neleman aBros Stadsnieuws RUÖÏ VSILIG JAC. DE BOER GESLOTEN MSIEVEN lil ZEEBANKET VELTHUYS Ddt ziet er heerlijk uit HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 21 JUNI 1934. Zij, die zich van heden af, voor min- blad abonneeren, ontvangen jje tot 1 JULI verschijnende nUmmers het eskader vertrokken. G0EDK00PE REISMARKEN bijz. kweekschool voor onderwijzers(essen). BUITENL. SP00RBILJETTEN VACANTIE-ZEERÉÏZËN heldersche kweekschool en hanoelsschhool. PortreGAtelier en Fotohandel Keizerstraat75 Vrijdag a.s. tot 's avonds 6 uur -TSA/FEDE BLAD gtens drie maaniden °P dil O^^TIS- ADM. HELD. CRT. Licht op voor alle voertuigen, poniierdag 21 Mei 21.52 uur Vrijdag 22 Juni 21.52 uur Groote belangstelling, officie?! uitgeleide. Geen Woensdagmorgen te half twaalf is het eskader, bestaande uit Hr. Ms. „Hertog Hendrik", „Evertsen", Z 5, Z6 en Z8,en de onderzeebooten K17 en K18 uit de liaven van Nieuwediep vertrokken voor een oefening naar de Oostzee. De reis, die tevens voor vlagvertoon dienstbaar gemaakt is, zal zes weken duren. Het vertrek vond plaats onder buiten gewone belangstelling van Den Helders ingezetenen, die in drommen naar de Buitenhaven getrokken waren. Aan de haven was het vrij guur, er woei een stijve Noord-Wester. De lucht was zwaar bewolkt, maar tijdens het vertrek der schepen bleef het droog. Er heerschte groote bedrijvigheid, zoowel op de schepen als aan den wal. Jantjes maakten de laatste toebereidselen voor het vertrek. Anderen wuifden met zakdoeken naar familieleden en huisgenooten op den kant. Natuurlijk werden deze groeten druk beantwoord. Waarschijnlijk door het ongunstige getij er liep nog een sterke vloed vond het vertrek een half uur later plaats dan was vastgesteld; het was half twaalf, toen de „Hertog Hendrik" „los" was en met behulp van de sleepboot „Drente" naar het midden van de haven gesleept werd. Op eigen kracht stoomde het schip, aan boord waarvan zich de eskader-comman dant, Kapitein ter zee Helffrich, bevindt, buitengaats. De opvarenden, evenzoo die van de andere bodems, brachten telkens bii het passeeren van een oorlogsschip het militaire saluut. Overigens vond het vertrek zonder eenig ceremonieel plaats. De vice-Admi- raai O. J. E. Brutel de la Rivière was niet op de batterij „Wierhoofd" aanwezig, wat bij een vertrek voor langeren duur altijd tiet geval is. Ook de stafmuziek, anders opgesteld op de pier bij den uit gang van de haven, misten wij heden. Dit vond zijn ooi-zaak in het feit, dat het hier een oefeningsreis geldt. Verder geen inspectie aan boord door den Admiraal en geen toespraak. Maar bet uitgeleide van Den Helders burgerij was er niet minder om, duizenden ver zamelden zich bij den havenmond, om toch maar een laatsten handgroet te kunnen brengen aan man, vader, ver loofde of kennis aan boord. Eerst verliet de „Hendrik" de haven, daarop snelde de „Z 5" naar buiten, die in een kalmer tempo weer gevolgd werd door de „Evertsen". In snelle vaart volgden nu de Z-booten 8 en 6; de prachtige onderzeebooten „K 18" en „K 17" sloten de rij. Op de reede sloeg de „Piet Hein" het uitvaren van de vloot gade, dit schip ging echter niet mee. Een aantal vliegtuigen deden de schepen uitgeleide. Op de ree gekomen, formeerde het eskader zich in kiel waterlinie, op de „Hertog Hendrik" werd de vlag va« den eskadercommandant ge- heschen en daar stoomde een deel van Nederlands vloot naar vreemde wateren. Goede reis en behouden thuiskomstl Eskadercommandant is Kapitein ter zee O. E. L. Helfrich, tevens commandant van de Hendrik. De Evertsen staaf onder commando van overste P. Koenraad, de