Onverwachte bedevaart. BUITENLAND %t uUcjMtoum badfdaatUcim Burgerlijke Stand van Den Helder OVERLEDEN: v. Binnendijk, 73 j. GEMENGD NIEUWS Het drama te Princenhage. Vliegersport. Autobus met hengelaars in een sloot gereden. Ernstig ongeluk op onbewaakten overweg te Stompwijk. De laatste rit van de tram Alkmaar - Egmond. Montagehal ingestort. Pest in Batavia. De toestand in Spanje. De verkiezingen voor de generale raden in Frankrijk. Bk£MG£T1 WEIVAADT ,466e STAATSLOTERIJ HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 9 OCTOBER 1934 door P. N. v. R. Langs de helling van den strandweg ram melt een oude vrachtwagen, volgeladen met strandgoederen, achter het voortsjokkende «aard dat met krachtsinspanning en hevig getrappel trok de ooren gespitst en de neus gaten opengesperd. Je badman, zijn witte pet met de twee letters ZH. op den bruinen kop, stapt er actief voor als een aanspreker, bewust van zijn ernstige verantwoordelijkheid om alles en 8Hes te regelen voor het begin van een groot verval, voor den schijndood van het bad plaatsleven. Achter den stoet gaan een paar zware Visschers in hun stoeren vorm van breede schouders, Huisduiners, die in deze bedrijvig heid en drukke doening de laatste eer be wijzen als helpers bij het opbergen van het overschot en wel stoelen en tenten en bad koetsen. Jenige eenvoudige, goedmoedige menschen Uit het dorp kijken belangstellend toe en kinderen van de buurt, geroosterd door de zon gezouten door de zee, die het strand als hun speelmakker beschouwen, staren nieuwsgierig de verhuizing na. Jroefgeestig piepte en kraakte de wagen or er de vracht. Het heele strand vulde zich met deze din gen, die langzaam-aan voorbij gingen en af scheid namen van een plek, waar het nog pas leefde, woeli g en bont _in het eenmaal veel-gezochie strand was ecu stille, droomerige omgeving een in de e. zaamheid uitgestorven badplaats. Je zomer wordt door den herfst afgelost en ais straks de winter uit zijn schuilhoek komt, dan is het voor maanden gedaan met het volle leven en het vertier van Huisduinen. Op warme dagen is de strandvlakte een ideaal oord voor drukke gezelligheid, maar nu op dezen koelen dag lag het verlaten en somber, imngs den kant liepen wat meeuwen pootje te baden en de wind had vrij spel om het zand te verstuiven en te midden van de stilte waren arbeiders bezig om den golfbreker, die zijn kop heel ver in zee steekt, nog sterker te maken, want het kwade water heeft nog altijd booze plannen om weg te spoelen en te breken wat men geregeld waakzaam en ijverig heeft opgebouwd. Het hart van Huisduinen stond stil. Van de honderden of liever van de dui- ze den, die aan de Heldersche kustplaats kóïrién om in hef zand languit te luieren en te genieten van zon en zee, was niet één 1r' ir te ontdekken! et badhotel lag droomend uit te kijken nr den ruwen slag der golven, naar de sti„e verlatenheid van zijn gebied, naar de sinaasappelschillen en de boterhampapieren en andere overblijfselen van een welvarend druk bezoek. Huisduinen is des zomers een heerlijke streek, die nooit verveelt, voor het uitgaande publiek. Heden was er niets anders te be leven dan de weemoedige indrukken van een uitgestorven buurt, die niet meer gestoord .Wiide worden in haar verheven rust. .iet aantrekkelijke strand-panorama, met zijn gezonde zomer-genoegens, is voor ons een kostelijk bezit, maar ook op den stillen, gouden herfstdag, als een lange, buigende zilverstreep der branding langs de kust be gint te loopen, gevoelt men het onweerstaan bare van het zware, zwalpende water, dat met een machtig rhythme het afscheid van den zomer zingt. De breede golven met witte schuimkoppen vielen op het strand en de najaarswind klaagde en gierde rondom en het weer lokte niet uit om in luierstoelen te schommelen. Diepe klanken rezen op