N.V. Zeebad
Huisduinen
wUi Uzml
TWEEDE BLAD
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 17 AUGUSTUS 1933.
Stadsnieuws.
Visscherij.
voor belangrijk ge
reduceerde prijzen
OCE AANVLUCHT.
in het na-seizoen
Inlichtingen worden
gaarne verstrekt
Bezield met IVlussolini's geest.
De Massaureis
naar Siegen-Dillenburg-Diez.
Fotohandel iac. de Boer,
Licht op
voor alle voertuigen:
1 n
Donderdag 17 Aug.
Vrijdag 18
20.50 uur
20.48
EEN GOUDEN JUBILARIS.
In de typografie.
heeft weliswaar den aanvalligen leeftijd
van (O jaren bereikt, maar gouden jubi
larissen zijn er nog niet. Hoogstens zilve
ren en daaromtrent.
Degee», dien wij op het oog hebben, is
de heer J. van der Star, bedrijfsleider
van de drukkerij aan den Kanaal weg,
bekend onderden naam„Drukkerij Jaring"
maar officieel luisterende naar den naam
„Heldersche Uitgevers-Maatschappij".
Iedereen kent hem natuurlijk al gaat
bij bescheiden en onopgemerkt zijn weg
en iedereen weet ook, dat van der Star
een pittige oude heer is, die nog voor
geen tjen jongere typografen opzij gaat.
Natuurlijk, dat een zoo zeldzaam en
buitengewoon jubileum niet zondermeer
mag worden gepasseerd. Te merkwaar
diger wordt liet jubileum als we weten,
dat het precies samenvalt met zijn 62sten
verjaardag. Hieruit valt voor den lezer
zonder wiskundige formules te berekenen,
dat van der Star dus op zijn twaalfden
verjaardag zijn carrière aanving. Zoo is
het inderdaadtoen onze jubilaris op 20
Augustus van het jaar 1883 voor de letter
kast van de drukkerij kwam te staan,
was hij een jongmaatje, dat dienzelfden
dag zijn twaalfden verjaardag herdacht.
Ja, de tijden waren wel anders toen,
voor vijftig jaren. Het was bijvoorbeeld
heel gewoon, dat men in den zomer om
zes uur des morgens aanving en des
avonds te zeven uur den werkdag eindigde.
In den winter werd dat dan eerst 7 uur,
later, in November, December en Januari
acht uur. Maar 's avonds zeven uur was
altijd het einde. Hetgeen ook al weer niet
beteekende, dat er niet nog langer werd
gewerkt. Vele, vele avonden heeft van
der Star dan ook tot elf uur en, in zeer
drukke periodes, bijvoorbeeld als er een
of ander spoedwerk gereed gemaakt moest
worden, nog tot later in den nacht voor
zijn bok (zoo noemt de typograaf de plek
waar hij staat), gestaan.
Op zijn 12en verjaardag alzoo stond de
jeugdige Jan voor het eerst voor zijn
jongmaatjesbok. De drukkerij werd toen
gedreven door den heerA. A. Bakker, en
de courant, die er gedrukt werd, was de
«Heldersche en Nieuwedieper Courant*,
toen driemaal 's weeks verschijnend.
Gewoon lager onderwijs was het, wat de
jeugdige aanstaande typograaf genoten
had, en hij wilde niets liever dan zichzelf
een beetje «bijwerken*. Dat kon door
middel van vervolgcursussen, die meester
Heeroma en meester Uurbanus des winters
gaven, maar de kwestie was of men kon
toestaan, dat de jeugdige leex-ling ervooi-
verzuimen mocht. De toenmalige meester
knecht van de zaak streek de hand over
het hart en gaf permissie, en twee winters
kon Jan de cursussen volgen. Hij was,
behalve leerling-typograaf,ook couranten-
rotidbrenger en zoo geschiedde het, dat
in den derden winter meester Heeroma
hem vroeg, toen hij daar de courant be
zorgde: Wel, Jan, je komt van den winter
toch weer op den cursus?* Maar Jan
moest helaas antwoorden: »Neen, meester,
dat kan ik niet, want ik moet. van den
winter overwerken*. Dat beteekende, dat
de jonge typograaf dien winter niet voor
elf uur des avonds thuis kwam. Hij was
toen veertien jaar oud...
