Ontzettende mijnramp in Wales. BINNENLAND BUITENLAND Oost-Indië. Marineberichten. Marktberichten. 264 mijnwerkers om het leven gekomen. Vliegtuig bij het invliegen verongelukt. De teifoen over Japan. De veiligheidsweek der K.N.A C. De Volkenbond. De onderhandelingen over het concordaat. Alarmtoestand voor geheel Spanje afgekondigd De Chineesche Ooster spoorweg. Geheimzinnige moord te Samarang. Nationale Kruiserfonds. Burgerlijke Stand HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 25 SEPTEMBER 1934. 7 DE ERGSTE MIJNRAMP IN DEZE EEUW. Ontroerend verhaal van een der geredden. (r Zaterdagavond in de vroegte is een gteenkolenmijn te Gresford nabii Wrex- ham door een hevige ontploffing geteis terd, welke gevolgd werd door een brand. In de miin bevonden zich op het oogenblik van de ontploffing 400 ar beiders, waarvan 156 in het deel, 1 waar de ontploffing woedde. Eerst jia drie uur slaagde de reddings- i brigade er in het Hik van een slacht offer omhoog te brengen. Het reddingswerk werd aanzienlijk bom oei Ui kt door de uitslaande vlammen. Zestien lijken bovengebracht. Er waren Zaterdagochtend om tien uur al 16 lijken bovengebracht. Voorts had men twee zwaargewonden naar bo ven gebracht en waren vijf m^iwerkers ongedeerd uit de mijn gekomen. Men verkeerde toen nog in ernstige onge rustheid over de ongeveer 160 man, die nog in de diepte waren. Zand, aarde en alle denkbare middelen worden gebruikt om het vuur te dooven of af te sluiten. Er is in jaren niet zoo'n ernstige mijnramp gebeurd. De geneesheeren, verplegers en ver pleegsters, die van alle kanten te hulp waren geroepen, konden geen hulp bie den, daar de voortwoekerende brand het afdalen in de mijn onmogelijk maakt. 2®® man gered, ruim 1®® In gevaar. Uit nadere berichten blijkt, dat 200 mijnwerkers gered zijn, maar 105 man voor wier lot men zeer bevreesd is, bevin den zich in een schacht op ruim 1600 M. van den vuurhaard gelegen; hun eenige uitweg was door de ontploffing afgesne den. Men is van alle kanten bezig met de formatie van reddingskolonnes, maar de vlammen en de rook zijn zoo hevig dat reeds 3 man van de eerste hulpgroep aan verstikking zijn overleden. Een groep van 20 a 30 man die in een zijgang werk te, kan men misschien nog bereiken. Gevaarlijk reddingswerk. De reddingsmanschappen betoonden waren heldenmoed bii hun vertwijfelde pogingen om door te dringen tot de plaat sen, waar hun kameraden door den dood werden bedreigd. Met levensgevaar weer stonden zij de vrijwel ondragelijke hitte, die op verschillende plaatsen heerschte, maar desondanks duurde het toch ten minste 3 uur voordat de eerste slachtof fers, geheel verkoold en totaal onkenbaar aan de oppervlakte konden worden ge bracht. Aangevuurd door de wanhoops kreten en het gedrang der samenge stroomde bevolking werden de reddings pogingen telkens weer met groote opof fering en een bewonderenswaardige hard nekkigheid hervat. Men was er echter in den loop van den ochtend nog niet in ge slaagd vast te stellen of zich nog levenden in de miin bevonden. Alle pogingen om contact te kriigan waren tot dien mislukt, doordat men door de uitslaande vlammen nog niet ver genoeg naar de plaats des onheils had kunnen doordringen. Tal van autoriteiten hebben zich onmiddellijk naar de mijn begeven. Alles zal in het werk worden gesteld om zoo spoedig mo gelijk zekerheid te krijgen omtrent het lot der opgesloten arbeiders. Het afdflen in de miin is zeer gevaar lijk. daar het dak van de galerii na de ontploffing door deze ontzet is en er nog steeds brokken steen uitvallen, die den terugweg voor de redders afsnijden. De zer. zien nog steeds vlammen woeden en hebben weinig hoop nog overlevenden te redden. De ontploffing was zoo hevig, dat in het heele district Wrexham