HET GEZONKEN
s.s ORANIA.
en Wintervoeten
KLGOSTERBALSEM
Marineberichten.
Marktberichten.
EIKEN WINTER LEED HIJ
aan Winterhanden
Luchtvaart-Benzine en AeroShelS Motorolie.
De Syrische woestijn.
De Snip te Paramariibo
Brand aan boord van het
m.s. Tabian.
SPECIALE VERSLAGGEVER
VAN DEHELDERSCHECRT.
NAAR 't SAARGEBIËD.
Burgerlijke Stand
nCLL^Crs IL- ---
De Snip vloog op
Shel'
j- gg~^r? ^raarctt
BChen aard,-dat het door velen met ontroering
werd ontvangen. Treffend was het te zien
hoe de voorbijgnagers reageerden op de mede-
deeling, dat de „Uiver" en alle opvarenden
waren omgekomen in de woestijn. We zagen
een juffrouw, dié 'haastig een paar tranen
wegveegde, alvorens zij haren weg vervolgde,
en talloos velen gayen door de wijze, waarop
Bij van den inhoud van het bulletin kennis
namen, blijk van hun groote ontroering.
Maar in plaats dat nu de spanning was
verdwenen, was zij nog eerder toegenoemen.
Want tallooze vragen deinen zich nu op: zijn
ge 'werkelijk allen dood "hoe is het ongeluk
gebeurd? is er nog mogelijkheid voor red-
ding?...'... Vragen, die weliswaar in den loop
van den dag werden beantwoord door nieuwe
berichten, maar welker beantwoording toch
altijd maar bleef een gissen, een waarschijn
lijkheid. Niemand, die nog iets met zekerheid
weet, en het zal nog eenige dagen duiden alvo
rens Wij iets weten omtrent de oorzaak van
de ramp. En hoogstwaarschijnlijk zal het wel
bij gissingen en veronderstellen moeten blijven,
omdat niemand meer iets kan vertellen over
het ongeluk.
Én na de ontvangst van dit uitvoeriger
telegram ratelden weder de telefoons op ons
bureau en waren de dames van .de telefoon
centrale weer in volle actie voor de verbindin
gen; om aan de tallooze belangstellenden de
droeve tijding mede te deelen. Een compacte
menschenmenigte bleef zich 'heel den verderen
dag voor ons bureau verdringen, lezende en
de tragische feiten besprekende.
Toen kwamen de avondbladen. Nog pas kort;
geleden hadden ze de portretten van de be
manning afgedrukt; than3 verschenen deze
zelfde portretten met den zwaren rouwrand,;
symbool van den Dood, die plotseling ingreep;
en zeven menschenoffers tegelijk vroeg.
Wij zullen ons hier niet gaan begeven ln
bizonderheden, die uit de later ingekomen be
richten zijn op te maken, men vindt die op
een andere plaats Maar wij willen hier uiting
geven aan onze gevoelens van smart over' het
tragisch verloop van dezen tocht. Door een
onzer medewerkers wordt gesproken van „on
zen" „Uiver". Voorzeker, juist omdat aan den-
naam van dit vliegtuig verbonden was de hul
diging van de vier mannen, die daarmede den
triomfantelijken tocht naar Australië vol
brachten, en juist omdat in die huldiging ook
Den Helder, geboorteplaats van één hunner,
betrokken was. wien hier door zijn stadgenoo-
ten zoo'n treffende hulde werd betoond,
juist daarom mochten wij spreken van „on
zen" „Uiver". En juist daarom is dit terffende
ongeluk, ver van de bewoonde wereld, in de:
uitgestrekte, bijna totaal onbewoonde. Woes
tijn voor Den Helder en zijn bevolking zoo
trari""'.;.
V» ve>*sfagenheid te Rotterdam.
De e—L—1—je tijumg heeft op dezen toch
ai zoo grauwen donkeren dag een druk van
órrefenis over de stad gelegd, schrijft de „N.
Rott. Crt." Des morgens was er nog de ang
stige spanning geweest; men had gretig het
ochtendblad gegrepen, om te zien, of er ein
delijk nieuws zou zijn van de „Uiver". Maar j
de krant kon slechts meedeelen, dat er nog
geen tijding van het vliegtuig was en de on
gerustheid werd grooter. En toen opeens
kwam daar de droeve mare, dat de „Uiver"
gevonden was, dat het toestel was veronge
lukt en dat dé bemanning en de passagiers
waren omgekomen.
