'T AJTTERTJE comtrretbribcë: Wist je al De oplossing van het probleem van Mackenzie zal ik de volgende week geven. Een typisch probleem uit het Tijdschrift van de N.S.B. M. Franken. Tijdschrift N.S.B. 1934. Wit begint en geeft mat in twee zetten. Wit: Kh7. Te5 en g8, Lg6, Pf5 en h3, pi g2 en 1)5."Zwart: Kg4, Te6. De volgende partij is uit den wedstrijd Euwe Landau. 1 2 3: Euwe d4 c4 Pc3 Landau d5 e6 a6 De Janowski zet, die ook in de 21e partij van de match om het wereldkampi oenschap voorkwam. 4 c5 e5 Tarrasch beveelt aan: cd5:, ed5:, Pf3 enz. Na cö wil hij b6, cb6c5 spelen. De 'zet van Landau geeft een nieuw aspect. 5 e3 ed4: 6 ed4 Pc6 7 Pge2f Pge7 g3 g6 Symmetrie. 9 Lg2 Lg7 10 Le3 0-0 Wit wil eerst Lg7 afruilen. 11 Dd2 Le6 12 Lh6 Lh6 13 Dh6: Pf5 14 Dd2 Df6 Zwart bestormt het zwakke punt d4. 15 Tdl Tfd8 16 0-0 Td7 17 a3 h5 Wit stormt nu de damevleugel, zwart de koningsvleug el. 18 19 20 21 b4 h4 Tfel Pf4 Kg7 T»8 Kh7 Pd4: Wit wil nu in het centrum probeeren. 22 Pcd5Dd8 231 Da2 Te8 24 Pe6Te6: fe6: is slecht. 25 Te6fe6 Maar moet nu wel. 26 Pc3 c6 27 Tel Pg7 28 Pe4 Df8 Wit heeft nu het beste spel, e6 moet vallen. 29 Pgöf Kh8 En nu krijgt de e6 pion den genade- stoot. 30 Lh3 Df6 31 Te3 Pdf5 Na de afruil op e6 zou zwart nog eenig tegenspel houden. 32 Lf5 ef5: 33 De2 Dd8 34 Db2 Tdlf 35 Kh2 Kg8 36 De5 Td2 37 Kg2 Kf8 38 Ph3 Td5 39 Dc3 Td4 Een misgreep I 40 Pf4 Kf7 Wit bedreigt g6. 41 Db3+ Kf6 42 Te6+ Pe6: 43 De6:f Kg7 44 Dg6 Kh8 45 Dh5 :f Kg8 46 Dg6+ Kh8 47 Pe6 Dd5+ 48 Kh2 Tg4 49 Pg5 opgegeven. Pf7f is doodelijk. Dr. P. FEENSTRA KUIPER. Eindspel van C. Blankenaar, Rotterdam. jilt„'jÊk, Jflt, ÉiI. Zwart 3 schijven op 5, 6 en 19. Wit 2 schijven op 9 en 21. Zwart speelt en wit wint. Probleem A. O, v. Aart, Eindhoven. (Het Huisgezin). 6 16 26 36 46 'wMl 'Wjr- w s Wï VW.'AKW. 5 15 25 36 45 47 48 49 50 Zw. 11 sch.: 8/13, 18, 20, 21, 24, 27 Wit 10 sch.: 28, 32, 34, 36, 38, 42/44, 47, 48. Wit speelt en wint. Oplossingen: Probleem Zw. 13, 14, 17/19, 22, 27, 36en dam op 26. Wit 25, 28, 30, 83, 34, 1 38-32 2 32X23 3 23-18 4 18X20 5 25X14 Wel een meesterstuk, afwikkeling, maar de prachtig in elkaar. 37/42 36X29 22X24 26X30 24X15 Niet diep van slagen passen Eindspel Blankenaar. Zwart 19, 24, 35 Wit 17, 34, 50 1 17—12 19—23 Op 24-30; 34X25,19-23; 12-7,23-28; 7-1, 28-32 (1); 1—23, 32—38; 23—29, 38-43; 29—40, 35X44; 50X48 w.w. Eerste winstmotief. (1) 28-33; 1—45, 33-38 (op 33—39; 45—34 en 25X34 w.w.); 45—29, 38—43; 29—40 en 50X48 Op 3540; 34X45, 24-29; 12-7, 29-33, 7—2, 19—23 gedw.; 2—24, 33—39; 24—30 w.w. 2 12—7 23—28 3 7—1 35—40 Op 28-32; 34—29, 24X33; 1-40; 35X44; 50X37 w.w. Tweede winstmotief. Op 28-38; 1—29, 24-30; 29-38, 30X39; 38—27, 35-40; 27-38, 39-44; 50X39, 40-45; 38-33, 45-50; 33—6 en 6X50 w.w. Op 24—30 zie voren. 4 34X45 28-33 Op 28-32; 1-23,32-38; 23—37,24-29; 50-44, 38-43; 44—39, 43X34, 37-28 w.w. 5 1-23 33—38 Op 33—39; 23—32 w.w. Op 24-30; 23-32, 30-34; 45-40, 34X45; 32—43 w.w. 6 23—37 38—43 Op 24—30; 50-44, 30—34; 37—48 w.w. Op 24—29; 50—44 wint zie voren. En thans het derde winstmotief 7 37-48 43—49 8 48-30 24X35 9 50—44 49X40 10 45X34 wit wint. Alles betreffende deze rubriek te adresöeeren aari: G. L. GORTMANS, 61 Sinclair Road, Flat 2, Kensington, London W. 14. HET SNIJDEN. Zou er in het bridge-spel wel iets voorkomen, waarover meer gesproken wordt dan over „snijden"? Ik geloof het niet, hetgeen natuurlijk komt, om dat het snijden zoo dikwijls verkeerd afloopt en „als andersom gesneden was", hoort men dan direct. Alle bridge-experts hebben reeds zeer veel over dit thema geschreven en de onderlinge afwijkingen in de door hen voorgschreven snij-methoden ver- toonen slechts geringe verschillen. Zeer uitvoerig behandelen Frank Eng- land en Hope Reford het snijden in hun boek „Play Of The Cards" waar uit ik de door hen gegever. regels wil overnemen en zoo hoodig met voor beelden toelichten. De door hen gegeven drie hoofd regels luiden: 1. Zijn de hoogste kaarten van een kleur aas-vrouw, Snijdt dan op den heer, indien in beide handen tezamen minder dan elf kaarten van die klem- zitten. Met elf kaarten speelt met het aas uit om te probeeren of de heer moet vallen. 