Nette Heldersche menschen in hetA/i Cr- nnSS»»e" l,i',°"iler- Julianadorp. Wienngen. Wieringerwaard Schagen. Texel. rnirec; HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 19 JUNI 1934. Een gezellige Zaterdag morgen op den Afsluitdijk. Q6ec, Yvel Dlawnurg en huis SV°.ÏS da>» ï«?«m0P 5$ ^TeWen moest de Heldersche Ifïfï!rtrI«»8°«H£!..0"d.f Hier Oosterend. KïtóiïarlgïftïEsas JONGETJE AANGEKEDEN. idagroiddag is bet pi. m. 7-jarig xct>ntje van den heer L. H. v. d. L-, door dat het spelenderwijze den r *eg over stak, <k>or een luxe auto aangereden. Het ventje werd door bet linkerspatbord ge schept en daarna weer op den weg ge slingerd. De bestuurder van den auto, welke gjn uiterste best nog deed, bet bind te ontwijken, reed bierna tegen een paal. Na opgenomen te zijn, bleek na dok- ter«onderzoek, dat bet slachtoffer er be trekkelijk goed was afgekomen. Het meeste letsel had bij aan bet hoofd opge- loopen. zooals een hoofdwonde, blauw oog enz., alsmede schaving aan armen en bee- nen De auto werd eveneens beschadigd. De politie heeft een onderzoek ingesteld. VOORZICHTIG, JONGEMAN! Deze waarschuwing zal voor den be trokken jongeling wel overbodig gewor den zjjn, doch dan willen wij zijn onder vinding toch vermelden voor andere jeugdige fietsers. De jongeman van gisteravond kwam met een flink vaartje uit de Gravenstraat rijden en juist passeerde een auto in de richting Stationsplein langs het Juliana- park. De fletser bad den auto dus voor moeten laten gaan, doch vanwege zijn vaart reed hij tegen den auto op. Het was wel wonder, dat hij alleen een licht schrammetje aan z'n knie opliep. De schade aan zijn flets zal hem wel eenige maanden van zijn zakcenten be- rooven en dus vertrouwen wij, dat hij hier een wijze les uit getrokken heeft. NAAR TERSCHELLING. De eerste reis van de „Dokter Wage- maker" j.1. Zondag naar Terschelling is een succes geweest. Reeds in Den Helder kwam een groot aantal personen aan boord en te Oudeschild voegden zich nog zeer vele Texelaars daarbij, 't Weer was bui tengewoon geschikt voor den tocht, die heen en terug telkens omstreeks 3 uren duurde, 't Was koel aan boord, eu er heerschte een zeer opgewekte stemming. Ongetwijfeld zal dit succes wel aanlei ding zijn, dat T. E S. O. nogmaals een dergelijk reisje op touw zal zetten in dat seizoen. INSCHRIJVINGEN HANDELSREGISTER. 12—19 Ju»1» !934- Nieuwe zaken: AnnaPaulowna: Bloembollenkwee- kerij en -handel Ant. Meijer N.V., Boer- mansweg 22. N.V. Bloembollenkweekerij „VitaNova", Schorweg 6. Wijzigingen: Anna Paulowna: Coöp. Bloembol- lenveilingvereeniging „Breezand" W. A. In liquidatie getreden. Coöp. Boerenleenbank, Molenvaart 8. Bestuurswijziging. Den Helder: J. P. van Os, Stakman Bossestraat $9- Annemer. Thans ook makelaar en taxateur in onroerende goe deren. Zijpe: C. Zeeman, St. Maartensbrug C 20, winkelier in koloniale waren. Over gegaan aan K. Borst. Opheffingen: Den Helder: J. Warnar, Kanaalweg 167. Handel in matten en kleeden. Circa 200 buspassagiers op den weg gezet. *<3 I)e cel mag zijn verschrikking niet verliezen. Voor wie de nieuwe wet gemaakt is. Hoe iaat komme we uit 't bad. Een gevangene in 't prikkeldraad. HOOFDSTUK III. 