De sensationeele luchtrace
Londen-Melbourne.
Scott en
Campbell winnen de race, na een avontuurlijken tocht.
De Uiver hedenmorgen 9.05 te Charleville.
tweede blad
heldersche courant van dinsdag 23 october 1934.
De Boeing te 4.15 te Port Darwin.
Nederland volgt met spanning de prestaties.
jij vliegt.
wij vliegen
Is er nog ander nieuws
dan over de Melbourne race? j
Telefoongeriokel en bulletnvgeplak..
SCOTT, de winnaar van de
snelheidsrace.
De „Fairy Fox" 62; het toestel van Gilman en Baines, dat in Italië
is neergestort en verbrand. De beide vliegeniers kwamen om het leven
De reis van de Uiver.
De aankomst te Batavia.
Dinsdagmiddag, .V.
Wij, couranten-menschen, leven momenteel
weer onder hoogdruk, de groote tegenhanger
van die andere kwaal, die komkommertijd
heet
De Melbourne-race, d e sensatie van den
dag, het onderwerp der gesprekken tusschen
u en uw man, ons en onze kinderen. Waar
kunnen we het nu anders over hebben? Dè
„Cornet" zit voor, is al in Australië en wij vlie
gende Nederlanders loopen de kwade kans ge
slagen te worden. Dat willen we nietwe
zitten met onzen „Uiver", met onze Moll en
Parmentier, op de tweede plaats en jagen ach
ter den door pech gehandicapten „Cornet"
aanHet wordt nu eerst recht spannend,
zouden de Hollanders de Engelschen inhalen?
Zonder fout, feilloos snort de „Uiver" voort,
zeker van zijn zaak, safety first en als doel
no. 2: Melbourne. Dat is het wat ook nu weer
het Hollandsche karakter kenmerkt: veilig
heid, de factor, die vooral in de vliegerij zoo'n
voorname rol speelt. De Mollisons verbaasden
een ieder door op den eersten dag naar Bag
dad te vliegen. Bij aankomst had het echtpaar
nog 1 liter benzine in de tanken. Zou dat een
Hollander kunnen overkomen? Zorgvuldig
kiest de „Uiver" de geschikste plaatsen voor
de tusschenlandingen uit, tankt en gaat ver
der. Zekerheid voor alles!
Terwijl we dit zitten te schrijven, hooren
we in gedachten de motoren van den „Uiver"
snorren, boven Soerabaia zal hij nu zoo on-
gèvesr zijn, zoo dadelijk maakt hij den sprong
naar het vasteland van Australië, waar
Campbell met koortsachtige haast alles in 't
werk stelt de reparatie aan den motor te ver
helpen. Want hij voelt het, wellicht weet hij
het: die Dutchmen zitten vlak op m'n hielen,
voortmaken, hurry op! Vol spanning ziet de
wereld toe, hoe dat afloopt, die race tusschen
twee landen, tusschen het machtige Albion en
het kieipe Nederland. Zal de „Uiver" het
ha''-' r1' '--otor van Campbell op tijd ge
reed? De wereld wacht in spanning op de be-
ncate.ii. Men loopt naar de couranten. In Den
Helder loopt en fietst men naar de „Helder-
sche Courant" in de Koningstraat. Vrijwel alle
ramen hangen daar met de bekende bulle
tins, die volgeschreven zijn met nieuws over
deze klassieke race. Men begint links en ein
digt geheel rechts van ons gebouw met lezeh.
Meibourne-raceHet regent momenteel,
wat zou 't? Melbourne-race
We blijven en wachten; direct kan een versch
bulletin de nieuwe positie der vliegtuigen
doorgevenHoe zeer men verheugd zal zijn
als de „Uiver" als eerste in Melbourne landt,
daarvan kregen we een voorproefje, toen het
bericht van de pech van den „Cornet" voor de
ramen verscheen. Gejuich steeg op!chau
vinismeten koste van alles: Holland moet
winnen! Heelemaal eerlijk is het nietmen
moet toch wel zeer groote bewondering koes
teren voor de geweldige prestatie, die de twee
Engelschen verrichten! Maar daar denkt men
niet aande „Uiver" moet winnenzou
het K.L.M.-vliegtuig het halen?