Bulletins en radio verspreidden het afschu
welijke bericht. Op het passagekantoor van
de K.L.M., bij de American-Express en op het
vliegveld daalden de vlaggen halfstok.
In trams en winkels, op straat voor de bul
letins, in de café's, overal werd de droeve tij
ding druk Gesproken. Men zag slechts ern
stige, sombere gezichten en de naargeestige
stemming contrasteerde wel heel scherp met
het warme rood en het donkere groen in de j
feestelijke Kerstétalages.
Waalhaven is in de diepste 'droefenis ge
dompeld. Een zware mist Schiphol zit zélfs
dicht is als een rouwsluier over de vlieg-
havea gespreid. Het verkeer van Amsterdam
moet nochtans langs hier worden verwerkt,
omdat het te Rotterdam nog iets helderder is.
En in het restaurant van Waalhaven is het in
verband hiet'mee ongewoon vol.
In alle talen wordt er de noodlottige vlucht
van dé „UiVer" besproken.
i
Op Schiphol en tn de hoofdstad.
i
De rampzalige tijding omtrent het bezegelde
lot van de „Uiver" heeft op de vlieghaven van
Amsterdam een verpletterenden indruk ge
maakt. Er waren geen bijzonderheden te
Schiphol -in den loop van gisterenmorgen be
kend, evenmin als te Amsterdam. Men weet
slechts, dat het vliegtuig ergens in de woestenij
neergestort is en vermoedelijk verbrand is, en
dat van de bemanning en de drie passagiers
niemand er het leven heeft afgebracht.
Dat men zoo weinig of liever niets anders
weet, maakt de stemming hier nog veel meer
beklemd.
De vlaggen zijn halfstok en hangen in den
grauwen nevel slap neer bij de volkomen wind-
Bt'Pn c-Wke lichten van de mistverlich-
ting die het vliegveld afbakent, doen denken
aan de brandende kandelaars in een rouw
kapel rondom een katafalk. Schiphol is dan
ook in diepen rouw; in het tamelijk-volle res
taurant" en in de hal van het stationsgebouw
spreekt ieder met ge-dempte stem, juist zien
wij dat van het bord waarop de verschillende
etappes van de reis met uren van aankonist
en vertrek op de route naar Indië genoteerd
staan, de nauwelijks aangevangen Kerstvlucht
van de „Uiver", die bijgehouden was -tot Cairo,
uitgewischt wordt. Er zijn lieden onder het
talrijke personeel van Schiphol in de hal, die
fluisterend bijeengroepen en deze handeling in-
stinctmatig opvatten als een symbool van
rouwbetoon, zij ontblooten het hoofd.
Op Schiphol werd de verpletterende tijding
gisterenmorgen het eerst telefonisch ontvan
gen van den vertegenwoordiger te Londen.
Diep is de droefenis op Schiphol, dat im
mers een groote familie vormt, over de vier
omgekomen kameraden die daar zoo hoog in
aanzien stonden. Niemand vermag het zich te
realiseeren, dat men hen niet meer zal terug
zien.
In de hoofdstad was vanzelfsprekend de
verslagenheid over de vreeselijke gebeurtenis
groot.
Rouwbetoon.
In verband met het ongeluk hingen giste
ren van officieele gebouwen en verscheidene
kerken te Haarlem de vlaggen halfstok. De
carillonbespeling van den toren der Groote
Kerk werd afgelast; alleen de treurmarsch
van Chopin werd ten gehoore gebracht.
Ook van zeer vele gebouwen te Amsterdam
en in andere plaatsen hing de nationale vlag
halfstok.
De omroep tijdelijk gesloten.
Na hej; binnenkomen van de telegrammen
omtrent het noodlottig einde van de „Uiver"
naar Ned.-Indië, heeft de Radio-raad de radio
uitzendingen via Hilversum en Huizen, ten
teeken van rouw, onmiddellijk gesloten.
Over beide stations zijn de uitzendingen
gisterenmiddag om 12 uur hervat en in over
eenstemming met het gebeurde gewijzigd.
Omtrent de radio-programma's voor de
eerstvolgende dagen, zijn nog geen beslissin
gen genomen.
Veronderstellingen omtrent de oorzaak.
Reuter verneemt uit Amman en Transjor-
danië;
Het is hier de veronderstelling, dat het on
geluk is te wijten aan blikseminslag en ken
nelijk niet een slechte landing, daar de grond
toestand ter plaatse uitstekend is.
Het stoffelijk overschot van de gevallenen
zal naar Cairo worden overgebracht door een
vliegtuig van de Royai Air Force.
