De bom op „De Zeven Provinciën'. Ontzettend ongeluk bij de Velserpont. WERD SPIERWIT VAN LENDENPIJN KLOOSTERBALSEN "Wat wilt 11 GEMENGD NIEUWS TWEEDE BLAD V Bespreking naar aanleiding Auto te water gereden. De knoeierijen bij deCrisis' Graancentrale te Westerwolde. Driehonderd-vijftig man ontslagen. Trein uit de rails geloopen te Hilversum. EN DACHT TE BEZWIJKEN Dank Zij KLOOSTERBALSEM is zij weer gezond en vroolijk AKKER'S ORIGINEEL TER INZAGE Verkeerde handel overgehaald. Bij het baden verdronken Botsing van twee treinen met benzine. Een waterhoos. Drie moordenaars ter dood gebracht. Gevaarlijke schuilplaats. 2 2 M 5 10 2 en 5 6 6 Aanvaring tusschen oorlogs- en vrachtschip. Admiraal Byrd. Eindelijk regen in de Ver. Staten. Het schip als vijand beschouwd, wat het werpen van een waarschuwingsbom uitsloot. Uitvoerige verklaring van minister Decker s. De minister van defensie, de heer Peckers, heeft geantwoord ten vervolge op de beantwoording van vragen van het Tweede Kamerlid den heer Albarda in verband met de aan de officieren van het escadrille vliegtuigen, hetwelk tegen „De Zeven Provinciën" optrad, gegeven op dracht inzake het werpen van bommen <©p dat schip. Het antwoord luidt: De commandant van het escadrille vliegtuigen, dat tegen „De Zeven Pro- Jvinclën" optrad, ontving zijn instructies {van den commandant van het tijdelijk 'vliegkamp de Oosthaven. Hadden berichten, waarover de heer 'Albarda vragen stelt, dezen laatsten com mandant op het oog, dan zou de vraag, j©f de voorstelling, in die berichten gege- jyen, waar is, ontkennend moeten worden geantwoord. De commandant van het vliegkamp heeft wel degelijk de order gegeven, -. om, na de sommatie, eerst een waar- "v gchuwingsbom voor den boeg te werpen. '1 Minister DECKERS. Dit antwoord zou echter aan onvol' |edi gheid lijden. Derhalve laat de minister hier den tjjuisteri gang van zaken volgen. Zoodra in de Indische pers mededee- llingen verschenen, die aanleiding gaven 'tot twijfel aan de eerstgegeven voorstel- ling, heeft de minister nadere inlichtingen in I 'die ingewonnen. Zulks geschiedde door een telegram ,van den chef van den marinestaf in .Nederland aan den chef van den marine- Staf te Batavia, verzonden 31 Mei 1234, en telegrafisch beantwoord op 5 Juni d.a.v. Daar dit antwoord de zaak niet vol- doende ophelderde, vroeg de minister 7-Juni-1934 persoonlijk telegrafische in- i lichtingen aan den commandant der zee- ffiHCut in Nederlandsch-Indië, met verzoek een nauwkeurig onderzoek te doen in- Stellen door navragen aan betrokkenen. Hieraan is voldaan en uit de resultaten ivan het onderzoek is het volgende ge- tbleken. van de opdracht. Door niet volledig bekende oorzaak is de officier, die de bom heeft ge- 1 worpen, volgens eigen verklaring niet tegenwoordig geweest bij de op9Febr. 1913 onder leiding van den comman- daut van het tijdelijk vliegkamp te Oosthaven gehouden bespreking naar aanleiding van de aan de vliegtuigen g'geven opdracht, welke opdracht het werpen van een waarschuwingsbom inhield. Hij verbleef echter met alle bij de onderneming betrokken offi cieren, waaronder de groepscomman dant en de groepswaarnemer, in het zelfde hotel. Toen omstreeks zes uur namiddag op Febr. 1933 deze officieren in het hotel waren aangekomen, heeft do even be- r doelde officier van een collega, met wien 'hij de kamer deelde, een en ander omtrent de gehouden bespreking vernomen. Op Hst van den groepscommandant, zoo verklaarde hij, heeft de groepswaarnemer Jiet hem besproken, wat er zou gebeuren ir.dien het leidend vliegtuig zou uitvallen. Ir. dat geval zou de groepswaarnemer de leiding overnemen. Hij herinnert zich uit dit gesprek, dat eerst een sommatietele gram zou uitgaan