WELKE REDDINGMIDDELEN Sport. Ingezonden Hollandsche Mij. voor Landbouw. Oiockfy 3oMui<mbi}ot£ Automobilisme HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG Q MEI 1935- Breezand. Kind verdronken. Anna Paulowna. Kindje verdronken. Arrondissements rechtbank te Alkmaar. STAAN DE ONDERZEEBOOTEN DER KONINKLIJKE NEDERL. MARINE TEN DIENSTE? LUCHTVAART Eerste Kamer. De LZ 129. BUITENLAND De Italiaansche maatregelen tegen Abessinië. De wrijving tusschen Duitschland en Litauen. Stoomvaartberichten Haver» van Nieuwediep. Woensdagmorgen is het tweejarig kind van den heer A. v. d. S., wonende aan de Zand- vaart, door onbekende oorzaak bij z'n huls ln een scheisloot geraakt en verdronken. Reeds eenigen tijd miste de moeder het kind, toen zij het eindelek zelf in de sloot vond. De toegeschoten buren en later ook de dochter, pasten kunstmatige ademhaling toe. Hulp kon echter niet meer baten, de levens geesten waren reeds geweken. Terwijl de heer J. G. wonende in den Boer- mansweg Dinsdag bezig was met het ver plaatsen van stroo, zag hij, dat z'n dochtertje met een stok sloeg in het water van de weg sloot. Hij nam haar den stok af en stuurde het kindje naar haar moeder. De kleine is echter, nadat de heer G. weer aan z'n werk ging, naar de sloot teruggekeerd en te water geraakt. Toen heel kort daarop het kindje gemist werd, vonden de hevig ontstelde ouders het kind ln de sloot. De zelfingestelde pogingen om de levensgeesten op te wekken, evenals die van den dokter, die spoedig aanwezig was, moch ten niet baten. Het 1 j. en 8 mnd. oude meisje was reeds overleden. Meervoudige Strafkamer. Zitting van Diusdag 7 Mei. Uitspraken 1 Mei. KI. B., jockey te Amsterdam, schuldmisdrijf aanrijding Heldersche weg te Zijpe, art. 23 nieuwe Motor- en Rjjwielwet, 1 maand gev. en ontzegging rijbevoegdheid voor den tijd van 1 jaar. Corn. Joh. J„ Zandvoort. Hooger beroep vonnis Kantongerecht Helder t.z. parkeerver bod. Vonnis bevestigd, doch straf bepaald op 0.50 boete of 1 dag. Bern. Joh. Cl., caféhouder Helder. Hooger beroep overtreding politieverordening te Hel der niet bewezen. Vrijgesproken. Joh. H., Amsterdam. Zedenmisdrijf art. 245 Wetb. v. Strafrecht gepleegd te Helder. In handen R.C. gesteld. Wat al te vlug naar rechts opgetrokken. De heer S. K., Texelaar van geboorte, wonende te Den Helder en directeur van een Shell-bijkantoor aldaar, reed op 18 Sept. 1934 met zijn luxe-wagen in het Ankerpark, wenschte de Zuidstraat ln te rijden en begaf zich naar rechts, waar hjj voorbijreed een wielrijder, met name W. K. P., doch nam zijn draal wat al te vlug, zoodat de fietser alleen door krachtig te remmen kon voorkomen, dat hij een liefkozing van den zooveel krachtiger auto ontving. De heer K. werd door den Kantonrechter te dier zake veroordeeld tot 25 boete, welke straf later werd aangedikt tot 50. Tegen dit vonnis kwam de heer K. in hooger beroep, niet om de knikkers, doch om het spelrecht, omdat hij zich onschuldig achtte. Deze niet onverdeeld interessante zaak werd na de pauze eens uitgekiend. Mijnheer Willem Klaas Piet, bootsman K.N.M., gaf een exposé van het gebeurde bij het Ankerpark, welke verklaring door den tweede getuige Sybllle Ha.ila werd onder streept. Door den heer officier werden geen nieuwe lichtpunten ontdekt en volgde dus requisitoir tot bevestiging, evenwel met uitzondering van de straf, die de officier wenschte te zien gereduceerd tot 25 boete of 10 dagen. Mr. Buiskool was het niet met den Kanton rechter, noch met den Officier eens en con cludeerde na de onvermijdelijke uitvoerige uit eenzetting vrijspraak subs. een zeer geringe boete. Nog 'n Heldersche Carambole. In den beroemden St. Sylvester oftewel oudjaarsnacht j.1. had een botsing plaats te Den Helder op de Molengracht en Bierstraat met het motorrijtuig van den