Zoo wat zes jaar later ging de drukkerij
over in handen van den bekenden schrij- j
ver van jongensboeken, Jan Hendrik van
Balen. Diens werk was het, van de drie
maal 's weeks verschijnende courant een
dagblad te maken, het «Dagblad voor
Helder en Hollands Noorderkwartier*,
zooals het later werd genoemd. Weer
eenige jaren later werd de zaak omgezet
in de N.V., die zij thans nog is aan het
hoofd waarvan de heerC.S. Jaring kwam
te staan. Deze overleed in 1908 en werd
opgevolgd door zijn broer A. W. Jaring,
die eveneens, zooals men weet, is over
leden, terwijl thans de weduwe Jaring
de zaak voortzet.
Jarenlang is het «Dagblad* het vrij
zinnige orgaan in onze gemeente geweest.
Allerlei omstandigheden, niet het minst
het uitbrekeu van den oorlog, waren
oorzaak, dat het eenmaal bloeiende dag
blad meer en meer kwijnde en tenslotte,
in 1920, werd opgeheven.
Van 1907 af was van der Star, die in
middels tot een volwassen typograaf was
opgegroeid, bedrijfsleider geworden. Men
stelle zich dat niet zoodanig voor, dat hij
nu den geheelen dag in zijn kantoor zat
en orders uitdeelde. Verre van dien:
Van der Star was als bedrijfsleider een
„manusje van alles"hij stond op zijn
tijd, als het uitkwam, aan de letterkast,
maar ook aan de pers; hij betrad het
redactiebureau van het Dagblad om, als
er copy te weinig was, zelf met schaar
en lijmpot voor het noodige nieuws te
zorgen. Hij plakte adressen en kruis
banden om de post bijtijds weg te krijgen.
Hij zorgde dat de menschen regelmatig
aan het werk bleven, hij maakte dat de
drukproeven tijdig gereed waren en ex-
pedieerde wat klaar was. Hy berekende
de prijzen en in de typographie is dat
niet zoo'n eenvoudig werkkortom,
hij deed als de bedrijfsleider, behalve het
gewone werk van den typograaf en druk
ker zelf, nog de duizend en éen zaken,
die nu eenmaal noodig zijn en iederen
dag weer den geheelen mensch viagen.
En zie hier nu Van der Star op een
eereplaats in onze couranti By zoon
gouden jubileum moet het maar eens ge
beuren, 'dat we hem uit het, altyd min
of meer donkere plekje van zijn werkplaats
halen en hem in de volle zon plaatsen
van de openlijke waardeering! De jubilaris,
pittig, frisch, gezond, opgewekt, levens
lustig en jeugdig, is Zondag niet alleen
vijftig jaren in z(jn vak werkzaam nu,
viert tevens, zooals we al zeiden,
zijn 62-sten verjaardag. Wel hem, die op
dien leeftijd, na zoo zwaar en hard werken
gedurende een halve eeuw, nog zooveel
vitaliteit bezit, dat hij nu nog voor geen
tien jongeren op zij gaatEn daarom
willen wijeindigen metdezeontboezeimng.
Lang zal hij nog leven in de gloria I
Do lage barometerstand lokte voor de
visschersvloot niet uit om zee te kiezen.
Enkele schuiten hebben toch nog een
streek langs de gronden kunnen doen.
Hoewel de vangsten nogal varieerden,
waren deze niet onbevredigend. Door de
daartoe ontstane algemeene geringe aan-
i voer was er aan den afslag begrijpelijker-]
wijze belangstelling voor de visch, zoodat nomOSlhilocirrip VÜIs'C
de prijzen iets omhoog liepen. Vooral de 8»B L« Si 11 G B I li G V III G J
groeitere soort tong deed een wat betere
i prijs, terwijl de kleinere soort gering in
i prijs was.
Zoodra echter de geheele vloot aan de
visscherij gaat deelnemen, zullen de prijzen
vermoedelijk wel weer op het lage niveau
terugvallen.
In De Telegraaf schrijft de heer J. R.
Schenck de Jongh (oud Resident van
Batavia) een artikeltje over een inlndië
j toegepaste bereiding van gedroogde
garnalen, die het tot een duurzaam en
smakelijk hapje maken en waarvoor be
hoorlijk prijs kan worden gemaakt, het
geen het garnalenbedrijf ten goede zou
komen.
De bereiding bestaat hierin, zoo schrijft
genoemde heer, dat garnalenvleesch, ver
mengd met een derde meel, wordt ver
werkt tot een dikke rol, die, na stoomen,
in ronde schijfjes of plakjes wordt ge
sneden. Deze droogt men in de zon of
kunstmatig. Men verkrijgt dan een zeer
duurzaam product, dat ook in Nederland
bekend is geraakt onder den naam van
Kroepoek van garnalen (Kroepoek-allang).
