Julianadorp Anna Paulowna. Wieringen. GEMENGD NIEUWS Tweede Kamer. TIELDHRSCHH COURANT VAN DONDERDAG 28 FEBRUARI >935- Eerste Kamer. „Waterstaat" goed gekeurd. Griep onder militairen te Amersfoort. Wijziging van het zendtijdenbesluit. Nieuwe Uitgaven. Wat voor weer vandaag? T exelsch Schapenstamboek Noord-Holland. Dc Tweede Kamer heeft Dinsdag in behan deling genomen het verzoek van den heer Wijnkoop, om verlof tot het richten van vra gen aan de regeering over wat zy denkt te doen ten aanzien van den noodtoestand in het mijngebied. Na eenige discussie wordt de be slissing over 's heeren Wijnkoops verzoek uitgesteld. Aan de orde is dan net wetsontwerp tot regeling van de aanspraken op wachtgeld van de gewezen secretarissen en van de ge wezen ambtenaren in den zin der Ambte narenwet 1929 in vasten en tljtlelljken dienst bij de voormalige gezondheidscommissiër, nctwelk na toelichting en bespreking wordt aangenomen. Een wijziging van de Drankwet. Het blijkt dat er nogal wat oppositie voor is; zoo vraagt de heer van der Heide (S. D.) of er inderdaad misstanden zijn, uic het wetsontwerp urgent maken. Ware het niet beter geweest te komen tot een alge- meene drankwetsherziening? De heer Kortenhoef (r.-k.) wil een al- gemeene drankwetsherziening doen voorbe reiden. Minister Slotemaker de Bruine zal de beginselen van 1931 niet aantasten. Wel is er aanleiding, een technische herziening in breeden zin te interpreteeren. Men onder- scheide echter wenschelljkheden in verband met de crisis en andere wenschelljkheden. Dat het hótel-café-restaurantbedrijf ernstige moei lijkheden heeft, is spr. bekend. Deze nood is ook voor spr. ernstig wegens de gevolgen in breeden kring. Maar bij da. od speelt de drankwet een zeer bescheiden rol. De heer Boon (lib.) trekt een door hem Ingediend amendement in, waarna de Kamer een tweede amendement-Boon verwerpt. Een derde wordt ingetrokken. De Kamer keurt daarna het wetsontwerp zonder hoofdelijke stemming goed. Nadat dit wetsontwerp was aanvaard, kwam aan de orde het wetsontwerp Alge meen verbindend en onverbindend verklaren van ondernemersovereenkomsten. Dit wetsontwerp is een eerste en vreesach tige schrede op den weg naar bedrijfsorgani satie, betoogde de heer Albarda. Het laat het initiatief tot organisatie aan de ondernemers over. Daarna zal de regee ring beoordeelen, of verbindendverklaring wenschelQk is. Het blijft beneden den eisch, dien wjj nopens bedrijfsorganisatie stellen, maar het is een eerste stap, waaraan princl- pieele beteekenis niet valt te ontzeggen. Daar om zullen wij dezen dag met genoegen mede maken. Mr. Westerman verdedigt het consu mentenbelang. Er gebeurt in den handel meer geraffi neerds, dan waarvan zelfs een bekwaam mi nister van economische zaken zich een voor stelling kan maken. De heer Rutgers van Rozenburg (c.-h.) beschouwt het wetsontwerp niet met onverdeelde instemming. Hg denkt aan de ge weldige moeilijkheden en gevaren, verbonden aan het ingrijpen der overheid in het econo mische leven. Waar is de grens tusschen gebruik en mis bruik van het middel der ondernemersover eenkomsten Al is spr. over het wetsontwerp niet enthousiast, hij meent, dat het, behoudens wij zigingen, moet worden aangenomen. De heer Goseling (r.-k.) is tegen toe kenning van een tijdelijk karakter aan de nieuwe wet De minister zelf noemt het een bescheiden stap in de richting van bedrijfsorganisatie. Als zoodanig aanvaardt spr. het wetsontwerp gaarne. De heeren Van den Tempel c.s. hebben op het wetsontwerp inzake het algemeen ver bindend en onverbindend verklaren van onder nemersovereenkomsten eenige amendementen ingediend BLANCO VOLMACHT GROOT GEVAAR GEACHT. „Funest voor de aanpassingspolitiek der regeering". De Tweede Kamer heeft gisteren voortge zet de behandeling van het wetsontwerp „al gemeen verbindend en onverbindend verklaren van ondernemersovereenkomsten". De heer Sneevliet (r.a.p.) gewaagt van het Fransche wetsontwerp nopens „les ac- cords professionele". In zeker opzicht gaat "het Nederlandsche ontwerp verder, b.v. in zoo verre als het een permanent karakter heeft, in tegenstellling tot het Fransche. De heer