Nette Heldersche menschen
in hetA/i
Cr-
nnSS»»e" l,i',°"iler-
Julianadorp.
Wienngen.
Wieringerwaard
Schagen.
Texel.
rnirec;
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 19 JUNI 1934.
Een gezellige Zaterdag
morgen op den Afsluitdijk.
Q6ec,
Yvel Dlawnurg en huis
SV°.ÏS da>» ï«?«m0P
5$ ^TeWen moest de Heldersche
Ifïfï!rtrI«»8°«H£!..0"d.f Hier
Oosterend.
KïtóiïarlgïftïEsas
JONGETJE AANGEKEDEN.
idagroiddag is bet pi. m. 7-jarig
xct>ntje van den heer L. H. v. d. L-, door
dat het spelenderwijze den r *eg over
stak, <k>or een luxe auto aangereden. Het
ventje werd door bet linkerspatbord ge
schept en daarna weer op den weg ge
slingerd. De bestuurder van den auto,
welke gjn uiterste best nog deed, bet
bind te ontwijken, reed bierna tegen een
paal. Na opgenomen te zijn, bleek na dok-
ter«onderzoek, dat bet slachtoffer er be
trekkelijk goed was afgekomen. Het
meeste letsel had bij aan bet hoofd opge-
loopen. zooals een hoofdwonde, blauw oog
enz., alsmede schaving aan armen en bee-
nen De auto werd eveneens beschadigd.
De politie heeft een onderzoek ingesteld.
VOORZICHTIG, JONGEMAN!
Deze waarschuwing zal voor den be
trokken jongeling wel overbodig gewor
den zjjn, doch dan willen wij zijn onder
vinding toch vermelden voor andere
jeugdige fietsers.
De jongeman van gisteravond kwam
met een flink vaartje uit de Gravenstraat
rijden en juist passeerde een auto in de
richting Stationsplein langs het Juliana-
park. De fletser bad den auto dus voor
moeten laten gaan, doch vanwege zijn
vaart reed hij tegen den auto op. Het
was wel wonder, dat hij alleen een licht
schrammetje aan z'n knie opliep.
De schade aan zijn flets zal hem wel
eenige maanden van zijn zakcenten be-
rooven en dus vertrouwen wij, dat hij
hier een wijze les uit getrokken heeft.
NAAR TERSCHELLING.
De eerste reis van de „Dokter Wage-
maker" j.1. Zondag naar Terschelling is
een succes geweest. Reeds in Den Helder
kwam een groot aantal personen aan boord
en te Oudeschild voegden zich nog zeer
vele Texelaars daarbij, 't Weer was bui
tengewoon geschikt voor den tocht, die
heen en terug telkens omstreeks 3 uren
duurde, 't Was koel aan boord, eu er
heerschte een zeer opgewekte stemming.
Ongetwijfeld zal dit succes wel aanlei
ding zijn, dat T. E S. O. nogmaals een
dergelijk reisje op touw zal zetten in dat
seizoen.
INSCHRIJVINGEN
HANDELSREGISTER.
12—19 Ju»1» !934-
Nieuwe zaken:
AnnaPaulowna: Bloembollenkwee-
kerij en -handel Ant. Meijer N.V., Boer-
mansweg 22.
N.V. Bloembollenkweekerij „VitaNova",
Schorweg 6.
Wijzigingen:
Anna Paulowna: Coöp. Bloembol-
lenveilingvereeniging „Breezand" W. A.
In liquidatie getreden.
Coöp. Boerenleenbank, Molenvaart 8.
Bestuurswijziging.
Den Helder: J. P. van Os, Stakman
Bossestraat $9- Annemer. Thans ook
makelaar en taxateur in onroerende goe
deren.
Zijpe: C. Zeeman, St. Maartensbrug
C 20, winkelier in koloniale waren. Over
gegaan aan K. Borst.
Opheffingen:
Den Helder: J. Warnar, Kanaalweg
167. Handel in matten en kleeden.
Circa 200 buspassagiers op den
weg gezet.
*<3
I)e cel mag zijn verschrikking
niet verliezen. Voor wie de
nieuwe wet gemaakt is. Hoe
iaat komme we uit 't bad. Een
gevangene in 't prikkeldraad.
HOOFDSTUK III.
