Ingezonden Per auto door het land zonder auto's. De aardbeving in Britsch- Indië. De overstroomingen in China. ten aardbeving in IM6X1CO Chineesch visschersvaartuig met een be- hen brutale inval te Marseille. Een nieuw schandaal in Frankrijk? Brand in een doofstommeivinstituut. Projectiel uit den oorlog ontploft De kerkelijke strijd in Duitschland onderdrukt LUCHTVAART De geheimzinnige vliegtuigen. Een mislukte noodlanding Het ongeluk met de Smaragd. Wat voor weer vandaag Visscherijberichten Stoomvaartberichten 464e STAATSLOTERIJ HFI DFRSCHE COURANT VAN DINSDAG 30 JANUARI 1934. Reeds 2000 slachtoffers. Te Kbatmandoe, de hoofdstad van Nepal, is tijdens de jongste aardbeving op elke vijf huizen één huis met den grond gelijk gemaakt. Reeds zijn 2000 lijken geborgen en het opgraven duurt nog voort. KEN PROCES TEGEN KOREAANSCHE COMMUNISTEN GEËINDIGD 22 communisten zijn na een proces, dat bijna vier jaren heeft geduurd, ter dood veroordeeld. Het zijn Koreanen die in Mei 1930 hebben deelgenomen aan de communistische onlusten te Tsingtou; 20 anderen werden tot levenslange gevange nisstraf veroordeeld en 263 tot gevange nisstraffen van 1 tot 15 jaren. werd, dat zij vergiftigd waren door kool- monoxyd. Een vrij groot aantal der zie ken moesten naar het ziekenhuis worden overgebracht. De oorzaak van de gas vergiftiging schijnt te liggen aan den ge- brekkigen toestand van de verwarmings installatie. EEN VISSCHERSVAARTUIG 31 dooden. ka Volgens een bericht uit Tsjifoe is een i manning van 31 koppen in een wervel- 1 storm gezonken. 10.000 slachtoffers? Volgens de jongste berichten zijn duizenden menscben erin de overstroomde gebieden zeer slecht aan toe door felle vorst. De zware ijsgang bemoeilijkt het reddingswerk en maakt dit zeer gevaarlijk. Bij de pogingen om de slachtoffers van de overstrooming te redden zijn reeds eenige menscben verdronken, Nauw keurige berichten over den stand van zaken zijn nog niet te verkrijgen. Het water wast nog steeds. Volgens een Reuterbericht uit Sjang hai zouden in de provincies Hoepei en Honan tengevolge van de overstroo mingen of door de koude 10.000 men seden nnvTelcnmen zijn. Uuizenuen zwerven dakloos in het ge teisterde gebied rond. De reddingspo gingen worden bemoeilijkt door den ijs gang. Verscheidene booten, die met levensmiddelen, kleeren en geneesmid delen onderweg waren, zijn tegen de ijsschotsen stuk geslagen. Daarbij zijn drie redders om het leven gekomen. Uit de spaarzaam binnenkomende rap porten der plaatselijke autoriteiten blijkt, dat de ramp nog grooter dreigt te worden, daar het water nog steeds stijgt, Tal van slachtoffers. Groote schade. 21000 francs gestolen. saterdag is er te Marseille een brutale inval gedaan in een kantoor. Omstreeks 2 uur kwam een ingenieur zich op het politiebureau beklagen, dat men zijn auto, die hij voor zijn huis had laten staan, gestolen had. Terwijl hij nog bezig was het signalement van den wagen op te geven, kwam er bericht binnen dat er een inval was gedaan in een kantoor, waarbij de bandieten gebruik maakten van een auto, die overeen kwam met de beschrijving van den ingenieur. Het bleek, dat de inval gedaan was in het kantoor van een reederij. De kassier en twee bedienden waren bezig de loonen van de werklieden klaar te maken, toen er plotseling een auto stil hield. Vier mannen stapten er uit, traden het kantoor binnen en bedreigden de bedienden met revolvers en gristen het aanwezige geld, ruim 21.000 francs, weg. De bandieten hadden zich onkenbaar gemaakt door doeken om het gezicht te doen. Daardoor konden de aangevallenen slechts een vaag signalement opgeven. De Matin bericht, dat ex-minister en senator Serre verwikkeld is in een kwestie, welke