Met de 3118lancp landen
en mm.
lm
Legerberichten.
7
Volledige overeenstemming
tusschen Frankrijk en Italië
bereikt.
Roosevelts milliardennota
1
Stoomvaartberichten
LUCHTVAART
Rossi en Codos gereed
tot den aanval.
Een dccoord van Europeesche
stemming strekking te Rome
geteekend.
Hnvas meldde gisterennacht uit Rouie,
dat een volledige overeenstemming tus
schen Frankrijk en Italië was bereikt.
Gisterenavond om acht uur werden in het
Palazzo Venezia de verschillende documenten
onderteekend, die het protocol van Rome
vormen.
Over de Afrikaansche geschilpunten is vol
komen overeenstemming bereikt, terwijl een
eenheid van gezichtspunt wordt bekend ge
maakt over de Europeesche zaken.
De beide regeeringen zijn het eens over de
noodzakelijkheid om te komen tot een over
eenkomst tusschen alle landen, die betrokken
zijn bij de vraagstukken van Centraal-Europa.
Een concept-verdrag dienaangaande zal zoo
spoedig mogelijk aan alle belanghebbende
regeeringen worden voorgelegd.
Na de teekening der verdragen spraken
Laval en Mussolini de journalisten toe.
Mussolini dankte de Fransehe journalisten
voor hun groote activiteit in deze dagen,
daarna gaat hij de geschied:p.- ia der onder
handelingen, van de komst van Jouvenel tot
heden.
Een duurzaam accoord over algemeene za
ken, zoo zegt hij verder, is onmogelijk zoo
lang niet eerst de bijzondere Franseh-Italiaan-
sche vraagstukken een oplossing hebben ge
vonden. En anderzijds ware het weer onvol
doende geweest die vraagstukken te regelen
als we niet tegelijkertijd de algemeene pro
blemen onder het oog zagen, We moesten dus
streven naar een aceoord zoowel in onze bij
zonder Fransch-Italiaansehe aangelegenheden,
alsook in de algemeene Europeesche vraag
stukken. En tot dat accoord zijn we ge
komen.
De overeenkomst is tegen niemand ge
richt ,doch is afgesloten in de hoop, dat
ze er toe zal bijdragen, de harmonie in
het Europeesche leven te versterken, en
de samenwerking te verbreeden.
Na deze woorden waarschuwt Mussolini
voor overdreven optimisme.
Men moet nu niet denken, dat alles gedaan
is en dat er verder niets meer te doen zal
overblijven.
Mussolini eindigt dan ook met hulde te
brengen aan Laval, mededeelend, dat deze
hem ook persoonlijk uiterst sympathiek is.
Het jaar der Europeesche beslissingen begint
onder het gelukkige teeken van de Fransch-
Italiaansche overeenstemming.
Laval aan het woord.
Daarna nam Laval het woord en sprak
meer in het bijzonder de Italiaansche jour
nalisten toe. Hij betuigde zijn groote vreugde
over het bereikte resultaat.
De conventies die Wij teekenden over de
Afrikaansche quaestie, zegt hij, zijn recht
vaardig en zullen naar ik hoop gunstig ont
vangen worden.
Geen van beiden hebben wij iets geofferd
van onze essentieele belangen.
Van nu aan kunnen wij zonder nevenge
dachten in een atmosfeer van wederzijdsch
vertrouwen vrijelijk alle vraagstukken onder
zoeken, die de aandacht komen opeischen van
die regeeringen, welke belast zijn te waken
over den Europeeschen vrede.
Zoo zijn wij er toe gekomen ons ge
zichtspunt over de politiek die wij denken
te volgen in Centraal-Europa, met elkaar
in volkomen overeenstemming te brengen.
En het proces-verbaal, dat wij dienaangaande
teekenden, zal weldra gerekend worden tot
de belangrijkste diplomatieke documenten.
Berlijn in koele afwachting.
