N.V. Zeebad Huisduinen wUi Uzml TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 17 AUGUSTUS 1933. Stadsnieuws. Visscherij. voor belangrijk ge reduceerde prijzen OCE AANVLUCHT. in het na-seizoen Inlichtingen worden gaarne verstrekt Bezield met IVlussolini's geest. De Massaureis naar Siegen-Dillenburg-Diez. Fotohandel iac. de Boer, Licht op voor alle voertuigen: 1 n Donderdag 17 Aug. Vrijdag 18 20.50 uur 20.48 EEN GOUDEN JUBILARIS. In de typografie. heeft weliswaar den aanvalligen leeftijd van (O jaren bereikt, maar gouden jubi larissen zijn er nog niet. Hoogstens zilve ren en daaromtrent. Degee», dien wij op het oog hebben, is de heer J. van der Star, bedrijfsleider van de drukkerij aan den Kanaal weg, bekend onderden naam„Drukkerij Jaring" maar officieel luisterende naar den naam „Heldersche Uitgevers-Maatschappij". Iedereen kent hem natuurlijk al gaat bij bescheiden en onopgemerkt zijn weg en iedereen weet ook, dat van der Star een pittige oude heer is, die nog voor geen tjen jongere typografen opzij gaat. Natuurlijk, dat een zoo zeldzaam en buitengewoon jubileum niet zondermeer mag worden gepasseerd. Te merkwaar diger wordt liet jubileum als we weten, dat het precies samenvalt met zijn 62sten verjaardag. Hieruit valt voor den lezer zonder wiskundige formules te berekenen, dat van der Star dus op zijn twaalfden verjaardag zijn carrière aanving. Zoo is het inderdaadtoen onze jubilaris op 20 Augustus van het jaar 1883 voor de letter kast van de drukkerij kwam te staan, was hij een jongmaatje, dat dienzelfden dag zijn twaalfden verjaardag herdacht. Ja, de tijden waren wel anders toen, voor vijftig jaren. Het was bijvoorbeeld heel gewoon, dat men in den zomer om zes uur des morgens aanving en des avonds te zeven uur den werkdag eindigde. In den winter werd dat dan eerst 7 uur, later, in November, December en Januari acht uur. Maar 's avonds zeven uur was altijd het einde. Hetgeen ook al weer niet beteekende, dat er niet nog langer werd gewerkt. Vele, vele avonden heeft van der Star dan ook tot elf uur en, in zeer drukke periodes, bijvoorbeeld als er een of ander spoedwerk gereed gemaakt moest worden, nog tot later in den nacht voor zijn bok (zoo noemt de typograaf de plek waar hij staat), gestaan. Op zijn 12en verjaardag alzoo stond de jeugdige Jan voor het eerst voor zijn jongmaatjesbok. De drukkerij werd toen gedreven door den heerA. A. Bakker, en de courant, die er gedrukt werd, was de «Heldersche en Nieuwedieper Courant*, toen driemaal 's weeks verschijnend. Gewoon lager onderwijs was het, wat de jeugdige aanstaande typograaf genoten had, en hij wilde niets liever dan zichzelf een beetje «bijwerken*. Dat kon door middel van vervolgcursussen, die meester Heeroma en meester Uurbanus des winters gaven, maar de kwestie was of men kon toestaan, dat de jeugdige leex-ling ervooi- verzuimen mocht. De toenmalige meester knecht van de zaak streek de hand over het hart en gaf permissie, en twee winters kon Jan de cursussen volgen. Hij was, behalve leerling-typograaf,ook couranten- rotidbrenger en zoo geschiedde het, dat in den derden winter meester Heeroma hem vroeg, toen hij daar de courant be zorgde: Wel, Jan, je komt van den winter toch weer op den cursus?