't Is niet de schuld van de Rechtbank,
Stegt de veldwachter, de Rechtbank ver
dedigend. U kunt gerust gelooven, dat
de heeren rechters het ook heelemaal niet
pleizierig vinden iemand te moeten straf
fen. Maar allen hebben hun plicht te doen
en die verhooging dat is volgens de
nieuwe wet van April 1933, die bepaalt,
dat wanneer iemand b.v. voor twee gulden
beboet is en hij betaalt niet direct, of kan
niet direct bij eerste aanmaning betalen,
dan wordt die boete verdubbeld dus vier
gulden. Is de boete echter vijf gulden of
daarboven, dan wordt deze met 20 ver
hoogt, deze man met 10 boete moet dus
12 betalen toen hij bij de eerste aan
maning geen geld had.
Dat lijkt mjj toch erg onrechtvaardig,
die nieuwe wet.
Soms wel, soms niet, zegt de veldwach
ter, ik zal niet zeggen voor menschen
die niet kunnen betalen is 't overbodig,
want die gaan toch zitten en maakt het
niet uit of ze 10 of 12 betalen, want
de vrijheidsstraf wordt niet verhoogd.
Maar er zijn al te veel menschen, die wel
kunnen betalen, maar het niet direct
willen doen, die de boete maar laten loo-
pen en met de menschen, die er om ko
men, een loopje nemen. Voor die is de
nieuwe wet gemaakt. Degeen die toch niet
kan betalen heeft er geen last van
of je nu 10 of 12 niet kunt betalen,
de straf blijft hetzelfde
Vroeger, toen er overal welvaart
heerschte, behoorde het tot de hooge uit
zonderingen, dat de boete niet betaald
werd, toen kon ook bijna iedereen beta
len nu absoluut niet, en gaan ze maar
zitten. Als deze zes arrestanten wel bij
machte waren geweest, te betalen, zou
den zij nu geen gevangenen zijn, onder
geleidetransport van veldwachters, op
weg naar de cel, die een hel moet betee-
kenen voor den doorsnee mensch.
De meest nette menschen, raken nu
met het idee vertrouwd, in de cel opge
sloten te zijn geweest, de cel verliest zoo
zijn verschrikking, wordt meer be
schouwd, zooais een stoute leerling op
school, het schoolblijven beschouwt en
dat is fout! De cel met al hare werkelijke
verschrikking moet een verschrikking
blijven, een afschrikwekkend iets....
waar men huiverend voor terugdeinst.
De cel mag geen gemeen goed worden.
Ik maak geen drukkie over die paar
dagen zitten, zegt een andere jongen
waarom zou ik. Zjjn die meneeren de
jongen wijst vroolijk op de veldwachters
niet reuze vriendelijk voor ons; hebbe
ze 't effe fijn voor elkaar met dit reisiel
Ik heb zonder licht gereje. Ze snapten
me. Vijf gulden boete en een scheppie
zon 20 pet. extra er boven op en 't werd
*es gulden, die most ik betalen, zegt de
jongen. Waarom zou ik zoo gek zijn? Heb
*k zes gulden? Dit is me leste sigeretje.
Nou gaan ik zitten. In twee dagen ver
dien ik zes gulden, heb vrije kost, in
woning. vuur, licht, een warm bad en
is-tief effe fijn, een lekker reisie met de
trein voor AUes is gezorgd die me
neeren, hij wijst op de veldwachters, heb
ben een reiskaartje voor me gekocht.
Strakkies komme we in Alkmaar, dan
gaan we met zijn allen lekker eerst in
het zonnetje wandelen is tie effe fijn.
Wie laat je nou voor niks reizen, tegen
woordig naar Alkmaar?
De jongen lacht vroolijk.
In de veldwachters schijnt hij zoo'n
beetje de leiders van een reisgezelschap
a la Oook of Lissone te zien, want hij
vraagt op den toon van een rijk toerist,
aan den veldwachter: Hoe laat zouwe we
uit 't bad komme?
We zijn met ons zessen 't zal dus
wel gauw tegen 12 uur zijn en dan is het
net weer tijd voor de luns.
Maak je geen al te mooie voorstelling
van die lunch, zeg ik, dat zal je tegen
vallen. Iedereen, of je een moord gedaan
hebt, gestolen, of met je fiets verkeerd
hebt gereden, iedereen krijgt de eerste
twee dagen alleen water en brood.
