Met de 3118lancp landen en mm. lm Legerberichten. 7 Volledige overeenstemming tusschen Frankrijk en Italië bereikt. Roosevelts milliardennota 1 Stoomvaartberichten LUCHTVAART Rossi en Codos gereed tot den aanval. Een dccoord van Europeesche stemming strekking te Rome geteekend. Hnvas meldde gisterennacht uit Rouie, dat een volledige overeenstemming tus schen Frankrijk en Italië was bereikt. Gisterenavond om acht uur werden in het Palazzo Venezia de verschillende documenten onderteekend, die het protocol van Rome vormen. Over de Afrikaansche geschilpunten is vol komen overeenstemming bereikt, terwijl een eenheid van gezichtspunt wordt bekend ge maakt over de Europeesche zaken. De beide regeeringen zijn het eens over de noodzakelijkheid om te komen tot een over eenkomst tusschen alle landen, die betrokken zijn bij de vraagstukken van Centraal-Europa. Een concept-verdrag dienaangaande zal zoo spoedig mogelijk aan alle belanghebbende regeeringen worden voorgelegd. Na de teekening der verdragen spraken Laval en Mussolini de journalisten toe. Mussolini dankte de Fransehe journalisten voor hun groote activiteit in deze dagen, daarna gaat hij de geschied:p.- ia der onder handelingen, van de komst van Jouvenel tot heden. Een duurzaam accoord over algemeene za ken, zoo zegt hij verder, is onmogelijk zoo lang niet eerst de bijzondere Franseh-Italiaan- sche vraagstukken een oplossing hebben ge vonden. En anderzijds ware het weer onvol doende geweest die vraagstukken te regelen als we niet tegelijkertijd de algemeene pro blemen onder het oog zagen, We moesten dus streven naar een aceoord zoowel in onze bij zonder Fransch-Italiaansehe aangelegenheden, alsook in de algemeene Europeesche vraag stukken. En tot dat accoord zijn we ge komen. De overeenkomst is tegen niemand ge richt ,doch is afgesloten in de hoop, dat ze er toe zal bijdragen, de harmonie in het Europeesche leven te versterken, en de samenwerking te verbreeden. Na deze woorden waarschuwt Mussolini voor overdreven optimisme. Men moet nu niet denken, dat alles gedaan is en dat er verder niets meer te doen zal overblijven. Mussolini eindigt dan ook met hulde te brengen aan Laval, mededeelend, dat deze hem ook persoonlijk uiterst sympathiek is. Het jaar der Europeesche beslissingen begint onder het gelukkige teeken van de Fransch- Italiaansche overeenstemming. Laval aan het woord. Daarna nam Laval het woord en sprak meer in het bijzonder de Italiaansche jour nalisten toe. Hij betuigde zijn groote vreugde over het bereikte resultaat. De conventies die Wij teekenden over de Afrikaansche quaestie, zegt hij, zijn recht vaardig en zullen naar ik hoop gunstig ont vangen worden. Geen van beiden hebben wij iets geofferd van onze essentieele belangen. Van nu aan kunnen wij zonder nevenge dachten in een atmosfeer van wederzijdsch vertrouwen vrijelijk alle vraagstukken onder zoeken, die de aandacht komen opeischen van die regeeringen, welke belast zijn te waken over den Europeeschen vrede. Zoo zijn wij er toe gekomen ons ge zichtspunt over de politiek die wij denken te volgen in Centraal-Europa, met elkaar in volkomen overeenstemming te brengen. En het proces-verbaal, dat wij dienaangaande teekenden, zal weldra gerekend