De wedvlucht Londen-Melbourne. SPIERPIJNEN in zijn arm genezen KLOOSTERBALSEM Dan hebt II WARMTE voor Uw geld N.V. Beh. en StofF. Jb. HARJER 6 ZOON Oost-Indië. Tftrf wilt 11 letenl TVoat gaan m km% Het einde van den Pechjager. TWEEDE BLAD HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 27 OCTOBER 1934. Minister Colijn en de heer Plesman spreken radiotelefonisch met de bemanning te Melbourne. De Knin^in wenscht de K.L.M Sfeïqk. Met de Uiver onderweg. Een gesprek met een der passagiers. Angstige oogenblikken boven Albury. De New England Airways wil de Douglas koopen. In vlammen opgegaan. De bemanning licht gewond. Sir Macphersori ingenomen met de prestatie van de „Uiver' Huldiging Uiverbemanning. DANK Zli KLOOSTERBALSEM 'n Pijn om razend te worden bij 't bewegen van den arm AKKER'S ORIGINEEL TER INZAGE Wat hebt U aan een deken die niet warm is? Een goede deken behoort fijn van ketting, dicht bepoold en van zuivere wol te zijn. Prijs 2-persoons vanaf f 6.90 SPOORSTRAAT 49 Tel. Int. 46 Europeesche diefjes te Malang. Stalen uit de kleedkamers op badplaatsen. De Groene Comette Melbourne aangekomen. Scott en Black ontvangen hun vliegtuig ten geschenke. Het ongeluk in Zuid-Italië. BINNENLAND Wijziging wet op de Staatsloterij. Dooi' particulieren georganiseerde loterijen niet geweerd. Crisis-eischen van S.D.A.P. en N.V.V. In de studio van het hoofdbestuur van de P.T.T. te 's-Gravenhage hebben Don derdagmiddag om 1.20 uur minister-pre sident Dr. H. Colijn en de heer Plesman, directeur van de K.L.M., een gesprek ge voerd met de bemanning van de „Uiver" te Melbourne. Duizenden Nederlanders hebben naar het gesprek geluisterd, dat juist om zijn gemoe delijkheid zoo aardig was. Wie Donderdag niet in de gelegenheid waren het te volgen, hunnen vanmiddag om kwart over vier het uit hooren zenden door de K.R.O. De beide bestuurders, de mecanicien en marconist zijn voor den microfoon geweest. Interessant was wat Parmentier vertelde over den aanloop voor de start, op het vliegveld te Albury en het was een bewijs van de be kwaamheid van den piloot. Op een desbetref fende vraag van den directeur der K.L.M. ant woordde Parmentier: Nadat wij de machine heelemaal hadden leeggemaakt, was de aanloop vrij kort, maar het terrein was ook zeer klein. Wij hadden heel weinig snelheid, maar wij konden de machine toch nog goed van den grond optrek ken en hadden nog voldoende ruimte over orn, als hij er toen niet afgekomen was, kalm te kunnen uitrollen. Plesman: Wat was naar schatting de aanloop ongeveer? Parmentier: Ongeveer 200 meter. De heer Plesman zeide ook nog tot Par mentier: Wij hopen je 17 November op Schiphol te ontvangen. Ik hoop je dan in blaken- den welstand met allen weer te ont moeten. Hij deelde voorts den eersten piloot mede, dat de K.L.M. 1000 gulden ter beschikking wilde stellen voor de hospitalen van Albury. Onze stadgenoot, B. Prins, de mecanicien van de „Uiver", zeide in het gesprek tot minister Colijn: Excellentie, ik wil U ook nog bedanken voor de onderscheiding. Wjj hebben een zeer vlotte reis gehad. Alles is normaal verloopen. De motoren hebben goed gedraaid. We hebben heelemaal geen „trouble" gehad. Donderdagmiddag te 14 uur 5 heeft de K.L.M. van Het Loo, waar de Koningin thans verblijft, het volgende telegram ontvangen: Met waardeering vernam ik de bij zondere wijze, waarop de bemanning van de Uiver de eer van onze, ons allen zoo dierbare