In een heete braadpan met vet blaast
het plakje zich op tot een groote, broze
plaat van zeer luchtige samenstelling en
lichtrose kleur. Het is een zeer smake
lijke versnapering.
De prijs van hier geïmporteerde kroe
poek van garnalen bedraagt 40 et. per
ons, f i.90 per pond.
Het lijkt ons zaak hieraan ernstige
natuurschoon, dat we aan alle zijden aan
schouwden. We passeerden Eiserfeld, een
vriendelijk dorpje aan Eiser en Sieg, waar
ons vanwege de „Verkehrs- und Versohö-
nerungsverein" een keurig uitgevoerde
prospectus werd aangeboden, waaraan
toegevoegd een schoon gedicht van den in
1919 overleden Dr. Hartmann, die in
schoone woorden daarin uiting geeft van
zijn „Heimat-liebend" hart.
Eindelijk bereiken we Siegen, onze
standplaats en het eerste doel van onze
reis.
We worden door de bewoners van Sie
gen vriendelijk toegewuifd en hartelijk
verwelkomd, waarna we naar ons hotel,
„Fiirst Möritz", worden geleid, in welk
hotel de Heldersche deelnemers zijn onder-
gebracht. Na een heerlijken maaltijd zoe-
aandacht te schenken, omdat nieuwe 'ccn we spoedig onze kamers op en bege-
banen dienen te worden gezocht, ook ven ons E'r ruste om nieuwe krachten
voor het garnalenbedrijf, dat, naar we voor den volgenden dag te verzamelen.
hnnpin. nncr wpI wpor pens frnt. hAhnnrlrikft Orden W© l'OCQS den 6©rSt611 Dij
hopen, nog wel weer eens tot behoorlijke
vangsten zal komen.
Ook Engeland gaat de vischinvoer con
tingenteeren en wel met ingang van 21
Aug. Hierdoor, zoo luiden de berichten,
onzen tocht door de Nassaulanden op
levendige wijze toegejuicht, wat ons den
tweeden dag in Siegen wachtte is onmoge
lijk te beschrijven. De hartelijkheid waar-
wordt het overleggen van een vergun- mede men ons bejegende, was ontroerend.
ning voor het invoeren van visch, die
niet aangevoerd is door visschersschepen
behoorende tot het Britsche Empire,
noodzakelijk.
In speciale gevallen kan een algemeene
vergunning worden verleend aan gere
gelde lijndiensten, die tusschen Groot-
Brittanië en de continentale havens varen.
Wederom dus een belemmering, al geldt
die niet voor alle vischsoorten.
Heel Siegen was in feestgewaad.
Overal wapperden de Oranje-Nassau-
kleuren ((Oranje-blauw), terwijl de huizen
met guirlandes van dennengroen waren
versierd, waartusschen hier en daar klei
ne Oranje-Nassauvaantjes gestoken. Alles
bood een feestelijken aanblik..
Het „Sieg-Rheinisches Volksblatt". het
welk geheel aan de Nassaufeesten gewijd
was, bevatte een „Welkomstgroet", waar
van ik niet kan nalaten enkele zinsneden
ZONDAG NAAR SCHOORL-BERGEN. weer «ven.
,Onze welkomstgroet geldt allen, die
pen. Zooals men weet is deze toren in
1872—1875 gebouwd op de ruïnen van het
Slot; deels uit brokstukken daarvan.
Na de bezichtiging begaven we ons naar
het Kurhaus, waar de lunch werd genut
tigd, en gedurende welke lunch nog woor
den werden gesproken door den wd. Bur
gemeester van Dillenburg, den heer Haart,
welke door den heer v. d. Hoop van Sloch-
teren werden beantwoord. Het voorstel
om eer. telegram te zenden aan de Konin
gin, werd met daverend applaus begroet,
gevolgd door een geestdriftig gezongen
Wilhelmus.
Na afloop der lunch trokken we op naar
het feestterrein in ce onmiddellijke nabij
heid van een Willemstoren gelegen. Hier
was o.a. ook aanwezig de heer Harte van
Teeklenburg, Consul der Nederlanden te
Frankfort, die namens II. M. de Koningin
als blijk van Tiaar hooge belangstelling aan
den heer Weidenbach, leider der feeste
lijkheden, het ridderkruis le'klasse in de
Huisorde van Oranje overhandigde.
Na een toespraak werd een historisch
openluchtspel opgevoerd weergevende
eenige treffende momenten uit het leven
van den Vader des Vaderlands, gedurende
htt tijdvak 15681584.
