Ontzettende mijnramp
in Wales.
BINNENLAND
BUITENLAND
Qost-Indië.
Marineberichten.
Marktberichten.
264 mijnwerkers om het leven gekomen.
Vliegtuig bij het invliegen
verongelukt.
De teifoen over Japan.
De veiligheidsweek der
K.N.A C.
De Volkenbond,
De onderhandelingen
over het concordaat.
Alarmtoestand voor geheel
Spanje afgekondigd.
De Chineesche Ooster
spoorweg.
Geheimzinnige moord
te Samarang.
Nationale Kruiserfonds.
Burgerlijke Stand
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 25 SEPTEMBER 1934.
7
DE ERGSTE MIJNRAMP IN DEZE EEUW.
Ontroerend verhaal van een der geredden.
;r Zaterdagavond in de vroegte is een
(steenkolenmijn te Gresford nabü Wrex-
'ham door een hevige ontploffing geteis-
terd, welke gevolgd werd door een brand.
1
In de mijn bevonden zich op het
oogenblik van de ontploffing 400 ar
beiders, waarvan 156 in het deel,
1 waar de ontploffing woedde. Eerst
pa drie uur slaagde de reddings
brigade er in het Hik van een slacht-
offer omhoog te brengen.
Het reddingswerk werd aanzienlijk
bemoeilijkt door de uitslaande vlammen.
Zestien lijken bovengebracht.
Er waren Zaterdagochtend om tien
uur al 16 lijken bovengebracht. Voorts
had men twee zwaargewonden naar bo
ven gebracht en waren vijf id^nwerkers
ongedeerd uit de mijn gekomen. Men
verkeerde toen nog in ernstige onge
rustheid over de ongeveer 160 man, die
nog in de diepte waren. Zand, aarde en
alle denkbare middelen worden gebruikt
om het vuur te dooven of af te sluiten.
Er is in jaren niet zoo'n ernstige
mijnramp gebeurd.
De geneesheeren, verplegers en ver
pleegsters, die van alle kanten te hulp
waren geroepen, konden geen hulp bie
den, daar de voortwoekerende brand het
afdalen in de mijn onmogelijk maakt.
200 man gered, ruim 100 In
gevaar.
Uit nadere berichten blijkt, dat 200
mijnwerkers gered zün, maar 105 man
voor wier lot men zeer bevreesd is, bevin
den zich in een schacht op ruim 1600 M.
van den vuurhaard gelegen; hun eenige
uitweg was door de ontploffing afgesne
den. Men is van alle kanten bezig met de
formatie van reddingskolonnes, maar de
vlammen en de rook zijn zoo hevig dat
reeds 3 man van de eerste hulpgroep aan
verstikking zijn overleden. Een groep
van 20 a 30 man die in een zijgang werk
te, kan men misschien nog bereiken.
Gevaarlijk reddingswerk.
De reddingsmanschappen betoonden
waren heldenmoed bii hun vertwijfelde
pogingen om door te dringen tot de plaat
sen, waar hun kameraden door den dood
werden bedreigd. Met levensgevaar weer
stonden zü de vrijwel ondragelijke hitte,
die op verschillende plaatsen heerschte,
maar desondanks duurde het toch ten
minste 3 uur voordat de eerste slachtof
fers, geheel verkoold en totaal onkenbaar
aan de oppervlakte konden worden ge
bracht. Aangevuurd door de wanhoops
kreten en het gedrang der samenge
stroomde bevolking werden de reddings
pogingen telkens weer met groote opof
fering en een bewonderenswaardige hard
nekkigheid hervat. Men was er echter in
den loop van den ochtend nog niet in ge
slaagd vast te stellen of zich nog levenden
in de mijn bevonden. Alle pogingen om
contact te krijgen waren tot dien mislukt,
doordat men door de uitslaande vlammen
nog niet ver genoeg naar de plaats des
onheils had kunnen doordringen. Tal van
autoriteiten hebben zich onmiddellijk
naar de miin begeven. Alles zal in het
werk worden gesteld om zoo spoedig mo
gelijk zekerheid te krijgen omtrent het
lot der opgesloten arbeiders.