driekleur heeft hooggehouden. Wilhelmina. Een speciale correspondent aan boord van de Uiver schrijft uit Bagdad d.d. 20 October aan zijn blad: Een kwartier in de Grieksche hoofdstad bleek voldoende tot het innemen van benzine en nadat een enthousiaste Griek een klinken den zoen op Parmentier's wang gegeven had, gingen wij de lucht weer in. Onze brave commandant was een oogenblik wat beduusd door deze zuidelijke attentie maar wat doe je in zoo'n geval Klokslag vier uur preenwich tijd wij vinden het wat lastig elk oogenblik de horlo ges te verzetten waren wij op weg naar Aleppo. Te Athene was het intusschen reeds de tijd waarop zonder licht rijdende fietsers bekeurd kunnen worden, hetgeen beteekent, dat ook wij de lichten moesten ansteken. Er was dus weinig te zien en na een dag, die 's ochtends om vier uur in Engeland begon nen was, oordeelden wij boven Klein-Azië nog wel een tukje te mogen nemen. In de duisternis kwamen wij in Aleppo aan waarbij wij ons op het vliegveld plotseling in een Oriëntaalsch milieu verplaatst zagen de bekende mengelmoes van Arabieren en negers. Fransche militairen hebben er de leiding, doch er ia natuurlijk ook een sterk Engelsch element. De invitatie om in de „mess" te komen een auto stond reeds ter beschikking moesten wij afslaan. Het was weer benzine laden en voort op weg naar Bagdad. Het zal zoowat twaalf uur 's nachts plaatselijke tjjd zijn en wij vliegen met praehtweer en een mooi maantje over stre ken waarvan wij niet kunnen zien of het ber gen of woestijnen zijn. Het is alleen de mar conist, die voor wat afwisseling zorgt. Hij weet te vertellen, dat de Panderjager een uur later dan wjj uit Athene is vertrokken, doch daar hij direct doorgaat zonder Aleppo aan te doen, zitten wij natuurlijk in spanning wie er het eerst zal zijn. De Mollison's zijn reeds een paar uur geleden in Bagdad ge land; tegen deze concurrenten hebben wij geen schijn van kans en alleen een tegenslag welke bij dergelijke vliegers heel gemakkelijk mogelijk is, kan hen doen uitschakelen. Bagdad is voor ons natuurlijk een voor naam station; dit is het eerste groote punt dat alle vliegtuigen moeten aandoen en daar krijgt men eenig idee van den stand. En terwijl wij in de duisternis over eën on bekend terrein vliegen waar niet een lichtje te bekennen is, komt de piloot ons over een kwartiertje Bagdad aankondigen. Het is thans op ons horloge 30.50 en wij zullen dus nog voor middernacht Londensche tijd daar rijn. Vanochtend 6.35 uit Engeland vertrok ken. Kanaal, Frankrijk, Zwitserland, Italië 'n zijn geheele lengte, Griekenland, Klein Azië en den zelfden dag nog te Bagdad. Niet slecht, K.L.M. De post van de Uiver. Be K.L.M. verwacht, dat pas over ruim een afzenders van de brieven, welke de Uiver heeft medegenomen naar Australië, nog wel eemgen tjjd geduld zullen moeten hebben, alvorens zij door hen verzonden briefomslagen weer in bun bezit hebben. De 26,000 brieven moeten immers eerst wor den geopend, in de enveloppen voor terugzen ding worden gedaan en gefrankeerd. Daarna gaat alles per gewone mail terug'. De K.L.M. verwcht, dat pas over ruhn een maand de eerste brieven zullen zijn terugont vangen. Wjj hebben Donderdagmiddag nog eenige oogenblikken gesproken met den heer Gilis- sen, een der passagiers van de Uiver, zoo schrijft de N. Rott. Crt. De heer Gilis- sen sprak met groote opgetogenheid over zjjn tocht. Omtrent de moeilijkheden bjj Al bury kan hjj nog het volgende mededeelen: Bij Albury raakten wjj in een zwaren storm den koers kwjjt. Het licht was uit, de radio werkte niet meer tengevolge van den bliksem. Op de vleugels zette zich ijs af. Zoo hebben wij ongeveer drie kwartier rond gedwaald. De passagiers kregen order zich vast te gespen, daar men het ergste vreesde. De marconist zond S.O.S.