RUSSBSCHE REISERVARINGEN WSMOOP IPof wilt 11 Imnl i I i Bakfietsen BINNENLAND 1 Dankbetuigings-^ m kaarten V i V Drukkerij de Boer* BUITENLAND tweede blad De muiterij bij de Kon. Marine in Indië. 1933. De uitvaart van Dr. H. P- Berlage 'n Lichtstraal bij KINKHOEST Hoest- Grisp -Bronchitis -Asthma Stichting Nationaal Luchtvaartfonds. De handelsbetrekkingen met Japan. Verkiezingspropaganda in Duitschland. HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1 934. tenige grepen uit een algemeen economisch overzicht Een maand reizen in Rusland geeft den be zoeker nog maar een bescheiden indruk van wat ginds in Oost-Europa te zien is. Aan af standen ben ik gewend geraakt sinds „Rijst- vogel" en „Havik" mij langs de luchtlijn naar onze overzeesche gewesten heen en weer brachten, maar men kan, in Rusland rond trekkend, zich nauwelijks voorstellen niet buiten de landsgrenzen te zijn geweest. Rus land, neen, men moet over de Unie van So cialistische Sovjet Republieken (U.S.S.R.) spreken met Moskou als middelpunt van Groot-Rusland en Tiflis als centrum van Trans-Kaukasië, elk voor zich een socialis tische Federatie van Sovjet Republieken (S. F. S. R-L Daaromheen groepeeren zich dan weder de onafhankelijke Socialistische Sovjet Republieken (S. S. R.): Wit-Rusland met Minsk, Oekraine met Kiev, Oezbek met Sa- markand als centra en tenslotte Toerkestan met Tasjkent. Trans Kaukasië is weer onder verdeeld in de onafhankelijke republieken Azerbeidsjan met Bakoe, Georgië met Tiflis cn Armenië met Erivan als hoofdplaatsen. Daarmede is de onderverdeeling allerminst volledig opgesomd, doch ten einde een zoo veel mogelijk duidelijk en beknopt overzicht te krijgen beperk ik mij wat dit betreft tot het bovenstaande. De „Sojus Sozialistitscheskich Sowetskich Respublik", van de Baltische Zee tot aan den Stillen Oceaan, beslaat één zesde gedeelte der aardoppervlakte. Polen, Letland, Litauen, Est land en Finland vormen de Westelijke buren. In het Zuiden en Zuid-Oosten liggen Turkije, Perzië, Afghanistan, China, Mongolië, Mand- sjoerije en Japan. In het Zuid-Westen ligt Roemenië. De landgrenzen van Rusland zijn ongeveer 20.000, de zeegrenzen 45.000 km lang. Alleen de oppervlakte van het Britsche rijk is grooter dan van Rusland. Bevolkingsgroepen. Een groote verscheidenheid van volkeren bewoont dit onmetelijke rijk. Blijkens de volkstelling van 1926 waren er 41 verschil lende groepen met elk meer dan 100.000 ver tegenwoordigers. Voorts nog een 11-tal met elk tusschen de 50 en 100.000 representanten en een 36-tal met elk tusschen 10 en 50.000 vertegenwoordigers. Niet minder dan 319.255 inwoners konden niet bij deze groepen wor den ingedeeld, terwijl 390.385 buitenlanders er een woonplaats vonden. Onder de laatstge noemde groep bevonden zich ruim 92.000 Per zen, 85.000 Japanners, 81.000 Chineezen, 45.900 Grieken, ruim 10.000 Polen, voorts Duitschers, Oostenrijkers enz. De kern der bevolking wordt gevormd door de Wit-Rus- sen, die zich vanuit het centrum van Rusland over het rijk hebben verspreid. In 1926 vorm den zij ruim 43 procent van de bevolking der Sovjet-Unie. Ten Zuiden van de lijn Lenin- grad-Kazan ligt het gebied met de grootste bevolkingsdichtheid, n.1. 