Verdronken.
Marineberichten.
Spon
Het voetbalseizoen
nadert snel!
GEMENGD NIEUWS
Botsing tusschen auto en
motorfiets.
Het spoorwegongeluk bij
Amsterdam.
Treinontsporing bij Sneek
Hr. Ms. K XVIII naarlndië
De nieuwe kruiser
„De Ruyter"
23 Sept.: Helder-H.R.C.
10
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1934.
Binnenland
Gisterenmorgen is een ernstige aanrij
ding geschied nabij het hotel Trier te
Soestdijk, waar zich de bekende kruising
van vier wegen bevindt. Een motorrijder
kwam uit de richting Utrecht en wilde
den Rijksweg oversteken om langs den
Praamweg verder te gaan. Uit de richting
Amsterdam naderde een Duitsche auto,
waarvan de chauffeur ter plaatse niet
bekend was. Hoewel den motorrijder voor
rang verleend moest worden, reed de
bestuurder van den auto door, meenend
dat hij zich op een hoofdweg bevond.
Het gevolg was een hevige botsing.
De motorrijder werd op den grond ge
smakt en liep een linkerbeenbreuk en
schouderfractuur op, benevens vele
vleeschwonden. In ernstigen toestand
werd hij, de 27-jarige Eras, electricien
uit Utrecht, per auto naar de rijkskliniek
aldaar vervoerd. De motorfiets is vernield.
De wagenbestuurder en de hoofd-
conducteur zullen schuldig
worden geacht.
Naar V. D. verneemt is het onderzoek
dat van de zijde der Nederlandsche Spoor
wegen is ingesteld tiaar de oorzaken van
het ernstig spoorwegongeluk nabij het
Weesperpoortstation te Amsterdam, ge
ëindigd. Het desbetreffend verslag van
de commissie is aan de directie der Neder
landsche Spoorwegen ter hand gesteld.
Van bevoegde zijde verneemt V. D., dat
de wagenbestuurder en de hoofdconduc
teur van den Dieseltrein schuldig worden
geacht en dat zij deswege disciplinair
zullen worden gestraft. Of en in hoeverre
ook door de justitie een vervolging zal
worden ingesteld, zal nader moeten biijken.
Verder verneemt V. D., dat de aandacht
is gevestigd op de buitengewone oplet
tendheid en activiteit van den ambtenaar
v. d. M. op het seinhuis A, die, toen hij
den stoomtrein zag aankomen, onmiddel
lijk het alarmsein heeft gegeven. De
machinist van dezen trein heeft toen
onmiddellijk geremd, zonder te weten, dat
er een aanrijding volgen zou. Het kan
bij dit ongeluk als een gelukkige bij
omstandigheid worden beschouwd, dat als
gevolg van het gegeven alarmsein de
snelheid van den stoomtrein op het oogen-
blik van de botsing minder groot was.
Ware dit sein niet gegeven, dan zou de
ramp in haar gevolgen hoogstwaarschijn
lijk veel ernstiger zijn geweest.
Geen persoonlijke ongelukken,
doch aanzienlijke materieele
schade.
Gisterenmorgen ruim 8 uur heeft te
Sneek een spoorwegongeluk plaats gehad,
waarbij gelukkig geen persoonlijke onge
lukken zijn voorgekomen. Van den per
sonentrein 2911, die om 8.13 uit Stavoren
te Sneek moest arriveeren, is vermoede
lijk door verkeerden wisselstand vlak voor
het station Sneek het voorste gedeelte
van den trein, bestaande uit locomotief,
tender en twee goederenwagens, uit de
rails geloopen.
Gelukkig wist de machinist den trein
door krachtig remmen spoedig tot stilstand
te brengen, waardoor de 5 personenwa
gens op het goede spoor in de rails zijn
gebleven, zoodat geen van de talrijke
passagiers letsel heeft bekomen. Ook de
machinist en stoker en de hoofdconduc
teur, die zich in den tweeden goederen
wagon bevond, zijn met den schrik vrij
gekomen.
De schade aan weg en materieel is zeer
aanzienlijk. De passagiers voor Leeuwar
den en de dorpen daarvoor gelegen zijn
met autobussen verder vervoerd. Het
verder spoorwegverkeer ondervond geen
stagnatie.
Vader en dochter bij het baden
In zee verdronken.
Donderdagmiddag was bij het strand van
den Anna Frisopolder te Wissekerke de heer
G. Flipse, hoofdonderwijzer te Kamperland
met zijn 13-jarig dochtertje aan het baden.
Op een gegeven oogenblik verdween het kind
in de diepte De vader trachtte zijn dochtertje
te redden. Dit mislukte evenwel, zoodat bei
den verdronken.
Rotcrrdammer te Scheveningen
verdronken.
