13e orficiëele opening voor het verkeer
over den afsluitdijk.
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 26 SEPTEMBER 1933
S
Reohtstreeksche verbinding van Noord-
IIolland met Friesland,
Het monument.
De onthulling van hot monument.
Ken groot aantal hooge autoriteiten!
De regeering aanvaardt het door
de M.l aangeboden monument.
Eindelijk heeft dan de officiëele open
stelling voor het verkeer over den afsluit
dijk plaats gehad. Wel was reeds sinds
2.5 januari het verkeer toegelaten, eerst
gedeeltelijk en later geheel, maar daar
aan was verbonden het tolgeld ten bate
van het Nederlandsch Crisis-comité. En
hoe gaarne men dit eomité in zijn edel
streven ook steunde, het was voor velen
toch een bezwaar om den tocht naar
Friesland, via den afsluitdijk te maken.
Desniettegenstaande is de opbrengst voor
het N.C.C ruim 100.000 geweest. Een
bewijs dat deze verbinding wel in een
dringende behoefte voorzag al was er
veel toerisme, belangstelling voor het
grootsche nationale werk, dat daar als een
monument van Nederlandschen durf, ligt.
Hoe druk het verkeer wePwas, bewijst
een enkel cijfer. In de maand Juli is een
verkeerstelling gehouden en toen bleek
het aantal auto's, dat dagelijks den dijk
passeerde, 450 te zijn. Dat getal zal zeker
stijgen nu de tolbelemmering is opgehe
ven. Want gisterenmiddag is daar een
einde aan gemaakt.
Wlerlngen vlagt.
Voor Wielingen, waarvoor de Zuider
zeewerken zoo groote beteekenis hebben
was de dag van gisteren een feest-
dihg. Het was een nieuwe mijlpaal, de laat
ste, op den weg HollandFriesland. In
Hippo zagen we hier en daar de vlag uit
gestoken en in Den Oever, het dorp vlak
voor den afsluitdijk was men kwistiger ge
weest en wapperde de vaderlandsche
driekleur dartel in den wind. Veldwach-
tei» en marechausseé's regelden overal
het verkeer. De bewoners van Den Oever
Imdden postgevat vlak voor den afsluit
dijk om de auto's met autoriteiten te zien
posseeren en bekende persoonlijkheden te
ontdekken. Want... de upperten was
voor deze plechtige openstelling uitge-
utjodigd en aanwezig. Niet minder dan
«MH) autoriteiten hadden een uUnoodiging
ontvangen en 330 hadden daaraan ge
hoor g-geven. Veertig Dersvertegenwoor-
'e<|- Staten van Noordholland voor de
ljedryven. Commandant van de Marine te
W illemsoord .Commandant van het vlieg
kamp De Kooy. Commandanten van de
j Marechaussee te Leeuwarden en te Gro
ningen. Districtscommandanten van de
ltijksveldwacht te Amsterdam en te Leeu
warden. Directeur van de Rijkswerf te
Nieuwediep. Directeuren van het Loods-
wezen te Amsterdam en te Harlingen.
1 Chef van den Technischen Dienst voor
I Kustverlichting. Directeuren en Seereta-
ris van de Prov. Eleotr. Bedr. in Noord-
I Holland en Friesland. Voorzitters van de
Kamers van Koophandel en Fabrieken
voor Hollands Noorderkwartier en voor
I' riesland. Wegencommissie A.N.W.B.
K.N.A.C. Voorzitter van het Nationaal
Crisis-Comité. Rijks-accountants. Medici
te Slootdorp, Hippolytushoef en Makkum.
Inspecteur van den Volksbond tegen
Drankmisbruik. Architecten Dudok en
Krop. Comité tot oprichting van een ge-
denkteeken op den afsluitdijk der Zuider
zee. Binnenlandsche en Buitenlandsche
Persvertegenwoordigers. Commandant
Deensch fregat.
