leder pak HÖNIG's VERMICELLI H0NI6's BOUILLONBLOKJE GRATIS luchtvaart Uit het politierapport. Bloeiers in de herfst. Uitslag van de wedvucht Londen - Melbourne- Voor den Politierechter te Alkmaar. De thuisreis van de Uiver. De Amerikaansche pers en de Melbourne-vlucht De Britsche luchtverbinding met Australië. HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 6 NOVEMBER 1934. Met een behoorlijke snelheid raceden wij te rug door Utrecht en Noord-Holland en deden het volgens onszelf in record-tijd. Om bij elven vertrokken, arriveerden wij in de Jutterij nog voor tweeën. En toen, ja toen hadden we slaap, allemaal, en hebben we de legersteden opgezocht, moe, maar dankbaar voor wat de Directie van de Heldersche Crt. ons had aangeboden. SOIREE „KUNST AAN HET VOLK". Een interessante humor. avond van louter Zaterdagavond gaf de Arbeiders-Zangver- eenigmg „Kunst aan het Volk", directeur de heer C W. Rusting, in Casino een Soirée. Zooals de voorzitter, de heer Schmidt, mede deelde, was deze eerste avond opzettelijk vroeg in het seizoen gekozen. K. a. h. V. hoopt n.L het volgend jaar Mei haar 25-jarig be staan te vieren en nu wil men voor die ge legenheid natuurlijk gaarne wat fondsen bij eenbrengen. Vandaar dit concert, waaraan tevens verbonden was een kleine verloting. Natuurlijk, zoo zeide de Voorzitter, zijn er velen onder de arbeiders, die door werkloos heid en dergelijke dingen geen geld kunnen uitgeven. Wij nemen het hun niet kwalijk, dat zij de lotenverkoopsters straks wegzen den. Maar laten dan de kameraden, die het wel kunnen doen, dubbel bijdragen. Verder, aldus de heer Schmidt, is het de bedoeling in het voorjaar met een groot concert te komen. „Een interesasnte avond van louter humor" schreven we hierboven. Inderdaad, de zeven zangnummers, op het programma vermeld, behoorden voor het grootste deel tot de „hu moresken". En dit niet uitsluitend wat den tekst ervan betreft, maar de componisten wisten vaak allergeestigste effecten te be denken, die het grappige of grotesk-onzinni ge van den tekst dan accentueerden. De keuze van al deze nummers, die wij niet af zonderlijk zullen bespreken, was zeer geluk kig. Zouden wij een opmerking willen maken dan was het deze, dat een gedrukte tekst ontbrak. Dit is wellicht uit finantieele over wegingen nagelaten, maar jammer was het, want er ging toch wel veel van den tekst verloren. Begonnen werd met De Nobels „Morgen rood", dat als een psalm gezongen werd met algeheele overgave, met een schier volmaakte zuiverheid en een groote innigheid van ge voel. Daarna volgden de nummers elkaar op, waarbij zoowel het geheele koor alsook man nenkoor afzonderlijk (het vrouwenkoor moest helaas uitvallen) een beurt kregen. En tot slot kregen we den Schoonen blauwen Do- nau, wel te verstaan voor gemengd koor. (En welk zangvereenigings-üd heeft aan dit fraaie dankbare en zangrijke nummer niet eens meegezongen Het werd mooi shyth— misch en genuanceerd gezongen onder de pianobegeleiding van den heer Nico Visser. Na de pauze een blijspelletje van Daan van der Zee en daarna bal. TERUGBLIK OP DEN WERELD- SPAARDAG. De directie der Nutsspaarbank schrijft ons: In de afgeloopen weken stelde men ons wel eens de vraag of de tijdsomstandigheden wel geschikt waren om de aandacht te vestigen op den Wereldspaardag. Onder eenig voor behoud hebben wij deze vraag bevestigend be antwoord, ons beroepende op den gang der spaarbankzaken in het algemeen. Immers als we daarop letten, dan blijkt, dat het aantal spaarders sedert den aanvang van het jaar nog steeds gestadig zij het ten aanzien van vorige jaren in iets vertraagder tempo toeneemt. Wij meenen verder uit den gang van zaken te kunnen opmaken, dat in tijden van economischen terugslag duidelijker dan in tijden van grooten maatschappelijken voor spoed, het nut van sparen aan den dag treedt. Zij, die moeilijke tijden beleven, vinden thans in hun spaarpenningen een ruggesteun; zij, die de toekomst met weinig vertrouwen tege moet zien, trachten alsnog, indien maar eenigszins mogelijk, wat terzijde te leggen, gedachtig aan: de zorgen van morgen bestrij den, is het heden van zorgen bevrijden. Men wapent zich min of meer voor den kwaden dag. Velen, die vroeger aan sparen niet dach ten, staan daar tegenwoordig anders tegen over. Op verschillende manieren komt één en ander in de interne spaarbankcijfers tot uiting, al worden deze symptomen in de eind cijfers weer te niet gedaan door de alles over- heerschende ongunst der tijden, zoomede door andere bijkomstige factoren. Op deze overwegingen is aan de burgerij ook dit jaar de belangstelling voor den We reldspaardag gevraagd en het zij met groote voldoening en erkentelijkheid hier ver meld ook ten volle verkregen. 