De sensationeele luchtrace Londen-Melbourne. Scott en Campbell winnen de race, na een avontuurlijken tocht. De Uiver hedenmorgen 9.05 te Charleville. tweede blad heldersche courant van dinsdag 23 october 1934. De Boeing te 4.15 te Port Darwin. Nederland volgt met spanning de prestaties. jij vliegt. wij vliegen Is er nog ander nieuws dan over de Melbourne race? j Telefoongeriokel en bulletnvgeplak.. SCOTT, de winnaar van de snelheidsrace. De „Fairy Fox" 62; het toestel van Gilman en Baines, dat in Italië is neergestort en verbrand. De beide vliegeniers kwamen om het leven De reis van de Uiver. De aankomst te Batavia. Dinsdagmiddag, .V. Wij, couranten-menschen, leven momenteel weer onder hoogdruk, de groote tegenhanger van die andere kwaal, die komkommertijd heet De Melbourne-race, d e sensatie van den dag, het onderwerp der gesprekken tusschen u en uw man, ons en onze kinderen. Waar kunnen we het nu anders over hebben? Dè „Cornet" zit voor, is al in Australië en wij vlie gende Nederlanders loopen de kwade kans ge slagen te worden. Dat willen we nietwe zitten met onzen „Uiver", met onze Moll en Parmentier, op de tweede plaats en jagen ach ter den door pech gehandicapten „Cornet" aanHet wordt nu eerst recht spannend, zouden de Hollanders de Engelschen inhalen? Zonder fout, feilloos snort de „Uiver" voort, zeker van zijn zaak, safety first en als doel no. 2: Melbourne. Dat is het wat ook nu weer het Hollandsche karakter kenmerkt: veilig heid, de factor, die vooral in de vliegerij zoo'n voorname rol speelt. De Mollisons verbaasden een ieder door op den eersten dag naar Bag dad te vliegen. Bij aankomst had het echtpaar nog 1 liter benzine in de tanken. Zou dat een Hollander kunnen overkomen? Zorgvuldig kiest de „Uiver" de geschikste plaatsen voor de tusschenlandingen uit, tankt en gaat ver der. Zekerheid voor alles! Terwijl we dit zitten te schrijven, hooren we in gedachten de motoren van den „Uiver" snorren, boven Soerabaia zal hij nu zoo on- gèvesr zijn, zoo dadelijk maakt hij den sprong naar het vasteland van Australië, waar Campbell met koortsachtige haast alles in 't werk stelt de reparatie aan den motor te ver helpen. Want hij voelt het, wellicht weet hij het: die Dutchmen zitten vlak op m'n hielen, voortmaken, hurry op! Vol spanning ziet de wereld toe, hoe dat afloopt, die race tusschen twee landen, tusschen het machtige Albion en het kieipe Nederland. Zal de „Uiver" het ha''-' r1' '--otor van Campbell op tijd ge reed? De wereld wacht in spanning op de be- ncate.ii. Men loopt naar de couranten. In Den Helder loopt en fietst men naar de „Helder- sche Courant" in de Koningstraat. Vrijwel alle ramen hangen daar met de bekende bulle tins, die volgeschreven zijn met nieuws over deze klassieke race. Men begint links en ein digt geheel rechts van ons gebouw met lezeh. Meibourne-raceHet regent momenteel, wat zou 't? Melbourne-race We blijven en wachten; direct kan een versch bulletin de nieuwe positie der vliegtuigen doorgevenHoe zeer men verheugd zal zijn als de „Uiver" als eerste in Melbourne landt, daarvan kregen we een voorproefje, toen het bericht van de pech van den „Cornet" voor de ramen verscheen. Gejuich steeg op!chau vinismeten koste van alles: Holland moet winnen! Heelemaal eerlijk is het nietmen moet toch wel zeer groote bewondering koes teren voor de geweldige prestatie, die de twee Engelschen verrichten! Maar daar denkt men niet aande „Uiver" moet winnenzou het K.L.M.-vliegtuig het halen? Rrrrtttdaar gaat de telefoon ten hon derdste male... „Hoe is het met den „Uiver.' Eén onzer heeft zich speciaal belast met de telefoon-reportage. Hij geeft aan de nieuws gierigen de laatste, de allernieuwste nieuw tjes door ..Ja, 't ia zoo, de „Cornet" heeft een vastge- loopen motor" Een ander schrift de bulletins, weer een an der drukt de bulletins op de baby-offset, een vierde maakt de copie voor de courant, enz. enzWij vliegen, u vliegt, allemaal vlie gen we de Melbourne-race mee Rrrttt.telefoon„Waar is de „Uiver"' nu?" Een- Overzicht. :.r, De laatste dagen staan ik hetieekeii j van den grooten vliegwedstrijd Londen— f Melbourne. y i Daar de berichten te talrijk zijn om deze allen op te nemen zuilen wij hier het verloop van den strjjd overzichtelijk