ZZIZ,Krl0SSM'm ku""° Landhuisstof Oost-Indië. GEMENGD NIEUWS HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 21 APRIL 1934. Salon de Coiffure Salon de Beauté Speciaal Haarverven, Haarwerken, Electrische Ontharing, PERMANENT WAVE. Maison Gerriis, De berechting van de muiterij op De Zeven Provinciën' Sproeten komen vroeg' in het voorjaar, koop tijdig een pot Spriifol. Bij alle Drogisten. vp^h" e" hem,e,hell'naen, tol dl|S. Binnenland het drama te reel m ijk. rotterdamsche jongens op avontuur. typhus op de „streefkerk". 120 c M. breed Indanthren 13 et. per e9 J. DUNSELMAN. Keizerstraat 24 Buitenland Er is gewoon Krentenbrood en I er is Krentenbrood van Krigée MKT DEN JflEUWEX DIESELTREIN. MET DEX IEUWEX DIESELTREIX. De Tweede Kamerlieden -ïjn Vrijdag middag op touraée gegaan Een «dn°odi- ging van de directie der Nederlandse Spoorwegen om eens een tochtje met den nieuwen Dieseltrein te maken hebben onze volksvertegenwoordigers als een prettige afwisseling in hun grauwe Kamerbezig heden gaarne aanvaard. Het spreekt dat een verzameling van zoovele nationale beroemdheden sterk de aandacht trok op het anders zoo stille Staatsspoorstation, waar de fonkelnieuwe Dieseltrein op zijn kostbaren last langs het eerste perron geduldig stond te wachten. De spoorwegen hadden uitgebreide maatregelen genomen om de gewone rei zigers van het eerste perron af te houden en met een stevige afzetting de toegangen gebarriceerd. In hadden 67 Kamerleden de uitaoodiging aanvaard. Ook de voorzitter der Tweede Kamer jhr. mr. Ruys de Bee- renbrouck was van de partij. NIEUWE IJK WET. Ingediend is het wetsontwerp, inhou dende een nieuwe regeling betreffende de maten, gewichten, meet- en weegwerk tuigen. De toelichting wijst erop, dat de IJkwet" niet meer voldoet aan de eischen, welke in het licht van de thans geldende opvattingen en behoeften mo gen worden gesteld. Zij is verouderd. In vergelijking met het buitenland is de Nederlandsehe IJkwetgeving in den loop der jaren belangrijk ten achter ge komen. Zoo is Nederland één der weinige lan den, waar overheidstoezicht op benzine pompen en automatische weegwerktuigen geheel ontbreekt. Een geheel nieuwe IJkwet, die verdere overheidscontrole voor die dingen brengt, lijkt de regeering de beste oplossing. Het onderhavige wets ontwerp heeft die strekking. HARLINGEN'S NIEUWE REDDINGBOOT. Binnenkort in dienst. Nu Harlinger. met baar zeer verbeterde en modern geoutilleerde haven in het scheepvaartverkeer buitengaats en ook binnenlandsch een andere rol zal gaan spelen, kan de oude reddingsboot „G. A. den Tex" niet meer aan de moderne eischen voldoen. Dezer dagen zal de Harlinger haven een nieuwe motor reddingboot binnen hare wallen kunnen begroeten. De nieuwe reddingboot is vervaardigd te Katwijk aan Zee ea wordt bewogen door een Fordsonmotor van 80 P.K. De driebladige schroef steekt niet buiten den romp uit, maar is in een koker gebouwd, die haar rondom beschermt. De schroef zit dus nooit in deu weg, wanneer de boot te water moet worden gelaten of over ondiep ten moet varen. De stuurinrichting b.e- Staat uit een afneembaar roer met helm- Stok. Onder de zitbanken bevinden zich luchttanks. De boot is gemaakt van teak hout en zal plaats kunnen bieden aan tachtig personen. Vanwege de N.