De „Leeuwerik" te Rome.
De „Leeuwerik", die als hulpexpeditie voor
de „Uiver" gisteren van Schiphol is vertrok
ken, is gistermiddag te Rome aangekomep.
Parmentier over de ramp.
Uit Amsterdam wordt gemeld:
Zoödra Parmentier de jobstijding gehoord
had, was hij diep onder den indruk naar
Schiphol gegaan.
Het is, zoo zeide de heer Parmentier, ontzet
tend jammer, dat het zoo geloopen is. Wij
moeten onze beste vrienden missen en de ma
chine, die zoo'n mooien indruk in de wereld
heeft gemaakt, zijn wij kwijt. Daarmee is een
deel van het werk, tot dusver verricht, ver
loren gegaan. Het is natuurlijk niet mogelijk
zich voor te stellen wat er eigenljjk gebeurd
is, alvorens er een nauwgezet onderzoek heeft
plaats gehad. Voor mij staat vast, dat het niet
aan de machine heeft gelegen, want deze heeft
onder de zwaarste omstandigheden haar plicht
gedaan. Het zal wel te wijten zijn aan den
invloed der elementen, waartegen zelfs de
sterkste machine en de beste piloten niet óp-
gewassen zijn.
De gemeenteraad van Haarlem was giste
renmiddag bijeengekomen om de behandeling
van de begrooting voort te zetten.
De voorzitter sprak bij het begin van de
vergadering eenige woorden naar aanleiding
van de ramp van de Uiver.
De heer Tëtering (r.k.), beantwoordde deze
rede met er op te wijzen, dat deze slag ons
volk inderdaad zeer zwaar treft en de stad
Haarlem in het bijzonder, Spr. vestigde de
aandacht op het feit, dat een van de slacht
offers, prof. Walch, naar Haarlem was ge
komen om zijn stervende moeder een laatste
bezoek le bitngen.
Hij kon slechts tien dagen in Holland blij
ven en deed de terugreis met de Uiver. Dit
is dus wel een zeer tragische samenloop van
omstandigheden. Ook de heer Kort is een
zoon van Haarlem.
De voorzitter heeft daarop de vergadering
uitgesteld tot gisterenmiddag 4 uur.
De raad heeft daarop een telegram
deelne?' ing aan de K.L.M. gezonden.
van
DE INDRUK IN flET BUITENLAND.
Te Parijs.
Alle bladen getuigen van diep leedwezen
met de tragedie van de Uiver. Dé Intransigeant
schrijft: „De natuur heeft zich gewroken.,
Boven een "onherbergzaam terrein is de Uiver
overwonnen. Alle élementen hebben samenge
spannen tegen het toestel en zijn piloot, wiens
taak de menschëlijke krachten te boven ging,
is met onmacht geslagen.
Te Brussel.
De ramp met de Uiver heeft te Brussel,
te Antwerpen en elders in België in breeden
kring verslagenheid teweeggebracht, meer
misschien dan in welk ander land in Europa,
daar nu op hetzelfde oogenblik de postvlucht
BelgiëKongo plaats heeft.
Zonder commentaar aan deze vreeselijke ge
beurtenis te wijden, publiceeren alle avond
bladen over twee of drie kolom breedte de
telegrammen, welke zij oVer (3e ramp hebben
ontvangen, terwijl in de titels wordt gewezen
op de tragische storing van het naderende
Kerstfeest in Nederland.
ONTSTELTENIS TE LONDEN.
Schade voor het prestige der K. L. M.
Het ontzettende ongeluk van de „Uiver"
heeft hier groote ontsteltenis gewekt. Vooral
na de groote feestelijkheden alhier, waarin
de prestatie van de „Uiver" zoo hoog geroemd
werd, is dit een verschrikkelijke anticlimax.
In Nederlandsche kringen, ambtelijke zoowel
als andere, is men uiterst neerslachtig en
voelt men dat het psychologisch effect van
deze tragische gebeurtenis vérstrekkend kan
zijn.
Dat deze rampspoedige gebeurtenis het pres
tige der K. L M. schade doet tegenóver Im
peria! Airways, wier leiders steeds etappe-
vluchten hebben voorgestaan en eerst onlangs
en na de Melbournevlucht tot rechtstreeksche
vluchten van een vliegtuig oyer de geheele
route als proef hadden besloten, kan onge
lukkig niet worden betwijfeld.