laten volgen. Aanvankelijk verraste het echtpaar Mollison met zijn zwart Comettoestel al- ie deelnemers en de belangstellende toeschouwers, door in één ruk naar Bag dad te vliegen en tot Karaehi de leiding te behouden. Toen begon de pech. De motor functioneerde niet goed meer en het is waarschijnlijk, dat zij reeds op het eerste traject de motor te veel belast hebben, waardoor zij met leede oogen eerst hun landgenooten Scott en daarna de Uiver zagen passeeren, ja zelfs ook nog de Panderjager. En zoo bleef de volgorde dan ook tot Zondagavond: 1. Scott, 2. Parmentier, 3. de Pander. Helaas kreeg laatstgenoemde de bekende pech bij Allahabad. Nu volgde als derde de Boeing, een machine van Kolonel Turner. De pech van de Panderjager werd kort daarna gedeeld door het echtpaar Molli son, dat reeds eerder moeilijkheden had. De overige toesteilen waren ver achter en een viertal kon zelfs des Zondags Athene niet bereikenZoodoende bleef de s^jan- ning zich vrijwel bepalen tusschen en Parmentier, die alles met het zware K.L.M. toestel deed om den achterstand -t fiefi 1 zoo klein mogelijk te houden. Dat de Hol landers echter ondanks alles veiligheid yoor alles namen blijkt uit de reserve vau 50 K.M., die zij steeds bewaarden. tAlS derde volgde de Boeing nu, die door uit vallen van de Mollisons en de Pander en door eigen snelheid aardig bij de hoofd groep kwam. Maandag steeg de spannnig ten top, toen het bericht kwam, dat Scott met slechts een motor de Timorzee gedeelte lijk was over gevlogen. De andere motor was warm geloopen. Hierdoor stegen de kansen van de Uiver met een groote snel heid. In ons land was dan ook het ent housiasme groot, dat ontketend werd. De j Uiver had een prachtige landing gemaakt j te Batavia en was zonder veel tjjd te ver- j liezen door gevlogen. Scott's pech bleek j echter niet van zoo ernstigen aard en hjj i had slechts een oponthoud van een ander- i half uur ongeveer. Toen was hij weer J startklaar, al moest hjj het met anderhal- j ve motor stellen, één der motoren werkte j namelijk gedeeltelijk. De kans van de Uiver was weer miniem geworden en Icon slechts hiervan afhangen, dat Scott's pech zich zou herhalen. Gelukkig voor den Engelschman is dat niet gebeurd en met groote wilskracht heeft hjj maar een stuk doorgevlogen en zag ten slotte de belooning in de landing te Melbourne om 5 uur 33 Greenwich-tjjd, daarmede als eerste het eindpunt bereikend. Het enthousiasme voor zijn aankomst deed voor die van de Uiver te Batavia niet onder. Door het tijdverlies van Scott is de Uiver plm. twee uur op de achterstand ingeloopen en werd deze prachtige K.L. M.-vogel om ongeveer half negen A. T. te Melbourne verwacht. De prestatie van de Uiver is in één woord schitterend. Deze zware, met pas sagiers beladen machine heeft met groot succes den strijd aangebonden. In slechts 5 uur méér dan 4000 K.M. afgelegd! Hedenmorgen was de groote spanning voorbij. Scott zat veilig en wel in Mel bourne, de Uiver passeerde Cloncurry en de Boeing Koepang op Tlmor. Dat de Boeing de Uiver nog inhaalde was bjj normale gang van zaken dan ook vrijwel onmogelijk. Nu gaan wjj dus wachten op de vol gende deelnemers en na twaalf dagen hooren wjj dan de klap, wie de Handicap- race gewonnen heeft. De Cornets, de veel besproken pijlsnelle Havillind-toestellen met groot afstandsbe- reik, hebben maar ten deele aan de verwach ting beantwoord. Na de schitterende vlucht van de Mollisons naar Bagdad, waar zij als eerste aankwamen na een reis van 2553 mjjl volbracht te hebben in 12 uur en 40 minuten, heeft de pechduivel hen vervolgd. Zooals ge meld,, heeft hun gemiddelde snelheid onge veer 325 K.M. per uur bedragen. Is deze snel heid voor de nieuwe motoren een té groote krachtproef geweest? Dit is niet met zeker heid te zeggen, wel weten wij, dat verschil lende zuigers defect geraakt zijn, met het gevolg dat de Mollisons te Allahabad aan kwamen met slechts èèn werkenden motor. Nadat zjj te Bagdad waren gestart voor Allahabad zijn ze wegens een motordefect genoodzaakt geweest in Karatsji een tus- schenlanding te maken. - Geruimea. tjjd hebben zij op het vliegveld zich met de noqdige reparaties bezig gehou den, waarna het sportieve echtpaar om 9.10 (A.T.) naar Allahabad vertrok. Een