- en Zuid-Hoilandsche Reddiugs-Maatschappij wordt deze nieuwe boot te Hartingen gestationeerd voor het waarnemen van diensten in het zeegebied tusschen Harlingen en Vlieland, Ter schelling en tevens voor den dienst op het Flevomeer. VICfi-ADMIRAAL J. F. OSTEN. Naar aanleiding van het a_s. heengaan van Admiraal Osten. die op zijn verzoek wegens langdurigeu dienst zal worden ge- pensionneerd, schrijft het „Handelsblad": In hein zal dan een der prominente fi guren onze zeemacht verlaten. Wij geven hier thans enkele data en feiten uit zijn marine-carrière. Johamies Franciscus Osten, te Batavia geboren op 14 September 1879, werd even voor zijn twintigsten verjaardag adelborst eerste klasse. In Juni 1902 kwam zijn be noeming tot luitenant ter zee tweede klasse, een jaar later volgde die tot luite nant ter zee der eèrste klasse. Op 1 Mei 1922 werd hij kapitein-luitenant ter zee en in dien rang ging hij in 1926 met de „Fio- res" naar Indië. Hü was er dienstdoend eskadercommandant en werd later com mandant van Sumatra. Op dien post werd hii in Dec. 1927 bevorderd tot kapitein ter zee. In 1929 repatrieerde hij, werd in Ne derland bü den Marinestaf geplaatst, en toen de toenmalige commandant der zee macht in Ned. Oost-Indië, vice-adniiraal A. ten Broecke Hoekstra, in 1931 den dienst ging verlaten, werd de heer Osten tot zijn opvolger benoemd. Met de „Jolian de Witt" vertrok hij naar zi.ju nieuwe bestemming, waar hij in Ja nuari 1931 aankwam, toen het schip de haven van Tandjong Priok binnen voer, werden dertien saluutschoten gelost door de „Flores" en.... „De Zeven Provin- ciëiT, het schip, dat twee jaar later zulk een pijnlijke reputatie zou verwerven en den Commandant der Zeemacht de meest ncwogen en ook de meest onaangenaamste momenten in zijn marine-loopbaan zou be zorgen. fn December 1932 werd de heer Osten bevorderd tot viee-admiraal en in October van het vorige jaar werd hü eervol van zun ambt ontheven. Zün opvolger is schout-bü-nacht M. H. van Duim, die in Februari j.1. zijn ambt aanvaard heeft. De verdiensten van den vice-admiraal usien zun meermalen van regeeringswege is b" ridder «n de Orde van den Ned Leeuw, officier in de orde van rw f( .aSSa"' ?racer van de Bereteekens 1UOfi ioineXPe1tleS in 18961900 en -1> .1J)1®; en drager van verschillende buitenlandsehe ordeteekenen. Spoorstraat 04 106 Tol. 457. ZOMERDIENSTREGELING K. L. M. Wij ontvingen een exemplaar van de zomerdienstregeling 1934, welke met in gang van de vertrekken van de machines van 2 en 3 Mei a.s. resp. van Batavia en Amsterdam, van kracht wordt. Uit deze dienstregeling blijkt, dat thans de afstand AmsterdamBatavia en om gekeerd in 74 dag gevlogen wordt, d.w.z. in korteren tyd, dan ooit tevoren in re gelmatige dienst op Indië werd uitgevoerd. Deze versnelling in het tempo wordt gevonden door de verlenging van de eerste drie, resp. laatste drie dagtrajec ten, De praktijk heeft nJ. uitgewezen, dat op het traject Amsterdam—Jask en omgekeerd gedurende de zomermaanden het weer zeer goed is, zoodat eventueel op deze trajecten gedeeltelijk bij nacht zal kunnen worden gevlogen, indien te genwind of een andere oorzaak vertra ging heeft doen ontstaan. PLANNEN VOOR STRATOSFEER TOCHT. Mevrouw Piccard, de echtgenoote van dr. Jean Piccard, tweelingbroer van den beroemden Belgischen stratosfeerreiziger. Piccard, zal haar echtgenoot vergezellen op een tocht naar de stratosfeer, welke deze voornemens is in Juli of Augustus a.s. van Detroit uit te ondernemen. Mevrouw Piccard zal den ballon be sturen, terwijl haar echtgenoot de weten schappelijke instrumenten zal bedienen ter bestudeering van de kosmische stralen. Men wil na zonsondergang opstijgen en tot het aanbreken van den dag in de lucht blijven. De bedoeling is slechts om de bestaande gegevens ©ver de stratosfeer uit te breiden en niet om oude records te breken. Dr. Piccard zal gebruik make van den ballon en de gondel, waarin luitenant Settle en majoor Fordney verleden jaar 17'/2 KM. zijngestegen. IJSBERGEN IN DEN ATLANTISCHEN OCEAAN. Reuter meldt uit Boston: Er zij tl speciale maatregelen