VAN WILLIGEN IN DE SCHADUW WATERTOREN E L E C T Weer Griep? HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 25 JANUARI 1934. Vierde Marine-Concert. R I H goedkoope aanbieding onder volle garantie Kebow peerlamp Kebow half-watt lamp 0 46 Kebow, gasgevulde lamp, van binnen gematteerd 40 decalumen 0.95 65 Uit het politie-rapport. SLUIT UW AUTO. Door een garagehouder hier ter plaatse LADDER GESTOLEN. PAS OP! VAN DEN Zitting van het Kanton gerecht te Den Helder Arrondissements rechtbank te Alkmaar. Een programma ditmaal, dat, met uit zondering van Meudelssohn, geheel in den modernen stijl was gehouden, waarbij het opmerkelijk was, dat het karakter van het violoncel-concert van E. Lalo moderner was dan dat van den Tsjech Dvorak, hoewel deze laatste bijna 18 jaar later werd geboren dan de Franschman E. Lalo, van wien wg zijn violoncel-concert kregen. Lalo geldt, door de lichtheid en kleurigheid zijner muziek, als de ware voorlooper der nieuwere Fransche school, Debussy, Dukas, d'Indy stelden zijn werk hoog. Het concert, dat de beer Handel gisterenavond vertolkte is merk baar een effectstuk. Het omvangrijke, in langzame en snelle maat geschreven werk dartelt in vluchtige haast aan ons voorbij, vooral de aandacht trekkend door zijn interessante rhythmiek. In zijn andantino brengt na een korte inleiding van het strijkorkest de componist een zeer mooi, teer thema, afgewisseld door hoogst inte ressante variatiën, die alle in elkaar loopen. De heer C. F. Bandel, die hier als solo-cellist optrad, heeft in éénmaal de harten van h-t publiek gewonnen; hij beschikt zoowel over een behoorlijke techniek als over een flink temperament en een goede stokvoering. Zijn spel bevat menig aantrekkelijk en belangwekkend element, wat tot uiting komt in de gezonde muzikaliteit en de beheerschte streek. Het orkest wist zich uitstekend hierbij aan te passen, zoodat wij van dit werk een boeiende, beschaafde vertolking kre gen. Het succes bij het publiek was geheel na venant; duidelijk gaf men van zijn waardeering blijk. De ouverture «die Fingalshöhle" van Mendelssohn heeft geen eigenlijk hoofd thema; met het hoofdmotief, waarmede het orkest inzet, worden de eerste zinnen opgebouwd; de bewegelijke figuren geven als het ware het geklots der, het eiland omringende golven, weer. Bij de herhaling brengen de houten blaasinstrumenten een zeer mooi gedragen motief, de alt violen daarentegen brengen iets nieuws, n.l. de triolenfiguur, die in 't verder ver loop van het stuk groote beteekenis krijgt. Steeds blijven aanvankelijk de kabbelende figuren doorklinken. Geopend werd voor ditmaal werken wij van achter naar voren het programma af, maar dit komt toevallig zoo uit met een pittigen concertmarsch van den heer Leistikow, mooi van kleuren rhythme en met e<>-' 'Go gebaseerd op het volks lied. (jok rti nmmtr bie«k zeer in den smaak U Vullen Na de pauze kregen we dan het groote werk van Auton Dvorak, de symphonie „Aus der neuen Welt", reeds eerder uit gevoerd, thans op verzoek op het pro gramma gezet. Dvoraks muziek is een voudig in dien zin, dat zich daarin recht streeks het gevoel van een eenvoudig menscli openbaart, zijn elementaire vreug de, openhartigheid en reinheid. Hij ver diept zich niet in de wegen der mensche- lijke ontwikkeling en over de eigen plaats die hij in die ontwikkeling inneemt, maar hij componeert louter uit overborre- lende scheppingsdrift. Dat neemt echter niet weg dat we in Dvoraks muziek wel degelijk het verlangen naar het eeuwige terugvinden, juist zijn oprechte geloovig- heid is typeerend