Reisbureau VELTHUYS,
Marineberichten.
Minder Tandbederf
IV@ft©L.
Rij wiel verzekering.
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 2o MEI 1934.
ZIET DE ÉTALAGE
i
Wij verwijzen verder naar de adver-
l tentie in het nummer van heden.
Zitting van het Kanton,
gerecht te Den Helder
Visscherij.
91
Alle ruimten zyn voorzien van eleetriach
licht en gtoomverwarminp, wascntaieis,
en/ van stroomend water.
Voor de bemanning zijn in het onder-
Bchip verblijven gemaakt voor den t jd,
dien zü des winters aan boord moeten
blijven. Kapitein»- en "q
eveneen» voorzien van wasthtafel en
Het groote voordek i» voornamelijk in
gericht voor autovervoer: alle uitsteeksels
rijn verwijderd. Minstens 8 auto s kunnen
K worden vervoerd, waarbij dan vol
doende ruimte overblijft voor andere
gage. Er zijn breede verschansingsdeuren
gemaakt, met een opening van 3 ™eter,
zoodat de auto's gemakkeluk op het dek
kunnen rijden. Deze deuren schuiven op
kogellagers.
Het stuurhuis bevat twee schakelbor
den en een zoeklicht ter sterkte van 1000
kaarsen. Dit is noodig om bij mist en ae
donkere dagen zicht te hebben bij he
binnenkomen. Ook hier worden de ramen
op een bizondere wijze vastgezet op rup-
ber sponningen, waardoor het mogelijk
is ze op alle standen vast te zetten. Het
schip werkt met een stuurinrichting v. a.
Giessen en met gereduceerden stoom van
6 atm. Op het dek bevindt zich voorts
liog een een zout- en zoetwatertank.
Het vaartuig is verder uitgerust met
twee reddingbooten, zwemvesten en ver
dere veiligheidsmiddelen als op schepen
bestemd voor de kustvaart gebruikelijk.
Onder de veiligheidsmaatregelen willen
wij nog vermelden, dat de machinekamer
door middel van ijzeren hekken is afge
scheiden, zoodat voor kinderen geen ge
vaar bestaat als zij hier dichtby komen.
Tenslotte nog dit: het schip is ontwor
pen door Bureau Cornelissen te Amster-
dam en gebouwd door Wilton Fijenoord-
Rotterdam, waar ook de betimmering en
meubileering is ontworpen en gemaakt.
Hoewel voor deze klasse van schepen niet
verplichtend, is het schip gebouwd onder
speciaal toezicht van Bureau Veritas en
gat de Scheepvaart-Inspectie volledige
toestemming om het schip overzee naar de
plaats van bestemming te brengen.
Tot zoover wat het meer technische ge
deelte betreft; wij komen nu op ietwat
ander terrein. U moet weten, we hadden
overal een kijkje genomen, en toen we
aan de kapiteinsbut kwamen, werd deze
haastig weer dichtgedaan. Want in plaats
dat die hut vol stond met kapiteinsbenoo-
digdheden, als daar zijn bestekken, en
kompassen, en sextanten en hoe het alle
maal meer mag heeten, stond die hut
vol.... taartjes. Dat beloofde dus straks
wat. Bovendien liepen er tal van kellners
rond met verdacht-heldere jasjes, en rook
het er erg naar koffie. En dat alles bracht
de bezoekers, die successievelijk de boot
kwamen bevolken, tot uiterst vroolijke
menschen.
De „Marsdiep" komt binnen, vanonder
tot boven gepavoiseerd, en met „Texels
Fanfarecorps", onder leiding van den
heer Joh. Dol uit Den Helder, aan boord.
Ze blazen, dat het zoo'n aard heeft, en als
even later de boot heeft gemeerd en alle
Texelaars weer aan boord van de nieuwe
boot klauteren, blijkt, dat hier op Texel
de jeugd al vroeg in de muziek gaat.
Want de kleine jongens (van 14 jaar af
kunnen ze al lid worden) loopen voorop en
ze hebben alle moeite met de trobones,
die ze torsen.
En als we even later allemaal aan boord
zijn en allemaal genieten van een lekker
kop koffie, klinkt plotseling muziek. Zü
wekt herinneringen aan Oom Paul van
Transvaal, want het is., het oude Trans-
vaalsche volkslied. Maar het blükt, dat
T.E.S.O. er speciale woorden voor gemaakt
heeft, al jaren geleden, en het „Transva-
len, laat de vlaggen wapp'ren!" is dan
ook geworden: „Teso, laat de vlag nu
wapp'ren"...Kort daarna varen wü.
Wü moeten nu eerst eens rondzien naar
de gasten, die aan boord gekomen zün om
de proefvaart mede te maken. Vooreerst
was daar natuurlijk het gemeentebestuur
van Texel: burgemeester Dros, de heer
O. Jonker, secretaris, de wethouders K.
Vlaming en J. Parlevliet; het volledig
T.E.S.O.-bestuur: de heer W. H. Lap,
voorzitter, P. Dros, secretaris, J. A. G.