worden tot de belangrijkste diplomatieke documenten. Berlijn in koele afwachting. Het was niet te verwachten, dat een suc cesrijk verloop van de onderhandelingen tus schen Laval en Mussolini te Rome in Duitsch- land met bijzondere geestdrift ter kennis ge nomen zou worden. En daarom is het geen verrassing, dat de voorloopige mededeelingen over het resultaat dezer besprekingen in Berlijn ontvangen zijn met bewijzen van koele afwachting en met de neiging de Romeinsche onderhandelingen te kleineeren, Opnieuw een zeer groot tekort voor 1935. Stijging van de staatsschuld tot ruim 34 milliard. Weermacht versterkt. In zijn jaarlijksche begrootingsbood- schap aan het Congres, welke Roosevelt gisteren indiende, wordt een nieuw en zeer hoog deficit voorzien, van 4.528.508.970 dollar, hetgeen de totale openbare schuld van de Vereenigde Staten zal brengen tot een nieuw record van 34.239 millioen dol lar op 30 Juni 1936 (het einde van het komende fiscale jaar, dat 1 Juli 1935 begint. De gewone redenen voor dit enorm groote verschil tusschen de uitgaven en de inkom sten der regeering zijn welbekend, in de eerste plaats de federale uitgaven voor de bestrijding der werkloosheid en in de tweede plaats het reusachtige werkverschaffingsprogramma. Hierbij komt de zeer sterke toeneming van uitgaven voor de nationale defensie. In zijn boodschap vraagt de president om een sup pletoir crediet van 180 millioen dollar voor óe defensie in het fiscale jaar 1935/1936. „Deze uitgaven voor de defensie", zoo zegt de boodschap, „is een gevolg van de reeds begonnen politiek van het Congres cn de re geering om den achterstand in te halen, dien de Vereenigde Staten hebben gemaakt bij de uitvoering van de vlootprogramma's, welke voorzien zijn bij de verdragen van 1922 en 1930 (Londen cn Washington) en om ver ouderd materiaal te vervangen en de uitrus ting van het leger te verbeteren". De onderzeebooten „K 16" en „K 17" vertrokken Maandag uit den Helder naar Ned. Indië. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" had reeds eerder de haven verlaten 99 Spanning omtrent de „Snip". Jammer, wij krijgen hem niet te zien. De ramp van de „Uiver" drukt onze stemming. Het is onze laatste rustdag op St. Vincent geweest. We hebben het moois van het plaatsje er nu wel afgekeken en vinden het allemaal weer prettig om naar zee te gaan, waar ons nog spannende dagen zullen wach ten. De consul, een Engelschman, die over en kele maanden naar zijn land terugkeert, heeft onzen Schipper nog geld gegeven om voor de bemanning nog wat te koopen, als een be wijs van dankbaarheid voor de altijd aange name samenwerking, die hij gedurende een 12-tal jaren met de Hollanders had gehad. Een aardige geste, een hartelijkheid, die we zeer apprecieerden. Vlak voor we weggaan komt het Hollandsche koopvaardijschip „Parkhaven" de reede op. Een mooie gele genheid, om te probeeren of we van daar gist kunnen krijgen om brood te bakken, daar onze eigen gist reeds weer bedorven is. Met alle bereidwilligheid wordt die ons door den kapi tein van de „Parkhaven" verstrekt en het is dus de tweede plaats waar we van landgenoo- ten vriendelijkheden en hulp ondervinden. Het anker is ondertusschen al gelicht, we wuiven met mutsen en