Donderdagmiddag was de 40-jarige A. S..
uit de Hocnvlietstraat te Rotterdam, met zijn
twee docthers - de 20-jarige J. S en de
13-jarige M. S. en de 26-jarige mevrouw
U., eveneens te Rotterdam wonende, te Sche
veningen aan het Noorderstrand in zee aan
et zwemmen. Op een gegeven oogenblik
schijnen zij door den stroom omgevallen te
zijn en zich niet meer te hebben kunnen op
richten. Drie omstanders, die het gevaar za
gen, waarin het viertal verkeerde, zijn met
een lijn in zee gegaan en slaagden er in alle
vier aa nhet strand te brengen. De heer A S
bleek reeds te zijn overleden. De 30-jariqe 1
b. was bewusteloos. Terstond werden pogin
gen gedaan de levensgeesten weer op te wek
ken waarin men na ongeveer drie kwartier
ededaad slaagde. Zij werd daarop naar het
K. K.. Ziekenhuis aan het Westeinde te
s-Gravenhage gebracht.
Mevrouw U. en het meisje M. S. hadden
geen letsel opgelcvpen.
Veertienjarige jongen te Sche
veningen verdronken.
14-
het
Donderdagmiddag omstreeks 3 uur is de
jarige jongen K. v. K., uit Den Haag, bij
afgedreven en verdronken. Het lijk^ is nog
zwemmen in zee aan het strand te Kijkduin
niet gevonden.
jongentje te Gorinciiem te
water geraakt en verdronken.
Donderdagavond is het driejarig zoontje
van de familie P. M. Bogerd aan de Em-
mastraat te Gorinchem in een onbewaakt
oogenblik in een achter de woning gelegen
sloot geraakt en verdronken.
Jongen te Dordrecht verdronken
Donderdagmiddag begaf zich de elfjarige
W. P., van de Varkensmarkt te Dordrecht
in het Wantij te water met de bedoeling om
te gaan baden. De jongen verstond de zwem
kunst echter niet voldoende en verdronk.
Het lichaam werd spoedig opgehaald, doch
de levensjêesten bleken te zijn verdwenen.
AAN DE NDOO DOXTSNAPT.
Donderdagochtend is bij den spoorwegover
gang Binnenwatersloot te Delft een aantal
personen ternauwernood aan den dood ont
snapt. Om kwart voor elf moest een uit Den
Haag komende electrische trein passeeren.
De afsluitboomen waren echter niet neerge
laten om tot nu toe onbekende reden. Enkele
voetgangers en een wielrijder konden zich
nog bijtijds uit de voeten maken. Een bejaar
de man werd op het laatste oogenblik weg
getrokken. Toen de trein halverwege gepas
seerd was, gingen de boomen neer.
De politie maakte proces-verbaal op. Het
onderzoek is nog niet geëindigd.
DOOR EEN TREIN OVERREDEN
EN GEDOOD.
De hoofdgeleider van een trein, hoofdza
kelijk bestaande uit tankwagens die van de
Petroleumhaven te Amsterdam werd gediri
geerd naar de Rietlanden, is Donderdagmid
dag op den Hemweg van een der wagens ge
vallen. Hij kwam onder den trein terecht en
was onmiddellijk dood.
BRAND TE BEVERWIJK.
Bewoners op het nippertje gered.
In den nacht van Woensdag op Don
derdag heeft een felle brand gewoed in
een woning aan de Oreutzberglaan. Even
na het middernachtelijk uur werd de brand
ontdekt door een der buren. Deze waar
schuwden direct de bewoners, die van den
brand niets hadden bemerkt en in levens
gevaar verkeerden. Zonder ongevallen
kon de familie Scholier, bestaande uit
man, vrouw en twee jeugdige kinderen,
het huis verlaten.
De brandweer van Wijk aan Duin
moest ruim 300 meter slang uitleggen
alvorens men de woning kon bereiken
Het huis was reeds een volslagen prooi
der vlammen, zoodat de brandweer zich
tot taak stelde een belendende bloem-
bollenschuur voor brand te vrijwaren.
Zoowel het woonhuis als de inboedel
waren tegen brandschade verzekerd.
DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Donderdag reed een vrachtauto van de
firma v. d. Horst in de Heistraat te Hel
mond. Eenige jongens sprongen daar op
den auto en reden verder mee. Op den
Bakelscheweg viel een van de jongens,
de 15-jarige T. M., van den wagen. Met
een zware hersenschudding werd het
slachtoffer opgenomen en bij een omwo
nende binnengebracht, waar hij korten
tijd later is overleden.
