Onverwachte
bedevaart.
BUITENLAND
%t uUcjMtoum
badfdaatUcim
Burgerlijke Stand
van Den Helder
OVERLEDEN:
v. Binnendijk, 73 j.
GEMENGD NIEUWS
Het drama te Princenhage.
Vliegersport.
Autobus met hengelaars in een
sloot gereden.
Ernstig ongeluk op onbewaakten
overweg te Stompwijk.
De laatste rit van de tram
Alkmaar - Egmond.
Montagehal ingestort.
Pest in Batavia.
De toestand in Spanje.
De verkiezingen voor de
generale raden in Frankrijk.
Bk£MG£T1 WEIVAADT
,466e STAATSLOTERIJ
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 9 OCTOBER 1934
door P. N. v. R.
Langs de helling van den strandweg ram
melt een oude vrachtwagen, volgeladen met
strandgoederen, achter het voortsjokkende
«aard dat met krachtsinspanning en hevig
getrappel trok de ooren gespitst en de neus
gaten opengesperd.
Je badman, zijn witte pet met de twee
letters ZH. op den bruinen kop, stapt er
actief voor als een aanspreker, bewust van
zijn ernstige verantwoordelijkheid om alles en
8Hes te regelen voor het begin van een groot
verval, voor den schijndood van het bad
plaatsleven.
Achter den stoet gaan een paar zware
Visschers in hun stoeren vorm van breede
schouders, Huisduiners, die in deze bedrijvig
heid en drukke doening de laatste eer be
wijzen als helpers bij het opbergen van het
overschot en wel stoelen en tenten en bad
koetsen.
Jenige eenvoudige, goedmoedige menschen
Uit het dorp kijken belangstellend toe en
kinderen van de buurt, geroosterd door de
zon gezouten door de zee, die het strand
als hun speelmakker beschouwen, staren
nieuwsgierig de verhuizing na.
Jroefgeestig piepte en kraakte de wagen
or er de vracht.
Het heele strand vulde zich met deze din
gen, die langzaam-aan voorbij gingen en af
scheid namen van een plek, waar het nog
pas leefde, woeli g en bont
_in het eenmaal veel-gezochie strand was
ecu stille, droomerige omgeving een in de
e. zaamheid uitgestorven badplaats.
Je zomer wordt door den herfst afgelost
en ais straks de winter uit zijn schuilhoek
komt, dan is het voor maanden gedaan met
het volle leven en het vertier van Huisduinen.
Op warme dagen is de strandvlakte een
ideaal oord voor drukke gezelligheid, maar
nu op dezen koelen dag lag het verlaten en
somber,
imngs den kant liepen wat meeuwen pootje
te baden en de wind had vrij spel om het
zand te verstuiven en te midden van de stilte
waren arbeiders bezig om den golfbreker, die
zijn kop heel ver in zee steekt, nog sterker
te maken, want het kwade water heeft nog
altijd booze plannen om weg te spoelen en
te breken wat men geregeld waakzaam en
ijverig heeft opgebouwd.
Het hart van Huisduinen stond stil.
Van de honderden of liever van de dui-
ze den, die aan de Heldersche kustplaats
kóïrién om in hef zand languit te luieren en
te genieten van zon en zee, was niet één
1r' ir te ontdekken!
et badhotel lag droomend uit te kijken
nr den ruwen slag der golven, naar de
sti„e verlatenheid van zijn gebied, naar de
sinaasappelschillen en de boterhampapieren
en andere overblijfselen van een welvarend
druk bezoek.
Huisduinen is des zomers een heerlijke
streek, die nooit verveelt, voor het uitgaande
publiek. Heden was er niets anders te be
leven dan de weemoedige indrukken van een
uitgestorven buurt, die niet meer gestoord
.Wiide worden in haar verheven rust.
.iet aantrekkelijke strand-panorama, met
zijn gezonde zomer-genoegens, is voor ons
een kostelijk bezit, maar ook op den stillen,
gouden herfstdag, als een lange, buigende
zilverstreep der branding langs de kust be
gint te loopen, gevoelt men het onweerstaan
bare van het zware, zwalpende water, dat
met een machtig rhythme het afscheid van
den zomer zingt.
De breede golven met witte schuimkoppen
vielen op het strand en de najaarswind
klaagde en gierde rondom en het weer lokte
niet uit om in luierstoelen te schommelen.
Diepe klanken rezen op uit zee en het begin
van een Zuidwester najaarsstorm huilde en
loeide in de verte en het scheen alsof het
trekkende tij van eb en vloed en de stevige
bries samenspanden in een gruwzame wor
steling, alsof de zee alle heerlijkheden van
den zomer had ingezwolgen.