garagehouder J. J. B. en den auto bestuurd door zekeren heer J. T. S., waarbij de garagehouder zoo men het noemt, de piel was en veroordeeld werd tot 20 boete of 10 dagen. De veroordeelde kwam in hooger beroep, omdat hij vermeende niet de schuld te hebben, welk appèl heden werd behandeld. Volgens den appellant had de heer S. geen signaal gegeven en zoo woest gereden, dat appellant met hutje en mutje in het Helder sche Kanaal terecht was gekomen. Zijn ge- heele wagen was in de soep gereden en had hij de schade zelf moeten betalen, alsmede den verkeerspaal, die bjj deze onzachte ont moeting was gesneuveld. Mijnheer S. nam echter een ander stand punt in en beweerde dat verdachte de rollen precies omkeerde. De officier hield zich alléén aan het ten laste gelegde feit, dat verdachte rechts geen voorrang had verleend en vorderde bevesti ging. Nog een, die niet. om de knikkers, hooger spel speelde. Een autobuschauffeur J. C. D. had op 31 Juli te Wieringen, wel niet direct brokken gemaakt, doch was toch door zijn minder tac tisch rijden de oorzaak dat een tegenligger in het gedrang kwam. De chauffeur werd te Den Helder dientengevolge veroordeeld tot 10 boete of 3 dagen en was van dit niet ongeschikte vonnis in hooger beroep gekomen. Mr. Wynne werd de taak toegewezen namens de Verzekering, den appellant te verdedigen. Dr. Herz, die ook met zijn auto op den Gemeenlandsweg reed, was door het plotse ling stoppen van zijn voorligger, een door zekeren heer J. M. R. bestuurden auto, ver plicht een greppel in te rijden en van zijn auto een duikboot te maken. In dit even langdradig als vervelend zaakje, waarin met elkaar nog 5 getuigen werden gehoord, vroeg de officier bevestiging van het vonnis. Mr. Wynne drukt zijn spijt uit dat geen behoorlijke situatiekaart aanwezig was en stelde voor den toestand ter plaatse op te nemen, omdat naar zijn meening den chauf feur geen enkele schuld trof. Zooals door pleiter meer uitvoerig werd aangetoond. Ein- Wat zit er wel voor hards onder in dit vest? Dat zeg ik, den rubberzak betastend. Dat is een zuurstoffleschje, ook zit er een kalipatroon in, verklaart de duikmeester. Zuurstof is daarvoor, dat als u straks onder water wandelt, u niet zult stikken. De kalipatroon dient voor lucht zuivering. Die neemt de ontwikkelde koolzuur en waterdampen in zich op. Het uitademen gaat via deze kalipatroon in het vest. De lucht, die door de kalipatroon wordt geblazen is arm aan zuurstof. Om nu weer de zuurstof aan te vullen, dient het fleschje dat onder in het vest is ingebouwd. De zuurstof daaruit, die in het vest geblazen wordt, vermengt zich met de lucht, die in het vest aanwezig is. Met inade men haalt u straks, onder water, deze lucht via de kalipatroon naar u toe. Wat moeten die twee haken aan mijn gordel, duikmeester? Die haken zullen u in een oogwenk zwaarder maken, zegt de duikmeester. Hang mijnheer de looden aan. Twee zware stukken lood worden nu aan mijn zijden op de haken gehangen. 't Loopt moeilijk, zeg ik. 't Lijkt me toch een zware gang onder water, ik loop daar als op looden schoenen. Is u benauwd? vraagt de duikmeester ironisch. Heb wel voor heeter vuren gestaan, dan voor dit koude water. Zoo mag ik het hooren, zegt de schipper, en die loodjes zullen best meevallen. U weet, onder water wordt het gewicht heel wat lich ter en merkt u er niet zoo heel veel van, dat u ze meesleept, integen deel daar zult u een voortreffelijke paradepas maken. Maarnu moeten we u nog even boeien. Een gedienstige onderzeebootman legt om mijn linkerarm een stevig touw, trekt het in een fikschen knoop en zegt: Als u beneden aan het kuieren bent, u vindt het er gezellig en u stikt niet direct, dan geeft u een kort rukje aan het touw, dan weten wij: Alles is beneden kits. Maar als u begint te stikken, dan vier rukjes