Donderdag zou de familie Horst, wo
nende te Hazerswoude, per auto naar
Zwammerdam gaan. Een melkauto, waar
mee de familie tot Zwammerdam zou
mogen meerijden, stond reeds te wachten,
zoodat de moeder, die zes kinderen bij
zich had, eenige haast maakte. Een der
kinderen, een 5-jarig jongentje, die zich
bij zijn moeder wilde voegen, kwam plot
seling achter den melkwagen vandaan,
juist toen een auto uit den Haag pas
seerde. Het ventje werd tegen de straat
geslagen en was op slag dood.
„KONIJNENVISSCHERS".
Nauwelijks had Woensdag jl. het ver
meende drama van drie vermiste „hen
gelaars" uit de Jordaan te Amsterdam
zijn ontknooping gevonden in het politie
bureau te Arnhem, toen de hoofdstede
lijke politie van het bureau Marnixstraat
de opsporing verzocht van twee Jordaners,
vader en zoon, die Dinsdagmiddag om
twee uur de hoofdstad per fiets hadden
verlaten en sindsdien niet meer in hun
woningen waren teruggekeerd. Aan de
achterblijvenden hadden zij meegedeeld
te Halfweg te gaan visschen.
Gisterenmorgen is aan alle veronder
stellingen omtrent het lot van de beide
mannen een einde gemaakt door het aan
de politie verstrekte bericht, dat zij zich
in goeden welstand bevinden, doch dat
hun vrijheid aan banden was,gelegd,
omdat zij zich hadden schuldig gemaakt
aan het stelen van konijnen onder Halfweg
DOOR EEN TRACTOR AANGEREDEN
EN GEDOOD.
Donderdagmiddag werd in de gemeente
's Hertogenbosch op den secundairen weg
naast den hoofdweg naar Nijmegen de
venter Hupkens, die zich ter plaatse met
een hittekar bevond, ingehaald door een
tractor met aanhangwagen van de kennis
exploitatie Kunkels. H. werd onder den
wagen getrokken en liep dusdanige ver
wondingen op, dat hij onmiddellijk is
overleden.
DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Gisterenmorgen is het vijfjarig zoontje
van den heer van der Horst uit Koude
kerk op den Rijksstraatweg onder Ha
zerswoude door een uit de richting Leiden
komende auto aangereden en gedood.
Waarnemingen voor zwaartekrachts-
onderzoek.
Het ligt in het voornemen Hr. Ms.
K. XVIII in November naar Ned.-Indië
uit te zenden, via Kaap de Goede Hoop.
Voor deze reis is het volgende reisplan
vastgesteld: men doet de volgende havens
aan: Funchal, St. Vincent, Dakar, Per-
r.ambuco, Rio de Janeiro, Tristan da
Gunha, Kaapstad, Durban, Mauritius,
Fremantle. Half April denkt men te
Soerabaja te zijn.
Deze reisroute is mede gekozen ten
einde prof. dr. F. A. Vening Meines?, als
lid van de rijkscommissie voor jgraad-
meting en waterpassing, in de gelegenheid
te stellen, waarnemingen voor zwaarte-
krachtsonderzoek ook op dit traject te
verrichten.
In herinnering wordt gebracht, dat de
hoogleeraar reeds in 1923 met deze waar
nemingen aan boord van Hr. Ms. K II
begon tjjdens de uitreis van deze boot
naar Ned.-Indië via het Kanaal van Suez
en in 1925 aan boord van Hr. Ms. K XI
gedurende de uitreis tot Port-Said, deze
waarnemingen voortzette. Daarna maakte
hij in 1926 met hetzelfde doel de uitreis
van Hr. Ms. K XIII door het Panama
kanaal mede, verrichtte in Ned.-Indië een
zeer groot aantal waarnemingen aan boord
van dienzelfden bodem en maakte in 1932
nog een tocht met Hr. Ms. O 13 in den
Atlantischen Oceaan, eveneens met het
zelfde doel. (Nw. Rott. Crt.s
Loopt dit jaar nog van stapel.
Naar de „Telegr." verneemt zal de
nieuwe kruiser „De Ruyter", iri aanbouw
bij Wilton-Fyenoord te Rotterdam, in
October of November worden te water
gelaten. Deze kruiser is bestemd voor
Nederlandsch-Indië, ter versterking van
de „Java" en „Sumatra".
Onze derde kruiser is kleiner dan zijn
voorgangers, nl. plm. 5000 ton, in plaats
van ruim 6600 ton. De bewapening is
ook zwakker, nl. zeven kanonnen in plaats
van tien van 15 cM., evenwel zijn deze
bij de „De Ruyter" modern opgesteld in
de lengte-as van het schip. Op het ach-
schip staan twee dubbeltorens en op het
voorschip één dubbeltoren met in enkele
opstelling achter en boven nog één kanon
van 15 cm. Alle zeven kanonnen kunnen
op zij vuren. Als batterij voor luchtafweer
komen er tien zware mitrailleurs. De
kruiser krijgt twee vliegmachines; en een
catapult. De snelheid zal 32 mijl bedragen.