Het eindigde met den dood van den Prins
coor Balthazar Ge-rards. Terwijl de Prins
stervend neerzinkt spreekt hij nog „Er
barmen Gott mit meirem armen Volk!"
waarna een spreekkoor achter het groene
g*Loomte plechtig d« woorden uitfprak:
„Herr, mach uns frei!"
We hebben nog even \ertoefd in de oude
Buitenlandsch Overzicht
Feuilleton
Pa9
Radio-programma
Van links en rechts
Evangelische kerk op ren Dillenburg, waar
'ook de graven ziin van Willem een Rijken Een ministrieel schrijven betref-
en Juliana van Stolberg, en andere leden fende uitgaven noodlijdende ge-
van het aloude Stamhuis, wier namen, in 1 meenten
onze historiebladen met eere genoemd
w orden.
De oude Oranjestad Dillenburg Heeft op
waardige wijze den geboortedag van haar
grootste» zoon Prins Willem van Oranje
gevierd, wiens nagedachtenis als .'trend-
legger der Nederlandsche onafhankelijk
heid, als Vader des Vaderlands, als Wil
helmus van Nassauen, ook bij het Duitsche
Volk in de Nassaulanden in hooge eere
wordt gehouden.
We vertrekken weer naar Siegen.
(Slot volgt).
door
Generaal 1TALO BA LBO.
Wij verwijzen naar de advertentie in
ons blad van heden, waarin „Esona" een
extra reis aankondigt naar Alkmaar en
Schoorl tegen zeer gereduceerd tarief.
Zij, die plannen maken voor Zondag, kun
nen daarmede nu reeds rekening houden.
AFSTANDSMARSCH
„DAMES CONTINENT TROTTERS".
Voor den afstandsmarseh van de „Da
mes Continent Trotters" op Zondag 3
Sept. a.s., vindt men bijzonderheden om
trent deelname en aangifte daarvoor Hi
een advertentie, elders in dit nummer.
DIEFSTAL VAN RIJWIEL-
BELASTINGPLAATJES.
„in het teeken van den grooten Oranje
„samenkomen, in 't bijzonder de ge
ëerde gasten uit Nederland, die in het
„geboorteland van den Vader des Va
derlands uren van Stichting beleven
„willen, om hun Oranje- en vaderlands
lievend en geest nieuwe krachten toe te
„voegen.
En
„Wie am 24. April überall in den Nie-
„derlanden das Wilhelmus-Lied erklun-
„gen ist, so soll es in diesen Tagen
„durch unsere deutschen Berge und
„Taler schallen:
„Wilhelmus van Nassouen,
„bin ich aus deutschem Blut!"
De Willem van Oranje-feesten speel
den zich voornamelijk af in Siegen en
Dillenburg, doch elk dezer plaatsen be-
ijverden zich om het hardst, de Neder-
De laatste dagen zun er bu de politielandsche gasten in hun midc'en te oht-
verscliillende aangiften gedaan van dief- vanRen
stal van rijwiel-belastingplaatjes. Onbe
heerd staande fieten worden weggeno
men, van het belastkigplaatje ontdaan en
hier of daar neergezet Men zij dus ge
waarschuwd en laat zijn rijwiel niet zon
der toezicht ergens staan
EEN ONVRIJWILLIG BAD.
Dinsdagmorgen kantelde bü de post-
brug een kanovaarder om, waardoor hij
Zaterdag werd met autocars Dillenburg i
bezocht.
Op onzen tocht derwaarts passeerden
we het mooie plaatsje Frendenberg, al
waar we eenige oogenblikken vertoefden
en de Burgemeester ons een welkomst
woord toesprak.
Hij wees er op, dat hier in deze
landen Willem van Oranje had geleden en
gestreden, doch ook overwonnen, waarbij
een "onvrijwillig bad moest nemen. Zwem- hü herinnerde aan den band. die het Nas-
mend wist hij den vasten wal weer te be
reiken, waarna hij zich naar huis spoedde
om zich van droge kleeren te voorzien.
Kanosport is een heerlijke sport, maar
men moet die niet in 't Heldersche Kanaal
beoefenen
De heer J. de Jong schrijft ons:
In opgewekte stemimng, vol verwachtin
gen wat we aan natuurschoon en histori
sche bijzonderheden zouden aanschouwen,
vertrokken we met een gezelschap van 6
personen, leden der Chr. Oranjevereeni-
ging, Vrijdag 4 Augustus naar Nijmegen,
alwaar zich nog 3 Heldersche» bij ons
voegden en waar we ons verder vereenig-
den met de overige deelnemers aan deze
reis, leden der Ned. Chr. Reisver. en van
den Bond van Chr. Oranjevereenigingen;
een gezelschap van pl. m. 100 personen.
