Land- en Tuinbouw-
nieuws
38 j
LUCHTVAART
Zeekrijgsraad
Willemsoord.
Aanvaring Hr. Hs. Nautilus
met het tankschip Sund.
Koninklijk Nederlandsch
Landbouw-Comité.
H
mm
De Australische
luchtvaart-organisatie.
<M
■l'l:.Udhir
HELDERSCHE COURANT VAN DONDHRDAC 28 FKBRUAR1 1935^
golven ia het ba«len een heerlijk genoegen,
waar ook een tl ruk gebruik van wordt ge
maakt. Heeft men een half uur lang met de
comfortabele autobus al deze stranden of
Praia's, zooals ze heetcn, langs gereden, dan
gaat de boulevard omhoog en volgt een won
dermooie rit langs de Avenida Niemeyer, die
uit de rotsen weggehouwen is en zich, met
tien auto een half uur, langs en 40 meter
boven den oceaan voortslingert, waardoor
men telkens prachtige vergezichten geniet,
die voortdurend van aspect veranderen. Ook
bij avond is een tocht langs al deze avenida's
die dan met duizenden, neen, met hondoid-
tiuizenden lampen verlicht zijn, do moeite
waard.. En dan niet te vergeten om bij avond
met het kabelspoortje de Pao de Assucai op
te gaan, waarvan men dan uit 400 inctei
hoogte een sprookjesachtig, onbeschrijflijk
mooi gezicht heeft op de lichtstad Rio, die
vandaar uit een weerspiegeling van den ster
renhemel gelijkt. Men moet het zien, want
voorstellen kunt U het zich niet, zoo onwer
kelijk is het, die millioenen lichtjes, die lich
tende boulevards, die zich als lange linten
langs den oceaan uitstrekken en daarboven
de zwartblauwe lucht met haar flonkerende
sterren, het is fantastisch en een van de
mooiste dingen, die Rio ons biedt. We worden
meer dan hartelijk ontvangen door de kleine
(ik meen een 150 man sterke) Hollandsche
kolonie, die al direct een leuken, gezelligen
avond organiseert om met elkaar in contact
te komen. Evenals in Pernambuco in de Duit-
sche Club zijn allen tegenwoordig en het
groote verschil is alleen dat het nu al-Hol-
landsch is, wat we hooren en a'-HoUandsch
wat gezongen wordt. Het heele repertoire
bekende liedjes, vanaf Piet Hein tot Sarie
Marijs en de „toffe jongens'' toe, passeert de
revue en tot laat in den nacht blijven de bee-
nen van den vloer. Het ijs is gebroken en
voor de volgende avonden worden meerderen
van ons bij de Hollandsche families uitge-
noodigd. Ook een mooie tocht met auto's in
de omgeving van Rio wordt ons door de Hol
landers aangeboden, aan welken tocht een
gezellige picnic natuurlijk verbonden was. Be
halve deze onofficieele en daarom wel zoo
gemoedelijke en gezellige ontvangsten en
tochten, is er ook een heel officieel program
ma af te werken. Onder meer hebben de
Commandant met officieren en professor
Vening Meinesz een lunch bij den war.rn.
zaakgelastigde, waaraan ook de twee groote
mannen van het huidige Brazilië aanzaten.
De Minister van Marine, een Admiraal, en
de Minister van Oorlog, een Generaal. Deze
beiden hebben practisch de geheelc macht in
handen en zijn zeer populair, hoewel naar het
schijnt, den laatsten tjjd toch ook niet ieder
een met deze regeering is ingenomen. Hoe
kan het ook? Flinke kerels zjjn het in ieder
geval en ze pakken verschillende zaken goed
aan. In Rio en trouwens in meerdere plaatsen
wordt nogal eens gevochten en per dag, ver
telde men mjj, worden één of twee man dood
gestoken of geschoten. Op vuurwapens wordt
nu een vrjj strenge contröle uitgeoefend en
een paar keer per dag worden door de politie
invallen gedaan in gewone openbare café's,
iedereen gefouilleerd en die een vuurwapen
bij zich heeft gaat mee. Ook wat betreft de
vroolijke wijk, die ligt om een van de mooiste
avenida's van Rio, heeft men groote plannen.