Stompff, H. Keesom, notaris G. J. B.
Mulder, F. Zegel, verschillende met hun
dames. Dan was er het gemeentebestuur
van Den Helder: burgemeester Driessen,
de wethouders P. Smits en W. de Boer en
de gemeente-secretaris, de heer J. Kam
man. De heer Wilton, directeur van de
Werf te Fijenoord en chefs dezer Maat-
Bchappü, de heer H. W. Bakker, technisch
commissaris van T.E.S.O., de directeur
van het Post- en Tel-kantoor te Den Burg,
de heer Posthuma.de Commandant van
het Wachtschip Willemsoord, tevens ha
venmeester, overste Lagaay, de hoofd
officier M.S.D. J. H. Klingen, hoofd af-
deeling Werktuigbouw Marinewerf, Me
vrouw de Wed. dr. WagemakerKeüser,
met familie, de heer Schouten, directeur
van Bureau Cornelissen, met dame; de
inspecteur P.T.T. te Haarlem, de heer J.
P. Haanschoten, Dr. P. Th. Posthumus
Meyes, afdeelingschef je kl. dienst der
Exp], Nederl. Spoorwegen, Utrecht; de
directeur van het Bureau Veritas, Rot
terdam, de heer Van Mourik, opzichter
bij den bouw, enz.
We zün nu los, we varen, we zullen zelf
ondervinden hoe aangenaam een tochtje
met de nieuwe boot is. Vrooliik schijnt
de zon op het water; „frischjes nog!" roe
pen een paar dames van den kant uw
verslaggever toe, die een oogenhlik kli
maat zat te schieten op het dek. Voor
klimaatschieten is het inderdaad nog wat
frisch; binnen is het beter voorloopig, ook
al vanwege de koffie en de taartjes. Alle
maal hier op de boot komen we tot de
con» lusie, dat het leven toch ook z'n goeie
momenten heeft. De stoomfluit gaat ge-
weid'g te keer, en van het Transvaalsche
volkshed zpn we in Sarie Marijs terecht-
daar het WÖft A™k»nnseh
We varen: vroolyk schijnt de zon en
li Pr hebben, zijn we bii de
Mok en kunnen we ons vermeien in de
manipulaties van een watervliegtuig, dat
hier bezig is (ter eert van ons? die ver
onderstelling ware te fantastisch). Ook
Zij" er ,iezig en de ^sten aan
boord komen voor dat alles oogen te kort
De photographen en filmoperateurs hol-
achtPren "aar voren vice versa
cm dat alles te verslaan.
We varen nu op en neer de gemeten
mijl; het schip loopt prachtig en voldoet
aan de gestelde eischen ten volle.
De overdracht van de boot.
Er is dan ook alle reden om tevreden
te zün. Tüdens de vaart werd door Me
vrouw de Wed. Wagemaker—Kenser aan
de directie van T.E.S.O. een geschilderd
portret van haar echtgenoot overhandig
Dr. Wagemaker, de thans overleden com
missaris, die zoo ontzaggelijk vee
den bloei der Maatschappij cedaari heeft,
en naar wien dan ook uit erkentelijkhe
en piëteit de nieuwe boot is genoemd. De
spreekster wees in haar korte rede op
enthousiasme, dat wijlen haar echtgenoot
j steeds had bezield ten aanzien van TESO
Hierna had, op het dek, de plec.iti„e
overdracht plaats. De president-commis-
saris de heer W. H. Lap, verklaarde
j gaarne het schip van de werf Wilton te
willen overnemen. Reeds tüdens de proef
vaart op de Maas heeft het bewezen ruim
schoots aan de gestelde voorwaarden te
i kunnen voldoen. Spr. wees op de royale
I wijze, waarop deze opdracht, die toch voor
een lichaam als de werf Wilton-Füenoord
niet meer dan een klein object is, is uit
gevoerd. Op buitengewone wiize is de di
rectie der werf het bestuur van TESO
steeds tegemoetgekomen en heeft zü aan
deze „kleine" opdracht voldaan. Spr.
roemt ook het ontwerp dat door het Bu
reau Cornelissen is vervaardigd, waar
door het schip een aanwinst is geworden
voor de binnenvaart. Tot den technischen
commissaris der N.V., den heer H. W.
Bakker, mede hier aanwezig, zegt spr.:
het was waarlijk geen kleinigheid, gere
geld naar Rotterdam te reizen en daar
besprekingen over den bouw te houden.
Maar het resultaat ervan is, dat op dit
oogenblik het schip meer dan de contrac-
tueele vaart loopt De directeur, de heer
Stompff, was aanvankelijk tegen dit ont
werp als motorschip, maar is tenslotte
gezwicht en thans zeer tevreden met deze
beslissing. Kapitein List en kapt. Duinker
kunnen tevreden zyn met hun nieuw schip.
Spr. releveert nog de heeren Fongers en
den opzichter Van Mourik en dankt de
aanwezigen voor hun tegenwoordigheid.
