leder pak HÖNIG's VERMICELLI H0NI6's BOUILLONBLOKJE GRATIS
luchtvaart
Uit het politierapport.
Bloeiers in de herfst.
Uitslag van de wedvucht
Londen - Melbourne-
Voor den Politierechter
te Alkmaar.
De thuisreis van de Uiver.
De Amerikaansche pers
en de Melbourne-vlucht
De Britsche luchtverbinding
met Australië.
HELDERSCHE COURANT VAN DINSDAG 6 NOVEMBER 1934.
Met een behoorlijke snelheid raceden wij te
rug door Utrecht en Noord-Holland en deden
het volgens onszelf in record-tijd. Om bij elven
vertrokken, arriveerden wij in de Jutterij nog
voor tweeën.
En toen, ja toen hadden we slaap, allemaal,
en hebben we de legersteden opgezocht, moe,
maar dankbaar voor wat de Directie van de
Heldersche Crt. ons had aangeboden.
SOIREE „KUNST AAN HET VOLK".
Een interessante
humor.
avond van louter
Zaterdagavond gaf de Arbeiders-Zangver-
eenigmg „Kunst aan het Volk", directeur de
heer C W. Rusting, in Casino een Soirée.
Zooals de voorzitter, de heer Schmidt, mede
deelde, was deze eerste avond opzettelijk
vroeg in het seizoen gekozen. K. a. h. V. hoopt
n.L het volgend jaar Mei haar 25-jarig be
staan te vieren en nu wil men voor die ge
legenheid natuurlijk gaarne wat fondsen bij
eenbrengen. Vandaar dit concert, waaraan
tevens verbonden was een kleine verloting.
Natuurlijk, zoo zeide de Voorzitter, zijn er
velen onder de arbeiders, die door werkloos
heid en dergelijke dingen geen geld kunnen
uitgeven. Wij nemen het hun niet kwalijk,
dat zij de lotenverkoopsters straks wegzen
den. Maar laten dan de kameraden, die het
wel kunnen doen, dubbel bijdragen. Verder,
aldus de heer Schmidt, is het de bedoeling in
het voorjaar met een groot concert te komen.
„Een interesasnte avond van louter humor"
schreven we hierboven. Inderdaad, de zeven
zangnummers, op het programma vermeld,
behoorden voor het grootste deel tot de „hu
moresken". En dit niet uitsluitend wat den
tekst ervan betreft, maar de componisten
wisten vaak allergeestigste effecten te be
denken, die het grappige of grotesk-onzinni
ge van den tekst dan accentueerden. De
keuze van al deze nummers, die wij niet af
zonderlijk zullen bespreken, was zeer geluk
kig. Zouden wij een opmerking willen maken
dan was het deze, dat een gedrukte tekst
ontbrak. Dit is wellicht uit finantieele over
wegingen nagelaten, maar jammer was het,
want er ging toch wel veel van den tekst
verloren.
Begonnen werd met De Nobels „Morgen
rood", dat als een psalm gezongen werd met
algeheele overgave, met een schier volmaakte
zuiverheid en een groote innigheid van ge
voel. Daarna volgden de nummers elkaar op,
waarbij zoowel het geheele koor alsook man
nenkoor afzonderlijk (het vrouwenkoor moest
helaas uitvallen) een beurt kregen. En tot
slot kregen we den Schoonen blauwen Do-
nau, wel te verstaan voor gemengd koor.
(En welk zangvereenigings-üd heeft aan dit
fraaie dankbare en zangrijke nummer niet
eens meegezongen Het werd mooi shyth—
misch en genuanceerd gezongen onder de
pianobegeleiding van den heer Nico Visser.
Na de pauze een blijspelletje van Daan van
der Zee en daarna bal.
TERUGBLIK OP DEN WERELD-
SPAARDAG.
De directie der Nutsspaarbank schrijft ons:
In de afgeloopen weken stelde men ons wel
eens de vraag of de tijdsomstandigheden wel
geschikt waren om de aandacht te vestigen
op den Wereldspaardag. Onder eenig voor
behoud hebben wij deze vraag bevestigend be
antwoord, ons beroepende op den gang der
spaarbankzaken in het algemeen. Immers als
we daarop letten, dan blijkt, dat het aantal
spaarders sedert den aanvang van het jaar
nog steeds gestadig zij het ten aanzien
van vorige jaren in iets vertraagder tempo
toeneemt. Wij meenen verder uit den gang
van zaken te kunnen opmaken, dat in tijden
van economischen terugslag duidelijker dan in
tijden van grooten maatschappelijken voor
spoed, het nut van sparen aan den dag treedt.
Zij, die moeilijke tijden beleven, vinden thans
in hun spaarpenningen een ruggesteun; zij,
die de toekomst met weinig vertrouwen tege
moet zien, trachten alsnog, indien maar
eenigszins mogelijk, wat terzijde te leggen,
gedachtig aan: de zorgen van morgen bestrij
den, is het heden van zorgen bevrijden. Men
wapent zich min of meer voor den kwaden
dag. Velen, die vroeger aan sparen niet dach
ten, staan daar tegenwoordig anders tegen
over. Op verschillende manieren komt één en
ander in de interne spaarbankcijfers tot
uiting, al worden deze symptomen in de eind
cijfers weer te niet gedaan door de alles over-
heerschende ongunst der tijden, zoomede door
andere bijkomstige factoren.
