HET GEZONKEN s.s ORANIA. en Wintervoeten KLGOSTERBALSEM Marineberichten. Marktberichten. EIKEN WINTER LEED HIJ aan Winterhanden Luchtvaart-Benzine en AeroShelS Motorolie. De Syrische woestijn. De Snip te Paramariibo Brand aan boord van het m.s. Tabian. SPECIALE VERSLAGGEVER VAN DEHELDERSCHECRT. NAAR 't SAARGEBIËD. Burgerlijke Stand nCLL^Crs IL- --- De Snip vloog op Shel' j- gg~^r? ^raarctt BChen aard,-dat het door velen met ontroering werd ontvangen. Treffend was het te zien hoe de voorbijgnagers reageerden op de mede- deeling, dat de „Uiver" en alle opvarenden waren omgekomen in de woestijn. We zagen een juffrouw, dié 'haastig een paar tranen wegveegde, alvorens zij haren weg vervolgde, en talloos velen gayen door de wijze, waarop Bij van den inhoud van het bulletin kennis namen, blijk van hun groote ontroering. Maar in plaats dat nu de spanning was verdwenen, was zij nog eerder toegenoemen. Want tallooze vragen deinen zich nu op: zijn ge 'werkelijk allen dood "hoe is het ongeluk gebeurd? is er nog mogelijkheid voor red- ding?...'... Vragen, die weliswaar in den loop van den dag werden beantwoord door nieuwe berichten, maar welker beantwoording toch altijd maar bleef een gissen, een waarschijn lijkheid. Niemand, die nog iets met zekerheid weet, en het zal nog eenige dagen duiden alvo rens Wij iets weten omtrent de oorzaak van de ramp. En hoogstwaarschijnlijk zal het wel bij gissingen en veronderstellen moeten blijven, omdat niemand meer iets kan vertellen over het ongeluk. Én na de ontvangst van dit uitvoeriger telegram ratelden weder de telefoons op ons bureau en waren de dames van .de telefoon centrale weer in volle actie voor de verbindin gen; om aan de tallooze belangstellenden de droeve tijding mede te deelen. Een compacte menschenmenigte bleef zich 'heel den verderen dag voor ons bureau verdringen, lezende en de tragische feiten besprekende. Toen kwamen de avondbladen. Nog pas kort; geleden hadden ze de portretten van de be manning afgedrukt; than3 verschenen deze zelfde portretten met den zwaren rouwrand,; symbool van den Dood, die plotseling ingreep; en zeven menschenoffers tegelijk vroeg. Wij zullen ons hier niet gaan begeven ln bizonderheden, die uit de later ingekomen be richten zijn op te maken, men vindt die op een andere plaats Maar wij willen hier uiting geven aan onze gevoelens van smart over' het tragisch verloop van dezen tocht. Door een onzer medewerkers wordt gesproken van „on zen" „Uiver". Voorzeker, juist omdat aan den- naam van dit vliegtuig verbonden was de hul diging van de vier mannen, die daarmede den triomfantelijken tocht naar Australië vol brachten, en juist omdat in die huldiging ook Den Helder, geboorteplaats van één hunner, betrokken was. wien hier door zijn stadgenoo- ten zoo'n treffende hulde werd betoond, juist daarom mochten wij spreken van „on zen" „Uiver". En juist daarom is dit terffende ongeluk, ver van de bewoonde wereld, in de: uitgestrekte, bijna totaal onbewoonde. Woes tijn voor Den Helder en zijn bevolking zoo trari""'.;. V» ve>*sfagenheid te Rotterdam. De e—L—1—je tijumg heeft op dezen toch ai zoo grauwen donkeren dag een druk van órrefenis over de stad gelegd, schrijft de „N. Rott. Crt." Des morgens was er nog de ang stige spanning geweest; men had gretig het ochtendblad gegrepen, om te zien, of er ein delijk nieuws zou zijn van de „Uiver". Maar j de krant kon slechts meedeelen, dat er nog geen tijding van het vliegtuig was en de on gerustheid werd grooter. En toen opeens kwam daar de droeve mare, dat de „Uiver" gevonden was, dat het toestel was