S^TSSSSS'pjS akkertjes jstsxrxz S «go- Land- en Tuinbouw- nieuws rheumatische pijnen HELDKKSCHK COURANT VAN ZATKRDAG 2 MAAR 1 1 Buitenland. Een Fransche reddingboot omgeslagen. Wiley Post's mislukte recordvlucht. Zes dooden bij noodweer op Hawaï 13 menschen verdronken Vijfling geboren. Bankroovers gestraft. De scheepsramp voor Casablanca. Prof. Sölderblom geeft een lesje Staatsvijand No. 1 Het s.s. Bosanka in gevaar Ontmoeting van de K XVI en K XVII op zee. AKKERlCACHETS Stoomvaartberichten N ©Ml 01 HANGARS ~=?r Burgerlijke Stand Visscherijberichten MAIM VLIEGKAMP ©I BC®@Y Prof. Mr J.A. Van hame, over den toestand hie^ Sï mön We mt FoSrXSr'- te™" m -tcïïs sssvz, rr js" -18rr Langs de Straat. Haven van NieuwcdicP* behandelend geneesheer was van Oene van Teyen, zoowel tijdens het maken van het testament als hij zijn dood; aangezien op deze gronden het bedoelde testament moet worden verklaard nietig, al thans vernietigd; mitsdien te hooren verklaren door de rechtbank, dat het hierboven genoemde testa ment is nietig, althans dat het door de rechtbank worde vernietigd met veroordee ling van gedaagden om aan eischers af te geven en hen in het bezit te stellen van al datgene, dat gedaagden uit bedoelde nalaten schap onder zich mochten hebben, zulks uit voerbaar bjj voorraad en met veroordeeling van gedaagden in de kosten. Mr. C. H. Beekhuys Jr. stelt zich procu reur voor de twee gedaagden. Tegen de niet verschenen gedaagden wordt verstek ver leend. Zij zullen worden opgeroepen om met de overige gedaagden wederom te verschijnen. Mr. Vis deelt mede, dat de vordering tegen de niet verschenen gedaagden hoogstwaar schijnlijk geroyeerd zal worden. In dit geval zal de zaak Donderdag a s. wederom wor den afgeroepen. JEEUGDIGE WIELRIJDER TEGEN EEN EEN AUTO GEBOTST EN GEDOOD. In de Laan van Chartreuse te Utrecht is Donderdagmiddag de 12-jarige M. v. D., die per rijwiel de Abrikoosstraat uitkwam, gebotst tegen een auto van de Sinclair Pe troleum Mij. De botsing was zoo hevig, dat het ventje tijdens het vervoer naar het zie kenhuis overleed. AANRIJDING MET DOODELIJKEN AFLOOP. Een zware straf geëiseb. Op 19 November van het vorig jaar is op den Hoofdweg nabij Hoofddorp een wielrijder, die aan den rechterkant van den weg reed, door een vrachtauto- aangereden en spoedig daarna aan de gevolgen overleden. De bestuur der van den vrachtauto, een 27-jarige chauffeur uit Leiden .stond gistermiddag voor de Haarlem- sche rechtbank terecht. Hem was ten laste gelegd, dat hij als bestuurder van een vracht auto, beladen met 2 ton zwarte aarde hoogst roekeloos, onvoorzichtig en lichtvaardig over den Hoofdweg te Hoofddorp heeft gereden. Verdachte deelde mede, dat hij den wielrijder niét opgemerkt heeft, wel een bakfiets en later den waterwagen. Volgens hem ie het ongeluk te wijten aan slippen. Eenige meters vóór de aanrijding is zijn auto gaan slingeren. De officier van justitie zeide, dat het ongeluk te wijten moet zijn aan onoplettendheid van den verdachte. Van slippen is niets gebl'ken, eerder het tegendeel. Verdachte heeft zitten dutten of praten, anders zou hij den wielrijder wel gezien hebben. Spr. eischte vier maanden hechtenis met intrekking van het rijbewijs, gedurende één jaar. Een poging tot sabotage Bij het nazien van den motor van WUey Post's vliegtuig Winnie Mae, waarmee hij on langs een recordvlucht over de Vereenigde Staten wilde maken, doch deze ten gevolge van een motordefect moest opgeven, heeft men in den motor eeneigenaardigesubstant.c gevonden, die de verdenking heeft gewekt, dat Wiley Post het slachtoffer is geworden van een poging tot sabotage. Vooral Wiley Post zelf is van meening dat er iets aan zijn motor gedaan is en dat een concurreerende vlieger iets in zijn motor heeft laten gooien. Op door reis te Kansas City verklaarde hij, dat hij waarschijnlijk de instelling van een commis sie van onderzoek zal aanvragen doch hij