Al die huizen zullen tegen den grond gehaald
ivorden. alles wat er woont moet weg en
laarvoor in de plaats zullen dan prachtige
rilla's en mooie huizen gebouwd worden, zoo-
lat deze mooie palmenboulevard dan beter
:ot zijn recht zal komen.
Dan is er verder een füinmiddag in de
mooie Braziliaansche Marineclub, waar films
vertoond zijn over den Nederlandschen Onder
zeedienst, die zeer in den smaak vielen bij de
Braziliaansche officieren. Bovendien gaan we
Zaterdag een vaartocht maken met onderzee
bootofficieren, die veel belang stellen in onze
boot, die ook wel van een geheel ander type
is dan de hunne, die in Italië gebouwd is. De
Braziliaansche vlootbasis is Rio en hoewel
Den Helder met Tivoli en de Witte (of is
er al een derde bijgekomen?) er ook mag
wezen, zou ik toch best met onze Biaziliaan-
iche collega's willen ruilen, wat de stad be
treft dan altiirl'
Ongelooflijk snel vliegt de tjjd hier voorbij
ei de twaalf dagen, dat we hier liggen, zijn
nog lang niet voldoende. Bij onze aankomst
stonden alweer de door het onvolprezen
Comité „Onze Marine" verzonden kisten met
lekiternijen klaar. Voor elk wat wils was het
dezo keer met recht; zooals we in Dakar
van de firma van Vollenhoven bier hadden
(ek -egen, zoo waren het ditmaal verscheidene
mdere goedgeefsche firma's. Honing (de
man een pot) van de fa. Matthes uit Breuke-
len, voor ieder een blik koekjes van de S.K.S.-
fabrieken uit Hoogkarspel, een een blikje
leverpastei van Stegeman en tenslotte voor
elk 20 sigaren van de Karei I fabrieken, met
een mooie foto van ons vertrek aan den bin
nenkant van de doosjes. De Kon. Holl. Lloyd
had het vervoer op zich genomen en wij zijn
ook weer al deze firma's en maatschappijen
en niet te vergeten „Onze Marine" erg dank
baar voor deze blijken van medeleven met
onze reis en al zullen de bewijzen van dit
medeleven wel heel gauw verdwenen zijn, de
goede gevers zullen we ons nog lang bleven
herinneren. Ik wil hier meteen nog even ver
melden, dit ter voorkoming van mogelijke
misverstanden, zoodat men ons van onharte
lijkheid zou kunnen beschuldigen, dat de vele
nieuwjaars- en goede reiswenschen, die via
„Onze Marine" aan ons adres verzonden wer
den, ons nog niet hebben bereikt, hoewel het
comité ze verzonden heeft. Zoodra ze in ons
bezit zijn, beginnen we iedereen te bedanken
en we hopen dit gauw te kunnen doen. Na
dit intermezzo keeren we weer even terug
naar Rio, waar ons nog maar een paar dagen
restten. De Zond-.g voor ons vertrek is er aan
boord een instuif voor de Hollandsche kolonie,
met wie we zulke aangename, hartelijke be
trekkingen hadden onderhouden. Wat zij voor
ons gedaan had, was blijkbaar nog niet ge
noeg, want als aandenken aan onzen Rio-tijd
wordt ons een mooie sigarettendoos aange
boden. De instuif verloopt heel gezellig en
al is een onderzeeboot wat klein, iedereen is
in een goede stemming en daarom hindert de
volte en de beperkte ruimte niemand. Mis
schien dat dat in Buenos-Aires wat lastiger
zal gaan, de Hollandsche kolonie schijnt daar
enorm groot te moeten zijn. Afwachten
maar, zoover zijn we nog niet, al gaan we nu
Rio verlaten. Dinsdag 12 Februari om 4 uur
's middags gaan we weg. Een groote men-
schenmenigte op de kade doet ons uitgeleide
en tot een paar minuten voor vieren is de
boot nog vol met de achterblijvende Hollan
ders, waarmee iedereen aan boord nog even
de hand wil schudden om hen te bedanken
voor al het hartelijks, wat we van hen onder
vonden hebben; ze hebben er veel toe bhge-
ri«fC'\0nZC" Üjd in Hi0 de Janeiro onvcrgc-
SJ? fd°*n N°g CCn laatst Kewuif,
start gezwaai en langzaam verdwijnt de
Fen 1' Ri° bChoort tot het verleden
Een mooie ondervinding meer hebben we op
gedaan en zes dagen hebben we tot Monte
video om onze indrukken te verwerken, in
drukken, die zoo talrflk en overweldigend zijn
geweest, dat we dezen tijd er heusch wel vooi
noodig hebben,
Na een heel vluggen overtocht van zes
daagjes, waarop we alleen nogal wat harden
wind te verduren hadden met een dooreen-
loopcndc zee, maar die verder zonder bijzon
dere voorvallen verloopt, loopen we Maan
dagmorgen om zeven uur de haven van
Montevideo binnen. Een fel zonnetje schijnt
op de tegen een heuvel gebouwde hoofdstad
van Uruguay en doet dc hooge witte gebou
wen al van verre ons tegemoet blikkeren.
