De wedvlucht Londen-Melbourne
trilt 11 Imnl
tweede blad
De Panderjager zal aan het eind van de week met
niet-ingetrokken landingsgestel verder gaan.
De stand van den wedstrijd.
De toespraak van minister Co lijn
uitgesteld tot vanmiddag
HELDERSCHE COURANT VAN DONDr R">AG 25 OCTOBER 1 934.
1.20 uur.
De vlag uit bij de K.L.M.
te Den Haag.
Engelsche persstemen over de
wedvlucht.
De Postjager gaat verder
De schenker en zijn beker
De landing van Scott.
F el icitatieregisters liggen bij de K.L.M, ter teekening.
De aankomst van Scott en Black te Melbourne.
DE STAND DER MELBOURNE-RACE.
Hedenmorgen was er voor ons, Hol
landers geen spanning meer aan dit
groote vlieggebeuren. Misschien, dat als
de Panderjager vandaag van Allahabad
vertrekt, de belangstelling weer zal sta
gen.
De Pander begint echter zoo lang
zamerhand geheel achteraan te komen,
want al schieten de voorsten niet hard
op, gepasseerd zyn zij de Pander btyna
allemaal (op drie na). De rest van de
deelnemers is reeds in Europa ot b(j
Klein-Azië gesneuveld en deze zullen w(j
dus niet meer vermelden. Dat z(jn:
Fairy in, met Davles, welke op Cyprus
zit.
Fairy Fox, met Gilman, in Zuid-Italië
verongelukt.
Miles Falcon, te Athene met gebroken
schroef.
Lockheed Vega, te Aleppo, over den
kop geslagen.
Fairy Fox, met Parer, te Par(js. Geven
op.
Granville, met mej. Cochram, te Boe
karest, vliegen niet door.
De volgende vliegtuigen z(jn de Pander
nog niet gepasseerd!
Airspeed Viceroy, met Stack en Turner,
welke buiten mededinging vliegt, en van
Rome vertrokken is.
Klenn Eagle, van Shaw, welke met
motorpech te Bushlr zit.
De Monocoupé, van Wright, welke te
Mohammarad in Perzië geland ls. Z(j wer
den daar, ondanks dat hun passen In orde
waren, maar opgesloten en kunnen van
morgen hun tocht vervolgen.
De volgende vliegtuigen zijn de Pander
gepasseerd:
Airspeed Courier van Stodart welke uit
Calcutta vertrokken is.
Pilss Moth van den Australiër Melrose
op weg naar Calcutta.
Dragon van Hewett en Kay op weg
naar Singapore.
Miles Hawk met Gregor en Walker uit
Batavia vertrokken.
Desoutter van Hansen, de Deen, uit
Calcutta vertrokken.
De D. II. Cornet van Jones en Waller
is hedenmorgen 5.30 A.T. te Melbourne
aangekomen. Het was zeer ongunstig
weer; er viel een hevige regen en b(j de
aankomst waren dan ook slechts enkele
honderden personen aanwezig. Deze
Cornet passeerde dus als vierde de eind
streep.
Eveneens bevinden zich ln Allahabad
(het sch(jnt daar wel gezellig te z(jn!) de
Heer en Mevrouw Mollison met hun
Cornet, die motorpech hebben en zooals
bekend uitgevallen z(jn.
De Uiver en de handicap.
Parmentier deelde mede, passagiers in Al-
bury te hebben achtergelaten, die nu komen
met den trein. Dit zou een ernstig beletsel zyn
om den handicap-wedstrijd te winnen, uit hoof
de van de wedstrijdbepalingen, maar in den
snelheidswedstrijd hebben de Nederlanders in
ieder geval den tweeden prys.
Het gewicht van eiken passagier wordt n.1.
thans afgetrokken van het totale gewicht,
even alsof de passagiers niet van den beginne
af waren meegenomen.