Ik zeg het heel deskundig" en het
maakt ook even indruk, maar een jongen,
die zonder vergunning gevent heeft, en
de toestanden in het Huis van Bewaring
in Alkmaar ook op zjjn duimpje kent,
zegt, dat het best los zal loopen, en dat
ze van de lui die al langer dan twee da
gen zitten en die dus wel warm eten
krijgen, vast wel een prakkie mee krij
gen.... Zoo beroerd zijn we niet we
zijn allemaals Kollegiaal.
HOOFDSTUK IV.
Naast mjj in den coupé zit een man, die
tot nu toe het stilzwijgen bewaard heeft.
Wat heeft u op uw kerfstok zeg ik, dat
u ook mee op stap bent?
In verboden water heb ik geviseht,
zegt de man.
Ik dacht: Alle visch is van ons Lieve
Heer en geen één vissie is speciaal ge
merkt voor een speciaal persoon. Ik was
ook werkeloos en had trek, daarvoor bei)
je Heldersche, in wat hartigs. Ik denk:
een vissie, hè, dat smaakt! Ik gaan uit,
's avonds laat! 't Is roetdonker en d'r is
geen kou an de lucht.
Maar d'r was wel kou an de lucht
Want terwijl ik bezig ben, springen twee
pelisies uit hun schuilplaats en rennen
naar me toe. Zullie enteren! ik ook an
t enteren! Geen zuivere koffie is 't, as
je dan pelisie achter je hebt. Wjj en
teren over 't veld. Roetdonker hè, en ik
ren tegen een prikkeldraadversperring
m het land. Kruip onder de prikkeldraad
versperring, me jas haakt aan die scher
pe, verroeste prikkels, die grjjpe me, ik
kan niet los kommen, 't houdt me vast
pehsie komt maakt me los uit prikkel
draad, maar houdt me vast, ik ben leeljjk
pus pik ik heb je.
De pelisie is niet kwaad, de pelisie doet
r plicht en maakt proces-verbaal. Ik
ITdi*,eVechïerL lk ze«; M^eer de
J 18 van ons allemaal,
maar de rechter zeit: 't Is in elk geval
niet jouw visch!
jJo,ben £uuï: kr«S b°ete. Kan niet direct
letalen. Er komt 20 percent bjj een
niètbetalem °P "°U hee,emaa'
Nou ben ik dus op reis naar de nor
Als ik geld had, betaalde ik. Gelukkb'
verzuim >k niks. Een baas wacht niet ón
a< is t niet zoo lollig als bü moeder d»
vrouw een koPPie te zitten kiUeren
Hardnekkig en onafgehroken zetten de
Nederlandsche Spoorwegen den strqn
tegen de particuliere autobussen voort.
Tot nu toe met weinig succes daar de
™Lrnemingen inmiddels hebben ge-
ondernenn t voor eventueele
leerd, dat het zwaarieonderhou<ien
op den Afsluitdijk rede"- D Tele-
Wij lezen hieromtrent in „De ieip
is Zater-
-uSiSW? toof I gewees, van «n
"estal z.g. „«Me P»e™be^aTden
gebracht. De circa moesten maar
S^heiVSTang/wiec. een «eed
befeMherfi de A.T.O. het
ven dL vergeleken met de pryzen die
de particuliere exploitanten herbenen,
zeer hoog zijn. Het gevolg was, dat reeds
dadelijk bij de instelling van den A.T .-
dfenst vele particuliere ondernemers door
middel van de bekende kunstgrepen,
zooals besloten gezeischappen v ereem
„in-/en, e.d. toch op dit traject ging
rüden En met succes!
Sedert vele maanden passeeren dagfi-
liiks tientallen autobussen uit 1ueslann,
voor het meerendeel dicht bezet, den -
sluitdiik en brengen de passagiers na
Amsterdam en terug a raison van een
naar gulden. De A.T.O.-bussen worden
daardoor natuurlijk ernstig gedupeerd en
rijden met weinig of geen passagiers. Zoo
is de toestand thans nog.
Eenige maanden geleden heeft de A.T.O.
nu op den afsluitdijk een telling doen
houden van het z.g. wilde passagiersver
voer en zij moet daarbij ontstellende <13
fP ZaSagmo/gen tegen halfnegen h&A-
den zich nabij Breezand de Fnesche dis
trictscommandant der maréchaussee, ver
gezeld van een ambtenaar van het open
haar ministerie te Leeuwarden en van
een zevental marechaussees, opgesteld en
onderwierpen alle uit Friesland bomende
wilde bussen aan een controle. Van en
kele bussen waren de papieren in orde
(dit waren de z.g. reisvereemgingen|,
doch reeds dadelijk werd een 2estal bus
sen in beslag genomen om naar Leeuwar
den te worden opgebracht. De passagier?,
onder wie wielrijders en turners, die aan
den Olympischen dag zouden medewer
ken en velen, die in Amsterdam trein-
aansluiting moesten halen, werden zonder
vorm van proces uit <3e bussen veiwijdeici
en moesten zich maar zien te redden.
