vertrekken naar Indië! Jh. Harjer S Zoon Radi Hetvliegtuigongeluk bij Corbigny. Van links en rechts. acno'programma LUCHTVAART De voor ambtenaren verboden vereenigingen. GEMENGD NIEUWS Jeugdige boeven. De Pelikaan weer in den gewonen dienst naar Incië Het luchteskader Vuillemin gehuldigd. Voor alle Uurwerkrepar Si ktie Auto over den kop geslagen. ZrhT leven- Van de aildei'e S Verduistering. HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 18 JANUARI 1934. Maar ovar mijn inboada! ben ik GERUST, die staat wel verzorgd en veiHg bij da N.V B9har.genjenSioifee derij SPOORSTRAAT 49. TEL. INTERC. 46. Ruim 1000 M' opslagruimte, vrij te bezichtigen. 19. De Strijdhond tegen het Fascisme (S.T.F.). 20. Het Nederlandsch Comité van Kun stenaars en Intel lectueelen ter bestrijding van de Terreur in Duitschlaiyl. 21. Het Nederlandsche Boerencomité (N.B.C.). 22. De Roode Esperantisten (officieele naam „Nederlands Uuuiga Komitato (N.U.K.i. DE PELIKAAN-TOCHT. Ter gelegenheid van de succesvolle Pelikaan-vlucht wordt door de N.V. 'Kon. Ned. Fabriek van Gouden en Zilve ren werken, Gerritsen van Kempen, te Zeist, in den handel gebracht een zilveren i lepeltje, hetwelk in den bak de afbeelding van het vliegtuig vertoont, waaromheen de woorden „De roem van ons vader land" De steel vertoont het wapen van Nederland, waaronder de letters K.L.M. en het woord Pelikaan. Van de opbrengst zal een bepaald be drag worden afgezonderd ten bate van het Pelikaan-Comité. Op de Woensdag 1.1. gehouden receptie zijn door de firma aan ieder van de 4 leden der bemanning een étui met 12 dezer lepels overhandigd. NEDERLANDSCHE SCHEPEN HET BUITENLAND VERKOCHT De vermoedelijke oorzaken van het ongeluk. ,Nw. Zooals eeuigen tijd geleden is gemeld, heeft de voorzitter van den ministerraad een beschikking genomen, waarbij met in trekking van de desbetreffende vorige beschikkingen, de lijst van voor de amb tenaren in Rijksdienst verboden vereeni gingen opnieuw werd vastgesteld- Bedoelde lijst bevat thans de volgende vereenigingen en organisaties: a. de Communistische Partij Holland met den Communistischen Jeugdbond, den Revolutionair-Socialistischen Vrou wenbond en alle communistische z.g. man telorganisaties; b. het Landelijk Verbond van Sociaal- Anarchisten, de Alarmgroepen van het Landelijk Verbond van die groepen, de Bond van Anarcho-Socialisten, de Vrije Socialistische Vereeniging en het Fonds voor internationale solidariteit (F.I.S.); c. het Nederlandsch Syndicalistisch Vakverbond met de daarbij aangesloten vakgroepen en zijn Arbeiders Jeugd Or ganisatie; d. de Onafhankelijke Socialistische Partij (O.S.P.) met haar Jeugdverbond s.s. „Texel" naar Griekenland. Door bemiddeling van de makelaars Jacq. Pierot Jr. Zonen te Rotterdam, is het Nederlandsche stoomschip „Texel", 7200 tons d.w., gebouwd in 1921 bij de Rotterdamsche Droogdok Mij. te Rotter dam en toebehoorende aan de Stoom vaart Maatschappij „Triton" (Wm. Ruys Zonen) te Rotterdam, naar Griekenland verkocht. Taukstoomschip naar Singapore. De lucht vaartmede werker van de Rott. Grt." te Parijs meldt; Het ontstellend ongeluk van de „Sma ragd", dat 10 menschen het leven kostte en een der snelste verkeerstoestellen ge heel heeft vernietigd, inoet, naar steeds waarschijnlijker