Over de grootte en bewapening vin
dezen nieuwen kruiser is destijds veel te
doen geweest. Na de 10.000 Washington-
kruiser met 20 cM. kanonnen is thans
evenwel ook bij de groote marines een
streven kleinere kruisers te bouwen met
15 cM. kanonnen. In Engeland is er
dezer dagen een te water gelaten. ,met
zes kanonnen van 15 cM.
De nieuwste Britsche kruisers hebben
acht kanonen van 15 cM., zoo pok van
ItaliëFrankrijk bouwt er met négen en
Japan met 15 kanonnen.
In elk geval beteekent de „De Ruyter"
een versterking van ons eskader in Indië,
dat het volgend jaar ook aangevuld wordt
met drie nieuwe onderzeebooten. Op het
oogenblik zijn er twee kruisers, zes tor-
pedobootjagers, twaalf onderzeebooten,
verder enkele flottieljevaartuigen, torpe-
domotorbooten, mijnenleggers en klein
materieel dat gedeeltelijk in dienst is.
De naam „De Ruyter" is meermalen
door oorlogsschepen gedragen, al is het
met tusschenruimten. Er is een pantser
schip „De Ruyter" geweest en ook een
torpedobootjager, die onlangs herdoopt
is in „Van Ghent".
I 'f
OVERPLAATSINGEN.
29 Aug. '34: Sergt-hofmr. A. C. W. v. d. Ent,
van W.s. W.oord naar het Koninklijk Instituut
voor de Marine.
30 Aug.: Bootsman H. B. Meurs, als voren.
24 Aug.: Sergt.-telegr. W. P. T. Münze van de
Kaz. voor den Onderzeedienst naar den Radio
dienst der Marine te Amsterdam.
3 Sept. Sergt. der mars. W. van Nek, van W.s.
W.oord te werk gesteld bij het Zwembassin op de
Rijkswerf te W.oord.
Ondervolgende schepelingen zijn aangewezen om
met het op 5 September 1934 van Amsterdam ver
trekkend m.s. „Marnix v. St. Aldegondè" naar
Ned-Indië te worden overgevoerd, onder Wevcl van
den luit. t. z. 2e kl. J. A. Vink.
Opperschipper T. P. A. M. Kabel, adj.-01id.0ff.ma-
chinist A. M. Havers, bootsman W. Blpasse, id.
G. J. van Dort, id. H. Jobse, id. H. v. id. Meer,
id. D. Prins, id. C. N. de Rijk, sergt.-telegr. J. J.
Sanders, maj.-macht. J. Eekhart, id. J. A. Ie Grand,
id. J. Pool, id. C. Roelofse, Sergt.-timmeröian J. v.
Hoek, maj.-monteur A. W. Kroon, sergti-vliegtg.-
mkr (M.) D. G. F. Bovendorp, sergt.-bottelier J.
J. Mes, sergt.-ziekenverpl. J. N. v. d. Bijl, id. C.
Koningstein. sergt. d. mars. H. Zaalberg, kwartier
meester J Burgmeijer, id. G. van Leeuwen, id. K.
Rog, matr. Ie kl. S. W. Groot, id. C. Gunthardt.
mar. 2e kl. H. C. de Groot. ld. M. de Groot, korp.-
konstabel G. Verwocrt, matr.-konst. H. Ji Erkens,
id. C. Sluiter, seinersmaat O. J. Weijer. korp.-tor-
pedomnker J. J. Bol, korp.-timmerman T.1J. A. de
Vries, korporaal-monteur W. J. C. Mijnders, korp-
vliegtgmkr. (H.) C. Noot, korp.-bottelier H. J. C.
Keulemans, korp.-schrijver C. J. Wassenaar, korp.-
hofmeestcr R. B. v. d. Borden, korp.-kok P. J. de
Witte, kleermaker C. Buter, mar. Ie kl. C. Arnol-
dus id. A. C. van Beest, id. J. van Ek, id. J Ites,
id. W. C. Kolmans, id. J. H. Nieuwenhuis, id. J.
L. Peeks, id. M. G. v. Uggelen, id. J. H. Vos
meer, mar. 3e kl. M. v. Belzen. id. J. G. Bols, id.
M. B. v. Buren, id. A. J. v. Eenennaam, id. van
Gaaien, id. H. D. v. d. Graaff, id. W. P. Ingelse,
id. P. C. Mul, id. J. P. M. de Mulder, id. J. Re-
mijnse, id. J. E. G. Wallast, pijper le kl. F. Kuij-
pers.
Ondervolgende schepelingen zijn aangewezen
om met het op 7 Sept. 1934 van Amsterdam ver
trekkend mailschip „Simon Bolivar" naar West-
Indië (Curatao) te worden overgevoerd.