Voor het onderbrengen van de genoo-
digden had de M.TJ.Z. een practische op
lossing gevonden door het aan elkaar zet
ten van twee flinke werkkeeten. Om tegen
half vier beklom
ir. de Bkn-q van Kuffeler,
de directeur-generaal der Zuiderzeewer
ken het spreekgestoelte voor het uitspre
ken van een rede, waarin hij een kort
overzicht gaf van de uitvoering van het
werk. Wij ontleenen aan deze rede het
volgende:
In de vergaedring van de Tweede
Kamer van 21 November 1924 dealde de
toenmalige minister van Financiën, dr. H.
Colijn, mede, dat het in de bedoeling der
regeering lag nog in het lqopende zit
tingsjaar over te gaan tot de indiening
van voorstellen tot versnelde uitvoering
van de Zuiderzeewerken. Deze voorstel
len, welke werden verdedigd door de ach
tereenvolgens opgetreden ministers van
Waterstaat ir. G. J. van Swaay, ir. M. C.
E. Bongaerts en mr. H. van der Vegte en
door de beide Kamera der Stjaten-Gene-
raal werden aangenomen, hielden mede
baggergebied, die voordien als concur
renten naast eikander hadden gestaan,
sloegen de handen ineen en richten ge
zamenlijk de Maatschappij tot Uitvo> ring
van Zuiderzeewerken (M.U.Z.) op, een
zeer kapitaalkrachtige combinatie, be
schikkende over ruim materieel, waaruit
onder elke omstandigheid naar behoefte
zou kunnen worden geput en over een
rijke ervaring bij de uitvoering van wer
ken van geheel uiteenloopenden aard.
Met deze combinatie heeft de Staat een
grondovereenkomst gesloten, waarbij haar
den bouw van den afsluitdijk c.q. ook
van de daarin gelegen kunstwerken werd
opgedragen, volgens nader te sluiten aan
nemingsovereenkomsten, waarin telkens
de aannemingssom voor elk onderdeel
zou worden vastgesteld. Volgens bepaal
de regelen nam de Staat deel in winst en
verlies van de N.V. Een tot nu toe onge
kende figuur was hier geschapen.
Er kan njet anders gezegjj worden dan
dat de M.U.Z. een passend apparaat te
werk heeft gesteld, een voortreffelijke or
ganisatie in het leven riep en ook de
moeilijkste omstandigheden volkomen
wist te beheerschen.
Voor het maken van den dijk zelf be
taalde de Staat rond 60 millioen en aan
stormschade bij dit zoo aantastbare
grondwerk in open zee, het onbeteekenen-
de bedrag van slechts 65.000 of onge
veer 1/10 Beter dan woorden brengt
dit cijfer hulde aan het uitvoeringsbeleid
van de M.U.Z. en niet alleen aan haar
leiders, maar ook aan haar staf van ge
schoolde uitvoerders.
Hij spreekt over de toewijding van alle
medewerkers, van hoog tot laag.
Ver van de bewoonde wereld zijn groote
werken door duizenden arbeiders uitge
voerd. Daarbij mocht zorg voor behoor
lijke huisvesting, voeding, watervoorzie
ning, niet ontbreken. Kerkgenootschap
pen hebben de geestelijke verzorging
hunner lidmaten op zich genomen. Ont-
spanningslokalen zijn opgericht, medi
sche verzorging werd zoo goed mogelijk
geregeld, enz. Den verschillenden perso
nen, die zich aan deze belangen hebben
ewijd, mag hier zeker een woord v£n
ank niet worden onthouden.
De autoriteiten tijdens de rede van Minister Kalff.
digers, waaronder 14 buitenlandsche bla
den versloegen de plechtigheid. Men be
grijpt dus dat het een drukte was daar
midden op den dijk, bij het daar opge
richte monument.