Het gevolg was, dat het restaurant
Halfweg" te Breezand in een ommezien
overbevolkt was met gedupeerden, dip
middelen verzonnen om weg te komen.
Voor zich de Noordzee en achter zich het
IJselmeer en aan beide zijden het 15 km
lange traject in de gloeiende zon op den
afsluitdijk, met het vooruitzicht dezen
af te moeten wandelenhet was verre
van aangenaam. Auto's en taxi's werdep
uit Friesland ontboden. Passeerende
auto's namen zooveel passagiers mee alk
mogelijk was en zoo werd van lieverlede
de toeristenmenigte in de richting Am
sterdam weggewerkt.
Als een loopend vuurtje ging de mare
der inbeslagneming door Leeuwarden en
geen enkele wilde-autohusondernemer
durfde de reis naar Amsterdam meer aan,
zoodat het busverkeer uit Friesland Za
terdagmiddag vrijwel was lamgelegd.
Voor Zaterdag heeft de A.T.O. bereikt,
dat haar bussen in de gewone diensten
voor het eerst met volle bezetting het
traject over den afsluitdijk reden.
Tot zoover het bericht in „De Tele
graaf". De zware concurrentie, die deze
particuliere bussen het bedrijf der Spoor
wegen aandoen, is voornamelijk wel het
gevolg van de hoogere tarieven, die ook
voor deze bussen der A.T.O. gelden. Om
een voorbeeld te noemen: van de Vlotbrug
„de Kooy" tot Leeuwarden betaalt men
2.40; hierbij komt dan voor passagiers
van Den Helder nog de kosten van een
taxi. Bovendien is er in het genoemd
restaurant halfweg den Afsluitdijk een
gedwongen oponthoud, dat oogenschljnhjk
geen reden van bestaan heeft, omdat men
eerst te Zurich, waar de primaire weg
eindigt, van bus moet verwisselen, maar
dat voor 80 der inzittenden natuurlijk
aanleiding is tot het gebruiken eener con
sumptie. Daartegenover staan dan parti
culiere ondernemingen, die den reizigers
bijv. voor minder dan het enkele reis-ta-
rief van A.T.O.-bussen heen en terug ver
voeren naar... Amsterdam! Geen wón
der, dat het publiek er gaarne het onge
rief voor over heeft, dat er geen vaste
dienstregeling voor deze particuliere bus
sen bestaat.
Het is zeer te betreuren, dat deze zaak
aldus geloopen is. Men moge de zaak de.n-
ken zooals men wil: de A.T.O.-bussen rij
den in ieder geval volgens een vaststaan
de dienstregeling: zij vervangen den trein
en ook in den winter, als de particuliere
busondernemers er niet-s van moeten
hebben, blijven zij rijden. En wij zijn dan
ook nieuwsgierig hoe zich in de toekomst
deze kwestie zal ontwikkelen. Dat het pu
bliek, zoolang het op de goedkooper
wijze, zij het dan met ongeregelde dien
sten, van het duurder vervoermiddel zal
gebruikmaken, is v'U; 'eten.
PRACTISCHE LES BIJENTEELT.
Zaterdagnamiddag had bovengenoemde
les plaats op den bqenstand van den heer
Schellinger op het land van S. N Klaver
aan de Kortevliet. De opkomst was buiten
gewoon goed, een 20 tal leden waren
present, benevens de leider, de heer R.
ter Brugge, uit Heiloo.
De Voorzitter, de heer T. Speur, heette
allen welkom, in het bijzonder den heer
ter Brugge. Vervolgens werd met de
experimenten begonnen, waarbij de duide
lijke toelichting van den leider, als het
ware één geheel vormde met liet aan
schouwelijke onderwijs, hetwelk den leden
zeker weer een stap nader heeft gebracht,
om over het onuitputtelijke mysterie eener
bflenkolonie, eenige kennis rijker te wor
den en deze dan zoo noodig op eigen
imkerij toe te passen. Na deze les, mocht
de heer ter Brugge, bjj monde van den
Voorzitter, aller dank in ontvangst nemen
voor de zakelijk gehouden causerie, die
door prachtig weer werd begunstigd.
