S^TSSSSS'pjS
akkertjes
jstsxrxz
S «go-
Land- en Tuinbouw-
nieuws
rheumatische pijnen
HELDKKSCHK COURANT VAN ZATKRDAG 2 MAAR 1 1
Buitenland.
Een Fransche reddingboot
omgeslagen.
Wiley Post's mislukte
recordvlucht.
Zes dooden bij noodweer
op Hawaï
13 menschen verdronken
Vijfling geboren.
Bankroovers gestraft.
De scheepsramp voor
Casablanca.
Prof. Sölderblom geeft
een lesje
Staatsvijand No. 1
Het s.s. Bosanka in gevaar
Ontmoeting van de K XVI
en K XVII op zee.
AKKERlCACHETS
Stoomvaartberichten
N ©Ml 01 HANGARS
~=?r
Burgerlijke Stand
Visscherijberichten
MAIM VLIEGKAMP ©I BC®@Y
Prof. Mr J.A. Van hame,
over den toestand
hie^ Sï mön We
mt FoSrXSr'- te™" m
-tcïïs sssvz, rr js"
-18rr
Langs de Straat.
Haven van NieuwcdicP*
behandelend geneesheer was van Oene van
Teyen, zoowel tijdens het maken van het
testament als hij zijn dood;
aangezien op deze gronden het bedoelde
testament moet worden verklaard nietig, al
thans vernietigd;
mitsdien te hooren verklaren door de
rechtbank, dat het hierboven genoemde testa
ment is nietig, althans dat het door de
rechtbank worde vernietigd met veroordee
ling van gedaagden om aan eischers af te
geven en hen in het bezit te stellen van al
datgene, dat gedaagden uit bedoelde nalaten
schap onder zich mochten hebben, zulks uit
voerbaar bjj voorraad en met veroordeeling
van gedaagden in de kosten.
Mr. C. H. Beekhuys Jr. stelt zich procu
reur voor de twee gedaagden. Tegen de niet
verschenen gedaagden wordt verstek ver
leend. Zij zullen worden opgeroepen om met
de overige gedaagden wederom te verschijnen.
Mr. Vis deelt mede, dat de vordering tegen
de niet verschenen gedaagden hoogstwaar
schijnlijk geroyeerd zal worden. In dit geval
zal de zaak Donderdag a s. wederom wor
den afgeroepen.
JEEUGDIGE WIELRIJDER TEGEN EEN
EEN AUTO GEBOTST EN GEDOOD.
In de Laan van Chartreuse te Utrecht
is Donderdagmiddag de 12-jarige M. v. D.,
die per rijwiel de Abrikoosstraat uitkwam,
gebotst tegen een auto van de Sinclair Pe
troleum Mij. De botsing was zoo hevig, dat
het ventje tijdens het vervoer naar het zie
kenhuis overleed.
AANRIJDING MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
Een zware straf geëiseb.
Op 19 November van het vorig jaar is op
den Hoofdweg nabij Hoofddorp een wielrijder,
die aan den rechterkant van den weg reed,
door een vrachtauto- aangereden en spoedig
daarna aan de gevolgen overleden. De bestuur
der van den vrachtauto, een 27-jarige chauffeur
uit Leiden .stond gistermiddag voor de Haarlem-
sche rechtbank terecht. Hem was ten laste
gelegd, dat hij als bestuurder van een vracht
auto, beladen met 2 ton zwarte aarde hoogst
roekeloos, onvoorzichtig en lichtvaardig over
den Hoofdweg te Hoofddorp heeft gereden.
Verdachte deelde mede, dat hij den wielrijder
niét opgemerkt heeft, wel een bakfiets en
later den waterwagen. Volgens hem ie het
ongeluk te wijten aan slippen. Eenige meters
vóór de aanrijding is zijn auto gaan slingeren.
De officier van justitie zeide, dat het ongeluk
te wijten moet zijn aan onoplettendheid van
den verdachte. Van slippen is niets gebl'ken,
eerder het tegendeel. Verdachte heeft zitten
dutten of praten, anders zou hij den wielrijder
wel gezien hebben. Spr. eischte vier maanden
hechtenis met intrekking van het rijbewijs,
gedurende één jaar.
Een poging tot sabotage
Bij het nazien van den motor van WUey
Post's vliegtuig Winnie Mae, waarmee hij on
langs een recordvlucht over de Vereenigde
Staten wilde maken, doch deze ten gevolge
van een motordefect moest opgeven, heeft
men in den motor eeneigenaardigesubstant.c
gevonden, die de verdenking heeft gewekt, dat
Wiley Post het slachtoffer is geworden van
een poging tot sabotage. Vooral Wiley Post
zelf is van meening dat er iets aan zijn motor
gedaan is en dat een concurreerende vlieger
iets in zijn motor heeft laten gooien. Op door
reis te Kansas City verklaarde hij, dat hij
waarschijnlijk de instelling van een commis
sie van onderzoek zal aanvragen doch hij wei
gerde een naam te noemen van personen, die
hij verdacht.
