onhnoé
Een volgenden keer beter! i
Bh het beoordeelen van kir.
ken, van de daden onzer meden®
moeten we dat ook altijd in t-
houden: hoe moeilijk de kunst
hoe gemakkelijk critiek.
Kunst is: het beste wat in ons,
buiten brengen. Maar hoe moei/
dat beste zich vorm geven, -t,
breken dikwijls de middelen om:
uiting te brengen.
En hoe poover zijn dikwjjlsie
taten van onze beste bedoeling::
hard valt het dan de critiek aai:
ren op wat we zoo goed fe
den!
Als we aan ons eigen falen:
zullen we zachter gestemd
.jegens anderen. Het is zoo gent
te zeggen: zoo hadt gij niet:
doen, zoo Hikt het naar ré
hadt.
Ja. welken raad kunnen
geven? Hebben wijzelf wel t:
volmaakts voortgebracht? li-
iets beters, maar misschien
voor ons gemakkelijker.
Respecteert de uitingen van»
vooral als ge vermoedt dat ze t
mooiste. zelf zjjn voortgel#
critiek treft diep, want ze w
critiek op den uiterlijken vorm
critiek op zichzelf, op huns'
mooiste zelf.
Kijkt een beetje verder -
de uiting onbeholpen-en
waardeert en respecteert aan -
innerlijk, waaruit zij v0?r£®:-.
Dr. J0S Utv
Een inderdaad practische barometei.
(„Vart Hem").
KRAAL :KL:Dik, metalen snoer.
PRUIKP K: Deel van een kerke
lijke plechtigheid.
FLANK: F K:Energiek, krachtda
dig.
- MOude dieptemaat.
- R: Bloem.
- M: Vrucht.
-N: Doet men in het ge
drang.
-R: Voorop ons brood.
- E: Voedsel (Dichterl.)
-R: Grondstof voor deel
van onze kleeding.
Vorm van de eerste rij woorden,
door vervanging van de middelste drie
letters, nieuwe woorden, waarvan de
beteekenis erachter staat. De letters,
die nu op de streepjes komen te staan
(middelste), vormen van boven naar
beneden gelezen, een bekend Neder-
landsch spreekwoord.
Naar aanleiding van d'
dig in de dagbladen ver»
artikelen: Wanneer verst
aan het ontbijt??
Guus Bft'
O, smeuig, kneuig hapje brood,
O, heerlijk brokje eten,
Hoe vaak heb ik in vroeger tijd
Jou 's ochtends niet gegeten?
O, weeke, warme bakkersbal,
Zóó, kers-versch uit den oven,
Hoe kon een mensch jouw het#
Jouw glans zoo snel verdoven-
Jij. die ons immer het ontbijt
deed
Een daag'lijksch
Des ochtends vroeg, verdwijn'
Jij moest van t s
gheid,
Jouw geurige aanvyez gb
We het ontbijt volmaak'. rJ;
Is wègverdr.°."ge" aakte!
Jij, die zoo héerbj - kor!,
Je knapp rend, kr"ste
Js heelemaal verdwenen.
En slap en futloos sUj
Op je gekneede bee ujltheid.
O, luch'ig-brooze heerU^
Laat toch niet lans
,end OP
de*
En keer, zncht'da"iP'"ddenü
Terug weer in ons
"waar dei*
Welja, welja.. - ragen?
Hoe kun je a00"** onzin.
Hoe kom je aan e„?
Hoe durf je het te
Een versch kade J eye
stel je voor,
Nee.... K- - h wa»'"j;f
Dan zouden we toon
Oplossing: kaBel, prEek, flink,
vaDem, asTer, prUim, duWen, boTer,
spTJze, leDer, Beidt Uw tijd.
Wat? riep de motorrijder uit, die
een boer over zijn voet had gereden,
je vraagt me 50.— schadevergoeding
voor een gewonden teen? Onzin, ik ben
geen millionair!
Best mogelijk! antwoordde het
slachtoffer, maar ik ben geen duizend
poot 1
Jan zouucii tc„ je
inHolland moe
In Holland, waair
Voor zooiets confere e„ of
•rsche t
om en om
nden1
Voor zooieis 0m c"
En
En.... om en ""'e uren
In Holland waa atefl.
Eerst nuttelooss eS blJ
Om dan tenslotte ^,1
Het oude maar f
In Holland, waar
Theorieën bouw-
En waar weij»kaU«f'
Oudbakken korste
dien