TECHNIEK De inpoldering van de Zuiderzee wordt voortgezet. Wat wilt li lezcnï BINNENLAND SPROETENVERDELGER, BUITENLAND tweede blad heldersche courant van donderdag h juni 1934. 5 De Gouden Standaard. Loting voor de militie lichting 1936. is en blijft t SPRETOL. De loonen in het mijn- bedrijf. Bouw van een tunnel onder het Noordzee- Kanaal. De as. stapelloop van de Bloemfontein. Drukkerij „De Boer'' De Postvluchten van en naar lndië. De officieren van ,De Zeven Provinciën". ,De De bom op Zeven Provinciën' JPJDT VS I LI O De begrooting met 26 tegen 4 stemmen goedgekeurd Amerika antwoordt Londen over de oorlogs- schulden. De regeering „zal handhaven". In de reeds vermelde Mem. van Ant woord aan de Eerste Kamer inzake het werkverruimingscrediet lezen wij o.a. De Regeering kan naar aanleiding van de door enkele Kamerleden ge geven beschouwingen slechts her balen, dat het haar vaste voornemen is de gouden standaard te handhaven. Zij acht het weinig doeltreffend dit puntthans opnieuw in debat te brengen en verwijst daarom, ter motiveering van haar standpunt in deze, naar vroegere uiteenzettingen. b (Handelsbl.). Bernardus Cats eerste nummer. Dinsdagmiddag is in de Rolzaal te 's-Gravenhage in tegenwoordigheid van minister Deckers de loting gehouden voor den dienstplicht, lichting 1936. Getrokken werd nr. 1037. Achter dit nummer stond in het Amsterdamsche register van 1933 de naam: Bernardus Cats, geboren 31 Maart. Deze naam en geboortedatum geven dus voor alle gemeenten aan, wie het eerst voor bestemming tot gewoon dienst plichtige in aanmerking komen. Alleen de ingeschrevenen, wier geslachtsnaam voorafgaan aan den uitgeloten naam, kunnen met eenige zekerheid berekenen, of zij al dan niet voor de dienstplicht bestemd zullen worden. Precies is het niet uit te rekenen, maar gewoonlijk is het niet meer dan 10 k 14% die vrijloten. Zeg mij Uw naam! Mijn naam, SPROETENBEZITTER, De voorstellen tot verlaging door de vakorganisaties verworpen. Gisteren hebben vertegenwoordigers van de vakorganisaties in de contact commissie voor het mijnbedrijf hun stand punt medegedeeld ten aanzien van het voorstel der mijndirecties om de loonen der arbeiders met 10 pet. te verlagen. De vertegenwoordigers der vakbonden hebben hel voorstel van de hand gewezen, daar het voor hen onaanvaardbaar was. Namens de directies is daarop net voor stel gedaan de loonsverlaging geleidelijk door te voeren, door slechts 5 pet. tegelijk te korten. De eerste koiting zou 1 Juli a.s. moeten geschieden. Ook dit voorstel hebben de vakorganisaties afgewezen. Van hun kant stellen de vakbonden voor, dat de directies hun voorstel tot loonsverlaging voorloopig voor den duur van een maaud zouden opschorten, zoo dat in dien tijd een poging ondernomen kan worden om bij de regeering iets te bereiken. Over dit voorstel hebben de directies onderling besprekingen gevoerd, waarna zij het van de hand hebben ge wezen. RONDWANDELINGEN EN ROND RITTEN VAN DEN A.N.W.B. Het Zomerprogramma. De A. N. W. B. Toeristenbond voor Nederland meldt, dat thans de deelneming san alle door den Bond uitgeschreven Rondwandelingen en Rondritten voor de liefhebbers is opengesteld. Zoowel voor wandelaars als voor wiel rijders, ruiters, motorwielrijders en auto mobilisten zijn verschillende tochten sa mengesteld, welke de deelnemers in staat stellen het natuurschoon van ons eigen mooie land eerst goed te leeren kennen en waardeeren, want de routes van de wandelingen en ritten voeren door de mooiste streken en werden met veel zorg gekozen, zoodat degenen, die van deze aanwijzingen van den A.N.W B. gebruik maken, werkelijk het schoonste en belang wekkendste aan natuur- en stedenschoon van Nederland te zien krijgen. In verband met de groote toeneming in de laatste jaren van het aantal toe ristische wandelaars zijn niet minder dan vijf rondwandelingen in verschillende deelen van het land samengesteld, nl. een rondwandeling door het Gooi, een door het noord-oostelijk deel van Utrecht, een