Inmiddels wordt de gevonden stof schei
kundig onderzocht en is de mogelijkheid niet
uitgesloten, dat het gewone woest(jnstof is,
die in den motor is gewaaid en daar met olie
vermengd is geraakt.
LORD EDWARD MONTAGU BIJ HET
FRANSCHE VREEMDELINGENLEGIOEN.
Lord Edward Montagu, de zoon van den
hertog van Manchester, die dienst heeft ge
nomen bij het Vreemdelingenlegioen, is
Woensdag met een dertigtal andere legio-
nairen van Toul naar Marseille vertrokken,
vanwaar zij binnenkort scheep zullen gaan
naar Afrika.
Lord Montagu is hier eenigen tijd in het
militaire hospitaal wegens een gekneusde rib
verpleegd. Een korporaal bracht zijn uniform
naar het hospitaal, vanwaar hij regelrecht
naar het station vertrok. Op weg daarheen
werd hij door tal van photografen belegerd,
doch de nieuwe legionair verzocht dringend
hem niet te photografeeren.
Volgens een Havas-bericht uit Rabat is oir
Casablanca een reddingboot, welke een Spaan-
sche visschersboot te hulp wilde komen, om
geslagen. De geheele bemanning van de
reddingboot, bestaande uit 4 Europeanen en
9 inboorlingen zouden daarbij om het leven
zijn gekomen.
Bjj een 50-jarige boerin.
De 50-jarige echtgenoote van een boer,
wonende nabij de mjjnstau Tangsjam (China)
heeft het leven geschonken aan een vijfling,:
drie jongens en twee meisjes. Deze vijfling is,
voorzoover bekend, de eerste in China.
De bioscoop oorzaak van dc
misdaden.
Drie jonge mannen waren in November 1934
te Manchester een filiaal van een bank binnen
gedrongen. Zij hadden maskers voor en pistolen
in de hand, waarmee zij de bedienden bedreig
den. Dezen lieten zich de handen hinden met
kleefpleisters. De roovers wierpen hun ver
volgens peper in het gelaat en gingen er van
door met ruim 687 pond sterling. In Januari
herhaalden zij dit grapje te Prestwich, waar
hun buit 460 pond bedroeg. Toen zij later ge
arresteerd waren vond men slechts een wapen
bij hen, een luchtpistool, dat er angstwekkend
uitzag, maar betrekkelijk ongevaarlijk was.
De jongens, veel meer waren het niet, waren
door de bioscoop op hun rooversidée gebracht.
De aanvoerder werd veroordeeld tot achttien
maanden gevangenisstraf nummer twee kreeg
vijftien maanden en twaalf Btokslagen, num
mer drie een jaar en ook twaalf stokslagen.
14 Slachtoffers.
Volgens nadere berichten heeft de
scheejjgramp van den Spaanschen kotter
„Ursula" ter hoogte van Casablanca"
veertien slachtoffers gemaakt.
Van de bemanning van de omgeslagen
Fransche reddingboot Maréchal Lyautey zijn
de kapitein en vier leden der bemanning om
gekomen in de golven. De Ursula verging
eveneens, toen van geen enkele zijde meer
hulp kon worden verleend. Vier lijken zijn
reeds aangespoeld. Vijf mannen worden nog
vermist. De overigen hebben zich op een
eilandje in veiligheid weten te brengen, maar
wegens den storm zijn ze hiervan nog niet
afgehaald.
Een militair vlieger heeft den schipbreuke
lingen touwen, levensmiddelen en kleeding
toegeworpen, opdat zij den nacht op het
eilandje zouden kunnen doorbrengen. Een
ander lid der bemanning wist zich op een
kleine rots niet ver het strand in veiligheid
te brengen.
Alle aangewende pogingen om hem te hulp
te komen mis:ukten echter wegens den storm
en de invallende duisternis. Men betwijfelt of
de ongelukkige den nacht zal overleven. Niet
temin zouden de reddingspogingen gisteren
worden voortgezet.
Als slachtoffers van de stormen en over
stroomingen op de Hawaï-etlanden z(jn tot
nu toe te Honoloeloe zes lijken geborgen.
Nog zes personen worden vermist. Vele per
sonen zijn door buitengewoon groote hagel-
steenen gewond.
De Zweedsche professor en kankerbestrtjder
Söderblom zou in Heidelberg spreken over zijn
onderzoekingen en had zich bereid verklaard te
spreken, indien ook niet-Ariërs aanwezig
mochten zjjn. Toen de lezing gehouden werd,
mochten de Joodsche artsen echter niet verder
dan de zaaldeur. Dit kwam Söderblom ter
oorc en wel besteeg hfl het podium, om zijn
lezing te houden, doch deze duurde niet langer
dan twee minuten, want hjj zei, dat men zich
niet aan de gedane belofte gehouden had en de
Joden niet had toegelaten. Daarom zag hjj
maar liever van het verhalen van zjjn onder
zoekingen af, omdat hjj niet alleen voor Ariërs
wilde spreken.
