Land- en Tuinbouw-
nieuws
LUCHTVAART
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 28 FEBRUARI 19-
Zeekrijgsraad
Willemsoord.
Aanvaring Hr. Hs. Nautilus
met het tankschip Sund.
Koninklijk Nederlandsch
Landbouw-Comité.
Een 70-tal matrozen bracht Dinsdag een bezoek aan het koloniaal Instituut
te Amsterdam. - De Jantjes in bewondering voor een Inlandsch dorp,
De Australische
luchtvaart-organisatie.
Misdadige Nonchalance.
Hul Zlmm.rm.n, docM.r
b Wo»i.»uf9 m h«| huw.Jhi, •*Trt#n «oncunmuuuiur van hul r
heerlik genoegen,
gebruik van wordt ge-
Peen half uur lang met de
.utobus al deze stranden ot
Jus ze heeten, langs gereden, dan
Doulevard omhoog en volgt een won-
ie rit langs de Avenida Nlemeyer, die
.it de rotsen weggehouwen is en zich, met
den auto een half uur, langs en 40 meter
boven den oceaan voortslingert, waardoor
men telkens prachtige vergezichten geniet,
die voortdurend van aspect veranderen. Ook
bü avond is een tocht langs al deze avenida's,
dié dan met duizenden, neen, met honderd
duizenden lampen verlicht zjjn, de moeite
waard. En dan niet te vergeten om bij avond
met het kabelspoortje de Pao de Assucar op
te gaan, waarvan men dan uit 400 meter
hoogte een sprookjesachtig, onbeschrijflijk
mooi gezicht heeft op de lichtstad Rio, die
vandaar uit een weerspiegeling van den ster
renhemel gelijkt. Men moet het zien, want
voorstellen kunt U het zich niet, zoo onwer
kelijk is het, die millioenen lichtjes, die lich
tende boulevards, die zich als lange linten
langs den oceaan uitstrekken en daarboven
de zwartblauwe lucht met haar flonkerende
sterren, het is fantastisch en een van de
mooiste dingen, die Rio ons biedt. We worden
meer dan hartelijk ontvangen door de kleine
(ik meen een 150 man sterke) Hollandsche
kolonie, die al direct een leuken, gezelligen
avond organiseert om met elkaar in contact
te komen. Evenals in Pcrnambuco in de Duit-
sche Club zijn allen tegenwoordig en het
groote verschil is alleen dat het nu al-Hol-
landsch is, wat we hooren en a'-Hollandsch
wat gezongen wordt. Het heele repertoire
bekende liedjes, vanaf Piet Hein tot Sarie
Marjjs en de „toffe jongens" toe, passeert de
revue en tot laat in den nacht blijven de bee-
nen van den vloer. Het ijs is gebroken en
voor de volgende avonden worden meerderen
van ons bij de Hollandsche families uitge-
noodigd. Ook een mooie tocht met auto's in
de omgeving van Rio wordt ons door de Hol
landers aangeboden, aan welken tocht een
gezellige picnic natuurlijk verbonden was. Be
halve deze onofflcieele en daarom wel zoo
gemoedelijke en gezelUge ontvangsten en
tochten, is er ook een heel officieel program
ma af te werken. Onder meer hebben de
Commandant met officieren en professor
Veiling Meinesz een lunch bjj den waarn.
zaakgelastigde, waaraan ook de twee groote
mannen van het huidige Brazilië aanzaten.
De Minister van Marine, een Admiraal, en
de Minister van Oorlog, een Generaal. Deze
beiden hebben practisch de geheele macht in
handen en zijn zeer populair, hoewel naar het
schijnt, den laatsten tijd toch ook niet ieder
een met deze regeering is ingenomen. Hoe
kan het ook? Flinke kerels zijn het in ieder
geval en ze pakken verschillende zaken goed
aan. In Rio en trouwens in meerdere plaatsen
wordt nogal eens gevochten en per dag, ver
telde men mij, worden één of twee man dood
gestoken of geschoten. Op vuurwapens wordt
nu een vrij strenge contróle uitgeoefend en
een paar keer per dag worden door de politie
invallen gedaan in gewone openbare café's,
iedereen gefouilleerd en die een vuurwapen
bij zich heeft gaat mee. Ook wat betreft de
vroolijke wijk, die ligt om een van de mooiste
avenida's van Rio, heeft men groote plannen.