't Is niet de schuld van de Rechtbank, Stegt de veldwachter, de Rechtbank ver dedigend. U kunt gerust gelooven, dat de heeren rechters het ook heelemaal niet pleizierig vinden iemand te moeten straf fen. Maar allen hebben hun plicht te doen en die verhooging dat is volgens de nieuwe wet van April 1933, die bepaalt, dat wanneer iemand b.v. voor twee gulden beboet is en hij betaalt niet direct, of kan niet direct bij eerste aanmaning betalen, dan wordt die boete verdubbeld dus vier gulden. Is de boete echter vijf gulden of daarboven, dan wordt deze met 20 ver hoogt, deze man met 10 boete moet dus 12 betalen toen hij bij de eerste aan maning geen geld had. Dat lijkt mjj toch erg onrechtvaardig, die nieuwe wet. Soms wel, soms niet, zegt de veldwach ter, ik zal niet zeggen voor menschen die niet kunnen betalen is 't overbodig, want die gaan toch zitten en maakt het niet uit of ze 10 of 12 betalen, want de vrijheidsstraf wordt niet verhoogd. Maar er zijn al te veel menschen, die wel kunnen betalen, maar het niet direct willen doen, die de boete maar laten loo- pen en met de menschen, die er om ko men, een loopje nemen. Voor die is de nieuwe wet gemaakt. Degeen die toch niet kan betalen heeft er geen last van of je nu 10 of 12 niet kunt betalen, de straf blijft hetzelfde Vroeger, toen er overal welvaart heerschte, behoorde het tot de hooge uit zonderingen, dat de boete niet betaald werd, toen kon ook bijna iedereen beta len nu absoluut niet, en gaan ze maar zitten. Als deze zes arrestanten wel bij machte waren geweest, te betalen, zou den zij nu geen gevangenen zijn, onder geleidetransport van veldwachters, op weg naar de cel, die een hel moet betee- kenen voor den doorsnee mensch. De meest nette menschen, raken nu met het idee vertrouwd, in de cel opge sloten te zijn geweest, de cel verliest zoo zijn verschrikking, wordt meer be schouwd, zooais een stoute leerling op school, het schoolblijven beschouwt en dat is fout! De cel met al hare werkelijke verschrikking moet een verschrikking blijven, een afschrikwekkend iets.... waar men huiverend voor terugdeinst. De cel mag geen gemeen goed worden. Ik maak geen drukkie over die paar dagen zitten, zegt een andere jongen waarom zou ik. Zjjn die meneeren de jongen wijst vroolijk op de veldwachters niet reuze vriendelijk voor ons; hebbe ze 't effe fijn voor elkaar met dit reisiel Ik heb zonder licht gereje. Ze snapten me. Vijf gulden boete en een scheppie zon 20 pet. extra er boven op en 't werd *es gulden, die most ik betalen, zegt de jongen. Waarom zou ik zoo gek zijn? Heb *k zes gulden? Dit is me leste sigeretje. Nou gaan ik zitten. In twee dagen ver dien ik zes gulden, heb vrije kost, in woning. vuur, licht, een warm bad en is-tief effe fijn, een lekker reisie met de trein voor AUes is gezorgd die me neeren, hij wijst op de veldwachters, heb ben een reiskaartje voor me gekocht. Strakkies komme we in Alkmaar, dan gaan we met zijn allen lekker eerst in het zonnetje wandelen is tie effe fijn. Wie laat je nou voor niks reizen, tegen woordig naar Alkmaar? De jongen lacht vroolijk. In de veldwachters schijnt hij zoo'n beetje de leiders van een reisgezelschap a la Oook of Lissone te zien, want hij vraagt op den toon van een rijk toerist, aan den veldwachter: Hoe laat zouwe we uit 't bad komme? We zijn met ons zessen 't zal dus wel gauw tegen 12 uur zijn en dan is het net weer tijd voor de luns. Maak je geen al te mooie voorstelling van die lunch, zeg ik, dat zal je tegen vallen. Iedereen, of je een moord gedaan hebt, gestolen, of met je fiets verkeerd hebt gereden, iedereen krijgt de eerste twee dagen alleen water en brood. Ik zeg het heel deskundig" en het maakt ook even indruk, maar een jongen, die zonder vergunning gevent heeft, en de toestanden in het Huis van Bewaring in Alkmaar ook op zjjn duimpje kent, zegt, dat het best los zal loopen, en dat ze van de lui die al langer dan twee da gen zitten en die dus wel warm eten krijgen, vast wel een prakkie mee krij gen.... Zoo beroerd zijn we niet we zijn allemaals Kollegiaal. HOOFDSTUK IV. Naast mjj in den coupé zit een man, die tot nu toe het stilzwijgen bewaard heeft. Wat heeft u op uw kerfstok zeg ik, dat u ook mee op stap bent? In verboden water heb ik geviseht, zegt de man. Ik dacht: Alle visch is van ons Lieve Heer en geen één vissie is speciaal ge merkt voor een speciaal persoon. Ik was ook werkeloos en had trek, daarvoor bei) je Heldersche, in wat hartigs. Ik denk: een vissie, hè, dat smaakt! Ik gaan uit, 's avonds laat! 