de „Z 5" onder luit. ter zee 1ste ld. S. Visser. De groep „Z 6" en „Z 8" heeft als groepscommandant luit. ter zee lste kl. J. Houtsmuller, tevens commandant van de „Z 6". De „Z 8" wordt gecommandeerd door luit. ter zee lste ld. B. Q. Boelen. Groepscommandant van de „K"-booten la luit. ter zee lste ld. D. O. M. Hetter- achij, tevens commandant van de „K18". Commandant van de „K 17" is luit. ter zee Isle kl. O. W. Slot. BRIEVENMALEN AAN DE SCHEPEN VAN HET OEFENVERBAND. Aan de schepen van het te vormen oefen- verband zullen de volgende brievenmalen worden gezonden: Aan Hr. Ms. torpedoboot ,,Z 8" (waar in tevens wordt opgenomen de correspon dentie voor Hr. Ms. torpedoboot „Z 6") naar Aarhuus: 21, 22 en 23 Juni met den trein van 20.33 van Amsterdam naar Bentheim; 24 Juni met den trein van 9.01 van Utrecht naar Osnabrück; 25 Juni met den trein van 20.33 van Amsterdam naar Bentheim. Brieven en andere stukken voor de op varenden van genoemde torpedobooten, welke worden ontvangen na de verzending van de brievenmaal van 25 Juni^^ullen naar Den Helder worden gezonden. Aan Hr. Ms. torpedobootjager „Evert sen (waarin tevens wordt opgenomen de oorrespondentie voor Hr. Ms. onderzee- boor „K XVII" naar Gdynia: 25, 26, 27, 28, 29, 30 Juni met den trein van 20.33 van Amsterdam naar Bentheim. Aan Hr. Ms. pantserschip „Hertog Hendrik' (waarin tevens wordt opgeno men de correspondentie voor Hr. Ms. tor pedoboot ,,Z 5" en Hr. Ms. onderzeeboot „K XVIIInaar Koningsbergen: 25, 26, 27, 28, 29, 30 Juni met den trein van 20.33 van Amsterdam naar Bentheim. Aan Hr. Ms. pantserschip „Hertog Hendrik' (waarin tevens wordt opgeno men de correspondentie voor Hr. Ms. tor pedobootjager „Evertsen", Hr. Ms. tor pedoboot „Z 5" en Hr. Ms. onderzee booten „K XVII", „K XVIII") naar Riga: 9, 10, 11, 12, 13, 14 Juli met den trein van 11.34 van Amsterdam naar Bentheim; naar Kopenhagen: 21 Juli met den trein van 20.33 van Amsterdam naar Bentheim; 22 Juli met den trein van 9.01 van Utrecht naar Osnabrück; 23, 24, 25, 26 Juli met den trein van 20.33 van Amsterdam naar Bentheim. Brieven en andere stukken, bestemd voor de opvarenden van laatstbedoelde oorlogsschepen, welke worden ontvangen na de verzending van de brievenmaal van 26 Juli zullen naar Den Helder worden gezonden. t.o. Postbrug CENTRAAL GENOOTSCHAP VOOR KINDERHERSTELLINGS- EN V AC ANTIEKOLONIES. Het zal binnenkort om juist te zijn: Dinsdag 26 Juni a.s. vijfentwintig jaar geleden zijn, dat van bovengenoemd Ge nootschap de afdeeling Den Helder werd opgericht. Het Centraal Genootschap stelt zich, zooals onze lezers zullen weten, ten doel het lichamelijk en zedelijk welzijn van kinderen te bevorderen, door huis vesting en verzorging in koloniehuizen onder hygiënisch gunstige verhoudingen. Het beschikt over 11 van dergelijke hui zen; het aantal afdeelingen bedroeg op 31 December 1932 441. Penningmeester is de heer Ketelaar, administrateur de be kende heer A. C, Bos, te Egmond aan Zee. Het spreekt wel vanzelf, dat men een dergelijk jubileum niet zonder meer zal laten passeeren. Zoo is o.a. voor Donder dagavond 28 Juni door den heer van Twisk een bioscoopavond aangeboden, en op Zaterdag daaraanvolgende zal een speldjesdag worden gehouden. Maar er is nog een andere reden en ook die zullen wij in ons volgend nummer mededeelen. DE ORANJE-TREIN. Evenals verleden jaar zullen wij ook dit jaar bezoek krijgen van den z.g. Oranjetrein, in welke een expositie is in gericht op verschillend gebied van den middenstand, handel en industrie. De officieele opening zal plaats hebben op Maandag a.s. te Bergen