Op deze overwegingen is aan de burgerij
ook dit jaar de belangstelling voor den We
reldspaardag gevraagd en het zij met
groote voldoening en erkentelijkheid hier ver
meld ook ten volle verkregen.
240 personen hebben dien dag een bedrag
op hun spaarbankboekje ingelegd. De geza
menlijke inleg bedroeg 16.166.99, verdeeld
over de navolgende posten:
93 beneden 10.
112 van 10.— tot 100.—.
31 van 100.tot 500.—.
1 van 500.tot 1000.
3. boven 1000.
De verdeeling der posten toont aan, dat
deze inlagen meerendeels onder de „eigen
lijke" spaar gelden gerekend kunnen wor
den. Alleen uit onze spaarbusjes, waarvan er
dien dag 59 ter lediging werden aangeboden,
kwam 714.83, meerendeels aan zilver en
pasmunt.
Zooals reeds werd medegedeeld traden 53
nieuwe spaarders toe.
Herhaaldelijk mochten we uit het publiek
bewijzen van instemming met de viering van
den wereldspaardag vernemen. Uit alle krin
gen der bevolking hebben belangstellenden
dien dag een bezoek aan de Spaarbank ge
bracht. Uit het wat feestelijk aankleeden van
het entree en wachtkamer der spaarbank,
mogen die bezoekers hebben begrepen, dat zij
ten zeerste welkom waren. Ondanks den groo
ten toeloop, kon het pubUek vlot worden ge
holpen. Op een dag als deze, komt in zoo
sterke mate tot uiting hoe beiden, zoowel het
spaarbankpubliek. als bestuur en personeel
der Spaarbank, wederzijds waardeeren de van
oudsher ter spaarbank nu eenmaal zoo be
kend gemoedelijke en vrienschappelijke onder
linge bejegening.
Ons overzicht zou niet volledig zijn, indien
niet met grooten dank de medewerking werd
gememoreerd, die de Spaarbank mocht onder
vinden van de zijde van verschillende direc
ties en hoofden van scholen, zoomede van
hun personeel.
VISSCHERIJ.
Zoo is het er dus al van gekomen, dat de
aanvoer van pekel- en steurharing na 10 No
vember as. is verboden.
De groote aanvoeren en de geringe afzet
mogelijkheid hebben dit in de hand gewerkt,
zoodat, uit oeconomische overwegingen, de
Minister heeft moeten ingrijpen.
Ook zoo ontstaat er een evenwichtstoe
stand in den vischstand der Noordzee, althans
wat de haring betreft. En er wordt reserve
gemaakt voor den tijd, dat de mensch eens
wat verstandiger is geworden en alle tolmu
ren zijn opgeruimd.
Voor de visscherij waar najaarsharing, die
de laatste jaren in onze omgeving weer toe
passing vindt, zal deze ministerieele beschik
king wel niet van kracht zijn.
Deze versche haring heeft als regel een an
der debouchee als pekel- en steurharing, want
deze versche najaarsharing is van een zoo
uiterzonderlijke kwaliteit en wordt in zulke
geringe hoeveelheid aangevoerd, dat er van
verdringing op de markt van de andere soor
ten nauwelijks sprake kan zijn.
Van Llmuiden komen berichten, over wen-
schelijkheid van uitbreiding van de visschers-
vloot, opdat er meer aanvoer van visch komt.
Dat klinkt wel wat zeer eigenaardig als
men de vele opgelegde trawlers aan den kant
ziet liggen, die nu door verroesten vergaan,
Het contingent fijne visch voor Frankrijk
zou zelfs niet opgebruikt zijn.
In de beschouwingen over deze aangelegen
heid, die wij in Het Handelsblad aantroffen,
klinkt echter het geluid door van gebrek aan
kapitaal om zich naar de behoeften van de
zen tijd aan te passen.
De modernste vaartuigen schijnen nog wel
het bedrijf loonend te kunnen maken.
Maar misschien komt dat juist, doordat
hun aantal gering is, waardoor voor sommige
soorten visch de markt niet overvoerd ge
raakt.
Vroeger bepleitten we niet den bouw van
groote mótortreilers, maar juist, vooral voor
onze haven, van kleinere motorkotters.
En dat deden we op grond van de gerin
gere exploitatiekosten, omdat, in familie- of
kleingroepbedrijf, voor intensieve samenwer
king die kosten binnen de strikt noodige
zouden beperkt blijven.
Credietverstrekking door overheidsbemoei
ing met hoewel soepele, toch dwingende be
palingen van aflossing en rente, die in de eer
ste plaats van de benoeming dienden te wor
den ingehouden, zou een krachtige stimulans
zijn om alle inspanning te geven in het be
drijf.
In een handomdraaien, is alles niet te rege
len en het is zoo menschelijk verklaarbaar dat
men tracht te houden wat men heeft en te
roeien zoolang men riemen heeft.