Al die huizen zullen tegen den grond gehaald
worden, alles wat er woont moet weg en
daarvoor in de plaats zullen dan prachtige
villa's en mooie huizen gebouwd worden, zoo-
lat deze mooie palmenboulevard dan beter
:ot zijn recht zal komen.
Dan is er verder een filmmiddag in de
mooie Braziliaansche Marineclub, waar films
vertoond zijn over den Nederlandschen Onder
zeedienst, die zeer in den smaak vielen bij de
Braziliaansche officieren. Bovendien gaan we
Zaterdag een vaartocht maken met onderzee
bootofficieren, die veel belang stellen in onze
boot, die ook wel van een geheel ander type
is dan de hunne, die in Italië gebouwd is. De
Braziliaansche vlootbasis is Rio en hoewel
Den Helder met Tivoli en de Witte (of is
er al een derde bijgekomen?) er ook mag
wezen, zou ik toch best met onze Biazillaan-
iche collega's willen ruilen, wat de stad be
treft dan altijd!
Ongelooflijk snel vliegt de tijd hier voorbij
ei de twaalf dagen, dat we hier liggen, zijn
nog lang niet voldoende. Bij onze aankomst
stonden alweer de door het onvolprezen
Comité „Onze Marine" verzonden kisten met
lekkernijen klaar. Voor elk wat wils was het
deze keer met recht; zooals we in Dakar
van de firma van Vollenhoven bier hadden
{ek -egen, zoo waren het ditmaal verscheidene
andere goedgeefsche firma's. Honing (de
man een pot) van de fa. Matthes uit Breuke-
len, voor ieder een blik koekjes van de S.K.S.-
fabrieken uit Hoogkarspel, een een blikje
leverpastei van Stegeman en tenslotte voor
elk 20 sigaren van de Karei I fabrieken, met
een mooie foto van ons vertrek aan den bin
nenkant van de doosjes. De Kon. Holl. Lloyd
had het vervoer op zich genomen en wij zijn
ook weer al deze firma's en maatschappijen
en niet te vergeten „Onze Marine" erg dank
baar voor deze blijken van medeleven met
onze reis en al zullen de bewijzen van dit
medeleven wel heel gauw verdwenen zijn, de
goede gevers zullen we ons nog lang blijvén
herinneren. Ik wil hier meteen nog even ver
melden, dit ter voorkoming van mogelijke
misverstanden, zoodat men ons van onharte
lijkheid zou kunnen beschuldigen, dat de vele
nieuwjaars- en goede reiswenschen, die via
„Onze Marine" aan ons adres verzonden wer
den, ons nog niet hebben bereikt, hoewel het
comité ze verzonden heeft. Zoodra ze in ons
bezit zijn, beginnen we iedereen te bedanken
en we hopen dit gauw te kunnen doen. Na
dit intermezzo keeren we weer even terug
naar Rio, waar ons nog maar een paar dagen
restten. De Zond-.g voor ons vertrek is er aan
boord een instuif voor de Hollandsche kolonie,
met wie we zulke aangename, hartelijke be
trekkingen hadden onderhouden. Wat zij voor
ons gedaan had, was blijkbaar nog niet ge
noeg, want als aandenken aan onzen Rio-tjjd
wordt ons een mooie sigarettendoos aange
boden. De instuif verloopt heel gezellig en
al is een onderzeeboot wat klein, iedereen is
in een goede stemming en daarom hindert de
volte en de beperkte ruimte niemand. Mis
schien dat dat in Buenos-Aires wat lastiger
zal gaan, de Hollandsche kolonie schijnt daar
enorm groot te moeten zijn. Afwachten
maar, zoover zijn we nog niet, al gaan we nu
Rio verlaten. Dinsdag 12 Februari om 4 uur
's middags gaan we weg. Een groote men-
schenmenigte op de kade doet ons uitgeleide
en tot een paar minuten voor vieren is de
boot nog vol met de achterblijvende Hollan
ders^ waarmee iedereen aan boord nog even
de hand wil schudden om hen te bedanken
voor al het hartelijks, wat we van hen onder
vonden hebben; ze hebben er veel toe bijgc-
dragen onzen tijd in Rio de Janeiro onverge-
een^J.V N°g CCn laatst gewuif,
u h C" verdwijnt de
stad in de verte, Rio behoort tot het verleden
Een mooie ondervinding meer hebben we opl
gedaan en zes dagen hebben we tot Monte
video om onze indrukken te verwerken, in
drukken, die zoo talrijk en overweldigend zijn
geweest, dat wé dezen tjjd er heusch wel voor
noodig hebben.