en acht het waarschijn lijk, dat toen ook is medegedeeld dat de eerste bom een waarschuwingsbom zou zijn vóór het schip. Van zijn kamerge noot had hij reeds omtrent een waar schuwingsbom gehoord, want aldus g 'tuigt hij op zijn geheugen afgaande in den loop van het gesprek had deze officier gezegd„Eén bom vóór den boeg, één op den bak, en één in de pijp". Ha hetgeen hem door den groepswaar nemer was medegedeeld, verklaart de offifier voorts, was zijn taak voor den volgenden dag hem voldoende duidelijk. Den volgenden morgen is intusschen de geheele bemanning der vliegtuigen op hen steiger aangetreden en heeft de commandant van het tijdelijk vliegkamp te Oósthaven bekend gemaakt, dat na zeven uur de toestand intrad, waarbij het muitende schip als vijand beschouwd moest worden. De officier, die ten slotte de bom heeft geworpen, was in anciënniteit de jongste in de groep van drie vliegtuigen, waartoe 'Ui behoorde. Bovendien zou een ouder officier nog met een vierde vliegtuig vóór vliegen. De kans, dat eerstgenoemde de uitvoerder van de opdracht zou worden, was dus zeer gering. Slechts één vliegtuig bleef over. Het groepsvliegtuig van de drie even bedoelde vliegtuigen viel uit, daar de motoren vóór den start afsloegen. Aan het tweede vliegtuig werd met de armen geseind: »Opdracht overnemen». Dit sein werd ook door het derde vliegtuig opge vangen. Toen voorts bleek, dat ook het tweede vliegtuig niet kon starten, heeft het derde de opdracht, om het vóórvlie gend vliegtuig rendez-vous te geven bij Vlakke Hoek overgenomen. Vervolgens moest dit vóórvliegend vliegtuig een noodlanding maken, en de officier van het eenige nog tot optreden in staat zijnde vliegtuig van de aangewezen groep heeft toen terecht de uitvoering der actie op zich genomen. De met de leiding van dit vliegtuig be laste officier deelde bij het bovenbedoelde onderzoek mede dat hij de door hem ge worpen bom, welke het muitende schip heeft getroffen, niet als waarschuwings bom heeft bedoeld, doch dat hij haar wierp met het doel om te treffen. Nadat hij toch de leiding op zich had genomen, aldus verklaarde hij, begon hij zich af te vragen, of er geen tegenspraak bestond tusschen de inlichtingen, die hij in het hotel had ontvangen, en de latere order, dat »De Zeven Provinciën» als vijand beschouwd moest worden. Immers, zoo redeneerde hij, bjj een aanval op een vij and, werpt men geen waarschuwings- bommen. Tijd tot rustig overwegen was er niet. Hij moest zijn hulprun maken, de radio-communicatie onderhouden met den commandant van het eskader, met het vliegtuig, dat een noodlanding had gemaakt, en met de T.-vliegtuigenhij moest uit zijn hoofd het sommatietele gram opstellen waarin hij volkomen is geslaagd en door overgang in andere golflengte verbinding zoeken met het muitende schip. Hij kwam ten slotte tot de conclusie, dat hij aan de laatstverkregen op dracht tot het beschouwen van „De Zeven Provinciën" als vijandelijk schip den voorrang moest geven en dus het werpen van een waarschu wingsbom achterwege moest laten. Toen door het muitende schip aan de sommatie geen gevolg werd gegeven, heeft hij jagersgewijs richtend, een bom geworpen. Hij koos zijn richting 10 meter voor den boeg, met de bedoeling om het schip ter hoogte van de brug te treffen. Gelijk reeds 16 Mei 1934 in antwoord op de vragen van den heer Albarda werd gezegd, behelsde het rapport van het bommenwerpend vliegtuig de volgende mededeeling: „Ten 9.18 wordt een bom van 50 kg geworpen, richtpunt ongeveer 10 meter vóór den boeg Zpn." Verkeerde gevolgtrekking. Daaruit is door den commandant der zeemacht in Nederlandsch-Indië afgeleid, dat de geworpen bom als waarschuwings bom was bedoeld. Op grond van de van deze autoriteit ontvangen inlichtingen, heeft ook de minister in de stellige over tuiging geleefd, dat zulks het geval is geweest. 