-seinen uit, doch kon geen verbinding met Melbourne krijgen. Wij waren reeds tweemaal over Albury heen ge vlogen, men had onze radioseinen niet ge hoord, doch wel de motoren. Alle lichten in de stad werden gedoofd en een oogenblik later weer ontstoken. Zoo heeft men ons met morseteekens seinen ge geven. Per radio werden alle eigenaars van auto's verzocht met hun wagens naar de renbaan te komen teneinde deze zoo te ver lichten. Eindelijk gelukte het ons te landen De toppen van de boomen raakten juist het toestel nog. Alle passagiers en alle ba gage moest uit het toestel. Zeker 500 per sonen hebben ons vervolgens meegeholpen om het toestel uit den modder te trekken. De storm In Australië. In welk een ongewoon zwaren voorjaars- storm de Uiver boven Albury beland is blijkt thans nader uit een bericht uit Camberra, dat men daar ernstig er aan heeft moeten den ken om den toer, dien de hertog van Glouces- ter in de provincie van Victoria en Nieuw Zuid Wales zou gaan ondernemen, af te las ten. Uit drie plaatsen waren berichten ge komen, dat de spoorwegbruggen niet te ver trouwen waren tengevolge van 36 uur slag regen, maar Donderdagochtend is het emde- ljjk weer mooi weer geworden en de toer zal doorgaan, ofschoon op verscheidene plaatsen bijzonder langzaam zal worden gereden. De Nederlandsche regeering dankt de stad Albury. De Nederlandsche consul te Melbourne heeft opdracht ontvangen den burgemeester van Albury den dank der Nederlandsche re geering over te brengen voor zjjn hulp en die zijner stadgenooten aan het K.L.M.-vlieg- tuig de Uiver en zijn bemanning bewezen. Hulde aan den omroeper van Albury. De ingezetenen van Bandjermasin tele grafeerden aan den omroeper van het om- roepstation Albury: De Nederlandsche bewoners van Borneo danken u voor uwe medewerking en hulp bjj het landen van de Uiver". Waarop het volgende antwoord werd ont vangen: „De Australische omroepcommissie is zeer dankbaar voor vriendelijke boodschap. Zjjn natuurljjk bijzonder bljj uw vliegers te heb ben kunnen helpen." De Omroeper van Albury per „Uiver" naar Java? Aneta meldt uit Soerabaja: Het alhier opgerichte comité met het doel de „Uiver"-bemanning te huldigen, stelde aan den vertegenwoordiger van de K.N.I.L.M. voor om den omroeper van Albury den tocht van de „Uiver" naar Java als huldigingsreis te laten meemaken. Een gedenkpenning. De Koninklijke Begeer heeft besloten, ter gelegenheid van de vlucht van de Uiver een gedenkpenning te vervaardigen, die binnen enkele dagen in den handel zal komen. Een Uiver-roos. De firma G. A. H. Buisman uit Heerde op de Veluwe heeft een nieuwe door haar ge kweekte roos den naam van Uiver gegeven. De heer Plesman acht verkoop door de K. L. M. echter onwaar schijnlijk. Naar Reuter uit Melbourne meldt, heeft de directeur van de New England Airways, Ro- binson, aangeboden de Douglass te koopen voor 20.000 pnd st. De Londensche vertegen woordiger van Robinson voert thans volgens Reuter onderhandelingen met den heer Ples man van de K. L. M. Desgevraagd bevestigde de heer Plesman, dat hem inderdaad