ZZIZ,Krl0SSM'm ku""°
Landhuisstof
Oost-Indië.
GEMENGD NIEUWS
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 21 APRIL 1934.
Salon de Coiffure Salon de Beauté
Speciaal Haarverven, Haarwerken,
Electrische Ontharing,
PERMANENT WAVE.
Maison Gerriis,
De berechting
van de muiterij op
De Zeven Provinciën'
Sproeten komen vroeg' in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Spriifol. Bij alle Drogisten.
vp^h" e" hem,e,hell'naen, tol dl|S.
Binnenland
het drama te reel m ijk.
rotterdamsche jongens op
avontuur.
typhus op de „streefkerk".
120 c M. breed
Indanthren
13 et. per e9
J. DUNSELMAN. Keizerstraat 24
Buitenland
Er is gewoon Krentenbrood en I
er is Krentenbrood van Krigée
MKT DEN JflEUWEX DIESELTREIN.
MET DEX IEUWEX DIESELTREIX.
De Tweede Kamerlieden -ïjn Vrijdag
middag op touraée gegaan Een «dn°odi-
ging van de directie der Nederlandse
Spoorwegen om eens een tochtje met den
nieuwen Dieseltrein te maken hebben onze
volksvertegenwoordigers als een prettige
afwisseling in hun grauwe Kamerbezig
heden gaarne aanvaard.
Het spreekt dat een verzameling van
zoovele nationale beroemdheden sterk de
aandacht trok op het anders zoo stille
Staatsspoorstation, waar de fonkelnieuwe
Dieseltrein op zijn kostbaren last langs het
eerste perron geduldig stond te wachten.
De spoorwegen hadden uitgebreide
maatregelen genomen om de gewone rei
zigers van het eerste perron af te houden
en met een stevige afzetting de toegangen
gebarriceerd.
In hadden 67 Kamerleden de
uitaoodiging aanvaard. Ook de voorzitter
der Tweede Kamer jhr. mr. Ruys de Bee-
renbrouck was van de partij.
NIEUWE IJK WET.
Ingediend is het wetsontwerp, inhou
dende een nieuwe regeling betreffende
de maten, gewichten, meet- en weegwerk
tuigen. De toelichting wijst erop, dat de
IJkwet" niet meer voldoet aan de
eischen, welke in het licht van de thans
geldende opvattingen en behoeften mo
gen worden gesteld. Zij is verouderd.
In vergelijking met het buitenland is
de Nederlandsehe IJkwetgeving in den
loop der jaren belangrijk ten achter ge
komen.
Zoo is Nederland één der weinige lan
den, waar overheidstoezicht op benzine
pompen en automatische weegwerktuigen
geheel ontbreekt. Een geheel nieuwe
IJkwet, die verdere overheidscontrole
voor die dingen brengt, lijkt de regeering
de beste oplossing. Het onderhavige wets
ontwerp heeft die strekking.
HARLINGEN'S NIEUWE
REDDINGBOOT.
Binnenkort in dienst.
Nu Harlinger. met baar zeer verbeterde
en modern geoutilleerde haven in het
scheepvaartverkeer buitengaats en ook
binnenlandsch een andere rol zal gaan
spelen, kan de oude reddingsboot „G. A.
den Tex" niet meer aan de moderne
eischen voldoen.
Dezer dagen zal de Harlinger haven
een nieuwe motor reddingboot binnen hare
wallen kunnen begroeten. De nieuwe
reddingboot is vervaardigd te Katwijk
aan Zee ea wordt bewogen door een
Fordsonmotor van 80 P.K. De driebladige
schroef steekt niet buiten den romp uit,
maar is in een koker gebouwd, die haar
rondom beschermt. De schroef zit dus
nooit in deu weg, wanneer de boot te
water moet worden gelaten of over ondiep
ten moet varen. De stuurinrichting b.e-
Staat uit een afneembaar roer met helm-
Stok. Onder de zitbanken bevinden zich
luchttanks. De boot is gemaakt van teak
hout en zal plaats kunnen bieden aan
tachtig personen.
Vanwege de N.- en Zuid-Hoilandsche
Reddiugs-Maatschappij wordt deze nieuwe
boot te Hartingen gestationeerd voor het
waarnemen van diensten in het zeegebied
tusschen Harlingen en Vlieland, Ter
schelling en tevens voor den dienst op
het Flevomeer.
VICfi-ADMIRAAL J. F. OSTEN.
