Land- en Tuinbouw- nieuws 38 j LUCHTVAART Zeekrijgsraad Willemsoord. Aanvaring Hr. Hs. Nautilus met het tankschip Sund. Koninklijk Nederlandsch Landbouw-Comité. H mm De Australische luchtvaart-organisatie. <M ■l'l:.Udhir HELDERSCHE COURANT VAN DONDHRDAC 28 FKBRUAR1 1935^ golven ia het ba«len een heerlijk genoegen, waar ook een tl ruk gebruik van wordt ge maakt. Heeft men een half uur lang met de comfortabele autobus al deze stranden of Praia's, zooals ze heetcn, langs gereden, dan gaat de boulevard omhoog en volgt een won dermooie rit langs de Avenida Niemeyer, die uit de rotsen weggehouwen is en zich, met tien auto een half uur, langs en 40 meter boven den oceaan voortslingert, waardoor men telkens prachtige vergezichten geniet, die voortdurend van aspect veranderen. Ook bij avond is een tocht langs al deze avenida's die dan met duizenden, neen, met hondoid- tiuizenden lampen verlicht zijn, do moeite waard.. En dan niet te vergeten om bij avond met het kabelspoortje de Pao de Assucai op te gaan, waarvan men dan uit 400 inctei hoogte een sprookjesachtig, onbeschrijflijk mooi gezicht heeft op de lichtstad Rio, die vandaar uit een weerspiegeling van den ster renhemel gelijkt. Men moet het zien, want voorstellen kunt U het zich niet, zoo onwer kelijk is het, die millioenen lichtjes, die lich tende boulevards, die zich als lange linten langs den oceaan uitstrekken en daarboven de zwartblauwe lucht met haar flonkerende sterren, het is fantastisch en een van de mooiste dingen, die Rio ons biedt. We worden meer dan hartelijk ontvangen door de kleine (ik meen een 150 man sterke) Hollandsche kolonie, die al direct een leuken, gezelligen avond organiseert om met elkaar in contact te komen. Evenals in Pernambuco in de Duit- sche Club zijn allen tegenwoordig en het groote verschil is alleen dat het nu al-Hol- landsch is, wat we hooren en a'-HoUandsch wat gezongen wordt. Het heele repertoire bekende liedjes, vanaf Piet Hein tot Sarie Marijs en de „toffe jongens'' toe, passeert de revue en tot laat in den nacht blijven de bee- nen van den vloer. Het ijs is gebroken en voor de volgende avonden worden meerderen van ons bij de Hollandsche families uitge- noodigd. Ook een mooie tocht met auto's in de omgeving van Rio wordt ons door de Hol landers aangeboden, aan welken tocht een gezellige picnic natuurlijk verbonden was. Be halve deze onofficieele en daarom wel zoo gemoedelijke en gezellige ontvangsten en tochten, is er ook een heel officieel program ma af te werken. Onder meer hebben de Commandant met officieren en professor Vening Meinesz een lunch bij den war.rn. zaakgelastigde, waaraan ook de twee groote mannen van het huidige Brazilië aanzaten. De Minister van Marine, een Admiraal, en de Minister van Oorlog, een Generaal. Deze beiden hebben practisch de geheelc macht in handen en zijn zeer populair, hoewel naar het schijnt, den laatsten tjjd toch ook niet ieder een met deze regeering is ingenomen. Hoe kan het ook? Flinke kerels zjjn het in ieder geval en ze pakken verschillende zaken goed aan. In Rio en trouwens in meerdere plaatsen wordt nogal eens gevochten en per dag, ver telde men mjj, worden één of twee man dood gestoken of geschoten. Op vuurwapens wordt nu een vrjj strenge contröle uitgeoefend en een paar keer per dag worden door de politie invallen gedaan in gewone openbare café's, iedereen gefouilleerd en die een vuurwapen bij zich heeft gaat mee. Ook wat betreft de vroolijke wijk, die ligt om een van de mooiste avenida's van Rio, heeft men groote