'T AJTTERTJE
comtrretbribcë:
Wist je al
De oplossing van het probleem van Mackenzie zal ik de volgende week
geven. Een typisch probleem uit het Tijdschrift van de N.S.B.
M. Franken.
Tijdschrift N.S.B. 1934.
Wit begint en geeft mat in twee zetten.
Wit: Kh7. Te5 en g8, Lg6, Pf5 en h3, pi g2 en 1)5."Zwart: Kg4, Te6.
De volgende partij is uit den wedstrijd Euwe Landau.
1
2
3:
Euwe
d4
c4
Pc3
Landau
d5
e6
a6
De Janowski zet, die ook in de 21e partij
van de match om het wereldkampi
oenschap voorkwam.
4 c5 e5
Tarrasch beveelt aan: cd5:, ed5:, Pf3
enz. Na cö wil hij b6, cb6c5 spelen.
De 'zet van Landau geeft een nieuw
aspect.
5 e3
ed4:
6 ed4
Pc6
7 Pge2f
Pge7
g3
g6
Symmetrie.
9 Lg2
Lg7
10 Le3
0-0
Wit wil eerst Lg7
afruilen.
11 Dd2
Le6
12 Lh6
Lh6
13 Dh6:
Pf5
14 Dd2
Df6
Zwart bestormt het zwakke punt d4.
15 Tdl
Tfd8
16 0-0
Td7
17 a3
h5
Wit stormt nu de damevleugel, zwart
de koningsvleug
el.
18
19
20
21
b4
h4
Tfel
Pf4
Kg7
T»8
Kh7
Pd4:
Wit wil nu in het centrum probeeren.
22 Pcd5Dd8
231 Da2 Te8
24 Pe6Te6:
fe6: is slecht.
25 Te6fe6
Maar moet nu wel.
26 Pc3 c6
27 Tel Pg7
28 Pe4 Df8
Wit heeft nu het beste spel, e6 moet
vallen.
29 Pgöf Kh8
En nu krijgt de e6 pion den genade-
stoot.
30 Lh3 Df6
31 Te3 Pdf5
Na de afruil op e6 zou zwart nog eenig
tegenspel houden.
32 Lf5
ef5:
33 De2
Dd8
34 Db2
Tdlf
35 Kh2
Kg8
36 De5
Td2
37 Kg2
Kf8
38 Ph3
Td5
39 Dc3
Td4
Een misgreep I
40 Pf4
Kf7
Wit bedreigt g6.
41 Db3+
Kf6
42 Te6+
Pe6:
43 De6:f
Kg7
44 Dg6
Kh8
45 Dh5 :f
Kg8
46 Dg6+
Kh8
47 Pe6
Dd5+
48 Kh2
Tg4
49 Pg5
opgegeven.
Pf7f is doodelijk.
Dr. P. FEENSTRA KUIPER.
Eindspel van C. Blankenaar,
Rotterdam.
jilt„'jÊk, Jflt, ÉiI.
Zwart 3 schijven op 5, 6 en 19.
Wit 2 schijven op 9 en 21.
Zwart speelt en wit wint.
Probleem A. O, v. Aart, Eindhoven.
(Het Huisgezin).
6
16
26
36
46
'wMl 'Wjr-
w s
Wï
VW.'AKW.
5
15
25
36
45
47 48 49 50
Zw. 11 sch.: 8/13, 18, 20, 21, 24, 27
Wit 10 sch.: 28, 32, 34, 36, 38, 42/44,
47, 48.
Wit speelt en wint.
Oplossingen:
Probleem
Zw. 13, 14, 17/19, 22, 27, 36en dam
op 26.
Wit 25, 28, 30, 83, 34,
1 38-32
2 32X23
3 23-18
4 18X20
5 25X14
Wel een meesterstuk,
afwikkeling, maar de
prachtig in elkaar.
37/42
36X29
22X24
26X30
24X15
Niet diep van
slagen passen
Eindspel Blankenaar.
Zwart 19, 24, 35
Wit 17, 34, 50
1 17—12 19—23
Op 24-30; 34X25,19-23; 12-7,23-28;
7-1, 28-32 (1); 1—23, 32—38; 23—29,
38-43; 29—40, 35X44; 50X48 w.w.
Eerste winstmotief.
(1) 28-33; 1—45, 33-38 (op
33—39; 45—34 en 25X34 w.w.); 45—29,
38—43; 29—40 en 50X48
Op 3540; 34X45, 24-29; 12-7, 29-33,
7—2, 19—23 gedw.; 2—24, 33—39;
24—30 w.w.
2 12—7 23—28
3 7—1 35—40
Op 28-32; 34—29, 24X33; 1-40; 35X44;
50X37 w.w. Tweede winstmotief.
Op 28-38; 1—29, 24-30; 29-38,
30X39; 38—27, 35-40; 27-38, 39-44;
50X39, 40-45; 38-33, 45-50; 33—6
en 6X50 w.w.
Op 24—30 zie voren.
4 34X45 28-33
Op 28-32; 1-23,32-38; 23—37,24-29;
50-44, 38-43; 44—39, 43X34, 37-28
w.w.
5 1-23 33—38
Op 33—39; 23—32 w.w.
Op 24-30; 23-32, 30-34; 45-40,
34X45; 32—43 w.w.
6 23—37 38—43
Op 24—30; 50-44, 30—34; 37—48 w.w.
Op 24—29; 50—44 wint zie voren.