2. Deze vraag kan in verband met het bovenstaande onbeantwoord blijven. 3. Op den morgen van 10 Febr. 1933 heeft, zooals reeds in het antwoord op de eerste vraag vermeld, de commandant van het tijdelijk vliegkamp in Oosthaven, op de wijze, als bepaald in het K.B. van 21 April 1922, Staatsblad nr. 207, aan alle deelnemers aan de actie bekend gemaakt, dat zij door het militair gezag tot deel neming aan bedoelde actie waren aange wezen en dat „de personen, tegenover- wie het geweld der wapenen wordt of kan worden aangewend, worden gelijk gesteld met den vijand". De minister kan zich zeer goed ver plaatsen in de gedachtengang van den officier, die zich door een geheel onvoorzienen loop van omstandig heden plotseling gesteld zag voor de taak, het muitende schip tot overgave te brengen en van oordeel was, dat de order om het schip als vijand te beschouwen, het werpen van een waar schuwingsbom uitsloot. Binnenland MEISJE VERDRONKEN. De rivierpolitie heeft Donderdagavond het lijkje opgehaald van het vijfjarig dochtertje van W. Ceelen, die woont aan boord van kraan 1 van Thomsons' haven bedrijf. Het meisje was des middags in de Maashaven te Rotterdam gevallen en ver dronken. VOET AFGEREDEN. Om een paard te redden. Gisterenmorgen omstreeks 8 uur 30 is in de Wolphaertsbocht te Rotterdam een paard geschrokken voor de stoomtram naar Charlois, welke achter het dier aan kwam. Het paard draaide om, waarna de 35-jarige A. C. van Nielen, die er op had gezeten, op den grond sprong en trachtte ^et paard van de tram af te houden. ®**bij stond hij met zijn linkervoet tegen een ófet. raijSj wejjc lichaamsdeel door de flens van van de locomotief is afgereden. machinist G. E„ uit de Heylandsche straat_ jcorli ofschoon hij uit alle macht remde, het ongeluk niet voor komen. Een pleziertochtje" dat ongelukkig afliep. Een te Roermond ingekwartierde militaire wielrijder, geboortig uit Roermond, heeft Donderdagavond een op de Groote Markt geparkeerd staanden auto van den heer A. uit Rochel weg gereden. Een andere militair P. H. en eveneens Roermondenaar en zekere L. wonende in het Roermondsche Veld nam hij met zich in den auto mee. De drie mannen zijn gaan toeren. Door tot nu toe onopgehelderde oorzaak is de auto in de Voorstad in de zeer diepe Roer gereden. Door het inslaan van een ruit wis ten de drie inzittenden zich te redden. L. werd ernstig aan pols en handen gewond. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht. S. die be wusteloos geraakte, werd op medisch advies naar zijn ouderlijke woning vervoerd. P. H., die verwondingen aan den neus opliep, is op het politiebureau verbonden, waarna hij in verzekerde bewaring werd gesteld. Vermoe delijk is onmatig gebruik van drank aanlei ding tot de daad. Gistermorgen is de auto uit het water opgehaald. TWEE MENSCHEN VERDRONKEN. Een ontzettend ongeluk heeft gisteren middag bij de ponten te Velsen, waar het buitengewoon vol was van auto's, fiietsen, en voetgangers, verwarring en ontstelte. nis verwekt. Een auto is van de grootste pont achteruit het water ingereden. Vier van de inzittenden zijn gered bij de twee anderen waren de levensgeesten geweken toen de auto boven was gebracht. De toedracht. De heer G. H. Heymann, wonende aan de Overtoom 10 te Amsterdam, was giste renmorgen met zijn eebtgenoote, zijn ongeveer 20-jarige dochter, zijn 15-jarige zoon, een huisgenoote Lena Süssler, uit Bochum, en een 14-jarigen buurjongen Karei Bruynes, een tochtje gaan maken door het Noorden van de provincie en was nu op den terugweg naar huis. Voorin zaten de heer Heyman, die stuurde en