voor hem. Zijn vlotte wijze van componeeren brengt hem wel eens aan de grens van het triviale. Deze symphonie vangt met een langzame in leiding ernstig en duister aan, scherpe gesyncopeerde motiefjes vertolken onrust en onbevredigdheid. Dan komt het hoofd thema van het eerste allegro door de hoorns, een tweede thema door de fluit, later de violen en bassen overgenomen. Geheel anders is de stemming in het tv eede deel, het breede elegische adagio met de bekoorlijke melodie. Uit het prik kelend rhythme van het derde gedeelte, het scherzo, spreekt een opgewek'en, levendigen zin en tenslotte wordt in iet laatste gedeelte met eenvoudig materiaal een belangwekkende finale gegeven als waardig slot van dit schoone en boeiende werk, door het corps waardig en schoon vertolkt. Br. „PAMIR" HET LAATSTE ZEILSCHIP. LAMPEN moedelijk; P. K. liad een knecht in zijn winkel laten werken toen hii dat niet mocht en moet daarvoor 1 betalen of 1 dag brommen; A. B. had een arbeidskaart niet ingevuld, hetwelk hem 3 subs. 2 d. kost. P. v. D. te Anna Paulowna was de eer ste zondaar, die onder de vroegere om standigheden te Schagen terecht zou heb ben gestaan, maar nu dit kantongerecht is opgeheven, naar de Kerkgracht is ver- wezen. Hü heeft op een fiets zonder licht gereden en is daarvoor verbaliseerd. 0 40 Maar zelf zegt hij naast de fiets te heb- 100 125 ben geloopen. De zaak werd verdaagd tot nader onderzoek. 27 Februari komt zij weer voor. Daarentegen heeft A. J. M. al daar met ongedimt licht gereden hier in de stad. De eisch was 10 of 10 d., maar hfi kreeg er 25 subs. 10 d. „Want nie mand rijdt hier met de lichten gedimt", zeide de kantonrechter. J. M. K. had het achternummer van zün motorrijtuig niet verlicht, 2 of 1 dag; 1.20 hü begrijpt er niets van, hij had alles 1 in ,och g°ed gecontroleerd. W. C. T., Alk- I maar, heeft 473 kg aardappelen vervoerd 1.60 taire film, die alles wat ik op dat gebied heb gezien, met één slag overtreft, al stelt men zich tevens de vraag of «docu mentaire niet het minst kenmerkende adjectief is voor dergelijk werk. Het Algemeen Handelsblad. Behalve deze film van het zeilschip >Pamir« wordt ook nog vertoond een (interessante film «Winden water», die eveneens een idee geeft van het leven aan boord, maar dan weer heel anders is opgezet. Wij zijn er zeker van, dat zeer vele onzer lezers zich voor deze'films zullen interesseeren; in ons volgend num mer zullen wij n adere mededeelingen doen omtrent kaartverkoop e.d. Bg beide films zal de heer Coolhaas explicatie en toe lichting geven. HET GESTRANDE DEENSCHE STOOMSCHIP. Vlot gebracht. tu w zonder vervoerbewijs. Het blijkt, dat hij P ,tu uu allemaal verkeerd ingevulde vervoerbe- wijzen had, hetgeen hem op 20 subs. 5 dagen komt te staan, benevens verbeurd verklaring van de aardappels. Iets der gelijks ondervond S. G. B. van Nieuwe Niedorp. De rechten op zijn 210 kg aard appelen waren betaald, maar hii had ver geten zijn bewijs mee te nemen, 20 of 5 dagen plus verbeurdverklaring. 5 of 2 dagen hoorde A. J. J. v. K. tegen zich eischen, die zonder vergun ning met een autobus had gereden. Het was een lastig geval: de vaste chauffeur was plotseling ziek geworden en de dienst moest toch doorgaan. De ambtenaar wees er den betrokkene op, dat er meer ver balen loopen en dat hij er wat anders op moet vinden, want dat het zoo niet kan blijven doorgaan. A. B. te Breezand was de bekende Kees uit het oude liedje, die „er water bij had gedaan". En niet zoo'n klein beetje ook, wel 6 hü heeft er al eens een week voor gebromd vroeger. Dit schepje