240 personen hebben dien dag een bedrag op hun spaarbankboekje ingelegd. De geza menlijke inleg bedroeg 16.166.99, verdeeld over de navolgende posten: 93 beneden 10. 112 van 10.— tot 100.—. 31 van 100.tot 500.—. 1 van 500.tot 1000. 3. boven 1000. De verdeeling der posten toont aan, dat deze inlagen meerendeels onder de „eigen lijke" spaar gelden gerekend kunnen wor den. Alleen uit onze spaarbusjes, waarvan er dien dag 59 ter lediging werden aangeboden, kwam 714.83, meerendeels aan zilver en pasmunt. Zooals reeds werd medegedeeld traden 53 nieuwe spaarders toe. Herhaaldelijk mochten we uit het publiek bewijzen van instemming met de viering van den wereldspaardag vernemen. Uit alle krin gen der bevolking hebben belangstellenden dien dag een bezoek aan de Spaarbank ge bracht. Uit het wat feestelijk aankleeden van het entree en wachtkamer der spaarbank, mogen die bezoekers hebben begrepen, dat zij ten zeerste welkom waren. Ondanks den groo ten toeloop, kon het pubUek vlot worden ge holpen. Op een dag als deze, komt in zoo sterke mate tot uiting hoe beiden, zoowel het spaarbankpubliek. als bestuur en personeel der Spaarbank, wederzijds waardeeren de van oudsher ter spaarbank nu eenmaal zoo be kend gemoedelijke en vrienschappelijke onder linge bejegening. Ons overzicht zou niet volledig zijn, indien niet met grooten dank de medewerking werd gememoreerd, die de Spaarbank mocht onder vinden van de zijde van verschillende direc ties en hoofden van scholen, zoomede van hun personeel. VISSCHERIJ. Zoo is het er dus al van gekomen, dat de aanvoer van pekel- en steurharing na 10 No vember as. is verboden. De groote aanvoeren en de geringe afzet mogelijkheid hebben dit in de hand gewerkt, zoodat, uit oeconomische overwegingen, de Minister heeft moeten ingrijpen. Ook zoo ontstaat er een evenwichtstoe stand in den vischstand der Noordzee, althans wat de haring betreft. En er wordt reserve gemaakt voor den tijd, dat de mensch eens wat verstandiger is geworden en alle tolmu ren zijn opgeruimd. Voor de visscherij waar najaarsharing, die de laatste jaren in onze omgeving weer toe passing vindt, zal deze ministerieele beschik king wel niet van kracht zijn. Deze versche haring heeft als regel een an der debouchee als pekel- en steurharing, want deze versche najaarsharing is van een zoo uiterzonderlijke kwaliteit en wordt in zulke geringe hoeveelheid aangevoerd, dat er van verdringing op de markt van de andere soor ten nauwelijks sprake kan zijn. Van Llmuiden komen berichten, over wen- schelijkheid van uitbreiding van de visschers- vloot, opdat er meer aanvoer van visch komt. Dat klinkt wel wat zeer eigenaardig als men de vele opgelegde trawlers aan den kant ziet liggen, die nu door verroesten vergaan, Het contingent fijne visch voor Frankrijk zou zelfs niet opgebruikt zijn. In de beschouwingen over deze aangelegen heid, die wij in Het Handelsblad aantroffen, klinkt echter het geluid door van gebrek aan kapitaal om zich naar de behoeften van de zen tijd aan te passen. De modernste vaartuigen schijnen nog wel het bedrijf loonend te kunnen maken. Maar misschien komt dat juist, doordat hun aantal gering is, waardoor voor sommige soorten visch de markt niet overvoerd ge raakt. Vroeger bepleitten we niet den bouw van groote mótortreilers, maar juist, vooral voor onze haven, van kleinere motorkotters. En dat deden we op grond van de gerin gere exploitatiekosten, omdat, in familie- of kleingroepbedrijf, voor intensieve samenwer king die kosten binnen de strikt noodige zouden beperkt blijven. Credietverstrekking door overheidsbemoei ing met hoewel soepele, toch dwingende be palingen van aflossing en rente, die in de eer ste plaats van de benoeming dienden te wor den ingehouden, zou een krachtige stimulans zijn om alle inspanning te geven in het be drijf. In een handomdraaien, is alles niet te rege len en het is zoo menschelijk verklaarbaar dat men tracht te houden wat men heeft en te