Naar aanleiding van het a_s. heengaan
van Admiraal Osten. die op zijn verzoek
wegens langdurigeu dienst zal worden ge-
pensionneerd, schrijft het „Handelsblad":
In hein zal dan een der prominente fi
guren onze zeemacht verlaten. Wij geven
hier thans enkele data en feiten uit zijn
marine-carrière.
Johamies Franciscus Osten, te Batavia
geboren op 14 September 1879, werd even
voor zijn twintigsten verjaardag adelborst
eerste klasse. In Juni 1902 kwam zijn be
noeming tot luitenant ter zee tweede
klasse, een jaar later volgde die tot luite
nant ter zee der eèrste klasse. Op 1 Mei
1922 werd hij kapitein-luitenant ter zee en
in dien rang ging hij in 1926 met de „Fio-
res" naar Indië. Hü was er dienstdoend
eskadercommandant en werd later com
mandant van Sumatra. Op dien post werd
hii in Dec. 1927 bevorderd tot kapitein ter
zee. In 1929 repatrieerde hij, werd in Ne
derland bü den Marinestaf geplaatst, en
toen de toenmalige commandant der zee
macht in Ned. Oost-Indië, vice-adniiraal
A. ten Broecke Hoekstra, in 1931 den
dienst ging verlaten, werd de heer Osten
tot zijn opvolger benoemd.
Met de „Jolian de Witt" vertrok hij naar
zi.ju nieuwe bestemming, waar hij in Ja
nuari 1931 aankwam, toen het schip de
haven van Tandjong Priok binnen voer,
werden dertien saluutschoten gelost door
de „Flores" en.... „De Zeven Provin-
ciëiT, het schip, dat twee jaar later zulk
een pijnlijke reputatie zou verwerven en
den Commandant der Zeemacht de meest
ncwogen en ook de meest onaangenaamste
momenten in zijn marine-loopbaan zou be
zorgen.
fn December 1932 werd de heer Osten
bevorderd tot viee-admiraal en in October
van het vorige jaar werd hü eervol van
zun ambt ontheven.
Zün opvolger is schout-bü-nacht M. H.
van Duim, die in Februari j.1. zijn ambt
aanvaard heeft.
De verdiensten van den vice-admiraal
usien zun meermalen van regeeringswege
is b" ridder «n de Orde van
den Ned Leeuw, officier in de orde van
rw f( .aSSa"' ?racer van de Bereteekens
1UOfi ioineXPe1tleS in 18961900 en
-1> .1J)1®; en drager van verschillende
buitenlandsehe ordeteekenen.
Spoorstraat 04 106 Tol. 457.
ZOMERDIENSTREGELING K. L. M.
Wij ontvingen een exemplaar van de
zomerdienstregeling 1934, welke met in
gang van de vertrekken van de machines
van 2 en 3 Mei a.s. resp. van Batavia en
Amsterdam, van kracht wordt.
Uit deze dienstregeling blijkt, dat thans
de afstand AmsterdamBatavia en om
gekeerd in 74 dag gevlogen wordt, d.w.z.
in korteren tyd, dan ooit tevoren in re
gelmatige dienst op Indië werd uitgevoerd.
Deze versnelling in het tempo wordt
gevonden door de verlenging van de
eerste drie, resp. laatste drie dagtrajec
ten, De praktijk heeft nJ. uitgewezen,
dat op het traject Amsterdam—Jask en
omgekeerd gedurende de zomermaanden
het weer zeer goed is, zoodat eventueel
op deze trajecten gedeeltelijk bij nacht
zal kunnen worden gevlogen, indien te
genwind of een andere oorzaak vertra
ging heeft doen ontstaan.
PLANNEN VOOR STRATOSFEER
TOCHT.
Mevrouw Piccard, de echtgenoote van
dr. Jean Piccard, tweelingbroer van den
beroemden Belgischen stratosfeerreiziger.
Piccard, zal haar echtgenoot vergezellen
op een tocht naar de stratosfeer, welke
deze voornemens is in Juli of Augustus
a.s. van Detroit uit te ondernemen.
Mevrouw Piccard zal den ballon be
sturen, terwijl haar echtgenoot de weten
schappelijke instrumenten zal bedienen
ter bestudeering van de kosmische stralen.
Men wil na zonsondergang opstijgen en
tot het aanbreken van den dag in de lucht
blijven. De bedoeling is slechts om de
bestaande gegevens ©ver de stratosfeer
uit te breiden en niet om oude records
te breken.
Dr. Piccard zal gebruik make van den
ballon en de gondel, waarin luitenant
Settle en majoor Fordney verleden jaar
17'/2 KM. zijngestegen.