Na een heel vluggen overtocht van zes
daagjes, waarop we alleen nogal wat harden
wind te verduren hadden met een dooreen-
loopende zee, maar die verder zonder bijzon
dere voorvallen verloopt, loopen we Maan
dagmorgen om zeven uur de haven van
Montevideo binnen. Een fel zonnetje schijnt
op de tegen een heuvel gebouwde hoofdstad
van Uruguay en doet de hooge witte gebou
wen al van verre ons tegemoet blikkeren.
Het zonnetje wordt door ons nu nog met ge
juich ontvangen, want de afgeloopen dagen
en vooral nachten zijn flink koud geweest en
een trui was geen overbodige weelde. We
hebben dan ook bjj onze aankomst onze
blauwe uniformen aan. Als eerste verwelko
ming gaat van de Uruguaansche kruiser, die
aan het begin van de baai ligt, de Holland
sche vlag in de voortop tegelijk met het vlag-
gesein „welkom", hartelijke attentie van onze
Uruguaansche collega's. Maar dit is nog niet
alles, langs de kade, waar we gaan meren
staat een groepje wuivende menschen, die bij
naderbijkomen getooid blijken te zijn met
strikjes in de Hollandsche kleuren en de
kleine Hollandsche kolonie in Montevideo vor
men. Als we even later gemeerd liggen
komen aardige jonge meisjes naar den Com
mandant toe en bieden hem een groote bou-
quet bloemen als welkomstgroet aan in de
Vaderlandsche en Uruguaansche kleuren;
deze spontane leuke ontvangst door onze
landgenooten treft ons erg en het ijs is hier
door meteen ook gebroken en het eerste uur
is onze boot alleen maar een verzamelplaats
van Hollanders in een vreemd land. Ook onze
gezant te Buenos-Aires, die tegelijk gezant
voor Uruguay is, was naar hier gekomen en
Z.E. behoort met den Consul-Generaal ook tot
het kleine groepje van hen, die ons al zoo
vroeg in den morgen verwelkomen. Voor het
oogenblik houd ik op met Montevideo, want
de luchtmail sluit zoo dadelijk en hoop ik in
mijn volgenden brief uit Buenos-Aires nog het
een en ander over deze stad met zjjn aardige
bevolking te kunnen vertellen.
Zitting van Woensdag 27 Februari.
Zonderlinge handelwijzen.
Voorzitter van den Krijgsraad was ditmaal
mr. Sickenga,kantonrechter. Een viertal ge
vallen waren dezen middag te berechten,
waarvan het eerste niet het minst belangrijke
was. De marinier eerste klasse W. K. name
lijk was den llden October weggebleven van
passagieren hij diende aan boord van de
Schorpioen en werd later te Deventer aan
gehouden. Maar... hij had in dien tusschen-
tijd minder wenschelijke dingen gedaan, die
hem, afgezien nog van de desertie zelve, met
de gevangenis in aanraking zouden brengen.
Hjj had namelijk verschillende oplichtingen
gepleegd; hij had in den Bosch, in Amersfoort,
in Warns, aan diverse menschen verhalen op-
gedischt, waardoor zij hem geld hadden gege
ven. Nu eens had hjj verteld een ongeluk te
hebben gehad met zijn motorfiets en des
avonds nog in Vlissingen te moeten zijn, dan
weder had hij geld gevraagd teneinde zijn zieke
moeder in Zwolle te kunnen bezoeken, enz.
Hij had hier, blijkens het relaas, dat omtrent
hem werd voorgelezen, blijk gegeven van een
rijke fantasie. Het was begrijpelijk, dat de
Fiscaal in zijn eisch niet zeer toeschietelijk
was. Gevraagd werd een gevangenisstraf van
9 maanden met aftrek van het voorarrest, en
ontslag uit den militairen dienst. Sinds Ja
nuari is hij in voorarrest.
