De wedvlucht Londen-Melbourne.
SPIERPIJNEN in
zijn arm genezen
KLOOSTERBALSEM
Dan hebt II WARMTE voor Uw geld
N.V. Beh. en StofF. Jb. HARJER 6 ZOON
Oost-Indië.
Tftrf wilt 11 letenl
TVoat gaan m km%
Het einde van den
Pechjager.
TWEEDE BLAD
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 27 OCTOBER 1934.
Minister Colijn en de heer Plesman spreken
radiotelefonisch met de bemanning te Melbourne.
De Knin^in wenscht de K.L.M
Sfeïqk.
Met de Uiver onderweg.
Een gesprek met een
der passagiers.
Angstige oogenblikken boven Albury.
De New England Airways wil
de Douglas koopen.
In vlammen opgegaan.
De bemanning licht gewond.
Sir Macphersori ingenomen
met de prestatie van
de „Uiver'
Huldiging Uiverbemanning.
DANK Zli KLOOSTERBALSEM
'n Pijn om razend te worden
bij 't bewegen van den arm
AKKER'S ORIGINEEL TER INZAGE
Wat hebt U aan een deken die niet warm is?
Een goede deken behoort fijn van ketting,
dicht bepoold en van zuivere wol te zijn.
Prijs 2-persoons vanaf f 6.90
SPOORSTRAAT 49
Tel. Int. 46
Europeesche diefjes te Malang.
Stalen uit de kleedkamers op
badplaatsen.
De Groene Comette Melbourne
aangekomen.
Scott en Black ontvangen hun
vliegtuig ten geschenke.
Het ongeluk in Zuid-Italië.
BINNENLAND
Wijziging wet op de
Staatsloterij.
Dooi' particulieren georganiseerde
loterijen niet geweerd.
Crisis-eischen
van S.D.A.P. en N.V.V.
In de studio van het hoofdbestuur van
de P.T.T. te 's-Gravenhage hebben Don
derdagmiddag om 1.20 uur minister-pre
sident Dr. H. Colijn en de heer Plesman,
directeur van de K.L.M., een gesprek ge
voerd met de bemanning van de „Uiver"
te Melbourne.
Duizenden Nederlanders hebben naar het
gesprek geluisterd, dat juist om zijn gemoe
delijkheid zoo aardig was. Wie Donderdag
niet in de gelegenheid waren het te volgen,
hunnen vanmiddag om kwart over vier het
uit hooren zenden door de K.R.O.
De beide bestuurders, de mecanicien en
marconist zijn voor den microfoon geweest.
Interessant was wat Parmentier vertelde over
den aanloop voor de start, op het vliegveld te
Albury en het was een bewijs van de be
kwaamheid van den piloot. Op een desbetref
fende vraag van den directeur der K.L.M. ant
woordde Parmentier:
Nadat wij de machine heelemaal hadden
leeggemaakt, was de aanloop vrij kort, maar
het terrein was ook zeer klein. Wij hadden
heel weinig snelheid, maar wij konden de
machine toch nog goed van den grond optrek
ken en hadden nog voldoende ruimte over orn,
als hij er toen niet afgekomen was, kalm te
kunnen uitrollen.
Plesman: Wat was naar schatting de
aanloop ongeveer?
Parmentier: Ongeveer 200 meter.
De heer Plesman zeide ook nog tot Par
mentier:
Wij hopen je 17 November op Schiphol
te ontvangen. Ik hoop je dan in blaken-
den welstand met allen weer te ont
moeten.
Hij deelde voorts den eersten piloot mede,
dat de K.L.M. 1000 gulden ter beschikking
wilde stellen voor de hospitalen van Albury.
Onze stadgenoot, B. Prins, de mecanicien
van de „Uiver", zeide in het gesprek tot
minister Colijn:
Excellentie, ik wil U ook nog bedanken voor
de onderscheiding. Wjj hebben een zeer vlotte
reis gehad. Alles is normaal verloopen. De
motoren hebben goed gedraaid. We hebben
heelemaal geen „trouble" gehad.
