Marineberichten.
Sport
das erger!
Marktberichten.
Verbindende kracht van
overeenkomsten.
De werkloosheid in ons
land.
De Postvluchten van en
naar lndië.
Tweede Kamer.
Daar gaat mn
STER-TABAK
Eerste Kamer.
BUITENLAND
De dolksteek in Remmeren
Visscherijberichten
A
Burgerlijke Stand
VISCH is VSSCH
Overweg - Westp^eim
De winkel moet leeg.
T© koop
nog 5 stuks van mijn
26 l-luizen aan de
S ernsëraat, voor den
prijs van f §350—8
hypotheek beschikb.
Te bevr. bij den
bouwer K. DU9NKER,
Oostsiootstraat 6.
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 28 JUNI 1934.
PROVINCIALE REKENING 1932
VOOR NOORD-HOLLAND.
Do ontvangsten en uitgaven der prov.
rekening van N.-Holland over 1932 wyst
in ontvangsten een bedrag aa" ya"
1 53.465.825 en in uitgaven van f 40.720.408.
Voorgesteld wordt het batig slot ad
12.745.357 op de begrooting voor 1935
te regelen, voor zoover dit niet reeds
vroeger is geschied.
Voor takken van handel of
nijverheid.
Bij de Tweede Kamer is ingediend
een wetsontwerp inzake verbindende
kracht van ondememersovereenkoin-
sten. Dit ontwerp schept voor de re
geering de mogelijkheid overeenkom
sten in bepaalde takken van handel
of nijverheid binnend te verklaren
voor dien geheelen tak en geeft haai
anderzijds de bevoegdheid overeen
komsten (b.v. prijsafspraken) in een
bedrijfstak onverbindend te verkla
ren, indien het algemeen belang zulks
eischt.
De regeering krijgt dus de mogelijk
heid in te grijpen, in die gevallen, waarin
belangrijke overeenkomsten in eenigen
bedrijfstak, die door de groote meerder
heid der betrokkenen gewenscht wordt
dreigen onmogelijk te worden door den
onwil van enkelen, die van het nut van
samenwerking niet overtuigd, niet tot het
prijsgeven van eenige vrijheid bereid zijn.
Bij de bemoeiingen die het departement
van oeconomische zaken doorloopend met
tal van bedrijfstakken heeft, kon meer
dan eens worden vastgesteld, dat voor
een dergelijk afzijdig blijven elke rede
lijke grond ontbrak,, of althans, dat de be
zwaren, tegen toetreding ingebracht, niet
onoverkomelijk waren.
Ten nadeele van consumenten.
Anderzijds geeft art. 6 haar de gele
genheid in te grijpen, indien in eenigen
bedrijfstak overeenkomsten getroffen
zouden worden, die niet in het algemeen
belang en met name ten nadeele van de
consumenten zijn.
Op grond van
het aanhangige wetsontwerp tot
wijziging van de laüdbouw-erisis-
wet
hoopt de regeering binnenkort over
de bevoegdheid te beschikken oih op
het door die wet bestreken gebied
toetreding tot organisaties verplich
tend te stellen. Daaronder vallen,
behalve land- en tuinbouw en vis-
scherij, ook enkele landbouwproduc
ten verwerkende industrieën en de pp
den landbouw steunende handel.
Op het overige gebied van handel en
nijverheid zijn de voorwaarden voor vrij
willige organisatie in het algemeen gun
stiger dan in de agrarische bedrijfstakken
en kan dan ook met minder vérstrekken
de bevoegdheid worden volstaan. Hier
in bedoelen de eerste artikelen van het
onderhavige wetsontwerp te voorzien door
de mogelijkheid te openen, dat vrijwillig
aangegane verplichtingen tot samenwer
king tusschen personen, die een bedrijf
uitoefenen in eenigen tak van handel of
nijverheid in den ruimsten zin, onder be
paalde voorwaarden algemeen verbin
dend worden verklaard.