wordt geacht, geweten worden aan de slechte weersomstandighe den. Toen besloten werd in volslagen duis ternis de laatste 400 km, die de reizigers nog scheidden van Parijs, af te leggen, zag het er zeer ongunstig uit, maar Lau- nay achtte, gezien de kwaliteit van het materiaal, de vlucht zeer goed mogelijk en de laatste étappe werd te ruim 6 uur aangevangen. Het nachtvliegen, waarop de „Smaragd" heeiemaal was ingesteld, en dat zij tot dusver met zooveel succes had gedaan, was voor haar niets bijzonders. NAAR Om "7-10 kwam het laatste radiobericht binnen, dat men op 600 m vloog in een geweldigen sneeuwstorm. Te kwart voor 9 berichtte men uit Corbigny, dat dicht bij Clamecy, in de buurt van Nevers, een machine w as neergestort en in brand ge vlogen. Dit was de „Smaragd". Toen de eerste hulp arriveerde, was er al niets mc-er te redden. De tien reizigers waren alicn in de vlammen omgekomen. Hieron der bevonden zich Pasqier en Chaumié, directeur van de civiele luchtvaart aan het Fransche ministerie, ende heer Nogues, directeur van de Air France, zij/i echtge- noote, de bemanning en drie andere pas sagiers- een sneeuwbui gesignaleerd, loen toestel in vlammen neerstortte was er geen redden meer aan. Het brandde lan gen tijd en verspreidde een ontzettende hitte. Maandagavond elf uur pas konden de laatste slachtoffers geborgen worden; on- noodig te zeggen, dat zii onherkenbaar waren. Op ie Bourget, waar het vliegtuig ver wacht werd, verw ekte het bericht de groot ste ontsteltenis. De „Smaragd" had al reizen heen en terug gedaan naar Lon den, Dakar, Malmö en Algiers, alle met de bemanning, die nu omgekomen is. Den 21sten December was het vliegtuig naar Saigon gevlogen, waar het 29 December in de beste orde aankwam. Tegen een opgevlogen. hoogsp«nuigsdraad wdroefheid kennis van het ongeluk van dc Emóraude. Machine Maandagavond tegen half 8 door sneeuwstorm overvallen in d buurt van Morvan, stootte tegen een dernis aan. waarna het toestel oi grond in brand vloog. Bemanning en pas sagiers omgekomen." Hierop volgde de lijst der slachtoffers. Inmiddels had de K.L.M. reeds telegra fisch haar deelneming met dit ongeluk aan de Air France betuigd. Betuiging van deelneming van Goerlng. Goering heeft,, in zijn kwaliteit van luchtvaartminister, mede namens rijksregeering, aan minister iiene een telegram van deelneming gezonden met het ongeluk van het Fransche vlieg tuig Eméraude, bij Corbiny. de Cot „Tarakan" Door bemiddeling van dezelfde make laars is het Nederlandsch tankstoomschip „Tarakan", 2000 tons d.w., gebouwd in 1981 door Ryke Co. te Rotterdam en toebehoorende aan de Koninklijke Paket- vaart Maatschappij te Amsterdam, naar Singapore verkocht. NATIONAAL LUCHTVAARTFONDS. Een gift van 10.U9O. Het „Pelikaan-comité", dat zich bezig- (S.J.V.), de S.A.W. (Socialistische Arbei-1 ders Weer of sportorganisaties met de-1 houdt met het organiseeren van de ïnza- zelfde voorletetrs), het Anti-Terreur-Fonds meling voor een Nationaal Luchtvaart- (A.T.F en de Vereeniging voor Sociale I fonds werd dezer dagen verblijd met de Ontwikkeling (V.V.S.O.); j mededeeling dat de Bataafsche Petroleum e. het Nederlandsch Arbeids Secreta- Maatschappij voor het fonds een bedrag riaat (N.A.S.) en de daarbij aangesloten I van