Julianadorp
Anna Paulowna.
Wieringen.
GEMENGD NIEUWS
Tweede Kamer.
TIELDHRSCHH COURANT VAN DONDERDAG 28 FEBRUARI >935-
Eerste Kamer.
„Waterstaat"
goed gekeurd.
Griep onder militairen
te Amersfoort.
Wijziging van het
zendtijdenbesluit.
Nieuwe Uitgaven.
Wat voor weer vandaag?
T exelsch
Schapenstamboek
Noord-Holland.
Dc Tweede Kamer heeft Dinsdag in behan
deling genomen het verzoek van den heer
Wijnkoop, om verlof tot het richten van vra
gen aan de regeering over wat zy denkt te
doen ten aanzien van den noodtoestand in het
mijngebied. Na eenige discussie wordt de be
slissing over 's heeren Wijnkoops verzoek
uitgesteld.
Aan de orde is dan net wetsontwerp tot
regeling van de aanspraken op wachtgeld
van de gewezen secretarissen en van de ge
wezen ambtenaren in den zin der Ambte
narenwet 1929 in vasten en tljtlelljken dienst
bij de voormalige gezondheidscommissiër,
nctwelk na toelichting en bespreking wordt
aangenomen.
Een wijziging van de Drankwet.
Het blijkt dat er nogal wat oppositie voor
is; zoo vraagt de heer van der Heide
(S. D.) of er inderdaad misstanden zijn, uic
het wetsontwerp urgent maken. Ware het
niet beter geweest te komen tot een alge-
meene drankwetsherziening?
De heer Kortenhoef (r.-k.) wil een al-
gemeene drankwetsherziening doen voorbe
reiden.
Minister Slotemaker de Bruine zal
de beginselen van 1931 niet aantasten. Wel is
er aanleiding, een technische herziening in
breeden zin te interpreteeren. Men onder-
scheide echter wenschelljkheden in verband
met de crisis en andere wenschelljkheden. Dat
het hótel-café-restaurantbedrijf ernstige moei
lijkheden heeft, is spr. bekend. Deze nood is
ook voor spr. ernstig wegens de gevolgen in
breeden kring. Maar bij da. od speelt de
drankwet een zeer bescheiden rol.
De heer Boon (lib.) trekt een door hem
Ingediend amendement in, waarna de Kamer
een tweede amendement-Boon verwerpt. Een
derde wordt ingetrokken.
De Kamer keurt daarna het wetsontwerp
zonder hoofdelijke stemming goed.
Nadat dit wetsontwerp was aanvaard,
kwam aan de orde het wetsontwerp Alge
meen verbindend en onverbindend verklaren
van ondernemersovereenkomsten.
Dit wetsontwerp is een eerste en vreesach
tige schrede op den weg naar bedrijfsorgani
satie, betoogde de heer Albarda.
Het laat het initiatief tot organisatie aan
de ondernemers over. Daarna zal de regee
ring beoordeelen, of verbindendverklaring
wenschelQk is. Het blijft beneden den eisch,
dien wjj nopens bedrijfsorganisatie stellen,
maar het is een eerste stap, waaraan princl-
pieele beteekenis niet valt te ontzeggen. Daar
om zullen wij dezen dag met genoegen mede
maken.
Mr. Westerman verdedigt het consu
mentenbelang.
Er gebeurt in den handel meer geraffi
neerds, dan waarvan zelfs een bekwaam mi
nister van economische zaken zich een voor
stelling kan maken.
De heer Rutgers van Rozenburg
(c.-h.) beschouwt het wetsontwerp niet met
onverdeelde instemming. Hg denkt aan de ge
weldige moeilijkheden en gevaren, verbonden
aan het ingrijpen der overheid in het econo
mische leven.
Waar is de grens tusschen gebruik en mis
bruik van het middel der ondernemersover
eenkomsten
Al is spr. over het wetsontwerp niet
enthousiast, hij meent, dat het, behoudens wij
zigingen, moet worden aangenomen.
De heer Goseling (r.-k.) is tegen toe
kenning van een tijdelijk karakter aan de
nieuwe wet
De minister zelf noemt het een bescheiden
stap in de richting van bedrijfsorganisatie.
Als zoodanig aanvaardt spr. het wetsontwerp
gaarne.
De heeren Van den Tempel c.s. hebben op
het wetsontwerp inzake het algemeen ver
bindend en onverbindend verklaren van onder
nemersovereenkomsten eenige amendementen
ingediend
BLANCO VOLMACHT GROOT GEVAAR
GEACHT.
„Funest voor de aanpassingspolitiek der
regeering".
De Tweede Kamer heeft gisteren voortge
zet de behandeling van het wetsontwerp „al
gemeen verbindend en onverbindend verklaren
van ondernemersovereenkomsten".
De heer Sneevliet (r.a.p.) gewaagt van
het Fransche wetsontwerp nopens „les ac-
cords professionele". In zeker opzicht gaat
"het Nederlandsche ontwerp verder, b.v. in zoo
verre als het een permanent karakter heeft,
in tegenstellling tot het Fransche.