Sergt. d. mars. M. H. Godding (transp.cdt.),
mar. le kl. G. Klopmeijer, id. A. C. Verstraate.
Ondervolgende schepelingen zijn 7 Aug. 1934
per m.s. „Slamat" uit O.-I. in Nederland terugge
keerd:
Maj.-machinist H. J. v. d. Burg, sergt.-torpmr.
J. Swint, korp.-vliegtmkr. (M.) L. Klok, id. T. v.
d. Meulen, korp.-macht. P. van Belzen, id. F. B.
Sloof, stoker-olieman J. Baas, id. F. Boomsma. ma
troos 1e, kL P. H. Dreessen, id. J. B. Kersten, id.
H. T. G. A. Rutten, id. A. A. van der Veer, id.
P. C. Versteeg, matr. 2e kl. T. Bouwhuis, id.
Dekker, id. S. Kok, id. A. Oppenhuizen, id. M.
Wolthaus, tamboer 3e kl. J. L. F. WillemSen.
Ondervolgende officieren en schepelingen zijn
aangewezen om, behoudens onvoorziene omstandig
heden, naar Nederland terug te keeren:
Kapiteoin ter zee D. Scalonge 28 Aug. '34 per
m.s. „Sibajak", van Tj.-Priok.
Off. M.S.D. le kl. J. C. v. Pappelendam 15
Aug. '34 per m.s. „J. de Witt" van Tj. Priok.
Met hetzelfde schip repatrieeren Luit. t. z. 2e kl.
Bn. H. A. R. van Lawick, id. J. W. Caspers, ld.
S. H. Rosier, id. E. J. Gallas.
Opper-schipper L. L. Verhage 25 Juli 1934 per
m.s. „M. v. St. Aldegonde" van Tj. Priok.
Matr.-kok W. v. d. Struijs 1 Aug. '34 per m.s.
„Dempo" van Tj.-Priok.
Matroos le kl. J. B. Boeren 1 Aug. als voren.
Luit. t. z. 2e kl. A. G. den Boesterd 22 Aug. '34
per m.s. „Sibajak" van Tj. Priok.; id. Th. Brun-
sting, als voren, id. C. F. Amsterdam, als voren,
id. D. J. v. Doorninck A.Azn., als voren. id. W. C.
Wernink 1 Aug. '34 per m.s. „Dempo" van Tj.
Priok.
De aanwijzing voor thuisvaren van den matroos
2e kl. A. W. Abrahamsen op 25 Juli '34 per m.s.
„Marnix van St. Aldegonde", is ingetrokken.
Met ontslag uit den Zeedienst:
1 Sept. '34, Schipper C. van Stiphout
5 Oct. Adj.-ond.off.-macht. A. J. Opmeer.
1 Oct. Opper-konstabel J. Rottier.
1 Sept. sergt.-maj. der mars. J, F. Franken.
16 Aug. korpl.-macht. J. P. Arents.
26 Sept. korp.-konst. P. Mak.
28 Aug. korp.-konst. J. N. v. d. Bogaard.
28 Aug. matr. le kl. H. J. Mathlener.
28 Aug. stoker-olieman L. P. F. Goossens,
17 Oct. id. J. Baas.
22 Aug. sergt.-vliegt.mkr. (M.) H. J. J. Claes-
Bevordering:
13 Febr.: Bootsman G. T. Huet tot schipper.
1 Juli korp.-vlieger J. F. Rijkhof, tot sergeant
vlieger.
dd. korp.-vlieger J. P. J. Bielfeldt tot sergeant
vlieger.
dd. Stoker-olieman D. Commelin tot korporaal
machinist.
dd. Seinersmaat J. W. Klijn, tot korp.-telegrafist
dd. Matroos-hofmr. B. de Boer, tot korp. -hofm.
1 Aug. Matr. le kl. P. v. d. Schans, tot kwart.-
meester.
dd. Torp.-maker le kl. J. T. Franken, tot korp.-
torp.maker.
Per 1 Aug. werden de volgende leerl.-torpedo-
makers bevorderd tot korp.-torpedomakers:
N. A. Snel, J. Ewalt, P. Stam, G. Jongepier, P.
Drewes, J. H. A. Schrijver, P. J. Ursem, J. J. A.
Cadot, J. de Kok, J. K. J. van Ham, J. F. Steindel,
A. Vermaat,
4 Aug. Korpl.-torpedomkr. P. W. Bom, tot ser
geant-torpedomaker.
10 Aug. korp.z.verpl. S. P. A. Groot, tót sergt.-
ziekenverpleger.
Het wedstrijdprogramma voor
onze K.N.V.B.'ers.
16 September, dus over een maand, vangt de
competitie voor het seizoen 1934'35 aan en
reeds publicerde de „Sportkroniek" o.m. het pro
gramma voor onze beide K.N.V.B.-ers.
