LU
Waarheen
De Koninklijke Marine voor
oefening en vlagvertoon
naar de Oostzee
Duitsche Reisbiljetten
VELTHUYS
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
7
t
De melkprijs.
De 41 Amsterdamsche
openbare scholen
opgeheven.
GOEDKOOPE
Duitsche Reismarken
De langdurige droogte.
Critiek op de Varkens-
centrale.
De Lutine-werkzaam-
heden.
De botsing van den diesel
Dc moeilijkheden in de
veehouderij.
met Uw logé'sa
per ESONA
kost retour 1ste kaj. f 0.70;
2de kaj. f 0.50.
De Duitsche vlieger Udet
op het Jungfraujoch
geland.
Nederlandsche
rondvlucht 1934.
Engelsche bezorgdheid
over de vlucht van
de K.L.M.
De Postvluchten van en
naar Indië.
Auto met paarden
te water.
Vijf koeien gestolen.
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1934.
i
VI.
op den achtermiddag verstoomt het
schip wat naar buiten en verankert een
schijf waarop de „Evertsen" deze week
aijn schietoefeningen zal houden. Om vier
uur zijn we echter weer terug op de
ankerplaats, het anker valt, de schipper
fluit van „zwemmen", de vlet gaat te wa
ter en als deze nabij S.B.'s-statietrap is
gekomen, kogelt de sport-officier de wa-
terpolobal te water en springen de al van
ongeduld trappelende zwemlustigen als
een zich het veege lijf in het water ber
gen willende horde, het Estlandsche nat
in. Brrr, het is nog koud, 16.6° C., maar
wat we in Koningsbergen door vervallen
uitstapjes naar Cranz en Rauschen moes-
tten missen, vinden we hier met volle
maat terug en in wilden overmoed zwem
men en plassen en waterpolo'en we in het
rond. Lang blijven we er niet in, het is
nog te koud en tegen vijven is het bad
weer leeg.
's Avonds is liet weer anker op, behalve
een schietterrein heeft het smaldeel zich
n.1. ook twee lanceerterreinen, voor elke
K-boot één, ingedacht en daar stoomen
we dezen Woensdagavond en nacht heen
en weer. Geblindeerd, volkomen lichtvrij
en scherp turend naar een periscoop of
bellenbaan geven we de K-boot gelegen
heid hun krachten op ons te beproeven.
Het is al vroeg in den morgen als het
smaldeel zich weer op zijn oude anker
plaats ter ruste legt.
Donderdagmorgen beoefenen we de
zwaarankermanoeuvre. De barkas, een
groote zware sloep, die volgens de ver-
laatrol 75 man kan bevatten, wordt onder
B.B.'s ankerkluis gehaald en langzaam
aan, gedragen door drie einden uit de
sloep, twee uit het midden door de z.g.
bunkokers heen om de armen van het
zware anker gestoken, een derde over de
„doove jut" loopend, een zware ge
kromde balk met schijf achter in de sloep
geplaatst op de roering bevestigd,
wordt het anker afgevierd en komt het
horizontaal onder de sloep te hangen.
Een volgende sloep neemt als er 10 meter
is uitgeloopen een vangeind op de ketting
en houdt dit om den kop van den steven,
neemt een tweede eind op de 25 meter
en bevestigt dit achter in de sloep, een
volgende sloep neemt de tweede 25 meter
ketting voor haar rekening en zoo schuift
sloep voor sloep onder de kluis en hangt
zijn aandeel ketting onder zich op, ter
wijl langzaam aan de heele trein van
boord naar de plaats waar het anker val
len moet, getrokken wordt.
De zware last moet met voorzichtigheid
behandeld worden ,elke sloep heeft net
zooveel als zij dragen kan en nauwkeu
rig moet op het sein van de barkas, de
sloep met het anker onder zich, gelet
worden, opdat men niet de ketting vroeg
tijdig laat vallen en barkas met ketting,
anker en al wat er in zit, onder water
doet verdwijnen.