Rrrrtttdaar gaat de telefoon ten hon
derdste male... „Hoe is het met den „Uiver.'
Eén onzer heeft zich speciaal belast met de
telefoon-reportage. Hij geeft aan de nieuws
gierigen de laatste, de allernieuwste nieuw
tjes door
..Ja, 't ia zoo, de „Cornet" heeft een vastge-
loopen motor"
Een ander schrift de bulletins, weer een an
der drukt de bulletins op de baby-offset, een
vierde maakt de copie voor de courant, enz.
enzWij vliegen, u vliegt, allemaal vlie
gen we de Melbourne-race mee
Rrrttt.telefoon„Waar is de „Uiver"'
nu?"
Een- Overzicht.
:.r,
De laatste dagen staan ik hetieekeii j
van den grooten vliegwedstrijd Londen— f
Melbourne. y i
Daar de berichten te talrijk zijn om
deze allen op te nemen zuilen wij hier het
verloop van den strjjd overzichtelijk laten
volgen.
Aanvankelijk verraste het echtpaar
Mollison met zijn zwart Comettoestel al-
ie deelnemers en de belangstellende
toeschouwers, door in één ruk naar Bag
dad te vliegen en tot Karaehi de leiding
te behouden. Toen begon de pech. De
motor functioneerde niet goed meer en
het is waarschijnlijk, dat zij reeds op het
eerste traject de motor te veel belast
hebben, waardoor zij met leede oogen
eerst hun landgenooten Scott en daarna
de Uiver zagen passeeren, ja zelfs ook
nog de Panderjager. En zoo bleef de
volgorde dan ook tot Zondagavond: 1.
Scott, 2. Parmentier, 3. de Pander. Helaas
kreeg laatstgenoemde de bekende pech bij
Allahabad. Nu volgde als derde de Boeing,
een machine van Kolonel Turner. De
pech van de Panderjager werd kort
daarna gedeeld door het echtpaar Molli
son, dat reeds eerder moeilijkheden had.
De overige toesteilen waren ver achter en
een viertal kon zelfs des Zondags Athene
niet bereikenZoodoende bleef de s^jan-
ning zich vrijwel bepalen tusschen
en Parmentier, die alles met het zware
K.L.M. toestel deed om den achterstand
-t fiefi 1
zoo klein mogelijk te houden. Dat de Hol
landers echter ondanks alles veiligheid
yoor alles namen blijkt uit de reserve vau
50 K.M., die zij steeds bewaarden. tAlS
derde volgde de Boeing nu, die door uit
vallen van de Mollisons en de Pander en
door eigen snelheid aardig bij de hoofd
groep kwam.
Maandag steeg de spannnig ten top,
toen het bericht kwam, dat Scott met
slechts een motor de Timorzee gedeelte
lijk was over gevlogen. De andere motor
was warm geloopen. Hierdoor stegen de
kansen van de Uiver met een groote snel
heid. In ons land was dan ook het ent
housiasme groot, dat ontketend werd. De j
Uiver had een prachtige landing gemaakt j
te Batavia en was zonder veel tjjd te ver- j
liezen door gevlogen. Scott's pech bleek j
echter niet van zoo ernstigen aard en hjj i
had slechts een oponthoud van een ander- i
half uur ongeveer. Toen was hij weer J
startklaar, al moest hjj het met anderhal- j
ve motor stellen, één der motoren werkte j
namelijk gedeeltelijk. De kans van de
Uiver was weer miniem geworden en
Icon slechts hiervan afhangen, dat Scott's
pech zich zou herhalen. Gelukkig voor
den Engelschman is dat niet gebeurd en
met groote wilskracht heeft hjj maar een
stuk doorgevlogen en zag ten slotte de
belooning in de landing te Melbourne om
5 uur 33 Greenwich-tjjd, daarmede als
eerste het eindpunt bereikend. Het
enthousiasme voor zijn aankomst deed
voor die van de Uiver te Batavia niet
onder. Door het tijdverlies van Scott is
de Uiver plm. twee uur op de achterstand
ingeloopen en werd deze prachtige K.L.
