Verdronken. Marineberichten. Spon Het voetbalseizoen nadert snel! GEMENGD NIEUWS Botsing tusschen auto en motorfiets. Het spoorwegongeluk bij Amsterdam. Treinontsporing bij Sneek Hr. Ms. K XVIII naarlndië De nieuwe kruiser „De Ruyter" 23 Sept.: Helder-H.R.C. 10 HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1934. Binnenland Gisterenmorgen is een ernstige aanrij ding geschied nabij het hotel Trier te Soestdijk, waar zich de bekende kruising van vier wegen bevindt. Een motorrijder kwam uit de richting Utrecht en wilde den Rijksweg oversteken om langs den Praamweg verder te gaan. Uit de richting Amsterdam naderde een Duitsche auto, waarvan de chauffeur ter plaatse niet bekend was. Hoewel den motorrijder voor rang verleend moest worden, reed de bestuurder van den auto door, meenend dat hij zich op een hoofdweg bevond. Het gevolg was een hevige botsing. De motorrijder werd op den grond ge smakt en liep een linkerbeenbreuk en schouderfractuur op, benevens vele vleeschwonden. In ernstigen toestand werd hij, de 27-jarige Eras, electricien uit Utrecht, per auto naar de rijkskliniek aldaar vervoerd. De motorfiets is vernield. De wagenbestuurder en de hoofd- conducteur zullen schuldig worden geacht. Naar V. D. verneemt is het onderzoek dat van de zijde der Nederlandsche Spoor wegen is ingesteld tiaar de oorzaken van het ernstig spoorwegongeluk nabij het Weesperpoortstation te Amsterdam, ge ëindigd. Het desbetreffend verslag van de commissie is aan de directie der Neder landsche Spoorwegen ter hand gesteld. Van bevoegde zijde verneemt V. D., dat de wagenbestuurder en de hoofdconduc teur van den Dieseltrein schuldig worden geacht en dat zij deswege disciplinair zullen worden gestraft. Of en in hoeverre ook door de justitie een vervolging zal worden ingesteld, zal nader moeten biijken. Verder verneemt V. D., dat de aandacht is gevestigd op de buitengewone oplet tendheid en activiteit van den ambtenaar v. d. M. op het seinhuis A, die, toen hij den stoomtrein zag aankomen, onmiddel lijk het alarmsein heeft gegeven. De machinist van dezen trein heeft toen onmiddellijk geremd, zonder te weten, dat er een aanrijding volgen zou. Het kan bij dit ongeluk als een gelukkige bij omstandigheid worden beschouwd, dat als gevolg van het gegeven alarmsein de snelheid van den stoomtrein op het oogen- blik van de botsing minder groot was. Ware dit sein niet gegeven, dan zou de ramp in haar gevolgen hoogstwaarschijn lijk veel ernstiger zijn geweest. Geen persoonlijke ongelukken, doch aanzienlijke materieele schade. Gisterenmorgen ruim 8 uur heeft te Sneek een spoorwegongeluk plaats gehad, waarbij gelukkig geen persoonlijke onge lukken zijn voorgekomen. Van den per sonentrein 2911, die om 8.13 uit Stavoren te Sneek moest arriveeren, is vermoede lijk door verkeerden wisselstand vlak voor het station Sneek het voorste gedeelte van den trein, bestaande uit locomotief, tender en twee goederenwagens, uit de rails geloopen. Gelukkig wist de machinist den trein door krachtig remmen spoedig tot stilstand te brengen, waardoor de 5 personenwa gens op het goede spoor in de rails zijn gebleven, zoodat geen van de talrijke passagiers letsel heeft bekomen. Ook de machinist en stoker en de hoofdconduc teur, die zich in den tweeden goederen wagon bevond, zijn met den schrik vrij gekomen. De schade aan weg en materieel is zeer aanzienlijk. De passagiers voor Leeuwar den en de dorpen daarvoor gelegen zijn met autobussen verder vervoerd. Het verder spoorwegverkeer ondervond geen stagnatie. Vader