wei gerde een naam te noemen van personen, die hij verdacht. Inmiddels wordt de gevonden stof schei kundig onderzocht en is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat het gewone woest(jnstof is, die in den motor is gewaaid en daar met olie vermengd is geraakt. LORD EDWARD MONTAGU BIJ HET FRANSCHE VREEMDELINGENLEGIOEN. Lord Edward Montagu, de zoon van den hertog van Manchester, die dienst heeft ge nomen bij het Vreemdelingenlegioen, is Woensdag met een dertigtal andere legio- nairen van Toul naar Marseille vertrokken, vanwaar zij binnenkort scheep zullen gaan naar Afrika. Lord Montagu is hier eenigen tijd in het militaire hospitaal wegens een gekneusde rib verpleegd. Een korporaal bracht zijn uniform naar het hospitaal, vanwaar hij regelrecht naar het station vertrok. Op weg daarheen werd hij door tal van photografen belegerd, doch de nieuwe legionair verzocht dringend hem niet te photografeeren. Volgens een Havas-bericht uit Rabat is oir Casablanca een reddingboot, welke een Spaan- sche visschersboot te hulp wilde komen, om geslagen. De geheele bemanning van de reddingboot, bestaande uit 4 Europeanen en 9 inboorlingen zouden daarbij om het leven zijn gekomen. Bjj een 50-jarige boerin. De 50-jarige echtgenoote van een boer, wonende nabij de mjjnstau Tangsjam (China) heeft het leven geschonken aan een vijfling,: drie jongens en twee meisjes. Deze vijfling is, voorzoover bekend, de eerste in China. De bioscoop oorzaak van dc misdaden. Drie jonge mannen waren in November 1934 te Manchester een filiaal van een bank binnen gedrongen. Zij hadden maskers voor en pistolen in de hand, waarmee zij de bedienden bedreig den. Dezen lieten zich de handen hinden met kleefpleisters. De roovers wierpen hun ver volgens peper in het gelaat en gingen er van door met ruim 687 pond sterling. In Januari herhaalden zij dit grapje te Prestwich, waar hun buit 460 pond bedroeg. Toen zij later ge arresteerd waren vond men slechts een wapen bij hen, een luchtpistool, dat er angstwekkend uitzag, maar betrekkelijk ongevaarlijk was. De jongens, veel meer waren het niet, waren door de bioscoop op hun rooversidée gebracht. De aanvoerder werd veroordeeld tot achttien maanden gevangenisstraf nummer twee kreeg vijftien maanden en twaalf Btokslagen, num mer drie een jaar en ook twaalf stokslagen. 14 Slachtoffers. Volgens nadere berichten heeft de scheejjgramp van den Spaanschen kotter „Ursula" ter hoogte van Casablanca" veertien slachtoffers gemaakt. Van de bemanning van de omgeslagen Fransche reddingboot Maréchal Lyautey zijn de kapitein en vier leden der bemanning om gekomen in de golven. De Ursula verging eveneens, toen van geen enkele zijde meer hulp kon worden verleend. Vier lijken zijn reeds aangespoeld. Vijf mannen worden nog vermist. De overigen hebben zich op een eilandje in veiligheid weten te brengen, maar wegens den storm zijn ze hiervan nog niet afgehaald. Een militair vlieger heeft den schipbreuke lingen touwen, levensmiddelen en kleeding toegeworpen, opdat zij den nacht op het eilandje zouden kunnen doorbrengen. Een ander lid der bemanning wist zich op een kleine rots niet ver het strand in veiligheid te brengen. Alle aangewende pogingen om hem te hulp te komen mis:ukten echter wegens den storm en de invallende duisternis. Men betwijfelt of de ongelukkige den nacht zal overleven. Niet temin zouden de reddingspogingen gisteren worden voortgezet. Als slachtoffers van de stormen en over stroomingen op de Hawaï-etlanden z(jn tot nu toe te Honoloeloe zes lijken geborgen. Nog zes personen worden vermist. Vele per sonen zijn door buitengewoon groote hagel- steenen gewond. De Zweedsche professor en kankerbestrtjder Söderblom zou in Heidelberg spreken over zijn onderzoekingen en had zich bereid verklaard te spreken, indien ook niet-Ariërs aanwezig mochten zjjn. Toen de lezing gehouden werd, mochten de Joodsche artsen echter niet