petten naar de huistoe gaan de „Parkhaven" en onze tweede haven be hoort weer tot hét verleden. .0 'T De commandant van de „K XVIII", luit. ter mee le kl. D. C. M. Hetterscheij. Waar blijft de Snip? In den loop van den middag krijgen we voor het eerst radio-verbinding jnet het vlieg veld Porto Praya, waar de „Snip" zal starten voor zijn oceaanvlucht. We hooren, dat de „Snip" uit Alicante is vertrokken naar Casa- blanca; het weer lijkt ons niet zoo mooi, ten minste bq ons is het niets gedaan en we ho pen, dat over drie dagen, als hij moet starten alles beter zal zijn geworden. Even later krij gen we contact met één van de andere „Snip"-helpers, de „Stuyvesant" van de K. N. S. M., die een beetje verder dan wij, een 900 km, de Oceaan in ligt. Van nu af aan geven we zijn weerberichten, tezamen met onze eigen, door aan het radiostation op Porto Praya, zoodat de „Snip"-bemanning, als zij daar aankomt, een klein overzicht kan heb ben over het weer, wat de laatste dagen ln de Atlantische Oceaan geheerscht heeft. Dit is nu mooi helder en alleen de N.O. passaat staat vrij straf d or, maar dat Is voor de vliegers alleen maai' voordeel en vermoedelijk is daar ook door hen op gerekend. Woensdag 19 December is de groote dag en als wij tegen 4 uur op onzen post op 12 graden Noord en 33 graden West aankomen, stijgt de spanning aan boord merkbaar. Er wordt alleen maar over de „Snip" gesproken en over de kansen om hem te zien. Dit nu wordt niet erg opti mistisch ingezien, daar na alle mooie heldere dagen, die we gehad hebben, nu juist op dit belangrijke moment de lucht dicht trekt met wolken en we zelfs geen sterrteje kunnen ont dekken, wat voor onze zuivere plaatsbepaling natuurlijk erg vervelend is. De beschikbare lampen aan boord worden aan dek opgetuigd, omdat wellicht de „Snip" bij het overvliegen hier iets aan zou kunnen hebben. Iedereen is nu in afwachting het loopt tegen vijven, het oogenblik waarop de „Snip" moet starten. Vooral in de draadlooze heerscht een beetje nerveuze span ning en de telegrafist luistert ingespannen naar het startbericht, dat door Porto Praya zal worden gegeven. Eindelijk, tenminste einde lijk voor onze gevoelens, want het is maai' een kwartiertje na het vastgestelde tijdstip, komt het verlossende bericht, dat de „Snip" gestart is. Nu verbinding met ze zien te krijgen, het lukt niet, we luisteren, we snakken naar de eerste morseteekens, maar niets, niets van de „Snip". Wat zou er gebeurd zijn? Het is een zenuw-afmattend wachten en nog eens wach ten, want wat kunnen we meer doen? Ook Porto Praya begint zich te doen hooren, heeft ook nog niets gehoord, en er zijn al bijna twee uren verstreken. D&é.r, daar hooren we iets, ja, P H A I S, de roepletters van de „Snip", een last valt van ons af, speciaal van de radio- menschen, die hierover natuurlijk het meeste i nangst hebben gezeten denkende aan een mogelijke fout van ons eigen station. Van der Molen, de marconist van de „Snip", waar we in Den Helder al mee kennis hebben ge maakt, stelt ons direct gerust. „Onze zender was defect", seint hij en begint meteen daar overheen ons de beste wenschen van onzen Minister van' Defensie over te brengen. Hier door ontspannen we heelemaal, wij hebben meer in angst gezeten, en hebben ons blijk baar meer opgewonden dan de „Snip"-mer?