Bij de houten trap stonden wat oude vis
schers, met gezichten bruin, hard, gerim
peld een geslacht van Huisduinen, die alle
jaren het doodvonnis van het badplaatsleven
zien gebeuren, en ze gingen een eindje ach
teruit, want weer kroop een wagen met
strandgoederen langs den weg omhoog en de
Badmeester was er bij, zooals iemand, die de
ruimte en de hooge luchten en de frissche
bries mint. Hij gaat daar met zijn hagelblanke
pet als de laatste man, die ten slotte zijn
post verlaat, omdat er in de eenzaamheid
niets meer is te doen.
1 otdat de winter weer voor goed gaat
■wijken en de lente zich schuchter aankondigt
«n de zomersche dagen opnieuw in het land
zullen zijn. Dan zal het badplaatsleven weer
uit zijn winterslaap ontwaken.
Nog een wagen vol strandtenten gaat
voorbij. Het doodvonnis tegemoet. Ook deze
Verhuizing spreekt van voorbijgegane glorie.
Nu het zomerseizoen aan het einde is,
Wordt het in het dorp ook stil.
De landhuisjes liggen onregelmatig tegen
de heuvelen, zich te koesteren in het licht
Van de herfstzon.
Op het hoogste punt, bij het romantische
boschgebied van de mooie dennen, ligt het
Jort Kijkduin in de wijde, rustige natuur van
Huisduinen.
En overal in het rond, op hoogvlakten en
m dalen, in de ongerepte eenzaamheid, aar
dige geveltjes van nieuwe huizen.
Maar het meest valt op, dat het karakter
Van het' aloude Huisduinen ieder jaar aan
schoonheid wint Met veel toewijding wordt
<r gebouwd en het dorp laat steeds meer
huizen van landelijke aantrekkelijkheid be
wonderen.
van 68 October.
1 VALLEN:
u,
o-
v, Zoest-Tompot, z. C. Bening-de
a®s' d. C. Valentijn-Menlmeester, d.
JT Kramer-Brouwer, z. H. C. Frede-
Lingen, z. J. Vieser-Slort, d.
J. Meertens-Aarden, d. E. O. G.
•L'jjblok-Burger, d.
Van Holland naar Frankrijk zwerven
en door België de route Antwerpen,
Gent, Brugge en daarna Zuidwaarts vol
gen is een prachtplan. Maar wanneer je
na 2Vi dag tegenwind uit Z.W.-richting
vanuit Den Helder Antwerpen bereikt
en je daar de luxe veroorlooft de eerste
Spa-citron door je keelgat te gieten,
w ord je wijs; je neemt de kaart en verlegt
de weg meer in je voordeel, Brugge en
Gent verschuivend tot gunstiger tijden.
Zoo hobbelde ik over het Belgische
wegendek naar Meehelen en nam daar
na, ter troosting van mijn teerdere
lichaamsdeelen, de nieuwe betonweg, die
Brussel ter zijde laat Igigen en over
Steenockerzeel door de bosschen van
Soignes voert. Het werd stevig klimmen
en logischerwijs op z'n beurt ook dalen,
terwijl de koele bosschen met hun aan
genaam groene kleur op mijn gestel een
sanatorische invloed uitoefenden.
Waarom ik toen, plotseling, op het ge
zicht van het bordje: „Waterloo 17 km",
kruitdamp in mijn reukorgaan kreeg?
Ik weet het bij Jupiter niet, maar ik
vloog plots vooruit, mün velo steigerde
de volgende heuvel op en ik had nog
maar één gedachte: „Eerst Waterloo zien
en dan slapen 1"
Al had ik er vrü toegang gehad, de
druivenkassen hier en daar langs de
weg hadden mij straal gelaten. Maar ge
lukkig had ik er géén vrij toegang, zoo
dat ze mij straal lieten.
Het werd avnod, toen ik het „Forêt de
Soignes" uitspurtte. Aan mijn rechter
hand lag Waterloo, het doel. Even boven
de zachtglooiende heuvels, die de ach
tergrond voor dit mooi gelegen dorp
vormen, stond de zon in roode avond
wolken en knipoogde mij toe. Ik knip
oogde terug, zooals mijn gewoonte is
tegenover voorwerpen van het vrouwe
lijk geslacht en deed vervolgens .iets
überhaupt nuttigers, n.1. een boerenerf
oprijden en om een vierkkant meter in
't hooi vragen. Tot mijn verwondering
werd mijn perfect Fransch onmiddellijk
verstaan en beantwoord in 't Zeeuwseh.
De gastheer ontpopte zich als oud Slui-
zenaar en geen kwartier later zat ik ach
ter een schotel karnemelksche pap. En
weer een kwartier later rolde ik ver
moeid en dik. misschien beide van de
pap, in een oud springveerenbed en in
slaap.