veronge lukt en dat dé bemanning en de passagiers waren omgekomen. Bulletins en radio verspreidden het afschu welijke bericht. Op het passagekantoor van de K.L.M., bij de American-Express en op het vliegveld daalden de vlaggen halfstok. In trams en winkels, op straat voor de bul letins, in de café's, overal werd de droeve tij ding druk Gesproken. Men zag slechts ern stige, sombere gezichten en de naargeestige stemming contrasteerde wel heel scherp met het warme rood en het donkere groen in de j feestelijke Kerstétalages. Waalhaven is in de diepste 'droefenis ge dompeld. Een zware mist Schiphol zit zélfs dicht is als een rouwsluier over de vlieg- havea gespreid. Het verkeer van Amsterdam moet nochtans langs hier worden verwerkt, omdat het te Rotterdam nog iets helderder is. En in het restaurant van Waalhaven is het in verband hiet'mee ongewoon vol. In alle talen wordt er de noodlottige vlucht van dé „UiVer" besproken. i Op Schiphol en tn de hoofdstad. i De rampzalige tijding omtrent het bezegelde lot van de „Uiver" heeft op de vlieghaven van Amsterdam een verpletterenden indruk ge maakt. Er waren geen bijzonderheden te Schiphol -in den loop van gisterenmorgen be kend, evenmin als te Amsterdam. Men weet slechts, dat het vliegtuig ergens in de woestenij neergestort is en vermoedelijk verbrand is, en dat van de bemanning en de drie passagiers niemand er het leven heeft afgebracht. Dat men zoo weinig of liever niets anders weet, maakt de stemming hier nog veel meer beklemd. De vlaggen zijn halfstok en hangen in den grauwen nevel slap neer bij de volkomen wind- Bt'Pn c-Wke lichten van de mistverlich- ting die het vliegveld afbakent, doen denken aan de brandende kandelaars in een rouw kapel rondom een katafalk. Schiphol is dan ook in diepen rouw; in het tamelijk-volle res taurant" en in de hal van het stationsgebouw spreekt ieder met ge-dempte stem, juist zien wij dat van het bord waarop de verschillende etappes van de reis met uren van aankonist en vertrek op de route naar Indië genoteerd staan, de nauwelijks aangevangen Kerstvlucht van de „Uiver", die bijgehouden was -tot Cairo, uitgewischt wordt. Er zijn lieden onder het talrijke personeel van Schiphol in de hal, die fluisterend bijeengroepen en deze handeling in- stinctmatig opvatten als een symbool van rouwbetoon, zij ontblooten het hoofd. Op Schiphol werd de verpletterende tijding gisterenmorgen het eerst telefonisch ontvan gen van den vertegenwoordiger te Londen. Diep is de droefenis op Schiphol, dat im mers een groote familie vormt, over de vier omgekomen kameraden die daar zoo hoog in aanzien stonden. Niemand vermag het zich te realiseeren, dat men hen niet meer zal terug zien. In de hoofdstad was vanzelfsprekend de verslagenheid over de vreeselijke gebeurtenis groot. Rouwbetoon. In verband met het ongeluk hingen giste ren van officieele gebouwen en verscheidene kerken te Haarlem de vlaggen halfstok. De carillonbespeling van den toren der Groote Kerk werd afgelast; alleen de treurmarsch van Chopin werd ten gehoore gebracht. Ook van zeer vele gebouwen te Amsterdam en in andere plaatsen hing de nationale vlag halfstok. De omroep tijdelijk gesloten. Na hej; binnenkomen van de telegrammen omtrent het noodlottig einde van de „Uiver" naar Ned.