Moll verklaarde nog b(j de aankomst, dat
van de twintig landingen, welke de vliegers
in de laatste drie dagen hadden gemaakt, die
te Albury het best geslaagd was, hoewel het
jammer was, dat het slechts gelukt was de
machine veilig neer te zetten na vier of v(jf
pogingen.
V.D. meldt uit Melbourne:
Officieel wordt verklaard, dat de tyden, ge
maakt in de handicap-race, niet zullen worden
vastgesteld voordat de laatste deelnemer zal
zijn aangekomen.
Rondvlucht van de Ulver over
Australië en Indië.
De heer Plesman heeft in een uiteenzetting
voor de pers medegedeeld, dat het in de be
doeling ligt, dat de „Uiver" na aankomst in
Melbourne een bezoek aan Sidney en Canber
ra brengt. Na ruim een week verblijf in
Australië zal de Douglas naar Nederlandsch-
Indië terugkeeren, waar het toestel eenigen
tijd blijft om bezichtigd te kunnen worden.
Op 12 November zal de Uiver dan uit Me-
dan naar Nederland vertrekken.
De ontvangst van het goede nieuws
in een Hollandsch gezin. Een eenvou
dige, maar treffende plechtigheid op
Schiphol.
De correspondent van de „Nw. Rott. Crt."
te Amsterdam schrijft:
In Hollandsche huisgezinnen begon de dag
te oordeelen naar wat my passeerde zóó!
Om 7 uur ontstellend krijgsgeschreeuw op
de trap en even later stormen de jongens, de
ochtendbladen boven hun hoofd zwaaiend, de
slaapkamer van pa en moe binnen, en voeren
een rondedans om de legersteden der ontstel
de ouders uit, al schreeuwend en brullend in
uitzinnige vreugde: De „Uiver" is in Melbour
ne geland: als tweede, als tweede!
Eerst om half negen, als de heeren naar
school zijn, krijgt vader beschikking over zijne
ochtendbladen. Ze blijken dan zoodanig ver
nield te zijn, dat ze grootendeels onleesbaar zijn
geworden. De jongens hebben namelijk alle
portretten en andere afbeeldingen er uit ge
knipt.
Op weg naar kantoor ziet men even daarna,
dat de geheele stad de vlag uitsteekt. Van
morgen deden velen dat zelf. Zelfs oude dames
zagen wij er, op den Willemsparkweg, mee
bezig, een kleur van opwinding, die hun héél
lief stond, op de wangen.
De stad was al spoedig één vlaggenzee! De
golven van geestdrift gingen over in golvende
vlaggen.
Op Schiphol, Amsterdams luchthaven, is
vanmorgen de behouden aankomst van Par
mentier en de zynen op eenvoudige maar tref
fende wijze gevierd.
Te kwartier voor tienen, na het vertrek van
de vliegtuigen in den gewonen dienst, begaf
de geheele Schiphol-familie, voor zoover ze
kon gemist worden: het personeel van den
vliegdienst, den technischen dienst en 's Rijks-
berichtendienst, de Nationale Luchtvaart-
school, hotel en cantines, zoowel als de haven
meester van Schiphol, de heer Dellaert, de
stationchef der K.L.M., de heer Thomsson, en
de commandant van de militaire luchtvaart,
zich naar het gedenkteeken van de eerste In-
dië-vlucht op het voorplein. Plechtig klonk
eerst het „Wilhelmus" door den luidspreker.
Daarna trad de heer Dellaert naar voren als
tolk van aller gevoelens. Laat ons, zoo sprak
hij, na de spannende uren van gisterenavond
en den afgeloopen nacht, thans uiting geven
aan onze vreugde, hulde en bewondering over
het welslagen van deze grootsche vluchten en
een driewerf „hoezee" uitbrengen op de be
manningen van de „Roode Cornet", van onze
„Uiver" in het bijzonder, en van de Boeiing"
alsmede op de K.L.M. en de geheele Nederland-
sche luchtvaart!
Hiep, hiep, hoezee!