De regeering verwacht, dat deze be
voegdheid, waarvan zij zich voorstelt
slechts gebruik te maken, wanneer an
dere deugdelijke middelen falen, haar in
staat zal stellen, aan het streven naar ge
zonde oeconomische samenwerking den
noodigen steun en leiding te geven, in
dien daartoe in de betrokken bedrijfs-
kringen een ernstige wensch bestaat.
Aanhoudende daling.
De directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbe
middeling deelt mede, dat in de week 4
t/m. 9 Juni 1934 het aantal leden van
ingevolge het Werkloosheidsbesluit 1917
gesnbsidieerdo vereenigingen bedroeg
582.700, waarvan 85.200 landarbeiders. In
de maanden Mei t/m. November worden
geen gegevens aangaande de werkloos
heid van de vereenigingen van landarbei
ders ontvangen. De werkloosheid onder
de overige 497.500 verzekerden bedroeg
in genoemde periode 24.8 pet.
In de vorige verslagperiode (21 t/m.
28 Mei) bedroeg de werkloosheid bij
dezelfde groep verzekerden 25.1 pet.; zij
is dus in den loop van twee weken ge
daald met 0.3 pet.
De „Pelikaan" (terugreis) vertrok 27
Juni van Athene en is denzelfden dag
te Schiphol aangekomen.
De „Oehoe" (terugreis) vertrok 27 Juni
van Batavia en is denzelfden dag te Sin
gapore aangekomen.
De „Ijsvogel" (heenreis) vertrok 26
Juni van Calcutta en kwam denzelfden
dag te Bangkok aan vertrok 27 Juni en
landde te Singapore.
Motie-Tilanus aangenomen.
Geen nieuwe spelling?
In de zitting van de Tweede Kamer
van gisterenmiddag kwam aan de orde
de stemming over drie moties, ingediend
bjj de interpellatie-Tilanus betreffende
de schrijfwijze van de Nederlandsche
taal, n.1. de motie-Tilanus, de motie-K.
ter Laan en de motie-Moller.
De motie-Tilanus luidt:
De Kamer, van oordeel, dat niet be
hoort te worden overgegaan tot toela
ting van de schrijfwijze van de Neder
landsche taal volgens het verslag van
de commissie, gaat over tot de orde
van de dag.
De heer Goseling (R.K.) zegt, dat
zijn fractie erkent, dat de overheid ten
aanzien van het onderwijs met betrekking
tot de spelling de taak heeft om orde te
brengen. Sommige leden zijner fractie
zijn tegen de moties-Tilanus en -Ter Laan.
Andere leden zijner fractie achten het
niet voldoende verantwoord om onder de
tegenwoordige omstandigheden zulk een
daad te stellen, als de minister voorne
mens is te doen, des te minder omdat
een dringende reden ertoe ontbreekt, en
zijn daarom vóór de motie-Tilanus en
tegen de motie-Ter Laan.
Voor zoover noodig, zijn alle leden van
spr. fracties voor het gezond-nationale
en oer-Nederlandsche verzoek van den
heer Moller.
De Kamer keurt met 48—43 stemmen
de motie-Tilanus goed.
Hierna kwam in stemming de motie-
K. ter Laan, luidende:
»De Kamer, van oordeel, dat aan de
wanorde op het gebied der spelling
zoo spoedig mogelijk een einde dient
te komen, acht het wenscheüjk, dat de
spelling van het compromis op lSept.
a.s. bij het onderwijs algemeen wordt
ingevoerd, en gaat over tot de orde
van den dag.«
De Kamer verwerpt bij zitten
en opstaan deze motie, waarna de
Kamer bij zitten en opstaan met zeer
groote meerderheid de motie-
Moller goedkeurt, welke luidt als
volgt:
»De Kamer, van oordeel, dat de juis
tere en diepere kennis en de zuivere
uitspraak van onze Nederlandsche taal
voor alle groepen van het Nederland
sche volk een zeer groot cultuurbelang
is, verzoekt der regeering met grooten
aandrang, strengere eischen te stellen
voor de kennis van het Nederlandsch
op alle scholen en bij alle examens,
vooral bij die examens, die vereischt
worden om de bevoegdheid te verwer
ven voor het geven van onderwijs en
gaat over tot de orde van den dag.«
Verkeersfonds.
