WELKE
REDDINGMIDDELEN
Sport.
Ingezonden
Hollandsche Mij.
voor Landbouw.
Oiockfy
3oMui<mbi}ot£
Automobilisme
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG Q MEI 1935-
Breezand.
Kind verdronken.
Anna Paulowna.
Kindje verdronken.
Arrondissements
rechtbank te Alkmaar.
STAAN DE ONDERZEEBOOTEN
DER KONINKLIJKE NEDERL.
MARINE TEN DIENSTE?
LUCHTVAART
Eerste Kamer.
De LZ 129.
BUITENLAND
De Italiaansche maatregelen
tegen Abessinië.
De wrijving tusschen Duitschland
en Litauen.
Stoomvaartberichten
Haver» van Nieuwediep.
Woensdagmorgen is het tweejarig kind van
den heer A. v. d. S., wonende aan de Zand-
vaart, door onbekende oorzaak bij z'n huls
ln een scheisloot geraakt en verdronken.
Reeds eenigen tijd miste de moeder het
kind, toen zij het eindelek zelf in de sloot
vond. De toegeschoten buren en later ook de
dochter, pasten kunstmatige ademhaling toe.
Hulp kon echter niet meer baten, de levens
geesten waren reeds geweken.
Terwijl de heer J. G. wonende in den Boer-
mansweg Dinsdag bezig was met het ver
plaatsen van stroo, zag hij, dat z'n dochtertje
met een stok sloeg in het water van de weg
sloot. Hij nam haar den stok af en stuurde het
kindje naar haar moeder. De kleine is echter,
nadat de heer G. weer aan z'n werk ging, naar
de sloot teruggekeerd en te water geraakt.
Toen heel kort daarop het kindje gemist werd,
vonden de hevig ontstelde ouders het kind ln
de sloot. De zelfingestelde pogingen om de
levensgeesten op te wekken, evenals die van
den dokter, die spoedig aanwezig was, moch
ten niet baten. Het 1 j. en 8 mnd. oude meisje
was reeds overleden.
Meervoudige Strafkamer.
Zitting van Diusdag 7 Mei.
Uitspraken 1 Mei.
KI. B., jockey te Amsterdam, schuldmisdrijf
aanrijding Heldersche weg te Zijpe, art. 23
nieuwe Motor- en Rjjwielwet, 1 maand gev.
en ontzegging rijbevoegdheid voor den tijd
van 1 jaar.
Corn. Joh. J„ Zandvoort. Hooger beroep
vonnis Kantongerecht Helder t.z. parkeerver
bod. Vonnis bevestigd, doch straf bepaald op
0.50 boete of 1 dag.
Bern. Joh. Cl., caféhouder Helder. Hooger
beroep overtreding politieverordening te Hel
der niet bewezen. Vrijgesproken.
Joh. H., Amsterdam. Zedenmisdrijf art. 245
Wetb. v. Strafrecht gepleegd te Helder.
In handen R.C. gesteld.
Wat al te vlug naar rechts opgetrokken.
De heer S. K., Texelaar van geboorte,
wonende te Den Helder en directeur van een
Shell-bijkantoor aldaar, reed op 18 Sept. 1934
met zijn luxe-wagen in het Ankerpark,
wenschte de Zuidstraat ln te rijden en begaf
zich naar rechts, waar hjj voorbijreed een
wielrijder, met name W. K. P., doch nam zijn
draal wat al te vlug, zoodat de fietser alleen
door krachtig te remmen kon voorkomen, dat
hij een liefkozing van den zooveel krachtiger
auto ontving. De heer K. werd door den
Kantonrechter te dier zake veroordeeld tot
25 boete, welke straf later werd aangedikt
tot 50. Tegen dit vonnis kwam de heer K.
in hooger beroep, niet om de knikkers, doch
om het spelrecht, omdat hij zich onschuldig
achtte.
Deze niet onverdeeld interessante zaak werd
na de pauze eens uitgekiend.
Mijnheer Willem Klaas Piet, bootsman
K.N.M., gaf een exposé van het gebeurde bij
het Ankerpark, welke verklaring door den
tweede getuige Sybllle Ha.ila werd onder
streept.
Door den heer officier werden geen nieuwe
lichtpunten ontdekt en volgde dus requisitoir
tot bevestiging, evenwel met uitzondering van
de straf, die de officier wenschte te zien
gereduceerd tot 25 boete of 10 dagen.
Mr. Buiskool was het niet met den Kanton
rechter, noch met den Officier eens en con
cludeerde na de onvermijdelijke uitvoerige uit
eenzetting vrijspraak subs. een zeer geringe
boete.
Nog 'n Heldersche Carambole.
In den beroemden St. Sylvester oftewel
oudjaarsnacht j.1. had een botsing plaats te
Den Helder op de Molengracht en Bierstraat
met het motorrijtuig van den garagehouder
J. J. B. en den auto bestuurd door zekeren
heer J. T. S., waarbij de garagehouder zoo
men het noemt, de piel was en veroordeeld
werd tot 20 boete of 10 dagen.
