vSïwJ Amsterdamsche Brieven. *395 Modepraatje 1396 'T JUTTFRt,. wordt gelaten om de ceintuur door te halen. Aangeknipte mouw in volantvorm. Patronen tot en met maat 50 verkrijg baar tegen den prijs van 0.58. Eenvoudige, moderne japon. 1397. Diagonale weefsels leenen zich bij uit stek voor dit model, waarvan de hoog ge sloten kraag zoo heerlijk warm kleedt. Sluiting met drie knoopen in sterk af stekende kleur, daar deze de eenige gar neering uitmaken. Ceintuur in overeen stemming met de knoopen. Tweebaansrok en gladde mouw. Patronen t/m. maat 48 verkrijgbaar tegen den prijs van 0.58. Japon voor gezette daines. 1398. Wij geven op verzoek een model, dat speciaal geschikt is voor gezette figuren. De puntige halsuitsnijding heeft een smalle reep van zijde, desnoods met een plissé van iy2 cm breedte afgewerkt. Gladde mouw met «pslag en rok met schuin opge knipte zjjbaan en opgestikte plooien, die 25 cm van den onderkant af uitloopen. Patronen t/m. maat 54 verkrijgbaar tegen den prijs van 0.58. Versiering voor kinderjurken. De hier afgebeelde paddestoelen zijn heel aardig om op kinderjurkjes te worden ge borduurd en gemakkelijk op de stof over te brengen met geel of blauw carbonpa pier. De omtrek is in den steel-steek gewerkt, terwijl de voorzijde van de rechter padde stoel en de figuurtjes in het midden der andere, in platsteek zijn gemaakt. raG. 4 jus en geven er daarom een apart sausje bij b.v. peterseliesaus, dat we maken van liter water, 35 gram bloem. 50 gram boter, 1 eetlepel fijn gehakte peterselie. Leverrolletjes. 5 4 6 dikke plakken lever, 5 4 6 plak ken spek, 1 groote ui, 1 blokje delfrite, peper, paprika, zout, bloem, boter om te braden. De ui wordt gesnipperd en in de defrite gaar gesmoord, daarna strooien we er een weinig paprika over en mengen deze door de uien. De plakken lever worden met peper en zout ingewreven, belegd met een plak spek en een deel van de uien, daarna opgerold, vastgebonden met sterk garen en om en om door bloem gerold. Boter wordt in een braadpan warm ge maakt en hierin de rolletjes aan alle kan ten gebraden, waarna 3 dl. water wordt bijgevoegd en het vleesch in gesloten pan gaar moet smoren. Voor rund en varkens lever rekent men ongeveer 3 kwartier, kalfslever zal echter in 20 minuten gaar zijn, terwijl we in de laatste een plakje ham in plaats van spek doen. Willen we de jus gebonden hebben, dan maken we een lepeltje sago aan met wa ter, doen dit bij de jus en laten deze nog even doorkoken. HET BESTELLEN VAN PATRONEN. De prijs onzer patronen is verlaagd tot f 0.58 voor japonnen, 0.48 voor kinder- kleeding en 0.40 voor enkele rok of blouse. Men kan het bedrag in postzegels of per opstwissel overmaken aan de Mode redactrice, Muzenstraat 5 B te Den Haag. U kunt ook gireeren op giro-rekening 191919 t. n.v. den Knippatronendienst te 's-Gravenhage. Voor uitstekenden pas vorm wordt ingestaan, indien men buste en heupwijdte opgeeft. EEN GOEDE HANDLEIDING. Voor dames, die zelf hun kleeding wil len maken, is zoo juist een modeblad ver schenen met tal yan goede raadgevingen. Het bevat zeer fraaie modellen voor den herfst en den winter en wordt door onze moderedactrice Muzenstraat 5 B, te Den Haag gaarne toegezonden na inzending van 10 cents porto. Vooral in dézen tijd van bezuiging lijkt ons dit nieuwe mode blad een uitkomst voor heel wat gezinnen. Een prijsvraag is bovendien in dit num mer opgenomen met een groot aantal waardevolle prijzen. U kunt het vandaag nog aanvragen. Kinderjurkje. 1395. Een effen wollen jurkje met linnen kraagje en manchetten waarvan de om trek in schulpen gefestonneerd wordt geeft een aardig geheel. Het gladde lijfje heeft een klein splitje middenvoor en wordt met punten op taille hoogte op het rokje gestikt. Kleine glad de mouw. Patronen van 38 jaar verkrijgbaar tegen den prijs van 0.48. Nachtjapon. 