op Zoom. De tocht door ons land zal 3 maanden duren. Er worden 85 plaatsen bezocht. Verschillende technische verbeteringen en faciliteiten zullen bijdragen het ver blijf in den trein voor het publiek te ver aangenamen. De aard van de expositie is dit jaar buitengewoon belangwekkend en omvat expositie van allerlei aard, van goud en zilver tot gasmaskers toe. Doch naast de commercieele stands zullen ook verschil lende algemeene exposities zeer zeker groote interesse opwekken. Om er slechts enkele te noemen: Onze Koloniën, de Spoorwegen met o.a. een comtpleet model van een Dieseltrein, Mooi-Limburg. Goud: bewerking en keu ren, Thee en haar bereiding enz. enz. Een zeer bijzondere attractie is even eens de verrassingswagen met tienduizen den cadeaux, die gratis worden uitgereikt De trein komt Vrijdag 27 Juli in Vel- sen, Zaterdag 28 te Castricum, Zondag 29 te Alkmaar (Kanaalkade), Maandag 30 te Schagen en is Dinsdag 31 Juli en Woens dag 1 Aug. in Den Helder. Het buitengewoon gunstige verloop van het eerste eindexamen, dat onze Helder- sche Kweekschool dezer dagen afnain.is voor ons aanleiding onze lezers een en ander over de school en haar inrichting mee te deelen. Deze school toch is een unicum in ons land, maar 't is wensche- lijk, dat zij tot voorbeeld genomen werd voor de inrichting van andere Neder- landsche Kweekscholen. AI jaren lang werd in Den Helder de behoefte gevoeld aan een goede onder wijzersopleiding, toen de Normaalschool in deze gemeente was opgeheven. Voor de Heldersche jongelui bestond tot voor eenige jaren geen andere mogelijkheid voor mondelinge opleiding dan de Alk- maarsche Rijkskweekschool, wat voor menigen adspirant te vermoeiend of te bezwaarlijk was. Stappen bij de regeering tot oprichting van 'n Kweekschool moch ten niet baten, maar dat toch in Sep tember 1931 de Keekschool alhier met een klas begon te werken, is te danken aan 'n zeer gelukkige combinatie, die men tot stand heeft weten te brengen. In het gebouw van de Hoogere Handels school aan de Hoofdgracht is de geheele benedenverdieping thans in gebruik voor de Kweekschool, terwijl ook op de boven verdieping eenige lokalen voor haar zijn ingericht. Deze laatste lokalen (voor na tuurkunde, nat. historie, teekenen aard rijkskunde) worden tevens benut voor 't onderwijs aan de Handelsschool. Er hoeft nauwelijks op gewezen te worden, dat 't gebruik van één schoolgebouw door twee scholen en nog wel met enkele les lokalen gemeenschappelijk, zeer econo misch is, terwyl daarbij nog op te mer ken valt, dat de leeraressen en leeraren van de Handelsschool, allen, voor zoover Reisbureau vtS'jCl "STgLllH t.o. Postbrug S hbU «23& hun vakken ook op de kweekschool wor den onderwezen, aan laatstgenoemde in richting verbonden zijn. Ieder, die de salariëering van de leerkrachten bij 't MO. kent, zal begrijpen, dat ook in dit opzicht 'n groote besparing aan onkosten voor honorarium verkregen is. 'n Bere kening van onkosten heeft aangetoond, dat opleiding voor 'n onderwijzer(es) aan deze inrichting per jaar en per leerling f 400.