Het Menu ZATERDAG 23 FEBRUARI 1935 PAG. Kent de moeder inderdaad het wezen van haar kind? T JUTTERTJE ÜEfYtaDirW" Samenwerking tusschen school en huis noodzakelijk Medisch onderzoek voorkomt vee! onheil door Tine Breebaart Indien men aan een moeder vraagt, of zij haar kind, althans zijn wezen door en door meent te kennen, dan zal z\j wellicht even vreemd opkeken en antwoorden, dat sulks vanzelfsprekend is. Inderdaad meent de moeder dit dan ook en wel volkomen te goeder trouw, omdat qj over een dergelijke vraag nimmer ver der heeft nagedacht. In zeker opzicht kent zij het kind ook, althans zijn voor naamste eigenschapen. Zij toch heeft het van de eerste levens dagen af gadegeslagen, gevoed en ver zorgd. Heeft hem geestelijk en lichamelijk zien groeien, kent zijn karaterelgenschap- pen en heeft hiermede zoo noodlg maar al te vaak rekening gehouden. Met haar moederlijk Instinct heeft zij de nooden en behoeften van het jonge kind aangevoeld en wist zelfs aan den aard van zijn schreien zijn verlangen te onder scheiden. Aan den anderen kant heeft zij door dit volkomen concentreeren In zekeren zin den maatstaf verloren en vooral is dit het geval .wanneer een moeder de zorgen voor een eersteling aan zich ziet toevertrouwd, «aardoor haar levenswensch in vervulling Is gekomen, en, zi) oordeelt niet volkomen mbevooroordeeld. Wat weet zij echter van hetgeen op den odem van de ziel van haar kind slui- -,ert? Hoe weet zij welke roerselen daar -lechts wachten om tot uiting te komen, ;oodra hij met de buitenwereld in contact komt Het kunnen goed, doch eveneens mlnder- goede karaktertrekken zijn; welke zich dan kenbaar maken, die zich evenwel tot dusverre niet openbaarden. Zelden zal dit echter vooraf worden be dacht en in haar overgroote liefde zal de moeder trachten haar kind tegen alle on aangenaamheden te beschermen en ver driet te besparen. Kinderen, die al te veel ontzien worden kunnen later zeer moeilijk tegen het leven op, dat hen evenmin als ieder ander zal ontzien. Gaan zij op school en met <^e klasgenootjes om, dan sparen leze elkander niet zijn dikwijls hard te- jen elkander, hetgeen de al te teer opge voede kinderen niet kunnen hebben. Zij onttrekken zich aan de anderen, worden verlegen en voelen zich verongelijkt, staan lus al spoedig alleen en gevoelen zich loodongelukktg. worden door de anderen veneens vermeden. Hoe vaak z(jn er geen conflicten als de tinderen op school zijn tusschen ouders en onderwijzers, ook alweer tengevolge van het feit. dat vele moeders haar kinderen niet In het Juiste licht zien. Het kind be klaagt zich thuis over hetgeen op school voorvalt, over de vermeende onvriendelijke behandeling door den onderwijzer, terwijl daarenboven zijn vorderingen ook al niet schitterend zijn. Thuis is hij lastig, ver andert soms geheel en al en de verblinde moeder schrijft dit alles toe aan den „ver keerden" Invloed en onbillijke behandeling °P de school. Conflicten tusschen onderwijzer en moe der komen dan vaak voor, met als gevolg een of meerdere malen verandering van eehcol. zeker niet in het voordeel van het kind. Het kind, dat den onderwijzer leert ken nen, is echter anders nu hij niet meer °nder de zorg en leiding van de moeder staat en met andere kinderen omgaat, andere gewaarwordingen opdoet en de eigenschappen, welke tot dusverre latent 'aren, tot uiting worden gebracht. °e jarenlange practijk heeft de paeda- goog echter wel geleerd, welke groote ver anderingen zich in de kinderziel voltrek ken als zij eenmaal school gaan. K(J neemt deze dan ook niet te zwaarw: htig op, doch als zeer normale verschjj .i^elen en juist daarom is het voor het kind zelf van ontzettend groot belang, dat er samenwer king tusschen huis en school is. Mochten groote veranderingen in het karakter van het kind zijn waar te nemen, laat de moeder, die in het gezin het meest op het kind is aangewezen, zich dan toch in verbinding stellen met de school. Z\j zal wellicht iets over haar kind te hooren krij gen, wat zij tot dusverre zelf niet in zijn karakter waarnam, maar dan toch mag zjj zich niet laten weerhouden zich open te stellen voor het oordeel van anderen. Goede kritiek kan alleen opbouwend wer ken en wij dienen het kind niet, wanneer wjj enkel en alleen het goede in hem wil len zien. Behalve deze categorie van overbezorg- de moeders zijn er ook