Toch zal een omzetting van het geheele
vischbedrijf noodzakelijk zijn, maar dat kan
slechts tot stand komen door flinken steun
van overheidswege. Dat het zonder dien over
heidssteun niet meer gaat, bewijst wel de in
stelling van de Visscherij-Centrale.
De eerste stap is gezet en meerdere zullen
wel volgen.
stelling ontbreken, trouwens de vele kosten,
die er mee gemoeid zjjn en de buitengewone
zorg, die tot in de finesses aan het geheel
besteed zijn, verdienen niet anders.
Een verloting met nuttige prijzen en voorts
enkele verrassingen maken het bezoek tot een
waar genot.
Zooals men weet, hebben de demonstraties
plaats van 59 November, 's middags 2.15 u
ien 's avonds 8 uur.
ONGEVAL IN DE SPOORSTRAAT.
Gisterenmiddag reed een wielrijder in de
Spoorstraat, toen een kleine jongen spelen
derwijs voor het vehikel kwam. De man moest,
wilde hij den jongen niet overrijden, plotseling
stoppen, doch kwam door deze manipulatie
zelf in botsing met een voor een wagen ge
spannen paard
Het dier trapte de fiets om, doch hetgeen
erger was, bezorgde den wielrijder een ge-
kneusden enkel.
Hij werd bij den heer Slikker binnengedra
gen, alwaar dr. Thorbecke hem kort daarna
geneeskundige hulp verleende.
Door de politie is een man aangehouden
wegens een door hem gepleegd zedenmisdrijf.
Hij is aan het Hoofdbureau in bewaring ge
steld en vervolgens naar het Huis van Be
waring overgebracht.
Door een bewoner van de le Vroonstraat
werd aangifte gedaan dat hij Zondag j.1. in
de Prins Hendriklaan door een motorrijder is
aangereden.
Een onderzoek wordt ingesteld.
In verband met verschillende ingekomen
klachten over radiostoringen, vermoedelijk
veroorzaakt door het gebruik van hoog-
frequentapparaten, wordt de aandacht van het
publiek er op gevestigd dat bjj art. 188 der
Algemeene Politieverordening dezer gemeente
is verboden het tusschen 13 en 24 uur door
het inwerking hebben van hoogfrequentappa-
rafen en electrische verwarmingsapparaten,
toestellen en machines, onder welke benaming
ook, storing te verwekken op radiotelefoon-
ontvangst.
Indien overtreding van deze bepaling wordt
geconstateerd, zal proces-verbaal worden op
gemaakt.
Den Helder, 3 November 1934.
De Commissaris van Politie,
(w.g.) A. J. VAN DER HOEVEN.
DODGE-GARAGE LANGESTRAAT 60.
Sedert eenigen tijd was in de 2e Vroonstraat
gevestigd de Dodge-garage van den heer
Schnittfinck, maar de beschikbare ruimte, die
hier was, bleek al spoedig te klein te zijn voor
het bedrijf. In de Langestraat no. 60 heeft de
firma (de naam is Conneman en Schnittfinck)
door de firma van Pelt een pracht van een
gebouw laten zetten, dat een oppervlakte heeft
van niet minder dan circa 400 M2 en ruimte
biedt aan ongeveer 30 wagens. Het interes
santste hier is wel de hydraulische hefbrug
voor reparatie van auto's. Met deze brug, die
eigenlijk niets anders is dan een groote koker,
wordt de auto door middel van luchtdruk op
geheven, en kan dan naar alle kanten worden
gedraaid, zoodat de reparateur er gemakkelijk
kan bijkomen. Deze hefbrug werkt geheel
automatisch. Verder werken alle machines
electrisch, de garage is centraal verwarmd.
Architect is de heer Sok, het loodgieterswerk
is vervaardigd door den heer Lamoré, de elec
trische aanleg van de firma Dortmundt.
RADION-WEEK.
Effectvolle reclame.
Het is blijkbaar gebruikelijk geworden z.g.
reclame-avonden te beleggen; diverse con
cerns zijn er mee begonnen en het idee is zóó
goed, dat in de meeste gevallen van een suc
ces gesproken kan worden. We hebben kort
achter elkaar nu zoo'n avond meegemaakt
van het Ned. Fabrikaat en de Rott. Lloyd en
deze week staat in het teeken van de Alb.
Lever, Vlaardingen, die in Casino opereert en
reclame maakt voor haar producten. Waren
de beide vorige avonden uitstekend van opzet,
baas boven baas denkt de fa. Lever en maak
te van haar reclame iets nóg intensievers, iets
nog mooiers, Het begint al bij de uitnoodi-
gnigen, die huis aan huis gedaan worden. In
„Radion"-japonnetjes gehulde jonge dames
noodigen U persoonlijk uit en vertellen, wat
er in Casino te doen is. Allicht geeft men ge
volg aan een dergelijke vriendelijke invitatie,
zoodat het geen wonder mag heeten, dat Ca
sino steeds goed gevuld is. Ten minste gister
avond was het bezoek al heel goed te noemen,
natuurlijk hoofdzakelijk van de dames, want
het is over Radion-zeep en overige hiushou-
delijke de Lever's artikelen, dat gesproken en
waarmee gedemonstrerd wordt. Ook hier zocht
men het niet in een dorre opsomming van de
vele voordeelen, neen, vóór de pauze een
variété-programma: een tweetal filmpje,
(geen bedrijfsfilms!), en een uitstekende
goochelaar tevens buikspreker (Williams).