roeien zoolang men riemen heeft. Toch zal een omzetting van het geheele vischbedrijf noodzakelijk zijn, maar dat kan slechts tot stand komen door flinken steun van overheidswege. Dat het zonder dien over heidssteun niet meer gaat, bewijst wel de in stelling van de Visscherij-Centrale. De eerste stap is gezet en meerdere zullen wel volgen. stelling ontbreken, trouwens de vele kosten, die er mee gemoeid zjjn en de buitengewone zorg, die tot in de finesses aan het geheel besteed zijn, verdienen niet anders. Een verloting met nuttige prijzen en voorts enkele verrassingen maken het bezoek tot een waar genot. Zooals men weet, hebben de demonstraties plaats van 59 November, 's middags 2.15 u ien 's avonds 8 uur. ONGEVAL IN DE SPOORSTRAAT. Gisterenmiddag reed een wielrijder in de Spoorstraat, toen een kleine jongen spelen derwijs voor het vehikel kwam. De man moest, wilde hij den jongen niet overrijden, plotseling stoppen, doch kwam door deze manipulatie zelf in botsing met een voor een wagen ge spannen paard Het dier trapte de fiets om, doch hetgeen erger was, bezorgde den wielrijder een ge- kneusden enkel. Hij werd bij den heer Slikker binnengedra gen, alwaar dr. Thorbecke hem kort daarna geneeskundige hulp verleende. Door de politie is een man aangehouden wegens een door hem gepleegd zedenmisdrijf. Hij is aan het Hoofdbureau in bewaring ge steld en vervolgens naar het Huis van Be waring overgebracht. Door een bewoner van de le Vroonstraat werd aangifte gedaan dat hij Zondag j.1. in de Prins Hendriklaan door een motorrijder is aangereden. Een onderzoek wordt ingesteld. In verband met verschillende ingekomen klachten over radiostoringen, vermoedelijk veroorzaakt door het gebruik van hoog- frequentapparaten, wordt de aandacht van het publiek er op gevestigd dat bjj art. 188 der Algemeene Politieverordening dezer gemeente is verboden het tusschen 13 en 24 uur door het inwerking hebben van hoogfrequentappa- rafen en electrische verwarmingsapparaten, toestellen en machines, onder welke benaming ook, storing te verwekken op radiotelefoon- ontvangst. Indien overtreding van deze bepaling wordt geconstateerd, zal proces-verbaal worden op gemaakt. Den Helder, 3 November 1934. De Commissaris van Politie, (w.g.) A. J. VAN DER HOEVEN. DODGE-GARAGE LANGESTRAAT 60. Sedert eenigen tijd was in de 2e Vroonstraat gevestigd de Dodge-garage van den heer Schnittfinck, maar de beschikbare ruimte, die hier was, bleek al spoedig te klein te zijn voor het bedrijf. In de Langestraat no. 60 heeft de firma (de naam is Conneman en Schnittfinck) door de firma van Pelt een pracht van een gebouw laten zetten, dat een oppervlakte heeft van niet minder dan circa 400 M2 en ruimte biedt aan ongeveer 30 wagens. Het interes santste hier is wel de hydraulische hefbrug voor reparatie van auto's. Met deze brug, die eigenlijk niets anders is dan een groote koker, wordt de auto door middel van luchtdruk op geheven, en kan dan naar alle kanten worden gedraaid, zoodat de reparateur er gemakkelijk kan bijkomen. Deze hefbrug werkt geheel automatisch. Verder werken alle machines electrisch, de garage is centraal verwarmd. Architect is de heer Sok, het loodgieterswerk is vervaardigd door den heer Lamoré, de elec trische aanleg van de firma Dortmundt. RADION-WEEK. Effectvolle reclame. Het is blijkbaar gebruikelijk geworden z.g. reclame-avonden te beleggen; diverse con cerns zijn er mee begonnen en het idee is zóó goed, dat in de meeste gevallen van een suc ces gesproken kan worden. We hebben kort achter elkaar nu zoo'n avond meegemaakt van het Ned. Fabrikaat en de Rott. Lloyd en deze week staat in het teeken van de Alb. Lever, Vlaardingen, die in Casino opereert en reclame maakt voor haar producten. Waren de beide vorige avonden uitstekend van opzet, baas boven baas denkt de fa. Lever en maak te van haar reclame iets nóg intensievers, iets nog mooiers, Het begint al bij de uitnoodi- gnigen, die huis aan huis gedaan worden. In „Radion"-japonnetjes gehulde jonge dames noodigen U persoonlijk uit en vertellen, wat er in Casino te doen is. Allicht geeft men ge volg aan een dergelijke vriendelijke invitatie, zoodat het geen wonder mag heeten, dat Ca sino steeds goed gevuld is. Ten minste gister avond was het bezoek al heel goed te noemen, natuurlijk hoofdzakelijk van de dames, want het is over