Het afdflen in de mijn is zeer gevaar
lijk. daar het dak van de galerij na de
ontploffing door deze ontzet is en er nog
steeds brokken steen uitvallen, die den
terugweg voor de redders afsnijden. De
zer. zien nog steeds vlammen woeden en
hebben weinig hoop nog overlevenden te
redden.
De ontploffing was zoo hevig, dat in het
heele district Wrexham de grond beef
de.
Het ongeluk is gebeurd in de Dennis-
schacht van de mijn Gresford, omstreeks
2 uur in den nacht.
De slachtoffers, die men tot nu toe aan
de oppervlakte heeft kunnen brengen,
waren alleen menschen, die in de buurt
van de schacht aan den arbeid waren.
Van de mannen, die in de diepte ongeslo
ten zitten, was nog niet één gered.
Weinig hoop.
Nader wordt gemeld: Men is in den
avond goed opgeschoten met de blus-
sching van het vuur in de schachten en
men hoopt het in den loop van den nacht
onder bedwang te hebben, maar de rook
ontwikkeling is zoo sterk dat het haast
niet mogelijk is dat de 100 a 120 man wien
de uitweg afgesneden is nog in leven zul
len zijn.
Men rekent tlan ook op 125 slachtof
fers, ofschoon de pogingen om tót de
ingeslotenen door te dringen, met
man en macht den geheelen nacht zul
len worden voortgezet.
i Een onderaardsche hel.
De ramp in de mijn Cresford bij
Wresham is gebleken nog ernstiger
te zijn dan zij zich reeds dadelijk
liet aanzien. Volgens de laatste be
richten bedraagt het aantal dooden
en vermisten 200. Men heeft gisteren
le hoop, dat de opgeslotenen nog
geborgen zouden kunnen worden,
laten varen. De reddingsmanschap
pen hebben het werk opgegeven.
De mijn is afgesloten. Zondagmiddag
om half vijf waren slechts 9 lijken
geborgen.
De reddingsbrigades hebben Zaterdag
nacht onafgebroken doorgewerkt om de
mijnwerkers, die nog in de schacht waren
opgesloten, te bereiken. Men kon echter
niemand meer bereiken.
De directeur van de mijn, Sir Henry
Walker, is Zondagochtend nog zelf de
mijn ingegaan om het verdere onderzoek
te leiden.
In den loop van den middag zijn toen
nog negen dooden geborgen. Zeven
hunner werden in de nabijheid van den
uitgang gevonden, de beide anderen
waren bij de reddingspogingen om het
leven gekomen.
Van de arbeiders, die binnen in de
mijn hebben gewerkt, kon nog geen
enkele geborgen worden, doordat een
ondoordringbare muur van vuur het
binnendringen der reddingsbrigades on
mogelijk maakte.
Later op den middag ontstonden er
verscheidene ontploffingen in de hoofd
gang. De redders ontmoetten zooveel
koolmonoxyde, dat het verblijf onder den
grond gevaarlijk werd en zij tot de con
clusie kwamen, dat er niemand meer in
leven kon zijn.
Rondom de hoofdschacht stonden
vrouwen te huilen, doorweekt door den
regen en ofschoon zij zich trachtten goed
te houden, waren er toch velen, die in
elkaar zakten, vooral als telkens weer
een reddingsploeg boven kwam, die weer
geen hoop kon geven.
De eerste reddingsploeg, die in de mijn
afdaalde, vond een achttal lijken. Vier
ervan waren onherkenbaar. Een der red
ders vertelde, dat men was komen te
staan voor een muur van vlammen. Toch
was men doorgedrongen, maar toen
stuitte men op instortingen, die verder
voortgaan onmogelijk maakten. Trouwens
ook de hitte was niet uit te houden.
Twee leden van een andere reddings
ploeg, die ofschoon zij gasmaskers droe
gen, door het gas bedwelmd werden,
hebben eveneens den dood gevonden.
Vermist wordt ook de aanvoerder van
een der ploegen.