De manoeuvre lukt, het anker valt, één
voor één laten de sloepen de einden schie
ten en slaat de ketting naar beneden, de
sloepen worden weer naar boord terug
geroeid, we draaien S.B. anker in en lig
gen dan voor het door de sloepen uitge
brachte B.B. anker.
De sloepen worden weer geheschen, he
laas is de lucht bewolkt en ziet het er
buiig uit, het zwemmen gaat dezen mid
dag niet door en we gaan in een zacht
regenbuitje onder stoom om de Zuidoost;
het is herhaling van het vorige nacht
programma en na de korte donkere pe
riode van het etmaal wederom als doel-
schip geblindeerd varende te hebben
doorgebracht, is het alweer eenige uren
Vrijdag voor het anker zijn langzamer
hand goed bekende plaatsje in de baai
zoekt.
Vrijdagmorgen, direct na baksgewijs
hooren we plotseling glazen slaan. De
anders hoogstens tot vier dubbele slagen
gaande scheepsklok, weet ineens niet van
ophouden en met enkele dubbelslag meer
prent zij ons in: Sluitrol! Waterdichte
sluitingen, poortjes, luiken zoo snel moge
lijk dicht! Een ieder rent naar zijn post,
de niet ingedeelden begeven zich vast
llilll
naar de plaats waar hun sloepen nog
rustig in de takels hangen en spoedig is
het schip gesloten, de personen, die bij
het sluiten werkzaam zijn geweest, snel
len naar dek en even later blijkt het
meenens te worden en luidt de klok voor
de tweede maal aanhoudend. De verlaat-
rolkisten worden opengeworpen, de in
houd, kompas, kaart, lamp, levensmidde
len, enz., wordt naar de sloepen doorge
mand en daar veilig weg gestuwd, bij de
sloepstakels komen schildwachten op post
met de bajonet op het geweer, klaar
elkeen, die zich in angst tot lijfsbehoud
zou willen vergrijpen aan de takels om de
sloep te vieren, zoonoodig met geweld
daarvan af te brengen. Een ieder voor
ziet zich van een zwemvest en als even
later de gong begint te slaan en ons toe
roept zoo snel mogelijk het schip te ver
laten, loopen de takels krakend door de
blokken en over de rollen en zakken de
sloep in het ons redding brengend en het
schip rampzalige water. Langs de nu los-
hangde takels, langs den Jacobsladder en
handleiders, glijden de bemanningen der
sloepen, voor zoover zij er nog geen plaats
in hadden gevonden naar beneden, steken
de reddingsvaartuigen af en een oogen-
blik later ligt het schip met slap heen en
weer hangende takels en ander gerei
doodsch en verlaten, kalm op de golven
heen en weer weigend, zijn laatste oor
deel te wachten.
De officierssloep geeft de leiding en in
kiellinie er achter roeiend, keeren we de
oude Hendrik den rug toe.
Daar verschijnt op de brug echter een
hoofd, een roeper wordt er voor gebracht
en „alle sloepen direct onder de takels"
krijt het over het water. De oefening is
geëindigd, het schip weer hersteld en de
sloepen keeren weer naar hun verzorger
terug.
Alle „barang" komt weer op zijn oudé
plaatsje, de kleine motorsloep, barkas en
reddingboot worden geheschen en be
zorgd en als alles even verademd heeft,
fluit de schipper „roeiers in de sloepen"
en de traditioneele „pull round the fleet"
zal een aanvang nemen. Vier sloepen doen
aan deze krachtproef mee, kapiteinssloep,
werksloep, officierssloep en jol, onder
scheidenlijk bemand met matrozen van
divisie A en C, adelborsten en mariniers.
Als het startsein valt, stuiven de sloepen
weg, spannen zich per sloep twaalf paar
stalen armen, vallen twaalf lichamen van
jonge, sterke kerels voor- en achterover,
De crisiszuivelcentrale maakt bekend,
dat voor de periode van 12 Augustus tot
en met 18 Augustus 1934, de prijs voor
het taxe-gedeelte van de consumptiemelk,
gekocht op Regeeringscontract, is bepaald
op 5'/4 cent per L., met dien verstande,
dat voor melk van de eerste klasse deze
jprqs wordt verhoogd met de kwaliteits
premie, en voor die van de derde klasse
wordt verminderd met de kwaliteitsaf
dracht van '/4 cent.