in de omgeving van Oosterbeek, een rondom Velp en een door Zuid-Limburg. Voor wielrijders werden vier rondritten uitgeschreven en wel door het Gooi en Utrecht, door Noord- en Zuid-Holland, over de Veluwe en om het IJsselmeer. De sterke toeneming van het Ruiter- toerisme is oorzaak, dat de ruiters be halve de bekende „Rondrit te paard door Nederland" ook in de gelegenheid worden gesteld dit jaar een rondrit te paard om het IJsselmeer te maken. Voor de automobilisten en mntorwiel- •'ders staan bovendien nog op het toe ristisch programma een rondrit om het innA<Lttieer' een door Gelderland en de 600 km.-rondritdoor België en Frankrijk. Kosten geraamd op ongeveer 9 millioen. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Haarlem en Omstreken heeft Dinsdagavond aan het eind van haar ver gadering ir. J. O. van der Mey, ingenieur van de N.V. Nederlandsche Basalt-Maat schappij te Zaandam gelegenheid gege ven een voordracht te houden over een tunnel onder het Noordzeekanaal te Velsen. Ér was veel belangstelling. Ir. Van der Mep gaf door talrijke lichtbeelden toegelicht cijfers geba seerd op tellingen van het verkeer op den ifjksweg tusschen Haarlem en Vel sen, en tusschen Beverwijk en Alkmaar, waaruit blijkt, dat in de afgeloopen 10 jaar het autoverkeer elke drie jaren met meer dan 100 is toegenomen. Van 1923 tot 1932 was deze toeneming 1150 terwijl in 1935 dit getal zal zijn gestegen tot 2200 Geleidelijk zal deze percents gewijze toeneming afnemen, toteen ver zadigingspunt zal worden bereikt, waarna het verkeer toe zal nemen, in gelijken tred met de toeneming der bevolking. Een verzadigingspunt is aangenomen van 150 motorvoertuigen per 1000 inwo ners te bereiken in 1980, waarbij opge merkt wordt, dat er thans in de Ver. Sta ten 200 motorvoertuigen zijn per 1000 in woners, in sommige staten zelfs 300. Bij vergelijking van de exploitatie van een veerdienst en van een tunnel blijkt, dat het karakteristieke verschil is, dat de exploitatiekosten van een veerdienst even redig stijgen met het verkeer, terwijl de jaarkosten van een tunnel, waarvan de capaciteit is vastgesteld, nagenoeg con stant blijven, zoolang ue capaciteit niet wordt overschreden. Een tunnel van een capaciteit van on geveer 3000 a 4000 motorvoertuigen per uur kan worden gebeuwd voor circa 9 millioen. De jaarlijksche kosten voor rente, afschrijving, verlichting en ventila tie en onderhoud worden begroot op 640.000. De tegenwoordige jaarlijksche kosten van de bestaande pont zijn minder dan dit bedrag, maar in verband met de toe neming van het verkeer mag verwacht worden, dat dit bedrag reeds in 1940 zal worden overschreden, waarbij aangeno men is, dat de kosten per voertuig 0.25 zullen bedragen Daar voor den bouw van een tunnel op vier jaar gerekend moet worden, en ook de geheele voorbereiding ten minste twee jaar zal vergen, is het uit overweging van zuinigheid geraden reeds thans een beslissing te nemen om deze tunnel zoo spoedig mogelijk te bouwen. In het openingsjaar 1940 zal de bespa ring op de exploitatie slechts gering zijn. Door de toeneming van het verkeer zal deze besparing echter steeds grooter wor den; voor 1960 wordt ze berekend op 3 millioen per jaar, terwijl in de eerste 25 jaar in totaal een besparing gegeven zal worden van circa 30 millioen, ongeacht de rente. Tweëerlei besparing. Behalve de besparing aan exploitatie kosten is er ook een enorme tijdsbespa ring, dus ook kostenbesparing voor het autorijdend publiek. Voor de eerste 25 jaar wordt deze besparing gerekend op 40 millioen, ongeacht de rente. Dan zijn er nog enkele indirecte voordeelen. Als objeet om de werkloosheid te ver minderen noemt spr. dit uitnemend ge schikt. Het wonder der moderne techniek. V. D. meldt uit Amsterdam Zaterdag a.s. zal de Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij de bijzondere belangstelling genieten van een groot deel der bevolkingen van ons land, van Neder- landsch-Indië en van Zuid-Afrika, die door de radio luisteren