3040 inwoners per vierkante km. Dit gebied wordt in het Wes ten door de Wolga, in het Zuiden door de Don begrensd. Enkele gedeelten, zooals het industriegebied om Moskou en om Leningrad, zoomede het noordelijk gedeelte der Oekraine hebben een grooter bevolkingsdichtheid. Het steppengebied ten Oosten der Kaspische Zee is het dunst bevolkt. Ter vergelijking van dit cijfer herinner ik er aan, dat de bevolkings dichtheid van Java en Madoera 250, van Su- matra 12, van Borneo 3, van Celebes 8 en van Nieuw-Guinea 0.5 bedraagt. De bevolking behoort tot twee rassen, het Blanke of Kaukasische en het Mongoolsche ras. Het eerste is te verdeelen in Indo-Ger manen en Germanen. Van de Indo-Germanen zijn de slaven het talrijkst. Deze kunnen onderverdeeld worden in Groot-Russen (speciaal in het Wolga- en boven Dongebied), Klein-Russen of Oekrai- ners (in het bijzonder in de Oekraine en in het Westen tot de Karpaten), zoomede de Wit-Russen (op de grenzen van Polen en Li tauen). Onder de Germanen nemen de Duit schers een eerste plaats in. Hun aantal is groot in de mijnbouwstreken van het Oeral- gebergte. Tot het Blanke ras behooren ook de Semieten, die vooral in het Zuid-Westen sterk vertegenwoordigd zijn. Het Mongool sche ras wordt gevormd door Samojeden en Lappen in het N.W. en N.O.-gebied, de Kal- mukken in de omgeving der Kaspische Zee, de Kirgiezen bij de Kaspische Zee en ten Oosten van den Wolgamond en de Tartaren |n het Kama-gebied. Deze gemengde bevol king is eenerzijds een gevolg van de uitge breide woonruimte, maar anderzijds van het feit, dat Rusland een doorgangsland is tus schen Azië en West-Europa. t ^°'9ens de laatste gegevens (Prawda 27 Juli 1933) telde de Sovjet-Unie 190 nationa liteiten, waarvan enkele groepen zeer weinig vertegenwoordigers telden, zooals de Gagau- sen, de Wodas, de Sajaten, de Zwarte Tar- aren enz. Het aantal Nederlanders wordt op ca. 1500 gesteld. Middelen van bestaan. De aanwezigheid van grondstoffen van al- erhande aard, de ca. 100 millioen ha der beste celaarde, gevoegd bij de omstandigheid, dat vrijwel alle klimaten in dit rijk zijn te vinden, vormen onbegrensde mogelijkheden. Dat deze iet, of op onvoldoende wijze zijn benut, blij- Ve hier onbesproken. De landbouw en de veeteelt hebben zich vooral ontwikkeld op het vergangsgebied van de wouden en steppen. s-r'>gt het gebied der Zwarte Aarde, be- aande uit humus, föss en verweerd ge- cente. Hoe zuidelijker men komt des te min- er v/°rdt de kwaliteit van den grond, als gevo.g van de veelal heerschende droogte. oor de revolutie van 1917 overheerschte het yroot-grondbezit. Daarna heeft men hieraan b 6Cn einc'e ge™aakt. In 1931 waren -U procent der landbouwbedrijven met c Pr°cent der oppervlakte van het rijk in Wo *\ct'eve bedrijven omgezet. De veeteelt t gewoonlijk gecombineerd met het land- merk Cdni^ "^geoefend. West-Rusland ken- u 2'ch door het rundveebedrijf, evenals en won- en Wolgagebied, Noord-Kaukasië 5^ est-Siberië. In de Kaspische en Ponti- tje'e st,ePPen vindt men de paardenfokkerij en hondcf' V3n ^camee'en' geiten, rendieren en T» o en, Ruiden van de moerassige hoogvenen genen a s)welke in het hooge Noorden lig- De r°/,i men Pe'srijke tvoudgebied aan. Ra naa3jw°uden reiken tot de lijn, Leningrad- VolkT*^"j^renburg. Dit gebied is zeer dun be hoor exPl°itatie is nog primitief. De Producten zijn hout en pelzen. In hoofd zaak van beren, vossen, wolven, marters en hermelijnen. Het loofwoudengebied ligt bin nen de lijn Leningrad-Kazan-Charkow-Kiew- Lemberg. De bevolking is hier zeer dun ge zaaid. Geleidelijk aan begint het cultuurland zich uit te breiden, zoodat naast hout, koren, vlas en boter geproduceerd worden. De pefro/eumproductie der Sovjet-Unie be droeg in 1930 circa 8.8 procent der wereld productie. Ter weerszijden van het Kaukasus- gebergte liggen rijke petroleumgebieden. Bij Bakoe ligt het oudste gebied en voorts bij Tiflis en Grozny aan de Noordzijde. Rusland is na de Vereenigde Staten van Noord-Ame- rika en Mexico het voornaamste petroleum- gebied. Uitgestrekte mijngebieden liggen in het