Een geredde vertelt.
Wij zaten met zijn zessen te eten in
een van de gangen, toen er plotseling
een windvlaag door de gang gierde. Wij
dachten, dat er een luchtleiding ge
sprongen was, maar meteen kwam er
een man aanrennen, die riep, dat wij
beter deden met ons aan te kleeden en
te maken, dat wij wegkwamen door de
luchtgang (waarlangs de bedorven lucht
wordt weggezogen). Wij lieten toen onze
kleeren maar in den steek en gingen
er vandoor. Ongeveer 20 kameraden
voegden zich bij ons. Wij trokken onze
hemden uit en gebruikten die om ons
frissche lucht toe te waaien. Aan het
einde van de luchtgang kregen wij last
van gas. Wij waaierden nog harder 't gas
drong ons in de oogen, maar wij moesten
verder. Om de beurt liepen wij voorop,
zoodat iedereen gelijke kansen had. Ook
stuitten wij nu op instortingen, maar wij
kropen er langs. Ik dacht, dat er zoowat
twintig mannen achter mij kwamen, maar
toen ik omkeek, zag ik er geen één meer.
Ik weet niet, wat er met hen gebeurd
is. 'tGas werd erger, maar wij wisten er
door te komen en wij bereikten de hoofd
schacht, waar wij door de reddingsploeg
werdén opgevangen.
In het geheel 264 dooden.
De volledige doodenlijst van de ramp
in de Gresford-mijn vermeldt 264 slacht
offers, met inbegrip van de geborgen
dooden.
Twee dooden.
Bii het invliegen van drie nieuwe Fai
re.!' Fox-toestellen door onder-officieren
van den Belgischen militairen lucht-
dienst is Zaterdag een dezer toestellen
boven het grondgebied van de gemeente
Perck, op e Tsdo kilometers ten Oosten
van Brussel, verongelukt. Als een bran
dende toorts kwam het toestel naar bene
den, drong twee meter diep in den grond
en ging geheel in vlammen op. De be
stuurder werd letterlijk verkoold. Het
lijk van een tweeden inzittenden onder
officier werd op eenigen afstand van het
brandend vliegtuig in het veld gevonden.
De ongelukkige was op 360 meter hoogte
uit het vliegtuig gesprongen, maar zün
valscherm had niet gewerkt. Hii was op
slag dood. Het verongelukte vliegtuig
was het 57ste van dit type, dat door de
Belgische militaire luchtvaart in ont
vangst was genomen. Het was te Gosse-
lies in België gebouwd.
Wat de teifoen aan menschenlevens
eischte en voor materieele
schade bracht.
De teifoen, welke Vrijdag in Cen-
traal-Japan zoo ernstige verwoestingen
heeft veroorzaakt, is, naar uit de berich
ten van de meteorologische stations valt
te lezen, reeds op 14 Sept. in het Zuide
lijk deel van den Stillen Oceaan ont
staan. Hii nam eerst zijn weg in Noord
westelijke richting, veranderde dan zijn
koers naar het Noorden. In de eerste
ochtenduren van Vriidag bereikte de
teifoen de Zuidpunt van Kioe-sioe en
om 8 uur van denzelfden dag het ge
bied van Osaka. Vandaar nam hii zijn
weg over Kioto naar de Japansche Zee.
Naar thans duidelük is geworden, is
het gebied dat door den teifoen is ge
teisterd, belangrük grooter dan men
oorspronkelijk had aangenomen. Het
ergste hebben, naar reeds gemeld, de
steden Osaka, Kioto en Kohe geleden.
Het aantal dooden te Osaka bedraagt
tot nu toe 1039, w.o. ongeveer 500 school
kinderen. Het aantal gekwetsten be
draagt ongeveer 3000 en dat der ver
misten 586. Te Osaka ziin voorts 144
scholen, 3914 particuliere huizen en
3212 fabrieken verwoest; 8120 huizen
ziin beschadigd.
Te Kioto bedraagt het aantal doo
den 207, dat der gekwetsten 939; 1675
huizen, w.o. 20 scholen, ziin verwoest,
2750 huizen beschadigd.