de grond beef de. Het ongeluk is gebeurd in de Dennis- schacht van de mijn Gresford, omstreeks 2 uur in den nacht. De slachtoffers, die men tot nu toe aan de oppervlakte heeft kunnen brengen, waren alleen mcnschen, die in de buurt van de schacht aan den arbeid waren. Van de mannen, die in de diepte ongeslo ten zitten, was nog niet één gered. Weinig hoop. Nader wordt gemeld: Men is in den avond goed opgeschoten met de blus- sching van het vuur in de schachten en men hoopt het in den loop van den nacht onder bedwang te hebben, maar de rook ontwikkeling is zoo sterk dat het haast niet mogelijk is dat de 100 120 man wien de uitweg afgesneden is nog in leven zul ten ziin. Men rekent dan ook op 125 slachtof fers, ofschoon de pogingen om tot de ingeslotenen door te dringen, met man en macht den geheelen nacht zul len worden voortgezet. Een onderaardschc hel. De ramp in de mijn Cresford bij wresham is gebleken nog ernstiger te zijn dan zjj zjcj1 reeds dadelijk liet aanzien. Volgens de laatste be tichten bedraagt het aantal dooden en vermisten 200. Men heeft gisteren 'e hoop, dat de opgcslotenen nog geborgen zouden kunnen worden, laten varen. De reddingsmanschap pen hebben het werk opgegeven. De mijn is afgesloten. Zondagmiddag om half vijf waren slechts 9 lijken geborgen. De reddingsbrigades hebben Zaterdag nacht onafgebroken doorgewerkt om de mijnwerkers, die nog in de schacht waren opgesloten, te bereiken. Men kon echter niemand meer bereiken. De directeur van de mijn, Sir Henry Walker, is Zondagochtend nog zelf de mijn ingegaan om het verdere onderzoek te leiden. In den loop van den middag zijn toen nog negen dooden geborgen. Zeven hunner werden in de nabijheid van den uitgang gevonden, de beide anderen waren bij de reddingspogingen om het leven gekomen. Van de arbeiders, die binnen in de mijn hebben gewerkt, kon nog geen enkele geborgen worden, doordat een ondoordringbare muur van vuur het binnendringen der reddingsbrigades on mogelijk maakte. Later op den middag ontstonden er verscheidene ontploffingen in de hoofd gang. De redders ontmoetten zooveel koolmonoxyde, dat het verblijf onder den grond gevaarlijk werd en zij tot de con clusie kwamen, dat er niemand meer in leven kon zijn. Rondom de hoofdschacht stonden vrouwen te huilen, doorweekt door den regen en ofschoon zij zich trachtten goed te houden, waren er toch velen, die in elkaar zakten, vooral als telkens weer een reddingsploeg boven kwam, die weer geen hoop kon geven. De eerste reddingsploeg, die in de mijn afdaalde, vond een achttal lijken. Vier ervan waren onherkenbaar. Een der red ders vertelde, dat men was komen te staan voor een muur van vlammen. Toch was men doorgedrongen, maar toen stuitte men op instortingen, die verder voortgaan onmogelijk maakten. Trouwens ook de hitte was niet uit te houden. Twee leden van een andere reddings ploeg, die ofschoon zij gasmaskers droe gen, door het gas bedwelmd werden, hebben eveneens den dood gevonden. Vermist wordt ook de aanvoerder van een der ploegen. E-en geredde vertelt. Wij zaten met zijn zessen te eten in een van de gangen, toen er plotseling een windvlaag door de gang gierde. Wij dachten, dat er een luchtleiding ge sprongen was, maar meteen kwam er een man aanrennen, die riep, dat wij beter deden met ons aan te kleeden en te maken, dat wij wegkwamen door de luchtgang (waarlangs de bedorven lucht wordt weggezogen). Wij lieten toen onze kleeren maar in den steek en gingen er vandoor. Ongeveer 20 kameraden voegden zich bij ons. Wij trokken onze hemden uit en gebruikten die om ons frissche lucht toe te waaien. Aan het einde van de luchtgang kregen wij last van gas. Wij waaierden nog harder 't gas drong ons in de oogen, maar wij moesten verder. Om de beurt liepen wij voorop, zoodat iedereen gelijke kansen had. Ook stuitten wij nu op instortingen, maar wij kropen er langs. Ik dacht, dat er zoowat twintig mannen achter mij kwamen, maar toen ik omkeek, zag ik er geen één meer. Ik weet niet, wat er met hen gebeurd is. 