-Indië, heeft de Radio-raad de radio uitzendingen via Hilversum en Huizen, ten teeken van rouw, onmiddellijk gesloten. Over beide stations zijn de uitzendingen gisterenmiddag om 12 uur hervat en in over eenstemming met het gebeurde gewijzigd. Omtrent de radio-programma's voor de eerstvolgende dagen, zijn nog geen beslissin gen genomen. Veronderstellingen omtrent de oorzaak. Reuter verneemt uit Amman en Transjor- danië; Het is hier de veronderstelling, dat het on geluk is te wijten aan blikseminslag en ken nelijk niet een slechte landing, daar de grond toestand ter plaatse uitstekend is. Het stoffelijk overschot van de gevallenen zal naar Cairo worden overgebracht door een vliegtuig van de Royai Air Force. De „Leeuwerik" te Rome. De „Leeuwerik", die als hulpexpeditie voor de „Uiver" gisteren van Schiphol is vertrok ken, is gistermiddag te Rome aangekomep. Parmentier over de ramp. Uit Amsterdam wordt gemeld: Zoödra Parmentier de jobstijding gehoord had, was hij diep onder den indruk naar Schiphol gegaan. Het is, zoo zeide de heer Parmentier, ontzet tend jammer, dat het zoo geloopen is. Wij moeten onze beste vrienden missen en de ma chine, die zoo'n mooien indruk in de wereld heeft gemaakt, zijn wij kwijt. Daarmee is een deel van het werk, tot dusver verricht, ver loren gegaan. Het is natuurlijk niet mogelijk zich voor te stellen wat er eigenljjk gebeurd is, alvorens er een nauwgezet onderzoek heeft plaats gehad. Voor mij staat vast, dat het niet aan de machine heeft gelegen, want deze heeft onder de zwaarste omstandigheden haar plicht gedaan. Het zal wel te wijten zijn aan den invloed der elementen, waartegen zelfs de sterkste machine en de beste piloten niet óp- gewassen zijn. De gemeenteraad van Haarlem was giste renmiddag bijeengekomen om de behandeling van de begrooting voort te zetten. De voorzitter sprak bij het begin van de vergadering eenige woorden naar aanleiding van de ramp van de Uiver. De heer Tëtering (r.k.), beantwoordde deze rede met er op te wijzen, dat deze slag ons volk inderdaad zeer zwaar treft en de stad Haarlem in het bijzonder, Spr. vestigde de aandacht op het feit, dat een van de slacht offers, prof. Walch, naar Haarlem was ge komen om zijn stervende moeder een laatste bezoek le bitngen. Hij kon slechts tien dagen in Holland blij ven en deed de terugreis met de Uiver. Dit is dus wel een zeer tragische samenloop van omstandigheden. Ook de heer Kort is een zoon van Haarlem. De voorzitter heeft daarop de vergadering uitgesteld tot gisterenmiddag 4 uur. De raad heeft daarop een telegram deelne?' ing aan de K.L.M. gezonden. van DE INDRUK IN flET BUITENLAND. Te Parijs. Alle bladen getuigen van diep leedwezen met de tragedie van de Uiver. Dé Intransigeant schrijft: „De natuur heeft zich gewroken., Boven een "onherbergzaam terrein is de Uiver overwonnen. Alle élementen hebben samenge spannen tegen het toestel en zijn piloot, wiens taak de menschëlijke krachten te boven ging, is met onmacht geslagen. Te Brussel. De ramp met de Uiver heeft te Brussel, te Antwerpen en elders in België in breeden kring verslagenheid teweeggebracht, meer misschien dan in welk ander land in Europa, daar nu op hetzelfde oogenblik de postvlucht BelgiëKongo plaats heeft. Zonder commentaar aan deze vreeselijke ge beurtenis te wijden, publiceeren alle avond bladen over twee of drie kolom breedte de telegrammen, welke zij oVer (3e ramp hebben ontvangen, terwijl in de titels wordt gewezen op de tragische storing van het naderende Kerstfeest in Nederland. ONTSTELTENIS TE LONDEN. Schade voor het prestige der K. L. M. Het ontzettende ongeluk van de „Uiver" heeft hier groote ontsteltenis gewekt. Vooral na de groote feestelijkheden alhier, waarin de prestatie van de „Uiver" zoo hoog geroemd werd, is dit een verschrikkelijke anticlimax. In Nederlandsche kringen, ambtelijke zoowel als andere, is men uiterst neerslachtig en voelt