Gratis krijgt men zoo een keurig samenge
steld programma te verwerken en het is met
smaak en verve, dat mevr. Govers als con-
ferencière den avond leidt en met haar pittige
zinformuleering illustreert.
De geheele zaal spreekt van Lever, Radion,
Sunhght, Lux, Vim, enz., en dat is ook het
doel van de ondernemende firma! De dames,
die thuis uitnoodigen zijn ook nu in hun kleu
rige costuumpjes present.
Na de pauze echter de clou voor de dames:
een demonstratie met Radion. Het is met on
vergelijkelijke bekwaamheid en 'n ware geest
drift, dat mevr. Govers, een vuile wasch om-
toovert in smetteloos linnen, wol of wat er
ook maar in het sop verdwijnt. De demonstra-
boeit de dames met woord en daad en
moeilijk kunnen we ons iemand indenken, die
in deze beter werk voor de fa. Lever kon
verrichten dan mevr. Govers. Het zal de fa.
Lever in Den Helder, zeker niet aan belang-
Toeh nog zo plotseling is Prins Herfst ge
komen en mét hem de tijd van veranderin
gen. De veranderingen in de vogelwereld mo
gen grooter en misschien belangwekkender
zijn, toch willen we ook op de bloeiers in de
herfst letten.
We hebben in de lente gezien hoe individu
na individu de bloemen ontplooide, reeds in
de zomer bemerkten we hoe de tjjd van kente
ring naderde en nu zal er telkens een dag
aan te wijzen zijn, waarop het laatste indivir
du van een soort dit jaar voor het laatst
bloeide. Toch moet ge niet denken, dat allee
dan afgeloopen is, in December en Januari
valt er zo veel te genieten en reeds in Fe
bruari zullen we de nadering van de lente,
al weer kunnen bespeuren!
Nu is het volop October.
Vuurrood hangen rijtjes bessen van de lijs
terbes omlaag, Kleine trosjes donkerrode
bessen buigen de dunne takjes van het
bitterzoet, waaraan in de zomer zulke mooie
bloemen te bewonderen waren: lichtpaars en
heldergeel. Als oud-goud ligt de heide-deken,
slechts kort waren de bloembolletjes paars
gekleurd, nu is de kleur bruin-goud gewor
den, vuurrood blozen de rozebottels van duin
roos en wilde roos en als bloedkoralen tint
ten de bessen van de dit jaar nog laat
bloeiende kamperfoelie tussen het stervend
blad. Duingras en helm worden vlammend
bruin en geel, rosbruin en rood de bladeren
van de braam, maar blauw blijven de hoge,
blauwe luchten met de felwit-blanke stapel
wolken, die langzaam voorttrekken boven de
duinen.
Aan de slootkanten bloeit nog fletsblauw
en nietig het moerasvergeet-mij-nietje, naast
de forse bastaard-wederik, die nog een en
kele helrode bloem draagt, maar zijn vruch
ten al grotendeels geopend heeft. Die vruch
ten zijn zeer lang en springen van boven
naar beneden open in vier deelen; daartussen
zit het zaad, bevestigd met vele witte dra
den aan die vier delen, de zaaddragers.
Springt zo'n vrucht dus open, dan zit er even
een gordijntje van witte draden tussen de
zaaddragers, dat al gauw door de wind ver
stoord wordt en dan dansen de zaadjes weg,
gedragen door de wollige draden.
Ook gele lis heeft de grote vruchten al
klaar, maar even verder bloeit nog het rosse
klaar, maar even verder bloeit nog het rose
de zebrarupsen op groot worden en staan
nog enkele randblauwtjes tussen dorrend
helm.
De kamperfoelie heeft met mooie, rose-gele
bloemen gepronkt tot ongeveer 10 October,
maar genoeg anderen kunnen we nog zien
bloeien. Op de weiden staan alleen nog gele
composieten, zoals paardebloem, streepzaad,
havikskruid en thrincia en ook duizendblad
en wilde peen bloeien nog langs de wegen.
Plekjes, die paars bestippeld zijn met
kleine bloempjes van reigersbek en ooievaars-
bek, zijn misschien tot in November te vin
den, ziet ge de vruchten? Net de snavel van
een reiger! Moet u eens opletten hoe de
zaadjes weggeschoten worden.
Nu waait ook het zaadpluis van de zee
aster, zelfs langs het Helders Kanaal zien de
kanten wit van het pluis van deze plant, die
kort geleden nog paars zag van de vele
straalbloemen. Op den Kanaalweg langs het
Kanaal staan prachtige, zoetgeurende zand-
koolbloemen; let u er ook eens op? Ze zijn
heldergeel op lange stengels. U zult daar ook
nog vele vlasleeuwebekjes zien bloeien, of het
zomer was en een enkele zwarte nachtschade
met witte bloemen, maar die draagt reeds
zwart-glanzende bessen.