Het zonnetje wordt door ons nu nog met ge
juich ontvangen, want de afgeloopen dagen
en vooral nachten zijn flink koud geweest en
een trui was geen overbodige weelde. We
hebben dan ook bij onze aankomst onze
blauwe uniformen aan. Als eerste verwelko
ming gaat van de Uruguaansche kruiser, die
aan het begin van de baai ligt, de Holland
sche vlag in de voortop tegelijk met het vlag-
gesein „welkom", hartelijke attentie van onze
Uruguaansche collega's. Maar dit is nog niet
alles, langs de kade, waar wc gaan meren
staat een groepje wuivende menschen, die bij
naderbijkomen getooid blijken te zijn met
strikjes in de Hollandsche kleuren en de
kleine Hollandsche kolonie in Montevideo vor
men. Als we even later gemeerd liggen
komen aardige jonge meisjes naar den Com
mandant toe en bieden hem een groote bou-
quet bloemen als welkomstgroet aan in de
Vaderlandsche en Uruguaansche kleuren;
deze spontane leuke ontvangst door onze
landgenooten treft ons erg en het ijs is hier
door meteen ook gebroken en het eerste uur
is onze boot alleen maar een verza.nelplaats
van Hollanders in een vreemd land. Ook onze
gezant te Buenos-Aires, die tegelijk gezant
voor Uruguay is, was naar hier gekomen en
Z.E. behoort met den Consul-Generaal ook tot
het kleine groepje van hen, die ons al zoo
vroeg in den morgen verwelkomen. Voor het
oogenblik houd ik op met Montevideo, want
de luchtmail sluit zoo dadelijk en hoop ik in
mijn volgenden brief uit Buenos-Aires nog het
een en ander over deze stad met zijn aardige
bevolking te kunnen vertellen.
Zitting van Woensdag 27 Februari.
Zonderlinge handelwijzen.
Voorzitter van den Krijgsraad was ditmaal
mr. Sickenga, kantonrechter. Een viertal ge
vallen waren dezen middag te berechten,
waarvan het eerste niet het minst belangrijke
was. De marinier eerste klasse W. K. name
lijk was den llden October weggebleven van
passagieren hij diende aan boord van de
Schorpioen en werd later te Deventer aan
gehouden. Maar hij had in dien tusschen-
tjjd minder wenscheljjke dingen gedaan, die
hem, afgezien nog van de desertie zelve, met
de gevangenis in aanraking zouden brengen.
Hij had namelijk verschillende oplichtingen
gepleegd; bij had in den Bosch, in Amersfoort,
in Warns, aan diverse menschen verhalen op-
gedischt, waardoor zij hem geld hadden gege
ven. Nu eens had hij verteld een ongeluk te
hebben gehad met zijn motorfiets en des
avonds nog in Vlissingen te moeten zijn, dan
weder had hjj geld gevraagd teneinde zjjn zieke
moeder in Zwolle te kunnen bezoeken, enz.
Hjj had hier, blijkens het relaas, dat omtrent
hem werd voorgelezen, blijk gegeven van een
rjjke fantasie. Het was begrjjpeljjk, dat de
Fiscaal in zijn eisch niet zeer toeschietelijk
was. Gevraagd werd een gevangenisstraf van
9 maanden met aftrek van het voorarrest, en
ontslag uit den militairen dienst. Sinds Ja
nuari is hij in voorarrest.
De betrokkene had als verdediger mr. A.