Namens de werf dankt de heer Wilton
voor de vriendelijke woorden; en Burge
meester Oort van Texel herinnerde aan
den vooruitgang op het gebied van het
verkeerswezen. Het strekt TESO tot eer,
dat zü met haar tijd is meegegaan: als
het TESO goed gaat, gaat het den Texela
ren, wier „eigen" onderneming dit immers
is, óók goed. Er is een voortdurende wis
selwerking tusschen gemeente en TESO
en wij wenschen dan ook de „Dokter
Wagemaker" voorspoedige vaart!
De vlag wordt geheschen.
Daarna werd, terwijl „Texels Fanfare
korps" liet Wilhelmus speelde, de vlag
van TESO plechtig op het voorschip ge
heschen, waaraan natuurlijk de cham
pagne niet ontbrak. De heer Lap richtte
rich daarna tot kapitein List en de zijnen.
Met groot vertrouwen dragen wij dit
schip aan uwe hoede over, zoo zeide hij;
wij weten, dat het bii u en uwe mannen
in veilige handen is.
Wü zün inmiddels vlak by de haven
van Oudeschild gekomen; het is er zwart
van de menschen, van overal van het
eiland zijn ze gekomen om getuige van de
feestelijke binnenvaart te zijn. Wederom 1
klinkt TESO's lied op de bekende wijs:
„Dat vrije volk züt gii, Texelaren", die
ons van alle kanten nu toewuiven en
hoera roepen.
Beide oude booten, de „Marsdiep" en de
„Dageraad", zitten eveneens tjokvol met
menschen en zoo, onder het gejuich-der
bevolking, stapt het gezelschap in de ge
reedstaande auto's.
Rondrit ever hef eiland.
Hier zou gevoegelijk ons verslag kun
nen eindigen, maar dat zou jegens onze
gastheeren niet erg beleefd zün. Want
TESO, het werd in den loop van dien dag
opgemerkt, doet, wat het organiseert,
goed, en dus was ook het verdere pro
gramma honderd percent Men had name
lijk het plan den gasten een overzicht te
geven over het geheele eiland, zoodat onze
autotocht ten doel had een rondrit langs
alle dorpen. Onze Heldersche lezers, die
natuurlijk Texel wel kennen, weten welk
een veelzijdige, afwisselende schoonheden
dit eiland biedt. Op het hoogste punt, de
Hufter, werd genoten van het in waarheid
prachtige panorama; het geheele eiland
strekt zich daar, op het duinpunt, voor
uwe oogen uit en achter ons lag wijd uit
de Noordzee....
De dag werd besloten met een keurigen
maaltijd in het badhotel te Koog. Dit was
daar prima verzorgd; een Heldersch
strykje, onder leiding van den heer L. B.
M. Polak, verzorgde de tafelmuziek. Het
was ook deze heer Polak, die ruim 25 jaar
geleden, bü de indienststelling van de
eerste boot, de tafelmuziek verzorgde, en
eveneens, op speciaal verzoek van wylen
dr. Wagemaker, bü het 25-jar!g jubileum,
lal van toespraken wisselden elkander af.
De heer Lap sprak er namens commissa
rissen van TESO en herdacht er het werk
van dr. Wagemaker; burgemeester Dries
sen van Den Helder wees er op dat, on
danks malaise en crisis TESO dit aange
durfd heeft. De nieuwe boot was voor het
verkeer noodig, wil Texel het toenemend
verkeer blijven ontvangen.
Overste Lagaay als havenmeester her
innert eraan, dat^ het binnenstoomen van
een nieuw schip in een haven steeds een
belangryk en heugelük feit is. Want zoo'n
nieuw schip beteekent een bron van wel
vaart voor handel en nüverheid in de
plaats, waar de haven is gevestigd. Dat
deze nieuwe boot van stapel kon loopen,
getuigt niet alleen van saanihoorigheid
maar ook van initiatief en durf.
Burgemeester Oort wees er op, dat dr.
V agemaker de eerste zou zijn geweest
duie zich in deze nieuwe boot zou hebben
verheugd: spr. wensclit zijn opvolger in
het College van commissarissen (notaris
luider) toe, dat hij de voetsporen van zün
voorganger mag drukken.
De heer dr. Posthumus Meyes herinnert
aan de relaties, die bestaan tussclien de
In™ b?>ot en de Nederlandsnhe
Rwds vor,eden hebben
Pogingen gedaan <,m in de
ookTevpr tIrhmtrPlTn naar Dpn Melder
betrekken. Veel dagjesmen-
11 z°n er weliswaar niet voor Texel,
Per K.N.S Rfl. n^ar het Noorden
11 dagen, vanaf f 90.G0
Inlichtingen
t.o. Postbrug
maar wellicht ware dat aldus te bevorde
ren. Onze belangen gaan parallel, ook de
spoorwegen zün bezig zich te moderni-
seeren en te verjongen.
De heer Haanschoten, inspecteur van
P.T.T„ roemt de zakelükheid, het door
zicht en inzicht van dr. Wagemaker tü
dens diens conferenties met spr. Bü alle
verschil van inzicht zijn wü toch men
schen van één natie.