't Is roetdonker en d'r is geen kou an de lucht. Maar d'r was wel kou an de lucht Want terwijl ik bezig ben, springen twee pelisies uit hun schuilplaats en rennen naar me toe. Zullie enteren! ik ook an t enteren! Geen zuivere koffie is 't, as je dan pelisie achter je hebt. Wjj en teren over 't veld. Roetdonker hè, en ik ren tegen een prikkeldraadversperring m het land. Kruip onder de prikkeldraad versperring, me jas haakt aan die scher pe, verroeste prikkels, die grjjpe me, ik kan niet los kommen, 't houdt me vast pehsie komt maakt me los uit prikkel draad, maar houdt me vast, ik ben leeljjk pus pik ik heb je. De pelisie is niet kwaad, de pelisie doet r plicht en maakt proces-verbaal. Ik ITdi*,eVechïerL lk ze«; M^eer de J 18 van ons allemaal, maar de rechter zeit: 't Is in elk geval niet jouw visch! jJo,ben £uuï: kr«S b°ete. Kan niet direct letalen. Er komt 20 percent bjj een niètbetalem °P "°U hee,emaa' Nou ben ik dus op reis naar de nor Als ik geld had, betaalde ik. Gelukkb' verzuim >k niks. Een baas wacht niet ón a< is t niet zoo lollig als bü moeder d» vrouw een koPPie te zitten kiUeren Hardnekkig en onafgehroken zetten de Nederlandsche Spoorwegen den strqn tegen de particuliere autobussen voort. Tot nu toe met weinig succes daar de ™Lrnemingen inmiddels hebben ge- ondernenn t voor eventueele leerd, dat het zwaarieonderhou<ien op den Afsluitdijk rede"- D Tele- Wij lezen hieromtrent in „De ieip is Zater- -uSiSW? toof I gewees, van «n "estal z.g. „«Me P»e™be^aTden gebracht. De circa moesten maar S^heiVSTang/wiec. een «eed befeMherfi de A.T.O. het ven dL vergeleken met de pryzen die de particuliere exploitanten herbenen, zeer hoog zijn. Het gevolg was, dat reeds dadelijk bij de instelling van den A.T .- dfenst vele particuliere ondernemers door middel van de bekende kunstgrepen, zooals besloten gezeischappen v ereem „in-/en, e.d. toch op dit traject ging rüden En met succes! Sedert vele maanden passeeren dagfi- liiks tientallen autobussen uit 1ueslann, voor het meerendeel dicht bezet, den - sluitdiik en brengen de passagiers na Amsterdam en terug a raison van een naar gulden. De A.T.O.-bussen worden daardoor natuurlijk ernstig gedupeerd en rijden met weinig of geen passagiers. Zoo is de toestand thans nog. Eenige maanden geleden heeft de A.T.O. nu op den afsluitdijk een telling doen houden van het z.g. wilde passagiersver voer en zij moet daarbij ontstellende <13 fP ZaSagmo/gen tegen halfnegen h&A- den zich nabij Breezand de Fnesche dis trictscommandant der maréchaussee, ver gezeld van een ambtenaar van het open haar ministerie te Leeuwarden en van een zevental marechaussees, opgesteld en onderwierpen alle uit Friesland bomende wilde bussen aan een controle. Van en kele bussen waren de papieren in orde (dit waren de z.g. reisvereemgingen|, doch reeds dadelijk werd een 2estal bus sen in beslag genomen om naar Leeuwar den te worden opgebracht. De passagier?, onder wie wielrijders en turners, die aan den Olympischen dag zouden medewer ken en velen, die in Amsterdam trein- aansluiting