Donderdagmiddag te 14 uur 5 heeft de
K.L.M. van Het Loo, waar de Koningin thans
verblijft, het volgende telegram ontvangen:
Met waardeering vernam ik de bij
zondere wijze, waarop de bemanning van
de Uiver de eer van onze, ons allen zoo
dierbare driekleur heeft hooggehouden.
Wilhelmina.
Een speciale correspondent aan boord van
de Uiver schrijft uit Bagdad d.d. 20 October
aan zijn blad:
Een kwartier in de Grieksche hoofdstad
bleek voldoende tot het innemen van benzine
en nadat een enthousiaste Griek een klinken
den zoen op Parmentier's wang gegeven had,
gingen wij de lucht weer in. Onze brave
commandant was een oogenblik wat beduusd
door deze zuidelijke attentie maar wat doe
je in zoo'n geval
Klokslag vier uur preenwich tijd wij
vinden het wat lastig elk oogenblik de horlo
ges te verzetten waren wij op weg naar
Aleppo. Te Athene was het intusschen reeds
de tijd waarop zonder licht rijdende fietsers
bekeurd kunnen worden, hetgeen beteekent,
dat ook wij de lichten moesten ansteken.
Er was dus weinig te zien en na een dag, die
's ochtends om vier uur in Engeland begon
nen was, oordeelden wij boven Klein-Azië
nog wel een tukje te mogen nemen. In de
duisternis kwamen wij in Aleppo aan waarbij
wij ons op het vliegveld plotseling in een
Oriëntaalsch milieu verplaatst zagen de
bekende mengelmoes van Arabieren en
negers. Fransche militairen hebben er de
leiding, doch er ia natuurlijk ook een sterk
Engelsch element. De invitatie om in de
„mess" te komen een auto stond reeds ter
beschikking moesten wij afslaan. Het was
weer benzine laden en voort op weg naar
Bagdad. Het zal zoowat twaalf uur 's nachts
plaatselijke tjjd zijn en wij vliegen met
praehtweer en een mooi maantje over stre
ken waarvan wij niet kunnen zien of het ber
gen of woestijnen zijn. Het is alleen de mar
conist, die voor wat afwisseling zorgt. Hij
weet te vertellen, dat de Panderjager een
uur later dan wjj uit Athene is vertrokken,
doch daar hij direct doorgaat zonder Aleppo
aan te doen, zitten wij natuurlijk in spanning
wie er het eerst zal zijn. De Mollison's zijn
reeds een paar uur geleden in Bagdad ge
land; tegen deze concurrenten hebben wij
geen schijn van kans en alleen een tegenslag
welke bij dergelijke vliegers heel gemakkelijk
mogelijk is, kan hen doen uitschakelen.
Bagdad is voor ons natuurlijk een voor
naam station; dit is het eerste groote punt
dat alle vliegtuigen moeten aandoen en daar
krijgt men eenig idee van den stand.
En terwijl wij in de duisternis over eën on
bekend terrein vliegen waar niet een lichtje
te bekennen is, komt de piloot ons over een
kwartiertje Bagdad aankondigen. Het is
thans op ons horloge 30.50 en wij zullen dus
nog voor middernacht Londensche tijd daar
rijn. Vanochtend 6.35 uit Engeland vertrok
ken. Kanaal, Frankrijk, Zwitserland, Italië
'n zijn geheele lengte, Griekenland, Klein
Azië en den zelfden dag nog te Bagdad. Niet
slecht, K.L.M.
De post van de Uiver.
Be K.L.M. verwacht, dat pas over ruim een
afzenders van de brieven, welke de Uiver heeft
medegenomen naar Australië, nog wel eemgen
tjjd geduld zullen moeten hebben, alvorens zij
door hen verzonden briefomslagen weer in
bun bezit hebben.
De 26,000 brieven moeten immers eerst wor
den geopend, in de enveloppen voor terugzen
ding worden gedaan en gefrankeerd. Daarna
gaat alles per gewone mail terug'.
De K.L.M. verwcht, dat pas over ruhn een
maand de eerste brieven zullen zijn terugont
vangen.