Veldman, die verminderde ontoerekeningsvat
baarheid en dientengevolge een verminderde
strafmaat, bepleitte. Uit 's raadman pleidooi
en ook uit de hierop volgende discussie bleek
het volgende:
De beklaagde woonde op de Zuidstraat,
waar hjj een kamer had bjj den caféhouder K.
Deze staat in ietwat verdachten reuk bij de
autoriteiten, men acht hem niet vrjj van com
munistische sympathieën. Bovendien leent hjj
tameljjk groote bedragen aan de jongens. Een
en ander gaf de autoriteiten aanleiding het
bezoek aan dit café te verbieden. Deze man
bleef ondanks dit verbod toch komen, zoodat
hjj tenslotte op grond daarvan op de nomina
tie kwam voor ontslag uit den dienst. Hjj
schijnt nu zelf, aldus zjjn verdediger, te den
ken, dat dit ontslag te wjjten zou zjjn aan
communistische tendenzen, die hjj echter niet
huldigt; hjj is dientengevolge bang geworden,
is weggebleven van passagieren en is vervol
gens met verschillende auto's meegetrokken
het land in. Bovendien schijnt het hier, zegt
de verdediger, een hetze te zjjn van een zeke
ren PI. tegen den bekl., die hem ervan ver
denkt (ook al weer ten onrechte) het met zjjn
vrouw te houden. Op deze motieven er is
ook nog een medische oorzaak aanwezig
bepleit de verdediger verminderde ontoereke
ningsvatbaarheid, en vraagt terugwjjzing van
de zaak teneinde een psychiatrisch rapport
over den bekl. uit te brengen.
Maar de Fiscaal, de openbare aanklager,
wil van die verminderde toerekeningsvatbaar
heid niets weten; het is den man heel goed
duideljjk gemaakt, dat zjjn dreigend ontslag
uit den dienst niet te maken had met commu
nisme, maar alleen het gevolg was van het
niet voldoen aan het verbod om bedoeld café
te bezoeken. Al vóór hij deserteerde, had hjj
zich bovendien aan een ernstig krijgstuchte-
ljjk vergrijp schuldig gemaakt, waarbij hem
reeds duideljjk gemaakt was, dat een gedwon
gen verlaten van den dienst er het gevolg van
zou moeten zjjn. Toen heeft hjj de beenen ge
nomen en hjj heeft er een goed leventje van
genomen ook, zegt de Fiscaal. Hjj reisde bjj-
voorbeeld van Enkhuizen naar Stavoren 2e
klasse en om op dezen voet te kunnen leven,
waren al die oplichtingen noodig.
Bovendien, zoo zegt de Fiscaal, zou een
psychiatrisch rapport hem niet veel tegemoet
komen in zijn strafmaat. Want voor beschik
baar stelling aan de regeering komt het geval
niet in aanmerking.
Tusschen verdediger en Fiscaal ontstaat
over deze zaak een uitvoerig debat. Mr. Veld
man zegt, dat het niet gaat om de straf als
zoodanig, maar om het feit dat, waar de wet
toelaat, dat men kan worden veroordeeld op
gedeeltelijke ontoerekenbaarheid, het niet
aangaat om dan toch bij de veroordeeling de
volle toerekenbaarheid aan te leggen. Juist die
oplichtingsgevallen zijn karakteristiek voor
een psychiaat. Daartegenover staat de mee
ning van den Fiscaal, dat een onderzoek naar
de geestvermogens alleen dan noodig is, in
dien voor de daden geen verklaarbare motie
ven zijn te vinden En die zijn hier wel, zegt
de Fiscaal. De feiten kunnen den man wel
degeljjk worden toegerekend, hjj heeft hert
goed geweten wat hij deed.
Ja, zegt mr. Veldman dan, wjj praten langs
elkander heen, ieder van ander standpunt uik
En zoo goldt het debat nog even heen en weer.
De beklaagde zelf zit al dien tjjd zeer nerveus
op de beklaagdenbank; hjj is geen oogenblik
in rust en onrustig zwerven zjjn oogen heen en
weer.
De uitspraak, aan het einde der zitting ge
geven, was nog hooger dan de eisch, namelijk
1 jaar gevangenisstraf met aftrek van de pre
ventieve hechtenis en met ontslag uit den
dienst.