De afdracht op andere in consumptie
gebrachte melk is vastgesteld op 2 cent
per L.
De Raad besluit met 17—14
niet in beroep te gaan.
7.
korting
Reisbureau
t/o. POSTBRUG
De Rottcrdamsche rechtzaken
Gistermiddag heeft de Raad van Amster
dam met 17 tegen 14 stemmen een voor
stel van den heer De Miranda verworpen,
om in beroep te gaan bij de Kroon tegen
het besluit van Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland, gelastende opheffing van
41 openbare scholen.
Schade voor land' en tuinbouw.
Men schrijft uit het Westland
De langdurige droogte speelt den land
en tuinbouw in ons land geducht parten.
Weliswaar vielen de laatste dagen enkele
regenbuien, doch in hoeveelheid was dit
hemelwater van weinig invloed op den
door en door drogen grond in land- en
tuinbouwstreken. De groenten- en fruit-
soorten hebben overal van de droogte te
lijden gehad. In eenige deelen des lands
treedt als gevolg van de droogte vrucht-
afval op, of komt in hevige mate bladluis
op de planten voor. De groote droogte
is mede oorzaak van andere ziektever
schijnselen in de gewassen. Bepaalde
soorten appelen en peren lijden sterk
onder de droogte. Vooral goudreinetten
zijn onderhevig aan de gevolgen van de
droge weersgesteldheid.
De druiven zien er over het algemeen
goed uit, en men verwacht dit seizoen
dan ook een behoorlijken oogst. Ziekte
verschijnselen in de druivenkassen doen
en is het een lust te zien hoe de stevens'zich niet veel voor, hetgeen de opbrengst
der langzaam op gang komende sloepen
een al hooger en hoogere boeggolf doen
omkrullen. Het is nog een heele trek en
het duurt bijna twintig minuten voor de
eerste sloep met een stevig handgeklap
onder de takels komt. De matrozen van
A winnen en de roodverhitte gezichten
stralen vol het genoegen uit, de anderen
te hebben „gelapt"!
De sloepen worden weer geheschen, de
groote motor brengt nog enkele schrifte
lijke orders naar de K-booten en de „Z 5"
en verlaat dan ook het natte element. Het
schip ligt klaar om weer onder stoom te
gaan.
's Middags om twee uur geschiedt dit
ook en wordt nu het manoeuvreeren met
het schip door de officieren beoefend. Een
dikke roode boei ligt op het kabbelende
water langzaam op en neer dansend hen
uit te lachen, als zij met wild zigzaggend
schip trachten op den bepaalden afstand
en in voorgeschreven koers voorbij te
stoomen. De laatste moet de boei zonder
achteruit te slaan gestopt langszij krijgen
en als de boei dan langzaam langs het
schip drijft, is het een wilde ren van de
voor het oppikken aangewezenen, haar
beet te krijgen. Van de punt van den bak
rennen ze naar de achterzijde van den
bak, vandaar naar de midscheeps, van de
midscheeps naar de statietrap en als het
roode gevaarte ook daar voorbij dreigt te
drijven, laat een van hen zich aan een
lijfseizing buiten boord vallen en weet net
met zijn schoen de boei te pikken! Het
land is gered, de boei ingepikt en als het
géval binnenboord is geheschen, worden
de machines weer aangezet en stoomen
we op Rnnö aan, het eiland midden m de
Golf van Riga, dat de Zuidergrens van de
lanceerterreinen vormt.
ten goede zal komen. Ook voor de per
ziken heeft de droogte weinig last ver
oorzaakt en de stand is ook hier vrij
goed te noemen.