Het stafmuziekcorps, onder leiding
van den heer Kreijger, zorgde voor mu
zikale afwisseling en ver voor den aan
vang van de plechtigheid dartelden vroo-
Ijjk de klanken van opgewekte marschen
over het IJsselmeer en omgeving.
Wie er genoodtgd waren.
Volledigheidshalve geven w« hier een
lijst van de voornaamste autoriteiten die
tot deze plechtigheid uitgenoodigd waren.
Minister-President, dr. H. Colijn, die
wegens verblijf in het buitenland verhin
derd was. Verscheidene oud-ministers van
Waterstaat. Vice-President van den Raad
van State. Voorzitter afd. Waterstaat van
den Raad van State. Leden van de Staten-
Generaal. Commissarissen van de Ko
ningin in de provincies Noordholland en
Friesland. Familie van wijlen ir.
Lely .Griffiers van de Staten van Noord-
holland en Friesland. Ambtenaren van het
Departement van Waterstaat. Zuiderzee-
raad. Commissie-Lorentz. Zuiderzeecom-
missie voor Defensiebelangen. Oud-secre
taris Commissie-Vissering. Adviseurs van
de Zuiderzeewerken. Generale Commissie
Zuiderzeesteunwet. Directeur van en
Rijksdienst tot Uitvoering van de Zuider
zeesteunwet. Dienst van de Zuiderzeewer
ken. Ambtenaren van den Rijkswater
staat. Officieren van de Genie. My. tot
Uitvoering van Zuiderzeewerken. Aan
nemers die aan de afsluiting hebben ge
werkt. Voorloopige Directie van de Wie-
ringermeer. Commissie Proefpolder An-
dijk. Directeuren-Generaal voor werkver
schaffing en steunverleening, van den
Rijksdienst voor Werkloosheidsverzeke
ring en Arbeidsbemiddeling, van Arbdid
en van het Loodswezen. Directeur en
Geoloog van den Rijksgeologischen
Dienst. Directeur van het Rijksbureau
voor Drinkwatervoorziening. Directie
Spoorwegen. Rijkscommissie van overleg
voor de wegen. Rector magnificus en
Secretaris van de Senaat der Technische
Hoogeschool. Voorzitter van de afdeeling
weg- en waterbouwkunde der Technische
Hoogesohool. Koninklijk Instituut van
Ingenieurs. Hoofdingenieurs-Directeur v.
Prov. Waterstaat van Noordholland en
Friesland. Burgemeesters van de ge
meenten Wlerlngen, Wonseradeel, Har-
iingen, MedembUk, Den Helder. Lid van
in de afsluiting van de Zuiderzee tussehen
Wieringen en Friesland.
Krachtens het betreffende organieke
besluit, omvat de dienst der Zuiderzeewer
ken o.m. de voorbereiding en de uitvoe
ring van de afsluiting van de Zuiderzee.
Een mooie taak was het om dit werk
het technisch meest bijzondere onder
deel van Lely's Zuiderzeeplan uit te
voeren. Er moest in open zee worden ge
maakt een rond 30 km lange dijk, waarbij
de dubbeldaagsche vloed- en ebstroom
naar en van een zeeboezem, ter grootte
van ongeveer een tiende deel van ons
land, zouden worden afgesneden; er was
hier een vraagstuk op te lossen, waar
voor geen ingenieur vóórdien zich ge
plaatst zag.
Lely's magistrale studie over de afslui
ting èn ae droogmaking van de Zuider
zee, bekend uit zijn acht technische nota's
aan de Zuiderzeevereeniging, lag be
schikbaar. Veel is daarin gewerkt» wat
steeds leidde tot bewondering voor den
genialen greep, waarmede het aigemeene
ontwerp was opgezet.
In een geval als dit ligt er echter een
lange weg tussehen het voorontwerp en
het gereedkomen van het werk en die weg
was zonder goede voorlichting en hulp,
niet veilig te begaan.
Spr. brengt dan een woord van hulde
aan ir. C. Lely en prof. Lorentz.