en dochter bij het baden In zee verdronken. Donderdagmiddag was bij het strand van den Anna Frisopolder te Wissekerke de heer G. Flipse, hoofdonderwijzer te Kamperland met zijn 13-jarig dochtertje aan het baden. Op een gegeven oogenblik verdween het kind in de diepte De vader trachtte zijn dochtertje te redden. Dit mislukte evenwel, zoodat bei den verdronken. Rotcrrdammer te Scheveningen verdronken. Donderdagmiddag was de 40-jarige A. S.. uit de Hocnvlietstraat te Rotterdam, met zijn twee docthers - de 20-jarige J. S en de 13-jarige M. S. en de 26-jarige mevrouw U., eveneens te Rotterdam wonende, te Sche veningen aan het Noorderstrand in zee aan et zwemmen. Op een gegeven oogenblik schijnen zij door den stroom omgevallen te zijn en zich niet meer te hebben kunnen op richten. Drie omstanders, die het gevaar za gen, waarin het viertal verkeerde, zijn met een lijn in zee gegaan en slaagden er in alle vier aa nhet strand te brengen. De heer A S bleek reeds te zijn overleden. De 30-jariqe 1 b. was bewusteloos. Terstond werden pogin gen gedaan de levensgeesten weer op te wek ken waarin men na ongeveer drie kwartier ededaad slaagde. Zij werd daarop naar het K. K.. Ziekenhuis aan het Westeinde te s-Gravenhage gebracht. Mevrouw U. en het meisje M. S. hadden geen letsel opgelcvpen. Veertienjarige jongen te Sche veningen verdronken. 14- het Donderdagmiddag omstreeks 3 uur is de jarige jongen K. v. K., uit Den Haag, bij afgedreven en verdronken. Het lijk^ is nog zwemmen in zee aan het strand te Kijkduin niet gevonden. jongentje te Gorinciiem te water geraakt en verdronken. Donderdagavond is het driejarig zoontje van de familie P. M. Bogerd aan de Em- mastraat te Gorinchem in een onbewaakt oogenblik in een achter de woning gelegen sloot geraakt en verdronken. Jongen te Dordrecht verdronken Donderdagmiddag begaf zich de elfjarige W. P., van de Varkensmarkt te Dordrecht in het Wantij te water met de bedoeling om te gaan baden. De jongen verstond de zwem kunst echter niet voldoende en verdronk. Het lichaam werd spoedig opgehaald, doch de levensjêesten bleken te zijn verdwenen. AAN DE NDOO DOXTSNAPT. Donderdagochtend is bij den spoorwegover gang Binnenwatersloot te Delft een aantal personen ternauwernood aan den dood ont snapt. Om kwart voor elf moest een uit Den Haag komende electrische trein passeeren. De afsluitboomen waren echter niet neerge laten om tot nu toe onbekende reden. Enkele voetgangers en een wielrijder konden zich nog bijtijds uit de voeten maken. Een bejaar de man werd op het laatste oogenblik weg getrokken. Toen de trein halverwege gepas seerd was, gingen de boomen neer. De politie maakte proces-verbaal op. Het onderzoek is nog niet geëindigd. DOOR EEN TREIN OVERREDEN EN GEDOOD. De hoofdgeleider van een trein, hoofdza kelijk bestaande uit tankwagens die van de Petroleumhaven te Amsterdam werd gediri geerd naar de Rietlanden, is Donderdagmid dag op den Hemweg van een der wagens ge vallen. Hij kwam onder den trein terecht en was onmiddellijk dood. BRAND TE BEVERWIJK. Bewoners op het nippertje gered. In den nacht van Woensdag op Don derdag heeft een felle brand gewoed in een woning aan de Oreutzberglaan. Even na het middernachtelijk uur werd de brand ontdekt door een der buren. Deze waar schuwden direct de bewoners, die van den brand niets hadden bemerkt en in levens gevaar verkeerden. Zonder ongevallen kon de familie Scholier, bestaande uit man, vrouw en twee jeugdige kinderen, het huis verlaten. De brandweer van Wijk aan Duin moest ruim 300 meter slang