Wjj hebben Donderdagmiddag nog eenige
oogenblikken gesproken met den heer Gilis-
sen, een der passagiers van de Uiver,
zoo schrijft de N. Rott. Crt. De heer Gilis-
sen sprak met groote opgetogenheid over
zjjn tocht. Omtrent de moeilijkheden bjj Al
bury kan hjj nog het volgende mededeelen:
Bij Albury raakten wjj in een zwaren
storm den koers kwjjt. Het licht was uit, de
radio werkte niet meer tengevolge van den
bliksem. Op de vleugels zette zich ijs af. Zoo
hebben wij ongeveer drie kwartier rond
gedwaald.
De passagiers kregen order zich vast te
gespen, daar men het ergste vreesde. De
marconist zond S.O.S.-seinen uit, doch kon
geen verbinding met Melbourne krijgen. Wij
waren reeds tweemaal over Albury heen ge
vlogen, men had onze radioseinen niet ge
hoord, doch wel de motoren.
Alle lichten in de stad werden gedoofd
en een oogenblik later weer ontstoken. Zoo
heeft men ons met morseteekens seinen ge
geven. Per radio werden alle eigenaars van
auto's verzocht met hun wagens naar de
renbaan te komen teneinde deze zoo te ver
lichten. Eindelijk gelukte het ons te landen
De toppen van de boomen raakten juist
het toestel nog. Alle passagiers en alle ba
gage moest uit het toestel. Zeker 500 per
sonen hebben ons vervolgens meegeholpen
om het toestel uit den modder te trekken.
De storm In Australië.
In welk een ongewoon zwaren voorjaars-
storm de Uiver boven Albury beland is blijkt
thans nader uit een bericht uit Camberra, dat
men daar ernstig er aan heeft moeten den
ken om den toer, dien de hertog van Glouces-
ter in de provincie van Victoria en Nieuw
Zuid Wales zou gaan ondernemen, af te las
ten. Uit drie plaatsen waren berichten ge
komen, dat de spoorwegbruggen niet te ver
trouwen waren tengevolge van 36 uur slag
regen, maar Donderdagochtend is het emde-
ljjk weer mooi weer geworden en de toer zal
doorgaan, ofschoon op verscheidene plaatsen
bijzonder langzaam zal worden gereden.
De Nederlandsche regeering
dankt de stad Albury.
De Nederlandsche consul te Melbourne
heeft opdracht ontvangen den burgemeester
van Albury den dank der Nederlandsche re
geering over te brengen voor zjjn hulp en
die zijner stadgenooten aan het K.L.M.-vlieg-
tuig de Uiver en zijn bemanning bewezen.
Hulde aan den omroeper van
Albury.
De ingezetenen van Bandjermasin tele
grafeerden aan den omroeper van het om-
roepstation Albury:
De Nederlandsche bewoners van Borneo
danken u voor uwe medewerking en hulp bjj
het landen van de Uiver".
Waarop het volgende antwoord werd ont
vangen:
„De Australische omroepcommissie is zeer
dankbaar voor vriendelijke boodschap. Zjjn
natuurljjk bijzonder bljj uw vliegers te heb
ben kunnen helpen."
De Omroeper van Albury per
„Uiver" naar Java?
Aneta meldt uit Soerabaja:
Het alhier opgerichte comité met het doel
de „Uiver"-bemanning te huldigen, stelde aan
den vertegenwoordiger van de K.N.I.L.M.
voor om den omroeper van Albury den tocht
van de „Uiver" naar Java als huldigingsreis
te laten meemaken.
Een gedenkpenning.
De Koninklijke Begeer heeft besloten, ter
gelegenheid van de vlucht van de Uiver een
gedenkpenning te vervaardigen, die binnen
enkele dagen in den handel zal komen.
Een Uiver-roos.
De firma G. A. H. Buisman uit Heerde op
de Veluwe heeft een nieuwe door haar ge
kweekte roos den naam van Uiver gegeven.
De heer Plesman acht verkoop
door de K. L. M. echter onwaar
schijnlijk.
Naar Reuter uit Melbourne meldt, heeft de
directeur van de New England Airways, Ro-
binson, aangeboden de Douglass te koopen
voor 20.000 pnd st. De Londensche vertegen
woordiger van Robinson voert thans volgens
Reuter onderhandelingen met den heer Ples
man van de K. L. M.