plannen. Al die huizen zullen tegen den grond gehaald ivorden. alles wat er woont moet weg en laarvoor in de plaats zullen dan prachtige rilla's en mooie huizen gebouwd worden, zoo- lat deze mooie palmenboulevard dan beter :ot zijn recht zal komen. Dan is er verder een füinmiddag in de mooie Braziliaansche Marineclub, waar films vertoond zijn over den Nederlandschen Onder zeedienst, die zeer in den smaak vielen bij de Braziliaansche officieren. Bovendien gaan we Zaterdag een vaartocht maken met onderzee bootofficieren, die veel belang stellen in onze boot, die ook wel van een geheel ander type is dan de hunne, die in Italië gebouwd is. De Braziliaansche vlootbasis is Rio en hoewel Den Helder met Tivoli en de Witte (of is er al een derde bijgekomen?) er ook mag wezen, zou ik toch best met onze Biaziliaan- iche collega's willen ruilen, wat de stad be treft dan altiirl' Ongelooflijk snel vliegt de tjjd hier voorbij ei de twaalf dagen, dat we hier liggen, zijn nog lang niet voldoende. Bij onze aankomst stonden alweer de door het onvolprezen Comité „Onze Marine" verzonden kisten met lekiternijen klaar. Voor elk wat wils was het dezo keer met recht; zooals we in Dakar van de firma van Vollenhoven bier hadden (ek -egen, zoo waren het ditmaal verscheidene mdere goedgeefsche firma's. Honing (de man een pot) van de fa. Matthes uit Breuke- len, voor ieder een blik koekjes van de S.K.S.- fabrieken uit Hoogkarspel, een een blikje leverpastei van Stegeman en tenslotte voor elk 20 sigaren van de Karei I fabrieken, met een mooie foto van ons vertrek aan den bin nenkant van de doosjes. De Kon. Holl. Lloyd had het vervoer op zich genomen en wij zijn ook weer al deze firma's en maatschappijen en niet te vergeten „Onze Marine" erg dank baar voor deze blijken van medeleven met onze reis en al zullen de bewijzen van dit medeleven wel heel gauw verdwenen zijn, de goede gevers zullen we ons nog lang bleven herinneren. Ik wil hier meteen nog even ver melden, dit ter voorkoming van mogelijke misverstanden, zoodat men ons van onharte lijkheid zou kunnen beschuldigen, dat de vele nieuwjaars- en goede reiswenschen, die via „Onze Marine" aan ons adres verzonden wer den, ons nog niet hebben bereikt, hoewel het comité ze verzonden heeft. Zoodra ze in ons bezit zijn, beginnen we iedereen te bedanken en we hopen dit gauw te kunnen doen. Na dit intermezzo keeren we weer even terug naar Rio, waar ons nog maar een paar dagen restten. De Zond-.g voor ons vertrek is er aan boord een instuif voor de Hollandsche kolonie, met wie we zulke aangename, hartelijke be trekkingen hadden onderhouden. Wat zij voor ons gedaan had, was blijkbaar nog niet ge noeg, want als aandenken aan onzen Rio-tijd wordt ons een mooie sigarettendoos aange boden. De instuif verloopt heel gezellig en al is een onderzeeboot wat klein, iedereen is in een goede stemming en daarom hindert de volte en de beperkte ruimte niemand. Mis schien dat dat in Buenos-Aires wat lastiger zal gaan, de Hollandsche kolonie schijnt daar enorm groot te moeten zijn. Afwachten maar, zoover zijn we nog niet, al gaan we nu Rio verlaten. Dinsdag 12 Februari om 4 uur 's middags gaan we weg. Een groote men- schenmenigte op de kade doet ons uitgeleide en tot een paar minuten voor vieren is de boot nog vol met de achterblijvende Hollan ders, waarmee iedereen aan boord nog even de hand wil schudden om hen te bedanken voor al het hartelijks, wat we van hen onder vonden hebben; ze hebben er veel toe bhge- ri«fC'\0nZC" Üjd in Hi0 de Janeiro