jo.000 had gezonden. vakgroepen, de Revolutionaire Jeugdbond (R.J.B.), de N.A.S. Vrouwenbond, de Ver eeniging voor Volksontwikkeling (V.V. V.O.), het Proletarisch Steunfonds, als mede de Revolutionair Socialistische Partij; f. de Perhimpoenan Lndonesia; g. de Communistische Arbeiderspartij (K.A.P.); h. de groepen van Internationaal Com munisten (G.I.C.); i. de Concentratie van Raden-Commu nisten; j. de Linksche Arbeiders Oppositie Spartacus; k. de Internationale Anti-Militaristische Vereenigingen het Internationaal Anti- Militaristisch Bureau; 1. de Vrijdenkers Vereeniging De Da geraad; m. de Nationaal Socialistische Bewe ging (N.S.B. groep Mussert); n. de Nationaal Socialistische Neder landsche Arbeiderspartij (N.S.D.A.P. Am sterdam); o. de Nationaal Socialistische Neder landsche Arbeiderspartij (N.S.D.A.P. groep Smit en Haighton, Den Haag); p. de Algemeene Fascistenbond (groep Baars); q. het Verhond van Nationaalsolidaris- t.en in Riiks-Nederland (groep Sinclair de Rochemont); r. het Verbond van Nationalisten (groep dr. Van der Müle); om de doeleinden, die zii aanwenden, de behoorlijke vervulling oor den ambtenaar in Rijksdienst van zijn plicht als ambtenaar te kunnen in gevaar brengen of schaden. Daarnaast zijn eveneens bü beschikking van den voorzitter van den ministerraad verboden verklaard voor defensie-ambte naren: de Sociaal-Democratische Arbeiders partij en de roganisaties, aangesloten bü LEENING AMSTERDAM. De 5 leening Amsterdam ad 6 mil. is zes maal overteekend. RIJKSMIDDELEN. Waardoor precies het ongeluk is ver oorzaakt, zal niet meer kunnen bi ij ken. meest voor de hand ligt het vermoeden, dat ijsafzetting op de vleugels en andere deelen van het toestel de machine zoo in gewicht heeft doen toenemen, dat er geen voldoende snelheid meer ontwikkeld kon worden, terwijl het vinden van een lan dingsterrein in de duisternis geheel was uitgesloten. Onmiddellijk op het vernemen van dit tragisch ongeluk heeft minister Cot zich Per auto naar de plaats des onheiis be geven Tenslotte nog de mededeeling, dat de „Smaragd" een driemotorig Dervoitine- toestel is, dat eenige maanden geleden is ingevlogen, en alle snelheidsrecords met een nuttige belasting van 500 a 2000 kg op zijn naam wist te brengen. Reuter meldt nog; Over de eigenlijke oorzaak van de ramp van Corbigny heeft men tot dusver nog geen nauwkeurige gegevens. De „Matin" maakt de veronderstel ling, dat liet vliegtuig tegen een hoog spanningsdraad op is gevlogen, want op het oogenblik, dat het ongeluk ge schiedde, ging te Corbigny plotseling het licht uit. Een door den minister van luchtvaart ingestelde commissie van onderzoek is reeds naar de plek des onheiis onderweg. De onderstelling dat de Smaragd met een hoogspannigskabel in botsing is ge komen, wordt van vele kanten bevestigd. Volgens een ander vermoeden is tijdens de vlucht een flescli met zuurstof, die voor het op gang brengen van de motoren gebruikt wordt, gesprongen. Eenige ge tuigen zeggen voor den val een knal ge hoord te hebben. Ook zijn er die beweren vlammen aan boord gezien te hebben, ter wijl de Smaragd op een paar honderd meter hoogte vloog. Dit kan echter ge zichtsbedrog geweest zijn. In den nacht zijn de buizen, waaruit het verbruikte gas ontsnapt, gloeiend. Ook