Karei Bruynes; achterin zaten de vier anderen. Dat was mogelijk omdat de wagen een groote, oud-model Hupmobile was. Te ongeveer half 4 kwam de heer Heymann van Beverwijk vóór het kanaal. De middelste, dat is de nieuwste pont stond op vertrekken; maar de man aan den afsluitboom wenkte wat wel meer gebeurt dat er nog een plaats was. De heer Heymann reed dus den steiger af en de pont op. Maar de pont was vol op een plekje na, waarop de auto van den heer Heymann niet geheel kon staan. Hij stond daardoor met de achterwielen nog op de neerge laten pontklep, die naar den steiger eenigszins helt. De pontbeambte gaf een paar vóór- staande auto's order nog iets op te rijden, wat gebeurde; en nu zou ook de heer Heymann vooruit gaan. Uit den aard der zaak stond de handrem dus niet vast. Juist op het oogenblik dat de auto vooruit zou rijden, schokte de pont vooruit en ging varen. De klep zakte omlaag en de auto gleed achteruit het kanaal in. Een ontzettende consternatie ontstond op dat oogenblik bij de honderden, die het zagen gebeuren. De redding der zittenden. De heer Heymann had kans gezien, toen de auto achteruit reed, het portier te openen en uit den wagen te springen. Hij kwam op het uitstekende gedeelte van den steiger terecht en hield zich daar staande met hulp van anderen. Hij verwachtte waarschijnlijk, dat de wagen tusschen steiger en pont zou blijven han gen, maar de pont voer, ondanks het geschreeuw van de menschen daar en aan den wal, nog een eind door en de auto dook achteruit de diepte in. De pontbe stuurder merkte toen eerst uit zijn hooge stuurcabine, wat er gebeurd was en stopte het vaartuig. Inmiddels waren honderden toege stroomd. De heer Heymann had zijn jas uitgetrokken en wilde het kanaal insprin gen; maar men hield hem tegen, hoewel hij verklaarde een goed zwemmer te zijn. Wel sprongen een paar jongemannen te water, maar zij konden niets bereiken. Onder water hadden eenigen der inzit tenden zich kunnen bevrijden. Eerst kwam Karei Bruynes boven; hij werd aan wal gebracht en was ongedeerd. Toen kwam de 15-jarige zoon aan de opper vlakte en ook deze kon ongedeerd aan wal worden gebracht. Maar toen ook me vrouw Heymann gered was, bleek, dat zij groote verwondingen had aan een been, armen en hoofd. Zij had een ruit van een achterportier ingetrapt en was na haar zoon door het gat naar buiten ge kropen; waarbij zij de verwondingen had opgeloopen. Er was onmiddellijk veel hulp aanwezig. De Roode Kruis-brigade kwam met den ziekenauto uit Beverwijk en er waren zes geneesheeren. Zij verzorgden de gewonde, die daarna naar het Roode Kruis-zieken- huis te Beverwijk werd vervoerd en gaven ook hun zorgen aan de beide jongens, die er goed waren afgekomen, en in Hotel De Prins onderdak kregen. In de auto, die nog onder water stond het is daar ongeveer 4 m diep moes ten intusschen nog twee menschen zijn: Annie Heymann en Lena Süssler. Een kraanwagen van de N.V. Auto bedrijf v.h. A. B. van der Wint, te Bever wijk, was spoedig aanwezig en trachtte den auto op te halen, maar het lukte niet wegens de groote diepte. Daarop is de poging herhaald met de kleine drijvende bok, die bij den steiger aan den overkant van het kanaal lag. Hiermee slaagde men er in den auto omhoog te halen en toen ze boven water was, werden de twee menschen er uit ge haald. Op den steiger werd met alle mid delen getracht de levensgeesten op te wekken, maar beiden bleken te zijn over leden. De lijken werden naar het Roode Kruisziekenhuis te Beverwijk vervoerd. De oorzaak van het ongeluk. De eerste vraag, die bij dit ongeluk op komt, is natuurlijk deze: hoe is het mo gelijk, dat de pont afvoer, terwijl de klep, die van de pont als oprit op den steiger wordt