IJSBERGEN IN DEN ATLANTISCHEN
OCEAAN.
Reuter meldt uit Boston:
Er zij tl speciale maatregelen genomen
om de stoomschepen die de z.g. noorde
lijke route in den Atlantischen Oceaan
volgen, te waarschuwen voor de aanwezig
heid van 39 groot© ijsbergen, die in de
buurt van de groote Banken gesignaleerd
zijn. Tien van deze ijsbergen bevinden
onder de oppervlakte.
Men verwacht een zeer groot aantal
ijsbergen dit jaar.
DE LUCHTWEDSTRIJD LONDEN—
MELBOU2XE.
Naar de Nw. Rott. Ct. verneemt is de be
langstelling voor de LondenMelbourne-
race, welke in October zal worden gehou
den, stijgende.
Het aantal passagiers, dat zich voor
waardelijk bij de K. L. M. heeft opgegeven,
is thans reeds 5. Daaronder zijn ook eenige
Engelschen. Tot dusver hebben de Impe-
rial Airways niet met passagiersvliegtuigen
ingeschreven, zoodat Engelschen, die de
reis willen medemaken, zich bij de K. L. M.
hebben gemeld.
SNELVERVOER NAAR CHINA.
Samenwerking van K.L.M. met
JavaChinaJapan-Lijn.
Tusschen de Koninklijke Luchtvaart-
Maatschappij en de Java—China—Japan-
Lijn is een overeenkomst gesloten tot het
combineeren van het passagiersvervoer
per vliegtuig en per boot naar het Verre
Oosten. Dientengevolge zal er van 1 Mei
af om de twee weken gelegenheid bestaan
om in 13è dag van Amsterdam naar Hong
kong, in 17J dag naar Sjanghai te reizen.
De Indië-vliegtuigen der K.L.M., die
eiken Donderdag Schiphol verlaten, lan
den dezen zomer een week later in Bata
via om elf uur des morgens. In onmiddel
lijke aansluiting hierop, n.1. om halféén,
vertrekt Donderdags om de veertien da
gen een schip der Java-China-Japan Lijn
naar Hongkong, Amoy en Sjanghai. Zes
dagen na de afvaart uit Tandjong Priok
wordt Hongkong aangegaan, vier dagen
later is Sjanghai bereikt.
Deze snelle verbinding met China be
staat echter alleen voor passagiers: de
luchtpost wordt als vroeger te Singapore
gelost en vandaar naar China vervoerd,
zulks in verband met het feit, dat boven
genoemde dienst BataviaSjanghai een
veertiend aagsche is.
POSITIEBEPALING VOOR VER
DWAALDE VLIEGERS.
Een nieuwe methode om verdwaalde
vliegers in de gelegenheid te stellen hun
positie te bepalen, is met groot succes in
rrankryk toegepast.
Alle spoorwegstations op de lyn tus
schen Parijs en Deaville hebben hun
naam met groote witte letters tusschen de
rails geschreven.
Een aantal vliegtuigen, onder leiding
van den bekenden piloot Dieudonné Cos-
tes heeft dit systeem beproefd en gecon
stateerd dat ondanks het ongunstige weer
gedurende de vlucht de namen zelfs op
vry groote hoogte duidelyk te lezen wa
ren.
tnI>ei 1>iloien Xfrklaren> dat deze namen
tusschen de rails veel duidelijker te lezen
zun, dan die geschreven op daken van
ver de gewoonte was.
Bij de voortzetting van de zitting van
den Zeekrijgsraad bleek uit het verhoor
van den beklaagde den luitenant ter zee
der derde klasse J. G. Stegeman. dat deze
het hem ten laste gelegde ontkent. Hij
was evenals de luitenant ter zee der derde
klasse P. Cool vijf maanden in Ned.-Indië.
Hij vertelt hoe hij uit zijn kooi is gelicht
door Inlanders, die met de punt van de
bajonet in den bultzak prikten. Daarna
drongen deze Inlandsche schepelingen
de luitenants ter zee der derde klasse Ste
geman en Cool uit de hut en brachten hen
naar het vooruit, waar zij o.a. de opmer
king hoorden: „Als zij zich niet overgeven,
dan gaat dit stelletje het eerst om zeep".