De verliescijfers uit Kohe kunnen nog
niet opgegeven worden. Het aantal
dooden staat nog niet vast; er ziin 1677
huizen vernield en 9209 beschadigd;
647 huizen ziin weggespoeld en 1234
onder water gezet.
Naar de prefectuur van Kotsji mee
deelt zün 2350 visschersbooten omge
slagen. De materieele schade in de
scheepvaart wordt in totaal op 3 millioen
yen geschat, de overige materieele scha
de op 500 millioen.
Volgens mededeelingen uit Sjimono
Seki zijn vier stoomschepen met in het
geheel 500 personen aan boord, welke
op 20 September de haven hebben ver
laten, tot nu toe nog niet in hun plaat
sen van bestemming aangekomen. Men
vreest dat de schepen ziin vergaan.
Volgens verdere berichten is een
trein met werklieden tengevolge van
het bezwijken van een spoorbrug in een
rivier terecht gekomen. Een groot aan
tal arbeiders is verdronken.
Volgens de tot nu toe ontvangen me
dedeelingen heeft Japan hii deze ramp
in het geheel 33 vliegtuigen verloren.
De telegraafkabels tusschen Kobe en
Osaka ziin voorloopig hersteld.
Te Kobe hebben verscheidene Korea-
nen van den toestand misbruik willen
maken om te plunderen. De politie wist
hier direct een eind aan te maken.
De prefectuur van Osaka schat de
verwoestingen, aangericht door de tei
foen, op 500,000,000 jen.
Be kracht van den wind.
Hoe groot de kracht van den typhoon
is, blijkt uit het feit, dat te Osaka een
schip van 4000 ton tegen de kade werd
gesmeten; een ander schip werd een ka
naal ingeduwd; weer een ander kwam In
een douanekantoor terecht.
206 melaatschen ontsnapt.
Een ziekenhuis voor melaatschen in de
huurt van Osaka werd door een vloedgolf
bedolven. Ongeveer 200 melaatsehen
slaagden er in te ontsnappen.
Toen de bevolking van Osaka voor de
vloedgolf vluchtte, bereikte het water de
hoogovens van de Ijzerwerken Maat
schappij van Osaka. Dit gaf aanleiding
tot een ontploffing, waardoor 17 vluchte
lingen werden gedood en ongeveer 100
werden gewond.
Vroegere stormen.
Het is niet de eerste keer dat Japan het
slachtoffer van een teifoen is. In 1930
woedde een teifoen in Zuid-Japan en Ko
rea, welke een schade veroorzaakte van
meer dan een millioen pond sterling.
Honderden werden gedood; vele honder
den werden vermist.
In 1932 werden tengevolge van een
teifoen 173 huizen in de asch gelegd, 4792
werden er vernield; 10,287 werden bescha
digd en 50 202 vielen aan het water ten
prooi.
Het aantal slachtoffers. 1661
dooden, 5414 gewonden.
De minister van binnenlandsche
zaken heeft gisteravond hekend ge
maakt dat bii den typhoon in Centraal
Japan 1661 menschen ziin gedood,
5414 gewond en 562 werden vermist.
De ernstigste ramp sinds 1923.
Reuter meldt uit Tokio: De typhoon van
Vrijdag is de ernstigste ramp die Japan
sinds de aardbeving van 1923 heeft ge
troffen, wat betreft de verliezen aan men
schenlevens en de geweldige materieele
schade, vooral in het welvarende in
dustrie-gebied van Osaka. De riistoogst
heeft zeer geleden; 4 millioen bushels rüst
in de regeeringsdepots zün verloren ge
gaan.
De stad Okavama vraagt om levensmid
delen; haar 60.000 inwoners ziin tenge
volge van overstroomingen na een dijk
doorbraak geheel van voedsel verstoken.
Het aantal slachtoffers.
Naar het ministerie van binnenland
sche zaken nader mededeelt, zouden
tengevolge van den taifoen 2064 per
sonen om het leven zijn gekomen, 13335
werden gewond en nog 268 personen
worden vermist.