GELUKWENSCHEN AAN DE UIVER.
Telegram van minister Colyn.
Een van de eersten, die van zijn belangstel
ling deed blyken, was de minister-president,
dr. H. Colyn, die na het ontvangen van het
bericht van de behouden aankomst in Mel
bourne het volgende aan Parmentier seinde:
„Vol bewondering voor schitterende presta
tie bied ik u en verdere bemanning mijn har
telijke gelukwenschen aan met geslaagde over
komst en met uw aller benoeming tot Ridder
Oranje Nassau orde.
w.g. Coljjn".
Telegram van Prinses Juliana.
Prinses Juliana heeft ook een telegrafi-
schen gelukwensch aan Parmentier c.s. ge
richt.
Honderden gelukwenschtelegrammen werden
verder naar Melbourne verzonden, o.a. van den
minister van binnenlandse!» zaken De Wilde,
van den gouverneur-generaal, den voorzitter
van den Volksraad, de hoofden van departe
menten, het Groningsch Studenten Corps, de
leerlingen en personeel van de E.T.S. enz.
Gelukwensch van den Gouverneur-
Generaal.
De Gouverneur-Generaal van Nederlandsch
Indië heeft aan de bemanning van de Uiver
het volgende telegram gezonden:
Hartelijke gelukwenschen. Hulde voor Uw
prachtige prestatie.
DE JONGE, G.-G.
Z. E. zond tevens een telegram aan den
Directeur van de K.L.M., dat de volgende
inhoud had:
Mijn hartelijke gelukwenschen met schitte
rende prestaties Uiver-bemanning.
Gouverneur-Generaal
DE JONG.
De toespraak van Minister Colyn.
De toespraak van minister dr. H. Colijn tot
de bemanning van de „Uiver", welke over de
beide Nederlandsche zenders zou worden uit
gezonden, heeft gisteravond niet plaats ge
had, daar de tijd van voorbereiding, alsmede
het tijdsverschil tusschen Nederland en Mel
bourne, het onmogelijk hebben gemaakt de
noodige maatregelen te treffen. De rede zal
nu vanmiddag om 1 u. 20 A.T. worden uitge
zonden.
Aan het hoofdartikel van de „Times" van
gisterenochtend is het volgende ontleend:
Vrijdagavond om zes uur vertrok de mail
boot „Cathay" van de Peninsular and Orien-
tal Line van Tiburry. Zij wordt 26 November
te Brisbane verwacht. Den volgenden ochtend
om zes uur vertrok een vliegtuig uit Milden-
hall. Het was gisterenochtend om half zes te
Melbourne. Nog geen 100 jaar geleden zouden
de 38 dagen van het groote schip (welke en
kele nog snellere schepen tot 35 dagen ver
minderen) onmogelijk hebben gebleken, onge
looflijk, een sprookje. Zal over nogmaals 100
jaar het drietal dagen van het vliegtuig even
langzaam schynen als de zes maanden van de
oude zeilschepen ons thans toeschijnen, en zul
len Puck's veertig minuten ruim tijd schijnen
voor een reisje om de wereld? Het is nauwe
lijks aan te nemen. Wetenschap, noch men-
schelijk uithoudingsvermogen zullen het zoo
ver kunnen brengen. Dit althans is het in
stinctieve gevoel, dat ons bekruipt terwijl
onze geest nog verstomd staat bij de snelheid,
niet alleen van de winnaars, maar ook van
anderen, in de wedvlucht van Engeland naar
Australië.
Men zegt, dat men vandaag den onderkoning
van Britsch-Indië te Delhi de „Times" zag
lezen van Zaterdag. Maar Zaterdagavond had
men te Bagdad de „Times" van dien ochtend
kunnen lezen, wat zelfs in sommige streken
van Schotland onmogelijk is. Niets van wat
Scheherazade ooit droomde, kan haar toe
hoorder wonderbaarlijker hebben toegeschenen
Maar er zijn nog vreemder dingen. De heer en
mevrouw Mollison bereikten Allahabad in min
der dan een dag, in 22 uur en een kwartier.