VISSCHEN IN HET IJSSELMEER.
Bij K. B. is het Visscheiijreglement
voor de afgesloten Zuiderzee gewijzigd.
Het visschen met een botsleepnet, een
bleisleepnet of een spieringsleepnet is
geoorloofd. Een kuilnet of een kornet is
toegestaan, wanneer het voorttrekken ge
schiedt door niet meer dan één vaartuig.
Visschers, die een wonderkuil of een wijm
door het water voorttrekken, zullen moeten
voorzien zjjn van een schriftelijke ver
gunning van het districtshoofd.
DRANKWET.
Aan den heer D. Breet aan de Wester-
landerlaan alhier, is ingevolge de Drank
wet een verlof B verleend.
VERLOTINGEN.
Aan de gymnastiekvereeniging „Wie-
ringen" en de voetbalclub „Succes",
beiden te Hippolytushoef, is vergunning
verleend tot het houden eener loterij.
LIEFDES-DRAMA.
Men berichtte ons Zaterdagavond uit
Hippolytushoef:
Door de rijkspolitie alhier, is heden
morgen ongeveer 11 uur bij het monu
ment op den afsluitdijk uit het IJselmeer
het lijk opgehaald van een pl.m. 22-jari-
gen jongeman, gekleed in donkergrijs
fantasie-costuum, zwarte schoenen en in
het bezit van een horloge, dat om 4 20
uur is blijven staan. Tevens had hij een
portefeuille bij zich, waarin een naam
kaartje, waarop J. P. de Wolf, Leeuwar
den.
Vermoed wordt, dat hij heel vroeg in
den morgen uit de richting Noord-Hol
land gekomen is om zich naar huis te
begeven. Dit gebeurde per taxi-auto. Bij
het monument heeft bjj halt laten hou
den en zijn chauffeur zag hem in het
IJselmeer springen en in de diepte ver
dwijnen. De chauffeur reed onmiddellijk
door naar Harlingen waar hij het onge
val aan de politie aldaar ter kennis bracht.
Naar de juistheid van de verklaringen
van den chauffeur wordt een onderzoek
ingesteld.
Het lijk van den jongeman is in het
politiebureau to Hippolytushoef opge
baard.
Nader blijkt, dat het hier een liefdes
drama betreft.
Het lijk is namens de familie afge
haald en naar Leeuwarderadeel vervoerd.
Blijkbaar is de chauffeur zóó van streek
dat hij niet beter wist te doen dan naar
Friesland door te rijden in plaats van óf
zelf pogingen te doen óf in den Oever
hulp te gaan halen.
Den Oever.
AUTODIEF GEPAKT.
De rijksveldwacht alhier kreeg j.1. Za
terdag bericht, dat te Groningen een luxe
wagen was gestolen en dat de dief deze
auto te Leeuwarden had laten staan waar
hij een nieuwe Simplex-fiets gepakt had,
op welk karretje hij vermoedelijk in de
richting afsluitdijk was gepeddeld. Rijks
veldwachter de Groot was dadelijk het
pad opgegaan en eerst werd zorgvuldig
de Wieringermeer afgezocht. Doch in
dezen polder was niets te vinden. De ijveri
ge rijksveldwachter, vergezeld door een
collega uit Zurich, gaf het echter niet op.
Het spreekwoord ,,De aanhouder wint"
deed wederom opgeld en even voor Hip
polytushoef werd een persoon in het bezit
van een Simplex-fiets aangetroffen. De
verdachte bleek een Zwitser te zijn. Hij
had een paar Friesche tripklompjes aan,
die hij, zooals naderhand bleek, in Fries
land had gegapt. Tevens was hij in het
bezit van een regenjas, die hij uit dank
baarheid had gestolen van een paar zwem
mers die hij in Friesland naar den weg
had gevraagd. De politie heeft met de
vangst van dit beruchte heerschap een
goede vangst gedaan, daar hij nog ver
schillende auto- en rijwieldiefstallen op
zijn geweten schijnt te hebben. Deze
vangst is zeer zeker voor den rijksveld
wachter een felicitatie waard.