uit zee en het begin van een Zuidwester najaarsstorm huilde en loeide in de verte en het scheen alsof het trekkende tij van eb en vloed en de stevige bries samenspanden in een gruwzame wor steling, alsof de zee alle heerlijkheden van den zomer had ingezwolgen. Bij de houten trap stonden wat oude vis schers, met gezichten bruin, hard, gerim peld een geslacht van Huisduinen, die alle jaren het doodvonnis van het badplaatsleven zien gebeuren, en ze gingen een eindje ach teruit, want weer kroop een wagen met strandgoederen langs den weg omhoog en de Badmeester was er bij, zooals iemand, die de ruimte en de hooge luchten en de frissche bries mint. Hij gaat daar met zijn hagelblanke pet als de laatste man, die ten slotte zijn post verlaat, omdat er in de eenzaamheid niets meer is te doen. 1 otdat de winter weer voor goed gaat ■wijken en de lente zich schuchter aankondigt «n de zomersche dagen opnieuw in het land zullen zijn. Dan zal het badplaatsleven weer uit zijn winterslaap ontwaken. Nog een wagen vol strandtenten gaat voorbij. Het doodvonnis tegemoet. Ook deze Verhuizing spreekt van voorbijgegane glorie. Nu het zomerseizoen aan het einde is, Wordt het in het dorp ook stil. De landhuisjes liggen onregelmatig tegen de heuvelen, zich te koesteren in het licht Van de herfstzon. Op het hoogste punt, bij het romantische boschgebied van de mooie dennen, ligt het Jort Kijkduin in de wijde, rustige natuur van Huisduinen. En overal in het rond, op hoogvlakten en m dalen, in de ongerepte eenzaamheid, aar dige geveltjes van nieuwe huizen. Maar het meest valt op, dat het karakter Van het' aloude Huisduinen ieder jaar aan schoonheid wint Met veel toewijding wordt <r gebouwd en het dorp laat steeds meer huizen van landelijke aantrekkelijkheid be wonderen. van 68 October. 1 VALLEN: u, o- v, Zoest-Tompot, z. C. Bening-de a®s' d. C. Valentijn-Menlmeester, d. JT Kramer-Brouwer, z. H. C. Frede- Lingen, z. J. Vieser-Slort, d. J. Meertens-Aarden, d. E. O. G. •L'jjblok-Burger, d. Van Holland naar Frankrijk zwerven en door België de route Antwerpen, Gent, Brugge en daarna Zuidwaarts vol gen is een prachtplan. Maar wanneer je na 2Vi dag tegenwind uit Z.W.-richting vanuit Den Helder Antwerpen bereikt en je daar de luxe veroorlooft de eerste Spa-citron door je keelgat te gieten, w ord je wijs; je neemt de kaart en verlegt de weg meer in je voordeel, Brugge en Gent verschuivend tot gunstiger tijden. Zoo hobbelde ik over het Belgische wegendek naar Meehelen en nam daar na, ter troosting van mijn teerdere lichaamsdeelen, de nieuwe betonweg, die Brussel ter zijde laat Igigen en over Steenockerzeel door de bosschen van Soignes voert. Het werd stevig klimmen en logischerwijs op z'n beurt ook dalen, terwijl de koele bosschen met hun aan genaam groene kleur op mijn gestel een sanatorische invloed uitoefenden. Waarom ik toen, plotseling, op het ge zicht van het bordje: „Waterloo 17 km", kruitdamp in mijn reukorgaan kreeg? Ik weet het bij Jupiter niet, maar ik vloog plots vooruit, mün velo steigerde de volgende heuvel op en ik had nog maar één gedachte: „Eerst Waterloo zien en dan slapen 1" Al had ik er vrü toegang gehad, de druivenkassen hier en daar langs de weg hadden mij straal gelaten. Maar ge lukkig had ik er géén vrij toegang, zoo dat ze mij straal lieten. Het werd avnod, toen ik het „Forêt de Soignes" uitspurtte. Aan mijn rechter hand lag Waterloo, het doel. Even boven de zachtglooiende heuvels, die de ach tergrond voor dit mooi gelegen dorp vormen, stond de zon in roode avond wolken en knipoogde mij toe. Ik knip oogde terug, zooals mijn gewoonte is tegenover voorwerpen van het vrouwe lijk geslacht en deed vervolgens .iets überhaupt nuttigers, n.1. een boerenerf oprijden en om een vierkkant meter in 't hooi vragen. Tot mijn verwondering werd mijn