verder dan de zaaldeur. Dit kwam Söderblom ter oorc en wel besteeg hfl het podium, om zijn lezing te houden, doch deze duurde niet langer dan twee minuten, want hjj zei, dat men zich niet aan de gedane belofte gehouden had en de Joden niet had toegelaten. Daarom zag hjj maar liever van het verhalen van zjjn onder zoekingen af, omdat hjj niet alleen voor Ariërs wilde spreken. Stuitend verzoek van een film maatschappij. Men weet, dat Raymond Hamllton in den staat Texas gezocht wordt door politie en troe pen, nadat hij geruim en tijd in vrijheid was ge weest. Men heeft thans zijn spoor gevonden en de man schijnt te zijn omsingeld bij Peeltown ln dien staat. Er wordt nu nog wat verster king, gewapend met machinegeweren, naar het gevechtsfront gebracht om Hamllton te overmannen of te dooden. In verband hier mede, heeft een filmmaatschappij het, naar onze begrippen hoogst stuitende, verzoek ge daan, het gevecht van de politie tegen Hamll ton te mogen filmen. Voor het alleenvertoo- ningsrecht van zoo'n film zouden de betrok ken ondernemers 25.000 willen betalen. Deze zakelijke aanbieding ls natuurlijk door de auto riteiten van de hand gewezen. Er zijn schepen naar toe om bulp te bieden. Reuter meldt uit New-York: Het stoomschip „City of Hamburg" heeft aan de Radio Marine Corporation geseind, een noodsein te hebben opgevangen van het Zuid- Slavische vrachtschip „Bosanka", dat zich in het Noordelijk deel van den Atiantischen Oce aan in nood bevindt. Men meent, dat de „Bosanka" dertig per sonen aan boord heeft. De „City of Hamburg" en twee andere schepen komen het schip te hulp. Uit Hamburg wordt gemeld, dat de kapi tein van het Duitsche motorschip „Cordillera" aan de HamburgAmerika Lijn mededeelde, dat het de „Bosanka" hulp gaat verleenen en tegen middernacht het vaartuig denkt te be reiken. GANDHI VERZET ZICH TEGEN EEN ONBEHOORLIJK HUWELIJK. Naar Reuter uit Bombay meldt, heeft Gan- dhi een telegram gezonden aan de leiders van het congres om zich te verzetten tegen het huwelijk van den zestigjarigen rijken Hindoe Kanuala met een meisje van dertien jaar. Men schrijft aan de N. R. Crt. van boord van de Sibajak dd. 20 Febr.: Vole maan over de Roode Zee. Breed en afgeplat is zjjn bleeke schijf opgerezen bo ven den einder, waarachter Arabië ligt; nu staat hij, ronder en kleiner geworden, ai hoog aan den wolkenloozen hemel en giet zjjn sprankelende, fonkelende lichtbaan breeduit over de donker-blauwe zee, van den bewe- gingloozen horizon tot aan de rusteloos voort jagende golven en waaiers van wit schuim langs de boorden van onze groote mailboot. Verlaten liggen dezen avond de lange pro menadedekken; in de salon, bi) een verlich ting met groene, roode en blauwe lampen en de muziek van een moderne band wordt ge danst „Dancing to-night at 9", staat er op het zwarte bord in de hal. Bijna de geheele eerste-klas-bevolking van deze boot bestaat uit Engelschen; Hollanders uit Indië reizen nog slechts eerste klas als ze oud en grijs zijn geworden in gouvernementsdienst; alle overigen zijn, met de planters en suikeradmi nistrateurs en andere, ééns rijke, particulie ren, naar de tweede of de derde klas ver huisd. „Dancing to-night". Maar daaronder staat nog een ander bericht. „Hedenavond om 9.45 passeeren wij de onderzeebooten K. 16 en K 17. Een telegram is namens bemanning en passagiers aan den gezagvoerder gezonden, met groeten en goede wenschen voor de ver dere reis naar Indië, en de vraag, of wij hen met iets van dienst kunnen zjjn. De gezag voerder heeft teruggeseind en gemeld, dat zfl momenteel geen behoeften hebben." Op de voorplecht van onze luxueuse hotel boot, waar het licht van promenade en salons door zeilen is afgedekt, waar het stil is en waar ieder touw zich scherp afteekent in het witte maanlicht, turen wij vooruit over het water. Ginds, recht voor ons, zijn juist twee kleine lichten zichtbaar geworden, twee kleine angstig