De snelste spoorverbinding van Londen naar
Weenen doet er twee uur langer over. De win
naars bereikten Melbourne in 1 uur minder
dan drie dagen; zij gingen de halve wereld
rond in den tijd, die noodig is om in Europa
per spoor van Londen naar Konstantinopel te
komen. Phileas Fogg en Passepartout waren
slakken by hen vergeleken. De oude punten
van vergelijking gaan niet meer op. Van En
geland naar Australië in een weekend, daar
voor bestaat geen andere standaard van ver
gelijking dan de vliegrecords zelf. En zelfs bij
die records vergeleken is het gevaarlijk".
In Engeland is de vlucht van het K.L.M.-
vliegtuig naar Australië met bewondering en
vreugde gevolgd, en het nieuws dat het de
moeilijkheden had overwonnen, die het zoo
dicht bij het doel hadden overvallen, heeft de
grootste voldoening geschonken.
De „Daily Telegraph" vergelijkt het deelne
men van de „Douglas" aan de wedvlucht met
het deelnemen van een matrozensloep aan de
Henley Regatta. Het blad herinnert er aan, dat
de overwinning van Scott en Black de over
winning was van een snel vliegtuig, ontwor
pen en gebouwd voor dezen specialen wed
strijd, en herinnert er aan, dat beide vliegers
als het ware drie dagen aan een stuk zonder
rust of slaap in actie zyn geweest.
Het blad gaat dan voort:
„Vergelijk hiermee de ervaring van Parmen
tier en Moll in hun „Douglas", een verkeers
vliegtuig met een bemanning van vier en drie
passagiers. Dit toestel was niet gebouwd voor
een wedvlucht maar om deel te nemen in een
geregelden luchtdienst tusschen Nederland en
Nederlandsch-Indië. Het was, om zoo te zeg
gen, uit den gewonen dienst gehaald om zich
te meten met een racetoestel en voor die spe-
Geysendorffer seinde Woensdagmiddag
uit Allahabad, dat de Panderjager tegen
het einde van deze week weer startklaar
zal zyn en hy met niet ingetrokken lan
dingsgestel verder zal vliegen.
Men vestiigt er de aandacht op, dat hier
door de vliegsnelheid van den Panderjager zal
worden verminderd, maar dat een herhaling
van hetgeen te Allahabad gebeurd is voorko
men wordt.
ciale gelegenheid wat sneller gemaakt. Het
vloog even onvermoeid en onverbiddelijk als
Sirius achter den haas, nooit zoover achter de
„Cornet", dat Scott en Black op hun voor
sprong durfden vertrouwen.
Een schadepost voor de Mollisons.
De wedvlucht naar Melbourne zal de Molli
sons nog langen tijd heugen. Behalve de te
leurstelling over de mislukking van de sport
prestatie, beteekent hun stranden te Allaha
bad en belangryk financieel verlies.
De Mollisons zijn de eenige deelnemers aan
de vlucht, die hun toestel zelf bekostigd heb
ben. Alle andere deelnemers werden op de een
of andere wijze gesteund, 24 uur nadat de
vliegtuigbouwers zich bereid hadden verklaard
„Cornets" te bouwen bestelde Mollison zijn
vliegtuig: eerst later werden de twee andere
koopers gevonden.
De wedvlucht zal de Mollisons op ongeveer
7000 komen te staan. De le prijs 10.000
Austr. koers 7500) zou deze kosten
ongeveer hebben gedekt.
Engelsche lof.
Stanley Bruce, de Australische oud-minis
ter-president, thans bijzondere gevolmachtigde
te Londen, heeft in een rede te Runcorn in
Cheshire gesproken over de ernstige les, die
het Britsche rijk dient te trekken uit het
succes van het Nederlandsche vliegtuig in den
wedstrijd naar Melbourne.