uitleggen alvorens men de woning kon bereiken Het huis was reeds een volslagen prooi der vlammen, zoodat de brandweer zich tot taak stelde een belendende bloem- bollenschuur voor brand te vrijwaren. Zoowel het woonhuis als de inboedel waren tegen brandschade verzekerd. DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Donderdag reed een vrachtauto van de firma v. d. Horst in de Heistraat te Hel mond. Eenige jongens sprongen daar op den auto en reden verder mee. Op den Bakelscheweg viel een van de jongens, de 15-jarige T. M., van den wagen. Met een zware hersenschudding werd het slachtoffer opgenomen en bij een omwo nende binnengebracht, waar hij korten tijd later is overleden. Donderdag zou de familie Horst, wo nende te Hazerswoude, per auto naar Zwammerdam gaan. Een melkauto, waar mee de familie tot Zwammerdam zou mogen meerijden, stond reeds te wachten, zoodat de moeder, die zes kinderen bij zich had, eenige haast maakte. Een der kinderen, een 5-jarig jongentje, die zich bij zijn moeder wilde voegen, kwam plot seling achter den melkwagen vandaan, juist toen een auto uit den Haag pas seerde. Het ventje werd tegen de straat geslagen en was op slag dood. „KONIJNENVISSCHERS". Nauwelijks had Woensdag jl. het ver meende drama van drie vermiste „hen gelaars" uit de Jordaan te Amsterdam zijn ontknooping gevonden in het politie bureau te Arnhem, toen de hoofdstede lijke politie van het bureau Marnixstraat de opsporing verzocht van twee Jordaners, vader en zoon, die Dinsdagmiddag om twee uur de hoofdstad per fiets hadden verlaten en sindsdien niet meer in hun woningen waren teruggekeerd. Aan de achterblijvenden hadden zij meegedeeld te Halfweg te gaan visschen. Gisterenmorgen is aan alle veronder stellingen omtrent het lot van de beide mannen een einde gemaakt door het aan de politie verstrekte bericht, dat zij zich in goeden welstand bevinden, doch dat hun vrijheid aan banden was,gelegd, omdat zij zich hadden schuldig gemaakt aan het stelen van konijnen onder Halfweg DOOR EEN TRACTOR AANGEREDEN EN GEDOOD. Donderdagmiddag werd in de gemeente 's Hertogenbosch op den secundairen weg naast den hoofdweg naar Nijmegen de venter Hupkens, die zich ter plaatse met een hittekar bevond, ingehaald door een tractor met aanhangwagen van de kennis exploitatie Kunkels. H. werd onder den wagen getrokken en liep dusdanige ver wondingen op, dat hij onmiddellijk is overleden. DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Gisterenmorgen is het vijfjarig zoontje van den heer van der Horst uit Koude kerk op den Rijksstraatweg onder Ha zerswoude door een uit de richting Leiden komende auto aangereden en gedood. Waarnemingen voor zwaartekrachts- onderzoek. Het ligt in het voornemen Hr. Ms. K. XVIII in November naar Ned.-Indië uit te zenden, via Kaap de Goede Hoop. Voor deze reis is het volgende reisplan vastgesteld: men doet de volgende havens aan: Funchal, St. Vincent, Dakar, Per- r.ambuco, Rio de Janeiro, Tristan da Gunha, Kaapstad, Durban, Mauritius, Fremantle. Half April denkt men te Soerabaja te zijn. Deze reisroute is mede gekozen ten einde prof. dr. F. A. Vening Meines?, als lid van de rijkscommissie voor jgraad- meting en waterpassing, in de gelegenheid te stellen, waarnemingen voor zwaarte- krachtsonderzoek ook op dit traject te verrichten. In herinnering wordt gebracht, dat de hoogleeraar reeds in 1923 met deze waar nemingen aan boord van Hr. Ms. K II begon tjjdens de uitreis van deze boot naar Ned.