Hierna wordt de behandeling voort
gezet van het wetsontwerp tot instelling
van een verkeersfonds. Hierbij wijst de
heer Bongaerts (r.k.) op de zeer con
servatieve verkeerspolitiek die in ons land
wordt gevoerd. Wij aanschouwen een
enqrme ontwikkeling van het mechani
sche wegverkeer en het luchtverkeer. Zoo
zegt hij
De nieuwe verkeersmiddelen geven meer
werkgelegenheid en maken, dat minder
aan werkloosheidssteun wordt besteed.
Remt men de ontwikkeling van dit nieuwe,
dan mist de fiscus een belangrijk bedrag
aan belasting.
Er zit in dit wetsontwerp een factor
van onevenwichtigheid. De staatsmacht
wordt gebruikt om nieuwe, particuliere
verkeersmiddelen onevenredig zwaar te
belasten, ten bate van de oude. Op grond
hiervan is spr. van oordeel, dat het wets
ontwerp, zooals het daar ligt, behoudens
nadere voorlichting van de regeering, niet
is in 's lands belang.
De heer Duymaer van Twist (a.-r.)
wijst er op, dat bij de instelling van een
verkeersfonds de spoorwegen de vrije
hand krijgen om met tekorten te blijven
werken, want die zullen toch worden ge
dekt uit het verkeersfonds. Maar voor
de scheepvaart is dit moordend.
Opheffing van de A. T. O. zal een stuk
der spoorwegtekorten kunnen wegwerken,
meent hij, en er zijn nog wel andere,
dergelijke maatregelen te nemen.
Door aanneming van het wetsontwerp
zullen aanleg en onderhoud van wegen
ernstige schade lijden. In het bijzonder
geldt dit ten opzichte van waterwegen.
De heer Bakker (c.h.) meent, dat dit
ontwerp uitgaat van een verkeerd begin
sel, omdat het niet begint btf de coördi
natie, maar bij de instelling van het ver
keersfonds. In de eerste plaats is orde
ning noodig.
Door instelling van een verkeersfonds
vervangen wij de populaire wegenbelas
ting door een inpopulaire. De autobezit
ters betalen nu de belasting met pleizier,
omdat zij weten, dat die aan de wegen ten
goede komt. (Volkomen juist; Red. Held,
Crt.)
Het wetsontwerp is sprekers fractie
zeer onsympathiek. Het liefste wil zij dat
het ingetrokken wordt. Spr.'s fractie be
paalt haar stem niet, voordat de minister
heeft gesproken maar er moet heel wat
gebeuren, voordat zij met geestdrift
voorstemt.
De heer Bierema (Lib.)zegt zich niet
tot geestdrift voor het wetsontwerp te
kunnen opwerken. De verkeersontwikke-
üng heeft de spoorwegen in moeilijkheden
gebracht. Spr. vraagt ten aanzien van de
coördinatie een geruststellende verklaring
van den minister.
Ook de heer Van Braambeek (s.-d.)
is zeer teleurgesteld. Het Verkeersfonds
moet van de minister van Financiën leenen
om het spoorwegtekort te dekken, maar
er is geen enkele zekerheid, dat de spoor
wegen zeiven het geleende geld weer
moeten aanzuiveren. Het wordt een schuld
van het fonds, dus van de gezamenlijke
verkeersmiddelen.
De heer Van Dijk (a.-r.) acht het
wetsontwerp, als onderdeel van definan-
tieele politiek der regeering, aannemelijk.
De heerRutgers van Rozenburg
(c.-h.) daarentegen weer niet.
Komt het tot een inperking van de
ontwikkeling der auto's, dan komt er niet
alleen een vermindering van de autobe
lasting, maar ook van de wegenbelasting,
de invoerrechten en de opcenten.