Albarda heeft met ingenomenheid over het wetsontwerp gesproken. Hoe is het mogelijk! Spr. ontkent de mogelijkheid om ordening van een permanenten duur te scheppen op den grondslag van privaatbezit. Principieel© beteekenis. De heer Joekes (v.d.) wjjst op de prin- cipieelc beteekenis van bet wetsontwerp. Een strijdvraag is, of de regeling privaat rechtelijk dan wel publiekrechtelijk is. De minister verklare, dat het niet de be doeling is, het bedrijf te sluiten. Ondernemin gen die aan gestelde eischen voldoen, behoo- ren niet te worden uitgesloten. Het schijnt spr. toe, dat er meer waarborg wordt geschapen voor voldoende behartiging van het ondernemersbelang, dan van het consumentenbelang. Tegenstelling niet noodig. De heer Van den Tempel (s.d.) be toogt, dat hier geen tegenstelling behoeft te ^Ijn tusschen het belang der ondernemingen «n het algemeen belang. Met tweede motief der regecring ligt in "prekers lijn. Thans spreekt bij de ondcr- hemersovereenkomsten het belang der con tractanten het eerste en het laatste woord. Het wordt steeds noodlger, dat de alge- hieene belangen, bij de ondernemcrsovcrccn- komstcn betrokken, rechtstreeks en krachtig behartiging vinden. Onbevredigend voor spr. is. dat het Initia- Uef tot bedrijfsregelingen alleen van de ondernemers kan uitgaan. Spr. keurt af het verzet in het orgaan van bet „Verbond voor Nederlandsche Werkge vers" tegen de opneming van vakbondsbe stuurders in de vaste commissie van den Economlschen Raad. „Individualisme heeft principieel afgedaan. Mc heer Schouten (ar.) zegt, dat zgn zich steeds heeft verzet tegen een indi vidualisme, gepaard gaande met een indi- viducele ongebondenheid, waardoor het maat schappelijk leven te niet gaat. Het individua lisme heeft principieel afgedaan. De ongebon denheid is gebreideld. De sociaal-democraten staat een ordening voor, gericht op de opheffing van den priva ten eigendom. Aan ordening met dat doei werkt spr. niet mee. Voorts wijst spr. op een ordening van het maatschappelijke leven bij staatsdecreten. Spr. gaat met het wetsontwerp mee, wat niet wil zeggen, dat zijn verwachtingen zeer hoog gespannen zouden zijn. Een liberale nieenkng. De heer Bier erna (lib.) herinnert aan een artikel van den heer Van Braambeek, die het heeft voorgesteld, alsof met dit wetsont werp vrijzinnig-democraten, katholieken, anti- rcvolutionnairen en zelfs christelgk-histort- schen achter de roode vaan zijn gaan loopen. Het ingediende wetsontwerp is een blanco volmacht en spr. vindt dit een groot gevaar. Hy erkent de wenschelijkheid van samen werking In het bedrijfsleven. Maar het wets ontwerp betreft verbindend- en onverbindend- verklaring. De nieuwe wet werkt verstarrend. Achter lijke bedrijven zullen ze aangrijpen om hun bestaan te behouden ten koste der consumen ten. Het wetsontwerp is funest voor de aanpas singspolitiek der regeering. Deze haalt er het paard vim Troje mee binnen. De heer Wijnkoop (c.p.) zegt, dat men hoopt, door dit wetsontwerp den klassenstrijd weg te krijgen, maar dat deze niet wegge werkt worden kan, behalve door de overwin ning van de eene klasse op de andere. Dit wetsontwerp geeft aan de regeering een blanco volmacht. Dit is werk van fascis tische of fasciseerende elementen. De Kamer geeft alle macht uit handen. Te groote concurrentie. De heer Schilthuys (v.d.) behoort tot hen, die ln het algemeen met het wetsont werp meegaan. Een verbetering van het wetsontwerp is, dat bij nota van wijziging daarin is opgeno men een commissie van toezicht op de nale ving van de (on) verbindend verklaring. De heer Kortenhorst (r.k.) herinnert aan de door minister Ruys de Beerenbrouck Ingestelde commissie-Nolcns, bekend als de socialisatie-commlssie. Aan socialisatie denkt niemand meer, maar de instelling van de commissie ln dien tijd van spanning was een gevolg van de behoefte aan ordening, die ook toen gevoeld werd. Thans is het weer zulk een tijd. Den heer Albarda wijst spr. erop, dat het voorgestelde wetsontwerp geen staatsbe moeiing met het bedryfsteven van boven af oplegt, maar een erkenning brengt van wat uit de maatschappij zelve opkomt. Daarom stemt spr. er