De betrokkene had als verdediger mr. A.
Veldman, die verminderde ontoerekeningsvat
baarheid en dientengevolge een verminderde
strafmaat, bepleitte. Uit 's raadman pleidooi
en ook uit de hierop volgende discussie bleek
het volgende:
De beklaagde woonde op de Zuidstraat,
waar hjj een kamer had bij den caféhouder K.
Deze staat in ietwat verdachten reuk bij de
autoriteiten, men acht hem niet vrij van com
munistische sympathieën. Bovendien leent hjj
tamelijk groote bedragen aan de jongens. Een
en ander gaf de autoriteiten aanleiding het
bezoek aan dit café te verbieden. Deze man
bleef ondanks dit verbod toch komen, zoodat
hjj tenslotte op grond daarvan op de nomina
tie kwam voor ontslag uit den dienst. Hjj
schjjnt nu zelf, aldus zjjn verdediger, te den
ken, dat dit ontslag te wijten zou zijn aan
communistische tendenzen, die hjj echter niet
huldigt; hij is dientengevolge bang geworden,
is weggebleven van passagieren en is vervol
gens met verschillende auto's meegetrokken
het land in. Bovendien schijnt bet hier, zegt
de verdediger, een hetze te zijn van een zeke
ren PI. tegen den bekl., die hem ervan ver
denkt (ook al weer ten onrechte) het met zjjn
vrouw- te houden. Op deze motieven er is
ook nog een medische oorzaak aanwezig
bepleit de verdediger verminderde ontoereke
ningsvatbaarheid, en vraagt terugwijzing van
de zaak teneinde een psychiatrisch rapport
over den bekl. uit te brengen.
Maar de Fiscaal, de openbare aanklager,
wil van die verminderde toerekeningsvatbaar
heid niets weten; het is den man heel goed
duideljjk gemaakt, dat zjjn dreigend ontslag
uit den dienst niet te maken had met commu
nisme, maar alleen het gevolg was van het
niet voldoen aan het verbod om bedoeld café
te bezoeken. Al vóór hij deserteerde, had hjj
zich bovendien aan een ernstig krijgstuchte-
ljjk vergrjjp schuldig gemaakt, waarbij hem
reeds duidelijk gemaakt was, dat een gedwon
gen verlaten van den dienst er het gevolg van
zou moeten zjjn. Toen heeft hij de beenen ge
nomen en hij heeft er een goed leventje van
genomen ook, zegt de Fiscaal. Hjj reisde bij
voorbeeld van Binkhuizen naar Stavoren 2e
klasse en om op dezen voet te kunnen leven,
waren al die oplichtingen noodig.
Bovendien, zoo zegt de Fiscaal, zou een
psychiatrisch rapport hem niet veel tegemoet
komen in zijn strafmaat. Want voor beschik
baar stelling aan de regeering komt het geval
niet in aanmerking.
Tusschen verdediger en Fiscaal ontstaat
over deze zaak een uitvoerig debat. Mr. Veld
man zegt, dat het niet gaat om de straf als
zoodanig, maar om het feit dat, waar de wet
toelaat, dat men kan worden veroordeeld op
gedeeltelijke ontoerekenbaarheid, het niet
aangaat om dan toch bjj de veroordecling de
volle toerekenbaarheid aan te leggen. Juist die
oplichtingsgevallen zjjn karakteristiek voor
een psychiaat. Daartegenover staat de mee
ning van den Fiscaal, dat een onderzoek naar
de geestvermogens alleen dan noodig is, in
dien voor de daden geen verklaarbare motie
ven zijn te vinden. En die zjjn hier wel, zegt
de Fiscaal. De feiten kunnen den man wel
degelijk worden toegerekend, hij heeft heel
goed geweten wat hij deetf.
Ja, zegt mr. Veldman dan, wij praten langs
elkander heen, ieder van ander standpunt uit.
En zoo goldt het debat nog even heen en ween-.
De beklaagde zelf zit al dien tjjd zeer nerveus
op de beklaagdenbank; hjj is geen oogenblik
in rust en onrustig zwerven zijn oogen heen en
weer.