een Australisch aanbod om de Uiver te koopen had bereikt. Hf) achtte het zeer onwaarschjjnljjk, dat de K.L.M. tot verkoop van het vliegtuig, dat in het hart van het Nederlandsche volk zich door zjjn buitengewone prestatie een bjjzon- dere plaats heeft veroverd, zal overgaan. Inmiddels heeft men uit Australië een be spreking met de vertegenwoordigers in En geland der New England Airways Company verzocht. De onderhandelingen zjjn echter nog niet begonnen, zoodat eerst moet wor den afgewacht, welke voorstellen de Austra lische Mij. precies zal doen. Een oproep van het nationaal luchtvaartfonds. In een oproep aan het Nederlandsche volk verzoekt het dagelijksch bestuur van het Nationaal luchtvaartfonds, met instemming O De Panderjager zou gisteren den tocht naar Melbourne voortzetten. In Den Haag was het volgende telegram van Geyssendorffer uit Al- lahabad ontvangen: Hebben zonder mecanicien P.H.-O.S.T. (Pan derjager) gerepareerd. Twee treinreizen naar Calcutta voor schroef en olietank. Buitenge wone sportieve hulp ondervonden. Groote gast vrijheid van officials in Allahabad. Proef vlucht van een half uur goed geslaagd. Gaan hedenavond verder met uitgestrekt landings gestel. Laten den moed niet zakken en willen doel berekien ondanks grooten tegenslag. Gisteravond bereikte ons het volgende tele gram van Reuter uit Allahabad: Toen de Panderjager om 10 u. 40 plaat selijken tjjd wilde starten om den tocht naar Australië voort te zetten en naar het einde van het vliegveld taxide, kwam het toestel in botsing met een auto. De Panderjager vloog in brand en werd door het vuur volkomen vernield. Een nader telegram van Reuter berichtte, dat de Panderjager door het vuur inderdaad volkomen is vernield. De piloten Geysendorf- fer en Asjes, aldus meldt dit nadere telegram, zijn slechts licht gewond. Over den marconist Pronk zegt het telegram niets, maar voldoen de zij, dat het vorige telgram sprak over de bemanning in haar geheel. De Pander, die na het ongeluk van de vorige week gerepareerd was, zou om 19 u. 30 A. T. vertrekken. Op het oogenblik, dat het toestel zich van den grond verhief, kwam het lan dingsgestel in botsing met een auto, waarop een fakkel was aangebracht. De Panderjager kwam met dezen fakkel in aanraking en vat te onmiddellijk vlam. De inzittenden sprongen uit het toestel en ontkwamen aldus op won- derijjke wijze aan een vreeseljjken dood. De Indische chauffeur van den auto werd eernstig gewond. Het benzinereservoir van den Panderjager raakte in brand en binnen enkele minuten was er van het vliegtuig vrijwel niets anders over dan een hoopje asch. Fransche waardeering. De geheele Fransche pers, die met aandacht den wedstrijd Londen Melbourne gevolgd heeft, verdeelt haar enthousiasme zeer terecht over de verrichtingen der winnaars Scott en Black met hun Cornet en die der Hollanders Parmentier en Moll met hun Douglas. Naast enthousiaste beschouwingen brengen zjj ver schillende foto's der machines en hun beman ningen en inzonderheid Paris-Midi verbergt zjjn geestdrift voor de vlucht der Hollanders niet. De wonderbaarljjke regelmaat, aldus dit blad, waarmede het zware Nederlandsche transport vliegtuig van Parmentier en Moll den wed strijd heeft gevlogen, heeft de verrukking opgewekt van alle luchtvaarttechnici. De Uiver in den handicapwedstrjjd. Reuter meldt: Volgens niet officieele berekeningen te Mel bourne zouden Scott en Campbell Black zoo