In de duinen zien we nog de rose bloemen
van koekoeksbloem en de rose-rode klokjes
van dophei; in de droge moerassen geurt nog
de watermunt, hoewel dat zeer te lijden heeft
van de droogte. Ik ben eens gaan zien hoe
het stond met de plek, waar in het voorjaar
zo'n massa graafbijen bezig was en ik vond
een plek, besterreld met gele tormentilbloem-
pjes en wat prenten van konijnen en tapui-
tenpootjes in het zand
Brunei en ogentroost bloeien ook zeer lang,
misschien wel tot November, het zijn lage
plantjes met resp. donkerpaarse en heel licht
paarse bloemen, die heel mooi de lipbloem-
vorm hebben. Ook glidkruid bloeit nog in
midden October, mooie lichtblauwe bloemen,
die in de oksels van de bladeren staan, de
plant heeft een vierkante stengel. In de moe
rassen is een heel mooie heksenkring van
witte plaatzwammen ik heb het schema er
van genoteerd en nu volgend jaar eens zien
wat er van terecht gekomen is!
Tussen de bedrijven door moet ge ook op
de vogels letten, bijv. op de tapuiten, die een
week of wat in de moerassen zijn blijven
hangen, misschien wel doortrekkers uit het
Noorden. Maar misschien zijn ze intussen al
weer verder getrokken. Daarom: elke dag is
winst, ga er op uit. En laat u niet afschrik
ken door wat wind; natuurlijk kunt ge beter
gaan als de zon erbij is. Maar als de lucht
stopverf-grijs is, als de konijnen zich niet
vertoonen en de mezen zich verborgen hou
den, als de spinnewebben als zilveren wiel
tjes tussen de druipende kruipwilgen hangen,
die al wat geel blad dragen, als monotoon
motregen neerriezelt en als dan opeens zil
veren zonneschijn kleur geeft aan alles, om
dat de lucht gebroken is en de bruine urntjes
van dophei gloed geeft, de nog rossig-
gouden hei dieper verft en als dan de zon
zegeviert en de huilerige wolkenman vrolijk
lachend verjaagt, zoudt ge dan ook niet in
de duinen willen zyn?"
J. K. S.
Parmentier en Moll eerste
handicap'race.
in
de
Een kat doodgeranseld.
Een ingezetene van Den Helder, de heer A.
C. L., was gedagvaard omdat hij op 20 Juli in
zijn woning een binnengeloopen kat met een
knuppel had doodgeslagen. Volgens uiteenzet
ting van A. had deze kat zich zoodanig mis
dragen, dat deze executie zeer gerechtvaar
digd was.
De officier achtte de aangevoerde motieven
niet voldoende en vorderde 30 boete of 15
dagen. Vonnis srjjspraak.
Diefachtige kunstenaars.
De heeren M. G. en C. C., respectievelijk wo
nende te Anna Paulowna, van beroep schil
ders (huis- of tuinschilders wel te verstaan),
hadden ln Juli op diverse tijdstippen uit een
woning te Den Helder ontvreemd schildersma
teriaal, verf en behangsellinnen, een en ander
eigendom van hun patroon J. P. te Breezand,
voor welk feit ze de aandacht van den politie
rechter thans bijzonderlijk op zich hadden ge
vestigd.
Verdachten beweerden door ongeregelde uit
betaling tot deze regeling ter vereffening te
zijn gekomen, tegen welke voorstelling baas
If. protesteerde. Het had dan ook allen schijn,
<jat verdachten met het materiaal van P. voor
anderen hadden gewerkt. De heeren werden
veoordeeld resp. tot 2 maanden gev. voorwaar-
elijk met 2 jaar proeftijd plus ieder 25
oete of 15 dagen.
EEN NOUVEAUTÉ VOOR DEN
POLITIERECHTER.
De voormalige Alkmaarder der A. Sch.,
thans fotograaf te Bergen, had inbreuk ge
maakt op het auteursrecht en het bekende
tooneelwerk van Into Onsman: Het licht in de
Nacht, te St. Maarten doen opvoeren zonder
den heer J. Vink, optredende voor de firma
Haverman uitgeefster te Naarden, het ver
schuldigde auteursrecht te voldoen. Met het
resultaat, dat deze impressario thans op de
zondaarsbank verscheen.
De heer Vink verklaarde, dat geen vergun
ning tot opvoering was gegeven en de f 52
auteursrecht niet was betaald, wél was gebo
den f 25. Reeds eenmaal had het gezelschap
„Het Intieme Tooneel" zich aan een dergelijke
handeling schuldig gemaakt. Deze kwestie
was toen onderling geregeld.
De heer Klaas van Vliet, thans ook Berge-
naar en die ook het „Licht in den Nacht" me
de had doen schijnen te St. Maartensvletbrug,
verklaarde zulks als getuige. Met het auteurs
recht had hij niets te maken.