Stuitend verzoek van een film
maatschappij.
Men weet, dat Raymond Hamllton in den
staat Texas gezocht wordt door politie en troe
pen, nadat hij geruim en tijd in vrijheid was ge
weest. Men heeft thans zijn spoor gevonden en
de man schijnt te zijn omsingeld bij Peeltown
ln dien staat. Er wordt nu nog wat verster
king, gewapend met machinegeweren, naar
het gevechtsfront gebracht om Hamllton te
overmannen of te dooden. In verband hier
mede, heeft een filmmaatschappij het, naar
onze begrippen hoogst stuitende, verzoek ge
daan, het gevecht van de politie tegen Hamll
ton te mogen filmen. Voor het alleenvertoo-
ningsrecht van zoo'n film zouden de betrok
ken ondernemers 25.000 willen betalen. Deze
zakelijke aanbieding ls natuurlijk door de auto
riteiten van de hand gewezen.
Er zijn schepen naar toe om bulp
te bieden.
Reuter meldt uit New-York:
Het stoomschip „City of Hamburg" heeft
aan de Radio Marine Corporation geseind, een
noodsein te hebben opgevangen van het Zuid-
Slavische vrachtschip „Bosanka", dat zich in
het Noordelijk deel van den Atiantischen Oce
aan in nood bevindt.
Men meent, dat de „Bosanka" dertig per
sonen aan boord heeft. De „City of Hamburg"
en twee andere schepen komen het schip te
hulp.
Uit Hamburg wordt gemeld, dat de kapi
tein van het Duitsche motorschip „Cordillera"
aan de HamburgAmerika Lijn mededeelde,
dat het de „Bosanka" hulp gaat verleenen en
tegen middernacht het vaartuig denkt te be
reiken.
GANDHI VERZET ZICH TEGEN EEN
ONBEHOORLIJK HUWELIJK.
Naar Reuter uit Bombay meldt, heeft Gan-
dhi een telegram gezonden aan de leiders van
het congres om zich te verzetten tegen het
huwelijk van den zestigjarigen rijken Hindoe
Kanuala met een meisje van dertien jaar.
Men schrijft aan de N. R. Crt. van boord
van de Sibajak dd. 20 Febr.:
Vole maan over de Roode Zee. Breed en
afgeplat is zjjn bleeke schijf opgerezen bo
ven den einder, waarachter Arabië ligt; nu
staat hij, ronder en kleiner geworden, ai
hoog aan den wolkenloozen hemel en giet zjjn
sprankelende, fonkelende lichtbaan breeduit
over de donker-blauwe zee, van den bewe-
gingloozen horizon tot aan de rusteloos voort
jagende golven en waaiers van wit schuim
langs de boorden van onze groote mailboot.
Verlaten liggen dezen avond de lange pro
menadedekken; in de salon, bi) een verlich
ting met groene, roode en blauwe lampen en
de muziek van een moderne band wordt ge
danst „Dancing to-night at 9", staat er op
het zwarte bord in de hal. Bijna de geheele
eerste-klas-bevolking van deze boot bestaat
uit Engelschen; Hollanders uit Indië reizen
nog slechts eerste klas als ze oud en grijs
zijn geworden in gouvernementsdienst; alle
overigen zijn, met de planters en suikeradmi
nistrateurs en andere, ééns rijke, particulie
ren, naar de tweede of de derde klas ver
huisd.
„Dancing to-night". Maar daaronder staat
nog een ander bericht. „Hedenavond om 9.45
passeeren wij de onderzeebooten K. 16 en
K 17. Een telegram is namens bemanning en
passagiers aan den gezagvoerder gezonden,
met groeten en goede wenschen voor de ver
dere reis naar Indië, en de vraag, of wij hen
met iets van dienst kunnen zjjn. De gezag
voerder heeft teruggeseind en gemeld, dat zfl
momenteel geen behoeften hebben."
Op de voorplecht van onze luxueuse hotel
boot, waar het licht van promenade en salons
door zeilen is afgedekt, waar het stil is en
waar ieder touw zich scherp afteekent in het
witte maanlicht, turen wij vooruit over het
water. Ginds, recht voor ons, zijn juist twee
kleine lichten zichtbaar geworden, twee
kleine angstig kleine bootjes, op weg naar
het Verre Oosten, vanwaar wij juist gekomen
zijn op onze rustige nauwelijks deinende boot,
omringd door alle gemakken van een modern
hotel. Ruime hutten, badkamers met warm
en koud water, electrische fans voor de war
me dagen, centrale verwarming voor de
koude. Met onze overdadig gevarieerde me
nu's van de fijnste gerechten uit koelkamers
en ijskasten; met sport- en wandeldekken,
kinderkamers, prompte bediening bjj dag en
nacht voor al onze wenschen. En zij, daar
ginds voor ons uit, hebben nauwelijks ruimte
om zich om te keeren, nauwelijks kans om
rechtop te staan tusschen al hun machines en
apparaten.