De heer Albarda heeft met ingenomenheid
over het wetsontwerp gesproken. Hoe is het
mogelijk!
Spr. ontkent de mogelijkheid om ordening
van een permanenten duur te scheppen op den
grondslag van privaatbezit.
Principieel© beteekenis.
De heer Joekes (v.d.) wjjst op de prin-
cipieelc beteekenis van bet wetsontwerp.
Een strijdvraag is, of de regeling privaat
rechtelijk dan wel publiekrechtelijk is.
De minister verklare, dat het niet de be
doeling is, het bedrijf te sluiten. Ondernemin
gen die aan gestelde eischen voldoen, behoo-
ren niet te worden uitgesloten.
Het schijnt spr. toe, dat er meer waarborg
wordt geschapen voor voldoende behartiging
van het ondernemersbelang, dan van het
consumentenbelang.
Tegenstelling niet noodig.
De heer Van den Tempel (s.d.) be
toogt, dat hier geen tegenstelling behoeft te
^Ijn tusschen het belang der ondernemingen
«n het algemeen belang.
Met tweede motief der regecring ligt in
"prekers lijn. Thans spreekt bij de ondcr-
hemersovereenkomsten het belang der con
tractanten het eerste en het laatste woord.
Het wordt steeds noodlger, dat de alge-
hieene belangen, bij de ondernemcrsovcrccn-
komstcn betrokken, rechtstreeks en krachtig
behartiging vinden.
Onbevredigend voor spr. is. dat het Initia-
Uef tot bedrijfsregelingen alleen van de
ondernemers kan uitgaan.
Spr. keurt af het verzet in het orgaan van
bet „Verbond voor Nederlandsche Werkge
vers" tegen de opneming van vakbondsbe
stuurders in de vaste commissie van den
Economlschen Raad.
„Individualisme heeft principieel
afgedaan.
Mc heer Schouten (ar.) zegt, dat zgn
zich steeds heeft verzet tegen een indi
vidualisme, gepaard gaande met een indi-
viducele ongebondenheid, waardoor het maat
schappelijk leven te niet gaat. Het individua
lisme heeft principieel afgedaan. De ongebon
denheid is gebreideld.
De sociaal-democraten staat een ordening
voor, gericht op de opheffing van den priva
ten eigendom. Aan ordening met dat doei
werkt spr. niet mee.
Voorts wijst spr. op een ordening van het
maatschappelijke leven bij staatsdecreten.
Spr. gaat met het wetsontwerp mee, wat
niet wil zeggen, dat zijn verwachtingen zeer
hoog gespannen zouden zijn.
Een liberale nieenkng.
De heer Bier erna (lib.) herinnert aan
een artikel van den heer Van Braambeek, die
het heeft voorgesteld, alsof met dit wetsont
werp vrijzinnig-democraten, katholieken, anti-
rcvolutionnairen en zelfs christelgk-histort-
schen achter de roode vaan zijn gaan loopen.
Het ingediende wetsontwerp is een blanco
volmacht en spr. vindt dit een groot gevaar.
Hy erkent de wenschelijkheid van samen
werking In het bedrijfsleven. Maar het wets
ontwerp betreft verbindend- en onverbindend-
verklaring.
De nieuwe wet werkt verstarrend. Achter
lijke bedrijven zullen ze aangrijpen om hun
bestaan te behouden ten koste der consumen
ten.
Het wetsontwerp is funest voor de aanpas
singspolitiek der regeering. Deze haalt er het
paard vim Troje mee binnen.
De heer Wijnkoop (c.p.) zegt, dat men
hoopt, door dit wetsontwerp den klassenstrijd
weg te krijgen, maar dat deze niet wegge
werkt worden kan, behalve door de overwin
ning van de eene klasse op de andere.
Dit wetsontwerp geeft aan de regeering
een blanco volmacht. Dit is werk van fascis
tische of fasciseerende elementen. De Kamer
geeft alle macht uit handen.
Te groote concurrentie.
De heer Schilthuys (v.d.) behoort tot
hen, die ln het algemeen met het wetsont
werp meegaan.
Een verbetering van het wetsontwerp is,
dat bij nota van wijziging daarin is opgeno
men een commissie van toezicht op de nale
ving van de (on) verbindend verklaring.
De heer Kortenhorst (r.k.) herinnert
aan de door minister Ruys de Beerenbrouck
Ingestelde commissie-Nolcns, bekend als de
socialisatie-commlssie. Aan socialisatie denkt
niemand meer, maar de instelling van de
commissie ln dien tijd van spanning was een
gevolg van de behoefte aan ordening, die ook
toen gevoeld werd. Thans is het weer zulk
een tijd.
Den heer Albarda wijst spr. erop, dat het
voorgestelde wetsontwerp geen staatsbe
moeiing met het bedryfsteven van boven af
oplegt, maar een erkenning brengt van wat
uit de maatschappij zelve opkomt. Daarom
stemt spr. er hartelijk mee in.