* Maar Jan moest helaas antwoorden: »Neen, meester, dat kan ik niet, want ik moet. van den winter overwerken*. Dat beteekende, dat de jonge typograaf dien winter niet voor elf uur des avonds thuis kwam. Hij was toen veertien jaar oud... Zoo wat zes jaar later ging de drukkerij over in handen van den bekenden schrij- j ver van jongensboeken, Jan Hendrik van Balen. Diens werk was het, van de drie maal 's weeks verschijnende courant een dagblad te maken, het «Dagblad voor Helder en Hollands Noorderkwartier*, zooals het later werd genoemd. Weer eenige jaren later werd de zaak omgezet in de N.V., die zij thans nog is aan het hoofd waarvan de heerC.S. Jaring kwam te staan. Deze overleed in 1908 en werd opgevolgd door zijn broer A. W. Jaring, die eveneens, zooals men weet, is over leden, terwijl thans de weduwe Jaring de zaak voortzet. Jarenlang is het «Dagblad* het vrij zinnige orgaan in onze gemeente geweest. Allerlei omstandigheden, niet het minst het uitbrekeu van den oorlog, waren oorzaak, dat het eenmaal bloeiende dag blad meer en meer kwijnde en tenslotte, in 1920, werd opgeheven. Van 1907 af was van der Star, die in middels tot een volwassen typograaf was opgegroeid, bedrijfsleider geworden. Men stelle zich dat niet zoodanig voor, dat hij nu den geheelen dag in zijn kantoor zat en orders uitdeelde. Verre van dien: Van der Star was als bedrijfsleider een „manusje van alles"hij stond op zijn tijd, als het uitkwam, aan de letterkast, maar ook aan de pers; hij betrad het redactiebureau van het Dagblad om, als er copy te weinig was, zelf met schaar en lijmpot voor het noodige nieuws te zorgen. Hij plakte adressen en kruis banden om de post bijtijds weg te krijgen. Hij zorgde dat de menschen regelmatig aan het werk bleven, hij maakte dat de drukproeven tijdig gereed waren en ex- pedieerde wat klaar was. Hy berekende de prijzen en in de typographie is dat niet zoo'n eenvoudig werkkortom, hij deed als de bedrijfsleider, behalve het gewone werk van den typograaf en druk ker zelf, nog de duizend en éen zaken, die nu eenmaal noodig zijn en iederen dag weer den geheelen mensch viagen. En zie hier nu Van der Star op een eereplaats in onze couranti By zoon gouden jubileum moet het maar eens ge beuren, 'dat we hem uit het, altyd min of meer donkere plekje van zijn werkplaats halen en hem in de volle zon plaatsen van de openlijke waardeering! De jubilaris, pittig, frisch, gezond, opgewekt, levens lustig en jeugdig, is Zondag niet alleen vijftig jaren in z(jn vak werkzaam nu, viert tevens, zooals we al zeiden, zijn 62-sten verjaardag. Wel hem, die op dien leeftijd, na zoo zwaar en hard werken gedurende een halve eeuw, nog zooveel vitaliteit bezit, dat hij nu nog voor geen tien jongeren op zij gaatEn daarom willen wijeindigen metdezeontboezeimng. Lang zal hij nog leven in de gloria I Do lage barometerstand lokte voor de visschersvloot niet uit om zee te kiezen. Enkele schuiten hebben toch nog een streek langs de gronden kunnen doen. Hoewel de vangsten nogal varieerden, waren deze niet onbevredigend. Door de daartoe ontstane algemeene geringe aan- i voer was er aan den afslag begrijpelijker-] wijze belangstelling voor de visch, zoodat nomOSlhilocirrip VÜIs'C de prijzen iets omhoog liepen. Vooral de 8»B L« Si 11 G B I li G V III G J groeitere soort tong deed een wat betere i prijs, terwijl de kleinere soort gering in i prijs was. Zoodra echter de geheele vloot aan de visscherij gaat deelnemen, zullen de prijzen vermoedelijk wel weer op het lage niveau terugvallen. In De Telegraaf schrijft de heer J. R. Schenck de Jongh (oud Resident van Batavia) een artikeltje over een inlndië j toegepaste bereiding van gedroogde garnalen, die het tot een duurzaam en smakelijk hapje maken en waarvoor be hoorlijk prijs kan worden gemaakt, het geen het garnalenbedrijf ten goede zou komen. De bereiding bestaat hierin, zoo schrijft genoemde heer, dat garnalenvleesch, ver mengd met een derde meel, wordt ver werkt tot een dikke rol, die, na stoomen, in ronde schijfjes of plakjes wordt ge sneden. Deze droogt men in de zon of kunstmatig. Men verkrijgt dan een zeer duurzaam product, dat ook in Nederland bekend is geraakt onder den naam van Kroepoek van garnalen (Kroepoek-allang). In een heete braadpan met vet blaast het plakje zich op tot een groote, broze plaat van