Minister K a 1 f f verdedigt het wets
ontwerp; er is ontstaan een teveel aan
verkeersmiddelen en een teveel aan ver
keerswegen; onder coördinatie nu ver
staat de regeering het brengen van een
verband tusschen de verschillende ver
keersmiddelen zoodanig, dat een distri
butie van het vervoer over de verschil
lende middelen plaats vindt, waardoor
een zoo economisch mogelijke werkwijze
wordt verkregen.
De Minister is bereid tot enkele aan
vullingen om daarmede tegemoet te komen
aan sommige bezwaren.
Minister Oud bespreekt de financieele
zijde van het vraagstuk.
Het is niet de bedoeling, er een pot
van te maken, waarbij dan de verkeers
middelen in de gezamenlijke lasten zouden
moeten bijdragen. Het is voorts volstrekt
niet de bedoeling, met het verkeersfonds
het beginsel te introduceeren, dat uit de
aigemeene middelen niets meer beschik
baar zou mogen worden gesteld voor het
verkeer. De zaak is niet aldus, dat de ver
keersmiddelen zouden moeten opbrengen
alles wat voor het verkeer noodig is.
Men moet het wetsontwerp zien als een
onderdeel van het financieele plan der
regeering, dat destijds in beginsel is aan
vaard. De Minister doet een dringend
beroep op de Kamer om de regeering
het verkeersfonds niet te onthouden.
Hedenmiddag voortzetting.
De Eerste Kamer heeft aangenomen het
wetsontwerp tot opheffing van de onder
scheiding tusschen handelsdaden en niet-
handelsdaden en kooplieden en niet-koop-
lieden, en ving daarna aan met het wets
ontwerp inzake een crediet voor werkver
ruiming. Geen der sprekers verklaarde er
zich tegen en Minister Col ij n, die nog
even aan het woord komt, zal zijn rede
heden vervolgen.
DE ONDIEPTE IN HET MEER FLEVO,
Het Tweede Kamerlid Duymaer van.
Twist heeft aan den minister van water
staat de volgende schriftelijke vragen ge
steld:
le. Is het juist, dat een de vorige
week te Kampen binnengekomen schip
met hout, dat een diepgang had van
2.50 m, aan de binnenzijde van den af
sluitdijk op het meer Flevo ondiepten
raakte en ook moeilijkheden ondervond
bü het opvaren van den IJssel?
2e. Zoo ja, hoe is dan te verklaren de
mededeeling van den minister in zijn ant
woord, ingezonden 19 Mei, op vragen be
treffende ondiepten, welke zich in het
meer Flevo zouden bevinden: „Dat zich
in het meer Flevo ondiepten zouden heb
ben gevormd, welke de scheepvaart be
moeilijken, is niet gebleken"?
ONTSLAG VAN CHIAPPE RECHT
MATIG VERKLAARD.
De enquête-commissie naar de oorzaken
der straatgevechten te Parijs op 6 Fe
bruari 1.1. heeft in haar rapport verklaard,
dat de regeering-Daladier destijds ge
rechtigd was den Parijschen prefect van
politie Chiappe te ontslaan.
DE WERKLOOSHEID IN DE
VER. STATEN.
Nog weinig verbetering.
De voorzitter van de American Fede-
ration of Labour, William Green, heeft
gisteren te Washington verklaard, dat
ondanks de reeds bereikte successen, de
nood der werkloozen in de Vereenigde
Staten grooter is dan het vorige jaar.
Het aantal werkloozen bedroeg op 1 Juni
nog 10.267.000.
VERSTERKING BRITSCHE
LUCHTMACHT.
De Britsche minister voor de luchtvaart
heeft in het Lagerhuis een uitbreiding
van de Britsche luchtmacht aangekon
digd als gevolgl van het feit, dat men
niet meer hopen kan op een internationale
conventie ter beperking van de bewape
ning.
HAVENSTAKINGSONLUSTEN IN
CALIFORNIË.
