De wedvlucht Londen-Melbourne trilt 11 Imnl tweede blad De Panderjager zal aan het eind van de week met niet-ingetrokken landingsgestel verder gaan. De stand van den wedstrijd. De toespraak van minister Co lijn uitgesteld tot vanmiddag HELDERSCHE COURANT VAN DONDr R">AG 25 OCTOBER 1 934. 1.20 uur. De vlag uit bij de K.L.M. te Den Haag. Engelsche persstemen over de wedvlucht. De Postjager gaat verder De schenker en zijn beker De landing van Scott. F el icitatieregisters liggen bij de K.L.M, ter teekening. De aankomst van Scott en Black te Melbourne. DE STAND DER MELBOURNE-RACE. Hedenmorgen was er voor ons, Hol landers geen spanning meer aan dit groote vlieggebeuren. Misschien, dat als de Panderjager vandaag van Allahabad vertrekt, de belangstelling weer zal sta gen. De Pander begint echter zoo lang zamerhand geheel achteraan te komen, want al schieten de voorsten niet hard op, gepasseerd zyn zij de Pander btyna allemaal (op drie na). De rest van de deelnemers is reeds in Europa ot b(j Klein-Azië gesneuveld en deze zullen w(j dus niet meer vermelden. Dat z(jn: Fairy in, met Davles, welke op Cyprus zit. Fairy Fox, met Gilman, in Zuid-Italië verongelukt. Miles Falcon, te Athene met gebroken schroef. Lockheed Vega, te Aleppo, over den kop geslagen. Fairy Fox, met Parer, te Par(js. Geven op. Granville, met mej. Cochram, te Boe karest, vliegen niet door. De volgende vliegtuigen z(jn de Pander nog niet gepasseerd! Airspeed Viceroy, met Stack en Turner, welke buiten mededinging vliegt, en van Rome vertrokken is. Klenn Eagle, van Shaw, welke met motorpech te Bushlr zit. De Monocoupé, van Wright, welke te Mohammarad in Perzië geland ls. Z(j wer den daar, ondanks dat hun passen In orde waren, maar opgesloten en kunnen van morgen hun tocht vervolgen. De volgende vliegtuigen zijn de Pander gepasseerd: Airspeed Courier van Stodart welke uit Calcutta vertrokken is. Pilss Moth van den Australiër Melrose op weg naar Calcutta. Dragon van Hewett en Kay op weg naar Singapore. Miles Hawk met Gregor en Walker uit Batavia vertrokken. Desoutter van Hansen, de Deen, uit Calcutta vertrokken. De D. II. Cornet van Jones en Waller is hedenmorgen 5.30 A.T. te Melbourne aangekomen. Het was zeer ongunstig weer; er viel een hevige regen en b(j de aankomst waren dan ook slechts enkele honderden personen aanwezig. Deze Cornet passeerde dus als vierde de eind streep. Eveneens bevinden zich ln Allahabad (het sch(jnt daar wel gezellig te z(jn!) de Heer en Mevrouw Mollison met hun Cornet, die motorpech hebben en zooals bekend uitgevallen z(jn. De Uiver en de handicap. Parmentier deelde mede, passagiers in Al- bury te hebben achtergelaten, die nu komen met den trein. Dit zou een ernstig beletsel zyn om den handicap-wedstrijd te winnen, uit hoof de van de wedstrijdbepalingen, maar in den snelheidswedstrijd hebben de Nederlanders in ieder geval den tweeden prys. Het gewicht van eiken passagier wordt n.1. thans afgetrokken van het totale gewicht, even alsof de passagiers niet van den beginne af waren meegenomen. Moll verklaarde nog b(j de aankomst, dat van de twintig landingen, welke de vliegers in de laatste drie dagen hadden gemaakt, die te Albury het best geslaagd was, hoewel het jammer was, dat het slechts gelukt was de machine veilig neer te zetten na vier of v(jf pogingen. V.D. meldt uit Melbourne: Officieel wordt verklaard, dat de tyden, ge maakt in de handicap-race, niet zullen worden vastgesteld voordat de laatste deelnemer zal zijn aangekomen. Rondvlucht van de Ulver over Australië en Indië. De heer Plesman heeft in een uiteenzetting voor de pers medegedeeld, dat het in de be doeling ligt, dat de „Uiver" na aankomst in Melbourne een bezoek aan Sidney en Canber ra brengt. Na ruim een week verblijf in Australië zal de Douglas naar Nederlandsch- Indië terugkeeren, waar het toestel