- schen zelf. Van nu af blijven we in geregelde verbinding mét de „Snip", we peilen regel matig en geven nog een enkel kort weerbe- richtje, dat nog altijd bewolking moet melden, al doet de volle maan ernstige pogingen om er door heen te komen. Naar onze berekening en uit de plaats, die de „Snip" ons op geeft, moeten zij ons tegen half elf boordtijd pas- seeren. Maar hij blijft boven de wolken. Iedereen verzamelt zich aan dek, waar een ware feestverlichting brandt. Behalve de gewone groote scheepslampen met 5 peer tjes, daarom vijfpitters genoemd, zijn er nog een viertal filmlampen (voor de filmop namen gebruikt) opgetuigd en voor de rest staart iedereen de lucht af. Er wordt weer een peiling van de „Snip" genomen, dwars, hij moet vlak bij ons zijn. Van der Molen seint ons ook, dat ze dicht bij zijn en vraagt of we hun motoren niet hooren. We doen ons best, maar het is ondoenlijk met het voortdurend geklots van het water een ander geluid er uit te kunnen halen. Onze lichten kunnen ze ook niet zien, want de „Snip" zit boven de wolken. Het lukt niet de „Snip" te zien te krijgen, het is een teleurstelling voor ons, maar ja, de kans was ook zoo klein en we hadden ons er eigenlijk te mooie voorstellingen van gemaakt. Halsstarrig blijven nog een paar kijkers de lucht afzoeken, maar na een poosje wordt het die ook te machtig en zoeken zij hun kooien op. Alleen in de radiohut is het bedrijf nog in vollen gang. De heele nacht door wordt nog geluisterd naar de „Snip", maar de eerste uren hooren we niets meer van hem. Wederom angstige momenten, ook andere schepen hooren we tevergeefs roepen, onze eenige geruststelling is de wetenschap, dat zijn radio niet geheel in orde was, zoodat die ook nu weer de oorzaak van zijn zwijgen kan zijn. Na een paar uren hooren we eindelijk weer even de ons nu reeds bekende toon van de „Snip"-zender en weten we tenminste, dat Hondong en zijn mannen rustig hun honder den kilometers aan het verslinden zijn. De radioberichten worden sehaarscher en schaar- scher en tegen den tijd, dat de „Snip" geland moet zijn, komt ook Porto Praya vragen of we al iets weten. Helaas moeten we die te leurstellen, we weten nog niets. Wel hebben we al een gelukwenschtelegram met de voor spoedige overtocht opgevangen, maar iets de finitiefs bereikt ons pas in den middag van de „Van Renselaar", het 3e hulpschip. De „Snip" is goed en veilig geleund in Paramari bo, de eerste Nederlandsche Oceaanvlucht is volbracht. De ramp van de „Uiver". En wij kunnen niets dan met ge noegen terug zien op de prettig esamen- werking tusschen Hondong en zijn drie hel pers en de „K XVIII". Wat echter onze vreugde over deze behouden aankomst on middellijk tempert, is het eerste bericht over de „Uiver", dat de „Van Rensselaar" ons te gelijk meedeelt, we verdiepen ons in allerlei gissingen en wachten met toenemende span ning op nadere berichten. Een dag later komt het droeve sein, dat ons uit de onzekerheid helpt, het vindt zijn terugslag op de heele boot en de stemming is deze dag verder ge drukt. Een telegram van deelneming wordt naar de K. L. M. gestuurd, maar het drukt niet voldoende uit wat er in onze