door den rechter van instructie wordt onderzocht, n.1. de zaak van de anthraciet-maatscbappij Laval, die de wet op het N.V. heeft overtreden. Deze maatschappij heeft haar aandeelen doen uitgeven door de Bank Guiet Co., welke in 1931 wegens bedrog tot een be drag van 35 millioen franc is gesloten. Welke rol Serre hierbij heeft gespeeld staat nog niet vast. Op het nippertje gered. Zondagavond, zoo meldt V. D. uit Boekarest, heeft een brand gewoed in het doofstommeninstituut te Cluj (Klausen- burg), welke brand was uitgebroken in hei hoofdgebouw. Er maakte zich een paniek meester van de doofstommen. Zij weigerden het brandende gebouw te ver laten en gendarmerie moest worden ge- requireerd, die er tenslotte in slaagde de patiënten uit het brandende gebouw te verwijderen. Nauwelijks was de laatste zieke naar buiten gebracht, of het dak stortte met donderend geraas in. Als door een wonder zijn geen persoonlijkeongelukken gebeurd. Vier dooden. Te Oostnielkerke bij Roesselaere waren arbeiders bezig met de opruiming van een oude schuilplaats, die door de Duit- sche troepen, tijdens den oorlog was ge bouwd. Plotseling is een vermoedelijk ter plaatse begraven projectiel ontploft, waardoor vier arbeiders werden gedood en een ernstig gewond. Heel Zuid-centraal Mexico is geteis terd door een aardbeving. Er zijn vele gewonden en de aangerichte schade is groot, vooral te Acapulco, waar tal van gebouwen schade kre gen. Acapulco is gelegen aan den Stillen Oceaan, op ongeveer 320 zeemijl ten zuid oosten van Manzanillo. Het is een stad van ca. 6000 zieleneen havenplaats met handel in vruchten, groenten, graan, tabak en katoen. Vaste stoomvaartlijnen verbinden de plaats met het Panamaka naal en San Francisco. Te Mexico (stad) heeft de aardbeving grooten schrik veroorzaakt. De bevolking vluchtte de straat op vele personen werden in het gedrang ge wond. Tot nu toe is uit de hoofdstad geen materieele schade van beteekenis gemeld. Daarentegen bleef te Acapulco letterlijk geen huis onbeschadigd, en de bevolking bracht de nacht in de open lucht door Na een strijd van verscheidene maan den is de oppositiebeweging in de Duit- sche Evangelische Kerk thans onderdrukt. Dr. Niemoeller, de leider van den Pfarrer-Notbund (voormalig com mandant van een duikboot) is Zon dag in arrest gesteld. Alle predikan ten, die op 14 Januari de bekende verklaring van den kansel voorlazen, zijn geschorst. Alle overige kerkleiders hebben gecapituleerd. Dr. Niemöller weer vrijgelaten. De Berlijnsche correspondent van de Times meldt, dat Niemöller, die gisteren was aangehouden en naar het hoofdbu reau van de geheime politie was overge bracht, later weer op vrije voeten is ge steld op voorwaarde, dat hij zich eiken dag bij de politie meldt. Alle bescheiden van den Pfarrer Notbund zijn in beslag genomen. De capitulatie. De capitulatie van de leiders der evan gelische kerk, is volgens denzelfden cor respondent toe te schrijven aan het drei gement van den rijksbisschop, dat de rijkssubsidies aan de kerk, die ongeveer 100 millioen mark per jaar beloopen, zou den worden ingehouden, als het verzet niet werd gestaakt. Dr. Müller kan dit dreigement gron den op de uitlating van Hitier in de bij eenkomst van Donderdag met de kerk leiders, dat het rijk geen belang meer in de kerk zou stellen als het conflict niet werd bijgelegd. Uit het gebeurde ziet men, dat van een bijlegging" eigenlijk geen sprake is. Het conflict is feitelijk door staatsdwang uit de wereld geholpen. Hoe zal president Hindenburg daar over denken? De Times verneemt, dat Hitier bij de bespreking van Donderdag een brief van Hindenburg bij zich had, waarin werd aanbevolen rijksbisschop Müller uit zijn