Ken sympathieke beklaagde en een mild
vonnis.
De seinersmaat W. J. B. had geweigerd ge
hoor te geven aan een bevel van den majoor-
ziekenverpleger om met de landingsdivisie aan
wal te gaan. Dat zat zóó: deze jonge man
heeft een uiterst gevoelig gestel, zooals zijn
verdediger, mr. J. Mulder, het kwalificeert;
hjj heeft in zijn jeugd t.b.c. gehad en hoewel
hjj geheel genezen is, heeft de dokter hem ge
waarschuwd altijd erg voorzichtig te zjjn,
niet te „boemelen", en vooral geen verkoud
heid te verwaarloozén. Nu moest hjj op 25 Ja
nuari mee aan wal met de landingsdivisie.
Daags tevoren had hjj zich al ziek gemeld,
maar de majoor ziekenverpleger, niet bekend
met die voorgeschiedenis van den jongen man,
die ons uitvoerig wordt uiteengezet, oordeel
de hem goed genoeg om mee te gaan. Hjj
was toen, indachtig aan het woord van zijn
dokter, bang geworden, en had geweigerd. Dat
was op zichzelf niet goed, en hjj erkende dat
ook. Beter ware geweest als hij gevraagd had
om naar den dokter te mogen worden gezon
den. De Fiscaal, rekening houdende met het
feit, dat vrees voor zjjn gezondheid hier de
handelwjjze van den jongen man beïnvloed
had, vroeg een zeer clemente straf, namelijk
een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6
weken met een proeftjjd van een jaar, met
welken eisch zich de verdediger en later ook
de krjjgsraad zelf vereenigde.
Een hardhandige schoonpapa en een dapper
ridder.
Grappiger, ofschoon niet voor de betrokke
nen, was het derde geval van den middag.
De serg. monteur J. v. E. had zjjn aanstaan
den schoonpapa een hardhandigen klap op de
wang gegeven, tengevolge waarvan deze op
gezwollen en ontveld raakte. Er was wel eeni-
ge aanleiding toe, want schoonpapa in spé had
zijn dochter den vorigen dag vrjj ernstig mis
handeld. En ware het alleen maar de dochter
van D. v. D. geweest, dan was er geen kou
aan de lucht geweest, maar v. D.'s dochter
was tevens van E.'s verloofde. En dat hjj het
voor zjjn meisje opnam, is begrjjpeljjk. Nu
schjjnt v. E. zich nogal opgewonden te hebben
over het geval (ook alweer te begrjjpen) en
had hjj zich er toe bepaald schoonpapa eens
flink de ooren te wasschen, dan viel hjj mis
schien niet in de termen voor een veroordee
ling. Maar hjj is den volgenden dag nog weer
ten huize van schoonpapa verhaal wezen ha
len, en daarbjj ia toen de bewuste klap geval
len, die nu de oorzaak werd, dat de Fiscaal
een boete eischte van 20.suba. 2 weken.
Want, aldus de Fiscaal, v. E. zal toch moeten
leeren, dat hjj met zjjn schoonvader in spé op
goeden voet moet bljjven, anders komt er
straks als de twee getrouwd zjjn, moord en
doodslag van.
De beklaagde zelf antwoordde op de gebrui-
keliike vraag of hjj nog iets te zjjner verdedi
ging te zeggen had, dat dr. Thorbecke, die het
meisje onder behandeling had gehad, had ge
constateerd, dat hier sprake was van ernstige
mishandeling, en de krijsraad, hiermede blijk
baar rekening houdende en mede niet onge
voelig voor den humor van het geval, vermin
derde de straf van de gevraagde 20.— suba.
2 weken tot een boete van 10.subs. 10
dagen.
Nog een deserteur.
Het vierde en laatste geval betrof wederom
een deserteur; de korp. kok G. J. M. I., die
nende aan boord van de „Evertsen", was op
9 Augustus 1934 weggebleven en heeft zich
den 24sten November vrjjwillig aan de mari
nierskazerne te Amsterdam aangemeld. Het
schijnt, dat hjj zich erg bezorgd had gemaakt
over schulden, die hjj aangegaan had, en een
maal weggebleven van boord, is hjj bang ge
worden voor straf. Er is over dezen man een
psychiatrisch rapport, waarin hjj op grond van
geringe ontwikkeling, als verminderd toereke
ningsvatbaar wordt gekwalificeerd, en de Fis
caal stelt dientengevolge een veroordeeling
voor tot den duur van de preventieve hechte
nis, nameljjk 95 dagen. I. schjjnt werkeljjk niet
goed de portée van zjjn daad te hebben ge
snapt De Krjjgsraad vereenigde zich met den
lisch, zoodat hjj thans op vrjje voeten komt.
