vertrekken
naar Indië!
Jh. Harjer S Zoon
Radi
Hetvliegtuigongeluk
bij Corbigny.
Van links en rechts.
acno'programma
LUCHTVAART
De voor ambtenaren
verboden vereenigingen.
GEMENGD NIEUWS
Jeugdige boeven.
De Pelikaan weer in den
gewonen dienst naar Incië
Het luchteskader
Vuillemin gehuldigd.
Voor alle
Uurwerkrepar
Si
ktie
Auto over den kop
geslagen.
ZrhT leven- Van de aildei'e S
Verduistering.
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 18 JANUARI 1934.
Maar ovar mijn inboada! ben
ik GERUST, die staat wel
verzorgd en veiHg bij da
N.V B9har.genjenSioifee derij
SPOORSTRAAT 49.
TEL. INTERC. 46.
Ruim 1000 M' opslagruimte,
vrij te bezichtigen.
19. De Strijdhond tegen het Fascisme
(S.T.F.).
20. Het Nederlandsch Comité van Kun
stenaars en Intel lectueelen ter bestrijding
van de Terreur in Duitschlaiyl.
21. Het Nederlandsche Boerencomité
(N.B.C.).
22. De Roode Esperantisten (officieele
naam „Nederlands Uuuiga Komitato
(N.U.K.i.
DE PELIKAAN-TOCHT.
Ter gelegenheid van de succesvolle
Pelikaan-vlucht wordt door de N.V.
'Kon. Ned. Fabriek van Gouden en Zilve
ren werken, Gerritsen van Kempen, te
Zeist, in den handel gebracht een zilveren
i lepeltje, hetwelk in den bak de afbeelding
van het vliegtuig vertoont, waaromheen
de woorden „De roem van ons vader
land" De steel vertoont het wapen van
Nederland, waaronder de letters K.L.M.
en het woord Pelikaan.
Van de opbrengst zal een bepaald be
drag worden afgezonderd ten bate van
het Pelikaan-Comité.
Op de Woensdag 1.1. gehouden receptie
zijn door de firma aan ieder van de 4
leden der bemanning een étui met 12
dezer lepels overhandigd.
NEDERLANDSCHE SCHEPEN
HET BUITENLAND VERKOCHT
De vermoedelijke oorzaken van
het ongeluk.
,Nw.
Zooals eeuigen tijd geleden is gemeld,
heeft de voorzitter van den ministerraad
een beschikking genomen, waarbij met in
trekking van de desbetreffende vorige
beschikkingen, de lijst van voor de amb
tenaren in Rijksdienst verboden vereeni
gingen opnieuw werd vastgesteld-
Bedoelde lijst bevat thans de volgende
vereenigingen en organisaties:
a. de Communistische Partij Holland
met den Communistischen Jeugdbond,
den Revolutionair-Socialistischen Vrou
wenbond en alle communistische z.g. man
telorganisaties;
b. het Landelijk Verbond van Sociaal-
Anarchisten, de Alarmgroepen van het
Landelijk Verbond van die groepen, de
Bond van Anarcho-Socialisten, de Vrije
Socialistische Vereeniging en het Fonds
voor internationale solidariteit (F.I.S.);
c. het Nederlandsch Syndicalistisch
Vakverbond met de daarbij aangesloten
vakgroepen en zijn Arbeiders Jeugd Or
ganisatie;
d. de Onafhankelijke Socialistische
Partij (O.S.P.) met haar Jeugdverbond
s.s. „Texel" naar Griekenland.
Door bemiddeling van de makelaars
Jacq. Pierot Jr. Zonen te Rotterdam, is
het Nederlandsche stoomschip „Texel",
7200 tons d.w., gebouwd in 1921 bij de
Rotterdamsche Droogdok Mij. te Rotter
dam en toebehoorende aan de Stoom
vaart Maatschappij „Triton" (Wm. Ruys
Zonen) te Rotterdam, naar Griekenland
verkocht.
Taukstoomschip
naar Singapore.