zullen naar het verslag van het evenement, dat dien dag zal worden voltrokken. In tegenwoordigheid van meer dan tweehonderd officieele ge- noodigden,van wie onze minister-president dr. H. Colijn het middelpunt zal vormen op de officieele tribune en van eenige duizenden andere toeschouwers, die de overige tribunes zullen bevolken, zal het dubbelschroef motorpassagiers- en vracht schip Bloemfontein, dat op helling 3 van genoemde werf in aanbouw is voor de Holland-Afrika Lijn van de N. V. Veree- nigde Nederlandsche Scheepvaart-Mij. te 's Gravenhage, door den eersten minister van de Unie van Zuid-Afrika, generaal J. B. M. Hertzog, die zich in deze oogen- blikken bevinden zal in het gebouw van het Nederlandsche gezantschap te Pretoria, te water worden gelaten. Dit zal geschieden dank zij het wonder der moderne techniek. Op een wijze, die nog nimmer is toegepast, n.1. door een mechanisme, dat door generaal Hertzog te 12 uur in werking wordt gesteld, zal een bepaalde toon, die op een gramofoon- plaat is vastgelegd, radiografisch worden overgebracht, welke toon door middel van een relais op de helling in mechanischen arbeid wordt omgezet, noodig om de laatste beletselen, welke het schip aan de helling vasthouden, weg te nemen, waarna het gevaarte op zijn sleden over het met talk en parafine gevulde goten in zijn element zal glijden. Dezelfde radiografisch uit Pretoria overgebrachte toon zal een toestel in werking brengen, waarmeed is gedachtenkracht plus materiaal Er moeten denkende menschen vóór, bij en na de constructie zijn Drukwerk hangt ook niet alléén van het materiaal af. Wél grooten- deels. maar er moeten vaklieden zijn, die dat materiaal naar het gewenschte eindresultaat brengen. Daarom naar Daar is èn goed materiaal èn vakkennis! steeds de champagnedoop van een schip, op het oogenblik, dat het in beweging is, voltrokken wordt. De Nederlandsche Sein- toestellenfabriek te Hilversum heeft, in samenwerking met Philips-radio te Eind hoven, de installaties, noodig voor deze merkwaardige doopplechtigheid, aange bracht. Het staatsbedrijf der P.T.T. ver leent zijn medewerking voor het goed overkomen van den toon en van de rede voeringen. Nadat de Nederlandsche gezant te Pre toria generaal Hertzog bij de luisteraars in Zuid-Afrika, Nederland en Ned -Indië zal hebben ingeleid, zal laatstgenoemde om tien minuten voor twaalf zijn „doop- rede" houden en vervolgens, twaalf uur precies, den knop indrukken, waardoor te Amsterdam het schip, dat een water verplaatsing heeft van 17490 ton, op de boven omschreven wijze van de helling zal loopen. Nadat de stapelloop voltrokken is, zal dr. H. Colijn een rede uitsprekendaarna zal de directie der Nederlandsche Scheeps- bouw-Mij. de genoodigde autoriteiten ont vangen in een der daarvoor in te richten werkplaatsen, waar o. m. dr. W. de Vlugt als voorzitter van het college van com missarissen der Nederl. Scheepsbouw-Mij. den gezant van de Unie van Zuid-Afrika in ons land, dr. H. D. van Broekhuizen, een oorkonde zal overhandigen met het verzoek deze dan generaal Hertzog te doen toekomen. Ook dr. Colijn zal een oorkonde ontvangen. De 'Oehoe* (heenreis) vertrokken van Bangkok 13 Juni, aangekomen te Singa pore 13 Juni. De 'Kwartel* (terugreis) vertrokken van Rutbah 13 Juni, aangekomen te Athene 13 Juni. Voortzetting van de verhooren. Aneta meldt uit Batavia: De berechting in hooger beroep der of ficieren van „De Zeven Provinciën" door het Hoog Militair Gerechtshof werd gis teren voortgezet. Er was veel publiek aan wezig. De president ving aan met bekl. luit. t. zee tweede kl. L. D. d. K. af te vragen of hij wist dat als er iets gebeurde dit op het tentdek zijn zou. Nadat beklaagde beves tigend had geantwoord, vroeg de presi dent waarom beklaagde dan steeds achter de waterdichte deuren bleef zitten. Beklaagde: Omdat v. B. gezegd had dat die gesloten moesten blijven. Verhoor der getuigen. Vervolger— wordt als getuige gehoord de heer E. A. Labouchere, die onder het motto