onvcrgc- SJ? fd°*n N°g CCn laatst Kewuif, start gezwaai en langzaam verdwijnt de Fen 1' Ri° bChoort tot het verleden Een mooie ondervinding meer hebben we op gedaan en zes dagen hebben we tot Monte video om onze indrukken te verwerken, in drukken, die zoo talrflk en overweldigend zijn geweest, dat we dezen tijd er heusch wel vooi noodig hebben, Na een heel vluggen overtocht van zes daagjes, waarop we alleen nogal wat harden wind te verduren hadden met een dooreen- loopcndc zee, maar die verder zonder bijzon dere voorvallen verloopt, loopen we Maan dagmorgen om zeven uur de haven van Montevideo binnen. Een fel zonnetje schijnt op de tegen een heuvel gebouwde hoofdstad van Uruguay en doet dc hooge witte gebou wen al van verre ons tegemoet blikkeren. Het zonnetje wordt door ons nu nog met ge juich ontvangen, want de afgeloopen dagen en vooral nachten zijn flink koud geweest en een trui was geen overbodige weelde. We hebben dan ook bij onze aankomst onze blauwe uniformen aan. Als eerste verwelko ming gaat van de Uruguaansche kruiser, die aan het begin van de baai ligt, de Holland sche vlag in de voortop tegelijk met het vlag- gesein „welkom", hartelijke attentie van onze Uruguaansche collega's. Maar dit is nog niet alles, langs de kade, waar wc gaan meren staat een groepje wuivende menschen, die bij naderbijkomen getooid blijken te zijn met strikjes in de Hollandsche kleuren en de kleine Hollandsche kolonie in Montevideo vor men. Als we even later gemeerd liggen komen aardige jonge meisjes naar den Com mandant toe en bieden hem een groote bou- quet bloemen als welkomstgroet aan in de Vaderlandsche en Uruguaansche kleuren; deze spontane leuke ontvangst door onze landgenooten treft ons erg en het ijs is hier door meteen ook gebroken en het eerste uur is onze boot alleen maar een verza.nelplaats van Hollanders in een vreemd land. Ook onze gezant te Buenos-Aires, die tegelijk gezant voor Uruguay is, was naar hier gekomen en Z.E. behoort met den Consul-Generaal ook tot het kleine groepje van hen, die ons al zoo vroeg in den morgen verwelkomen. Voor het oogenblik houd ik op met Montevideo, want de luchtmail sluit zoo dadelijk en hoop ik in mijn volgenden brief uit Buenos-Aires nog het een en ander over deze stad met zijn aardige bevolking te kunnen vertellen. Zitting van Woensdag 27 Februari. Zonderlinge handelwijzen. Voorzitter van den Krijgsraad was ditmaal mr. Sickenga, kantonrechter. Een viertal ge vallen waren dezen middag te berechten, waarvan het eerste niet het minst belangrijke was. De marinier eerste klasse W. K. name lijk was den llden October weggebleven van passagieren hij diende aan boord van de Schorpioen en werd later te Deventer aan gehouden. Maar hij had in dien tusschen- tjjd minder wenscheljjke dingen gedaan, die hem, afgezien nog van de desertie zelve, met de gevangenis in aanraking zouden brengen. Hij had namelijk verschillende oplichtingen gepleegd; bij had in den Bosch, in Amersfoort, in Warns, aan diverse menschen verhalen op- gedischt, waardoor zij hem geld hadden gege ven. Nu eens had hij verteld een ongeluk te hebben gehad met zijn motorfiets en des avonds nog in Vlissingen te moeten zijn, dan weder had hjj geld gevraagd teneinde zjjn zieke moeder in Zwolle te kunnen bezoeken, enz. Hjj had hier, blijkens het relaas, dat omtrent hem werd voorgelezen, blijk gegeven van een rjjke fantasie. Het was begrjjpeljjk, dat de Fiscaal in zijn eisch niet zeer toeschietelijk was. Gevraagd werd een gevangenisstraf van 9 maanden met aftrek