genomen om de stoomschepen die de z.g. noorde lijke route in den Atlantischen Oceaan volgen, te waarschuwen voor de aanwezig heid van 39 groot© ijsbergen, die in de buurt van de groote Banken gesignaleerd zijn. Tien van deze ijsbergen bevinden onder de oppervlakte. Men verwacht een zeer groot aantal ijsbergen dit jaar. DE LUCHTWEDSTRIJD LONDEN— MELBOU2XE. Naar de Nw. Rott. Ct. verneemt is de be langstelling voor de LondenMelbourne- race, welke in October zal worden gehou den, stijgende. Het aantal passagiers, dat zich voor waardelijk bij de K. L. M. heeft opgegeven, is thans reeds 5. Daaronder zijn ook eenige Engelschen. Tot dusver hebben de Impe- rial Airways niet met passagiersvliegtuigen ingeschreven, zoodat Engelschen, die de reis willen medemaken, zich bij de K. L. M. hebben gemeld. SNELVERVOER NAAR CHINA. Samenwerking van K.L.M. met JavaChinaJapan-Lijn. Tusschen de Koninklijke Luchtvaart- Maatschappij en de Java—China—Japan- Lijn is een overeenkomst gesloten tot het combineeren van het passagiersvervoer per vliegtuig en per boot naar het Verre Oosten. Dientengevolge zal er van 1 Mei af om de twee weken gelegenheid bestaan om in 13è dag van Amsterdam naar Hong kong, in 17J dag naar Sjanghai te reizen. De Indië-vliegtuigen der K.L.M., die eiken Donderdag Schiphol verlaten, lan den dezen zomer een week later in Bata via om elf uur des morgens. In onmiddel lijke aansluiting hierop, n.1. om halféén, vertrekt Donderdags om de veertien da gen een schip der Java-China-Japan Lijn naar Hongkong, Amoy en Sjanghai. Zes dagen na de afvaart uit Tandjong Priok wordt Hongkong aangegaan, vier dagen later is Sjanghai bereikt. Deze snelle verbinding met China be staat echter alleen voor passagiers: de luchtpost wordt als vroeger te Singapore gelost en vandaar naar China vervoerd, zulks in verband met het feit, dat boven genoemde dienst BataviaSjanghai een veertiend aagsche is. POSITIEBEPALING VOOR VER DWAALDE VLIEGERS. Een nieuwe methode om verdwaalde vliegers in de gelegenheid te stellen hun positie te bepalen, is met groot succes in rrankryk toegepast. Alle spoorwegstations op de lyn tus schen Parijs en Deaville hebben hun naam met groote witte letters tusschen de rails geschreven. Een aantal vliegtuigen, onder leiding van den bekenden piloot Dieudonné Cos- tes heeft dit systeem beproefd en gecon stateerd dat ondanks het ongunstige weer gedurende de vlucht de namen zelfs op vry groote hoogte duidelyk te lezen wa ren. tnI>ei 1>iloien Xfrklaren> dat deze namen tusschen de rails veel duidelijker te lezen zun, dan die geschreven op daken van ver de gewoonte was. Bij de voortzetting van de zitting van den Zeekrijgsraad bleek uit het verhoor van den beklaagde den luitenant ter zee der derde klasse J. G. Stegeman. dat deze het hem ten laste gelegde ontkent. Hij was evenals de luitenant ter zee der derde klasse P. Cool vijf maanden in Ned.-Indië. Hij vertelt hoe hij uit zijn kooi is gelicht door Inlanders, die met de punt van de bajonet in den bultzak prikten. Daarna drongen deze Inlandsche schepelingen de luitenants ter zee der derde klasse Ste geman en Cool uit de hut en brachten hen naar het vooruit, waar zij o.a. de opmer king hoorden: „Als zij zich niet overgeven, dan gaat dit stelletje het eerst om zeep". Tijdens hun bevrijding door den korpo raal Boshart zei deze: „U is nog jong, U heeft nog veel te leeren. We gaan alle maal naar den bliksem De positie van den luitenant ter zee Van Boven was zeer moeilijk, daar deze weinig steun van de oudere officieren kreeg. Van dezen had de luitenant ter zee der tweede klasse D. Dekker, zonder daartoe machtiging te hebben, contact met de muiters gezocht. De