1396. Een zeer apart model van nachtjapon van gebloemd flanel geven wij hier weer. Het geheel bestaat uit een bovendeel, waarop het vrij aansluitende ondergedeelte is opgestikt, doch waarbij een opening Tegenstellingen. Al is men veelal van meening, dat het moderne leven een nivelleerende, een alles met eenzelfde grauwe waas bedek kende, uitwerking heeft, zoodat ook het aspect van het openbare leven al meer en meer eentonig en zonder veel verschillende kleur en geur wordt....... tóch is dat mo derne leven, zooals zich dat buitenshuis vertoont, nog vol tegenstellingen, voor wie goed weet te zien en te onderscheiden Eén klein voorbeeld om dit te illustreeren: terwijl de hedendaagsche mensch zich eenerzijds per vliegtuig, laatste, aller modernste techniek, hoog in de lucht verheft, over landen en zeeën snelt en zich eventueel in luttele dagen temidden van zijn tegenvoeters op den aardbol be vindt, kruipt hij anderzijds weg, diep onder den grond, in gemeentelijke- en an dere Raadskelders (zie Utrecht, Maas tricht, zie Den Bosch, enz.) en bootst er zooveel mogelijk, door middel van oude banken en tafels, snuitkaarsen en lange Goudsche pijpen, het gezapige rustige leven van een ver voorgeslacht na Ook in onze straten, speciaal dan in de Amsterdamsche straten, kan men die merkwaardige tegenstellingen opmerken. Ik spreek nu, als voorbeeld, nog niet eens van de tegenstelling, die er bestaat tus- schen hyper-moderne straten in ons Zuid, met geluidlooze bedekking, moderne ver lichting, even moderne metalen straat- prullemanden en b.v. deRingdijk, die midden in de stad de Weesperzijde met den Middenweg verbindt en die nog vrij wel verkeert in den toestand, waarin hij zich ten tijde van Rembrand bevond. Ik wil hier slechts even spreken over de merkwaardige tegenstelling, die te consta- teeren valt tusschen het al meer en meer vermechaniseerde aspect van onze straten door toedoen van de mechanische verkeers- signalen en dito drempels. èn het Mid- deleeuwsch aspect, dat den laatsten tijd op verschillende punten meer en meer voor den dag komt door toedoen van het steeds toenemend aantal.motorische „dili gences", dat tusschen onze goede stad en Rotterdam is komen te rijden. Beide as- peeten zijn waard om even bij te blijven stilstaan. Automatisch verkeer en mo derne diligences. Het schijnt dan, om met het eerste te beginnen, dat de proef, die onze ver keerspolitie eenigen tijd geleden in gang zette tusschen Leidscheplein en Spui, met de automatische verkeersregeling door middel van een stelsel roode, groene en witte lichten, alsmede enkele, door het verkeer zélf automatisch in werking te stellen z.g. „verkeersdrempels", zeer goed voldaan heeft. Althans wijzen de teekenen der laatste dagen er op, dat de gemeente van plan is dit automatische verkeers systeem op véél grooter schaal te gaan toepassen. Zoo is men thans bezig met de drukke kruising WillemsparkwegVan Baerlestraat, als 't ware „vol-automatisch" in te richten, nóg meer automatisch zelfs dan de Leidsche straat, want hier zal nu ook de tram moeten „drempelen", d.w.z. óok door middel van een in de leiding aan gebracht contact, zelf moeten medewer ken aan de regeling van het verkeer. Voeg bij dit feit van de hand over hand toene mende vol-automatische „verkeers-agent", nog de snelle vermeerdering van het aan tal moderne openbare telefooncellen van ijzer en glas, de ontelbare automaten aan winkels van allerlei aard, en men zal moe ten toegeven, dat de straat al meer en meer een vol-automatische straat wordt, waarin op het oogenbllk als eenig min of meer ouderwetsch romantisch element nog de bloemenstalletjes en de bloemenverkoo- pers fungeeren. Maar de voorspelling is niet gewaagd, dat we ook weldra nog be giftigd zullen worden met bloemen-auto- maten, waaruit na inworp van een muntje en een druk op den knop, al naar ge- wenscht wordt, de bruids-, verjaars- en andere bouquetten, benevens de rouwkran sen te voorschijn zullen komen Maar nu dan de tegenstelling; het \»- deleeuwsch aspect, dat onze straat de i ste maanden in de binnenstad hier en ai meer en meer is gaan vertoonen Reeds vrij lang geleden werd er recw" gemaakt voor een autobus-verbinding r?e Rotterdam en tusschenliggende piaat^ die de verbinding tusschen onze voornaa^' ste steden tegen een veel billijker ta f* dan de spoor zou gaan onderhouden ji" dacht echter al spoedig, dat de Staat hi!"1 ten benoeve van haar noodlijdende spoor' wegen, een stokje voor gestoken had daï het rijden van deze bussen, door toedo van een vergunningsweigering, afdoend