De staking van de havenarbeiders aan
de Westkust der Ver. Staten neemt steeds
scherper vormen aan. De stakers hebben
de woningen van de meest gehate werk
gevers bestormd en «1 brand gestoken.
BARTHOU NAAR LONDEN.
De Fransebe minister van buitenland-
sche zaken Barthou zal van 8 tot 10 Juli
een bezoek aan Londen brengen.
DE VRIJE ZATERDAGMIDDAG
VOORLOOPIG VOOR AMBTE
NAREN AFGESCHAFT'.
Reuter meldt uit Sofia:
Het dictatoriale kabinet in Turkije
heeft een verordening uitgevaardigd,
waarbij de vrije Zaterdagmiddag voor
rijks- en gemeente-ambtenaren wordt af
geschaft. Iedere ambtenaar zal voortaan
zes volle dagen per week moeten werken.
In deze verordening wordt verklaard,
dat het werk in de regeerings- en ge
meente-instellingen zeer ten achter is.
Daarom zullen de ambtenaren Zaterdag
den geheelen dag moeten blijven werken
tot deze achterstand is ingehaald.
Op dezen maatregel worden geen uit
zonderingen toegepast, ook niet wat be
treft de ministers zelf.
Het einde van den Stalen Helm.
De kranten, welker opschriften met vette
letters aankondigden, dat in Pommeren
eeij S.A.-aanvoerder door een man van de
Stglen Helm was neergestoken, vonden
dadelijk gretig aftrek. De belangstelling
des volks voor deze gebeurtenis was groot;
niejt eens zoozeer om het feit op zichzelf,
dam wel om de vermoedelijke gevolgen.
Bijt de krantenstalletjes, in de portieken
Vhq de huizen en in de winkels spraken
mehachen, die elkaar slechts oppervlak
kig kenden, ook heden nog over het geval.
De algemeen geloofde voorspelling van
de spraakmakende gemeente was: Nu zijn
de dagen van de Stalen Helm geteld.
Daarbij werd nocb voldoening, noch spijt
betuigd en wel allerminst verrassing.
„Dat moest komen, daar ging het heen
en dat kon niet lang meer uitblijven",
zoo was het algemeen gevoelen. Men aan
vaardde deze gebeurtenis gelijk het doods
bericht van een, die reeds lang ten doode
iè> opgeschreven.
De Stalen Helm, ook in den geeoördi-
«eerden vorm en onder den geeoördi-
neerden naam, heeft volgens de in het
openbaar bekend gemaakte meening van
de opperste S.A.-leiding geen recht van
bestaan meer; dus is het waarschijnlijk
geen vermetele voorspelling meer dat hij
zal moeten verdwijnen. Indien echter de
totale ontbinding van de organisatie van
de eens zoo machtige Stalen Helm, bond
van frontsoldaten, aanstaande is, dan rijzen
er dadelijk eenige vragen.
Zal rijkspresident veldmaarschalk von
Hindenburg, nog steeds beschermheer
van dezen bond, zich zoo maar bij deze
aigemeene ontbinding neerleggen en zal
hij daartoe zijn toestemming geven
Misschien niet, en dan doemt dadelijk
de tweede vraag opIs de toestemming
van den Rijkspresident noodig?
Deze laatste vraag moet ontkennend
worden beantwoord. De regeering kan op
grond van de verordening op de open
bare orde kortweg de Stalen Helm
(N.S.B.D.F.) verbieden en zij behoeft daar
toe van niemand de voorafgaande toe
stemming in te halen. Maar als zij dat
zou doen, zal zij dan niet den ouden
President bruskeeren? Een moeilijk pro
bleem: Wil men uit égards voor den
Rijkspresident dezen eerst om toestem
ming vragen, dan is er kans dat hij neen
zegt; stelt men hem voor een uitgemaakte
zaak, dan zal hij zich mogelijk gekrenkt
gevoelen. En beide gevallen zijn pijnlijk.
(„N. Rt. Crt.")