kleine bootjes, op weg naar het Verre Oosten, vanwaar wij juist gekomen zijn op onze rustige nauwelijks deinende boot, omringd door alle gemakken van een modern hotel. Ruime hutten, badkamers met warm en koud water, electrische fans voor de war me dagen, centrale verwarming voor de koude. Met onze overdadig gevarieerde me nu's van de fijnste gerechten uit koelkamers en ijskasten; met sport- en wandeldekken, kinderkamers, prompte bediening bjj dag en nacht voor al onze wenschen. En zij, daar ginds voor ons uit, hebben nauwelijks ruimte om zich om te keeren, nauwelijks kans om rechtop te staan tusschen al hun machines en apparaten. Never mlnd. De Hollandache jongen is altijd een zeevaarder geweest, en wie bang is voor zeeziekte op dat smalle bootje, zal ook wel geen dienst hebben genomen bij de marine. Het rechtsche licht flikkert helder op; haas tig aan-uit, aan-uit vertelt het alles wat we tenswaardig is, en na elke strofe antwoordt onze brug met één lichtsein: wij hebben n verstaan. Dan zwijgt de onderzeeër en seinen wij nog wat terug. Onder de witte lichtjes is nu ook een groen zichtbaar geworden. De K 16 en 17 naderen snel. In de salon zwijgt de dansmuziek en ieder komt naar buiten om het niet alledaag- sche schouwspel te zien van twee onderzeeërs, die op eigen kracht de verre reis naar Oost maken. Onze kapitein heeft het zóó gericht, dat de kleine booten ons aan de maanzijde passeeren, zoodat wij een enkel oogenblik hun ranke silhouet kunnen onder scheiden op de baan van glinsterend zilvei- water. Ook heeft hij zoeklichten opgesteld, waarmee gedurende het voorbijvaren de kleine schepen gevangen kunnen worden en een eindweegs gevolgd. Juist is de voorste ons dicht genoeg gena derd; de witte stralenbundel van het zoek licht heeft hem vastgegrepen, 16, lezen wij, in groote duidelijke cijfers. Daarnaast staat een rijtje mannen; één zit er boven in den toren. Zij wuiven, en van onze boot wulven honderden terug, op alle dekken, uit alle pa trijspoorten. Eén kreet stijgt op, een geza menlijke kreet van beide zijden, maar wordt onmiddellijk overstemd door den groet van onze Sibajak, drie loeiende stooten. Een se conde is het stil, dan klinkt er een stem van de overzijde, door een scheepsroeper. „Goeie reis!" Een goede Hollandsche stem in den nacht, over het water van een vreemde zee. En honderdvoudig klinkt het terug: Goede reis! Goede reis, jullie, Jullie Hollandsche jongens op dat kleine, ranke bootje, nauwe lijks boven den waterspiegel uitstekend; goe de reis over de oceanen, die wij zoo juist achter ons lieten. Goede reis, en behouden ontmoeting met de K 18, die langs nog veel verder wegen, langs onbevaren trajecten naar hetzelfde doel vaart. Weg is de K 16, voorbijgevaren over de Uchtba&n van de maan en losgelaten door de zoeklichten. Verdwenen ln de duisternis van de golven. Slechts een klein lichtje wijst ons nog zjjn plaats. Maar reeds loeien weer drie stooten, en, wat schor en bescheiden, groet de K 17 drie maal terug. Weer een silhoutje als van een speelgoedbootje, voorop een rijtje van de bemanning ln grauwe uniformen, achterop een lijntje waschgoed, dat flappe rend te drogen hangt tusschen twee masten. Hoera! Hoera! Goede reis! Dan ls ook de K 17 voorbijtwee kleine lichtjes verdwijnen snel in de verte over de donkere golven. In de salon begint de dansmuziek weer zijn altijd eendere cadans; op de voorplecht, in de vierde klas, staan de banken en takels weer stil en verlaten in het witte maanlicht om den hoogen mast geschaard. Rechts, vooruit duidt de poolster aan, hoe ver wij reeds vor deren op onzen weg naar het Noorden. LANDBOCW-CRISIS-BURE.AU. In de Memorie van Antwoord is weer ter sprake gekomen de contingenteering van ver- sche visch uit andere landen ingevoerd naar ons land. Dat blijft een teer punt, hetwelk, ln verband met den ruilhandel, waarover we het zooeven hadden, heel wat voetangels en