vSïwJ
Amsterdamsche Brieven.
*395
Modepraatje
1396
'T JUTTFRt,.
wordt gelaten om de ceintuur door te
halen.
Aangeknipte mouw in volantvorm.
Patronen tot en met maat 50 verkrijg
baar tegen den prijs van 0.58.
Eenvoudige, moderne japon.
1397.
Diagonale weefsels leenen zich bij uit
stek voor dit model, waarvan de hoog ge
sloten kraag zoo heerlijk warm kleedt.
Sluiting met drie knoopen in sterk af
stekende kleur, daar deze de eenige gar
neering uitmaken. Ceintuur in overeen
stemming met de knoopen. Tweebaansrok
en gladde mouw.
Patronen t/m. maat 48 verkrijgbaar
tegen den prijs van 0.58.
Japon voor gezette daines.
1398.
Wij geven op verzoek een model, dat
speciaal geschikt is voor gezette figuren.
De puntige halsuitsnijding heeft een smalle
reep van zijde, desnoods met een plissé
van iy2 cm breedte afgewerkt. Gladde
mouw met «pslag en rok met schuin opge
knipte zjjbaan en opgestikte plooien, die
25 cm van den onderkant af uitloopen.
Patronen t/m. maat 54 verkrijgbaar
tegen den prijs van 0.58.
Versiering voor kinderjurken.
De hier afgebeelde paddestoelen zijn heel
aardig om op kinderjurkjes te worden ge
borduurd en gemakkelijk op de stof over
te brengen met geel of blauw carbonpa
pier.
De omtrek is in den steel-steek gewerkt,
terwijl de voorzijde van de rechter padde
stoel en de figuurtjes in het midden der
andere, in platsteek zijn gemaakt.
raG. 4
jus en geven er daarom een apart sausje
bij b.v. peterseliesaus, dat we maken van
liter water, 35 gram bloem. 50 gram
boter, 1 eetlepel fijn gehakte peterselie.
Leverrolletjes.
5 4 6 dikke plakken lever, 5 4 6 plak
ken spek, 1 groote ui, 1 blokje delfrite,
peper, paprika, zout, bloem, boter om te
braden.
De ui wordt gesnipperd en in de defrite
gaar gesmoord, daarna strooien we er
een weinig paprika over en mengen deze
door de uien. De plakken lever worden
met peper en zout ingewreven, belegd met
een plak spek en een deel van de uien,
daarna opgerold, vastgebonden met sterk
garen en om en om door bloem gerold.
Boter wordt in een braadpan warm ge
maakt en hierin de rolletjes aan alle kan
ten gebraden, waarna 3 dl. water wordt
bijgevoegd en het vleesch in gesloten pan
gaar moet smoren. Voor rund en varkens
lever rekent men ongeveer 3 kwartier,
kalfslever zal echter in 20 minuten gaar
zijn, terwijl we in de laatste een plakje
ham in plaats van spek doen.
Willen we de jus gebonden hebben, dan
maken we een lepeltje sago aan met wa
ter, doen dit bij de jus en laten deze nog
even doorkoken.
HET BESTELLEN VAN PATRONEN.
De prijs onzer patronen is verlaagd tot
f 0.58 voor japonnen, 0.48 voor kinder-
kleeding en 0.40 voor enkele rok of
blouse. Men kan het bedrag in postzegels
of per opstwissel overmaken aan de Mode
redactrice, Muzenstraat 5 B te Den Haag.
U kunt ook gireeren op giro-rekening
191919 t. n.v. den Knippatronendienst te
's-Gravenhage. Voor uitstekenden pas
vorm wordt ingestaan, indien men buste
en heupwijdte opgeeft.
EEN GOEDE HANDLEIDING.
Voor dames, die zelf hun kleeding wil
len maken, is zoo juist een modeblad ver
schenen met tal yan goede raadgevingen.
Het bevat zeer fraaie modellen voor den
herfst en den winter en wordt door onze
moderedactrice Muzenstraat 5 B, te Den
Haag gaarne toegezonden na inzending
van 10 cents porto. Vooral in dézen tijd
van bezuiging lijkt ons dit nieuwe mode
blad een uitkomst voor heel wat gezinnen.
Een prijsvraag is bovendien in dit num
mer opgenomen met een groot aantal
waardevolle prijzen.
U kunt het vandaag nog aanvragen.
Kinderjurkje.
1395.
Een effen wollen jurkje met linnen
kraagje en manchetten waarvan de om
trek in schulpen gefestonneerd wordt
geeft een aardig geheel.
Het gladde lijfje heeft een klein splitje
middenvoor en wordt met punten op taille
hoogte op het rokje gestikt. Kleine glad
de mouw.
Patronen van 38 jaar verkrijgbaar
tegen den prijs van 0.48.
Nachtjapon.
1396.
Een zeer apart model van nachtjapon
van gebloemd flanel geven wij hier weer.