Nog als minister heetf dr. Lely deze
organisatie voorbereid; zijn rijke erva
ring kwam hem te stade bij het instellen
van het ambtelijk apparaat en aan de
gelukkige greep dien hii ook hier weder
heeft gehad, is het, naar mijne overtui
ging voor een groot deel te danken dat
het werk goed is verloopen en wij voor
veel tegenslagen zijn bespaard gebleven.
Het allereerste vraagstuk, dat in ver
band met de afsluiting tot klaarheid
moest worden gebracht, betrof de veran
dering in getybeweging. Hiertoe werd
een Staatscommissie onder voorzitter
schap van prof. dr. H. A. Lorentz inge
steld. Wij moeten zeer dankbaar zijn dat
deze geleerde bereid was zijn tijd en zijn
talenten beschikbaar te stellen voor de
oplossing van het bewegingsvraagstuk
dat hier aan de orde was. Hij is er met
do commissie in geslaagd de oplossing
zóó nauwkeurig te benaderen, dat voor
de praktijk geheel voldoende gegevens
beschikbaar kwamen.
Spr staat dan stil bij de goede samen
werking tussehen de aannemersfirma s.
De vier grootate aannemersfirma's op
Kornwerderzand aan den oostelijken zij-
Kant en op die te Den Oever aan den wes
telijken.
Deze platen zijn ruim twee bij een meter
groot, waarvan die aan de Noord-Holland-
srhe zijde, naast de wapens der beide pro
vinciën en de jaartallen 1927 en 1932 tot
opschrift draagt:
„Onder de Regeering van Koningin
Wilhelmina is deze
Afsluitdijk
Hoofdwerk van de gedeeltelijke droog
making der Zuiderzee,
in vijf jaar tijds tot stand gebracht
door het vernuft, en den arbeid van
Nederlandsche
ingenieurs, aannemers en werklieden.
Niet ik zal hier over de economische
beteekenis van 't werk spreken, ik za! mij
bepalen tot de opmerking, dat de econo
mische studies, waarin ook de ingenieur
zijn deel had, de groote beteekenis van
het werk voor ons land deden uitkomen,
zoo zeide spr.
Wie in dit licht bezien, een groot werk
mag uitvoeren, volvoert zijn taak met
liefde en daardoor Telders heeft het
de vorige maal terecht gezegd ligt de
afsluitdijk er thans, als een werk waarop
wij durven vertrouwen.
Ik kan dus den minister van Water
staat raden de afsluiting van de Zuiderzee
als gereed te beschouwen en het laatste
beletsel weg te nemen, opdat dit werk
ten volle aan zijn bestemming zal kun
nen beantwoorden.
Met een hartelijk applaus werd deze
redevoering, die ook door de radio werd
uitgezonden beloond.
Ir. Telders aan het woord.
De voorzitter van den raad van bestuur
van de Zuiderzeewerken, ir. J. H. Tel
ders, voerde hierna het woord. Hij deed
mededeeling over de plannen voor de op
richting van het monument. Men heeft
gewacht tot de dijk gesloten was en toen j
heeft men architect Dudok een ontwerp
gevraagd. Het moest een eenvoudig mo
nument zijn, getuigend van een krach
tig, levend volk! Spr. geeft dan een be
schrijving van het monument en wees er
op hoe de Zuiderzeewerken een belang
rijke étappe vormen in het proces van
vele eeuwen door, toen polder na polder
ontstond. Altijd was en is men bezig ons
land te bedijken en in te dijken. Door den
beeldhouwer Hildo Krop is daarvan uiting
gegeven door zijn symbolisch beeld van
de drie steenzetters (zie de beschrijving
van het monument in de laatste kolom).
Dan valt het doek en onthult den her-
inneringssteen, waarop in gulden letters
Btraait de datum van het sluiten van den
dijk.
Rede van den burgemeester
van Leeuwarden.