Desgevraagd bevestigde de heer Plesman,
dat hem inderdaad een Australisch aanbod
om de Uiver te koopen had bereikt. Hf)
achtte het zeer onwaarschjjnljjk, dat de
K.L.M. tot verkoop van het vliegtuig, dat in
het hart van het Nederlandsche volk zich
door zjjn buitengewone prestatie een bjjzon-
dere plaats heeft veroverd, zal overgaan.
Inmiddels heeft men uit Australië een be
spreking met de vertegenwoordigers in En
geland der New England Airways Company
verzocht. De onderhandelingen zjjn echter
nog niet begonnen, zoodat eerst moet wor
den afgewacht, welke voorstellen de Austra
lische Mij. precies zal doen.
Een oproep van het nationaal
luchtvaartfonds.
In een oproep aan het Nederlandsche volk
verzoekt het dagelijksch bestuur van het
Nationaal luchtvaartfonds, met instemming
O
De Panderjager zou gisteren den tocht naar
Melbourne voortzetten. In Den Haag was het
volgende telegram van Geyssendorffer uit Al-
lahabad ontvangen:
Hebben zonder mecanicien P.H.-O.S.T. (Pan
derjager) gerepareerd. Twee treinreizen naar
Calcutta voor schroef en olietank. Buitenge
wone sportieve hulp ondervonden. Groote gast
vrijheid van officials in Allahabad. Proef
vlucht van een half uur goed geslaagd. Gaan
hedenavond verder met uitgestrekt landings
gestel. Laten den moed niet zakken en willen
doel berekien ondanks grooten tegenslag.
Gisteravond bereikte ons het volgende tele
gram van Reuter uit Allahabad:
Toen de Panderjager om 10 u. 40 plaat
selijken tjjd wilde starten om den tocht
naar Australië voort te zetten en naar
het einde van het vliegveld taxide, kwam
het toestel in botsing met een auto. De
Panderjager vloog in brand en werd door
het vuur volkomen vernield.
Een nader telegram van Reuter berichtte,
dat de Panderjager door het vuur inderdaad
volkomen is vernield. De piloten Geysendorf-
fer en Asjes, aldus meldt dit nadere telegram,
zijn slechts licht gewond. Over den marconist
Pronk zegt het telegram niets, maar voldoen
de zij, dat het vorige telgram sprak over de
bemanning in haar geheel.
De Pander, die na het ongeluk van de vorige
week gerepareerd was, zou om 19 u. 30 A. T.
vertrekken. Op het oogenblik, dat het toestel
zich van den grond verhief, kwam het lan
dingsgestel in botsing met een auto, waarop
een fakkel was aangebracht. De Panderjager
kwam met dezen fakkel in aanraking en vat
te onmiddellijk vlam. De inzittenden sprongen
uit het toestel en ontkwamen aldus op won-
derijjke wijze aan een vreeseljjken dood.
De Indische chauffeur van den auto werd
eernstig gewond.
Het benzinereservoir van den Panderjager
raakte in brand en binnen enkele minuten was
er van het vliegtuig vrijwel niets anders over
dan een hoopje asch.
Fransche waardeering.
De geheele Fransche pers, die met aandacht
den wedstrijd Londen Melbourne gevolgd
heeft, verdeelt haar enthousiasme zeer terecht
over de verrichtingen der winnaars Scott en
Black met hun Cornet en die der Hollanders
Parmentier en Moll met hun Douglas. Naast
enthousiaste beschouwingen brengen zjj ver
schillende foto's der machines en hun beman
ningen en inzonderheid Paris-Midi verbergt
zjjn geestdrift voor de vlucht der Hollanders
niet.
De wonderbaarljjke regelmaat, aldus dit blad,
waarmede het zware Nederlandsche transport
vliegtuig van Parmentier en Moll den wed
strijd heeft gevlogen, heeft de verrukking
opgewekt van alle luchtvaarttechnici.
De Uiver in den handicapwedstrjjd.