drenkelingen te gaan zoeken met een motorsloep achter „De Zeven Pro vinciën" aan was gegaan, hetwelk echter de luitenant ter zee De Gelder had ont raden, omdat de motorsloep wellicht noo dig was op de Aldebaran. De volgende getuige was de bootsman Boelhouwer, die vertelde hoe zenuwachtig luitenant F. was tijdens den tocht in de vlet naar den wal. Hij had zijn revolver in het water laten vallen en roeide zelf mee, zonder eenige leiding te geven. De kwartiermeester Kap, die daarop als getuige werd gehoord, bevestigde hoe zenuwachtig luitenant F. wel was. Ook luitenant H. maakte een gejaagden in druk. Getuige erkent echter zelf ook zenuwachtig te zijn geweest. Korporaal-machinist B. als getuige. Hierop werd, als getuige gehoord de reeds in hoogste instantie tot langdurige gevangenisstraf veroordeelde korporaal machinist M, B., die thans monteur is in 's Lands gevangenis Soekamiskin te Ban- doeng. Deze getuige wil eerst den eed af leggen, waartegen de president echter for meel bezwaar maakte, aangezien dit tegen het gebruik is. Getuige klaagt over de slechte voeding, de tralies en het gebrek aan lucht op het eiland Onrust, waar de muiters na de bedwinging van de muiterij geruimen tijd zijn geisoleerd geweest. Hij was daardoor volkomen in de war geraakt. Omtrent het incident in de radiohut ver klaart getuige, dat hij met den loop van zijn pistool naar beneden gericht achter luit. d. V. v. S. is aangegaan. De heer d. V. v. S. was volgens getuige niet bang voor hem, daar hij bovendien wist, dat de revolver van getuige niet geladen was. Getuige Ardani verklaart den indruk te hebben, dat luit ,d. V. v. S. op verzoek van B. de radiohut verliet. Getuige D„ eveneens een reeds veroor deelde muiter, wil ook den eed afleggen voor hij spreekt hetgeen wederom door den president werd geweigerd. Deze getuige bevestigt, dat korporaal B. luit. d. V. v. S. voor zich uit had na de radiohut te hebben verlaten. Hierna werd besloten in verband met de ongesteldheid van den advocaat-fiscaal het requisitoir en de pleidooien op 4 luli te houden De heer Alberda stelt nadere vragen. Het Tweede Kamerlid Albarda heeft tot den minister van defeDsie de vol gende schriftelijke vragen gericht: 1. Heeft de minister kennis genomen van de nadere berichten, volgens welke de commandant van het esquadrille vlieg tuigen, dat tegen de 'Zeven Provinciën* optrad, zou hebben nagelaten zijn onder geschikte officieren mede te deelen, dat de order luidde om na de sommatie een waarschuwingsbom kort vóór den boeg te werpen, en die commandant, wiens vliegtuig door bijzondere omstandighe den uitviel, dat verzuim niet kon her stellen, waaraan het zou zijn toe te schrij ven, dat de bom het schip trof, zoodat 23 schepelingen werden gedood en vier ernstig gewond? Zoo ja, wil de minister dan mededeelen, wat er van die voor stelling waar is 2. Indien de officier, die uit de »D11« de bom wierp, de opdracht, om een waar schuwingsbom te werpen vófir het schip, wèl heeft ontvangen en bedoeld heeft aan die opdracht te voldoen, acht de minister dan de door dien officier ge nomen voorzorg om het schip riet te treff»n voldoende, als hij uit een hoogte van 1200 Meter gericht heeft op een punt slechts 10 Meter voor den boeg? 3. Hadden de vliegers ook de opdracht om de 'Zeven Provinciënte behandelen als een buitenlandschen vijand, en zoo ja, was die opdracht dan wel overeen te brengen met de order om eersteen waar schuwingsbom te werpen S... is eerst: Sterke drank dan Snelheid Slecht sturen Snijden... STOPI Tenslotte is S: Schedel breuk of Strafaevanqenis. Behandeling van de begrooting van het Zuiderzeefonds in de Eerste Kamer. In de middagvergadering der Eerste Kamer was gistermiddag aan de orde de begrooting voor het Zuiderzeefonds voor 1934, waarbij de heer Van den Berg (lib.) de vraag besprak, of de Kamer den memoriepost kan goedkeuren en zich daardoor kan verklaren vóór voortzetting van de inpoldering van het IJsselmeer. Spr.'s fractie heeft principieel haar toe stemming tot voortzetting van de inpolde ring maar zij behoudt zich haar oordeel te eeniger tijd te herzien als gewijzigde omstandigheden in den loop der eerste tien of twaalf jaar dit gewenscht maken. De heer Van Citters (a.