Na deze redevoering, die met hartelijk
applaus werd beantwiiord, was het woord
aan den burgemeester van Leeuwarden,
jhr. mr. J. M. Be.yma, die namens de co-
mité's Noord-Holland en Friesland een
tweetal bronzen gedenkplaten aanbood,
waarvoor plaatsing gevraagd wordt op de
hoftorens der spuisluieen, n.1. op dia te
Ter herinnering hieraan is deze plaat
door tijdgenooten aangebracht."
en die aan de Friesehe zijde de verbinding
aangevende woorden in omgekeerde volg
orde.
Naar aanleiding van dezen tekst zegt
burgemeester Beyma 0. m.:
Naast hulde onzerzijds voor het groot
sche werk en het organisatorisch kunnen
op waterbouwkundig gebied, hebben wü
liet oog gehad op hen, die na ons komen;
op een tijd, waarop voor ons allen heugenis
aan dit werk zal zijn uitgesloten.
De wereld vergeet zoo snel en w ij willen
volgende generaties bij het lezen van het
opschrift, zij het misschien maar voor een
oogenblik, hun gedachten doen concen-
treeren op en doen terug denken aan den
tijd toen het werk in de groote belangstel
ling van iederen toen levenden Nederlan
der stond.
Namens het Comité uit Noord-Holland
en Friesland verzoek ik Uwe Excellentie
zoo eindigt de burgemeester toestem
ming te verleenen tot het doen aanbren
gen dezer gedenkplaten op de door mij
aangegeven plaatsen en deze voor het Rijk
te willen aanvaarden en tevens dit Album
een plaats te doen geven in het Archief
der Zuiderzeewerken.
Er is bil ons C-omité een gevoel van
trots om den hoek komen kijken; een
gevoel van nationale trots; wü hebben ge
meend er aan te moeten toegeven; het was
in dit geval gerechtvaardigd.
De rede van dén minister van
waterstaat, tr. J. A. Kalff.
Aan de redevoering die daarna uitge
sproken werd door den Minister van Wa
terstaat, ir. Kalff, ontleenen we het vol
gende:
De minister zeide erover verheugd te
zijn, dat zoovelen hier dezen dag waren
samengekomen. Leed deed het spr., hier
vandaag den oud-voorzitter van den Zui-
derzee-Raad. dr. Coljjn, te moeten missen,
maar minister Colijn bevindt zich bui
tenslands.
Waarom is men hier nu bijeen?
't Is niet alleen <je wensch en Jiehoefte
om den Afsluitdük terug te zien, om er
redevoeringen te hooren, om het monu
ment te bezichtigen, maar 't is méér de
wensch om hier tezamen in één oogenblik
te doorleven wat Nederland tot stand heeft
gebracht in dit groote werk op deze
plaats, die is geworden en zal blijven his-
torisehen grond! Nooit tevoren is een
strijd tegen het water gestreden in een
omvang als nu juist geëindigd is. Wel is
er getwijfeld aan dit werk door hen, die
meenden, dr.t zü de Zuiderzee goed ken
den, maar minder goed kenden zij de
ingenieurs van Nederland!
Spr. herinnerde hierna aan enkele mo
menten uit het groote werk, legde er den
nadruk op, dat Lely's onvergankelijke ver
dienste den weg voor dit werk heeft aan
gegeven. En de Afsluitdijk opent nu den
weg om verder te gaan. De regeering is
van meening, dat er mag en moet worden
voortgegaan in het vertrouwen, dat er
betere tijden zullen komen.