klemmen op levert. De vischhandel vraagt soms naar invoer van verscbe visch. Vooral de Noorsche schel viach en kabeljauw kan vaak een object zijn. waar aan schijnbaar bet binnenland behoefte heeft. Zoo lazen we deze week een bericht uit Rot terdam waarin gezegd werd, dat, wegens de geringe aanvoer van visch aan de markt, zoo dat de handel zich niet van voldoende visch kon voorzien, het een geluk mocht heetcn, dat er een flinke hoeveelheid schel visch en kabel jauw uit Noorwegen onderweg was. Het klinkt vaak wat vreemd als we nagaan hoe gering de prijzen soms zijn, die de vta- schers aan de markt kunnen verkrijgen, en dan ls het begrijpelijk, dat er om contingen teering van invoer wordt geroepen. verdrijven bovendien uit 1 de sloffen, die de Pj]««n V9rg;, zaken.Neem daarom AKKEKUto Nederlandse* Ongeëvenaard bij gevalle kou i Product Griep, rheumatische pi)nen, Zenuwpijnen, Hoofdpijn, enz. Per 12 si. 52 cl. 5tekdoos|e 20 cl. Volgens recept»onApUne*erl)umo^ Vraagi ooki „Laxeer-Akkertjes", de nieuwe vinding ven Apotheker Dumonl tegen ver stopping, hardlijvigheid, eni. Werken sacht. Voor sommige vischsoorten, die door het publiek schijnbaar bij voorkeur worden ge vraagd, schijnt Invoer (behalve dan misschien nog om andere redenen) te moeten worden aanvaard. Stoomvaart MiJ. NederUuu. Chr. Huijgens, u.. 28 Febr. te Batavia. Poelau Bras, u., 1 Maart v. Suez. Poelau Tello, L. 1 Maart v. Pt Sald. Marnlx v. St. Aldegonde. u., 1 Maart v. Genua. Simaloer. t., 1 Maart v. Triëst. Tabian, u., pass. 27 Febr. K. de Goede Hoop. RotterdainiM-Jie IJoyd. Baloeran. u.. 28 Febr. te Southampton. Eupotoria, u.. pass. 28 Febr. Ouessant S&Jland, t. 28 Febr. v. Las Palmas. Sibajak. t, 28 Febr. Gibraltar. Indrapoera, u., 28 Febr. v. Colombo. Kedoe. t, pass. 27 Febr. Ouessant. Kots Agoeng, paaa 27 Febr. Azoren. Kots TJandi. 28 Febr. v. Hamburg. Kedoe, L. 2 Maart v. Londen Kots Gede. u.. 27 Febr. v. Singapore. Kots Nopan. t, 28 Febr. te Be la wan. Kota Pinang, t. 1 Maart v. Singapore. Modjokerto. 1 Maart te R'dam. Sibajak. L, pass. 1 Maart Sagres. Kon. Holl. IJoyd. Eupatoria. u pass. 28 Febr. Ouessant Tiberius, 28 Febr. te A'dama. Zaanland, u.. pass. 28 Febr. Bevcier. Kon. Paketv. Maatschappij. B&rentsz, 26 Febr v. Singapore. Bontekoe, 27 Febr. te Port Natal. Houtman, 26 Febi. te Batavia. Tasman, 26 Febr. te Hongkong. Van Rees, 28 Febr. te Thursday Isles. JavaChinaJapar I^Jn. TJlncgara, 28 Febr. v. Shanghai. Tjiaaroea, 28 Febr. te Manilla. Momenteel komen voor volledigen dienst voor geregeld gebruik, alleen De Kooy en De Mok bi) den M.LJ). (Marine-Luchtvaart-Dienst) in aanmerking. Vee re en Schelllngwoude zijn slechts tijdelijk, eenige dagen per jaar ln gebruik. Den overigen tijd van het Jaar ls daar slechts een bewaarder. van Den Helder. Van 28 Februari en 1 Maart 1935. GETROUWD: J. Hoogenbosch en Th. M. Rieswjjk; C. J. Eeken en L. v. DijkW. Koop- mans en E. M. Schoo; S. P. Sparenberg en J. M. Moor; P. J. v. Nimwegen en A. Jonk; A. Tol en C. Keizer. BEVALLEN: H. O. Rilger—v. Rijswijk, d.; H. S. Mulder—Snijder, d.; T. Meijer—Troch.d. OVERLEDEN: A. J. Klootwijk, 40 jaar. 1 Maart. Aangebracht door korders: Tong p. kg j.oo fcko1 p. kist 5.75—4.40 Scl?ar 2.50—1.80 Door gamalenvisschcrs: 370 kg garnalen p. kg 0.24—0.16 Door hanngvisschers: 480 tal haring p. tal f 2.90—1.90 Heeft Nederland voldoende stalen vogels? Sehool- vliegtuigen. Wanneer mag de leerling examen afleggen. H. Holland ls een land, waar een volk, dat vreemdzaam en rustig zijn weg wil gaan, dat niemand overlast aandoet geen uitbreiding van grondbezit wenscht, alleen wil houden wat het heeft! In Holland is ook geen militaire kaste, die op oorlog aanstuurt, maar toch, een kleine mogelijkheid blijft altijd over, dat een of andere mogendheid een begeerigen blik slaat op een deel van Nederlandsch- Indië. De wereld bevindt zich op het oogenblik in een chaotischen toe stand. Nederland móet kunnen