Tijdens hun bevrijding door den korpo
raal Boshart zei deze: „U is nog jong, U
heeft nog veel te leeren. We gaan alle
maal naar den bliksem
De positie van den luitenant ter zee
Van Boven was zeer moeilijk, daar deze
weinig steun van de oudere officieren
kreeg. Van dezen had de luitenant ter zee
der tweede klasse D. Dekker, zonder
daartoe machtiging te hebben, contact met
de muiters gezocht. De officieren van den
Marine Stoomvaart Dienst verleenden
eerder tegenwerking dan medewerking,
hetgeen blijkt uit het advies van officier
van den Marine Stoomvaart Dienst der
tweede klasse L. de Wilde, gegeven in
bijzijn van den korporaal Boshart om de
geweren terug -te geven. ,.Wij doen er
toch niets mee". Het gebrek aan eensge
zindheid was zeer pijnlijk.
Wanneer het laatste beklaagde-verhoor
is geëindigd protesteert de luitenant ter
zee der tweede klasse D. Dekker tegen
een verklaring van zijn medebeklaagde
den luitenant ter zee der derde klasse E.
Ritsema van Eek, als zou hij onmiddellijk
na aflossing van den wachtpost weer zijn
weggeloopen.
De fiscaal vraagt beklaagde den lui
tenant ter zee der eerste klasse W. F. J.
Fels: „Was het u bekend dat op den
avond van 4 Februari 1933 op u. als offi
cier van dienst, chef van de wacht-divisie,
de verplichting rustte aan boord te blij
ven?"
Beklaagde verzoekt overleg te mogen
plegen met zijn raadsman, hetgeen wordt
toegestaan.
De raadsman van beklaagde: ..Mag ik
antwoorden namens beklaagde?"
President: „Ik wensch een antwoord
van beklaagde zelf", waarop beklaagde
Fels antwoordt; „Ik geef toe formeel ver
plicht te zijn geweest aan boord te blijven,
doch door mijn ongelukkigen psychischen
toestand heb ik dit toen niet gerealiseerd".
Komende tot zijn requisitoir constateert
de fiscaal dat hetgeen alle beklaagden is
ten laste gelegd betreffende de algemeene
omstandigheden waaronder de muiterij uit
brak. geen nader bewijs behoeft, na het
toegeven van getuigen en beklaagden bei
den.
Wat het tweede deel van de ten laste
legging betreft, constateert de fiscaal dat
de beklaagden getuige waren van een col
lectief misdrijf tegen ondergeschiktheid,
welk misdrijf tegen hen was gericht.
Voorts is bewezen, dat de beklaagden
in het belang der zaak met alle ten dienste
staande middelen tucht en orde hadden
moeten herstellen; dat beklaagden hebben
ingezien, dat de tucht en orde alleen door
maatregelen van geweld konden worden
hersteld; dat geen enkele maatregel van
geweld is genomen: dat de beklaagden
de luitenant ter zee der tweede klasse
D. Dekker en de luitenants ter zee der
derde klasse J. A. Agelink van Rentergem
en A. N. baron de Vos van Steenwijk
hebben nagelaten hun wettelijken plicht te
vervullen om de orde te herstellen, o.a.
bij de bestorming van de brug. het behou
den van de radio-hut; dat de luitenant ter
zee der tweede klasse L. D. de Kroon, de
officieren van den Marine Stoomvaart
Dienst der tweede klasse L. de Wilde, G.
Smits en C. M. W. van Balkom, en de
officier van gezondheid der tweede klas
se H. C. Bos hun plicht hebben verzuimd
om de muiters gewapend tegemoet te
treden, o.a. voor zoover het de genoemde
officieren van den Marine Stoomvaart
Dienst betreft het nalaten van het zich
verschaffen van toegang tot de machine
kamer.
In het requisitoir wordt er voorts nog
op gewezen, dat de beklaagden Fels en
Hornsveld wel is waar niet ten volle oog
getuige waren, doch uit de situatie v.'as
hun het karakter van muiterij toch duide
lijk. Zij waren in staat gewelddadig op te
treden, maar zoo snel mogelijk verwijder
den zij zich zonder kennisgeving van het
schip.
De machteloosheid en radeloosheid van
luitenant ter zee Fels onthief hem niet van
zijn plichten als officier. Hij had de beve
len kunnen overdragen op den op hem in
anciënniteit volgenden zee-officier, doch
in geen geval het schip mogen verlaten,
terwijl luitenant ter zee E. A. Hornsveld
gebrek aan cordaatheid toonde.