hartelijk mee in. Spr. is verbaasd, dat de liberalen zich nu zoo anders laten zien dan bij de bedrjjfsraden- wet. Jegens den heer Bierema merkt spr. op, dat de taak van den staat niét is, de vrijheid van den enkeling, die anders wil, te hand haven. Wel is het taak van den staat, den genialen bedrijfsleider gelegenheid te geven om te toonen, wat hij kan. Oud-minister De Geer. De heer De Geer (.c.h.) zegt, dat het wetsontwerp van een juist beginsel uitgaat en ln een reëele behoefte voorziet. Spr. citeert De Savornin Lohman, die schreef, dat de staat moet zorgen voor een samenwerking, welke noodig is om iets te verkrijgen, dat zonder die samenwerking nie mand kan krijgen. Hier doet zich zoo'n geval voor. Minister Steenberghe antwoordt. De minister van Economische Zaken, de heer Steenberghe dankt voor den onder vonden steun en beantwoordt de heeren Schilthuis en Van den Tempel. Spr. onderbreekt zgn rede, waarna de ver gadering tegen half zeven wordt verdaagd. In de Eerste Kamer is Dinsdag aan de orde gekomen hoofdstuk Waterstaat der Rijksbe- gTooting voor 1935. De heer Andriessen (r.-k.) betreurt de hernieuwde afwijzing van toepassing van col lectieve arbeidscontracten in de bestekken van Rijkswerken. De Regeering geve alsnog ge volg aan meermalen geuite verlangens. De beer Ter Haar (c.-h.) acht witte achterspatborden voor wielrijders niet vol doende; zij behooren een rood achterlicht te voeren. Het materieel van geregelde busdien sten wordt aan periodieke keuring onderwor pen, doch er is onvoldoende keuring voor taxi's, vrachtauto's enz. Spr. dringt aan op publicatie der rapporten over het Uiver-ongeluk. De heer DroogleeverFortuyn (lib.) bespreekt de spoorwegtoestanden te Rotter dam. De heer Heerkens Thjjssen (r.-k.) betoogt, dat blinden en hardhoorenden be paalde herkenningsteekenen moeten hebben voor de veiligheid van het verkeer. Er wordt uit onwetendheid veel gezondigd, ook door het publiek. Er moeten voorschriften komen voor het verieenen van voorrang voor blinden en slechthoorenden; veel landen hebben al des betreffende regelen. De heer Janssen de Limpens (r.-k.) bespreekt eveneens de veiligheid van het ver keer. Rgk en gemeenten hebben al veel ge daan om hindernissen uit den weg te ruimen. De heer Moltmaker (s.-d.) acht het verkeersvraagstuk van dringenden aard; doch er schynt weinig aan te worden gedaan. De chaos wordt met den dag erger. Spr. critiseert het bestaan van allerlei wilde autobusdiensten en het optreden van eige naars, vervoerders en passagiers. Het oprich ten van busdiensten schijnt aan geeneriei re gelen gebonden te zijn. Spr. wijst op de steeds toenemende gevaren van het verkeer. Zou een, desnoods tijdeiyk, verkeers-ministerie niet van nut zijn? Het is spr, er niet alleen om te doen het spoor- en tramwezen op de been te houden. Het is spr. om alle middelen van het verkeer te doen. De spoorwegtarieven voor reizigers zyn nog steeds te hoog. De spoorwegen moeten meer tegemoetkomen aan de wenschen van het pu bliek. De bezuiniging bij de spoorwegen gaat in hoofdzaak ten koste van het personeel. Spr. waarschuwt tegen excessen. De heer Smeenge (lib.) wil een einde zien gemaakt aan den chaos der wilde bus diensten. De heer Janssen (r.-k.) vestigt de aan dacht op de schade, veroorzaakt door het kwelwater uit het Julianakanaal. Met ernst ziet spr. de toenemende tekorten' der spoorwegen. Er is in vier jaar tijds 65 millioen beiuin nigö, een niët-gèringe prestatie van wijlen' minister Kalff en den directeur, den heer vare Manen. Doch de ontvangsten zijn schH^ba* rend teruggeloopen door oorzaken wiunaan de directie niets kan doen. i De heer Oudegeest (s.