-Indië via het Kanaal van Suez en in 1925 aan boord van Hr. Ms. K XI gedurende de uitreis tot Port-Said, deze waarnemingen voortzette. Daarna maakte hij in 1926 met hetzelfde doel de uitreis van Hr. Ms. K XIII door het Panama kanaal mede, verrichtte in Ned.-Indië een zeer groot aantal waarnemingen aan boord van dienzelfden bodem en maakte in 1932 nog een tocht met Hr. Ms. O 13 in den Atlantischen Oceaan, eveneens met het zelfde doel. (Nw. Rott. Crt.s Loopt dit jaar nog van stapel. Naar de „Telegr." verneemt zal de nieuwe kruiser „De Ruyter", iri aanbouw bij Wilton-Fyenoord te Rotterdam, in October of November worden te water gelaten. Deze kruiser is bestemd voor Nederlandsch-Indië, ter versterking van de „Java" en „Sumatra". Onze derde kruiser is kleiner dan zijn voorgangers, nl. plm. 5000 ton, in plaats van ruim 6600 ton. De bewapening is ook zwakker, nl. zeven kanonnen in plaats van tien van 15 cM., evenwel zijn deze bij de „De Ruyter" modern opgesteld in de lengte-as van het schip. Op het ach- schip staan twee dubbeltorens en op het voorschip één dubbeltoren met in enkele opstelling achter en boven nog één kanon van 15 cm. Alle zeven kanonnen kunnen op zij vuren. Als batterij voor luchtafweer komen er tien zware mitrailleurs. De kruiser krijgt twee vliegmachines; en een catapult. De snelheid zal 32 mijl bedragen. Over de grootte en bewapening vin dezen nieuwen kruiser is destijds veel te doen geweest. Na de 10.000 Washington- kruiser met 20 cM. kanonnen is thans evenwel ook bij de groote marines een streven kleinere kruisers te bouwen met 15 cM. kanonnen. In Engeland is er dezer dagen een te water gelaten. ,met zes kanonnen van 15 cM. De nieuwste Britsche kruisers hebben acht kanonen van 15 cM., zoo pok van ItaliëFrankrijk bouwt er met négen en Japan met 15 kanonnen. In elk geval beteekent de „De Ruyter" een versterking van ons eskader in Indië, dat het volgend jaar ook aangevuld wordt met drie nieuwe onderzeebooten. Op het oogenblik zijn er twee kruisers, zes tor- pedobootjagers, twaalf onderzeebooten, verder enkele flottieljevaartuigen, torpe- domotorbooten, mijnenleggers en klein materieel dat gedeeltelijk in dienst is. De naam „De Ruyter" is meermalen door oorlogsschepen gedragen, al is het met tusschenruimten. Er is een pantser schip „De Ruyter" geweest en ook een torpedobootjager, die onlangs herdoopt is in „Van Ghent". I 'f OVERPLAATSINGEN. 29 Aug. '34: Sergt-hofmr. A. C. W. v. d. Ent, van W.s. W.oord naar het Koninklijk Instituut voor de Marine. 30 Aug.: Bootsman H. B. Meurs, als voren. 24 Aug.: Sergt.-telegr. W. P. T. Münze van de Kaz. voor den Onderzeedienst naar den Radio dienst der Marine te Amsterdam. 3 Sept. Sergt. der mars. W. van Nek, van W.s. W.oord te werk gesteld bij het Zwembassin op de Rijkswerf te W.oord. Ondervolgende schepelingen zijn aangewezen om met het op 5 September 1934 van Amsterdam ver trekkend m.s. „Marnix v. St. Aldegondè" naar Ned-Indië te worden overgevoerd, onder Wevcl van den luit. t. z. 2e kl. J. A. Vink. Opperschipper T. P. A. M. Kabel, adj.-01id.0ff.ma- chinist A. M. Havers, bootsman W. Blpasse, id. G. J. van Dort, id. H. Jobse, id. H. v. id. Meer, id. D. Prins, id. C. N. de Rijk, sergt.-telegr. J. J. Sanders, maj.-macht. J. Eekhart, id. J. A. Ie Grand, id. J. Pool, id. C. Roelofse, Sergt.-timmeröian J. v. Hoek, maj.-monteur A. W. Kroon, sergti-vliegtg.- mkr (M.) D. G. F. Bovendorp, sergt.-bottelier J. J. Mes, sergt.-ziekenverpl. J. N. v. d. Bijl, id. C. Koningstein. sergt. d. mars. H. Zaalberg, kwartier meester J Burgmeijer, id. G. van Leeuwen, id. K. Rog, matr. Ie kl. S. W. Groot, id. C. Gunthardt. mar. 2e kl. H. C. de Groot. ld. M. de Groot, korp.