— minder gekost heeft, dan aan 'n kweekschool van 't gewone type. Naast deze financiëele voordeelen staat nog een ander, dat wellicht van nog grooter beteekenis is. Aangezien de onder wijzers-opleiding door de wet beschouwd wordt ais lager onderwijs, is voor de leerkrachten een M.O. bevoegdheid of 'n academische graad niet vereischt. Wel is de toestand over 't algemeen zoo, dat bij vacatures van de sollicitanten een van de bovengenoemde bevoegdheden ge vraagd wordt, maar aan de meeste kweek scholen worden aan de leeraren naast hun hoofdvak nog een of meer andere vakken opgedragen, 'n Combinatie van Nederlandsch, aardrijkskunde en geschie denis, of paedagogiek en Nederlandsch, teekenen en zang en welke combinaties nog meer te maken zijn, behoort niet tot de zeldzaamheden. Te begrijpen is, dat van niet iederen leeraar verwacht kan worden, dat hij naast zijn lievelingsvak ook de andere vakken geheel meester is. Niet ai zijn onderwijs zal dus even vrucht dragend zijn. Aan de Heldersche kweek school geeft iedere leerares of leeraar alleen les in zijn eigen vak, 't vak waar voor hij aan de .Handelsschool benoemd werd. Hij (zij concentreert zich geheel op de leerstof, waarin hij zich gespecia liseerd heeft. Naast de toewijding, waar- ZON NEST R A A L"-COLLECTE 1931, Er dreigt gevaar als nooii tevoren! 't Is alweer een jaar geleden, Dat wij klopten bij U aan. Gij liet ons, als steeds tevoren, Niet met leege handen gaan. Dat is wat ons moed deed vatten, Weer te vragen ook dit jaar, Want er dreigt als nooit tevoren, Zeer groot T.B.C.-gevaar. Want de crisis is, dat weet Gij, Een gevreesde bondgenoot, Die alleen maar te verslaan is, Door de «Zonnestraal» zilvervloot. Zilver is niet wat wij vragen, Van een ieder, 't is te gek, Kopergeld kunt Gij ook geven, 't Is bij ons ook zéér in trek. Hoofdzaak is, dat vele kleinen, Vormen toch ééri groot geheel, Die slechts weinig heeft, geeft weinig, Die iets meer heeft, die geeft veel. Zoo moet men elkander helpen, Niet de handen in het haar, Uit.Uw zak de port'monnaie, want De «Zonnestraal«-dames staan klaar. Den Helder. Jan Mens. mee allen zich aan hun taak geven, is dat wel de voornaamste oorzaak van de gunstige resultaten van deze school. In 't vertrouwen, dat de combinatie Handelsschool-kweekschool bevorderlijk zou zijn voor de vorming van leerkrach ten voor 't Lager Onderwijs, heeft de Regeering aan de school 't jus promo vendi, 't recht om zelf, onder toezicht van door de Regeering benoemde ge committeerden, 't eindexamen af te nemen, verleend, 't Succes dat in de afgeloopen weken behaald is, is 'n bewijs, dat de school dit vertrouwen waard is. Binnenkort wordt de aangifte van nieuwe leerlingen weer opengesteld. Toe gelaten worden zij, die in 't bezit zijn van 't Mulo-diploma of met goed gevolg de eerste drie leerjaren van 'n middel bare school hebben doorloopen. Tot de tweede klasse worden toegelaten de be zitters van 'n einddiploma eener 5-jarige middelbare school. Mede met 't oog hierop hebben we gemeend onzen lezers van 't bovenstaande in kennis te moeten stellen. HOOGERE HANDELSSCHOOL DEN HELDER. Geëxamineerd 13 candidaten. Geslaagd de heeren A. v. d. Berg, D. Blaauwboer, N. Bruin, H. Dolstra, K. Everaert, A. van Gorselen, A. Jense, B. Koopman, J. Kor- tenhoeven, J. Kruyff, H, C, M. Nijpels, A. v. d. Zouw. Reisbureau *yg t.o. Postbrug DEMONSTRATIE GRASMACHINE. Dinsdagmorgen woonden wij een de monstratie bij van de door de Gemeente aangeschafte Fordson-tractor met gras- maaimachine, geleverd door den heer M. Smit, Koegras. Deze grasmaaimachine is een uit drie deelen bestaande machine van de be kende „golf-mes"-constructie, met een totale arbeidsbreedte van pl.m. 2.50 meter. Elk der deelen is afzonderlijk verstelbaar, doch het beste wordt gras gesneden, als dit niet langer is clan pl.m. 5 cm. Dit houdt verband met de middellijn van het messenwiel. De lange grassprieten wor den dubbelgeslagen en niet afgesneden. Deze machine is dan ook speciaal geschikt voor het kort houden van gras op sport terreinen. De snelheid, waarmede het gras gesneden wordt, is zeer groot. In 2 minu ten is een baan van 100 bij 21 meter ge schoren. Het levert dus geen bezwaar op, dat deze machine voornamelijk kort gras SIs eersf: Slerke drank dan: Snelheid Slecht sturen Snijden... STOPI Tenslotte is S: Schedel breuk of Strafgevangenis. kan snijden, want elke week zouden de velden even bewerkt kunnen worden, zoodat het gras geen tijd heeft om lang te worden. De Fordson-tractor is van het Industrie type. Deze is voorzien van een poelie voor het aandrijven van machinerieën. 