De veroordeelde kwam in hooger beroep,
omdat hij vermeende niet de schuld te hebben,
welk appèl heden werd behandeld.
Volgens den appellant had de heer S. geen
signaal gegeven en zoo woest gereden, dat
appellant met hutje en mutje in het Helder
sche Kanaal terecht was gekomen. Zijn ge-
heele wagen was in de soep gereden en had
hij de schade zelf moeten betalen, alsmede
den verkeerspaal, die bjj deze onzachte ont
moeting was gesneuveld.
Mijnheer S. nam echter een ander stand
punt in en beweerde dat verdachte de rollen
precies omkeerde.
De officier hield zich alléén aan het ten
laste gelegde feit, dat verdachte rechts geen
voorrang had verleend en vorderde bevesti
ging.
Nog een, die niet. om de knikkers, hooger
spel speelde.
Een autobuschauffeur J. C. D. had op
31 Juli te Wieringen, wel niet direct brokken
gemaakt, doch was toch door zijn minder tac
tisch rijden de oorzaak dat een tegenligger
in het gedrang kwam. De chauffeur werd te
Den Helder dientengevolge veroordeeld tot
10 boete of 3 dagen en was van dit niet
ongeschikte vonnis in hooger beroep gekomen.
Mr. Wynne werd de taak toegewezen namens
de Verzekering, den appellant te verdedigen.
Dr. Herz, die ook met zijn auto op den
Gemeenlandsweg reed, was door het plotse
ling stoppen van zijn voorligger, een door
zekeren heer J. M. R. bestuurden auto, ver
plicht een greppel in te rijden en van zijn
auto een duikboot te maken.
In dit even langdradig als vervelend zaakje,
waarin met elkaar nog 5 getuigen werden
gehoord, vroeg de officier bevestiging van het
vonnis. Mr. Wynne drukt zijn spijt uit dat
geen behoorlijke situatiekaart aanwezig was
en stelde voor den toestand ter plaatse op te
nemen, omdat naar zijn meening den chauf
feur geen enkele schuld trof. Zooals door
pleiter meer uitvoerig werd aangetoond. Ein-
Wat zit er wel voor hards onder in dit vest? Dat zeg ik, den
rubberzak betastend.
Dat is een zuurstoffleschje, ook zit er een kalipatroon in,
verklaart de duikmeester. Zuurstof is daarvoor, dat als u straks onder
water wandelt, u niet zult stikken. De kalipatroon dient voor lucht
zuivering. Die neemt de ontwikkelde koolzuur en waterdampen in zich
op. Het uitademen gaat via deze kalipatroon in het vest. De lucht,
die door de kalipatroon wordt geblazen is arm aan zuurstof. Om
nu weer de zuurstof aan te vullen, dient het fleschje dat onder in het
vest is ingebouwd. De zuurstof daaruit, die in het vest geblazen wordt,
vermengt zich met de lucht, die in het vest aanwezig is. Met inade
men haalt u straks, onder water, deze lucht via de kalipatroon naar
u toe.
Wat moeten die twee haken aan mijn gordel, duikmeester?
Die haken zullen u in een oogwenk zwaarder maken, zegt de
duikmeester. Hang mijnheer de looden aan.
Twee zware stukken lood worden nu aan mijn zijden op de haken
gehangen.
't Loopt moeilijk, zeg ik. 't Lijkt me toch een zware gang onder
water, ik loop daar als op looden schoenen.
Is u benauwd? vraagt de duikmeester ironisch.
Heb wel voor heeter vuren gestaan, dan voor dit koude water.
Zoo mag ik het hooren, zegt de schipper, en die loodjes zullen
best meevallen. U weet, onder water wordt het gewicht heel wat lich
ter en merkt u er niet zoo heel veel van, dat u ze meesleept, integen
deel daar zult u een voortreffelijke paradepas maken. Maarnu
moeten we u nog even boeien.
Een gedienstige onderzeebootman legt om mijn linkerarm een stevig
touw, trekt het in een fikschen knoop en zegt:
Als u beneden aan het kuieren bent, u vindt het er gezellig en
u stikt niet direct, dan geeft u een kort rukje aan het touw, dan
weten wij: Alles is beneden kits. Maar als u begint te stikken, dan
vier rukjes aan het touw geven dan halen we u op als een pieterman
in de haven. Als w ij hierboven u vier rukjes geven, wenschen wij,
dat u als Neptunus uit de golven opduikt. Geven wij u twee rukjes,
dan moet u de looden afwerpen. Doel van deze oefeningen is om de
menschen van de Nederlandsche onderzeebooten zoo te trainen, dat,
als het eens onverhoopt noodig is, ze werkelijk opgesloten zouden zijn
op den bodem van de zee in een hermetisch gesloten duikboot, ze
toch, ook al was hulp niet direct aanwezig, zich zeiven zouden kunnen
redden.
