Amsterdamsche Brieven. Marine^brieven uit Indié ZATERDAG 27 OCTOBER 1934 PAG. 5 T .UJTTFRTJE zij. De „Uiver" en Schiphol. ,jie, met een oog op de geboorte- - tiek zoo nu en dan schamper op- Sta£ifn dat de Uiver, anders, niet op "^Betuwsch, maar op z'n Hollandsch ge- ZI1fi de Ooievaar, in deze moderne tij- 1 een goed stuk van ziin P°pulairiteit den ingeboet, speciaal ook in Amster- i"'e hebben deze week kunnen er- d8®1' dat er dan toch nog Uivers be- varer" in staat zijn onder alle lagen S^hoofdstedelijke bevolking het grootste defhousiasme te verwekkenDie, voor r de belangstelling betreft, die zij van en oud, rijk en arm, tot zich weten Jor-£ ken gemakkelijk kunnen concurree- t® tre t het bruine monster der voetbal- ren 111 den pijn en andere zesdaagsche en verkiezingsuitslagen. Er is de te dagen al zooveel Uiver-copij aan ^krantenlezend publiek opgediend, dat b6t door nog eens met denzelfden schotel te med' té gaan. gevaar loopt bij zijn „gas- een indigestie te veroorzaken. Maar ten TT wie van deze Amsterdamsche tochk kroniek schrijft, kan de Uiver we omgaan. Nóg hangen, terwijl wij dit hriiven, aan vele gevels de vlaggen uit, 0z verzamelen zich steeds weer nieu- neroepjes menschen voor de bulletins, tongen buiten redactiebureaux en ge- ?lakt op de ruiten van sigaren- en andere P-TiHels- En het feestelijk aanzien, dat de Td plotseling dezen Woensdagochtend vertoonde, nadat in den nacht het aan komstbericht van Parmentier en de zijnen de verzamelde menigte voor de kran tengebouwen op den N.Z. Voorburgwal Was medegedeeld, een mededeeling, die op straat met gejuich-in-koor begroet werd, zooals de radio-mededeeling in de huiskamers een gezins-gejuich ontmoette, waar nog in de straten, langs de grachten en overpleinen, ook al zijn nu de vlag getjes weer van de trambeugels en van de bussen af; ook al zijn de gevolgen van de publieke geestdrift, zooals b.v. de inge drukte ruit van het K.L.M.-gebouwtje op het Leidsche plein, weer hersteld In zeker opzicht heeft Amsterdam re den in 't bijzonder trotsch te zijn op de hulde die allerwege aan de K.L.M. ge bracht werd en wordt en mag zij rechtens een deel van die hulde wel voor zichzelf incasseerenZij heeft met het vele werk en het geld, -in het geheel tot nu toe niet minder dan ongeveer twee mil- lioen, dat zij in den loop der jaren aan Schiphol, de gemeentelijke luchthaven, ten koste legde, zeer veel bijgedragen om de de K.L.M. te maken tot de effi ciënte, vooruitstrevende en veilige lucht- vaart-reederij, die zij heden ten dage is. Van het begin af aan, dat was in 1919, heeft ons stadsbestuur zich voor Schip hol geïnteresseerd. Het heeft b.v. in dien allereersten begintijd, die nu al weer zoo ver achter ons schijnt te liggen, maar eigenlijk nog maar in een zeer jong ver leden ligt, krachtig bij den Minister van Defensie aangedrongen om een deel van het vroeger uitsluitend militaire vliegterrein voor de burger-luchtvaart be schikbaar te stellen. En nog steeds staat het op de bres om, door een steeds ver beteren en uitbreiden van de luchthaven inrichting, de snelle omwikkeling van het handels- en passagiersvervoer in de de lucht niet alleen bij te houden, maar liefst een goed stuk vooruit te zijn. Daar tegenover staat dat Schiphol de laatste ja ren een van de weinige, zoo niet de eenige, gemeentelijke inrichting was waar onverdeeld vreugde aan beleefd werd, gelijk wethouder ter Haar, die zich gedurende twee ambtsperiodes reeds met het beheer van onze luchthaven be last zag, onlangs opmerkte. In het krankzinnigengesticht. "Hier is iemand, die wil weten of één 111 onze patiënten ontsnapt is." -Waarom?" ..Iemand is er met zijn vrouw vandoor Segaan." Er bestaan ten stadhuize thans ook weer diverse plannen tot uitbreiding en verbeteringIn Februari van dit jaar werd reeds besloten tot het bouwen van een groote werkplaats, waar de tech nische dienst van de K. L. M. in zijn ge- heelen omvang, dus ook de afdeeling, die op Waalhaven tot nu toe is ondergebracht, wordt gevestigd. De uitvoering van dit werk, waarvoor