Radion-zeep en overige hiushou- delijke de Lever's artikelen, dat gesproken en waarmee gedemonstrerd wordt. Ook hier zocht men het niet in een dorre opsomming van de vele voordeelen, neen, vóór de pauze een variété-programma: een tweetal filmpje, (geen bedrijfsfilms!), en een uitstekende goochelaar tevens buikspreker (Williams). Gratis krijgt men zoo een keurig samenge steld programma te verwerken en het is met smaak en verve, dat mevr. Govers als con- ferencière den avond leidt en met haar pittige zinformuleering illustreert. De geheele zaal spreekt van Lever, Radion, Sunhght, Lux, Vim, enz., en dat is ook het doel van de ondernemende firma! De dames, die thuis uitnoodigen zijn ook nu in hun kleu rige costuumpjes present. Na de pauze echter de clou voor de dames: een demonstratie met Radion. Het is met on vergelijkelijke bekwaamheid en 'n ware geest drift, dat mevr. Govers, een vuile wasch om- toovert in smetteloos linnen, wol of wat er ook maar in het sop verdwijnt. De demonstra- boeit de dames met woord en daad en moeilijk kunnen we ons iemand indenken, die in deze beter werk voor de fa. Lever kon verrichten dan mevr. Govers. Het zal de fa. Lever in Den Helder, zeker niet aan belang- Toeh nog zo plotseling is Prins Herfst ge komen en mét hem de tijd van veranderin gen. De veranderingen in de vogelwereld mo gen grooter en misschien belangwekkender zijn, toch willen we ook op de bloeiers in de herfst letten. We hebben in de lente gezien hoe individu na individu de bloemen ontplooide, reeds in de zomer bemerkten we hoe de tjjd van kente ring naderde en nu zal er telkens een dag aan te wijzen zijn, waarop het laatste indivir du van een soort dit jaar voor het laatst bloeide. Toch moet ge niet denken, dat allee dan afgeloopen is, in December en Januari valt er zo veel te genieten en reeds in Fe bruari zullen we de nadering van de lente, al weer kunnen bespeuren! Nu is het volop October. Vuurrood hangen rijtjes bessen van de lijs terbes omlaag, Kleine trosjes donkerrode bessen buigen de dunne takjes van het bitterzoet, waaraan in de zomer zulke mooie bloemen te bewonderen waren: lichtpaars en heldergeel. Als oud-goud ligt de heide-deken, slechts kort waren de bloembolletjes paars gekleurd, nu is de kleur bruin-goud gewor den, vuurrood blozen de rozebottels van duin roos en wilde roos en als bloedkoralen tint ten de bessen van de dit jaar nog laat bloeiende kamperfoelie tussen het stervend blad. Duingras en helm worden vlammend bruin en geel, rosbruin en rood de bladeren van de braam, maar blauw blijven de hoge, blauwe luchten met de felwit-blanke stapel wolken, die langzaam voorttrekken boven de duinen. Aan de slootkanten bloeit nog fletsblauw en nietig het moerasvergeet-mij-nietje, naast de forse bastaard-wederik, die nog een en kele helrode bloem draagt, maar zijn vruch ten al grotendeels geopend heeft. Die vruch ten zijn zeer lang en springen van boven naar beneden open in vier deelen; daartussen zit het zaad, bevestigd met vele witte dra den aan die vier delen, de zaaddragers. Springt zo'n vrucht dus open, dan zit er even een gordijntje van witte draden tussen de zaaddragers, dat al gauw door de wind ver stoord wordt en dan dansen de zaadjes weg, gedragen door de wollige draden. Ook gele lis heeft de grote vruchten al klaar, maar even verder bloeit nog het rosse klaar, maar even verder bloeit nog het rose de zebrarupsen op groot worden en staan nog enkele randblauwtjes tussen dorrend helm. De kamperfoelie heeft met mooie, rose-gele bloemen gepronkt tot ongeveer 10 October, maar genoeg anderen kunnen we nog zien bloeien. Op de weiden staan alleen nog gele composieten, zoals paardebloem, streepzaad, havikskruid en thrincia en ook duizendblad en wilde peen bloeien nog langs de wegen. Plekjes, die paars bestippeld zijn met kleine bloempjes van reigersbek en ooievaars- bek, zijn misschien tot in November te vin den, ziet ge de vruchten? Net de snavel van een reiger! Moet u eens opletten hoe de zaadjes weggeschoten worden. Nu waait ook het zaadpluis van de zee aster, zelfs langs het Helders Kanaal zien de kanten wit van het pluis van deze plant, die kort geleden nog paars zag van de vele straalbloemen. Op den Kanaalweg langs het Kanaal staan prachtige, zoetgeurende zand- koolbloemen; let u er ook eens op? Ze zijn heldergeel op lange stengels. U