zeer luchtige samenstelling en lichtrose kleur. Het is een zeer smake lijke versnapering. De prijs van hier geïmporteerde kroe poek van garnalen bedraagt 40 et. per ons, f i.90 per pond. Het lijkt ons zaak hieraan ernstige natuurschoon, dat we aan alle zijden aan schouwden. We passeerden Eiserfeld, een vriendelijk dorpje aan Eiser en Sieg, waar ons vanwege de „Verkehrs- und Versohö- nerungsverein" een keurig uitgevoerde prospectus werd aangeboden, waaraan toegevoegd een schoon gedicht van den in 1919 overleden Dr. Hartmann, die in schoone woorden daarin uiting geeft van zijn „Heimat-liebend" hart. Eindelijk bereiken we Siegen, onze standplaats en het eerste doel van onze reis. We worden door de bewoners van Sie gen vriendelijk toegewuifd en hartelijk verwelkomd, waarna we naar ons hotel, „Fiirst Möritz", worden geleid, in welk hotel de Heldersche deelnemers zijn onder- gebracht. Na een heerlijken maaltijd zoe- aandacht te schenken, omdat nieuwe 'ccn we spoedig onze kamers op en bege- banen dienen te worden gezocht, ook ven ons E'r ruste om nieuwe krachten voor het garnalenbedrijf, dat, naar we voor den volgenden dag te verzamelen. hnnpin. nncr wpI wpor pens frnt. hAhnnrlrikft Orden W© l'OCQS den 6©rSt611 Dij hopen, nog wel weer eens tot behoorlijke vangsten zal komen. Ook Engeland gaat de vischinvoer con tingenteeren en wel met ingang van 21 Aug. Hierdoor, zoo luiden de berichten, onzen tocht door de Nassaulanden op levendige wijze toegejuicht, wat ons den tweeden dag in Siegen wachtte is onmoge lijk te beschrijven. De hartelijkheid waar- wordt het overleggen van een vergun- mede men ons bejegende, was ontroerend. ning voor het invoeren van visch, die niet aangevoerd is door visschersschepen behoorende tot het Britsche Empire, noodzakelijk. In speciale gevallen kan een algemeene vergunning worden verleend aan gere gelde lijndiensten, die tusschen Groot- Brittanië en de continentale havens varen. Wederom dus een belemmering, al geldt die niet voor alle vischsoorten. Heel Siegen was in feestgewaad. Overal wapperden de Oranje-Nassau- kleuren ((Oranje-blauw), terwijl de huizen met guirlandes van dennengroen waren versierd, waartusschen hier en daar klei ne Oranje-Nassauvaantjes gestoken. Alles bood een feestelijken aanblik.. Het „Sieg-Rheinisches Volksblatt". het welk geheel aan de Nassaufeesten gewijd was, bevatte een „Welkomstgroet", waar van ik niet kan nalaten enkele zinsneden ZONDAG NAAR SCHOORL-BERGEN. weer «ven. ,Onze welkomstgroet geldt allen, die pen. Zooals men weet is deze toren in 1872—1875 gebouwd op de ruïnen van het Slot; deels uit brokstukken daarvan. Na de bezichtiging begaven we ons naar het Kurhaus, waar de lunch werd genut tigd, en gedurende welke lunch nog woor den werden gesproken door den wd. Bur gemeester van Dillenburg, den heer Haart, welke door den heer v. d. Hoop van Sloch- teren werden beantwoord. Het voorstel om eer. telegram te zenden aan de Konin gin, werd met daverend applaus begroet, gevolgd door een geestdriftig gezongen Wilhelmus. Na afloop der lunch trokken we op naar het feestterrein in ce onmiddellijke nabij heid van een Willemstoren gelegen. Hier was o.a. ook aanwezig de heer Harte van Teeklenburg, Consul der Nederlanden te Frankfort, die namens II. M. de Koningin als blijk van Tiaar hooge belangstelling aan den heer Weidenbach, leider der feeste lijkheden, het ridderkruis le'klasse in de Huisorde van Oranje overhandigde. Na een toespraak werd een historisch openluchtspel opgevoerd weergevende eenige treffende momenten uit het leven van den Vader des Vaderlands, gedurende htt tijdvak 15681584. Het eindigde met den dood van den Prins coor Balthazar Ge-rards. Terwijl de Prins stervend neerzinkt spreekt hij nog „Er barmen Gott mit meirem armen Volk!" waarna