Nu nog eenige laatste opmerkingen, zegt de duikmeester en
wijst mij op een touwlijn, met knoopen er in, die mij ook zal ver
gezellen op mijn duikw&ndeling onder water. Als u zoo straks den
onderzeeër wilt verlaten, is verondersteld, dat u precies en nauwkeu
rig doet, wat de duikbootmenschen op den zeebodem in een veronge
lukte boot moeten doen en dan is dit touw met knoopen u een leid
draad.
Coué geeft ook zijn patiënten touwtjes met knoopen. Bjj iederen
knoop moet hjj rustig zeggen: ik voel mjj hoe langer hoe beter! Moet
een slachtoffer van een duikbootramp nu daarvoor ook deze knoopen
tellen? De Coué-methode onder water?
Als u straks beneden diep onder water bent en u wilt u uit de
duikboot vrij maken, dan klimt u in den toren, sluit het onderluik
achter u dicht en zet de zee-inlaat van den toren open. Door deze
inlaat loopt de toren dan vol water. Wanneer de druk binnen en
buiten den toren gelijk is, opent u het bovenluik en ontsnapt daar
door. Vanuit de centrale sluit men het bovenluik, opent de afvoer-
klep en blaast met samengeperste lucht den toren leeg.
Als de toren weer leeg is. kan na u een andere opgesloten duikboot
man zich weer redden. Hebt u het begrepen? vraagt de duikmeester,
mjj diverse teekeningen toonend.
n.
Ik knik. Maar nu weet ik nog steeds niet, waarvoor dat touw
met knoopen dient zeg ik.
Dat is om geleidelijk aan het drukverschil van het water te wen
nen. Bij den eersten knoop doet u vijftien ademhalingen. Dat is dus
een minuut rust. Dan gaat u verder tot u den tweeden knoop in het
touw bereikt hebt. Daar doet u dertig ademhalingen. Bij eiken knoop
in het touw doet u vijftien ademhalingen meer. Dit is omdat u onder
water niet op de klok of het horloge kunt zien. Deze ademhalingen
geven dus den tjjd aan, die u moet wachten voor u verder kunt gaan
naar de oppervlakte. Zoo zal het gebeuren, dat iemand, die een onder
zeeboot verlaat op een diepte van vjjftig meter, vijfentwintig minu
ten noodig heeft om de oppervlakte te bereiken. Dit is, zoo u reeds
zelf opmerkte, noodig, daar anders de kans bestaat, dat iemands lon
gen zouden barsten door te grooten overdruk, want op vjjftig meter
diepte is de druk in het lichaam precies dezelfde als de druk onder
water op de plek waar men vertoeft, of vjjf atmosfeer en dat zijn
heel wat kilogrammetjes. Verbeeldt u nu, dat u plotseling zonder over
gang van dien druk bevrijd werddan
Dan zou ik precies zijn als een diepzeevisch, die van groote
diepte opgehaald aan de oppervlakte, uit elkaar springt, vul ik aan.
Ja, en dan zou uw bloed gaan koken, net als een ontkurkte
champagneflesch, behalve de knal! Dan is het in een oogwenk met
u gedaan. De Duitscher noemt dit een Taucher-Colaps. Dus, hebt u
goed naar mijn lessen geluisterd.
Ik snap er alles van. Hoe lang kan ik op die kunstlongen onder
water blijven, schipper?
Er zit 150 atmosfeer druk in 't fleschje, de inhoud is 0.4 liter,
U hebt dus, als u onder water bent, 0.4 X 150 liter 60 liter zuur
stof bij u van gewonen atmosferischen druk. U kunt dus rustig een
half uurtje uit kuieren gaan. Hebt u nu alles werkeljjk goed be
grepen
In orde, schipper, ik ga naar de schelvisschen.
Dan gaat het feit gebeuren. Ik voel mij een seconde als een ter-
dood-veroordeelde, die door de mannen van de Sing-Sing naar een
electrischen stoel wordt geleid.
Steek de slang in uw mond, commandeert de duikmeester en
bijt flink op 't gummi.
Ik stefek de slang in mijn mond en bjjt alsof ik een stuk Wrigley-
kauwgom tusschen mjjn tanden heb.
Dan komt de andere scherprechter naar mjj toe, pakt mjj bjj den
neus en zet er een knijper op. Een gummi-knjjper en dat ding sluit
mjjn neus geheel af. Ik kreeg het reuze benauwd met die slang in
mjjn mond en dien knjjper op mjjn neus.
Kraan open", commandeert de schipper. Let op, er zitten er
twee aan 't zwemvest. Maakt u de bovenste open.
Haastig trok ik de handle over. Waratjesü daar kreeg ik lucht,
kunst-lucht.
Nu goed opletten, vervolgt de schipper, nu draait u even de
hoofdkraan, die wij klep noemen, open, dan krijgt u verschen toevoer,
maar niet te hard hoor!