't Gas werd erger, maar wij wisten er door te komen en wij bereikten de hoofd schacht, waar wij door de reddingsploeg werden opgevangen. Ia het geheel 264 dooden. De volledige doodenlijst van de ramp in de Gresford-mijn vermeldt 264 slacht offers, met inbegrip van de geborgen dooden. Twee dooden. Bij het invliegen van drie nieuwe Fai- rey Fox-toestellen door onder-officieren van den Belgischen militairen lucht- dienst is Zaterdag een dezer toestellen boven het grondgebied van de gemeente Perck, op e Avle kilometers ten Oosten van Brussel, verongelukt. Als een bran dende toorts kwam het toestel naar bene den, drong twee meter diep in den grond en ging geheel in vlammen op. De be stuurder werd letterlijk verkoold. Het Hjk van een tweeden inzittenden onder officier werd op eenigen afstand van het brandend vliegtuig in het veld gevonden. De ongelukkige was op 300 meter hoogte uit het vliegtuig gesprongen, maar zijn valscherm had niet gewerkt. Hii was op slag dood. Het verongelukte vliegtuig was het 57ste van dit type, dat door de Belgische militaire luchtvaart in ont vangst was genomen. Het was te Gosse- lies in België gebouwd. Wat de teifoen aan menschenlevens eischte en voor materieele schade bracht. De teifoen, welke Vrijdag in Cen- traal-Japan zoo ernstige verwoestingen heeft veroorzaakt, is, naar uit de berich ten van de meteorologische stations valt te lezen, reeds op 14 Sept. in het Zuide lijk deel van den Stillen Oceaan ont staan. Hij nam eerst zijn weg in Noord westelijke richting, veranderde dan zijn - koers naar het Noorden. In de eerste ochtenduren van Vrijdag bereikte de teifoen de Zuidpunt van Kioe-sioe en om 8 uur van denzelfden dag het ge-1 bied van Osaka. Vandaar nam hij zijn weg over Kioto naar de Japansche Zee. Naar thans duidelijk is geworden, is het gebied dat door den teifoen is ge teisterd, belangrijk grooter dan men 1 oorspronkelijk had aangenomen. Het ergste hebben, naar reeds gemeld, de steden Osaka, Kioto en Kobe geleden. Het aantal dooden te Osaka bedraagt tot nu toe 1039, w.o, ongeveer 500 school kinderen. Het aantal gekwetsten be- j draagt ongeveer 3000 en dat der ver- misten 586. Te Osaka zijn voorts 144 scholen, 3914 particuliere huizen en 3212 fabrieken verwoest; 8120 huizen zijn beschadigd. Te Kioto bedraagt het aantal doo den 207, dat der gekwetsten 939; 1675 huizen, w.o. 20 scholen, zijn verwoest, 2750 huizen beschadigd. De verliescijfers uit Kobe kunnen nog niet opgegeven worden. Het aantal dooden staat nog niet vast; er zijn 1677 huizen vernield en 9209 beschadigd; 647 huizen zijn weggespoeld en 1234 onder water gezet. Naar de prefectuur van Kotsji mee deelt zijn 2350 visschersbooten omge slagen. De materieele schade in de scheepvaart wordt in totaal op 3 millioen yen geschat, de overige materieele scha de op 500 millioen. Volgens mededeelingen uit Sjimono Seki zijn vier stoomschepen met in het geheel 500 personen aan boord, welke op 20 September de haven hebben ver laten, tot nu toe nog niet in hun plaat sen van bestemming aangekomen. Men vreest dat de schepen zijn vergaan. Volgens verdere berichten is een trein met werklieden tengevolge van het bezwijken van een spoorbrug in een rivier terecht gekomen. Een groot aan tal arbeidjers is verdronken. Volgens de tot nu toe ontvangen me dedeelingen heeft Japan bii deze ramp in het geheel 33 vliegtuigen verloren. De telegraafkabels tusschen Kobe en Osaka zijn voorloopig hersteld. Te Kobe hebben verscheidene Korea- nen van den toestand misbruik willen maken om te plunderen. De politie wist hier direct een eind aan te maken. De prefectuur van Osaka schat de verwoestingen, aangericht door de tei foen, op 569,000,000 jen. Be kracht van den wind. Hoe groot de kracht van den typhoon is, blijkt uit het feit, dat te Osaka een schip van 4000 ton tegen de kade werd gesmeten; een ander schip werd een ka naal ingeduwd; weer een ander kwam in een douanekantoor terecht. 