De morgenstond heeft goud in de
mond. Maar het slijk der aarde betee-
kent voor mij niets en daarom werd ik
laat wakker.
Onmiddellijk was ik weer in stemming.
Ik versloeg mün ontbijt met Napoleon
tische heldhaftigheid en na veel goede
raad van mijn gastheer over de beziens
waardigheden steeg ik op en reed ter
bedevaart.
Want dat is typisch. U toert, fietst of
loopt door België en voelt u op den groo-
ten weg aldoor midden in de werkelijk
heid. Geen mooie opschriften, geen
schitterende standbeelden verblinden a
en laten u de Wereldoorlog 1914—1918
anders zien dan hij was: één groote
moordpartij. Maar kom in de buurt van
Waterloo, van de slagvelden 1815 en
dat alles verandert. U voelt de roman
tiek van de strijd van man tegen man,
van de veldheer temidden van zijn solda
ten, van de stormende cavallerie en de
wapperende vaandels. Dat is het tijds
verschil van honderd jaren.
Bü Mont St. Jean het eerste hotel, dat
mij iets merkwaardigs wil bieden: Hötel
des Colonnes, volgens het opschrift de
verblijfplaats, waar Victor Hu"o in 1861
„Les Misérables" schreef. Bovendien
hebben verschillende groote en kleine
sterren aan het auteursfirmament de
hebbelijkheid gehad juist hier hun in
drukken over Waterloo neer te leggen.
En ik kan gratis ongelooflijk! het
museum binnentreden om een paar ver
geelde manuscripten te besnuffelen.
Jammer genoeg voor de diverse eige
naars van merkwaardigheids-etablisse
menten langs den weg ben ik niet zoo
groen meer als ik er uitzie en zoodoende
slaagt deze eerste weldoener er niet in
een consumptie of relikwie aan mij kwijt
te raken.
In de verte lokt mij de „Butte de
Lion", de Leeuwenheuvel, het groote
Waterloo-monument. Bijna gelijktijdig
treft mij het in deze sfeer ontnuchterende
opschrift „Dancing", aan de voet van den
berg.
Uit de wijde, zachtgolvende vlakte
verheft zich de spitse heuvel, met op den
top de leeuw, die herinnert aan den
Volkerenslag 18 Juni 1815. Aan de voet
verdringen zich de hotels en is het Pa
norama van den veldslag gelegen. Tegen
4 frank kan ik mij zoo diep in de bede
vaartsfeer dompelen als ik verkies. Het
panorama, kunstwerk van den Fran-
schen marineschilder Louis Dumonlin,
laat mij tot in détails de strijd mee
maken: het toont de carré's van Napo
leon en Wellington en den Prins van
Oranje, die resp. bestormd werden
door Blücher en Ney. Men spreekt fluis
terend in dit panorama, bevangen door
de woede en het tempo, die uit deze
reproductie spreken. Men ziet de zich
werende carré's, de escadrons cavalle
rie, die als een lawine aan komen stor
men, de vuurspuwende kanonnen, de
boerderijen, die ip vlam staan en de door
rook verduisterde hemel.
En toch, hoe primitief doen Welling
ton en de Prins van Oranje aan, dood
kalm te paard gezeten, midden in de wie
melende mierenhoop. Hoe voorhistorisch
schijnt Nanoleon met zijn staf toe, op
geen kilometer van het gewoel op een
open veld staande. De boerderijen, die
als vestingen verdedigd worden, de ver
wijderde kanonnen, die alle nauwkeu
rig bediend worden en die in 't niet
schijnen te paffen, de huppelende ruiter
tjes, die de verbinding zijn tusschen de
staf en een front zijde hoe knus doet
dit alles aan. Het is een andere tijd, een
andere geest, die daaruit tot ons
spreekt. Want mogen zich in de Wereld
oorlog dergelijke op kleine schaal heb
ben afgespeeld voor ons gemoed roept
de klank Wereldoorlog andere beelden
op.... van modder, giftgas, prikkel
draad.
Vanuit het panorama voert een gang
naar de afdeeling e/riositeiten, waar
van alles te koop is: oude brieven, beeld
jes, speeldjes, medailles, kogels en
ansichtkaarten. Met een sprong ont
vlucht ik de verleidelijke aanbiedingen
en het aanprijzende oog van een paar
verkoopsters en sta weer in de frisscljé
lucht. De besteiging van de heuvel is
aan de orde. Die kost vijf minuten tijd
en een hartklopping vanwege de 226 tre-i
den, maar dan geniet ik ook een eenig
uitzicht. Zoover het oog ziet lichtgloeien-
de heuvels, bosch hier en daar, heel in
de verte Charleroi. Brussel is onzicht
baar door een blauwachtige mist. Het is
één groote rust die uit dit landschap
spreekt. De groote vlakken gras-, hooi
en klaverland de gemaaide korenvelden,
de bietenlanden, de geëgde stukken, zij
strelen het oog door hun zachte kleuren,
die zoo schitterend mooi tegen elkaar af
steken. Als onder het bereik liggen daar
de dorpen Braine 1'Allend en Mont St.