eenigen tijd blijft om bezichtigd te kunnen worden. Op 12 November zal de Uiver dan uit Me- dan naar Nederland vertrekken. De ontvangst van het goede nieuws in een Hollandsch gezin. Een eenvou dige, maar treffende plechtigheid op Schiphol. De correspondent van de „Nw. Rott. Crt." te Amsterdam schrijft: In Hollandsche huisgezinnen begon de dag te oordeelen naar wat my passeerde zóó! Om 7 uur ontstellend krijgsgeschreeuw op de trap en even later stormen de jongens, de ochtendbladen boven hun hoofd zwaaiend, de slaapkamer van pa en moe binnen, en voeren een rondedans om de legersteden der ontstel de ouders uit, al schreeuwend en brullend in uitzinnige vreugde: De „Uiver" is in Melbour ne geland: als tweede, als tweede! Eerst om half negen, als de heeren naar school zijn, krijgt vader beschikking over zijne ochtendbladen. Ze blijken dan zoodanig ver nield te zijn, dat ze grootendeels onleesbaar zijn geworden. De jongens hebben namelijk alle portretten en andere afbeeldingen er uit ge knipt. Op weg naar kantoor ziet men even daarna, dat de geheele stad de vlag uitsteekt. Van morgen deden velen dat zelf. Zelfs oude dames zagen wij er, op den Willemsparkweg, mee bezig, een kleur van opwinding, die hun héél lief stond, op de wangen. De stad was al spoedig één vlaggenzee! De golven van geestdrift gingen over in golvende vlaggen. Op Schiphol, Amsterdams luchthaven, is vanmorgen de behouden aankomst van Par mentier en de zynen op eenvoudige maar tref fende wijze gevierd. Te kwartier voor tienen, na het vertrek van de vliegtuigen in den gewonen dienst, begaf de geheele Schiphol-familie, voor zoover ze kon gemist worden: het personeel van den vliegdienst, den technischen dienst en 's Rijks- berichtendienst, de Nationale Luchtvaart- school, hotel en cantines, zoowel als de haven meester van Schiphol, de heer Dellaert, de stationchef der K.L.M., de heer Thomsson, en de commandant van de militaire luchtvaart, zich naar het gedenkteeken van de eerste In- dië-vlucht op het voorplein. Plechtig klonk eerst het „Wilhelmus" door den luidspreker. Daarna trad de heer Dellaert naar voren als tolk van aller gevoelens. Laat ons, zoo sprak hij, na de spannende uren van gisterenavond en den afgeloopen nacht, thans uiting geven aan onze vreugde, hulde en bewondering over het welslagen van deze grootsche vluchten en een driewerf „hoezee" uitbrengen op de be manningen van de „Roode Cornet", van onze „Uiver" in het bijzonder, en van de Boeiing" alsmede op de K.L.M. en de geheele Nederland- sche luchtvaart! Hiep, hiep, hoezee! GELUKWENSCHEN AAN DE UIVER. Telegram van minister Colyn. Een van de eersten, die van zijn belangstel ling deed blyken, was de minister-president, dr. H. Colyn, die na het ontvangen van het bericht van de behouden aankomst in Mel bourne het volgende aan Parmentier seinde: „Vol bewondering voor schitterende presta tie bied ik u en verdere bemanning mijn har telijke gelukwenschen aan met geslaagde over komst en met uw aller benoeming tot Ridder Oranje Nassau orde. w.g. Coljjn". Telegram van Prinses Juliana. Prinses Juliana heeft ook een telegrafi- schen gelukwensch aan Parmentier c.s. ge richt. Honderden gelukwenschtelegrammen werden verder naar Melbourne verzonden, o.a. van den minister van binnenlandse!» zaken De Wilde, van den gouverneur-generaal, den voorzitter van den Volksraad, de hoofden van departe menten, het Groningsch Studenten Corps, de leerlingen en personeel van de E.T.S. enz. Gelukwensch van den Gouverneur- Generaal. De Gouverneur-Generaal van Nederlandsch Indië heeft aan de bemanning van de Uiver het volgende telegram gezonden: Hartelijke gelukwenschen. Hulde voor Uw prachtige prestatie. DE JONGE, G.