neergelaten, nog niet was opge> haald. In Hotel „De Prins" konden wij Karei Bruynes die zich voor 't grootste deel alweer hersteld had vragen hoe het ongeluk gebeuren kon. „De auto, ver telde hij, stond met de achterwielen op de klep en juist zou de heer Heymann iets oprijden, toen de pont afvoer. Wij reden achteruit; de heer Heymann sprong uit den auto en deze dook achterover ht wa ter in, waarbij het portier weer dicht sloeg. Wij kwamen met de vier wielen op den bodem van het kanaal terecht. Het lukte mij het portier aan mijn kant open te krijgen. Ik werkte mij naar buiten en zette mij op den auto af, waardoor ik naar boven kon komen en zoo gered werd. Al len konden zwemmen, ook mevrouw Hey man, dus wij dachten dat ze er allemaal uit zouden komen. Maar dat is niet ge beurd." De pontbestuurder, die uit zijn stuur- cel de pont kan overzien, had blijkbaar niet gemerkt, dat de klep nog niet geslo ten was, toen hij liet afvaren. Het voor schrift is, dat eerst de klep gesloten moet zijn, voordat de pont vertrekt. Het zal dus uit het onderzoek moeten blijken of hier van onachtzaamheid sprake is. De inrichting van deze nieuwste der drie varende ponten is zoo, dat het vaar tuig, aan den steigr leggende, door di werking van de schroef vóór tegen den steiger wordt gedrukt. Het pontveer te Velsen behoort tot de veiligste in het land. Er is daar dan ook zoo goed als nooit sprake van eenig on geval. Betreffende de knoeierijen by de crisis- graancentrale in Westerwolde is geble ken, dat deze fraude op tweeërlei wijze is gepleegd. Om het teveel aan rogge aan de consumptie te onttrekken wordt deze door menging met roode kleurstof onbruikbaar gemaakt. De landbouwers krijgen daar voor een vergoeding per hectoliter van de graancentrale. De rogge wordt bij hen per schip weggehaald en met hectoliter- zakken in het schip gestort. De vergoe ding wordt vastgesteld naar het aantal hectoliterzakken, dat in het schip is ge worpen. De zakken worden na afloop ge teld. Het is gebleken, dat de verdachten het aantal leeggestorte zakken vaak ver meerderden door er leege zakken bij te voeren, die geen graan hadden bevat. In een ander geval werd bii de lading blanke rogge, die voor denaturatie be stemd was, een hoeveelheid gedenatureer de rogge bijgestort, waarvoor het rijk dus reeds vergoeding had betaald, en later werd dan deze roode rogge met blanke rogge opnieuw gekleurd. Onderzocht wordt in hoeverre de ambtenaren, die met de kleuring belast waren, zich hierbij heb ben laten omlcoopen. In elk geval zijn drie van hen aangehouden, onder verdenking daarvan. Het zijn J. K. B., oud 40 jaar, meter en weger, te Groningen, D. K., graankleur- der bij de graancentrale te Groningen en de 57-jarige E. T., eveneens kleurder bij de graancentrale t e Groningen- Allen zijn overgebracht naar Stadskanaal. Op de mijn „Oranje Nassau IV". Met ingang van 1 September is aan ruim 350 man op de Oranje-Nassaumijn IV te Heerlen ontslag aangezegd. Onder de ontslagenen zijn verschillende Neder landers. Met 1 September zulIen niet meer dan ongeveer 350 man op de Oranje- Nassaumijn IV blijven weiken. Het schijnt in de bedoeling te liggen, mettertijd deze mijn als bedrijfsschacht stop te zetten en de exploitatie van de Oranje-Nassaumjjn III uit te doen geschieden. Hoofdlijn naar Amsterdam versperd. Om even na zeven is gisteren bij den spoorwegovergang aan den Hoogen Laar- derweg te Hilversum een rangeerende personentrein uit de rails geloopen, waar door de hoofdlijnen naar Amsterdam versperd waren. De trein uit Amersfoort, die om 7.07 uur te Hilversum aankwam, is om twee minuten voor half acht met zijn passa giers over Utrecht naar Amsterdam ver trokken. Ook de D-trein uit Berlijn on dervond veel vertraging. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen. Te Hilversum aankomende passagiers, bestemd voor Bussum, konden voor reke ning van de spoorwegen per autobus hun reis vervolgen. Telkens als het op kwam, kreeg ik een gevoel of ik met nijptangen werd geknepen en ook of groote spelden in mijn lichaam prikten. Mijn werk moest ik laten liggen. Niets hielp en ik werd oud voor mijn tijd en onge rust over de toekomst. Toen begon ik met Kloosterbalsem, die ook voor mij een wondermiddel bleek. Hoe meer ik mij met Klooster balsem inwreef, hoe minder de pijnen werden en hoe beter ik mij voelde. Nu ben ik weer gezond en vroolijk." S. L te A. „Geen goud zoo goed" Onovertroffen bij brand- en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bU Kheumatiek, spit en pijnlijke spieren Overal per pot v. 20 gr. f 0.60 en 50 gr. 11.— Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met bijslag voor Omzet-belasting. Het ongeluk is ontstaan, doordat de wisselwachter, die reeds meer dan twintig dienstjaren heeft, bij vergissing een ver keerden handel overhaalde. De trein reed met een snelheid van ongeveer 5 km, aan welk feit het te danken is, dat slechts twee wagons buiten de rails liepen over een afstand van twintig meter. Donderdagavond waren vier jongelui uit Amsterdam bij het tentenkamp ten Zuiden van Zandvobrt aan het baden. Plotseling is een van hen in de diepte verdwenen. Twee kameraden bemerkten het ongeluk efi poogden den drenkeling te grijpen, wat hun inderdaad gelukte. Toen zij op de bank waren gekomen, trok de strooming echter zoo geweldig, dat zij den jongeman moesten los laten en weer aan de zee prijsgeven. Leden van de Zandvoortsche Reddings brigade hebben getracht het lijk te bergen, tot dusverre echter zonder resultaat. Het slachtoffer is de 17-jarige R., uit Amsterdam. M Buitenland Beide treinen in vlammen opgegaan. Uit Boekarest wordt gemeld, dat bi, het station Recea aan de lijn Boekarest Craiova, gisterenochtend twee treinen van tankwagens met benzine met elkaar in botsing zijn gekomen. Alle wagens en de locomotieven ontspoorden. Binnen enkele oogenblikken was de plaats van het onge luk in een vlammenzee veranderd. Kort op elkaar volgde de ontploffiing der tanks. De brand was op 40 K.M. afstand te zien. Door de groote hitte kon niemand naderbij komen, zoodat het aantal slacht offers tot nu toe nog onbekend is. Men vreest, dat het geheele treinpersoneel is omgekomen. Het station Recea is gisterenochtend ontruimd, daar de brand op het stations gebouw dreigt over te slaan. Het verkeer op de overigens zeer drukke lijn moest worden omgelegd. In de buurt van Oharolles (departement Saone en Loire) is Donderdagavond een waterhoos losgebarsten, die groote schade heeft aangericht. In vele plaatsen stond het water in de huizen 50 tot 60 centimeter hoog. Ver scheidene boerderijen zijn door den blik sem getroffen en in brand gestoken. Een aantal koeien en paarden is omgekomen. EEN BLERIOT-POSTZEGEL. De Fransche posterijen willen ter her innering aan de prestatie van Blériot, die 25 jaar geleden over het Kanaal vloog, een luchtvaart-postzegel uitgeven. Deze zal de Fransche en Engelsche kust voorstellen, verbonden door het vliegtuig van Blériot. Na 15 maanden in de gevangenis te hebben doorgebracht, is mevrouw Anna Antonio, een moeder van drie kinderen, op den electrischen stoel in de gevangenis Sing Sing terechtgesteld. Zij had haar echtgenoot vermoord. Haar beide medeplichtigen, Saitta en Feraci, w- rden onmiddellijk na haar geëxecuteerd In het plaatsje Klotzsche, bij Dresden, hadden, naar D. N. B. meldt, bij een hevig onweer zes personen ondereenigesparre- boomen beschutting gezocht tegen den regen. De bliksem