Rang? Ik draai aan de hoofdkraan! Wat er toen gebeurde, laat zich
niet beschrijven, 't Was precies of ik een piepertje was geworden,
dat vroeger op de kermissen verkocht werd. Ik had de kraan slechts
even te ver opengedraaid en met geweldige kracht dreef een massale
hoeveelheid zuurstof in mijn body. Alle menschen! wat was dat een
raar gevoel.
„Dat doen de meeste nieuwelingen, proestlachte de duikmeester.
Ook zijn helpers lachen. U moet, al bent u onder water, de juiste
maat weten te houden. Dat u die fout nu maakt is heel goed, dan
weet u waar de kneep zit. Dus snel de kraan dichtdraaien!
Ik draai de kraan dicht. De luchttoevoer ia gesloten! Na nog eenige
oefeningen daal ik naar den bodem. Het water sluit zich boven mjjn
hoofd, maar ik daal steeds dieper. Nu sta ik op den bodem. Heel
vaag hoor ik het geluid van een matrozenliedje, dat in de douche
hokjes gezongen wordt. De kleur van het water is donkergroen. Tot
mjjn verbazing haal ik gewoon, natuurlijk, adem op mjjn kunst
long. Ik merk absoluut niets van benauwdheid. Verbazend in
teressant. De looden aan mijn gordel wegen heel wat minder en echt
gezellig kuier ik onder water. Nu begrijp ik eerst duidelijk, wat deze
oefeningen voor de mannen van den onderzeedienst beteekenen. Inder
daad, ze zjjn zeer zeker noodig, want hierdoor raakt men vertrouwd
met deze kunstlong. Men weet precies wat men doen moet. Eerst
maakt men fouten, doch deze worden uit zelfbehoud automattsch in
stinctief gecorrigeerd.
De tjjd onder water verloopt snel en eer ik er op verdacht ben, voel
ik twee korte rukjes aan het touw, dat mij met de bovenwereld ver
bindt. Ik weet, dat dat het teeken is om de loodjes af te gooien. Nu
begint de oefening van het opstijgen! Ik ben uit den duikboottoren
geklommen en ga opwaarts. Bij den eersten knoop onderbreek ik m(jn
stijging en doe rustig 15 ademhalingen. Dan stijg ik tot den tweeden
knoop, waar ik volgens voorschrift 30 ademhalingen doe. De opstij
ging gaat dus heel langzaam. Maar ik voel me als een echte water
rot „Senang"! Rustig volbreng ik hetgeen van mjj gevraagd wordt
Tusschenbeide draai ik de hoofdkraan een weinig om en krjjg versche
lucht. De duikmeélter heeft gezegd, dat een redding honderd procent
meer kans van slagen heeft, als men zjjn koelbloedigheid bewaart.
Eindeljjk verschijn ik, of althans mjjn hoofd, aan de oppervlakte.
„Kraan dicht en knijper van den neus", commandeert de duik
meester, „diep ademhalen door den neus! De kraan openen aan het
mondstuk! Lucht inblazen! Kraan sluiten! Dit eenige malen her
halen tot het vest met lucht gevuld is."
Ik blaas als een hoempa op zjjn koperen instrument ln de slang
van den luchtzak. Ik kan alleen blazen en niet spreken, want mjjn
mond is geheel gevuld met de opening van de gummislang. Verwon
derd kijk ik dus den schipper aan en telegrafeer met mjjn oogen,
waarom, om welke reden ik blazen moet.
Dat is om uw eigen reddingboei te maken. U hebt zelf uw
drijfvermogen geproduceerd en kunt nu op deze luchtboei, gevuld
met uw onschuldigen adem, rustig afwachten tot u wordt opgepikt
Maar let nu verder op: Doe het afsluitveertje op de ontlastklep.
Dat belet het uitblazen. Anders gaat het weer door overdruk klazen.
„Slang uit den mond", commandeert de duikmeester tot slot en
dan stap ik aan den wal.
Eenig, majoor, zeg ik, dat was een fijne oefening. Ik wil het
best nog eens doen en dan beloof ik u, dat ik geen foutje zal maken.
Een mooie tak van dienst, de Onderzeedienst. De officieren, die
hier aan het hoofd staan en zij die deze oefeningen leiden, doen veel
en verdienstelijk werk, dat in tijden van nood rijpe vruchten zal af
werpen. Menig menschenleven, dat anders zeker een prooi van de
zee zou worden, kan hierdoor gered worden.
HET INT. HOCKEYTOURNOOI
TE BRUSSEL.
Nederland in den halven eindstrijd
tegen Engeland.
Dinsdag speelde het Nederi-mtoche elftal
tefren Frankrijk en wist een goede 2—tf over
winning te behalen; de uitslag is echtes g
ftetteerd voor de onzen. Tresling «coorde uit
een gewone bully, terwijl midvoor v d. Hagen
vlak voor het einde den Franschen ketper
met een hard diagonaal schot ^"*3^ -
derland had zich door dezen uitslag tot de
demi-finale gewerkt. wftren-
De overige uitslagen van Dinsdag ware
Zwitserland—Duitschland 2—3.