De uitspraak, aan het einde der zitting ge
geven, was nog hooger dan de eisch, namelijk
1 jaar gevangenisstraf met aftrek van de pre
ventieve hechtenis en met ontslag uit dep
dienst.
Een sympathieke beklaagde en een mild
vonnis.
De seinersmaat W. J. B. had geweigerd ge
hoor te geven aan een bevel van den majoor
ziekenverpleger om met de landingsdivisie aan
wal te gaan. Dat zat zóó: deze jonge man
heeft een uiterst gevoelig gestel, zooals zijn
verdediger, mr. J. Mulder, het kwalificeert;
hij heeft in zjjn jeugd t.b.c. gehad en hoewel
hjj geheel genezen is, heeft de dokter hem ge
waarschuwd altjjd erg voorzichtig te zjjn,
niet te „boemelen", en vooral geen verkoud
heid te verwaarloozen. Nu moest hjj op 25 Ja
nuari mee aan wal met de landingsdivisie.
Daags tevoren had hij zich al ziek gemeld,
maar de majoor ziekenverpleger, niet bekend
met die voorgeschiedenis van den jongen man,
die ons uitvoerig wordt uiteengezet, oordeel
de hem goed genoeg om mee te gaan. Hij
was toen, Indachtig aan het woord van zjjn
dokter, bang geworden, en had geweigerd. Dat
was op zichzelf niet goed, en hjj erkende dat
ook. Beter ware geweest als hjj gevraagd had
om naar den dokter te mogen worden gezon
den. De Fiscaal, rekening houdende met het
feit, dat vrees voor zjjn gezondheid hier de
handelwijze van den jongen man beïnvloed
had, vroeg een zeer clemente straf, namelijk
een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6
weken met een proeftijd van een jaar, met
welken eisch zich de verdediger en later ook
de krijgsraad zelf vereenigde.
Een hardhandige whooii[>a|ui en era dapper
ridder.
Grappiger, ofschoon niet voor de betrokke
nen, was het derde geval van den middag.
De serg. monteur J. v. E. had zjjn aanstaan
den schoonpapa een hardhandigen klap op de
wang gegeven, tengevolge waarvan deze op
gezwollen en ontveld raakte. Er was wel eeni-
ge aanleiding toe, want schoonpapa in spé had
zjjn dochter den vorigen dag vrij ernstig mis
handeld. En ware het alleen maar de dochter
van D. v. D. geweest, dan was er geen kou
aan de lucht geweest, maar v. D.'s dochter
was tevens van E-'a verloofde. En dat hij het
voor zjjn meisje opnam, is begrijpelijk. Nu
schijnt v. E. zich nogal opgewonden te hebben
over het geval (ook alweer te begrijpen) en
had hy zich er toe bepaald schoonpapa eens
flink de ooren te wasschen, dan viel hij mis
schien niet in de termen voor een veroordee
ling. Maar hjj is den volgenden dag nog weer
ten huize van schoonpapa verhaal wezen ha
len, en daarbjj is toen de bewuste klap geval
len, die nu de oorzaak werd, dat de Fiscaal
een boete eisch te van 20.— suba. 2 weken.
Want, aldus de Fiscaal, v. E. zal toch moeten
leeren, dat hjj met zjjn schoonvader in spé op
goeden voet moet bljjven, anders komt er
straks als de twee getrouwd zjjn, moord en
doodslag van.
De beklaagde zelf antwoordde op de gebrui-
keliike vraag of hjj nog iets te zjjner verdedi
ging te zeggen had, dat dr. Thorbecke, die het
meisje onder behandeling had gehad, bad ge
constateerd, dat hier sprake was van ernstige
mishandeling, en de krjjsraad, hiermede blijk
baar rekening houdende en mede niet onge
voelig voor den humor van het geval, vermin
derde de straf van de gevraagde 20.suba.
2 weken tot een boete van 10.sube. 10
dagen.
Nog een deserteur.