sloeg in deze boomen, waardoor allen, die er onder schuilden, werden gewond. Een twintig-jarig meisje uit Dresden- Plauen is korten tijd later aan de op geloopen zware verwondingen overleden; Buitenlandsch Overzicht Feuilleton Radio-programma Noch spot. noch zot Aanvaring tusschen oorlogs- en vrachtschipDrie dooden en 17 gewonden De begrooting van de Indische Marine, Geen vermindering van defensiemiddelen, geen politiek op de vloot Ontzettend auto-ongeluk bij de Velzerpont. Twee menschen ver dronken De Koningin en Prinses Juliana in Noorwegen Knoeierijen bij de Crisis-Graan- centrale te Westerwolde De bom op de „Zeven Provin- ciën". Het schip als vijand be schouwd. Geen waarschuwings bom geworpen De bloedige strijd tegen de com munisten in de buurt van Poetsjau, 10.000 dooden en gewonden Een Fransche bewering over Hindenburgs politieke testament, ten beroep op de dynastie? In Duitschland is de amnestiewet afgekondigd Op de mijn „Oranje Nassau IV" zijn met ingang van 1 Sept, 350 man ontslagen Gisterenavond is bij Hilversum een personentrein uit de rails ge loopen, door het overhalen van een verkeerd handel Een Mexicaansch dorp door ban dieten geplunderd. Veertig in woners gedood Alkmaar heeft gisteren zijn 30.000sten inwoner gekregen Omtrek-nieuws Marktberichten Marineberichten Sportnieuws pag. I 1 M 2 10 6 10 10 10 twee zusters, van 15 en 19 jaar, werden zwaar gewond, evenals een vrouw van middelbaren leeftijd. Twee andere per sonen werden licht gekwetst. Alle ge wonden zijn in het Diaconessen-zieken huis van Dresden opgenomen. 3 dooden, 17 gewonden. Op den terugweg naar Tarente is gisteren- ochtend vroeg de flottieljegeleider Antoniot- toLIsodimare van het tweede eskader tus schen Kaap Miseno en het eiland Procida in de Golf van Napels in aanvaring gekomen met het binnenkomende stoomschip Pallas. De flottieljegeleider kreeg een groot lek aan stuurboordzijde en 3 man van de equipage zijn gedood en 17 gewond, van wie enkele er ernstig aan toe zijn. De Pallas bleef nagenoeg onbeschadigd en kon de reis op eigen kracht voortzetten. Een derde reddingspoging. Men weet, dat men in de overwinte ringsbasis „Klein Amerika" weer in radioverbinding was gekomen met Byrd, die den Zuidpoolwinter in eenzame af zondering doorbrengt op de IJsplaatvan Ross, in een kamp op zoo wat 200 KM. ten zuiden van het hoofdkwartier. Nadat ook de tweede reddingspoging die was ondernomen door een slede-expeditie, onder leiding van dr. Thomas C. Poulter, onverrichter zake had moeten terug- keeren, is thans een derde poging onder nomen. De tweede poging was opgegeven wegens een defect aan de motorslede, terwijl men groot gevaar had geloopen van met slede en al in een spleet te ver dwijnen. Een andere slede echter, waarop zich de voedselvoorraad bevond, verdween in een kloof, doch kon nog wordefi op- geheschen. Koude en slecht licht maak ten het vinden van het spoor naar het kamp van Byrd zeer moeilijk. Men meent echter, dat men thans op den goeden weg is en dat men den leider van de expeditie zal kunnen vinden. In een groot deel der midden- westelijke Amerikaansche staten. Wolkbreukachtige regens ontlastten zich Vrijdag boven de staten Colorado, Nebraska, Indiana en Kentucky en ver losten eindelijk een groot deel van het verdorde gebied in het middenwesten van de sinds maanden durende gloeiende hitte en droogte. De geweldige watermassa's veroorzaak ten op veel plaatsen overstroomingen. Op sommige straten staat het water wel een meter hoog. In de streek ten westen van Denver in Colorado zijn vele personen door stortvloeden verrast. Er worden ette lijke personen vermist. Men vreest dat zij verdronken zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 11