M.-vogel om ongeveer half negen A. T.
te Melbourne verwacht.
De prestatie van de Uiver is in één
woord schitterend. Deze zware, met pas
sagiers beladen machine heeft met groot
succes den strijd aangebonden. In slechts
5 uur méér dan 4000 K.M. afgelegd!
Hedenmorgen was de groote spanning
voorbij. Scott zat veilig en wel in Mel
bourne, de Uiver passeerde Cloncurry en
de Boeing Koepang op Tlmor. Dat de
Boeing de Uiver nog inhaalde was bjj
normale gang van zaken dan ook vrijwel
onmogelijk.
Nu gaan wjj dus wachten op de vol
gende deelnemers en na twaalf dagen
hooren wjj dan de klap, wie de Handicap-
race gewonnen heeft.
De Cornets, de veel besproken pijlsnelle
Havillind-toestellen met groot afstandsbe-
reik, hebben maar ten deele aan de verwach
ting beantwoord. Na de schitterende vlucht
van de Mollisons naar Bagdad, waar zij als
eerste aankwamen na een reis van 2553 mjjl
volbracht te hebben in 12 uur en 40 minuten,
heeft de pechduivel hen vervolgd. Zooals ge
meld,, heeft hun gemiddelde snelheid onge
veer 325 K.M. per uur bedragen. Is deze snel
heid voor de nieuwe motoren een té groote
krachtproef geweest? Dit is niet met zeker
heid te zeggen, wel weten wij, dat verschil
lende zuigers defect geraakt zijn, met het
gevolg dat de Mollisons te Allahabad aan
kwamen met slechts èèn werkenden motor.
Nadat zjj te Bagdad waren gestart voor
Allahabad zijn ze wegens een motordefect
genoodzaakt geweest in Karatsji een tus-
schenlanding te maken.
-
Geruimea. tjjd hebben zij op het vliegveld
zich met de noqdige reparaties bezig gehou
den, waarna het sportieve echtpaar om 9.10
(A.T.) naar Allahabad vertrok. Een Uur later
verscheen ze weer in het vliegveld in Karatsji
waar voor een tweede maal herstellingen
moesten worden uitgevoerd. Zij koesterden
de hoop om 14.30 (A.T.)) weer te kunnen
vertrekken; het is echter 17.50 (A.T.) ge
worden. Mollison verklaarde echter, dat hij
niet wegens motordefect was teruggekeerd
maar omdat hij een, voor nachtvliegen, min
der geschikte kaart te Karatsji had ontvan
gen.
Hoe ook zij, nadat Amy en Jinx voor de
tweede maal uit Karatsji waren vertrokken
kwam het bericht, dat zij in Jubbelpoe ge
noodzaakt waren te landen om zich te
oriënteeren. Een defect aan de zuigers van
èèn der machines was de oorzaak dat zjj hun
reis naar Allahabad met slechts èèn werken
de machine moesten volbrengen, was inder
daad ook gelukt is.
Mollison verklaarde, dat hij hoopte de
vlucht naar Australië voort te zetten, indien
hij reserve onderdeelen kan krijgen.
Ondanks dit ongelukkige einde heeft het
vliegtuig dan toch deze prestatie geleverd
van in èèn ruk van Mildenhall naar Bagdad
te vliegen, wat luchtvaartdeskundigen niet
hadden verwacht.
in i ril*-
Scott's relaas.