Blijkbaar wordt geen 10e club meer in de 3e
klasse A ondergebracht; bij een volledig program
ma voor deze afdeeling is steeds één club vrij
(b.v. Helder op den eersten competitie-Zondag).
Voorts is de datum voor de eerste officieele ont
moeting tusschen beide plaatselijke rivalen ook
bekend, d.i. 23 September, den tweeden competitie-
Zondag. H.R.C. heeft dan 1 wedstrijd (tegen
Zaandijk) achter den rug. Helder nog géén wed
strijd.
Wij laten hier het programma voor H.R.C. I
en II en Helder I en II en de clubs uit de omgeving
gedurende de eerste 6 weken volgen; wellicht ver
dient het aanbeveling ze uit te knippen.
3e KLASSE A.
16 September;
HRCZaandijk.
Alkmaarsche BoysVolewijckers.
HollandiaMeteoor.
KWAssendelft.
23 September
Helder—HRC.
MeteoorAlkm. Boys.
ZaandijkHollandia.
VolewijckersKW.
30 September:
HRCAssendelft.
HollandiaHelder.
MeteoorVolewijckers.
Alkm. BoysZaandijk.
7 October:
HelderAlkm. Boys.
VKV—HRC.
ZaandijkMeteoor.
AssendelftHollandia.
14 October:
MeteoorHelder.
ZaandijkV olewijekers.
Alkm. BoysAssendelft.
HollandiaKW.
21 October:
Helder-Zaandijk.
VolewijckersHRC.
AssendelftMeteoor.
KW-Alkm. Boys.
Het programma voor Texel N. Niedorp. B.K.C..
Schagen «d.
VIERDE KLASSE A.
16 September:
AlkmaarDTS
VroneBKC.
AndijkSchagen.
SuccesTexel.
23 September:
BKCAlkmaar.
SchagenN. Niedorp.
TexelAndijk.
DTSSucces.
30 September:
BKC—DTS.
VroneSchagen.
N. NiedorpTexel.
AndijkSucces.
7 October:
SchagenAlkmaar.
TexelVrone.
SuccesN. Niedorp.
DTSAndijk.
14 October:
BKCSchagen.
AlkmaarT exel.
VroneSucces.
N. Niedorf)Andijk.
21 October:
Texel—BKC.
SuccesAlkmaar.
AndijkVrone.
DTS-N. Niedorp.
RES. 2e KLASSE A (Afd. HRC II).
16 September:
TOG 2—HRC 2.
VSV 2—WA 2.
West-Frisia 2KFC 2.
WFC 2—WMS 2.
23 September.
HRC 2Alcm. Victrix 2.
KFC 2—VSV 2.
Ajax 3West-Frisia 2.
WMS 2—TOG 2
WA 2—WFC 2.
30 September:
West-Frisia 2HRC 2.
TOG 2—WFC 2.
KFC 2—WA 2.
VSV 2—Ajax 3.
7 October:
HRC 2—VSV 2.
Ajax 3—KFC 2.
WMS 2—West-Frisia 2.
WFC 2Alcm. Victrix 2.
WA 2—TOG 2.
14 October:
KFC 2—HRC 2.
Ajax 3—WA 2.
VSV 2—WMS 2.
West-Frisia 2—WFC 2.
21 October:
HRC 2—Ajax 3.
WMS 2—KFC 2.
WFC 2—VSV 2.
TOG 2West-Frisia i.
WA 2Alcm. Victrix 2.
RES. 3e KLASSE A. (Afd. Helder 11)
16 September:
Helder 2—QSC 2.
Assendelft 2Hollandia 2.
Kennemers 2ZW 2.
ZFC 3Alcm. Victrix 3.
23 September:
Alcm. Victrix' 3Helder 2.
ZW 2Assendelft 2.
QSC 2Kennemers 2.
Hollandia 2—WFC 3.
30 September:
ZW 2Hollandia 2.
Assendelft 2QSC 2.
Kennemers 2—Alcm. Victrix
ZFC 3—WFC 3.
7 October:
WFC 3—Helder 2.
QSC 2—ZW 2.
Alcm. Victrix 3Assendeift
Hollandia 2ZFC 3.
14 October:
Helder 2—ZFC 3.
QSC 2Hollandia 2.
ZW 2Alcm. Victrix 3.
Kennemers 2WFC 3
21 October:
Hollandia 2Helder 2.
Alm. Victrix 3Q.S.C. 2.
ZFC 3Kennemers 2.
WFC 3Assendelft 2.
H.R-C.-nieuws.
H.R.C. I—W.-FRISIA 1.
Aanvang half drie. ferrein Tuindorp.
Morgen spelen de Racers een oefenwedstrijd
tegen de bekende Enkhuizer tweede klassers,
het sterke West-Frisia.