Reuter meldt:
Volgens niet officieele berekeningen te Mel
bourne zouden Scott en Campbell Black zoo
wel den snelheids- als den handicapwedstrjjd
hebben gewonnen. Volgens de regels van den
wedstrijd evenwel kan één vliegtuig niet den
prijs verdienen voor beide wedstrijden.
Parmentier en Moll zullen waarschijnljjk de
voorkeur geven aan den eersten prijs in den
handicapwedstrjjd boven den tweeden in den
snelheidswedstrijd, omdat de eerste grooter is.
Maar aangezien zjj drie passagiers in Albury
hebben achtergelaten, is hun bedoeling om een
nieuwen handicaptjjd berekend te krijgen, alsof
zij deze „betalende lading" bij het vertrek
hadden achtergelaten.
van de directie van de K. L. M., allen, die
geprikkeld door de schitterende daad van de
bemanning van de Uiver hun steentje bjj
willen dragen tot bevordering van de Neder
landsche luchtvaart, dit te doen door hun
bjjdragen te storten op gironummer 9000
van den penningmeester van het Nationaal
luchtvaartfonds te 's-Gravenhage. Zij bevor
deren daarmede een groot Nederlandsch be
lang.
Een verlengstuk aan de wed- j
vlucht naar Melbourne
Sir MacPherson Robertson, die de Mel-
bourne-race op touw heeft gezet en 15.000
pond aan prjjzen heeft beschikbaar gesteld,
heeft volgens Reuter nu een prijs van 500
pond uitgeloofd voor een wedvlucht van
Melbourne naar Tasmania.
In Nederland.
De afdeeling 's Gravenhage van het Alge
meen Nederlandsch Verbond heeft zich tot de
directie der K.L.M. gewend met het verzoek
te bevorderen, dat na terugkeer van het vlieg
tuig de Uiver een plechtige ontvangst van de
vliegers te Den Haag zal worden mogelijk ge
maakt.
Harezijds is de afdeeling gaarne bereid hier
toe in overleg met andere lichamen hier ter
stede de noodige maatregelen te treffen.
In Indië.
Het bestuur van de Soerabajasche Vliegclub
zal Parmentier telegrafisch verzoeken, met
de Uiver naar Soerabaja te komen, om een
huldiging aldaar mogelijk te maken. Dit ver
zoek wordt gesteund met adhaesiebetuigingen
van autoriteiten, bankdirecties, leiders uit
handel en industrie en de directies van dag
bladen.
De reactie In de Engelsche pers.
Verschillende Londensche bladen gaan voort
met zich hevig ongerust maken over de nati
onale luchtvaart, die b.v. een blad als de
Daily Telegraph verouderd noemt.
Een vooruitgang, zoowel in hoogvliegen als
in snelvliegen, wordt noodzakelijk geacht en
het bericht dat de K.L.M. tien nieuwe Dou-
glas-vliegtuigen besteld zou hebben, waarvan
er acht te Amsterdam gebouwd zouden wor
den, doordringt de gemoederen nog des te
meer van de urgentie der zaak. Sommigen
schjjnen te veronderstellen dat het er de K.L.M.
om te doen is Groot-Britannië met een dienst
op Australië voor te zijn en men vindt zelfs
de vermelding, dat de Nederlandsche maat
schappij alreeds een ongesubsidieerden dienst
tusschen Singapore en Australië aangeboden
zou hebben. Men wil daar hier niet van hoo
ren, en ook Bruce, de Australische staatsman
heeft al gezegd, dat de verbinding Groot-
BritaniëAustralië door een volledig Britsche
lijn geschieden moet.
Uit Melbourne wordt aan V.D. gemeld,
dat Sir Macpherson Robertson heeft ver
klaard, dat het Nederlandsche vliegtuig
heeft volbracht, wat hjj zich voor oogen
had gehouden, toen hij de race uitschreef
geen dolle race door de wereld, maar een
verbetering van den luchtdienst.
De positie van de andere deelnemers.
Gisteravond was de positie van de andere
deelnemers:
Mc. Gregor en Walker zjjn op
weg naar Charleville. Na hun vertrek uit
Brunettedowns is er niets meer van hen ver
nomen. Men maakt zich over het lot van de
vliegers ernstig ongerust.