De Parijsche correspondent van de
„Nw. Rott. Crt." meldt, dat Scott uit
Singapore aan de „Figaro" het verslag
van de eerste étappe geseind heft. Bij
het vertrek waren wij een beetje onge
rust; toen wij opgestegen waren ging
het beter. Spoedig bereiken wij 3500
meter hoogte. De Noordzee zagen wij bij
na niet, maar Nederland bemerkten wij
door een gat in de wolken. Daarna had
den wij 4 uur en 10 minuten lang geen
ander schouwspel dan een witte wolken
massa. Opeens scheurde die en wij zagen
de aarde en de lijn van een rivier, die de
Donau was. Dank zij een lichten wind
achter waren wij op 32 km van Boeda-
pest. Wij hadden met een gemiddelde
van 240 km in het uur gevlogen. Te Boe
karest werd het minder gemakkelijk,
want wij kregen tegenwind. Wij aarzel
den niet om een zijsprong te maken om
te zien of andere mededingers al Boeka
rest aangekomen waren. Wij zagen er
geen, hernamen de vlucht in de richting
van Turkije en dronken voor het eerst
warme bouillon.
Gedurende het traject boven Turkije
werd het weer minder gunstig, lage wol
ken en regen zaten ons dwars. Wij had
den de richting verloren, zakten onder
de wolken en toen begrepen wij te moe
ten landen. Het personeel van de Ko
ninklijke luchtmacht verschafte ons 100
liter benzine en wees de richting van
Bagdad. Dit werd in 45 minuten bereikt.
Op het vleigveld hing nog de stofwolk,
die bij het vertrek van de Mollison's
eenige miuten tevoren was opgewaaid.
Na een snel ingesteld onderzoek van
de reservoirs en een vluchtige inspectie
van d meachine vertrokken wij naar Al
lahabad. Boven de woestijn hadden wij
den indruk dat verscheidene dagen sinds
het vertrek uit Mildenhall verstreken
waren, ofschoon wij Karaehi passeereixd,
pas 2?i^ vlieguren achter den rug. had- i
den. De vorige dag werd door dramati- I
sche en gelukkige incidenten geken -
merkt.. Het was een geluk dat wij te
Bagdad in het duister goed geland wa
ren. In het half uur rust daar, terwijl
Campbell een bad nam, heb ik een toe
spraak in het Arabisch gehouden. De
maan schijnt helder bij het vertrek. Wij
zijn erg moe. Campbell rust uit terwijl
ik al sturend schryf. Waar zijn de ande
ren? Ik heb er geen flauw idee van.
Scott en Black hebben de vlucht En
gelandAustralië volbracht in den re
cordtijd van 2 dagen, 4 uur en 38 min.,
oenouaens een nog eventueeie geringe
wyziging. Het vorig record, ongeveer
een jaar geleden gevestigd door Charles
Ulm (Australië), was 6 dagen 17 uur
45 minuten,
Een slechte vlucht naar Allahabad.
Scott en Black hebben aan den correspon
dent van Reuter verklaard, dat zij een slechte
vlucht naar Allahabad gehad hebben. Het
mistte sterk en het stormde en zelfs met
dubbele pilotenbezetting was het niet moge
lijk het toestel in bedwang te houden. Ten-
H I Nederland niet alleen, doch ook heel de wereld volgt met bewondering de „Uiver" met de kranige bemanning op den tocht
naar Australië en was Maandag door middel van de i-adio oor-getuige van de geestdriftige ontvai
ontvangst te Batavia
slotte vonden bjj het einde van het schier
eiland Malakka aan den verkeerden kant,
doordat de storm hen uit den koers had ge
dreven. Na Singapore maakten zij de langste
vlucht over zee, aangezien dit de kortste weg
naar het doel was, doch toen een motor wei
gerde, vroegen zij zich af wat het einde zou
zijn. De piloten waren zeer verheugd, Port
Darwin te zien en te weten, dat zij veilig wa
ren. Scott was zeer vermoeid en kon het toe
stel bijna niet verlaten. Hjj was teleurgesteld
door de gedachte de race te verliezen doch
toen de mecaniciens vastgesteld hadden, dat
de machine hersteld kon worden vatte hij
weer moed en vertrok welgemoed om 23.05
plaatselijke tijd met bestemming Charleville.
Geheel Darwin was practisch gesproken naar
het vliegveld geloopen en wachtte koortsach
tig op Scott.