perfect Fransch onmiddellijk verstaan en beantwoord in 't Zeeuwseh. De gastheer ontpopte zich als oud Slui- zenaar en geen kwartier later zat ik ach ter een schotel karnemelksche pap. En weer een kwartier later rolde ik ver moeid en dik. misschien beide van de pap, in een oud springveerenbed en in slaap. De morgenstond heeft goud in de mond. Maar het slijk der aarde betee- kent voor mij niets en daarom werd ik laat wakker. Onmiddellijk was ik weer in stemming. Ik versloeg mün ontbijt met Napoleon tische heldhaftigheid en na veel goede raad van mijn gastheer over de beziens waardigheden steeg ik op en reed ter bedevaart. Want dat is typisch. U toert, fietst of loopt door België en voelt u op den groo- ten weg aldoor midden in de werkelijk heid. Geen mooie opschriften, geen schitterende standbeelden verblinden a en laten u de Wereldoorlog 1914—1918 anders zien dan hij was: één groote moordpartij. Maar kom in de buurt van Waterloo, van de slagvelden 1815 en dat alles verandert. U voelt de roman tiek van de strijd van man tegen man, van de veldheer temidden van zijn solda ten, van de stormende cavallerie en de wapperende vaandels. Dat is het tijds verschil van honderd jaren. Bü Mont St. Jean het eerste hotel, dat mij iets merkwaardigs wil bieden: Hötel des Colonnes, volgens het opschrift de verblijfplaats, waar Victor Hu"o in 1861 „Les Misérables" schreef. Bovendien hebben verschillende groote en kleine sterren aan het auteursfirmament de hebbelijkheid gehad juist hier hun in drukken over Waterloo neer te leggen. En ik kan gratis ongelooflijk! het museum binnentreden om een paar ver geelde manuscripten te besnuffelen. Jammer genoeg voor de diverse eige naars van merkwaardigheids-etablisse menten langs den weg ben ik niet zoo groen meer als ik er uitzie en zoodoende slaagt deze eerste weldoener er niet in een consumptie of relikwie aan mij kwijt te raken. In de verte lokt mij de „Butte de Lion", de Leeuwenheuvel, het groote Waterloo-monument. Bijna gelijktijdig treft mij het in deze sfeer ontnuchterende opschrift „Dancing", aan de voet van den berg. Uit de wijde, zachtgolvende vlakte verheft zich de spitse heuvel, met op den top de leeuw, die herinnert aan den Volkerenslag 18 Juni 1815. Aan de voet verdringen zich de hotels en is het Pa norama van den veldslag gelegen. Tegen 4 frank kan ik mij zoo diep in de bede vaartsfeer dompelen als ik verkies. Het panorama, kunstwerk van den Fran- schen marineschilder Louis Dumonlin, laat mij tot in détails de strijd mee maken: het toont de carré's van Napo leon en Wellington en den Prins van Oranje, die resp. bestormd werden door Blücher en Ney. Men spreekt fluis terend in dit panorama, bevangen door de woede en het tempo, die uit deze reproductie spreken. Men ziet de zich werende carré's, de escadrons cavalle rie, die als een lawine aan komen stor men, de vuurspuwende kanonnen, de boerderijen, die ip vlam staan en de door rook verduisterde hemel. En toch, hoe primitief doen Welling ton en de Prins van Oranje aan, dood kalm te paard gezeten, midden in de wie melende mierenhoop. Hoe voorhistorisch schijnt Nanoleon met zijn staf toe, op geen kilometer van het gewoel op een open veld staande. De boerderijen, die als vestingen verdedigd worden, de ver wijderde kanonnen, die alle nauwkeu rig bediend worden en die in 't niet schijnen te paffen, de huppelende ruiter tjes, die de verbinding zijn tusschen de staf en een front zijde hoe knus doet dit alles aan. Het is een andere tijd, een andere geest, die daaruit tot ons spreekt. Want mogen zich in de Wereld oorlog dergelijke op kleine schaal heb ben afgespeeld voor ons gemoed roept de klank Wereldoorlog andere beelden op.... van modder, giftgas, prikkel draad. Vanuit het panorama voert een gang naar de afdeeling e/riositeiten, waar van