Never mlnd. De Hollandache jongen is altijd
een zeevaarder geweest, en wie bang is voor
zeeziekte op dat smalle bootje, zal ook wel
geen dienst hebben genomen bij de marine.
Het rechtsche licht flikkert helder op; haas
tig aan-uit, aan-uit vertelt het alles wat we
tenswaardig is, en na elke strofe antwoordt
onze brug met één lichtsein: wij hebben n
verstaan. Dan zwijgt de onderzeeër en seinen
wij nog wat terug.
Onder de witte lichtjes is nu ook een groen
zichtbaar geworden. De K 16 en 17 naderen
snel. In de salon zwijgt de dansmuziek en
ieder komt naar buiten om het niet alledaag-
sche schouwspel te zien van twee onderzeeërs,
die op eigen kracht de verre reis naar
Oost maken. Onze kapitein heeft het zóó
gericht, dat de kleine booten ons aan de
maanzijde passeeren, zoodat wij een enkel
oogenblik hun ranke silhouet kunnen onder
scheiden op de baan van glinsterend zilvei-
water. Ook heeft hij zoeklichten opgesteld,
waarmee gedurende het voorbijvaren de kleine
schepen gevangen kunnen worden en een
eindweegs gevolgd.
Juist is de voorste ons dicht genoeg gena
derd; de witte stralenbundel van het zoek
licht heeft hem vastgegrepen, 16, lezen wij,
in groote duidelijke cijfers. Daarnaast staat
een rijtje mannen; één zit er boven in den
toren. Zij wuiven, en van onze boot wulven
honderden terug, op alle dekken, uit alle pa
trijspoorten. Eén kreet stijgt op, een geza
menlijke kreet van beide zijden, maar wordt
onmiddellijk overstemd door den groet van
onze Sibajak, drie loeiende stooten. Een se
conde is het stil, dan klinkt er een stem van
de overzijde, door een scheepsroeper. „Goeie
reis!" Een goede Hollandsche stem in den
nacht, over het water van een vreemde zee.
En honderdvoudig klinkt het terug: Goede
reis! Goede reis, jullie, Jullie Hollandsche
jongens op dat kleine, ranke bootje, nauwe
lijks boven den waterspiegel uitstekend; goe
de reis over de oceanen, die wij zoo juist
achter ons lieten. Goede reis, en behouden
ontmoeting met de K 18, die langs nog veel
verder wegen, langs onbevaren trajecten naar
hetzelfde doel vaart.
Weg is de K 16, voorbijgevaren over de
Uchtba&n van de maan en losgelaten door de
zoeklichten. Verdwenen ln de duisternis van
de golven. Slechts een klein lichtje wijst ons
nog zjjn plaats. Maar reeds loeien weer drie
stooten, en, wat schor en bescheiden, groet
de K 17 drie maal terug. Weer een silhoutje
als van een speelgoedbootje, voorop een rijtje
van de bemanning ln grauwe uniformen,
achterop een lijntje waschgoed, dat flappe
rend te drogen hangt tusschen twee masten.
Hoera! Hoera! Goede reis!
Dan ls ook de K 17 voorbijtwee kleine
lichtjes verdwijnen snel in de verte over de
donkere golven.
In de salon begint de dansmuziek weer zijn
altijd eendere cadans; op de voorplecht, in de
vierde klas, staan de banken en takels weer
stil en verlaten in het witte maanlicht om
den hoogen mast geschaard. Rechts, vooruit
duidt de poolster aan, hoe ver wij reeds vor
deren op onzen weg naar het Noorden.
LANDBOCW-CRISIS-BURE.AU.
In de Memorie van Antwoord is weer ter
sprake gekomen de contingenteering van ver-
sche visch uit andere landen ingevoerd naar
ons land.
Dat blijft een teer punt, hetwelk, ln verband
met den ruilhandel, waarover we het zooeven
hadden, heel wat voetangels en klemmen op
levert.
De vischhandel vraagt soms naar invoer van
verscbe visch. Vooral de Noorsche schel viach
en kabeljauw kan vaak een object zijn. waar
aan schijnbaar bet binnenland behoefte heeft.
Zoo lazen we deze week een bericht uit Rot
terdam waarin gezegd werd, dat, wegens de
geringe aanvoer van visch aan de markt, zoo
dat de handel zich niet van voldoende visch
kon voorzien, het een geluk mocht heetcn, dat
er een flinke hoeveelheid schel visch en kabel
jauw uit Noorwegen onderweg was.