een spreekkoor achter het groene g*Loomte plechtig d« woorden uitfprak: „Herr, mach uns frei!" We hebben nog even \ertoefd in de oude Buitenlandsch Overzicht Feuilleton Pa9 Radio-programma Van links en rechts Evangelische kerk op ren Dillenburg, waar 'ook de graven ziin van Willem een Rijken Een ministrieel schrijven betref- en Juliana van Stolberg, en andere leden fende uitgaven noodlijdende ge- van het aloude Stamhuis, wier namen, in 1 meenten onze historiebladen met eere genoemd w orden. De oude Oranjestad Dillenburg Heeft op waardige wijze den geboortedag van haar grootste» zoon Prins Willem van Oranje gevierd, wiens nagedachtenis als .'trend- legger der Nederlandsche onafhankelijk heid, als Vader des Vaderlands, als Wil helmus van Nassauen, ook bij het Duitsche Volk in de Nassaulanden in hooge eere wordt gehouden. We vertrekken weer naar Siegen. (Slot volgt). door Generaal 1TALO BA LBO. Wij verwijzen naar de advertentie in ons blad van heden, waarin „Esona" een extra reis aankondigt naar Alkmaar en Schoorl tegen zeer gereduceerd tarief. Zij, die plannen maken voor Zondag, kun nen daarmede nu reeds rekening houden. AFSTANDSMARSCH „DAMES CONTINENT TROTTERS". Voor den afstandsmarseh van de „Da mes Continent Trotters" op Zondag 3 Sept. a.s., vindt men bijzonderheden om trent deelname en aangifte daarvoor Hi een advertentie, elders in dit nummer. DIEFSTAL VAN RIJWIEL- BELASTINGPLAATJES. „in het teeken van den grooten Oranje „samenkomen, in 't bijzonder de ge ëerde gasten uit Nederland, die in het „geboorteland van den Vader des Va derlands uren van Stichting beleven „willen, om hun Oranje- en vaderlands lievend en geest nieuwe krachten toe te „voegen. En „Wie am 24. April überall in den Nie- „derlanden das Wilhelmus-Lied erklun- „gen ist, so soll es in diesen Tagen „durch unsere deutschen Berge und „Taler schallen: „Wilhelmus van Nassouen, „bin ich aus deutschem Blut!" De Willem van Oranje-feesten speel den zich voornamelijk af in Siegen en Dillenburg, doch elk dezer plaatsen be- ijverden zich om het hardst, de Neder- De laatste dagen zun er bu de politielandsche gasten in hun midc'en te oht- verscliillende aangiften gedaan van dief- vanRen stal van rijwiel-belastingplaatjes. Onbe heerd staande fieten worden weggeno men, van het belastkigplaatje ontdaan en hier of daar neergezet Men zij dus ge waarschuwd en laat zijn rijwiel niet zon der toezicht ergens staan EEN ONVRIJWILLIG BAD. Dinsdagmorgen kantelde bü de post- brug een kanovaarder om, waardoor hij Zaterdag werd met autocars Dillenburg i bezocht. Op onzen tocht derwaarts passeerden we het mooie plaatsje Frendenberg, al waar we eenige oogenblikken vertoefden en de Burgemeester ons een welkomst woord toesprak. Hij wees er op, dat hier in deze landen Willem van Oranje had geleden en gestreden, doch ook overwonnen, waarbij een "onvrijwillig bad moest nemen. Zwem- hü herinnerde aan den band. die het Nas- mend wist hij den vasten wal weer te be reiken, waarna hij zich naar huis spoedde om zich van droge kleeren te voorzien. Kanosport is een heerlijke sport, maar men moet die niet in 't Heldersche Kanaal beoefenen De heer J. de Jong schrijft ons: In opgewekte stemimng, vol verwachtin gen wat we aan natuurschoon en histori sche bijzonderheden zouden aanschouwen, vertrokken we met een gezelschap van 6 personen, leden der Chr. Oranjevereeni- ging, Vrijdag 4 Augustus naar Nijmegen, alwaar zich nog 3 Heldersche» bij ons voegden en waar we ons verder vereenig- den met de overige deelnemers aan deze reis, leden der Ned. Chr. Reisver. en van den Bond van Chr. Oranjevereenigingen; een gezelschap van pl. m. 100 personen. Nijmegen was het aanvangspunt van de reis naar Nassau Dillenburg, waar ter herdenkng van den 400sten geboortedag van Prins Willem