alles te koop is: oude brieven, beeld jes, speeldjes, medailles, kogels en ansichtkaarten. Met een sprong ont vlucht ik de verleidelijke aanbiedingen en het aanprijzende oog van een paar verkoopsters en sta weer in de frisscljé lucht. De besteiging van de heuvel is aan de orde. Die kost vijf minuten tijd en een hartklopping vanwege de 226 tre-i den, maar dan geniet ik ook een eenig uitzicht. Zoover het oog ziet lichtgloeien- de heuvels, bosch hier en daar, heel in de verte Charleroi. Brussel is onzicht baar door een blauwachtige mist. Het is één groote rust die uit dit landschap spreekt. De groote vlakken gras-, hooi en klaverland de gemaaide korenvelden, de bietenlanden, de geëgde stukken, zij strelen het oog door hun zachte kleuren, die zoo schitterend mooi tegen elkaar af steken. Als onder het bereik liggen daar de dorpen Braine 1'Allend en Mont St. Jean, de groote vierkante boerderijen, de klomp hotels. Een enkele witte zandweg loopt kronkelend over de heuvels. Een span paardjes voor de eg, miniem van afmeting, beweegt zich in rechte banen over een stukje grond. Het is als om te bewijzen, dat het ook anders kan dan 1815 en 19141918. Heb ik zoo lang boven zitten turen? De heuveltop is plotseling overvuld met Franschen, Engelschen, Vlamingen, Hollanders en Duitschers. Zü hebben de „Butte de Lion" bestormd met hun Kodaks en filmcamera's en maken in hun plusfours en blazers een even schrikwekkende indruk als Ney's aan stormende ruiterij in 1815. Hun gesnater verbreekt de stilte als met mitrailleurs, de apparaten worden in stelling gebracht en klikklakken, enfinzij zijn Euro peanen anno 1934. De rust is weg. Ik word opgevangen aan den voet van den heuvel door schreeuwende hotelliers, die hun prooi niet willen laten gaan. Wat ik daarnet in mijn romantische stemming niet heb op gemerkt dringt zich nu aan mij op. Bor den verkondigen luidkeels, dat „hier de laagste prijzen zijn", daar „Hollanders niet worden afgezet". Ik sta op het pleintje, voor het panorama en de eige naars van het Hötel du Lion, de la Paix du Musée, des Alliés, des Touristes en wat niet meer brullen mü de voordeelen van hun consumptie's toe. Ik grinnik. Hotel du Lion: de heen-en- weer-springende kellner gelijkt een op gesloten haas in doodsangst; Hötel de la Paix het is een vuurspuwende bat terij; Hötel des Touristes alleen een tourist, die geen stap meer verder kan van moeheid, zal het in z'n hoofd krij gen de glibberige drempel te overschrij den. Maar alles voor een spa-citron koop ik mijzelf en m'n velo vrij en fiets den weg naar Quatre-Bras af. Ieder volk heeft hier zijn monument, dat de lof der gesneuvelden verkondigt, benevens het feit, dat zij vielen voor Vrijheid en Recht. Maar laat gaan, hier is dat op zijn plaats, in deze sfeer past dat vol-, komen: „Gevallen bii de roemrijke ver dediging van het Vaandel". Langs de herdenkingszuilen voor Belgen, Schot ten, Pruisen enz., bereik ik het laatste en meest indrukwekkende monument. Een adelaar, één vleugel lamgeschoten, de ander doorboord en gerafeld, verheft zich nog eenmaal kriischend over ii.it vaandel, dat onder hem ligt. „Aux der- niers eombattants de la Grande Armée" staat daaronder geschreven en het café- tje, dat aan de overzijde van de weg ligt, verkondigt in zijn naam, dat hier de plaats was, waar het laatste carré stond. Dan ruk ik mij los van dit machtige beeld en streel mijn ijzeren ros. Het kraakt verheugd. En wij rennen tegen de volgende heuvel op vóór ons de weg naar Namen, achter ons de slagvel den van brandend Europa 1815. Waterloo, Augustus 1934. HEPPIE. Binnenland Vijftien jaar gevangenisstraf geëischt. Na een mooien, laten zomer, komt de herfst weer in het land, Roept weer storm en regen wakker, Veegt den zomer aan den kant. Als de stormwind flink en krachtig Als een jonge kerel