aan het touw geven dan halen we u op als een pieterman in de haven. Als w ij hierboven u vier rukjes geven, wenschen wij, dat u als Neptunus uit de golven opduikt. Geven wij u twee rukjes, dan moet u de looden afwerpen. Doel van deze oefeningen is om de menschen van de Nederlandsche onderzeebooten zoo te trainen, dat, als het eens onverhoopt noodig is, ze werkelijk opgesloten zouden zijn op den bodem van de zee in een hermetisch gesloten duikboot, ze toch, ook al was hulp niet direct aanwezig, zich zeiven zouden kunnen redden. Nu nog eenige laatste opmerkingen, zegt de duikmeester en wijst mij op een touwlijn, met knoopen er in, die mij ook zal ver gezellen op mijn duikw&ndeling onder water. Als u zoo straks den onderzeeër wilt verlaten, is verondersteld, dat u precies en nauwkeu rig doet, wat de duikbootmenschen op den zeebodem in een veronge lukte boot moeten doen en dan is dit touw met knoopen u een leid draad. Coué geeft ook zijn patiënten touwtjes met knoopen. Bjj iederen knoop moet hjj rustig zeggen: ik voel mjj hoe langer hoe beter! Moet een slachtoffer van een duikbootramp nu daarvoor ook deze knoopen tellen? De Coué-methode onder water? Als u straks beneden diep onder water bent en u wilt u uit de duikboot vrij maken, dan klimt u in den toren, sluit het onderluik achter u dicht en zet de zee-inlaat van den toren open. Door deze inlaat loopt de toren dan vol water. Wanneer de druk binnen en buiten den toren gelijk is, opent u het bovenluik en ontsnapt daar door. Vanuit de centrale sluit men het bovenluik, opent de afvoer- klep en blaast met samengeperste lucht den toren leeg. Als de toren weer leeg is. kan na u een andere opgesloten duikboot man zich weer redden. Hebt u het begrepen? vraagt de duikmeester, mjj diverse teekeningen toonend. n. Ik knik. Maar nu weet ik nog steeds niet, waarvoor dat touw met knoopen dient zeg ik. Dat is om geleidelijk aan het drukverschil van het water te wen nen. Bij den eersten knoop doet u vijftien ademhalingen. Dat is dus een minuut rust. Dan gaat u verder tot u den tweeden knoop in het touw bereikt hebt. Daar doet u dertig ademhalingen. Bij eiken knoop in het touw doet u vijftien ademhalingen meer. Dit is omdat u onder water niet op de klok of het horloge kunt zien. Deze ademhalingen geven dus den tjjd aan, die u moet wachten voor u verder kunt gaan naar de oppervlakte. Zoo zal het gebeuren, dat iemand, die een onder zeeboot verlaat op een diepte van vjjftig meter, vijfentwintig minu ten noodig heeft om de oppervlakte te bereiken. Dit is, zoo u reeds zelf opmerkte, noodig, daar anders de kans bestaat, dat iemands lon gen zouden barsten door te grooten overdruk, want op vjjftig meter diepte is de druk in het lichaam precies dezelfde als de druk onder water op de plek waar men vertoeft, of vjjf atmosfeer en dat zijn heel wat kilogrammetjes. Verbeeldt u nu, dat u plotseling zonder over gang van dien druk bevrijd werddan Dan zou ik precies zijn als een diepzeevisch, die van groote diepte opgehaald aan de oppervlakte, uit elkaar springt, vul ik aan. Ja, en dan zou uw bloed gaan koken, net als een ontkurkte champagneflesch, behalve de knal! Dan is het in een oogwenk met u gedaan. De Duitscher noemt dit een Taucher-Colaps. Dus, hebt u goed naar mijn lessen geluisterd. Ik snap er alles van. Hoe lang kan ik op die kunstlongen onder water blijven, schipper? Er zit 150 atmosfeer druk in 't fleschje, de inhoud is 0.4 liter, U hebt dus, als u onder water bent, 0.4 X 150 liter 60 liter zuur stof bij u van gewonen atmosferischen druk. U kunt dus rustig een half uurtje uit kuieren gaan. Hebt u nu alles werkeljjk goed be grepen In orde, schipper, ik ga naar de schelvisschen. Dan gaat het feit gebeuren. Ik voel mij een seconde als een ter- dood-veroordeelde, die door de mannen van de