houden wat het heeft. Nederland moet altijd het devies: „Je Maintiendrai", ik zal handhaven, voor oogen houden. Wil Nederland dit, dan heeft het de consequenties te aanvaarden, die het bezit van waardevolle koloniën meebrengt. Een parate vloot, samengesteld uit moderne binnenwaterschepen, onderzeebooten en vele krachtige snelle vliegtuigen zal, we zien het dezer dagen aan het pact van Londen preventief werken, den tegen stander afschrikken zjjn landhonger, ten koste van ons te voldoen. Wanneer Nederland zijn stalen vogels ln de lucht en zjjn stalen vis- schen in 't water niet laat verouderen, maar tijdig en in voldoende mate vernieuwt, dan kan dit zeer zeker medewerken om een oorlog te voorkomen. Heeft Nederland vele vogels, heeft ons land voldoende en sterke visschenHeeft Nederland bovenal goede, moderne vogels in de hand, waarvan één beter is, dan tien van een tegenstander in de lucht? Staat de qualiteit van onze vliegtuigen boven die van andere naties? Zijn onze militaire vliegers voldoende geoetend, zijn ze bere kend voor hun moeilijke taak in Nederland en in Ooat-Indië. Op korten afstand van Den Helder liggen twee zeer bekende Neder- landsche vliegkampen, De Mok en De Kooy. Ten einde Iets meer over het militaire luchtvaartwezen te verne men, begaven w(j ons één dezer dagen naar laatstgenoemd vliegkamp. Hoewel de commandant van de Kooy, kolonel Ferwerda, momenteel niet aanwezig was, maakten wij toch geen vergeefsche reis, daar de waarnemende commandant, de Luitenant ter zee le kl. P. J. Hen- drikse, ons toevertrouwde aan den chef van den technischen dienst, den Officier M.S.D. le klasse A. A. C. Kramer, die zoo vriende'ijk was, ons verschillende interessante mededeelingen te doen. Zoodoende konden wjj ons een juister beeld vormen van hetgeen de militaire luchtvaart in het algemeen, en de Marine-luchtvaart ln het bijzon der, voor ons land beteekent. Waar Soesterberg voornamelijk zorgt voor de luchtdefensle van het Nederlandsche grondgebied in Europa, wordt op de vliegkampen De Mok en De Kooy zoowel vliegend- als technisch personeel ge kweekt voor de Indische defensie, aldus vertelde ons de heer Kramer. Onze dienst maakt een onderdeel van dc vloot uit, zooals de onder- zeedienst en dc torpedoboot. Wij werken echter met gespecialiseerd personeel. Wij leiden hier zelf onze mannen dusdanig op, dat ze ten volle berekend zijn voor de moeilijke taak, die hun wacht. Dit vliegkamp is in 1918 gebouwd, alleen deze hangar, de heer Kramer wijst een, vanuit zijn kamer zichtbaar gebouw aan, is er later uit Veere bijgekomen. Is het vliegkamp te Veere dan opgeheven?, vragen wij. Jaarlijks organiseert „De industrie». te Amsterdam voor haar leden C|ub* schappel ijken maaltijd, waar een bek genoot als eere-gast aanzit en Jan ultspreekt. Aan het jaardiner, gister*? geven, trad als spreker op prof. 0n,i - r. ii.i J- v"nu A. Ke- Typisch, zeg ik op een vliegtuig wijzend, dat luid ronkend boven het groene zonovergoten veld vliegt. t Wat vindt u zoo typisch, vraagt m(jn zegsman, eenlgszins ver wonderd over mijn uitroep. Dat ik hier, op een vliegkamp van de M.LJ3., van de Marine. van waterrotten dus, alleenlandviiegtuigen zie, eenzelfde genre als Soesterberg waarschijnlijk heeft? Ik dacht, dat de Marine zich ln hoofdzaak en uitsluitend tot de water„kisten" zou bepalen! Uwe vraag bevreemdt mij niet, herneemt de chef van den tech nischen dienst. Het is echter voor een vlieger bij den M.L.D. noodig alvorens een watervliegtuig te kunnen besturen, eerste de noodlgc ervaring en handigheid op te doen, ln het besturen van een land- vliegtuig, want het besturen van een land vliegtuig is veel en veel eenvoudiger dan het besturen van een zeevliegtuig en een leerling, die nog geen a van een b kan onderscheiden, stuurt men niet direct naar de universiteit. ~"et watervllegcn ls een vak op zichzelf, zelfs kan men zeggen: „t Vliegen op een landvliegtuig, staat tot 't vliegen op een water vliegtuig in dezelfde verhouding als de Binnenscheepvaart tot de Iemand, die een motorfiets wil leeren bedden en niet fietsen kan ücht de heer Kramer toe, doet het beste om, alvorens on een motorfiets te stagen eerst op een gewone fiets de kunst van wiel- rflden te leeren! 