De minister schetste vervolgens in het
kort de beteekenis van den dijk, 0. a. voor
de verbinding tussehen Noord-Holland en
Friesland. Spr. zeide zeer zeker ook de aan
de vissohers berokkende nadeelen niet uit
het oog te verliezen en roemde verder de
samenwerking van allen, die het groote
werk hier hebben uitgevoerd. Spr. wees
op alles, wat daarbii de medewerkers van
zichzelf geëischt hebben en zeide gaarne
de gedenkplaten en het monument te aan
vaarden. Wij zullen dat monument in
hooge eere houden, aldus de minister, die
hierna melding maakte van de uiting van
dankbaarheid der regeering in den vorm
van de door de Koningin verleende onder
scheidingen (zie hieronder). De minister
wenschte de heeren. die koninklijk onder
scheiden waren, geluk en zeide tenslotte,
dat nationale trots op dit oogenblik ons
gevoel vervult. Deze nationale trots brengt
mede, dat men in zich draagt dë bereid
willigheid tot gelüke inspanning en toe-
wüding als bij dit werk hier betoond zijn.
Moge deze nationale trots in de moeilifke
jaren worden omgezet in diaden!
Een Overzicht van den afsluitdijk, gezien van den uitzichttoren
Koninklijke onderscheidingen.
De Minister deelt mede, dat de volgende
onderscheidingen door de Koningin ziin
toegekend:
Benoemd tot ridder in de Orde van den
Nederlandschen Leeuw; ir. W. Kamp te
's-Gravenhage, hoofdingenieur bii den
Dienst der Zuiderzeewerken; ir. J. H. Tel
ders te Beverwijk, voorzitter van den Raad
van Bestuur van de Maatschappij tot uit
voering van Zuiderzeewerken; ir. N. de
Ronde Bresser te Wassenaar, secretaris
van den Raad van Bestuur van de Maat
schappij tot Uitvoering van Zuiderzee
werken;
officier in de Orde van Oranje-Nassau:
ir. J. Lely te Wieringen, directeur-hoofd
uitvoerder van de Maatschappii tot Uit
voering van Zuiderzeewerken; ir. J. C.
Pannekoek te 's-Gravenhage, eerstaanwe-
zend-ingenieur bii den dienst der Zuider
zeewerken; ir. J. F. R. van de Wall te
's-Gravenhage, id.;
ridder in de Orde van Oranje-Nassau:
B. van Renswoude te Harlingen, technisch
ambtenaar bii den dienst der Zuiderzee
werken; M. A. van der Mark te Hippoly
tushoef, hoofd van de administratie bii de
M.U.Z.; mr. K. Jansma te Amsterdam,
secretaris van den Zuiderzeeraad; mr. W
J. Vogel te 's-Gravenhage, secretaris van
den Zuiderzeeraad;
en is toegekend de eeremedaille verbon
den aan de Orde van Oranje-Nassau: in
goud aan: J. L. van Oosterhout te Zurich,
onderbaas van het droge werk; J. H. Vis
ser te Alkmaar, onderbaas bii de kunst
werken; D. ten Veen te Haarlem, hoofd
machinist, allen in dienst bii de M.U.Z.;
in zilver aan: M. Kooii te Den Oever
(Wieringen), waker bii den dienst der
Zuiderzeewerken; K. Redelijkheid te Slie-
dreoht zuigbaas; J. Dekker te Sliedreoht,
schipper op transporteur I; C. M. Visser
te Siiedrecht, onderbaas van het natte
werk; in brons aan: W. Kooy te Hippo
lytushoef, kraandrijver; A. Visser te Siie
drecht, molenbaas; G. van Asperen te
Siiedrecht, sleepbootkapitein; N. Lont te
Den Oever (Wieringen) stortbaas; A. van
Heteren te Siiedrecht, putbaas van riis-
werkers; K. van Wijngaarden te Den
Oever (Wieringen), putbaas van steen
zetters en A. Klein tc Ter Apeikanaal
(gem. Vlagtwedde), putbaas van grond
werkers, allen in dienst bii de M.U.Z.
De stafmuziek zette na de rede van den
minister het „Wilhelmus" in, dat door de
aanwezigen staande wordt meegezongen.