Spr. is verbaasd, dat de liberalen zich nu
zoo anders laten zien dan bij de bedrjjfsraden-
wet.
Jegens den heer Bierema merkt spr. op,
dat de taak van den staat niét is, de vrijheid
van den enkeling, die anders wil, te hand
haven. Wel is het taak van den staat, den
genialen bedrijfsleider gelegenheid te geven
om te toonen, wat hij kan.
Oud-minister De Geer.
De heer De Geer (.c.h.) zegt, dat het
wetsontwerp van een juist beginsel uitgaat
en ln een reëele behoefte voorziet.
Spr. citeert De Savornin Lohman, die
schreef, dat de staat moet zorgen voor een
samenwerking, welke noodig is om iets te
verkrijgen, dat zonder die samenwerking nie
mand kan krijgen. Hier doet zich zoo'n geval
voor.
Minister Steenberghe antwoordt.
De minister van Economische Zaken, de
heer Steenberghe dankt voor den onder
vonden steun en beantwoordt de heeren
Schilthuis en Van den Tempel.
Spr. onderbreekt zgn rede, waarna de ver
gadering tegen half zeven wordt verdaagd.
In de Eerste Kamer is Dinsdag aan de orde
gekomen hoofdstuk Waterstaat der Rijksbe-
gTooting voor 1935.
De heer Andriessen (r.-k.) betreurt de
hernieuwde afwijzing van toepassing van col
lectieve arbeidscontracten in de bestekken van
Rijkswerken. De Regeering geve alsnog ge
volg aan meermalen geuite verlangens.
De beer Ter Haar (c.-h.) acht witte
achterspatborden voor wielrijders niet vol
doende; zij behooren een rood achterlicht te
voeren. Het materieel van geregelde busdien
sten wordt aan periodieke keuring onderwor
pen, doch er is onvoldoende keuring voor
taxi's, vrachtauto's enz.
Spr. dringt aan op publicatie der rapporten
over het Uiver-ongeluk.
De heer DroogleeverFortuyn (lib.)
bespreekt de spoorwegtoestanden te Rotter
dam.
De heer Heerkens Thjjssen (r.-k.)
betoogt, dat blinden en hardhoorenden be
paalde herkenningsteekenen moeten hebben
voor de veiligheid van het verkeer. Er wordt
uit onwetendheid veel gezondigd, ook door het
publiek. Er moeten voorschriften komen voor
het verieenen van voorrang voor blinden en
slechthoorenden; veel landen hebben al des
betreffende regelen.
De heer Janssen de Limpens (r.-k.)
bespreekt eveneens de veiligheid van het ver
keer. Rgk en gemeenten hebben al veel ge
daan om hindernissen uit den weg te ruimen.
De heer Moltmaker (s.-d.) acht het
verkeersvraagstuk van dringenden aard; doch
er schynt weinig aan te worden gedaan. De
chaos wordt met den dag erger.
Spr. critiseert het bestaan van allerlei wilde
autobusdiensten en het optreden van eige
naars, vervoerders en passagiers. Het oprich
ten van busdiensten schijnt aan geeneriei re
gelen gebonden te zijn.
Spr. wijst op de steeds toenemende gevaren
van het verkeer. Zou een, desnoods tijdeiyk,
verkeers-ministerie niet van nut zijn? Het is
spr, er niet alleen om te doen het spoor- en
tramwezen op de been te houden. Het is spr.
om alle middelen van het verkeer te doen.
De spoorwegtarieven voor reizigers zyn nog
steeds te hoog. De spoorwegen moeten meer
tegemoetkomen aan de wenschen van het pu
bliek.
De bezuiniging bij de spoorwegen gaat in
hoofdzaak ten koste van het personeel. Spr.
waarschuwt tegen excessen.
De heer Smeenge (lib.) wil een einde
zien gemaakt aan den chaos der wilde bus
diensten.
De heer Janssen (r.-k.) vestigt de aan
dacht op de schade, veroorzaakt door het
kwelwater uit het Julianakanaal.
Met ernst ziet spr. de toenemende tekorten'
der spoorwegen.
Er is in vier jaar tijds 65 millioen beiuin
nigö, een niët-gèringe prestatie van wijlen'
minister Kalff en den directeur, den heer vare
Manen. Doch de ontvangsten zijn schH^ba*
rend teruggeloopen door oorzaken wiunaan
de directie niets kan doen. i
De heer Oudegeest (s.-d.zou gaarne
de meening van de regeering vernemen qver
de Uiver-ramp. De veiligheid van het vlieg-
wezen is erby betrokken.
Waarom zyn de rapporten nog niet gepu-'
bliceerd.niettegenstaande de lugubere verha
len, die de ronde doen.
Met name het rapport-Var. der Maas dietade
gepubliceerd.
li i
„Het rapport-Vamler der Maas 1»
„bouwstof" en leent zich niet voor
afzonderlijke publicatie".
tl!
Rotterdam heeft een tweede ver-
1»
binding noodig.