Het klinkt vaak wat vreemd als we nagaan
hoe gering de prijzen soms zijn, die de vta-
schers aan de markt kunnen verkrijgen, en
dan ls het begrijpelijk, dat er om contingen
teering van invoer wordt geroepen.
verdrijven bovendien uit 1
de sloffen, die de Pj]««n V9rg;,
zaken.Neem daarom AKKEKUto
Nederlandse* Ongeëvenaard bij gevalle kou
i Product Griep, rheumatische pi)nen,
Zenuwpijnen, Hoofdpijn, enz.
Per 12 si. 52 cl. 5tekdoos|e 20 cl.
Volgens recept»onApUne*erl)umo^
Vraagi ooki „Laxeer-Akkertjes", de nieuwe
vinding ven Apotheker Dumonl tegen ver
stopping, hardlijvigheid, eni. Werken sacht.
Voor sommige vischsoorten, die door het
publiek schijnbaar bij voorkeur worden ge
vraagd, schijnt Invoer (behalve dan misschien
nog om andere redenen) te moeten worden
aanvaard.
Stoomvaart MiJ. NederUuu.
Chr. Huijgens, u.. 28 Febr. te Batavia.
Poelau Bras, u., 1 Maart v. Suez.
Poelau Tello, L. 1 Maart v. Pt Sald.
Marnlx v. St. Aldegonde. u., 1 Maart v. Genua.
Simaloer. t., 1 Maart v. Triëst.
Tabian, u., pass. 27 Febr. K. de Goede Hoop.
RotterdainiM-Jie IJoyd.
Baloeran. u.. 28 Febr. te Southampton.
Eupotoria, u.. pass. 28 Febr. Ouessant
S&Jland, t. 28 Febr. v. Las Palmas.
Sibajak. t, 28 Febr. Gibraltar.
Indrapoera, u., 28 Febr. v. Colombo.
Kedoe. t, pass. 27 Febr. Ouessant.
Kots Agoeng, paaa 27 Febr. Azoren.
Kots TJandi. 28 Febr. v. Hamburg.
Kedoe, L. 2 Maart v. Londen
Kots Gede. u.. 27 Febr. v. Singapore.
Kots Nopan. t, 28 Febr. te Be la wan.
Kota Pinang, t. 1 Maart v. Singapore.
Modjokerto. 1 Maart te R'dam.
Sibajak. L, pass. 1 Maart Sagres.
Kon. Holl. IJoyd.
Eupatoria. u pass. 28 Febr. Ouessant
Tiberius, 28 Febr. te A'dama.
Zaanland, u.. pass. 28 Febr. Bevcier.
Kon. Paketv. Maatschappij.
B&rentsz, 26 Febr v. Singapore.
Bontekoe, 27 Febr. te Port Natal.
Houtman, 26 Febi. te Batavia.
Tasman, 26 Febr. te Hongkong.
Van Rees, 28 Febr. te Thursday Isles.
JavaChinaJapar I^Jn.
TJlncgara, 28 Febr. v. Shanghai.
Tjiaaroea, 28 Febr. te Manilla.
Momenteel komen voor volledigen dienst voor geregeld gebruik,
alleen De Kooy en De Mok bi) den M.LJ). (Marine-Luchtvaart-Dienst)
in aanmerking. Vee re en Schelllngwoude zijn slechts tijdelijk, eenige
dagen per jaar ln gebruik. Den overigen tijd van het Jaar ls daar
slechts een bewaarder.
van Den Helder.
Van 28 Februari en 1 Maart 1935.
GETROUWD: J. Hoogenbosch en Th. M.
Rieswjjk; C. J. Eeken en L. v. DijkW. Koop-
mans en E. M. Schoo; S. P. Sparenberg en
J. M. Moor; P. J. v. Nimwegen en A. Jonk;
A. Tol en C. Keizer.
BEVALLEN: H. O. Rilger—v. Rijswijk, d.;
H. S. Mulder—Snijder, d.; T. Meijer—Troch.d.
OVERLEDEN: A. J. Klootwijk, 40 jaar.
1 Maart.
Aangebracht door korders:
Tong p. kg j.oo
fcko1 p. kist 5.75—4.40
Scl?ar 2.50—1.80
Door gamalenvisschcrs:
370 kg garnalen p. kg 0.24—0.16
Door hanngvisschers:
480 tal haring p. tal f 2.90—1.90
Heeft Nederland voldoende stalen vogels? Sehool-
vliegtuigen. Wanneer mag de leerling examen
afleggen.
H.
Holland ls een land, waar een volk, dat vreemdzaam en rustig zijn
weg wil gaan, dat niemand overlast aandoet geen uitbreiding van
grondbezit wenscht, alleen wil houden wat het heeft!
In Holland is ook geen militaire kaste, die op oorlog aanstuurt,
maar toch, een kleine mogelijkheid blijft altijd over, dat een of andere
mogendheid een begeerigen blik slaat op een deel van Nederlandsch-
Indië.