Deze vlucht is één van de geweldigste ver
richtingen van onze generatie; het is de taak
van het Britsche ryk om te verwezenlijken,
wat hier is aangetoond. De groote verrichting
van de Nederlanders is een doel, waarnaar
het Britsche rijk zal moeten streven en Bruce
vertrouwde, dat deze les niet in vergetelheid
zal raken.
Kolonel Moore-Brabazon, een pionier op het
gebied van autoraces en zelf vlieger, verklaarde
Uit het oogpunt van de burgerlijke lucht
vaart beschouwd toont deze race aan, hoe de
Amerikanen ons ver vooruit zijn, wanneer zij
een machine kunnen maken als de Uiver van
Parmentier en Moll.
De prestatie van dit vliegtuig dient door
allen, die belang hebben bij de burgelyke lucht
vaart, ter harte worden genomen.
Duitsche persstemmen.
Ook de Duitsche bladen weten de geweldige
prestatie van de „Uiver" en haar bemanning
op prijs te stellen.
Onder den titel „Twee wonderen" bespreekt
het „Berliner Tageblatt" het resultaat van de
LondenMelbourne-race. Twee wonderen: eén
technisch en een menschelijk. Het laatste is
het grootste. Het blad noemt allereerst de alle
begrippen overschrijdende physieke en psy
chische prestatie. Het blad bespreekt dan het
verschil tusschen de vlucht van Scott en die
van de „Uiver". De Engelschman Scott heeft
zijn taak als sport beschouwd. Overwinnen of
sterven. Hij heeft het uiterste van de motoren
gevergd. Hij heeft zich van alle mededingers
langs de route gescheiden.
Fransche persbeoordeelingen.
De „Petit Parisien" heeft de meening van
verscheidene Fransche vliegers over de vlucht
gevraagd.
De luchtminister acht die van het hoogste
nut voor de vestiging van groote internatio
nale verbindingen. De tegenwoordige toe
stand van den Franschen vliegtuigbouw be
lette eraan mee te doen. In 1935 hoopt men
weer met glans aan de groote internationale
wedvluchten deel te nemen.
Oud-minister Eijnac ziet er de meest over
tuigende demonstratie in van de ontwikke
ling, die de luchtvaart den laatsten tyd onder
gaan heeft. Voor de kwaliteiten van piloten
en materiaal is dit een geduchte proef.
De Uiver en de radio.
Dinsdagmiddag hebben vermoedelijk heel
wat ernstige mannen Ingespannen zitten luis
teren naar de radio-kniples en hebben heel
wat volwassenen met groote aandacht het
kinderuurtje van de radio aangehoord, in de
hoop, dat deze uitzendingen even zouden
worden onderbroken voor het laatste bericht
over de positie van de Uiver. (N.R. C.)
De Nw. Rott. Crt. schrijft:
By de geschiedenis van de wedvlucht Lon
denMelbourne mag de man, wiens giften
deze wedvlucht mogelijk hebben gemaakt,
niet worden vergeten. Sir John MacPherson
Robertson, de millionnair-chocoladefabrikant
zooals men hem pleegt te noemen, is den
6den September 1860 te Ballarat, in de goud
streek van Victoria, geboren en dus een echte
Victoriaan, wat zijn geestdrift voor het eeuw
feest verklaart, al fluisteren booze tongen,
dat de burgemeester van Melbourne den noo-
digen aandrang op den rijkaard heeft uitge
oefend, om hem tot deze gift te bewegen.
Dat kan best waar zijn. Mac Pherson Robert
son staat als royaal bekend. Hy moge van
Schotsche ouders zijn en zelfs een deel van
zijn jeugd in Leith in Schotland hebben door
gebracht, gierig als een Schot is hij stellig
niet. Daarvan getuigen zijn bekostiging van
de Australische Zuidpoolexpeditie in 1929 en
van een exploratierit met auto's, heel Austra
lië rond, in 1928. In totaal moet hij de laat
ste zeven jaar 260.000 pond hebben beschik
baar gesteld voor allerlei wetenschappelijke,
artistieke en liefdadidge doeleinden. Deze
mildheid heeft hem ook (in 1932) den ridder-
titel bezorgd.