Jean, de groote vierkante boerderijen, de
klomp hotels. Een enkele witte zandweg
loopt kronkelend over de heuvels. Een
span paardjes voor de eg, miniem van
afmeting, beweegt zich in rechte banen
over een stukje grond.
Het is als om te bewijzen, dat het ook
anders kan dan 1815 en 19141918.
Heb ik zoo lang boven zitten turen?
De heuveltop is plotseling overvuld met
Franschen, Engelschen, Vlamingen,
Hollanders en Duitschers. Zü hebben de
„Butte de Lion" bestormd met hun
Kodaks en filmcamera's en maken in
hun plusfours en blazers een even
schrikwekkende indruk als Ney's aan
stormende ruiterij in 1815. Hun gesnater
verbreekt de stilte als met mitrailleurs,
de apparaten worden in stelling gebracht
en klikklakken, enfinzij zijn Euro
peanen anno 1934.
De rust is weg. Ik word opgevangen
aan den voet van den heuvel door
schreeuwende hotelliers, die hun prooi
niet willen laten gaan. Wat ik daarnet in
mijn romantische stemming niet heb op
gemerkt dringt zich nu aan mij op. Bor
den verkondigen luidkeels, dat „hier de
laagste prijzen zijn", daar „Hollanders
niet worden afgezet". Ik sta op het
pleintje, voor het panorama en de eige
naars van het Hötel du Lion, de la Paix
du Musée, des Alliés, des Touristes en
wat niet meer brullen mü de voordeelen
van hun consumptie's toe.
Ik grinnik. Hotel du Lion: de heen-en-
weer-springende kellner gelijkt een op
gesloten haas in doodsangst; Hötel de
la Paix het is een vuurspuwende bat
terij; Hötel des Touristes alleen een
tourist, die geen stap meer verder kan
van moeheid, zal het in z'n hoofd krij
gen de glibberige drempel te overschrij
den.
Maar alles voor een spa-citron koop
ik mijzelf en m'n velo vrij en fiets den
weg naar Quatre-Bras af. Ieder volk
heeft hier zijn monument, dat de lof der
gesneuvelden verkondigt, benevens het
feit, dat zij vielen voor Vrijheid en
Recht. Maar laat gaan, hier is dat op
zijn plaats, in deze sfeer past dat vol-,
komen: „Gevallen bii de roemrijke ver
dediging van het Vaandel". Langs de
herdenkingszuilen voor Belgen, Schot
ten, Pruisen enz., bereik ik het laatste
en meest indrukwekkende monument.
Een adelaar, één vleugel lamgeschoten,
de ander doorboord en gerafeld, verheft
zich nog eenmaal kriischend over ii.it
vaandel, dat onder hem ligt. „Aux der-
niers eombattants de la Grande Armée"
staat daaronder geschreven en het café-
tje, dat aan de overzijde van de weg
ligt, verkondigt in zijn naam, dat hier
de plaats was, waar het laatste carré
stond.
Dan ruk ik mij los van dit machtige
beeld en streel mijn ijzeren ros. Het
kraakt verheugd. En wij rennen tegen
de volgende heuvel op vóór ons de
weg naar Namen, achter ons de slagvel
den van brandend Europa 1815.
Waterloo, Augustus 1934.
HEPPIE.
Binnenland
Vijftien jaar gevangenisstraf
geëischt.
Na een mooien, laten zomer,
komt de herfst weer in het land,
Roept weer storm en regen wakker,
Veegt den zomer aan den kant.
Als de stormwind flink en krachtig
Als een jonge kerel wordt,
Is vanzelf de tyd gekomen
Voor die fijne vliegersport,
Kijk, die vliegers nu eens stijgen,
Heel hoog in de blauwe lucht,
Lustig wapperend en zwaaiend,
Als een dartele meeuwenvlucht.
Elke jongen, heel gewichtig,
Houdt zijn touwklos stevig vast,
Want aan ieder is 't geraden,
Dat hij op zijn tellen past.
Jantjes pa had in October
Eens een heel en middag vrij;
Daarom trok hij met zijn zoontje
Buiten, naar de groene wei.