zult daar ook nog vele vlasleeuwebekjes zien bloeien, of het zomer was en een enkele zwarte nachtschade met witte bloemen, maar die draagt reeds zwart-glanzende bessen. In de duinen zien we nog de rose bloemen van koekoeksbloem en de rose-rode klokjes van dophei; in de droge moerassen geurt nog de watermunt, hoewel dat zeer te lijden heeft van de droogte. Ik ben eens gaan zien hoe het stond met de plek, waar in het voorjaar zo'n massa graafbijen bezig was en ik vond een plek, besterreld met gele tormentilbloem- pjes en wat prenten van konijnen en tapui- tenpootjes in het zand Brunei en ogentroost bloeien ook zeer lang, misschien wel tot November, het zijn lage plantjes met resp. donkerpaarse en heel licht paarse bloemen, die heel mooi de lipbloem- vorm hebben. Ook glidkruid bloeit nog in midden October, mooie lichtblauwe bloemen, die in de oksels van de bladeren staan, de plant heeft een vierkante stengel. In de moe rassen is een heel mooie heksenkring van witte plaatzwammen ik heb het schema er van genoteerd en nu volgend jaar eens zien wat er van terecht gekomen is! Tussen de bedrijven door moet ge ook op de vogels letten, bijv. op de tapuiten, die een week of wat in de moerassen zijn blijven hangen, misschien wel doortrekkers uit het Noorden. Maar misschien zijn ze intussen al weer verder getrokken. Daarom: elke dag is winst, ga er op uit. En laat u niet afschrik ken door wat wind; natuurlijk kunt ge beter gaan als de zon erbij is. Maar als de lucht stopverf-grijs is, als de konijnen zich niet vertoonen en de mezen zich verborgen hou den, als de spinnewebben als zilveren wiel tjes tussen de druipende kruipwilgen hangen, die al wat geel blad dragen, als monotoon motregen neerriezelt en als dan opeens zil veren zonneschijn kleur geeft aan alles, om dat de lucht gebroken is en de bruine urntjes van dophei gloed geeft, de nog rossig- gouden hei dieper verft en als dan de zon zegeviert en de huilerige wolkenman vrolijk lachend verjaagt, zoudt ge dan ook niet in de duinen willen zyn?" J. K. S. Parmentier en Moll eerste handicap'race. in de Een kat doodgeranseld. Een ingezetene van Den Helder, de heer A. C. L., was gedagvaard omdat hij op 20 Juli in zijn woning een binnengeloopen kat met een knuppel had doodgeslagen. Volgens uiteenzet ting van A. had deze kat zich zoodanig mis dragen, dat deze executie zeer gerechtvaar digd was. De officier achtte de aangevoerde motieven niet voldoende en vorderde 30 boete of 15 dagen. Vonnis srjjspraak. Diefachtige kunstenaars. De heeren M. G. en C. C., respectievelijk wo nende te Anna Paulowna, van beroep schil ders (huis- of tuinschilders wel te verstaan), hadden ln Juli op diverse tijdstippen uit een woning te Den Helder ontvreemd schildersma teriaal, verf en behangsellinnen, een en ander eigendom van hun patroon J. P. te Breezand, voor welk feit ze de aandacht van den politie rechter thans bijzonderlijk op zich hadden ge vestigd. Verdachten beweerden door ongeregelde uit betaling tot deze regeling ter vereffening te zijn gekomen, tegen welke voorstelling baas If. protesteerde. Het had dan ook allen schijn, <jat verdachten met het materiaal van P. voor anderen hadden gewerkt. De heeren werden veoordeeld resp. tot 2 maanden gev. voorwaar- elijk met 2 jaar proeftijd plus ieder 25 oete of 15 dagen. EEN NOUVEAUTÉ VOOR DEN POLITIERECHTER. De voormalige Alkmaarder der A. Sch., thans fotograaf te Bergen, had inbreuk ge maakt op het auteursrecht en het bekende tooneelwerk van Into Onsman: Het licht in de Nacht, te St. Maarten doen opvoeren zonder den heer J. Vink, optredende voor de firma Haverman uitgeefster te Naarden, het ver schuldigde auteursrecht te voldoen. Met het resultaat, dat deze impressario thans op de zondaarsbank verscheen. De heer Vink verklaarde, dat geen vergun ning tot opvoering was gegeven en de f 52 auteursrecht niet was betaald, wél was gebo den f 25. Reeds eenmaal had het gezelschap „Het Intieme Tooneel" zich aan een dergelijke handeling schuldig gemaakt. Deze kwestie was toen onderling geregeld. De heer Klaas van Vliet, thans ook Berge- naar en die ook het „Licht in den Nacht" me de had doen schijnen te St. Maartensvletbrug, verklaarde zulks als getuige. Met het auteurs recht had hij niets te maken. De Officier vorderde f 50 boete of f 25 dagen vonnis f 20 boete of 10 dagen met