men dat het psychologisch effect van deze tragische gebeurtenis vérstrekkend kan zijn. Dat deze rampspoedige gebeurtenis het pres tige der K. L M. schade doet tegenóver Im peria! Airways, wier leiders steeds etappe- vluchten hebben voorgestaan en eerst onlangs en na de Melbournevlucht tot rechtstreeksche vluchten van een vliegtuig oyer de geheele route als proef hadden besloten, kan onge lukkig niet worden betwijfeld. Landgenooten hebben tegen mij den twijfel uitgesproken, aldus de S-correspondent van het Alg. H.bld., of dergelijke recordvluchten wel liggen op het terrein van de K. L. M., al be grijpt men wel, dat in geval van succes het prestige zeer zou zijn verhoogd. Van het gebied, waar de Uiver is te plet ter gevallen kunnen wij ons slecht een voor stelling maken. Wjj ontleenen daarom en kele passages aan het boekje van J. M. de Feyter en A. Viruly „Met de K.L.M. naar' Indië"; de schrijvers geven de volgende be schrijving "van de landstreek, die zich aan de oogen van de luchtreizigers ontrolt, nadat Palestina verlaten is: De Jordaan met het kleine Jericho ver dween, bergen schoven weg, de woestijnstad Amman, aan de grens der bewoonde wereld, kwam en verdween... Daar opende zich de onmetelijke Syrische woestijn! Over zevenhonderd kilometer zou slechts één steenen bouwwerk het oog van onze rei zigers treffen, n.1. het Engelsch-Iraksche fort van Rutba-Wells. De Syrische woestijn was weer anders dan de vorige. Het was een golvende hoogvlakte met nu en dan lage bergtoppen. Eindelooze verlaten vlakten, soms ingesneden door wadi's, (droge rivierbeddingen, misschien i ondergrondschen waterloop) vertoonden zich aan de reizigers. Ook hier was het thans regentijd, zoodat de bodem door schrale be groeiing er veelal als een steppe uitzag. Op zulke plaatsen zijn soms, dagen reizens van elkander verwijderd, de zwarte tenten van zwervende Bedouïnen te zien, wier kudden hier voedsel zoeken. Dan een tijdlang niets dan de eindelooze zandzee, zelden afgewisseld door rotsachtige streken. Eenmaal wees een vlieger den passagier op een haast onzicht bare grijze streep, die zich tusschen de zand heuvels slingerde. Dat was de „track", een lange, vaak moeilijk te vinden autoweg van Palestina naar Bagdad. Autokaravanen kun nen hierover in twee reisnachten de bijna dui zend kilometer, tusschen Middellandsche Zee en Mesopotamië afleggen. Des zomers bren gen zulke karavanen den heeten dag vaak door met rusten bij de versterking Rutba- Wells, het fort om de eenige zoetwaterbron ver in den omtrek. Van tijd tot tijd was in het zand een groo- ten cirkel te zien, waarin een kolossale her- kenningsletter stond. Dat beduidde een ter rein, vlak genoeg voor vliegtuigen om te landen. Niet alleen de K.L.M. vliegt over deze woestijn, doch ook Engelsche en Fransche verkeersvliegtuigen komen er geregeld over heen. Bovendien zijn hier niet zelden militaire Engelsche toestellen in de lucht. In Bagdad is een groot Engelsch militair vliegveld en meermalen trekken vandaar bewapende vliegmachines over de omringende woestijnen om Bedouïnenstammen voor rooverijen of andere wandaden te tuchtigen. Woensdagnacht. Eenige minuten voor het vertrek van Schiphol. De beman-- ning met haar vrouwen voor het toestel. V.l n.r. Marconist van Zadelhof; 2e piloot J. van Steen^ bergen; comm/t Beekman en mecanicien Walewijn. Het toestel passeert de-K XVIII Woensdagnacht omstreeks 1 uur A.T. is de „Snip" dé „K XVIII" gepasseerd. De „Snip" vloog vlak over de „K XVHI" heen. De be manning bevond zich aan het dek; zij heeft de bemanning van de „Snip" gegroet. Geestdriftige ontvangst. Donderdag te 12.45 A.T.