Oeralgebergte met Sverdlovak (Jekaterinen- middengedeelte aan de Oostzijde van het burg) als centrum. Ijzer, koper. goud. platina en edelgesteenten vormen er de hoofdpro ducten. Het Duitsche element overheerscht in dit gebied. Rijk aan ijzerertsen is ook het Donetz-plateau, waar de Dnjepr en de Don, met hunne typische versnellingen, doorheen stroomen. Naast ijzererts nemen mangaanerts en kalizouten een belangrijke plaats in. In Eu- ropeesch Rusland wordt de voorraad ijzererts op 1600 millioen en in Aziatisch Rusland op 27 millioen ton geschat. Ongeveer 30 procent van de wereldproductie aan mangaanerts komt uit de Sovjet-Unie, waardoor dit land onder de produceerende landen de eerste plaats in neemt. Alhoewel de koperrijkdom zeer belang rijk is, is de productie in verhouding gering, evenals van lood en zink. De goudwinning is belangrijker. De productie van dit metaal be draagt ongeveer 4.4 procent der wereldpro ductie, waardoor Rusland de vierde plaats in neemt op de wereldlijst der produceerende landen. De bekendste vindplaatsen liggen in het Oeral- en Kaukasusgebergte, bij den mid denloop der Jenissei, in Oost-Siberië enz. Platina wordt ook in het Oeralgebergte ge wonnen, evenals kwikzilver. Laatstgenoemd product komt ook nog voor in het Donge bied, Siberië en Russisch Turkestan. Kolen mijnen liggen op het Donetz-plateau en in de randgebieden. De kolenvoorraad wordt op milliard ton geschat. Verkeerswegen. Voor een handelsverkeer zijn goede ver keerswegen van het grootste belang. Het grenzen aan zeeën beschouwt men daarbij als een voordeel voor een land. Voor Rusland is dat voordeel zeer betrekkelijk niettegenstaan de het aan een viertal zeeën grenst. Zoo is de Noordelijke IJszee maanden achtereen ontoe gankelijk door ijsgang, nog daargelaten, dat het ongunstige klimaat in Noord-Rusland niet bevorderlijk is voor een zich ontwikkelend verkeer. Ook de Oostzee heeft het euvel van het dichtvriezen, al is het voor korteren tijd. Ja, zelfs de Zwarte Zee vriest ook nog dicht. De Kaspische Zee is geen „zee" in de gewone beteekenis van het woord. Deze waterplas is een groot zoutmeer, hetwelk niet met de wer kelijke zeeën in verbinding staat. Zoo ziet men, dat de zeewegen-aan-de-buitenzijde van Europeesch Rusland groote bezwaren heb ben. Aan groote rivieren ontbreekt het dit land zeker niet. De Wolga, de grootste rivier van Europa, is echter allerminst een ideale ver keersweg. In de zomermaanden is de water stand door geringen regenval somtijds zeer laag, terwijl in de winterperiode het Wolga- verkeer maanden achtereen door ijsgang be lemmerd is. Ook in het voorjaar, wanneer de ijsmassa's smelten, is de Wolga niet goed be vaarbaar. Het stroomgebied der Wolga ligt in het belangrijke landbouwgebied, industrie gebied en het houtrijke gebied van Rusland en de beteekenis dezer rivier zou oneindig veel grooter zijn, indien niet - naast de reeds ge noemde bezwaren de uitmonding in een afgesloten watervlakte, de Kaspische Zee, plaats had. Aan deze groote bezwaren is te gemoetgekomen door het kanalennet van het Wolga-brongebied naar het Onega en Lado- ga Meer, waardoor een verbinding ontstond van de Wolga naar de Finsche golf. Reeds Peter de Groote nam tot het graven dezer ka nalen het initiatief. Leningrad (St. Peters burg), gesticht in 1703, had er zijn snelle op komst aan te danken. De beide groote stroomen Dnjepr en Don monden uit in de Zwarte Zee. Het vervoer op de binnenwateren heeft zich sterk ontwikkeld, al is de belemmering door vorst in de wintermaanden hoogst na- deelig. In het hooge Noorden vormen de ri vieren feitelijk de eenige gelegenheid voor verkeer over