De lucht vaartmede werker van de
Rott. Grt." te Parijs meldt;
Het ontstellend ongeluk van de „Sma
ragd", dat 10 menschen het leven kostte
en een der snelste verkeerstoestellen ge
heel heeft vernietigd, inoet, naar steeds
waarschijnlijker wordt geacht, geweten
worden aan de slechte weersomstandighe
den. Toen besloten werd in volslagen duis
ternis de laatste 400 km, die de reizigers
nog scheidden van Parijs, af te leggen,
zag het er zeer ongunstig uit, maar Lau-
nay achtte, gezien de kwaliteit van het
materiaal, de vlucht zeer goed mogelijk
en de laatste étappe werd te ruim 6 uur
aangevangen. Het nachtvliegen, waarop
de „Smaragd" heeiemaal was ingesteld, en
dat zij tot dusver met zooveel succes had
gedaan, was voor haar niets bijzonders.
NAAR Om "7-10 kwam het laatste radiobericht
binnen, dat men op 600 m vloog in een
geweldigen sneeuwstorm. Te kwart voor
9 berichtte men uit Corbigny, dat dicht
bij Clamecy, in de buurt van Nevers, een
machine w as neergestort en in brand ge
vlogen. Dit was de „Smaragd". Toen de
eerste hulp arriveerde, was er al niets
mc-er te redden. De tien reizigers waren
alicn in de vlammen omgekomen. Hieron
der bevonden zich Pasqier en Chaumié,
directeur van de civiele luchtvaart aan het
Fransche ministerie, ende heer Nogues,
directeur van de Air France, zij/i echtge-
noote, de bemanning en drie andere pas
sagiers-
een sneeuwbui gesignaleerd, loen
toestel in vlammen neerstortte was er
geen redden meer aan. Het brandde lan
gen tijd en verspreidde een ontzettende
hitte.
Maandagavond elf uur pas konden de
laatste slachtoffers geborgen worden; on-
noodig te zeggen, dat zii onherkenbaar
waren.
Op ie Bourget, waar het vliegtuig ver
wacht werd, verw ekte het bericht de groot
ste ontsteltenis. De „Smaragd" had al
reizen heen en terug gedaan naar Lon
den, Dakar, Malmö en Algiers, alle met de
bemanning, die nu omgekomen is. Den
21sten December was het vliegtuig naar
Saigon gevlogen, waar het 29 December
in de beste orde aankwam.
Tegen een
opgevlogen.
hoogsp«nuigsdraad
wdroefheid kennis van het ongeluk van dc
Emóraude. Machine Maandagavond tegen
half 8 door sneeuwstorm overvallen in d
buurt van Morvan, stootte tegen een
dernis aan. waarna het toestel oi
grond in brand vloog. Bemanning en pas
sagiers omgekomen."
Hierop volgde de lijst der slachtoffers.
Inmiddels had de K.L.M. reeds telegra
fisch haar deelneming met dit ongeluk
aan de Air France betuigd.
Betuiging van deelneming
van Goerlng.
Goering heeft,, in zijn kwaliteit van
luchtvaartminister, mede namens
rijksregeering, aan minister iiene
een telegram van deelneming gezonden
met het ongeluk van het Fransche vlieg
tuig Eméraude, bij Corbiny.
de
Cot
„Tarakan"
Door bemiddeling van dezelfde make
laars is het Nederlandsch tankstoomschip
„Tarakan", 2000 tons d.w., gebouwd in
1981 door Ryke Co. te Rotterdam en
toebehoorende aan de Koninklijke Paket-
vaart Maatschappij te Amsterdam, naar
Singapore verkocht.
NATIONAAL LUCHTVAARTFONDS.
Een gift van 10.U9O.
Het „Pelikaan-comité", dat zich bezig-
(S.J.V.), de S.A.W. (Socialistische Arbei-1
ders Weer of sportorganisaties met de-1 houdt met het organiseeren van de ïnza-
zelfde voorletetrs), het Anti-Terreur-Fonds meling voor een Nationaal Luchtvaart-
(A.T.F en de Vereeniging voor Sociale I fonds werd dezer dagen verblijd met de
Ontwikkeling (V.V.S.O.); j mededeeling dat de Bataafsche Petroleum
e. het Nederlandsch Arbeids Secreta- Maatschappij voor het fonds een bedrag
riaat (N.A.S.) en de daarbij aangesloten I van jo.000 had gezonden.
vakgroepen, de Revolutionaire Jeugdbond
(R.J.B.), de N.A.S. Vrouwenbond, de Ver
eeniging voor Volksontwikkeling (V.V.