officieren van den Marine Stoomvaart Dienst verleenden eerder tegenwerking dan medewerking, hetgeen blijkt uit het advies van officier van den Marine Stoomvaart Dienst der tweede klasse L. de Wilde, gegeven in bijzijn van den korporaal Boshart om de geweren terug -te geven. ,.Wij doen er toch niets mee". Het gebrek aan eensge zindheid was zeer pijnlijk. Wanneer het laatste beklaagde-verhoor is geëindigd protesteert de luitenant ter zee der tweede klasse D. Dekker tegen een verklaring van zijn medebeklaagde den luitenant ter zee der derde klasse E. Ritsema van Eek, als zou hij onmiddellijk na aflossing van den wachtpost weer zijn weggeloopen. De fiscaal vraagt beklaagde den lui tenant ter zee der eerste klasse W. F. J. Fels: „Was het u bekend dat op den avond van 4 Februari 1933 op u. als offi cier van dienst, chef van de wacht-divisie, de verplichting rustte aan boord te blij ven?" Beklaagde verzoekt overleg te mogen plegen met zijn raadsman, hetgeen wordt toegestaan. De raadsman van beklaagde: ..Mag ik antwoorden namens beklaagde?" President: „Ik wensch een antwoord van beklaagde zelf", waarop beklaagde Fels antwoordt; „Ik geef toe formeel ver plicht te zijn geweest aan boord te blijven, doch door mijn ongelukkigen psychischen toestand heb ik dit toen niet gerealiseerd". Komende tot zijn requisitoir constateert de fiscaal dat hetgeen alle beklaagden is ten laste gelegd betreffende de algemeene omstandigheden waaronder de muiterij uit brak. geen nader bewijs behoeft, na het toegeven van getuigen en beklaagden bei den. Wat het tweede deel van de ten laste legging betreft, constateert de fiscaal dat de beklaagden getuige waren van een col lectief misdrijf tegen ondergeschiktheid, welk misdrijf tegen hen was gericht. Voorts is bewezen, dat de beklaagden in het belang der zaak met alle ten dienste staande middelen tucht en orde hadden moeten herstellen; dat beklaagden hebben ingezien, dat de tucht en orde alleen door maatregelen van geweld konden worden hersteld; dat geen enkele maatregel van geweld is genomen: dat de beklaagden de luitenant ter zee der tweede klasse D. Dekker en de luitenants ter zee der derde klasse J. A. Agelink van Rentergem en A. N. baron de Vos van Steenwijk hebben nagelaten hun wettelijken plicht te vervullen om de orde te herstellen, o.a. bij de bestorming van de brug. het behou den van de radio-hut; dat de luitenant ter zee der tweede klasse L. D. de Kroon, de officieren van den Marine Stoomvaart Dienst der tweede klasse L. de Wilde, G. Smits en C. M. W. van Balkom, en de officier van gezondheid der tweede klas se H. C. Bos hun plicht hebben verzuimd om de muiters gewapend tegemoet te treden, o.a. voor zoover het de genoemde officieren van den Marine Stoomvaart Dienst betreft het nalaten van het zich verschaffen van toegang tot de machine kamer. In het requisitoir wordt er voorts nog op gewezen, dat de beklaagden Fels en Hornsveld wel is waar niet ten volle oog getuige waren, doch uit de situatie v.'as hun het karakter van muiterij toch duide lijk. Zij waren in staat gewelddadig op te treden, maar zoo snel mogelijk verwijder den zij zich zonder kennisgeving van het schip. De machteloosheid en radeloosheid van luitenant ter zee Fels onthief hem niet van zijn plichten als officier. Hij had de beve len kunnen overdragen op den op hem in anciënniteit volgenden zee-officier, doch in geen geval het schip mogen verlaten, terwijl luitenant ter zee E. A. Hornsveld gebrek aan cordaatheid toonde. Het hoofdbestanddeel van het verweer van den heer Fels is de abnormale geeste lijke gesteldheid, doch de fiscaal vereenigt zich met de conclusie van het rapport van den psychiator Van