-d.zou gaarne de meening van de regeering vernemen qver de Uiver-ramp. De veiligheid van het vlieg- wezen is erby betrokken. Waarom zyn de rapporten nog niet gepu-' bliceerd.niettegenstaande de lugubere verha len, die de ronde doen. Met name het rapport-Var. der Maas dietade gepubliceerd. li i „Het rapport-Vamler der Maas 1» „bouwstof" en leent zich niet voor afzonderlijke publicatie". tl! Rotterdam heeft een tweede ver- 1» binding noodig. In de zitting van de Eerste Kamer van gis teren, is medegedeeld, dat is ingekomen een brief van den heer J. W. J. baron de Vos van Steenwijk, dat hy ontslag neemt als lid der Kamer. Hiervan zal kennis worden gegeven aan H. M. de Koningin. Voortgezet is de behandeling van hoofdstuk IX (Waterstaat) der Rijksbegrooting 1935. De heer Rugge (s.d.) betreurt, dat in be stekken van Rijkswerken niet het collectief ar beidscontract wordt erkend. De heer Van Citters (a.r.) komt op tegen de strenge maatregelen tegen uitwegeq. De bevoegdheid van art. 5 van het Wegen- reglement wordt overschreden. De minister is niet bevoegd met prikkeldraad uitwegen af te sluiten. Wil men voor de spoorwegen iets doen, dan zal men naast bezuiniging tot kapitaalssanee- ring moeten overgaan. Spr. vraagt hoe het eigenlgk staat met de A.T.O. Spr. wyst er op,'' dat de A.T.O. uitstapjes naar Kleef organi seerde. Dit is bevordering van vreemdelingen^ verkeer in verkeerde richting. Dr. olijn spreekt. De minister van Waterstaat, a i. de heer C o 1 y n, zegt, dat practisch het vraagstuk van toepassing van collectieve arbeidscontracten in Rijkswerken reeds acht jaar aan de orde is. Spr. ontkent den heer Andriessen, dat loon onderhandelingen vertragend werken ten op zichte van het werkfonds. De beer Moltmaker had het over verschil lende pensioentoepassingen by de spoorwegen. Het kan vóórkomen, dat bepaalde verdienste- ïyke pensioenen nog eenige jaren wordei aan gehouden. Zoo gebeurt het by het Rijk ook wel. Dat men voor groote stations academisch gevormden wenscht, komt spr. niet zoo vreemd voor. De positie der stationskruiers zal spr onder de aandacht der betrokken autoriteiten brengen. De meeste tramwegen zijn aan het eind van hun middelen; by de verkeerscoördinatie zal moeten worden overwogen, welke blijven Ïjc- staan. Wat de onbewaakte overwegen betreft, jhet aantal ongelukken daar is nog geen Van het totaal aantal dooden en gekwetsten. Ziet men hoeveel ongelukken nog gebeuren by bewaakte overwegen, dan mag veilig, wor den gezegd, dat achteloosheid van autobe stuurders veelal de oorzaak is. Wat de spoorwegverbinding by Rotterdam betreft, het plan 1930 zou thans ongeveer 100.000.000 kosten. Dat is thans niet moge lijk. Een nieuw station ten Zuiden van de Maas wordt ,unverbindlich" toegezegd. Algemeene verkeerswet- Wat een algemeene verkeerswet betreft, de gewijzigde motor- en rywielwet, zal daarvan niet veel afwyken. Ten aanzien van het wegenplan zal een vóoih- zichtige politiek moeten worden toegepast, doch voor ongerustheid bestaat geen gegrohde reden. De regeering acht een tweede oeververbin ding te Rotterdam noodzakeiyk en wil de ge meente daarin steunen omdat het niet alleen de gemeente geldt. Het Julianakanaal lekt; het was verwacht. Het lekken neemt af; ook dit was verwacht. Over de schadevergoeding moet de afloop van het rechtsgeding worden afgewacht; Inmiddels zgn reeds verschillende zwarigheden weggeno men. Kolenpositié. Elk land tracht zgn eigen kolenproductie te beschermen. Bg de onderhandelingen is 'het uiterste verkregen, dat te verkrijgen was. Veel soulaas is niet te verwachten. Thans wordt een centraal verkoopkantoor ln het leven geroepen, om te redden wat te redden valt. Rapport-Van der Maas. Het rapport-Van der Maas inzake de Ulver- ramp is bestemd als bouwstof voor de per manente commissie van onderzoek inzake vliegongevallen. Er zgn trouwens meer rap porten, Het is verkeerd een dier rapporten, die gezamenlgk den grondslag van het onderzoek vormen, te publiceeren. Het aangeven van aankomsten-tgdstippen in minuten nauwkeurig acht spr. overdreven. Buiten de Uiver is geen enkel ongeval met de Douglas-toestellen bekend. Men wachte het on derzoek af; er is geen reden om waarde te hechten aan onzinnige geruchten. De benoeming der leden van de commissie inzake het verkeersfonds zal weldra geschie den. Neemt men de A.T.O. en Van Gend en Loos samen, dan ls het een zichzelf bedruipend be- drgf. Het tekort van 30 millioen. Van het tekort ad 30 millioen bg de spoor wegen is 16 millioen het gevolg van omstan digheden waaraan totaal niets was te doen. Verminderde ontvangsten b.v. als gevolg van buitenlandsche autarkie. Er