moesten halen, werden zonder vorm van proces uit <3e bussen veiwijdeici en moesten zich maar zien te redden. Het gevolg was, dat het restaurant Halfweg" te Breezand in een ommezien overbevolkt was met gedupeerden, dip middelen verzonnen om weg te komen. Voor zich de Noordzee en achter zich het IJselmeer en aan beide zijden het 15 km lange traject in de gloeiende zon op den afsluitdijk, met het vooruitzicht dezen af te moeten wandelenhet was verre van aangenaam. Auto's en taxi's werdep uit Friesland ontboden. Passeerende auto's namen zooveel passagiers mee alk mogelijk was en zoo werd van lieverlede de toeristenmenigte in de richting Am sterdam weggewerkt. Als een loopend vuurtje ging de mare der inbeslagneming door Leeuwarden en geen enkele wilde-autohusondernemer durfde de reis naar Amsterdam meer aan, zoodat het busverkeer uit Friesland Za terdagmiddag vrijwel was lamgelegd. Voor Zaterdag heeft de A.T.O. bereikt, dat haar bussen in de gewone diensten voor het eerst met volle bezetting het traject over den afsluitdijk reden. Tot zoover het bericht in „De Tele graaf". De zware concurrentie, die deze particuliere bussen het bedrijf der Spoor wegen aandoen, is voornamelijk wel het gevolg van de hoogere tarieven, die ook voor deze bussen der A.T.O. gelden. Om een voorbeeld te noemen: van de Vlotbrug „de Kooy" tot Leeuwarden betaalt men 2.40; hierbij komt dan voor passagiers van Den Helder nog de kosten van een taxi. Bovendien is er in het genoemd restaurant halfweg den Afsluitdijk een gedwongen oponthoud, dat oogenschljnhjk geen reden van bestaan heeft, omdat men eerst te Zurich, waar de primaire weg eindigt, van bus moet verwisselen, maar dat voor 80 der inzittenden natuurlijk aanleiding is tot het gebruiken eener con sumptie. Daartegenover staan dan parti culiere ondernemingen, die den reizigers bijv. voor minder dan het enkele reis-ta- rief van A.T.O.-bussen heen en terug ver voeren naar... Amsterdam! Geen wón der, dat het publiek er gaarne het onge rief voor over heeft, dat er geen vaste dienstregeling voor deze particuliere bus sen bestaat. Het is zeer te betreuren, dat deze zaak aldus geloopen is. Men moge de zaak de.n- ken zooals men wil: de A.T.O.-bussen rij den in ieder geval volgens een vaststaan de dienstregeling: zij vervangen den trein en ook in den winter, als de particuliere busondernemers er niet-s van moeten hebben, blijven zij rijden. En wij zijn dan ook nieuwsgierig hoe zich in de toekomst deze kwestie zal ontwikkelen. Dat het pu bliek, zoolang het op de goedkooper wijze, zij het dan met ongeregelde dien sten, van het duurder vervoermiddel zal gebruikmaken, is v'U; 'eten. PRACTISCHE LES BIJENTEELT. Zaterdagnamiddag had bovengenoemde les plaats op den bqenstand van den heer Schellinger op het land van S. N Klaver aan de Kortevliet. De opkomst was buiten gewoon goed, een 20 tal leden waren present, benevens de leider, de heer R. ter Brugge, uit Heiloo. De Voorzitter, de heer T. Speur, heette allen welkom, in het bijzonder den heer ter Brugge. Vervolgens werd met de experimenten begonnen, waarbij de duide lijke toelichting van den leider, als het ware één geheel vormde met liet aan schouwelijke onderwijs, hetwelk den leden zeker weer een stap nader heeft gebracht, om over het onuitputtelijke mysterie eener bflenkolonie, eenige kennis rijker te wor den en deze dan zoo noodig op eigen imkerij toe te passen. Na deze les, mocht de heer ter Brugge, bjj monde van den Voorzitter, aller dank in ontvangst nemen voor de zakelijk gehouden causerie, die door prachtig weer werd begunstigd. VISSCHEN