Daar West-Frisia evenals altijd ook nu met'
het competitie-elftal komt, zullen de Racers op
hevigen tegenstand kunnen rekenen, en zullen
zij zich dan ook tot nte uiterste moeten geven
om zich niet alleen de sterke tegenstanders van
het lijf te houden, doch tevens om te trachten
in deze ontmoeting te toonen, dat het spel in
derdaad vooruit gegaan is in vergelijking met
Het vorige seizoen. Vooral de voorhoede moet
in deze ontmoeting toonen dat zij tegen een
krachtige achterhoede als die van de Wcst-
1'riSianen doelpunten kan maken.
H.R.C.-COMB.—WATERVOGELS.
Aanvang 10 uur.
Een procf-elftal van spelers, die waarschijn
lijk voor het 3e in aanmerking zullen komen,
speelt s morgens om 10 uur op het Tuindorp
tegen het ie elftal der Watervogels.
Ook deze ontmoeting zal dienen 0111 diverse
spelers onder de loupe te nemen. Laat ieder
dus zijn best doen.
B.K.C. II—H.R.C. IV (Nederlaagwedstrijd).
Aanvang 2 uur Terrein B.K.C.
HRC 4 reist morgen naar „den Polder" om
deel te nemen aan de door BKC voor haar 2e
.elftal uitgeschreven nedcrlaagwedstrijden. Dit
belooft voor het 4e een nuttige oefenpartij te
worden. 1
Het elftal vertrekt per auto om li uur 45
vanaf het clublokaal.
Helder-nieuws.
DE KOOY 1—HELDER 1.
Een aardig uitstapje wordt morgen gemaakt
naar Joure in Friesland, alwaar de bekende Noor
delijke tweede klasser De Kooy haar domocil, heeft
Het geldt een revanche-wedstrijd, daar zooals men
ich herinnert, Helder enkele weken geleden de
2e klasse kampioenen met liefst 6—2 wist te klop-
peo. De Noorderlingen waren toen geheel v
Zl) spraken direct na den wedstrijd al 'ft
vanche, en wel op eigen terrein. Helder
tige geen goed. Welnu, morgen krijgen
vanch, en wel op eigen terrein. Helder V re*
ongetwijfeld zwaarder te verantwoorden k h?t
temeer daar nog niet geheel volledig kan ")9en"
uitgekomen. Maar toch verwachten we l 0h
stig resultaat; het elftal lijkt ons nog sterk ,9Un"
om door een kleine zege de Westelijke nUd
tie te bevestigen. PretaH
Met den reiswagen van de fa. Koningsbru
vertrekt het gezelschap van 36 man mor(|c
9 uur vanaf het clublokaal, Koningstraat Cn®
Het elftal komt hoogstwaarschijnlijk ,1.
in het veld: 'S Vol9«
Mulder.
Kluft Evers
L. Trap Kies. ewetter B. de Boer
Spigt Veen Bak H. de Boer Codschaji
Texel-nieuws
Morgen spelen twee elftallen van de
Te
ein i
Texel
De competitie van den K.N.V.B. vangt aan i§
pt. a.s., Texel 1 krijgt direct een zwaren wivri
club Atlas uit Den Helder op 't sportterrci
Den Biirg, n.1. Texel 2 tegen Atlas 1 en
3 tegen Atlas 2
Sept
strijd, dien dag moet men n.1. spelen •- a
Succes 1.
aren wed«j
'eiteij
Succes-nieuws
Zondag 19 Augustus a.s. ge enthuiswedstrifc
den. Uit gaan: Succes 2 naar Flevo 1 (Mi)J
denmecr) en Succes 4 naar Flevo 2 (Midderf*
meer).
ZWEMMEN
HOLLANDSCHE SUCCESSEN
TE MAAGDENBURG. 1
Onze dames doen van zich spreken! Op de ÏOJ
M. vrije slag waren Willy den Ouden en Rij
Mastenbroek verre superieur er. thans op de 13qj
M. rugslag blijkt hetzelfde. Op dit nummer wordf
ons land vertegenwoordigd door de dames Over*
sloot en Mastenbroek. Beiden wonnen hun se rij
op gemakkelijke wijze: Mastenbroek sloeg in df
hare de Europeesche recordhoudster Miss Haii'i
ding.
1/lej. Mastenbroek Furcpcescljj
kampioene 1C0 meter rug.
Hetgeen verwacht is, is geschied: een Neder«t
landsche zwemster is Europeesch kampioene op d*l
100 Meter rug geworden. Het is me; Riek Masten*
broek, dié den titel in de wacht sleepte na har*
den strijd met de Duitsche Frl. Ahrend. Haar tijd'
was: 1 min. 20.3 sec.; 2. Ahrend 1 min. 20.4 sec.p
3. Oversloot 1 min. 22.2 sec.
Hiermede zijn onze kansen op den Brn-' 'eer
er weer iets beter op geworden!
