Uw oude meubelen
als nieuw
M KLERCQ ZOON
Vertegenwoordiger
flinke VERKOOPER,
Julianadorp
Schagen.
Laatste berichten.
Legerberichten.
5c huwt
BOVENWOIVUG.
TE KOOP
C A S S I R E,
TE KOOP
HELDERSCHE COURANT VAN ZATERDAG 9 MAART 1935.
Eerste Kamer.
Tegengaan van
Iin.bebouwing
Een tweetal zware
branden.
De opstand in Griekenland
Een stad gebombardeerd.
Het conflict tusschen
Italië en Abessinië.
Stoomvaartberichten
■i
Visscherijberichten
Burgerlijke Stand
van Den Helder.
door ze opnieuw met
moderne bekleeding te Woningen, naby Sponpaik
Wij belasten ons tevens met Tevens als nieuw Heeren- ei)
het pasklaar maken en ophan- "Sg£T~w^^75.
gen van vitrages en gordijnen, Eenjfl 2ijn dic njeuwe
het leggen van vloerzeil en vaste VergaSSerS
kleeden, opnieuw opmaken van van
bedden en matrassen volgens yan der Vaart
nieuwe vinding, enz. enz. Vraagt nog heden demen-
Auping- en Epeda- Ruijghweg 5.
matrassen.
SPOORSTRAAT 8-10 - TEL. 206
%ivmcn
^dukhimen
Ml,\2ZiXodct\
Groote Int. Verz. Wij.
vraagt v Den Kelder
op provisiebasis
Groot winkelbedrijf in levensmiddelen
vraagt een
voor het bezoeken van particulieren.
Uitvoerige sollicitaties onder No. 975, Bureau van dit blad.
aangeboden
een groot BOVEIMKÜfC,
Vroom Dreesmann
PREDIKBEURTEN.
f/ed. Uerv. Cem.
Geen dienst
^„dlngsgebouw „De Ster der Hope".
'b Morgens 10 uur en 's avonds 7
de heer A. Donker, van Zaandijk.
Donderdagavond 7.15 uur, Ds. v. Petegem
van Hilversum.
uur
M ARKTOVKRZICHT.
De handel in vette koeien was Donderdag
Iets beter. Nu kon 29 et. genoteerd worden;
de duurste koe bracht 222.50 op. De handel
In gelde- en kalfkoeien was matig. Handel in
pinken stug. Nuchtere kalveren waren er veel
aangevoerd, 465 stuks. Ze brachten minder op.
De handel was anders wel goed. De handel
ln paarden was best De handel in vette var
kens was vlug tot 19 et.; biggen werden heel
duur verkocht, noteering was tot 17, maal
later is er 20 besteed, dus een vlotte handel.
Schrammen niet aangevoerd. Oude slachtscha
pen van 1419, handel goed. Jonge vette
schapen tot 19.50 en overhouders 1014.
Handel van beiden aan den stuggen kant. Op
de kippenmarkt het oude liedje. Over het ge
heel was er aardig drukte op de markt met
veel bezoek.
In de Donderdag gehouden vergadering van
de Tweede Kamer is aan de orde de begroo
ting van het Verkeersfonds 1935.
De heer Ebels (v.d.) zegt, dat hij groote
vraagstukken als verkeersverordening e.d. nu
niet zal bespreken, daar weldra een nieuwe
minister van Waterstaat zal optreden. Wat la
er terecht gekomen van de wegenverbetering
als werkverruiming van het Werkfonds? Er
is nog niet veel van belang op dit gebied be
reikt. En het trekt de aandacht, dat de
wegen, tot verbetering waarvan besloten Is, in
het midden en westen des tands liggen. Blij
ven de andere landsdeeien van deze werkver
ruiming verstoken?
De heer Bongaerts (r.k.) zegt, dat een
debat over het Verkeersfonds eerst beteekenis
krijgt, als de eerste maatrege'en tot coördina
tie van het verkeer voor ons liggen.
Wij zien hier aan uitgaven 67 millioen en
aan inkomsten 35% millioen. Er moet dus
31.1 millioen worden bijgepast. Hierbij speelt
een rol 30% millioen aan spoorwegtekorten.
Spr. behandelt deze coördinatie. Men pakke
niet allerlei wegen tegelijk aan, maar ver-
betere ze een voor een, zegt hij tenslotte.