De Officier vorderde f 50 boete of f 25 dagen
vonnis f 20 boete of 10 dagen met toewijzing
van de civiele vordering f 25.
Diefstal van 8 houten deeltjes k 50 ets.
Aan dit feit had zich schuldig gemaakt op
12 Juli de heer Thee S, te den Helder, niet
verschenen. Een en ander eigendom van den
getuige de heer N. Schutter, die daartoe geen
vergunning had verleend. De langvinger werd
veroordeeld tot f 25 boete of 10 dagen hechte
nis.
Als 'n hoofd van Jut beschouwd.
Een Texelaar met name C. V., die van geen
interesse blijk had gegeven, had naar aan
leiding van een kwestie over braadhaantjes,
zijn dorpsgenoot J. C. R. eenige slagen op het
hoofd gegeven.
Eisch en vonnis f 20 boete of 10 dagen.
Claudius Civilus ontvreemd.
De heer J. v. T„ niet present, ontvreemdde
op 18 Juni op het strand te Den Helder een
rijwiel, merk Claudius Civilus, en eigendom
van den heer R. S. Verdachte bekende en
werd tot 6 maanden gev. veroordeeld.
Met vuist en stoel er op getimmerd.
Een 36-jarig heer, met name H. T„ bloe-
menventer, zou op 6 Juli den 63-jarigen café
houder A. A. hebben bewerkt met een stoel
en zijn vuist. Aanleiding bestond er volgens
A. niet voor dit onstuimig optreden, maar
meneer was onder den invloed, dat verklaart
zoo niet alles, dan toch veel! De stoelen-
jongleur werd veroordeeld tot heil der staats
kas tot f 20 boete of 10 dagen.
Een kwaadaardig mannetje.
De slanklijnige werkman Jan B. te Den
Helder zou in den nacht van 7 op 8 Juni zijn
35-jarigen collega J. P. met een stevigen upper
cut tegen een haag hebben gebokst. Volgens
dezen bokser zou de getuige een vrouw een
schop hebben toegebracht, waardoor zijn bloed
karnemelk werd. De heeren hadden tevoren
den avond gezellig doorgebracht in zekeren
Bachustempel.
Eisch f 20.boet» of 10 dagen. Uitspraak
cpnforra
Gisterenmorgen om 6.50 A. T. is de periode
waarbinnen de deelnemers aan de Londen—
Melbourne-race den afstand Engeland Mel-
bourne moesten afleggen, geëindigd.
Van de 20 vliegtuigen die 16 dagen geleden
van Mildenhall zijn opgestegen, hebben er 9
het doel, Melbourne, bereikt. Een Engelsch
Fairey-toestel verongelukte in Italië, waarbij
de piloot Gilman en zijn metgezel werden ge
dood. De drie andere Engelsche vliegtuigen
die nog onderweg zijn, waarvan het eerste
gisteren te Calcutta is aangekomen, komen
niet meer in aanmerking voor de verdere
deelneming aan den wedstrijd.
Omtrent den uitslag van de race wordt
officieel medegedeeld, dat, aangezien Scott
en Campbell Black den eersten prijs van
10.000 Australische ponden en den Mac-
Robertson-beker in de snelheidsrace heb
ben geaccepteerd, en het reglement be
paalt, dat eiken deelnemer slechts 1 prijs
kan worden toegekend. Parmentier en
Moll, die Zondagavond om 20.05 uit Port
Darwin zijn vertrokken, den eersten prijs
in de handicaprace krijgen. Deze be
draagt 2000 Australische ponden. Dé
tweede prijs in de handicaprace is gewon
nen door Melrose en bedraagt 1000 pond.
De tweede prijs in de snelheidsrace, van
1500 Australische ponden, is gewonnen
door Roscoe Turner en Pangbom, de derde
500 pond, door Jones en Walker.
Reuter meldt 3 dezer uit Port Darwin.
Volkomen onverwachts is Zondagmiddag om
drie uur de Uiver op haar thuisreis naar Ne
derland op het vliegveld te Port Darwin neer
gestreken.
Aan boord bevonden zich behalve de be
manning drie passagiers, namelijk wederom
de heeren Gillissen en Domenie, benevens lady
Moulden, wier einddoel Londen is.
De Uiver was Zondagochtend te Brisbane
opgestegen en heeft den afstand van 2900 km
in 9% uur afgelegd met inbegrip van een kort
oponthoud te Charlesville. Gevlogen werd bij
lichten wind op een hoogte van 420 m. De
temperatuur was zóó laag, dat tijdens de ge
heele vlucht de verwarming moest worden
aangehouden.
Naar de vliegers mededeelden, hebben zij
te Melbourne 1500 gelukwensch-telegrammen
ontvangen en zóóveel brieven, dat zij een
secretaris hebben moeten engageeren, om ze
te beantwoorden.
Zeer tot hun spijt konden zij uit Australië
geen mail mee terugnemen, daar zij, zooals
bekend, slechts poststukken uit Nederlandsch-
Indië kunnen vervoeren.
Volgens de bevolking van Port Darwin is
de Uiver de meest volmaakte machine die men
ooit gezien heeft.