wordt, Is vanzelf de tyd gekomen Voor die fijne vliegersport, Kijk, die vliegers nu eens stijgen, Heel hoog in de blauwe lucht, Lustig wapperend en zwaaiend, Als een dartele meeuwenvlucht. Elke jongen, heel gewichtig, Houdt zijn touwklos stevig vast, Want aan ieder is 't geraden, Dat hij op zijn tellen past. Jantjes pa had in October Eens een heel en middag vrij; Daarom trok hij met zijn zoontje Buiten, naar de groene wei. Vader, 't touw afrollend, sprak toen: „Laat de vlieger nu maar gaan," Én hoog boven al de huizen kwam hy in de lucht te staan. Maar de vlieger moest nog hooger; Daarom ging pa aan den haal. „Jantje kijk eens ver naar boven: Hij staat 't hoogst van allemaal!" Kleine Jan moest even lachen, Omdat pa zoo koddig deed: Door dat loopen, hollen, draven, Liep hij zich geducht in 't zweet. Jan zegt tot een jongen: „vlieg'ren Is voor pa een mooi verzet; Als hy daarin nu idee heeft, Gun ik hem heel graag de pret!" HENDRIK HAKKELAAR. Eenige gewonden. Onmiddellijk na de opening van de zitting van gisteren van de rechtbank te Breda voor de behandeling van de zaak tegen O., verdacht van moord op C. de Koning te Princenhage, eischte de officier van justitie, met het oog op de openbare zedelijkheid, behandeling met gesloten deuren. Na het getuigenverhoor eischte de officier van justitie tegen O. wegens moord vijftien jaar gevangenisstraf. Uitspraak over veertien dagen. Twee dooden. Een aantal deelnemers aan een door een Leidsche motorclub uitgeschreven wedstrijd passeerde Zondagmorgen circa kwart voor twaalf den onbewaakten over weg van de Staatsspoor aan den Veenweg te Stompwijk. Even daarna volgde de 35-jarige J. F. van B. met zjjn verloofde, de 28-jarige mej. W. S., beiden uit Hil versum, op de duo van zijn motorfiets, toen een sneltrein uit de richting Gouda iu aantocht was. In volle vaart reed van B. tegen den sneltrein met het gevolg dat de motorfiets circa 25 meter met den trein werd meegesleurd. Beiden werden zwaar verminkt. Van B. lag langs de spoorbaan; mej. S. was in een sloot ge slingerd. Een onmiddellijk gewaarschuwde geneesheer was spoedig ter plaatse, doch kon slechts bij beiden den dood consta- teeren. De machinist van den trein schijnt het ongeluk niet te hebben opgemerkt, want de trein reed door. Tusschen Oudijk en VVestwoud is in den nacht van Zaterdag op Zondag een autobus tegen een boom gereden en ver volgens in een sloot geraakt. De bestuur der van den bus, waarin tvvee-en-twintig hengelaars uit Amsterdam zaten, die zich op weg naar Medemblik bevonden, is vermoedelijk den goeden weg kwijtgeraakt met bovenstaand noodlottig gevolg. Doordat een der zijwanden van den bus bezweek, geraakten alle passagiers in de vrij diepe sloot en het gelukte eenige drenkelingen die aan den kant konden komen, na veel moeite ook de andere inzittenden op het droge te bren gen. Bij de buiteling hadden zeven mannen lichte verwondingen opgeloopen. Twee hengelaars werden ernstig gewond. De een liep verwondingen aan de borst op en de andere kreeg een groote hoofd wonde. Beide zijn naar het ziekenhuis te Hoorn gebracht. Den anderen werd ter plaatse medische hulp verleend, waarna alle drenkelingen bij een boer zijn onder gebracht en voor zoover als mogelijk van droge kleeren voorzien. De chaffeur is door de Hoornsche politie aan een ver hoor onderworpen. De autobus werd vrij wel geheel vernield. De tram AlkmaarEgmond, die in 1905 tot stand kwam, dank zij de actie van een Stoomtramwegcomité en den steun van het Rijk, provincie en gemeenten en onder groote belangstelling van den commissaris der Koningin, leden van Ged. Staten en autoriteiten van de omliggende gemeenten haar eersten rit maakte, heeft Zaterdagavond voor het laatst dienst gedaan. Indien de gevraagde concessies worden verleend, zullen vier autobusondernemin gen binnenkort Egmond voor isolement behoeden. LEDENTAL N. V. V. Van de 30 vakbonden, aangesloten bij het Ned. Verbond van Vakvereenigingen, be droeg het ledental (met inbegrip van de ad- spiranten) op 1 Juli 1.1. 