komt dan 14 millioen voor rekening van het binnenlandsch verkeer. Dit is ook piet mooi in de toekomst. Zoo zou b.v. het Juliapa- lianaal naar schatting 4 millioen aan de spoor wegen kosten. Het beeld is somber en er zal geducht gekapt moeten worden om er te komen. Wat de Tramwegen betreft, deze doen liet best, maar niet op subsidie te rekenen. De regeering heeft richtlgnen voor haar vjer- keerspolitiek ontworpen. Dc nieuwe minister zal de kabinctspolitiek op verkeersgebied móe ten volgen. Het geheele verkeer is als eenhfeid te zien. Het particulier verkeer mag het ver keer «Ier spoorwegen niet afroomen in streken met «licht verkeer. Concessies zullon particulier passagiers- en vrachtverv«>er moeten regelen. Na voltooiing der kanalen zullen geen nieu we kanalen worden aangelegd, zoo deze nieu we belemmering vormen voor het verkeers fonds. Voor het wegverkeer zullen geen monopo lies worden gegeven. Begrooting aangenomen. Diverse wetsontwerpen. De waterstaatsbegrooting wordt zonder hoof delijke stemming aangenomen. De Eerste Kamer heeft hierna in behande ling genomen en aanvaard de volgende wets ontwerpen; Begrooting voor het Staatsvisscbershaven- bedrijf te IJmuiden voor 1935. Begrooting van de Staatsmijnen in Limburg voor 1Ö35. Onteigening van verschillende perceelen. Begrooting Koloniën goedgekeurd. Nadat de Eerste Kamer dc Waterstaatsbe grooting en een zevental kleinere wetsontwer pen had goedgekeurd, kwam aan de orde hoofdstuk XI (Koloniën) der Rgksbcgrooting voor 1935. De heer Kranenburg (v.d.) betoogt, het e«ais te zgn met den minister, wat betreft de structureele verbou«iing van Nederland en Indië. Verdeeling vloolkosten. De beer De Savornin Lobman (c.b.) heeft geen bezwaar tegen de verdeeling van de kosten der vloot. Wel echter tegen de bud- getaire indeeling. Het vierileelige Koninkrijk (Nederland, Indië, Suriname en Curagao) heeft tot conse quentie, ót dat de vloot grootendecls voor Indië «bent, en «lus grootendeels door Indië moet worden betaald, óf e*m imperialistische taak heeft (vlagvertoon enz. inbegrepen) en dan komt men tot een andere kostenverdeeling. Spr. wenscht, dat de leiding door Nederland stevig in handen wordt gehouden in het be lang van Nederland en Indië zelf. Spr. waarschuwt tegen den eersten stap die lei«it tot splitsing van de marine. En die wenscht spr. niet. De marine is een koninklijke marine en geen Indische tak van dienst. De vloot is geen aangelegenheid van Indië alleen. De vloot behoort dus op de begrooting van het moederland en niet die van Indië. Een reis per vliegtuig van den minister naar Ned.- Indië zou trouwens ook niet gepast hebben in het karakter van een vier-deeligen staat; de minister zou niet zijn gegaan om een vulkaan te bekgken. Spr. ziet in dit ontwerp met zgn budge- tairen opzet een gevaar voor de eenheid des Rgks en voor de nationale politiek, waaraan Indië niet minder dan Nederland behoefte heeft. De plicht van Nederland. De heer Fock (lib.) zegt, dat allen van oordeel zgn, dat Nederland de leiding moet be houden. Dat willen de overige sprekers en dc minister evenzeer. Wat doet het er dan toe, langs welken weg. Er is geen enkele verande ring in de Grondwet gemaakt, te dezen op- ziebte. Gelukkig is bet voorgestel«le stelsel voor- loopig, in afwachting van het werk der com missie-Kan. We komen nu tot een Indische marine, maar dit kan niet zoo incidenteel wor den besloten. De minister overwege de zaak nog eens. Vervanging van een kantonrechter. De heer Knottenbelt (lib.) critiseert het voornemen, den op Sint Martin gestatio- neerden kantonrechter te vervangen door een ommegaanden rechter uit Curagao. Dr. Coljjn aan het woord. De minister van Koloniën, de heer C o 1 g n, zegt, dat bet gaat om drie kleine eilanden, Saba, St. Eustatius en de helft van Sint Mar tin, met tezamen 5000 zielen. Er wordt thans een proef genomen. Er ia een interessant debat gevoerd door twee hoogleeraren in het Staatsrecht. De staatkundige verhoudingen tusschen moeder land en Indië wil spr. thans loslaten omdat hy als minister verschil moet maken tusschen den tegenwoordigen staatkundigen vorm en wat hij vroeger heeft