van het voorarrest, en ontslag uit den militairen dienst. Sinds Ja nuari is hij in voorarrest. De betrokkene had als verdediger mr. A. Veldman, die verminderde ontoerekeningsvat baarheid en dientengevolge een verminderde strafmaat, bepleitte. Uit 's raadman pleidooi en ook uit de hierop volgende discussie bleek het volgende: De beklaagde woonde op de Zuidstraat, waar hjj een kamer had bjj den caféhouder K. Deze staat in ietwat verdachten reuk bij de autoriteiten, men acht hem niet vrjj van com munistische sympathieën. Bovendien leent hjj tameljjk groote bedragen aan de jongens. Een en ander gaf de autoriteiten aanleiding het bezoek aan dit café te verbieden. Deze man bleef ondanks dit verbod toch komen, zoodat hjj tenslotte op grond daarvan op de nomina tie kwam voor ontslag uit den dienst. Hjj schijnt nu zelf, aldus zjjn verdediger, te den ken, dat dit ontslag te wjjten zou zjjn aan communistische tendenzen, die hjj echter niet huldigt; hjj is dientengevolge bang geworden, is weggebleven van passagieren en is vervol gens met verschillende auto's meegetrokken het land in. Bovendien schijnt het hier, zegt de verdediger, een hetze te zjjn van een zeke ren PI. tegen den bekl., die hem ervan ver denkt (ook al weer ten onrechte) het met zjjn vrouw te houden. Op deze motieven er is ook nog een medische oorzaak aanwezig bepleit de verdediger verminderde ontoereke ningsvatbaarheid, en vraagt terugwjjzing van de zaak teneinde een psychiatrisch rapport over den bekl. uit te brengen. Maar de Fiscaal, de openbare aanklager, wil van die verminderde toerekeningsvatbaar heid niets weten; het is den man heel goed duideljjk gemaakt, dat zjjn dreigend ontslag uit den dienst niet te maken had met commu nisme, maar alleen het gevolg was van het niet voldoen aan het verbod om bedoeld café te bezoeken. Al vóór hij deserteerde, had hjj zich bovendien aan een ernstig krijgstuchte- ljjk vergrijp schuldig gemaakt, waarbij hem reeds duideljjk gemaakt was, dat een gedwon gen verlaten van den dienst er het gevolg van zou moeten zjjn. Toen heeft hjj de beenen ge nomen en hjj heeft er een goed leventje van genomen ook, zegt de Fiscaal. Hjj reisde bjj- voorbeeld van Enkhuizen naar Stavoren 2e klasse en om op dezen voet te kunnen leven, waren al die oplichtingen noodig. Bovendien, zoo zegt de Fiscaal, zou een psychiatrisch rapport hem niet veel tegemoet komen in zijn strafmaat. Want voor beschik baar stelling aan de regeering komt het geval niet in aanmerking. Tusschen verdediger en Fiscaal ontstaat over deze zaak een uitvoerig debat. Mr. Veld man zegt, dat het niet gaat om de straf als zoodanig, maar om het feit dat, waar de wet toelaat, dat men kan worden veroordeeld op gedeeltelijke ontoerekenbaarheid, het niet aangaat om dan toch bij de veroordeeling de volle toerekenbaarheid aan te leggen. Juist die oplichtingsgevallen zijn karakteristiek voor een psychiaat. Daartegenover staat de mee ning van den Fiscaal, dat een onderzoek naar de geestvermogens alleen dan noodig is, in dien voor de daden geen verklaarbare motie ven zijn te vinden En die zijn hier wel, zegt de Fiscaal. De feiten kunnen den man wel degeljjk worden toegerekend, hjj heeft hert goed geweten wat hij deed. Ja, zegt mr. Veldman dan, wjj praten langs elkander heen, ieder van ander standpunt uik En zoo goldt het debat nog even heen en weer. De beklaagde zelf zit al dien tjjd zeer nerveus op de beklaagdenbank; hjj is geen oogenblik in rust en onrustig zwerven zjjn oogen heen en weer. De uitspraak, aan het einde