Gisteren kwalificeerde de vertegenwoordig
gende ploeg van Gr.-Brittannië zich als eer
ste van poule 1 door een benauwde 2—1 over
winning op de fanatiek werkende Spanjaar
den. Hierdoor kwam vast te staan, dat Ne
derland morgen tegen Broot-Brittannilë in
het veld moet. Jammer wederom dat wjj niet
met onze sterkste formatie in Brussel zijn.
Zoo ziet het Nederlandsch elftal er volgens
de „Tel." als volgt uit:
Doel: J. de Looper; Stokmans en Tresling
(a); H. de Looper, Houtzager en Van Llerop
(m.); v. d. Hagen, Schook, Brand, Heybroek
en Ankerman (v.).
Zooals men ziet 6 invallers, n.i. voor de
geheele voorhoede en aanvoerder Rein de
Waal. Onder deze omstandigheden zal Neder
land de finale wel niet bereiken.
POSTDUIVENVEREENIGING
HOLLANDS NOORDPUNT.
Met de wedvlucht Vilvoorde, 227 km, hield
bovengenoemde vereeniging Zondag 5 Mei
haar tweede concours met oude duiven.
De 164 duiven, voor dit concours inge
schreven, werden met Z.O. wind, die een snel
heid had van slechts 3 meter per seconde, om
8 uur in vrjjheid gesteld. Langs het vlieg-
traject grootendeels oostenwind, fraai zonnig
weer en lichtbewolkte lucht Bjj aankomst
eerste vogel te Den Helder om 11.16.47, was
de wind Oost 4 meter. De 33e duif werd ge
constateerd 11.27.19, zoodat binnen elf minuten
de prijsvllegende' duiven gearriveerd waren.
De prijzen werden behaald door de vogels
van de heeren: J. Rlemers le, 8e, 12e, 17e,
24e, 29e en 32e prijs; A. Felkers 2e. 3e, 6e, 7e,
9e, 10e, 15e, 18e, 22e, 25e, 28e en 33e prjjs;
R. F. Mulder 4e, 5e, 11e, 13e en 26e prijs;
H. Prins 14e prjjs; F. Scholten 16e, 20e en
30e prjjs; H. J. Bok 19e en 23e prjjs; P. van
't Hert 21e en 27e prjjs en J. M. Peters 31e
prjjs.
Een zeer fraaie prestatie behaalde ditmaal
de heel Felkers. Met zjjn 26 mededingende
duiven, naar een prijstoekenningsstelsel van
1 op de 5 deelnemende duiven, wist hjj met
niet minder dan 12 stuks zich bjj de eerste
33 te rangschikken.
De handicap voor het provinciaal concours
Vilvoorde is vastgesteld op plus 13.2 meter
per minuut.
A.s. Zondag wedvlucht van Ciney (Z.O.
België), 297 km, de eerste vlucht op de nieuwe
vliegroute, Marseille-richtlng.
deljjk achtte pleiter de overtreding niet vol
doende bewezen en werd vrijspraak geconclu
deerd, subsidiair een nader onderzoek in loco.
Onder den invloed, achter het atuur.
De 25-jarige chauffeur J. W. A. F. te Den
Helder had op 24 Nov. vermoedelijk te diep
m het glaasje gekeken en was misschien mede
geïnspireerd door de in den wagen zich bevin
dende meisjes, toen zoo roekeloos gaan rossen,
dat hij een aanrjjding veroorzaakte met een
lantaarnpaal. De „etwas angeheiterte" chauf
feur was door den Kantonrechter te Den Hel
der veroordeeld tot 25 boete of 10 dagen,
benevens 6 maanden ontzegging rijbevoegd
heid. De aanrijding hierboven bedoeld had
plaats op den Parallelweg en het feit was
waargenomen door den bakker Corn. B.. en
den chauffeur A. M. V., die, nu heden deze
zaak in hooger beroep werd behandeld, ver
zwarende verklaringen tegen den appellant
aflegde.
Door agent H. was procesverbaal opgemaakt
en de zaak onderzocht, waarbij werd gecon
stateerd, dat J. lang niet schoon was geweest.
Gerequireerd werd dan ook bevestiging van
het vonnis.
De apellant pruttelde nog heel wat tegen,
doch vond weinig troost bij den president, die
hem op nette wijze zjjn congé gaf.
In Juli of Augustus voltooid.
Knud Eckener, de zoon van Hugo Eckener,
die den bouw van de nieuwe Zeppelin (L.Z.
129) leidt, heeft aan een medewerker van het
„Berl. Tageblatt" verteld, dat het luchtschip
in Juli of Augustus voltooid zal zjjn. Er wordt
met man en macht gewrkt om het nog in Juli
af te krijgen, maar er blijft nog veel te doen.