De wereld bevindt zich op het oogenblik in een chaotischen toe
stand. Nederland móet kunnen houden wat het heeft. Nederland moet
altijd het devies: „Je Maintiendrai", ik zal handhaven, voor oogen
houden.
Wil Nederland dit, dan heeft het de consequenties te aanvaarden,
die het bezit van waardevolle koloniën meebrengt.
Een parate vloot, samengesteld uit moderne binnenwaterschepen,
onderzeebooten en vele krachtige snelle vliegtuigen zal, we zien het
dezer dagen aan het pact van Londen preventief werken, den tegen
stander afschrikken zjjn landhonger, ten koste van ons te voldoen.
Wanneer Nederland zijn stalen vogels ln de lucht en zjjn stalen vis-
schen in 't water niet laat verouderen, maar tijdig en in voldoende
mate vernieuwt, dan kan dit zeer zeker medewerken om een oorlog te
voorkomen.
Heeft Nederland vele vogels, heeft ons land voldoende en sterke
visschenHeeft Nederland bovenal goede, moderne vogels in
de hand, waarvan één beter is, dan tien van een tegenstander in de
lucht? Staat de qualiteit van onze vliegtuigen boven die van andere
naties? Zijn onze militaire vliegers voldoende geoetend, zijn ze bere
kend voor hun moeilijke taak in Nederland en in Ooat-Indië.
Op korten afstand van Den Helder liggen twee zeer bekende Neder-
landsche vliegkampen, De Mok en De Kooy.
Ten einde Iets meer over het militaire luchtvaartwezen te verne
men, begaven w(j ons één dezer dagen naar laatstgenoemd vliegkamp.
Hoewel de commandant van de Kooy, kolonel Ferwerda, momenteel
niet aanwezig was, maakten wij toch geen vergeefsche reis, daar de
waarnemende commandant, de Luitenant ter zee le kl. P. J. Hen-
drikse, ons toevertrouwde aan den chef van den technischen dienst,
den Officier M.S.D. le klasse A. A. C. Kramer, die zoo vriende'ijk
was, ons verschillende interessante mededeelingen te doen. Zoodoende
konden wjj ons een juister beeld vormen van hetgeen de militaire
luchtvaart in het algemeen, en de Marine-luchtvaart ln het bijzon
der, voor ons land beteekent.
Waar Soesterberg voornamelijk zorgt voor de luchtdefensle van
het Nederlandsche grondgebied in Europa, wordt op de vliegkampen
De Mok en De Kooy zoowel vliegend- als technisch personeel ge
kweekt voor de Indische defensie, aldus vertelde ons de heer Kramer.
Onze dienst maakt een onderdeel van dc vloot uit, zooals de onder-
zeedienst en dc torpedoboot. Wij werken echter met gespecialiseerd
personeel. Wij leiden hier zelf onze mannen dusdanig op, dat ze ten
volle berekend zijn voor de moeilijke taak, die hun wacht.
Dit vliegkamp is in 1918 gebouwd, alleen deze hangar, de heer
Kramer wijst een, vanuit zijn kamer zichtbaar gebouw aan, is er
later uit Veere bijgekomen.
Is het vliegkamp te Veere dan opgeheven?, vragen wij.
Jaarlijks organiseert „De industrie».
te Amsterdam voor haar leden C|ub*
schappel ijken maaltijd, waar een bek
genoot als eere-gast aanzit en Jan
ultspreekt. Aan het jaardiner, gister*?
geven, trad als spreker op prof. 0n,i -
r. ii.i J-
v"nu
A.
Ke-
Typisch, zeg ik op een vliegtuig wijzend, dat luid ronkend boven
het groene zonovergoten veld vliegt. t
Wat vindt u zoo typisch, vraagt m(jn zegsman, eenlgszins ver
wonderd over mijn uitroep.
Dat ik hier, op een vliegkamp van de M.LJ3., van de Marine.
van waterrotten dus, alleenlandviiegtuigen zie, eenzelfde genre
als Soesterberg waarschijnlijk heeft? Ik dacht, dat de Marine zich
ln hoofdzaak en uitsluitend tot de water„kisten" zou bepalen!
Uwe vraag bevreemdt mij niet, herneemt de chef van den tech
nischen dienst. Het is echter voor een vlieger bij den M.L.D. noodig
alvorens een watervliegtuig te kunnen besturen, eerste de noodlgc
ervaring en handigheid op te doen, ln het besturen van een land-
vliegtuig, want het besturen van een land vliegtuig is veel en veel
eenvoudiger dan het besturen van een zeevliegtuig en een leerling, die
nog geen a van een b kan onderscheiden, stuurt men niet direct naar
de universiteit.