26® melaatsehen ontsnapt, j Een ziekenhuis voor inelaatschen in de buurt van Osaka werd door een vloedgolf bedolven. Ongeveer 200 melaatschen slaagden er in te ontsnappen. Toen de bevolking van Osaka voor de vloedgolf vluchtte, bereikte het water de hoogovens van de Ijzerwerken Maat schappij van Osaka. Dit gaf aanleiding tot een ontploffing, waardoor 17 vluchte lingen werden gedood en ongeveer 100 werden gewond. Het aantal slachtoffers. Naar het ministerie van binnenland sche zaken nader mededeelt, z.ouden tengevolge van den taifoen 2064 per sonen om het leven zijn gekomen, 13335 werden gewond en nog 258 personen worden vermist. Deelneming van onze regeering. Terstond na het bekend worden van de typhoonramp in Japan heeft de Nederl. regeering aan onzen gezant te Tokio op dracht gegeven aan de Japansche regee ring de deelneming der Nederlandsche regeering te betuigen met deze ontzet tende natuurramp. Vroegere stormen. Het is niet de eerste keer dat Japan het slachtoffer van een teifoen is. In 1930 woedde een teifoen in Zuid-Japan en Ko rea, welke een schade veroorzaakte van meer dan een millioen pond sterling. Honderden werden gedood; vele honder den werden vermist. In 1932 werden tengevolge van een teifoen 173 huizen in de asch gelegd, 4792 werden er vernield; 10,287 werden bescha digd en 50 202 vielen aan het water ten prooi. Het aantal slachtoffers. 1661 dooden, 5414 gewonden. De minister van binnenlandschc zaken heeft gisteravond bekend ge maakt dat bii den typhoon in Centraal Japan 1661 menschen zijn gedood, 5414 gewond en 562 werden vermist. De ernstigste ramp sinds 1923. Reuter meldt uit Tokio: De typhoon van Vrijdag is de ernstigste ramp die Japan sinds de aardbeving van 1923 heeft ge troffen, wat betreft de verliezen aan men schenlevens en de geweldige materieele schade, vooral in het welvarende in dustrie-gebied van Osaka. De rijstoogst heeft zeer geleden; 4 millioen bushels rijst in de regeeringsdepots zijn verloren ge gaan. De stad Okavama vraagt om levensmid delen; haar 60.000 inwoners zijn tenge volge van overstroomingen 11a een dijk doorbraak geheel van voedsel verstoken. DE AMATO GESLOTEN. Een groot succes. Zondagavond is de Amato gesloten. Zij was een groot succes. Niet minder dan 170 000 betalende bezoekers hebben haar, in de enkele week dat ze geopend was, bezocht. Wethouder Kropman, voorzitter van het uitvoerend comité, sprak in de groote hal voor de microfoon een slotwoord. Hü dankte allen, die tot het welslagen hebben medegewerkt. KAMERLEDEN NIET MISHANDELD. In antwoord op de vragen van het Kamer-lid De Visser, over de verwijde ring van drie communistische Kamer leden uit de openingszitting van de Sta ten Generaal, heeft minister Colijn o.m. geantwoord, dat de recher cheurs, die het uitgeleide verrichtten, zich niet aan mis handeling hebben schuldig gemaakt. Nuttige wenken. Zooals wij reeds hebben gemeld, organiseert de K.N.A.C, ook dit jaar weer een veilig heidsweek en wel speciaal voor automobi listen. Het is echter verre van ons te betoogen, dat het uitsluitend de automobilisten zijn, die de veiligheid van het verkeer meer en meer in het gedrang brengen. Dat juist in de ko mende week tegen deze categorie van weg gebruikers ten strijde wordt getrokken,, vindt zijn oorzaak in het feit, dat de K.N.A.C. ais zuiver