De eerewün wordt rondgediend en dan is
het einde van de plechtigheid gekomen,
die door een bezoek aan het 17 meter
hooge monument wordt besloten. Een
machtig mooi uitzicht heeft men van
bovenaf. Rechts, ver en wazig, de Frie-
sohe kust. links Wieringen en de kust
van Noord-Holland en achter de Zuider
zee en voor het IJsselmeer, tot den
horizon.
Wü laten hier een beschrijving volgen
van het monument:
Als plaats van het monument werd ge
kozen de plek, waar, op 28 Mei 1932, de
afsluitdijk van de Zuiderzee werd ge
sloten.
De gedachte van den ontwerper Dudok
is geweest een monument te ontwerpen
ir. harmonie met den aard van het groot
sche werk en met de uitzonderlijke om
geving waarin het zou moeten worden ge
plaatst. De situatie toch brengt met zich
mee, dat het monument reeds van verre
zichtbaar wordt, terwijl de vormen zich
bij het naderen steeds scherper tegen de
eindelooze ruimte zullen afteekenen, waar
door de architect vooral aan de silhouet
werking zijn aandacht heeft besteed bii de
vormgeving, zoodat bij de omgeving in
't niet vallende versieringen achterwege
zijn gelaten.
Ter weerszüden van een toren, waar
van het hoogste punt ongeveer 25 meter
boven den waterspiegel is gelegen, leiden
breede trappen naar een bordes op ruim
6 m boven den waterspiegel, uitzicht
gevende over het IJsselmeer, terwijl van
af dit bordes door twee teak-houten deu
ren toegang wordt verkregen tot een
wenteltrap in den toren, welke aan de
Waddenzee-züde opzettelijk gesloten is ge
houden en aan de IJsselmeerzijde van glas
is voorzien; naar boven gaande verwedt
de blik zich dan alleen over het IJssel
meer.
Ter hoogte van ongeveer 18 m boven
den waterspiegel krijgt men vanaf een
platform een onverwacht wiidsch uitzicht
over de Waddenzee, terwijl zoowel naar
het Oosten als naar het Westen het mach
tige dijkslichaam als 'n rechte streep ver
vaagt, slechts aan de Oostzü'de door het
Breezand en door het Kornwerderzand
onderbroken, om aan den horizon zich op
te lossen in de nauw zichtbare afteeke-
ning van het oude land.
Aan de Waddenzeezijde is, tegen den
toren, in een golfmotief, van de hand van
den beeldhouwer Hagedoorn, een gedenk-
blok van Beiersch graniet aangebracht,
waarop de simpele woorden:
„Hier werd de dijk gesloten
28 Mei 1932"
sta.an vermeld.
Aan de IJsselmeerzijde zal ter hoogte
van het bordes, onder een aan den toren
gebouwde luifel, een reliefplaat worden
geplaatst, waarop de voortdurende arbeid
van het Nederlandsche volk, verricht aan
de uitbreiding van ziin grondgebied, door
den beeldhouwer Hildo Krop symbolisch
is weergegeven door enkele steenzetters
en waaraan de er bii geplaatste zinnen:
„Een volk dat leeft
Bouwt aan zü'n toekomst"
tevens uitdrukking geven.
In den toren zelf zal een bronzen plaat
met verklaren den tekst worden aange
bracht.
Het gebouw is opgetrokken uit gewa
pend beton, de voet bezet met basalt-lava-
steenen; de treden van de trappen naar
het bordes en het bordes zelf ziin belegd
met gele en paarse tegels, de treden van
de wenteltrap met Beiersch graniet, ter
wijl de dekbanden uitgevoerd zijn in zwart
Zweedsch graniet en het helwitte opgaan
de betonlichaam is behandeld met Tinto-
crete; als dakbedekking is rood koper ge
kozen.
Het werk werd uitgevoerd door de Hol-
landsehe Beton Maatschappij.
Mini
ster Kalff bij het monument, dat onthuld werd op de plaats waar de dijk gesloten werd.