Het hoofdbestanddeel van het verweer
van den heer Fels is de abnormale geeste
lijke gesteldheid, doch de fiscaal vereenigt
zich met de conclusie van het rapport van
den psychiator Van Wulfften Palthe. dat
de heer Fels niet lijdende is aan gebrek
kige ontwikkeling en ziekelijke stoornissen,
zoodat hij voor de feiten toerekeningsvat
baar is te achten.
Ten aanzien van de straffen merkte de
fiscaal op. dat deze. daar beklaagden zul
len worden gestraft gelijk medeplichtigen.
moeten worden geregeld naar het misdrijf
waarvan beklaagden getuige zijn geweest.
Motieven tot strafverzachting zijn: het
feit dat buiten hun schuld om het pistool
laden zoo lang duurde, het ontbreken van
krachtige leiding, het slechte voorbeeld
I gegeven door den heer Fels, enz. Deze
motieven gelden in het bijzonder voor de
luitenants ter zee der derde klasse (hun
jeugd, rang en onzelfstandige positie) en
de officieren van den Marine Stoomvaart
Dienst.
Ten aanzien van luitenant ter zee Fels
werd rekening gehouden met diens nervo
siteit en overgevoeligheid, terwijl zijn
totale ongeschiktheid afdoende is bewezen
Voor luitenant ter zee Hornsveld werd
als verzachtende omstandigheid aangeno
men de algemeen menschelijke neiging tot
zelfbehoud en zijn jeugd (23 jaar).
Een verzachtende omstandigheid voor
de luitenants ter zee J. A. Agelink, Van
Rentergem en A. N. baron de Vos van
Steenwijk was het ontbreken van moree-
len steun. Baron De Vos van Steenwijk
toonde de meeste activiteit, doch ook
werd in aanmerking genomen zijn minder
sympathieke houding ten processe, daar
hij wel degelijk uit de radiohut is gejaagd
zonder te voren mededeelingen van lui
tenant ter zee Dekker te hebben ontvan
gen, die zulks vergoelijkten.
Na de pauze schetste de raadsman, de
officier van den Marine Stoomvaart
Dienst der eerste klasse C. B. Eenhoorn,
die luitenant ter zee Fels verdedigde,
dezen beklaagde als een onbeduidenden
jongen, die de figuur van een zee-officier
idealiseerde, doch wiens ideaal een de
bacle werd, wegens zijn stakkerigheid en
armzaligheid. De heer Fels vCerd onder
het masker van kalmte, hoogst nerveus
zijnde, verteerd door een nijpenden angst.
Hij trachtte bij botsingen dien angst
steeds te verbergen en werd door het feit,
dat hij als zee-officier gehandhaafd en
steeds uit medelijden bevorderd werd, tot
een wrak, uitgefloten door de gansche
Nederlandsche natie. Pleiter verzoekt
dezen beklaagde eindelijk te ontslaan uit
een werkkring waarvoor hij nooit heeft
gedeugd en hem een gevangenisstraf op
te leggen gelijk aan den tijd doorgebracht
in preventieve hechtenis.
De raadsman yerdedigde daarna den
officier van den Marine Stoomvaart
Dienst G. Smits. In zijn pleidooi leverde
hij critiek op het feit, dat aan boord van
de „De Zeven Provinciën" 60 procent
van het machinekamer-personeel bestond
uit officieren, die gepasseerd waren, het
geen het motief versterkt dat de officieren
van „bijwagens' geen leiding nemen. De
raadsman verzoekt ten behoeve van den
beklaagde Smits, die onbevreesd zijn leven
ter beschikking stelde, handhaving in den
militairen dienst en vrijspraak.
Hedenochtend halftien volgt het plei
dooi van den raadsman, den officier van
administratie H. C. van 't Hoff. Maandag
23 April komen de overige verdedigers
23 April komen de overige verdedigers
aan het waoord.
|j. Soerabaia, 20 April 1934. Aneta. De Jis-
i aal bij den Zeekrijgsraad heeft in zij re
quisitoir tegen de officieren van de „De
Zeven Provinciën" de volgende straffen
geëischt:
Luit. ter zee le kL W.F. J. Fels 1 jaar
en 6 nind., id. 2e kl. E. M. Hornsveld 1
jaar en 3 mnd., id. 2e kl. L. D. de Kroon
1 jaar, id. 2e kl. D. Dekker 6 mnd., id. 3e
kl. A. E. W. Modderman 1 week, id. 3e kl.
R. Ritsema van Eek 1 week, id. 3e kl. J. A.
Agelink van Rentergem 5 dagen, id. 3e kl.