een goede zes-en-een- halve ton werd toegestaan, is reeds in een vergevorderd stadium gekomen. Nu is tevens gebleken, dat thans reeds, in de luchtvaartwereld gaat nu eenmaal alles uiterst snel!, de ruimte in het eigenlijke stationsgebouw te klein is; verschillende onderafdeelingen kunnen al niet meer in dat gebouw gehuisvest worden en moesten tijdelijk een ander onderdak zoeken. Er is, om een voorbeeld te noemen op 't oogen- blik geen behoorlijke ruimte om „bijzon dere passagiers" te ontvangen, wat laat stelijk o.a. nog gebleken is bij het bezoek van het Belgische Koninklijke echtpaar... De bestaande wachtkamer zal nu vergroot worden en. enkele lokalen zullen worden aangebouwd. In het a.s. voorjaar zal een en ander gereed zijn. Hiermede houden echter de goede zorgen van onze stad voor dit K. L. M.-nest niet op. Het tegenwoor dige houten hotel, op den dijk aan de Ringvaart, zal ook eerlang moeten ver dwijnen, mede in verband met den nieuwen directen verbindingsweg met de stad, die eveneens bijna klaar is, en het ligt in de bedoeling dit te vervangen door een in de rooilijn van het stationsgebouw ge projecteerd hotel, waar dan tevens groote lokaliteiten worden ondergebracht, welke gebruikt worden bij bijzondere gebeurte nissen. Ook het vliegveld zelf, dat tegen woordig 800 meter in het vierkant is, wil rpen gaan uitbreiden en brengen op een grootte van 1200 bij 1500 meter. Defini tieve beslissingen ten aanzien van deze laatste punten zijn echter nog niet geno men en het daarvoor benoodigde geld is nog niet gevoteerd. Maar men behoeft er, gezien het luchtvaart-enthousiasme, dat door de gebeurtenissen der laatste dagen, weer danig is aangeblazen, niet aan te twijfelen, dat, komen B. en W. met de be treffende voorstellen ter tafel, deze door den Raad met groote meerderheid, zoo niet met algemeene stemmen, zullen wor den aanvaard. De Kunst in nood Men behoeft het nog niet eens te zijn met den bekenden Amsterdamschen arts, E. van Dieren, die behalve als succesvol beri-beri-bestrijder in den loop der jaren ook een zekere reputatie verwierf als be strijder van alle mogelijke moderne ver schijnselen als daar zijn de psycho-ana- lyse, het vegetarisme, het kameraad schapshuwelijk, enz. enz. en die onlangs ook weer eens in een van zijn origi- neele strijdschriften tekeer ging tegen de moderne „sport-ziekte", men behoeft het, herhalen wij,.niet met dezen, tegen al wat modern is optornenden dokter eens te zijn, om het publiek ook eens in herinne ring te brengen, dat Holland niet alleen groot gemaakt wordt door z'n vliegers, maar ook groot gemaakt werd en wordt door z'n kunstenaars, z'n schilders in de eerste plaats, die zich evenmin als de vliegers voor buitenlanders behoeven te verbergen. De kunstenaars en de kunst, niet het minst alweer de schilderkunst, nu zijn in deze jaren meer en meer in een noodtoestand komen te verkeeren. En de benaming „De kunst in nood", die ge geven werd aan een tentoonstelling van schilderwerken, die op het °°£enblik m het Paleis op den Dam, - welwillend door H. M. de Koningin ter beschikking gesteld, aan den gang is, mag dan ook tenvolle toepasselijk heeten. Het valt ze ker niet te verwachten, dat het publiek in even groote drommen het Paleis zal binnengaan om onze schildersglorie te be wonderen, als waarmede het vlak bij dat Paleis deze week op straat, voor de bulletins, onze vliegers-glorie bewonderde'. Maar op een druk bezoek valt toch wel te hopen, als was 't alleen maar omdat... zooveel Amsterdammers hun oorspronke lijk gemeentehuis, daar aan den Dam, nooit van binnen bezochten en zij nu een gereede aanleiding hebben dat wèl eens te doenDe gedachte om de kunst en de kunstenaars door middel van zulk een ten toonstelling in dit meest bekende gebouw der stad en des lands, althans eenigs- zins uit den nood te helpen, is in alle ge val uiterst sympathiek en de initiatief nemers verdienen een zoo groot mogelijk succes Kunstzinnige en financieele aspecten... Een middel, dat eveneens een steentje kan bijdragen de kunst