Landgenooten hebben tegen mij den twijfel
uitgesproken, aldus de S-correspondent van
het Alg. H.bld., of dergelijke recordvluchten wel
liggen op het terrein van de K. L. M., al be
grijpt men wel, dat in geval van succes het
prestige zeer zou zijn verhoogd.
Van het gebied, waar de Uiver is te plet
ter gevallen kunnen wij ons slecht een voor
stelling maken. Wjj ontleenen daarom en
kele passages aan het boekje van J. M. de
Feyter en A. Viruly „Met de K.L.M. naar'
Indië"; de schrijvers geven de volgende be
schrijving "van de landstreek, die zich aan de
oogen van de luchtreizigers ontrolt, nadat
Palestina verlaten is:
De Jordaan met het kleine Jericho ver
dween, bergen schoven weg, de woestijnstad
Amman, aan de grens der bewoonde wereld,
kwam en verdween... Daar opende zich de
onmetelijke Syrische woestijn!
Over zevenhonderd kilometer zou slechts
één steenen bouwwerk het oog van onze rei
zigers treffen, n.1. het Engelsch-Iraksche fort
van Rutba-Wells.
De Syrische woestijn was weer anders dan
de vorige. Het was een golvende hoogvlakte
met nu en dan lage bergtoppen. Eindelooze
verlaten vlakten, soms ingesneden door
wadi's, (droge rivierbeddingen, misschien i
ondergrondschen waterloop) vertoonden zich
aan de reizigers. Ook hier was het thans
regentijd, zoodat de bodem door schrale be
groeiing er veelal als een steppe uitzag. Op
zulke plaatsen zijn soms, dagen reizens van
elkander verwijderd, de zwarte tenten van
zwervende Bedouïnen te zien, wier kudden
hier voedsel zoeken. Dan een tijdlang niets
dan de eindelooze zandzee, zelden afgewisseld
door rotsachtige streken. Eenmaal wees een
vlieger den passagier op een haast onzicht
bare grijze streep, die zich tusschen de zand
heuvels slingerde. Dat was de „track", een
lange, vaak moeilijk te vinden autoweg van
Palestina naar Bagdad. Autokaravanen kun
nen hierover in twee reisnachten de bijna dui
zend kilometer, tusschen Middellandsche Zee
en Mesopotamië afleggen. Des zomers bren
gen zulke karavanen den heeten dag vaak
door met rusten bij de versterking Rutba-
Wells, het fort om de eenige zoetwaterbron
ver in den omtrek.
Van tijd tot tijd was in het zand een groo-
ten cirkel te zien, waarin een kolossale her-
kenningsletter stond. Dat beduidde een ter
rein, vlak genoeg voor vliegtuigen om te
landen. Niet alleen de K.L.M. vliegt over deze
woestijn, doch ook Engelsche en Fransche
verkeersvliegtuigen komen er geregeld over
heen. Bovendien zijn hier niet zelden militaire
Engelsche toestellen in de lucht. In Bagdad
is een groot Engelsch militair vliegveld en
meermalen trekken vandaar bewapende
vliegmachines over de omringende woestijnen
om Bedouïnenstammen voor rooverijen of
andere wandaden te tuchtigen.
Woensdagnacht. Eenige
minuten voor het vertrek
van Schiphol. De beman--
ning met haar vrouwen
voor het toestel. V.l n.r.
Marconist van Zadelhof;
2e piloot J. van Steen^
bergen; comm/t Beekman
en mecanicien Walewijn.
Het toestel passeert de-K XVIII
Woensdagnacht omstreeks 1 uur A.T. is de
„Snip" dé „K XVIII" gepasseerd. De „Snip"
vloog vlak over de „K XVHI" heen. De be
manning bevond zich aan het dek; zij heeft de
bemanning van de „Snip" gegroet.
Geestdriftige ontvangst.
Donderdag te 12.45 A.T.-is het vliegtuig
op het vliegveld 45 km ten Z. van Parama
ribo, vlot geland.
tv .1
Uit Paramaribo wordt gesèihd
Den geheeïen nacht verdrong zich een groo
te ménigte belangstellenden vöor het tele
graafkantoor en op andere punten in de stad,
waar regelmatig de vorderingen van de „Snip"
werden gepubliceerd. Naarmate' hét vliegtuig
de Amerikaansche kust naderde'; steeg de
spanning. Een angsCge ongerustheid maakte
zich van de menigte meester, tóen het contact
met de ;,Snip" werd verbroken, door een de
fect aan de radio-zendinstallatié van hèt vlieg
tuig. Men bleef eenige uren zonder verbin
ding. -
Gelukkig werd in de vroege ochtenduren
opnieuw verbinding gekregen. Het vliegtuig
nadert steeds meer. Het vliegt thans reeds
langs de Amerikaansche kust. u
Het vliegtuig vandaag naar Curacao.