grooten afstand. De lengte der bevaarbare binnenwateren bedroeg in 1929 niet minder dan 68.365 km, waaronder de ka nalen een lengte hadden van 5464 km. De spoorwegverbindingen (bijna alle breed spoor, 1,524 m) van Noord naar Zuid zijn de lijnen: a. LeningradKiev—Odessa; b. Le ningrad—Murmansk; c. Moskou—Archangel; d. Moskou—Charkov—Sebastopol en e. Mos kou—Rostov—Bakoe. De belangrijkste spoor wegverbindingen van West naar Oost zijn: a. Leningrad Wologda Perm Siberië Wladiwostok; b. Sebezb (grens Letland) Moskou—Samara—Orenberg—Turkestan; d. Shepetovka Kiev Kursk - Saratov Uralsk. Aan het einde van 1928 bedroeg de lengte van het in gebruik zijnde spoorwegnet 77619 km. Dat beteekent 0.4 km op 100 vierkante km-oppervlakte. Het wegvervoer ondervindt op vele plaat sen moeilijkheden door gebrek aan goede wegbedekking, vooral in het Noorden van het land. Het luchtverkeer ontwikkelt zich krachtig en biedt een uitkomst voor moeilijk bereikbare gebieden. mogen sedert 16 Juli j.l. niet rrj^fifcop rijwiel- pade De regeering publiceert een regel' matig overzicht van de gebeur' tenissen op de vloot in begin WITBOEK VERSCHENEN. Ook zijn voor hen verboden wegen, welke uitsluitend openstaan voor motorrijtuigen en rijwielenen tenslotte: ze moeten een rem hebben. |NMwj LHJ Zoo juist is verschenen het Wit boek der Nederlandsche Regeering, dat een uitvoerig verslag geeft van de ongeregeldheden bij de Koninklijke Marine in Nederlandsch-Indië in het begin van 1933, welke haar hoogte punt bereikten in de muiterij aan boord van Hr. Ms. »De Zeven Provin ciën». Het eerste hoofdstuk behandelt de geschiedenis van de salariskorting, welke de onmiddellijke aanleiding tot die gebeurtenissen was, het tweede de ongeregeldheden in de vlootbasis Soerabaja. Daarop volgt het verslag van de muiterij, terwijl het vierde hoofdstuk een overzicht geeft van de aan de ongeregeldheden gewijde beraad slagingen in de beide Kamers der Staten-Generaal. De salariskorting. De salariskorting maakte deel uit van de bezuinigingsmaatregelen, waartoe het Nederlandsch-Indische gouvernement zich als gevolg van de economische crisis zag gedwongen. Bij twee voorafgaande salaris herzieningen, midden 1931 en begin 1932, was gebleken, dat deze bij het Europee- sche marinepersoneel groote onrust ver wekten, welke o.a. tot uiting kwam in de bladen der personeelsbonden, waarvan de hoofdbesturen in Nederland zetelden. Naast het Europeesch personeel diende op de vloot in Nederlandsch-Indië een belangrijk percentage lnlandsche schepe lingen, die in het algemeen weinig con tact hadden met hun Europeesche col lega's, doch in hun personeelsbonden gaarne hun voorbeeld volgden. Eind 1932 werd de korting op de sala rissen der Indische landsdienaren van 10 tot 17 °/o opgevoerd. Voor de toepas sing van een overeenkomstige korting op de bezoldiging van het marinepersoneel moest overleg worden gepleegd met de Nederlandsche Regeering; dit overleg was vóór het eind van dat jaar nog niet afgeloopen. Daarom werd aan het per soneel bekend gemaakt, datdebestaar.de korting voorloopig zou worden gehand- hrafd. Dit werd beschouwd als een bewijs, dat de Regeering was gezwicht voor den door de personeelsbonden uitgeoefenden drang. Toen op 26 Januari 1933 het bericht werd gepubliceerd, dat de korting op de bezoldiging van het Europeesche marine personeel in Indië werd verhoogd tot 14 °/0, steeg de onrust. Op Maandag 30 Januari volgde een uitgebreide collectieve dienstweigering van Europeesche korporaals en manschap pen aan boord van een aantal schepen en bij inrichtingen aan den wal; de marine autoriteiten hadden verschillende voor zorgsmaatregelen