310.828 tegen 318.145 op 1 April. Er was dus een teruggang van 7317 leden in het tweede kwartaal 1934. Buitenland Zes arbeiders gedood en vijftien gewond. Door tot nog toe onbekende oorzaak is te Stendal een in aanbouw zijnde montagehal ingestort, ten gevolge waar- Van zes arbeiders werden gedood en vijftien gewond. Naar de oorzank van het ongeval is een onderzoek ingesteld. Twee overleden. De contactpersonen overleden. Na een kort verblijf te Bandoeng is te Batavia een ingezetene van Tanah Tinggi overleden onder verschijnselen, welke min of meer aan pest doen denken. Gezien de uitgebreide medische, hygië nische en politioneele maatregelen, welke j voorzichtigheidshalve zoo snel en zoo uitgebreid mogelijk zijn getroffen, mag worden aangenomen dat men de situatie meester is. Uitdrukkelijk zij vermeld, dat er geen reden tot ongerustheid bestaat. HET BEZOEK VAN BARTHOU AAN ROME. Op 3 November vastgesteld. Paris Soir verneemt uit Rome, dat na een gedachtenwisseling tusschen den on derstaatssecretaris van buitenlandsche zaken, Suvich, en den Franschen ambas sadeur te Rome overeengekomen is, het bezoek van Barthou aan Rome in principe vast te stellen op 3 November. LOS VAN ROME. „Nationaal-katholleke Kerk". Naar Reuter uit Berlijn verneemt, is een organisatie gesticht voor de schep ping van een nationale katholieke kerk, onafhankelijk van Rome. De zetel is Essen. Mobilisatie van al het spoorweg personeel. Vaz Dias meldt uit Madrid: De Spaansche regeering heeft in de af geloopen nacht de mobilisatie gelast van a) het spoorwegpersoneel tusschen 20 en 38 jaar. De stakers, die aan dezen oproep geen gehoor geven en niet aan het bevel voldoen, zullen beschouwd worden als deserteurs in oorlogstijd en voor den Krijgsraad terecht staan. Door deze drastische maatregel hoopt de regeering de spoorwegstaking te onder drukken. De regeeringstroepen konden in de op standige gebieden slechts langzaam voor uit komen Ovido was nog in handen van de revolutionnairen en van de regeerings- gebouwen woei nog de roode vlag. De spanning blijft voortduren. Reuter meldde gisteravond uit Madrid: Men verwacht algemeen, dat de socia listen vannacht een grooten slag zullen probeeren te slaan; er zijn dan ook voor zorgsmaatregelen genomen. Dinsdag moet de spoorwegstaking uit breken, maar de regeering heeft reeds van te voren daarop geantwoord door bevel te geven tot mobilisatie van alle spoorwegreserves. De straten van Madrid zijn gisteravond verlaten. De nachtelijke stilte wordt alleen verstoord door verspreide geweerschoten van opstandelingen, waarop de mitrail leurs van de overheid prompt antwoord geven. De socialisten en syndicalisten te Ma laga hebben de algemeene staking afge kondigd. Ook te Granada is de staking afge kondigd; in de straten der stad spelen zich gevechten af. De spoorwegverbindingen van Madrid met de overige deelen van het land, zijn op die met Asturië na, hersteld. Er wordt geen enkel buitenlandse!) blad in Spanje toegelaten. De aloemeene uitslag Weinig verandering. Rechts houdt zich iets beter dan links. Naar Reuter uit Parijs meldt, hebben de verkiezingen van Zondag voor de generale raden weinigveranderinggebracht in de verhouding der partijen. Van de 1518 zetels zijn 1500 uitslagen bekend; daarbij moeten 308 herstem mingen plaats hebben. De conservatieven verliezen vijf zetels, de republikeinen van de groep Marin winnen er negen. De volkspartij wint vijf zetels, terwijl de onafhankelijk radicalen er zeven ver liezen. De socialistische radicalen winnen een zetel, de Fransche socialisten eveneens een, terwijl SFIO vijf en de communisten één zetel verliezen. De ministers Sarraut, Flandin, Marquet en Massin, welke herkiesbaar waren, zijn herkozen. Het blijkt, dat geen enkele figuur van naam bij de verkiezingen is verslagen. Haven van Nieuwediep. 