Nijmegen was het aanvangspunt van de
reis naar Nassau Dillenburg, waar ter
herdenkng van den 400sten geboortedag
van Prins Willem van Oranje, belangrijke
feestelijkheden waren georganiseerd.
Van Nijmegen vertrokken we met den
trein van 12.45 naar Keulen, waar we om
streeks 3 uur arriveerden en waar we na
een heerlijke verkwikking van „Tee nut
Kuchen", gelegenheid vonden de wereld
vermaarde Dom. dat machtige in Goti-
schen stijl opgetrokken bouwwerk, uit- en
inwendig te bezichtigen. We stegen daar-
gereedstaande autocars, die ons zou-
sausche volk met het Nederlandsche ver
bindt.
Eenige in het wit gekleede meisjes,
versierd met een bandelier in de Neder
landsche kleuren, boden den leider van het
gezelschap bloemen aan onder het uit
spreken van een gedicht.
Na een kort oponthoud trekken we
verder. En weer gaat het „over bergen en
door dalen", door het schoone land van
Nassau, totdat we omstreeks 11 uur in
Dillenburg aankomen, wederom hartelijk
toegejuicht door oud en jong. allen vrien
delijk wuivend.
We worden opeens verrast door den
kreet „Oranje boven!" en ontwaren een
groepje jonge Hollanders, leden van het
Nat. Jong. Verbond, die aldaar in een
jeugdherberg verblijf hielden.
We maken onder leiding van den heer
Mr. E. J. Theusink van der Hoop van
Slochteren, een Dillenburg-kenner bü uit
nemendheid. een excursie naar den Wil
lemstoren, die gebouwd is op de burcht
ruïne van den Dillenburg.
Staande onder de Willemslinde, waar
Willem van Oranje in 1568 de Nederland
sche gasten ontving, die hem tot den vrij
heidsstrijd opriepen, werd door Mr. v. d.
Hoop van Slochteren een toespraak ge
houden, waarin hij de aandacht vroeg
voor de moeder, de broers en zusters van
den Prins, die hem op zulk een voorbeel
dige wijze ter zijde stonden. Spreker wees
er op, dat de strijd van Oranje tegen het
machtige Spanje kon worden gestreden,
omdat hij zich geschraagd wist door
Gods krach.
Dat bezoek aan de Dillenburg heeft een
onvergetelijken indruk achtergelaten.
Toen we onder dien ouden lindeboom ston
den, werden we in onze gedachten terug-
na in
den voeren door de stamlanden oer JSas-
sauers, aan Lahn, Dill en si eg gelegen.
Nadat we waren ingestegen werden we gevoerd naar het grijs verlecen en het was
gevoerd door de fraaie Domstad, waarbij
we gelegenheid vonden in vogelvlucht te
aanschouwen o. a. de Hohenzollern-brücke
en de Hange-brücke. We kwamen langs
het l m hooge gedenkteeken van Frederik
Wilhelm HL ter herinnering aan de inlij
ving der Rijnlanden in den Pruisische»
Staat.
Na nog een blik te hebben geworpen op
een imposant Rünpanorama verlieten we
Keulen, om via Siegburg, Eitorf en andere
nlaatsen onzen weg te vervolgen, waarbij
ons oog geboeid werd door het wonderbare en bezichtigden vele historische voorwer-
ons alsof weder voor ons opleefden die
schitterende figuren uit het Nassausche
huis. Ter herinnering aan dit oogenblik
hebben we een paar bladen geplukt van
dien ouden lindeboom, die van zooveel
strijd een stille getuige is geweest.
We zijn afgedaald in de onderaardsche
gangen en verblijven van den Dillenburg,
die van het puin der ruïnes weer bevrijd,
thans weer toegankelijk zijn en ons spre
ken van zooveel historisch gebeuren.
Hierna bezochten we den Willemstoren
Bü de terugkomst van de „vlie
gende armada" in Europa, bestaat
er uit een aard der zaak levendige
belangstelling voor de meening
van haar aanvoerder Balbo, over
de ervaringen van zijn vlucht.
Met onze terugkomst in Europa heb ik
de my toevertrouwde opdracht beëindigd,
om namens Italië een vrienc'schapsbood-
schap van Mussolini te brengen aan het
groote Amerikaansche volk ter gelegen
heid van de wereldtentoonstelling te Chi-
cago, betreffende „een eeuw van vooruit
gang".
Mijn eigen verwachtingen over
troffen.