H. T. Koppen 1 week, id. 3e kl. W. J.
Reynierse, 5 dagen, id. 3e kL A. N. baron
de Vos van Steenwyk 5 dagen, id. 3e kl.
P. Kool 1 week, id. 3e kl. J. G. Stegeman
3 dagen, Off. M.S.D. 2e kl. L. de Wilde
1 jaar, id. 2e kl. G. Smits 2 mnd., id. 2e kl.
C. M. W. van Balkom 5 mnd., Off. van
Gez. 2e kl. H. C. Bos 3 mnd.
Tegen de heeren Fels, Hornsveld, De
Kroon, Dekker, De Wilde, Smits en Van
Balkom werd tevens geëischt ongeschikt
verklaring 0111 in den militairen stand te
blijven, doch zonder ontzegging van de
bevoegdheid om bij de gewapende macht
te dienen.
Voorts aftrek van den tijd, doorgebracht
in preventieve hechtenis voor den duur
van 10 dagen; voor 6 anderen een week.
Ten aanzien van de 3e klassers wordt
geacht, dat zij door den tijd doorgebracht
in preventieve hechtenis hun straf geheel
hebben ondergaan.
VALSCHE BANKBIJETTEN.
De rechtbank te Den Bosch deed uit
spraak in de zaak tegen een fotograaf
te Eindhoven, wien ten laste was gelegd,
dat hij drie koperen platen voor de ver
vaardiging van de voorzijde van valsche
bankbiljetten van honderd gulden einde
October 1933 te Eiiidhoven in voorraad
had. De rechtbank veroordeelde den ver
dachte tot drie jaar gevangenisstraf. De
eisch was vier jaar gevangenisstraf.
BELEEDIGIXG VAN OUD-MINISTER
DONNER.
In de zaak tegen den rijksaccountant R.
Heyne, te Hillegersberg, tegen wien de
officier van justitie op 5 April wegens
beleediging van oud-minister mr. dr. J.
Donner en van een politie-agent, veertien
dagen gevangenisstraf had geëischt, heeft
de vijfde kamer van de rechtbank liet in
terlocutoir vonnis geveld.
Zjj heeft een onderzoek naar de geest
vermogens van den verdachte gelast,
waarmede belast zijn de zenuwartsen dr.
W. M. Donkersloot en dr. S. J. R. de
Monchy. Deze deskundigen zullen ter zit
ting van 31 Mei hun rapport uitbrengen
een
De
Van
door
en toelichten, waan» <1® verder e'- J
tie beveelt. Red.)
Men meldt uit Reeuw» aan de N.R.C.:
I)e Tuinder D. Slappendel aan de Tocht
hi-iKT alhier heeft tegen de politie ver
k aard dat hy in het laatst van November
ES tuicVeu lt!» en 1.30 nachts een
auto zag, rijdende van den LaixdÜL
auto reed de werf van den winkelier
Dam en daarna de Korte Reede op.
De heer Slappendel beduidde
fluiten en roepen, dat de weg niet- ver
kon worden bereden. Hy heeft niet de
bestuurder by het hek voor zyn woning
staan praten. De bestuurder was erB
zenuwachtig en verklaarde iemand te heb
ben weggebracht en nu den weg kwyt te
zijn. De heer S. heeft de politie een sig
nalement opgegeven van den persoon en
den auto.
Van deze verklaring is door de poutie-
proces-verbaal opgemaakt.
De vorige week Zaterdag kreeg de
Rotterdamsche politie aangifte van een
paar ongeruste ouders, dat hun dertien-
jarig zoontje niet thuis was gekomen.
Enkele uren later verscheen de vader
van een 16-jarigen jongen, en deelde
mede, dat ook zijn zoon spoorloos was
verdwenen.
Tot Woensdagmorgen bleven de jon
gens weg en geen spoor werd van hen
ontdekt. Tegen den middag ontving de
rivierpolitie tot haar groote verbazing
een telegram uit Londen, waarin vermeld
werd, dat ze aan boord van het s.s. „Alde-
ramin" waren aangetroffen.
De jongens waren Zaterdagmorgen by
het inladen van de dieren en tijdens het
aan boord gaan van het personeel van
Sarrasani aan boord geslopen en hadden
zich daar verstopt.
Naar nader is gebleken bevindt zich op
het stoomschip nog een derde versteke
ling, n.1. een 25-jarige meneer uit Alk
maar, die ook kans gezien had ongemerkt
aan boord te komen at> zich daar te ver
stoppen, tot dat het schio in volle ze;
was. De drie verstekelingen zullen zoo
snel mogelyk naar Rotterdam worden
teruggezonden.