In de zitting van de Eerste Kamer van gis
teren, is medegedeeld, dat is ingekomen een
brief van den heer J. W. J. baron de Vos van
Steenwijk, dat hy ontslag neemt als lid der
Kamer.
Hiervan zal kennis worden gegeven aan
H. M. de Koningin.
Voortgezet is de behandeling van hoofdstuk
IX (Waterstaat) der Rijksbegrooting 1935.
De heer Rugge (s.d.) betreurt, dat in be
stekken van Rijkswerken niet het collectief ar
beidscontract wordt erkend.
De heer Van Citters (a.r.) komt op
tegen de strenge maatregelen tegen uitwegeq.
De bevoegdheid van art. 5 van het Wegen-
reglement wordt overschreden. De minister is
niet bevoegd met prikkeldraad uitwegen af te
sluiten.
Wil men voor de spoorwegen iets doen, dan
zal men naast bezuiniging tot kapitaalssanee-
ring moeten overgaan. Spr. vraagt hoe het
eigenlgk staat met de A.T.O. Spr. wyst er op,''
dat de A.T.O. uitstapjes naar Kleef organi
seerde. Dit is bevordering van vreemdelingen^
verkeer in verkeerde richting.
Dr. olijn spreekt.
De minister van Waterstaat, a i. de heer
C o 1 y n, zegt, dat practisch het vraagstuk van
toepassing van collectieve arbeidscontracten
in Rijkswerken reeds acht jaar aan de orde is.
Spr. ontkent den heer Andriessen, dat loon
onderhandelingen vertragend werken ten op
zichte van het werkfonds.
De beer Moltmaker had het over verschil
lende pensioentoepassingen by de spoorwegen.
Het kan vóórkomen, dat bepaalde verdienste-
ïyke pensioenen nog eenige jaren wordei aan
gehouden. Zoo gebeurt het by het Rijk ook wel.
Dat men voor groote stations academisch
gevormden wenscht, komt spr. niet zoo vreemd
voor. De positie der stationskruiers zal spr
onder de aandacht der betrokken autoriteiten
brengen.
De meeste tramwegen zijn aan het eind van
hun middelen; by de verkeerscoördinatie zal
moeten worden overwogen, welke blijven Ïjc-
staan.
Wat de onbewaakte overwegen betreft, jhet
aantal ongelukken daar is nog geen Van
het totaal aantal dooden en gekwetsten.
Ziet men hoeveel ongelukken nog gebeuren
by bewaakte overwegen, dan mag veilig, wor
den gezegd, dat achteloosheid van autobe
stuurders veelal de oorzaak is.
Wat de spoorwegverbinding by Rotterdam
betreft, het plan 1930 zou thans ongeveer
100.000.000 kosten. Dat is thans niet moge
lijk. Een nieuw station ten Zuiden van de Maas
wordt ,unverbindlich" toegezegd.
Algemeene verkeerswet-
Wat een algemeene verkeerswet betreft, de
gewijzigde motor- en rywielwet, zal daarvan
niet veel afwyken.
Ten aanzien van het wegenplan zal een vóoih-
zichtige politiek moeten worden toegepast,
doch voor ongerustheid bestaat geen gegrohde
reden.
De regeering acht een tweede oeververbin
ding te Rotterdam noodzakeiyk en wil de ge
meente daarin steunen omdat het niet alleen
de gemeente geldt.
Het Julianakanaal lekt; het was verwacht.
Het lekken neemt af; ook dit was verwacht.
Over de schadevergoeding moet de afloop van
het rechtsgeding worden afgewacht; Inmiddels
zgn reeds verschillende zwarigheden weggeno
men.
Kolenpositié.
Elk land tracht zgn eigen kolenproductie
te beschermen. Bg de onderhandelingen is 'het
uiterste verkregen, dat te verkrijgen was. Veel
soulaas is niet te verwachten.
Thans wordt een centraal verkoopkantoor
ln het leven geroepen, om te redden wat te
redden valt.
Rapport-Van der Maas.
Het rapport-Van der Maas inzake de Ulver-
ramp is bestemd als bouwstof voor de per
manente commissie van onderzoek inzake
vliegongevallen. Er zgn trouwens meer rap
porten, Het is verkeerd een dier rapporten, die
gezamenlgk den grondslag van het onderzoek
vormen, te publiceeren.
Het aangeven van aankomsten-tgdstippen in
minuten nauwkeurig acht spr. overdreven.
Buiten de Uiver is geen enkel ongeval met de
Douglas-toestellen bekend. Men wachte het on
derzoek af; er is geen reden om waarde te
hechten aan onzinnige geruchten.
De benoeming der leden van de commissie
inzake het verkeersfonds zal weldra geschie
den.
Neemt men de A.T.O. en Van Gend en Loos
samen, dan ls het een zichzelf bedruipend be-
drgf.
Het tekort van 30 millioen.
Van het tekort ad 30 millioen bg de spoor
wegen is 16 millioen het gevolg van omstan
digheden waaraan totaal niets was te doen.
Verminderde ontvangsten b.v. als gevolg van
buitenlandsche autarkie.