Het was niet te verwachten, dat een suc
cesrijk verloop van de onderhandelingen tus
schen Laval en Mussolini te Rome in Duitsch-
land met bijzondere geestdrift ter kennis ge
nomen zou worden. En daarom is het geen
verrassing, dat de voorloopige mededeelingen
over het resultaat dezer besprekingen in
Berlijn ontvangen zijn met bewijzen van koele
afwachting en met de neiging de Romeinsche
onderhandelingen te kleineeren,
Opnieuw een zeer groot tekort voor
1935. Stijging van de staatsschuld
tot ruim 34 milliard. Weermacht
versterkt.
In zijn jaarlijksche begrootingsbood-
schap aan het Congres, welke Roosevelt
gisteren indiende, wordt een nieuw en zeer
hoog deficit voorzien, van 4.528.508.970
dollar, hetgeen de totale openbare schuld
van de Vereenigde Staten zal brengen tot
een nieuw record van 34.239 millioen dol
lar op 30 Juni 1936 (het einde van het
komende fiscale jaar, dat 1 Juli 1935
begint.
De gewone redenen voor dit enorm groote
verschil tusschen de uitgaven en de inkom
sten der regeering zijn welbekend, in de eerste
plaats de federale uitgaven voor de bestrijding
der werkloosheid en in de tweede plaats het
reusachtige werkverschaffingsprogramma.
Hierbij komt de zeer sterke toeneming van
uitgaven voor de nationale defensie. In zijn
boodschap vraagt de president om een sup
pletoir crediet van 180 millioen dollar voor
óe defensie in het fiscale jaar 1935/1936.
„Deze uitgaven voor de defensie", zoo zegt
de boodschap, „is een gevolg van de reeds
begonnen politiek van het Congres cn de re
geering om den achterstand in te halen, dien
de Vereenigde Staten hebben gemaakt bij de
uitvoering van de vlootprogramma's, welke
voorzien zijn bij de verdragen van 1922 en
1930 (Londen cn Washington) en om ver
ouderd materiaal te vervangen en de uitrus
ting van het leger te verbeteren".
De onderzeebooten „K 16" en „K 17" vertrokken Maandag uit den Helder naar Ned. Indië.
Hr. Ms. „Hertog Hendrik" had reeds eerder de haven verlaten
99
Spanning omtrent de „Snip". Jammer, wij krijgen hem niet
te zien. De ramp van de „Uiver" drukt onze stemming.
Het is onze laatste rustdag op St. Vincent
geweest. We hebben het moois van het
plaatsje er nu wel afgekeken en vinden het
allemaal weer prettig om naar zee te gaan,
waar ons nog spannende dagen zullen wach
ten. De consul, een Engelschman, die over en
kele maanden naar zijn land terugkeert, heeft
onzen Schipper nog geld gegeven om voor
de bemanning nog wat te koopen, als een be
wijs van dankbaarheid voor de altijd aange
name samenwerking, die hij gedurende een
12-tal jaren met de Hollanders had gehad.
Een aardige geste, een hartelijkheid, die we
zeer apprecieerden. Vlak voor we weggaan
komt het Hollandsche koopvaardijschip
„Parkhaven" de reede op. Een mooie gele
genheid, om te probeeren of we van daar gist
kunnen krijgen om brood te bakken, daar onze
eigen gist reeds weer bedorven is. Met alle
bereidwilligheid wordt die ons door den kapi
tein van de „Parkhaven" verstrekt en het is
dus de tweede plaats waar we van landgenoo-
ten vriendelijkheden en hulp ondervinden. Het
anker is ondertusschen al gelicht, we wuiven
met mutsen en petten naar de huistoe gaan
de „Parkhaven" en onze tweede haven be
hoort weer tot hét verleden.
.0
'T
De commandant van de „K XVIII",
luit. ter mee le kl. D. C. M. Hetterscheij.
Waar blijft de Snip?
In den loop van den middag krijgen we
voor het eerst radio-verbinding jnet het vlieg
veld Porto Praya, waar de „Snip" zal starten
voor zijn oceaanvlucht. We hooren, dat de
„Snip" uit Alicante is vertrokken naar Casa-
blanca; het weer lijkt ons niet zoo mooi, ten
minste bq ons is het niets gedaan en we ho
pen, dat over drie dagen, als hij moet starten
alles beter zal zijn geworden. Even later krij
gen we contact met één van de andere
„Snip"-helpers, de „Stuyvesant" van de K. N.