genomen en zich de steun van eenige compagniën landmacht militairen verzekerd. De dienstweigeraars konden, voor zoover zij volhardden, door eigen personeel worden gearresteerd. Bij deze dienstweigering waren slechts Europeesche korporaals en manschappen betrokken; de onderofficieren, die voor een deel in hun bonden aan de agitatie vooraf hadden deelgenomen, onthielden zich geheel van alle onkri.igstuchtelijke gedragingen. Dienzelfden dag werd bekend gemaakt, dat de korting op de salarissen der ln landsche schepelingen op 17 pet. zou worden gebracht, in overeenstemming met de korting voor de overige lands dienaren. Als gevolg daarvan weigerde een groot aantal lnlandsche schepelingen op 2 Febr. 1933 aan het werk te gaan. Zij konden zonder daadwerkelijk verzet worden ge arresteerd. De onlusten waren hiermede bedwon gen. Het aantal arrestanten bedroeg in totaal ongeveer 600. „De Zeven Provinciën". Hr. Ms. »De Zeven Provinciën» was begin Januari 1933 van Soerabaja ver trokken voor een reis rond Sumatra. De stemming aan boord werd door den com mandant goed geoordeeld, ook nadat de berichten over de verhoogde salariskor ting en de daarop gevolgde dienstwei gering der Europeanen waren bekend geworden. Naderhand is gebleken, dat na dit laatste bericht een gezamenlijke dienst weigering is beraamd, welke achterwege is gebleven, omdat blijkbaar de meesten de consequenties niet aandurfden. Het Witboek behandelt daarna uit voerig de bekende gebeurtenissen van 2 en 3 Februari 1933 bij Koetaradja en de muiterij, welke gebeurtenissen nog zeer onlangs in alle onderdeelen zijn be licht bij de behandeling van de zaken voor den Zeekrijgsraad. Daarna komt ter sprake de actie tegen de muiters. In den ochtend van 10 Februari be vond Hr. Ms. »De Zeven Provinciën» zich aan den Westelijken ingang van Straat Soerida. Nadat het eskader ten opzichte van het schip zijn positie had ingenomen, werd door het leidende vlieg tuig de sommatie afgegeven, waarbij voor de overgave lien minuten tijd werd gelaten. Op het derde sommatiesein werd requ gegeven. Op de brug van het muitende schip bevonden zich nagenoeg alle leiders der muiterij. Over het algemeen meenden zij, dat de sommatie slechts een intimidatie beteekende, en dat niet tot een ernstigen aanval zou worden overgegaan. Een der leiders liet nogmaals het. reeds meermalen uitgezonden telegram betreffende hun bedoelingen seinen, waaraan werd toe gevoegd: »Ons niet hinderen». Twaalf minuten na het laatste sommatiesein werd een bom geworpen, jagersgewijs richtend op een punt 10 m voor den boeg met de bedoeling om het schip ter hoogte van de brug te treffen. Het werpen van de bom. Het werpen van een bom met het doe om te treffen en niet eerst van een waarl schuwingsbom is een gevolg van een samenloop van omstandigheden. Te Oosthaven, waar een deel der vlieg tuigen den vorigen dag reeds was aan gekomen, konden twee vliegtuigen niet starten. Het van elders komende vlieg tuig van den leider moest onderweg een noodlanding maken. Hierdoor ging de leiding over op den officier, gezeten in het eenig overblijvende Dornier-vliegtuig van de voor de actie aangewezen groep. Deze laatste officier de jongste der oorspronkelijke groep nam dan ook de leiding op zich. Hij was volgens zijn verklaring den vorigen dag niet bij de bespreking geweest, doch wel terzake in gelicht. Vóór het vertrek van Oosthaven was aan alle betrokkenen bekend ge maakt, dat na 7 h de toestand intrad waarbij het muitende schip als vijand beschouwd moest worden. Toen hij de leiding op zich nam met de daaraan ver bonden werkzaamheden, als hulprun ma ken, seincommunicatie zoeken