-is het vliegtuig op het vliegveld 45 km ten Z. van Parama ribo, vlot geland. tv .1 Uit Paramaribo wordt gesèihd Den geheeïen nacht verdrong zich een groo te ménigte belangstellenden vöor het tele graafkantoor en op andere punten in de stad, waar regelmatig de vorderingen van de „Snip" werden gepubliceerd. Naarmate' hét vliegtuig de Amerikaansche kust naderde'; steeg de spanning. Een angsCge ongerustheid maakte zich van de menigte meester, tóen het contact met de ;,Snip" werd verbroken, door een de fect aan de radio-zendinstallatié van hèt vlieg tuig. Men bleef eenige uren zonder verbin ding. - Gelukkig werd in de vroege ochtenduren opnieuw verbinding gekregen. Het vliegtuig nadert steeds meer. Het vliegt thans reeds langs de Amerikaansche kust. u Het vliegtuig vandaag naar Curacao. Feestelijkheden afgelast. Een speciale berichtgever te Paramaribo seinde gisteravond: Het ongeluk, dat de Uiver in de Syrische woestijn is overkomen, dempt de feestvreugde, die hier over den geslaagden vliegtocht van de Snip over den Oceaan heerscht. Alle ver dere feestelijkheden zijn begrijpelijkerwijze af gelast. De mannen van de Snip en de bevolking zijn diep onder den indruk van de ramp, die aan de Uiver is overkomen. Morgenochtend vertrekt het vliegtuig naar Curagao. Als passagiere gaat de dochter van den Gouverneur van Suriname naar het an dere gebiedsdeel. Curagao bi afwachting. i ij- Een bijzondere corr. te Willemstad seinde: Donderdagavond De Snip wordt hier morgenmiddag ver wacht. Voorgenomen feestelijkheden bij de aankomst zijn vervallen wegens de ramp van de Uiver. Willemstad is van dit ongeluk diep onder den indruk. Gouverneur van Slobbe zal de bemanning van de Snip bij hun aankomst toespreken. De officieele huldiging is op Zondagavond be- j paald. Het wrak verspert dén ingang van de haven van Leixoes Naar de directie van den Kon. Holl. Lloyd mededeelde werd het s.s..Orania" gebouwd in de jaren 19211922 bij Wqrkman Clarke Co. te Belfast, onder toezicht van Lloyds Register. De lengte bedroeg 143,86 m, de breedte 17.98 m en de hoogte 10.97 m. De bru to tonnenmaat was 9763 reg. ton, de netto 1 tonnenmaat 5760. Er was aceomodatie voor 123 passagiers 1ste klasse, 104 tweede klasse, 76 middelklasse, 102 3e klasse in hutten, en 602 tusschendekpassagiers. Het was een dub- belschroefschip met twee turbines tot een maximumvermogen van 6000 apk. én passagier ernstig, negen opva renden licht gewond. Reuter meldt uit Lissabon: Tengevolge van de aanvaring vielen verscheidene opvarenden van de „Orania" te water, doch zij werden on middellijk opgepikt. Een van de passagiers liep een schedelbreuk op en werd in ernstigen toe stand in het ziekenhuis van Porto Opgenomen. Verder werden vijf passagiers en vier leden van de bemanning licht gewond. Nadere bijzonderheden omtrent de toedracht van de aanvaring. Havas meldt nadere bijzonderheden omtrent de toedracht: De „Orania", die uit Zuid-Amerika naar Amsterdam op weg was, is in den middag de zandplaat, waarvoor het schip van 6 uur 's morgens af had gekruist wegens het getij, gepasseerd. Het stoomschip wierp het anker uit ongeveer 200 m van den ingang van de haven van Leixoës. Ongeveer 68 passagiers, die voor Leixoës waren beslfcmd, maakten zich gereed om het schip te verlaten, toen plotseling het stoom schip „Luanda", dat de zandplaat juist op volle kracht was gepasseerd om de zeestroo- mingen ter plaatse te overwinnen, kwam aan varen. De passagiers van de „Orania" kregen den indruk, dat een ramp niet te vermijden was. Een hevige schok volgde onmiddellijk en de voorsteven van de „Luanda" drong in de rech terzijde van de „Orania". Een groot gat ont stond, waardoor het water naar binnen stroomde. Onder de passagiers ontstond een pa- 'j niek. Zij moesten het schip verlaten, bijna allen met achterlating van hun bagage. 