Op de heenreis van Orbetello naar G'hi-
cago hebben wij 13.000 km afgelegd.
Heen- en terugreis verschillen van elkaar j
in vele karakteristieke détails. En dan kani
ik zonder meer zeggen, dat deze tweede
massavlucht over den Oceaan mün eigen
verwachtingen heeft overtroffen. Vlieg
tuigen en menschen hebben een schitte
rende prestatie volbracht. Wanneer men
in aanmerking neemt, dat gedurende 14
vliegdagen de 48 motoren niet één enkele
panne hebben gehad, c'an kan de kwaliteit
van ons materiaal niet genoeg geprezen
worden. Dezelfde lof verdient het water
vliegtuig als zoodanig. Het is een toestel,
dat de ontwikkelde techniek van onzen tijd
alle eer aandoet.
Moreele en phvsieke eischen.
Aangezien het om massavluchten in
formatie gaat, worden er aan het personeel
veel hoogere eischen gesteld dan bü zelf
standige vluchten. Mün menschen vormen
echter geen uitzondering onder de Itali-
aansche vliegers. Zü hebben de gebruike
lijke opleiding voor piloten ontvangen; ik
heb hun slechts een specialen voorberei
dingstijd bü de „luchtvaart-hoogescliool"
te Orbetello opgelegd. De piloten, welke
aan deze transoceanische vluchten hebben
deelgenomen, hebben hun taak uitstekend
vervuld. Ik heb zelfs meermalen hun on
geduld moeten beteugelen, wanneer zij tij
dens de gedwongen rustperioden van ïuy
verlangden, dat wji tot eiken prijs zouden
starten. Ik heb aan deze verzoeken, die
mij meer indrect dan direct werden ge
daan, natuurlijk geen aandacht geschon
ken.
Het spreekt vanzelf, dat het publiek zich
geen voorstelling kan maken van de ont-
zaglyke lichamelüke inspanning, die van
de plioten van watervliegtuigen wordt
geëischt. Wanneer de toestellen in de
landingshaven verankerd zijn, begint het
moeizaamste werk. Zü moeten dadelijk
van brandstof worden voorzien. Duizenden
en .nog eens duizenden liters benzine moe
ten in de tanks worden gegoten en een
ontzaglijke hoeveelheid olie moet in klei
ne kannetjes aan boord worden genomen.
Dit werk neemt uren in beslag en de com
mandanten der watervliegtuigen zijn,
evenals de commandant van een schip,
verplicht om alle werkzaamheden aan
boord te coutroleeren.
Het handhaven der formaties.
Ongetwijfeld is een vlucht over den At
lantischen Oceaan voor leeken nog steeds
iets interessants. Hij is nu weliswaar door
het luchtverkeer veroverd, doch men mag
niet vergeten, dat er nog deelen boven
dezen oceaan zijn, waar het vliegen zeer
bezwaarlijk is. Onze étappe van IJsland
naar Labrador was uiterst moeilijk. Wij
vlogen drie uur achtereen in een dichte
mist. Vóór ik startte, wist ik echter, dat
we in de buurt van Groenland betere
weersomstandigheden konden verwachten.
Tijdens het blind vliegen was mijn voor
naamste zorg, dat de diverse onderdeden
van het eskader bü elkaar bleven vliegen.
Radio en radiogoniometer hebben ons
voor het bereiken van dit doel onschatbare
diensten bewezen. Zij waren de belangrijk
ste hulpmiddelen, die ons tot het succes
voerden. Om een begrip te geven van hun
beteekenis zou ik er b.v. aan kunnen her-
inneeren, dat mijn radiotelegrafist vijftig
minuten in het uur moest uttzenden en
ontvangen. Onze kleine radiotoestellen,
die door de technische afdeeling van ons
aeronautisch onderwijsinstituut zijn ge
construeerd, waren prachtig. Ik verwacht,
dat zü met opmerkelijk succes voor groo-
tere installaties gebruikt kunnen worden.
Aanbouw van 100 Engelsche ge
vechtsvliegtuigen
Merkwaardige geruchten omtrent
het lot der Litausche Oceaan
vliegers
Te Amsterdam is een 71-jarige
vrouw gearresteerd, die gepoogd
heeft haar man te vergiftigen
Scheidemann's familie vrijgelaten.