Het jaailijksehe schoolreisje, waaraan
uitmaal door 90 kinderen werd deelgeno
men, behoort weder tot het verleden. Be
gunstigd door zeer mooi zomerweer werd
Woensdagmorgen ongeveer met 22 auto's
plus proviandwagen de reis aanvaard
De route werd gemaakt door den Ruitre-
weg, Stolpe, over Petten naar Camper
duin, met als eersten aanleg Bergen Dat
de jeugd zich heeft vermaakt, beiioeft
geen betoog, de nieuwe glijbaan, dat was
een bizondere attractie; men heeft hier
ook ongeveer 2M uur zoekgebracht
De reis werd vervolgd naar Bergen
aan Zee, alwaar druk gebruik gemaakt
werd van pootje baden.
Via Egniond a. d. Hoef werd naar Alk
maar gereden, waar de hertenkamp, de
vogels en de aapjes werden bezichtigd.
De tciugieis werd gereden over Heer
Hugowaard, Nieuwe Niedorp, Winkel,
Barsingerhorn. Ongeveer half acht arri
veerde men weer in de kom der gemeente,
waar de ouders hun kinderen met ge
juich ontvingen. Geen pech en geen
lekke band had men onder weg gehad,
dus was dit reisje wel schitterend ver-
Joopen.
Er werd ons verzocht vanaf deze plaats
alle eigenaars der auto's hartelijk dank
te zeggen, want ze hebben de kinderen
wederom een prachtigeii dag bezorgd.
SCHAGER JUNI-PAARDENMARKT.
Aangevoerd 85 stuks.
IJ jarige paarden
Rijtuigpaarden
Werkpaarden
Slachtpaarden
Hitten
f 110
f 175
f 225
f 125
f 85
f 100
f 185
f 225
i 350
f 275
f 165
f 225
De handel hierin was matig.
Den Burg.
HYGIËNISCH VERPAKT BROOD.
De heer C. Moojen te Den Burg heeft
in zijn bakkerij laten plaatsen een geheel
nieuwe Van Berkel's broodsnijmachine,
waarmede het mogelijk is, zonder dat het
brood of koek maar eenigszins wordt aan
geraakt, dus op zeer hygiënische wijze,
het brood zoo uit de oven te snijden in
iedere gewenschte dikte. De machine
wordt electrisch gedreven en is op alle
wijze beveiligd. Het brood wordt vanuit
de machine in vetvrije zakken geschoven,
waarin het als versch blijft, zelfs gedu
rende een paar dagen.
Het is de bedoeling van den heer
Moojen, in 't vervolg dus ook gesneden
brood te verkoopen. Vooral voor hotels,
pensions, kampeerders en groote gezinnen
zal dit een uitkomst zijn, terwijl het boven
dien zeer hygiënisch is en de sneetjes
zijn prachtig vlak, doordat het mes der
machine met een slijper, die aan de machine
aangebracht is, vlijmscherp gehouden
wordt. Een prachtige uitvinding.
Burgerlijke Stand van Texel
Geboren Evert Jan, z. v. Hielke Pieter
Bolt en Albertha Jantina van Wijk;
Cornelis, z. v. Jan Vlas en Hermina Bakker.
Overleden: Hendricus Jacobus de Jong,
69 jaar, geh. m. Heintje Borgman.
EEN GELUKKIG WINNAAR.
Onze vroegere plaatsgenoot D. Wie-
renga, thans leerling aan de H.B.S. te
Alkmaar, heeft bij een wedstrijd, die „de
Telegraaf" voor bezitters van de Tele-
graaf-schoolagenda had uitgeloofd voor
het beste verslag van het Telegraaf-ge-
bouw, den eersten prijs behaald. De heer
Wierenga zal nu voor de keus gesteld
worden, óf na't eindexamen zijner school
als jongsten verslaggever van de „Tele
graaf" 6 maanden werkzaam te mogen
zijn, óf gratis een vacantiereis te maken
met een der Nederlandsche booten naar
de Noordsche fjorden, of naar Genua, in
welk geval de terugreis over land geschied.
M ARKTOVERZICHT.
De geweldige droogte, waardoor vooral
ook de betere landerijen in Z. en N. Holl.
sterk achteruitgingen, heeft de kooplust
van de vetweiden daar zoodanig vermin
derd, dat de f 1.75 per stuk verhooging,
die de vorige lammerenmarkt ons bracht,
er weder geheel af was. De middenprijs
bedroeg ook nu niet meer dan f 6.50;
van een prijs hooger dan f 9.50 hebben
wij niet vernomen. De aanvoer pl.m.
2800 stuks is voor de 4de markt nog
groot.