gesproken. Spr. heeft de wet uit te voeren. De grondwettige omlijs ting der verhou«ling rammelt. Alle exploitatiekosten der vloot rusten op de Indische begrooting; de aanbouw voor de helft behoudens Marinevliegtuigen die geheel op de Indische begrooting rusten. Nu zal die heele bouw op die begrooting komen. Is dat nu zulk een fundamenteele verandering Dc motiveering. De beer De Savornin Lobman Maar de motiveering. Minister C o 1 Ij n zegt, «lat de minister van Koloniën een Nederlandsch minister blijft evenals de minister van Defensie. Deze mi nister biyft beoordeelen, welke middelen er voor de verdediging van Indië noodig zyn. Practisch verandert er in dat opzicht niets. De heer De Savornin Lohman: By welke begrooting moet dc materie dan behan deld worden? Minister C o 1 y n Dat kan, als men wil, by de Indische begrooting, by die van het dep. van Koloniën en by die van het dep. van Defensie, alle drie. (Gelach). Er is geen staats- marinc zooals andere landen die kennen. Het materieel, voor Indië aangebouwd, blgft ln Indië; dat voor Nederland in Nederland. Wg kunnen geen eskader uitzenden, weer terug nemen en vervangen door een ander. Er zal nu via een Nederlandsch begrootingshoofdstuk een bydrage worden gegeven voor de Indische vloot. Dat is alles. Hoodfstuk XI wordt z.h.s. aangenomen. BELEEDIGING VAN UITLEK. De rechtbank te Maastricht heeft dezer da gen uitspraak gedaan in de zaak tegen W. de R., verdacht van beleediging van Hitier. Verdachte werd veroordeeld tot veertien dagen gevangenisstraf. Onder de militairen van het garnizien te Amersfoort heerscht griep. Het hospitaal ls geheel vol met patiënten. Velddienstoefeningen zgn voorloopig afge last; de marschen worden gehouden zonder bepakking. 0 Verzorging van uitzendingen op zoog<;iuuundc „hoogtytbig en'wordt voor alle omroepvcreenigingen moge lijk en niet alleen meer voor de V.A.R.A. De minister van biDnenlandsche zaken heeft een wijziging gebracht in het zendtijdenbesluit van 15 Mei 1930, waardoor punt 6 van dat besluit, handelemle over de uitzendingen op zoogenaamde Hoogtydagen voor de arbeiders beweging is vervallen. In plaats daarvan is aan punt 9 (oud punt 10). dat betrekking heeft op de onderlinge ruiling, van zendtgd, een zinsnede toegevoegd waar door de minister de bevoegdheid heeft, een ruiling van zendtgd te bevelen indien een omroepvereeniging op redelgke gronden een ruiling wenscht en de omroep-organisatie die daartoe medewerking moet verieenen deze zonder voldoende motiveering weigert. Door de nieuwe regeling is bereikt, dat de verzorging van uitzendingen op zoogenaamde Hoogtydagen voor alle Omroepvereenigingen mogeiyk wordt. Tot dusver kon feitelijk alleen de V.A.R.A. aan het zendtgdenbesluit recht ontleenen op toewgzing van zendtgd op Hoogtydagen. Verschenen bij de N.V. Boekdrukerij „Hel mond" te Helmond in de „Nederland3chc Jeugdbibliotheek" No. 13: „De Maanreis van Doppie Dom", tekst en teekenigen door Jaap van Loon. De tekeningen zgn geestig, de tekst ietwat moei- lgk voor den leeftijd, waarvoor het boekje be stemd is, het verhaal wel aardig. No. 24 in de Meisjesbibliotheek: „De blauwe Cano", door Nellie Wesseling. Een onwaarschijnlijk, slecht gecorrigeerd verhaal; onwaarschgnlijk door de plotselinge karakterverandering van één der meisjes, door de verdenking van diefstal van de tante er wordt nergens opgehelderd waarom tante 's nachts in het donker in de keuken rond scharrelde door de knoopengeschiedcnissen. De illustraties van Fr. Mandos Tzn. zyn iet wat houterig. No. 39 „Vliegtrein A 10 in brand". Een toekomstfantasie door Nor Heerkens. Geill. door Fr. Mandos. Een zeer fantastisch verhaal over een „Vrij- Azië" organisatie, die voor niets terugdeinst, over een uitvinding van een te Amsterdam wonenden Duitscher, (heeft schrijver misschien „De Vredestichter" gelezen uit de Zeemeeu wen-serie, waar dezelfde uitvinding gedaan wordt?) over het stelen van deze uitvinding door de Azië-organisatie, om ze te gebruiken voor het vernietigen van de communicatie middelen met andere werelddeelen. Wel span nend, maar de jongen er in is géén jongen. De illustraties zgn tamelijk. De prys