Er komt dan 14 millioen voor rekening van
het binnenlandsch verkeer. Dit is ook piet
mooi in de toekomst. Zoo zou b.v. het Juliapa-
lianaal naar schatting 4 millioen aan de spoor
wegen kosten. Het beeld is somber en er zal
geducht gekapt moeten worden om er te
komen.
Wat de Tramwegen betreft, deze doen liet
best, maar niet op subsidie te rekenen.
De regeering heeft richtlgnen voor haar vjer-
keerspolitiek ontworpen. Dc nieuwe minister
zal de kabinctspolitiek op verkeersgebied móe
ten volgen. Het geheele verkeer is als eenhfeid
te zien. Het particulier verkeer mag het ver
keer «Ier spoorwegen niet afroomen in streken
met «licht verkeer.
Concessies zullon particulier passagiers- en
vrachtverv«>er moeten regelen.
Na voltooiing der kanalen zullen geen nieu
we kanalen worden aangelegd, zoo deze nieu
we belemmering vormen voor het verkeers
fonds.
Voor het wegverkeer zullen geen monopo
lies worden gegeven.
Begrooting aangenomen. Diverse
wetsontwerpen.
De waterstaatsbegrooting wordt zonder hoof
delijke stemming aangenomen.
De Eerste Kamer heeft hierna in behande
ling genomen en aanvaard de volgende wets
ontwerpen;
Begrooting voor het Staatsvisscbershaven-
bedrijf te IJmuiden voor 1935.
Begrooting van de Staatsmijnen in Limburg
voor 1Ö35.
Onteigening van verschillende perceelen.
Begrooting Koloniën goedgekeurd.
Nadat de Eerste Kamer dc Waterstaatsbe
grooting en een zevental kleinere wetsontwer
pen had goedgekeurd, kwam aan de orde
hoofdstuk XI (Koloniën) der Rgksbcgrooting
voor 1935.
De heer Kranenburg (v.d.) betoogt,
het e«ais te zgn met den minister, wat betreft
de structureele verbou«iing van Nederland en
Indië.
Verdeeling vloolkosten.
De beer De Savornin Lobman (c.b.)
heeft geen bezwaar tegen de verdeeling van
de kosten der vloot. Wel echter tegen de bud-
getaire indeeling.
Het vierileelige Koninkrijk (Nederland,
Indië, Suriname en Curagao) heeft tot conse
quentie, ót dat de vloot grootendecls voor Indië
«bent, en «lus grootendeels door Indië moet
worden betaald, óf e*m imperialistische taak
heeft (vlagvertoon enz. inbegrepen) en dan
komt men tot een andere kostenverdeeling.
Spr. wenscht, dat de leiding door Nederland
stevig in handen wordt gehouden in het be
lang van Nederland en Indië zelf.
Spr. waarschuwt tegen den eersten stap die
lei«it tot splitsing van de marine. En die
wenscht spr. niet. De marine is een koninklijke
marine en geen Indische tak van dienst.
De vloot is geen aangelegenheid van Indië
alleen. De vloot behoort dus op de begrooting
van het moederland en niet die van Indië. Een
reis per vliegtuig van den minister naar Ned.-
Indië zou trouwens ook niet gepast hebben in
het karakter van een vier-deeligen staat; de
minister zou niet zijn gegaan om een vulkaan
te bekgken.
Spr. ziet in dit ontwerp met zgn budge-
tairen opzet een gevaar voor de eenheid des
Rgks en voor de nationale politiek, waaraan
Indië niet minder dan Nederland behoefte
heeft.
De plicht van Nederland.
De heer Fock (lib.) zegt, dat allen van
oordeel zgn, dat Nederland de leiding moet be
houden. Dat willen de overige sprekers en dc
minister evenzeer. Wat doet het er dan toe,
langs welken weg. Er is geen enkele verande
ring in de Grondwet gemaakt, te dezen op-
ziebte.
Gelukkig is bet voorgestel«le stelsel voor-
loopig, in afwachting van het werk der com
missie-Kan. We komen nu tot een Indische
marine, maar dit kan niet zoo incidenteel wor
den besloten.
De minister overwege de zaak nog eens.
Vervanging van een kantonrechter.
De heer Knottenbelt (lib.) critiseert
het voornemen, den op Sint Martin gestatio-
neerden kantonrechter te vervangen door een
ommegaanden rechter uit Curagao.
Dr. Coljjn aan het woord.
De minister van Koloniën, de heer C o 1 g n,
zegt, dat bet gaat om drie kleine eilanden,
Saba, St. Eustatius en de helft van Sint Mar
tin, met tezamen 5000 zielen. Er wordt thans
een proef genomen.
Er ia een interessant debat gevoerd door
twee hoogleeraren in het Staatsrecht. De
staatkundige verhoudingen tusschen moeder
land en Indië wil spr. thans loslaten omdat
hy als minister verschil moet maken tusschen
den tegenwoordigen staatkundigen vorm en
wat hij vroeger heeft gesproken. Spr. heeft
de wet uit te voeren. De grondwettige omlijs
ting der verhou«ling rammelt.