De Nederlandsche varkenscentrale is
in haar beleid te kort geschoten. Rechts
zaken als die te Rotterdam brachten ern
stige misstanden aan het licht. Moet een
handelaar aan de centrale steeds alle
mogelijke schriftelijke garanties bieden,
om aan een levering te kunnen deelne
men, of in de steunregeling betrokken
te worden, een lichtvaardiger vertrouwen
betoonde men tegenover de buitenland
sche vertrouwensmenschen van de cen
trale en smokkelaars van bekende origine.
(Applaus).
Als men alle feiten realiseert is het
dan wonder dgt in breede kringen der
handelsgemeenschap zich een geest van
verzet openbaart? Waarom zijn de
autoriteiten doof gebleven voor de stem
men uit de praktijk
Was het om vrijer baan te hebben voor
het vestigen van een vleeschunie, gemo
nopoliseerd via enkele grootbedrijven en
coöperaties? Wanneer dat de beweeg
redenen waren dan miskent men de func
ties die èn handelaar èn grossier èn slager
en andere betrokkenen vervullen in het
distrihutie-wezen.
Nadat de voorzitter voorlezing had ge
daan van het jaarverslag, waaruit bleek
dat de Bond thans 1822 leden telt, hield
mr. dr. P. J. Hoogland, rechtskundig
adviseur der organisatie, een causerie
over de crisismaatregelen, 's Middags
werden tal van voorstellen besproken.
(Hbl.).
Jaarvergadering te Utrecht.
Gisteren heeft te Utrecht de Neder
landsche Bond van Varkenshandelaren! beschouwd,
Namens een Comité ter behartiging van
de belangen van houders van Lutine-
aandeelen 1933 heeft mr. H. S. Gold
schmidt te Amsterdam een omzendbrief
gericht tot de aandeelhouders, waaraan
het volgende zij ontleend:
In een onderhoud van den heer Gold
schmidt met de concessionarissen (N. V.
Stoomboot Maatschappij Texel te Texel
en N.V. Scheepvaart Maatschappij G.
Doeksen Zn., te Terschelling) is o.m.
overwogen om een door den heer Janssen
geconstrueerd eenvoudig toestel te gebrui
ken voor de berging van de Lutine-
lading.
Dit toestel is te vergelijken met een
ijzeren parapluie, welke zich opent onder
het zand en onder hooge waterdruk staat.
Patent is verleend. Dit toestel wordt door
vele deskundigen speciaal voor de Lutine-
werkzaamheden als hijzonder geschikt
ernstige bedenkingen aanleiding. De
vraag is thans:
Wat is de werkelijke reden, waarom het
systeem Beckers niet wordt toegepast?
Het is mij bekend, aldus mr. Gold
schmidt, dat contractueel is overeengeko
men, dat, indien de concessionarissen zon
der toepassing van het systeem Beckers
er in mochten slagen de kostbare lading
te bergen, zij een aanmerkelijk minder
percentage schuldig worden aan den heer
Beckers (N.V. Lunex), dan bij gebruik
van den toren.
Dit zal wellicht een van de redenen zijn
waarom zij probeeren alléén de lading te
bergen zonder medewerking van derden.
Doch het is zeer, zeer twijfelachtig of deze
wijze van werken in het belang van de
aandeelhouders is, vooral als men be
denkt, dat de goede Lutine-dagen zonder
het minste resultaat voorbij zijn gegaan
De aandeelhouders hebben hun geld
gegeven op grond van het prospectus der
uitgifte, waarin door de concessionarissen
zelf groote lof verkondigd werd over het
Beckers-systeem.
Wfi schrijven binnenkort medio Augus
tus 1934 en er blijven misschien nog en
kele werkdagen over voor dit toch reeds
moeilijke bergingswerk en dan is het sei
zoen wederom voorbij.
Wat gebeurt er dan met de concessie en
met de rechten van aandeelhouders?
Stellen de heeren concessionarissen
zich misschien voor dat na 23 November
1934 (beëindiging der concessie) de aan-
deelen waardeloos zijn geworden en tracht
men thans door schijnpogingen Lloyds in
den waan te brengen, dat er „gewerkt"
wordt, om straks direct of indirect de con
cessie te verkrijgen zonder de aandeel
houders?