V.O.), het Proletarisch Steunfonds, als
mede de Revolutionair Socialistische
Partij;
f. de Perhimpoenan Lndonesia;
g. de Communistische Arbeiderspartij
(K.A.P.);
h. de groepen van Internationaal Com
munisten (G.I.C.);
i. de Concentratie van Raden-Commu
nisten;
j. de Linksche Arbeiders Oppositie
Spartacus;
k. de Internationale Anti-Militaristische
Vereenigingen het Internationaal Anti-
Militaristisch Bureau;
1. de Vrijdenkers Vereeniging De Da
geraad;
m. de Nationaal Socialistische Bewe
ging (N.S.B. groep Mussert);
n. de Nationaal Socialistische Neder
landsche Arbeiderspartij (N.S.D.A.P. Am
sterdam);
o. de Nationaal Socialistische Neder
landsche Arbeiderspartij (N.S.D.A.P. groep
Smit en Haighton, Den Haag);
p. de Algemeene Fascistenbond (groep
Baars);
q. het Verhond van Nationaalsolidaris-
t.en in Riiks-Nederland (groep Sinclair de
Rochemont);
r. het Verbond van Nationalisten (groep
dr. Van der Müle); om de doeleinden, die
zii aanwenden, de behoorlijke vervulling
oor den ambtenaar in Rijksdienst van zijn
plicht als ambtenaar te kunnen in gevaar
brengen of schaden.
Daarnaast zijn eveneens bü beschikking
van den voorzitter van den ministerraad
verboden verklaard voor defensie-ambte
naren:
de Sociaal-Democratische Arbeiders
partij en de roganisaties, aangesloten bü
LEENING AMSTERDAM.
De 5 leening Amsterdam ad 6 mil.
is zes maal overteekend.
RIJKSMIDDELEN.
Waardoor precies het ongeluk is ver
oorzaakt, zal niet meer kunnen bi ij ken.
meest voor de hand ligt het vermoeden,
dat ijsafzetting op de vleugels en andere
deelen van het toestel de machine zoo in
gewicht heeft doen toenemen, dat er geen
voldoende snelheid meer ontwikkeld kon
worden, terwijl het vinden van een lan
dingsterrein in de duisternis geheel was
uitgesloten.
Onmiddellijk op het vernemen van dit
tragisch ongeluk heeft minister Cot zich
Per auto naar de plaats des onheiis be
geven
Tenslotte nog de mededeeling, dat de
„Smaragd" een driemotorig Dervoitine-
toestel is, dat eenige maanden geleden is
ingevlogen, en alle snelheidsrecords met
een nuttige belasting van 500 a 2000 kg
op zijn naam wist te brengen.
Reuter meldt nog;
Over de eigenlijke oorzaak van de ramp
van Corbigny heeft men tot dusver nog
geen nauwkeurige gegevens.
De „Matin" maakt de veronderstel
ling, dat liet vliegtuig tegen een hoog
spanningsdraad op is gevlogen, want
op het oogenblik, dat het ongeluk ge
schiedde, ging te Corbigny plotseling
het licht uit. Een door den minister
van luchtvaart ingestelde commissie
van onderzoek is reeds naar de plek
des onheiis onderweg.
De onderstelling dat de Smaragd met
een hoogspannigskabel in botsing is ge
komen, wordt van vele kanten bevestigd.
Volgens een ander vermoeden is tijdens
de vlucht een flescli met zuurstof, die
voor het op gang brengen van de motoren
gebruikt wordt, gesprongen. Eenige ge
tuigen zeggen voor den val een knal ge
hoord te hebben. Ook zijn er die beweren
vlammen aan boord gezien te hebben, ter
wijl de Smaragd op een paar honderd
meter hoogte vloog. Dit kan echter ge
zichtsbedrog geweest zijn. In den nacht
zijn de buizen, waaruit het verbruikte gas
ontsnapt, gloeiend. Ook is het mogelijk,
PASQUIER. t
Uit het nr. van Dinsdag weet men van
het verschrikkelijke ongeluk dat de
„Emeraude", het snelle Fransche vlieg;
tuig, getroffen heeft en ook dat daarbij
Pasquier, de gouverneur-generaal van
Indo-China, om het leven is gekomen.