S. M., die een beetje verder dan wij, een 900
km, de Oceaan in ligt. Van nu af aan geven
we zijn weerberichten, tezamen met onze
eigen, door aan het radiostation op Porto
Praya, zoodat de „Snip"-bemanning, als zij
daar aankomt, een klein overzicht kan heb
ben over het weer, wat de laatste dagen ln
de Atlantische Oceaan geheerscht heeft. Dit
is nu mooi helder en alleen de N.O. passaat
staat vrij straf d or, maar dat Is voor de
vliegers alleen maai' voordeel en vermoedelijk
is daar ook door hen op gerekend. Woensdag
19 December is de groote dag en als wij tegen
4 uur op onzen post op 12 graden Noord en
33 graden West aankomen, stijgt de spanning
aan boord merkbaar. Er wordt alleen maar
over de „Snip" gesproken en over de kansen
om hem te zien. Dit nu wordt niet erg opti
mistisch ingezien, daar na alle mooie heldere
dagen, die we gehad hebben, nu juist op dit
belangrijke moment de lucht dicht trekt met
wolken en we zelfs geen sterrteje kunnen ont
dekken, wat voor onze zuivere plaatsbepaling
natuurlijk erg vervelend is. De beschikbare
lampen aan boord worden aan dek opgetuigd,
omdat wellicht de „Snip" bij het overvliegen
hier iets aan zou kunnen hebben.
Iedereen is nu in afwachting
het loopt tegen vijven, het oogenblik
waarop de „Snip" moet starten. Vooral in de
draadlooze heerscht een beetje nerveuze span
ning en de telegrafist luistert ingespannen naar
het startbericht, dat door Porto Praya zal
worden gegeven. Eindelijk, tenminste einde
lijk voor onze gevoelens, want het is maai' een
kwartiertje na het vastgestelde tijdstip, komt
het verlossende bericht, dat de „Snip" gestart
is. Nu verbinding met ze zien te krijgen, het
lukt niet, we luisteren, we snakken naar de
eerste morseteekens, maar niets, niets van de
„Snip". Wat zou er gebeurd zijn? Het is een
zenuw-afmattend wachten en nog eens wach
ten, want wat kunnen we meer doen? Ook
Porto Praya begint zich te doen hooren, heeft
ook nog niets gehoord, en er zijn al bijna twee
uren verstreken. D&é.r, daar hooren we iets,
ja, P H A I S, de roepletters van de „Snip",
een last valt van ons af, speciaal van de radio-
menschen, die hierover natuurlijk het meeste
i nangst hebben gezeten denkende aan een
mogelijke fout van ons eigen station. Van
der Molen, de marconist van de „Snip", waar
we in Den Helder al mee kennis hebben ge
maakt, stelt ons direct gerust. „Onze zender
was defect", seint hij en begint meteen daar
overheen ons de beste wenschen van onzen
Minister van' Defensie over te brengen. Hier
door ontspannen we heelemaal, wij hebben
meer in angst gezeten, en hebben ons blijk
baar meer opgewonden dan de „Snip"-mer?-
schen zelf. Van nu af blijven we in geregelde
verbinding mét de „Snip", we peilen regel
matig en geven nog een enkel kort weerbe-
richtje, dat nog altijd bewolking moet melden,
al doet de volle maan ernstige pogingen om
er door heen te komen. Naar onze berekening
en uit de plaats, die de „Snip" ons op geeft,
moeten zij ons tegen half elf boordtijd pas-
seeren.
Maar hij blijft boven de wolken.