En werkt de heer Beckers misschien
hieraan mede?
Het is mr. Goldschmidt onbegrijpelijk
hoe de heer Beckers, die toch ook vele
geldschieters voor zijn systeem geïnteres
seerd heeft, zoo rustig maandenlang op
Terschelling kan wachten zonder alles in
het werk te stellen om aan den gang te
komen?
Of hoopt Beckers straks alleen de con
cessie te krijgen?
Te verwachten is, dat naar aanleiding
van deze circulaire concessionarissen
zullen berichten, dat de toren Beckers
binnenkort op het Lutine-terrein zal wor
den geplaatst; doch men bedenke, dat er
thans nog slechts zeer weinig Lutine-
dagen resten om zelfs met een schijn van
slagen de pogingen te kunnen doen.
Commissie van ingenieurs stelt
onderzoek in.
JHR. DR. E. L. ELI AS. t
Gisterennacht is in het Diaconessenhuis
te Utrecht, na een ziekbed van ongeveer
tien weken, in den leeftijd van ruim 56
jaar overleden jhr. dr. E. L. Elias, secre
taris, tevens chef van den algemeenen
dienst der Nederlandsche Spoorwegen.
De begrafenis zal plaats hebben Zater
dag 11 Augustus op Oud Eik en Duinen
te 's Gravenhage om 1 uur.
Landhcuw-Maatschappij adresseert.
Het bestuur van den Nationalen Bond
Landbouw Maatschappij heeft een adres
aan den minister van Economische Zaken
"verzonden, waarin gewezen werd op de
moeilijkheden, waarin de veehouderij nog
steeds verkeert. Ook werd erop gewezen,
dat de producten van den Nederlandsehen
bodem in de eerste plaats in aanmerking
dienen te komen voor de Nationale voe
ding en dat dus de margarine en andere
kunstvetten, sluitpost dienen te worden
bij de vetvoorziening in ons land. Het ge
volg zou h.i. kunnen zijn, dat er meer bo
ter op de Nederlandsche markt geplaatst
kon worden en de veehouderij das geem
dwingende beperking zou behoeven te
ondergaan.
Door monopolieheffingen op granen en
peulvruchten en de contingenteer Lig van
veekoeken worden de productiekosten
voor de veehouderij verhoogd, terwijl
deze tak nog steeds verliesgevend is.
Hoewel loonende akkerbouw eerste voor
waarde is voor het loonend maken van
den geheelen Nederlandschen Landbouw,
mag dit niet verkregen worden ten koste
van een verliesgevende veehouderij. Ver
der werd gewezen op het systeem voor
uitvoering van de landbouwcrisispolitiek
dat de nationale hond steeds heeft verde
digd en dat beoogt de Nederlandsche
akkerbouw door voldoend hooge mono
polie-heffingen op granen en eiwitrijke
voedermiddelen, automatisch loonend te
maken en met de opbrengst der heffm-
een de verminderde export mogelijk te
maken. Daardoor is een intensieve exploi
tatie van den Nederlandschen bodem te
bewerkstelligen en zal een groot deel van
de Nederlandsche staatsburgers wederom
een bestaan kunnen verkrijgen.
HET NIEUWE STATIONSGEBOUW
DER K.L.M. TE HAAMSTEDE
Gisteren geopend.
Onder zeer veel belangstelling heeft
gisteren de directeur der K. L. M., de
heer A. Diesman, het nieuwe stations
gebouw van de Maatschappij te Haam
stede geopend. In zijn rede wees hij op
het succes, dat deze lijn gedurende de
drie jaar van haar bestaan in Zeeland
mochi hebben.
zijn eerste jaarvergadering gehouden.
In zijn openingswoord constateerde de
voorzitter, de heer J. Turksma uit Leeu
warden, dat circa 350leden aanwezig
waren.
Het waren harde slagen, aldus de voor
zitter, van den aanval op de handelsvrij
heid, die de yarkenshandelaren samen
brachten in eensgezinde krachtsformatie
om te trachten het spook van den onder
gang te weerstaan.