De heer Krijger (c.h.) zegt, dat de regee
ring vrijwel a leen stond met haar meening,
dat het verkeersfonds noodig is voor de coör
dinatie. Meent de regeering, dat met de ont
worpen richtlijnen 23 mill. op het spoorweg-
tekort bezuinigd zal worden?
De heer Van Braambeek (s.d.) zegt,
dat de bedoeling van het Verkeersfonds is
geweest, dat elk verkeersmiddel zooveel mo
gelijk zijn eigen lasten zou dragen. Maar in
dezen opzet zijn wij door deze begrooting
maar gedeeltelijk geslaagd. Tal van provin
cies en gemeenten stellen geld beschikbaar
voor intercommunale tramlijnen. Deze bedra
gen dienen te drukken op het verkeersmid
del. Op het Jullanakanaal en het Twente-
Rijnkanaal moeten alle gelden drukken, die
alle belanghebbenden ervoor beschikbaar
stellen. Wordt de begrooting aldus ingericht,
dan geeft zij een zuiverder beeld.
De heer Duymaer van Twist (a.r.)
stelt o.a. de vraag: Hoe denkt het Rijk van
de spoorwegtekorten af te komen?
De heer Van Kempen (lib.) zegt, dat
men veel meer verbaasd is over de uitzet
ting van de uitgaven der spoorwegen, na den
oorlog, dan tevreden over de tegenwoordige
inkrimping der uitgaven.
Zal de commissie, die de geheele verkeers-
materie zal behandelen, spoedig worden inge
steld? vraagt spr. De natuurlijke ontwikke
ling van de verkeersorganen kan onmogelijk
worden geperst in het keurslijf, dat coördi
natie heet.
De heer W ij n k o o p (c.p.) keurt af, dat
ds regeering klaarblijkelijk het verkeer als
een eenheid wil beschouwen alleen terwille
van de spoorwegen.
Spr. bestrijdt den heer Van Kempen, die
een aanval heeft gedaan op de positie van
het spoorwegpersoneel.
De Minister van Financiën, de heer Oud,
zegt, dat het nu niet de tijd is voor een uit
gebreid debat, gezien de vacature aan „Wa
terstaat". Wel vestigt spr. er de aandacht
op, dat de bedoeling van het Verkeersfonds
is, bijeen te krijgen de verschillende baten en
lasten van het verkeer.
Wij zijn het er allen over eens, dat men
het verkeer als een eenheid moet zien. wy
moeten van de moderne techniek zooveel mo
gelijk party trekken, maar ln het algemeen
verband van de verkeersmiddelen onderling.
Laat men het verkeer vrij, dan gaat de par
ticuliere ondernemer werken op het'terrein,
waarop hy zooveel mogeüjk winst kan be
halen. De spoorwegen echter moeten ook
zorgen voor verkeer, dat niet rendabel is. Dit
niet-rendabele verkeer heeft invloed op den
prijs ook van het wei-rendabele verkeer. Als
er geen postmonopolie bestond, zouden veel
particulieren brieven van Den Haag naar
Amsterdam goedkoop vervoeren, maar geen
particulier zou brieven naar het midden van
de Drentsche hei willen brengen. Vandaar
het monopolie. Zulk een monopolie zal bij het
verkeer overigens niet worden ingesteld. De
toestand der spoorwegen is sedert het op
treden van het Kabinet nog belangryk slech
ter geworden. De ontvangsten zijn schrikba
rend achteruitgeloopen, nog meer dan de
zeer sterks bezuiniging bedraagt. Zulk een
toestand kan ook de regeering niet ver
anderen.
By de artikelen worden nog verschillende
punten besproken en tenslotte wordt de be-
grooting zonder hoofdelijke stemming aange
nomen.
Hierna werd een begn gemaakt met de be
grooting van het Landbouw-Crisisfonds voor
1935.
De heer Van der Sluis (s.d.) zegt, dat
tyj de tot nu toe gevoerde politiek de tocs-and
van landbouw, tuinbouw en veeteelt nog slecht
is. Dit is een ontmoedigend resultaat. Als de
regeering een anderen tak van bedryf dan den
landbouw helpt, moet eerst worden afge
schreven. Aan den landbouw echter is geen
enkele voorwaarde gesteld voor de 200 mil
lioen, die hy per jaar ki-ygt. Tegen het bedrag
heeft spr. geen bezwaar, maar verkeerd is,
dat een zoo groot deel er van op een ver
keerde plaats komt. Men vraagt, omdat de
toestand slecht is, nu 250 of 300 millioen.