ambt te ontheffen. De in terventie van Göring, waarvan we al mel ding hebben gemaakt, zou toen de schaal toch ten gunste van Müller hebben laten doorslaan. Aan de Finsche kust gesignaleerd. DE ITA LIAANSCHE POSTVLUCHT NAAR ZUID-AMERIKA. Zaterdagochtend om 6.38 zijn de vlie gers Lombardien en Mazzotti in het land- vliegtuig Marchetti No. 71 van het vlieg veld Contocelle bij Rome vertrokken voor hun vlucht naar Buenos-Aires. Deze vlucht dient om vast te stellen wat de snelste postverbinding tussclien Rome en Zuid-Amerika is. Het vliegtuig zal in Dakar en Natal tusschenlandingen ma ken. Het vliegtuig neergestort. Het vliegtuig van de Lombardi en Mazotti, is op twaalf miilen van fort Aleazar in Brazilië aan de kust ge vonden. Het toestel was volkomen ver nield. Vermoedelijk zijn de vier op varenden, twee vliegers, een marco nist en een mecano, bij de catastrophe gedood. De bemanning ongedeerd. Lombardi, de commandant van de S 71, heeft aan den luchtvaartminister te Rome het volgende telegram gezonden: „Ge daald strand bij Natal. Toestel bescha digd. Bemanning ongedeerd. Verzoekt gezinnen te vaarschuwwen". De bestuurder ernstig gewond. Het toestel geheel vernield. Zondagmiddag omstreeks kwart over twee, is het sportvliegtuig P.H.A.G.Z., bij een noodlanding, onder de gemeente Heinenoord tegen den berm van een dijk terecht gekomen, over den kop geslagen en geheel vernield. De bestuurder, dr. J. van der Vliet, een tandarts uit Den Haag, is ernstig gewond. Met een sche delbreuk, een gebroken rechter arm en linker been en groote hoofdwond is hij in het Diaconessenhuis te Rotterdam opgenomen. - j Verre gevolgen. Oeuvre verneemt, dat de piloten van ie Bourget zonder uitzonderingn protestee ren tegen de wijzigingen, sinds de ramp met de Smaragd in de regeling van de handelsvluchten gebracht. Voortaan be slist de chef van het vliegveld zonder appèl over opvlucht of thuis blijven. Deze chef is in één van de twee gevallen geen piloot en heeft, zelfs als hjj piloot is, niet de gewoonte van de lange luchtlijnen en vervoervliegtuigen. De piloot alleen is, volgens het blad, bevoegd zoo'n beslis sing te nemen. Te Lyon wilde die van de Smaragd niet opstijgen. Hij deed het op last van zijn superieur, die eveneens pi loot was en zeer ervaren, maar de ver moeidheid van den bestuurder niet be greep. Zoo geeft de verbrijzeling van de Sma ragd nog tot andere overwegingen aan leiding. Alle piloten van een lijn zouden solidair moeten handelen en tusschen de weerkundige diensten van Bourget en Lyon moet overeenstemming worden ge bracht. Om te beginnen wordt een nieu we dienst tusschen beide ingeschakeld. En dan hoopt men technische bezwaren te maken tegen de nieuwe vliegtuigen, die voor Air France in den trant van de Smaragd gebouwd worden. Sedert eenige dagen blijken de „spook- vliegers* hun vluchten tot do Finsche kust uit te strekken. Herhaaldelijk zijn toestellen boven Kemi en andereplaatsen in het Noorden gesignaleerd, terwjjl bij navraag gebleken is, dat dit geen Finsche of Zweedsclie vliegtuigen geweest kunnen zijn. In verband hiermee is de kustbewa king verscherpt. Wat de vluchten over Nortland betreft valt weinig nieuws mee te deelen, al heeft men de laatste week zoowel uit Umea als uit Leksand en Orsa in Dalarne rapporten over den »spook- vlieger» gezonden. In enkele plaatsen, die blijkbaar in de vaste route liggen, hoort of ziet men haast eiken dag op ongeveer hetzelfde tijdstip een vliegtuig over ko men. Te Umea is het »spookvliegtuig* gesignaleerd door een der vliegers, die aan de nasporingen met militaire vlieg tuigen uit Ostersund heeft deelgenomen. GASVERGIFTIGING IN EEN KERK. Tmintig menscben bevangen. In een Garnizoenskerk