In zijn jeugd heeft Roberson hard moeten
werken; toen hij als jongen van acht jaar te
Leith op school ging, was hij buiten de
schooluren inzeepertje bij een barbier en
bracht hij 's ochtends in de vroegte ook nog
kranten rond. In Australië heeft hij ook als
jongen van allerlei aan moeten pakken: loop
jongen, bakkers- en smidsknechtje, koeien-
jongen, enz. Toen kwam hij op een honger-
Ioontje in dienst by een suikerbakker. Hij zag
dat er verdienste in het vak zat, begon zelf
op bescheiden schaal zoetigheden te bakken
en is nu, op zijn 74ste jaar, de eenige eige
naar van MacPherson Robertsons Confec-
tionery Manufacturers Melbourne, een bedrijf,
dat over verscheidene chocolade- en bonbon-
fabrieken beschikt en voor een deel ook zijn
eigen grondstoffen en materialen verwerkt.
Robertson heeft twee zoons en een dochter.
Hij woont op het buiten Old Gold, bij Mel
bourne. Croquet en „ball punching" zijn zijn
voornaamste ontspanningen.
Voor de wedvlucht had Sir MacPherson
aanvankelijk een prijs van 10.000 Austra
lische ponden (in Nederlandsche munt
ongeveer 60.000) beschikbaar gesteld.
Later schonk hij er nog 5000 pond en een
gouden beker bij. De prijzen zijn als
volgt verdeeld:
Snelheidswedstrijd: le prijs: 10.000 pond
(ongeveer 60.000 gld.) en de gouden be
ker, ter waarde van 500 pond (ongeveer
3000 gld.); 2e prijs 1500 pond (9000 gld.);
3e. prijs: 500 pond (3000 gld.).
Handicaprace: le prys. 2000 pond
(12.000 gld.); 2e prijs: 1000 pond (6000
gld.).
De beker is vervaardigd van Australisch
goud en is te Londen bij Silfridge tentoon
gesteld geweest.
Als motief voor de toevoeging van nog
5000 pond voor kleinere prijzen aan den aan-
vankelijken eenigen prijs van 10.000 pond gaf
Robertson indertijd aan den burgemeester
van Melbourne te kennen, dat hy by nadere
overdenking tot de conclusie was gekomen,
dat één enkele prys van 10.000 pond niet vol
doende aanmoedigend was voor de kleinerè
machines en de solo-vliegers. Diverse vliegers
hadden hem overtuigd, dat de wedvlucht,
doordat Amerika aan de spits staat in het
fabriceeren van wonderbaarlijke snelle en
krachtige toestellen met meer dan een mo
tor, als het ware tot deze categorie machines
zou worden bepaald, in elk geval de kans
voor gelykwaardige vliegers in kleine machi
nes belangrijk was verlaagd. Daar het in
zijn bedoeling lag dat de bekenldste vliegers
van welke nationaliteit ook zouden mededin
gen, meende hij dat door het uitloven van
meer prijzen, eenzijdigheid zou worden voor
komen en daarom had hy het bedrag tot
15.000 verhoogd, waarby hij meteen de opge
geven prysindeeling had vastgesteld. Voorts
stelde hij voor eiken deelnemer (st)er) een
gouden jubileumsmedallle beschikbaar.
Feuilleton
Buitenlandsch OverzichtPag. 1
Twee jaar gevangenisstraf, met ont
slag uit den militairen dienst geëischt
tegen den saboteur aan boord van Hr.