1 Zoo is het ook met de opleiding van onze zeevliegers gesteld' Een zeevUegtuig besturen gaat maar niet zoo één. twee drie laar moet eerst nog heel wat anders aan voorafgaan! Daarom ling-zeevlleger éérst aangewezen op het vliegtuig der landro'ten als u ze pleegt te noemen. Een zeevliegtulg ls L roZtÏ u T de zeevliegtuigen kennis maakt. mct Wat bedoelt U eigenlijk met diverse tvnen dt» te leeren bevliegen? Wijkt het cene type zoodanie vm hrf' .f dat er meerdere typen noodig ztjn' andere af, van *t Fokkertype SIII De letter q h t cn 8P°uaa' achoolvllegtuig Utteraaid heeft dit schoolvliegtulg gemakkelijke vu pen. Het is uiterst solide geconstrueerd oÏTll geigon8chaP- dings- en vliegproeven te klnn^dStT ,an" gers behooren. t0t de meeat e™ren en beste vlle- Heeft een leerling-vlieger de eerste lessen met oviah loopen, dan wordt hij alleen de lucht Euurt reSU,taat door- eerste solovlucht, en dÉLt is waarschijnlijkwS^'p gebeurtenis in het leven van den vliejrcr H. t i meest Interessante in zjjn loopbaan! Immers, zoolang Zijn (nstn 1 660 der *lonsPunten heeft hij altijd 't veilig ccvoef ,T ™g achter hem zit, Hamel, oud-lid der Tweede Kaxner hooge commissaris van den Volken)°u<1* Danzig- ll t« Prof. Van Hamel behandelde de v—1 men telkens weer in alle kringen h<^8' steld: Zal Nederland het houden? <rt Spr. zou deze vraag niet zoo durven uit keil, wanneer er niet met een overtuigd op kon worden geantwoord. Dit antwo, niet gebaseerd op economische theoi-i,*!'1 evenmin op de naieve verwachting, ,(4, "1 »„,l.l.,-.ltili boetunfriststxx be. land nemen. weer tot het oude zullen komen. W(j J tegendeel voor nog meer dan één in de moeilijkheden. Maar wanneer ménïjj rekenschap geeft van de traditioneele el schappen van ons volk, en van de moriu?" tijden, die het vroeger wel te boven ia E g men, kan men toch ook weten, dat uok a maai weer de phoenix zal verrijzen. De verbetering is ln vroegere tnaispeite^ niet gekomen door menschelijke 'uaatrem? Zi) heeft Integendeel plaats gehad in ,irn leidelijken loop der omstandigheden. Er nin eenige oorlogen en een revolutie I eenstorting van de groote lyand. imjiuienw^J1 gen. tleroeering van de staatsschuld «wT heele reorganisatie van den staat Men k door den hoogst en nood heeugekomca, een nieuw geslacht weer een nieuwe toekom» tegemoet kon treden. Dit moge voor ons niet zoo direct heel troo- rtjk klinken; het geeft in elk geval desa machtigen troost, dat wanneer wq op t oon^. blik zwoegen en Borgen om er het leven en <fc fut ln te houden, wij niet werken voor ets verloren zaak. al werken w\j dan niet ".oor ons zelf. Meer dan ooit is bet noodig, ons volk, des staat, als éénheid te zien, die, gezamenlijk voor eigen huishouden hebben le zorgen. De tanden op elkaar zetten voor het be houd van den gulden biedt een stukje geest- kracht, zooals dat noodig la en dit is dan ook de groote waarde ervan, waar tegenover fi. nandeei technische beschouwingen 0p des achtergrond moeten bi(jven. In alle landen ter wereld is het w acht woord: een welberaden aanvaarden van organiMfl* planmatig handden, wel overlegde samenwv. klng en leiding. Daarvan moet men zich ook ten onzent doordringen, in regecringakrlagga zoowel als in de kringen van vrijheid en be drijf Ook verwerven van nieuwe afzetgebied* verlangt sterke aamenwerking es medewtr- klng der autoriteiten Een groot afzetgtbM als Rusland is ten onzent te lang aan de tg. vrijheid overgelaten. Spr. beeft zich deun zomer op de hoogte kunnen stellen, hoered daar te doen la, voor afzet van goederen «n ook voor Jongelui Eindelijk wees hjj op de noodzakelijkheid oo Nederland en Nedertandsch-Indië als één be- votkingagebicd te behandelen en releveerde ét geschiedenis van het Noordzeekanaal, ttte tot zooveel verzet en kritiek aanleiding gaf. veilig gevoel dat ul no£ achter hem zijn leermeester wel zal Ingrijpen, om een^T" hti Mn fou* maakt, deze solovlucht moet hij echter op eigen bwn te voork°men. Bt) kunnen aangewezen! n beenei» staan, i8 hij op eigen Alvorens de leerling- e*nm„„ aantal «ren alleen hebben gevloeen eer.,'1?'86'"'' moet h'J eerat een afgenomen, slaagt hf) hiervoor bon' w'>r,lt hem een exa.