Het elementaire recht op schadever
goeding is door alle mogelijke willekeu
rige conditiën ongedaan gemaakt en heeft
dientengevolge niet nagelaten een zeer
onbevredigenden indruk te verwekken.
Een mislukking.
Herhaalde malen is door de gezamen
lijke handel-, slagers- en grossiersver-
eenigingen aangedrongen op verbeterin
gen in de methode der uitvoering, minder
kostbaar, minder omslachtig maar met
een aan zekerheid grenzende betere op
lossing. Genoegzaam is bekend hoe de
resultaten der maatregelen, niettegen
staande het vakkundige leiderschap of
misschien juist op grond van die invloeds
sfeer, tot het minimale zijn beperkt ge
bleven. Maximaal echter zijn ze opge
voerd voor de met ruime gunsten toe
bedeelde baconfabrikanten. De varkens
houders zelve mogen een enkele maal
kleine, tijdelijke voordeelen hebben ge
had, een werkelijke verbetering over de
geheele linie hebben de regeeringsmaat-
regelen voor de varkenshouderij nog niet
gebracht.
Integendeel, met vrijmoedigheid
durven wij verklaren, dat de Var
kenscentrale een mislukking is ge
worden.
De steun aan de varkenshouderij die
ook wij gaarne erkennén, heeft zich ge
culmineerd in de verrijking van enkele
belanghebbenden ten koste van hande
laar, grossier, slager en andere bedrijfs-
ondernemingen.
Een dag naar S C H O O R L
Het aanbod van den heer Janssen
eischte geen enkel financieel offer, noch
wijzing in het voorgenomen werkplan, al
leen slechts een zeer bescheiden percen
tage uit de opbrengst der goudlading bij
welslagen. De bestuurders der N. V.
Stoomboot-Maatschappij Texel (heeren
Dros) gaven volmondig toe dat het gede
monstreerde toestel veel kans op succes
kon hebben en stelden in het vooruit
zicht binnenkort hieromtrent een beslis
sing te nemen. Beide concessionarissen
verzekerden uitdrukkelijk, dat alles in
het werk gesteld zou worden opdat dit
jaar succes kon worden bereikt.
Sedert bedoeld onderhoud is door con
cessionarissen echter niets ondernomen,
wat op ernstige pogingen wijst om de
kostbare lading te bergen. Het geheele
voorjaar en het grootste gedeelte van den
zomer is voorbij gegaan zonder dat de
toren Beckers is aangewend, of een an
der ernstig systeem is toegepast.
Eenige aandeelhouders, voorstanders
van het systeem Beckers, hebben dan ook
den concessionnarissen gevraagd waarom
de toren nog niet gebruikt wordt. Hierop
werd medegedeeld dat eerst met zuigers
gepoogd zal worden resultaten te berei
ken.
Het systeem met zuigers heeft echter
nooit eenige resultaat opgeleverd, het
geen concessionarissen al in haar vroe
gere brochure met nadruk hebben ver
klaard. Om deze redenen besloten ver
leden jaar de concessionarissen het
systeem Becker toe te passen en hebben
in verband hiermede een beroep gedaan
op het publiek.
Zooals bekend, is bovendien door den
heer Beckers, in overleg met concessio
narissen, een nieuwe, zeer sterke toren
gebouwd en op grond hiervan zijn eenige
aandeelhouders van meening, dat dit
systeem dan ook toegepast moet worden,
doch hiervan is geen sprake, want plotse
ling kwam de mare dat het voor het plaat
sen van den toren van groot belang is
dat de uitstekende wrakstukken worden
opgeruimd en een diepe kuil moet worden
gezogen.
Mr. Goldschmidt heeft toen onderzocht
of dit inderdaad voor de toepassing van
het systeem Beckers 'noodzakelijk is.
De heer Beckers deelde echter mede,
dat het zandzuigen zeer groot nadeel op
levert voor zijn systeem.