water in zijn melk kost hem de som van 100, waarvoor hjj dan casuquo 10 dagen kan zitten. M. V. heeft 238 kg aardappelen 'ver voerd met paard en wagen. Het kost hem 20 of 5 dagen met verbeurdverklaring der aardappelen. Je kan beter in Bellevue gaan eten. J. H. was een vertegenwoordigster van Het Dinsdag, tengevolge van den mist bet f.wakke placht, die op een fiets zon- op de Eierlandsche gronden gestrande df had «^eden «n 2 betalen moet „riof 1 dag zitten. Terwgl H., die hetzelfde F. N. was dronken geweest en moest dat boeten met 2 of 1 dag. O. V. is met ongedempte lichten iemand gepasseerd, 25 of 10 dagen. F. A. S. heeft de Keizerstraat in verkeerde rien- ting gereden. Hii woont in Anna I au- lowma en was met de voorschriften niet zoo bekend, maar hii krijgt 10 of 3 da gen. Th. K., zonder licht en plaatje (lui is rheumatisch en moest haastig een bood schap doen, is toen maar op de fiets ge sprongen), 1 of 1 dag; P. M., zonder reflector gereden, <ue delinquent zelf is op zee, de vader treedt voor hem op), 3 of 2 dagen; KI. K., met voertuig zonder lantaarn gereden, 5 of 2 dagen: A. D. J., zonder voldoende verlichting aan de auto, 3 of 1 dag; A. E., fiets zonder bel, 2 of 1 dag; H. J. v. A., fiets zonder licht, 3 of 1 dag; T. J„ zonder reflector gereden t was een geleende fiets), 2 of 1 dag; J. H., Wieringen, sneeuwballen gegooid en een oude man van 80 jaar bijna ge raakt. Was brutaal geweest bovendien, 10 of 3 dagen; A. F. W„ Anna Paulowna, met een ge weer gejaagd, 5 of 2 d.; D. K„ fiets zonder bel, 1 of 1 dag; G. J. D., handwagen zonder lantaarn, 2 of 1 dag; J. K„ zonder achterlicht gereden, 4 J. Z., in verboden richting de Sluisdijk- straat bereden, 2 of 1 d.; Th. R. v. O., zonder licht gereden. Ver daagd, aangezien de dagvaarding ver- keerd is, A. H„ Wieringen, over met tarwe be planten grond geloopen, 2 of 1 dag; M. B., dienstbode, zonder lantaarn ge- fietst, i 3, i rmeiibfti'ö zit" STs'tS. Dd" Februari Mige» we de volgende zitting. AAN DEN HAAK GESLAGEN. Op last van den °^'ficine(J',u^alhfer!"eea Alkmaar werd door de p Alkmaar :!S;„ïC bet ondergaan van de hem opgelegde straf. AANRIJDING. Maandagnacht werd ^^^"jg'omver" re«dtBm póra'e atelt een onderzoek In. werd bii de politie aangifte gedaan van vermissing van een nummerbewfls.en een wegenbelastingkaart uit een aan toebehoorende auto. Van een bouwwerk aan den werd een ladder ontvreemd. De politie stelt een onderzoek in. Door de politie wordt proces-verbaal opgemaakt tegen een tweetal personen, die met een rijwiel hadden postgevat op den hoek van de Spoorstraat en de Ko ningstraat (hetgeen strafbaar is gesteld). Rillerig, koortsig en onbehaaglijk? Stuit die aanval direct. Ga naar bed en gebruik "AKKERTJES". Ge zult verbaasd en verheugd zijn de bijzonder krachtige werking van AKKER-CACHETS Ie ondervinden. Voordat Ge 't weet is alle narigheid vergeten. Ze kosten slechts 50 cent per 12 stuks. Overal verkrijgbaar. stoomschip is Dinsdagmiddag 1 uur, met hoogtü, door de bergingssleepbooten „Holland" en „Drenthe" vlot gebracht- Het schip heeft direct zg'n reis naar Ant werpen vervolgd. Oogenschü'nlük had het geen beschadiging. gehouden op Dinsdag 23 Januari. deed, 5 of 3 dagen tegen zich hoorde eischen. J. L. P. stond terecht: le. wegens het niet hebben van voldoende remmen; 2e. wegens een onvoldoende koppeling van zün aanhangwagen. De motorbrigade van de Heldersche politie kwam er aan te pas, om te vertellen wat een gammel stelletje deze vrachtauto met zijn aanhangwagen was geweest. De remmen van de tractor waren slecht, die van den aanhangwagen werkten heelemaal niet. De wagen slin gerde bovendien erg. Als hii er 30 km mee gereden had, zou het nog wel gegaan zijn, verklaarden de agenten, maar hij Een kleine 200 (tweehonderd) zaken reed voortdurend 60 a 70 km en dat kon stonden dezen middag op de rol. We be-die oude wagen niet hebben, 't Kost J. L. sloten 't maar philosofisch op te vatten: 3 maal 25 of 3 maal 3 dagen. 