Sing-Sing naar een electrischen stoel wordt geleid. Steek de slang in uw mond, commandeert de duikmeester en bijt flink op 't gummi. Ik stefek de slang in mijn mond en bjjt alsof ik een stuk Wrigley- kauwgom tusschen mjjn tanden heb. Dan komt de andere scherprechter naar mjj toe, pakt mjj bjj den neus en zet er een knijper op. Een gummi-knjjper en dat ding sluit mjjn neus geheel af. Ik kreeg het reuze benauwd met die slang in mjjn mond en dien knjjper op mjjn neus. Kraan open", commandeert de schipper. Let op, er zitten er twee aan 't zwemvest. Maakt u de bovenste open. Haastig trok ik de handle over. Waratjesü daar kreeg ik lucht, kunst-lucht. Nu goed opletten, vervolgt de schipper, nu draait u even de hoofdkraan, die wij klep noemen, open, dan krijgt u verschen toevoer, maar niet te hard hoor! Rang? Ik draai aan de hoofdkraan! Wat er toen gebeurde, laat zich niet beschrijven, 't Was precies of ik een piepertje was geworden, dat vroeger op de kermissen verkocht werd. Ik had de kraan slechts even te ver opengedraaid en met geweldige kracht dreef een massale hoeveelheid zuurstof in mijn body. Alle menschen! wat was dat een raar gevoel. „Dat doen de meeste nieuwelingen, proestlachte de duikmeester. Ook zijn helpers lachen. U moet, al bent u onder water, de juiste maat weten te houden. Dat u die fout nu maakt is heel goed, dan weet u waar de kneep zit. Dus snel de kraan dichtdraaien! Ik draai de kraan dicht. De luchttoevoer ia gesloten! Na nog eenige oefeningen daal ik naar den bodem. Het water sluit zich boven mjjn hoofd, maar ik daal steeds dieper. Nu sta ik op den bodem. Heel vaag hoor ik het geluid van een matrozenliedje, dat in de douche hokjes gezongen wordt. De kleur van het water is donkergroen. Tot mjjn verbazing haal ik gewoon, natuurlijk, adem op mjjn kunst long. Ik merk absoluut niets van benauwdheid. Verbazend in teressant. De looden aan mijn gordel wegen heel wat minder en echt gezellig kuier ik onder water. Nu begrijp ik eerst duidelijk, wat deze oefeningen voor de mannen van den onderzeedienst beteekenen. Inder daad, ze zjjn zeer zeker noodig, want hierdoor raakt men vertrouwd met deze kunstlong. Men weet precies wat men doen moet. Eerst maakt men fouten, doch deze worden uit zelfbehoud automattsch in stinctief gecorrigeerd. De tjjd onder water verloopt snel en eer ik er op verdacht ben, voel ik twee korte rukjes aan het touw, dat mij met de bovenwereld ver bindt. Ik weet, dat dat het teeken is om de loodjes af te gooien. Nu begint de oefening van het opstijgen! Ik ben uit den duikboottoren geklommen en ga opwaarts. Bij den eersten knoop onderbreek ik m(jn stijging en doe rustig 15 ademhalingen. Dan stijg ik tot den tweeden knoop, waar ik volgens voorschrift 30 ademhalingen doe. De opstij ging gaat dus heel langzaam. Maar ik voel me als een echte water rot „Senang"! Rustig volbreng ik hetgeen van mjj gevraagd wordt Tusschenbeide draai ik de hoofdkraan een weinig om en krjjg versche lucht. De duikmeélter heeft gezegd, dat een redding honderd procent meer kans van slagen heeft, als men zjjn koelbloedigheid bewaart. Eindeljjk verschijn ik, of althans mjjn hoofd, aan de oppervlakte. „Kraan dicht en knijper van den neus", commandeert de duik meester, „diep ademhalen door den neus! De kraan openen aan het mondstuk! Lucht inblazen! Kraan sluiten! Dit eenige malen her halen tot het vest met lucht gevuld is." Ik blaas als een hoempa op zjjn koperen instrument ln de slang van den luchtzak. Ik kan alleen blazen en niet spreken, want mjjn mond is geheel gevuld met de opening van de gummislang. Verwon derd kijk ik dus den schipper aan en telegrafeer met mjjn oogen, waarom, om welke reden ik blazen moet. Dat is om uw eigen reddingboei te maken. U hebt zelf uw drijfvermogen geproduceerd en kunt nu op deze