De gewijzigde landbouwcrisiswet
is gisteren in werking getreden
Bij een auto-ongeluk bij Amers
foort is een geestelijke doodelijk
gewond
De uitkeeringen uit het gemeente
fonds
Bij schietoefeningen aan de En
gelsche kust is een meisje door
mitrailleurvuur gedood
- 6
1
2
6
zelfden dag van Afrika naar Zuid-Amerika
vliegen. Daarbij is ook de vlucht over de
Middellandsche Zee gemakkelijk en bijna Gistermorgen is te Rotterdam een
20-jarige vrouw door haar man
doodgeschoten
spelenderwijze te volbrengen. Bii een
vlucht over het Noordelijk gedeelte van
den Atlantischen Oceaan heeft men be
halve met mist, die vooral bij eskader- Te Kerkrade is een smokkelauto
vluchten een ernstige moeilijkheid ople-jmef een lading zijde en andere
vert, nog te rekenen met het bü lage tem-stoffen, ter waarde van f 3500.—
peraturen bestaande gevaar van üsvor- aanaehouden
ming op de vleugels. De grootste onrust is j
mij tijdens de vlucht echter aangedaan door Binnen enkele dagen resultaat
de Amerikaansche filmoperateurs, die ons met de Lutine-werkzaamheden
bij Cartwight tegemoet vlogen en zich daar i
onbedachtzaam genoeg midden tusschen Een nieuwe Duitsche radio-aan-
onze formaties begaven. val op Oostenrijk
Wat de tusschenlandingsplaatsen be-
treft, behoef ik slechts mede te cee en, dat De rijksmiddelen hebben in Juli
de baai van Reikjavik als zoodanig voor bijna 4.5 millioen gulden meer op-
een vliegeskader voortreffelijk
en in eik opzicht beschut.
is: ruim gebracht dan in Juli 1932
De meteorologische organisatie.
Omtrek-nieuws
Marktberichten
Marineberichte n
Sportnieuws
in het lichaam van den eenen drie kogels
zou hebben gevonden. Bovendien zou uit
vondsten in de kist van den tweeden ver
ongelukte duidelijk zijn gebleken, dat de
Duitsche autoriteiten de lijken onmicdel-
Ontwikkelen en afdrukken
Keizerstraat 75.
Binnenland.
Diverse indrukken.
Hierboven schreef ik reeds, dat onze
route over het Noordelijk gedeelte van den
Atlantischen Oceaan moeilijk te bevliegen
is. Zij kan dan ook in geen enkel opzicht
worden vergeleken met de routes over het
Zuidelijk gedeelte dezer wereldzee. Met
toestellen als de onze, die een groote snel
heid kunnen ontwikkelen, kan men tus
schen den morgen en den avond van een-
Het succes van onze vlucht is gedeelte
lijk ook te danken aan de voortreffelijke
organisatie van onzen meteorologischen
dienst. Wij hadden verschillende toestellen
aan boord om de luchtstroomingen en at
mosferische toestanden op te nemen. Onze
mededeelingen stonden onder controle en
zijn daarom betrouwbaar te achten. Bo
vendien verleenden de Deensche meteoro
logische dienst en de organisatie van het
internationaal pooljaar ons hun welwil-
lende medewerking. De nauwkeurige ken- j -1 'c ha eden laten kisten,
nis van de weersgesteldheid is van groote
beteekenis voor het slagen van dergelijke
vluchten. Boven den Atlantischen Oceaan
ontmoet men zulke groote en plotselinge
weersveranderingen, als men zich haast
niet kap voorstellen. Tusschen onze start
en onze landing wees de barometer b.v.
een verschil van 11 mm aan. Ik had een
tusschenlanding op Groenland kunnen
c'oen, maar dat heb ik vermeden, omdat het
een veel schitterender prestatie was, aan
één stuk door van IJsland naar Labrador
te vliegen. Bovendien wilde ik niet de kans
loopen, in Groenland opgehouden te wor-
den, waar vooral in het Zuidelijk deel de
weerstgesteldheid zeer veranderlijk is.
Steeds voorwaarts!
Bii het eerste deel van de vlucht over
den Atlantischen Oceaan vlogen wij met
een gemiddelde snelheid van 220 a 225 km.
Andere étappes hebben wij met een ge
middelde snelheid van 250 km per uur af
gelegd. Overal zijn wij met groot enthou
siasme ontvangen, waardoor wij diep ge
troffen werden. Ik ben ervan overtuigd,
dat de beteekenis van onze onderneming
door de geheele wereld is begrepen.
Naarmate wij op onze reis vorderden, werd
het duidelijk, dat onze vlucht meer was
dan een „raid" in den ouden, sportieven
zin van het woord. Het publiek begreep,
dat met ons de geheele wereld vooruit
ging; zü is het. die door haar nieuwe idea
len onze daden bepaalde en ons drong tot
nieuwe veroveringen voor de menschheid.