van Oranje, belangrijke feestelijkheden waren georganiseerd. Van Nijmegen vertrokken we met den trein van 12.45 naar Keulen, waar we om streeks 3 uur arriveerden en waar we na een heerlijke verkwikking van „Tee nut Kuchen", gelegenheid vonden de wereld vermaarde Dom. dat machtige in Goti- schen stijl opgetrokken bouwwerk, uit- en inwendig te bezichtigen. We stegen daar- gereedstaande autocars, die ons zou- sausche volk met het Nederlandsche ver bindt. Eenige in het wit gekleede meisjes, versierd met een bandelier in de Neder landsche kleuren, boden den leider van het gezelschap bloemen aan onder het uit spreken van een gedicht. Na een kort oponthoud trekken we verder. En weer gaat het „over bergen en door dalen", door het schoone land van Nassau, totdat we omstreeks 11 uur in Dillenburg aankomen, wederom hartelijk toegejuicht door oud en jong. allen vrien delijk wuivend. We worden opeens verrast door den kreet „Oranje boven!" en ontwaren een groepje jonge Hollanders, leden van het Nat. Jong. Verbond, die aldaar in een jeugdherberg verblijf hielden. We maken onder leiding van den heer Mr. E. J. Theusink van der Hoop van Slochteren, een Dillenburg-kenner bü uit nemendheid. een excursie naar den Wil lemstoren, die gebouwd is op de burcht ruïne van den Dillenburg. Staande onder de Willemslinde, waar Willem van Oranje in 1568 de Nederland sche gasten ontving, die hem tot den vrij heidsstrijd opriepen, werd door Mr. v. d. Hoop van Slochteren een toespraak ge houden, waarin hij de aandacht vroeg voor de moeder, de broers en zusters van den Prins, die hem op zulk een voorbeel dige wijze ter zijde stonden. Spreker wees er op, dat de strijd van Oranje tegen het machtige Spanje kon worden gestreden, omdat hij zich geschraagd wist door Gods krach. Dat bezoek aan de Dillenburg heeft een onvergetelijken indruk achtergelaten. Toen we onder dien ouden lindeboom ston den, werden we in onze gedachten terug- na in den voeren door de stamlanden oer JSas- sauers, aan Lahn, Dill en si eg gelegen. Nadat we waren ingestegen werden we gevoerd naar het grijs verlecen en het was gevoerd door de fraaie Domstad, waarbij we gelegenheid vonden in vogelvlucht te aanschouwen o. a. de Hohenzollern-brücke en de Hange-brücke. We kwamen langs het l m hooge gedenkteeken van Frederik Wilhelm HL ter herinnering aan de inlij ving der Rijnlanden in den Pruisische» Staat. Na nog een blik te hebben geworpen op een imposant Rünpanorama verlieten we Keulen, om via Siegburg, Eitorf en andere nlaatsen onzen weg te vervolgen, waarbij ons oog geboeid werd door het wonderbare en bezichtigden vele historische voorwer- ons alsof weder voor ons opleefden die schitterende figuren uit het Nassausche huis. Ter herinnering aan dit oogenblik hebben we een paar bladen geplukt van dien ouden lindeboom, die van zooveel strijd een stille getuige is geweest. We zijn afgedaald in de onderaardsche gangen en verblijven van den Dillenburg, die van het puin der ruïnes weer bevrijd, thans weer toegankelijk zijn en ons spre ken van zooveel historisch gebeuren. Hierna bezochten we den Willemstoren Bü de terugkomst van de „vlie gende armada" in Europa, bestaat er uit een aard der zaak levendige belangstelling voor de meening van haar aanvoerder Balbo, over de ervaringen van zijn vlucht. Met onze terugkomst in Europa heb ik de my toevertrouwde opdracht beëindigd, om namens Italië een vrienc'schapsbood- schap van Mussolini te brengen aan het groote Amerikaansche volk ter gelegen heid van de wereldtentoonstelling te Chi- cago, betreffende „een eeuw van vooruit gang". Mijn eigen verwachtingen over troffen. Op de heenreis van Orbetello naar G'hi- cago hebben wij 13.000 km afgelegd. Heen- en terugreis verschillen van elkaar j in vele karakteristieke détails. En dan