3. Zijn de hoogste kaarten van een kleur aas-heer-boer, snijdt dan op de vrouw indien in beide handen tezamen minder dan negen kaarten van die kleur zitten. Met negen of meer speelt men aas-heer uit om te probeeren of de vrouw moet vallen. 3. Zijn de hoogste kaarten van een kleur aas, vrouw, tien, begin dan met het aas, indien in beide handen tezamen elf kaarten van die kleur zitten. Heeft men er tien of negen, snijdt dan met dj vrouw en heeft men er minder dan negen, snijdt dan met de tien. Het is werkelijk van belang deze regels goed te kennen en toe te passen- mislukt het snijden, dan ligt dit alleen aan een verkeerde berekening of ver keerd raden naar de plaats van de uit te snijden kaart, in elk geval heeft men de voldoening volgens de regels te hebben gespeeld, hoe ook het resultaat van het snijden mag zijn. S. h. 10. H. a.9.5. R. 8. 7. 5. K. h. b. 9.8.2 P. v. 9. 8. N. S. 7.6.5.4.3 H. b. 10. 4.3. 2 w o H- v- 6- R. h.3.2. R- b.9.6.4 K. 7.6. K. v. 5. S. a. b. 2. H. h. 8.7. R. a. v. 10. K. a. 10. 4. 3. Ofschoon dit voorbeeld niet aan eon- u-act-bridge, doch aan Auction-bridge is ontleend, is het voor het aantoonen en toepassen van de regels voor het snij den zeer geschikt, bovendien is de wijze van afspelen voor beide soorten bridge dezelfde, alleen de puntentel ling is anders en worden ook extra- punten gegeven voor gemaakt en niet geannonceerd klein of groot slam. In het voorbeeld hebben W. en 0. niets geboden en is het einde van het bieden, dat Z. het spel in S. A. moet spelen; W. is uitgekomen met H. 3. De voor het contract benoodigde negen trekken zijn zonder eenige risico met snijden te nemen reeds te maken, n.1. 2 in S., 2 in H., 1 in R., en 4 in K., tezamen 9. In K. worden slechts 4 trekken ge teld, omdat men niet vooruit kan weten of de vrouw moet vallen, indien deze derde zit kan zij worden verloren. Z. wilde echter een poging wagen slam te maken, door de snij-mogelijk- heden in R. en S. te benutten, in g, zelfs een dubbele snij-mogelijkheid. In K. mag in dit geval niet worden gesneden, omdat in beide handen te zamen 9 kaarten van de kleur zitten, waarvan als hoogste aas, heer, boer. Hier moet dus regel 2 worden toege past en aas en heer worden uitgespeeld om te probeeren of de vrouw moet val len. Slam-mogelijkheid is echter alleem dan aanwezig, indien de K. v. moet val len, wordt deze kleur gestopt door de tegenpartij, dan mag Z. het risico van snijden op de andere kleuren niet meer nemen, omdat dan de mogelijk heid bestaat, dat diegene van de tegen partij aan slag komt, die vrije H. in handen zou. hebben, zoodat dan aan het contract niet eens zou kunnen worden voldaan; de manche moet in elk geval worden gemaakt, omdat de 9 daarvoor benoodigde slagen zoo te tellen zijn. In het volgend artikel wil ik de te volgen speelwijze aangeven, met ge bruikmaking van de snij-mogelijk- neden. N. D. S. Ach meneer de directeur, wilt u éven clen centimeter vasthouden, dan loop ik met het andere eind vlug om, ik ben weer heel gauw terug! de moderne Amerika-booten zoo snel varen, dat ze ongeveer 1 uur voor de aankomst in de haven de machine3 moeten stopzetten, om bijtijds te kun nen stilliggen? En dat een modern'' sneltrein ongeveer 700 tot 1100 meler voor het station moet beginnen te rem" men?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 20