Een speciale verslaggever van „Het
Volk" heeft te Antwerpen een onderhoud
gehad met den kapitein van het Rotter
damsche stoomschip „Streefkerk", waar
van de bemanning door typhus was aan
getast, hetwelk Donderdagnacht te Ant
werpen is aangekomen.
Op 21 Maart vertrokken wü, aldus de
kapitein, met een lading Indische produc
ten van Colombo en reeds op den Indi-
schen Oceaan werd hofmeester Bonte
ziek. Op volle zee praaiden wü de „Port
Bowen", een Engelsch schip, waarvan de
dokter toen naar ons schip overkwam om
hulp te verleenën. Spoedig daarop wérd
de tweede machinist ziek en den dag daar
op nog een derde officier. Op 28 Maart
overleed de hofmeester. Op zeemanswijze
hebben wij hem begraven.
Ik besloot nu, een noodhaven aan te
doen en Aden binnen te loopen. Daar heb
ik drie dokters geraadpleegd, twee Indiërs
en een Engelsche luitenant-kolonei, die
mji allen adviseerden, gewoon door te va
ren: „Het is niet gevaarlijk!"
In Suez zoowel als in Port-Saïd hebben
wü weer twee dokters aan boord gehad,
een eigen dokter en een gouvernements
dokter. Maar de vijf zieken knapten niet
op en daarom hebben wü hen in Port-Saïd
in het Engelsche hospitaal achtergelaten.
Het zal voor de familieleden ebn gerust
stelling zijn, te weten, dat dit een uitste
kend hospitaal is.
Later heb ik vernomen, dat de stuur
mansleerling Doekse daar is overleden.
Voorzorgen tegen besmetting.
En de oorzaak?
De oorzaak, zei de kapitein, ligt in
het duister. Zoodra de hofmeester ziek
was, heb ik al het water laten koken, al
leen gekookte groente laten eten, niets
versch gebruikt, alle eetgerei in kokend
water gezet en voortdurend het heele schip
laten desinfecteeren. Het drinkwater, in
Port-Saïd geanalyseerd, bleek goed te zijn.
Van de dertien officieren verloren wij
door de ziekte acht: één overleed op het
schip, vijf lieten wij ziek in Port-Saïd
achter en twee in Algiers. Zes van de zie
ken behooren tot de messroom. Van de
mindere bemanning werd niemand aange
tast en ook op de overige officieren schijnt
de ziekte veel minder vat te hebben gehad.
De stemming aan boord bleef voortdu
rend goed, ook onder de moeilijke omstan
digheden. Wij hadden een goede verpleeg
ster als passagier aan boord en die heeft
gedurende de reis haar uitnemende mede
werking volop gegeven. Ook de zieken
hielden den moed er in. De verschijnselen
zijn dan ook niet zoo hevig geweest, al
was de verpleging van zoovele zieken' op
een zoo gedunde bemanning natuurlük
zwaar.
Kon het werk Dog voldoende ver
richt worden?
Ach, wü hadden voortdurend men-
schen om wacht te loopen. Zelf heb ik
wacht geloopen, de tweede stuurman was
er ook nog en wij hebben elkaar voortdu
rend afgewisseld.
hebben w« het «chip
S» oi' CHS-lakens, lijfgoed en alles
Vin vKf iln HHtsmettingsoplossing
van vuf pct.lysol, daarna werd het noe
Onlf if° en in de 2011 eedroogd.
maakt Tb',,werden erondig schoonge-
is Fn dat mifi dat er werk verricht
ii et 200 weinig menschen!
nffi'- ers' waar de Plaatsvervangende
SX™ b°0nl zd" tornen, heb-
gedaan De T?™* ziektegevallen voor-
autoriteiten hem" 'erpscbe eezondheids-
zocht en rt hebben man voor man onder
kend hèJia gezondheidstoestand uitste-
onder^ht e"'^ bet Khi» is grondig
leen. u?dl'n.a. vrÜ gegeven. Al-
nu is hst wut lciut geworden Wii
EEN NIEUWE GEVANGENIS 01» Kuy
EILAND.
Op een eiland in de haai van San Fran-
cisco is een nieuwe gevangenis in aan
bouw, waar de 200 gevaarlijkste misdadi-
gers des lands zullen worden opgesloten
en waar het vrijwel uitgesloten is, dat een'
gedetineerde kan ontsnappen.