toewijzing van de civiele vordering f 25. Diefstal van 8 houten deeltjes k 50 ets. Aan dit feit had zich schuldig gemaakt op 12 Juli de heer Thee S, te den Helder, niet verschenen. Een en ander eigendom van den getuige de heer N. Schutter, die daartoe geen vergunning had verleend. De langvinger werd veroordeeld tot f 25 boete of 10 dagen hechte nis. Als 'n hoofd van Jut beschouwd. Een Texelaar met name C. V., die van geen interesse blijk had gegeven, had naar aan leiding van een kwestie over braadhaantjes, zijn dorpsgenoot J. C. R. eenige slagen op het hoofd gegeven. Eisch en vonnis f 20 boete of 10 dagen. Claudius Civilus ontvreemd. De heer J. v. T„ niet present, ontvreemdde op 18 Juni op het strand te Den Helder een rijwiel, merk Claudius Civilus, en eigendom van den heer R. S. Verdachte bekende en werd tot 6 maanden gev. veroordeeld. Met vuist en stoel er op getimmerd. Een 36-jarig heer, met name H. T„ bloe- menventer, zou op 6 Juli den 63-jarigen café houder A. A. hebben bewerkt met een stoel en zijn vuist. Aanleiding bestond er volgens A. niet voor dit onstuimig optreden, maar meneer was onder den invloed, dat verklaart zoo niet alles, dan toch veel! De stoelen- jongleur werd veroordeeld tot heil der staats kas tot f 20 boete of 10 dagen. Een kwaadaardig mannetje. De slanklijnige werkman Jan B. te Den Helder zou in den nacht van 7 op 8 Juni zijn 35-jarigen collega J. P. met een stevigen upper cut tegen een haag hebben gebokst. Volgens dezen bokser zou de getuige een vrouw een schop hebben toegebracht, waardoor zijn bloed karnemelk werd. De heeren hadden tevoren den avond gezellig doorgebracht in zekeren Bachustempel. Eisch f 20.boet» of 10 dagen. Uitspraak cpnforra Gisterenmorgen om 6.50 A. T. is de periode waarbinnen de deelnemers aan de Londen— Melbourne-race den afstand Engeland Mel- bourne moesten afleggen, geëindigd. Van de 20 vliegtuigen die 16 dagen geleden van Mildenhall zijn opgestegen, hebben er 9 het doel, Melbourne, bereikt. Een Engelsch Fairey-toestel verongelukte in Italië, waarbij de piloot Gilman en zijn metgezel werden ge dood. De drie andere Engelsche vliegtuigen die nog onderweg zijn, waarvan het eerste gisteren te Calcutta is aangekomen, komen niet meer in aanmerking voor de verdere deelneming aan den wedstrijd. Omtrent den uitslag van de race wordt officieel medegedeeld, dat, aangezien Scott en Campbell Black den eersten prijs van 10.000 Australische ponden en den Mac- Robertson-beker in de snelheidsrace heb ben geaccepteerd, en het reglement be paalt, dat eiken deelnemer slechts 1 prijs kan worden toegekend. Parmentier en Moll, die Zondagavond om 20.05 uit Port Darwin zijn vertrokken, den eersten prijs in de handicaprace krijgen. Deze be draagt 2000 Australische ponden. Dé tweede prijs in de handicaprace is gewon nen door Melrose en bedraagt 1000 pond. De tweede prijs in de snelheidsrace, van 1500 Australische ponden, is gewonnen door Roscoe Turner en Pangbom, de derde 500 pond, door Jones en Walker. Reuter meldt 3 dezer uit Port Darwin. Volkomen onverwachts is Zondagmiddag om drie uur de Uiver op haar thuisreis naar Ne derland op het vliegveld te Port Darwin neer gestreken. Aan boord bevonden zich behalve de be manning drie passagiers, namelijk wederom de heeren Gillissen en Domenie, benevens lady Moulden, wier einddoel Londen is. De Uiver was Zondagochtend te Brisbane opgestegen en heeft den afstand van 2900 km in 9% uur afgelegd met inbegrip van een kort oponthoud te Charlesville. Gevlogen werd bij lichten wind op een hoogte van 420 m. De temperatuur was zóó laag, dat tijdens de ge heele vlucht de verwarming moest worden aangehouden. Naar de vliegers mededeelden, hebben zij te Melbourne 1500 gelukwensch-telegrammen ontvangen en zóóveel brieven, dat zij een secretaris hebben moeten engageeren, om ze te beantwoorden. Zeer tot hun spijt konden zij uit Australië geen mail mee terugnemen, daar zij, zooals bekend, slechts poststukken uit Nederlandsch- Indië kunnen vervoeren. Volgens de bevolking van Port Darwin is de Uiver de meest volmaakte machine die men ooit gezien heeft. De aanvulling der brandstofvoorraden vond zonder eenige hapering plaats. Om 8.45 A.T. vertrok de Uiver van uit Port Darwin, in de richting Koepang, alwaar zjj om 7.20 pl. tijd aankwamen. De vliegers en in zittenden werden hartelijk ontvangen