Alle exploitatiekosten der vloot rusten op
de Indische begrooting; de aanbouw voor de
helft behoudens Marinevliegtuigen die geheel
op de Indische begrooting rusten. Nu zal die
heele bouw op die begrooting komen. Is dat
nu zulk een fundamenteele verandering
Dc motiveering.
De beer De Savornin Lobman Maar
de motiveering.
Minister C o 1 Ij n zegt, «lat de minister van
Koloniën een Nederlandsch minister blijft
evenals de minister van Defensie. Deze mi
nister biyft beoordeelen, welke middelen er
voor de verdediging van Indië noodig zyn.
Practisch verandert er in dat opzicht niets.
De heer De Savornin Lohman: By
welke begrooting moet dc materie dan behan
deld worden?
Minister C o 1 y n Dat kan, als men wil,
by de Indische begrooting, by die van het
dep. van Koloniën en by die van het dep. van
Defensie, alle drie. (Gelach). Er is geen staats-
marinc zooals andere landen die kennen. Het
materieel, voor Indië aangebouwd, blgft ln
Indië; dat voor Nederland in Nederland. Wg
kunnen geen eskader uitzenden, weer terug
nemen en vervangen door een ander. Er zal
nu via een Nederlandsch begrootingshoofdstuk
een bydrage worden gegeven voor de Indische
vloot. Dat is alles.
Hoodfstuk XI wordt z.h.s. aangenomen.
BELEEDIGING VAN UITLEK.
De rechtbank te Maastricht heeft dezer da
gen uitspraak gedaan in de zaak tegen W. de
R., verdacht van beleediging van Hitier.
Verdachte werd veroordeeld tot veertien
dagen gevangenisstraf.
Onder de militairen van het garnizien te
Amersfoort heerscht griep. Het hospitaal ls
geheel vol met patiënten.
Velddienstoefeningen zgn voorloopig afge
last; de marschen worden gehouden zonder
bepakking.
0
Verzorging van uitzendingen op
zoog<;iuuundc „hoogtytbig en'wordt
voor alle omroepvcreenigingen moge
lijk en niet alleen meer voor de
V.A.R.A.
De minister van biDnenlandsche zaken heeft
een wijziging gebracht in het zendtijdenbesluit
van 15 Mei 1930, waardoor punt 6 van dat
besluit, handelemle over de uitzendingen op
zoogenaamde Hoogtydagen voor de arbeiders
beweging is vervallen.
In plaats daarvan is aan punt 9 (oud punt 10).
dat betrekking heeft op de onderlinge ruiling,
van zendtgd, een zinsnede toegevoegd waar
door de minister de bevoegdheid heeft, een
ruiling van zendtgd te bevelen indien een
omroepvereeniging op redelgke gronden een
ruiling wenscht en de omroep-organisatie die
daartoe medewerking moet verieenen deze
zonder voldoende motiveering weigert.
Door de nieuwe regeling is bereikt, dat de
verzorging van uitzendingen op zoogenaamde
Hoogtydagen voor alle Omroepvereenigingen
mogeiyk wordt. Tot dusver kon feitelijk alleen
de V.A.R.A. aan het zendtgdenbesluit recht
ontleenen op toewgzing van zendtgd op
Hoogtydagen.
Verschenen bij de N.V. Boekdrukerij „Hel
mond" te Helmond in de „Nederland3chc
Jeugdbibliotheek"
No. 13: „De Maanreis van Doppie Dom",
tekst en teekenigen door Jaap van Loon. De
tekeningen zgn geestig, de tekst ietwat moei-
lgk voor den leeftijd, waarvoor het boekje be
stemd is, het verhaal wel aardig.
No. 24 in de Meisjesbibliotheek: „De blauwe
Cano", door Nellie Wesseling.
Een onwaarschijnlijk, slecht gecorrigeerd
verhaal; onwaarschgnlijk door de plotselinge
karakterverandering van één der meisjes, door
de verdenking van diefstal van de tante
er wordt nergens opgehelderd waarom tante
's nachts in het donker in de keuken rond
scharrelde door de knoopengeschiedcnissen.
De illustraties van Fr. Mandos Tzn. zyn iet
wat houterig.
No. 39 „Vliegtrein A 10 in brand". Een
toekomstfantasie door Nor Heerkens. Geill.
door Fr. Mandos.
Een zeer fantastisch verhaal over een „Vrij-
Azië" organisatie, die voor niets terugdeinst,
over een uitvinding van een te Amsterdam
wonenden Duitscher, (heeft schrijver misschien
„De Vredestichter" gelezen uit de Zeemeeu
wen-serie, waar dezelfde uitvinding gedaan
wordt?) over het stelen van deze uitvinding
door de Azië-organisatie, om ze te gebruiken
voor het vernietigen van de communicatie
middelen met andere werelddeelen. Wel span
nend, maar de jongen er in is géén jongen.
De illustraties zgn tamelijk.