-G. Z. E. zond tevens een telegram aan den Directeur van de K.L.M., dat de volgende inhoud had: Mijn hartelijke gelukwenschen met schitte rende prestaties Uiver-bemanning. Gouverneur-Generaal DE JONG. De toespraak van Minister Colyn. De toespraak van minister dr. H. Colijn tot de bemanning van de „Uiver", welke over de beide Nederlandsche zenders zou worden uit gezonden, heeft gisteravond niet plaats ge had, daar de tijd van voorbereiding, alsmede het tijdsverschil tusschen Nederland en Mel bourne, het onmogelijk hebben gemaakt de noodige maatregelen te treffen. De rede zal nu vanmiddag om 1 u. 20 A.T. worden uitge zonden. Aan het hoofdartikel van de „Times" van gisterenochtend is het volgende ontleend: Vrijdagavond om zes uur vertrok de mail boot „Cathay" van de Peninsular and Orien- tal Line van Tiburry. Zij wordt 26 November te Brisbane verwacht. Den volgenden ochtend om zes uur vertrok een vliegtuig uit Milden- hall. Het was gisterenochtend om half zes te Melbourne. Nog geen 100 jaar geleden zouden de 38 dagen van het groote schip (welke en kele nog snellere schepen tot 35 dagen ver minderen) onmogelijk hebben gebleken, onge looflijk, een sprookje. Zal over nogmaals 100 jaar het drietal dagen van het vliegtuig even langzaam schynen als de zes maanden van de oude zeilschepen ons thans toeschijnen, en zul len Puck's veertig minuten ruim tijd schijnen voor een reisje om de wereld? Het is nauwe lijks aan te nemen. Wetenschap, noch men- schelijk uithoudingsvermogen zullen het zoo ver kunnen brengen. Dit althans is het in stinctieve gevoel, dat ons bekruipt terwijl onze geest nog verstomd staat bij de snelheid, niet alleen van de winnaars, maar ook van anderen, in de wedvlucht van Engeland naar Australië. Men zegt, dat men vandaag den onderkoning van Britsch-Indië te Delhi de „Times" zag lezen van Zaterdag. Maar Zaterdagavond had men te Bagdad de „Times" van dien ochtend kunnen lezen, wat zelfs in sommige streken van Schotland onmogelijk is. Niets van wat Scheherazade ooit droomde, kan haar toe hoorder wonderbaarlijker hebben toegeschenen Maar er zijn nog vreemder dingen. De heer en mevrouw Mollison bereikten Allahabad in min der dan een dag, in 22 uur en een kwartier. De snelste spoorverbinding van Londen naar Weenen doet er twee uur langer over. De win naars bereikten Melbourne in 1 uur minder dan drie dagen; zij gingen de halve wereld rond in den tijd, die noodig is om in Europa per spoor van Londen naar Konstantinopel te komen. Phileas Fogg en Passepartout waren slakken by hen vergeleken. De oude punten van vergelijking gaan niet meer op. Van En geland naar Australië in een weekend, daar voor bestaat geen andere standaard van ver gelijking dan de vliegrecords zelf. En zelfs bij die records vergeleken is het gevaarlijk". In Engeland is de vlucht van het K.L.M.- vliegtuig naar Australië met bewondering en vreugde gevolgd, en het nieuws dat het de moeilijkheden had overwonnen, die het zoo dicht bij het doel hadden overvallen, heeft de grootste voldoening geschonken. De „Daily Telegraph" vergelijkt het deelne men van de „Douglas" aan de wedvlucht met het deelnemen van een matrozensloep aan de Henley Regatta. Het blad herinnert er aan, dat de overwinning van Scott en Black de over winning was van een snel vliegtuig, ontwor pen en gebouwd voor dezen specialen wed strijd, en herinnert er aan, dat beide vliegers als het ware drie dagen aan een stuk zonder rust of slaap in actie zyn geweest. Het blad gaat dan voort: „Vergelijk hiermee de ervaring van Parmen tier en Moll in hun „Douglas", een verkeers vliegtuig met een bemanning van vier en drie passagiers. Dit toestel was niet gebouwd voor een wedvlucht maar om deel te nemen in een geregelden luchtdienst tusschen Nederland en Nederlandsch-Indië. Het was, om zoo te zeg gen, uit den gewonen dienst gehaald om zich te meten met een racetoestel en voor die spe- Geysendorffer seinde Woensdagmiddag uit Allahabad, dat de Panderjager tegen het einde van deze week