Deelneming van onze regeling.
Terstond na het bekend worden van de
typhoonramp in Japan heeft de Nederl.
regeering aan onzen gezant te Tokio op
dracht gegeven aan de Japansche regee
ring de deelneming der Nederlandsche
regeering te betuigen met deze ontzet
tende natuurramp.
DE AMATO GESLOTEN.
Een groot succes.
Zondagavond ia de Amato gesloten. Zij
was een groot succes. Niet minder dan
170 000 betalende bezoekers hebben haar,
in de enkele week dat ze geopend was,
bezocht. Wethouder Kropman, voorzitter
van het uitvoerend comité, sprak in
de groote hal voor de microfoon een
slotwoord. Hü dankte allen, die tot het
welslagen hebben medegewerkt.
KAMERLEDEN NIET MISHANDELD.
In antwoord op de vragen van het
Kamer-lid De Visser, over de verwyde-
ring van drie communistische Kamer
leden uit de openingszitting van de Sta
ten Generaal, heeft minister Colijn o.m.
geantwoord, dat de rechercheurs, die het
uitgeleide verrichtten, zich niet aan mis
handeling hebben schuldig gemaakt.
Nuttige wenken.
Zooals wij reeds hebben gemeld, organiseert
de K.N.A.C. ook dit jaar weer een veilig
heidsweek en wel speciaal voor automobi
listen.
Het is echter verre van ons te betoogen,
dat het uitsluitend de automobilisten zijn, die
de veiligheid van het verkeer meer en meer
in het gedrang brengen. Dat juist in de ko
mende week tegen deze categorie van weg
gebruikers ten strijde wordt getrokken,, vindt
zijn oorzaak in het feit, dat de K.N.A.C. ais
zuiver automobilistische vereeniging, moeilijk
in georganiseerd verband de andere wegge
bruikers tot de orde kan roepen. Het zou
dan ook ten zeerste zijn toe te juichen, indien
het voorbeeld van de K.N.A.C. navolging
zou mogen ondervinden, zoodat ook andere
weggebruikers eens terdege werd gewezen op
de gevaren, welke zij dag in dag uit op
leveren.
Zooals gezegd wordt, is de a.s. week uit
sluitend autorijdend Nederland gewezen op
de verkeersgevaren welke de naderende
he. fst met zich brengt. Middelen zullen^ aan
de hand worden gedaan om deze gevaren te
bestrijden en tot een minimum te beperken.
Welke deze middelen zijn, hopen wij in dit
en in eenige volgende artikelen uiteen te zet
ten.
Het gevaar dreigt van twee kanten.
De automobilist heeft het vermijden van een
naderend onheil nooit geheel in eigen hand.
Altijd zal hij afhankelijk blijven van het rea-
geeren van de automobiel op de handelingen
weike hij in verband met de omstandigheden
noodig oordeelt. Iemand kan een nog zoo
handig en nog zoo snel reageerend bestuurder
zijn, indien de auto niet naar het stuur luis
tert of de remmen niet behoorlijk functionnec-
ren, staat hij machteloos. Het is dan ook de
plicht van iederen automobilist er steeds voor
te zorgen, dat hij onder alle omstandigheden
op zijn wagen vertrouwen kan. De auto moet
ten allen tijde in een dusdanigen staat ver-
keeren, dat het mechanisme beantwoordt aan
de strengste eischen welke men voor de vei
ligheid er aan kan stellen. Maar al is dit het
geval, dan nog heeft de automobilist zijn
plicht tegenover zichzelf, zijn medepassagiers
en andere weggebruikers niet ten volle ge
daan. Niettegenstaande het feit, dat de auto
mobiel volkomen betrouwbaar is, moet de
bestuurder onder het rijden zich steeds voor
oogen houden, dat het onmogelijke nooit ge
vergd kan worden. De remmen van zijn wagen
kunnen nog zoo goed zijn, de vastheid op den
weg nog zoo groot, steeds zal de snelheid ge
regeld moeten worden naar de plaatselijke ge
steldheid, zullen de bochten corject moeten
worden uitgevoerd. Slechts dan wanneer