Een zeer ernstige grief van spr. is, dat niets
is gedaan om de vaste lasten naar beneden te
brengen.
De regeering studeert nu al jaren, maar in-
tusschen gaat de boerenstand te gronde. Re
geering, doe wat. Maar doe het alsjeblieft
gauw.
De heer W e i t k a m p (c.h.) verdedigt den
landbouwstand. De industrie behoeft niet ja-
loersch op den landbouw te zijn. Spr. keurt
het af, dat de coöperatie, het eenig verweer
middel van den boer, hem niet gegund wordt
en men ze wil uitsluiten van de uitvoering
van regecringsmaatregelen.
De heer Louwes (lib.) bespreekt den
aard der landbouwcrisiswetgeving. Daarbij
moeten wy niet denken aan een gave, die ge
schonken wordt, maar meer aan een recht,
dat wordt terugbetaald.
In tegenstelling tot den heer Weitkamp
meent spr., dat wy onzen export van vis-
schery en industrieproducten tot het uiterste
moeten verdedigen, daar wy anders vervallen
tot een autarkie, die ons geen heil brengen
zou. Maar om onzen export te handhaven,
moeten wy ons consequenter aanpassen, dan
de regeering tot nu toe doet.
0
Wetsonwerp verworpen.
In de gisterenmorgen gehouden vergadering
van de Eerste Kamer kwam aan de orde het
wetsontwerp tot vaststelling van bepalingen
tot het in het verkeersbelang tegengaan van
lintbebouwing langs wegen onder beheer van
het Ryk of op het RykSwegenplan voorko
mende.
De heer Briët (a.-r.) wyst erop, dat de
Rykswaterstaat zich reeds op bet standpunt
heeft gesteld, dat het maken van uitwegen
op den Ryksweg verboden is. Men heeft aan
een grondeigenaar, die een uitweg op den
Ryksweg wilde hebben, zoodanige eischen ge
steld, dat het hem financieel onmogelyk was
daaraan te beantwoorden.
Het gevolg van deze wet zal zyn, dat alles
wat bouwterrein is langs een verkeersweg,
zyn waarde als zoodanig zal verliezen, omdat
geen uitweg meer, behoudens uitzonderingen,
zal worden toegelaten.
Spr. is overtuigd, dat verkeersbelangen
zeer zwaar moeten wegen en dat lintbebou
wing langs verkeerswegen moet worden
tegengegaan in het algemeen belang, doch
dan moeten de kosten, welke daaruit voort
vloeien, ook door de gemeenschap worden ge
dragen en niet uitsluitend door de grond
eigenaars.
Modern despotisme.
Deze wet geeft aanleiding tot modern des
potisme. Dit ontwerp behoort niet te worden
aangenomen.
De heer Van der Hoeven (c.-h.) zou
niet willen terugkeeren naar den tyd, waarin
onteigeningen in het algemeen belang nog on
bekend waren. Spr. sluit zich eerder in hoofd
zaak by den heer Briët aan, daar hy met de
zen van meening is, dat het eigendomsrecht
in dit ontwerp al te zeer wordt aangetast
Spr. is van oordeel, dat hier niet van een be
perking van eigendomsrecht, doch van on
recht moet worden gewaagd.
Het onderhavige ontwerp kent een recht
toe aan den staat als belanghebbende.
De staat is hier rechter in eigen zaak. Om
deze reden kan spr. zyn stem aan het ont
werp niet geven.
De heer Mlchiels van Kessenich
(r.-k.) acht het ontwerp eveneens onaanvaard
baar, ten eerste wegens de exhorbitante
macht, welke aan den minister wordt toege
kend, en ten tweede wegens het ontbreken
van een behooriyke schaderegeling.
draconisch artikel".
Art. 9, stellende het uitwegen-verbod, is
draconisch, omdat het eenvoudig alle uitwe
gen verbiedt. Het gaat hier niet alleen om
uitwegen van landgoederen of groote villa's,
maar zelfs om eenvoudige boerenwoningen.
Wil men lintbebouwing weren, dan dient
men dat op andere wyze te doen, en ln elk
geval de bestaande uitwegen te erkennen.