dezer boeken is zeer laag, n.1. ing. 25 cent, gebonden 40 c«"ut De 160 pagina's, die elk boek bevat, zgn wel wat geflatteerd door het zeer ruim druk ken en den grooten rand. Het papier is slecht, wat ook niet anders kan voor zoo'n prgs. Het ware echter in het belang van len smaak der jeugd te wenschen, Jat de uitgeefster wat meer ten koste legde aan auteurs en illustra tors, opdat deze met iets minder haast konden werken en daardoor wat beter werk leveren. De oplaag zal bg een prgsverhoc ging van 5 10 cent toch ook wel uitverkocht raken, vooral wanneer de serie een beteren naam krijgt. LEZING DOOR DE V.D. KIES- VEREENIGING. Morgen (Vrydagavond) zal door den heer W. de Boer, Wethouder van Den Helder, ge sproken worden ln de zaal van den heer Kossen over het onderwerp „De a.s. verkie zingen en het belang onzer provincie en der gemeente. WAGEN MET HOOI IN DE KORTE VLIET. Woensdagmiddag geraakte een met twee paarden bespannen wagen met hooi, juist bg den spoorwegovergang aan de Kortevliet, van den weg af. De wagen kantelde en het hooi kwam in het water terecht. Geen persoonlijke ongelukken, alleen wat materieele schade en tijdverlies, was hiervan het gevolg. ALGEM. VERGADERING VAN DE COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK TE KOEGRAS. Woensdagavond hield de Coöp. Boerenleen bank haar algemeene vergadering in het café .Prins Hendrik" van den heer A. Kossen. Volgens de presentielgst waren 35 perso nen, uitbrengende 36 stemmen, aanwezig. De Voorzitter van den Raad van Toezicht, de heer J. Kossen, opent met een kort woord de vergadering. De notulen worden gelezen en vastgesteld, en daarna krggt de Kassier het woord voor het finandeel verslag over 1934. In het bestuur, noch de samenstelling van den Raad van Toezicht kwam eenige veran dering. Het ledental vermeerderde met zes. De Rentestandaard was hier in het afgeloo- pen jaar gunstig te noemen, vergeleken bg andere finanticele instellingen. Dientengevolge was de gemaakte winst niet groot. Toch zal voor 1935 hierin verandering moeten komen. Het aantal uitgegeven Spaarbankboekjes be droeg op 31 Dec. j.1. 610. Ingelegd werd 186.879.81 en teruggevraagd 167.420.25. Aan rente werd uitbetaald en bggeschreven 17.317.30. De Bank was aan de spaarders schuldig 486.321.43. Door middel van de spaarbusjes kwam ook dit jaar nog een aardig bedrag binnen. Op ultimo December waren 152 voorschot boekjes in omloop. Terugbetaald werd 36.136. Aan nieuwe voorschotten werd 20.758 verstrekt. Op 31 Dec. j.1. had de Bank te vorderen 344.729.35. Aan rente werd betaald 14.871.06. In Loopende reke ning staan 25 personen of vereenigingen. Ontvangen werd 588.880.15. Uitbetaald werd 611.525.73. In 1934 had men voortdurend geld van de Centrale Bank te vorderen, hetwelk een rente van f 1389.87 opleverde. Voor het uitbetalen van diverse crislsgelden werd slechts 24.59 provisie ontvangen. De totale omzet bedroeg 855.843.63 tegen 746.710.27 in 1933 of ruim 109.000 meer. De Balans toonde als bezittingen aan: Kas 34.358.79, Voorschotten 344.729.35, L.R. 1 165.304.16, tezamen 544.392.30. De schul den: Spaargeld 486.321.43, L.R. 57.903.59. Saldo winst dus 167.28. Het Reservefonds bedraagt j 20.013.58. Naar waarnemingen verricht in den Medegedeeld door het Koninklijk Meteorologisch Instituut morgen van 28 Februari. Hoogste stand 756.5 te Serna. Laagste stand 731.8 te Malinhead. Verwachting: Meest matige, tijdelijk, wellicht krachtige Z. tot Z.W. wind, betrokken tot zwaar be wolkt met tgdelgke opklaringen, regenbuien en weinig verandering in temperatuur. Barometerstand 743.7 te Den Helder. Nadat nog gewaagd is over personen, «lie wel een voorschot van deze bank hebben, maar hun eventueele spaargelden elders plaatsen, hetwelk niet erg in den haak is, sluit het verslag met den wenscli, dat allen zullen medewerken aan den bloei van de Boe renleenbank. De samensteller ontvangt hier voor den dank van den voorzitter. Bg de Rekening en Verantwoording brengt de heer P. Duivenvoorde namens de Commis sie tot nazien dier bowJieiden, daarover rap port uit en zegt, dat alles in orde is bevonden. Bg de Mededelingen van het Bestuur wordt