Mevrouw Rietveld—Wagemaker heeft
het op prijs gesteld, dat de nieuwe boot
naar haar vader is genoemd en dankt
daarvoor het bestuur van TESO.
Namens de Nederlandsche pers sprak
de heer Van den Berg („De Standaard"),
die geestig het verband releveerde, dat
bestond tusschen het Transvaalsche
volkslied en Texel, en een dronk uitbracht
op de Texelsche dames.
Na hem voerden nog in het kort het
woord de heeren notaris Mulder en
Stompff, directeur der TESO, welke laat
ste de uiterst prettige samenwerking
prees met de werf Wilton, en de heer H.
W. Bakker wees op het uitstekend toe
zicht van de beide controleerende bureaux
en de Maatschappij zelve, waardoor net
technisch gedeelte tot volle tevredenheid
tot stand is gekomen. Tenslotte werd nog
het woord gevoerd door den heer Schou
ten van het Bureau Cornelissen, en den
heer Parlevliet, terwijl de heer Lap alle
aanwezigen dankte voor hun tegenwoor
digheid.
Met extra autobus en extra boot werden
vervolgens de Heldersche en Amsteróam-
sche heeren naar de haven en vervolgens
naar Den Helder en verder gebracht, ter
wijl de Texelaars natuurlijk achterbleven,
want het werd, daar in het badhotel, hoe
langer hoe gezelliger.
doordat gij Uw tanden poetst met
Volgens talrijke attesten is dit
de ervaring van zeer velen.
DE OPENING VAN HET VEREENI-
GINGSGEBOUW H. Z. V.
Hedenmiddag 4 uur.
Hoewel het weer niet geschikt is voor
de zwemsport, zal toch hedenmiddag de
openstelling van het nienwe clubgebouw
aan den dijk, die al eenige malen ver
daagd is, plaatshebben. De leden van
H.Z.V. wojden in verband hiermede ver
zocht hedenmiddag om 4 uurtegenwoor-
diV te zijn.
„DE RAT". i
Amsterdamsche schets.
Morgen geeft 't gezelschap Mie en Ko
een opvoering in Casino van de sensatie
schets »De Rateen brok Amsterdamsch
volksleven, waarin Mie en Ko de hoofd
rollen en Max Robert de baritonzanger,
de rol van >De Rat« vervult. Voorts werkt
het geheele gezelschap hieiin mee. Dezq
schets bevat zoowel zeer komische als
dramatische scène. Het is een boeiend
stuk, dat in de hoofdsteden, door dit ge
zelschap met groot succes werd vertoond.
Voor pryzen zie men de advertentie.
VEILIG VERKEER.
Het verkeersvraagstuk neemt van dag
tot dag meer aandeel in ons maatschap-;
pelijk leven en, naarmate de gevaren
langs den weg stijgen en veelvuldiger
worden, naar die mate gaat ook de
mensch zich toeleggen op meerder ver
weermiddelen, die deze gevaren zoo klein
mogelijk zullen maken. Het is dikwijls
treffend te zien hoe een paar kleintjes,
bij het oversteken van een plein of straat,
zich de door moeder of wellicht door
meester ingeprente lessen herinneren en
de oudste van de twee, terwijl hij het jon
gere zusje of broertje bij de hand houdt,
eerst zorgvuldig links en rechts kijkt om
dan plotseling, precies zooals hem is ge
zegd, dwars de straat over te steken.
Maar lang niet ieder kind nog is zoo
ver en vooral de volwassene niet, en
juist die volwassenen zijn het, die de vele
verkeersongelukken, soms door eigen
schuld, soms door allerlei oorzaken, ver
oorzaken. Het is in hoofdzaak een kwes
tie van opvoeding, van verkeersopvoeding
wel te verstaan en omdat men bij de oude
ren, die meestal tamelijk hardleersch zijn,
niet veel succes meer zal mogen verwach
ten, is het een zaak, die vooral de jeugd
aangaat.
Het is de heer C. J. van Wijngaarden
van Rees, secretaris van het Verbond
voor Veilig Verkeer, welke hier op 30
Mei a.s. in Musis Sacrum een lezing
komt houden over het verkeersvraagstuk,
met de bedoeling tot de oprichting van
«en afdeeling alhier te komen. Het lid
maatschap van deze vereeniging bedraagt
slechts 1.zoodat dit voor niemand
een beletsel behoeft te zijn voor toetre
ding.
Burgemeester Driessen is eere-voorzit-
ter van het Comité van oprichting, ter
wijl de burgemeesters van Callantsoog,
Wieringen, Anna Paulowna en Texel als
eereleden fungeeren. Voorzitter is de heer
S. Jaring. consul A.N.W.B., secretaris de
heer F. Grunwald, terwijl voorts de vol
gende dames en heeren daarvan deel uit
maken: mevr. Van DriesDe Jonge en
de heeren P. C. de Boer, A. J. van der
Hoeven, M. Kruyff. P. H. L. Maas. J. B.