is het mogelijk, PASQUIER. t Uit het nr. van Dinsdag weet men van het verschrikkelijke ongeluk dat de „Emeraude", het snelle Fransche vlieg; tuig, getroffen heeft en ook dat daarbij Pasquier, de gouverneur-generaal van Indo-China, om het leven is gekomen. De Nw. Rott. Crt. schrijft o.m.: Met Pasquier, die 56 jaar oud was, is een hoogst verdienstelijk koloniaal be stuursambtenaar heengegaan, die met een korte onderbreking aan het departe ment van koloniën vrijwel zijn geheelen diensttijd in Indo-China heeft doorge bracht. In Nederland en vooral in Neder- landsch-Indië zal men steeds een aange name herinnering aan den overledene be waren. Met weemoed verneemt men het tra gisch einde van dezen man, die nog zoo vol ijver en werklust was en die de groote taak waaraan hij zijn leven had gewijd, niet meer heeft mogen voltooien. VLIEGTUIGONGELUK IN OUDENBURG. Vijf personen gewend. Een vliegtuig heeft Dinsdagochtend kort na het vertrek bij Mariënsiel (OI- dat de vlieger vuurpijlen afgestoken heeft denburg) door een motordefect een nood- om den omtrek te verlichten bü het zoe- landing „meten maken, waarbij het tegen ken van een landingsterrein. Het was de eerste vlucht heen en terug naar Saigon en was gelijk aan het vlieg- De rijksmiddelen hebben in de maandtuig „Koppelteeken", dat ook een tragisch December 1933 zes en een half millioen meer opgebracht dan in December 1932, De opbrengst over het jaar 1933 blee* bijna acht en een half millioen beneden die over 1932 en tien millioen boven de raming. RUSLAND ZAL DE STORING OPHEFFEN. Volgens mededeeling van Rusland aan de „Union" zal morgen de Russische sto ring van de Nederlandsche lange omroep- goif geëindigd zijn. einde vond. Kort te voren had de vlieger H«t toestel. De 3-motorige Dewotine-eendekker Eméraude is ongeveer 4 maanden geleden door de Air France in dienst genomen. Bestuurd door den bekenden vlieger Do- ret. bracht het het wereldsnelheidsrecord over 1000 en 2000 km met een nuttigen last van 2000, 1000 en 500 kg aan boord op zijn naam. De Fransche minister van luchtvaart Pierre Cot maakte met de Emé raude zijn bekende reis naar Rusland. Het uit metaal vervaardigde toestel was uitgerust met drie Hispano Suiza moto ren, elk van 575 pk. Een telgram aan en van de K.L.M, De K.L.M. ontving gisteren van de Fransche Maatschappij Air France het volgende telegram: „Geven u met groote 16 Januari. Wanneer is een maa °l Ais bü niet meer verliefd wordt? Als de" kellner 's middags om half 5 een vas ten stoel aan een vast tafeltje voor hein reserveert? Ais hü zich niet m zyn overjas wil iaten helpen en bedankt met '11 afwerend; „Nee dank u, 't gaat best"? Ais men hem aanzoekt, bestuurslid te worden van een buurtvereniging? Neen. TT De rector-magnificus van de Universi teit van Melbourne heeft daarvoor een anderen maatstaf. „Een man is niet oud, zoolang hij zijn broek kan aantrekken zonder erbij te gaan zitten." Dat is een geheel nieuw gezichtspunt en ongetwijfeld zullen vele lezers mor genochtend bü het opstaan een blik in den spiegel werpen, om te constateeren, hoe zü hun broek aantrekken. Want dat zijn van die dingen, die men niet uit het hoofd weet, evenmin als de kleur van de japon, die zijn vrouw den vorigen avond heeft 'aangehad, of