harten om gaat bjj het vernemen van deze vreeselijke slag, die wel heel erg gevoeld moet worden, juist na al hetgeen dit mooie vliegtuig eerst gepraesteerd had. Ook voor de wakkere „Snip"-bemanning zal dit bericht ellendig ge weest zijn, temeer daar dit droeve gebeuren in den nacht over de oceaan is voorgevallen. Dit is het einde van de „Snip"-episode voor ons en kunnen we met onze trouwe boot ver der gaan. We maken nu eerst een extra slag om de Zuid, omdat de Professor een waar neming wil verrichten aan den rand van de Middel-Atlantische Rug. Hij treft het bijzon der, we looden ongeveer met de rand aan en er wordt een in hooge mate vulkanisch bo- demrelief ontdekt, dat bij nadere beschouwing misschien nog wel tot hoogst interessante ge volgtrekkingen kan leiden. In elk geval heb ben we geen spijt van dit Zuidelijk uitstapje en welgemoed keeren we, gedeeltelijk op onze schreden zou ik haast zeggen, terug. We gaan nu in het zeetje op en het voorluik, dat tot nu toe meestal open is geweest, moet nu onher roepelijk dicht. Van tafels en gramofoon aan dek is geen sprake; in de vrije oogenblikken staat de heele bemanning ongeveer zoo nu en dan op het keline bruggetje bij elkaar, dat blijkbaar toch niet zoo erg klein is, want er blijft nog ruimte genoeg om een pijp of ciga- ret op te steken, meer heb je ook niet noodig. Vrijdag van Dakar vertrokken. Bij het departement van defensie is bericht ingekomen, dat de K XVIII Vrijdag om 16 uur is vertrokken van Dakar met bestemming naar Pernambuco. Alles wel aan boord. Van den commandant van de K XVIII is gisteren het volgende telegram ontvangen: Ware plaats om 12 uur, 9 gr. 40 min. N.B. en 16 gr. 13 min. W.L. Koers 120. Oliezee. Windstil. Het is zeer warm. De boot stoomde door een groote school springende dolfijnen. „Piet Hein" en „Evertsen" te Sabang. Hr. Ms. „Piet Hein" en „Evertsen", onder bevel van kapt.-luits .ter zee G. J. Verwijnen en P. Koenraad, zijn gisteren te Sabang aan gekomen. BRIEVENMALEN VOOR Hr. Ms. HERTOG HENDRIK. Aan de opvarenden van Hr. Ms. pantsersehip Hertog Hendrik zullen tijdens de reis naar de Middellandsche Zee brievenmalen worden ver zonden naar Catania op 18 en 19 Januari met den trein van 5.27 van Amsterdam en naar Athene van 21 t.m. 26 Januari dagelijks met denzelfden trein en op 27 Januari met den trein van 6.50 van Amsterdam. De verzending naar Mudros en verdere aanloophavens zal nader worden bekend ge maakt. De aandacht wordt erop gevestigd dat de correspondentie om in de bedoelde brieven malen te worden opgenomen, volledig gefran keerd moet zijn en voorzien van twee elkaar snijdende lijnen over het adres. Hoofoff. van adm. le kl. (kolonel) W. H. Heeris zal op zijn dartoe gedaan verzoek we gens langdurigen dienst binnenkort den zee dienst met pension verlaten. Luit. ter zee 2e kl. W. J. Kruijs, aangewe zen voor den dienst in West-Indië, wordt ge plaatst aan boord van het flottieljevaartuig Johan Maurits van Nassau en zal 11 Januari van Amsterdam daarheen vertrekken. Ondervolgende officieren en schepelingen zijn aangewezen om, behoudens onvoorziene omstandigheden naar Nederland terug te keeren: Per m.s. Indrapoera, 26 December 1934 van Tj. Priok: Luit. ter zee le kl. H. T. Hoffmann, korp.