IN HET IJSSELMEER. Bij K. B. is het Visscheiijreglement voor de afgesloten Zuiderzee gewijzigd. Het visschen met een botsleepnet, een bleisleepnet of een spieringsleepnet is geoorloofd. Een kuilnet of een kornet is toegestaan, wanneer het voorttrekken ge schiedt door niet meer dan één vaartuig. Visschers, die een wonderkuil of een wijm door het water voorttrekken, zullen moeten voorzien zjjn van een schriftelijke ver gunning van het districtshoofd. DRANKWET. Aan den heer D. Breet aan de Wester- landerlaan alhier, is ingevolge de Drank wet een verlof B verleend. VERLOTINGEN. Aan de gymnastiekvereeniging „Wie- ringen" en de voetbalclub „Succes", beiden te Hippolytushoef, is vergunning verleend tot het houden eener loterij. LIEFDES-DRAMA. Men berichtte ons Zaterdagavond uit Hippolytushoef: Door de rijkspolitie alhier, is heden morgen ongeveer 11 uur bij het monu ment op den afsluitdijk uit het IJselmeer het lijk opgehaald van een pl.m. 22-jari- gen jongeman, gekleed in donkergrijs fantasie-costuum, zwarte schoenen en in het bezit van een horloge, dat om 4 20 uur is blijven staan. Tevens had hij een portefeuille bij zich, waarin een naam kaartje, waarop J. P. de Wolf, Leeuwar den. Vermoed wordt, dat hij heel vroeg in den morgen uit de richting Noord-Hol land gekomen is om zich naar huis te begeven. Dit gebeurde per taxi-auto. Bij het monument heeft bjj halt laten hou den en zijn chauffeur zag hem in het IJselmeer springen en in de diepte ver dwijnen. De chauffeur reed onmiddellijk door naar Harlingen waar hij het onge val aan de politie aldaar ter kennis bracht. Naar de juistheid van de verklaringen van den chauffeur wordt een onderzoek ingesteld. Het lijk van den jongeman is in het politiebureau to Hippolytushoef opge baard. Nader blijkt, dat het hier een liefdes drama betreft. Het lijk is namens de familie afge haald en naar Leeuwarderadeel vervoerd. Blijkbaar is de chauffeur zóó van streek dat hij niet beter wist te doen dan naar Friesland door te rijden in plaats van óf zelf pogingen te doen óf in den Oever hulp te gaan halen. Den Oever. AUTODIEF GEPAKT. De rijksveldwacht alhier kreeg j.1. Za terdag bericht, dat te Groningen een luxe wagen was gestolen en dat de dief deze auto te Leeuwarden had laten staan waar hij een nieuwe Simplex-fiets gepakt had, op welk karretje hij vermoedelijk in de richting afsluitdijk was gepeddeld. Rijks veldwachter de Groot was dadelijk het pad opgegaan en eerst werd zorgvuldig de Wieringermeer afgezocht. Doch in dezen polder was niets te vinden. De ijveri ge rijksveldwachter, vergezeld door een collega uit Zurich, gaf het echter niet op. Het spreekwoord ,,De aanhouder wint" deed wederom opgeld en even voor Hip polytushoef werd een persoon in het bezit van een Simplex-fiets aangetroffen. De verdachte bleek een Zwitser te zijn. Hij had een paar Friesche tripklompjes aan, die hij, zooals naderhand bleek, in Fries land had gegapt. Tevens was hij in het bezit van een regenjas, die hij uit dank baarheid had gestolen van een paar zwem mers die hij in Friesland naar den weg had gevraagd. De politie heeft met de vangst van dit beruchte heerschap een goede vangst gedaan, daar hij nog ver schillende auto- en rijwieldiefstallen op zijn geweten schijnt te hebben. Deze vangst is zeer zeker voor den rijksveld wachter een felicitatie waard. Het jaailijksehe schoolreisje, waaraan uitmaal door 90 kinderen werd deelgeno men, behoort weder tot het verleden. Be gunstigd door zeer mooi zomerweer werd Woensdagmorgen ongeveer met 22 auto's plus proviandwagen de reis aanvaard De