kleur en vorm van de deur van'zijn buurman. Het teeken van hóógen ouderdom zal wel zijn, als men moet gaan liggen om zijn broek aan te trekken. Deftige menschen worden natuurlük nooit oud. Twee huisknechten immers houden de broek op, en de heer-in-kwes- tie wordt opgetild door twee andere huis knechts en dan langzaam in de broek neergelaten, zooals een zware kist door een kraan wordt neergelaten in het ruim van een schip. Wij hebben een generaal gekend, of laten wü zeggen een notaris (het was overigens een gymnastiekleraar), die zóó stijf was, dat liü in bed ging liggen met zijn beenen in de lucht. Zijn huis knecht, staande op het bed, placht dan om zoo te zeggen de broek om zijn bee nen heen te gieten. Soms viel de broek te vlug en zakte ter hoogte van de knie op een prop, en dan moest alles van voren af aan beginnen. Een beroemd bloedverwant van den schrijver dezer regelen paste bedoelde methode eveneens toe. Maar zijn knecht een dijk terecht is gekomen. Het toestelkiniiste de beenen bü ongeluk toen hij werd beschadigd en de vijf inzittenden, den t,r0ek liet zakken. Toen hij ging loo- o.w. de bestuurder- gewond. Osterkamp, werden Binnenland Van 7 tot 12 jaar. voor een gewone K.L.M.-vlucht naar de het Nederlandsch Verbond van Vakver- Oost, met als gezagvoerder de piloot K. Het vliegtuig de Pelikaan is, na terug keer uit Indië met de Nieuwjaarspost, grondig door den technischen dienst van de K.L.M. nagezien, doch in geen van zijn organen kon men eenige vermoeidheid ontdekken. Heden (Donderdag) vertrekt hii weer pen, zei onze bloedverwant; „Ik schijn ineens een beetje scheel te kijken" en liet zich naar een oogarts rijden. Deze nam hem eens op en zei: Maar beste professor, ik kan u toch geen bril geven om op uw b e e n e n te dragen? Nee, zei de professor. Welnu dan, zei de oogarts. Deze professor was natuurlijk al bü- zonder oud. Zóó'n baard eenigingen (N.V.V.) om de doeleinden die zü nastreven, of de middelen, die zij aan wenden, de behoorlüke vervulling door den onder het deparatement van defensie ressorteerenden ambtenaar van zijn plicht als ambtenaar kunnen in gevaar brengen of schaden. Tot de Communistische z.g. mantelorga nisaties, bedoeld onder a van voormelde beschikking, dienen in elk geval te wor den gerekend de navolgende vereenigin gen: 1. Vereeniging van Vrienden van de Sowjet-Unie (V.V.S.U.) 2. Internationale Roode Hulp „Holland" (I.R.H.). 3. Internationale Arbeidershulp (I.A.H.). 4. Revolutionaire Vakvereenigings Op positie (R.V.O.). 5. Landelijk Werkloozen Strijdcomité (L.W J3.C.). 6. Rood Frontstrgdersbond (R.F.B.). 7. Roode Sport (R.S.E.). 8. Arbeiders Schaakbond „Holland" (A.S.B.H.). 9. Arbeiders Voetbalbond „Holland" (A.V.B.H.). 10. Arbeiders Dambond „Holland" (A.D. B.H.). 11. Arbeiders Theaterbond „Holland" (A.T.B.TL). 12. Schrüvers-Collectief „Links Rich ten" (L.R.). 13. Vereeniging van Arbeiders-Foto grafen. 14. Liga tegen Imperialisme en voor Nationale Onafhankelükheid. 15. Centraal Anti-Oorlogs i O.C.). 16. Marxistische Arbeidersschool A.S.). 