0.a. kan de tractor dus gebruikt worden voor polderbemaling, —trekkracht bij het rooien van boomen, voor de sneeuwploeg, er kunnen ijsbanen mee onder water gezet worden, enz. De demonstratie van Dinsdag liet de tractor voor het grasmaaien zien en de groote practische bruikbaarheid werd ruimschoots bewezen. In de «Alkmaarsche Courants lezen wij; «De opleiding van onderwijzers(essen) heeft de laatste jaren meermalen een punt van bespreking uitgemaakt, en nu is in Den Helder een proef genomen met een combinatie handelsschool en bijzon dere kweekschool. Deze vereeniging is een succes gebleken en de bevoegde autoriteiten hebben zich daarover zeer gunstig uitgelaten. Het directe gevolg daarvan is, dat de onderwijzers(essen) niet alleen zeer goed worden afgeleverd, maar ook dat Den Helder de goedkoopste opleiding heeft. Want wat is het geval? De aan de kweekschool te Den Helder verbonden leerkrachten hebben allen één of meer middelbare bevoegdheden, wat aan geen andere opleidingsschool hier te lande het geval is. Gezien hun bevoegd heid zijn zij dus volkomen voor hun taak berekend, wat niet anders dan het onder wijs ten goede kan komen. «Wat echter in dezen tijd nog zwaarder weegt, is het feit, dat deze opleiding veel goedkooper is dan elk andere. Door de vereeniging met de handelsschool komt het aantal lesuren van de leerkrachten boven de twintig, en daar het salaris per uur berekend wordt en de uren boven de twintig het laagst worden uitbetaald, is het begrijpelijk hoe men op eenvoudige wijze een bezuiniging tot. stand kanjbren- gen. Zou zoo iets in Alkmaar ook niet mogelijk zijn? Zou hier geen combinatie van de handelsschool en kweekschool te bewerken zijn? Gezien het succes in Den Helder, alsmede de omstandigheid, dat ook hier ter stede alle leerkrachten aan de handelsschool één of meer middelbare bevoegdheden bezitten, zou zeer zeker niet alleen een aanzienlijke bezuiniging kunnen plaats vinden, maar zou ook het onderwijsbelang er bij gebaat zijn». DE AANSTAANDE KERMIS EN WAT ER ZOO AL KOMT. „Feestweek" is de tegenwoordige naam van de kermis en we zullen hopen, dat onder dezen nieuwen en «gesaneerden» naam ook een nieuwe en bloeiende kermis zal ontstaan. Want daar is het tenslotte de verschillende ondernemers toch om te doen Nu de weder-invoering van de kermis een feit is geworden en deze binnenkort in den letterlijken zin van het woord, voor de deur staat, zal menig een van onze lezers verlangend zijn eens iets meer hieromtrent te vernemen. Wat krijgen we en waar komt dat alles te staan. Een pessimist zei dezer dagen al tegen ons: Dat wordt niets, alles is nu over de stad verspreid, in plaats van op één punt geconcentreerd. Zoo erg is het evenwel niet; men heeft thans alles op onze pleinen ondergebracht en de Kanaal- weg, die vroeger altijd zoo gezellig vol stond met allerlei kramen, blijft thans onbewoond. Hier volgt een lijst van verschillende spullen en kramen. Op het West plein komen de groote vermakelijkheden, als daar zijn: Een Rupscaroussel, een Steilwand, een Skooter Autodrome, een Wembly attractie, een Zweefmolen, een Emotiebaan en een