- torpmr. F. la Maire. Per m.s. Marnix van St. Aldegonde, 9 Jan. '35 van Tj. Priok: Korp.-macht. H. J. Emmen. Per m.s. Dempo, 6 Maart '35 van Tj. Priok: Oppersehipper F. F. Kooreman, adj.-o.off.- macht. A. Lubsen, schippers H. Smit en H. Binksma, majoor-telegr. J. Keizers, serg-kok J. C. Heeren, serg.-vltmr. (H) E. G. Duin, sergeanten-machinist P. P. Neefjes en N. Steenhaard, serg.-konst. P. de Blieck, kwar tiermeesters P. P. Versteeg en A. Knijff, korp.- schrijver A. Bakker, korp.-vltn.r. (M) J. J. Basseleur, korp.-vltmr. (B) G. Jongh, korpo raals-machinist P. J. Smit, N. P. Jacobs, D. G. C. Schalker, H. Piller, korp. der mars. L. Bek kers. Overplaatsingen. Serg.-kok G. M. Menijn 5 Jan. "oö van Hr. Ms. Hertog Hendrik naar Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord. Serg.-kok B. Berends 5 Jan. '35 vaft Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoorc naar Hr. Ms. Her tog Hendrik, inder intrekking der tijdelijke detacheering in het Marinehospitaa). LUITENANT-GENERAAL K. F. E. GEKTH VAN WIJCK. t Gisterenochtend is in Den Haag overleden gep. luitenant-generaal K. F. E. Gerth van Wijck, oud-commandant van het Neder- landsch-Indische leger, adjudant m buiten gewonen dienst van de Koningin. De thans ontslapen opperofficler heeft bijna vijf-en-dertig jaar deel uitgemaakt van het officierscorps van het Nederlandsch- Indische leger. Na zijn uit dienst treden vestigde hij zich metterwoon te 's-Graver:hage. In 1931 is h:j generaal Weber opgevolgd, als commandant van de Haagsche burgerwacht. Sinds eenige jaren was hij voorzitter van de vereeniging Het Mobilisatiekruis. Generaal Gerth van Wijck, die den leeftijd van vier-en-zestig jaar heeft bereikt, was sedert 26 April 1927 adjudant in buitenge wonen dienst van de Koningin. Stoomvaart Mij. Nederland. Poelau Tello, u„ pass. 6 Jan. Perim. Tajandoen, t., 5 Jan. te Belawan. Tapandoen, t„ 4 Jan. v. Singapore. Poelau Bras, t., 6 Jan. v. Port Said. Poelau Laut, 6 Jan. te Hamburg. Poelau Roebiah, u., 5 Jan. te Antwerpen. Tabian, 6 Jan. te Hamburg. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Orion, 4 Jan. v. Palermo. Poseidon, 7 Jan. te Gibraltar. Bacchus, 6 Jan. te Setubal. Colombia, u„ 4 Jan. te Cristobal. Hebe, u., pass. 6 Jan. Prawle Point. Hermes, 7 Jan. v. R'dam. Pluto, 7 Jan. te Odense. Tiberius, 7 Jan. v. R'dam. Ariadne, 5 Jan. te A'dam. Ceres, 4 Jan. v. Cavalla. Fauna, 2 Jan. v. P. Bariros. Flora, 4 Jan. v. New-York. Achilles, 6 Jan. v. Savona. Alkmaar, t., 4 Jan. v. Toeopi'ïa. Bacchus, 6 Jan. v. Setubal. Barneveld, t., 6 Jan. te Duinkerken. Bennekom, 6 Jan. te A'dam. Calypso, 6 Jan. te A'dam. Costa Rica, 6 Jan. te A'dam. Cottica, u., 6 Jan. te Pernambuco. Deucalion, 6 Jan. te Genua. Ganymedes, 6 Jan. te Hamburg. Hercules, 6 Jan. v. Malta. Mars, 5 Jan. v. Musel. Nereus, 5 Jan. v. Vigo. Oberon, 6 Jan. te A'dam. Orestes, pass. 6 Jan. Gibraltar. Perseus, pass. 7 Jan. Holtenau. Simon Bolivar, pass. 7 Jan. Holtenau. Stella, 7 Jan. te Hamburg. Theseus, 5 Jan. v. Pasages. Trajanus, 5 Jan. v. Livorno. Triton, pass. 6 Jan. Ouessant. Ulysses, 5 Jan. te Istanbul. Vulcanus, 6 Jan. v. Bari. Kon. Hol!. LSoyd. Flandria, t 6 Jan. v. Las Palmas. Teneriffe, u„ 5 Jan. v. Pernambuco. Uruguay, u„ 5 Jan. te