wel den snelheids- als den handicapwedstrjjd hebben gewonnen. Volgens de regels van den wedstrijd evenwel kan één vliegtuig niet den prijs verdienen voor beide wedstrijden. Parmentier en Moll zullen waarschijnljjk de voorkeur geven aan den eersten prijs in den handicapwedstrjjd boven den tweeden in den snelheidswedstrijd, omdat de eerste grooter is. Maar aangezien zjj drie passagiers in Albury hebben achtergelaten, is hun bedoeling om een nieuwen handicaptjjd berekend te krijgen, alsof zij deze „betalende lading" bij het vertrek hadden achtergelaten. van de directie van de K. L. M., allen, die geprikkeld door de schitterende daad van de bemanning van de Uiver hun steentje bjj willen dragen tot bevordering van de Neder landsche luchtvaart, dit te doen door hun bjjdragen te storten op gironummer 9000 van den penningmeester van het Nationaal luchtvaartfonds te 's-Gravenhage. Zij bevor deren daarmede een groot Nederlandsch be lang. Een verlengstuk aan de wed- j vlucht naar Melbourne Sir MacPherson Robertson, die de Mel- bourne-race op touw heeft gezet en 15.000 pond aan prjjzen heeft beschikbaar gesteld, heeft volgens Reuter nu een prijs van 500 pond uitgeloofd voor een wedvlucht van Melbourne naar Tasmania. In Nederland. De afdeeling 's Gravenhage van het Alge meen Nederlandsch Verbond heeft zich tot de directie der K.L.M. gewend met het verzoek te bevorderen, dat na terugkeer van het vlieg tuig de Uiver een plechtige ontvangst van de vliegers te Den Haag zal worden mogelijk ge maakt. Harezijds is de afdeeling gaarne bereid hier toe in overleg met andere lichamen hier ter stede de noodige maatregelen te treffen. In Indië. Het bestuur van de Soerabajasche Vliegclub zal Parmentier telegrafisch verzoeken, met de Uiver naar Soerabaja te komen, om een huldiging aldaar mogelijk te maken. Dit ver zoek wordt gesteund met adhaesiebetuigingen van autoriteiten, bankdirecties, leiders uit handel en industrie en de directies van dag bladen. De reactie In de Engelsche pers. Verschillende Londensche bladen gaan voort met zich hevig ongerust maken over de nati onale luchtvaart, die b.v. een blad als de Daily Telegraph verouderd noemt. Een vooruitgang, zoowel in hoogvliegen als in snelvliegen, wordt noodzakelijk geacht en het bericht dat de K.L.M. tien nieuwe Dou- glas-vliegtuigen besteld zou hebben, waarvan er acht te Amsterdam gebouwd zouden wor den, doordringt de gemoederen nog des te meer van de urgentie der zaak. Sommigen schjjnen te veronderstellen dat het er de K.L.M. om te doen is Groot-Britannië met een dienst op Australië voor te zijn en men vindt zelfs de vermelding, dat de Nederlandsche maat schappij alreeds een ongesubsidieerden dienst tusschen Singapore en Australië aangeboden zou hebben. Men wil daar hier niet van hoo ren, en ook Bruce, de Australische staatsman heeft al gezegd, dat de verbinding Groot- BritaniëAustralië door een volledig Britsche lijn geschieden moet. Uit Melbourne wordt aan V.D. gemeld, dat Sir Macpherson Robertson heeft ver klaard, dat het Nederlandsche vliegtuig heeft volbracht, wat hjj zich voor oogen had gehouden, toen hij de race uitschreef geen dolle race door de wereld, maar een verbetering van den luchtdienst. De positie van de andere deelnemers. Gisteravond was de positie van de andere deelnemers: Mc. Gregor en Walker zjjn op weg naar Charleville. Na hun vertrek uit Brunettedowns is er niets meer van hen ver nomen. Men