26 Juni.
Aangebracht door kerders:
Groot midd. tong
Klein nïidd. tong
Kleine tong
Slips
Schol 1
Schol II
Schol III (pul)
Scharren
27 Juni.
Tarbot
Groot midd. tong
Klein midd. tong
Kleine tong
Slips
Schol I
Schol II
Schol 111 (pul)
Scharren
p. kg 0.660.54
p. kg 0.54—0.47
p. kg 0.48—0.35
0.10O.04
p. k. 6.35—5.10
p. k. 4.002.25
p. k. 1.651-20
p. k. 2.15—1.20
p. kg 0.62
p. kg 1.00—0.72
p. kg 0.65—0.52
p. kg O.58—O.32
p. kg 0,12—0.09
p. k. 6.35—4.85
p. k. 4.102.60
p. k. 1.901.00
p. k. 2.80—1.75
Kap. tor zee H. Jolles, die bestemd Is voor
den dienst in Oost-lndie, zal 4 Juli aan boord
van het s.s. Johan de Wit van Amsterdam
die bestemming volgen.
Off. van den M.S.D. 2e kl. J. G. Charmes is
aangewezen voor den dienst in Oost-lndië en
zal 25 Juli aan boord van het m.s. Johan van
O'eenbarnevelt daarheen vertrekken.
Bij beschikking van den minister van defen-
sic is de luit. ter zee ie kl. C. H. Brouwer,
dienende in het eommandement der marine 1c
Willemsoord, den 7011 Juli ter beschikking ge
steld.
Luit. ter zee ie kl. H. M. van Bemmelen,
adjudant van den gouverneur-generaal in Oost-
lndie, wordt in het a.s. najaar eervol uit die
functie ontheven cn zal naar Nederland lerug-
keeren.
Overplaatsingen.
Schipper A. P. de Buck van Wachtschip
Willemsoord naar De Kooij, 9 Juli.
Schipper H. Verhart van De Kooij naar
Waohtschip Willemsoord, 11 Juli.
Schipper G. Weeda van Wachtschip Wil
lemsoord naar Kon. Instituut, 27 Juli.
Bevordering.
i Juni '34:
Kwartierm. W. A. v. der Graal tot bootsman.
Kwartierm. J. C. van Oost tot bootsman.
Matroos ic kl. G. Slingerland tot kwartier
meester.
Korporaal-konst. L. H. C. v. der Sel tot
sergeant-konstabel.
Monteur ie kl. P. M. van Kessel tot kor-
poraalijmonteur.
Korporaal-holmr. R. J. Glas tot sergeant-
hofmeester.
16 Juni '34: sergeant-macht. W. F. Lorie tot
majoor-machinist.
26 Juni '34:
Majoor-macht. A. M. Havers tot adjudant-
o.off.-macht.
Serg.-machinist K. van Walraven tot ma
joor-machinist.
Korp.-machinist P Huig tot sergeant-macht.
I Juli '34: korp.-vliegtmr. (M) C. Cheret tot
«ergeant-vliegtuigmr, (M).
II Juli '34: schipper G. Veenman tot opper-
schipper.
22 Juli '34: schipper G. Laeyendecker tot
opersehipper.
1 Juli '34: korp.-vlieger W. C. A. v. Heugten
tot sergeant-vlieger.
OOST-INDIE.
Geplaatst bij het marinevliegkamp Moro-
krembangan, de off.-vlieger 2e kl. Jhr. P. J.
F.lias, verwacht uit Nederland.
Verleend wegens zesjarigen dienst, acht
maanden verlof naar Europa aan J. J. de Kok,
opziener (machinesteller) bij het Marine Etabl.
te Soerabaja.
D.V.Z.-nieuws.
Na een lange winterslaap zijn Dc Voetbal
lende Zangers wederom op het groene veld
verschenen om eens een partijje genoeglijk
voetbal te spelen. Hoewel zij reeds enkele
wedstrijden gespeeld hebben, is de wedstrijd
van a.s. Donderdag. 28 Juni, het officieel
begin. Dan zullen de dilettanten voetballen
tegen de beroepsspelers, n.1. tegen de „Staf-
muziek".