F. Meyer, H. Verkerk, dr. W. F. van
Waveren.
van 22 MG.
Nagenoeg het halve Heldersche politie
corps was ter terechtzitting tegenwoordig,
in verband met een aantal verdaagde
zaken, waarin zy als getuigen moesten
worden gehoord.
Een advocaat als beklaagde.
De onduidelijke bordjes in de Spoorstraat.
Als eerste verdachte stond heden te
recht mr. J. A. E. Buiskool, advocaat te
Schagen, die zyn auto aan den verkeerden
kant van de Spoorstraat had geparkeerd.
Hü merkte naar aanleiding hiervan op, dit
al vele jaren te doen, zonder dat er ooit
aanmerking op gemaakt is. Nu zyn büjk-
baar andere bepalingen hieromtrent ge
maakt en het bleek verd. dan ook, 11a lang
zoeken, dat er een bordje op straat was
aangebracht, waaruit bleek, dat inderdaad
op dezen dag niet aan dien kant mocht
worden geparkeerd. Spr. erkent dan ook
volmondig de overtreding, doch inerkt op,
dat een dergelyke wüze van aankondiging
voor den vreemdeling toch wel zeer on
voldoende is. Hü vraagt schuldigverkla
ring zonder oplegging van straf.
De adj.-insp. Schippers geeft desge
vraagd' toelichtingen. Hü geeft toe, dat de
borden van een auto uit slecht zichtbaar
zyn en dat de politie, toen haar advies
werd gevraagd over deze wüze van aan
kondiging, liever een andere duidelüker,
regeling had gewenscht. B. en W. beslo
ten evenwel tot deze bordjes.
Teneinde alsnog den verbaliseerenden
agent te hooren, werd de zaak verdaagd
tot 26 Juni.
De tandtechniker van Wieringen en de
valsehe naam.
Voor de tweede maal kregen we daarna
de tandtechniker G., welke te Wieringen
geregeld praktijk uitoefent, voor het
hekje. Men kent de geschiedenis: hy
zou in een bus hebben gerookt, zich recal
citrant en brutaal hebben gedragen en
zelfs weerspanning zün geweest om mee
te gaan. De betreffende controleur die de
zaak aanhangig maakte, geeft daarvan
uitvoerig een verhaal; verd. heeft positief
gerookt in de bus, heeft een valsclien
naam en adres opgegeven en geweigerd
den wagen te verlaten. Op het station
Schagen heeft hü vervolgens zyn excuus
aangeboden aan den controleur.
De heer G. zelf geeft een eenigszins
andere lezing. Hij was een dergelük op
treden niet gewend, wist niet, dat het een
ambtenaar was, die hem naar zün rooken
vroeg en heeft toen, heel verklaarbaar,
naar hy zegt, geantwoord: wat gaat het
u aan of ik rook? De controleur trad zeer
agressief op, 't leek wel een Nero, zoo
zegt verd.
De ambtenaar wyst er in zyn requisitoir
op, dat verd. bekend staat als lastig
tegenover het gezag. Ook in andere
plaatsen heeft men herhaaldelük conflic
ten met hem.
Tenslotte wordt hy veroordeeld tot een
geldboete van 10.voor het rooken, en
een van 15.voor het opgeven van een
valschen naam. Te vervangen eventueel
door 2 maal 3 dagen hechtenis. Verd. zegt
zeker in beroep te gaan. Ik heb van deze
zaak al minstens 100.schade, zoo
merkt hy op; nu ook weer heb ik ver-
jsqhillende patiënten op een ander uur
moeten zetten. U begrijpt dus wel, dat ik
mü zeker wel bü het vonnis zou neerleg
gen als ik wist ongelük te hebben.
Verdere aangehouden zaken.
j Dit zyn: Jn. P., overtreding crisiszui-
ivelwet, wordt, nadat de betroffen contro
leur is gehoord, veroordeeld tot 3.— of
|2 d. met verbeurdverklaring van het vet.
F. H. v. S., heeft te ver den overweg
!van de Ned. Spoorwegen opgereden toen
leen trein was gesignaleerd. De ploegbaas
liegt hier het getuigenis af; verd. was oor
zaak, dat de trein reeds moest remmen
If 10.— of 3 d.
Een luidruchtige verdachte.
Dan krygen we de zaak van P. C. O.,
eveneens van de vorige zitting uitgesteld.
jDeze O. kwam van een verjaarpartytje en
stond by Casino te küken naar een op
stootje (er werd iemand de zaal uitgezet),
toen hü door den adj.-insp. Schippers
Werd aangemaand tot doorloopen. Dit nam
verdachte niet, en hü heeft luid ge
schreeuwd dat hy Nederlandsch staats
burger was en daar staan mocht zoolang
hem bliefde. Hy is ook op de terechtzit
ting tamelyk luidruchtig schreeuwt en ge
sticuleert van belang, zoodat de kanton
rechter en ook de ambtenaar hem moe
ten vermanen wat kalmer te zün. Hy be
weert er niets aan te kunnen doen: hü is
Zoo luidruchtig geboren. Als hü zich ten
slotte hoort veroordeelen tot 3.0f 1
dag, is hü woedend, slaat met de vuist op
het hekje, uitroepend, dat hü het verd...
te betalen en moet door de aanwezige
rijksveldwacht verwyderd worden.