De regeering wijkt in het onderhavige ont
werp af van den rechlvaardigheidseisch ten
behoeve van het snelverkeer, dat evenwel
in vele gevallen tot ongelukken leidt. Het zeer
snelle verkeer op den weg is overbodig. Een
autobestuurder komt by zeer snel ryden altyd
aan de grens van de veiligheid.
Het gaat niet aan om de eigenaren van
aanliggende gronden te laten betalen voor
een verlangen tot zoodanig snelverkeer.
Minister Coiyn zegt dit resultaat
wel te zullen „overleven".
De heer Polak (s.d.) constateert, dat
tegen'dit ontwerp, zoowel in het Voorloopig
Verslag, als ln de ochtendzitting vele bezwa
ren ingebracht zyn.
Het ryk legt met veel kosten nieuwe wegen
aan in het belang van het snelverkeer. Spr.
is nu op zichze f niet zoo een bewonderaar
van dat snelverkeer, maar men heeft rekening
te houden met de werkehjkheid en dan is
het toch te dwaas, dat de aanleg van nieuwe
verkeerswegen, waaraan groote sommen ten
laste worden gelegd, illusoir wordt gemaakt
door den bouw van boerderijtjes of land
huisjes.
Spr. acht de critiek op het ontwerp erg
eenzijdig en overdreven. Hy is volstrekt niet
enthousiast over dit ontwerp, doch het is
noodzakelijk voor het verkeer.
Spr. zal, zy het met een minimum van
geestdrift, vóór het ontwerp stemmen.
De heer Van Sasse van Vsselt (r.k.)
sluit zich aan by de bezwaren, hedenochtend
tegen het wetsontwerp aangevoerd, met
name, dat te veel wordt overgelaten aan den
minister. Dit systeem past in onzen rechts
staat niet.
De bezwaren zullen zich niet alleen voor
vi la-bewoners, maar ook voor arbeiders, die
langs den weg wonen, vcordcen.
Dit wetsontwerp kan, met name wegens de
te groote bevoegdheid, toe te kennen aan den
minister, niet door den beugel.
Prof. Kranenburg (v.d.) acht het
moeiiyk zijn stem te bepalen.
Spr. acht de lintbebouwing een zoo groot
euvel en de noodzakeiykheid van een snel in-
grypen by de wet zoo urgent, dat hij over de
enkele bezwaren kan heen stappen. Intus-
schcn zou spr. den minister nog eens in over
weging willen geven met zyn opvolger te
overleggen, wat er kan worden gedaan om
3pr. wil eeriyk zyn. In de Tweede Kamer
s er destyds weinig oppositie; s'echts
aan gegronde bezwaren op een of andere
wyze alsnog tegemoet te komen.
De heer Knottenbelt (lib.) is met het
beginsel van het wetsontwerp wel ingenomen,
doch het tast rechten aan, en schept be
voegdheden, waarover niet mag worden heen
gegleden. Het zal spr. moeite kosten zyn
stem aan dit ontwerp te geven, doch hij wil
het ontwerp van den minister afwachten, en
acht het niet uitgesloten, dat de minister
hem zal overtuigen.
Minister aan het woord.
De Minister van Waterstaat a.i., D r.
C o 1 y n, wil allereerst een antwoord geven
op een niet gestelde vraag. Men zou immers
kunnen vragen, waarom spr. als interimair
minister, die over eenige dagen zyn opvolger
by Waterstaat ln functie zal zien treden, dit
ontwerp hier heeft meenen te mogen zien
behandeld, en waarom dit niet aan diens
opvolger wordt overgelaten.
S,
was er destyds weinig oppositie
zeven leden hebben tegengestemd. Doch in
de Eerste Kamer staat de zaak anders. Wel
nu, indien het ontwerp hier zou worden ver
worpen, dan zou spr. dat wel overleven, maar
voor een pas optredend minister zou een ver
werping zéér onaangenaam zyn.
Dat de lintbebouwing algemeen wordt ver
oordeeld, is niet voor betwisting vatbaar.
Wanneer men nu nagaat de toeneming
van het motorverkeer dat 13.000 dooden
en gekwetsten per jaar eischt dan kan
men niet langer wachten met het nemen van
maatregelen om de gevaren van de overal
uitmondende zywegen, waaruit vaak onver
wacht van alles te voorschyn kan komen,
terug te brengen tot het uiterste minimum.