Vader, 't touw afrollend, sprak toen:
„Laat de vlieger nu maar gaan,"
Én hoog boven al de huizen
kwam hy in de lucht te staan.
Maar de vlieger moest nog hooger;
Daarom ging pa aan den haal.
„Jantje kijk eens ver naar boven:
Hij staat 't hoogst van allemaal!"
Kleine Jan moest even lachen,
Omdat pa zoo koddig deed:
Door dat loopen, hollen, draven,
Liep hij zich geducht in 't zweet.
Jan zegt tot een jongen: „vlieg'ren
Is voor pa een mooi verzet;
Als hy daarin nu idee heeft,
Gun ik hem heel graag de pret!"
HENDRIK HAKKELAAR.
Eenige gewonden.
Onmiddellijk na de opening van de
zitting van gisteren van de rechtbank te
Breda voor de behandeling van de zaak
tegen O., verdacht van moord op C. de
Koning te Princenhage, eischte de officier
van justitie, met het oog op de openbare
zedelijkheid, behandeling met gesloten
deuren.
Na het getuigenverhoor eischte de
officier van justitie tegen O. wegens moord
vijftien jaar gevangenisstraf.
Uitspraak over veertien dagen.
Twee dooden.
Een aantal deelnemers aan een door
een Leidsche motorclub uitgeschreven
wedstrijd passeerde Zondagmorgen circa
kwart voor twaalf den onbewaakten over
weg van de Staatsspoor aan den Veenweg
te Stompwijk. Even daarna volgde de
35-jarige J. F. van B. met zjjn verloofde,
de 28-jarige mej. W. S., beiden uit Hil
versum, op de duo van zijn motorfiets,
toen een sneltrein uit de richting Gouda
iu aantocht was. In volle vaart reed van
B. tegen den sneltrein met het gevolg
dat de motorfiets circa 25 meter met den
trein werd meegesleurd. Beiden werden
zwaar verminkt. Van B. lag langs de
spoorbaan; mej. S. was in een sloot ge
slingerd. Een onmiddellijk gewaarschuwde
geneesheer was spoedig ter plaatse, doch
kon slechts bij beiden den dood consta-
teeren.
De machinist van den trein schijnt het
ongeluk niet te hebben opgemerkt, want
de trein reed door.
Tusschen Oudijk en VVestwoud is in
den nacht van Zaterdag op Zondag een
autobus tegen een boom gereden en ver
volgens in een sloot geraakt. De bestuur
der van den bus, waarin tvvee-en-twintig
hengelaars uit Amsterdam zaten, die zich
op weg naar Medemblik bevonden, is
vermoedelijk den goeden weg kwijtgeraakt
met bovenstaand noodlottig gevolg.
Doordat een der zijwanden van den
bus bezweek, geraakten alle passagiers
in de vrij diepe sloot en het gelukte
eenige drenkelingen die aan den kant
konden komen, na veel moeite ook de
andere inzittenden op het droge te bren
gen. Bij de buiteling hadden zeven mannen
lichte verwondingen opgeloopen. Twee
hengelaars werden ernstig gewond.
De een liep verwondingen aan de borst
op en de andere kreeg een groote hoofd
wonde. Beide zijn naar het ziekenhuis te
Hoorn gebracht. Den anderen werd ter
plaatse medische hulp verleend, waarna
alle drenkelingen bij een boer zijn onder
gebracht en voor zoover als mogelijk van
droge kleeren voorzien. De chaffeur is
door de Hoornsche politie aan een ver
hoor onderworpen. De autobus werd vrij
wel geheel vernield.
De tram AlkmaarEgmond, die in
1905 tot stand kwam, dank zij de actie
van een Stoomtramwegcomité en den
steun van het Rijk, provincie en gemeenten
en onder groote belangstelling van den
commissaris der Koningin, leden van Ged.
Staten en autoriteiten van de omliggende
gemeenten haar eersten rit maakte, heeft
Zaterdagavond voor het laatst dienst
gedaan.
Indien de gevraagde concessies worden
verleend, zullen vier autobusondernemin
gen binnenkort Egmond voor isolement
behoeden.
LEDENTAL N. V. V.
Van de 30 vakbonden, aangesloten bij het
Ned. Verbond van Vakvereenigingen, be
droeg het ledental (met inbegrip van de ad-
spiranten) op 1 Juli 1.1. 310.828 tegen 318.145
op 1 April. Er was dus een teruggang van
7317 leden in het tweede kwartaal 1934.
Buitenland
Zes arbeiders gedood en vijftien
gewond.
Door tot nog toe onbekende oorzaak
is te Stendal een in aanbouw zijnde
montagehal ingestort, ten gevolge waar-
Van zes arbeiders werden gedood en
vijftien gewond. Naar de oorzank van
het ongeval is een onderzoek ingesteld.