route werd gemaakt door den Ruitre- weg, Stolpe, over Petten naar Camper duin, met als eersten aanleg Bergen Dat de jeugd zich heeft vermaakt, beiioeft geen betoog, de nieuwe glijbaan, dat was een bizondere attractie; men heeft hier ook ongeveer 2M uur zoekgebracht De reis werd vervolgd naar Bergen aan Zee, alwaar druk gebruik gemaakt werd van pootje baden. Via Egniond a. d. Hoef werd naar Alk maar gereden, waar de hertenkamp, de vogels en de aapjes werden bezichtigd. De tciugieis werd gereden over Heer Hugowaard, Nieuwe Niedorp, Winkel, Barsingerhorn. Ongeveer half acht arri veerde men weer in de kom der gemeente, waar de ouders hun kinderen met ge juich ontvingen. Geen pech en geen lekke band had men onder weg gehad, dus was dit reisje wel schitterend ver- Joopen. Er werd ons verzocht vanaf deze plaats alle eigenaars der auto's hartelijk dank te zeggen, want ze hebben de kinderen wederom een prachtigeii dag bezorgd. SCHAGER JUNI-PAARDENMARKT. Aangevoerd 85 stuks. IJ jarige paarden Rijtuigpaarden Werkpaarden Slachtpaarden Hitten f 110 f 175 f 225 f 125 f 85 f 100 f 185 f 225 i 350 f 275 f 165 f 225 De handel hierin was matig. Den Burg. HYGIËNISCH VERPAKT BROOD. De heer C. Moojen te Den Burg heeft in zijn bakkerij laten plaatsen een geheel nieuwe Van Berkel's broodsnijmachine, waarmede het mogelijk is, zonder dat het brood of koek maar eenigszins wordt aan geraakt, dus op zeer hygiënische wijze, het brood zoo uit de oven te snijden in iedere gewenschte dikte. De machine wordt electrisch gedreven en is op alle wijze beveiligd. Het brood wordt vanuit de machine in vetvrije zakken geschoven, waarin het als versch blijft, zelfs gedu rende een paar dagen. Het is de bedoeling van den heer Moojen, in 't vervolg dus ook gesneden brood te verkoopen. Vooral voor hotels, pensions, kampeerders en groote gezinnen zal dit een uitkomst zijn, terwijl het boven dien zeer hygiënisch is en de sneetjes zijn prachtig vlak, doordat het mes der machine met een slijper, die aan de machine aangebracht is, vlijmscherp gehouden wordt. Een prachtige uitvinding. Burgerlijke Stand van Texel Geboren Evert Jan, z. v. Hielke Pieter Bolt en Albertha Jantina van Wijk; Cornelis, z. v. Jan Vlas en Hermina Bakker. Overleden: Hendricus Jacobus de Jong, 69 jaar, geh. m. Heintje Borgman. EEN GELUKKIG WINNAAR. Onze vroegere plaatsgenoot D. Wie- renga, thans leerling aan de H.B.S. te Alkmaar, heeft bij een wedstrijd, die „de Telegraaf" voor bezitters van de Tele- graaf-schoolagenda had uitgeloofd voor het beste verslag van het Telegraaf-ge- bouw, den eersten prijs behaald. De heer Wierenga zal nu voor de keus gesteld worden, óf na't eindexamen zijner school als jongsten verslaggever van de „Tele graaf" 6 maanden werkzaam te mogen zijn, óf gratis een vacantiereis te maken met een der Nederlandsche booten naar de Noordsche fjorden, of naar Genua, in welk geval de terugreis over land geschied. M ARKTOVERZICHT. De geweldige droogte, waardoor vooral ook de betere landerijen in Z. en N. Holl. sterk achteruitgingen, heeft de kooplust van de vetweiden daar zoodanig vermin derd, dat de f 1.75 per stuk verhooging, die de vorige lammerenmarkt ons bracht, er weder geheel af was. De middenprijs bedroeg ook nu niet meer dan f 6.50; van een prijs hooger dan f 9.50 hebben wij niet vernomen. De aanvoer pl.m. 2800 stuks is voor de 4de markt nog groot. De verdere veeaanvoer was niet groot; t rundvee blijft nog laag in prijs, voor nuchtere kalveren betaalt men gemidd. f 6. de aangevoerde graskalveren waren vrij zwaar, de duurste gingen voor ruim f 30.