Wulfften Palthe. dat de heer Fels niet lijdende is aan gebrek kige ontwikkeling en ziekelijke stoornissen, zoodat hij voor de feiten toerekeningsvat baar is te achten. Ten aanzien van de straffen merkte de fiscaal op. dat deze. daar beklaagden zul len worden gestraft gelijk medeplichtigen. moeten worden geregeld naar het misdrijf waarvan beklaagden getuige zijn geweest. Motieven tot strafverzachting zijn: het feit dat buiten hun schuld om het pistool laden zoo lang duurde, het ontbreken van krachtige leiding, het slechte voorbeeld I gegeven door den heer Fels, enz. Deze motieven gelden in het bijzonder voor de luitenants ter zee der derde klasse (hun jeugd, rang en onzelfstandige positie) en de officieren van den Marine Stoomvaart Dienst. Ten aanzien van luitenant ter zee Fels werd rekening gehouden met diens nervo siteit en overgevoeligheid, terwijl zijn totale ongeschiktheid afdoende is bewezen Voor luitenant ter zee Hornsveld werd als verzachtende omstandigheid aangeno men de algemeen menschelijke neiging tot zelfbehoud en zijn jeugd (23 jaar). Een verzachtende omstandigheid voor de luitenants ter zee J. A. Agelink, Van Rentergem en A. N. baron de Vos van Steenwijk was het ontbreken van moree- len steun. Baron De Vos van Steenwijk toonde de meeste activiteit, doch ook werd in aanmerking genomen zijn minder sympathieke houding ten processe, daar hij wel degelijk uit de radiohut is gejaagd zonder te voren mededeelingen van lui tenant ter zee Dekker te hebben ontvan gen, die zulks vergoelijkten. Na de pauze schetste de raadsman, de officier van den Marine Stoomvaart Dienst der eerste klasse C. B. Eenhoorn, die luitenant ter zee Fels verdedigde, dezen beklaagde als een onbeduidenden jongen, die de figuur van een zee-officier idealiseerde, doch wiens ideaal een de bacle werd, wegens zijn stakkerigheid en armzaligheid. De heer Fels vCerd onder het masker van kalmte, hoogst nerveus zijnde, verteerd door een nijpenden angst. Hij trachtte bij botsingen dien angst steeds te verbergen en werd door het feit, dat hij als zee-officier gehandhaafd en steeds uit medelijden bevorderd werd, tot een wrak, uitgefloten door de gansche Nederlandsche natie. Pleiter verzoekt dezen beklaagde eindelijk te ontslaan uit een werkkring waarvoor hij nooit heeft gedeugd en hem een gevangenisstraf op te leggen gelijk aan den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis. De raadsman yerdedigde daarna den officier van den Marine Stoomvaart Dienst G. Smits. In zijn pleidooi leverde hij critiek op het feit, dat aan boord van de „De Zeven Provinciën" 60 procent van het machinekamer-personeel bestond uit officieren, die gepasseerd waren, het geen het motief versterkt dat de officieren van „bijwagens' geen leiding nemen. De raadsman verzoekt ten behoeve van den beklaagde Smits, die onbevreesd zijn leven ter beschikking stelde, handhaving in den militairen dienst en vrijspraak. Hedenochtend halftien volgt het plei dooi van den raadsman, den officier van administratie H. C. van 't Hoff. Maandag 23 April komen de overige verdedigers 23 April komen de overige verdedigers aan het waoord. |j. Soerabaia, 20 April 1934. Aneta. De Jis- i aal bij den Zeekrijgsraad heeft in zij re quisitoir tegen de officieren van de „De Zeven Provinciën" de volgende straffen geëischt: Luit. ter zee le kL W.F. J. Fels 1 jaar en 6 nind., id. 2e kl. E. M. Hornsveld 1 jaar en 3 mnd., id. 2e kl. L. D. de Kroon 1 jaar, id. 2e kl. D. Dekker 6 mnd., id. 3e kl. A. E. W. Modderman 1 week, id. 3e kl. R. Ritsema van Eek 1 week, id. 3e kl. J. A. Agelink van Rentergem 5 dagen, id. 3e kl. H. T. Koppen 1 week, id. 3e kl. W. J. Reynierse, 5 dagen, id. 3e kL