kani ik zonder meer zeggen, dat deze tweede massavlucht over den Oceaan mün eigen verwachtingen heeft overtroffen. Vlieg tuigen en menschen hebben een schitte rende prestatie volbracht. Wanneer men in aanmerking neemt, dat gedurende 14 vliegdagen de 48 motoren niet één enkele panne hebben gehad, c'an kan de kwaliteit van ons materiaal niet genoeg geprezen worden. Dezelfde lof verdient het water vliegtuig als zoodanig. Het is een toestel, dat de ontwikkelde techniek van onzen tijd alle eer aandoet. Moreele en phvsieke eischen. Aangezien het om massavluchten in formatie gaat, worden er aan het personeel veel hoogere eischen gesteld dan bü zelf standige vluchten. Mün menschen vormen echter geen uitzondering onder de Itali- aansche vliegers. Zü hebben de gebruike lijke opleiding voor piloten ontvangen; ik heb hun slechts een specialen voorberei dingstijd bü de „luchtvaart-hoogescliool" te Orbetello opgelegd. De piloten, welke aan deze transoceanische vluchten hebben deelgenomen, hebben hun taak uitstekend vervuld. Ik heb zelfs meermalen hun on geduld moeten beteugelen, wanneer zij tij dens de gedwongen rustperioden van ïuy verlangden, dat wji tot eiken prijs zouden starten. Ik heb aan deze verzoeken, die mij meer indrect dan direct werden ge daan, natuurlijk geen aandacht geschon ken. Het spreekt vanzelf, dat het publiek zich geen voorstelling kan maken van de ont- zaglyke lichamelüke inspanning, die van de plioten van watervliegtuigen wordt geëischt. Wanneer de toestellen in de landingshaven verankerd zijn, begint het moeizaamste werk. Zü moeten dadelijk van brandstof worden voorzien. Duizenden en .nog eens duizenden liters benzine moe ten in de tanks worden gegoten en een ontzaglijke hoeveelheid olie moet in klei ne kannetjes aan boord worden genomen. Dit werk neemt uren in beslag en de com mandanten der watervliegtuigen zijn, evenals de commandant van een schip, verplicht om alle werkzaamheden aan boord te coutroleeren. Het handhaven der formaties. Ongetwijfeld is een vlucht over den At lantischen Oceaan voor leeken nog steeds iets interessants. Hij is nu weliswaar door het luchtverkeer veroverd, doch men mag niet vergeten, dat er nog deelen boven dezen oceaan zijn, waar het vliegen zeer bezwaarlijk is. Onze étappe van IJsland naar Labrador was uiterst moeilijk. Wij vlogen drie uur achtereen in een dichte mist. Vóór ik startte, wist ik echter, dat we in de buurt van Groenland betere weersomstandigheden konden verwachten. Tijdens het blind vliegen was mijn voor naamste zorg, dat de diverse onderdeden van het eskader bü elkaar bleven vliegen. Radio en radiogoniometer hebben ons voor het bereiken van dit doel onschatbare diensten bewezen. Zij waren de belangrijk ste hulpmiddelen, die ons tot het succes voerden. Om een begrip te geven van hun beteekenis zou ik er b.v. aan kunnen her- inneeren, dat mijn radiotelegrafist vijftig minuten in het uur moest uttzenden en ontvangen. Onze kleine radiotoestellen, die door de technische afdeeling van ons aeronautisch onderwijsinstituut zijn ge construeerd, waren prachtig. Ik verwacht, dat zü met opmerkelijk succes voor groo- tere installaties gebruikt kunnen worden. Aanbouw van 100 Engelsche ge vechtsvliegtuigen Merkwaardige geruchten omtrent het lot der Litausche Oceaan vliegers Te Amsterdam is een 71-jarige vrouw gearresteerd, die gepoogd heeft haar man te vergiftigen Scheidemann's familie vrijgelaten. De gewijzigde landbouwcrisiswet is gisteren in werking getreden Bij een auto-ongeluk bij Amers foort is een geestelijke doodelijk gewond De uitkeeringen uit het gemeente fonds Bij schietoefeningen aan de En gelsche kust is een meisje door mitrailleurvuur gedood - 6 1 2 6 zelfden dag van Afrika naar Zuid-Amerika vliegen. Daarbij is ook de vlucht over de Middellandsche Zee gemakkelijk en bijna Gistermorgen is te Rotterdam een 20-jarige vrouw door haar man doodgeschoten spelenderwijze te volbrengen. Bii een vlucht over het Noordelijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan heeft men be halve met mist, die vooral bij eskader- Te Kerkrade is een smokkelauto vluchten een ernstige moeilijkheid ople-jmef een lading zijde en andere vert, nog te rekenen met het bü lage tem-stoffen, ter waarde van f 3500.