Feestelijkheden afgelast.
Een speciale berichtgever te Paramaribo
seinde gisteravond:
Het ongeluk, dat de Uiver in de Syrische
woestijn is overkomen, dempt de feestvreugde,
die hier over den geslaagden vliegtocht van
de Snip over den Oceaan heerscht. Alle ver
dere feestelijkheden zijn begrijpelijkerwijze af
gelast.
De mannen van de Snip en de bevolking
zijn diep onder den indruk van de ramp, die
aan de Uiver is overkomen.
Morgenochtend vertrekt het vliegtuig naar
Curagao. Als passagiere gaat de dochter van
den Gouverneur van Suriname naar het an
dere gebiedsdeel.
Curagao bi afwachting.
i ij-
Een bijzondere corr. te Willemstad seinde:
Donderdagavond
De Snip wordt hier morgenmiddag ver
wacht. Voorgenomen feestelijkheden bij de
aankomst zijn vervallen wegens de ramp van
de Uiver. Willemstad is van dit ongeluk diep
onder den indruk.
Gouverneur van Slobbe zal de bemanning
van de Snip bij hun aankomst toespreken. De
officieele huldiging is op Zondagavond be- j
paald.
Het wrak verspert dén ingang
van de haven van Leixoes
Naar de directie van den Kon. Holl. Lloyd
mededeelde werd het s.s..Orania" gebouwd
in de jaren 19211922 bij Wqrkman Clarke
Co. te Belfast, onder toezicht van Lloyds
Register. De lengte bedroeg 143,86 m, de
breedte 17.98 m en de hoogte 10.97 m. De bru
to tonnenmaat was 9763 reg. ton, de netto 1
tonnenmaat 5760. Er was aceomodatie voor
123 passagiers 1ste klasse, 104 tweede klasse,
76 middelklasse, 102 3e klasse in hutten, en
602 tusschendekpassagiers. Het was een dub-
belschroefschip met twee turbines tot een
maximumvermogen van 6000 apk.
én passagier ernstig, negen opva
renden licht gewond.
Reuter meldt uit Lissabon: Tengevolge van
de aanvaring vielen verscheidene opvarenden
van de „Orania" te water, doch zij werden on
middellijk opgepikt. Een van de passagiers liep
een schedelbreuk op en werd in ernstigen toe
stand in het ziekenhuis van Porto Opgenomen.
Verder werden vijf passagiers en vier leden
van de bemanning licht gewond.
Nadere bijzonderheden omtrent de
toedracht van de aanvaring.
Havas meldt nadere bijzonderheden omtrent
de toedracht:
De „Orania", die uit Zuid-Amerika naar
Amsterdam op weg was, is in den middag
de zandplaat, waarvoor het schip van 6 uur
's morgens af had gekruist wegens het getij,
gepasseerd. Het stoomschip wierp het anker
uit ongeveer 200 m van den ingang van de
haven van Leixoës.
Ongeveer 68 passagiers, die voor Leixoës
waren beslfcmd, maakten zich gereed om het
schip te verlaten, toen plotseling het stoom
schip „Luanda", dat de zandplaat juist op
volle kracht was gepasseerd om de zeestroo-
mingen ter plaatse te overwinnen, kwam aan
varen.
De passagiers van de „Orania" kregen den
indruk, dat een ramp niet te vermijden was.
Een hevige schok volgde onmiddellijk en de
voorsteven van de „Luanda" drong in de rech
terzijde van de „Orania". Een groot gat ont
stond, waardoor het water naar binnen
stroomde.
Onder de passagiers ontstond een pa- 'j
niek. Zij moesten het schip verlaten, bijna
allen met achterlating van hun bagage. 1
Zij werden opgenomen in van alle kanten j
te hulp varende booten en sloepen.
Dank zij den KL00STERBALSÉM
komt hij daar voor goed van af.