— er werden slechts 3 koeien verhandeld voor gemidd. f 160. Op de boerderijen betaalt men voo:r slachtvarkens gemidd. i4J/a cent p.p.er scliynt nog wel voorraad hier te zijn. Biggen deden op de markt pl.m f7 per stuk. De eierenprijs aan de veiling is gedaald 20 c*' betaald werd nu een middenprijs van f 2.35 p. ,00 stuks, (eieren van 60 K.G. gemengd). MOTOR-ONGEVAL. Gistermiddag had te Oosterend een vrij ernstig motor-ongeval plaats. Om streeks half zes wilde een 4-jarig zoontje van den heer P. v. d Vis nabij de wo ning van den heer L. Koning de straat oversteken, juist toen een motorfiets kwam aannjden. Het gevolg was, dat het knaapje tegen den grond werd geworpen en dajr bewusteloos werd opgenomen door den duo-passagier van de motorfiets Het knaapje werd naar zijn woning gebracht waar bleek, dat hii aan heel niet e Wd gC" hestuurder aan dh Werd en <'e heeft. ongeval geen schuld RAADSOVERZICHT. in onze8egemeeViite!in wiJ tien vroede vaderen v.n - Yaren aIIe der" van zoo verbazend v..,»i -nen- Pl,nten toch niet. aan de orde kwamen over deze zaak nogal warm en nu 't afge- tredend h. d. s. te Oost de heer Zonder van), als 110. 2 was geplaatst, verwachtten we een heftige discussie. De openbare zit ting werd voor de stemming ruim drie kwartier geschorst en toen de heropening plaats had, voerde voor de stemming nie mand meer 't woord; met 11 van de 13 stemmen (1 op no. 1 en een blanco) werd de heer Zondervan gekozen; een raadsbe sluit dat vrijwel door heel de gemeente zal worden goedgekeurd. Bij de ingekomen stukken werd bizon der de aandacht gevraagd voor een adres van 50 ingezetenen van Oosterend, waar in werd gewezen op verregaande balda digheid van de jeugd op dat dorp; ge vraagd werd 't aanstellen van een veld wachter. In den raad liepen de meenin gen over dit adres nogal uiteen; de heer Kejjzer (in dat dorp woonachtig) was van meening dat hier sterk werd overdreven. De heer Vlaming (eveneens te Oosterend woonachtig), gaf als zijn meening te ken nen, dat 't adres door veel ernstige per sonen (predikanten etc.) was óndertee- kend. Een 2de adres, dat de aandacht vroeg, was dat van vele bewoners van de Stee nenplaats 0111 daar het parkeeren van auto's te verbieden. Het werd er werke lijk wel wat al te erg op drukke dagen, bij kermis etc. kan men op dit pleintje bijna geen doortocht vinden. De moei lijkheid is echter het vinden van een an der geschikt parkeerterrein. Een der belangrijkste besluiten in de- zen raad was ongetwijfeld de uitbreiding der Electrificatie van Eierland; nu zal men ook stroom kunnen verkrijgen op verschillende langs den Postweg gelegen boerderijen. Een tegenvaller was het ongetwijfeld voor velen dat men, nu van 't Rijk nog een gedeelte van 't eigendomsrecht .yan de Zeevaartschool moest koopen. Het Rijk gaf zijn aandeel echter voor, een koopje, er zal slechts een bedrag yan 1155.— moeten worden uitgekeerd. Met de goedkeuring op het verstrakken van een landarbeidersplaatsje, ingevolge de landarbeiderswet aan Th. Witte Thz. ging het als gewoonlijk ook nu niet zoo vlot. De grond werd door den heer De Graaf te duur geacht. Door B. en W. werd echter gewezen op de goede lig ging en vooral op het feit, dat er van de koopsom zoo goed als niets meer is af te krijgen, terwijl 't uiterst moeilijk, is, om een geschikt terrein te vinden voor zoo'n plaatsje. De vernieuwing van het contract post vervoer en autobusdienst Cocksdorp, met den heer Reuvers, bracht ons op een ge vaarlijk terrein; wel ging 't voorstel B. en W. om het weder voor een jaar te schenken aan genoemden heer, er zonder stemming door, doch