De wedstrijd wordt gespeeld op het Anker-
park-terrein en vangt aan om 7 uur.
DVZ komt met de volgende opstelling in
het veld:
Hoendervoogd
A. KoTidon G. Paans
C. Groot R. PieteTse R. v. Straaten
Ch. Coelers J. Gras J. Willems
M. Eukhof W. Riedeman
Nu, tenoren en bassen, play up! Nog even
doen!!
Wieringen.
Succes-nieuws.
JAARVERGADERING „SUCCES".
Bij de ingekomen stukken is er één van de
V.V. Schagen, die het bestuur uitnoodigt bij
de opening van het nieuwe Bondsbtireau te
Alkmaar aanwezig te willen zijn. Besloten
wordt tevens een bijdrage van 5.te geven
in de inrichtingskosten.
Verkiezing van een nieuwen penningmeester
wegens vertrek van den heer Ran. De heer
Duynker wordt gekozen.
Het salaris van den heer Kooij, de bode,
wordt herzien en zal thans ongeveer 225.
bedragen. Daaraan is de verplichting verbon
den om des Zondags kaart-controle tc houden
en tevens is hij belast met het terrein-onder
houd. De tegenwoordige functionnaris is daar
nu te oud voor geworden en zal ontslag aan
gezegd worden.
De heeren Nieuwbuurt en Slikker worden
als offieieele afgevaardigden voor dc N.H.V.B.-
vtrgadering benoemd. Dan spreekt men nog
even over de bushuur met den heer de Haan,
waaruit blijkt, dat deze deze voor dezelfde
prijzen het vervoer zal verrichten.
Rondvraag en sluiting.
ZEILEN.
KON. MARINE JACHTCLUB.
5e Periodieke Zeilwedstrijd op Vrijdag 29
Juni.
Waarschuwingsschot (halfstok hijschen vlag
Z) 8 n. 15.
Modelsloepen B II.
No. 3, 9, 30, 11, 13, 21.
Vijf. min. schot: hijschen vlag Z
Afvaartschot: strijken vlag Z
Modelsloepen B I en B II.
No. 19, 20, 23, 25, 35, 37.
Vijf min. schot: hijschen vlag Z
Afvaartschot: strijken vlag Z
8 u. 25
8 11. 30
8 u. 40
8 u. 45
Fantasiesloepen en jachten.
Vijf min. schot: hijschen vlag Z 8 u. 55
Afvaartschot: strijken vlag Z 9 u.
Sloepen zeevaartschool.
Uitstel van een uur voor alle klassen Vlag U.
Wedstrijd gaat niet door Vlag N.
Baaninrichting tegen zon zon Roode vlag.
Baaninrichting met zon Witte vlag.
Lijn van afvaart cn aankomst is: Roode ton,
Wierhoofd.
KORFBAL.
K V T.-COMB.—E L.T.O. II J— 1.
rif
1
De wedstrijd is heel goed geslaagd publiek!
was genoeg aanwezig dat heeft genoten van
een eerlijke en snelle kamp. Voor de rust nam
ELTO de leiding met een praehtschot. Speela
tuin-eombinatie was iets sterker, doch onbe
suisd doelen was oorzaak, dat het veldspel niet
beloond werd Alle eer voor de beginopstelling!
van ELTO, vooial het doclv.ik w.v geweldig
vlug en in de ren doelen was heel goed. Ni
rust maakte de Speettuin-comb gelijk
van Den Helder
van 26 en 27 Juni.
ONDERTROUWD. C. E llfkes erj>
M. Ufkes; J, Knjnen en M, Blok F, W»
Thodam en C. Birekoven; D, Swart etf'
C. R. C. Visser; N. J. Boon en M Vrij-'
vogel; F H. Schoonhoven en j. M. Bijl.
GETROUWD: K. Kwast en J A,
Buise.