weer startklaar zal zyn en hy met niet ingetrokken lan dingsgestel verder zal vliegen. Men vestiigt er de aandacht op, dat hier door de vliegsnelheid van den Panderjager zal worden verminderd, maar dat een herhaling van hetgeen te Allahabad gebeurd is voorko men wordt. ciale gelegenheid wat sneller gemaakt. Het vloog even onvermoeid en onverbiddelijk als Sirius achter den haas, nooit zoover achter de „Cornet", dat Scott en Black op hun voor sprong durfden vertrouwen. Een schadepost voor de Mollisons. De wedvlucht naar Melbourne zal de Molli sons nog langen tijd heugen. Behalve de te leurstelling over de mislukking van de sport prestatie, beteekent hun stranden te Allaha bad en belangryk financieel verlies. De Mollisons zijn de eenige deelnemers aan de vlucht, die hun toestel zelf bekostigd heb ben. Alle andere deelnemers werden op de een of andere wijze gesteund, 24 uur nadat de vliegtuigbouwers zich bereid hadden verklaard „Cornets" te bouwen bestelde Mollison zijn vliegtuig: eerst later werden de twee andere koopers gevonden. De wedvlucht zal de Mollisons op ongeveer 7000 komen te staan. De le prijs 10.000 Austr. koers 7500) zou deze kosten ongeveer hebben gedekt. Engelsche lof. Stanley Bruce, de Australische oud-minis ter-president, thans bijzondere gevolmachtigde te Londen, heeft in een rede te Runcorn in Cheshire gesproken over de ernstige les, die het Britsche rijk dient te trekken uit het succes van het Nederlandsche vliegtuig in den wedstrijd naar Melbourne. Deze vlucht is één van de geweldigste ver richtingen van onze generatie; het is de taak van het Britsche ryk om te verwezenlijken, wat hier is aangetoond. De groote verrichting van de Nederlanders is een doel, waarnaar het Britsche rijk zal moeten streven en Bruce vertrouwde, dat deze les niet in vergetelheid zal raken. Kolonel Moore-Brabazon, een pionier op het gebied van autoraces en zelf vlieger, verklaarde Uit het oogpunt van de burgerlijke lucht vaart beschouwd toont deze race aan, hoe de Amerikanen ons ver vooruit zijn, wanneer zij een machine kunnen maken als de Uiver van Parmentier en Moll. De prestatie van dit vliegtuig dient door allen, die belang hebben bij de burgelyke lucht vaart, ter harte worden genomen. Duitsche persstemmen. Ook de Duitsche bladen weten de geweldige prestatie van de „Uiver" en haar bemanning op prijs te stellen. Onder den titel „Twee wonderen" bespreekt het „Berliner Tageblatt" het resultaat van de LondenMelbourne-race. Twee wonderen: eén technisch en een menschelijk. Het laatste is het grootste. Het blad noemt allereerst de alle begrippen overschrijdende physieke en psy chische prestatie. Het blad bespreekt dan het verschil tusschen de vlucht van Scott en die van de „Uiver". De Engelschman Scott heeft zijn taak als sport beschouwd. Overwinnen of sterven. Hij heeft het uiterste van de motoren gevergd. Hij heeft zich van alle mededingers langs de route gescheiden. Fransche persbeoordeelingen. De „Petit Parisien" heeft de meening van verscheidene Fransche vliegers over de vlucht gevraagd. De luchtminister acht die van het hoogste nut voor de vestiging van groote internatio nale verbindingen. De tegenwoordige toe stand van den Franschen vliegtuigbouw be lette eraan mee te doen. In 1935 hoopt men weer met glans aan de groote internationale wedvluchten deel te nemen. Oud-minister Eijnac ziet er de meest over tuigende demonstratie in van de ontwikke ling, die de luchtvaart den laatsten tyd onder gaan heeft. Voor de kwaliteiten van piloten en materiaal is dit een geduchte proef. De Uiver en de radio. Dinsdagmiddag hebben vermoedelijk heel wat ernstige mannen Ingespannen zitten luis teren naar de radio-kniples en hebben heel wat volwassenen met groote aandacht het kinderuurtje van de radio aangehoord, in de hoop, dat deze uitzendingen even zouden worden onderbroken