Hewett en Kay verlieten Koe
pang op weg naar Darwin.
De Stodarts hebben Batavia verla-
tefi.
Melrose is van Singapore vertrokken.
H a n s e n is thans te Singapore.
Wright en Polando zijn nog
altijd te Karatsji en kunnen nog steeds niet
vertrekken.
Nader wordt gemeld, dat zjj de deelneming
hebben opgegeven.
S h a w is te Boesjir.
Davies en Hill nog steeds op
Cyprus.
B r o o k te Athene.
Bij Scott en Black.
Volgens de Star, zjjn Parmentier en Mok
direct na de ontvangst en het telephoön-
gesprek met Nederland naar Scott en Black
gegaan.
j Ze vonden hen in pyama en morgen jas.
jArm in arm zijn overwinnaars en overwon-
hennen door de hotelgangen naar de kamers
yan Scott gewandeld, waar ze onder het ge
bruik van een glaasje een boom over de
wedvlucht hebben opgezet. Het scheen dat
Scott zoo blij als een schooljongen was.
Melrose heeft een goede kans in
den handicap-wedstrijd.
Melrose, die volgens de laatste berichten in
Singapore is aangekomen, schijnt een goede
kans te maken in de handicap-race. Toen hij
in Calcutta landde, was hjj 115 uren en 47
minuten op weg, maar hij had daarvan slechts
50 uren en 30 minuten gevlogen.
Zooals men weet, hebben Cathcart Jones en
Daller het traject in 4 dagen en 22 uur afge
legd.
Cathcart Jones wil een nieuw
record vestigen.
Volgens te Londen uit Melbourne ontvan
gen berichten zullen Cathcart Jones en Wal-
ler, die de reis van Lond ennaar Melbourne
hebben volbracht binnen de vijf dagen, het
geen een week geleden nog een record zou
hebben gevormd, trachten met hun D. H.
Cornet een snelheidsvlucht naar Engeland te
rug te maken, teneinde een nieuw record te
vestigen voor de heen- en terugreis.
Tegeljjkertijd willen ze de vlucht naar Lon
den tot een nieuwe wedvlucht organiseeren.
Het is mogeljjk, dat de Amerikaansche vlie
gers Turner en Pangborn in deze uitdaging
zullen treden.
Volgens Cathcart Jones heeft zijn Cornet
niet geleden van de vlucht naar Australië.
Hjj zal op den terugtocht waarschjjnlijk de
zelfde route volgen, maar niet alle controle
punten aandoen.
Volgens de laatste berichten van Reuter
zijn Jones en Waller van plan heden (Zater
dag) uit Melbourne te ^ertrekken.
Emplooi voor Scott en Black.
Aangezien de prjjzen pas op 11 November
worden uitgereikt en de winnaars dus In elk
geval tot dien datum in Australië moeten
bljjven, heeft de directie van een maatschap-
pjj die theaters en bioscopen exploiteert Scott
eii Black gevraagd hun voorwaarden te noe
men om 's avonds ongeveer een kwartier
voor het voetlicht te verschjjnen.
De vliegers hebben het voorstel, dat voor
Amerikanen en Engelschen niets ongewoons
biedt, 24 uur in beraad gehouden.
„De pijn begon in mijn bovenarm en
zette zich zoo voort tot in mijn nek,
soms zóó hevig, dat het huilen mij
nader stond dan het lachen. Gewone
spierpijn, zeide men mij, maar ik kon
niets vinden om die gewone pijn te
genezen. Ten einde raad ben ik met
Kloosterbalsem begonnen. De uitwer
king is enorm qeweest. Na de eerste
behandeling verminderde de pijn al
en na voortgezet gebruik zijn al mijn
pijnen verdwenen, dank zij Klooster
balsem, den grooten pijndooder."
E. v. C. te A.
„Geen goud zoo goed"
Onovertroffen bjj brand-en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bij
Rheumatiek, spit en pjjnlijke spieren
Overal per pot v. 20 gr. f 0.60 en 50 gr. f 1.
Bovengenoemde prijs wordt verhoogd
met byslag voor Omzet-belasting.