De cipiers zullen speciaal getraind zyn
in worstelen, boksen en jiu-jitsu; onzicht
bare stralen maken alarm, wanneer
iemand passeert en wanneer iemand die
metaal bii zich heeft, hetzij een mes, ge
weer of andere wapens, de poorten nadert,
treden luidsprekers in werking.
ONTPLOFFING IN EEN KRUIT
MAGAZIJN.
Reeds 68 lijken geborgen.
Reuter meldt uit Peking:
Volgens een uit Dolomor ontvangen
bericht, is op den militairen post nabij
de stad Tsjinfoe een Chiueesch kruit
magazijn in de lucht gevlogen. Een groot
aantal personen is om het leven geko»
men. Tot dusver heeft men reeds 63 lijken
geborgen.
De oorzaak der ontploffing is nog niet
bekend.
ONLUSTEN TE KOPENHAGEN.
Het is Woensdagavond tot ernstige on
geregeldheden te Kopenhagen gekomen.
In een in het Oosten van de stad gele
gen park organiseerde de revolutionnaire
vakvereenigingsoppositie, ondanks het
politieverbod een betooging, waaraan on
geveer 4000 personen deelnamen.
Kort na het begin van de demonstratie
arriveerden zes overvalcommando's, als
mede agenten te paard, die de menigte
uiteenjoegen. Het kwam tot botsingen,
waarbij de leider van de bereden politie
door steenworpen aan het hoofd zwaar
gewond werd. Ook de paarden werden
mishandeld.
In de havenwijken kwam het eveneens
tot botsingen met de politie. Op verschil
lende plaatsen werden barricaden opge
richt, die door de politie werden verwij
derd. Tegen negen uur was de politie den
toestand meester.
Tegen de revolutionnaire vakbewegings
oppositie zal een onderzoek worden in
gesteld.
Uit Esbjerg wordt gemeld, dat de vak-
vereenigingen besloten hebben morgen
het werk te doen hervatten.
OPSTANDIGE BOEREN IN ITALIË.
De Romeinsche correspondent van den
„Daily Herald" doet mededeeling van een
opstand in een dorp in Midden-Italië.
Wanhopige economische toestanden heb
ben de bevolking van Pratola tot ernstig
verzet tegen de overheid gebracht. Het
dorp was zwaar getroffen door de crisis
in den landbouw, en bovendien door de
aardbeving van het vorige jaar. Hoewel
de regeering het dorp van belasting had
bevryd, gingen de plaatselijke autoriteiten
door met deze te heffen.
Een troep dreigende boeren verscheen
voor het stadhuis, en drong er binnen. Er
werd met steenen gesmeten en groot»
schade aangericht. Eenige carabinieri
werden in hun kazerne belegerd; zy tele
foneerden om hulp. Uit Aquilla kwam
hulp, en, daar de bevolking volhardde
in haar dreigende houding, begonnen de
troepen te schieten. Volgens de officieel»
mededeeling zijn er vier gewonden en één
doode, men vreest echter, dat het aan
tal slachtoffers grooter is. Het dorp wordt
nu bezet gehouden door militairen. D»
onrust is nog groot.
DE HAVENSTAKING IN
DENEMARKEN.
Ongeregeldheden te Kopenhagen.
Woensdagavond zijn te Kopenhagen
ernstige ongeregeldheden voorgekomen.
In een park in het Oosten der stad had
de revolutionnaire vakvereenigingsoppo
sitie ondanks het verbod van de politie
een betooging georganiseerd. Toen een
sterke politiemacht, waaronder bereden
politie, verscheen, die de menigte welk»
op 4000 man geschat werd, uiteen begon
te jagen, kwam het tot botsingen waarbij
ook aan de zjjde van de politie verschei
dene gewonden vielen. Men gooide niet
steenen en sloeg de paarden met stokken.
Ook in het havenkwartier verzamelden
zich in den loop van dén avond herhaal
delijk menigten, waarbij het eveneens tot
botsingen met de politie kwam. Op ver'
schillende plaatsen werden door de be-
toogers barricaden'opgericht, welke de
politie wegruimde. Tegen 9 uur scheen
de politie den toestand overal meester te
zyn.
Op voorstel van den politiepresident
is tegen de revolutionnaire vakvereeni-
gingsoppositie, die overal bij de ongere
geldheden de leiding heeft, een gerechte
lijk onderzoek ingesteld.
Uit Esbjerg wordt gemeld, dat na afloop
van de algemeene staking van 24 uur het
werk hervat zou worden.
Nader wordt gemeld, dat de staking0"
mislukt zijn.