Twee overleden.
De contactpersonen overleden.
Na een kort verblijf te Bandoeng is te
Batavia een ingezetene van Tanah Tinggi
overleden onder verschijnselen, welke
min of meer aan pest doen denken.
Gezien de uitgebreide medische, hygië
nische en politioneele maatregelen, welke
j voorzichtigheidshalve zoo snel en zoo
uitgebreid mogelijk zijn getroffen, mag
worden aangenomen dat men de situatie
meester is.
Uitdrukkelijk zij vermeld, dat er geen
reden tot ongerustheid bestaat.
HET BEZOEK VAN BARTHOU AAN
ROME.
Op 3 November vastgesteld.
Paris Soir verneemt uit Rome, dat na
een gedachtenwisseling tusschen den on
derstaatssecretaris van buitenlandsche
zaken, Suvich, en den Franschen ambas
sadeur te Rome overeengekomen is, het
bezoek van Barthou aan Rome in principe
vast te stellen op 3 November.
LOS VAN ROME.
„Nationaal-katholleke Kerk".
Naar Reuter uit Berlijn verneemt, is
een organisatie gesticht voor de schep
ping van een nationale katholieke kerk,
onafhankelijk van Rome. De zetel is Essen.
Mobilisatie van al het spoorweg
personeel.
Vaz Dias meldt uit Madrid:
De Spaansche regeering heeft in de af
geloopen nacht de mobilisatie gelast van
a) het spoorwegpersoneel tusschen 20 en
38 jaar. De stakers, die aan dezen oproep
geen gehoor geven en niet aan het bevel
voldoen, zullen beschouwd worden als
deserteurs in oorlogstijd en voor den
Krijgsraad terecht staan.
Door deze drastische maatregel hoopt
de regeering de spoorwegstaking te onder
drukken.
De regeeringstroepen konden in de op
standige gebieden slechts langzaam voor
uit komen Ovido was nog in handen van
de revolutionnairen en van de regeerings-
gebouwen woei nog de roode vlag.
De spanning blijft voortduren.
Reuter meldde gisteravond uit Madrid:
Men verwacht algemeen, dat de socia
listen vannacht een grooten slag zullen
probeeren te slaan; er zijn dan ook voor
zorgsmaatregelen genomen.
Dinsdag moet de spoorwegstaking uit
breken, maar de regeering heeft reeds
van te voren daarop geantwoord door
bevel te geven tot mobilisatie van alle
spoorwegreserves.
De straten van Madrid zijn gisteravond
verlaten. De nachtelijke stilte wordt alleen
verstoord door verspreide geweerschoten
van opstandelingen, waarop de mitrail
leurs van de overheid prompt antwoord
geven.
De socialisten en syndicalisten te Ma
laga hebben de algemeene staking afge
kondigd.
Ook te Granada is de staking afge
kondigd; in de straten der stad spelen
zich gevechten af.
De spoorwegverbindingen van Madrid
met de overige deelen van het land, zijn
op die met Asturië na, hersteld.
Er wordt geen enkel buitenlandse!) blad
in Spanje toegelaten.
De aloemeene uitslag Weinig verandering.
Rechts houdt zich iets beter dan links.
Naar Reuter uit Parijs meldt, hebben
de verkiezingen van Zondag voor de
generale raden weinigveranderinggebracht
in de verhouding der partijen.
Van de 1518 zetels zijn 1500 uitslagen
bekend; daarbij moeten 308 herstem
mingen plaats hebben.
De conservatieven verliezen vijf zetels,
de republikeinen van de groep Marin
winnen er negen.
De volkspartij wint vijf zetels, terwijl
de onafhankelijk radicalen er zeven ver
liezen. De socialistische radicalen winnen
een zetel, de Fransche socialisten eveneens
een, terwijl SFIO vijf en de communisten
één zetel verliezen.
De ministers Sarraut, Flandin, Marquet
en Massin, welke herkiesbaar waren, zijn
herkozen.
Het blijkt, dat geen enkele figuur van
naam bij de verkiezingen is verslagen.
Haven van Nieuwediep.
8 Oct. 1934.
Aangekomen van Harllngen en vertrokken
naar Londen het Engelsche stoomschip
„Gronineng".
Aangekomen van Groningen ,met bestem
ming Londen het Nederl. motorschip
„Margrieta".
8 Oct.
Aangekomen van Nikobes en vertrokken naar
Antwerpen de Ncderlandschc motorschoencr
„Mudo".
Aangekomen van Nakskov en vertrokken naar
Antwerpen de motorschoener „Wea".
Aangekomen van Denemarken met bestemming
Akersloot de palingkotter „Mondersnijde".