De aanvulling der brandstofvoorraden vond
zonder eenige hapering plaats.
Om 8.45 A.T. vertrok de Uiver van uit Port
Darwin, in de richting Koepang, alwaar zjj om
7.20 pl. tijd aankwamen. De vliegers en in
zittenden werden hartelijk ontvangen door de
geheele Europeesche bevolking en duizenden
inlanders, die reeds voor zonsopgang op het
vliegveld aanwezig waren; het vliegveld was
met vlaggen en eerepoorten versierd. Toen de
inzittenden uit de machine stapten, speelde een
muziekcorps het Wilhelmus. Verscheidene re
devoeringen werden gehouden en aan alle
leden van de bemanning werden met de hand
vervaardigde selimoets (dekens) geschonken.
Tenslotte had een receptie plaats, welke de
drukst bezochte was welke ooit in Koepang is
gehouden. De Uiver vertrok om 8.35 pl. tijd
naar Bali.
Enthousiast over onze prestaties.
De correspondent van de „N.R.Ct." te
Washington schrijft aan zijn blad:
De pers heeft hier aan den wedloop door
de lucht naar Australië groote aandacht be
steed. Het nieuws over het verloop van den
kamp nam steeds de frontpagina's in beslag.
Wij moeten hier verklaren dat de bericht
geving weinig gekleurd was, al werd er bij
zondere aandacht aan de prestaties van Tur
ner besteed, toch kregen Scott en de Neder-
landsche luchthelden volledige publiciteit. Het
is even een sensatie het woord „Dutch" in de
hoofden vet op de eerste pagina afgedrukt
te zien. Opschriften als „Hollanders komen
als tweede aan in de Derby. Hollanders ver
slaan de Amerikanen met 2% uur in span-
nenden eindstrijd" en dergelijke geven aan
ons land en onze vliegers een bekendheid en
publiciteit, waarmede zij hier niet verwend
zijn. Want het is onbegrijpelijk, zooals ons
herhaaldelijk is gebleken, hoe weinig men-
schen hier iets van het bestaan van de K.L M
afweten. Zelfs van Indië of Java hebben velen
niet gehoord. Wel natuurlijk de handelsmen-
schen. Zelfs aan het hoofdpostkantoor hier
opdervindt men eenige moeite bij de verzen
ding van een brief per luchtmail naar Indië
en des te meer aan hulppostkantoren Onver
mijdelijk komt er dan de dikke officieele post
gids bjj te pas. Maar het leidt geen twijfel
dat het publiek even verbaasd gestaan moet
hebben over de prestatie van onze vliegers
In vele nieuwsberichten en in commentaar
ziet men voor het eerst welhaast de letter
combinatie K.L.M. optreden. Den lezers wordt
verteld dat er zoo iets als een regelmatige
chenst van Batavia naar Amsterdam bestaat
B.j het commentaar op den uitslag 2ijn ^ec
stroomingen op te merken. Sommige redTc
teuren bepalen zich bij romantisch-seniirn
teele beschouwingen over den vooruitga""
van de beschaving en de wonderen dcr f s
niek. De meer serieuze bladen echter e
wat dieper op de zaak in. gaan
Zij vinden de prestatie van Scott wel h
bijzonder, maar achten de vlucht van p~el
mentier en Moll en ook die van Turner b
den in Amerikaansche machines, zooals in'~
weet respectievelijk een Douglas en
Boeing, voor de toekomst van het luchtvel
keer en uit een handelsoogpunt van veel groo"
ter beteekenis.
De Chicago Daily Tribune spreekt van par
mentier en Moll als de „crack" (beste) vlie"
gers van de K.L.M. De Christian Science
Monitor schrijft onder meer in een hoofd
artikel, waarin eerst gewezen is op de poli~
tieke beteekenis voor het Britsche rijk dat
door de luchtvaart meer tot een eenheid kan
groeien: „Het tweede opmerkelijke resultaat
is de merkwaardige vlucht van de Nederlan
ders, Parmentier en Moll, in een Douglas!
machine van Amerikaansch fabrikaat. Kalm
en met overleg (cannily), vlogen zij het tra
ject als een regelmatige dagelijksche karwei"
alsof het tot hun geregelden tocht op den
dienst naar Nederlandsch Indië behoorde
Daar zij post, passagiers en bagage meevoer
den en meer stopten, bewezen zij beter dan
alleen in een racevlucht mogelijk was, de wer
kelijke commercieele mogelijkheden van de
route. Natuurlijk moet men de mislukkingen
van de andere twintig deelnemers in aanmer
king nemen en den betrekkelijk langen tijd
door hen besteed. Maar hiertegenover staat
de methodische zekerheid van de Nederlan
ders als bewijs, dat met goed materiaal en
uitstekende kennis van het traject, regel
matige vluchten op een handelsbasis in vier
dagen spoedig Engeland met Australië zul
len verbinden."
De heer Enyart van de National Aeronau-
tical Association alhier sprak van „een merk
waardige prestatie van de Hollanders". Doch
Eugene L. Vital, die aan het hoofd staat van
de luchtvaartafdeeling van het departement
van landbouw, gaf ons in het bijzonder als
zrjn meening te kennen, dat het haast onge-
loofeljjk klinkt dat de geheele route Amster
damBatavia door een piloot gevlogen wordt.