't kon vriezen maar 't kon ook dooien, er zouden er allicht bii zün, die engros kon den worden afgedaan. Inderdaad viel het erg mee; wat de openbare zitting betreft, die was om een uur of half vier afge- Het volgend geval bracht wat levendig heid in de rechtzaal. T. J„ van Callants- oog, had niet minder dan 3500 kg aard appelen vervoerd zonder daarvoor een geldige vergunning te bezitten. Hü had loopen, maar toen was er nog een stapel ;n^e^ minder dan vier getuigen a décharge Een interessante film. Ongetwijfeld herinneren de lezers nog, dat wij eenige maanden geleden hier iets hebben meegedeeld omtrent het proef draaien van een interessante film, waarin was opgenomen het leven aan boord van een zeilvaartuig. En wjj hebben toen de verwachting uitgesproken, dat een der- geljjke film hier zeker belangstelling zou ondervinden. Het was namelgk de bedoe ling haar hier ter stede te vertoonen. Wij kunnen thans mededeelen, dat hier voor thans een datum is vastgesteld, en dat Woensdag 31 dezer in MusisSacrum deze film zal worden vertoond. De film «Pamir» werd op zeer primi tieve wijze vervaardigd, met de kleinste en goedkoopste filmcamera ter wereld. Zij is vervaardigd door een bekend Duitsch schrijver. Heinrich Hauser, die met deze zeilboot een tocht maakte en zgn eigen regisseur en cameraman was. De opna men zgn dan ook geheel amateurswerk en juist omdat het amateurswerk is, is het zoo buitengewoon voortreffelgk wat hy hier tot stand bracht. Als gast van de Haniburgsche reederg Laeisz heeft Heintich Hauser een reis met de «Pamir» gemaakt van Hamburg om Kaap Hoorn naar Chili. Behalve in een interessant boek heeft hg zgn bevin dingen op de vier-mast-bark ook op de film vastgelegd. Bg ruw weer en hg zwa- ren storm heeft Hauser, zonder op ge vaar te letten, overweldigend grootsche beelden gemaakt. Het zware, ruwe leven der zeelieden in den strijd met de ele menten, hun onverschrokkei heid in de meest gevaarlijke oogenblikken, als de bemanning ondanks de overkomende bre kers in onvermoeiden, katneraadschappe- Hjken arbeidsplicht de door den storm aan flarden gereten zeilen inhaalt en nieuwe aanslaat, wordt in wonderbaar lijke beelden op boeiende wijze getoond. Men zou een roman moeten schrgven om een idee van deze film te kunnen ge ven, aldus schreef het Hamburger 8 Uhr- Abendblattenons Amsterdamsch Handels blad liet zich als volgt uit: Met dat al is «Pamir» een documen- kinderzaken (waarbü de pers geen toe gang heeft) af te doen, en heel de wacht kamer, de gang en de trap van het Kan tongerecht stond nog vol.... Eerst kregen we de aangehouden za ken: zonder achterlicht rijden van R., die niet verschenen was en bij verstek tot 6 of 6 dagen werd veroordeeld; C. D., die op zg'n fiets geen richting aangaf en j daardoor v. d. V. aanreed, en die 10 of 3 dagen tegen zich hoorde eischen; P., die de Crisiswet had overtreden door in zg'n zaak gesmolten vet voorhanden te hebben zonder banderolles. Hoewel de eisch 20 of 10 dagen met verbeurdver klaring van het vet) door den kantonrech ter gehalveerd werd, was het vonnis even goed niet voor de poes, n.l. 10 of 3 d., met verbeurdverklaring van het vet. P. D. heeft