door de geheele Europeesche bevolking en duizenden inlanders, die reeds voor zonsopgang op het vliegveld aanwezig waren; het vliegveld was met vlaggen en eerepoorten versierd. Toen de inzittenden uit de machine stapten, speelde een muziekcorps het Wilhelmus. Verscheidene re devoeringen werden gehouden en aan alle leden van de bemanning werden met de hand vervaardigde selimoets (dekens) geschonken. Tenslotte had een receptie plaats, welke de drukst bezochte was welke ooit in Koepang is gehouden. De Uiver vertrok om 8.35 pl. tijd naar Bali. Enthousiast over onze prestaties. De correspondent van de „N.R.Ct." te Washington schrijft aan zijn blad: De pers heeft hier aan den wedloop door de lucht naar Australië groote aandacht be steed. Het nieuws over het verloop van den kamp nam steeds de frontpagina's in beslag. Wij moeten hier verklaren dat de bericht geving weinig gekleurd was, al werd er bij zondere aandacht aan de prestaties van Tur ner besteed, toch kregen Scott en de Neder- landsche luchthelden volledige publiciteit. Het is even een sensatie het woord „Dutch" in de hoofden vet op de eerste pagina afgedrukt te zien. Opschriften als „Hollanders komen als tweede aan in de Derby. Hollanders ver slaan de Amerikanen met 2% uur in span- nenden eindstrijd" en dergelijke geven aan ons land en onze vliegers een bekendheid en publiciteit, waarmede zij hier niet verwend zijn. Want het is onbegrijpelijk, zooals ons herhaaldelijk is gebleken, hoe weinig men- schen hier iets van het bestaan van de K.L M afweten. Zelfs van Indië of Java hebben velen niet gehoord. Wel natuurlijk de handelsmen- schen. Zelfs aan het hoofdpostkantoor hier opdervindt men eenige moeite bij de verzen ding van een brief per luchtmail naar Indië en des te meer aan hulppostkantoren Onver mijdelijk komt er dan de dikke officieele post gids bjj te pas. Maar het leidt geen twijfel dat het publiek even verbaasd gestaan moet hebben over de prestatie van onze vliegers In vele nieuwsberichten en in commentaar ziet men voor het eerst welhaast de letter combinatie K.L.M. optreden. Den lezers wordt verteld dat er zoo iets als een regelmatige chenst van Batavia naar Amsterdam bestaat B.j het commentaar op den uitslag 2ijn ^ec stroomingen op te merken. Sommige redTc teuren bepalen zich bij romantisch-seniirn teele beschouwingen over den vooruitga"" van de beschaving en de wonderen dcr f s niek. De meer serieuze bladen echter e wat dieper op de zaak in. gaan Zij vinden de prestatie van Scott wel h bijzonder, maar achten de vlucht van p~el mentier en Moll en ook die van Turner b den in Amerikaansche machines, zooals in'~ weet respectievelijk een Douglas en Boeing, voor de toekomst van het luchtvel keer en uit een handelsoogpunt van veel groo" ter beteekenis. De Chicago Daily Tribune spreekt van par mentier en Moll als de „crack" (beste) vlie" gers van de K.L.M. De Christian Science Monitor schrijft onder meer in een hoofd artikel, waarin eerst gewezen is op de poli~ tieke beteekenis voor het Britsche rijk dat door de luchtvaart meer tot een eenheid kan groeien: „Het tweede opmerkelijke resultaat is de merkwaardige vlucht van de Nederlan ders, Parmentier en Moll, in een Douglas! machine van Amerikaansch fabrikaat. Kalm en met overleg (cannily), vlogen zij het tra ject als een regelmatige dagelijksche karwei" alsof het tot hun geregelden tocht op den dienst naar Nederlandsch Indië behoorde Daar zij post, passagiers en bagage meevoer den en meer stopten, bewezen zij beter dan alleen in een racevlucht mogelijk was, de wer kelijke commercieele mogelijkheden van de route. Natuurlijk moet men de mislukkingen van de andere twintig deelnemers in aanmer king nemen en den betrekkelijk langen tijd door hen besteed. Maar hiertegenover staat de methodische zekerheid van de Nederlan ders als bewijs, dat met goed materiaal en uitstekende kennis van het traject, regel matige vluchten op een handelsbasis in vier dagen spoedig Engeland met Australië zul len verbinden." De heer Enyart van de National Aeronau- tical Association alhier sprak van „een merk waardige prestatie van de Hollanders". Doch Eugene L. Vital, die aan het hoofd staat van de luchtvaartafdeeling van het departement van landbouw, gaf ons in het bijzonder als zrjn meening te kennen, dat het haast onge- loofeljjk klinkt dat de geheele