1 Zij werden opgenomen in van alle kanten j te hulp varende booten en sloepen. Dank zij den KL00STERBALSÉM komt hij daar voor goed van af. Ml)oor mijn beroep moest ik den tje- geheelen dag op straat loopen en daar door gingen de plekken altijd open en begonnen te zweren. Van alles pro beerde ik, maar baat vond ik niet, tot dat ik met Kloosterbalsem begon. El- ken ochtend en avond deed ik die op de plekken. Ze genazen binnen een week prachtig en voor goed. Nu smeet ik als 't koud wordt van te voren mijn handen en voeten eiken ochtend met Kloosterbalsem in en heb sedert dien geen last meer van winterhanden en -voeten gehad." w ,e >„.Gn AlfifÜD'C OdlQIMEEL TEW INZAGb Geen goud zoo goed" Onovertroffen bjj brand-en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bjj Rhcumatiek, spit en pijnlijke spieren Schroefdoos 35 ct. Potten: 6iy% ct. en 1.04 De „Orania" boog zich langzaam terzijde. Om 4 uur was het voorste gedeelte geheel on der water. Later in den avond zag men niets meer dan het bovengedeelte van de sehoor- steenen en de Nederlandsche vlag, die even boven de golven wapperde. In de nabijheid dreven allerlei goederen, af komstig uit de lading, die door het water waren weggespoeld. Volgens de meening van de havenautori teiten zou de gevagvoerder van de „Luan da" schuld hebben aan de aanvaring, die, ofschoon passagiers aan boord van het Portugeesche schip waren, de zandbank zonder loods is gepasseerd en geen acht zou hebben geslagen op de signalen van de „Orania", die voor anker lag. Op order van den havenmeester van Leixoës is de Luanda", die bij de aanvaring groote schade heeft opgeloopen, voórgaats gebleven. Men is van meening, dat indien de aanva ring niet in de nabijheid van de haven was ge schied de ruwe zee de reddingspogingen zou hebben verhinderd. Na de aanvaring, toen het water in het schip drong, heeft de gezagvoerder van de „Orania", die vreesde dat een ontploffing aan boord zou ontstaan, den stoom uit de ketels laten ontsnappen. Deze maatregelen werden met groote koelbloedigheid ten uitvoer ge bracht. Zij waren overigens zeer nuttig, maar maakten het onmogelijk tengevolge van de afwezigheid van stoom om de ankerlieren te gebruiken. Zoodoende heeft men de ankers niet kunnen inhalen. Had men de ankers wel kunnen inhalen, dan was het niet onmoge lijk geweest om het stoomschip weg te slee pen en onder den wal aan den grond te zetten. De directie van den Kon. Holl. Lloyd te Am sterdam heeft in den afgeloopen nacht tus schen 1 uur en half twee telefonische ver binding met Leixoës gehad. Ter aanvulling van hèt telegram van Havas hierboven diene nog het volgende: Het schip is in de haven gezonken. De loods bevond zich tijdens de aanvaring aan boord. Het schip is aangevaren vlak achter de brug. Het ligt plat en is dus gekanteld. Het is niet waar, dat zich een paniek van de passagiers heeft meester gemaakt. Alles is kalm en uiterst regelmatig geschied. De op varenden zijn allen onder dak gebracht, dank zij de goede zorgen van den agent van den Kon. Hoil. Lloyd ter plaatse. Er waren onge veer 120 passagiers aan boord, meest Engel- schen, Franschen en Portugeezen. Er waren weinig Nederlanders bij. Reuter meldde Donderdagavond nader uit Lissabon omtrent de bergingspogingen van de Orania: De positie van de gezonken