met het eskaderschip en het muitende schip en sommatietelegram uit het hoofd opstel len waarin hij volkomen is geslaagd realiseerde hij zich dat er een zekere tegenspraak bestond tusschen eenerzijds de juist ontvangen order om het muiten de schip als vijand te beschouwen en anderzijds het werpen een waarschuwings- bom. Hij kwam tot de conclusie, dat aan de laatst ontvangen order de voorrang moest worden gegeven. De bom trof het schip nabij de brug, doodde 23 en verwondde 13 personen, richtte groote verwoestingen aan en ver oorzaakte een begin van brand. De meeste leiders der muiterij werden gedood. Onmiddellijk werden de machines ge stopt en de witte vlag geheschen. Er ont stond een paniek en het schip werd zon der tegenstand aan de bevoegde macht overgegeven. Hr. Ms »De Zeven Provinciën» keerde op eigen kracht met het eskader naar de baai van Batavia terug. De crematie van het stoffelijk overschot. Donderdagochtend 10 uur is het stoffelijk overschot van dr. P. H. Berlage van diens woning aan den Violenweg per rouwauto naar Westerveld overgebracht. Op de kist waren bloemen gelegd van de familie. Voorts waren er eenige kransen o.a. van „Architectura et Amicitiawaarvan dr. Berlage eere-voorzit- ter was, en van het Nederlandsch Instituut van Architecten. In den stoet reden slechts de naaste familieleden van den overledene mede. Onder buitengewoon groote belangstelling is Donderdagmiddag in het crematorium te Westerveld de verassching geschied. De be langstelling was zoo groot, dat het cremato rium geheel bezet was en honderden niet kon den worden toegelaten. De kist was gedekt met een paars kleed met grijs afgezet, vanwege de familie verstrekt. Het orgel werd op verzoek van de familie bespeeld door dr. Joh. Wagenaar. Bij het bin nenkomen van den stoet deed deze een impro visatie hooren. Prof. R. N. Roland Holst heeft een rede uitgesproken. Als oudste vriend van Berlage had de fami lie hem opgedragen, een kort woord aan zijn nagedachtenis te wijden. Het zal mij niet mogelijk wezen de tolk van uw aller, zeer verschillende gevoelens te zijn, zoo zeide spr. o.m. Maar één oppermachtig gevoel bindt ons toch te samen, het gevoel van groote dankbaarheid, dat een zoo prachtig overtuigd, strijdbaar, rijk en daadkrachtig léven, tot op zeer hoogen leeftijd onwankel baar is gebleven, om toen zonder strijd en zonder lijden, zacht en bevredigd uit dit leven weg te glijden. Wie Berlage heeft gezien, zooals hij neerlag in diepe rust, werd herinnerd aan de schoone woorden van Paulus: „Ik heb den goeden strijd heb het geloof bewaard". Na de rede van prof. R. N. Roland Holst gestreden, ik heb den wedloop volbracht, ik daalde de kist, waarbij dr. Wagenaar speelde „Wenn ich einmal soll scheiden", van Bach en bij het verlaten van het crematorium speelde dr. Wagenaar het slotkoor uit de „Mattheas Passion". HET NIEUWE QUARANTAINE STATION VAN ROTTERDAM AAN DE BENEDEN-HEYPLAAT. Een der modernste, best inge richte en fraaiste stations ter wereld. Donderdagmiddag heeft de minister voor oeconomische zaken, professor Slotemaker de Bruine, in tegenwordigheid van tal van auto riteiten de nieuwe quarantaine-inrichting aan de Heyplaat *f fideel geopend. Dit quarantai nestation, dat een van de modernste en het best ingerichte stations van Europa en waar schijnlijk wel het fraaiste van de geheele wereld is, beteekent opnieuw een belangrijke verbetering van de outillage van de Rotter- damsche haven, zij het dan ook. dat al dade lijk bij de opening onomwonden de wensch te kennen is gegeven, dat het nimmer dienst zal behoeven te doen. Het geheel stelt in staat om zieken behoor- leder, wiens kinderen