Ml)oor mijn beroep moest ik den tje-
geheelen dag op straat loopen en daar
door gingen de plekken altijd open en
begonnen te zweren. Van alles pro
beerde ik, maar baat vond ik niet, tot
dat ik met Kloosterbalsem begon. El-
ken ochtend en avond deed ik die op
de plekken. Ze genazen binnen een
week prachtig en voor goed. Nu smeet
ik als 't koud wordt van te voren mijn
handen en voeten eiken ochtend met
Kloosterbalsem in en heb sedert dien
geen last meer van winterhanden en
-voeten gehad." w ,e >„.Gn
AlfifÜD'C OdlQIMEEL TEW INZAGb
Geen goud zoo goed"
Onovertroffen bjj brand-en snij wonden
Ook ongeëvenaard als wrijfmiddel bjj
Rhcumatiek, spit en pijnlijke spieren
Schroefdoos 35 ct. Potten: 6iy% ct. en 1.04
De „Orania" boog zich langzaam terzijde.
Om 4 uur was het voorste gedeelte geheel on
der water. Later in den avond zag men niets
meer dan het bovengedeelte van de sehoor-
steenen en de Nederlandsche vlag, die even
boven de golven wapperde.
In de nabijheid dreven allerlei goederen, af
komstig uit de lading, die door het water
waren weggespoeld.
Volgens de meening van de havenautori
teiten zou de gevagvoerder van de „Luan
da" schuld hebben aan de aanvaring, die,
ofschoon passagiers aan boord van het
Portugeesche schip waren, de zandbank
zonder loods is gepasseerd en geen acht
zou hebben geslagen op de signalen van
de „Orania", die voor anker lag.
Op order van den havenmeester van Leixoës
is de Luanda", die bij de aanvaring groote
schade heeft opgeloopen, voórgaats gebleven.
Men is van meening, dat indien de aanva
ring niet in de nabijheid van de haven was ge
schied de ruwe zee de reddingspogingen zou
hebben verhinderd.
Na de aanvaring, toen het water in het
schip drong, heeft de gezagvoerder van de
„Orania", die vreesde dat een ontploffing aan
boord zou ontstaan, den stoom uit de ketels
laten ontsnappen. Deze maatregelen werden
met groote koelbloedigheid ten uitvoer ge
bracht. Zij waren overigens zeer nuttig, maar
maakten het onmogelijk tengevolge van de
afwezigheid van stoom om de ankerlieren te
gebruiken. Zoodoende heeft men de ankers
niet kunnen inhalen. Had men de ankers wel
kunnen inhalen, dan was het niet onmoge
lijk geweest om het stoomschip weg te slee
pen en onder den wal aan den grond te zetten.
De directie van den Kon. Holl. Lloyd te Am
sterdam heeft in den afgeloopen nacht tus
schen 1 uur en half twee telefonische ver
binding met Leixoës gehad. Ter aanvulling
van hèt telegram van Havas hierboven diene
nog het volgende:
Het schip is in de haven gezonken. De loods
bevond zich tijdens de aanvaring aan boord.
Het schip is aangevaren vlak achter de brug.
Het ligt plat en is dus gekanteld.
Het is niet waar, dat zich een paniek van
de passagiers heeft meester gemaakt. Alles is
kalm en uiterst regelmatig geschied. De op
varenden zijn allen onder dak gebracht, dank
zij de goede zorgen van den agent van den
Kon. Hoil. Lloyd ter plaatse. Er waren onge
veer 120 passagiers aan boord, meest Engel-
schen, Franschen en Portugeezen. Er waren
weinig Nederlanders bij.
Reuter meldde Donderdagavond nader uit
Lissabon omtrent de bergingspogingen van de
Orania:
De positie van de gezonken Orania is de
zelfde gebleven. Het schip ligt geheel op de
bakboordzijde, een weinig naar het zuiden
van den havenmond.
Aan het strand is een groote hoeveelheid
balen tabak, trossen bananen, stoelen, boeken
en linnengoed, het laatste afkomstig van de
passagiers, aangespoeld.
Het Deensche bergingsvaartuig Walkyriën
is te Leixoës aangekomen. De gezagvoerder
zal de mogelijkheid onder de oogen zien om
het schip vlot te brengen. Een tweede ber
gingsvaartuig wordt nog verwacht.
Verscheidene Portugeesche en Spaansche
schipbreukelingen zijn gisteren naar huis
teruggekeerd. Anderen wachten in een hotel
de beslissing van de ereders van de Orania af.
De directie van de Stoomvaartmij. „Neder
land" deelt mede, dat zij gistermiddag tele
grafisch bericht heeft ontvangen, dat aan
boord van het m.s. Tabian op de thuisruis
20 mijl van La Coruna brand uitgebroken is
in de Java-krossoktabak, welke zich bevindt
in het onderruim van ruim 2. Het schip is
naar Ferrol opgestoomd.