De Nw. Rott. Crt. schrijft o.m.:
Met Pasquier, die 56 jaar oud was, is
een hoogst verdienstelijk koloniaal be
stuursambtenaar heengegaan, die met
een korte onderbreking aan het departe
ment van koloniën vrijwel zijn geheelen
diensttijd in Indo-China heeft doorge
bracht. In Nederland en vooral in Neder-
landsch-Indië zal men steeds een aange
name herinnering aan den overledene be
waren.
Met weemoed verneemt men het tra
gisch einde van dezen man, die nog zoo
vol ijver en werklust was en die de groote
taak waaraan hij zijn leven had gewijd,
niet meer heeft mogen voltooien.
VLIEGTUIGONGELUK IN
OUDENBURG.
Vijf personen gewend.
Een vliegtuig heeft Dinsdagochtend
kort na het vertrek bij Mariënsiel (OI-
dat de vlieger vuurpijlen afgestoken heeft denburg) door een motordefect een nood-
om den omtrek te verlichten bü het zoe- landing „meten maken, waarbij het tegen
ken van een landingsterrein.
Het was de eerste vlucht heen en terug
naar Saigon en was gelijk aan het vlieg-
De rijksmiddelen hebben in de maandtuig „Koppelteeken", dat ook een tragisch
December 1933 zes en een half millioen
meer opgebracht dan in December 1932,
De opbrengst over het jaar 1933 blee*
bijna acht en een half millioen beneden
die over 1932 en tien millioen boven de
raming.
RUSLAND ZAL DE STORING
OPHEFFEN.
Volgens mededeeling van Rusland aan
de „Union" zal morgen de Russische sto
ring van de Nederlandsche lange omroep-
goif geëindigd zijn.
einde vond. Kort te voren had de vlieger
H«t toestel.
De 3-motorige Dewotine-eendekker
Eméraude is ongeveer 4 maanden geleden
door de Air France in dienst genomen.
Bestuurd door den bekenden vlieger Do-
ret. bracht het het wereldsnelheidsrecord
over 1000 en 2000 km met een nuttigen
last van 2000, 1000 en 500 kg aan boord
op zijn naam. De Fransche minister van
luchtvaart Pierre Cot maakte met de Emé
raude zijn bekende reis naar Rusland.
Het uit metaal vervaardigde toestel was
uitgerust met drie Hispano Suiza moto
ren, elk van 575 pk.
Een telgram aan en van de K.L.M,
De K.L.M. ontving gisteren van de
Fransche Maatschappij Air France het
volgende telegram: „Geven u met groote
16 Januari. Wanneer is een maa
°l Ais bü niet meer verliefd wordt? Als
de" kellner 's middags om half 5 een vas
ten stoel aan een vast tafeltje voor hein
reserveert?
Ais hü zich niet m zyn overjas wil
iaten helpen en bedankt met '11 afwerend;
„Nee dank u, 't gaat best"?
Ais men hem aanzoekt, bestuurslid te
worden van een buurtvereniging?
Neen. TT
De rector-magnificus van de Universi
teit van Melbourne heeft daarvoor een
anderen maatstaf.
„Een man is niet oud, zoolang hij zijn
broek kan aantrekken zonder erbij te
gaan zitten."
Dat is een geheel nieuw gezichtspunt
en ongetwijfeld zullen vele lezers mor
genochtend bü het opstaan een blik in
den spiegel werpen, om te constateeren,
hoe zü hun broek aantrekken. Want dat
zijn van die dingen, die men niet uit het
hoofd weet, evenmin als de kleur van de
japon, die zijn vrouw den vorigen avond
heeft 'aangehad, of kleur en vorm van de
deur van'zijn buurman.
Het teeken van hóógen ouderdom zal
wel zijn, als men moet gaan liggen om
zijn broek aan te trekken.