„. Brevet" toegoheL. e"°°r- a» ta» het »„go„^d^™ (Wordt vervolgd). Het Urbrndr Nieuwrdirp. Ja. Nkeuwediep lacht* dezen Vrijdag. Hét begon bjj de stralende zon. Weken en weka had ai) ons in den steek gelaten, maar «pe daal dezen Vrijdag den eersten Maart stond zij stralend aan een hoogen en blauwen hemel en vocht aj) met alle enereie van een voor jaarszon tegen kou die er nog ln de lucht was. En den beelen dag liepen al de glunde rende gezichten door de stadvrouwen, dl* met verlangen de terugkomst van den echt genoot verbeidden, vaders en moeders, «pe daal voor die gelegenheid overgekomen. Want straks, als de beide Jager* binnen ge komen zijn, worden ruim driehonderd geluk kige stervelingen over de stad uitgestrooid! mannen, die 2, 3 en meer Jaren van familie en gezin weg waren. Moet op zoo'n moment de zon niet óók meehelpen en de stad waken tot een blij en lachend Nieuwediep WQ hebben er, plichtsgetrouw, van verteld hoe de aankomst was der toot en, boe dru» het was en boe vrooliJk. U kan dat allenoaai ln dit nummer vinden. Maar er waren voor wie zoo hier en daar langs de straat een kijkje kon nemen nog tal van aardige mo ment-opnamen die waard waren even 14 worden vastgelegd. Daar had men dat moe dertje, dat de lange reis naar den Helder ondernomen had om haar zoon. die «ergena was, te begroeten. Heel d'r oude gezichlj* straalde toen te haar Jongen stevig In d® arm had. Jawel, maar de andere „*tj ook, die eveneens rechten had. En het isgoeo. dat de menach twee armen tot zijn be?l king heeft, nu kon er aan iedere arro want reken maar, dat beide vrouwen v»* houdend warenMet de conversatie moet het echter tot een compromis komen, nu e kreeg de linker-, dan de rechterzij een beu En dan was er de man. die een buikje n gekweekt tijdens zijn verblijf ln de troP*Jj Hij liep in de Koningstraat, toen een 'j hem ontmoette en begroette. Ach, hij zoo welgedaan uit; zijn buikje was het w werp van onverflauwde belangstelling. ook zijn wangen mochten er wezen, heeft Hr. Ms. Kok aan dezen opvarenden beleefd 1 t#1 De taxi-ondernemingen hadden een Pr' dag. Bij dozQnen vervoerden ze de 1,1 naar de haardsteden. Van één tafereel! J zich daarin afspeelde, moeten we u nog deelgenoot maken. Een sergeant, een vrouwtje, een kindje van een jaar lij(js Vader zat er mee op schoot, toen hij 1 weg ging, was zijn baby een half J**'' hc: een groote jongen geworden, 'lie al P kan, maar die niets begrijpt van die rar«1 t die hem op schoot heeft. Vaders gezicht g en moeders gezicht glimt; vader doet - anders dan zjjn zoon bewonderen **T1 wjok- een speech tegen hem die klinkt e,ff tlog Maar de zoon zelf voelt zich voorloop1» d< veiliger bij de moeder; h|j ls aan <lie vmflaf man nog niet gewend en kan er dan )oeD. toe komen eens lief tegen bem Rfrtls de tnvt vnnrhS He fllffl WO'' gu -wuivu UtUO lic.1 «.Vgv- Rrrt! ls de taxi voorbij, de film broken. Maar weer andere film» k" le gS" aKfld zijn het blijde, gelukkige, 'achP" d(lag. zichten, die we zien. Geen crisis lte0. geen narighedenbruiloft ls het ln vC'p en de zon, die trouwe makker van on 0jet heeft het geweten en laat ons vandaa» in den steek. Het lachende Nieuwediep.... re*' 28 Febr. 1935. ertr- Aangekomen van Terschelling- morgen naar de Lemmer het Neder'»» opleidingsvaartuig „Prinses Juli»nft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 6