Iedereen verzamelt zich aan dek, waar
een ware feestverlichting brandt. Behalve de
gewone groote scheepslampen met 5 peer
tjes, daarom vijfpitters genoemd, zijn er nog
een viertal filmlampen (voor de filmop
namen gebruikt) opgetuigd en voor de rest
staart iedereen de lucht af. Er wordt weer een
peiling van de „Snip" genomen, dwars, hij
moet vlak bij ons zijn. Van der Molen seint
ons ook, dat ze dicht bij zijn en vraagt of we
hun motoren niet hooren. We doen ons best,
maar het is ondoenlijk met het voortdurend
geklots van het water een ander geluid er
uit te kunnen halen. Onze lichten kunnen ze
ook niet zien, want de „Snip" zit boven de
wolken. Het lukt niet de „Snip" te zien te
krijgen, het is een teleurstelling voor ons, maar
ja, de kans was ook zoo klein en we hadden
ons er eigenlijk te mooie voorstellingen van
gemaakt. Halsstarrig blijven nog een paar
kijkers de lucht afzoeken, maar na een poosje
wordt het die ook te machtig en zoeken zij
hun kooien op. Alleen in de radiohut is het
bedrijf nog in vollen gang. De heele nacht
door wordt nog geluisterd naar de „Snip",
maar de eerste uren hooren we niets meer
van hem. Wederom angstige momenten, ook
andere schepen hooren we tevergeefs roepen,
onze eenige geruststelling is de wetenschap,
dat zijn radio niet geheel in orde was, zoodat
die ook nu weer de oorzaak van zijn zwijgen
kan zijn.
Na een paar uren hooren we eindelijk
weer even de ons nu reeds bekende toon van
de „Snip"-zender en weten we tenminste, dat
Hondong en zijn mannen rustig hun honder
den kilometers aan het verslinden zijn. De
radioberichten worden sehaarscher en schaar-
scher en tegen den tijd, dat de „Snip" geland
moet zijn, komt ook Porto Praya vragen of
we al iets weten. Helaas moeten we die te
leurstellen, we weten nog niets. Wel hebben
we al een gelukwenschtelegram met de voor
spoedige overtocht opgevangen, maar iets de
finitiefs bereikt ons pas in den middag van
de „Van Renselaar", het 3e hulpschip. De
„Snip" is goed en veilig geleund in Paramari
bo, de eerste Nederlandsche Oceaanvlucht is
volbracht.
De ramp van de „Uiver".
En wij kunnen niets dan met ge
noegen terug zien op de prettig esamen-
werking tusschen Hondong en zijn drie hel
pers en de „K XVIII". Wat echter onze
vreugde over deze behouden aankomst on
middellijk tempert, is het eerste bericht over
de „Uiver", dat de „Van Rensselaar" ons te
gelijk meedeelt, we verdiepen ons in allerlei
gissingen en wachten met toenemende span
ning op nadere berichten. Een dag later komt
het droeve sein, dat ons uit de onzekerheid
helpt, het vindt zijn terugslag op de heele
boot en de stemming is deze dag verder ge
drukt. Een telegram van deelneming wordt
naar de K. L. M. gestuurd, maar het drukt
niet voldoende uit wat er in onze harten om
gaat bjj het vernemen van deze vreeselijke
slag, die wel heel erg gevoeld moet worden,
juist na al hetgeen dit mooie vliegtuig eerst
gepraesteerd had. Ook voor de wakkere
„Snip"-bemanning zal dit bericht ellendig ge
weest zijn, temeer daar dit droeve gebeuren
in den nacht over de oceaan is voorgevallen.
Dit is het einde van de „Snip"-episode voor
ons en kunnen we met onze trouwe boot ver
der gaan. We maken nu eerst een extra slag
om de Zuid, omdat de Professor een waar
neming wil verrichten aan den rand van de
Middel-Atlantische Rug. Hij treft het bijzon
der, we looden ongeveer met de rand aan en
er wordt een in hooge mate vulkanisch bo-
demrelief ontdekt, dat bij nadere beschouwing
misschien nog wel tot hoogst interessante ge
volgtrekkingen kan leiden. In elk geval heb
ben we geen spijt van dit Zuidelijk uitstapje
en welgemoed keeren we, gedeeltelijk op onze
schreden zou ik haast zeggen, terug. We gaan
nu in het zeetje op en het voorluik, dat tot nu
toe meestal open is geweest, moet nu onher
roepelijk dicht. Van tafels en gramofoon aan
dek is geen sprake; in de vrije oogenblikken
staat de heele bemanning ongeveer zoo nu en
dan op het keline bruggetje bij elkaar, dat
blijkbaar toch niet zoo erg klein is, want er
blijft nog ruimte genoeg om een pijp of ciga-
ret op te steken, meer heb je ook niet noodig.