De prys dezer boeken is zeer laag, n.1. ing.
25 cent, gebonden 40 c«"ut
De 160 pagina's, die elk boek bevat, zgn
wel wat geflatteerd door het zeer ruim druk
ken en den grooten rand. Het papier is slecht,
wat ook niet anders kan voor zoo'n prgs. Het
ware echter in het belang van len smaak der
jeugd te wenschen, Jat de uitgeefster wat
meer ten koste legde aan auteurs en illustra
tors, opdat deze met iets minder haast konden
werken en daardoor wat beter werk leveren.
De oplaag zal bg een prgsverhoc ging van 5
10 cent toch ook wel uitverkocht raken, vooral
wanneer de serie een beteren naam krijgt.
LEZING DOOR DE V.D. KIES-
VEREENIGING.
Morgen (Vrydagavond) zal door den heer
W. de Boer, Wethouder van Den Helder, ge
sproken worden ln de zaal van den heer
Kossen over het onderwerp „De a.s. verkie
zingen en het belang onzer provincie en der
gemeente.
WAGEN MET HOOI IN DE KORTE VLIET.
Woensdagmiddag geraakte een met twee
paarden bespannen wagen met hooi, juist bg
den spoorwegovergang aan de Kortevliet, van
den weg af. De wagen kantelde en het hooi
kwam in het water terecht. Geen persoonlijke
ongelukken, alleen wat materieele schade en
tijdverlies, was hiervan het gevolg.
ALGEM. VERGADERING VAN DE
COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK
TE KOEGRAS.
Woensdagavond hield de Coöp. Boerenleen
bank haar algemeene vergadering in het café
.Prins Hendrik" van den heer A. Kossen.
Volgens de presentielgst waren 35 perso
nen, uitbrengende 36 stemmen, aanwezig.
De Voorzitter van den Raad van Toezicht,
de heer J. Kossen, opent met een kort woord
de vergadering.
De notulen worden gelezen en vastgesteld,
en daarna krggt de Kassier het woord voor
het finandeel verslag over 1934.
In het bestuur, noch de samenstelling van
den Raad van Toezicht kwam eenige veran
dering. Het ledental vermeerderde met zes.
De Rentestandaard was hier in het afgeloo-
pen jaar gunstig te noemen, vergeleken bg
andere finanticele instellingen. Dientengevolge
was de gemaakte winst niet groot. Toch zal
voor 1935 hierin verandering moeten komen.
Het aantal uitgegeven Spaarbankboekjes be
droeg op 31 Dec. j.1. 610. Ingelegd werd
186.879.81 en teruggevraagd 167.420.25.
Aan rente werd uitbetaald en bggeschreven
17.317.30.
De Bank was aan de spaarders schuldig
486.321.43. Door middel van de spaarbusjes
kwam ook dit jaar nog een aardig bedrag
binnen.
Op ultimo December waren 152 voorschot
boekjes in omloop. Terugbetaald werd
36.136. Aan nieuwe voorschotten werd
20.758 verstrekt. Op 31 Dec. j.1. had de
Bank te vorderen 344.729.35. Aan rente
werd betaald 14.871.06. In Loopende reke
ning staan 25 personen of vereenigingen.
Ontvangen werd 588.880.15. Uitbetaald werd
611.525.73. In 1934 had men voortdurend
geld van de Centrale Bank te vorderen,
hetwelk een rente van f 1389.87 opleverde.
Voor het uitbetalen van diverse crislsgelden
werd slechts 24.59 provisie ontvangen. De
totale omzet bedroeg 855.843.63 tegen
746.710.27 in 1933 of ruim 109.000 meer.
De Balans toonde als bezittingen aan: Kas
34.358.79, Voorschotten 344.729.35, L.R.
1 165.304.16, tezamen 544.392.30. De schul
den: Spaargeld 486.321.43, L.R. 57.903.59.
Saldo winst dus 167.28.
Het Reservefonds bedraagt j 20.013.58.
Naar waarnemingen verricht in den
Medegedeeld door het Koninklijk
Meteorologisch Instituut
morgen van 28 Februari.
Hoogste stand 756.5 te Serna.
Laagste stand 731.8 te Malinhead.
Verwachting:
Meest matige, tijdelijk, wellicht krachtige
Z. tot Z.W. wind, betrokken tot zwaar be
wolkt met tgdelgke opklaringen, regenbuien
en weinig verandering in temperatuur.
Barometerstand 743.7 te Den Helder.
Nadat nog gewaagd is over personen, «lie
wel een voorschot van deze bank hebben,
maar hun eventueele spaargelden elders
plaatsen, hetwelk niet erg in den haak is,
sluit het verslag met den wenscli, dat allen
zullen medewerken aan den bloei van de Boe
renleenbank. De samensteller ontvangt hier
voor den dank van den voorzitter.
Bg de Rekening en Verantwoording brengt
de heer P. Duivenvoorde namens de Commis
sie tot nazien dier bowJieiden, daarover rap
port uit en zegt, dat alles in orde is bevonden.