der zitting ge geven, was nog hooger dan de eisch, namelijk 1 jaar gevangenisstraf met aftrek van de pre ventieve hechtenis en met ontslag uit den dienst. Ken sympathieke beklaagde en een mild vonnis. De seinersmaat W. J. B. had geweigerd ge hoor te geven aan een bevel van den majoor- ziekenverpleger om met de landingsdivisie aan wal te gaan. Dat zat zóó: deze jonge man heeft een uiterst gevoelig gestel, zooals zijn verdediger, mr. J. Mulder, het kwalificeert; hjj heeft in zijn jeugd t.b.c. gehad en hoewel hjj geheel genezen is, heeft de dokter hem ge waarschuwd altijd erg voorzichtig te zjjn, niet te „boemelen", en vooral geen verkoud heid te verwaarloozén. Nu moest hjj op 25 Ja nuari mee aan wal met de landingsdivisie. Daags tevoren had hjj zich al ziek gemeld, maar de majoor ziekenverpleger, niet bekend met die voorgeschiedenis van den jongen man, die ons uitvoerig wordt uiteengezet, oordeel de hem goed genoeg om mee te gaan. Hjj was toen, indachtig aan het woord van zijn dokter, bang geworden, en had geweigerd. Dat was op zichzelf niet goed, en hjj erkende dat ook. Beter ware geweest als hij gevraagd had om naar den dokter te mogen worden gezon den. De Fiscaal, rekening houdende met het feit, dat vrees voor zjjn gezondheid hier de handelwjjze van den jongen man beïnvloed had, vroeg een zeer clemente straf, namelijk een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 weken met een proeftjjd van een jaar, met welken eisch zich de verdediger en later ook de krjjgsraad zelf vereenigde. Een hardhandige schoonpapa en een dapper ridder. Grappiger, ofschoon niet voor de betrokke nen, was het derde geval van den middag. De serg. monteur J. v. E. had zjjn aanstaan den schoonpapa een hardhandigen klap op de wang gegeven, tengevolge waarvan deze op gezwollen en ontveld raakte. Er was wel eeni- ge aanleiding toe, want schoonpapa in spé had zijn dochter den vorigen dag vrjj ernstig mis handeld. En ware het alleen maar de dochter van D. v. D. geweest, dan was er geen kou aan de lucht geweest, maar v. D.'s dochter was tevens van E.'s verloofde. En dat hjj het voor zjjn meisje opnam, is begrjjpeljjk. Nu schjjnt v. E. zich nogal opgewonden te hebben over het geval (ook alweer te begrjjpen) en had hjj zich er toe bepaald schoonpapa eens flink de ooren te wasschen, dan viel hjj mis schien niet in de termen voor een veroordee ling. Maar hjj is den volgenden dag nog weer ten huize van schoonpapa verhaal wezen ha len, en daarbjj ia toen de bewuste klap geval len, die nu de oorzaak werd, dat de Fiscaal een boete eischte van 20.suba. 2 weken. Want, aldus de Fiscaal, v. E. zal toch moeten leeren, dat hjj met zjjn schoonvader in spé op goeden voet moet bljjven, anders komt er straks als de twee getrouwd zjjn, moord en doodslag van. De beklaagde zelf antwoordde op de gebrui- keliike vraag of hjj nog iets te zjjner verdedi ging te zeggen had, dat dr. Thorbecke, die het meisje onder behandeling had gehad, had ge constateerd, dat hier sprake was van ernstige mishandeling, en de krijsraad, hiermede blijk baar rekening houdende en mede niet onge voelig voor den humor van het geval, vermin derde de straf van de gevraagde 20.