17. Nederland UJS.S.R. -18" Jïr0lertaris('he Vrüdenkersvereeni g*ag (P.V.V.). I D. Parmentier, die onlangs uit Amerika is teruggekeerd, waar hü het nachtvlie gen heeft bestudeerd. Dit is weer zijn eerste vlucht op de AmsterdamBatavia- route na zijn terugkeer. Hü zal evenwel zijn in Amerika ver gaarde kennis niet in practijk kunnen brengen, want.... de Pelikaan mag nu niet zoo-snel-mogeliik, doch slechts ge- woon-snel vliegen. De tweede bestuurder is kapitein M. P. Pattist, die destijds van zich deed spreken door zijn recordvlucht van Java naar Australië. -Oorlogs Comité (C.A. (M. Nadat het eskader van gen. Vuillemin Woensdag verleden week te Etampes niet ver van Parijs was geland, heeft Maan dagmiddag de plechtige huldiging op Le Bourget plaats gehad in tegenwoordigheid van president Lebrun en nagenoeg alle ministers, waaronder natuurlük minister Cot. Om half twee landden de eerste toestel len,^ nadat liet heele eskader statig over La rijs had gevlogen. Klokslag twee uur waren alle toestellen geland en hadden de verschillende leden van de Afrikaansche rondvlucht zich onder leiding van gene raal Vuillemin opgesteld, ten einde door dfcn heer Lebrun te worden gecomplimen teerd met liet door hen behaalde succes. Hierna reikte de president aan allen de toegekende onderscheidingen uit. Na een indrukwekkend défilé, werd een een aanvang gemaakt met den triomftocht door Parüs naar het stadhuis, waar de officieele ontvangst door de stad plaats gevonden heeft. i VRIJDAG is JANUARI. Hilversum, 1875 M. 8.00 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, 8.00 VPRO, 11.00 VARA. 8.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Gramofoonpl. 11.00 Orgelspel J. Jong. 11.4S Gramofoonpl. 12.00 llja Livschakoff en zijn orkest en gramo foonpl. 2.30 P. J. Schenk: Kamerplanten in den winter 3.00 Gramofoonmuziek. 4.00 Gramofoonpl. 5.00 VARA-orkest oJ.v. H. de Groot. 6.00 Gramofoonpl. 6.15 Orgelspel C. Stem. 6.40 Drs. S. Kleerekooper: Socialisme en we reldbeschouwing. 7.00 Vervolg orkestconcert. 8.00 Groningsche avond in de Rem. Kerk te Groningen. M.m.v. Ds. T. v. d. Ley, Prof, Dr, J. Lindeboom, Ds. A. C. de Regt, Ds. O. v. d. Veen, H. J. Douwes, J. Repelaar- van Driel (alt) en H. J. Wolthuis (orgel), vo.oo Vrijz. Godsd. Persbureau en Vaz Dias. 11.00 Orgelspel J. Jong. 11.3012.00 Gramofoonmuziek. l Huizen, 296 M. (301 M.). Algemeen Programma, verzorgzd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15—9-30 Gramofoonpl. 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. B. C. Koolhaas. 11.00 Cellorecital W. Sasback, m.m.v. J. Praag (piano). -'2.15 Gramofoonpl. 12.30 Orgelconcert L. Rlaauw. ï.30 Ensemble v. d. Horst. 2.30 Chr. lectuur. 3-O03.45 Vervolg Ensmble v. d. Horst. 4.00 Zang door A. M. Boezaardt (sopraan) m.m.v. A. Vermeeren (piano). 5.00 Kwartetconcert o.l.v. F. Koek. 6.30 Causerie A. J. Herwig. 7 15 Ned. Chr. Persbureau. 7.30 Literair halfuurtje. 8.00 Nationale Avond in de Stadsgehoorzaal te Leiden onder auspiciën van de Vereen, v. h. Vrijw. Landstormkorps „Motordienst" te Leiden, m.m.v. muziekensemble o.l.v. J. P. Mulder Jr. en gramofoonpl. In de Vaz Dias. VARA- gramo- pauzc: ZATERDAG 10 JANUARI. Hilversum, 1875 M. V AR A-ui tzen ding. £.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwijding VPRO. 10.15 Voor arb. in de Continubedr. Kleinorkest o.l.v. H. de Groot en oonpl. 12.00 De Notenkrakers o.l.v. D. W'ins en gra mofoonpl. 2.00 Gramofoonpl. 2.45 Voor de kinderen. 