Het geheel bestaat uit een bovendeel,
waarop het vrij aansluitende ondergedeelte
is opgestikt, doch waarbij een opening
Tegenstellingen.
Al is men veelal van meening, dat het
moderne leven een nivelleerende, een
alles met eenzelfde grauwe waas bedek
kende, uitwerking heeft, zoodat ook het
aspect van het openbare leven al meer en
meer eentonig en zonder veel verschillende
kleur en geur wordt....... tóch is dat mo
derne leven, zooals zich dat buitenshuis
vertoont, nog vol tegenstellingen, voor wie
goed weet te zien en te onderscheiden
Eén klein voorbeeld om dit te illustreeren:
terwijl de hedendaagsche mensch zich
eenerzijds per vliegtuig, laatste, aller
modernste techniek, hoog in de lucht
verheft, over landen en zeeën snelt en
zich eventueel in luttele dagen temidden
van zijn tegenvoeters op den aardbol be
vindt, kruipt hij anderzijds weg, diep
onder den grond, in gemeentelijke- en an
dere Raadskelders (zie Utrecht, Maas
tricht, zie Den Bosch, enz.) en bootst er
zooveel mogelijk, door middel van oude
banken en tafels, snuitkaarsen en lange
Goudsche pijpen, het gezapige rustige
leven van een ver voorgeslacht na
Ook in onze straten, speciaal dan in
de Amsterdamsche straten, kan men die
merkwaardige tegenstellingen opmerken.
Ik spreek nu, als voorbeeld, nog niet eens
van de tegenstelling, die er bestaat tus-
schen hyper-moderne straten in ons Zuid,
met geluidlooze bedekking, moderne ver
lichting, even moderne metalen straat-
prullemanden en b.v. deRingdijk,
die midden in de stad de Weesperzijde met
den Middenweg verbindt en die nog vrij
wel verkeert in den toestand, waarin hij
zich ten tijde van Rembrand bevond. Ik
wil hier slechts even spreken over de
merkwaardige tegenstelling, die te consta-
teeren valt tusschen het al meer en meer
vermechaniseerde aspect van onze straten
door toedoen van de mechanische verkeers-
signalen en dito drempels. èn het Mid-
deleeuwsch aspect, dat den laatsten tijd op
verschillende punten meer en meer voor
den dag komt door toedoen van het steeds
toenemend aantal.motorische „dili
gences", dat tusschen onze goede stad en
Rotterdam is komen te rijden. Beide as-
peeten zijn waard om even bij te blijven
stilstaan.
Automatisch verkeer en mo
derne diligences.
Het schijnt dan, om met het eerste
te beginnen, dat de proef, die onze ver
keerspolitie eenigen tijd geleden in gang
zette tusschen Leidscheplein en Spui, met
de automatische verkeersregeling door
middel van een stelsel roode, groene en
witte lichten, alsmede enkele, door het
verkeer zélf automatisch in werking te
stellen z.g. „verkeersdrempels", zeer goed
voldaan heeft. Althans wijzen de teekenen
der laatste dagen er op, dat de gemeente
van plan is dit automatische verkeers
systeem op véél grooter schaal te gaan
toepassen. Zoo is men thans bezig met de
drukke kruising WillemsparkwegVan
Baerlestraat, als 't ware „vol-automatisch"
in te richten, nóg meer automatisch
zelfs dan de Leidsche straat, want hier zal
nu ook de tram moeten „drempelen", d.w.z.
óok door middel van een in de leiding aan
gebracht contact, zelf moeten medewer
ken aan de regeling van het verkeer. Voeg
bij dit feit van de hand over hand toene
mende vol-automatische „verkeers-agent",
nog de snelle vermeerdering van het aan
tal moderne openbare telefooncellen van
ijzer en glas, de ontelbare automaten aan
winkels van allerlei aard, en men zal moe
ten toegeven, dat de straat al meer en
meer een vol-automatische straat wordt,
waarin op het oogenbllk als eenig min of
meer ouderwetsch romantisch element nog
de bloemenstalletjes en de bloemenverkoo-
pers fungeeren. Maar de voorspelling is
niet gewaagd, dat we ook weldra nog be
giftigd zullen worden met bloemen-auto-
maten, waaruit na inworp van een muntje
en een druk op den knop, al naar ge-
wenscht wordt, de bruids-, verjaars- en
andere bouquetten, benevens de rouwkran
sen te voorschijn zullen komen
Maar nu dan de tegenstelling; het \»-
deleeuwsch aspect, dat onze straat de i
ste maanden in de binnenstad hier en
ai meer en meer is gaan vertoonen
Reeds vrij lang geleden werd er recw"
gemaakt voor een autobus-verbinding r?e
Rotterdam en tusschenliggende piaat^
die de verbinding tusschen onze voornaa^'
ste steden tegen een veel billijker ta f*
dan de spoor zou gaan onderhouden ji"
dacht echter al spoedig, dat de Staat hi!"1
ten benoeve van haar noodlijdende spoor'
wegen, een stokje voor gestoken had daï
het rijden van deze bussen, door toedo
van een vergunningsweigering, afdoend
zou beletten. Men dacht, dat de nach»
bussen, die tenslotte wèl een vergun"
nirg kregen en die dan ook reeds eenigen
tijd in bedrijf zijn, net eemge overbij
se! van deze geregelde motorische vr>ibia!