weer iets uit den nood te helpen, zou eventueel kunnen zijn hetverfraaien van onze pleinen, daar bij inbegrepen het plaatsen van meerdere beeldhouwwerken, c.q. standbeelden... Iets in die richting heeft het stadsbestuur eenige jaren geleden al eens willen onder nemen. Er zouden namelijk, een des betreffend Raadsbesluit was reeds geno men, monumentale lantaarns op den Dam geplaatst worden. Alhoewel een prijsvraag werd uitgeschreven, verliep deze poging tot standsverfraaiing en di rect tot het aan werk helpen van kunste naars, in het zand en vernam men er de laatste jaren verder niets meer van. Tot dat nu, bij de algemeene beschouwingen tijdens het afdeelingsonderzoek der be grooting 1935 waarvan het verslag zoo juist verschenen is de kwestie weer te berde werd gebracht door „enkele leden", die uitgingen van de opvatting, dat „het aspect van Amsterdam niet in overeen stemming is met onze mooie stad". Er zijn, zeiden zij, te weinig monumenten, en de enkele goede, als die van Heijermans en Vondel, staan op weinig gunstige plaat sen; tevens komen verschillende pleinen uit een oogpunt van werkverschaffing voor verfraaiing in aanmerking. „Er zijn scheppende kunstenaars voldoende, wier werk kan worden gestimuleerd in het be lang van een beter aspect van de stad". Inderdaad waar! Maar wij vreezen, dat deze waarheid in deze tijden niet veel in druk op de stadsbestuurderen zal maken en het uitspreken ervan effect zal sortee- ren. In deze tijden, nu alles aspecten, kunstzinnige en andere, het moeten afleggen tegen dat ééne aspect, dat alle aandacht opeischt: het financieele! Over dit laatste is dan trouwens ook in de af- deelingen weer het noodige te doen ge weest. Lóf zoowel als blaam voor het ge voerde financieele beleid in den laatsten tijd van het huidige college van B. en W. kwam tot uiting. Zoo waren er leden, die als hun meening uitspraken, dat „had het Rijk niet de lasten, voortvloeiende uit de werkloozenondersteuning zeer onredelijk op Amsterdam doen drukken, de begroo ting van de gewoone inkomsten en uitga ven in het licht der tijdsomstandigheden, gunstig moeten worden genoemd." Ande ren verkondigden weer dat de „ftnan- tieele politiek van het College tot werk loosheid leidt, die wederom finantieele of fers vraagt." Er waren er ook die met vele groot-industrieelen en anderen in den lande een lans braken voor „devalua tie". Naar men weet behoort onder de voorstanders van die devaluatie ook de directie van de Ned. Scheepsbouwmaat schappij anders en meer populair ge zegd: de werf van Goedkoop die reeds aankondigde, dat, indien de Regeering niet spoedig tot devaluatie overgaat haar bedrijf zal worden stop gezet wat voor de hoofdstad inderdaad een Ieelijk ding zou zijn. Zij, die nu in „afdeelingen" ge noemde lans braken, hebben zich zeer zeker ook door dreigementen als die van Goedkoop min of meer laten beïnvloeden. Deze „leden" zouden het zelfs wenschelijk vinden indien de gemeente een „vertoog" tot de Regeering zou richten teneinde de devaluatie te bepleiten. Degenen, die meenden hulde te moeten brengen aan de wijze waarop B. en W. met „straffe hand de teugels van het Am sterdamsche financieele beheer in handen hebben genomen," wezen op het feit, dat blijkbaar de burgerij „steeds grooter ver trouwen heeft in het tegenwoordige finan cieele beleid van dit college" een feit dat blijkt uit de overteekening van de con- vei^ieleening van 31 millioen. Intusschendeze beschouwingen voor en tegen zijn op het oogenblik tenslotte wel wat al te academisch en theoretisch. We staan immers deze dagen voor een groot practisch knooppunt door toedoen van de aanschrijving van den Minister van Binnenlandsche Zaken, die medegedeeld heeft geen genoegen te kunnen nemen met het onlangs verworpen Raadsbesluit in zake de hernieuwde verlaging der ge meentelijke loonen en salarissen. Hoe zal de houding van Amsterdam u1- laatste instantie dus van den Raad zijn tegen over dit ministrieele vermaan? Het schrij ven eenvoudigweg voor kennisgeving aan nemen en verder maar