Vrijdag van Dakar vertrokken.
Bij het departement van defensie is bericht
ingekomen, dat de K XVIII Vrijdag om 16 uur
is vertrokken van Dakar met bestemming naar
Pernambuco. Alles wel aan boord.
Van den commandant van de K XVIII is
gisteren het volgende telegram ontvangen:
Ware plaats om 12 uur, 9 gr. 40 min. N.B.
en 16 gr. 13 min. W.L. Koers 120. Oliezee.
Windstil. Het is zeer warm. De boot stoomde
door een groote school springende dolfijnen.
„Piet Hein" en „Evertsen" te
Sabang.
Hr. Ms. „Piet Hein" en „Evertsen", onder
bevel van kapt.-luits .ter zee G. J. Verwijnen
en P. Koenraad, zijn gisteren te Sabang aan
gekomen.
BRIEVENMALEN VOOR
Hr. Ms. HERTOG HENDRIK.
Aan de opvarenden van Hr. Ms. pantsersehip
Hertog Hendrik zullen tijdens de reis naar de
Middellandsche Zee brievenmalen worden ver
zonden naar Catania op 18 en 19 Januari
met den trein van 5.27 van Amsterdam en
naar Athene van 21 t.m. 26 Januari dagelijks
met denzelfden trein en op 27 Januari met
den trein van 6.50 van Amsterdam.
De verzending naar Mudros en verdere
aanloophavens zal nader worden bekend ge
maakt.
De aandacht wordt erop gevestigd dat de
correspondentie om in de bedoelde brieven
malen te worden opgenomen, volledig gefran
keerd moet zijn en voorzien van twee elkaar
snijdende lijnen over het adres.
Hoofoff. van adm. le kl. (kolonel) W. H.
Heeris zal op zijn dartoe gedaan verzoek we
gens langdurigen dienst binnenkort den zee
dienst met pension verlaten.
Luit. ter zee 2e kl. W. J. Kruijs, aangewe
zen voor den dienst in West-Indië, wordt ge
plaatst aan boord van het flottieljevaartuig
Johan Maurits van Nassau en zal 11 Januari
van Amsterdam daarheen vertrekken.
Ondervolgende officieren en schepelingen
zijn aangewezen om, behoudens onvoorziene
omstandigheden naar Nederland terug te
keeren:
Per m.s. Indrapoera, 26 December 1934 van
Tj. Priok:
Luit. ter zee le kl. H. T. Hoffmann, korp.-
torpmr. F. la Maire.
Per m.s. Marnix van St. Aldegonde, 9 Jan.
'35 van Tj. Priok:
Korp.-macht. H. J. Emmen.
Per m.s. Dempo, 6 Maart '35 van Tj. Priok:
Oppersehipper F. F. Kooreman, adj.-o.off.-
macht. A. Lubsen, schippers H. Smit en H.
Binksma, majoor-telegr. J. Keizers, serg-kok
J. C. Heeren, serg.-vltmr. (H) E. G. Duin,
sergeanten-machinist P. P. Neefjes en N.
Steenhaard, serg.-konst. P. de Blieck, kwar
tiermeesters P. P. Versteeg en A. Knijff, korp.-
schrijver A. Bakker, korp.-vltn.r. (M) J. J.
Basseleur, korp.-vltmr. (B) G. Jongh, korpo
raals-machinist P. J. Smit, N. P. Jacobs, D. G.
C. Schalker, H. Piller, korp. der mars. L. Bek
kers.
Overplaatsingen.
Serg.-kok G. M. Menijn 5 Jan. "oö van Hr.
Ms. Hertog Hendrik naar Hr. Ms. Wachtschip
te Willemsoord.
Serg.-kok B. Berends 5 Jan. '35 vaft Hr. Ms.
Wachtschip te Willemsoorc naar Hr. Ms. Her
tog Hendrik, inder intrekking der tijdelijke
detacheering in het Marinehospitaa).
LUITENANT-GENERAAL K. F. E. GEKTH
VAN WIJCK. t
Gisterenochtend is in Den Haag overleden
gep. luitenant-generaal K. F. E. Gerth van
Wijck, oud-commandant van het Neder-
landsch-Indische leger, adjudant m buiten
gewonen dienst van de Koningin.