8 Oct. 1934. Aangekomen van Harllngen en vertrokken naar Londen het Engelsche stoomschip „Gronineng". Aangekomen van Groningen ,met bestem ming Londen het Nederl. motorschip „Margrieta". 8 Oct. Aangekomen van Nikobes en vertrokken naar Antwerpen de Ncderlandschc motorschoencr „Mudo". Aangekomen van Nakskov en vertrokken naar Antwerpen de motorschoener „Wea". Aangekomen van Denemarken met bestemming Akersloot de palingkotter „Mondersnijde". Wegenverbetering en bruggenbouw zijn in tijden van werkloosheid ware weldaden voor ons land (Niet officieel) 5e Klasse, 13e Lijst Trekking van Maandag 8 October 1934 Hooge Prjjien 25000.— 17368 1000— 39 5524 10)19 11156 19030 19964 23401 400.— 16123 17401 21059 200.— 7749 9521 10820 21184 23679 10093 466 2298 2926 3612 5082 5501 6300 7912 8728 10428 10642 12514 15262 15760 19041 20883 22557 23106 23907 Prjjcen van f 70.— 3 87 197 311 446 493 604 633 778 805 827 924 959 1223 1272 1316 1417 1421 1522 1595 1597 1656 1669 1695 1779 1947 1953 2012 2015 2026 2093 2254 2370 2417 2587 2654 2721 2755 2859 2981 3010 3078 3085 3115 3513 3580 3753 3803 3918 3948 3973 4132 4248 4430 4536 4712 4736 4795 4846 4901 4991 6019 5192 5240 5403 5461 5473 5573 5724 5751 5795 5868 5902 5995 6037 6039 6080 6157 6228 6248 6340 6517 6531 6670 6676 6710 6734 6739 6823 6901 6925 7014 7018 7158 7162 7271 7280 7492 7564 7583 7623 7701 7722 7803 7812 7929 7954 8049 8319 8474 8536 8554 8698 8881 8902 8977 9017 9065 9120 9157 9176 9286 9582 9636 9653 9661 €675 9684 9767 9828 9830 9942 9962 10100 10338 10661 10670 10879 11076 11094 11308 11415 11809 11850 11949 11989 12160 12165 12198 12202 12311 12541 12694 12702 12703 12765 13063 13196 13280 13377 13452 13563 13599 13640 13930 14099 14170 14196 14300 14516 14671 14821 14972 15037 15061 15148 15149 15159 15162 15184 15215 15352 15409 15599 15642 15727 15886 16026 16213 16334 16455 16637 16683 18693 16719 16755 16856 16873 17173 17235 17255 17306 17415 17436 17633 17650 17730 17736 17835 18433 18485 18606 19088 19200 19231 19241 19285 19336 19379 19392 19411 19430 19562 19576 19580 19725 19898 20013 20067 20087 20132 20196 20237 20444 20472 20499 20572 20574 20616 20776 20793 20823 20858 21007 21030 21095 21221 21369 21462 21468 21530 21599 21808 21814 22079 22161 22193 22459 22494 22547 22566 25594 22621 22728 22936 23012 23229 23263 23296 23418 23688 23724 23858 23879 16 408 853 1146 1553 1816 2017 2289 2634 2883 3112 3302 3598 3799 3884 4156 4347 4514 4900 4903 5155 5553 5887 6026 6201 6398 6609 6746 7109 7391 7613 7909 8029 8107 8328 8614 8829 9084 9694 10026 10459 10706 10978 11135 11327 11491 11719 12111 12425 12719 13036 13499 14077 14451 14820 15187 15489 15724 15870 16059 16403 16840 17100 17362 17496 17762 17904 18190 18482 18743 19016 19223 18627 19913 20251 20456 20798 21068 21430 21670 21842 22180 22537 22846 23266 23501 23695 23895 202 448 855 1174 1556 1818 2082 2314 2640 2898 3156 3376 3628 3814 3890 4170 4363 4617 4905 5161 5725 5889 8030 6202 6400 6615 6750 7194 7441 7660 7946 8034 812.3 8337 8621 8857 9092 9702 10042 10468 10747 10984 11227 11337 11522 11723 12133 12428 12721 13058 13509 14089 14575 14840 15201 25591 15750 15889 16143 16450 16870 17134 17363 17538 17764 17916 18208 13496 18746 19048 19237 19628 19985 20272 20558 20870 21102 21499 21699 21909 22278 22539 22869 23288 23509 23701 23916 257 567 862 1201 1583 1836 2084 2413 2665 2950 3163 3461 3703 3829 3898 4232 4387 4639 4918 5246 5728 5901 6083 6226 6416 6681 6760 7213 7461 7730 7947 8035 8125 8345 8624 8898 9152 9798 10194 10526 10809 11005 11229 11405 11524 