dat er nog geen vrede mede genomen werd met de ge geven cijfers bleek wel uit opmerkingen van de heeren De Graaf en Dros. Eerst genoemde was van meening, dat het ver voer heel wat goedkooper kon geschieden in dezen tijd; terwijl de heer Dros meen de dat de vergoeding van het Postvervoer en de subsidie T.E.S.O., samen 2750. voldoende was. De Burgemeester wees er echter op, dat de boekhouding is verricht door den heer Beers; op een vraag om trent de controle op de kaartjes werd ge antwoord, dat deze streng wordt onder houden. Weth. Parlevliet wees er op, dat nu wel duidelijk uitkwam, dat een ver goeding van 5000 zeer hoog was, nu met 3500.nog van een winst van 1200. wordt gesproken. Op een vraag van den hr. Dogger waarom opnieuw voor een jaar werd gecontracteerd, omdat bij het aan schaffen van materiaal voor meerdere jaren rekening moet worden gehouden, werd door den Voorz. geantwoord, dat de aanleg van het Vliegveld een langer contract niet wenschelijk maakt. Dat de invloed der treurige economi sche toestanden op de minder gesitueer den droevig zijn, bleek wel uit liet feit, dat de subsidie voor het Algemeen Arm bestuur over 1933 gebracht moest worden van 7000.— op 11.000.— Bij de wijziging der genieente-begroo- ting bracht de heer Bruin de werkbeper- king voor werkloozen in bespreking. Hoe wel dit punt bij deze zaak niet aan do orde was, bleek dat 't met de werkloos heid hier allertreurigst gesteld is. Weth, Parlevliet gaf enkele cijfers, waaruit bleek dat, wanneer er geen andere mid delen worden beraamd het bedrag van 20.000.—, dat was uitgetrokken, veel te gering is; nu reeds is bijna 60.000.— verwerkt en hoewel men verwachtte dat Mei en Juni vermindering van werkloos heid zou brengen, neemt ze nog steeds toe. Heftig werden de discussies over dit onderwerp; de heer Bruin beweerde dat hij tegen de begrooting had gestemd om dat hij dit bedrag te gering had geacht; dit evenwel werd door den raad niet ge accepteerd. Uw tegenstemmen, voegde weth. Vlaming den heer Bruin toe, stond in verband met het intrekken van sub sidie vervolgonderwijs en schoolreisjes. De heer Henkes kwam nog eens terug op het voorstel van de fractie van de S.D. A.P. op de steunregeling. Weth. Parlevliet beweerde, dat men er dan nog slechter aan toe was. Het bleek wel dat het Mi nisterie nog steeds niet wil aan een toe slag op het loon van werklieden bij par ticulieren, die de heer Lap gewenscht achtte en die Min. Oolqn nu in praktijk bracht. Weth.. Parlevliet wees er op dat Min. Col(jn dat niet doet, z.i. was de eenige oplossing, een hooger vergoeding voor de tarwe etc. evenwel met de ver plichting om dan per ha een zeker aan tal werklieden in bedrijf te nemen. Hard wordt door B. en W. bij de Régeering gewerkt om een betere vergoeding ook voor de visschers te Oudeschild. Een ernstige kwestie kwam ana de orde b).l de rondvraag, naar aanleiding van een vraag van den heer Dogger voor aan koop van goederen voor behoeftige ge zinnen. 't Bleek wel wat deze simpele vraag meer in had dan ze deed vermoe den. Weth. Parlevliet, als Voorz. van de contact-commissie, wilde althans niet in het publiek antwoorden en stelde den eisch, dat een commissie van onderzoek zou worden ingesteld, die zou onderzoe ken of niet meer voor het geringe be- orag van 546. was gegeven; meer dan men daarvoor op een andere wijze zou kunnen bekomen. Na langdurige en zeer heftige gedachtewisselingen kwam deze commissie er, ze bestaat uit de hee- ren Bruin, De Graaf en Dros. De raadszitting duurde ruim vier uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6