Dr. Hugo Eckener, die toevallig op het
oogenblik in Washington is, oordeelde de
K.L.M. „de beste luchtvaartmaatschappij ter
wereld".
De prestatie van de vlucht over land be
wijst volgens hem niets voor transoceanische
vluchten.
Hier volgt nog een levendig relaas van den
heer Beekman, gezagvoerder van de Ijsvogel
welk vliegtuig Zaterdag te Tjililitan landde!
medegedeeld aan het persbureau Aneta.
Beekman begon met Allahabad een onge
luksplaats te noemen. Op het moment dat hjj
daar zelf met de Ijsvogel met een carburatie-
defect moest landen, stonden daar als onklaar
geraakte machines twee Cornets, van Mel-
bourne-racë-deelnemers, en een toestel van
de Imperial Airways, en tenslotte natuurlijk
vond men daar de droeve overblijfselen van
de verbrande Panderjager. Op het vliegter
rein lagen hier en daar geblakerde metaal
substanties als eenige zichtbare overblijfselen
van het vliegtuig.
Geysendorffer, die tengevolge van brand
wonden ietwat pijnlijk liep, doch overigens
geheel monter was, deed een verhaal van zijn
ongeluk en van zijn wonderbaarlijke ontsnap
ping.
Voor den start had „Geys" verzocht een
verkeerd opgesteld zoeklicht uit te doen, aan
welk verzoek werd gevolg gegeven, zoodat
hij dacht, dat alles volkomen in orde was.
Zekerheidshalve keek Asjes nog even uit of
de baan vrij was en toen werd gestart. Plot
seling gingen, vlak voor den Pander, twee
koplichten aan; „Geys" schrok natuurlijk,
trachtte zijn toestel nog omhoog te trekken,
maar had hiervoor te weinig snelheid. Een
wiel van het landingsgestel raakte nu den
tractor, het onderstel van de machine scheur
de, de benzinetank werd opengerukt en 2000
liter benzine stroomden over zoeklicht en
machine heen. Huizenhoog sloegen de vlam
men op, het toestel scheerde nog door de
lucht en draaide in een halve cirkel, daarbij
een vuurbaan makende van 150 meter. De
zoeklichtwagen kantelde om. De vleugel van
het vliegtuig werd beschadigd en tenslotte
ging alles in vlammen op.
De bemanning werd door ontzetting aan
gegrepen. De marconist, die zich in de cabine
bevond, poogde nog de deur open te maken,
hetgeen hem echter niet gelukte. Asjes rukte
eveneens aan de deur en beukte tegen den
nooduitgang, ook zonder eenig succes. Ten
slotte ging de gewone deur open, die boven
op den vleugel uitkomt.
Geheel verbouwereerd door het ongeluk
stond Geys voor den ingang, de marconist
achter hem. Asjes kwam het eerst bij zijn
positieven en gaf beiden een duw, zoodat zij
naar buiten werden geduwd, waarop zij strui
kelend en op handen en voeten langs den
vleugel door den benzinestroom naar beneden
kropen. Alleen Asjes liep over den vleugel
naar het einde daarvan, zoodat hij zonder
brandwonden het toestel heeft verlaten.
Asjes, die den tractor in vlammen zag,
snelde daarheen, en redde nog den bestuur
der, waardoor hij aan zijn linkerhand ernstige
brandwonden opliep. Eerst veel later snelde
het publiek toe om de ravage te aanschou
wen, waarbij zich een eigenaardig voorval
afspeelde. De Hollandsche vliegers namelijk,
die het publiek verbrand waande, beleefden
de eigenaardige sensatie, dat men over hun
treurigen dood sprak, zoodat bij wijze van
spreken, de bemanning van den Panderjager
haar eigen lijkrede kon aanhooren.
Beekman meende dat de beantwoording
van de schuldvraag zeer moeilijk zou zijn.
Het staat echter voor hem vast, dat Geyssen-
dorffer in geen geval schuld treft.
Het vliegveld behoorde vrij te zijn en de
plaatsen waar dit niet vrij was dienden dui
delijk te worden aangegeven. Het zoeklicht
was onnoodig en had stellig niet over de start
baan mogen gaan, doch, bij verplaatsing zich
langs de zijkanten moeten bewegen. In ieder
geval had de vliegbaan vrii behooren te
blijven.
Tegen Kerstmis opening van den
dienst Singapore Australië.
Naar Reuter nog over de redevoering van
Sir Eric Geddes, den voorzitter van den raad
van beheer der Imperial Airways, mededeelt,
heeft deze gezegd, dat de uitbreiding van do
Indische luchtlijn van Singapore tot Australië
tegen Kerstmis zal plaats hebben.
De dienst SingaporeAustralië zal verricht
worden door vier motorige vliegtuigen, die
speciaal ontworpen zijn om te voldoen aan
de voorwaarden, welke door de regeering van
e Australiscg gemeentebest zyn gesteld.