De Marineraad heeft gisteren de aanvaring
behandeld tusschen Hr. Ms. Nautilus en het
tankschip Sund op 13 November J.L op den
Nieuwen Waterweg.
Als eerste get. werd gehoord de kapitein
van het tankschip H. Peters uit Hamburg.
Deze verklaarde met zjjn schip op den be-
wusten dag voor anker te hebben gelegen,
toen hjj signalen van de aankomende Nautilus
hoorde. Ook getuige heeft volgens voorschrift
signalen gegeven door het luiden van een klok.
Voorts had getuige 2 brandende lampen aan
zjjn schip hangen. De Nautilus is daarna met
de Sund in aanraking gekomen aan bakboord
zijde en getuige zeide deze aanvaring niet te
hebben kunnen voorkomen.
De vroegere commandant van de Nautilus,
de heer Spit, verklaarde daarop slechts één
signaal van de Sund te hebben gehoord en
toen was een aanvaring niet meer te voor
komen. Spr. kan echter niet positief verkla
ren, dat de Sund niet meer signalen heeft ge
geven, want de wind was van de Nautilus af
en er stond nogal een flinke bries.
Getuige voer achter een ander schip aan
met ongeveer halve kracht, ongeveer 75 sla
gen. Plotseling kwam de Nautilus in een mist-
laag, en direct heeft getuige de machine op
langzaam laten zetten. Na eenige minuten
werd door de mistlaag heen een licht zicht
baar, recht vooruit. Daarop heeft getuige
dadeljjk de machine met volle kracht achter
uit laten slaan. Echter kon niet worden voor
komen, dat de Sund even werd geraakt. Ge
tuige was echter van meening, dat deze aan
raking geen schade had aangericht. Later
heeft getuige dc schade getaxeerd op onge
veer f 70.
Lirect na de aanvaring is de Nautilus weer
ten anker gegaan.
Vervolgens werd als getuige gehoord de
luitenant ter zee 2e klasse Dekkers, die dien
dag op de brug heeft gestaan.
Deze verklaarde na de mistlaag voor de
Nautilus even aan bakboord een wit licht te
hebben gezien, dat van links naar rechts ging.
Den afstand schat getuige op 50 meter.
De commandant heeft t'aarop het commando
B B. roer gegeven. Getuige heeft toen als zijn
meening te kennen g e n, dat stuurboord
beter zou zjjn. De commandant bleef echter
bij bakboord.
Later toen de Nautilus dichter bjj de Sund
kwam, is de commandant op stuurboord over
gegaan.
Op een vraag van den voorzitter, prol.
Taverne, gaf getuige als zjjn meening te kennen,
dat het schip vrjj zou zjjn geloopen, wanneer
de commandant direct stuurboord had gegeven.
Naar aanleiding hiervan verklaarde de com
mandant zich hiervan niets te herinneren, en
het onbegrjjpeljjk te vinden, dat getuige Dekker
daarvan niet heeft gerept bjj de reconstructie
8 dagen na de aanvaring.
Op een vraag waarom hjj naar stuurboord
wou, terwjjl het licht, dat hij zag van links
naar rechts ging, zei getuige Dekker, dat hij
van meening was, dat het schip nog in zjjn
zwaai was. Het gaan van het licht van links
naar rechts heeft echter slechts kort geduurd.
De commandant merkte vervolgens nog op,
dat de afstand, waarop hjj zich realiseerde
met een voor anker liggend schip te doen te
hebben, op ongeveer 20 M. moet worden ge
schat.
Getuige Dekker verklaarde nog, dat hjj voor
het eerst op een afstand van 20 M. de klok
van de Sund heeft hooren luiden. De klok
luidde toen vrjj krachtig.