Wanneer men de onvermydeiykheid. om
wat te doen tot verzekering van de veegheid,
en de regeeling der vergoedingen voor het ver-
dwynen van uitwegen tegen elkaar opweegt,
kan men zyn stem aan dit ontwerp niet ont
houden.
Wil men dit niet, dan is het eenige alter
natief, dat men de in aanleg zynde wegen laat
liggen en dat men geheel nieuwe vryliggende
weo-en gaat bouwen, b.v. langs de spoorbanen.
Wanneer dit ontwerp wordt verworpen,
dan gaat de lintbebouwing in onverminderde
mate door, met alle bezwaren daaraan voor
de veiligheid en voor de belangen der gemeen
schap verbonden; wanneer het wordt aange
nomen, dan zal het der Regeering mogelyk
zyn dit euvel te keeren.
Na repliek van den heer Michels van
Kessenich en dupliek van den Minister
wordt het wetsontwerp met 26 tegen 9 stem
men verworpen (vóór de soc.-dem. en de her
ren Van Embden en Otter. <v.-d.); de heer
Ringenberg (v.-d.) stemde tegen, prof. Kra
nenburg was in de namiddagzitting niet aan
wezig).
Te Bloemendaal.
In den afgeloopen nacht te 1 uur is brand
uitgebroken in pand 155, gelegen aan den
Bloemendaalschen weg, waar het kantoor van
de firma Dunlop Co. is gevestigd. De boven
het kantoor wonende conciërge was alleen
thuis. Hy ontdekte, dat de geheele beneden
verdieping in lichte laaie stond. De inmid
dels gealarmeerde brandweer verscheen met
2 motorspuiten ten tooneele. De belendende
perceelen 157, 153 en 151 weiden ook door Jfet
vuur aangetast. Het blusschingswe. werd
zeer bemoeilykt door de hevige koude. De bur
gemeester van Bloemendaal, Mr. C. J. A. den
Beek, was op het terrein van den brand aan
wezig. Men vermoedt dat deze is ontstaan
door een defect aan de oliestookinrichting, die
ln het sous-terra,n van de fa. Dunlop is ge
vestigd of door kortsluiting.
De schade wordt geschat op ongeveer 30
40.000 gulden.
Meubelfabriek te Rhenen uitgebrand.
Uit Rhenen:
Hedennacht te omstreeks 1 uur is brand
uitgebroken in de meubelfabriek „Rhenen"
'te Rhenen. Door den feilen wind aangewak
kerd, was het gebouw spoedig een vuurzee
gelyk. De brandweer was zeer op zijn qui
vive. Binnen korten tyd stond echter slechts
nog een stuk muur van den voorgevel over
eind.
De brandweer had te werken onder uiterst
ongunstige omstandigheden; het bevroren
blusschingswater veroorzaakte nogal eens
valpartyen, terwyi er weinig druk op de wa
terleiding stond.
De belendende perceelen kregen water
schade.
De schade wordt door verzekering gedekt.
o
Hedenmorgen ongeveer half negen heeft
een eskader uit -Saloniki komende vliegtuigen
de stad Demirhisar, die zich in handen van
de opstandelingen bevond, gebombaraeei d.
Ondanks he' hevige schieten op de regeerings-
vliegtuigen door de opstandelingen kondeD de
vilegtuigen onbeschadigd terug vliegen. Vol
gens tot dusverre ontvangen berichten zou het
verlies slechts materieele schade zij.i In
In Thracië zou volgens geruchten het leger
der opstandelingen met 25,000 vrijwilligers
versterkt zyn. Het verluidt verder by ge
ruchte, dat een deel der regeeringstroepen
naar de opstandelingen overgeloopen is.
11
Het troepentransport naar Afrika duurt
nog steeds voort. Uit Turyn vertrokken 2
compagnieën militaire spoorwegarbeiders, die
zich te Napels zullen inschepen.
Uit Florence vertrokken de officieren van
de 19e brigade en het 84e regiment infan
terie met de vaandrigs van dit regiment. Ver
der vertrokken uit dezelfde stad 2 ba'alllons
militaire en hospitaalsoldaten met vracht
wagens.
Stoomvaart My. Nederlana
Joh&n v. Oldenbarnevelt, t., 7 Maart te Suez.