Het bergingsvaartuig C. Falka is voor hulp
verleening in de nabijheid, terwijl de sleepboot
Zwarte Zee, welke een flinke koolzuurinstal-
latie aan boord heeft, van Queenstown naar
1 errol is vertrokken. Gevaar voor de opvaren
den is niet aanwezig. Er bestaat geen reden
tot ongerustheid.
Het motorschip Tabian is 8151 bruto ton
groot. Het is in 1930 bij de Ned. Scheeps
bouwmaatschappij te Amsterdam gebouwd.
Het motorschip heeft 21 November jj.
Batavia verlaten met bestemming voor Lon
den, Amsterdam en Hamburg. Op 17 dezer
passeerde het Gibraltar en op 19 dezer ver
trok het van Cadix.
Het schip stoomt op naar La Coruna.
Nader wordt gemeld, dat het schip t)aar La
Co™n« zal gaan en niet naar Ferrol.
De Tabian is op 21 November van Tand
jong Priok, vetrrokken en op 25 November
van Belawan. Het schip werd 25 December
te Amsterdam verwacht.
Waar uiteraard de Heldersche Courant alt
marineblad nauw verbonden is met de marine
waar velen der mannen, die nu naar het Saar-
gebied gaan, nog stadgenooten zijn, die hier
in Den Helder hun gezin achter lieten, dat
natuurlijk erg benieuwd is, hoe vader het
maakt, is heden van uit Den Helde: onze
speciale verslaggever naar het veelbesproken
Saargebied vertrokken. In een serie brieven
hoopt hij zijn indrukken voor de Heldersche
Courant weer te geven.
DE PIET HEIN EN DE EVERTSEN.
Hr. Ms. torpedojagers Piet Hein en Evert-
sen, onder bevel van de kapiteins-luitenant ter
zee G. J. Verwijnen en P. Koenraads, zijn gis-
teren te Aden aangekomen.
Luit. i.er zee le kl R. van Tijen, onlangs
eervol ontheven uit zijn functie va,, leeraar
aan de Hoogere Marine-krijgsschool, wordt 1
Januari belast met de functie van onderhoofd
der afdeeling hydrographie aan net departe
ment van defensie.
De te Amsterdam tot arts bevorderde semi-
arts j®. Schuringa bestemd tot off. van gez.
2e kl. bi' de Koninklijke marine.
Ofi.-vlieger 2e kl. der zeemacht E. Bakker
is vergund uit Nederlandsch Oost-Indië naar
Nederland terug te keeren.
OOST-INDDE.
Geplaatst bij de marinekazerne Oedjoeng, de
luit. ter zee le kl. J. Callenfels; aan boord van
Hr. Ms. Java, de luit. ter zee le kl. G. IJ. C.
Fraser en de luit. ter zee 3e kl. W. Hartlieb,
allen verwacht uit Nederland.
Overgeplaatst van Hr. Ms. K VIII naar Hr.
Ms. K XTV, de luit. ter zee le kl. C. de Booy;
van Hr. Ms. K X naar Hr. Ms. K VIII, de luit
ter zee 2e kl. H. Tichelman; van den onder
zeedienst naar Hr. Ms. K XIV, de luit. ter zee
2e kl. B. J. Velderman en de off. van den
M.S.D. 2e kl. M. J. Drijver; van len onderzee
dienst naar Hr. Ms. K VIII, de luit. ter zee
2e kl. ij. B. M. van Erkel; van rfr. Ms. Ser-
dang (marinekazerne Oedjoeng) naar den on
derzeedienst, de luit. tei zee 2e kl. P. S. Agema
en J. F. Drjjfhoui van Hooff; van Hr. Ms.
Soemba ruu-r den onderzeedienst, de luit. ter
zee 3e Ki. R. J. Deibei; van Hr. Ms. Java naar
den onderzeedienst, de luit. ter zee 3e kl. G. D.
Kwar en F. Bruijn; van Hr. Ms. Java naar Hr.
Ms. Soemba, de luit. ter zee 3e kl. W. F. van
der Valk Boumanvan Hr. Ms. K Vin naar
c-n onderzeedienst, de luit. ter -.ee 2e kl. A.
M. ""alkenburg; van Hr. Ms. Witte de With
naar de marinekazerne Oedjoeng (rol) de
kap.-luit. ter zee J. W. G. van Hengel; van Hr.