Toen in het Oosten het toestel was gezien,
gelijk een gouden meteoor, kende het enthou
siasme van de menigte geen grenzen meer
en leek zij gek geworden. Men danste, zong
en sprong, roepende: „Oh you Iittle ebeauty"
en „Good Old Scottie". Toen het toestel plot
seling aan de westzijde van het veld stopte
inplaats van door te taxiën naar het quaran
taine-station, sprongen de toeschouwers over
de hekken, en renden naar het toestel. Politie
en garnazien vormden met de wapens een
afsluiting en hielden de menigte terug tot
dat de dokter de vliegeniers liet doorgaan.
Scott begroette oude vrienden en zeide: „dat
hij de race in zijn zak had en dat hij bitter
teleurgesteld was bij de finish te falen". De
menigte bracht hem een enthousiaste ovatie
en hielp mee het toestel naar het tankstation
te brengen, waar de machine werd nagezien.
De aankomst van de „Uiver" te
Batavia is naar Nederland uitgezon
den door de rijkszenders.
Na een korte inleiding van den omroeper
kwam de hoofdredacteur van Aneta te Ba
tavia voor de microfoon, die het ooggetuige-
verslag van de aankomst van de „Uiver"
heeft gegeven. Hij begon te vertellen, dat
het publiek, dat bij duizenden aanwezig was
en vol geestdrift de aankomst van het K.L.M.
vliegtuig afwachtte. Het vliegtuig gaf een
bijzonderen aanblik: het wit van de toe
schouwers en het groen van de soldaten en
van het gras. 's Ochtends was men bang
voor regen, doch het was op het oogenblik
van uitzending, 's middags half zes schitterend
najaarsweer.
Na een korte beschrijving van het vlieg
veld gegeven te hebben, zeide de hoofdredac
teur van Aneta, dat men in Batavia met
groote teleurstelling het uitvallen van den
Panderjager had vernomen. Dit was een
groote slag! In tegenstelling met de Dou-
glas, die men te Batavia niet kende, had men
met het Pander-toestel reeds kennis ge
maakt. Het was intusschen gelukkig, dat de
bemanning er goed was afgekomen.
Het vliegveld is onder militaire bewaking
gesteld, om den vliegers de snelst mogelijke
service te verleenen. Binnen tien minuten
zullen enkele duizenden liters benzine in de
tanks zijn gepompt.
De aankomst.
Tien minuten voor elf (Ned. tijd) was
de Uiver op de kust van Java gesigna
leerd en één minuut voor zes kwam het
vliegtuig op Tjililitan in zicht. Het pu
bliek, dat op het vlegveld aanwezig is,
begint reeds te dansen en te juichen. Op
naar schatting 300 meter hoogte komt
het ranke vliegtuig recht aan, recht toe
op Tjililitan aangevlogen en steeds dui
delijker teekenen de letters zich af.
Na een keer om een van de zoeklichten
te zijn gedraaid, gaat het regelrecht op
den gereedstaanden tankwagen af en
om vyf voor elf komt het vliegtuig
tot staan.
Binnen het cordon van soldaten, dat
de Uiver omringt, bevindt zich een aan
tal fotografen.
Lachend en schijnbaar in het geheel
niet vermoeid stapt de bemanning uit
het vliegtuig. De mecanicien inspecteert
direct het toestel
Parmentier voor de microfoon.
De heer Parmentier blijkt dan toch in
staat te zijn even voor de microfoon te
komen. Hij deelt mee een voorspoedige
reis gehad te hebben en in het geheel
niet met moeilijkheden te kampen te
hebben gehad. Zoo gauw mogelijk zal
naar Rembang vertrokken worden, waar
de bemanning na vier uur vliegen hoopt
aan te komen. „En dan gaan wij verder
en ten slotte gaan wij naar Melbourne"
zegt de eerste piloot van de Uiver, die er
trotsch op is binnen 48 uur Batavia te
hebben bereikt.
Overmorgen hoopt men het eindpunt,
Melbourne te bereiken.
De laatsten van de deelnemers aan
deze wedvlucht die men had gezien wa
ren Geyssendorfcr en Asjes in Bagdad,