Poelau Roebiah, t., V Maart te lawan.
Salabangka, u., 6 Maart te Antwerpen.
Simaloer, t., 6 Maart v. Marseiile.
Sal'wati, t., pass. 7 Maari Perim.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Achilles, 8 Maart te Palermo.
Agamemnon, 8 Maart v. A'dam.
Alkmaar, 7 Maart v. Hamburg.
Amazone, u., pass. 8 Maart St. Michael.
Astrea, 5 Maart te New-York.
Atlas, 4 Maart v. Cura?ao.
Baarn, 8 Maart Lydd gep.
Bazalt, 2 Maart v. Curaqao.
Bennekom, t., 6 Maart v. Callao.
Colombia, u., 6 Maart te Barbados.
Costa Rica, 7 Maart te Hamburg.
Cottica, 8 Maart v. A'dam.
Crynssen, 8 Maart te Istanboel.
Fauna, 8 Maart te Aarhuus.
Hebe, 8 Maart v. A'dam.
Hermes, 7 Maart te A'dam.
Irene, 7 Maart v. A'dam.
Mars, 7 Maart te Lissabon.
Midas, 1 Maart v. Curaqao.
Orestes, 7 Maart v. Bourgas.
Orion, 8 Maart te A'dam.
Orpheus, 7 Maart te Barcelona.
Perseus, 7 Maart te Onorto.
Pluto, r Maart v. Uddévalla.
Rhea, 8 Maart v. A'dam.
Simon Bolivar, t., 6 Maart te Barbados.
Stella, 7 Maart v. R'dam.
Telamon, 7 Maart te Halfa.
Tiberius, 8 Maart te Hamburg.
Triton, 8 Maart Kap. Finisterre.
Venezuela, 8 Maart v. A'dam.
Vulcanus, 7 Maart v. Cadiz.
Rotterdamsche Lioyd.
Baloeran, u., 7 Maart te Marseiile.
Dempo, t., 8 Maart v. Singapore.
Kedoc u., pass. 8 Maart Dover.
Kota Baro» t., 8 Maart te Guena.
Indrapoera, u., 5 Maart v. Singapore.
Modjokerto, 7 Maart v. R'dam.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, 8 Maart te R'dam.
Grootekerk, t., 7 Maart te Duikerken.
By beschikking van den Minister van De
fensie is aan den dienstp. E. Felder van he1
regt. kustartillerie uitstel van opkomst in
werkeiyken dienst verleend voor den tyd van
een jaar.
De dienst.pl. G. van der Most van het regt.
kustartillerie van de lichting 1925 is nader
bestemd voor de opleiding voor officier van
gezondheid en in verband daarmede overge
plaatst by de le compagnie hospitaalsoldaten
te Utrecht.
7 Maart.
Aangevoerd door
Schol
Scharren
Aangevoerd door
375 tal haring
Aangevoerd door
180 kg garnalen
8 Maart
Aangevoerd door
Schol
Scharren
Aangevoerd door
620 tal haring
Aangevoerd door
240 kg garnalen
korders:
p. k. 4.703.70
p. k. 2.40-1.70
haringvisschers
p. t 2.90—2.05
garnalenvisschers
p. kg 0.22—0.20
korders:
p. k. 4.00—3.25
p. k. 2.00—1.60
haringvisschers:
p. t 2.20—1.40
garnalenvisschers
p. kg 0.21—0.16
van 7 en 8 Maart.
GETROUWD: F. Wezelman en A. Bogerd;
Th. Dam en A. Schaart; O. J. Boon en A.
Dubbeld.
BEVALLEN: M. EndenburgSmit, z.; G.
Molenaar—Stins, z.; A. Muller—Griek, d. E.
N. VisserPlaatsman, z.
OVERLEDEN: G. JonkmansHendriks,
45 j.; G. Komen, 80 j.
Wegens verandering van
bedryf aangeboden een in
prima slim' zijnde zever.pus.
Chevroet AUTbouwjaar 1831,
en jions FORDAUTO, (melk
wagen) van 1930.
Adr-s; Garage BROERS.
Hreezand, Tek 9
SOLIDE GELDBELEGGING.
Te koop nog eenige ie bouw» n
Innidorp, 3e klas grond lage
laten overtrekken door erfpacht
Te hevr.: UÜNTES,
vakkundig personeel in Ooievaurstraat 127.