een verlofzaak, en hü had daarin een vertegenwoordigster van het schoone geslacht, die blijkbaar nog wat meegebracht. Al heel spoedig bleek, dat de fout hier geenszins bij den verdachte, maar veeleer bii den betrokken ambte- naar der controle lag en deze heer, die l ter terechtzitting aanwezig was, kreeg er dan ook ongezouten van langs. De lezer moet evenwel goed begrijpen, dat deze1 aangelegenheid niet den hier fungeeren- den controleur betrof; integendeel, deze j ambtenaar vervult zün werk tot aller te- yredenheid. Neen, dit drama speelde zich in Friesland af; de aardappelen werden vandaar naar Noord-Holland vervoerd en de daar gestationneerde ambtenaar was erbü betrokken. Het betrof hier ongesor- i teerde aardappelen, en de controleur had een verklaring afgegeven, dat ze konden I worden doorgelaten. „Ja", zei de betrokken controleur, „maar 1 ik had alleen maar te maken met de vraag of de accijns betaald was!" Over dit ant woord krijgt deze controleur het met den meer deed dan den boel schoonhouden en ambtenaar aan den stok. „U kent blijk die, volgens agent de H„ gebruikt werd baar niet eens de voorschriften!" riep deze als lokvogel. De ambtenaar was erg boos beer uit;; „wij hebben er zeer veel last hierover en vroeg 80 of 30 dagen, maar de kantonrechter maakte er 50 van of 10 dagen. P. T. mopperde. Er was wel eenige reden toe. P. T. heeft een kwestie gehad van, want herhaaldelijk komen dergelijke overtredingen voor, en de betrokkenen zijn te goeder trouw afgegaan op uw ver klaringen en denken, dat het in orde i«t" En zoo was het hier ook weer het geval: inzake het verkeer; hii heeft iemand van de aardappelen waren geladen, men wist l rechts niet voor laten gaan en dientenge-1 rdet beter of alles was in orde. De aard- volge een aanrijding met hem gehad. Hij heeft direct al de schuld op zich genomen en den betrokkene volledige schadever goeding gegeven; zelf heeft hii ook groote appelcontröle lijkt naar niets, zeide de ambtenaar in zijn requisitoir; de ambte naren zijn niet op de hoogte en knoeien vaak aan de billetten. En verdachten wer- schade gehad. En nu vond T. het erg den schuldig verklaard zonder oplegging sneu, dat hü nochtans een procesverbaal van straf. De ambtenaar gaf hen in over- krügt en dat nog wel heelemaal alleen, omdat de aangeredene links van den weg had gereden en dus even goed verbali seerd had dienen te worden. U begriipt, daar blijven wü buiten; voorloopig kreeg T. z'n 10 of 2 dagen voor dit gevalletje. Eenzelfde avontuur had J. L. K„ de be trokken getuige, die er voor uit Amster dam moest komen, komt binnen juist als ('e_ zaak door afwezigheid van dezen ge tuige zal worden verdaagd. Deze getuige was verplicht met zün motorfiets tegen weging den Staat der Nederlanden aan sprakelijk te stellen voor de boete. A. M. te Texel had heibel gemaakt. „Dronken geweest?" was de belangstel lende vraag van den kantonrechter. Maai de getuige a décharge E. R. ontkende dat hardnekkig: „Als M. dronken was geweest dien middag, wat hadden wii dan wel moeten zgn?" vroeg hü. Daar kon de Kantonrechter niet op antwoorden. Niet temin was M., wat de Franschen noemen, légèrement ému geweest, of in goed Hol een boom op te rijden, wilde hij zich voor landsch: hij had er eentje op. 