automobilistische vereeniging, moeilijk in georganiseerd verband de andere wegge bruikers tot de orde kan roepen. Het zou dan ook ten zeerste zijn toe te juichen, indien het voorbeeld van de K.N.A.C. navolging zou mogen ondervinden, zoodat ook andere weggebruikers eens terdege werd gewezen op de gevaren, welke zij dag in dag uit op leveren. Zooals gezegd wordt, is de a.s. week uit sluitend autorijdend Nederland gewezen op de verkeersgevaren welke de naderende he.fst met zich brengt. Middelen zullen aan de hand worden gedaan om deze gevaren te bestrijden en tot een minimum te beperken. Welke deze middelen zijn, hopen wij in dit en in eenige volgende artikelen uiteen te zet ten. Het gevaat dreigt van twee kanten. De automobilist heeft het vermijden van een naderend onheil nooit geheel in eigen hand, Altijd zal hij afhankelijk blijven van het rea- geeren van de automobiel op de handelingen wcike hij in verband met de omstandigheden noodig oordeelt. Iemand kan een nog zoo handig en nog zoo snel reageerend bestuurder zijn, indien de auto niet naar het stuur luis tert of de remmen niet behoorlijk functionnee- ren, staat hij machteloos. Het is dan ook de plicht van iederen automobilist er steeds voor te zorgen, dat hij onder alle omstandigheden op zijn wagen vertrouwen kan. De auto moet ten allen tijde in een dusdanigen staat ver- keeren, dat het mechanisme beantwoordt aan de strengste eischen welke men voor de vei ligheid er aan kan stellen. Maar al is dit het geval, dan nog heeft de automobilist zijn plicht tegenover zichzelf, zijn medepassagiers en andere weggebruikers niet ten volle ge daan. Niettegenstaande het feit, dat de auto mobiel volkomen betrouwbaar is, moet de bestuurder onder het rijden zich steeds voor oogen houden, dat het onmogelijke nooit ge vergd kan worden. De remmen van zijn wagen kunnen nog zoo goed zijn, de vastheid op den weg nog zoo groot, steeds zal de snelheid ge regeld moeten worden naar de plaatselijke ge steldheid, gullen de bochten correct moeten worden uitgevoerd. Slechts dan wanneer Auto en bestuurder een harmoniee rend geheel rvormen, mag gesproken worden van het tot een minimum beperken van het verkeersge vaar, dat van de zijde van de automobilisten dreigt. Dat het bovenstaande geen eenvoudige opgave is, zal ieder met ons eens zijn, maar dat er nog veel kan worden gedaan om dezen ideaal toestand te bereiken, mogen wij wel als een vaststaand feit aannemen. Als iedere automobilist er maar eens volkomen van door drongen kon worden, dat hij nooit de eenige Weggebruiker is, dat er andere automobilis ten en andere weggebruikers zijn, die precies evenveel rechten hebben als hij, dan zouden wij reeds een heel eind in de goede richting eomen. Er zou niet meer worden „gesneden", er zou niet meer in bochten en op hoeken van Istraten geparkeerd worden, portieren zouden niet meer roekeloos worden geopend. Zoo zijn er tal van andere voorbeelden op te som men welke niet meer zouden opgaan indien de gedachte Hoffelijkheid op den weg door alle weggebruikers In toepassing werd gebracht. Automobilisten zet daarom Uw weg-ego- isme aan den kant! Rijdt beschaafd, weest hoffelijk en wij ver zekeren het U het autorijden zal er niet min der plezierig om zijn; integendeel! Denkt u eraan, dat stilstaande auto's tegenwoordig weder verlicht moeten zijn? Een uitnoodiging aan de Ver. Staten om toe te treden. Vo'gens een bericht uit Genève heeft de president van den Raad van den Volkenbond, de Zweedsche minister Sand- ler, Zaterdag een radiorede gehouden, waarin hij de Vereenigde Staten uit- noodigde toe te treden tot den Volkenbond. Dit is de eerste maal, dat de president van den Raad een uitnoodiging tot de Vereenigde Staten heeft gericht. De onderhandelingen opnieuw