afwachten wat den Haag dan zal doen ofmaar weer bakzeil halen en het Raadsbesluit alsnog herroepen? Dit is de groote vraag van den dag, die in de hoofdstedelijke gemeen tepolitiek thans al het andere overscha duwt. Toen ik nog jong was, werkte ik voèrvi'5' een gulden per week en toch behoorde de zaak na 5 jaar aan mij!" „Ja, maar zij hadden toen nog geen kasregisters." Beste collega, Het eskader is van Gevechtsschiet oefeningen teruggekeerd, dé gevechts schijf op den bodem van den Oceaan achter latende. Dat is dus weer een object, het welk je oog als je terug bent uit Holland zal moeten missen. Gelukkig is er op de begrooting een nieuwe aangevraagd (dat schreef ik reeds in een mijner vorige brie ven) en kunnen we dus met de G. S. O. doorgaan. De „Amiral Charner", uitgeleide gedaan door het „Goede reis" vanaf den seinpost van den Dienst Conservatie, is naar Bali vertrokken we hebben echter in de afge- loopen week alweer nieuw bezoek gehad n.1. van 3 Britsche vliegbooten die op weg waren naar Melboume voor de eeuwfees ten daar. Reeds in Priok waren zij door de Marine ontvangen, maar Zaterdagmiddag zijn de Engelschen hier in Soerabaja aan gekomen. Zij werden door den Comman dant van het vliegkamp ontvangen en Za terdagavond zag je het „Engelsche Khaki" door de stad passagieren. Zondagochtend vertrok het eskader echter weer, niet na beloofd te hebben op den terugweg weder om Soerabaja aan te zullen doen en dan een heelen dag over te zullen blijven. Hr. Ms. „Soemba" vaart met de „Rigel" mede door de Molukken, aan boord van het laatste vaartuig is momenteel Zijne Ex- celentie de Gouverneur-Generaal met zijn adjudant. Makassar werd reeds aangedaan en meerdere plaatsen zullen natuurlijk vol gen. De commandant der Zeemacht heeft een bezoek gebracht bij den sultan van Djoeja en den sultan van Solo. Thans vertoeft de schout bij nacht hier in Soerabaja voor het houden van besprekingen, in een di rectie-rijtuig, aangehaakt aan de expresse, arriveerde de vlootvoogd gisterenavond met zijn adjudant in Soerabaja (Goebeng), alwaar de Commandant Marine en de eskader-commandant ter verwelkoming aanwezig waren. Zaterdag 29 September zal ter herden king van de Lombok-expeditie voor het gouverneur-kantoor op de Passar Besar een parade gehouden worden, waaraan 1 landmacht compagnie en zes marine com pagnieën zullen deelnemen. Het geheel zal gecommandeerd worden door den Com mandant van de M.K.G., de luitenant-kolo nel der mariniers Von Freytag Drabbe. Ook in de andere garnizoensplaatsen zul len parades gehouden worden. Den verde ren dag zal het Zondagsche dienst zijn. De sportvliegers, die een heen en terug vlucht gemaakt hebben van Soerabaja naar Brastagi (bij Medan) zijn bij hun aankomst hier op het Darmo-vliegveld op grootsche wijze gehuldigd, o.a. werden zij toegesproken door den Commandant van het marine-vliegkamp, de overste Josselin de Jong. De berichten over de deelname van Nederland aan de LondenMelbourne race worden weer wat optimistischer. Re ken maar dat dat hier belangstelling heeft in de Oost. Trouwens, alles wat met de luchtvaart in verband staat mag zich in de belangstelling van Indië verheugen. Wist jij, dat er nu al een driemaal daag- sche vliegdienst is tusschen Bandoeng en Batavia? En nog steeds een stijgend aan tal passagiers. Dat gaat dus best hier met de luchtvaart. Men spreekt er nu reeds van om na het slagen van den proefdienst SoerabajaBaliMakassar ook Balik Pa pan en Tarakan in deze lijn op te nemen. Heusch man, de tijd schijnt niet ver meer dat we per vliegtuig overgeplaatst wor den vanuit Soerabaja als er b.v. op het eskader, liggende te Makassar, iemand ziek geworden is. Op het eind van deze week, dus ook op het eind van deze maand opent de Jaar markt. Nu de eerste dagen zal er wel heel wat van de Marine komen, want dan is het juist „kat" geweest en dat zijn de da gen dat men hier het meeste „siciert". Nu amice voor deze week is het weer genogg. Hartelijk gegroet uit de Oost, HENK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 21