Verkeersovertredingen.
J. H„ bakker, aan den linkerkant van
den weg gereden 10.— of 3 dagen; H.
O. (niet verschenen), met verkeerde bel
gereden 3.— of 2 d.; J. K., chauffeur,
aan den verkeerden kant der straat ge
parkeerd 5.of 3 d.; nog twee andere
(jhauffeurs, die den vorigen naar dezen
kant zagen gaan, zün daar ook gaan staan
met hun wagen en hooren zich veroor
deelen resp. tot 2.— of 1 d. (deze chauf
feur reed voor het eerst deze route, van
daar de geringere boete), V., niet ver
schenen 5.— of 2 d.
Dan krijgen we den heer D. Deze heeft,
niet in het bezit zünde van een rybewys,
op een motorrywiel gezeten, terwijl de
duo-passagien; wèl een rübewy's had, het
geen, naar den door Den Hoogen Raad
thans is uitgemaakt, it toegelaten, maar
dat, toen verd. verbaliseerd werd, nog niet
was veroorloofd, 1.— subs. 1 dag is mi-
nimum straf.
J. S. niet verschenen, heeft Jn„
Trechtersteeg (een zysteeg fla"
«traatl gereden met zyn motoifieis. ny
Ks - of 2 <1.; C. J. S.. die eveneens
verstek liet «aan, heeft W»™"»
gereden en bovendien zonder J
krijgt 2 maal 5.- of 2 maal 3 dage"-
Dan krijgen we weer de oude bekertje
F. C.. die in de Spoorstraat zonder lu i
heeft gereden en zich deswegen hoort ver
oordeelen tot 5— of 2 d. Hy ze„t J
het starten zün licht niet brandde,
men er hem op attent maakte,
het aangestoken, maar toen was het
laat voor het verbaal.
Allerlei soorten overtreders.
C. J. S., te Züpe, is in verzet gekomen
van een vorig vonnis, doch aan een ver
keerd adres, zoodat hy "iet ontvankelijk
wordt verklaard in zün verzet, Zün twee
de zaak: het los laten loopen van een hond,
wordt verdaagd teneinde alsnog den veld
wachter te hooren.
J. G. D., te Texel, heeft een varken ge
slacht zonder de vereischte vergunning
daartoe te hebben. Het blykt dat de
schoonzoon het eigenlyk heeft gedaan,
en de schoonvader heeft toen de schuld
maar op zich genomen. Aangehouden
tot 26 Juni.
G. J. T. heeft ongekeurd varkensvleesch
in voorraad gehad, 60.of 10 d.
J. E. B. reed met een bakkersauto en
week links uit tengevolge waarvan hij de
auto van M. aanreed. Hü staat als roeke
loos rüder bekend, en, hoewel de ambte
naar naast een stevig vonnis intrekking
vraagt van het rybewys voor een tyd van
enkele maanden, wil de kantonrechter ge
nade voor recht laten gelden en wordt
verd. alleen veroordeeld tot 30.— subs.
10 d.
Een Dultsehe spion op onze forten?
Van wat ernstiger aard was de volgen
de zaak. Terechtstond een keurig gekleed
jongmensch, de Duitscher K. E. J. Hei
wig, kapper van zyn beroep. Hü was aan
getroffen op fort Erfprins, gewapend
meteen photographie-toestel, waar
mede hy opnamen maakte. Een serg.-maj.
van de militaire politie heeft hem gear
resteerd. De adj.-insp. geeft ook hiervan
nadere toelichting. Verleden jaar wilde
een aantal Duitsche kappersbedienden
byeenkomsten hier ter stede houden. Zij
konden daarvoor echter geen zaal krygen
en hebben toen tenslotte maar in de dui
nen vergaderd. Het thans terechtstaande
jongmensch wordt heel erg in de gaten
gehouden, daar men sterke verdenking
omtrent spionnage jegens hem koestert.
De eisch van den ambtenaar was 40.
of 20 d., wordt door den kantonrechter
verzwaard tot een week hechtenis.
Nog meer klein goed.
F. H. B., melkhandelaar, hééfi pakjes
huishoudvet zonder het voorgeschreven
inerk in voorraad gehad, 10.— of 3 d.;
Jb. S., slager, heeft in verboden tijd per
soneel laten werken. Hy merkt op, dat er
ten aanzien van banketbakkers wel bepa
lingen bestaan omtrent overwerk op dagen
voorafgaande aan feestdagen (iy casu
Paschen), maar voor slagers niet, hoewel
dat voor zün bedrijf zeer noodig was. Het
vonnis is minimaal: 2 maal 1.of 2
maal 1 d.