Deftige menschen worden natuurlük
nooit oud. Twee huisknechten immers
houden de broek op, en de heer-in-kwes-
tie wordt opgetild door twee andere huis
knechts en dan langzaam in de broek
neergelaten, zooals een zware kist door
een kraan wordt neergelaten in het ruim
van een schip.
Wij hebben een generaal gekend, of
laten wü zeggen een notaris (het was
overigens een gymnastiekleraar), die
zóó stijf was, dat liü in bed ging liggen
met zijn beenen in de lucht. Zijn huis
knecht, staande op het bed, placht dan
om zoo te zeggen de broek om zijn bee
nen heen te gieten. Soms viel de broek
te vlug en zakte ter hoogte van de knie
op een prop, en dan moest alles van
voren af aan beginnen.
Een beroemd bloedverwant van den
schrijver dezer regelen paste bedoelde
methode eveneens toe. Maar zijn knecht
een dijk terecht is gekomen. Het toestelkiniiste de beenen bü ongeluk toen hij
werd beschadigd en de vijf inzittenden, den t,r0ek liet zakken. Toen hij ging loo-
o.w. de bestuurder-
gewond.
Osterkamp, werden
Binnenland
Van 7 tot 12 jaar.
voor een gewone K.L.M.-vlucht naar de
het Nederlandsch Verbond van Vakver- Oost, met als gezagvoerder de piloot K.
Het vliegtuig de Pelikaan is, na terug
keer uit Indië met de Nieuwjaarspost,
grondig door den technischen dienst van
de K.L.M. nagezien, doch in geen van zijn
organen kon men eenige vermoeidheid
ontdekken.
Heden (Donderdag) vertrekt hii weer
pen, zei onze bloedverwant; „Ik schijn
ineens een beetje scheel te kijken" en liet
zich naar een oogarts rijden. Deze nam
hem eens op en zei:
Maar beste professor, ik kan u toch
geen bril geven om op uw b e e n e n te
dragen?
Nee, zei de professor.
Welnu dan, zei de oogarts.
Deze professor was natuurlijk al bü-
zonder oud. Zóó'n baard
eenigingen (N.V.V.) om de doeleinden die
zü nastreven, of de middelen, die zij aan
wenden, de behoorlüke vervulling door
den onder het deparatement van defensie
ressorteerenden ambtenaar van zijn
plicht als ambtenaar kunnen in gevaar
brengen of schaden.
Tot de Communistische z.g. mantelorga
nisaties, bedoeld onder a van voormelde
beschikking, dienen in elk geval te wor
den gerekend de navolgende vereenigin
gen:
1. Vereeniging van Vrienden van de
Sowjet-Unie (V.V.S.U.)
2. Internationale Roode Hulp „Holland"
(I.R.H.).
3. Internationale Arbeidershulp (I.A.H.).
4. Revolutionaire Vakvereenigings Op
positie (R.V.O.).
5. Landelijk Werkloozen Strijdcomité
(L.W J3.C.).
6. Rood Frontstrgdersbond (R.F.B.).
7. Roode Sport (R.S.E.).
8. Arbeiders Schaakbond „Holland"
(A.S.B.H.).
9. Arbeiders Voetbalbond „Holland"
(A.V.B.H.).
10. Arbeiders Dambond „Holland" (A.D.
B.H.).
11. Arbeiders Theaterbond „Holland"
(A.T.B.TL).
12. Schrüvers-Collectief „Links Rich
ten" (L.R.).
13. Vereeniging van Arbeiders-Foto
grafen.
14. Liga tegen Imperialisme en voor
Nationale Onafhankelükheid.
15. Centraal Anti-Oorlogs i
O.C.).
16. Marxistische Arbeidersschool
A.S.).
17. Nederland UJS.S.R.
-18" Jïr0lertaris('he Vrüdenkersvereeni
g*ag (P.V.V.). I
D. Parmentier, die onlangs uit Amerika
is teruggekeerd, waar hü het nachtvlie
gen heeft bestudeerd. Dit is weer zijn
eerste vlucht op de AmsterdamBatavia-
route na zijn terugkeer.