mislukt? V. D. meldt uit BerlijnDe onderhande lingen tusschen de Duitsche Kath. bis schoppen en de vertegenwoordigers van het Rijk en de N.S. D. A. P. zijn volgens katsolieke kringen wederom mislukt. De besprekingen zijn thans voor onbepaalden tijd geschorst en zullen naar men ver wacht niet worden hervat voor kardinaal staatssecretaris Pacelli van het Eucharis tische Congres te Bu mos Aires terug keert. Reuter bevestigt uit Madrid dat de president van de Spaansche republiek, Alcala Zamorra, een decreet heeft onder teekend, waarbij met ingang van Zondag 23 September de alarmtoestand voor ge heel Spanje is afgekondigd. De minister van binnenlandsche zaken heeft verklaard, dat de alarmtoestand is afgekondigd om de politie haar taak om nasporingen te doen inzake de socialisti sche revolutionaire plannen te vergemak kelijken. De prijs van verkoop door Rusland aan Japan thans vastgesteld. Uit Tokio wordt gemeld, dat het blad Nitsji Nelsji Sjimboem bericht, dat de prijs, waarvoor de Chineesche Ooster spoorweg aan Japan zal worden verkocht, thans is vastgesteld, 11a onderhandelingen tusschen den Russischen gezant te Tokio en offlcieele Japansche kringen. Een later bericht uit Tokio behelst: De Japansche minister van buitenland- sche zaken Hiroto en de gezant derSowjet- republieken zouden den prijs op 170 mil lioen jen hebben vastgesteld bij een niet offlcieele overeenkomst. BE KOMENDE BLIJDE GEBEURTENIS AAN HET KROONPRINSELIJKE HOF. De doop reeds bepaald. De Brusselsche correspondent van de Nw. Rott. Crt. ineldt: Het is zoo goed als zeker dat koning Leopold en koningin Astrid aan de doop plechtigheid van het verwachte kindje van prins Humbert en prinses Marie José te Napels zullen deelnemen. Deze plechtig heid is naar men weet nu reeds op 18 October bepaald. NIEUW SPIONNAGEGEVAL IN FINLAND. Te Wiborg is een nieuw geval van spionnage ten behoeve van Rusland ont dekt. In verband hiermede is een ser geant, dienstdoende bij den Finschen staf, gearresteerd. DE K.P.M. EN HAAR PERSONEEL. Batavia. Naar de Java-Bode mededeelt, zijn in de vergadering van de Vereeni ging van gezagvoerders en stuurlieden met groote meerderheid van stemmen de voorwaarden aangenomen, welke door de directie van de K.P.M. gesteld zijn, voor herstel van het contact tusschen die maat schappij en de vereeniging. (Aneta). DE MERAPI. Semarang. De werking van de Merapi is in hevigheid verminderd. (Aneta). Europeaan geworgd. Semarang. In den afgeloopen nacht is in de Europeesche woonwijk te Se marang een Europeaan, de heer L. L. G. F. Born, gep. machinist bii het bag- gerwezen door worging vermoord. Het is nog niet mogelijk gebleken vast te stellen of diefstal de beweegreden is geweest. De huishoudster van het slachtoffer werd in geknevelden toe stand aangetroffen. Er hebben nog geen aanhoudingen plaats gehad. Een brief van minister Deckers. Batavia. Het comité voor het Natio naal kruiserfond,s heeft een brief van den minister van defensie ontvangen, waarin deze mededeelt, dat het doel, weike het gestichte fonds beoogt., der regeering bij zonder sympathiek is, hetgeen echter nog niet zeggen wil dat d,e minister van oor deel is, dat er behoefte zou bestaan aan een vierden kruiser. De regeering moet zich natuurlijk het recht voorbehouden om zelf te beslissen, welk materiaal zal worden aangebouwd. De regeering stelt ook het feit, dat zoovele mannen en vrou wen belangstelling voor de weermacht hebben, ten zeerste op prijs. (Aneta) Luitenant ter zee 3e kl. A. E. J. Mod derman, wien vergund is uit Oost-Indië terug te keeren, is .12 dezer aan boord van het m.s. Baioeran van Batavia vertrokken. Groot verlof zeemiliciens. De zeemiliciens van de ploeg 1934 zullen instede van den 2Óen October a.s., den 25en October 1934 met groot verlof vertrekken in verband waarmede de zeemiliciens van de ploeg 1934 11 den 25en October '34 op de vloot zullen worden geplaatst. Officier van den M.S.D. 2e kl. A. Everaars wordt 1 October overgeplaatst van het vlieg kamp de Kooij naar Amsterdam. Officier 2e kl. J. W. F. Backer, onlangs uit Oost-Indië teruggekeerd, wordt 26 dezer ge plaatst bij het vliegkamp de Kooij nabij Den Helder. Over plaatsingen. Maj.