De thans ontslapen opperofficler heeft
bijna vijf-en-dertig jaar deel uitgemaakt van
het officierscorps van het Nederlandsch-
Indische leger.
Na zijn uit dienst treden vestigde hij zich
metterwoon te 's-Graver:hage. In 1931 is h:j
generaal Weber opgevolgd, als commandant
van de Haagsche burgerwacht. Sinds eenige
jaren was hij voorzitter van de vereeniging
Het Mobilisatiekruis.
Generaal Gerth van Wijck, die den leeftijd
van vier-en-zestig jaar heeft bereikt, was
sedert 26 April 1927 adjudant in buitenge
wonen dienst van de Koningin.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Poelau Tello, u„ pass. 6 Jan. Perim.
Tajandoen, t., 5 Jan. te Belawan.
Tapandoen, t„ 4 Jan. v. Singapore.
Poelau Bras, t., 6 Jan. v. Port Said.
Poelau Laut, 6 Jan. te Hamburg.
Poelau Roebiah, u., 5 Jan. te Antwerpen.
Tabian, 6 Jan. te Hamburg.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Orion, 4 Jan. v. Palermo.
Poseidon, 7 Jan. te Gibraltar.
Bacchus, 6 Jan. te Setubal.
Colombia, u„ 4 Jan. te Cristobal.
Hebe, u., pass. 6 Jan. Prawle Point.
Hermes, 7 Jan. v. R'dam.
Pluto, 7 Jan. te Odense.
Tiberius, 7 Jan. v. R'dam.
Ariadne, 5 Jan. te A'dam.
Ceres, 4 Jan. v. Cavalla.
Fauna, 2 Jan. v. P. Bariros.
Flora, 4 Jan. v. New-York.
Achilles, 6 Jan. v. Savona.
Alkmaar, t., 4 Jan. v. Toeopi'ïa.
Bacchus, 6 Jan. v. Setubal.
Barneveld, t., 6 Jan. te Duinkerken.
Bennekom, 6 Jan. te A'dam.
Calypso, 6 Jan. te A'dam.
Costa Rica, 6 Jan. te A'dam.
Cottica, u., 6 Jan. te Pernambuco.
Deucalion, 6 Jan. te Genua.
Ganymedes, 6 Jan. te Hamburg.
Hercules, 6 Jan. v. Malta.
Mars, 5 Jan. v. Musel.
Nereus, 5 Jan. v. Vigo.
Oberon, 6 Jan. te A'dam.
Orestes, pass. 6 Jan. Gibraltar.
Perseus, pass. 7 Jan. Holtenau.
Simon Bolivar, pass. 7 Jan. Holtenau.
Stella, 7 Jan. te Hamburg.
Theseus, 5 Jan. v. Pasages.
Trajanus, 5 Jan. v. Livorno.
Triton, pass. 6 Jan. Ouessant.
Ulysses, 5 Jan. te Istanbul.
Vulcanus, 6 Jan. v. Bari.
Kon. Hol!. LSoyd.
Flandria, t 6 Jan. v. Las Palmas.
Teneriffe, u„ 5 Jan. v. Pernambuco.
Uruguay, u„ 5 Jan. te Rio Grande.
Teneriffe, u., pass. 7 Jan. Fernando Noroha.
Waterland, 6 Jan. v. Bahia.
Zeelandia, u., 5 Jan. te Buenos Ayres,
Kon. Paketv. Maatschappij.
N. Zeeland, 5 Jan. te Brisbane.
Van Spilbergen, 4 Jan. te Beira.
Houtman, 3 Jan. te Batavia.
Tasman, 3 Jan. v. Port Natal,
HollandAmerika Lijn.
Breedijk, 6 Jan. te R'dam.
Burgerdijk, 5 Jan te Philadelphia.
Delftdijk, 5 Jan. v. Liverpool.
Dinteldijk, 4 Jan. v. Kingston.
Leerdam, pass. 6 Jan. Lizard.
Damsterdijlt, 4 Jan. v. Swansea.