te Kassei wer den Zondag tijdens den dienst een aan- tal kerkgangers onwel, zoodat de gods-1 dienstoefening moest worden geschorst. De geneeskundige dienst bracht ongeveer 20 kerkgangers naar buiten. Vastgesteld (Buiten verantwoordelijkheid van de redactie. Niet geplaatste stukken worden ci_t teruggezonden.) METEN MET 2 MATEN? OF ZIJN W IJ ER WEER DE DUPE VAN. Volgens het raadsverslag van 18 Jan. j.1. zegt de heer v. d. Vaart dat we dan Tolmuren om Den Helder zouden trek ken; wanneer n.1. in het bestek voor den bouw van 148 woningen de bepa ling opgenomen werd met enkel Hel- dersche werklieden te werken. Wij voor ons echter gelooven zeker dat als er had gestan: „Eerst de werk- loozen uit Den Helder en bij tekort dan aanvullen met vreemde arbeiders": dat de Kroon dit niet verworpen had. Wij begrijpen anders niet dat de heeren zoo bang voor de Kroon zijn, terwijl er van die zijde ai 2 jaar lang op korting van ge meente-ambtenaren is aangedrongen, maar toen waren de heeren niet zoo bang. Nu zegt de heer v. d. Vaart dat ze met zachten dwang aandringen op het nemen yan Heldersche arbeiders. Maar verleden .iaar heeft de wethouder P. W. gezegd dat liet hem speet dat Starrenburg en Boer- dijk dat werk (80 huizen Dahliastraat) ge kregen hadden, ondanks zij niet de laag ste waren, in de hoop Heldersche arbei ders geplaatst te krijgen. Die nam bijna geheel vreemden, dus was dat niets als lekkermakerij en de Gem. Den Helder kan J maar betalen en nog eens betalen, want j als er weer vreemden bij komen, gaan die I na afloop weer naar het Armbestuur en dan moet dat ook hen weer ondersteunen en ondertusschen loopen hier bijna 1000 man zonder werk. Hopende dat de heeren v. d. Vaart c.s. hieruit iets ter leering zul len trekken en alsnog een meer dwingen- den maatregel daaromtrent bij de gunning bedingen dan heeft ondergeteekende ten minste en velen met hem hoop om na 2 of 3 jaren werkloos te zyn geweest weer eens zelf hun brood voor hun gezin te kunnen verdienen en de Gem- Den Hel der krijgt veel minder steungeld uit te keeren. Want al die mooie beloften die zonder vervulling blijven, verbitteren het leven der arbeiders, die graag willen, maar niet kunnen werken. Een werklooze Bouwvak arbeider. Als de inzender het raadsverslag goed en in zijn geheel gelezen heeft, heeft hij op zijn klacht tevens reeds antwoord ont vangen. Een bepaling als door hem ver langd kan niet dwingend in een bestek worden opgenomen, en indien dit al ge schiedde, zou zij toch door een hoogere instantie worden vernietigd. Slechts kan dat kwam in de raadsdiscussies goed naar voren een dringend beroep op heeren aannemers worden gedaan om zooveel mogelijk eerst werklooze arbei ders uit eigen plaats te nemen alvorens men hier vreemde werkkrachten impor teert, welke inderdaad, zooals in den Raad ook werd opgemerkt, na afloop van het werk veelal hier blijven hangen en dan ten laste van de gemeente Den Hel der komen. Men deed een beroep op de uitvoerders van bouwwerken om met deze omstandigheden rekening te willen hou den en allereerst eigen inwoners te werk te stellen. Misschien dat een dergelijk be roep op saamhoorigheid resultaten heeft; de laagste inschrijfster voor deze aanbeste ding was een Heldersche aannemersfirma en in ieder geval is de kans, dat men Hel dersche arbeiders te werk stelt, nu groo ter dan indien een firma uit den Achter hoek of elders, die ook bij de inschrijvers waren, dit karwei had gekregen. Redactie. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 30 Januari. Medegedeeld dooi het Koninklijk Meteorologisch Instituut. Verwachting. Zwakke tot matige W. tot N. wind, af nemende bewolking, wellicht nog enkele regen- of sneeuwbuien, aanvankelijk zach ter, later kouder. k. 27 Jan. Aangebracht door 1 trawler: Groote tong Groote middel tong Kleine middel tong Kleine tong Slips Groote schol Middel schol Kleine schol Puf schol Schar Wijting 29 Jan. Door haringtrekkers: 78 tal haring per tal 7. Door garnalenvisschers: 391 kg gekookte garnalen p. kg. o, p. kg o, 1, o. o. O- »t O. 12 IO. 5 3 6, 3 77 .60 730.60 5 5—0.50 44—0.14 50 .007.50 .50—5.30 ,85—3.35 .005.00 152.30 .35—5.90 .260.20 Stoomvaart Mij. Nederland. Poelau Bras, 29 Jan. te Batavia. Tawali, 28 Jan. v. Batavia. Johan de Witt, u., 26 Jan. v. Genua. Poelau Laut, t., 26 Jan. v. Belawan. Sembilan, 27 Jan. v. Batavia. Talisse, u., 26 Jan. v. Dakar. Poelau Roebaah, t., 27 Jan. te Suez. Kon Holl. Lloyd. F'andria, u., 26 Jan. v. Bahia. Orania, t., 26 Jan. v. Bahia. HollandWest-Afrika Lijn. Helder, 27 Jan. v. A'dam. Java—New-York Lijn. Claucus, 25 Jan. v. Batava. Palembang, 26 Jan. v. New York. Phemius, pass. 26 Jan. Gibraltar. Sitoebondo, 25 Jan. v. St. Michaels. Salawati, 27 Jan. te New York. SilverJava Pacific-iijn. Silverbelle, 26 Jan. te Port Natal. Silverguava, 26 Jan. v. Manila. Kota Radja, 26 Jan. v. Port Arthur. Silverwillow, 26 Jan. te Batavia. Tosari, 26 Jan. te Batavia. JavaChinaJapan Lijn. Tjibadak, 26 Jan. v. Manila. Tjikarang, 26 Jan. te Cebu. Tjisadane, 25 Jan. te Hongkong. Rotterdamsche Lloyd. Baloeran, 29 Jan. te R'dam verw. Buitenzorg, u., pass. 27 Jan. Dover. Djambi, u., pass. 26 Jan. Kaap Bon. Kota Nopan, t., pass. 26 Jan. Sagres. Kota Tjandi, u., pass. 27 Jan. Penrm. Sibajak, u., 26 Jan. v. Sout ampton. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alphacca, t., pass. 26 Jan. Ouessant. Aldabi, t., 28 Jan. v. St. Vincent. Alchiba, 27 Jan. R'dam. A'cyone, t., 26 Jan. te Santos. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Menestheus, 27 Jan. v. Port Said. Troilus, 27 Jan. v. Liverpool. Phrontis, 27 Jan. v. A'dam. Sarpcdon, 26 Jan. v. Dairen. Calchas, 25 Jan. v. Yokohama. Aeneas, 26 Jan. v. Penang. Clytoneus, 27 Jan. te Marseille. Menelaus, pass. 27 Jan. Gibraltar. Emzetco Lijn. Jonge Johanna, pass. 28 Jan. Gibraltar. Vereenigde Nederl. Scheepvaart Mij. Grootekerk, u., 24 Jan. v. Bombay. Arendskerk, t., 27 Jan. v. Shanghai. Nijkerk, 27 Jan. v. Hamburg. Springfontein, 27 Jan. v. Hamburg. Zuidcrkerk, t., 29 Jan. te Bermen. Hoogkerk, t., 28 Jan. v. Port Said. Streefkerk, u., pass. 27 Jan. Perim. Oldekerk, u., 27 Jan. te Genua. (Ongecorrigeerd). Over wegen, die geen wegen zijn. De Rallye Monte Carlo. Ja, lezer, zelfs in Europa is er nog een land, dat niet bepaald op een uitgebreid autoverkeer kan bogen. Daarover hebben ons de deelnemers aan de jongste Sterrit veel te vertellen gegeven. Zoo u wel bekend zal zijn, heeft van 2024 Januari de jaarUjksche sterrit plaats gehad naar Monte Carlo. Uit alle hoeken van Europa vertrokken op onge veer denzelfden dag tientallen automobi listen naar hetzelfde doel: Monte Carlo. De N.V. Nederlandsche Fordfabrieken te Amsterdam was zoo vriendelijk om ons uitgebreide gegevens over verschillende tochten te verschaffen. Hierboven schreven wij; per auto door het land zonder auto's en u voelt natuur lijk: dat is overdreven. Inderdaad, maar toch kan het bij wijze van spreken gerust gezegd worden van Griekenland. Grieken land heeft zoo goed als geen auto's en dientengevolge geen wegen, zooals wij die kennen. Het kan ook omgekeerd zijn, want uit de berichten zou op te maken zijn, dat zelfs de beste auto het er geen 3 maanden zou uithouden. Miinheer Hurrelbrinck, die met Spren- ger van Eük en Wieleman vanuit Athene vertrokken, en dus tot één van de Hol- landsche Ford-teams behoorde, werd op een bü uitstek barbaarsch weggedeelte met zooveel geweld