anderen, die niet rusten, voordat hun kind tot de eerste van zijn klas behoort en het een niet te overkomen schande vinden, indien hij eens bleef zitten. Deze handelen zeer verkeerd en evenmin in het belang van haar kind. Het gebeurt zoo dikwijls, dat de ontwik keling van lichaam en geest geen gelijken tred houden en een kind, dat de eerste schooljaren tot de eersten van de klas be hoorde, Inderdaad achter raakt. Indien men echter ziet, dat geen onwil, doch on macht hieraan ten grondslag ligt, dan mag het kind hiervan geen verwijt ge maakt worden. Meermalen zijn het trou wens organische afwijkingen, die aan den minderen vooruitgang ten grondslag lig gen en is medisch onderzoek niet alleen gewenscht, doch geboden. Dank zt) de schoo'.artsendlenst, die ln vele steden ls Ingesteld, worden vele af wijkingen reeds vroegtijdig geconstateerd en dienovereenkomstig behandeld en zoo noodlg blflven de kinderen onder medische contröle. Bijziende kinderen lijden veelal aan hoofdpijn, zoolang het euvel niet la gecon stateerd en hieraan ia tegemoet gekomen, terwijl voortdurende onoplettendheid meer malen het gevolg van doofheid blijkt te zijn. Hoe weinig weten nerveuse kinderen hun gedachten te concentreeren, worden onoplettend en vergeetachtig, waardoor de vorderingen verminderen. Wordt de physieke toestand van het kind beter, dan zal zijn lust tot werken eveneens grooter worden en mocht het noodig zijn, dat hij een jaar blijft zitten, dan is dit tenslotte niet zoo heel erg, beter dan dat zijn gezondheid schade wordt toe gebracht Zooals wij reeds opmerkten houdt de ontwikkeling van lichaam en geest niet altfld gelijken tred. Sommige kinderen groeien hard en kunnen tijdelijk minder goed mee, terwijl anderen lang klein blij ven en zich geestelijk meer ontwikkelen, totdat later meer evenwicht verkregen wordt Trouwens het feit dat kinderen op de lagere school tot de eersten van de klas behooren, wü absoluut nog niet in zich houden, dat dit bij voortgezet onderwijs eveneens het geval zal zijn en biedt even min voor de toekomst meerdere kans van slagen, als zij in het volle leven staan. Bewezen is, volgens het oordeel van ter zake bevoegden, dat die kinderen de meeste kan van slagen hebben, welke tot de middelmatige leerlingen behoorden. Samenwerking tusschen huis en school kan niet anders dan in het belang van het kind zjjn en zal ln vele gevallen er toe mede werken, dat de moeder het beter leert kennen. Geen overgevoeligheid of blind zijn voor eventueele fouten, zelfs al worden deze haar door anderen geopen baard, mag haar doen terugdeinzen de werkelijkheid onder de oogen te zien. Gedachtig aan de groote taak, die de moeder als opvoedster te vervullen heeft zal zij de wellicht ruwe steen moeten trachten te slijpen en te vervormen. Heel veel liefde, geduld en tact zuilen hierbij noodig z(Jn, teleurstellingen zullen over wonnen moeten worden, alvorens het Jonge menschenkind uiteindelijk zal op groeien tot een krachtige persoonlijkheid, die de levensstormen niet alleen het hoofd weet te bieden, maar steeds weer gesterkt uit den strijd naar vormen komt en over wint. Zulke mannen en vrouwen heeft de maatschappij noodig en een grootsche taak Is voor de moeders van heden weggelegd Op de vraag of de vrouwen in Arlea wer kelijk zoo mooi waren, antwoordde Molière; „Ja, mooi zijn ze. Ze ztfji echter ook deugdzaam. Daar is nu eenmaal niets vol maakt op aarde." WEET DE HUISVROUW DAT MEN ...elastieke corsetten kan wasschen indien zij ze plat op een tafel of aanrecht legt, daarna afborstelt met een nagelschuler en lauw zeepsop. Met shoon water naborste- len, oprollen tusschen twee badhanddoeken, zoodat er zooveel mogelijk vocht verwijderd wordt, ophangen aan een drooglijn met twee waschklemmen of over 'n theedoeken rekje bij de kachel; ...paarlen nooit in warm zeepwater mag schoonmaken, daar zjj hierdoor alle glans verliezen Het beste is ze te reinigen met een papje van fijn krijt en koud water; ...muizen kan verjagen, indien zij lapjes gedrenkt in een weinig aarbolineum in de gaten stopt; met een weinig geduld kan zij deze wel ontdekken, al zijn ze vaak ook klein; ...een halven appel ln broodtrommels moet doen, om het brood versch te houden, ook in een trommel, waarii cake bewaard wordt bewijzen ze goede diensten. dat men in dit zelfde korte tijdsverloop 65 pond sterling