Wegenverbetering
en bruggenbouw zijn in
tijden van werkloosheid
ware weldaden voor ons land
(Niet officieel)
5e Klasse, 13e Lijst
Trekking van Maandag 8 October 1934
Hooge Prjjien
25000.— 17368
1000— 39 5524 10)19 11156 19030 19964
23401
400.— 16123 17401 21059
200.— 7749 9521 10820 21184 23679
10093 466 2298 2926 3612 5082 5501 6300
7912 8728 10428 10642 12514 15262 15760 19041
20883 22557 23106 23907
Prjjcen van f 70.—
3 87 197 311 446 493 604 633
778 805 827 924 959 1223 1272 1316
1417 1421 1522 1595 1597 1656 1669 1695
1779 1947 1953 2012 2015 2026 2093 2254
2370 2417 2587 2654 2721 2755 2859 2981
3010 3078 3085 3115 3513 3580 3753 3803
3918 3948 3973 4132 4248 4430 4536 4712
4736 4795 4846 4901 4991 6019 5192 5240
5403 5461 5473 5573 5724 5751 5795 5868
5902 5995 6037 6039 6080 6157 6228 6248
6340 6517 6531 6670 6676 6710 6734 6739
6823 6901 6925 7014 7018 7158 7162 7271
7280 7492 7564 7583 7623 7701 7722 7803
7812 7929 7954 8049 8319 8474 8536 8554
8698 8881 8902 8977 9017 9065 9120 9157
9176
9286 9582 9636 9653 9661 €675 9684 9767
9828 9830 9942 9962 10100 10338 10661 10670
10879 11076 11094 11308 11415 11809 11850 11949
11989 12160 12165 12198 12202 12311 12541 12694
12702 12703 12765 13063 13196 13280 13377 13452
13563 13599 13640 13930 14099 14170 14196 14300
14516 14671 14821 14972 15037 15061 15148 15149
15159 15162 15184 15215 15352 15409 15599
15642 15727 15886 16026 16213 16334 16455 16637
16683 18693 16719 16755 16856 16873 17173 17235
17255 17306 17415 17436 17633 17650 17730 17736
17835 18433 18485 18606 19088 19200 19231 19241
19285 19336 19379 19392 19411 19430 19562 19576
19580 19725 19898 20013 20067 20087 20132 20196
20237 20444 20472 20499 20572 20574 20616 20776
20793 20823 20858 21007 21030 21095 21221 21369
21462 21468 21530 21599 21808 21814 22079 22161
22193 22459 22494 22547 22566 25594 22621 22728
22936 23012 23229 23263 23296 23418 23688 23724
23858 23879
16
408
853
1146
1553
1816
2017
2289
2634
2883
3112
3302
3598
3799
3884
4156
4347
4514
4900
4903
5155
5553
5887
6026
6201
6398
6609
6746
7109
7391
7613
7909
8029
8107
8328
8614
8829
9084
9694
10026
10459
10706
10978
11135
11327
11491
11719
12111
12425
12719
13036
13499
14077
14451
14820
15187
15489
15724
15870
16059
16403
16840
17100
17362
17496
17762
17904
18190
18482
18743
19016
19223
18627
19913
20251
20456
20798
21068
21430
21670
21842
22180
22537
22846
23266
23501
23695
23895
202
448
855
1174
1556
1818
2082
2314
2640
2898
3156
3376
3628
3814
3890
4170
4363
4617
4905
5161
5725
5889
8030
6202
6400
6615
6750
7194
7441
7660
7946
8034
812.3
8337
8621
8857
9092
9702
10042
10468
10747
10984
11227
11337
11522
11723
12133
12428
12721
13058
13509
14089
14575
14840
15201
25591
15750
15889
16143
16450
16870
17134
17363
17538
17764
17916
18208
13496
18746
19048
19237
19628
19985
20272
20558
20870
21102
21499
21699
21909
22278
22539
22869
23288
23509
23701
23916
257
567
862
1201
1583
1836
2084
2413
2665
2950
3163
3461
3703
3829
3898
4232
4387
4639
4918
5246
5728
5901
6083
6226
6416
6681
6760
7213
7461
7730
7947
8035
8125
8345
8624
8898
9152
9798
10194
10526
10809
11005
11229
11405
11524
11729
12196
12446
12749
13163
13510
14155
14621
14884
15237
15617
15758
15979
16225
16460
16919
17152
17378
17656
17798
17967
18246
18516
18748
19072
19300
19635
20007
20294
20562
20887
21129
21522
21721
21970
22291
22548
22899
23319
23531
23739
Nieten
315 324
651
966
725
970
1214 1265
1599 1611
1838 1883