J. M. K., vrachtrijder, heeft 1750 kilo
op zyn auto vervoerd, terwijl het maxi
maal gewicht 1200 bedroeg. Bovendien
heeft by door te snel rijden de veiligheid
van het verkeer in gevaar gebracht. Het
vonnis luidt resp. 10.— of 2 d., 20.—
of 2 d.
H. P. U., koopman, crisiswetovertreding
15.— of 3 d.; L. K., vrachtryder is te
Wieringen over den Frieschenweg gere
den zonder dat zyn motorrijtuig was in
geschreven. Verd. toont zyn bewys, dat
voor andere plaatsen wel geldig is en
wordt vrijgesproken.
J. A. L., heeft azyn in voorraad gehad
met onvoldoend percentage azynzuur.
10.of 3 d.; F. H., slager, had geen
arbeidsregister in zyn zaak en heeft na
1 uur des middags laten werken. Ver
daagd tot 26 Juni.
P. M. H., rijwielen uitgestald op de
straat. Verd. zegt er dien dag wat veel
in reparatie te hebben, die hü niet alle
maal plaatsen kon in zyn zaak. 10.
of 3 dagen en woedend af.
H. A. K., revolver of jachtgeweer in
voorraad gehad op Texel. Verdaagd
teneinde alsnog getuigen te hooren. Ten
slotte nog: de koopman G., slechte bel op
de fiets, 2.50 boete; W. d. W. id. op het
trottoir gereden 3.— of 2 d.; A. R.,
dronkenschap, terwül nog geen jaar ver-
loopen was sinds de laatste bekeuring
5.— of 3 d. De verd. lykt, met zyn
zwierigen krullebol en zyn dophoedje
veel op Charlie Chaplin en schynt zich,
als hy zich in den vroolyken staat der
alcohol-beneveling bevindt, ook gaarne in
de voetsporen van dezen komiek te loopen,
zü het dan wellicht wat minder vast. Als
zoodanig ook trad hü op, toen de Heilige
Hermandad hem op het bonnetje slin
gerde.
F. W. L., stond te leunen in de Spoor
straat, 5.— of 3 d.; Id. J. d. R„ die ook
5.— moet dokken, wil hü de 3 dagen
vrijkomen te Alkmaar; J. v. H„ üsventer
zonder lantaarn gereden 3.-1 of 2 d
L. J K„ fabrieksarbeider (werkloos) was
op de fiets van Gouda gekomen om zün
moeder hier ter stede te bezoeken, en
reed op de Zuidstraat, die voor het ver-
keer was afgesloten. Het kost hem ƒ2
of 1 dag.
R. B„ voerman, reed met paard en
cfrfowQ3" de.n verkeerden kant der
hwl (Spoorstraat). Aangehouden, verd.
bleek geheel te goeder trouw te zyn en
was hier onbekend.
H. A., huisvr. D. d. J., met de fiets ge
reden in verboden straat, 3.- 0f 2 d.
merkman, zonder licht op de fiets
gereden, 2 of 1 dag.
Waarmede voor dezen middag de reeks
weer is gesloten.
n.. - S!uit ^gen diefstal een
F. NYPELS, Plantsoenstraat 3.
Begunstigd door het mooie weer det
afgeloopen week kon de visscherij 0n
onderbroken worden voortgezet.
De ansjovis-aanvoer was ondanks het
gestadige weer deze week toch minder
ruim dan de vorige week, en dat beteekent
wellicht dal het hoogtepunt voor de ansjo-
vis-visscherü voorbü is en over een paar
weken weer tot het verleden zal behooren
Door de mindere aanvoer kon de markt
nog iets stygen en w erd er tot f 8 a f8 25
per kist betaald.
De geepaanvoer is en biyft schraal,
van vangsten zoo als we die voor de af
sluiting van de Zuiderzee gewoon waren
is geen enkele dag gedurende dit geheele
seizoen sprake geweest; de prijs vooi
geep is tot heden nog steeds bevredigend
Met de haringvisscherij gaat het ook
zoo langzamerhand naar het einde, en de
aanvoer wordt dan ook minder. Wat de
prys betreft schünt er wel eenige ver
betering te willen komen, voor de trekker-
haring werd tot zelfs boven de f2.—per
kist betaald, de marktwaarde voor de
komharing was echter minder.
Met de Noordzeevisscherij was het deze
week wel iets beter. Niet dat er van een
bevredigende vangst gesproken zou kun
nen worden, helaas niet, maar toch was
de vangst wel iets ruimer.
De marktprijzen voor de visch waren
in het algeen wel iets gunstiger, vooral
de tongen zün aanmerkelyk beter in prys.
Voorts hadden we nog een vreemdeling
op bezoek. Schipper A. v. d. Hey'de van
de H.D. 95 had het geluk al visschende
aan Zuider Haaks een Steur te vangen
van niet minder dan 85 K.G. zwaar, de
lengte bedroeg 2.20 M„ b(j afslag verkocht
werd een onzer plaatselüke handelaren
voor f 82.50 de ltooper, voorwaar voor
v. d. Heüde een buitenkansje in deze
moeilyken tyd.