Orania is de zelfde gebleven. Het schip ligt geheel op de bakboordzijde, een weinig naar het zuiden van den havenmond. Aan het strand is een groote hoeveelheid balen tabak, trossen bananen, stoelen, boeken en linnengoed, het laatste afkomstig van de passagiers, aangespoeld. Het Deensche bergingsvaartuig Walkyriën is te Leixoës aangekomen. De gezagvoerder zal de mogelijkheid onder de oogen zien om het schip vlot te brengen. Een tweede ber gingsvaartuig wordt nog verwacht. Verscheidene Portugeesche en Spaansche schipbreukelingen zijn gisteren naar huis teruggekeerd. Anderen wachten in een hotel de beslissing van de ereders van de Orania af. De directie van de Stoomvaartmij. „Neder land" deelt mede, dat zij gistermiddag tele grafisch bericht heeft ontvangen, dat aan boord van het m.s. Tabian op de thuisruis 20 mijl van La Coruna brand uitgebroken is in de Java-krossoktabak, welke zich bevindt in het onderruim van ruim 2. Het schip is naar Ferrol opgestoomd. Het bergingsvaartuig C. Falka is voor hulp verleening in de nabijheid, terwijl de sleepboot Zwarte Zee, welke een flinke koolzuurinstal- latie aan boord heeft, van Queenstown naar 1 errol is vertrokken. Gevaar voor de opvaren den is niet aanwezig. Er bestaat geen reden tot ongerustheid. Het motorschip Tabian is 8151 bruto ton groot. Het is in 1930 bij de Ned. Scheeps bouwmaatschappij te Amsterdam gebouwd. Het motorschip heeft 21 November jj. Batavia verlaten met bestemming voor Lon den, Amsterdam en Hamburg. Op 17 dezer passeerde het Gibraltar en op 19 dezer ver trok het van Cadix. Het schip stoomt op naar La Coruna. Nader wordt gemeld, dat het schip t)aar La Co™n« zal gaan en niet naar Ferrol. De Tabian is op 21 November van Tand jong Priok, vetrrokken en op 25 November van Belawan. Het schip werd 25 December te Amsterdam verwacht. Waar uiteraard de Heldersche Courant alt marineblad nauw verbonden is met de marine waar velen der mannen, die nu naar het Saar- gebied gaan, nog stadgenooten zijn, die hier in Den Helder hun gezin achter lieten, dat natuurlijk erg benieuwd is, hoe vader het maakt, is heden van uit Den Helde: onze speciale verslaggever naar het veelbesproken Saargebied vertrokken. In een serie brieven hoopt hij zijn indrukken voor de Heldersche Courant weer te geven. DE PIET HEIN EN DE EVERTSEN. Hr. Ms. torpedojagers Piet Hein en Evert- sen, onder bevel van de kapiteins-luitenant ter zee G. J. Verwijnen en P. Koenraads, zijn gis- teren te Aden aangekomen. Luit. i.er zee le kl R. van Tijen, onlangs eervol ontheven uit zijn functie va,, leeraar aan de Hoogere Marine-krijgsschool, wordt 1 Januari belast met de functie van onderhoofd der afdeeling hydrographie aan net departe ment van defensie. De te Amsterdam tot arts bevorderde semi- arts j®. Schuringa bestemd tot off. van gez. 2e kl. bi' de Koninklijke marine. Ofi.-vlieger 2e kl. der zeemacht E. Bakker is vergund uit Nederlandsch Oost-Indië naar Nederland terug te keeren. OOST-INDDE. Geplaatst bij de marinekazerne Oedjoeng, de luit. ter zee le kl. J. Callenfels; aan boord van Hr. Ms. Java, de luit. ter zee le kl. G. IJ. C. Fraser en de luit. ter zee 3e kl. W. Hartlieb, allen verwacht uit Nederland. Overgeplaatst van Hr. Ms. K VIII naar Hr. Ms. K XTV, de luit. ter zee le kl. C. de Booy; van Hr. Ms. K X naar Hr. Ms. K VIII, de luit ter zee 2e kl. H. Tichelman; van den onder zeedienst naar Hr. Ms. K XIV, de luit. ter zee 2e kl. B. J. Velderman en de off. van den M.S.D. 2e kl. M. J. Drijver; van len onderzee dienst naar Hr. Ms. K VIII, de luit. ter zee 2e kl. ij. B. M. van Erkel; van