— suba. 2 weken tot een boete van 10.subs. 10 dagen. Nog een deserteur. Het vierde en laatste geval betrof wederom een deserteur; de korp. kok G. J. M. I., die nende aan boord van de „Evertsen", was op 9 Augustus 1934 weggebleven en heeft zich den 24sten November vrjjwillig aan de mari nierskazerne te Amsterdam aangemeld. Het schijnt, dat hjj zich erg bezorgd had gemaakt over schulden, die hjj aangegaan had, en een maal weggebleven van boord, is hjj bang ge worden voor straf. Er is over dezen man een psychiatrisch rapport, waarin hjj op grond van geringe ontwikkeling, als verminderd toereke ningsvatbaar wordt gekwalificeerd, en de Fis caal stelt dientengevolge een veroordeeling voor tot den duur van de preventieve hechte nis, nameljjk 95 dagen. I. schjjnt werkeljjk niet goed de portée van zjjn daad te hebben ge snapt De Krjjgsraad vereenigde zich met den lisch, zoodat hjj thans op vrjje voeten komt. De Marineraad heeft gisteren de aanvaring behandeld tusschen Hr. Ms. Nautilus en het tankschip Sund op 13 November J.L op den Nieuwen Waterweg. Als eerste get. werd gehoord de kapitein van het tankschip H. Peters uit Hamburg. Deze verklaarde met zjjn schip op den be- wusten dag voor anker te hebben gelegen, toen hjj signalen van de aankomende Nautilus hoorde. Ook getuige heeft volgens voorschrift signalen gegeven door het luiden van een klok. Voorts had getuige 2 brandende lampen aan zjjn schip hangen. De Nautilus is daarna met de Sund in aanraking gekomen aan bakboord zijde en getuige zeide deze aanvaring niet te hebben kunnen voorkomen. De vroegere commandant van de Nautilus, de heer Spit, verklaarde daarop slechts één signaal van de Sund te hebben gehoord en toen was een aanvaring niet meer te voor komen. Spr. kan echter niet positief verkla ren, dat de Sund niet meer signalen heeft ge geven, want de wind was van de Nautilus af en er stond nogal een flinke bries. Getuige voer achter een ander schip aan met ongeveer halve kracht, ongeveer 75 sla gen. Plotseling kwam de Nautilus in een mist- laag, en direct heeft getuige de machine op langzaam laten zetten. Na eenige minuten werd door de mistlaag heen een licht zicht baar, recht vooruit. Daarop heeft getuige dadeljjk de machine met volle kracht achter uit laten slaan. Echter kon niet worden voor komen, dat de Sund even werd geraakt. Ge tuige was echter van meening, dat deze aan raking geen schade had aangericht. Later heeft getuige dc schade getaxeerd op onge veer f 70. Lirect na de aanvaring is de Nautilus weer ten anker gegaan. Vervolgens werd als getuige gehoord de luitenant ter zee 2e klasse Dekkers, die dien dag op de brug heeft gestaan. Deze verklaarde na de mistlaag voor de Nautilus even aan bakboord een wit licht te hebben gezien, dat van links naar rechts ging. Den afstand schat getuige op 50 meter. De commandant heeft t'aarop het commando B B. roer gegeven. Getuige heeft toen als zijn meening te kennen g e n, dat stuurboord beter zou zjjn. De commandant bleef echter bij bakboord. Later toen de Nautilus dichter bjj de Sund kwam, is de commandant op stuurboord over gegaan. Op een vraag van den voorzitter, prol. Taverne, gaf getuige als zjjn meening te kennen, dat het schip vrjj zou zjjn geloopen, wanneer de commandant direct stuurboord had gegeven. Naar aanleiding hiervan verklaarde de com mandant zich hiervan niets te herinneren, en het onbegrjjpeljjk te vinden, dat getuige Dekker daarvan niet heeft gerept bjj de reconstructie 8 dagen na de aanvaring. Op een vraag waarom hjj naar stuurboord wou, terwjjl het licht, dat hij zag van links naar rechts ging, zei getuige Dekker, dat hij van meening was, dat het schip nog in zjjn zwaai was. Het gaan van het licht van links naar rechts heeft echter slechts kort geduurd. De commandant merkte vervolgens nog op, dat de afstand, waarop hjj zich realiseerde met een voor anker liggend schip te