Uur later verscheen ze weer in het vliegveld in Karatsji waar voor een tweede maal herstellingen moesten worden uitgevoerd. Zij koesterden de hoop om 14.30 (A.T.)) weer te kunnen vertrekken; het is echter 17.50 (A.T.) ge worden. Mollison verklaarde echter, dat hij niet wegens motordefect was teruggekeerd maar omdat hij een, voor nachtvliegen, min der geschikte kaart te Karatsji had ontvan gen. Hoe ook zij, nadat Amy en Jinx voor de tweede maal uit Karatsji waren vertrokken kwam het bericht, dat zij in Jubbelpoe ge noodzaakt waren te landen om zich te oriënteeren. Een defect aan de zuigers van èèn der machines was de oorzaak dat zjj hun reis naar Allahabad met slechts èèn werken de machine moesten volbrengen, was inder daad ook gelukt is. Mollison verklaarde, dat hij hoopte de vlucht naar Australië voort te zetten, indien hij reserve onderdeelen kan krijgen. Ondanks dit ongelukkige einde heeft het vliegtuig dan toch deze prestatie geleverd van in èèn ruk van Mildenhall naar Bagdad te vliegen, wat luchtvaartdeskundigen niet hadden verwacht. in i ril*- Scott's relaas. De Parijsche correspondent van de „Nw. Rott. Crt." meldt, dat Scott uit Singapore aan de „Figaro" het verslag van de eerste étappe geseind heft. Bij het vertrek waren wij een beetje onge rust; toen wij opgestegen waren ging het beter. Spoedig bereiken wij 3500 meter hoogte. De Noordzee zagen wij bij na niet, maar Nederland bemerkten wij door een gat in de wolken. Daarna had den wij 4 uur en 10 minuten lang geen ander schouwspel dan een witte wolken massa. Opeens scheurde die en wij zagen de aarde en de lijn van een rivier, die de Donau was. Dank zij een lichten wind achter waren wij op 32 km van Boeda- pest. Wij hadden met een gemiddelde van 240 km in het uur gevlogen. Te Boe karest werd het minder gemakkelijk, want wij kregen tegenwind. Wij aarzel den niet om een zijsprong te maken om te zien of andere mededingers al Boeka rest aangekomen waren. Wij zagen er geen, hernamen de vlucht in de richting van Turkije en dronken voor het eerst warme bouillon. Gedurende het traject boven Turkije werd het weer minder gunstig, lage wol ken en regen zaten ons dwars. Wij had den de richting verloren, zakten onder de wolken en toen begrepen wij te moe ten landen. Het personeel van de Ko ninklijke luchtmacht verschafte ons 100 liter benzine en wees de richting van Bagdad. Dit werd in 45 minuten bereikt. Op het vleigveld hing nog de stofwolk, die bij het vertrek van de Mollison's eenige miuten tevoren was opgewaaid. Na een snel ingesteld onderzoek van de reservoirs en een vluchtige inspectie van d meachine vertrokken wij naar Al lahabad. Boven de woestijn hadden wij den indruk dat verscheidene dagen sinds het vertrek uit Mildenhall verstreken waren, ofschoon wij Karaehi passeereixd, pas 2?i^ vlieguren achter den rug. had- i den. De vorige dag werd door dramati- I sche en gelukkige incidenten geken - merkt.. Het was een geluk dat wij te Bagdad in het duister goed geland wa ren. In het half uur rust daar, terwijl Campbell een bad nam, heb ik een toe spraak in het Arabisch gehouden. De maan schijnt helder bij het vertrek. Wij zijn erg moe. Campbell rust uit terwijl ik al sturend schryf. Waar zijn de ande ren? Ik heb er geen flauw idee van. Scott en Black hebben de vlucht En gelandAustralië volbracht in den re cordtijd van 2 dagen, 4 uur en 38 min., oenouaens een nog eventueeie geringe wyziging. Het vorig record, ongeveer een jaar geleden gevestigd door Charles Ulm (Australië), was 6 dagen 17 uur 45 minuten, Een slechte vlucht naar Allahabad. Scott en Black hebben aan den correspon dent van Reuter verklaard, dat zij een slechte vlucht naar Allahabad gehad hebben. Het mistte sterk en het stormde en zelfs met dubbele pilotenbezetting was het niet moge lijk het toestel in bedwang te houden. Ten- H I Nederland niet alleen, doch ook heel de wereld volgt met bewondering de „Uiver" met de kranige bemanning op den tocht naar Australië en was Maandag door middel van de i-adio oor-getuige van de geestdriftige ontvai ontvangst te Batavia slotte vonden bjj het einde van het schier eiland Malakka aan den verkeerden kant, doordat de storm hen uit den koers had ge dreven. Na Singapore maakten zij de langste vlucht over