3.15 De Flierefluiters o.l.v. J. v. d. Horst. 3-45 Zenderwiss. 4.00 De Flierefluiters o.l.v. J. v. d. Horst. 4.30 Muzikale causerie P. Tiggers en gramo foonpl. 5.15 W. H. Vliegen. Het urgentie-program van S.D.A.P. en N.V.V. 5-30 Orgelspel C. Steyn. C.00 Literaire causerie A. M. de Jong. 6.20 Zang door „De Wielewaal", o.l.v. P. Tig gers. 7.00 Gramofoonpl. 7 30 Vervolg orkestconcert. 8.00 Herh. SOS-ber. 8.05 Causerie K. de Jonge. 8.15 VARA-orkest o.l.v. H. de Groot. 8.45 Vaz Dias en VARA-Varia. 9.00 Vervolg orkestconeert. 9 30 Zang door Henr. Davids. 9-45 Vervolg orkestconcert. 10.45 Vervolg zang. 10.30 „Buren", spel van Heyermans-van Duin 11.3012.00 Gramofoonpl. Huizen, 296 M. (301 M.). KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonpl. 11.30 Intern. Bidweek. 12.15—1.4S Sextetconcert en gramofoonpl, 2.00 Voor de jeugd. 2.30 Kinderuur. 4.00 Reportage. 4.20 Gramofoonpl. 4.30 Cursus. S-oo Vervolg reportage. 5.20 Orgelconcert. 6.20 Causerie. 6.45 Gramofoonpl. 15 Lezing. 7-35 Gramofoonpl. 7.45 Causerie. 8.00 Schlagermuziek. 8.30 Vaz Dias. 8.35 8.50 Vervolg concert. 0.15 Voordracht. 9..W Gramofoonpl. 9.45 Orkestconcrt. 10.15 10.30 Vaz Dias. 10.33,'2.oo Orkestconcert. GEZOND EN KRACHTIG MAN GEPENSIONNEERD. Inspannende »o leerde hem niet De politie te Schoonhoven i§ er in ge- Hoe hij sterk bleef, slaagd, de daders op te sporen van een serie kleine diefstallen, die bü een aan- Dit schrijft hy vijf jaa, nadat hij ge tal winukelier den laatsten tijd zijn Peflslonneer(l vvas; „Ik ben 55 jaar en gepleegd. Het zijn tienjongens, van wiel" jaat' geleden werd ik gepensionneerd de oudste 12 jaar, de .jongste 7 jaar is, a!s Politie-agent. Ik had dikwijls zwaren •die gezamenlijk of groepsgewijze zffch! doen bij nacht en ontij en tot op schuldig maakten aan het wegnemen van den <fag va11 vandaag bén ik nog even snoeperijen en dergelijke uit winkels of j krachtig als de sterkste man in actieven pakhuizen. De oudste van dit clubje'!,... -'j is: „Hoe oefende op de jongsten een zoodanigen I f ie 7:00 on mjjn antwoord isj invloed uit, dat zij zich niet durfden ver-1 >-Kruschen Salts Ik heb Kruschen Salts zetten en zich als willoos werktuig lieten |neei' dan 13 jaar lang gebruikt. Ais ik - - - - - het morgen mis voel ik bpf rDr, volgen den dag en ik zal Kruschen bl ij ven ge bruiken tot ik van deze wereld afscheid neem." w. J. De dagelijksche dosis Kruschen is zoo klein, zoo gemakkelijk en zoo goedkoop, maar ze dotet U enorm veel goed. De zes zouten in Kruschen verschaffen juist die dagelijksche aansporing, die Uw inwen dige organen noodig hebben om behoor lijk te functionneeren. Zoodoende houdt Kruschen Salts Uw organisme vrij van alle schadelü'ke afvalstoffen, die de ge zondheid benadeelen en het bloed onzui ver maken. Miliioenen hebben reeds on dervonden dat liet dagelijksch gebruik van Kruschen Salts hen gezonder, ster ker en opgewekter maakt, waardoor hun levensgeluk in niet geringe mate ver hoogd werd. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg* ,'aar 'Üi alle apothekers en drogisten a 0.90 en 1.60 per flacon, omzetbelas ting inbegrepen. Stralende gezondheid gebruiken. Enkelen hebben bekend zich ook te hebben schuldig gemaakt, aan het ingooien van ruiten van de openbare school. Onvoorzichtigheid de oorzaak. Eén zwaar gewonde. Dinsdagavond omstreeks half acht heeft op den rijksstraatweg nabij de kistenfabriek de „Phoenix" te Half weg een ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Uit de richting Haarlem naderde met vnm, j groote snelheid een luxe auto. bestuurd jLner, da* Le* 0,1 (1at on het fuket op de flesch, zoowel als on de bui- hee/^Kroo'ii' IdeIs Amsterdam voorkomt door den 19-jarigen heer K. uit den Haag. J tenv^nakkino 'I In den auto waren nog drie nersonen Li„i„ 1 gezeten, n.1. de 40-jarige het- techniker te Amsterdam, alsmede de twee gebroeders Koenders te Haarlem. De beide laatsten hadden in Haarlem ge vraagd te mogen meerijden, hetgeen werd toegestaan. De bestuurder passeerde een voor hem rydenden auto, doch moest direct weer naar rechts uitwijken voor een tegen ligger en om niet in den berm terecht te komen, gooide hij daarna terstond weer het stuur naar links. Door deze manoeu- vre en mede als gevolg van de groote snelheid, waarmede gereden werd, begon de auto te slingeren, kantelde en sloeg toen driemaal over den kop, waarna de wagen ondersteboven en totaal vernield midden op den weg bleef liggen. \an de inzittenden bleek de veertig jarige Kroon uit Amsterdam er het ergst aan toe te zijn. Zün beide beenen zijn verbrijzeld. Hij werd naar een der Am- sterdamsche ziekenhuizen overgebracht AH> toestand is zeer ernstig. Mén vreest den bekwam een van de gebroeders Koenders een lichte hersenschudding Deze kon na de eerste hulpverleening naar huis worden vervoerd. De beide an- deren waaronder de bestuurder, bekwa men slechts lichte verwondingen. De auto werd door de politie in beslag genomen. "Volgens verklaringen van passeerende automobilisten heeft de heer K. van Haar lem af verschillende auto's met groote snelheid voorby gereden, terwül ook op liet oogenblik van het ongeluk de snel heid van den wagen zeer groot was. zoo- "et ongeluk moet worden toegeschre ven aan roekeloosheid. mam Rowntree Han- (Adv.) De chef boekhouder aangehouden. De politie te Groningen heeft aange houden den 49-jarigen M. v. d. V., chef- boek houder van een groote zaak te Gro ningen. Het was den belastingambtenaren opgevallen, dat deze boekhouder zijn be tasting betaalde per girorekening van ziin patroon. De manipulaties werden onder zocht en toen bleek, dat hü de bedragen als uitgaaf boekte op de privérekening van zijn patroon. Ontslag volgde en er kwamen toen meer verduisteringen aau den dag. Het geld spaarde liii en hii kocht o. a. voor 3000 aandeelen in de zaak vau zyn patroon om wat meer rente te maken. ,v' r- heeft nog geen volledige beken tenis afgelegd, maar hij wordt ter beschik* ■ung van de justitie gesteld. ZIJN VROUW MISHANDELD. Dinsdagmorgen is de 28-jarige schipper i* Vu V. te Spükenisse in het stempel- lokaal gearresteerd en naar het huis van bewaring te Rotterdam overgebracht, waar hij is ingesloten. Hij wordt ervan verdacht zijn vrouw met een mes ver schillende malen te hebben gestoken. De vrouw was de echtelijke woning ontvlucht met achterlating van haar beide nog jeugdige kinderen en durfde niet terug keeren. De substituut officier van justó.* 'i'Y nu- Hoeffelmans, heeft Dinsdagmiw» in da woning een onderzoek inge«

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 2