doen te hebben, op ongeveer 20 M. moet worden ge schat. Getuige Dekker verklaarde nog, dat hjj voor het eerst op een afstand van 20 M. de klok van de Sund heeft hooren luiden. De klok luidde toen vrjj krachtig. Ten slotte werden nog als getuigen gehoord de matroos den Rojjen, die zich op den bak van de „Nautilus" bevond, en de loods Welte vreden, die loods was op de „Sund". De marineraad zal later uitspraak doen. De mereonht ven da „Uivsr Hjdsni da Malbourna-raca, Van Brugge, k Woemdag ta Amsterdam In hal huwelijk getreden met me) Geudeker. - Het bruldtpeer hij het verlaten ven het ttadhuk Onder voorzitterschap van den heer J. L. Nysingh, uit de Wjjk, is dezer dagen te 's-Gravenhage in het gebouw van het Kon. Ned. Landbouw-Comité de maandehjksche vergadering van de eerste af deeling gehou den. Omtrent de door deze vergadering ge nomen besluiten en gedane mededeelingen valt het volgende te vermelden: Mesterjjregeling voor varken». De door een der aangesloten organisaties gestelde vraag of de mesterjjregeling van var kens niet zoodanig kan worden veranderd, dat de gewichtsgrens, waar beneden het aantal biggen vrjj zal zjjn, wordt verlegd van 20 naar 40 kg, is voorgelegd aan de Ned. Veehouderjj- Centrale. Deze heeft geantwoord het voorge stelde niet wenschelijk te achten, omdat: le. de toewjjzing van het aantal tegeljjker- tjjd aan te houden varkens boven 20 kg, de strekking inhoudt te voorkomen, dat door de uitsluitende limiteering van het aantal aan te houden biggen de biggenprjjzen in oneven redige mate zouden stjjgen; 2e. een verhooging van bedoelde gewichts grens tot 40 kg in feite een vermeerdering van het aantal aan te houden varkens betee- kent, hetgeen tot een niet onaanzienlijke ver hooging der biggenprjjzen zal kunnen leiden. Gewichtsgrens der kalveren. Medegedeeld werd, dat de Ned. Veehouderij Centrale naar aanleiding van een vraag om trent de beteekenis van de verhooging van de gewichtsgrenzen der vaarskalveren per 1 Januari 1935 tot 270 kg als volgt heeft ge antwoord uw «WW Een te 70-tal matrozen bracht Dinsdag een bezoek aan het koloniaal Ingj,^ Amsterdam. - De Jantjes in bewondering voor een Inlandsch dorp. dat de laatste verhooging van de gewichts grens van 20 kg geringer is dan de vooraf gaande verhoogingen, welk» geregeld 40 hg hebben bedragen en dat <k~ verhooging op grond van practische overwegingen ia ge- achied; dat met ingang van 1 Februari l.l. geen verdere verhooging der gewichtsgrens heeft plaats gevonden, terwjjl hij de uit te oefenen contróle alle mogetjjke billijkheid zal worden betracht; dat intrekking der beschik king inzake de per 1 Januari 1B35 gekiende gewichtsgrenzen niet wenschelpk wordt ge acht. Het ligt echter in de bedoeling te over wegen of voor de toekomst verdere verboo gingen van de bovenste gewichtagrenaen ge heel of gedeelleljjk achterwege kunnen blij ven. KL'N DV EELE V EK1N G. De Nederlandache VeebouderpcentraJe maakt bekend, dat in de week van 17 tot 23 Maart 1935 op de onderstaande plaateen in Noord-Holland gelegenheid zal worden gege ven runderen in de gevraag<tc soorten aan te bieden: Alkmaar, Maandag 18 Maart 1935, 810 uur, v.m., bjj de doorbraak. Purmerend, Dinsdag 19 Maart 1930, 8—10 uur, v.m., op de veemarkt. Schagen, Donderdag 21 Maart 1935. 