Hü zal evenwel zijn in Amerika ver
gaarde kennis niet in practijk kunnen
brengen, want.... de Pelikaan mag nu
niet zoo-snel-mogeliik, doch slechts ge-
woon-snel vliegen. De tweede bestuurder
is kapitein M. P. Pattist, die destijds van
zich deed spreken door zijn recordvlucht
van Java naar Australië.
-Oorlogs Comité (C.A.
(M.
Nadat het eskader van gen. Vuillemin
Woensdag verleden week te Etampes niet
ver van Parijs was geland, heeft Maan
dagmiddag de plechtige huldiging op Le
Bourget plaats gehad in tegenwoordigheid
van president Lebrun en nagenoeg alle
ministers, waaronder natuurlük minister
Cot.
Om half twee landden de eerste toestel
len,^ nadat liet heele eskader statig over
La rijs had gevlogen. Klokslag twee uur
waren alle toestellen geland en hadden de
verschillende leden van de Afrikaansche
rondvlucht zich onder leiding van gene
raal Vuillemin opgesteld, ten einde door
dfcn heer Lebrun te worden gecomplimen
teerd met liet door hen behaalde succes.
Hierna reikte de president aan allen de
toegekende onderscheidingen uit.
Na een indrukwekkend défilé, werd een
een aanvang gemaakt met den triomftocht
door Parüs naar het stadhuis, waar de
officieele ontvangst door de stad plaats
gevonden heeft. i
VRIJDAG is JANUARI.
Hilversum, 1875 M.
8.00 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, 8.00
VPRO, 11.00 VARA.
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 Gramofoonpl.
11.00 Orgelspel J. Jong.
11.4S Gramofoonpl.
12.00 llja Livschakoff en zijn orkest en gramo
foonpl.
2.30 P. J. Schenk: Kamerplanten in den winter
3.00 Gramofoonmuziek.
4.00 Gramofoonpl.
5.00 VARA-orkest oJ.v. H. de Groot.
6.00 Gramofoonpl.
6.15 Orgelspel C. Stem.
6.40 Drs. S. Kleerekooper: Socialisme en we
reldbeschouwing.
7.00 Vervolg orkestconcert.
8.00 Groningsche avond in de Rem. Kerk te
Groningen. M.m.v. Ds. T. v. d. Ley, Prof,
Dr, J. Lindeboom, Ds. A. C. de Regt, Ds.
O. v. d. Veen, H. J. Douwes, J. Repelaar-
van Driel (alt) en H. J. Wolthuis (orgel),
vo.oo Vrijz. Godsd. Persbureau en Vaz Dias.
11.00 Orgelspel J. Jong.
11.3012.00 Gramofoonmuziek.
l
Huizen, 296 M. (301 M.).
Algemeen Programma, verzorgzd door de
NCRV.
8.00 Schriftlezing en meditatie.
8.15—9-30 Gramofoonpl.
10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. B. C. Koolhaas.
11.00 Cellorecital W. Sasback, m.m.v. J. Praag
(piano).
-'2.15 Gramofoonpl.
12.30 Orgelconcert L. Rlaauw.
ï.30 Ensemble v. d. Horst.
2.30 Chr. lectuur.
3-O03.45 Vervolg Ensmble v. d. Horst.
4.00 Zang door A. M. Boezaardt (sopraan)
m.m.v. A. Vermeeren (piano).
5.00 Kwartetconcert o.l.v. F. Koek.
6.30 Causerie A. J. Herwig.
7 15 Ned. Chr. Persbureau.
7.30 Literair halfuurtje.
8.00 Nationale Avond in de Stadsgehoorzaal
te Leiden onder auspiciën van de Vereen, v.
h. Vrijw. Landstormkorps „Motordienst" te
Leiden, m.m.v. muziekensemble o.l.v. J. P.
Mulder Jr. en gramofoonpl. In de
Vaz Dias.
VARA-
gramo-
pauzc:
ZATERDAG 10 JANUARI.
Hilversum, 1875 M.
V AR A-ui tzen ding.
£.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.15 Voor arb. in de Continubedr.
Kleinorkest o.l.v. H. de Groot en
oonpl.
12.00 De Notenkrakers o.l.v. D. W'ins en gra
mofoonpl.