't Was na- een botsing vrijwaren; hii heeft een gul-j mebjk marktdag en dan drinkt iedere den of 49 schade gehad en dient daarvoor een civiele vordering in. Hii heeft het op dit proces-verbaal laten aankomen, omdat men van minneliike schikking niets wilde hooren. J. L. K. moet 15 dokken of 10 dagen brommen en bovendien moet hii aan den getuige W. 49.28, zünde het bedrag der civiele actie, uitkeeren. Voor K. n duur middagje dus! S. de J., veehouder te Texel, was ver baliseerd wegens het loopen met een ge weer in de duinen; hij was echter in dienst van P. J. B„ die als getuige tegen woordig was en moest diens geweer dra gen. Hij wist niet, dat hii dat niet doen mocht. Na dit vreeseliike delict volgde vrgspraak door den kantonrechter. Die Tesselaars zün meestal nogal ge- Texelaar een borrel. In dien rooskleuri- gen toestand had hij ruzie gemaakt met zün bloedeigen zoon en beleedigende uit drukkingen gebruikt. M. is tamelijk hardhoorig, maar de kan tonrechter vindt het merkwaardig, dat hii op dien bewusten middag blijkbaar de hem toegevoegde scheldwoorden goed kon verstaan. En per saldo komt M. er nog koninklijk af met 1.— boete of 1 dag. Tegen den zoon werd verstek verleend. E. H. heeft zün fiets buiten laten staan, 1 of 1 dag. W. V., zonder licht op zijn fiets gere den, 2 of 1 dag; zonder rijbewijs gere den (een ernstiger delict) 15 of 5 dagen. Eveneens zonder licht reden V., die 5 of 2 d., N. O. K., die 2 of 1 d. krijgt. F. De electrische draaischgf, die in Den Helder de locomotief keert. Als een trein derailleert. Er zijn in Holland 1262 loco motieven. Een machinist mag nooit als verantwoordelijk per soon een trein op een hem on bekend baanvak leiden. Als een machinist op de rijdende locomotief onwel wordt dan Op een locomotief komt nog heel wat anders kijken dan op een auto, daar ben je zoo gauw niet wegwg's, zegt de machi nist. Daar heb je bgvoorbeeld den pyrometer, die dient om de warmtegraden te meten. Hooger dan 350°, dat is een hitte'van 3H maal het kookpunt mag de temperatuur niet worden, daar anders de olie zou ver branden. Dan zijn er luchtmeters om den luchtdruk in de trcinleiding te meten. Er is ook een snelheidsmeter, waarop gezien kan worden of de trein te hard of te zacht gaat rijden. Zonder de minste aarzeling weet de machinist iederen keer de juiste hanöle te bedienen. De locomotief begint nu langzamer te ril'den, vlak bii het goederendepöt staat ze stil- Een beste machine, zegt de machinist goedkeurend. Beter dan die aftandsche, die de teekenaar nateekent. Als een locomotief recht tegen den wind in moet, wordt er zeker extra ge stookt om er den gang in te houden? Tegen wind geeft niet zooveel, maar als de storm dwars op den kop en op de treinsleep staat, dan is het veel zwaarder trekken, dan moet er 'n scheppie extra op. Dat is voor het kolengeld, dat jullie krijgen, niet zoo goed, hoe minder jullie verstoken, hoe beter voor de portemon- naie. Daar kunnen ze geen rekening mee houden bii de maatschappij. Daar is het: Alles moet regelmatig op tg'd aankomen, op de minuut af, en om dit te bevorderen, krg'gt een machinist soms een premie. Waneer ik b.v. drie minuten te laat uit Alkmaar vertrek en toch op tijd in Scha gen aankom, dus die drie minuten inhaal, dan wordt dit extra beloond. De Maat schappij wil hebben, dat de menschen te vreden zg'n, het publiek tevreden is, maar nou ga ik mijn kuchie eten, want een mensch krijgt honger van al dat gepraat. Onderwijl de machinist zün kuchie eet, is de feuilletonnist alweer in de schaduw van den watertoren gekomen, n.l. in het kantoor van den heer Bos. Bii de spoor wegen zijn drie belangrijke takken van dienst, vertelt deze. De meeste menschen kennen alleen maar den treinenloop, zien alleen maar den chef en de juffrouw, die de kaartjes verkoopt. Hier in deze loods is de afdeeling trac tie. Een andere tak is die van weg en