2085 2091
2453 2463
2675 2759
3014 3019
3165 3166
3464 3511
3709 3715
3834 3839
3951 3953
4241 4242
4414 4460
4691 4718
4935
5307
5766
5967
6109
6227
6423
6688
6830
7231
7478
7752
7962
8071
8199
8374
8647
8926
9400
9803
10225
10573
10853
11072
11255
11427
11570
11915
12238
12467
12762
13182
13630
14197
14694
14894
15240
15660
15792
15980
16294
16545
16937
17202
17405
17712
17809
18031
18262
18539
18764
19074
19338
19787
20070
20302
20576
20888
21167
21559
21738
21971
22342
22611
23042
23329
23545
23741
5021
5355
5770
5971
6155
6240
6480
6704
6938
7241
7486
7758
7974
8074
8237
8457
8690
9405
9854
10230
10589
10880
11095
11260
11428
11591
12015
12243
12473
12912
13214
13631
14198
14698
15015
15251
15688
15798
16034
16355
16662
16963
17243
17434
17720
17837
18040
18322
18562
18798
19110
19369
19802
20118
20303
20588
20899
21247
21589
21769
22037
22439
22630
23095
23365
23552
23752
337
744
1004
1305
1636
1963
2243
2501
2765
3024
3189
3519
3719
3852
4028
4270
4493
4789
5032
5402
5800
5985
6183
6264
6513
6717
6960
7279
7491
7784
7982
8084
8264
8467
8712
8997
9496
9917
10249
10676
10893
11100
11264
11447
11644
12023
12238
12586
12932
.13454
13837
14215
14711
15080
15366
15691
15850
16036
16359
16665
17001
17291
17444
17726
17871
18122
18356
18665
18818
19123
19412
19860
20119
20352
20592
20904
21318
21596
21799
22038
22458
22634
23104
23412
23653
127Ü0
348
815
1015
1371
1701
1966
2265
2523
2806
3031
3205
3541
3738
3875
4033
4282
4505
4834
5092
5488
5801
5990
018.')
6298
6541
6728
7023
7329
7493
7795
7992
8088
8291
8488
8786
9023
9541
9934
10388
10683
1GS51
11104
11289
11453
11688
12026
12319
12614
12958
1345.9
13986
14326
14742
15125
15391
15696
15867
16039
16372
16715
17050
17319
17466
17738
17887
18154
18376
18668
18838
19157
19497
19879
20184
20370
20655
20914
21394
21634
21824
22100
22474
22722
23156
23415
23C65
23849
392
835
1044
1493
1774
2000
2269
2620
2870
3038
3240
3551
3779
3883
4110
4315
4508
4894
5103
5503
5857
6009
6195
6304
6554
6737
7024
7344
7553
7888
8011
8093
8305
8533
8794
9053
9594
10009
10436
10688
10975
11125
11319
11464
11698
12104
12379
12695
13030
13492
14028
14358
14791
15141
15481
15709
15869
16057
16393
16733
17079
17356
17467
17755
18163
18468
18740
18943
19189
19579
19899
20187
20373
20699
21051
21429
21659
21827
22160
22490
22726
23166
23443
23692
23861
Wielervereeniging D. O. K.
Onze renners hielden Zondag j.1. op het be
kende rondje aan de Donkere Duinen van 9.1
km 2 ritten tegen de Alkmaarsche renners-
vereen. „Almaar", n.1. 1 rit voor de A- en 1
rit voor de B-klassee. Zes renners van D O K.
en zes renners van Alkmaar hielden een
sprintrit.
Van deze sprint werden 4 series door Alk
maar en 2 door D.O.K. gewonnen en wel door
Zwaneveld en Dienaar. De puntentelling
luidde als volgt:
Alkmaar 4 x 2 en 2 1 is 10 punten.
D.O.K. 2x2 en 4x1 is 8 punten.
De 2de wedstrijd was er èèn over 7 ronden
of wel 63.7 km.
Alkmaar startte deze rit met 16 renners,
D.O.K. met 10.
De eindsprint bracht de volgende beslis
sing: 1. Alkmaria 6 pnt.; 2. Snijder, DOK 5
pnt.; 3. Alemaria 4 pnt.; 4 Alcmaria 3 pnt.;
5. Alcmaria 2 pnt.; 6. P. Holalnder, DOK,
1 punt.
De punten in totaal van deze 2 wedstrijden
waren: Alcmaria 10 en 15 is 25 punten;
DO.K 8 en 6 punten is 14 punten, waardoor
wfj dus een achterstand boekten van 11 pun-
ten.
Wij zullen hopen dat onze renners den vol
genden Zondag betér weer zullen treffen.
De gemaakte tijd over 63.7 km bedroeg 2
uur en 7 minuten.