Ten slotte werden nog als getuigen gehoord
de matroos den Rojjen, die zich op den bak
van de „Nautilus" bevond, en de loods Welte
vreden, die loods was op de „Sund".
De marineraad zal later uitspraak doen.
De mereonht ven da „Uivsr Hjdsni da
Malbourna-raca, Van Brugge, k Woemdag
ta Amsterdam In hal huwelijk getreden met
me) Geudeker. - Het bruldtpeer hij het
verlaten ven het ttadhuk
Onder voorzitterschap van den heer J. L.
Nysingh, uit de Wjjk, is dezer dagen te
's-Gravenhage in het gebouw van het Kon.
Ned. Landbouw-Comité de maandehjksche
vergadering van de eerste af deeling gehou
den. Omtrent de door deze vergadering ge
nomen besluiten en gedane mededeelingen valt
het volgende te vermelden:
Mesterjjregeling voor varken».
De door een der aangesloten organisaties
gestelde vraag of de mesterjjregeling van var
kens niet zoodanig kan worden veranderd, dat
de gewichtsgrens, waar beneden het aantal
biggen vrjj zal zjjn, wordt verlegd van 20 naar
40 kg, is voorgelegd aan de Ned. Veehouderjj-
Centrale. Deze heeft geantwoord het voorge
stelde niet wenschelijk te achten, omdat:
le. de toewjjzing van het aantal tegeljjker-
tjjd aan te houden varkens boven 20 kg, de
strekking inhoudt te voorkomen, dat door de
uitsluitende limiteering van het aantal aan te
houden biggen de biggenprjjzen in oneven
redige mate zouden stjjgen;
2e. een verhooging van bedoelde gewichts
grens tot 40 kg in feite een vermeerdering
van het aantal aan te houden varkens betee-
kent, hetgeen tot een niet onaanzienlijke ver
hooging der biggenprjjzen zal kunnen leiden.
Gewichtsgrens der kalveren.
Medegedeeld werd, dat de Ned. Veehouderij
Centrale naar aanleiding van een vraag om
trent de beteekenis van de verhooging van
de gewichtsgrenzen der vaarskalveren per
1 Januari 1935 tot 270 kg als volgt heeft ge
antwoord
uw
«WW
Een
te
70-tal matrozen bracht Dinsdag een bezoek aan het koloniaal Ingj,^
Amsterdam. - De Jantjes in bewondering voor een Inlandsch dorp.
dat de laatste verhooging van de gewichts
grens van 20 kg geringer is dan de vooraf
gaande verhoogingen, welk» geregeld 40 hg
hebben bedragen en dat <k~ verhooging op
grond van practische overwegingen ia ge-
achied; dat met ingang van 1 Februari l.l.
geen verdere verhooging der gewichtsgrens
heeft plaats gevonden, terwjjl hij de uit te
oefenen contróle alle mogetjjke billijkheid zal
worden betracht; dat intrekking der beschik
king inzake de per 1 Januari 1B35 gekiende
gewichtsgrenzen niet wenschelpk wordt ge
acht. Het ligt echter in de bedoeling te over
wegen of voor de toekomst verdere verboo
gingen van de bovenste gewichtagrenaen ge
heel of gedeelleljjk achterwege kunnen blij
ven.
KL'N DV EELE V EK1N G.
De Nederlandache VeebouderpcentraJe
maakt bekend, dat in de week van 17 tot 23
Maart 1935 op de onderstaande plaateen in
Noord-Holland gelegenheid zal worden gege
ven runderen in de gevraag<tc soorten aan te
bieden:
Alkmaar, Maandag 18 Maart 1935, 810
uur, v.m., bjj de doorbraak.
Purmerend, Dinsdag 19 Maart 1930, 8—10
uur, v.m., op de veemarkt.
Schagen, Donderdag 21 Maart 1935. 810
uur v.m., op de veemarkt
Frjjsen en voorwaar urn ais vonge week.
De aangiftekaarten, welke verkrijgbaar um
bjj de dist net aaecr tta rissen der Gevsesteljjke
Landbouw-Crisis-Organisaties, moeten vóór
Zaterdag 9 Maart 1935 zrjn Ingezonden bij de
Gewestdjjke Landbouw -Cnsis-OrganiMUe,
waaronder de betrokken veehouders ressort e<
ren.
i dat I
ZOO VI
ft Darvfc.