-macht. A. H. Wassenaar van Van Speijk naar Z b, 22 Sept. Maj.-macht. A. v. d. Wetering van Z 6 naar Van Speijk, 22 Seut. Serg.-hofmr. W. M. de Booy van De Kooij naar Piet Hein, 8 Oct. Serg.-hofmr. W. F. A. Worms van Piet Hein naar De Kooij, 8 Oct. Korp.-konst. P. v. Rosmalen van Piet Hein naar Wachtschip Willemsoord, 8 Oct. Korp.-macht. J. Vos van Piet Hein naar Wachtschip Willemsoord, 8 Sept. Maj.-schrijver P. Klaver aanwijzing uitzen ding met Hr. Ms. Piet Hein ingetrokken. ALKMAAR, 24 Sept. Veemarkt. Aangevoerd 78 vette koeien f 100 230; 14 graskalveren f 1530; 8 vette kalveren f 3000, per kg 6080 cent; 44 nuchtere kal veren (slacht) f 4—14; JO vette schapen f 16; 326 vette varkens (zware) p. kg 3032 cent. Handel redelijk. AMSTERDAM, 24 Sept. Aardappelprijzen. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveran derd. Aanvoer 209,100 kg. AMSTERDAM, 24 Sept. Veemarkt. Aangevoerd: 515 vette koeien, ie kw. 5860 cent, 2e kw. 5056 cent, 3e kw; 4248 cent per kg slachtgewicht; 145 melk- en kalfkoeien f 160—195; 113 vette kalveren, 2e kw 4654 cent, 3e kw. 34—44 cent per kg levend gewicht; 110 nuchtere kalveren f 36; 130 schapen f 15—18; 605 varkens, vleesch- varkens 90—110 kg 36—37 cent, zware varkens 3536 cent, vette varkens 3334 cent per kg slachtgewicht; 30 paarden f 60100. Ter veemarkt waren 4 wagons geslachte run deren uit Denemarken aangevoerd. BROEK OP LANGEND1JK, 24 Sept. 4450 kg aardappelen; Bevelanders f 2.70 2.90, blauwe f 4.20; 14,000 kg roode kool f 1.10 3.30; 8000 kg gele kool f 1.302.40; 44,000 kg witte kool f 0.601.30; 44,000 kg uien: gele uien f 1.702.10, gele drielingen f 1 1.10, gele nep f 1.701.90; 3800 kg slaboonen f 28.10; 60 kg snijboonen f 5.60—7.80; 6600 kg bieten f 0.60—1.90; 2300 kg peen f 0.60—i, alles per 100 kg en 7500 stuks bloemkool ie s. f 4.90 7.70, 2e s. f 1.502.40 en lichte soort f 2.603.20 per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE, 24 Sept. Roode duken f 1.501.60; uien f 11.90, drie lingen f 0.901.10, grove f 22.10, gele nep f 1.60—1.80; spercieboonen f 4.508 30; witte kool f 0.80—1.40, gele kool f 2.30, alles per 100 kg. TEXEL, 24 Sept. 79 lammeren f 5—7; 68 schapen f 10—13; 35 rammen f 1530; 1 paard f 175—225; 2 koeien f 110—140; 5 graskalveren f 2030, 1 nuchter kalf f 58; 7 b'ggen f 47; 1 pink. TEXEL, 24 Sept. Eierenveiling. Aanvoer 59,412 eieren. 58—62 kg f 3.203.50, 6264 kg f 3.40— 3.70, 66—70 kg f 3.60—4-10, 50—56 kg f 2.50—3.25, 40—50 kg f 1 50—2.60, alles per 100; 011de kippen per kg f 0.310.37. PURMEREND, 25 Sept. 1760 kg boter per kg f 1.40—1.55; 742 koeien: 375 vette koeien per kg f 0.54060, matig; 172 gelde koeien f 110145, matig; 135 melkkoeien f 110220, stug; 60 stieren per kg f 0.320.46, matig; 17 paarden f 45130, stug; 145 vette kalveren per kg f 0300.55, matig; 332 nuch tere kalveren, voor de slacht f 3iè, stug; 270 vette varkens, slacht per kg f 0.300.32, matig; 52 magere varkens fli17.50, matig; 146 biggen f 8—1, matig; 578 schapen f 1022, matig; 53 bokken f 39, motig; 938 lammeren f 512, mamtig; piepkuikens f 0.40—0.52*. Eierenveiling. Kippeneieren per ioo 3.403.90, eenden eieren per 100 f 2.00. wan Den Helder van 22 en 24 September 1934. BEVALLEN: J. W. Westendorp— Or mpun, d.J. Ia'i>iri~-P»8giiieijer, d. li. SciiUKX.i,^— v. Rqiz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 7