Bij het rugzwemmen der heeren startte in eetl.
der series nog onze landgenoot Scheffer. Hoewel
hij voor Holland een fraaien tijd maakte 1 min,
14.4 sec.), werd hij slechts vierde en derhrive nie(
in de finale geplaatst.
Onze polo-ploeg bracht het ei sleclitcr ar; dank
zij een 42 nederlaag tegen Frankrijk, werd zij'
zelfs geheel uitgeschakeld Het spel in deze laat*
ste ontmoeting was echter al veel beter dan dat
wat in de vorige matches gedemonstreerd werd,1
Zoo kan deze toer naar Maagdcburq toch zijn'
nut hebben afgeworpen.
MOTORSPORT
DE FINALE 100 K.M. ACHTER MOTORENk
In de eerste serie van het wereldkampioenschap;
voor stayers startte de Nederlandsche kampioen^'
Leddy, o.m. met Metze, Paillard en Rousse.
Leddy heeft er van gemaakt, wat hij er van
maken kon: hij stre.ed zooals hij dat kan. Lang
had hij een kans op de derde plaats en zoodoend:1
plaatsing in de finale, maar tegen het einde werdj
hij vermoeid. Hij eindigde evenwel nog eervol op
de vierde plaats. Winnaar in deze serie werd dé
Duitscher Metze. Paillard moest opgeven.
Ook de jonge Snoek werd niet geplaatst, zoo»
dat de finale 100 K.M, achter motoren zondcf
Hollandsche deelnemers verreden wordt.
ATHLETIEK
NEDERLANDCHE KAMPIOENSCHAPPEN^
Heden en morgen worden op de sintelbaan bij hel
Olympiadeplein in Amsterdam de NederlandscM
kampioenschappen athletiek verwerkt. Alle nuir
mers zijn uitstekend bezet; wellicht dat er ee
record sneuvelt.
HENGELSPORTLIEFHEBBERS.
Degenen, die iets voelen vooi een op te rich«
ten hengelspörtvereeniging, verwijzen wij naar d®
advertentie, voorkomende in dit nummer.
P.V. „HOLLANDS NOORDPUNT".
Bovengenoemde vèreeniging hield j.1. Zondag
haar vierde concours voor jonge duiven vanaf
Neufvilles (Belgie), afstand 275 km. De vogels
werden om 7.30 in vrijheid gesteld met Z.W,
wind, bij aankomst was de wind West, met ie'S
aan den Zuidelijken kant. De eerste vogel werd
getoond om 10.57.13 uur, de laatste prijsvliegen-
de duif om 11.15 uur. De vogels kwamen crg(
ongeregedl aan wat zijn oorzaak vond dat het'
in het Zuiden regende.
De prijzen werden verdiend als volgt;
A. Felkers ie, 17e, 20e prijs, 40 punten; E.
Scholten 2e, 3e, 12c prijs, 61 punten; Gebr,
Buis 4e, 5e, 7e prijs, 62 punten.; J Riemcrs 6c,
9e, 13c prijs, 50 punten; R. Mulder, 8e, 11e, 16e
Pr'is> 43 punten; J. v. Riel 10e, 14e, 24e prijs, 3°
punten; P. v. 't Hert 15e, 19e, 22e prijs. 22
punten; J Nebbeling 18e, 215e prijs, 9 punten,
II. Prins 21c, 23e prijs, 8 punten.
De stand van het kampioenschap jonge dut*
ven is als volgt:
Gebr. Buis 270 pnt., A, Felkers 184 P111-,
Scholten 183 pnt.; J. Riemersr 164 pntR-
Mulder 158 pnt., J. v. Steiri 103 pnt.. P- v-
Hert 65 pnt., J. v. Riel 60 pnt.. M. v. Dijk 39
pnt., J. M: Peters 21 pnt., H J. Bok 20 pnt.,,
J. Nebbelirlg 17 pnt., H. Prins 16 pni.
PO8TDU1VENSP0R 1
,1e
paf
Bij de wedvlucht voor jonge dutven »an
vereeniging „Altijd Verder", gehouden vans
Neuville, afstand 274 km, werd 0111 7 n- 3° In
lost. De eerste duif is om to tl. 45 m. sft'
constateerd, de laatste pin n uur.
Prijzen behaalden G de Loc r, 3, 5 e"
W. Blaauboer 2 cn 6; N. Spigt 4. 16, e»
G v. d. Berg 7 en 9; K. Verver 8 ei» F-
Blaauboer n en 19; P. de Vries 12, 13 cn 1F
Haven van Nieuwediep-
17 Aug. 1934.
Aangekomen van Wieringcn iner licsteniniiPff
R dam de motorschoener „Kranten»'