"aarde de
hebbes de
—O
Misdadige Nonchalance
De Java Bode schrijft:
Men zal zich herinneren, dat medio Januari
het vliegtuig Athena. van de Qantas Airways
nabjj Point Stuart eene noodlanding moest
maken, waarop een hulpvliegtuig uit Port
Darwin derwaarts werd gezonden Toen dit
weer wilde opstijgen, sloeg het om wegens
den moerassigen grond. De Athena vloog toen
door en bereikte Darwin met de mail 12 uur
later dan volgens de tabel het geval b«
hoorde te zijn.
Veel andere bjjzonderheden zjjn omtrent dit
ongeval niet bekend geworden, doch de Syd-
ney Momtng Herald onthult in een hoofdarti
kel op 18 Januari enkele ontstellende feiten
over de organisatie te Port Darwin, welke het
blad schandalig noemt.
Volgens den vlieger van de Athena is het
geheele geval le wijten aan een defect in
communicatie-middelen. IHrwin untvi#,
Kopang niet het radiobericht omtrtèt fa
overateek van de Athena Darwin kon nu j,
lucht met verkend worden omdat het hek
haken niet aan was
„Indien ik had gewetei
lichtbaken niet aan was
vlieger, „zou ik nooit gej
Timor-zee over te steken''
Toen dc Athena over het Danrlngeh^
vloog in een storm en radioberichten uiLsoM
dat Zj) verdwaald was. kon Darwin bet te-
stei geen aanwi.iringcn geven omdat het <Sn^.
loozc nchtingstocrtrl na den wedstrjjd u tb-
wjjdcrd.,..
Deze nalatijh' en nu nomt het n.etrp.
noemde blad een schande Blijkbaar na kt
lichtbaken niet aan, omdat geen bericht vu
Koepang was ontvangen Aio v- rklaring ha
het blad illt nog acreptreren Omdat beten
voorbeeld zou spr. van dr j niio«M|hii
chalancr, waarmede in Australië vele
op luchtvaartgebied worden gedaan"... Hui
aki excuus ia het met te aanvaarden, wpl Du-
win thans feitelijk een internationale Mt
haven is geworden.
..Wordt geen rekening gehouden met dr i
gelijkte ld dat. afgezien van het met uip
kondigde mailvbegtuig. een ander vüegtkg
van overzee of uit bet binnenland. welbcMHj
sou zjjn met bet idenlifakbaken vu k
eenige luchthaven in bet noordelijk fcuztp-
Msd?
En waarom ia de draadr* r.t.npctta
verwjjderd? Dit io een essentieel
van de uitrusting eenrr intrrnatiooall
haver.
Het blad vraagt dan. boe bel rtaat met h
overige luchthavens in Australië en haalt kt
oordeel aan van Lont Sempill. die cnianp
Indie vertoefde en bekend is met -ie inch'-
vaartorganisaties in tal van landen, en bovw
«hen op de meest practiscbc wjjze nametji
zelf vliegend diverse laixlingspUaUei
het Gem eene best heeft bezocht
..Hjj legde speciaal nadruk op <k typeer«a*
afwezigheid van eenigerlm g i<.:,.K>TgaaÉKh
De vhegkaarten bevond hjj ten crwnmak
voldoende en «ie uitrustingen v«wr nacbtvktk
ten ontbraken geheel.
Nachtverttchting van luchthavens, lichtte
krns en «iraadlooze stations zjjn een eerst
veretschte Lord Semptll was verbaasd te
ten constateerrn dat het Maecot aerodr**''
Sydney zulk een uitrusting niet heeft 'n
als hjj te Melbourne onlang* verklaarde.
hjj ontsteld over het feit. «lat het
vliegveld omgeven ia door hnor*paroii«g,M'
bels. telegreafljjnen. onverlichte ra«liond^*
en met een reservoir in bet midden 'viU1
landingsterrein
Het blad besluit met «te volgend* •P*'
dat «f
„Wjj in Australië sjjn zoo ver vei
van centra, waar luchttransport een
tlecle dageljjksche dienst is geworden,
nog niet geleerd hebben wat f
regeling en leiding van zulk een
teekent"
94») Zimmerman,
Wosnidgg in
h*l\ «onc.rJonbouwoflu.i u
•net da