BEVALLEN: W. F. LubkeBruining,
2.; M. C. NakRens, z.; N, Peppinck—
van Zandwijk, d.; N. VerhoefSmit, d,|
IJ. ZwaninkWeber, d.; G. J, Quast-
van lersel, d.; K, SteenhoekDienaar, d,
OVERLEDEN: W. Beekman, 63 j.
AMSTERDAM, 27 Juni.
Aardappelprijzen. Op de heden gehouderë
nardnppelmarkt waren de prijzen onveranderd*
Aanvoer 300,600 kg.
AMSTERDAM, 27 Juni.
Veemarkt. Aangevoerd: 383 vette kalveren,
ie kw. 40—46 cent, 2e kw. 3439 cent, 3e kw.
26-33 ct. per kg., levend gewicht; 42 nuchtere
kalveren 36; 436 varkens, vleeschvarkens,
wegende van 90—iio kg, 3637 cent, zware
varkens 35—36 cent en vette varkens 3435,
cent per kg. slachtgewicht. Er waren 2 wagons
geslachte runderen uit Denemarken aange
voerd.
BROEK OP LANGENDIJK, 27 Juni.
Aangevoerd: 320,000 kg aardappelen: Schot-
sche muizen 4-6, drielingen 2.304.50;
15,000 kg tomaten: A 13.7014.20, B J 12 20
12.60, C 11.70 en CC 7.507.60; 4800 kg
roode kool 4.706.20 per 100 kg; 6400 bos
wortelen 1.502.20 en 750 stuks bloemkool
ie s. 5.20—6.40 en 2e s. 3-50.
NOORDSCHARWOUDE, 27 Juni.
229,600 kg aardappelen: Schotsche muizen
4—5.90, drielingen 3.30—4.10; 33 kg peinetl
9, alles per 100 kg.
SCHAGEN, 28 Juni.
5 geldekoeien (magere) 100130; 56 idem
(vette) 160—220; 2 kalfkoeien 140170;
2 pinken 80—90; 3 graskalveren 512; 93
nuchtere kalveren 6—13; 164 schapen (vette)
J316; 318 lammeren 513; '4 varkens
(magere) 10—14; 21 idem (vette) p. kg
0.30O.33; 196 biggen 7li.
Eierenveiling.
100.000 kipeieren 5254 kg 2; 5557 kg
22.20; 58—60 kg 2.102.40; 61—63 kg
2.20—2.50; 64—67 kg 2.602.70; kl. witte
eieren 2; 3000 eendeieren 2.202.30; 32
kalkeieren 4 50, alles per 100 stuks.
Vooruitbetaald: 10 et. p. regel minimum
Niet voorultbett5ct. p. regel j 40en60c.
FLANEL PANTALONS en
SportCOSTUMES, KINDER
PAKJES, altijd keus.
KOPMAN, - Weststraat 107,
Maar versche visc..
Melderscfoe Visch. Helder-
schs viscii koopt U bij den
Overweg en Wesfp ein»
lederen dag versch gebak
ken. En Nieuwe Haring,
dat weet U, „Het neusje
van den zalm".
Te koop
een gebruikte RACE-FIETS,
Adres: Begoniastraat 79.
Te koop een nieuwe groote mo
derne Electr. Lamp, geschilderd
matglas, koopje.
Adres: Breestraat 11.
m
Waar U kijkt of gaat,
bij ons slaagt U zeker,
ook voor Uw
FALCON JAS
KOOMAN, Weststra at 107,
Te koop
een flink Burgerwconhuia
aan de Bassingracht, voor
alle doeleinden.
Flinke Hypotheek beschikbaar.
Adres: A. v n, VLIES,
Bassingracht 139, Den Helder.
Wegens de verbouwing ruimen
wij op een pracht collectie
DRESSOIRS en andere
MEUBELEN tegen ongekend
lage prijzen.
H. L. VRIES,
Koningdwarsstraat 71-73.
P.S. Tevens te koop een
Singer-Trapnaaimacliine en
een inzinkbare, eiken Singer-
Trapnaai machine.