met zijn hoofd tegen het dak van den wagen geslingerd, dat hü een paar uur beduusd achter in den wagen bleef liggen. Wieleman verzorgde hem onder het riiden met plaids en kussens en na een paar uur was alles weer in orde. De wegen ziin er meer dan slecht en alléén bü Athene kwamen de rijders een stukje asphaltweg van ongeveer 30 km tegen! Auto's ziin er zeldzaam en het is ver wonderlijk, dat er desondanks een Griek- sche Automobielclub bestaat. Maar mis schien is die er hoofdzakelijk om de deel nemers aan de Rallye Monte Carlo be hulpzaam te zün, want de Sterrit is popu lair in Griekenland en iedere Helleen is er trotsch op, dat de rit vanuit zijn land onder de deelnemers het hoogst aange slagen wordt. Nu, dat is ook niet verwonderlijk, als de wegen zóó ziin! Een auto is in Griekenland een heele gebeurtenis en als de rijders den weg vroegen, was „Monte Carlo" voldoende om te weten wat men wilde. Die woorden zeiden ze allemaal in Grie kenland, en dan lachten zii er zoo vrien delijk bii als slechts een Griek kan doen, die er zonder glimlach als een woeste roover uitziet. Thans zullen wij even één der heeren van de ploeg Mutsaerts laten vertellen van hun moeilükheden, die zii in hun tocht van Lemberg naar Boekarest hadden: In Lemberg hebben wü ons licht eens opgestoken en hoorden wü van diverse ter plaatse bekende menschen, dat de ge wone route absoluut onberiidbaar was, dus werd besloten over Stryck-Dolina, Kaluz naar Stanislalow te riiden. Daar kwamen wü weer op de gewone route. Van Lemberg uit waren overal op bepaalde afstanden menschen bezig om sneeuw en ijs op te ruimen. Er werd meer dan 50 cm van den weg afgehakt. Kwamen wii aan een gedeelte waaraan gewerkt werd, dan liep de zaak hopeloos vast. Maar de men schen waren zeer gedienstig en hielpen ons er weer uit. Ze maakten echter de fout, dat ze niet mee gingen, dus toen wü de laatste ploeg arbeiders gepasseerd wa ren en wii weer omhoog zaten, was het mis. Wü zijn vrü goed doorgewerkt tot voor tui Dolina. Van daar tot Kaluz, een af stand van een km of tien, hebben wij ge zwoegd van 's middags 3 uur tot 's nachts 2 uur. Ik geloof niet, dat ik overdrijf als wü den wagen 30 maal opgevijzeld heb ben. Het was een zeer lange helling op een open vlakte, er woei een iiskoude wind, zoodat wii langzaam maar zeker stonden te versteenen. Het was gewoon hopeloos. Zoo was de wagen sneeuwvrij gemaakt, de planken er weer onder ge legd of een meter verder stonden we weer. We hadden ons totaal afgetobd en half bevroren als wii waren, het zal inmiddels 11 uur zijn geweest, besloten wii 'n poosje in den wagen te gaan zitten, deels om te warmen en deels om te beraadslagen wat te doen. Je moet echter niet denken, dat de stemming er uit was. Wii hebben braaf gelachen. Mutsaerts heb ik tot comman dant van het Pikhouweel benoemd. Maar met dat al waren we er nog niet uit en wij konden ons op de vlakte toch ook niet laten vernikkelen. Toen kwamen wü op het idee om als de wagen eenmaal op de planken stond, dan zou de bemanning er niet in gaan zitten. Ik zou alleen trachten nog te rijden en dan moesten zii maar na komen. Den eersten keer gelukte het al veel beter. Al laveerende van den eenen kant naar den andere, gelukte het mij een 150 meter verder te komen. Toen zat hü weer tot aan de motorkap in de sneeuw en smoorde de motor. De Pikhouweel-com mandant kwam kleumend met twee plan ken onder den arm uit het duister opda gen en klaagde over koude handen. Hoe is het mogelü'k! Bicker met schoppen op ziin nek en Couwenberg de rest. Allen weer aan het werk. Nieuwe rubber strik ken omgezet en weer geprobeerd. Weer wat verder, misschien 500 meter. Terwijl de anderen kwamen loopen had ik den wagen