Op het oogenblik is men bezig aan de stabili-
satiedekken aan het achterschip en het aan
brengen van het omhulsel (met uitzondering
van de plaatsen waar de gondels voor de Die
sel-motoren komen, omdat daar nog bijzon
dere versterkingen aangebracht moeten wor
den).
Als de bouw eenmaal klaar is, zal het lucht
schip binnen zeer korten tjjd in bedrjjf kunnen
worden genomen.
In de Eerste Kamer waren Woensdag aan
de orde de wetsontwerpen tot goedkeuring
van de besluiten van den gouverneur-generaal
van Nederlandsch-Indië tot vaststelling van
de onderscheidene afdeellngen van de begroo
ting van Nederlandsch-Indië voor 1935.
De heer Mendels (s.d.) begint, nu deze
minister voor het eerst na zjjn gelukkig her
stel van de ondergane operatie weder in deze
Kamer is, met woorden van gelukwensch,
daar hjj zich over dien goeden afloop ten zeer
ste verheugt. Spr. zegt dit gaarne, want hjj
koestert veel sympathie voor den persoon van
minister Coljjn; in het vervolg van zijn rede
zal spr. echter niet zoo vriendelijk over de
politiek van den minister kunnen spreken.
Spr. zet uiteen, dat het overgroote deel van
het Indische budget langs allerlei wegen nog
altjjd in Nederlandsche zakken terecht komt.
Men moet de middelen van Indië versterken,
anders komt men niet tot een sluitend budget.
Hoe staat de minister tegenover het denk
beeld, o. a. door oud-minister Weiter geuit, om
het geheele uitvoerrecht op rubber ten bate
van de Indische schatkist te brengen? Een
ander middel is de heffing van een uitvoer
recht op aardolie. Ook daar wil de minister
niets van weten.
Spr. leest een citaat voor uit het „Handels
blad", waaruit blijkt, dat de heer Weiter van
oordeel is, dat de uitgaven op een peil zjjn ge
komen, waarop een normale uitoefening van
de bestuurstaak onmogelijk is geworden.
Spr. herinnert aan de waarschuwing, jaren
geleden door wjjlen Van Kol in deze Kamer
gegeven in verband met de opkomende indus
trialisatie in Japan. Wanneer men nu eerst
m?t die industrialisatie krachtig wil beginnen,
d. antwoordt spr., dat men eenige tientallen
van jaren te laat is begonnen.
De criminaliteit daarentegen neemt beden-
keljjk toe; vele misdrjjven worden gepleegd
om in de gevangenis te komen.
Men verwjjt den Volksraad nu, dat hjj zoo
veel moties heeft aangenomen, maar hoe an
ders kan dat college, dat te maken heeft met
een ambtenarenregeering, zich uitspreken?
Spr. critiseert, dat men den eenigen sociaal
democraat in den Volksraad niet heeft her
benoemd.
De heer Janssen (r.k.) brengt hulde aan
het beleid van den gouverneur-generaal.
Prof. De Savornin Lohman (c.h.)
brengt hulde aan den gouverneur-generaal
voor de reeds tot stand gebrachte bezuini-1
gingen.
De interneering is geen strafmaatregel,
maar een middel om de handhaving van orde
en gezag te verbeteren. Ook met dat middel
is de vrjjheid in Indië beter gewaarborgd dan
in een land, dat in Europa niet ver van ons
afligt.
Bevreesd is spr. voor de beoogde bezuiniging
met 3% millioen op de reeds veel te geringe
legerorganisatie overeenkomstig het rapport-
Idenburg.
Ten opzichte van den bestuursvorm moet
alles gericht bljjven op handhaving van de
Rjjkseenheid.
Spr. eindigt met den wensch, dat men een
constructieve politiek tot heil van Nederland
en Indië zal voeren.
De ItaliaaiiKchc bladen over de
bewapening van Abessinië.
De geheele Italiaansche pers spreekt van
de mobilisatie tegen Abessinië als van een
onvermijdelijke noodzakelijkheid.
De „Stampa" van Turjjn spreekt ronduit
van Duitsche fabrieken, die oorlogsmateriaal
naar Oost-Afrika hebben geleverd en zegt, dat
men precies weet over welke hoeveelheden
wapenen de Abessijnsche regeering op het
oogenblik reeds beschikt.
Duitsche greiisscheiidiiigeii?
De Litausche regeering heeft te Berljjn ge
protesteerd tegen een schending van het Li
tausche grondgebied door Duitsche vliegtui
gen. Duitschland heeft weliswaar ontkend, dat
Duitsche vliegtuigen zich boven Litauen heb
ben begeven, maar de Litausche regeering
heeft wederom geprotesteerd op grpnd van
nieuwe schendingen. Ook zouden zich zooda
nige incidenten hebben voorgedaan ten aan
zien van het Memelgebied en van de zuide
lijke grens.
FORD-NIEUWS.