- konstabel G. Verwocrt, matr.-konst. H. Ji Erkens, id. C. Sluiter, seinersmaat O. J. Weijer. korp.-tor- pedomnker J. J. Bol, korp.-timmerman T.1J. A. de Vries, korporaal-monteur W. J. C. Mijnders, korp- vliegtgmkr. (H.) C. Noot, korp.-bottelier H. J. C. Keulemans, korp.-schrijver C. J. Wassenaar, korp.- hofmeestcr R. B. v. d. Borden, korp.-kok P. J. de Witte, kleermaker C. Buter, mar. Ie kl. C. Arnol- dus id. A. C. van Beest, id. J. van Ek, id. J Ites, id. W. C. Kolmans, id. J. H. Nieuwenhuis, id. J. L. Peeks, id. M. G. v. Uggelen, id. J. H. Vos meer, mar. 3e kl. M. v. Belzen. id. J. G. Bols, id. M. B. v. Buren, id. A. J. v. Eenennaam, id. van Gaaien, id. H. D. v. d. Graaff, id. W. P. Ingelse, id. P. C. Mul, id. J. P. M. de Mulder, id. J. Re- mijnse, id. J. E. G. Wallast, pijper le kl. F. Kuij- pers. Ondervolgende schepelingen zijn aangewezen om met het op 7 Sept. 1934 van Amsterdam ver trekkend mailschip „Simon Bolivar" naar West- Indië (Curatao) te worden overgevoerd. Sergt. d. mars. M. H. Godding (transp.cdt.), mar. le kl. G. Klopmeijer, id. A. C. Verstraate. Ondervolgende schepelingen zijn 7 Aug. 1934 per m.s. „Slamat" uit O.-I. in Nederland terugge keerd: Maj.-machinist H. J. v. d. Burg, sergt.-torpmr. J. Swint, korp.-vliegtmkr. (M.) L. Klok, id. T. v. d. Meulen, korp.-macht. P. van Belzen, id. F. B. Sloof, stoker-olieman J. Baas, id. F. Boomsma. ma troos 1e, kL P. H. Dreessen, id. J. B. Kersten, id. H. T. G. A. Rutten, id. A. A. van der Veer, id. P. C. Versteeg, matr. 2e kl. T. Bouwhuis, id. Dekker, id. S. Kok, id. A. Oppenhuizen, id. M. Wolthaus, tamboer 3e kl. J. L. F. WillemSen. Ondervolgende officieren en schepelingen zijn aangewezen om, behoudens onvoorziene omstandig heden, naar Nederland terug te keeren: Kapiteoin ter zee D. Scalonge 28 Aug. '34 per m.s. „Sibajak", van Tj.-Priok. Off. M.S.D. le kl. J. C. v. Pappelendam 15 Aug. '34 per m.s. „J. de Witt" van Tj. Priok. Met hetzelfde schip repatrieeren Luit. t. z. 2e kl. Bn. H. A. R. van Lawick, id. J. W. Caspers, ld. S. H. Rosier, id. E. J. Gallas. Opper-schipper L. L. Verhage 25 Juli 1934 per m.s. „M. v. St. Aldegonde" van Tj. Priok. Matr.-kok W. v. d. Struijs 1 Aug. '34 per m.s. „Dempo" van Tj.-Priok. Matroos le kl. J. B. Boeren 1 Aug. als voren. Luit. t. z. 2e kl. A. G. den Boesterd 22 Aug. '34 per m.s. „Sibajak" van Tj. Priok.; id. Th. Brun- sting, als voren, id. C. F. Amsterdam, als voren, id. D. J. v. Doorninck A.Azn., als voren. id. W. C. Wernink 1 Aug. '34 per m.s. „Dempo" van Tj. Priok. De aanwijzing voor thuisvaren van den matroos 2e kl. A. W. Abrahamsen op 25 Juli '34 per m.s. „Marnix van St. Aldegonde", is ingetrokken. Met ontslag uit den Zeedienst: 1 Sept. '34, Schipper C. van Stiphout 5 Oct. Adj.-ond.off.-macht. A. J. Opmeer. 1 Oct. Opper-konstabel J. Rottier. 1 Sept. sergt.-maj. der mars. J, F. Franken. 16 Aug. korpl.-macht. J. P. Arents. 26 Sept. korp.-konst. P. Mak. 28 Aug. korp.-konst. J. N. v. d. Bogaard. 28 Aug. matr. le kl. H. J. Mathlener. 28 Aug. stoker-olieman L. P. F. Goossens, 17 Oct. id. J. Baas. 22 Aug. sergt.-vliegt.mkr. (M.) H. J. J. Claes- Bevordering: 13 Febr.: Bootsman G. T. Huet tot schipper. 1 Juli korp.-vlieger J. F. Rijkhof, tot sergeant vlieger. dd. korp.-vlieger J. P. J. Bielfeldt tot sergeant vlieger. dd. Stoker-olieman D. Commelin tot korporaal machinist. dd. Seinersmaat J. W. Klijn, tot korp.-telegrafist dd. Matroos-hofmr. B. de Boer, tot korp. -hofm. 1 Aug. Matr. le kl. P. v. d. Schans, tot kwart.