Rio Grande. Teneriffe, u., pass. 7 Jan. Fernando Noroha. Waterland, 6 Jan. v. Bahia. Zeelandia, u., 5 Jan. te Buenos Ayres, Kon. Paketv. Maatschappij. N. Zeeland, 5 Jan. te Brisbane. Van Spilbergen, 4 Jan. te Beira. Houtman, 3 Jan. te Batavia. Tasman, 3 Jan. v. Port Natal, HollandAmerika Lijn. Breedijk, 6 Jan. te R'dam. Burgerdijk, 5 Jan te Philadelphia. Delftdijk, 5 Jan. v. Liverpool. Dinteldijk, 4 Jan. v. Kingston. Leerdam, pass. 6 Jan. Lizard. Damsterdijlt, 4 Jan. v. Swansea. Nebraska, 3 Jan. te San Francisco. Volendam, 5 Jan. v. New-York. JavaNew York Ljjn. Tabinta, 5 Jan v. B&ltimore. Djambi, pass. 4 Jan. Panteilaria. Salawatf, 2 Jan. te Belawan. Kota Radja, 4 Jan. v. Batavia. Palembang, 6 Jan. v. Aden. Rotterdamse he Lioyd. Indrapoera, t., pass. 7 Jan. Perim. Kertosono, t., 6 Jan. v. Colombo. Kota Agoeng, t.. 5 Jan. v. Batav'a. Kota Bardoe, u., 6 Jan. v. Bambay. Kota Gede, t., 7 Jan. Gibraltar. Kota Nopan, u„ pass. 5 Jan Dover. Modjokerto, u., 4 Jan. te Singapore. Kot. Pinang, u., 7 Jan. v. Suez. Tapanoeh, 6 Jan. te Hamburg. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alpherat, t„ 6 Jan. v. Buenos Aires. Sllver JavaPacific Ljjn. Bengalen, 4 Jan. te Batavia. Manoeran, 5 Jan. v. Singapore. Silverbeech, 4 Jan. v. Bombay. Tarakan, 3 Jan. te Vancouver. Stoomvaart-Mij. Oceaan. Achilles, 5 Jan. te Londen. Sarpedon, 5 Jan. v. R'dam. Melampus, 7 Jan. te Belawan. Myrmidon, 5 Jan. v. Liverpool. Emzetco Lijn, Jonge Anthony, pass. 5 Jan. Ouessant. Jonge Elisabeth, 6 Jan. te Hamburg. Jonge Jacobus, 6 Jan. v. Tunis. HollandAfrika Lijn. Boschfontein, u„ Jan. te Beira. Heemskerk, 6 Jan. te A'dam. Klipfontein, u„ 5 Jan. v. P. Natal. Jagersfontein, u„ 7 Jan. v. Antwerpen. Randfontein, 7 Jan. v. R'dam. Randfontein, t„ 4 Jan. v. Antwerpen. Springfontein, t„ 5 Jan. v. Marseille. HollandBritsch-Indië Lijn. Hoogkerk, u„ pass. 6 Jan. Ouessant. Meliskerk, u„ 5 Jan. v. Suez. HollandWest-Afrika Lijn. Amstelkerk, u., 3 Jan. v. Takoradi. Helder, t„ 2 Jan. v. Assinië. j ..aaskerk, u„ 4 Jan. v. Bordeaux. JavaChinaJapan Lijii. Tjinegara, 3 Jan. v Eatavia. Tjisaroea, 4 Jan. te Ilo Ho. Tjisadane, 3 Jan. v. Shanghai. HollandO.-Azië Lijn. Gaasterkerk, u., 4 Jan. v. Manilla, Serooskerk, 4 Jan. v. Hamburg. Zuiderkerk, t„ pass. 5 Jan. Perim, Meerkerk, u., 5 Jan. v. Genua. Hun Joseph le Brix is herzien en heeft enkele verbeteringen ondergaan. Rossi en Codos, de vermaarde Franschó vliegers, die houders zijn van het wereld record over den rechten afstand, hebben hun vliegtuig, de „Joseph le Brix". dat een her ziening en eenige verbeteringen moest onder gaan, wederom in ontvangst genomen en zul len binnenkort hun toestel naa»- het vliegveld van Istres bij Marseille overbrengen om van daaruit in ac tweede helft van Januari hun aanval tegen het in hun bezit zijnde wereld record te ondernemen. Zooals reeds eerder aangekor.dgid, zullen zij trachten in één en kele vlucht Istres te verbinden met Rio da Janeiro of zooveel verder als hun brandstor reikt. „Wij zullen vliegen tot onze laatste druppel benzine is verbruikt", zei Rossi tijdens een interview. I ;e WbiOcfcén.i - E.n (oio lijden, de man,,an bel C"V j m**r ^«honderdduiaend p.uoM*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7