A. N. baron de Vos van Steenwyk 5 dagen, id. 3e kl. P. Kool 1 week, id. 3e kl. J. G. Stegeman 3 dagen, Off. M.S.D. 2e kl. L. de Wilde 1 jaar, id. 2e kl. G. Smits 2 mnd., id. 2e kl. C. M. W. van Balkom 5 mnd., Off. van Gez. 2e kl. H. C. Bos 3 mnd. Tegen de heeren Fels, Hornsveld, De Kroon, Dekker, De Wilde, Smits en Van Balkom werd tevens geëischt ongeschikt verklaring 0111 in den militairen stand te blijven, doch zonder ontzegging van de bevoegdheid om bij de gewapende macht te dienen. Voorts aftrek van den tijd, doorgebracht in preventieve hechtenis voor den duur van 10 dagen; voor 6 anderen een week. Ten aanzien van de 3e klassers wordt geacht, dat zij door den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis hun straf geheel hebben ondergaan. VALSCHE BANKBIJETTEN. De rechtbank te Den Bosch deed uit spraak in de zaak tegen een fotograaf te Eindhoven, wien ten laste was gelegd, dat hij drie koperen platen voor de ver vaardiging van de voorzijde van valsche bankbiljetten van honderd gulden einde October 1933 te Eiiidhoven in voorraad had. De rechtbank veroordeelde den ver dachte tot drie jaar gevangenisstraf. De eisch was vier jaar gevangenisstraf. BELEEDIGIXG VAN OUD-MINISTER DONNER. In de zaak tegen den rijksaccountant R. Heyne, te Hillegersberg, tegen wien de officier van justitie op 5 April wegens beleediging van oud-minister mr. dr. J. Donner en van een politie-agent, veertien dagen gevangenisstraf had geëischt, heeft de vijfde kamer van de rechtbank liet in terlocutoir vonnis geveld. Zjj heeft een onderzoek naar de geest vermogens van den verdachte gelast, waarmede belast zijn de zenuwartsen dr. W. M. Donkersloot en dr. S. J. R. de Monchy. Deze deskundigen zullen ter zit ting van 31 Mei hun rapport uitbrengen een De Van door en toelichten, waan» <1® verder e'- J tie beveelt. Red.) Men meldt uit Reeuw» aan de N.R.C.: I)e Tuinder D. Slappendel aan de Tocht hi-iKT alhier heeft tegen de politie ver k aard dat hy in het laatst van November ES tuicVeu lt!» en 1.30 nachts een auto zag, rijdende van den LaixdÜL auto reed de werf van den winkelier Dam en daarna de Korte Reede op. De heer Slappendel beduidde fluiten en roepen, dat de weg niet- ver kon worden bereden. Hy heeft niet de bestuurder by het hek voor zyn woning staan praten. De bestuurder was erB zenuwachtig en verklaarde iemand te heb ben weggebracht en nu den weg kwyt te zijn. De heer S. heeft de politie een sig nalement opgegeven van den persoon en den auto. Van deze verklaring is door de poutie- proces-verbaal opgemaakt. De vorige week Zaterdag kreeg de Rotterdamsche politie aangifte van een paar ongeruste ouders, dat hun dertien- jarig zoontje niet thuis was gekomen. Enkele uren later verscheen de vader van een 16-jarigen jongen, en deelde mede, dat ook zijn zoon spoorloos was verdwenen. Tot Woensdagmorgen bleven de jon gens weg en geen spoor werd van hen ontdekt. Tegen den middag ontving de rivierpolitie tot haar groote verbazing een telegram uit Londen, waarin vermeld werd, dat ze aan boord van het s.s. „Alde- ramin" waren aangetroffen. De jongens waren Zaterdagmorgen by het inladen van de dieren en tijdens het aan boord gaan van het personeel van Sarrasani aan boord geslopen en hadden zich daar verstopt. Naar nader is gebleken bevindt zich op het stoomschip nog een derde versteke ling, n.1. een 25-jarige meneer uit Alk maar, die ook kans gezien had ongemerkt aan boord te komen at> zich daar te ver stoppen, tot dat het schio in volle ze; was. De drie verstekelingen zullen zoo snel mogelyk naar Rotterdam worden teruggezonden. Een speciale verslaggever van „Het Volk" heeft te Antwerpen een onderhoud gehad met den kapitein van