- meester. dd. Torp.-maker le kl. J. T. Franken, tot korp.- torp.maker. Per 1 Aug. werden de volgende leerl.-torpedo- makers bevorderd tot korp.-torpedomakers: N. A. Snel, J. Ewalt, P. Stam, G. Jongepier, P. Drewes, J. H. A. Schrijver, P. J. Ursem, J. J. A. Cadot, J. de Kok, J. K. J. van Ham, J. F. Steindel, A. Vermaat, 4 Aug. Korpl.-torpedomkr. P. W. Bom, tot ser geant-torpedomaker. 10 Aug. korp.z.verpl. S. P. A. Groot, tót sergt.- ziekenverpleger. Het wedstrijdprogramma voor onze K.N.V.B.'ers. 16 September, dus over een maand, vangt de competitie voor het seizoen 1934'35 aan en reeds publicerde de „Sportkroniek" o.m. het pro gramma voor onze beide K.N.V.B.-ers. Blijkbaar wordt geen 10e club meer in de 3e klasse A ondergebracht; bij een volledig program ma voor deze afdeeling is steeds één club vrij (b.v. Helder op den eersten competitie-Zondag). Voorts is de datum voor de eerste officieele ont moeting tusschen beide plaatselijke rivalen ook bekend, d.i. 23 September, den tweeden competitie- Zondag. H.R.C. heeft dan 1 wedstrijd (tegen Zaandijk) achter den rug. Helder nog géén wed strijd. Wij laten hier het programma voor H.R.C. I en II en Helder I en II en de clubs uit de omgeving gedurende de eerste 6 weken volgen; wellicht ver dient het aanbeveling ze uit te knippen. 3e KLASSE A. 16 September; HRCZaandijk. Alkmaarsche BoysVolewijckers. HollandiaMeteoor. KWAssendelft. 23 September Helder—HRC. MeteoorAlkm. Boys. ZaandijkHollandia. VolewijckersKW. 30 September: HRCAssendelft. HollandiaHelder. MeteoorVolewijckers. Alkm. BoysZaandijk. 7 October: HelderAlkm. Boys. VKV—HRC. ZaandijkMeteoor. AssendelftHollandia. 14 October: MeteoorHelder. ZaandijkV olewijekers. Alkm. BoysAssendelft. HollandiaKW. 21 October: Helder-Zaandijk. VolewijckersHRC. AssendelftMeteoor. KW-Alkm. Boys. Het programma voor Texel N. Niedorp. B.K.C.. Schagen «d. VIERDE KLASSE A. 16 September: AlkmaarDTS VroneBKC. AndijkSchagen. SuccesTexel. 23 September: BKCAlkmaar. SchagenN. Niedorp. TexelAndijk. DTSSucces. 30 September: BKC—DTS. VroneSchagen. N. NiedorpTexel. AndijkSucces. 7 October: SchagenAlkmaar. TexelVrone. SuccesN. Niedorp. DTSAndijk. 14 October: BKCSchagen. AlkmaarT exel. VroneSucces. N. Niedorf)Andijk. 21 October: Texel—BKC. SuccesAlkmaar. AndijkVrone. DTS-N. Niedorp. RES. 2e KLASSE A (Afd. HRC II). 16 September: TOG 2—HRC 2. VSV 2—WA 2. West-Frisia 2KFC 2. WFC 2—WMS 2. 23 September. HRC 2Alcm. Victrix 2. KFC 2—VSV 2. Ajax 3West-Frisia 2. WMS 2—TOG 2 WA 2—WFC 2. 30 September: West-Frisia 2HRC 2. TOG 2—WFC 2. KFC 2—WA 2. VSV 2—Ajax 3. 7 October: HRC 2—VSV 2. Ajax 3—KFC 2. WMS 2—West-Frisia 2. WFC 2Alcm. Victrix 2. WA 2—TOG 2. 14 October: KFC 2—HRC 2. Ajax 3—WA 2. VSV 2—WMS 2. West-Frisia 2—WFC 2. 21 October: HRC 2—Ajax 3. WMS 2—KFC 2. WFC 2—VSV 2. TOG 2West-Frisia i. WA 2Alcm. Victrix 2. RES. 3e KLASSE A. (Afd. Helder 11) 16 September: Helder 2—QSC 2. Assendelft 2Hollandia 2. Kennemers 2ZW 2. ZFC 3Alcm. Victrix 3. 23 September: Alcm. Victrix' 3Helder 2. ZW 2Assendelft 2. QSC 2Kennemers 2. Hollandia 2—WFC 3. 30 September: ZW 2Hollandia 2. Assendelft 2QSC 2. Kennemers 2—Alcm. Victrix ZFC 3—WFC 3. 7 October: WFC 3—Helder 2. QSC 2—ZW 2. Alcm. Victrix 3Assendeift Hollandia 2ZFC 3. 14 October: Helder 2—ZFC 3. QSC 2Hollandia 2. ZW 2Alcm. Victrix 3. Kennemers 2WFC 3 21 October: Hollandia 2Helder 2. Alm. Victrix 3Q.S.C. 2. ZFC 3Kennemers 2. WFC 3Assendelft 2. H.R-C.-nieuws. H.R.C. I—W.