Het was reeds herhaaldelijk in verschillende
badplaatsen te Malang en omstreken gebeurd,
dat uit de kleedkamers portemonnaies en pre-
ciosa werden ontvreemd, zonder dat men te
weten kon komen, wie de daders daarvan
waren.
Tenslotte heeft men, naar de Ind. Crt. meldt
er een betrapt en deze heeft bekend met drie
vriendjes meerdere diefstallen te hebben ge
pleegd.
Het viertal ging aldus te werk. Een hunner
is een zeer ervaren springer en duiker en als
hjj zjjn toeren verrichtte, trok hjj steeds de
volle aandacht van alle in de badplaats aan
wezigen. Van dat moment werd gebruik ge
maakt om den slag te slaan. Eén of twee leden
der bende bleven op den uitkijk staan en de
derde drong de kleedkamers binnen, om te
stelen. Later op den dag werd de buit dan
gezamenlijk verdeeld en aangewend voor het
Fitznaaurice gaat vertrekken.
Overste Fitzmaurice heeft Donderdag te
Portsmouth zjjn proeven om een bewijs van
luchtvaardigheid te krijgen met succes afge
legd. Hjj wilde Vrijdagmorgen met het op
gaan van de zon vertrekken.
Het vertrek van Fitzmaurice
uitgesteld.
Reuter meldde gisteravond uit Londen:
Wegens de noodzakelijkheid om den oliekoe-
Ier aan zjjn vliegtuig in orde te brengen, heeft
Fitzmaurice zjjn vertrek voor zjjn vlucht naar
Australië tot Zondag 3 uur moeten uitstellen.
Reuter meldt uit Melbourne:
Donderdagochtend om 5.19 zjjn Catthcart
Jones en Waller met de Cornet hier aange
komen. Door het slechte weer bevonden zich
slechts weinig menschen op het vliegveld,
toen zjj daalden.
Catthcart Jones heeft het traject Lon
denMelbourne in 4 dagen 22 uur en 29 mi
nuten afgelegd. Zjjn toestel is dus de tweede
Cornet, die is aangekomen, na onderweg
motorpech te hebben gehad. De eerste was,
zooals men weet, de winnende machine, de
derde, die van de Mollisons, wordt nog
steeds te Allahabad opgehouden.
De Groene Komeet komt snel terug.
Op een vraag, na de aankomst te Mel
bourne, wat de toekomstplannen waren, ant
woordde Catchart Jones: Ik zal natuurlijk
onmiddellijk per vliegtuig terugkeeren. Mijn
plan is een heen- en terugreis binnen 8 dagen
te volbrengen.
Reuter meldt uit Melbourne:
Edwards, de directeur van hotel Grosve-
nor te Londen, de eigenaar van de D. H.
Cornet, waarmede Scott en Black de wed
vlucht hebben gewonnen, heeft het vlieg
tuig aan de bestuurders cadeau gedaan. Het
vliegtuig zal in November naar Engeland
worden vervoerd.
De prjjzen zullen op 11 November officieel
door den hertog van Gloucester worden
overhandigd. Scott en Black zullen de prijs
voor Edwards in ontvangst nemen.
Het stoffelijk overschot van de
vliegers is naar Napels overge
bracht, waar het ter aarde zal
worden besteld.
Het stoffeljjk overschot van de Britsche
aviateurs Gilman en Baines, die tjjdens hun
deelneming aan de LondenMelbourne-race
boven Italiaansch gebied zoo ongelukkig om
het leven zjjn gekomen, is per trein te Napels
gearriveerd en van het station overgebracht
naar het Palazzo San Gervasio aldaar. Zeer
vele belangstellenden-waren aan het station
aanwezig toen de trein met het stoffeljjk
overschot arriveerde. Nadat een Evangelisch
priester een rouwdienst had geleid, werden
de kisten met het stoffeljjk overschot bedekt
door Engelsche en Italiaansche vlaggen op
onder kransen bedolven vrachtauto's en geës
corteerd door troepen van de luchtvaartaf-
deeling, naar het Engelsche kerkhof overge
bracht, waar zjj werden opgesteld in een daar
ingerichte chapelle ardente in afwachting van
de ter aardebestelling, die heden zal plaats
hebben.