Vroolijk Rad, allen van Gebrs. Hommer- son en O. M. Vermolen; een Fietscarous- sel van Gebrs. van Dam; een Lucht- schommel van H. Vallentgoed; een Schiet- saloti van J. Schuurmaneen Turksche Schop van Joh. Breek en eenige kleine kramen. Verder komen Op de Singel: Een Hymalaya-achtbaan en een Têteü queue van Gebrs. Hommerson en C. M. Vermolen. Op het Molenplein: Een Beignetskraam van T. de Haan een Wafelkraam van W. Loggen en eenige kleine kramen. Op het Nieuwe Kerkplein: Een Kinderdraaimolen van H. v. Leeu- wen; een Lachspiegeltent van F. J. Ver molen en eenige kleine kramen. Op het Stationsplei n: Een Fietscaroussel (rjjwielsport) van A. F. Hommerson en eenige kleinere in richtingen. In de Prins Hendriklaan: Een Schiettent van N. v. d. Abeele; Vliegbomspelen en eenige andere kramen. Op het Koningsplein: Een tiental kleine kramen. Kanaalweg en Havenplein blijven dus vrfj van inrichtingen. Ook krijgen we dit jaar geen stoomcaroussel. Wij vernamen, dat verder aan eenige stadgenooton hier en daar nog een staanplaats bij de ver pachting zal worden toegewezen, aan ex ploitanten van buiten zal evenwel geen staanplaats meer worden verleend. ïn Casino In Casino zal de eerste vier dagen der kermis-week van Zondag t/m. Woens dag het gezelschap Cor Ruys en Louis de Bree optreden: Zondag en Maandag met het successtuk van het winterseizoen „De 4 Müllers". Dinsdag: „Ik ben jij en jij bent ik" („Bij kaarslicht"), Woensdag: „Apotheek de Ooievaar". De laatste 4 dagen (van Donderdag t/m. ZondagMeyer Hamels grootsch op gezette revue „Dat doet de deur dicht" met de revuesterren Louisette, Sylvain Poons en Kees Pruis. LANTAARN AANGEREDEN. Een auto van Van Gend Loos reed Woensdagmiddag tegen een lantaarn in de Spoorstraat aan. De botsing was blijk baar nogal hevig, want het lichtgevend straat-instrument(weetiemandeen mooiere kwalificatie, dat hij het zegge) liet na de aanraking zijn hoofd hangen met de klaar blijkelijke bedoeling om des avonds maar uit te gaan. In tegenstelling met den mensch, die, als hij een opstopper tegen zijn hoofd heeft gehad, liever maar thuis blijft daarna. Het ergste is nog, dat de auto blijkbaar hardnekkig op den verkeer den weg is en al eerder zoo een lichtbron op een nagenoeg gelijke wijze, die voor de gemeentelijke schatkist niet zeer voor- deelig is, heeft aangeboord. Een ware zomerlafe- nis, zoo'n glas zuivere limonade van Tieleman Dros. Proef eens die natuurlijke vruchtensmaak! EN Het schip beweegt zich heftig doch snel. Als het den neus in de golven steekt, kan men, op het achterschip staande, over den schoorsteen heen, recht vooruit in het water zien. Dan lijkt het, alsof hij niet meer boven zal komen. Eten muur van water, honderden tonnen, staat ge voed, zich op den bak van de „Nautilus" te storten. Maar de „Nautilus" is een goed zeeschip. Voordat het noodlottige ^ogenblik daar is, heeft hij zich opge- hoven en klautert hij als een kat tegen den waterberg oip, laat deze verder on der zich door glijden. Telkens en telkens weer. 'Éénmaal mis lukt het. Een hüizenhooge golf komt aan, onmiddellijk gevolgd door een tweede. De eerste „neemt" hij, doch als hij den boeg umhoog heft om de tweéde te béstijgen, is deze reeds te veel nabij. Het wordt een banjir. Als een onweer vaart de kolkende massa over het bad- T'k en breekt over de ankermachine j'enn, die daar staat als een rots in de .wanding. Aan S.B. staat de kist met de leddnigmat. Daarmee heeft de banjir 'I/eer succes. Hij sleurt de inet sterke tou- vastgesjorde kist in z'n dolle vaart n,l-ukt do trap naar de brug van z'n sti we"ce- om niet