2.00 Gramofoonpl.
2.45 Voor de kinderen.
3.15 De Flierefluiters o.l.v. J. v. d. Horst.
3-45 Zenderwiss.
4.00 De Flierefluiters o.l.v. J. v. d. Horst.
4.30 Muzikale causerie P. Tiggers en gramo
foonpl.
5.15 W. H. Vliegen. Het urgentie-program van
S.D.A.P. en N.V.V.
5-30 Orgelspel C. Steyn.
C.00 Literaire causerie A. M. de Jong.
6.20 Zang door „De Wielewaal", o.l.v. P. Tig
gers.
7.00 Gramofoonpl.
7 30 Vervolg orkestconcert.
8.00 Herh. SOS-ber.
8.05 Causerie K. de Jonge.
8.15 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot.
8.45 Vaz Dias en VARA-Varia.
9.00 Vervolg orkestconeert.
9 30 Zang door Henr. Davids.
9-45 Vervolg orkestconcert.
10.45 Vervolg zang.
10.30 „Buren", spel van Heyermans-van Duin
11.3012.00 Gramofoonpl.
Huizen, 296 M. (301 M.).
KRO-uitzending.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonpl.
11.30 Intern. Bidweek.
12.15—1.4S Sextetconcert en gramofoonpl,
2.00 Voor de jeugd.
2.30 Kinderuur.
4.00 Reportage.
4.20 Gramofoonpl.
4.30 Cursus.
S-oo Vervolg reportage.
5.20 Orgelconcert.
6.20 Causerie.
6.45 Gramofoonpl.
15 Lezing.
7-35 Gramofoonpl.
7.45 Causerie.
8.00 Schlagermuziek.
8.30 Vaz Dias.
8.35
8.50 Vervolg concert.
0.15 Voordracht.
9..W Gramofoonpl.
9.45 Orkestconcrt.
10.15
10.30 Vaz Dias.
10.33,'2.oo Orkestconcert.
GEZOND EN KRACHTIG MAN
GEPENSIONNEERD.
Inspannende »o leerde hem niet
De politie te Schoonhoven i§ er in ge- Hoe hij sterk bleef,
slaagd, de daders op te sporen van een
serie kleine diefstallen, die bü een aan- Dit schrijft hy vijf jaa, nadat hij ge
tal winukelier den laatsten tijd zijn Peflslonneer(l vvas; „Ik ben 55 jaar en
gepleegd. Het zijn tienjongens, van wiel" jaat' geleden werd ik gepensionneerd
de oudste 12 jaar, de .jongste 7 jaar is, a!s Politie-agent. Ik had dikwijls zwaren
•die gezamenlijk of groepsgewijze zffch! doen bij nacht en ontij en tot op
schuldig maakten aan het wegnemen van den <fag va11 vandaag bén ik nog even
snoeperijen en dergelijke uit winkels of j krachtig als de sterkste man in actieven
pakhuizen. De oudste van dit clubje'!,... -'j is: „Hoe
oefende op de jongsten een zoodanigen I f ie 7:00 on mjjn antwoord isj
invloed uit, dat zij zich niet durfden ver-1 >-Kruschen Salts Ik heb Kruschen Salts
zetten en zich als willoos werktuig lieten |neei' dan 13 jaar lang gebruikt. Ais ik
- - - - - het morgen mis voel ik bpf rDr, volgen
den dag en ik zal Kruschen bl ij ven ge
bruiken tot ik van deze wereld afscheid
neem." w. J.
De dagelijksche dosis Kruschen is zoo
klein, zoo gemakkelijk en zoo goedkoop,
maar ze dotet U enorm veel goed. De zes
zouten in Kruschen verschaffen juist die
dagelijksche aansporing, die Uw inwen
dige organen noodig hebben om behoor
lijk te functionneeren. Zoodoende houdt
Kruschen Salts Uw organisme vrij van
alle schadelü'ke afvalstoffen, die de ge
zondheid benadeelen en het bloed onzui
ver maken. Miliioenen hebben reeds on
dervonden dat liet dagelijksch gebruik
van Kruschen Salts hen gezonder, ster
ker en opgewekter maakt, waardoor hun
levensgeluk in niet geringe mate ver
hoogd werd.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg*
,'aar 'Üi alle apothekers en drogisten
a 0.90 en 1.60 per flacon, omzetbelas
ting inbegrepen. Stralende gezondheid
gebruiken. Enkelen hebben bekend zich
ook te hebben schuldig gemaakt, aan het
ingooien van ruiten van de openbare
school.