Het vierde en laatste geval betrof wederom
een deserteur; de korp. kok G. J. M. I., die
nende aan boord van de „Evertsen", was op
9 Augustus 1934 weggebleven en heeft zich
den 24sten November vrijwillig aan de mari
nierskazerne te Amsterdam aangemeld. Het
schjjnt, dat hjj zich erg bezorgd had gemaakt
over schulden, die hjj aangegaan had, en een
maal weggebleven van boord, is hjj bang ge
worden voor straf. Er is over dezen man een
psychiatrisch rapport, waarin hjj op grond van
geringe ontwikkeling, als verminderd toereke
ningsvatbaar wordt gekwalificeerd, en de Fis
caal stelt dientengevolge een veroordeeling
voor tot den duur van de preventieve hechte
nis, nameljjk 95 dagen. I. schjjnt werkeljjk niet
goed de portée van zjjn daad te hebben ge
snapt. De Krijgsraad vereenigde zich met den
eisch, zoodat hjj thans op vrjje voeten komt.
O
De Marineraad heeft gisteren de aanvaring
behandeld tusschen Hr. Ms. Nautilus en het
tankschip Sund op 13 November j.1. op den
Nieuwen Waterweg.
Als eerste get. werd gehoord de kapitein
van het tankschip H. Peters uit Hamburg.
Deze verklaarde met zijn schip op den be-
wusten dag voor anker te hebben gelegen,
toen hjj signalen van de aankomende Nautilus
hoorde. Ook getuige heeft volgens voorschrift
signalen gegeven door het luiden van een klok.
Voorts had getuige 2 brandende lampen aan
zjjn schip hangen. De Nautilus is daarna met
de Sund in aanraking gekomen aan bakboord
zijde en getuige zeide deze aanvaring niet te
hebben kunnen voorkomen.
De vroegere commandant van de Nautilus,
de heer Spit, verklaarde daarop slechts één
signaal van de Sund te hebben gehoord en
toen was een aanvaring niet meer te voor
komen. Spr. kan echter niet positief verkla
ren, dat de Sund niet meer signalen heeft ge
geven, want de wind was van de Nautilus af
en er stond nogal een flinke bries.
Getuige voer achter een ander schip aan
met ongeveer halve kracht, ongeveer 76 sla
gen. Plotseling kwam de Nautilus in een mist-
laag, en direct heeft getuige de machine op
langzaam laten zetten. Na eenige minuten
werd door de mistlaag heen een licht zicht
baar, recht vooruit. Daarop heeft getuige
dadeljjk de machine met volle kracht achter
uit laten slaan. Echter kon niet worden voor
komen, dat de Sund even werd geraakt. Ge
tuige was echter van meening, dat deze aan
raking geen schade had aangericht. Later
heeft getuige dc schade getaxeerd op onge
veer f 70.
Eirect na de aanvaring is de Nautilus weer
ten anker gegaan.
Vervolgens werd als getuige gehoord de
luitenant ter zee 2e klasse Dekkers, die dien
dag op de brug heeft gestaan.
Deze verklaarde na de mistlaag voor de
Nautilus even aan bakboord een wit licht te
hebben gezien, dat van links naar rechts ging.
Den afstand schat getuige op 50 meter.
De commandant heeft c'aarop het commando
B B. roer gegeven. Getuige heeft toen als zijn
meening te kennen g e -n, dat stuurboord
beter zou zjjn. De commandant bleef echter
bij bakboord.
Later toen de Nautilus dichter bij de Sund
kwam, is de commandant op stuurboord over
gegaan.
1 op een vraag van den voorzitter, prof.
Taverne,gaf getuige als zijn meening te kennen,
dat het schip vrij zou zijn geloopen, wanneer
de commandant direct stuurboord had gegeven.
Naar aanleiding hiervan verklaarde de com
mandant zich hiervan niets te herinneren, en
het onbegrijpelijk te vinden, dat getuige Dekker
daarvan niet heeft gerept bjj de reconstructie
8 dagen na de aanvaring.
Op een vraag waarom hjj naar stuurboord
wou, terwijl het licht, dat hjj zag van links
naar rechts ging, zei getuige Dekker, dat hjj
van meening was, dat het schip nog in zjjn
zwaai was. Het gaan van het licht van links
naar rechts heeft echter slechts kort geduurd.
De commandant merkte vervolgens nog op,
dat de afstand, waarop hij zich realiseerde
met een voor anker liggend schip te doen te
hebben, op ongeveer 20 M. moet worden ge
schat.