weder zoo ongeveer sneeuwvrij en weer opnieuw geprobeerd. Als je dat rü- den gezien had! De stukken autoband vlogen de lucht in en de wagen tolde over den weg. Het waren niets dan slippen, wat niet bü te sturen was. Eindelijk is het gehikt en kon ik naar schatting 114 km verder komen. Toen was ik den berg over en aan den anderen kant was het veel beter. Na een poos gewacht te hebben, kwamen de anderen opdagen. Een hoera Ring op toen zy hoorden dat ik verder kon. (Niet officieel) 5de klasse, 9de lijst Trekking van Maandag 29 Januari 1931 Hooge Prijzen f 1000.— 7666 13042 18279 f 400.— 4145 9508 17471 19444 20571 f 200.— 312 2730 6082 9395 15573 f 100.— 5925 6325 8272 10258 14829 15479 Prijzen van f 70. 91 241 306 310 315 346 359 859 885 942 1036 1154 1237 1259 1468 1487 1570 1586 1788 1805 1807 1949 2088 2209 2264 2364 2498 2589 2669 2858 2881 3110 3191 3403 3484 3702 3743 3808 3917 3927 3955 3981 852 1310 1916 2638 3497 4055 4554 5432 5977 6444 7047 7371 7722 7905 9002 9565 4133 4278 4281 4401 4465 4505 4511 4664 4699 4727 4867 4965 5227 5255 5536 5540 5573 5626 5641 5742 5848 6087 6166 6168 6275 6277 6345 6385 6462 6698 6709 6817 6855 6974 7029 7055 7092 7103 7139 7160 7162 7231 7404 7419 7506 7514 7603 7644 7657 7728 7751 7793 7798 7809 7823 7854 7923 7971 8268 8375 8553 8588 8849 9140 9316 9372 9402 9473 9488 9556 9616 9684 9791 9820 10097 10122 10369 10417 10450 10610 10678 10686 10729 10768 10785 10797 10810 10979 10992 10996 11074 11102 11245 11256 11314 11466 11540 11623 11645 11668 11729 11733 11746 11815 11985 12010 12064 12107 12120 12175 12317 12441 12499 12518 12525 12599 12891 12711 12725 12870 13679 13890 14138 14241 14602 14615 14863 14865 14880 14892 14945 14965 14992 15006 15095 15112 15195 15236 15300 15308 15377 15421 15448 15461 15507 15620 15684 15823 15888 15995 16135 16158 16174 16182 16263 16416 16747 16832 16849 16881 17040 17068 17095 17148 17168 17246 17289 17367 17388 17432 17476 17495 17562 17708 18173 18404 18411 18486 18503 18573 13619 18803 20094 20247 20382 20589 20595 20620 20644 20803 20971 20999 5 166 328 692 877 1106 1366 1622 2013 2344 2614 2842 3097 3326 3664 3763 3930 4125 4387 4560 4949 5119 5239 5436 5963 6122 6368 6630 6743 6956 7382 7611 7633 7812 8030 8153 8488 8718 8958 9236 9435 9802 6 181 447 717 924 1119 1385 1638 2027 2355 2620 2899 3112 3400 3670 3779 3935 4126 4396 4587 4955 5128 5318 5687 5973 6163 6405 6641 6755 6781 6976 7026 7408 7420 18 185 480 748 948 1163 1398 1658 2102 2386 2648 2910 3123 3440 3691 3792 3936 4140 4414 4638 4982 5143 5324 5723 5982 6186 6464 Nieten 22 110 200 482 775 988 222 562 776 993 1176 1206 1442 1444 1710 1726 2138 2153 2393 2399 2738 2746 2944 2945 3135 3156 3456 3489 3728 3734 3836 3846 3941 3952 4169 4243 4416 4428 4649 4669 5039 5045 5180 5184 5336 5345 5741 5839 5984 6073 6187 6250 6504 6510 6705 6715 6791 6799 7027 7039 7473 7511 7707 7749 7816 7818 8039 8083 8242 8427 8492 8578 8732 8767 8974 8998 9295 9325 9493 9585 9846 9849 10005 10048 10096 10278 10316 10356 10556 10601 10602 10712 10714 10738 10991 11014 11037 11225 11290 11302 11416 11433 11488 11599 11646 11657 11839 11846 11884 12109 12113 12142 12350 12380 12388 12578 12607 12609 12769 12824 12827 12917 12921 12925 13017 13067 13118 '3403 13412 13449 13646 13711 13725 14085 14087 14143 14263 14268 14303 14627 14636 14685 14944 14965 15000 15173 15188 15215 15407 15408 15466 15543 15556 15587 15759 15791 15844 16047 16147 16152 16362 16380 16397 16587 16608 16629 16666 16895 16937 16987 17180 17192 17218 17315 17337 17368 17569 17642 17678 17837 17857 17885 18025 18030 18067 18183 18213 18234 18384 18408 18545 18693 18775 18825 19003 19025 19029 19252 19275 19281 19481 19500 19586 19805 19806 19836 19928 19934 19945 20056 20093 20095 20272 20324 20367 20631 20670 20685 20763 20819 2082a 20942 20993 Verbetering: 5e met f 70.