Bovendien is er een schrijven der con
cessionarissen van verleden jaar, waarin
zij bevestigden het zandzuigen te hebben
gestaakt, omdat de heer Beckers zooveel
mogelijk zand op het Luine terrein prefe
reerde.
Gistermiddag heeft een commissie van
ingenieurs van de Ned. Spoorwegen een
technisch onderzoek ingesteld naar het
spoorwegongeluk aan het Weesperpoort-
station. Verscheidene ambtenaren en be
ambten werden gehoord. Ofschoon uit
den aard van de zaak geen mededeeling
kan worden gedaan omtrent de schuld
vraag staat vast, dat onder geen omstan
digheid de wagenbestuurder had mogen
vertrekken, omdat het uitrijsein op on
veilig stond.
Australië in de schaduw van den nieuwen
dienst der K.L.M. worden gesteld en zal
de Nederlandsche Maatschappij ons op
haar luchtlijn naar Britsch-Indië met twee
dagen, inplaats van één dag voor zijn.
De K.L.M. heeft ook de Amerikaansche
Douglas besteld. Indien ook dit toestel in
de Indië-lün wordt gezet, zullen de Neder
landers onzen dienst met méér dan 2 da
gen kloppen.
Het blad vervolgt met een beschouwing
van den dienst Engeland—Australië, die
in 't eind van dit jaar worden opengesteld
en het mogelijk maakt regelrecht van Lon
den naar de groote Australische steden te
vliegen.
Op de lijn Singapore—Darwin heeft de
Quantas Empire Airways (de K.N.I.L.M.
der Engelschen voor Australië) een snelle
D.H. 86 machine in dienst gesteld met een
maximum snelheid van 175 mijl en 150
miil kruissnelheid (dus 25 km per uur
minder dan de F 36).
De „News Chroniele" besluit met de
hierboven aangehaalde woorden van den
K.L.M.-vertegenwoordiger, die nog het
volgende zei: „Op het continent maakt het
publiek meer gebruik van het luchtver
keer, dan in Engeland. In Nederland gaan
de boeren zelfs per vliegmachine naar de
markt en snelheden van even 160 km per
uur vinden bij hen geen voldoening.
e*
Met een vliegtuig met ski's.
De Duitsche vlieger Udet is Maandag
met een vliegtuig dat met ski's uitgerust
was, op het Jungfraujoch geland. Hij steeg
nog eenige malen op en landde opnieuw,
waarvan foto's gemaakt werden. Het was
zijn voornemen om den nacht op het
Jungfraujoch door te brengen en Dins
dagmorgen zijn tocht voort te zetten.
Ter beveiliging van zijn vliegtuig wilde
hij dit in de sneeuw ingraven. Maandag
avond wijzigde hij echter zijn plannen,
daar de kans bestond dat het weer zou
omslaan. Hij steeg opnieuw op en ver
dween in de richting Bern.
Meer dan 60 deelnemende
vliegtuigen.
In verband met den vooruitgang van
het snelle luchtverkeer op de
lijnen der K.L.M. naar
Ned.'lndië.
De „News Chroniele", een Engelsch dag
blad, laat een eenigszins bezorgde stem
hooren over den snellen dienst der K.L.M.
op de Indië-lijn. Is zii beducht voor con
currentie met de Imperial Airways?
Een K.L.M. vertegenwoordiger heeft
den luchtvaartmedewerker van de „News
Chroniele" verzekerd, dat er geen sprake
is van eenige concurrentie met de Impe
rial Airways, „onze politiek kan uiteen-
loopen, maar wij werken in nauwe sa
menwerking".
Toch is het blad niet geheel en al ge
rust, wanneer zii den dienst der K.L.M.
en dien der I.A. vergelijkt: „De Royal
Dutch Air Lines", die reeds den Engel
schen dienst op Britsch-Indië met een
dag klopt, zal haar voorsprong tot twee
dagen vergrooten, indien de plannen om
de snelheid op de lijn naar Indië te ver-
lioogen, zich zullen verwezenlijken.