voor het laatste bericht over de positie van de Uiver. (N.R. C.) De Nw. Rott. Crt. schrijft: By de geschiedenis van de wedvlucht Lon denMelbourne mag de man, wiens giften deze wedvlucht mogelijk hebben gemaakt, niet worden vergeten. Sir John MacPherson Robertson, de millionnair-chocoladefabrikant zooals men hem pleegt te noemen, is den 6den September 1860 te Ballarat, in de goud streek van Victoria, geboren en dus een echte Victoriaan, wat zijn geestdrift voor het eeuw feest verklaart, al fluisteren booze tongen, dat de burgemeester van Melbourne den noo- digen aandrang op den rijkaard heeft uitge oefend, om hem tot deze gift te bewegen. Dat kan best waar zijn. Mac Pherson Robert son staat als royaal bekend. Hy moge van Schotsche ouders zijn en zelfs een deel van zijn jeugd in Leith in Schotland hebben door gebracht, gierig als een Schot is hij stellig niet. Daarvan getuigen zijn bekostiging van de Australische Zuidpoolexpeditie in 1929 en van een exploratierit met auto's, heel Austra lië rond, in 1928. In totaal moet hij de laat ste zeven jaar 260.000 pond hebben beschik baar gesteld voor allerlei wetenschappelijke, artistieke en liefdadidge doeleinden. Deze mildheid heeft hem ook (in 1932) den ridder- titel bezorgd. In zijn jeugd heeft Roberson hard moeten werken; toen hij als jongen van acht jaar te Leith op school ging, was hij buiten de schooluren inzeepertje bij een barbier en bracht hij 's ochtends in de vroegte ook nog kranten rond. In Australië heeft hij ook als jongen van allerlei aan moeten pakken: loop jongen, bakkers- en smidsknechtje, koeien- jongen, enz. Toen kwam hij op een honger- Ioontje in dienst by een suikerbakker. Hij zag dat er verdienste in het vak zat, begon zelf op bescheiden schaal zoetigheden te bakken en is nu, op zijn 74ste jaar, de eenige eige naar van MacPherson Robertsons Confec- tionery Manufacturers Melbourne, een bedrijf, dat over verscheidene chocolade- en bonbon- fabrieken beschikt en voor een deel ook zijn eigen grondstoffen en materialen verwerkt. Robertson heeft twee zoons en een dochter. Hij woont op het buiten Old Gold, bij Mel bourne. Croquet en „ball punching" zijn zijn voornaamste ontspanningen. Voor de wedvlucht had Sir MacPherson aanvankelijk een prijs van 10.000 Austra lische ponden (in Nederlandsche munt ongeveer 60.000) beschikbaar gesteld. Later schonk hij er nog 5000 pond en een gouden beker bij. De prijzen zijn als volgt verdeeld: Snelheidswedstrijd: le prijs: 10.000 pond (ongeveer 60.000 gld.) en de gouden be ker, ter waarde van 500 pond (ongeveer 3000 gld.); 2e prijs 1500 pond (9000 gld.); 3e. prijs: 500 pond (3000 gld.). Handicaprace: le prys. 2000 pond (12.000 gld.); 2e prijs: 1000 pond (6000 gld.). De beker is vervaardigd van Australisch goud en is te Londen bij Silfridge tentoon gesteld geweest. Als motief voor de toevoeging van nog 5000 pond voor kleinere prijzen aan den aan- vankelijken eenigen prijs van 10.000 pond gaf Robertson indertijd aan den burgemeester van Melbourne te kennen, dat hy by nadere overdenking tot de conclusie was gekomen, dat één enkele prys van 10.000 pond niet vol doende aanmoedigend was voor de kleinerè machines en de solo-vliegers. Diverse vliegers hadden hem overtuigd, dat de wedvlucht, doordat Amerika aan de spits staat in het fabriceeren van wonderbaarlijke snelle en krachtige toestellen met meer dan een mo tor, als het ware tot deze categorie machines zou worden bepaald, in elk geval de kans voor gelykwaardige vliegers in kleine machi nes belangrijk was verlaagd. Daar het in zijn bedoeling lag dat de bekenldste vliegers van welke nationaliteit ook zouden mededin gen, meende hij dat door het uitloven van meer prijzen, eenzijdigheid zou worden voor komen en daarom had hy het bedrag tot 15.000 verhoogd, waarby hij meteen de opge geven prysindeeling had vastgesteld. Voorts stelde hij voor eiken deelnemer (st)er) een gouden jubileumsmedallle beschikbaar. Feuilleton Buitenlandsch OverzichtPag. 