Getuige Dekker verklaarde nog, dat hij voor
het eerst op een afstand van 20 M. de klok
van de Sund heeft hooren luiden. De klok
luidde toen vrjj krachtig.
Ten slotte wercen nog als getuigen gehoord
de matroos den Rojjen, die zich op den bak
van de „Nautilus" bevond, en de loods Welte
vreden, die loods was op de „Sund".
De marineraad zal later uitspraak doen.
Du marconist van da .Uivar" tijdens da
Mefoourne-race, Van Brugge, ts Woensdag
Ie Amsterdam In kat huwelijk getreden mei
me) Geudeker. - Het bruidspaar b* *wt
verlaten van het stadhuis
Onder voorzitterschap van den beer J, L.
Nysingh, uit de Wijk, is dezer dagen te
VGravenhage in het gebouw van het Kon.
Ned. Landbouw-Comité de maandehjksche
vergadering van dc eerste af deeling gehou
den. Omtrent de door deze vergadering ge
nomen besluiten en gedane mededcelingen valt
bet volgende te vermelden:
Mesterjjregr.ling voor varkenn.
De door een der aangesloten organisaties
gestelde vraag of de mester^regeling van var
kens niet zoodanig kan worden veranderd, dat
de gewlchtsgrens, waar beneden het aantal
biggen vrjj zal zijn, wordt verlegd van 20 naar
40 kg, ls voorgelegd aan de Ned. Veehouderij-
Centrale. Deze heeft geantwoord het voorge
stelde niet wenschcljjk te achten, omdat:
le. de toewijzing van het aantal tegelijker
tijd aan te houden varkens boven 20 kg, de
strekking inhoudt te voorkomen, dat door de
uitsluitende Umitcering van het aantal aan te
houden biggen de higgenprijzen in oneven
redige mate zouden stijgen;
2e. een verhooging van bedoelde gewlchts
grens tot 40 kg in feite een vermeerdering
van het aantal aan te houden varkens bctee
kent, hetgeen tot een niet onaanzienlijke ver
booging der higgenprijzen zal kunnen leiden.
Gewlchtsgrens der kalveren.
Medegedeeld werd, dat de Ned. Veehouderij
Centrale naar aanleiding van een vraag om
trent de betcekenis van de verhooging van
de gewichtsgrenzen der vaarskalveren per
1 Januari 1935 tot 270 kg als volgt heeft ge
antwoord:
dat de laatste verhooging van de gewtchts-
grens van 20 kg geringer ia dan de vooraf
gaande verboogingen, welke geregeld 40 kg
hebben bedragen en dat dc-~ verhooging op
grond van practiache overwegingen ia ge
schied, dat met ingang van 1 Februari LI.
geen verdere verhooging der gewichtagrens
beeft plaats gevonden, terwijl bü de uit te
oefenen contróle alle mogelijke billijkheid zal
worden betracht; dat intrekking der beschik
king inzake de per 1 Januari 1936 geldende
gewichtsgrenzen niet wenachelyk wordt ge
acht Het ligt echter In de bedoeling te over
wegen of voor de toekomst verdere verhoo
gingen van de bovenste gewichtsgrenzen ge
heel of gedeeltelijk achterwege kunnen blij
ven.
RUNDVEXLEVEIUNU.
De Nederlandsche V eehooderpcen tralc
maakt bekend, dat in de week van 17 tot 23
Maart 1935 op de onderstaande plaatsen in
Noord-Holland gelegenheid zal worden gege
ven runderen in de gevraagde soorten san te
bieden:
Alkmaar, Maandag 18 Maart 1935, 810
uur, v.m., bü de doorbraak.
Purmerend, Dinsdag 19 Maart 1935, 810
uur, v.m., op de veemarkt.
Behagen, Donderdag 21 Maart 1935, 8—10
uur v.m., op de veemarkt.
Prijzen en voorwaarden ala vorige week.
De aangiftcka&rtcn, welke verkrijgbaar zpn
bü de (hst rictssecrc tart ssen der Gewesteigkr
Landbouw-Crisis-Organiaatics, moeten vóór
Zaterdag 9 Maart 1935 zijn ingezonden b(j de
Gewestelijke Landbouw-Crisis-OrganlsaUe.
waaronder de betrokken veehouders rmaort re
pen.