Auto en bestuurder een harmoniee
rend geheel
vormen, mag gesproken worden van het tot
een minimum beperken van het verkeersge
vaar, dat van de zijde van de automobilisten
dreigt. Dat het bovenstaande geen eenvoudige
opgave is, zal ieder met ons eens zijn, maar
dat er nog veel kan worden gedaan om dezen
ideaal toestand te bereiken, mogen wij wel
als een vaststaand feit aannemen. Als iedere
automobilist er maar eens volkomen van door
drongen kon worden, dat hij nooit de eenige
weggebruiker is, dat er andere automobilis
ten en andere weggebruikers zijn, die precies
evenveel rechten hebben als hij, dan zouden
wij reeds een heel eind in de goede richting
komen. Er zou niet meer worden „gesneden",
er zou niet meer in bochten en op hoeken van
straten geparkeerd worden, portieren zouden
niet meer roekeloos worden geopend. Zoo
zijn er tal van andere voorbeelden op te som
men welke niet meer zouden opgaan indien
de gedachte
Hoffelijkheid op den weg door alle
weggebruikers
in toepassing weid gebracht.
Automobilisten zet daarom Uw weg-ego-
isme aan den kant!
Rijdt beschaafd, weest hoffelijk en wij ver
zekeren het U het autorijden zal er niet min
der plezierig om zijn; integendeel!
Denkt u eraan, dat stilstaande
auto's tegenwoordig weder
verlicht moeten zijn?
Een uilnoodiging aan de Ver. Siaten
om toe te treden
Vo'gens een bericht uit Genève heeft
de president van den Raad van den
Volkenbond, de Zweedschc minister Sand-
ler, Zaterdag een radiorede gehouden,
waarin hij de Verecnigde Staten uit-
noodigde toe te treden tot den Volkenbond.
Dit is de eerste maal, dat de president
van den Raad een uitnoodiging tot de
Vereenigde Staten heeft gericht
De onderhandelingen opnieuw
mislukt?
V. D. meldt uit BerlijnD© onderhande
lingen tusschen de Duitsche Katb. bis
schoppen en de vertegenwoordigers van
het Rijk en de N.S. D.A. P. zijn volgens
katsolieke kringen wederom mislukt. De
besprekingen zyn thans voor onbepaalden
tijd geschorst en zullen naar men ver
wacht niet worden hervat voor kardinaal
staatssecretaris Pacelli van het Eucharis
tische Congres te Eu mos Aires terug
keert.
Reuter bevestigt uit Madrid dat de
president van de Spaansche republiek,
Alcala Zamorra, een decreet heeft onder
teekend, waarbij met ingang van Zondag
23 September de alarmtoestand voor ge
heel Spanje is afgekondigd.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft verklaard, dat de alarmtoestand is
afgekondigd om de politie haar taak om
nasporingen te doen inzake de socialisti
sche revolutionaire plannen te vergemak
kelijken.
De prijs van verkoop door Rusland
aan Japan thans vastgesteld.
Uit Tokio wordt gemeld, dat het blad
Nitsji Nelsji Sjimboem bericht, dat de
prijs, waarvoor de Chineesche Ooster
spoorweg aan Japan zal worden verkocht,
thans is vastgesteld, na onderhandelingen
tusschen den Russischen gezant te Tokio
en officieele Japansche kringen.
Een later bericht uit Tokio behelst:
De Japansche minister van buitenland-
sche zaken Hiroto en de gezant derSowjet-
republieken zouden den prijs op 170 mil
lioen jen hebben vastgesteld by een niet
officieele overeenkomst.
DE KOMENDE BLIJDE GEBEURTENIS
AAN HET KROONPRINSELIJKE HOF,
De doop reeds bepaald.
De Brusselsche correspondent van de
Nw. Rott. Crt, meldt:
Het is zoo goed als zeker dat koning
Leopold en koningin Astrid aan de doop
plechtigheid van het verwachte kindje van
prins Humbert en prinses Marie José te
Napels zullen deelnemen. Deze plechtig
heid is naar men weet nu reeds op 18
October bepaald.