Ms. Van Galen naar de marinekazerne Oed
joeng, de luit. ter zee le kl. J. Varkevisser;
van Hr. Ms. Witte de With naar den dienst
der conserv. de luit. ter zee 2e kl. E. C. Wes-
sels en J. K. Muiier, de off. van den M.S.D. 2e
kl. H. Gorter en de off. van den M.S.D 3e kL
A. H. Geudeker; van den dienst .e. conserv.
naar Hr. Ms. Soemba, de luit. ter zee 3e kl. L.
E. H. Reeser; van Hr. Ms. Soemba naar Hr.
Ms. Willebrord Snellius, de off. van gez. 2e kl.
F. H. P Hamer; van Hr. Ms. Java naar Hr.
Ms. Van Ghent, de kap.-luit. ter zee C. J. Ba
ron van Asbeck en de pff. van den M.S.D. lo
kl. B. Zietse; van den onderzeedienst naar Hr.
-.s. Kortenaer, de lrit. ter zee le kl. A. S.
Pinke en de off. van den M.S.D. 2e kl. F. H.
Koehler, van Hr. Ms. K VI naar Hr. Ms. Van
Ghent, de luit. ter zee le kl. J. Beckering
Vinckers; van Hr. Ms. Kortenaer, de luit. ter
zee ie kl. J. N. Sluijter; van den dienst der
conservatie naar Hr. Ms. Van Gent, de luit.
ter zee 2e kl. E. Dankmeijer, A. F. Wiederhold
en H. Th. Koppen en de off. van den M.S.D.
2e kl. J. Moerer en F. ter Horst.
HELDERSCHE EIERVEIXJNG.
20 Dec. Aangevoerd 24,954 kippeneieren:
48—51 kg 2.00—2.90, 52—54 kg 2.30—3.00,
55—57 kg 2.60—3.30, 58—60 kg 2.70—3.50,
61—63 „g 3.30—3.80, 64—67 kg 3.50-4.80,
kleine eieren 2.002.20; 100 eendeneieren
2.20. Alles per 100 stuks.
ALKMAAR, 21 Dec.
Kaasmarkt. Aangevoerd 40 stapels, wegenA
de 63,000 kg. Fabriekskaas: 35 stapels kleine
18, 1 stapel middelbare, prijs niet genoteerd.
Boerenkaas; 3 stapels kleine 16 en 1 stapel
commissie, prijs niet genoteerd. Alles met
rijksmerk. Handel goed.
ALKMAAR, 21 Dec.
Graanmarkt. Aangevoerd 436 hl als 25 hl
voertarwe 4.755; 6 hl rogge 7.15; 86 hl
gerst chev. 66.15; 125 hl haver 6.60—
7.40; 43 hl loonen, w.o.: bruine 1014, dui
ven 8.87% en witte boonen 18; 10 hl geel
mosterdzaad 16; 12 hl. karwijzaad 19; tuin-
boonen 6.50 en 129 hl erwten, w.o.: Kleme
groene 9.6010, groote groene 10.5013.50
en vale erwten 141—5.75. Alles per 100 kg.
Handel stug.
BROEK OP LANGENDIJK, 21 Dec. Ram
menas 11.30, roode kool 12.50 en ƒ1—
1.60, gele kool 11.50, Deensche witte kool
0.70—1.60, uien 1.90—2.10, grove 2.40
—2.50, drielingen 1.40, peen 90 ct., eigen
heimers 2.10, bloemkool 7.80—11.80 en
1.502.20, alles per 100.
NOORD-SCHARWOUDE, 21 December.
Uien 1.502.10, drielingen 1.301.40,
grove 2.20—2.40, gele 'nep 1.70, pevi 90 et.,
roode kool 1.20—2.30 en 1.00—1.40 en
1.001.10, Deensche witte kool 1.201.60
0.701.50 per 100 kg.
van Den Helder
GETROUWD: D. Wil jouw en P. Boon; J.
Kriele en I" C. Bot; J. Goudswaardt en C. do
Meijer; W. de Wit en M. Romkes; W. Barent-
sen en J. Bakker; J. v. d. Haspel en D. Okel;
C. R. Kuiper en B. de Leeuw; K. Meuldijk ett
Th. C. Huiding.
BEVALLEN: J. v. d. Bergv. d. Teet, z.;
Tl. Stellingwerf—v. Loosen, 'd.; M. M. v.
Amersfoort—Hertsworm, d.; A. M. H. Lijtén—
Vos, z.
OVERLEDEN: M. J..Koens, 85 j.; J. Toea,
50 j.; A. Sikkerlé, .61 j.