O -
De Java Bode schrijft:
Men zal zich herinneren, dat medio Januari
het vliegtuig Athcna, van de Qantaa Airways
nabij Polnt Stuart eene noodlanding moest
maken, waarop een hulpvliegtuig uit Port
Darwin derwaarts werd gezonden. Toen dit
weer wilde opstijgen, sloeg het om wegens
den moerassigen grond. Dc A the na vloog toen
door en bereikte Darwin met de mail 12 uur
later dan volgens de tabel het geval be
hoorde te zijn.
Veel andere bijzonderheden zijn omtrent dit
ongeval niet bekend geworden, doch de 8yd-
ncy Morning Herald onthuil in een hoofdarti
kel op 18 Januari enkele ontstellende feiten
over de organisatie te Port Darwin, welke het
blad schandalig noemt.
Volgens den vlieger van de Athena is het
geheele geval te wijten aan een defect in fc
communicatie middelen Darwin untviiw
Kopang niet het radiobericht omtrent dm
oversteek van de Athena Darwin kon uit
lucht niet verkend worden omdat het hcht-
baken niet aan waz
„Indien ik had geweten dat het Darwin.
lichtbaken niet aan waz". zoo verklaarde g.
vlieger. ..zou ik nooit geprobeerd hebben
Timor-tre over te steken".
Toen de Atbena over bet l 'nrw.ngtlW
vloog tn era storm ra radioberichten uitzond,
dat verdwaald was, kon Darwin bet toe
stel geen aanwijzingen geven omdat het draad-
looac richtingstoestel na den wedstrjjd U ver
wijderd
Deze nalatigheden nu noemt bet mrerge.
noemde blad een schande Blikbaar was bet
lichtbaken niet aan. omdat geen bericht vu
Koepang was ontvangen. Als verklaring kaa
bet blad dit nog accept ee ren, omdat het eea
voorbeeld aou zyn van dr ..gemoedelijke bos-
chalance, waarmede ia Australië veie dinges
op luchtvaartgebied worden gedaan"... Maar
als excuus is bet niet te aanvasrden. wjjl Dar
win thans feitelijk een internationale lucht
haven is geworden.
„Wordt geen rekening gehouden met de roo-
grl()kht-id dat. afgezien van het niet aange
kondigde mallvliegtuig. «en ander vliegtuig,
van overzee of uit het binnenland wellicht Mf
sou zjjn met het Identificatie ba* en van h
eenige luchthaven in het noordelijk kustge
bied?
En waarom la de draadtooze ri-hUngaoehar
verwijderd? Dit is een eaarntieel onderM
van de uitrusting «ener internationale lucht
haven"
Het blad vraagt dan. hoe het staat siet h
overige luchthavens in Australië ra haalt bet
oordeel aan van Lord Srmplll. die onlange Is
Indie vertoefde en bekend ia met de lueht-
vaartorganiaatlee tn tal van landen, en boven
dien op de meest practische wjjzc - namelijk
zelf vliegend diverse landing zplaaiiea U
bet Gemeenebest beeft bezochL
..Hü legde speciaal nadruk op de lypeeree*
afwezigheid van eenigevlei grondorganhetta
De vlieg kaarten bevond hjj ten ernenmalc on
voldoende ra de uitrustingen voor rv.rhtvhich"
ten ontbraken geheel.
Narhtverlichting van luchthavens, licbtks-
hens ra draadlooze stations styn een eerst#
verdachte. Lord 8empill was verbaasd te moe
ten renetsterren dat het Mancot-aerodixsu*
8ydney zulk een uitrusting niet heeft en tec~
als hü te Melbourne onlangs verklaarde,
hü ontsteld over het feit, dat het Kssrndoa-
vliegveld omgeven is door hoogspanning*»"
bels. telegraaflijnen, onverlichte radiemh**
en met een reservoir tn het midden van k®
landingsterrein."
Het blad besluit met de volgende opmer*
king
„Wü In Australië zijn zoo ver verwijd®*
van centra, waar luchttransport «en
tleele dagcljjkache dienst is geworden, dat «1
"OR niet geleerd hebben wat efficiency
regeling en leiding van zulk een dienst
teekent"
B^bvdun mul mr A c vun Z.„ h...
taWnw. w iiSHST