uitgeeft aan kinderver zorging, terwijl tevens iedere minuut een Engelsche ingezetene door een verkeers ongeluk gedood of gekwetst wordt. Moeder: „Je moet oppaseen voor Jonge mannen, die je willen kussen" Dochter: „O, maar moeder, gelooft u niet dat kussen veel lekkerder zijn als je je oogen dicht doet?" van deze week. Zondag. Groen tensoep Rosbief. Spruitjes. Aardappelen Blanc Manger. Maandag- Koud vleesch. Frinsesseboonen (blik). Aardappelen. Appeischotel. Dinsdag Vleesch-pannekoek Savoyekool. Aardappelpuree Havermout crème. Woensdag. Karbonnade. Knolraap. Aardappelen. Vruchtenvla. Donderdag. Rolpens. Roode kool Aardappelen Rijst met bitterkoekjes. Vrijdag. Selderij soep Gestoofde schelvisch. Worteltjes. Aardappelen. Zaterdag. Stamppot, van zuurkool. Aardappelen. Wlte boonen met spek en knackworst Vruchten. BLANC MANGER. 7 dl melk, 3 dl room, 1 dl marasquin, 100 gram suiker, tikje zout, 10 blaadjes witte gelatine, biscuits of wafeltjes. De gelatine wordt gedurende een minuut of tien in koud water geweekt, daarna flink uitgeknepen om het overtollige water te verwijderen. Melk aan de kook bren gen en hierin de suiker en daarna de gela tine oplossen, vervolgens volkomen koud laten worden en af en toe roeren om heit zakken der gelatine te voorkomen. De room wordt met 'n tikje zout stijf geklopt en als de melk drillerig begint ta worden, hierdoor geroerd, evenals de marasquin. Het geheel wordt overgebracht m een glazen schaal om stijf te worden. Het beste ls om gelatine-puddlng daags te voren te maken en is dit niet mogelijk, dan moet de pudding minstens 6 uur op een koude plaats staan om goed stijf te worden. Presenteeren met biscuits t>f wafeltjes. APPELSCHOTELTJE. 10 t 12 groote btscuiten, 6 7 moog appelen, 50 gram rozijnen, klontje boter, 75 gram boter, 100 gram lichte basterd suiker, kaneel, 1 ei, paneermeel. De appelen schillen, ln vieren snijden, klokhuizen uitsnijden en met weinig water opzetten, daarna door een paardenharen zeef wrijven, suiker en kaneel gr door roe ren en het goed geklopte el. De boter week maken en evenals de gewasechen rozijnen en de fijngestampte beschuiten door de moes roeren en alles ln een beboterd vuur vast schoteltje doen, afdekken met een laagje paneermeel en hier en daar een klontje boter, dan wordt het schoteltje in den vorm geplaatst, ongeveer een Va uur en warm opgediend. GEVULDE VLEESCHPANNEKOEK. I 75 gram zelfrijzend bakmeel, 2 eieren. 2 kleine theekopjes melk. zout, 30 gram boter, 250 gram vleeschresten, I uitje, kerry, 1 lepel bloem, 1 flinke lepel boter, 1 kopje half water, half jus. Het fijngesnipperde uitje gaar smoren ln de boter en kerry, daarna de lepel bloem er door roeren en het kopje water en jus of 1 kopje heet water, waarin 1 bouillonblokje is opgelost het sausje even laten doorkoken en het zeer fijn gesneden vleesch er door roeren en dit door en door warm laten worden. De belde eieren worden geklopt met de melk en 'n tikje zout De gezeefde bloem wordt ln een kom gedaan, in het midden een kuiltje gemaakt en hierin een weinig van de eiermelk gegoten, roerende met de bloem vermengen, daarna telkens een wei nig melk bij het beslag, totdat alles ver bruikt ls en een mooie gelijke massa is verkregen, zonder klontjes. De helft van de boter wordt in de koekepan gebakken, die als hij mooi goud geel is op een verwarmde schaal wordt gebracht en belegd met de vleeschfarse, daarna wordt met de rest van het beslag een tweede koek gebakken, die over het vleesch komt. VRUCHTENVLA. 2Vi ons tutti-frutti. V, liter melk. 38 gram vanille custard poeder. 50 gram suiker. De tutti-frutti wordt in warm water ge« wasschen om al het aanhangende vuil en stof te verwijderen, daarna met weinig koud water in een pannetje gedaan en 24 uur geweekt. Is er te weinig koud water op, dan kan er altijd nog iets tgj, terwijl de vruchten enkele malen om en om geschud moeten worden. Wanneer zt) lang geweekt hebben, zijn ztl zóó zacht, dat koken overbodig is, zoodat alle vita minen bewaard blijven cn de vruchten den verschen smaak veel meer benaderen, dan na het kookproces. De vruchten worden na het weeken in een glazen schaal ge daan en mocht er nog weekwater van eenige beteekenis op ztjn. dan wordt dit 'u een pannetje gedaan met een w 7 citroensap en suiker, aan de kook -J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 19