aan Kinkhoest lijden^ moet gebruik maken van Akkers Abdijsiroop, op bijzondere wijze bereid met die bestanddeelen. die rechtstreeks op een Kinkhoest- aanval inwerken. Abdijsiroop werkt grondig, want ze bevrijdt de adem halingsorganen van slijm en andere ziekte-verwekkende stoffen. Akker's Abdijsiroop verruimt de ademhaling, neemt benauwdheden weg, heelt de aangedane en ontstoken plekken. Geef dus in vol vertrouwen aan Uw kleine en groote kinderen bij: AKKER' Bovengenoemde prys wordt verhoogd met byslag voor Omzet-belasting. lijk geïsoleerd te verplegen, hetzij afzonder lijk, hetzij op een gemeenschappelijke zaal, en om grootere en kleinere groepen van perso nen onder te brengen en hun daarbij eenvou dig comfort aan te bieden. WEGENBELASTING IN HET VERKEER NEDERLAND—BELGIË. Aangezien gebleken is, dat een onjuiste meening is ontstaan over de betaling van we genbelasting in het verkeer met vrachtauto's tusschen Nederland en België, deelt de B. B. N., Bond van Bedrijfsautohouders in Neder land, het volgende mede: Vrij algemeen is onder verladers van goe deren per auto de gedachte verbreid, dat Ne derlandsche motorrijtuigen voor goederenver voer in België onderworpen zijn aan betaling van wegenbelasting, terwijl Belgische vracht auto's onbelemmerd en onbelast in Nederland zouden kunnen komen, om daar (onder onge lijke concurrentievoorwaarden derhalve) aan Nederlandsche ondernemers het vervoer te ontnemen. Deze opvatting is ten eenen male onjuist. Sedert 16 Juli j.l. moet voor een Nederland sche vrachtauto in België weliswaar wegen belasting worden betaald tot een bedrag van 16 of 20 franks per dag (al naar het eigen gewicht van het voertuig), maar omgekeerd zijn de Belgische motorrijtuigen voor goede renvervoer in Nederland ook onderworpen aan een heffing. Deze heffing wordt opgelegd krachtens ar tikel 5 der wegenbelastingwet. Voor 3 dagen is verschuldigd 1/40 van de jaarbelasting, welke voor de onderwerpelijke motorrijtuigen op 120.,is bepaald. Dit 1/40 is een mini mum, zoodat de belasting ten minste 3.— bedraagt. f 100.000 bijeen. Donderdag is ten overstaan van de notarissen Dénis en Waldorp te 'sGra- venhage, de oprichtings-akte verleden van de Stichting Luchtvaartfonds. Hierdoor is het bekende Pelikaan- Comité aan het einde van zijn werkzaam heden gekomen en is thans bezig te liquideeren Hoewel te zijner tijd nadere bijzonder heden over de Stichtings-akte en over de ingekomen gelden zullen worden ge publiceerd, kan thans reeds worden mede gedeeld, dat dank zij de bijna allerwege ondervonden medewerking, een totaal be drag van circa f 100.000 kan worden bijeengebracht. Controle op dien uitvoer naar Java van Japansche ongebleekte katoentjes. Aneta meldt uit Batavia: Het Japan sche persbureau Rengo meldt: De uit voer van katoenen manufacturen, spe ciaal in effen grijs, van Japan naar Ned.- Indië, is kortgeleden zoodanig toege nomen, dat de Nederlandsche autoriteiten hierdoor gealarmeerd zijn en aan de Japansche regeering controle hebben verzocht. Vreezende, dat een ongecontro leerde uitvoer van onbedrukte katoenen manufacturen de onderhandelingen van de Bataviasche conferentie zou belem meren, besloot de Japansche regeering, de handelsbeschermingswet toe te passen op die Japansche exporteurs, die manu facturen uitvoeren, hierbij vooruitloopend op het nieuwe handelsverdrag tusschen Japan en Ned.