810 uur v.m., op de veemarkt Frjjsen en voorwaar urn ais vonge week. De aangiftekaarten, welke verkrijgbaar um bjj de dist net aaecr tta rissen der Gevsesteljjke Landbouw-Crisis-Organisaties, moeten vóór Zaterdag 9 Maart 1935 zrjn Ingezonden bij de Gewestdjjke Landbouw -Cnsis-OrganiMUe, waaronder de betrokken veehouders ressort e< ren. i dat I ZOO VI ft Darvfc. "aarde de hebbes de —O Misdadige Nonchalance De Java Bode schrijft: Men zal zich herinneren, dat medio Januari het vliegtuig Athena. van de Qantas Airways nabjj Point Stuart eene noodlanding moest maken, waarop een hulpvliegtuig uit Port Darwin derwaarts werd gezonden Toen dit weer wilde opstijgen, sloeg het om wegens den moerassigen grond. De Athena vloog toen door en bereikte Darwin met de mail 12 uur later dan volgens de tabel het geval b« hoorde te zijn. Veel andere bjjzonderheden zjjn omtrent dit ongeval niet bekend geworden, doch de Syd- ney Momtng Herald onthult in een hoofdarti kel op 18 Januari enkele ontstellende feiten over de organisatie te Port Darwin, welke het blad schandalig noemt. Volgens den vlieger van de Athena is het geheele geval le wijten aan een defect in communicatie-middelen. IHrwin untvi#, Kopang niet het radiobericht omtrtèt fa overateek van de Athena Darwin kon nu j, lucht met verkend worden omdat het hek haken niet aan was „Indien ik had gewetei lichtbaken niet aan was vlieger, „zou ik nooit gej Timor-zee over te steken'' Toen dc Athena over het Danrlngeh^ vloog in een storm en radioberichten uiLsoM dat Zj) verdwaald was. kon Darwin bet te- stei geen aanwi.iringcn geven omdat het <Sn^. loozc nchtingstocrtrl na den wedstrjjd u tb- wjjdcrd.,.. Deze nalatijh' en nu nomt het n.etrp. noemde blad een schande Blijkbaar na kt lichtbaken niet aan, omdat geen bericht vu Koepang was ontvangen Aio v- rklaring ha het blad illt nog acreptreren Omdat beten voorbeeld zou spr. van dr j niio«M|hii chalancr, waarmede in Australië vele op luchtvaartgebied worden gedaan"... Hui aki excuus ia het met te aanvaarden, wpl Du- win thans feitelijk een internationale Mt haven is geworden. ..Wordt geen rekening gehouden met dr i gelijkte ld dat. afgezien van het met uip kondigde mailvbegtuig. een ander vüegtkg van overzee of uit bet binnenland. welbcMHj sou zjjn met bet idenlifakbaken vu k eenige luchthaven in bet noordelijk fcuztp- Msd? En waarom ia de draadr* r.t.npctta verwjjderd? Dit io een essentieel van de uitrusting eenrr intrrnatiooall haver. Het blad vraagt dan. boe bel rtaat met h overige luchthavens in Australië en haalt kt oordeel aan van Lont Sempill. die cnianp Indie vertoefde en bekend is met -ie inch'- vaartorganisaties in tal van landen, en bovw «hen op de meest practiscbc wjjze nametji zelf vliegend diverse laixlingspUaUei het Gem eene best heeft bezocht ..Hjj legde speciaal nadruk op <k typeer«a* afwezigheid van eenigerlm g i<.:,.K>TgaaÉKh De vhegkaarten bevond hjj ten crwnmak voldoende en «ie uitrustingen v«wr nacbtvktk ten ontbraken geheel. Nachtverttchting van luchthavens, lichtte krns en «iraadlooze stations zjjn een eerst veretschte Lord Semptll was verbaasd te ten constateerrn dat het Maecot aerodr**'' Sydney zulk een uitrusting niet heeft 'n als hjj te Melbourne onlang* verklaarde. hjj ontsteld over het feit. «lat het vliegveld omgeven ia door hnor*paroii«g,M' bels. telegreafljjnen. onverlichte ra«liond^* en met een reservoir in bet midden 'viU1 landingsterrein Het blad besluit met «te volgend* •P*' dat «f „Wjj in Australië sjjn zoo ver vei van centra, waar luchttransport een tlecle dageljjksche dienst is geworden, nog niet geleerd hebben wat f regeling en leiding van zulk een teekent" 94») Zimmerman, Wosnidgg in h*l\ «onc.rJonbouwoflu.i u •net da

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 10