— peraturen bestaande gevaar van üsvor- aanaehouden ming op de vleugels. De grootste onrust is j mij tijdens de vlucht echter aangedaan door Binnen enkele dagen resultaat de Amerikaansche filmoperateurs, die ons met de Lutine-werkzaamheden bij Cartwight tegemoet vlogen en zich daar i onbedachtzaam genoeg midden tusschen Een nieuwe Duitsche radio-aan- onze formaties begaven. val op Oostenrijk Wat de tusschenlandingsplaatsen be- treft, behoef ik slechts mede te cee en, dat De rijksmiddelen hebben in Juli de baai van Reikjavik als zoodanig voor bijna 4.5 millioen gulden meer op- een vliegeskader voortreffelijk en in eik opzicht beschut. is: ruim gebracht dan in Juli 1932 De meteorologische organisatie. Omtrek-nieuws Marktberichten Marineberichte n Sportnieuws in het lichaam van den eenen drie kogels zou hebben gevonden. Bovendien zou uit vondsten in de kist van den tweeden ver ongelukte duidelijk zijn gebleken, dat de Duitsche autoriteiten de lijken onmicdel- Ontwikkelen en afdrukken Keizerstraat 75. Binnenland. Diverse indrukken. Hierboven schreef ik reeds, dat onze route over het Noordelijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan moeilijk te bevliegen is. Zij kan dan ook in geen enkel opzicht worden vergeleken met de routes over het Zuidelijk gedeelte dezer wereldzee. Met toestellen als de onze, die een groote snel heid kunnen ontwikkelen, kan men tus schen den morgen en den avond van een- Het succes van onze vlucht is gedeelte lijk ook te danken aan de voortreffelijke organisatie van onzen meteorologischen dienst. Wij hadden verschillende toestellen aan boord om de luchtstroomingen en at mosferische toestanden op te nemen. Onze mededeelingen stonden onder controle en zijn daarom betrouwbaar te achten. Bo vendien verleenden de Deensche meteoro logische dienst en de organisatie van het internationaal pooljaar ons hun welwil- lende medewerking. De nauwkeurige ken- j -1 'c ha eden laten kisten, nis van de weersgesteldheid is van groote beteekenis voor het slagen van dergelijke vluchten. Boven den Atlantischen Oceaan ontmoet men zulke groote en plotselinge weersveranderingen, als men zich haast niet kap voorstellen. Tusschen onze start en onze landing wees de barometer b.v. een verschil van 11 mm aan. Ik had een tusschenlanding op Groenland kunnen c'oen, maar dat heb ik vermeden, omdat het een veel schitterender prestatie was, aan één stuk door van IJsland naar Labrador te vliegen. Bovendien wilde ik niet de kans loopen, in Groenland opgehouden te wor- den, waar vooral in het Zuidelijk deel de weerstgesteldheid zeer veranderlijk is. Steeds voorwaarts! Bii het eerste deel van de vlucht over den Atlantischen Oceaan vlogen wij met een gemiddelde snelheid van 220 a 225 km. Andere étappes hebben wij met een ge middelde snelheid van 250 km per uur af gelegd. Overal zijn wij met groot enthou siasme ontvangen, waardoor wij diep ge troffen werden. Ik ben ervan overtuigd, dat de beteekenis van onze onderneming door de geheele wereld is begrepen. Naarmate wij op onze reis vorderden, werd het duidelijk, dat onze vlucht meer was dan een „raid" in den ouden, sportieven zin van het woord. Het publiek begreep, dat met ons de geheele wereld vooruit ging; zü is het. die door haar nieuwe idea len onze daden bepaalde en ons drong tot nieuwe