werken. De chef van weg en werken woont ech ter niet in Den Helder, maar in Schagen. Weg en werken heeft een zeker deel van den weg te onderhouden, welke arbeid verricht wordt door een aantal ntannen, j onder leiding van een ploegbaas. Weg en werken zorgt vooral voor de veiligheid van de spoorbaan. Als een trein over de rails gaat, wordt de grond er onder tel- jkens iets ingedrukt- Scherp wordt er op gelet, dat dit voor den treinenloop geen 'nadeelige gevolgen veroorzaakt. De rails zgn verbonden door laschpla- ten, waarin moeren zitten. Met Argus- oogen waakt weg en werken, dag in dag uit, over de moeren, die in de laschplaten zitten. Ook of de wissels goed werken, wordt eiken dag streng gecontroleerd. Ieder heeft zoo zün eigen werk, de ran geerder formeert den trein, een rangeer der brengt ook de locomotief naar de draaischijf en keert deze om. Mankeert er echter iets aan de draaischijf, dan zal noch de afdeeling vervoer, waaronder ook de rangeerders ressorteeren, noch weg en werken, noch tractie probeeren het euvel te herstellen, doch dan moet hiervan worden kennis gegeven aan de.... afdee ling bruggenbouw, daar de draaischijf onder deze afdeeling ressorteet. In Den Helder is een heel moderne draaischijf, die de grootste machines in een wip omdraait. De schijf kan electrisch bediend wor den, daar ze van een motor voorzien is. De directie van de spoorwegen, die tegen woordig toch al met een belangrijk tekort heeft te kampen, let echter op de klein- tjjes. Er is n.l. uitgerekend, dat het om draaien van zoo'n machine 20 cent aan stroom kost, en waar de rangeerders vroe ger, toen de schgf nog niet electrisch was, met eigen kracht de machine hebben om gedraaid, heeft de directie geen termen gevonden, om noodeloos 20 cent uit te geven en draaien dus de rangeerders het hoofie van de locomotief van Texel af. Bezuiniging tot in de finesseseen voorbeeld voor velen, die meenen, dat het leven kan doorgaan zooals altijd, dat het vanzelf wel rollen zalNiets rolt meer. Zelfs de spoorwegen niet! Vele menschen zeggen: Wat geeft zoo'n kleinigheid, zoo'n bezuiniging van 20 cent? Alle kleinigheden bij elkaar vormen een formidabel bedrag. Ieder heeft bij het spoor zijn eigen werk, zegt de heer Bos. Als b.v. in den Polder een déraillement is, bellen ze naar lner op. Wii vragen hoe het zaakje op de baan ligt en dan als het niet al te erg is, maken we met dommekrachten en vijzels den weg vrij. Is het een ernstig déraille ment, dan vragen we den ongevallen wagen van Alkmaar aan. Die heeft alle benoodigdheden om snel en afdoende den boel te herstellen. Is zoo'n ongevallen- Een oud-gediende. trein op de baan, dan moeten alle andere treinen den weg vrij houden en stuift de ongevallentrein, precies als de Amster- damsche brandweer, alles voorbij. Geluk kig komen er hier in Holland zeer weinig ongelukken voor. Want voor de veiligheid wordt zeer veel gedaan. Ongelukken als in Frankrijk kennen wii niet. Het is toch gék, dat de locomotieven, de meest moderne zelfs, bijna altijd voor op petroleumlampen branden, en dat in den tegenwoordigen tijd, waarin gas en electriciteit den boventoon voeren. Het meest ouderwetsche, rammelende Fordje, heeft nog electrische koplampen. I)e- be stuurder zou zich schamen, zijn vehikel van petroleumlampen te voorzien en de locomotief heeft nog heel ouderwetsche koplampen op petroleum. Inderdaad, merkt de aanwezige klerk, de heer Hoogerduün, op. Er zijn maar heel weinig locomotieven in Nederland, die anders dan petroleum branden, maar het is voor het treinvervoer de beste ver