Op de Nationale A. N. V. V. Tentoonstel
ling „Mooi Nederland", welke van 7 t.m. 19
Mei a.s. ln Apollo Hall te Amsterdam zal
worden gehouden, heeft de N.V. Nederland
sche Ford Automobiel-Fabriek een zeer be-
iangwekkenden stand. Belangwekkend en ori
gineel. De directie van de N.V. Nederlandsche
Ford Automobiel Fabriek heeft op dezen
stand, die 90 M* groot is. n.1. een groote
houten maquette van Nederland laten plaat
sen, waarop de verschillende wegen, rivie
ren en steden zjjn aangebracht Op deze ma
quette rjjden een reeks van miniatuur Ford
Automobielen. Achter de stand staat op een
platvorm, gesteund door vier kolommen, een
slerijjke Ford V-8 Roadster de Grand Luxe
van de Edltlon Sélecte, terwijl ter weerszjj-
den daarvan op den beganen grond, een 2-tal
gesloten modellen worden geëxposeerd. De
geheele stand is met bloemen en planten ver
sierd.
Een aardig idee van de Directie der Neder
landsche Ford Fabriek is om gedurende deze
tentoonstelling een z.g. „Open Huis Periode"
te organiseeren. Alle bezoekers van de ten
toonstelling, trouwens iedereen die hiervoor
interesse heeft, worden door de directie uit-
genoodigd een bezoek te komen brengen aan
haar Fabriek en het alleszins belangwekken
de Ford-bedrjjf te komen bezichtingen.
Stoomvaart Mjj. Nederland.
Chr. Huygens, u., 7 Mei v. Suez.
Tajandoen, t., 7 Mei v. Marseille.
Johan de Witt, t., pass. 7 Mei Perim.
Salabangka, t., 7 Mei v. Singapore.
Tarakan, t., 8 Mei v. Batavia.
Kon. Holl. Lloyd.
Hohenstein, u., 7 Mei Madera gep.
Montferland, u„ 7 Mei te B. Ayres
Salland, t., 4 Mei v. B. Ayres.
Waterland, 8 Mei v. A'dam.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Achiiles, 8 Mei te Fiume.
Aurora, 7 Mei v. Alicante.
Alkmaar, t„ 5 Mei te Iquique
Amazone, 8 Mei v. A'dam.
Amor, 4 Mei te New-York.
Baarn, u., 6 Mei te Callao.
Bacchus, pass. 7 Mei Gibraltar.
Ganymedes, 7 Mei te Istanbul.
Ceres, 7 Mei v. Malta.
Costa Rica, t., 7 Mei v. Ponta Delgada
Euterpe, 7 Mei te A'dam.
Grootekerk, u., 7 Mei te Shanghai
Ganymedes, 6 Mei v. Izmir
Hebe, 7 Mei te Danzig.
Hermes, 7 Mei te Izn.ir.
Junc, 6 Mei v. Algiers
Martin Goldschmidt, 7 I/Ie! te Valencia
Martin Goldschmidt, 6 Mei v. Cullera
Merope, 7 Mei t< Kopenhagen
Nereus, 8 Mei v. A'dam
Oberon, 7 Mei te A'dam
Orestes, 8 Mei te Beyrouth.
Onon, 7 Mei v. Barcelona
Orpheus. 7 Mei te Passages.
Stella, pass. 7 Mei Gibraltar.
Triton, pass. 7 Mei Ouessant.
Venus, 7 Mei v. Vaiencia.
Perseus, 7 Mei te A'dam.
Vulcanus, 7 Mei te Genua.
Rotterdamsche Lloyd.
Blitar, t., 8 Mei v Valencia.
Djambi, 8 Mei te R'dam.
Garoet, 8 Mei v. R'dam.
Indrapoera, u., 7 Mei v. Gibraltar.
Kota Baroe, u., puss. 6 Mei Kaap o-.a,.,
Kota Nopan, u., 8 Mei te A'dam. uaflH,
Kota Pinang, u.. pass. J Mei Kaap de n
Hoop. °e(l«
Kota TJandi, t., pass. b Mei Point de r„„
Sibajak, t., 8 Mei v. Colombo. ^a"e.
Kon. Paketv. Mimtschappy.
Barentsz, 6 Mei v. Tamatave.
Bontekoe, 7 Mei v. Lorenzo Marqueg
Nieuw Holland, 6 Mei te Batavia.
Nieuw Zeeland, 6 Mei te Sydney.
Siberoet, 4 Mei v. Batavia.
Stagen, 4 Mei v. Reunion.
8 Mei 1935.
Aangekomen van Harlingen en vertrokk
naar Londen Eng. s.s. „Vaulvette".
ea
(Buiten verantwoordelijkheid van de redactie
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden.)
IJSCO-VENTERS „DE ECHTE OBLIE».
Naar aanleiding van het ingezonden stuk ia
de Heldersche Courant van 7 Mei, voelen d«
venters van „De Echte Oblie" zich genood
zaakt, het publiek bekend te maken, dat zij
met dit ingezonden stuk niets te maken
hebben. Zjj genieten geen van allen eenig
pensioen.