zou beletten. Men dacht, dat de nach» bussen, die tenslotte wèl een vergun" nirg kregen en die dan ook reeds eenigen tijd in bedrijf zijn, net eemge overbij se! van deze geregelde motorische vr>ibia! ding met Maas en Hofstad zou worden Men had echter buiten de vindingrijkheid van de betrokken autobusondernemers rekend, die kans hebben gezien hun dag! bussen kalm om het bovengenoemde stokje heen te voeren, en wier moderne dn;, genees dan nu ook op gezette tijden, vroo- lijk claxonnend en steeds vol reizigers van hun standplaatsen voor het een of an dere café afrijden, nadat een aantal pas. sagiers eerst nog, gemoedelijkerwijze, door kellners van koffie en andere hartverster. kingen zijn voorzien. De energieke «bus- ondernemers hebben er n.1. dit op gevon den: wie mee wil, voor 50 ct. naar Rot- terdam!, moet eerst even lid worden van de een of andere al dan niet coöoe- ratieve Reisvereeniging: lidmaatschap... 10 ets of, bij anderen weer, een paar dub beltje per jaar!Te zeggen, dat deze reisvereenigingen „opnemen", is... te wei nig zeggen: het loopt er storm! Als 't zoo doorgaat, zijn de dagen van onze... sta tions geteld. De knooppunten van reizi- gers-samenkomsten verplaatsen zich weer naar onze straten, naar diverse cafés, waar de gezellige, roezige drukte weer be gint te heerschen en er in een ver ver leden op de pleisterplaatsen der postkoet sen moet hebben bestaan: toen evenwel luisterde men, onder het afscheid nemen van vrienden en bekenden en het nuttigen van wat warms, naar het waarschuwend hoorngeschal van den postillion; thans op het, niet minder dringend claxon-geloei van den chauffeur! Dat is tenminste nog een verschil, maar overigens „Gemeentelijke brand-assurantie", .ui Om nog even op die automatische ver keersregeling terug te kpmen en ten be wijze, dat het met de uitbreiding daarvan over de geheele stad toch inderdaad ernst is: tegen Kerstmis vertrekken een aantal van onze gemeentelijke verkeers- en an dere autoriteiten naar Londen om daar ter plaatse nog weer eens de nieuwste snufjes op te doen op het gebied dezer verkeers- automatiseeringEr zullen bij die ge legenheid nog een aantal andere autoritei ten mee het Kanaal oversteken, die de op dracht hebben gegevens te verzamelen over de beste wijze waarop brandweer en politie als één organisatie kunnen gehan teerd worden, een probleem waarover men in de hoofdstad reeds lang aan het broeien is en dat men, om het eens papulair te zeggen, thans terdege wil gaan „uitknob- belen". Een ander probleem, indirect overi gens wel met het „brandweer-probleem samenhangend, dat ook reeds geruimen tijd op het gemeentelijk tapijt rondwaar is het probleem der „gemeentelijke bran assurantie". De oplossing van dit probleem is in zooverre al verder, dat de des j 3 hiervoor speciaal ingestelde Raadscommis sie het tot den bodem toe heeft „uitgekno beid" en onlangs haar bevindingen in rapport heeft neergelegd. Op grond va dat rapport deelen B. en W. thans Raad mede van oordeel te zijn, dat „mogelijkheid in eenigerlei vonn teT[ gemeentelijk verzekeringsbedrijf in he ven te roepen, niet bij voorbaat staat". Naar B. en W.'s oordeel, de stappen voor het stichten van een e i lijk bedrijf niet gedaan te worden! r in zeker opzicht een goed bericht H.H. assuradeuren, die vanuit dezen meentelijken hoek wel eens een soor dreiging van hun particuliere ondernem standje hadden gevoeld. Niet dat de^t meen te-eigendommen en daarop deze verzekeringskwestie alléén, °P oogenblik onder hun, particuliere, n dekkende vleugelen zouden vert°even' doen zij, zooals het de laatste was, al niet. Er bestaat namelijk reeds J lang een gemeentelijk „brandschade o ten behoeve van de brand-risicos van belangrijk deel der gemeente-eigendom Maar er bestond het „gevaar", da^ particuliere assuradeuren, de tot n .p door hen wèl gesloten verzekeringe tot „diensten en bedrijven" beh0,°aUde, motorvoertuigen, cascos, inbraak, 1 enz., óók zouden gaan verliezen. Voo pig echter behoeven zij zich hieroverhten, niet bevreesd te maken: B. en W. &c zeggen zij, het gewenscht, voorloop# noemde risico's op dezelfde wijze door li

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 20