het Rotter damsche stoomschip „Streefkerk", waar van de bemanning door typhus was aan getast, hetwelk Donderdagnacht te Ant werpen is aangekomen. Op 21 Maart vertrokken wü, aldus de kapitein, met een lading Indische produc ten van Colombo en reeds op den Indi- schen Oceaan werd hofmeester Bonte ziek. Op volle zee praaiden wü de „Port Bowen", een Engelsch schip, waarvan de dokter toen naar ons schip overkwam om hulp te verleenën. Spoedig daarop wérd de tweede machinist ziek en den dag daar op nog een derde officier. Op 28 Maart overleed de hofmeester. Op zeemanswijze hebben wij hem begraven. Ik besloot nu, een noodhaven aan te doen en Aden binnen te loopen. Daar heb ik drie dokters geraadpleegd, twee Indiërs en een Engelsche luitenant-kolonei, die mji allen adviseerden, gewoon door te va ren: „Het is niet gevaarlijk!" In Suez zoowel als in Port-Saïd hebben wü weer twee dokters aan boord gehad, een eigen dokter en een gouvernements dokter. Maar de vijf zieken knapten niet op en daarom hebben wü hen in Port-Saïd in het Engelsche hospitaal achtergelaten. Het zal voor de familieleden ebn gerust stelling zijn, te weten, dat dit een uitste kend hospitaal is. Later heb ik vernomen, dat de stuur mansleerling Doekse daar is overleden. Voorzorgen tegen besmetting. En de oorzaak? De oorzaak, zei de kapitein, ligt in het duister. Zoodra de hofmeester ziek was, heb ik al het water laten koken, al leen gekookte groente laten eten, niets versch gebruikt, alle eetgerei in kokend water gezet en voortdurend het heele schip laten desinfecteeren. Het drinkwater, in Port-Saïd geanalyseerd, bleek goed te zijn. Van de dertien officieren verloren wij door de ziekte acht: één overleed op het schip, vijf lieten wij ziek in Port-Saïd achter en twee in Algiers. Zes van de zie ken behooren tot de messroom. Van de mindere bemanning werd niemand aange tast en ook op de overige officieren schijnt de ziekte veel minder vat te hebben gehad. De stemming aan boord bleef voortdu rend goed, ook onder de moeilijke omstan digheden. Wij hadden een goede verpleeg ster als passagier aan boord en die heeft gedurende de reis haar uitnemende mede werking volop gegeven. Ook de zieken hielden den moed er in. De verschijnselen zijn dan ook niet zoo hevig geweest, al was de verpleging van zoovele zieken' op een zoo gedunde bemanning natuurlük zwaar. Kon het werk Dog voldoende ver richt worden? Ach, wü hadden voortdurend men- schen om wacht te loopen. Zelf heb ik wacht geloopen, de tweede stuurman was er ook nog en wij hebben elkaar voortdu rend afgewisseld. hebben w« het «chip S» oi' CHS-lakens, lijfgoed en alles Vin vKf iln HHtsmettingsoplossing van vuf pct.lysol, daarna werd het noe Onlf if° en in de 2011 eedroogd. maakt Tb',,werden erondig schoonge- is Fn dat mifi dat er werk verricht ii et 200 weinig menschen! nffi'- ers' waar de Plaatsvervangende SX™ b°0nl zd" tornen, heb- gedaan De T?™* ziektegevallen voor- autoriteiten hem" 'erpscbe eezondheids- zocht en rt hebben man voor man onder kend hèJia gezondheidstoestand uitste- onder^ht e"'^ bet Khi» is grondig leen. u?dl'n.a. vrÜ gegeven. Al- nu is hst wut lciut geworden Wii EEN NIEUWE GEVANGENIS 01» Kuy EILAND. Op een eiland in de haai van San Fran- cisco is een nieuwe gevangenis in aan bouw, waar de 200 gevaarlijkste misdadi- gers des lands zullen worden opgesloten en waar het vrijwel uitgesloten is, dat een' gedetineerde kan ontsnappen. De cipiers zullen speciaal getraind zyn in worstelen, boksen en jiu-jitsu; onzicht bare stralen maken alarm, wanneer iemand passeert en wanneer iemand die metaal bii zich heeft, hetzij een mes, ge weer of andere wapens, de poorten nadert, treden luidsprekers