route Amster damBatavia door een piloot gevlogen wordt. Dr. Hugo Eckener, die toevallig op het oogenblik in Washington is, oordeelde de K.L.M. „de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld". De prestatie van de vlucht over land be wijst volgens hem niets voor transoceanische vluchten. Hier volgt nog een levendig relaas van den heer Beekman, gezagvoerder van de Ijsvogel welk vliegtuig Zaterdag te Tjililitan landde! medegedeeld aan het persbureau Aneta. Beekman begon met Allahabad een onge luksplaats te noemen. Op het moment dat hjj daar zelf met de Ijsvogel met een carburatie- defect moest landen, stonden daar als onklaar geraakte machines twee Cornets, van Mel- bourne-racë-deelnemers, en een toestel van de Imperial Airways, en tenslotte natuurlijk vond men daar de droeve overblijfselen van de verbrande Panderjager. Op het vliegter rein lagen hier en daar geblakerde metaal substanties als eenige zichtbare overblijfselen van het vliegtuig. Geysendorffer, die tengevolge van brand wonden ietwat pijnlijk liep, doch overigens geheel monter was, deed een verhaal van zijn ongeluk en van zijn wonderbaarlijke ontsnap ping. Voor den start had „Geys" verzocht een verkeerd opgesteld zoeklicht uit te doen, aan welk verzoek werd gevolg gegeven, zoodat hij dacht, dat alles volkomen in orde was. Zekerheidshalve keek Asjes nog even uit of de baan vrij was en toen werd gestart. Plot seling gingen, vlak voor den Pander, twee koplichten aan; „Geys" schrok natuurlijk, trachtte zijn toestel nog omhoog te trekken, maar had hiervoor te weinig snelheid. Een wiel van het landingsgestel raakte nu den tractor, het onderstel van de machine scheur de, de benzinetank werd opengerukt en 2000 liter benzine stroomden over zoeklicht en machine heen. Huizenhoog sloegen de vlam men op, het toestel scheerde nog door de lucht en draaide in een halve cirkel, daarbij een vuurbaan makende van 150 meter. De zoeklichtwagen kantelde om. De vleugel van het vliegtuig werd beschadigd en tenslotte ging alles in vlammen op. De bemanning werd door ontzetting aan gegrepen. De marconist, die zich in de cabine bevond, poogde nog de deur open te maken, hetgeen hem echter niet gelukte. Asjes rukte eveneens aan de deur en beukte tegen den nooduitgang, ook zonder eenig succes. Ten slotte ging de gewone deur open, die boven op den vleugel uitkomt. Geheel verbouwereerd door het ongeluk stond Geys voor den ingang, de marconist achter hem. Asjes kwam het eerst bij zijn positieven en gaf beiden een duw, zoodat zij naar buiten werden geduwd, waarop zij strui kelend en op handen en voeten langs den vleugel door den benzinestroom naar beneden kropen. Alleen Asjes liep over den vleugel naar het einde daarvan, zoodat hij zonder brandwonden het toestel heeft verlaten. Asjes, die den tractor in vlammen zag, snelde daarheen, en redde nog den bestuur der, waardoor hij aan zijn linkerhand ernstige brandwonden opliep. Eerst veel later snelde het publiek toe om de ravage te aanschou wen, waarbij zich een eigenaardig voorval afspeelde. De Hollandsche vliegers namelijk, die het publiek verbrand waande, beleefden de eigenaardige sensatie, dat men over hun treurigen dood sprak, zoodat bij wijze van spreken, de bemanning van den Panderjager haar eigen lijkrede kon aanhooren. Beekman meende dat de beantwoording van de schuldvraag zeer moeilijk zou zijn. Het staat echter voor hem vast, dat Geyssen- dorffer in geen geval schuld treft. Het vliegveld behoorde vrij te zijn en de plaatsen waar dit niet vrij was dienden dui delijk te worden aangegeven. Het zoeklicht was onnoodig en had stellig niet over de start baan mogen gaan, doch, bij verplaatsing zich langs de zijkanten moeten bewegen. In ieder geval had de vliegbaan vrii behooren te blijven. Tegen Kerstmis opening van den dienst Singapore Australië. Naar Reuter nog over de redevoering van Sir Eric Geddes, den voorzitter van den raad van beheer der Imperial Airways, mededeelt, heeft deze gezegd, dat de uitbreiding van do Indische luchtlijn van Singapore tot Australië tegen Kerstmis zal plaats hebben. De dienst SingaporeAustralië zal verricht worden door vier motorige vliegtuigen, die speciaal ontworpen zijn om te voldoen aan de voorwaarden, welke door de regeering van e Australiscg gemeentebest zyn gesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6