„Buitenlandsche maatschappijen vlie
gen sneller naar Br .-Indië en het Verre
Oosten dan de Engelsche luchtvaart, ter
wijl zii haar snelheid nog zullen verhoo-
gen om tegemoet te komen aan de eischen
des tjjds, van „time saves money" op deze
lange trajecten.
De K.L.M. vliegt nu naar Karachi in
vier dagen. De Imperial Airways doet er
vijf dagen over.
Passagiers van de Imperial Airways
vliegen met een landtoestel van Croydon
naar Parijs, vervolgden hun weg per trein
des nachts naar Brindisi, verder per
vliegboot naar Athene en Caïro, om voor
het laatste traject over Bagdad naar Indië
weer in een vliegtuig over te stappen.
De reizigers op den Nederlandschen
dienst daarentegen vliegen regelrecht
door in dezelfde machine, via Boedapest,
Bagdad en Jask.
De bekende firma Fokker, vervolgt de
„News Chroniele", heeft voor de K.L.M.
de nieuwe Fokker 36 vervaardigd, een 4-
motorige eendekker, die 16 passagiers in
de tropen en 32 in Europa kan vervoeren,
met een topsnelheid van 175 miil (280 km
per uur) en een kruissnelheid van 165 mijl
(265 km). Met het toestel wordt op het
oogenblik proef gevlogen. Indien de F 36
aan de verwachtingen voldoet, zal de oude
Dergelijke handelwijze geelt tot zeer route naar de Oost en eventueel naar
Volgens de voorloopige opgaven en
aanmeldingen zullen aan de rondvlucht
op 24 en 25 Augustus meer dan 60 vlieg
tuigen deelnemen, waaronder 10 machines
van de luchtvaartafdeeling, 3 van den
marine luchtvaartdienst, 12 van de natio
nale luchtvaartscliool en vele toestellen
van Nederlandsche en buitenlandsche
sportvliegers. De K. L. M. zal uitkomen
met 6 machines van verschillend type.
Ter vergelijking moge dienen, dat het
totale aantal vliegtuigen verleden jaar
35 bedroeg.
„Ijsvogel" (heenreis) vertrok 8 Aug.
van Rangoon en kwam dien zelfden dag
te Alorstar aan.
„Pelikaan" (terugreis) vertrok 8 Aug.
van Bandoeng en kwam dien zelfden dag
te Singapore aan.
Binnenland
DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Te Wijnbergen bij Doetinchem is giste
ren het 5-jarige dochtertje van den heer
Thomassen door een passeerenden vracht
auto overreden. Het kind was terstond
dood.
Zeven dieren verdronken.
Doordat bij het passeeren de vlotbrug
kantelde is te Lemelerveld bij Dalfsen,
gistermiddag een tractor met aanhang
wagen, waarin zich acht paarden bevon
den, in het water van het Deventersche
Kanaal geraakt. De veehandelaar Van
Wegel uit Hattum, die met twee andere
personen in de cabine gezeten was, kon,
evenals deze twee, met moeite worden
gered.
Men slaagde erin nog één paard levend
op den wal te krijgen. De zeven andere
dieren zijn verdronken. Het verkeer ter-
plaatse was gisteravond geheel gestremd.
Met behulp van een kraanwagen heeft
men den wagen en dé kadavers uit het
water gehaald. De brug hoopt men spoe
dig te herstellen.
Uit een der weiden van een landgoed
te Oosterhout in de Over-Betuwe werden
vijf koeien vermist. Toen de eigenaar de
politie hiervan in kennis stelde, is een
onderzoek ingesteld, waarbij bleek, dat
in den nacht van Maandag op Dinsdag
eenige mannen met een vrachtauto bij de
weide hadden vertoefd, de beesten daar
uit hadden gehaald, en in den auto had
den geladen.
Het vermoeden bestaat, dat de koeien
Dinsdag op de Veemarkt te Rotterdam
zijn verkocht. De ooggetuigen van den
diefstal hebben aan het wegvoeren van
de dieren geen aandacht besteed, in de
veronderstelling, dat dit in opdracht ge
schiedde.