Onvoorzichtigheid de oorzaak.
Eén zwaar gewonde.
Dinsdagavond omstreeks half acht
heeft op den rijksstraatweg nabij de
kistenfabriek de „Phoenix" te Half
weg een ernstig auto-ongeluk plaats
gehad.
Uit de richting Haarlem naderde met vnm, j
groote snelheid een luxe auto. bestuurd jLner, da* Le* 0,1 (1at on het
fuket op de flesch, zoowel als on de bui-
hee/^Kroo'ii' IdeIs Amsterdam voorkomt
door den 19-jarigen heer K. uit den Haag. J tenv^nakkino 'I
In den auto waren nog drie nersonen Li„i„ 1
gezeten, n.1. de 40-jarige het-
techniker te Amsterdam, alsmede de twee
gebroeders Koenders te Haarlem. De
beide laatsten hadden in Haarlem ge
vraagd te mogen meerijden, hetgeen werd
toegestaan.
De bestuurder passeerde een voor hem
rydenden auto, doch moest direct weer
naar rechts uitwijken voor een tegen
ligger en om niet in den berm terecht te
komen, gooide hij daarna terstond weer
het stuur naar links. Door deze manoeu-
vre en mede als gevolg van de groote
snelheid, waarmede gereden werd, begon
de auto te slingeren, kantelde en sloeg
toen driemaal over den kop, waarna de
wagen ondersteboven en totaal vernield
midden op den weg bleef liggen.
\an de inzittenden bleek de veertig
jarige Kroon uit Amsterdam er het ergst
aan toe te zijn. Zün beide beenen zijn
verbrijzeld. Hij werd naar een der Am-
sterdamsche ziekenhuizen overgebracht
AH> toestand is zeer ernstig. Mén vreest
den bekwam een van de gebroeders
Koenders een lichte hersenschudding
Deze kon na de eerste hulpverleening
naar huis worden vervoerd. De beide an-
deren waaronder de bestuurder, bekwa
men slechts lichte verwondingen. De auto
werd door de politie in beslag genomen.
"Volgens verklaringen van passeerende
automobilisten heeft de heer K. van Haar
lem af verschillende auto's met groote
snelheid voorby gereden, terwül ook op
liet oogenblik van het ongeluk de snel
heid van den wagen zeer groot was. zoo-
"et ongeluk moet worden toegeschre
ven aan roekeloosheid.
mam Rowntree Han-
(Adv.)
De chef boekhouder aangehouden.
De politie te Groningen heeft aange
houden den 49-jarigen M. v. d. V., chef-
boek houder van een groote zaak te Gro
ningen. Het was den belastingambtenaren
opgevallen, dat deze boekhouder zijn be
tasting betaalde per girorekening van ziin
patroon. De manipulaties werden onder
zocht en toen bleek, dat hü de bedragen
als uitgaaf boekte op de privérekening
van zijn patroon. Ontslag volgde en er
kwamen toen meer verduisteringen aau
den dag. Het geld spaarde liii en hii kocht
o. a. voor 3000 aandeelen in de zaak vau
zyn patroon om wat meer rente te maken.
,v' r- heeft nog geen volledige beken
tenis afgelegd, maar hij wordt ter beschik*
■ung van de justitie gesteld.
ZIJN VROUW MISHANDELD.
Dinsdagmorgen is de 28-jarige schipper
i* Vu V. te Spükenisse in het stempel-
lokaal gearresteerd en naar het huis van
bewaring te Rotterdam overgebracht,
waar hij is ingesloten. Hij wordt ervan
verdacht zijn vrouw met een mes ver
schillende malen te hebben gestoken. De
vrouw was de echtelijke woning ontvlucht
met achterlating van haar beide nog
jeugdige kinderen en durfde niet terug
keeren. De substituut officier van justó.*
'i'Y nu- Hoeffelmans, heeft Dinsdagmiw»
in da woning een onderzoek inge«