in werking. ONTPLOFFING IN EEN KRUIT MAGAZIJN. Reeds 68 lijken geborgen. Reuter meldt uit Peking: Volgens een uit Dolomor ontvangen bericht, is op den militairen post nabij de stad Tsjinfoe een Chiueesch kruit magazijn in de lucht gevlogen. Een groot aantal personen is om het leven geko» men. Tot dusver heeft men reeds 63 lijken geborgen. De oorzaak der ontploffing is nog niet bekend. ONLUSTEN TE KOPENHAGEN. Het is Woensdagavond tot ernstige on geregeldheden te Kopenhagen gekomen. In een in het Oosten van de stad gele gen park organiseerde de revolutionnaire vakvereenigingsoppositie, ondanks het politieverbod een betooging, waaraan on geveer 4000 personen deelnamen. Kort na het begin van de demonstratie arriveerden zes overvalcommando's, als mede agenten te paard, die de menigte uiteenjoegen. Het kwam tot botsingen, waarbij de leider van de bereden politie door steenworpen aan het hoofd zwaar gewond werd. Ook de paarden werden mishandeld. In de havenwijken kwam het eveneens tot botsingen met de politie. Op verschil lende plaatsen werden barricaden opge richt, die door de politie werden verwij derd. Tegen negen uur was de politie den toestand meester. Tegen de revolutionnaire vakbewegings oppositie zal een onderzoek worden in gesteld. Uit Esbjerg wordt gemeld, dat de vak- vereenigingen besloten hebben morgen het werk te doen hervatten. OPSTANDIGE BOEREN IN ITALIË. De Romeinsche correspondent van den „Daily Herald" doet mededeeling van een opstand in een dorp in Midden-Italië. Wanhopige economische toestanden heb ben de bevolking van Pratola tot ernstig verzet tegen de overheid gebracht. Het dorp was zwaar getroffen door de crisis in den landbouw, en bovendien door de aardbeving van het vorige jaar. Hoewel de regeering het dorp van belasting had bevryd, gingen de plaatselijke autoriteiten door met deze te heffen. Een troep dreigende boeren verscheen voor het stadhuis, en drong er binnen. Er werd met steenen gesmeten en groot» schade aangericht. Eenige carabinieri werden in hun kazerne belegerd; zy tele foneerden om hulp. Uit Aquilla kwam hulp, en, daar de bevolking volhardde in haar dreigende houding, begonnen de troepen te schieten. Volgens de officieel» mededeeling zijn er vier gewonden en één doode, men vreest echter, dat het aan tal slachtoffers grooter is. Het dorp wordt nu bezet gehouden door militairen. D» onrust is nog groot. DE HAVENSTAKING IN DENEMARKEN. Ongeregeldheden te Kopenhagen. Woensdagavond zijn te Kopenhagen ernstige ongeregeldheden voorgekomen. In een park in het Oosten der stad had de revolutionnaire vakvereenigingsoppo sitie ondanks het verbod van de politie een betooging georganiseerd. Toen een sterke politiemacht, waaronder bereden politie, verscheen, die de menigte welk» op 4000 man geschat werd, uiteen begon te jagen, kwam het tot botsingen waarbij ook aan de zjjde van de politie verschei dene gewonden vielen. Men gooide niet steenen en sloeg de paarden met stokken. Ook in het havenkwartier verzamelden zich in den loop van dén avond herhaal delijk menigten, waarbij het eveneens tot botsingen met de politie kwam. Op ver' schillende plaatsen werden door de be- toogers barricaden'opgericht, welke de politie wegruimde. Tegen 9 uur scheen de politie den toestand overal meester te zyn. Op voorstel van den politiepresident is tegen de revolutionnaire vakvereeni- gingsoppositie, die overal bij de ongere geldheden de leiding heeft, een gerechte lijk onderzoek ingesteld. Uit Esbjerg wordt gemeld, dat na afloop van de algemeene staking van 24 uur het werk hervat zou worden. Nader wordt gemeld, dat de staking0" mislukt zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6