alleen te zijn,- een he'.i 0 va" i,ri,g meeneemt. Het ge- e,e gezelschap beukt tegen de reeling van het tentdek op, die het ook aflegt, en verdwijnt daarna via de verschansing in zee. Het volksverblijf lijkt wel een slagveld. De nieuwe miliciens, die pas aan boord zijn gekomen, en van wie de meesten voor de eerste maal de zee zien, zijn geen menschen meer, geen levende, handelende wezens. Zij liggen op den grond en blijven in dezelfde houding als ze zijn neerge vallen. Hier en daar stijgt een dof ge kreun op en de vloer is glibberig. Er is geen bewieging in hen te krijgen dan die, welke het gevolg is van het slingeren van het schip. Zij zijn inachtelooze, meelij wekkende stukjes ellende geworden, waarmede niets is aan te vangen. Alles laat hen onverschillig. Ook het gerucht, dat thans door het verblijf de ronde doet. Wat gaat het hen eigenlijk aan, dat er draden zijn gebroken van de stuurreepen? Gingen die dingen maar heelemaal kapot, dan werd het schip stuurloos en verging het misschien en waren z(j meteen uit hun lijden verlost. „Nou, maatje, heb je het gehoord?" vraagt de Puike aan zijn zeezoon. „Wat gehoord?" Het jongmaatje zit tegen den achter wand van de ziekenboeg geleund, in de luwte, het beste plaatsje van het schip als het stormt. Hij is nog zeeziek, echter niet zoo erg als die in het verblijf beneden. Daarom kan hij boven in de frissche lucht zitten. „Wat gehoord?", vraagt hij mat. „De stuurreep is kapot en as-ie heele maal breekt, nou, dan zal je wat beleven!" „Wat zou d'r gebeure as-t-ie brak? „Wat er zou gebeure? Ga maar na: het schip komt. oogenbiikkelijk dwarszee te leggen, de golven' slaan over de verschan sing, de motorsloep en do jol slaan vol, de takels breken en alles slaat van dek af, Üi ook, zoo as je daar zit. En de schoor steen zal het ook wel niet houwe." „As je me nou!" Het jongmaatje wordt bleek. „Het eenige wat je nog ken dóen," gaat de Puike voort, „is, allebei je ankers derin en vooruit draaie om te probeere de kop op zee te houwe, maar dan zal je allebei je aplcers'wél verspelen en mis schien de aftkermpchine ook nog wel. Nou en dan ben je uitgepraat. Wil je soms een zuur harinkie?" Het jongmaatje, doodsbleek, is onderuit gezakt, schudt weemoedig het hoofd. „Niet? Je ziet er anders uit of je d'r best een kan gebruike. D'r benne mis schien wel andere die wat luste." Eenige oogenblikken beent de Puike het heele schip af met een emmer zure haring, een ieder die wil, daaruit voor ziende. Op het slagveld slijt hij er niet een. Ik heb wel hooren beweren, dat zuur de zeeziekte in de hand werkt, 't Is moge lijk, maar deze zure haring is toch zeer verkwikkend. De officier van de wacht noch de roerganger laten zich onbetuigd. Een wacht op de brug in dit weer Jo zeer vermoeiend; de bewegingen van. het schip zijn daar het sterkst, in tegenstelling met de machinekamer, waar ze in minder he vige mate worden gevoeld. Den volgenden dag is de stuurreep nog zwakker geworden, want meerdere gebroken draden pieken omhoog. Als hij het nog maar één dag uithoudt, dan hebben we de ree van Yarmouth be reikt en kan een nieuwe reep worden in gezet. We zullen dan precies vier dagen over den oversteek gedaan hebben. De reep houdt het uit. Als we Zaterdag namiddag op de reede van Yarmouth lig gen, blijkt de reep op één plaats tot over de helft gebroken. Het had geen dag langer moeten duren, 't Is welletje: in vier dagen van het Shulpengat naar Yar mouth. In al dien tijd is de commandant niet uit de kleeren geweest. Een welver diende en zeer noodige rust breekt aan. Allen hebben wij rust noodig. En met