ding met Maas en Hofstad zou worden
Men had echter buiten de vindingrijkheid
van de betrokken autobusondernemers
rekend, die kans hebben gezien hun dag!
bussen kalm om het bovengenoemde stokje
heen te voeren, en wier moderne dn;,
genees dan nu ook op gezette tijden, vroo-
lijk claxonnend en steeds vol reizigers
van hun standplaatsen voor het een of an
dere café afrijden, nadat een aantal pas.
sagiers eerst nog, gemoedelijkerwijze, door
kellners van koffie en andere hartverster.
kingen zijn voorzien. De energieke «bus-
ondernemers hebben er n.1. dit op gevon
den: wie mee wil, voor 50 ct. naar Rot-
terdam!, moet eerst even lid worden
van de een of andere al dan niet coöoe-
ratieve Reisvereeniging: lidmaatschap...
10 ets of, bij anderen weer, een paar dub
beltje per jaar!Te zeggen, dat deze
reisvereenigingen „opnemen", is... te wei
nig zeggen: het loopt er storm! Als 't zoo
doorgaat, zijn de dagen van onze... sta
tions geteld. De knooppunten van reizi-
gers-samenkomsten verplaatsen zich weer
naar onze straten, naar diverse cafés,
waar de gezellige, roezige drukte weer be
gint te heerschen en er in een ver ver
leden op de pleisterplaatsen der postkoet
sen moet hebben bestaan: toen evenwel
luisterde men, onder het afscheid nemen
van vrienden en bekenden en het nuttigen
van wat warms, naar het waarschuwend
hoorngeschal van den postillion; thans
op het, niet minder dringend claxon-geloei
van den chauffeur! Dat is tenminste nog
een verschil, maar overigens
„Gemeentelijke brand-assurantie",
.ui
Om nog even op die automatische ver
keersregeling terug te kpmen en ten be
wijze, dat het met de uitbreiding daarvan
over de geheele stad toch inderdaad ernst
is: tegen Kerstmis vertrekken een aantal
van onze gemeentelijke verkeers- en an
dere autoriteiten naar Londen om daar ter
plaatse nog weer eens de nieuwste snufjes
op te doen op het gebied dezer verkeers-
automatiseeringEr zullen bij die ge
legenheid nog een aantal andere autoritei
ten mee het Kanaal oversteken, die de op
dracht hebben gegevens te verzamelen
over de beste wijze waarop brandweer en
politie als één organisatie kunnen gehan
teerd worden, een probleem waarover men
in de hoofdstad reeds lang aan het broeien
is en dat men, om het eens papulair te
zeggen, thans terdege wil gaan „uitknob-
belen".
Een ander probleem, indirect overi
gens wel met het „brandweer-probleem
samenhangend, dat ook reeds geruimen
tijd op het gemeentelijk tapijt rondwaar
is het probleem der „gemeentelijke bran
assurantie". De oplossing van dit probleem
is in zooverre al verder, dat de des j 3
hiervoor speciaal ingestelde Raadscommis
sie het tot den bodem toe heeft „uitgekno
beid" en onlangs haar bevindingen in
rapport heeft neergelegd. Op grond va
dat rapport deelen B. en W. thans
Raad mede van oordeel te zijn, dat
„mogelijkheid in eenigerlei vonn teT[
gemeentelijk verzekeringsbedrijf in he
ven te roepen, niet bij voorbaat
staat". Naar B. en W.'s oordeel, de
stappen voor het stichten van een e i
lijk bedrijf niet gedaan te worden! r
in zeker opzicht een goed bericht
H.H. assuradeuren, die vanuit dezen
meentelijken hoek wel eens een soor
dreiging van hun particuliere ondernem
standje hadden gevoeld. Niet dat de^t
meen te-eigendommen en daarop
deze verzekeringskwestie alléén, °P
oogenblik onder hun, particuliere, n
dekkende vleugelen zouden vert°even'
doen zij, zooals het de laatste was,
al niet. Er bestaat namelijk reeds J
lang een gemeentelijk „brandschade o
ten behoeve van de brand-risicos van
belangrijk deel der gemeente-eigendom
Maar er bestond het „gevaar", da^
particuliere assuradeuren, de tot n .p
door hen wèl gesloten verzekeringe
tot „diensten en bedrijven" beh0,°aUde,
motorvoertuigen, cascos, inbraak, 1
enz., óók zouden gaan verliezen. Voo
pig echter behoeven zij zich hieroverhten,
niet bevreesd te maken: B. en W. &c
zeggen zij, het gewenscht, voorloop#
noemde risico's op dezelfde wijze door
li