De venters van
„De Echte Oblie",
„HULP VOOR ONREHUISDEN
Nood leert vragen. Nood leert ook ver.
wachten en hopen. De Vereeniging „Hulp
voor Onbehuisden" te Amsterdam ziet den
nood snel naderen, want het bedrag der voor
haar bestaan onmisbare particuliere giften
bljjft, ondanks veler edelmoedlgen bijstand,
nog ver beneden de behoefte.
Daarom vraagt de Vereenglng titans aller
hlup en steun en hoopt en verwacht zjj. dat
deze hulp en steun uitkomst zullen brengen.
Tal van mannen, vrouwen en kinderen vin
den dageljjks opname ln de nachtasyls; 120
daklooze mannen en 60 vrouwen worden ver
pleegd ln de Internaten; terwjjl 560 kinderen
door de Vereeniging verpleegd en verzorgd
worden.
Het wordt steeds moeiljjker deze uitge
breide maatschappelijke hulp ln stand te hou
den en het is daarom, dat thans dit dringend
beroep wordt gedaan op de algemeene be
langstelling en milddadigheid.
Vereeniging „Hulp voor Onbehuisden", 2«
ConsL Huygensstraat 35, Amsterdam. Post
giro No. 32534; gem. giro A'dam No. 207.
De algemeene vergadering.
De Hollandsche Mjj. voor Landbouw heeft
gisteren te Amsterdam haar algemeene ver
gadering gehouden.
Rede van den Voorzitter.
De voorzitter, de heer Stapel, heeft een
openingsrede uitgesproken. Hjj zeide, dat d#
toekomst van onzen landbouw, zooals die
thans is, zich zoo somber en wanhopig laat
aanzien als schier nooit tevoren.
De landbouwcrisismaatregelen van de re-
geering, er mogen fouten aankleven, hebben
zeker tot nu toe een algemeene instorting
voorkomen, maar ln het raam van de chaotl-
sche wereldconjunctuur hebben deze maat
regelen zeer zeker gefaald, om te komen tot
beheerschlng van den toestand, hetgeen zich
vooral gewroken heeft voor onze veehouderij
en tuinbouw.
Bjj de afmeting van de koopkracht en de
vermindering van de export-gelegenheid is de
oeconomische toestand nog verergerd door de
verstoring op monetair gebied, als gevolg van
België's devaluatie.
Waar veehouderjj en tuinbouw zich meer
en meer het binnenland als voornaamste af
zetgebied toegewezen zien, beteekent dit,
dat zjj een structuurverandering zullen moe
ten ondergaan. De akkerbouw echter staat er
ook niet onverdeeld gunstig voor. Het zoo
juist afgesloten boekjaar zal ongetwjjfeld
voor vele akkerbouwers een gunstig beeld te
zien geven, maar dit beteekent nog geen gun
stige positie der bedrjjven. Want een perma
nent karakter draagt deze gunstige toestand
zeer zeker niet, daar hjj tot stand gekomen
is door de groote oogsten. Dit opent ook voor
onze akkerbouwers zeer sombere perspectie
ven, want het gunstige jaar is voor den mi"
nister van oeconomische zaken aanleiding ge
weest, om de richtprijzen voor de tarwe en
peulvruchten wederom te verlagen. Met dit
besluit van den minister ls de geheele geor
ganiseerde landbouw niet accoord kunnen
gaan.
Te lang heeft de regeering gedraald met
het lngrjjpen op het gebied van zuivelpro-
ductie. De afslachting van vee zonder beper
kingsmaatregelen wreekt zich thans geducht.
Verhooging van den melkprjjs is direct gebo
den, en zeer te betreuren is een afwjjzend
antwoord op een desbetreffend verzoek van
de Ned. Mjj. van Landbouw.
De regeering schjjnt zelf bitter weinig ver
trouwen te hebben ln de beperking en in de
b ';ere positie, welke in 1936 moet intreden
als gevolg van een loonenden uitvoer naar
ingeland. Wat betreft de Koninklijke beslui-
n tot het voorkomen van executies van
mdbouwbedrjjven terzake van hypothecaire
vorderingen, wanneer geen verdere besiuiten
volgen om de vele hypothecaire schulden ten
laste van den boerenstand te verlichten, zle
de toekomst er duister uit.
Nederlandsch vee naar Rusland-
Uit de vergadering werd de vraag gesteld
of niet alsnog, ook na de tegenwerking van
officieele zijde alle mogeljlke moeite gcdaa"
moet worden om vee naar Rusland uitgevoo
te krijgen.
De voorzitter antwoordde, dat het H.B. v^11
meening is dat als de mogelijkheid ertoe
staat uitvoer naar Rusland zeker bete' i® da
in blikken.
De oeconomische ioesla..d van
lan d hou wbed r jjf
Het woord was vervolgens
Huisman, tot het geven van een nadere
aan if