-FRISIA 1. Aanvang half drie. ferrein Tuindorp. Morgen spelen de Racers een oefenwedstrijd tegen de bekende Enkhuizer tweede klassers, het sterke West-Frisia. Daar West-Frisia evenals altijd ook nu met' het competitie-elftal komt, zullen de Racers op hevigen tegenstand kunnen rekenen, en zullen zij zich dan ook tot nte uiterste moeten geven om zich niet alleen de sterke tegenstanders van het lijf te houden, doch tevens om te trachten in deze ontmoeting te toonen, dat het spel in derdaad vooruit gegaan is in vergelijking met Het vorige seizoen. Vooral de voorhoede moet in deze ontmoeting toonen dat zij tegen een krachtige achterhoede als die van de Wcst- 1'riSianen doelpunten kan maken. H.R.C.-COMB.—WATERVOGELS. Aanvang 10 uur. Een procf-elftal van spelers, die waarschijn lijk voor het 3e in aanmerking zullen komen, speelt s morgens om 10 uur op het Tuindorp tegen het ie elftal der Watervogels. Ook deze ontmoeting zal dienen 0111 diverse spelers onder de loupe te nemen. Laat ieder dus zijn best doen. B.K.C. II—H.R.C. IV (Nederlaagwedstrijd). Aanvang 2 uur Terrein B.K.C. HRC 4 reist morgen naar „den Polder" om deel te nemen aan de door BKC voor haar 2e .elftal uitgeschreven nedcrlaagwedstrijden. Dit belooft voor het 4e een nuttige oefenpartij te worden. 1 Het elftal vertrekt per auto om li uur 45 vanaf het clublokaal. Helder-nieuws. DE KOOY 1—HELDER 1. Een aardig uitstapje wordt morgen gemaakt naar Joure in Friesland, alwaar de bekende Noor delijke tweede klasser De Kooy haar domocil, heeft Het geldt een revanche-wedstrijd, daar zooals men ich herinnert, Helder enkele weken geleden de 2e klasse kampioenen met liefst 6—2 wist te klop- peo. De Noorderlingen waren toen geheel v Zl) spraken direct na den wedstrijd al 'ft vanche, en wel op eigen terrein. Helder tige geen goed. Welnu, morgen krijgen vanch, en wel op eigen terrein. Helder V re* ongetwijfeld zwaarder te verantwoorden k h?t temeer daar nog niet geheel volledig kan ")9en" uitgekomen. Maar toch verwachten we l 0h stig resultaat; het elftal lijkt ons nog sterk ,9Un" om door een kleine zege de Westelijke nUd tie te bevestigen. PretaH Met den reiswagen van de fa. Koningsbru vertrekt het gezelschap van 36 man mor(|c 9 uur vanaf het clublokaal, Koningstraat Cn® Het elftal komt hoogstwaarschijnlijk ,1. in het veld: 'S Vol9« Mulder. Kluft Evers L. Trap Kies. ewetter B. de Boer Spigt Veen Bak H. de Boer Codschaji Texel-nieuws Morgen spelen twee elftallen van de Te ein i Texel De competitie van den K.N.V.B. vangt aan i§ pt. a.s., Texel 1 krijgt direct een zwaren wivri club Atlas uit Den Helder op 't sportterrci Den Biirg, n.1. Texel 2 tegen Atlas 1 en 3 tegen Atlas 2 Sept strijd, dien dag moet men n.1. spelen •- a Succes 1. aren wed«j 'eiteij Succes-nieuws Zondag 19 Augustus a.s. ge enthuiswedstrifc den. Uit gaan: Succes 2 naar Flevo 1 (Mi)J denmecr) en Succes 4 naar Flevo 2 (Midderf* meer). ZWEMMEN HOLLANDSCHE SUCCESSEN TE MAAGDENBURG. 1 Onze dames doen van zich spreken! Op de ÏOJ M. vrije slag waren Willy den Ouden en Rij Mastenbroek verre superieur er. thans op de 13qj M. rugslag blijkt hetzelfde. Op dit nummer wordf ons land vertegenwoordigd door de dames Over* sloot en Mastenbroek. Beiden wonnen hun se rij op gemakkelijke wijze: Mastenbroek sloeg in df hare de Europeesche recordhoudster Miss Haii'i ding. 1/lej. Mastenbroek Furcpcescljj kampioene 1C0 meter rug. Hetgeen verwacht is, is geschied: een Neder«t landsche zwemster is Europeesch kampioene op d*l 100 Meter rug geworden. Het is me; Riek Masten* broek, dié den titel in de wacht sleepte na har* den strijd met de Duitsche