NIEUW SPIONNAGEGEVAL
IN FINLAND.
Te Wiborg is een nieuw geval van
spionnage ten behoeve van Rusland ont
dekt. In verband hiermede is een ser
geant, dienstdoende bij den Finschen staf,
gearresteerd.
DE K.P.M, EN HAAR PERSONEEL.
Batavia. Naar de Java-Bode mededeelt,
zyn in de vergadering van de Vereepi-
ging van gezagvoerders en stuurlieden
met groote meerderheid van stemmen de
voorwaarden aangenomen, welke door de
directie van de K.P.M. gesteld zyn, voor
herstel van het contact tusschen die maat
schappij en de vereeniging. (Aneta).
DE MERAP1.
Semarang. De werking van de Merapi
is in hevigheid verminderd. (Aneta).
Europeaan geworgd.
Semarang. In den afgeloopen nacht
is in de Europeesche woonwijk te Se
marang een Europeaan, de heer L. L.
G. F. Born, gep. machinist bü het bag-
gerwezen door worging vermoord. Het
is nog niet mogelijk gebleken vast te
stellen of diefstal de beweegreden is
geweest. De huishoudster van het
slachtoffer werd in geknevelden toe
stand aangetroffen. Kr hebben nog
geen nonhoudingen plaats gehad.
Een brief van minister Deckers.
Batavia. Het comité voor het Natio
naal kruiserfonds heeft een brief van den
minister van defensie ontvangen, waarin
deze mededeelt, dat het doel, welke het
gestichte fonds beoogt, der regeering bij
zondei sympathiek is, hetgeen echter nog
niet zeggen wil dat de minister van oor
deel is, dat er behoefte zou bestaan aan
een vierden kruiser. De regeering moet
zich natuurlijk het recht voorbehouden
om zelf te beslissen, welk materiaal zal
worden aangebouwd. De regeering stelt
ook het feit, dat zoovele mannen en vrou
wen belangstelling voor de weermacht
hebben, ten zeerste op prijs. (Aneta.)
Luitenant ter zee 3e kl. A. E. J. Mod
derman, wien vergund is uit Oost-Indië
terug te keeren, is 12 dezer aan boord van
het m.s. Baioeran van Batavia vertrokken.
Groot verlof zeemiliciens.
De zcemiliciens van tle ploeg 1934 1 zullen
instede van den zéen October a.s., den 25en
October 3934 met groot verlof vertrekken in
verband waarmede dt zeeroiliciens van de ploeg
1934 II den 2Sen October '34 op de vloot zullen
worden geplaatst.
Officier van den M.S.D. 2e kl. A. Evcraars
wordt 1 October overgeplaatst van het vlieg
kamp de Kooij naar Amsterdam.
Officier 2e kl J. W. F. Backer, onlangs uit
Oost-Indië teruggekeerd, wordt 26 dezer ge
plaatst bij het vliegkamp de Kooij nabij Den
Helder.
Overplaatsingen.
Maj.-macht A H. Wassenaar van Van Speijk
naar Z 6, 22 Sept.
Maj.-macht. A. v. d. Wetering van Z 6 naar
Van Speijk, 22 Seut.
Serg.-hofmr. W. M. de Booy van De Kooij
naar Piet Hein, 8 Oct.
Serg.-hofmr. W. F. A. Worms van Piet Hein
naar De Kooij, 8 Oct.
Korp.-konst. P. v. Rosmalen van Piet Hein
naar Wachtschip Willemsoord, 8 Oct.
Korp.-macht. J. Vos van Piet Hein naar
Wachtschip Willemsoord, 8 Sept.
Maj.-schrijver P. Klaver aanwijzing uitzen
ding met Hr. Ms. Piet Hein ingetrokken.
ALKMAAR, 24 Sept.