-r.) zegt, dat inderdaad een groot werk is tot stand gebracht, maar dat nuchter moet worden nagegaan, welke lasten dit werk op de natei legt. Te dezen aanzien laat de regee ring ons in het onzekere. Wieringermeerbedrijf kan nooit rendabel worden. De Wieringermeerpolder heeft meer dan 5000 per bunder gekost. Daarop kan nooit een rendabel bedrijf worden ge baseerd. De regeering moet daarom af schrijven de kosten van den dijk en voor de helft die der inpoldering van de Wie- ringermeer. Die afgeschreven bedragen moeten dan naar hoofdstuk VII worden gebracht. De minister kan dan beginnen met een kapitaalschuld van 50 millioen. Voorts moet het Zuiderzeegedeelte wor den beschouwd als een gewoon water staatswerk, waarvoor elk jaar het noodige voor onderhoud moet worden gevraagd. De Zuiderzee zal ons, naar spr. berekent, zooals wii er nu voor staan, per jaar 14 mill. kosten inclusief rente en aflossing. Hoe denkt de minister het evenwicht te vinden tusschen ontvangsten en uit gaven. Is het nu het oogenblik om een nieuwe financiering te aanvaarden van 120 millioen, in tien a twaalf jaar te verwer ken, zonder dat er inkomsten tegenover staan? Joodsche uitgewekenen zullen worden opgeleid in de Wieringermeer. Worden er 250 300 menschen in totaal geplaatst of komt er meer dan één dorp van 250 300 menschen ^Wordt het een omvaug- ryke nederzetting? Tegen 250 300 uit gewekenen heeft spr. geen groot bezwaar. De heer De Savornin Lohman (C.-H.) zegt, dat de regeering te kennen heeft gegeven, dat de beslissing der Ka mer een principieel karakter draagt. Als dit zoo is, is het voor spr. uitermate be zwaarlijk voor te stemmen. Verdediging door Min. Kalff. De Minister van Waterstaat, de heer Kalff zegt, dat men tegen ver meerdering van land kan zijn met een beroep op de exportmoeilijkheden. An derzijds kan men zeggen, dat de wanver houding tusschen prijs en productiekosten onmogelijk bleven kan en dat het moge lijk is, dat de omstandigheden ons drijven in de richting van de autarkie, wat niet wil zeggen, dat wij daarop zouden aan sturen. In de laatste tien jaar is er twin tigduizend ha minderculiuurland gekomen door de stadsuitbreiding. Dit is de ge heele oppervlakte van den Wieringer meerpolder. De geheele Zuiderzee is nog niet genoeg om ons het graan te ver schaffen, dat wij noodig hebben, als wij dit. graan zelve gaan verbouwen. Men denke aan de belangrijke prijs verlaging en aan de loonsverlaging. Dit zal ons in staat stellen, de f120 millioen te verminderen tot f 110 millioen. Als spr. zegt, dat de wanverhouding tusschen prijs en productiekosten niet altijd kan duren, begrqpt hij zeer wel, dat dit de financieele bezwaren niet weg kan nemen, maar men houde de onder scheidene kanten der zaak in het oog Spr. zal zoodra mogelijk een financieel overzicht geven. Replieken. De heer De Savornin Lohman (c.-h.) zegt, dat hij tot zijn zeer bijzonder leedwezen niet voor het wetsontwerp kan stemmen, daar hij zich niet wil vastleggen, evenals de heer Blomjous (r.-k.). De heer Van Citters (a.-r.) zegt, dat het door hem gemaakte voorbehoud van kracht blijft. Hij vraagt alsnog antwoord inzake de Joodsche vluchtelingen. Den doorslag voor onze stem moet geven de vraag, of wij vertrouwen hebben in den kabinetsleider en in de regeering. Daarom stemt spr. voor het wetsontwerp. '8 Ministers dupliek. Minister Kalff dupliceert. Als hij niet duidelijk had te kennen gegeven, dat een principieele beslissing moet «orden genomen, zou hij de Kamer in grootere moeilijkheden hebben gebracht dan nu. De Joodsche vluchtelingen zijn door trekkers. Zij zullen geen blijvende neder zettingen vormen, maar oefenen zich voor een taak elders. De heer Van Sasse van IJsselt (R.