maakt zich over het lot van de vliegers ernstig ongerust. Hewett en Kay verlieten Koe pang op weg naar Darwin. De Stodarts hebben Batavia verla- tefi. Melrose is van Singapore vertrokken. H a n s e n is thans te Singapore. Wright en Polando zijn nog altijd te Karatsji en kunnen nog steeds niet vertrekken. Nader wordt gemeld, dat zjj de deelneming hebben opgegeven. S h a w is te Boesjir. Davies en Hill nog steeds op Cyprus. B r o o k te Athene. Bij Scott en Black. Volgens de Star, zjjn Parmentier en Mok direct na de ontvangst en het telephoön- gesprek met Nederland naar Scott en Black gegaan. j Ze vonden hen in pyama en morgen jas. jArm in arm zijn overwinnaars en overwon- hennen door de hotelgangen naar de kamers yan Scott gewandeld, waar ze onder het ge bruik van een glaasje een boom over de wedvlucht hebben opgezet. Het scheen dat Scott zoo blij als een schooljongen was. Melrose heeft een goede kans in den handicap-wedstrijd. Melrose, die volgens de laatste berichten in Singapore is aangekomen, schijnt een goede kans te maken in de handicap-race. Toen hij in Calcutta landde, was hjj 115 uren en 47 minuten op weg, maar hij had daarvan slechts 50 uren en 30 minuten gevlogen. Zooals men weet, hebben Cathcart Jones en Daller het traject in 4 dagen en 22 uur afge legd. Cathcart Jones wil een nieuw record vestigen. Volgens te Londen uit Melbourne ontvan gen berichten zullen Cathcart Jones en Wal- ler, die de reis van Lond ennaar Melbourne hebben volbracht binnen de vijf dagen, het geen een week geleden nog een record zou hebben gevormd, trachten met hun D. H. Cornet een snelheidsvlucht naar Engeland te rug te maken, teneinde een nieuw record te vestigen voor de heen- en terugreis. Tegeljjkertijd willen ze de vlucht naar Lon den tot een nieuwe wedvlucht organiseeren. Het is mogeljjk, dat de Amerikaansche vlie gers Turner en Pangborn in deze uitdaging zullen treden. Volgens Cathcart Jones heeft zijn Cornet niet geleden van de vlucht naar Australië. Hjj zal op den terugtocht waarschjjnlijk de zelfde route volgen, maar niet alle controle punten aandoen. Volgens de laatste berichten van Reuter zijn Jones en Waller van plan heden (Zater dag) uit Melbourne te ^ertrekken. Emplooi voor Scott en Black. Aangezien de prjjzen pas op 11 November worden uitgereikt en de winnaars dus In elk geval tot dien datum in Australië moeten bljjven, heeft de directie van een maatschap- pjj die theaters en bioscopen exploiteert Scott eii Black gevraagd hun voorwaarden te noe men om 's avonds ongeveer een kwartier voor het voetlicht te verschjjnen. De vliegers hebben het voorstel, dat voor Amerikanen en Engelschen niets ongewoons biedt, 24 uur in beraad gehouden. „De pijn begon in mijn bovenarm en zette zich zoo voort tot in mijn nek, soms zóó hevig, dat het huilen mij nader stond dan het lachen. Gewone spierpijn, zeide men mij, maar ik kon niets vinden om die gewone pijn te genezen. Ten einde raad ben ik met Kloosterbalsem begonnen. De uitwer king is enorm qeweest. Na de eerste behandeling verminderde de pijn al en na voortgezet gebruik zijn al mijn pijnen verdwenen, dank zij Klooster balsem, den grooten pijndooder." E. v. C. te A. „Geen goud zoo goed" Onovertroffen bjj brand-en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bij Rheumatiek, spit en pjjnlijke spieren Overal per pot v. 20 gr. f 0.60 en 50 gr. f 1. Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met byslag voor Omzet-belasting. Het was reeds herhaaldelijk in verschillende badplaatsen te Malang en omstreken gebeurd, dat uit de kleedkamers portemonnaies en pre- ciosa werden ontvreemd, zonder dat men te weten kon komen, wie de daders daarvan waren. Tenslotte heeft men, naar de Ind. Crt. meldt er een betrapt en deze heeft bekend met drie vriendjes meerdere diefstallen te hebben ge pleegd. Het viertal ging aldus te werk. Een hunner is een zeer ervaren springer en duiker en als hjj zjjn toeren verrichtte, trok hjj steeds de volle aandacht van alle in de badplaats aan wezigen. Van dat moment werd gebruik ge maakt om den slag te slaan. Eén of twee leden der bende bleven op den uitkijk staan en de derde drong de kleedkamers binnen, om te stelen. Later op den dag werd de buit dan gezamenlijk verdeeld en aangewend voor het Fitznaaurice gaat vertrekken. Overste Fitzmaurice heeft Donderdag te Portsmouth zjjn proeven om een bewijs van luchtvaardigheid te krijgen met succes afge legd. Hjj wilde Vrijdagmorgen met het op gaan van de zon vertrekken. Het vertrek van Fitzmaurice uitgesteld. Reuter meldde gisteravond uit Londen: Wegens de noodzakelijkheid om den oliekoe- Ier aan zjjn vliegtuig in orde te brengen, heeft Fitzmaurice zjjn vertrek voor zjjn vlucht naar Australië tot Zondag 3 uur moeten uitstellen. Reuter meldt uit Melbourne: Donderdagochtend om 5.19 zjjn Catthcart Jones en Waller met de Cornet hier aange komen. Door het slechte weer bevonden zich slechts weinig menschen op het vliegveld, toen zjj daalden. Catthcart Jones heeft het traject Lon denMelbourne in 4 dagen 22 uur en 29 mi nuten afgelegd. Zjjn toestel is dus de tweede Cornet, die is aangekomen, na onderweg motorpech te hebben gehad. De eerste was, zooals men weet, de winnende machine, de derde, die van de Mollisons, wordt nog steeds te Allahabad opgehouden. De Groene Komeet komt snel terug. Op een vraag, na de aankomst te Mel bourne, wat de toekomstplannen waren, ant woordde Catchart Jones: Ik zal natuurlijk onmiddellijk per vliegtuig terugkeeren. Mijn plan is een heen- en terugreis binnen 8 dagen te volbrengen. Reuter meldt uit Melbourne: Edwards, de directeur van hotel Grosve- nor te Londen, de eigenaar van de D. H. Cornet, waarmede Scott en Black de wed vlucht hebben gewonnen, heeft het vlieg tuig aan de bestuurders cadeau gedaan. Het vliegtuig zal in November naar Engeland worden vervoerd. De prjjzen zullen op 11 November officieel door den hertog van Gloucester worden overhandigd. Scott en Black zullen de prijs voor Edwards in ontvangst nemen. Het stoffelijk overschot van de vliegers is naar Napels overge bracht, waar het ter aarde zal worden besteld. Het stoffeljjk overschot van de Britsche aviateurs Gilman en Baines, die tjjdens hun deelneming aan de LondenMelbourne-race boven Italiaansch gebied zoo ongelukkig om het leven zjjn gekomen, is per trein te Napels gearriveerd en van het station overgebracht naar het Palazzo San Gervasio aldaar. Zeer vele belangstellenden-waren aan het station aanwezig toen de trein met het stoffeljjk overschot arriveerde. Nadat een Evangelisch priester een rouwdienst had geleid, werden de kisten met het stoffeljjk overschot bedekt door Engelsche en Italiaansche vlaggen op onder kransen bedolven vrachtauto's en geës corteerd door troepen van de luchtvaartaf- deeling, naar het Engelsche kerkhof overge bracht, waar zjj werden opgesteld in een daar