Veemarkt. Aangevoerd 78 vette koeien f 100
230; 34 graskalveren f 1530; 8 vette kalveren
f 3080, per kg 6080 cent; 44 nuchtere kal
veren (slacht) f 4—34; 30 vette schapen f 16;
326 vette varkens (zware) p. kg 3c32 cent.
Handel redelijk.
AMSTERDAM, 24 Sept.
Aardappelprijzen. Op de héden gehouden
aardappelenmarkt waren de prijzen onveran
derd. Aanvoer 209,300 kg.
AMSTERDAM, 24 Sept.
Veemarkt. Aangevoerd: 535 vette koeien, ie
kw. 58—60 cent, 2e kw. 50^-56 cent, 3e kw.
42—48 cent per kg slachtgewicht; 345 melk- en
kalfkoeien f 360395; 333 vette kalveren, 2e
kw 4654 cent, 3e kw. 34—44 cent per kg
levend gewicht; 330 nuchtere kalveren f 36;
330 schapen f 1538; 605 varkens, vleesch-
varkens 90130 kg 3637 cent, zware varkens
35—36 cent, vette varkens 3334 cent per kg
slachtgewicht; 30 paarden f 60300.
Ter veemarkt waren 4 wagons geslachte run
deren uit Denemarken aangevoerd.
BROEK OP LANGEND1JK, 24 Sept.
4450 kg aardappelen: Bevelanders f 2.70
2.90, blauwe f 4.20; 34,000 kg roode kool f 3.30
3.30; 8000 kg gele kool f 3.302.40; 44,000
kg witte kool f 0.603.30; 44,000 kg uien: gele
uien f 3.702.30, gele drielingen f 33.30, gele
nep f 3.703.90; 3800 kg slaboonen f 28.30;
60 kg snijboonen f 5.60—7.80; 6600 kg bieten
f 0.60—1.90; 2300 kg peen f 0.60—3, alles per
300 kg en 7500 stuks bloemkool 3e s. f 4.90
7.70, 2e s. f 3.502.40 en lichte soort f 2.603.20
per 300 stuks.
NOORDSCHARWOUDE, 24 Sept.
Roode duken f 3.501.60; uien f 13.90, drie
lingen f 0.903.30, grove f 22.10, gele nep
f 1.60180; spercieboonen f 4.508.30; witte
kool f 0.80—3.40, gele kool f 2.30, alles per
300 kg.
TEXEL, 24 Sept.
79 lammeren f 57; 68 schapen f 30—33; 35
rammen f 3530; 1 paard f 375—225; 2 koeien
f 330340; 5 graskalveren f 2030; 3 nuchter
kalf f 58; 7 b'ggen f 47; 3 pink.
TEXEL, 24 Sept.
Eierenveiling.
Aanvoer 59,432 eieren. 5862 kg f 3.203.50,
62—64 kg f 3.40—3.70, 66—70 kg f 3.60—4 10,
50—56 kg f 2.50—3.25, 40—50 kg f 3.50—2.60,
alles per 300; oude kippen per kg f 0.330.37.
PURMEREND, 25 Sept.
1760 kg boter per kg f 3.401.55; 742 koeien:
375 vette koeien per kg f 0.540.60, matig; 172
gelde koeien f 330—345, matig; 335 melkkoeien
f 330220, stug; 60 stieren per kg f 0.32—0.46,
matig; 37 paarden f 45—130, stug; 345 vette
kalveren per kg f 0300.55, matig; 332 nuch
tere kalveren, voor de slacht f 3të, stug;
270 vette varkens, slacht per kg f 0.30O.32,
matig; 52 magere varkens f3337.50, matig;
346 biggen f 83, matig; 578 schapen f 3022,
matig; 53 bokken f 39, motig; 938 lammeren
f 512, mamtig; piepkuikens f 0.400.52J.
Eierenveiling.
Kippeneieren per 300 f 3.40—3.90, eenden
eieren per 300 f 2.00.
van Den Helder
van 22 en 24 September 1934.
BEVALLEN: J. W. Westendorp
Or'mrnn, d.; J. ja:r(ri--PU(fnieijer3 d.j
iL SciiUn.tji)^v. Ryiz.