1 Twee jaar gevangenisstraf, met ont slag uit den militairen dienst geëischt tegen den saboteur aan boord van Hr. Ms. Nautilus" a fj 9 Dr. Colyn sprekt hedenmiddag 1.80 u. met de bemanning van de „Uiver" s Groote waardeering in het buitenland voor de prestaties van de „Uiver" 5 Gandhi trekt zich uit het Congres te- 1 Frauduleus geslacht vee. Een com plot te Haarlem M De schatgravers op de Cocos-eilanden zijn gearresteerdg Agent van politie door een wilden stier te Batavia gedoodg Valsche munters te Amsterdam gear resteerd B De overval aan den Rijswykschenweg te 's-Gravenhage. Bevestiging van het vonnis (10 jaar gevangenisstrafge- vraaOdio Een Zuid-Slavisch kabinet gevormd 1 Omtrek-nieuws 7 Marktberichten 7 Marineberichten 7 Sportnieuws6 Er is nogal kwestie over geweest of by de wedvlucht de menschelyke prestatie, dan wel de deugdelijkheid der machines de hoofd rol moest spelen. Sir MacPherson heeft toen te verstaan laten geven, dat het steeds zyn bedoeling was geweest, om bij een maximum veiligheid de snelste verbinding tusschen En geland en Australië uit te lokken, zulks om Australië uit zyn isolement op te heffen, waardoor voortaan de producten van dit land op de snelste wyze zouden kunnen worden vervoerd, wat heel wat kostbaren tyd, welke thans met de verscheping en daarmede sa menhangende contracten en andere formali teiten verloren gaat, zou besparen. Wat dat betreft kan Sir J. MacPherson Robertson dus over de verrichting van de Uiver tevreden zijn. Immers in persoonlijke prestatie zullen Scott en Black eener-, Par mentier en Moll anderzijds weinig verschil len, als het op deugdelijkheid van machines en vervoer van passagiers en goederen aan komt is de Uiver volstrekt nummer een; ja de eenige in den heelen wedstryd. Voor het overige zal het natuuriyk den uitlover van den prijs en eiken Australiër en Brit goeddoen, dat de wedstrijd gewonnen ls door een Engelschman, die half Australiër is, op een Britsche machine. Niet rechtstreeks op Flemmington geland. Omtrent de aankomst van de winnaars, Scott en Black te Melbourne, wordt nader gemeld Ondanks het ongunstige weer waren meer dan 18000 personen op het vliegveld Flem mington bij Melbourne aanwezig, tegen den middag toen de aankomst van de winnaars der LondenMelbourne race, Scott en Black, met hun roode Cornet verwacht konden wor den. Naarmate de tyd vorderde nam de span ning toe en tegen half vier (plaatselijke tijd) toen de luidsprekers de nadering van het vliegtuig aankondigden, was het bijna stil worden totdat enkele minuten later een da verend gejuich opsteeg, toen in de verte d« machine verscheen en even later het gedaver der beide motoren de lucht vervulde toen da Cornet de eindstreep van zyn langen weg pas seerde. Overeenkomstig het reglement draaiden Scott en Black twee cirkels boven het veld» waarmee de race voor hen geëindigd was. zy daalden toen echter niet. Naar zy later mede deelden wenschten zij een andere landings gelegenheid en hadden zij weinig zin hun toe stel neer te zetten midden op het veld, waar van naar verwacht kon worden de afzetting wellicht door de enthousiaste menigte na hun landing zou worden verbroken. Zy' vlogen der halve naar een der eenige mijlen verder ge legen vliegveld van Melbourne, waar zij zon der belemmering neerkwamen en waar men biykbaar op hun komst gerekend had. Want er stond een kleine Gypsey Moth ge reed, waarmee zy terstond naar de lucht haven Flemmington werden teruggebracht. De geestdrift van de menigte, die men inmid dels had gerustgesteld en had toegezegd dat de vliegers ln elk geval weer op Flemming ton zouden terugkeeren, kende toen geen (telegrafische foto)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5