-K.) zegt, tegen te stemmen, niet omdat hij de regeering zou wantrouwen, maar omdat hij zich niet binden wil. De Kamer keurt het wetsontwerp goed met 26 tegen 4 stemmen. Tegen: de heeren Van d^r Hoeven en De Savornin Lohman (C.-H.) en Blomjous en Van Sasse van IJsselt (R.-K.). Buitenlandsch Overzicht pag. 1 Feuilleton1 Radio-programma2 Van links en rechts2 Algemeen reglement R. K. Staats partij. Geheel nieuwe regeling der candidaatstelling1 Russische troepenverplaatsingen in het Verre Oosten? 1 Frankrijk zal zijn schuld aan Amerika niet betalen1 M 1 Fcansch vliegtuig verbrand. Twee dooden 6 De stroom van bomaanslagen in Oostenrijk houdt aan M 6 Het aantal slachtoffers van de overstroomingsramp in Centraal- Amerika wordt op 3000 dooden geschat 6 Het samenstellen van gedistil leerd in de „Chemica"De zaak in hooger beroep2 De loting voor de militielichting 1936. Cats zit er in5 De regeering verklaart opnieuw den gouden standaard te zullen handhaven5 Bouw van een tunnel onder het Noordzeekanaal?5 Voortzetting van de verhooren tegen de officieren van „De Zeven Provinciën"5 De heer Albarda stelt nadere vragen over het werpen van den bom op „De Zeven Provinciën" 5 De stapelloop van de „Bloemfon tein" op a.s. Zaterdag, een won der van techniek5 De Heldersche rijwieldief gear resteerd 9 Het vraagstuk der oorlogsschul- Jen> Amerika's antwoord. Zal Engeland toch betalen? 5 De inpoldering van de Zuiderzee- zee wordt voortgezet5 Omtrek-nieuws..10 MarktberichtenH Marineberichten..1' SportnieuwsN Uitnoodiging tot pratei. De minister van buitenlandsche zaken Cordell Huil heeft de regetring te Londen een nota over de schuldenregeling doen toeKomen waarin hij o.a. zegt dat hij zeer goed begrijpt dat Engeland in den wereld oorlog voor eigen rekening en voor reke ning van de geallieerden groote finan cieele offers heeft moeten brengen, dat de belastingen in Engeland hoog zijn en dat de geldtransfer moeilnkh^den met zich zou brengen. Aan den anderen kant echter moet de Amerikaansche regeering erop wijzen dat Engeland niet 262 millioen dollar behoeft te betalen, maar slechts den Jnni-termijn van 85.6 millioen dollar er. dat zij dati niet onder de wet-Johnson valt als achter stallig debiteur. (De symbolische betaling die Engeland deed bedraagt echter min der dan 85.6 millioen). In de tweede plaats redeneert de Brit- sche regeering verkeerd wanneer zij meent slechts onderhandelingen te kunnen be ginnen over de betalingen wanneer een algemeen accoord over de schuldenqu^es- tie tot stand is gekomen. Niet de credi teur, maar de debiteur moet beginnen met voorstellen te doen betreffende revisie. De Britsche regeering heeft echter geen voorstellen gedaan De Amerikaansche regeering is bereid eventueele aanvaard bare Erigelsche voorstellen aan het Con gres voor te leggen. Ten slotte moet Engeland niet vergeten dat schulden ook betaald kunnen worden met goederen en dat practische wegen daartoe door beide partijen tezamen wel te vinden zullen kunnen zijn. Ook zegt de nota nog dat de Amerikaan sche regeering moet onderstrepen dat er geen enkel verband bestaat tusschen de leeningen van Engeland aan de gealli eerden en de schuld die Engeland op eigen naam bij de Vereenigde Staten aan ging. Er kan geen sprake zijn van eenig remboursement van schuld waarvan Ame rika de nadeelige gevolgen zou onder vinden. Toch een Engclschc betaling? Naar uit Londen aan de „Echo de Paris" gemeld wordt, zal de Britsche regeering naar aanleiding van de jongste Amerikaanschemededeelingen ten aanzien van de oorlogsschuldeu op het laatste oogenblik toch nog besluiten per 15 dezer een symbolische betaling te verrichten. Engeland zal dan vervolgens met de Amerikaansche regeering over de oorlogs schuldeu in onderhandeling treden. Betaling in tin overwogen. Caldwell, lid van liet Representanten huis, heeft een motie ingediend, waarbij het presidium van het Huis wordt ge machtigd, de mogelijkheid te bestudeeren om de oorlogsschuldeu te doen betalen in tin.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5