Ms. Nautilus" a
fj 9
Dr. Colyn sprekt hedenmiddag 1.80 u.
met de bemanning van de „Uiver" s
Groote waardeering in het buitenland
voor de prestaties van de „Uiver" 5
Gandhi trekt zich uit het Congres te-
1
Frauduleus geslacht vee. Een com
plot te Haarlem
M
De schatgravers op de Cocos-eilanden
zijn gearresteerdg
Agent van politie door een wilden
stier te Batavia gedoodg
Valsche munters te Amsterdam gear
resteerd
B
De overval aan den Rijswykschenweg
te 's-Gravenhage. Bevestiging van het
vonnis (10 jaar gevangenisstrafge-
vraaOdio
Een Zuid-Slavisch kabinet gevormd 1
Omtrek-nieuws 7
Marktberichten 7
Marineberichten 7
Sportnieuws6
Er is nogal kwestie over geweest of by
de wedvlucht de menschelyke prestatie, dan
wel de deugdelijkheid der machines de hoofd
rol moest spelen. Sir MacPherson heeft toen
te verstaan laten geven, dat het steeds zyn
bedoeling was geweest, om bij een maximum
veiligheid de snelste verbinding tusschen En
geland en Australië uit te lokken, zulks om
Australië uit zyn isolement op te heffen,
waardoor voortaan de producten van dit land
op de snelste wyze zouden kunnen worden
vervoerd, wat heel wat kostbaren tyd, welke
thans met de verscheping en daarmede sa
menhangende contracten en andere formali
teiten verloren gaat, zou besparen.
Wat dat betreft kan Sir J. MacPherson
Robertson dus over de verrichting van de
Uiver tevreden zijn. Immers in persoonlijke
prestatie zullen Scott en Black eener-, Par
mentier en Moll anderzijds weinig verschil
len, als het op deugdelijkheid van machines
en vervoer van passagiers en goederen aan
komt is de Uiver volstrekt nummer een; ja
de eenige in den heelen wedstryd.
Voor het overige zal het natuuriyk den
uitlover van den prijs en eiken Australiër en
Brit goeddoen, dat de wedstrijd gewonnen ls
door een Engelschman, die half Australiër
is, op een Britsche machine.
Niet rechtstreeks op Flemmington
geland.
Omtrent de aankomst van de winnaars,
Scott en Black te Melbourne, wordt nader
gemeld
Ondanks het ongunstige weer waren meer
dan 18000 personen op het vliegveld Flem
mington bij Melbourne aanwezig, tegen den
middag toen de aankomst van de winnaars
der LondenMelbourne race, Scott en Black,
met hun roode Cornet verwacht konden wor
den. Naarmate de tyd vorderde nam de span
ning toe en tegen half vier (plaatselijke tijd)
toen de luidsprekers de nadering van het
vliegtuig aankondigden, was het bijna stil
worden totdat enkele minuten later een da
verend gejuich opsteeg, toen in de verte d«
machine verscheen en even later het gedaver
der beide motoren de lucht vervulde toen da
Cornet de eindstreep van zyn langen weg pas
seerde.
Overeenkomstig het reglement draaiden
Scott en Black twee cirkels boven het veld»
waarmee de race voor hen geëindigd was. zy
daalden toen echter niet. Naar zy later mede
deelden wenschten zij een andere landings
gelegenheid en hadden zij weinig zin hun toe
stel neer te zetten midden op het veld, waar
van naar verwacht kon worden de afzetting
wellicht door de enthousiaste menigte na hun
landing zou worden verbroken. Zy' vlogen der
halve naar een der eenige mijlen verder ge
legen vliegveld van Melbourne, waar zij zon
der belemmering neerkwamen en waar men
biykbaar op hun komst gerekend had.
Want er stond een kleine Gypsey Moth ge
reed, waarmee zy terstond naar de lucht
haven Flemmington werden teruggebracht.
De geestdrift van de menigte, die men inmid
dels had gerustgesteld en had toegezegd dat
de vliegers ln elk geval weer op Flemming
ton zouden terugkeeren, kende toen geen
(telegrafische foto)