RE1NDERS. Tuinstraat 58.
eigen werkplaatsen. --
re koop een prima spelend
x\T'! i. 1 x Radiotoestel v. sbclits 35.
s ratio en u ziet dan dat het
Vertegenwoordiger van kookstel af is.
■■H
VoeraUbeiu i<t: 10 ci. p.rtgc uiiLlmim
Atct voorul'btt15 et. p. rtftI 40 r n 60 e
Huwelijk.
Nette Juffr., leeft. 63 j., n. 1. d.
gei. m. Heeren in aanr. te k.,
wenscht Kennism. m. net pers.
gep. of vast werk.
Brieven onder No. 973, aan
hel Bureau van dit Blad.
Net Kosthuis aangeb., in
klein gezin, m. huis. verk. of
vrije slaapk., voor pers K M.
Brieven onder No. 976, aan
het Bureau van dit blad.
VERLOREN:Da esportemon-
naie inhoudende f4 50, tegen
belooning terug te bezorgen.
Adres: S. DE BOER,
Vijzelstraat 8.
Net Kosthuis aangeboden
voor f 8. per week.
Adres: Bureau v. d. blad.
ivwi f av wwvwwi w
Vooruitbetaald lOct. p regel j minimum
Niet voorulibet15 et. p. refel I 40en60c.
(Ongevallen, Inbr. W.A.
Auto-re zekering)
Uitvoerig* brieven onder No.
972, aan hot Bureau v. d blad
Gevraagd e»n flinke Jongen,
by: Chef VERREEZEN,
Middenweg Breezand.
Gevraagd
een llinke JONGEN,
voor de tuinderij.
Adres: Bureau v. d. blad
Gevraagd net MEISJE,
voor de morgenuien.
Aanm.: Steinstraat 32,
tusschen 7-8 uun
Te koop eenA.J S. Motor,
|LiiX", 5 P.K., kopkl., byna
nieuw, met complete Motor»
kleeding.
G VAN ZOONth,
Sm derij Julinadorp
Te koop het opnieuw gens-
taureerde Woonhuis, Hoog
straat 23, voort 3400, waarop
t 2300 le Hypotheek, tet" n
5°/®. Adres: H. VAN PEET,
Keizerstraat 100.
Te koop
Chandler AUTO, 6-7 persoons
(zes cylinder), pracht wagen,
in prima staat, voor zeer bil
lijken prijs.
Adres: Kanaalweg 6 en 6
Net Meisje gevraagd,
liefst R.K.
Adres: Westgracht 66.
vooruitbetaald I<>et.p.r<gci I ■ooimun
Mei voorullbtl15el. p. retfel 40cn60c
e huui
gelegen Spoorstraat 85, boven fil. Paanakker.
Huurprijs f 35.— per maand, te aanvaarden 1 April
Te bevragen en levens te bezichtigen Dinsdag en Dondeidag
van 2-6 uur: L. PAANAKKER, Spoorstraat 85.
Nette frissche Zit Slaapk.
voor, bij jonge menschen, vi ije UNION
opgang,10 p.m.,omtr. Dykstr. vaitaj
Brieven onder No. 974, aan
hel Bureau van dit blad.
aangeboden
RIJWIEL,
f 36 -
Voor Ai braak, Ramen,
Deuren, Kozijnen, Tegels,
enz. is maar één goed adres:
E. JAIWCEN
Spoorgracht 19.
Te huur gr. Hoerenhuis, Anker
park 15, 145 p.m. en idem
Hee enl.uis, Binnenh. 114, huur
138.—p.m. Adr. H. v. PELT,
Keizerstraat 100.
T ,TE KOOP: Schrijfbureau, f 6.—
H. J. Van Urunnikgen, Wltgelakt Kinderledfkant met n.a-
Keizerstraat 54—66. tras. M.mooi" Kamerkachil,
t 3 50. Keukenta'etl.-,B:oim-
taiel tl.—, l-persoons Ledikant
Huurprijs-Verlaging.
Te huur het Pakhuis 10X7
m., Achlerbinnenhaven 1.
Te bevragen op No. 8.
Lief Bovenhuis te huur in
de Keizerstraat.
Adres: Keizerslraat 49.
Te huur moderne WONING,
Goudsbloemstr. 24, i 6.— p.w.
water inbegr D.t.a.
Te bevr.: A. FELS, Weststr. 46.