veroveringen voor de menschheid. Slotwoord. De Italiaansche Luchtvaart is, voordat zij haar militaire oefeningen in Europa voltooide, naar Amerika gegaan om een vriendengroet van Italië te brengen. Zij vervult hiermee een cultureele plicht. Door den reeds bereikten teclinischen vooruitgang kan de luchtvaart evenals de scheepvaart alle wateren oversteken en belangrijke cultureele opdrachten vervul len. Italië heeft daartoe het eerste voor beeld gegeven. Hoe was dat mogelijk? De Italiaansche piloten zijn soldaten in dienst van een volk. En aan het hoofd van dat volk staat een hoogstaand leider: Mus solini. Aan hem en aan zijn waardevolle aanwijzingen heb ik het te danken, dat ik mijn zenuwen kon beheerschen en het 2 3 3 6 6 SMOKKELAUTO TE KERKRADE AANGEHOUDEN. Een lading zijde en andere stoffen in beslag genomen ter waarde van ongeveer 3500. In den nacht van Maandag op Dinsdag reed vóór het grenskantoor Holz te Kerk rade, een vrachtauto, die van de Nieuw- straat,uitderichting Aken kwam. Volgens mededeeling van den chauffeur aan den dienstdoenden rijksambtenaar bestond do lading slechts uit ledige eierenkisten. Do rijksambtenaar, Zijlstra geheeten, ver trouwde evenwel deze mededeeling niet en vermoedde, dat de auto Duitsche margarine bevatte. Bij het onderzoek vond hy al spoedig achter een der kisten zijde en wollen stoffen. Toen de chauffeur zulks bemerkte, sprong hü fluks in den auto achter het stuur en trachtte er van door te rijden. Maar de rijksambtenaar sprong eveneens in den auto naast den chauffeur en hoewel hü herhaaldelük sommeerde om te stoppen, reed de chauf feur met een stevige vaart door de Hoofd straat, in de richting Heerlen. In de Wüngracht nabij den tunnel wist de ambtenaar, door een manipulatie aan het stuur, den auto te doen stoppen. Daar verscheen ook spoedig de inmid- dels gewaarschuwde gemeentepolitie. De gunstige oogenblik voor elke start kon af- chauffeur werd gearresteerd en naar het «•«ehlen i.nWn, en een gn «nnHe-heev. hoofdbureau yan poHtie gebracht. wachten. Aan hem en aan zijn wonderbaar lijke leiding heb ik mijn onwankelbaar ge loof aan de overwinning te danken gehad. Mussolini inspireert de machtige vleugels, die de Italiaansche driekleur dragen. Waar zij zich in de lucht verheffen, verspreiden zü iets van zijn groote hart en zijn ver heven geest, het ideaal van een nieuwe wereld tegemoet! HET LOT DER LITAUSCHE OCEAANVLIEGERS. Merkwaardige geruchten. Na het verongelukken van de beide Li tausche Oceaanvliegers, waarbij zü beiden De auto, die eenigszins beschadigd was, is in beslag genomen. Bü nader onderzoek bleek de lading te bestaan uit züde en andere stoffen, ter waarde van ongeveer f 3500. De invoer daarvan is verboden, De chauffeur, F. W. Gielen uit Heerk-rheide, is Dinsdagmiddag weder om op vrije voeten gesteld door den waar- nemenden commissarit van politie. DOODELIJK MOTORONGELUK. Dinsdagmiddag om half drie is in de Kruisstraat te Leeuwen-Beneden een mo torfiets, komende uit de richting Druten om het leven kwamen, heeft een conunis--» tegen een van den zijweg komenden tank- sie van deskundigen vastgeseteld, dat zij j wagen van de Texaco-maatschappij ge- waren gevallen in de nabijheid van Soldin j botst. Het motorrijwiel werd geheel ver- t en gevolge van gebrek aan benzine, on- nield. De bestuurder, zekere v. Rooij. uit gunst ge weeisomstandiglieden en gioote Nijmegen, werd zwaar gewond en is eeni- ^Het'pMlsche agentschap Centroradio 009enbhkken na het ongeluk overleden, meldt thans, dat er een sectie zou zijn ver-1 duo-rijder kreeg slechts enkele richt op de lijken van de beide Litauers schrammen aan het hoofd. De auto liep en dat men'bij een nauwkeurig onderzoek nagenoeg geen schade op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1933 | | pagina 5