-Iridië te sluiten. Het departement van oeconomische zaken vat deze inededeeling op als een bewijs, dat de te Batavia verkregen op klaring door onderlinge besprekingen der delegaties thans ook in Japan tot resultaten heeft geleid. Dit zegt echter niet, dat thans reeds alle moeilijkheden zouden zijn opgelost, doch het bewijst, dat de eenige mogelijke weg, die tot regelmatige onderhandelingen kan leiden, wordt ingeslagen. KONINGINNEDAG. Uitzending naar Indië. Op uitnoodiging van de directie der Phohl zal de heer D. Hans op 31 Aug. a.s. een toespraak houden tot de Indische luisteraars naar aanleiding van den ver jaardag van de Koningin, Buitenlandsch Overzicht pag. tl feuilleton11 Radio-programma2 Noch spot, noch zot Z Groote hoeveelheid valsche rijks daalders in Indië ontdekt Reeds voor f 16.000 opgespoord. tl Het betalingsverkeer met Duitsch- land. Niet als een onvriendelijk heid tegenover Duitschland be doeld 2 Bij een veerboot-ongeluk op de Ganges zijn 170 menschenlevens te betreuren De Italiaansche troepen zijn van de Oostenrijksche grens terugge trokken H Beantwoording van de vragen van den heer Wijnkoop over de positie van de kuilvisschers op het IJssel- meer2 Prof, Vening Meinesz met de K. XVIII naar Ned. Indië, voor zwaartekrachtonderzoek,10 Treinontsporing bij Sneek. Geen persoonlijke ongelukken, doch aanzienlijke materieele schade 10 Het onderzoek naar de oorzaak van het spoorwegongeluk geëin digd. Wagenbestuurder en hoofd conducteur schuldig geacht10 De nieuwe kruiser „De Ruytec" zal dit jaar nog van stapel loopen10 Geweldige overstroomingen in Roemenië. Een schade van hon derden millioenen Lei 6 Uittreksel uit het Witboek der Nederlandsche Regeering over de muiterij bij de Marine in 1933 5 De radio-rede van Hitier 6 Omtrek-nieuws 7, Marktberichten7, Marineberichten 10 Sportnieuws10 DE NEDERLANDSCHE REISWEEK. Woensdag is ten kantore der Neder landsche Reisvereeniging het 20.000ste legitimatiebewijs voor de Nederlandsche Reisweek afgegeven. DE HANDELSBESPREKINGEN MET JAPAN. Dreigement van Japansche be langhebbenden met boycot. Aneta meldt uit Batavia: Naar aanleiding van het bericht van het Japansche persagentschap Rengo, luidende »dat exporteurs van ongebleekt katoen in een vergadering op 15 Aug. hebben besloten tot een verkoopverbod van manufacturen, welke onder onge bleekt katoen vallen te verstaan, tot de onderhandelingen tusschen de Neder landsche en Japansche delegatie zijn be ëindigd», wordt van de zijde van de Ne derlandsche delegatie opgemerkt, dat hier blijkbaar een misverstand in het spel is, aangezien geen onderhandelingen worden gevoerd tijdens een boycot-actie. Goeringl. De Volkische Beobachter bevat een bekendmaking van Goering aan het Duitsche volk om na den dood van Hin denburg niet te versagen maar met ver dubbelden ijver in zijn geest te werken te strijden en te overwinnen. Door zich aan het hoofd van Duitschland te stellen heeft Hitier zoowel den laatsten wil van wijlen den generaal-veldmaarschalk al3 den wil van de natie vervuld. De beste en sterkste man die duizendmaal getoond heeft, terecht leider te zijn, wien de liefde en het vertrouwen uit elk Duitsch oog tegemoet blinken, is de eenige die ge roepen is Duitschland lichte toppen tege moet te voeren. Niemand mag Zondag ontbreken om hem zijn stem te geven. De Evangelische kerk, De rijksbisschop en de behoeder van de rechten van de Evangelische Kerk hebben een bekendmaking uitgevaardigd, waarin zij opwekken aan de stemming van Zondag deel te nemen. „Ons volk staat met vast vertrouwen aan het begin van een nieuwe levensperiode. Wij zijn allen getuige van deze geweldige omwen teling, die wij beschouwen als een gena dige besehikking van de voorzienigheid. Een zoo duidelijk ingrijpen van de God delijke bestiering in ons volk dwingt on» tot volledige overgave, tot volledig ver trouwen".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5