lichting gebleken. Let u maar eens op, alle seinlichten branden op petroleum, 't Geeft het minst verrassingen, geeft geen kortsluitnig. Neen, hier is het ouder wetsche zeer goed. Heel wat locomotieven, 1262, en dat voor ons kleine landje, merkt de feuille tonnist op. Maar hier zijn zeker de tram locomotieven onder begrepen? De tramlocomotieven raken uit den tg'd, zegt de klerk van den heer Bos. Er zg'n er nog slechts twaalf van in Holland, en die sterven net als de kermissen uit. Er zg'n nog twee accu-locomotieven, die op een eigen accu loopen, welke met elec triciteit gevoed worden en bij het rangee ren dienst doen. Wanneer een locomotief rijdt, zij het nog over zoo'n korten afstand, dan moeten er altijd twee man op de ma chine zg'n, dit is om gevaar uit te schake len. Het kan immers gebeuren, dat de machinist geduerende den rit onwel wordt en dan moet de leerling-machinist onmid dellijk het werk overnemen. In de eerste plaats wordt dan de conducteur gewaar schuwd, die dan direct als tweede man op de machine komt, terwijl de leerling-ma chinist den trein tot het eerstvolgende station laat rijden. Wanneer een Helder sche machinist gedurende zes weken niet op zijn baanvak HelderAlkmaar gere den heeft, dan mag hij, al kent hij den weg ook uit jarenlange ervaring, niet di rect opnieuw als machinist van den trein op dat baanvak fungeeren, doch moet hii eerst eenige keeren als derde man op de locomotief mee, opdat hii zichzelf kan overtuigen van veranderingen, die zich op de baan hebben voorgedaan. Alles, sig nalen, waarschuwingsborden, bochten, is nauwkeurig in kaart gebracht- Een machi nist kan nooit zeggen, wanneer hij een abuis maakt: Ik heb het niet geweten, dat dit of dat signaal er bijgekomen was, want alles heeft hg, niet alleen op teeke- ning bij zich, doch hij heeft met eigen oogen alles terdege plaatselijk moeten op nemen. Zitting van Dinsdag 23 Januari. Uitspraken van 12 en 16 Januari. Wilhelm Wilken, Medemblik, in voor arrest. Opzettelijke brandstichting in het „Makkershuis" aldaar. 1 jaar en 10 maan den gev. met aftrek voorarrest. Het pri mair ten laste gelegde feit, opzett. brand stichting ten einde anderen te bevoordee- len, werd bewezen geacht. Simon Frans van V. en Lambertus B., Alkmaar, thans gedetineerd. Diefstal on« der verzwarende omstandigheden, le ver dachte 1 jaar en 6 maanden en 2e ver dachte 8 maanden gevangenisstraf. Hendr. Th. K„ Alkmaar, gedetineerd, en d°h. Petr. B„ Alkmaar. Heling, le ver dachte 8 maanden gev., 2e verdachte vrij gesproken. .90rn* Sri schilder, Amsterdam. Dief stal gepleegd te Avenhorn. 5 maanden ge- v angenisstraf voorw. met 3 proefjaren. J. P. van N., caféhouder, Den Helder, liooger beroep overtreding politieveror dening. Behandeling geschorst. Alb. Petr. Joh. v W„ Den Helder, ge detineerd. Rijwieldiefstal, 10 maanden ge vangenisstraf. Adr. Petr. Gr., Heiloo, gedetinaerd. Po ging tot diefstal met braak. Nadei* onder zoek gelast. Arie B„ caféhouder, Texel. Misdr. art. zoo Burg. Wetb. van Strafrecht, gepleegd te Den Helder. 10 maanden gevangenis- sirai. Urk. Collectieve af droger ij. Aan een viertal Urkers, Petr. de Vr.. I. eend e ii H„ Albert H. en Jan M„ waai- de laatste blijk gaf van per- is geïmputeerd, dat itxo AT rlo "Rnp.r ..6ïl soonlgke interesse, was getmputeera, nn op„5,Juni den getuige M. de Boer „en eorps hadden afgeranseld. De president (>eg niet achterover van bewondering nnÜL,, ,bU'k van heldhaftigheid en h,et ver van ridderlijk om een gmensch, dat ook nog belast was met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6