Bg de Mededelingen van het Bestuur wordt
gezegd, dat de rentevoet is bepaald op 3
voor los geld, 3 voor 1 jaar vast en 4 14
voor de voorschotten.
Verder wordt bekend gemaakt, dat des
Dinsdags zitting wordt gehouden van des
middags 3 tot des avonds 9 uur en Zaterdags
van 9 tot 10 uur v.m. of verder zoolang tot
de belanghebbenden geholpen zijn. Crisisgel-
den kunnen steeds 3 weken nadat de levering
heeft plaats gehad, bg de Bank in ontvangst
worden genomen.
By de
Bestuursverkiezing
was aan de beurt van aftreden de heer C.
Dito. Deze wordt met groote meerderheid van
stemmen herkozen en neemt onder dank deze
herbenoeming aan.
Voor den Raad van Toezicht was aftredend
N. Hoornsman, die na eenige stemmingen met
een kleine meerderheid herkozen wordt.
Tot plv. Bestuursleden worden bg acclama
tie herbenoemd de heeren R. Tromp en K.
Bregman. Tot lid der Commissie tot nazien
van de rekening wordt in de plaats van den
heer P. Duivenvoorde, die aftredend was, bij
acclamatie benoemd de heer Pluister, die de
benoeming aanneemt.
Bg de
Rondvraag
wordt er op aangedrongen om des Zaterdags
de zittingsuren uit te breiden. Daar de
kassier altgd helpt, wordt hierop niet verder
ingegaan.
Verder wordt, gezien de kleine winst, die ge
maakt is, gevraagd of door Ixauiniging op
presentiegelden van Bestuur en R. v. Toezicht
niet wat bespaard kan worden. Hierop volgt
een toelichting van het Bestuur en wordt op
verder verzoek medegedeeld, dat het totaal
bedrag aan vacatiegelden slechts 483.50 be
draagt voor beide cwlleges voor een geheel
jaar. De vragers zijn hiermede tevreden. Ten
slotte wordt nog opgemerkt, dat de inventaris
van de Bank niet tegen brand verzekerd is.
Dit zal gebeuren.
Verder niets meer aan de orde zijnde, sluit
de Voorzitter met dank voor de zakelijke be
sprekingen de vergadering.
AANRIJDINGEN.
Nadat de heer Kroon op de Motenstraat
uitgeweken was voor een juffrouw met een
kinderwagen, kwam hg op de linker weghelft
en wérd toen door een achteropkomenden
motorrgder, die verwachtte, dat de fietser
weer naar rechts zou gaan cn hem dus links
wilde passeeren, aangereden. De heer K.
kwam er beter af dan aanvankelgk scheen.
De juist passeerendc verpleegster bracht hem
in haar auto thuis en verbond de wonden
aan het hoofd, die gelukkig niet. heel ernstig
waren. De motorrijder bracht het er zelf g«x*i
af; de motor was echter danig beschadigd.
In de Spoorbuurt renden eenige kinderen,
zonder uit te kgken, dwars over den weg,
toen juist slager R. kwam aanrgden. Een der
kinderen werd aangereden en sloeg tegen den
grond. Gelukkig, ook voor den heer R., wlen
absoluut geen schuld trof, kwam het kind er
met een bloedneus af.
jaa
OP HOL GESLAGEN.
Door het schrikken voor een kinderwagen,
sloegen 2 paarden, gespannen voor een boe
renwagen, op hol. De koetsier, P. Dekker, kon
de beesten niet houden en slingerde van den
wagen af. Zonder bestuurder renden de dieren
de nieuwe Pompsteegweg uit en renden Hip-
polytushoef in. Bg den hoek namen zij den
draai te kort en kwam één der paarden te val
len. De heer D. Minnes die het ongeval zag,
sprong toe en greep de paarden vast en bracht
ze tot stilstand.
Wonder boven wonder liep alles best af. Het
geval verwekte veel consternatie.
Viering van het 25-jarig bestaan.
Maandag heeft het Texelsch Schapenstam
boek Noord-Holland in een vergadering, to
Alkmaar gehouden, zgn 25-jarig bestaan her
dacht.
Onder de talrgke aanwezigen waren o.a. do
heer P. Stapel, voorzitter der Hollandsche My.
voor landbouw, de heer Huizinga, Inspecteur
van den landbouw, ir. dc Vries, veetccltconsu-
lent te Alkmaar en de burgemeester dezer ge
meente, jhr. mr. F. H. van Kinschot.
Dc voorzitter, de heer E. Dz. Govers te Alk
maar, heeft een opennigsrede uitgesproken,
waarin hij constateerde, dat tengevolge van
de contingenteeringen door Frankryk en Bel
gië een zeer groot deel van de schapen afzet
in Nederland moet vinden. Gelukkig is da
kwaliteit van het vleesch veel verbeterd en
de tegenzin van het publick daartegen afge
nomen. Spr. legde den nadruk op de nood
zaak van een goede verhouding tusschen d«
prijzen van schapen en die van andere vlcesch-
soorten.