ingerichte chapelle ardente in afwachting van de ter aardebestelling, die heden zal plaats hebben. FeuilletonPag. Buitenlandsch Overzicht i De ,JPander jager" is gisteren by het vertrek uit Allahabad in brand ge vlogen en vernield. De bemanning is licht gewondg De kerkstrijd in Duitschland ver scherpt zichc Scott en Black ontvangen de Roode Cornet cadeau De stichting van de Nederlandsche visscherijcentrale <J Crisis-eischen van S.D.A.P. en N.V.V, i Elf jongens in een mijnschacht be dolven. Waarschijnlijk allen omgeko men t De cholera-epidemie in Britsch-lndië eischt in een week tijds meer dan 8000 menschenlevenstl Bezwaren van den Kon. Ned. Mid- denst. Bond tegen inkrimping van den veestapel10 Groote brand te Landsmeer. Een fa brieksgebouw, twee woonhuizen en een boerderij een prooi der vlammen 6 Uit het huis van Lord Peel in het graafschap Hampshire (Eng.) zijn twee Rembrandts verdwenen 6 Wijziging van de wet op de Staats loterij. De door particulieren georga niseerde loterijen niet geweerd e Omtrek-nieuws *11 Marktberichten „11 Marineberichten li Sportnieuws n Tivoli bioscoop, 7 uur. Witte bioscoop, 7% uur. Zondag 28 October. Hulde-Soirée ,jOe Uiver", Musis Sacrum, 8 u. Maandag 29 October. Ned. Vereen, van Huisvrouwen „Tavenu", TzinganiCasino, 8.S0 u. Tentoonstelling Missie-Naaikring, RK. Volks bond. Dinsdag 30 October. Tooneelvereniging T.A.V.E.N.U. „Tzingani", Casino8.80 uur. Tooneelvereeniging Tavenu„Zzingani", Ca sino, 8.80 u. Woensdag 31 October. VolksonderwijsOpvoering van JDe Violiers", 8.15 u. bezoeken van bioscopen, het uitgaan met meis jes, e.d. Het geval heeft hier te Malang groot op zien gebaard, daar de jeugdige dieven leer lingen der Cultuurschool en H.B.S. zijn en ook omdat zij zoons zijn van achtenswaardige fa milies. Verschenen is de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer betreffende het wets ontwerp tot wijziging van de wet tot rege ling van de Staatsloterij. Daarin verklaart de minister van Financiën uit het Voorloopig Verslag den indruk te krjj- gen, dat bij verscheiden leden de meening heeft post gevat als zou het ontwerp beoogen de door particulieren georganiseerde loterjjen te weren. Dit is echter geenszins het geval. Voorstellen om bepalingen van deze strekking in onze wetgeving op te nemen, zouden trou wens niet van dezen minister kunnen uitgaan, daar deze mede een terrein zou betreden, dat tot de werkzaamheid van zijn ambtgenoot van Justitie behoort. De particuliere loterjjen bljj ven, als het ontwerp wet wordt, geheel onder worpen aan dezelfde voorschriften als thans voor haar gelden. Eenige nieuwe Belemme ring wordt haar niet in den weg gelegd. Het eenige dat geschied is, is, dat verlangd wordt dat zjj, die een particuliere loterjj orga niseeren, hun organisaties geheel zelfstandig zullen bewerkstelligen en daarbij geen ge bruik zullen maken van het apparaat, dat do staat voor zijn loterjj in stand moet houden. In de laatstgehouden vergadering van het dagelijksch bestuur van den algemeenen raad uit N.V.V. en S.D.A.P. zjjn, blijkens bericht uit het Volk, de volgende crisis-eischen vastgesteld: Verruiming van de werkgelegenheid op groote schaal door de onderneming van groote werken en bevordering van de in dustrie. Om de nijpende armoede der werk- loozen te lenigen en hulp te kunnen ver-, leenen aan de werklooze jeugd is eta noodoffer vereischt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 5