de nieuwe stuurreep ingeschoren, gaan we dezelve met een gerust hart genieten. Eenige weken later. We hebben in die stormdagen slechts enkele loggers gezien. Zij hadden geen bijstand noodig. Gelukkig! want in dit weer hadden wij dien ook nimmer kunnjen verleenen. In zulke hooge golven de jol strijken en bemannen zou waanzinnig zijn en het doel: hulp bieden nooit worden be reikt. Hoeveel visschers zouden door den storm zijn overvallen? Die achter de vleet liggen, kunnen niet tijdig wegkomen. Inhalen? Geen sprake van, de wind komt met groote snelheid opzetten en heeft weldra stormkracht bereikt. Ginds ligt er een achter z'n netten. Ziet dat scheepje rukken aan de reep, schich tig en angstig als een wild paard dat voor het eerst de kluisters voelt en weg wil, weg uit dit dreigende gevaar. Onbarm hartig beuken de golven de flanken van hot trillende schip, dat steigert en stampt. Vlug een tweede reep gestoken, opdat de netten niet verloren gaan, In 's hemels naam: zorg dat de reep niet breekt. Wat een schade voor den reederl En voor de bemanning, die haar aandeel in de op brengst derft. Monteur houdt de motor draaiende, laat hem draaien wat hij kan, opdat de logger den kop op de zee kan houden en de angstwekkende spanning op do repen verminderen. Aan dek wordt alles wat los is of los raken kan, extra vastgesejord. Loopen, ge woon loopen, is niet meer mogelijk, 't Komt er maar op aan steun te vinden, waar en hoe dan ook, om niet tegen de verschansing of overboord te worden ge slingerd, want.de bewegingen van een logger in dep storm overtreffen in dol heid die van de krankzinnigste cake-walk, welke de meest fantastische kermisverma- kelijkheden-maniac ooit zal kunnen uit denken. Nog is het dek droog. Er moet wel een zeer hooge zee staan voor een logger water overneemt. En hef 'wordt een zeer hooge zee. De luiken aan dek worden gesloten. Zij zijn echter niet waterdicht, de lenspompen zullen hun werk naar behooren moeten verrichten en als het héél erg wordt: de drie waterdichte schotten ook. Hand over hand neemt de windkracht toe cn het duurt niet lang of de storm giert door het want en speelt een onheil spellend lied op het sidderende tuig. De logger, met uitgestreken zeil, danst als een razende op de kokende golven, Alle hens zijn aan dek. In het vooronder, waar 10 tot 12 man hun woon- en slaap plaats hebben, is de kachel uit, vanwege het brandgevaar. Stoken heeft ook trou wens geen zin, er kan toch niet worden gekookt; geen pan of pot blijft op de kachel staan. De bemanning, 14 koppen, is aan dek verzameld. Veel is er niet meer te doen. Aüe voor zorgsmaatregelen zijn genomen, er zit weinig anders op dan lijdzaam af te wach ten tot de storm wil bedaren en te hopen dat de repen het zullen houden. Intus- schen: uitkijken, opletten, den kop op do zee houden. Een ieder, van den schipper tot den jongste toe, wordt nat en door en door koud. Iets warms te eten is er niet. Hard brood en water, zoolang de storm duurt, anders niet. Als dat lang is, wel, dan leeft men ook lang op water en brood. En intus- schen alsmaar slingeren en stampen, stei geren en rollen. Dood- en doodmoe wordt men daarvan. En geen vangst! Integendeel, de kans op schade en ver lies is groot! Toch, als eenmaal de storm is bedaard en de golven hun wildheid hebben afge legd en de logger behouden in de haven terugkeert, zij het dan met schade aan schip of tuig of verlies van netten, is er vreugde in de harten der visschers en van hen die hun komst in angstige spanning verbeiden. (Wordt vervolgd),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 13