~"et watervllegcn ls een vak op zichzelf, zelfs kan men zeggen:
„t Vliegen op een landvliegtuig, staat tot 't vliegen op een water
vliegtuig in dezelfde verhouding als de Binnenscheepvaart tot de
Iemand, die een motorfiets wil leeren bedden en niet fietsen
kan ücht de heer Kramer toe, doet het beste om, alvorens on een
motorfiets te stagen eerst op een gewone fiets de kunst van wiel-
rflden te leeren! 1
Zoo is het ook met de opleiding van onze zeevliegers gesteld'
Een zeevUegtuig besturen gaat maar niet zoo één. twee drie laar
moet eerst nog heel wat anders aan voorafgaan! Daarom
ling-zeevlleger éérst aangewezen op het vliegtuig der landro'ten
als u ze pleegt te noemen. Een zeevliegtulg ls L roZtÏ u T
de zeevliegtuigen kennis maakt. mct
Wat bedoelt U eigenlijk met diverse tvnen dt»
te leeren bevliegen? Wijkt het cene type zoodanie vm hrf' .f
dat er meerdere typen noodig ztjn' andere af,
van *t Fokkertype SIII De letter q h t cn 8P°uaa' achoolvllegtuig
Utteraaid heeft dit schoolvliegtulg gemakkelijke vu
pen. Het is uiterst solide geconstrueerd oÏTll geigon8chaP-
dings- en vliegproeven te klnn^dStT ,an"
gers behooren. t0t de meeat e™ren en beste vlle-
Heeft een leerling-vlieger de eerste lessen met oviah
loopen, dan wordt hij alleen de lucht Euurt reSU,taat door-
eerste solovlucht, en dÉLt is waarschijnlijkwS^'p
gebeurtenis in het leven van den vliejrcr H. t i meest Interessante
in zjjn loopbaan! Immers, zoolang Zijn (nstn 1 660 der *lonsPunten
heeft hij altijd 't veilig ccvoef ,T ™g achter hem
zit,
Hamel, oud-lid der Tweede Kaxner
hooge commissaris van den Volken)°u<1*
Danzig- ll t«
Prof. Van Hamel behandelde de v—1
men telkens weer in alle kringen h<^8'
steld: Zal Nederland het houden? <rt
Spr. zou deze vraag niet zoo durven uit
keil, wanneer er niet met een overtuigd
op kon worden geantwoord. Dit antwo,
niet gebaseerd op economische theoi-i,*!'1
evenmin op de naieve verwachting, ,(4, "1
»„,l.l.,-.ltili boetunfriststxx be.
land
nemen.
weer tot het oude zullen komen. W(j J
tegendeel voor nog meer dan één
in de moeilijkheden. Maar wanneer ménïjj
rekenschap geeft van de traditioneele el
schappen van ons volk, en van de moriu?"
tijden, die het vroeger wel te boven ia E g
men, kan men toch ook weten, dat uok a
maai weer de phoenix zal verrijzen.
De verbetering is ln vroegere tnaispeite^
niet gekomen door menschelijke 'uaatrem?
Zi) heeft Integendeel plaats gehad in ,irn
leidelijken loop der omstandigheden. Er nin
eenige oorlogen en een revolutie I
eenstorting van de groote lyand. imjiuienw^J1
gen. tleroeering van de staatsschuld «wT
heele reorganisatie van den staat Men k
door den hoogst en nood heeugekomca,
een nieuw geslacht weer een nieuwe toekom»
tegemoet kon treden.
Dit moge voor ons niet zoo direct heel troo-
rtjk klinken; het geeft in elk geval desa
machtigen troost, dat wanneer wq op t oon^.
blik zwoegen en Borgen om er het leven en <fc
fut ln te houden, wij niet werken voor ets
verloren zaak. al werken w\j dan niet ".oor
ons zelf.
Meer dan ooit is bet noodig, ons volk, des
staat, als éénheid te zien, die, gezamenlijk voor
eigen huishouden hebben le zorgen.
De tanden op elkaar zetten voor het be
houd van den gulden biedt een stukje geest-
kracht, zooals dat noodig la en dit is dan ook
de groote waarde ervan, waar tegenover fi.
nandeei technische beschouwingen 0p des
achtergrond moeten bi(jven.
In alle landen ter wereld is het w acht woord:
een welberaden aanvaarden van organiMfl*
planmatig handden, wel overlegde samenwv.
klng en leiding. Daarvan moet men zich ook
ten onzent doordringen, in regecringakrlagga
zoowel als in de kringen van vrijheid en be
drijf
Ook verwerven van nieuwe afzetgebied*
verlangt sterke aamenwerking es medewtr-
klng der autoriteiten Een groot afzetgtbM
als Rusland is ten onzent te lang aan de tg.
vrijheid overgelaten. Spr. beeft zich deun
zomer op de hoogte kunnen stellen, hoered
daar te doen la, voor afzet van goederen «n
ook voor Jongelui
Eindelijk wees hjj op de noodzakelijkheid oo
Nederland en Nedertandsch-Indië als één be-
votkingagebicd te behandelen en releveerde ét
geschiedenis van het Noordzeekanaal, ttte tot
zooveel verzet en kritiek aanleiding gaf.
veilig gevoel dat ul no£ achter hem
zijn leermeester wel zal Ingrijpen, om een^T" hti Mn fou* maakt,
deze solovlucht moet hij echter op eigen bwn te voork°men. Bt)
kunnen aangewezen! n beenei» staan, i8 hij op eigen
Alvorens de leerling- e*nm„„
aantal «ren alleen hebben gevloeen eer.,'1?'86'"'' moet h'J eerat een
afgenomen, slaagt hf) hiervoor bon' w'>r,lt hem een exa.„.