11729 12196 12446 12749 13163 13510 14155 14621 14884 15237 15617 15758 15979 16225 16460 16919 17152 17378 17656 17798 17967 18246 18516 18748 19072 19300 19635 20007 20294 20562 20887 21129 21522 21721 21970 22291 22548 22899 23319 23531 23739 Nieten 315 324 651 966 725 970 1214 1265 1599 1611 1838 1883 2085 2091 2453 2463 2675 2759 3014 3019 3165 3166 3464 3511 3709 3715 3834 3839 3951 3953 4241 4242 4414 4460 4691 4718 4935 5307 5766 5967 6109 6227 6423 6688 6830 7231 7478 7752 7962 8071 8199 8374 8647 8926 9400 9803 10225 10573 10853 11072 11255 11427 11570 11915 12238 12467 12762 13182 13630 14197 14694 14894 15240 15660 15792 15980 16294 16545 16937 17202 17405 17712 17809 18031 18262 18539 18764 19074 19338 19787 20070 20302 20576 20888 21167 21559 21738 21971 22342 22611 23042 23329 23545 23741 5021 5355 5770 5971 6155 6240 6480 6704 6938 7241 7486 7758 7974 8074 8237 8457 8690 9405 9854 10230 10589 10880 11095 11260 11428 11591 12015 12243 12473 12912 13214 13631 14198 14698 15015 15251 15688 15798 16034 16355 16662 16963 17243 17434 17720 17837 18040 18322 18562 18798 19110 19369 19802 20118 20303 20588 20899 21247 21589 21769 22037 22439 22630 23095 23365 23552 23752 337 744 1004 1305 1636 1963 2243 2501 2765 3024 3189 3519 3719 3852 4028 4270 4493 4789 5032 5402 5800 5985 6183 6264 6513 6717 6960 7279 7491 7784 7982 8084 8264 8467 8712 8997 9496 9917 10249 10676 10893 11100 11264 11447 11644 12023 12238 12586 12932 .13454 13837 14215 14711 15080 15366 15691 15850 16036 16359 16665 17001 17291 17444 17726 17871 18122 18356 18665 18818 19123 19412 19860 20119 20352 20592 20904 21318 21596 21799 22038 22458 22634 23104 23412 23653 127Ü0 348 815 1015 1371 1701 1966 2265 2523 2806 3031 3205 3541 3738 3875 4033 4282 4505 4834 5092 5488 5801 5990 018.') 6298 6541 6728 7023 7329 7493 7795 7992 8088 8291 8488 8786 9023 9541 9934 10388 10683 1GS51 11104 11289 11453 11688 12026 12319 12614 12958 1345.9 13986 14326 14742 15125 15391 15696 15867 16039 16372 16715 17050 17319 17466 17738 17887 18154 18376 18668 18838 19157 19497 19879 20184 20370 20655 20914 21394 21634 21824 22100 22474 22722 23156 23415 23C65 23849 392 835 1044 1493 1774 2000 2269 2620 2870 3038 3240 3551 3779 3883 4110 4315 4508 4894 5103 5503 5857 6009 6195 6304 6554 6737 7024 7344 7553 7888 8011 8093 8305 8533 8794 9053 9594 10009 10436 10688 10975 11125 11319 11464 11698 12104 12379 12695 13030 13492 14028 14358 14791 15141 15481 15709 15869 16057 16393 16733 17079 17356 17467 17755 18163 18468 18740 18943 19189 19579 19899 20187 20373 20699 21051 21429 21659 21827 22160 22490 22726 23166 23443 23692 23861 Wielervereeniging D. O. K. Onze renners hielden Zondag j.1. op het be kende rondje aan de Donkere Duinen van 9.1 km 2 ritten tegen de Alkmaarsche renners- vereen. „Almaar", n.1. 1 rit voor de A- en 1 rit voor de B-klassee. Zes renners van D O K. en zes renners van Alkmaar hielden een sprintrit. Van deze sprint werden 4 series door Alk maar en 2 door D.O.K. gewonnen en wel door Zwaneveld en Dienaar. De puntentelling luidde als volgt: Alkmaar 4 x 2 en 2 1 is 10 punten. D.O.K. 2x2 en 4x1 is 8 punten. De 2de wedstrijd was er èèn over 7 ronden of wel 63.7 km. Alkmaar startte deze rit met 16 renners, D.O.K. met 10. De eindsprint bracht de volgende beslis sing: 1. Alkmaria 6 pnt.; 2. Snijder, DOK 5 pnt.; 3. Alemaria 4 pnt.; 4 Alcmaria 3 pnt.; 5. Alcmaria 2 pnt.; 6. P. Holalnder, DOK, 1 punt. De punten in totaal van deze 2 wedstrijden waren: Alcmaria 10 en 15 is 25 punten; DO.K 8 en 6 punten is 14 punten, waardoor wfj dus een achterstand boekten van 11 pun- ten. Wij zullen hopen dat onze renners den vol genden Zondag betér weer zullen treffen. De gemaakte tijd over 63.7 km bedroeg 2 uur en 7 minuten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 7