Het is een groote zeldzaamheid dat er
hier in de nabüheid Steur wordt aange
troffen, het is daarom begrypelyk dat er
heel wat belangstelling was voor deze
vreemde gast.
Garnalenvisschery was van weinig be
ekenis.
Hr. Ms. „Hertog Hendrik" te Rotterdam.
Gistermiddag omstreeks halfzes is Hr. Ms.
dam aangekomen. Het schip heeft ligplaats
pantserdekschip Hertog Hendrik te Rotter-
genomen aan de Parkkade. De heer A. Kort-
landt, de havenmeester en een off. van het
korps mariniers hebben hun opwachting bij
den commandant gemaakt. De gemeentelijke
telefoondienst heeft het schip onmiddellijk op
het net aangesloten. Er was veel belangstel
ling op den wal.
De oorlogsbodem zal tot Maandag te Rot
terdam blijven.
Hr. Ms, „Van Meerlant".
Hr, Ms. mijnleg'ger „Van Meerlant" zal van
25 tot 28 Mei te Dördrecht verblijven, en van.
1 tot 4' Juni té Vlisslligen. Het schip is 'thans
5ti dienst nis opleidingsschip voor adelborsten
REISPLAN OÉFENVERBAND I?34-
Het reisplan voor het' oefënverband 1934
naar de Oostzee onder commando van den
kapitein ter zee C. E. L. Helfrich is als volgt
.samengesteld:
20 Juli 1934 vertrek Nieuwediep Hr. Ms.
Hertog Hendrik, Evertsen, Z 5, Z 6. Z 8, K
XVII en K XVIII.
23 Juni aankomst Hr. Ms. Z 8 en Z 6 te
Aarhuus.
27 Juni vertrek Hr. Ms. Z 8 en Z 6 uit Aar
huus; aankomst Hr. Ms. Evertsen te Gdynia;
aankomst Hr. Ms. Hertog Hendrik, Z 5, K
XVIII en K XVII te Koningsbergen.
30 Junia ankomst Hr. Ms. Z 8 en Z 6 te
Nieuwediep.
2 Juli vertrek Hr. Ms. Evertsen uit Gdynia;
vertrek Hr. Ms. Hertog Hendrik, Z 5, K XVIII
en K XVII uit Koningsbergen.
11 Juli aankomst Hr. Ms. Hertog Hendrik,
Evertsen, Z 5, K XVIII en K XVÏT te Riga.
16 Juli vertrek bovengenoemde schepen uit
Riga.
23 Juli aankomst bovengenoemde schepen te
Kopenhagen.
Vlucht van èeh groep van drie watervlieg
tuigen van Nieuwediep naar Kopenhagen met
£en tuschenlanding te Wilhelmshafen.
28 Juli vertrek van bovengenoemde schepen
uit Kopenhagen. Vlucht van de groep vlieg
tuigen van Kopenhagen naar Nieuwediep met
een tusschenlanding te Wilhelmshafen.
1 Augustus 1934. Aankomst bovengenoemde
schepen te Nieuwediep.
ZOMERVERLOF.
Gedurende het tijdvak van 20 Juli tot etf
niet 23 Augustus 1934 zal een zomerverlof van
14 dagen worden verleend als volgt:
Te Willemsoord:
Hr. Ms. „Van Speijk" in één partij van 26
Juli tot en met 8 Augustus.
Het Vliegkamp „De Kooij" in één partij van
20 Juli tot en met 2 Augustus.
Hr. Ms. „Schorpioen", Torpedo-Atelier Wil
lemsoord, Hr. Ms. „Hertog Hendrik", het
Vliegkamp „De Mok", Hr. Ms. „Piet Hein",
Hr. Ms. „Evertsen", Hr. Ms. „Gruno" in één
partij van 9 tot en met 22 Augustus.
Kazerne voor den Onderzeedienst in twee
partijen van 20 Juli tot en met 2 Augustus en
van 9 tot en met 22 Augustus
Hr. Ms. „Z 6" en Hr. Ms. „Z 8" in één partij
van 11 tot en met 24 Augustus.
Hr. Ms. „Nautilus" in één partij van 10 tot
en met 23 Augustus.
Hr. Ms. „Vulcanus" in één partij van 24 Juli
tot en met 6 Augustus.
Rr' ^s- „Wachtschip" te Willemsoiord (Hr.
Ms. „Gelderland") te regelen door den Com
mandant.
Marine Hospitaal te regelen door den Chef
oen Commandant.
Marine Hosiptaal te regelen door den Chef
van die inrichting.
Ifficieren van gezondheid te regelen door
en Chef van den Geneeskundigen dienst der
zeemacht.
Dc afdeeling van het korps mariniers uit
Rotterdam zal van 11 tot en met 30 Juni ifl
e legerplaats bij Harskamp worden gelegerd
tot het houden van schiet- en andere oefenin
gen, waaronder ten hoogte 6 volle schiet-
dagen.