De verdere veeaanvoer was niet groot;
t rundvee blijft nog laag in prijs, voor
nuchtere kalveren betaalt men gemidd.
f 6. de aangevoerde graskalveren
waren vrij zwaar, de duurste gingen voor
ruim f 30.— er werden slechts 3 koeien
verhandeld voor gemidd. f 160.
Op de boerderijen betaalt men voo:r
slachtvarkens gemidd. i4J/a cent p.p.er
scliynt nog wel voorraad hier te zijn.
Biggen deden op de markt pl.m f7
per stuk.
De eierenprijs aan de veiling is gedaald
20 c*' betaald werd nu een
middenprijs van f 2.35 p. ,00 stuks,
(eieren van 60 K.G. gemengd).
MOTOR-ONGEVAL.
Gistermiddag had te Oosterend een
vrij ernstig motor-ongeval plaats. Om
streeks half zes wilde een 4-jarig zoontje
van den heer P. v. d Vis nabij de wo
ning van den heer L. Koning de straat
oversteken, juist toen een motorfiets kwam
aannjden. Het gevolg was, dat het knaapje
tegen den grond werd geworpen en dajr
bewusteloos werd opgenomen door den
duo-passagier van de motorfiets Het
knaapje werd naar zijn woning gebracht
waar bleek, dat hii aan
heel niet e Wd gC"
hestuurder aan dh Werd en <'e
heeft. ongeval geen schuld
RAADSOVERZICHT.
in onze8egemeeViite!in wiJ
tien vroede vaderen v.n - Yaren aIIe der"
van zoo verbazend v..,»i -nen- Pl,nten
toch niet. aan de orde kwamen
over deze zaak nogal warm en nu 't afge-
tredend h. d. s. te Oost de heer Zonder
van), als 110. 2 was geplaatst, verwachtten
we een heftige discussie. De openbare zit
ting werd voor de stemming ruim drie
kwartier geschorst en toen de heropening
plaats had, voerde voor de stemming nie
mand meer 't woord; met 11 van de 13
stemmen (1 op no. 1 en een blanco) werd
de heer Zondervan gekozen; een raadsbe
sluit dat vrijwel door heel de gemeente zal
worden goedgekeurd.
Bij de ingekomen stukken werd bizon
der de aandacht gevraagd voor een adres
van 50 ingezetenen van Oosterend, waar
in werd gewezen op verregaande balda
digheid van de jeugd op dat dorp; ge
vraagd werd 't aanstellen van een veld
wachter. In den raad liepen de meenin
gen over dit adres nogal uiteen; de heer
Kejjzer (in dat dorp woonachtig) was van
meening dat hier sterk werd overdreven.
De heer Vlaming (eveneens te Oosterend
woonachtig), gaf als zijn meening te ken
nen, dat 't adres door veel ernstige per
sonen (predikanten etc.) was óndertee-
kend.
Een 2de adres, dat de aandacht vroeg,
was dat van vele bewoners van de Stee
nenplaats 0111 daar het parkeeren van
auto's te verbieden. Het werd er werke
lijk wel wat al te erg op drukke dagen,
bij kermis etc. kan men op dit pleintje
bijna geen doortocht vinden. De moei
lijkheid is echter het vinden van een an
der geschikt parkeerterrein.
Een der belangrijkste besluiten in de-
zen raad was ongetwijfeld de uitbreiding
der Electrificatie van Eierland; nu zal
men ook stroom kunnen verkrijgen op
verschillende langs den Postweg gelegen
boerderijen.
Een tegenvaller was het ongetwijfeld
voor velen dat men, nu van 't Rijk nog
een gedeelte van 't eigendomsrecht .yan
de Zeevaartschool moest koopen. Het
Rijk gaf zijn aandeel echter voor, een
koopje, er zal slechts een bedrag yan
1155.— moeten worden uitgekeerd.
Met de goedkeuring op het verstrakken
van een landarbeidersplaatsje, ingevolge
de landarbeiderswet aan Th. Witte Thz.
ging het als gewoonlijk ook nu niet zoo
vlot. De grond werd door den heer De
Graaf te duur geacht. Door B. en W.
werd echter gewezen op de goede lig
ging en vooral op het feit, dat er van de
koopsom zoo goed als niets meer is af
te krijgen, terwijl 't uiterst moeilijk, is,
om een geschikt terrein te vinden voor
zoo'n plaatsje.