Te huur
een flink Burgerwoonhulo,
staande Van Galenslraat 4.
Te bevr.: Krugerstraat 62.
Te huur
twee nette SLAnPKAMERS,
in de Keizerstraat.
Adres: Bureau v. d. blad
Wegens plaatsgebrek te koop
2-p. eiken Ledikant met Anping-
Adres: Zuidstraat 5.
matras, marmeren Waschiafel, met spiraal, f4 50, 2 Fauieui s
Nachtkastje, Stoelen cn S Crapauds. cn 2Sto len,moquette,als nieuw
f8.— en iiogeeuigeKeukenMoolen
Adres: Kanaalweg 171
Te koop 25000 kg. Voer
wonden. Ook by gedet Itni.
Adres: KLAAS KAPITEIN,
Middenstraat 124.
1 e koop een inzinkhare Siuger
Te koop Triplex, in dikte
van lj tol 20 mm. Eikenbout
van 6 101 23 mm. dik. Lijsten
voor foto, plaatwerk, enz enz.
Lijstjes vanaf 15 cl. p. meter.
W. KLUT, Ka na Iweg1?4.
Te koop Groenedaeler, 11 mnd ^raPnf,a,,nachine 1 30 een
lief karakter, zeer waaksch, K'8"'1®, mahonie Linnenkast,
beslist goed tehuis.
Adres: A. J. BANN'lNK,
Sluisdykstraat 146, niet tus
schen 11 en 2 u., (spoorhuis).
een eiken Butfet, een O ie-
tatel, een emaille Fornuis,
een Handnaa machine, enz.
H. L. VRI S,
Konngd warsstraat 71—73
Om te voldoen aan de vraag) Het soliedst en goedkoopst
naar goedkoops verf, tan-, adres in prima nieuwe Wléu-
ceeren wy thans naast de beien, Bedden, Dekens, Lo-
vragen een nette
boven 18 jaar
Gevr. fl. nette Dienstbode,
van 8 4 uur, 3.35 p w. m. kost
Timorlaati 25, aanmelden
tusschen 5 en 6 uur.
Te huur mooie WONING,
Crocu>plein 68. D.t.a.
Te bevr.: A. FELS, Weststr. 46.
Te huur het WOONHUIS,
Westgracht 47, voorz. v. Gas,
Electr. en Water.
Te bevr.: 2e Molendw.str. 2
bekende Ster Japanlak, een
heel aardige
Glansverf, voor 45 ct.
per Kg-bus.
Alleen by de verfhal:
Fa J KRAAK Zonen,
Molenstr., h. Breewaterstr.
FONGERS RIJWIEL
vanaf t 39 50.
H. J. van Grunninpen
KEIZERSTRAAT 54-56
Wegens overcompl. tp koop
DRESSOIR en LINNENKAST
pers, Vloerzeilen, enz.
En wat gemakkeiyh bü ons,
wij rui'en Uw oude meubelen
in tegen nieuwe.
GemBubileerde ÉTAGEWONING, m,,t spioptl
bev 5 kamers Ketk..s B-dkamer j Te bevr.- Spoorstraat 109.
op eersten stand. Centrum, BiLLliK
te huur Te zien en le bevragen
SPRUIT, eind SPOORSTRAAT.
Te huur het WINKELHUIS
met WOONHUIS, Keizerstr.
51, waarin thans gevestigd is
het sigarenmagazijn.
Te bevragen: N. COLTOF,
v. Baerlestraat 168,
Amsterdam.
RECLAME RIJWIEL
met terugtraprem 123
H. J. v. GRUNNINGEN,
Keizerslraat 64 66.
Te Koop
PEKING ELSJE,
4 mnd. oud, tegen elk aann. b.
Adres: Rtiyghweg 199.
GROTE VOORRAAD en ruime KEUS
in goedkope en duur
dere soorleii Damesschoe
nen, ruime keuze warme
Pantof'els in. vele soorten
,by OOST,
Schoenenmagazijn
„De Kleine Winst",
Koningstraat 31.
Aangeboden
pracht Harley Davidson,
100 K.M proefrit, toegestaan,
Spotprys
Adres: Bureau v. d. blad.
gevraagd.
Te koop gevr. goed beklante
Si aren-of Kruiden erezaak.
Brieven onder No. 956, aan
het Bureau van dit blad.