Slotwoord.
De Italiaansche Luchtvaart is, voordat
zij haar militaire oefeningen in Europa
voltooide, naar Amerika gegaan om een
vriendengroet van Italië te brengen. Zij
vervult hiermee een cultureele plicht.
Door den reeds bereikten teclinischen
vooruitgang kan de luchtvaart evenals de
scheepvaart alle wateren oversteken en
belangrijke cultureele opdrachten vervul
len. Italië heeft daartoe het eerste voor
beeld gegeven. Hoe was dat mogelijk?
De Italiaansche piloten zijn soldaten in
dienst van een volk. En aan het hoofd van
dat volk staat een hoogstaand leider: Mus
solini. Aan hem en aan zijn waardevolle
aanwijzingen heb ik het te danken, dat ik
mijn zenuwen kon beheerschen en het
2
3
3
6
6
SMOKKELAUTO TE KERKRADE
AANGEHOUDEN.
Een lading zijde en andere
stoffen in beslag genomen ter
waarde van ongeveer 3500.
In den nacht van Maandag op Dinsdag
reed vóór het grenskantoor Holz te Kerk
rade, een vrachtauto, die van de Nieuw-
straat,uitderichting Aken kwam. Volgens
mededeeling van den chauffeur aan den
dienstdoenden rijksambtenaar bestond do
lading slechts uit ledige eierenkisten. Do
rijksambtenaar, Zijlstra geheeten, ver
trouwde evenwel deze mededeeling niet
en vermoedde, dat de auto Duitsche
margarine bevatte. Bij het onderzoek
vond hy al spoedig achter een der kisten
zijde en wollen stoffen. Toen de chauffeur
zulks bemerkte, sprong hü fluks in den
auto achter het stuur en trachtte er van
door te rijden. Maar de rijksambtenaar
sprong eveneens in den auto naast den
chauffeur en hoewel hü herhaaldelük
sommeerde om te stoppen, reed de chauf
feur met een stevige vaart door de Hoofd
straat, in de richting Heerlen.
In de Wüngracht nabij den tunnel
wist de ambtenaar, door een manipulatie
aan het stuur, den auto te doen stoppen.
Daar verscheen ook spoedig de inmid-
dels gewaarschuwde gemeentepolitie. De
gunstige oogenblik voor elke start kon af- chauffeur werd gearresteerd en naar het
«•«ehlen i.nWn, en een gn «nnHe-heev. hoofdbureau yan poHtie gebracht.
wachten. Aan hem en aan zijn wonderbaar
lijke leiding heb ik mijn onwankelbaar ge
loof aan de overwinning te danken gehad.
Mussolini inspireert de machtige vleugels,
die de Italiaansche driekleur dragen. Waar
zij zich in de lucht verheffen, verspreiden
zü iets van zijn groote hart en zijn ver
heven geest, het ideaal van een nieuwe
wereld tegemoet!
HET LOT DER LITAUSCHE
OCEAANVLIEGERS.
Merkwaardige geruchten.
Na het verongelukken van de beide Li
tausche Oceaanvliegers, waarbij zü beiden
De auto, die eenigszins beschadigd
was, is in beslag genomen. Bü nader
onderzoek bleek de lading te bestaan uit
züde en andere stoffen, ter waarde van
ongeveer f 3500. De invoer daarvan is
verboden, De chauffeur, F. W. Gielen
uit Heerk-rheide, is Dinsdagmiddag weder
om op vrije voeten gesteld door den waar-
nemenden commissarit van politie.
DOODELIJK MOTORONGELUK.
Dinsdagmiddag om half drie is in de
Kruisstraat te Leeuwen-Beneden een mo
torfiets, komende uit de richting Druten
om het leven kwamen, heeft een conunis--» tegen een van den zijweg komenden tank-
sie van deskundigen vastgeseteld, dat zij j wagen van de Texaco-maatschappij ge-
waren gevallen in de nabijheid van Soldin j botst. Het motorrijwiel werd geheel ver-
t en gevolge van gebrek aan benzine, on- nield. De bestuurder, zekere v. Rooij. uit
gunst ge weeisomstandiglieden en gioote Nijmegen, werd zwaar gewond en is eeni-
^Het'pMlsche agentschap Centroradio 009enbhkken na het ongeluk overleden,
meldt thans, dat er een sectie zou zijn ver-1 duo-rijder kreeg slechts enkele
richt op de lijken van de beide Litauers schrammen aan het hoofd. De auto liep
en dat men'bij een nauwkeurig onderzoek nagenoeg geen schade op.