FeuilletonPag.
Buitenlandsch Overzicht i
De ,JPander jager" is gisteren by het
vertrek uit Allahabad in brand ge
vlogen en vernield. De bemanning is
licht gewondg
De kerkstrijd in Duitschland ver
scherpt zichc
Scott en Black ontvangen de Roode
Cornet cadeau
De stichting van de Nederlandsche
visscherijcentrale <J
Crisis-eischen van S.D.A.P. en N.V.V, i
Elf jongens in een mijnschacht be
dolven. Waarschijnlijk allen omgeko
men t
De cholera-epidemie in Britsch-lndië
eischt in een week tijds meer dan
8000 menschenlevenstl
Bezwaren van den Kon. Ned. Mid-
denst. Bond tegen inkrimping van
den veestapel10
Groote brand te Landsmeer. Een fa
brieksgebouw, twee woonhuizen en
een boerderij een prooi der vlammen 6
Uit het huis van Lord Peel in het
graafschap Hampshire (Eng.) zijn
twee Rembrandts verdwenen 6
Wijziging van de wet op de Staats
loterij. De door particulieren georga
niseerde loterijen niet geweerd e
Omtrek-nieuws *11
Marktberichten „11
Marineberichten li
Sportnieuws n
Tivoli bioscoop, 7 uur.
Witte bioscoop, 7% uur.
Zondag 28 October.
Hulde-Soirée ,jOe Uiver", Musis Sacrum, 8 u.
Maandag 29 October.
Ned. Vereen, van Huisvrouwen „Tavenu",
TzinganiCasino, 8.S0 u.
Tentoonstelling Missie-Naaikring, RK. Volks
bond.
Dinsdag 30 October.
Tooneelvereniging T.A.V.E.N.U. „Tzingani",
Casino8.80 uur.
Tooneelvereeniging Tavenu„Zzingani", Ca
sino, 8.80 u.
Woensdag 31 October.
VolksonderwijsOpvoering van JDe Violiers",
8.15 u.
bezoeken van bioscopen, het uitgaan met meis
jes, e.d.
Het geval heeft hier te Malang groot op
zien gebaard, daar de jeugdige dieven leer
lingen der Cultuurschool en H.B.S. zijn en ook
omdat zij zoons zijn van achtenswaardige fa
milies.
Verschenen is de Memorie van Antwoord
aan de Tweede Kamer betreffende het wets
ontwerp tot wijziging van de wet tot rege
ling van de Staatsloterij.
Daarin verklaart de minister van Financiën
uit het Voorloopig Verslag den indruk te krjj-
gen, dat bij verscheiden leden de meening
heeft post gevat als zou het ontwerp beoogen
de door particulieren georganiseerde loterjjen
te weren. Dit is echter geenszins het geval.
Voorstellen om bepalingen van deze strekking
in onze wetgeving op te nemen, zouden trou
wens niet van dezen minister kunnen uitgaan,
daar deze mede een terrein zou betreden, dat
tot de werkzaamheid van zijn ambtgenoot van
Justitie behoort. De particuliere loterjjen bljj
ven, als het ontwerp wet wordt, geheel onder
worpen aan dezelfde voorschriften als thans
voor haar gelden. Eenige nieuwe Belemme
ring wordt haar niet in den weg gelegd.
Het eenige dat geschied is, is, dat verlangd
wordt dat zjj, die een particuliere loterjj orga
niseeren, hun organisaties geheel zelfstandig
zullen bewerkstelligen en daarbij geen ge
bruik zullen maken van het apparaat, dat do
staat voor zijn loterjj in stand moet houden.
In de laatstgehouden vergadering van het
dagelijksch bestuur van den algemeenen raad
uit N.V.V. en S.D.A.P. zjjn, blijkens bericht
uit het Volk, de volgende crisis-eischen
vastgesteld:
Verruiming van de werkgelegenheid op
groote schaal door de onderneming van
groote werken en bevordering van de in
dustrie.
Om de nijpende armoede der werk-
loozen te lenigen en hulp te kunnen ver-,
leenen aan de werklooze jeugd is eta
noodoffer vereischt.