—. 7756 7866 8091 8428 8587 8794 9016 9338 9638 9877 10104 10374 10621 10739 11054 11366 11490 11659 11924 12161 12391 12616 12832 12936 13120 13454 13728 14166 14416 14694 15020 15254 15491 15596 15852 16167 16466 16685 17032 17231 17392 17681 17912 18071 18244 18585 18846 19060 19333 19656 19840 19985 20109 20372 20706 20870 7759 7885 8092 8429 8596 8853 9020 9405 9652 9899 10108 10393 10648 10765 11136 11374 11538 11744 12025 12181 12404 12690 12859 12954 13163 13500 13794 14172 14478 14724 15035 15265 15502 15600 15868 16239 16467 16682 17043 17252 17413 17745 17926 18084 18253 18604 18848 19187 19364 19676 19853 20006 20135 20398 20739 20872 130 242 570 836 1002 1263 1445 1740 2184 2410 2757 2963 3229 3491 3741 3853 3983 4290 4490 4892 5081 5199 5359 5857 6083 6280 6523 6718 6806 7050 7513 7771 7940 8105 8436 8672 8891 9146 9406 9661 9957 10131 10433 10664 10843 11196 11381 11561 11764 12023 12219 12428 12699 12882 12998 13167 13601 13796 14180 14529 14765 15046 15329 15529 15624 15900 16304 16527 16751 17088 17263 17444 17768 17936 18091 18299 18610 18867 19188 19365 19786 19866 20017 20159 20425 20740 20912 135 294 591 854 1070 1298 1527 1897 2258 2481 2778 2995 3256 3572 3748 3890 4103 4310 4530 4905 5090 5202 5415 5861 6088 6305 6601 6723 6807 7335 7522 7793 7969 8131 8454 8681 8934 9168 9413 9796 9995 10234 10525 10693 10938 11207 11393 11575 11785 12g71 12253 12548 12736 12893 13006 13245 13602 13886 14194 14563 14776 15126 15353 15533 15662 15933 16313 16563 16805 17099 17281 17537 17826 17941 18132 18306 18681 18871 19200 19421 19790 19898 20026 20167 20433 20747 20930 152 326 607 863 1077 1339 1567 1946 2340 2488 2820 3045 3289 3638 3762 3912 4118 4312 4550 4918 5099 5217 5434 5936 6113 6363 6623 6734 6890 7363 7565 7811 7983 8152 8456 8707 8954 9204 9416 9798 9996 10235 10546 10709 10972 11208 11408 11597 11801 12103 12332 12572 12765 12916 13011 13295 13614 13923 14258 14565 14907 15145 15375 15536 15677 16026 16314 16571 16855 17102 17299 17555 17836 17945 18141 18377 18691 1894J 19423 19793 19911 20043 20250 20542 20756 20937 kl. 8ste üjst: 14261 m. z. 14281 Alles werd opgeborgen en vrii goed ging het naar Stanislawow. Daar waren wii om 3 uur en wilden daar wat warms drinken en dan door. Toen wii echter een poos binnen hadden gezeten, misten wij den moed om verder te gaan en besloten daar te overnachten, althans een uur of wat te slapen. De volgende dagen hebben minder moeilükheden opgeleverd, al was het niet altijd rozengeur en maneschün. In Jassy hadden wü een onbeschrijflijk vuil hotel. Daar was het ook weer half drie eer wü er waren. I11 Bucarest waren wü Zondagavond om half twaalf. Ook voor andere deelnemers waren er tallooze moeilükheden. Leest u eens het volgende staaltje van doorzettingsvermo gen van het Studebaker-team v. d. Heij den, Bakker, Schut en Habuit: Zfj hebben onderweg een langdurig op onthoud gehad, veroorzaakt door een on verlichte boerenkar in de buurt van Ulm, waarvoor zii moesten uitwijken toen zij deze op het laatste moment uit den dichten mist zagen opdoemen. Door de gladheid van den weg reden zii tegen een boom. waardoor de wagen zoo ernstig be schadigd werd, dat zii niet verder meer konden rijden. Van der Heyden keerde per trein naar Den Haag terug om een nieuwen wagen te halen en daarmede zijn zij thans na geforceerde dagmarschen be houden te Athene aangekomen. Hier zullen wü het thans bii laten. Plaatsruimte ontbreekt ons om er meer van te vertellen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 7