gezegd, dat de rentevoet is bepaald op 3 voor los geld, 3 voor 1 jaar vast en 4 14 voor de voorschotten. Verder wordt bekend gemaakt, dat des Dinsdags zitting wordt gehouden van des middags 3 tot des avonds 9 uur en Zaterdags van 9 tot 10 uur v.m. of verder zoolang tot de belanghebbenden geholpen zijn. Crisisgel- den kunnen steeds 3 weken nadat de levering heeft plaats gehad, bg de Bank in ontvangst worden genomen. By de Bestuursverkiezing was aan de beurt van aftreden de heer C. Dito. Deze wordt met groote meerderheid van stemmen herkozen en neemt onder dank deze herbenoeming aan. Voor den Raad van Toezicht was aftredend N. Hoornsman, die na eenige stemmingen met een kleine meerderheid herkozen wordt. Tot plv. Bestuursleden worden bg acclama tie herbenoemd de heeren R. Tromp en K. Bregman. Tot lid der Commissie tot nazien van de rekening wordt in de plaats van den heer P. Duivenvoorde, die aftredend was, bij acclamatie benoemd de heer Pluister, die de benoeming aanneemt. Bg de Rondvraag wordt er op aangedrongen om des Zaterdags de zittingsuren uit te breiden. Daar de kassier altgd helpt, wordt hierop niet verder ingegaan. Verder wordt, gezien de kleine winst, die ge maakt is, gevraagd of door Ixauiniging op presentiegelden van Bestuur en R. v. Toezicht niet wat bespaard kan worden. Hierop volgt een toelichting van het Bestuur en wordt op verder verzoek medegedeeld, dat het totaal bedrag aan vacatiegelden slechts 483.50 be draagt voor beide cwlleges voor een geheel jaar. De vragers zijn hiermede tevreden. Ten slotte wordt nog opgemerkt, dat de inventaris van de Bank niet tegen brand verzekerd is. Dit zal gebeuren. Verder niets meer aan de orde zijnde, sluit de Voorzitter met dank voor de zakelijke be sprekingen de vergadering. AANRIJDINGEN. Nadat de heer Kroon op de Motenstraat uitgeweken was voor een juffrouw met een kinderwagen, kwam hg op de linker weghelft en wérd toen door een achteropkomenden motorrgder, die verwachtte, dat de fietser weer naar rechts zou gaan cn hem dus links wilde passeeren, aangereden. De heer K. kwam er beter af dan aanvankelgk scheen. De juist passeerendc verpleegster bracht hem in haar auto thuis en verbond de wonden aan het hoofd, die gelukkig niet. heel ernstig waren. De motorrijder bracht het er zelf g«x*i af; de motor was echter danig beschadigd. In de Spoorbuurt renden eenige kinderen, zonder uit te kgken, dwars over den weg, toen juist slager R. kwam aanrgden. Een der kinderen werd aangereden en sloeg tegen den grond. Gelukkig, ook voor den heer R., wlen absoluut geen schuld trof, kwam het kind er met een bloedneus af. jaa OP HOL GESLAGEN. Door het schrikken voor een kinderwagen, sloegen 2 paarden, gespannen voor een boe renwagen, op hol. De koetsier, P. Dekker, kon de beesten niet houden en slingerde van den wagen af. Zonder bestuurder renden de dieren de nieuwe Pompsteegweg uit en renden Hip- polytushoef in. Bg den hoek namen zij den draai te kort en kwam één der paarden te val len. De heer D. Minnes die het ongeval zag, sprong toe en greep de paarden vast en bracht ze tot stilstand. Wonder boven wonder liep alles best af. Het geval verwekte veel consternatie. Viering van het 25-jarig bestaan. Maandag heeft het Texelsch Schapenstam boek Noord-Holland in een vergadering, to Alkmaar gehouden, zgn 25-jarig bestaan her dacht. Onder de talrgke aanwezigen waren o.a. do heer P. Stapel, voorzitter der Hollandsche My. voor landbouw, de heer Huizinga, Inspecteur van den landbouw, ir. dc Vries, veetccltconsu- lent te Alkmaar en de burgemeester dezer ge meente, jhr. mr. F. H. van Kinschot. Dc voorzitter, de heer E. Dz. Govers te Alk maar, heeft een opennigsrede uitgesproken, waarin hij constateerde, dat tengevolge van de contingenteeringen door Frankryk en Bel gië een zeer groot deel van de schapen afzet in Nederland moet vinden. Gelukkig is da kwaliteit van het vleesch veel verbeterd en de tegenzin van het publick daartegen afge nomen. Spr. legde den nadruk op de nood zaak van een goede verhouding tusschen d« prijzen van schapen en die van andere vlcesch- soorten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7