En thans het derde winstmotief
7 37-48 43—49
8 48-30 24X35
9 50—44 49X40
10 45X34 wit wint.
Alles betreffende deze rubriek te
adresöeeren aari:
G. L. GORTMANS,
61 Sinclair Road, Flat 2,
Kensington, London W. 14.
HET SNIJDEN.
Zou er in het bridge-spel wel iets
voorkomen, waarover meer gesproken
wordt dan over „snijden"? Ik geloof
het niet, hetgeen natuurlijk komt, om
dat het snijden zoo dikwijls verkeerd
afloopt en „als andersom gesneden
was", hoort men dan direct.
Alle bridge-experts hebben reeds
zeer veel over dit thema geschreven en
de onderlinge afwijkingen in de door
hen voorgschreven snij-methoden ver-
toonen slechts geringe verschillen.
Zeer uitvoerig behandelen Frank Eng-
land en Hope Reford het snijden in
hun boek „Play Of The Cards" waar
uit ik de door hen gegever. regels wil
overnemen en zoo hoodig met voor
beelden toelichten.
De door hen gegeven drie hoofd
regels luiden:
1. Zijn de hoogste kaarten van een
kleur aas-vrouw, Snijdt dan op den
heer, indien in beide handen tezamen
minder dan elf kaarten van die klem-
zitten. Met elf kaarten speelt met het
aas uit om te probeeren of de heer moet
vallen.
3. Zijn de hoogste kaarten van een
kleur aas-heer-boer, snijdt dan op de
vrouw indien in beide handen tezamen
minder dan negen kaarten van die
kleur zitten. Met negen of meer speelt
men aas-heer uit om te probeeren of
de vrouw moet vallen.
3. Zijn de hoogste kaarten van een
kleur aas, vrouw, tien, begin dan met
het aas, indien in beide handen tezamen
elf kaarten van die kleur zitten. Heeft
men er tien of negen, snijdt dan met dj
vrouw en heeft men er minder dan
negen, snijdt dan met de tien.
Het is werkelijk van belang deze
regels goed te kennen en toe te passen-
mislukt het snijden, dan ligt dit alleen
aan een verkeerde berekening of ver
keerd raden naar de plaats van de uit
te snijden kaart, in elk geval heeft men
de voldoening volgens de regels te
hebben gespeeld, hoe ook het resultaat
van het snijden mag zijn.
S. h. 10.
H. a.9.5.
R. 8. 7. 5.
K. h. b. 9.8.2
P. v. 9. 8. N. S. 7.6.5.4.3
H. b. 10. 4.3. 2 w o H- v- 6-
R. h.3.2. R- b.9.6.4
K. 7.6. K. v. 5.
S. a. b. 2.
H. h. 8.7.
R. a. v. 10.
K. a. 10. 4. 3.
Ofschoon dit voorbeeld niet aan eon-
u-act-bridge, doch aan Auction-bridge is
ontleend, is het voor het aantoonen en
toepassen van de regels voor het snij
den zeer geschikt, bovendien is de
wijze van afspelen voor beide soorten
bridge dezelfde, alleen de puntentel
ling is anders en worden ook extra-
punten gegeven voor gemaakt en niet
geannonceerd klein of groot slam.
In het voorbeeld hebben W. en 0.
niets geboden en is het einde van het
bieden, dat Z. het spel in S. A. moet
spelen; W. is uitgekomen met H. 3.
De voor het contract benoodigde
negen trekken zijn zonder eenige risico
met snijden te nemen reeds te maken,
n.1. 2 in S., 2 in H., 1 in R., en 4 in K.,
tezamen 9.
In K. worden slechts 4 trekken ge
teld, omdat men niet vooruit kan weten
of de vrouw moet vallen, indien deze
derde zit kan zij worden verloren.
Z. wilde echter een poging wagen
slam te maken, door de snij-mogelijk-
heden in R. en S. te benutten, in g,
zelfs een dubbele snij-mogelijkheid.
In K. mag in dit geval niet worden
gesneden, omdat in beide handen te
zamen 9 kaarten van de kleur zitten,
waarvan als hoogste aas, heer, boer.
Hier moet dus regel 2 worden toege
past en aas en heer worden uitgespeeld
om te probeeren of de vrouw moet val
len.
Slam-mogelijkheid is echter alleem
dan aanwezig, indien de K. v. moet val
len, wordt deze kleur gestopt door de
tegenpartij, dan mag Z. het risico van
snijden op de andere kleuren niet
meer nemen, omdat dan de mogelijk
heid bestaat, dat diegene van de tegen
partij aan slag komt, die vrije H. in
handen zou. hebben, zoodat dan aan het
contract niet eens zou kunnen worden
voldaan; de manche moet in elk geval
worden gemaakt, omdat de 9 daarvoor
benoodigde slagen zoo te tellen zijn.
In het volgend artikel wil ik de te
volgen speelwijze aangeven, met ge
bruikmaking van de snij-mogelijk-
neden.
N. D. S.
Ach meneer de directeur, wilt u éven
clen centimeter vasthouden, dan loop
ik met het andere eind vlug om, ik
ben weer heel gauw terug!
de moderne Amerika-booten zoo
snel varen, dat ze ongeveer 1 uur voor
de aankomst in de haven de machine3
moeten stopzetten, om bijtijds te kun
nen stilliggen? En dat een modern''
sneltrein ongeveer 700 tot 1100 meler
voor het station moet beginnen te rem"
men?