zee, aangezien dit de kortste weg naar het doel was, doch toen een motor wei gerde, vroegen zij zich af wat het einde zou zijn. De piloten waren zeer verheugd, Port Darwin te zien en te weten, dat zij veilig wa ren. Scott was zeer vermoeid en kon het toe stel bijna niet verlaten. Hjj was teleurgesteld door de gedachte de race te verliezen doch toen de mecaniciens vastgesteld hadden, dat de machine hersteld kon worden vatte hij weer moed en vertrok welgemoed om 23.05 plaatselijke tijd met bestemming Charleville. Geheel Darwin was practisch gesproken naar het vliegveld geloopen en wachtte koortsach tig op Scott. Toen in het Oosten het toestel was gezien, gelijk een gouden meteoor, kende het enthou siasme van de menigte geen grenzen meer en leek zij gek geworden. Men danste, zong en sprong, roepende: „Oh you Iittle ebeauty" en „Good Old Scottie". Toen het toestel plot seling aan de westzijde van het veld stopte inplaats van door te taxiën naar het quaran taine-station, sprongen de toeschouwers over de hekken, en renden naar het toestel. Politie en garnazien vormden met de wapens een afsluiting en hielden de menigte terug tot dat de dokter de vliegeniers liet doorgaan. Scott begroette oude vrienden en zeide: „dat hij de race in zijn zak had en dat hij bitter teleurgesteld was bij de finish te falen". De menigte bracht hem een enthousiaste ovatie en hielp mee het toestel naar het tankstation te brengen, waar de machine werd nagezien. De aankomst van de „Uiver" te Batavia is naar Nederland uitgezon den door de rijkszenders. Na een korte inleiding van den omroeper kwam de hoofdredacteur van Aneta te Ba tavia voor de microfoon, die het ooggetuige- verslag van de aankomst van de „Uiver" heeft gegeven. Hij begon te vertellen, dat het publiek, dat bij duizenden aanwezig was en vol geestdrift de aankomst van het K.L.M. vliegtuig afwachtte. Het vliegtuig gaf een bijzonderen aanblik: het wit van de toe schouwers en het groen van de soldaten en van het gras. 's Ochtends was men bang voor regen, doch het was op het oogenblik van uitzending, 's middags half zes schitterend najaarsweer. Na een korte beschrijving van het vlieg veld gegeven te hebben, zeide de hoofdredac teur van Aneta, dat men in Batavia met groote teleurstelling het uitvallen van den Panderjager had vernomen. Dit was een groote slag! In tegenstelling met de Dou- glas, die men te Batavia niet kende, had men met het Pander-toestel reeds kennis ge maakt. Het was intusschen gelukkig, dat de bemanning er goed was afgekomen. Het vliegveld is onder militaire bewaking gesteld, om den vliegers de snelst mogelijke service te verleenen. Binnen tien minuten zullen enkele duizenden liters benzine in de tanks zijn gepompt. De aankomst. Tien minuten voor elf (Ned. tijd) was de Uiver op de kust van Java gesigna leerd en één minuut voor zes kwam het vliegtuig op Tjililitan in zicht. Het pu bliek, dat op het vlegveld aanwezig is, begint reeds te dansen en te juichen. Op naar schatting 300 meter hoogte komt het ranke vliegtuig recht aan, recht toe op Tjililitan aangevlogen en steeds dui delijker teekenen de letters zich af. Na een keer om een van de zoeklichten te zijn gedraaid, gaat het regelrecht op den gereedstaanden tankwagen af en om vyf voor elf komt het vliegtuig tot staan. Binnen het cordon van soldaten, dat de Uiver omringt, bevindt zich een aan tal fotografen. Lachend en schijnbaar in het geheel niet vermoeid stapt de bemanning uit het vliegtuig. De mecanicien inspecteert direct het toestel Parmentier voor de microfoon. De heer Parmentier blijkt dan toch in staat te zijn even voor de microfoon te komen. Hij deelt mee een voorspoedige reis gehad te hebben en in het geheel niet met moeilijkheden te kampen te hebben gehad. Zoo gauw mogelijk zal naar Rembang vertrokken worden, waar de bemanning na vier uur vliegen hoopt aan te komen. „En dan gaan wij verder en ten slotte gaan wij naar Melbourne" zegt de eerste piloot van de Uiver, die er trotsch op is binnen 48 uur Batavia te hebben bereikt. Overmorgen hoopt men het eindpunt, Melbourne te bereiken. De laatsten van de deelnemers aan deze wedvlucht die men had gezien wa ren Geyssendorfcr en Asjes in Bagdad,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5