Brevet" toegoheL. e"°°r- a» ta» het »„go„^d^™
(Wordt vervolgd).
Het Urbrndr Nieuwrdirp.
Ja. Nkeuwediep lacht* dezen Vrijdag. Hét
begon bjj de stralende zon. Weken en weka
had ai) ons in den steek gelaten, maar «pe
daal dezen Vrijdag den eersten Maart stond
zij stralend aan een hoogen en blauwen hemel
en vocht aj) met alle enereie van een voor
jaarszon tegen kou die er nog ln de lucht
was. En den beelen dag liepen al de glunde
rende gezichten door de stadvrouwen, dl*
met verlangen de terugkomst van den echt
genoot verbeidden, vaders en moeders, «pe
daal voor die gelegenheid overgekomen.
Want straks, als de beide Jager* binnen ge
komen zijn, worden ruim driehonderd geluk
kige stervelingen over de stad uitgestrooid!
mannen, die 2, 3 en meer Jaren van familie
en gezin weg waren. Moet op zoo'n moment
de zon niet óók meehelpen en de stad waken
tot een blij en lachend Nieuwediep
WQ hebben er, plichtsgetrouw, van verteld
hoe de aankomst was der toot en, boe dru»
het was en boe vrooliJk. U kan dat allenoaai
ln dit nummer vinden. Maar er waren voor
wie zoo hier en daar langs de straat een
kijkje kon nemen nog tal van aardige mo
ment-opnamen die waard waren even 14
worden vastgelegd. Daar had men dat moe
dertje, dat de lange reis naar den Helder
ondernomen had om haar zoon. die «ergena
was, te begroeten. Heel d'r oude gezichlj*
straalde toen te haar Jongen stevig In d®
arm had. Jawel, maar de andere „*tj
ook, die eveneens rechten had. En het isgoeo.
dat de menach twee armen tot zijn be?l
king heeft, nu kon er aan iedere arro
want reken maar, dat beide vrouwen v»*
houdend warenMet de conversatie moet
het echter tot een compromis komen, nu e
kreeg de linker-, dan de rechterzij een beu
En dan was er de man. die een buikje n
gekweekt tijdens zijn verblijf ln de troP*Jj
Hij liep in de Koningstraat, toen een 'j
hem ontmoette en begroette. Ach, hij
zoo welgedaan uit; zijn buikje was het w
werp van onverflauwde belangstelling.
ook zijn wangen mochten er wezen,
heeft Hr. Ms. Kok aan dezen opvarenden
beleefd 1 t#1
De taxi-ondernemingen hadden een Pr'
dag. Bij dozQnen vervoerden ze de 1,1
naar de haardsteden. Van één tafereel! J
zich daarin afspeelde, moeten we u nog
deelgenoot maken. Een sergeant, een
vrouwtje, een kindje van een jaar lij(js
Vader zat er mee op schoot, toen hij 1
weg ging, was zijn baby een half J**''
hc: een groote jongen geworden, 'lie al P
kan, maar die niets begrijpt van die rar«1 t
die hem op schoot heeft. Vaders gezicht g
en moeders gezicht glimt; vader doet -
anders dan zjjn zoon bewonderen **T1 wjok-
een speech tegen hem die klinkt e,ff tlog
Maar de zoon zelf voelt zich voorloop1» d<
veiliger bij de moeder; h|j ls aan <lie vmflaf
man nog niet gewend en kan er dan )oeD.
toe komen eens lief tegen bem
Rfrtls de tnvt vnnrhS He fllffl WO'' gu
-wuivu UtUO lic.1 «.Vgv-
Rrrt! ls de taxi voorbij, de film
broken. Maar weer andere film» k" le gS"
aKfld zijn het blijde, gelukkige, 'achP" d(lag.
zichten, die we zien. Geen crisis lte0.
geen narighedenbruiloft ls het ln vC'p
en de zon, die trouwe makker van on 0jet
heeft het geweten en laat ons vandaa»
in den steek.
Het lachende Nieuwediep....
re*'
28 Febr. 1935. ertr-
Aangekomen van Terschelling-
morgen naar de Lemmer het Neder'»»
opleidingsvaartuig „Prinses Juli»nft