Frl. Ahrend. Haar tijd' was: 1 min. 20.3 sec.; 2. Ahrend 1 min. 20.4 sec.p 3. Oversloot 1 min. 22.2 sec. Hiermede zijn onze kansen op den Brn-' 'eer er weer iets beter op geworden! Bij het rugzwemmen der heeren startte in eetl. der series nog onze landgenoot Scheffer. Hoewel hij voor Holland een fraaien tijd maakte 1 min, 14.4 sec.), werd hij slechts vierde en derhrive nie( in de finale geplaatst. Onze polo-ploeg bracht het ei sleclitcr ar; dank zij een 42 nederlaag tegen Frankrijk, werd zij' zelfs geheel uitgeschakeld Het spel in deze laat* ste ontmoeting was echter al veel beter dan dat wat in de vorige matches gedemonstreerd werd,1 Zoo kan deze toer naar Maagdcburq toch zijn' nut hebben afgeworpen. MOTORSPORT DE FINALE 100 K.M. ACHTER MOTORENk In de eerste serie van het wereldkampioenschap; voor stayers startte de Nederlandsche kampioen^' Leddy, o.m. met Metze, Paillard en Rousse. Leddy heeft er van gemaakt, wat hij er van maken kon: hij stre.ed zooals hij dat kan. Lang had hij een kans op de derde plaats en zoodoend:1 plaatsing in de finale, maar tegen het einde werdj hij vermoeid. Hij eindigde evenwel nog eervol op de vierde plaats. Winnaar in deze serie werd dé Duitscher Metze. Paillard moest opgeven. Ook de jonge Snoek werd niet geplaatst, zoo» dat de finale 100 K.M, achter motoren zondcf Hollandsche deelnemers verreden wordt. ATHLETIEK NEDERLANDCHE KAMPIOENSCHAPPEN^ Heden en morgen worden op de sintelbaan bij hel Olympiadeplein in Amsterdam de NederlandscM kampioenschappen athletiek verwerkt. Alle nuir mers zijn uitstekend bezet; wellicht dat er ee record sneuvelt. HENGELSPORTLIEFHEBBERS. Degenen, die iets voelen vooi een op te rich« ten hengelspörtvereeniging, verwijzen wij naar d® advertentie, voorkomende in dit nummer. P.V. „HOLLANDS NOORDPUNT". Bovengenoemde vèreeniging hield j.1. Zondag haar vierde concours voor jonge duiven vanaf Neufvilles (Belgie), afstand 275 km. De vogels werden om 7.30 in vrijheid gesteld met Z.W, wind, bij aankomst was de wind West, met ie'S aan den Zuidelijken kant. De eerste vogel werd getoond om 10.57.13 uur, de laatste prijsvliegen- de duif om 11.15 uur. De vogels kwamen crg( ongeregedl aan wat zijn oorzaak vond dat het' in het Zuiden regende. De prijzen werden verdiend als volgt; A. Felkers ie, 17e, 20e prijs, 40 punten; E. Scholten 2e, 3e, 12c prijs, 61 punten; Gebr, Buis 4e, 5e, 7e prijs, 62 punten.; J Riemcrs 6c, 9e, 13c prijs, 50 punten; R. Mulder, 8e, 11e, 16e Pr'is> 43 punten; J. v. Riel 10e, 14e, 24e prijs, 3° punten; P. v. 't Hert 15e, 19e, 22e prijs. 22 punten; J Nebbeling 18e, 215e prijs, 9 punten, II. Prins 21c, 23e prijs, 8 punten. De stand van het kampioenschap jonge dut* ven is als volgt: Gebr. Buis 270 pnt., A, Felkers 184 P111-, Scholten 183 pnt.; J. Riemersr 164 pntR- Mulder 158 pnt., J. v. Steiri 103 pnt.. P- v- Hert 65 pnt., J. v. Riel 60 pnt.. M. v. Dijk 39 pnt., J. M: Peters 21 pnt., H J. Bok 20 pnt.,, J. Nebbelirlg 17 pnt., H. Prins 16 pni. PO8TDU1VENSP0R 1 ,1e paf Bij de wedvlucht voor jonge dutven »an vereeniging „Altijd Verder", gehouden vans Neuville, afstand 274 km, werd 0111 7 n- 3° In lost. De eerste duif is om to tl. 45 m. sft' constateerd, de laatste pin n uur. Prijzen behaalden G de Loc r, 3, 5 e" W. Blaauboer 2 cn 6; N. Spigt 4. 16, e» G v. d. Berg 7 en 9; K. Verver 8 ei» F- Blaauboer n en 19; P. de Vries 12, 13 cn 1F Haven van Nieuwediep- 17 Aug. 1934. Aangekomen van Wieringcn iner licsteniniiPff R dam de motorschoener „Kranten»'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 10