rfr. Ms. Ser- dang (marinekazerne Oedjoeng) naar den on derzeedienst, de luit. tei zee 2e kl. P. S. Agema en J. F. Drjjfhoui van Hooff; van Hr. Ms. Soemba ruu-r den onderzeedienst, de luit. ter zee 3e Ki. R. J. Deibei; van Hr. Ms. Java naar den onderzeedienst, de luit. ter zee 3e kl. G. D. Kwar en F. Bruijn; van Hr. Ms. Java naar Hr. Ms. Soemba, de luit. ter zee 3e kl. W. F. van der Valk Boumanvan Hr. Ms. K Vin naar c-n onderzeedienst, de luit. ter -.ee 2e kl. A. M. ""alkenburg; van Hr. Ms. Witte de With naar de marinekazerne Oedjoeng (rol) de kap.-luit. ter zee J. W. G. van Hengel; van Hr. Ms. Van Galen naar de marinekazerne Oed joeng, de luit. ter zee le kl. J. Varkevisser; van Hr. Ms. Witte de With naar den dienst der conserv. de luit. ter zee 2e kl. E. C. Wes- sels en J. K. Muiier, de off. van den M.S.D. 2e kl. H. Gorter en de off. van den M.S.D 3e kL A. H. Geudeker; van den dienst .e. conserv. naar Hr. Ms. Soemba, de luit. ter zee 3e kl. L. E. H. Reeser; van Hr. Ms. Soemba naar Hr. Ms. Willebrord Snellius, de off. van gez. 2e kl. F. H. P Hamer; van Hr. Ms. Java naar Hr. Ms. Van Ghent, de kap.-luit. ter zee C. J. Ba ron van Asbeck en de pff. van den M.S.D. lo kl. B. Zietse; van den onderzeedienst naar Hr. -.s. Kortenaer, de lrit. ter zee le kl. A. S. Pinke en de off. van den M.S.D. 2e kl. F. H. Koehler, van Hr. Ms. K VI naar Hr. Ms. Van Ghent, de luit. ter zee le kl. J. Beckering Vinckers; van Hr. Ms. Kortenaer, de luit. ter zee ie kl. J. N. Sluijter; van den dienst der conservatie naar Hr. Ms. Van Gent, de luit. ter zee 2e kl. E. Dankmeijer, A. F. Wiederhold en H. Th. Koppen en de off. van den M.S.D. 2e kl. J. Moerer en F. ter Horst. HELDERSCHE EIERVEIXJNG. 20 Dec. Aangevoerd 24,954 kippeneieren: 48—51 kg 2.00—2.90, 52—54 kg 2.30—3.00, 55—57 kg 2.60—3.30, 58—60 kg 2.70—3.50, 61—63 „g 3.30—3.80, 64—67 kg 3.50-4.80, kleine eieren 2.002.20; 100 eendeneieren 2.20. Alles per 100 stuks. ALKMAAR, 21 Dec. Kaasmarkt. Aangevoerd 40 stapels, wegenA de 63,000 kg. Fabriekskaas: 35 stapels kleine 18, 1 stapel middelbare, prijs niet genoteerd. Boerenkaas; 3 stapels kleine 16 en 1 stapel commissie, prijs niet genoteerd. Alles met rijksmerk. Handel goed. ALKMAAR, 21 Dec. Graanmarkt. Aangevoerd 436 hl als 25 hl voertarwe 4.755; 6 hl rogge 7.15; 86 hl gerst chev. 66.15; 125 hl haver 6.60— 7.40; 43 hl loonen, w.o.: bruine 1014, dui ven 8.87% en witte boonen 18; 10 hl geel mosterdzaad 16; 12 hl. karwijzaad 19; tuin- boonen 6.50 en 129 hl erwten, w.o.: Kleme groene 9.6010, groote groene 10.5013.50 en vale erwten 141—5.75. Alles per 100 kg. Handel stug. BROEK OP LANGENDIJK, 21 Dec. Ram menas 11.30, roode kool 12.50 en ƒ1— 1.60, gele kool 11.50, Deensche witte kool 0.70—1.60, uien 1.90—2.10, grove 2.40 —2.50, drielingen 1.40, peen 90 ct., eigen heimers 2.10, bloemkool 7.80—11.80 en 1.502.20, alles per 100. NOORD-SCHARWOUDE, 21 December. Uien 1.502.10, drielingen 1.301.40, grove 2.20—2.40, gele 'nep 1.70, pevi 90 et., roode kool 1.20—2.30 en 1.00—1.40 en 1.001.10, Deensche witte kool 1.201.60 0.701.50 per 100 kg. van Den Helder GETROUWD: D. Wil jouw en P. Boon; J. Kriele en I" C. Bot; J. Goudswaardt en C. do Meijer; W. de Wit en M. Romkes; W. Barent- sen en J. Bakker; J. v. d. Haspel en D. Okel; C. R. Kuiper en B. de Leeuw; K. Meuldijk ett Th. C. Huiding. BEVALLEN: J. v. d. Bergv. d. Teet, z.; Tl. Stellingwerf—v. Loosen, 'd.; M. M. v. Amersfoort—Hertsworm, d.; A. M. H. Lijtén— Vos, z. OVERLEDEN: M. J..Koens, 85 j.; J. Toea, 50 j.; A. Sikkerlé, .61 j.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1934 | | pagina 6