De vernieuwing van het contract post
vervoer en autobusdienst Cocksdorp, met
den heer Reuvers, bracht ons op een ge
vaarlijk terrein; wel ging 't voorstel B.
en W. om het weder voor een jaar te
schenken aan genoemden heer, er zonder
stemming door, doch dat er nog geen
vrede mede genomen werd met de ge
geven cijfers bleek wel uit opmerkingen
van de heeren De Graaf en Dros. Eerst
genoemde was van meening, dat het ver
voer heel wat goedkooper kon geschieden
in dezen tijd; terwijl de heer Dros meen
de dat de vergoeding van het Postvervoer
en de subsidie T.E.S.O., samen 2750.
voldoende was. De Burgemeester wees er
echter op, dat de boekhouding is verricht
door den heer Beers; op een vraag om
trent de controle op de kaartjes werd ge
antwoord, dat deze streng wordt onder
houden. Weth. Parlevliet wees er op, dat
nu wel duidelijk uitkwam, dat een ver
goeding van 5000 zeer hoog was, nu met
3500.nog van een winst van 1200.
wordt gesproken. Op een vraag van den
hr. Dogger waarom opnieuw voor een jaar
werd gecontracteerd, omdat bij het aan
schaffen van materiaal voor meerdere
jaren rekening moet worden gehouden,
werd door den Voorz. geantwoord, dat de
aanleg van het Vliegveld een langer
contract niet wenschelijk maakt.
Dat de invloed der treurige economi
sche toestanden op de minder gesitueer
den droevig zijn, bleek wel uit liet feit,
dat de subsidie voor het Algemeen Arm
bestuur over 1933 gebracht moest worden
van 7000.— op 11.000.—
Bij de wijziging der genieente-begroo-
ting bracht de heer Bruin de werkbeper-
king voor werkloozen in bespreking. Hoe
wel dit punt bij deze zaak niet aan do
orde was, bleek dat 't met de werkloos
heid hier allertreurigst gesteld is. Weth,
Parlevliet gaf enkele cijfers, waaruit
bleek dat, wanneer er geen andere mid
delen worden beraamd het bedrag van
20.000.—, dat was uitgetrokken, veel te
gering is; nu reeds is bijna 60.000.—
verwerkt en hoewel men verwachtte dat
Mei en Juni vermindering van werkloos
heid zou brengen, neemt ze nog steeds
toe. Heftig werden de discussies over dit
onderwerp; de heer Bruin beweerde dat
hij tegen de begrooting had gestemd om
dat hij dit bedrag te gering had geacht;
dit evenwel werd door den raad niet ge
accepteerd. Uw tegenstemmen, voegde
weth. Vlaming den heer Bruin toe, stond
in verband met het intrekken van sub
sidie vervolgonderwijs en schoolreisjes.
De heer Henkes kwam nog eens terug op
het voorstel van de fractie van de S.D.
A.P. op de steunregeling. Weth. Parlevliet
beweerde, dat men er dan nog slechter
aan toe was. Het bleek wel dat het Mi
nisterie nog steeds niet wil aan een toe
slag op het loon van werklieden bij par
ticulieren, die de heer Lap gewenscht
achtte en die Min. Oolqn nu in praktijk
bracht. Weth.. Parlevliet wees er op dat
Min. Col(jn dat niet doet, z.i. was de
eenige oplossing, een hooger vergoeding
voor de tarwe etc. evenwel met de ver
plichting om dan per ha een zeker aan
tal werklieden in bedrijf te nemen. Hard
wordt door B. en W. bij de Régeering
gewerkt om een betere vergoeding ook
voor de visschers te Oudeschild.
Een ernstige kwestie kwam ana de orde
b).l de rondvraag, naar aanleiding van
een vraag van den heer Dogger voor aan
koop van goederen voor behoeftige ge
zinnen. 't Bleek wel wat deze simpele
vraag meer in had dan ze deed vermoe
den. Weth. Parlevliet, als Voorz. van de
contact-commissie, wilde althans niet in
het publiek antwoorden en stelde den
eisch, dat een commissie van onderzoek
zou worden ingesteld, die zou onderzoe
ken of niet meer voor het geringe be-
orag van 546. was gegeven; meer
dan men daarvoor op een andere wijze
zou kunnen bekomen. Na langdurige en
zeer heftige gedachtewisselingen kwam
deze commissie er, ze bestaat uit de hee-
ren Bruin, De Graaf en Dros.
De raadszitting duurde ruim vier uur.