Nebraska, 3 Jan. te San Francisco.
Volendam, 5 Jan. v. New-York.
JavaNew York Ljjn.
Tabinta, 5 Jan v. B<imore.
Djambi, pass. 4 Jan. Panteilaria.
Salawatf, 2 Jan. te Belawan.
Kota Radja, 4 Jan. v. Batavia.
Palembang, 6 Jan. v. Aden.
Rotterdamse he Lioyd.
Indrapoera, t., pass. 7 Jan. Perim.
Kertosono, t., 6 Jan. v. Colombo.
Kota Agoeng, t.. 5 Jan. v. Batav'a.
Kota Bardoe, u., 6 Jan. v. Bambay.
Kota Gede, t., 7 Jan. Gibraltar.
Kota Nopan, u„ pass. 5 Jan Dover.
Modjokerto, u., 4 Jan. te Singapore.
Kot. Pinang, u., 7 Jan. v. Suez.
Tapanoeh, 6 Jan. te Hamburg.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alpherat, t„ 6 Jan. v. Buenos Aires.
Sllver JavaPacific Ljjn.
Bengalen, 4 Jan. te Batavia.
Manoeran, 5 Jan. v. Singapore.
Silverbeech, 4 Jan. v. Bombay.
Tarakan, 3 Jan. te Vancouver.
Stoomvaart-Mij. Oceaan.
Achilles, 5 Jan. te Londen.
Sarpedon, 5 Jan. v. R'dam.
Melampus, 7 Jan. te Belawan.
Myrmidon, 5 Jan. v. Liverpool.
Emzetco Lijn,
Jonge Anthony, pass. 5 Jan. Ouessant.
Jonge Elisabeth, 6 Jan. te Hamburg.
Jonge Jacobus, 6 Jan. v. Tunis.
HollandAfrika Lijn.
Boschfontein, u„ Jan. te Beira.
Heemskerk, 6 Jan. te A'dam.
Klipfontein, u„ 5 Jan. v. P. Natal.
Jagersfontein, u„ 7 Jan. v. Antwerpen.
Randfontein, 7 Jan. v. R'dam.
Randfontein, t„ 4 Jan. v. Antwerpen.
Springfontein, t„ 5 Jan. v. Marseille.
HollandBritsch-Indië Lijn.
Hoogkerk, u„ pass. 6 Jan. Ouessant.
Meliskerk, u„ 5 Jan. v. Suez.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelkerk, u., 3 Jan. v. Takoradi.
Helder, t„ 2 Jan. v. Assinië.
j ..aaskerk, u„ 4 Jan. v. Bordeaux.
JavaChinaJapan Lijii.
Tjinegara, 3 Jan. v Eatavia.
Tjisaroea, 4 Jan. te Ilo Ho.
Tjisadane, 3 Jan. v. Shanghai.
HollandO.-Azië Lijn.
Gaasterkerk, u., 4 Jan. v. Manilla,
Serooskerk, 4 Jan. v. Hamburg.
Zuiderkerk, t„ pass. 5 Jan. Perim,
Meerkerk, u., 5 Jan. v. Genua.
Hun Joseph le Brix is herzien en heeft
enkele verbeteringen ondergaan.
Rossi en Codos, de vermaarde Franschó
vliegers, die houders zijn van het wereld
record over den rechten afstand, hebben hun
vliegtuig, de „Joseph le Brix". dat een her
ziening en eenige verbeteringen moest onder
gaan, wederom in ontvangst genomen en zul
len binnenkort hun toestel naa»- het vliegveld
van Istres bij Marseille overbrengen om van
daaruit in ac tweede helft van Januari hun
aanval tegen het in hun bezit zijnde wereld
record te ondernemen. Zooals reeds eerder
aangekor.dgid, zullen zij trachten in één en
kele vlucht Istres te verbinden met Rio da
Janeiro of zooveel verder als hun brandstor
reikt.
„Wij zullen vliegen tot onze laatste druppel
benzine is verbruikt", zei Rossi tijdens een
interview.
I ;e WbiOcfcén.i - E.n (oio lijden, de man,,an bel
C"V j m**r ^«honderdduiaend p.uoM*