luchtboei, gevuld met uw onschuldigen adem, rustig afwachten tot u wordt opgepikt Maar let nu verder op: Doe het afsluitveertje op de ontlastklep. Dat belet het uitblazen. Anders gaat het weer door overdruk klazen. „Slang uit den mond", commandeert de duikmeester tot slot en dan stap ik aan den wal. Eenig, majoor, zeg ik, dat was een fijne oefening. Ik wil het best nog eens doen en dan beloof ik u, dat ik geen foutje zal maken. Een mooie tak van dienst, de Onderzeedienst. De officieren, die hier aan het hoofd staan en zij die deze oefeningen leiden, doen veel en verdienstelijk werk, dat in tijden van nood rijpe vruchten zal af werpen. Menig menschenleven, dat anders zeker een prooi van de zee zou worden, kan hierdoor gered worden. HET INT. HOCKEYTOURNOOI TE BRUSSEL. Nederland in den halven eindstrijd tegen Engeland. Dinsdag speelde het Nederi-mtoche elftal tefren Frankrijk en wist een goede 2—tf over winning te behalen; de uitslag is echtes g ftetteerd voor de onzen. Tresling «coorde uit een gewone bully, terwijl midvoor v d. Hagen vlak voor het einde den Franschen ketper met een hard diagonaal schot ^"*3^ - derland had zich door dezen uitslag tot de demi-finale gewerkt. wftren- De overige uitslagen van Dinsdag ware Zwitserland—Duitschland 2—3. Gisteren kwalificeerde de vertegenwoordig gende ploeg van Gr.-Brittannië zich als eer ste van poule 1 door een benauwde 2—1 over winning op de fanatiek werkende Spanjaar den. Hierdoor kwam vast te staan, dat Ne derland morgen tegen Broot-Brittannilë in het veld moet. Jammer wederom dat wjj niet met onze sterkste formatie in Brussel zijn. Zoo ziet het Nederlandsch elftal er volgens de „Tel." als volgt uit: Doel: J. de Looper; Stokmans en Tresling (a); H. de Looper, Houtzager en Van Llerop (m.); v. d. Hagen, Schook, Brand, Heybroek en Ankerman (v.). Zooals men ziet 6 invallers, n.i. voor de geheele voorhoede en aanvoerder Rein de Waal. Onder deze omstandigheden zal Neder land de finale wel niet bereiken. POSTDUIVENVEREENIGING HOLLANDS NOORDPUNT. Met de wedvlucht Vilvoorde, 227 km, hield bovengenoemde vereeniging Zondag 5 Mei haar tweede concours met oude duiven. De 164 duiven, voor dit concours inge schreven, werden met Z.O. wind, die een snel heid had van slechts 3 meter per seconde, om 8 uur in vrjjheid gesteld. Langs het vlieg- traject grootendeels oostenwind, fraai zonnig weer en lichtbewolkte lucht Bjj aankomst eerste vogel te Den Helder om 11.16.47, was de wind Oost 4 meter. De 33e duif werd ge constateerd 11.27.19, zoodat binnen elf minuten de prijsvllegende' duiven gearriveerd waren. De prijzen werden behaald door de vogels van de heeren: J. Rlemers le, 8e, 12e, 17e, 24e, 29e en 32e prijs; A. Felkers 2e. 3e, 6e, 7e, 9e, 10e, 15e, 18e, 22e, 25e, 28e en 33e prjjs; R. F. Mulder 4e, 5e, 11e, 13e en 26e prijs; H. Prins 14e prjjs; F. Scholten 16e, 20e en 30e prjjs; H. J. Bok 19e en 23e prjjs; P. van 't Hert 21e en 27e prjjs en J. M. Peters 31e prjjs. Een zeer fraaie prestatie behaalde ditmaal de heel Felkers. Met zjjn 26 mededingende duiven, naar een prijstoekenningsstelsel van 1 op de 5 deelnemende duiven, wist hjj met niet minder dan 12 stuks zich bjj de eerste 33 te rangschikken. De handicap voor het provinciaal concours Vilvoorde is vastgesteld op plus 13.2 meter per minuut. A.s. Zondag wedvlucht van Ciney (Z.O. België), 297 km, de eerste vlucht op de nieuwe vliegroute, Marseille-richtlng. deljjk achtte pleiter de overtreding niet vol doende bewezen en werd vrijspraak geconclu deerd, subsidiair een nader onderzoek in loco. Onder den invloed, achter het atuur. De 25-jarige chauffeur J. W. A. F. te Den Helder had op 24 Nov. vermoedelijk te diep m het glaasje gekeken en was misschien mede geïnspireerd door de in den wagen zich bevin dende meisjes, toen zoo roekeloos gaan rossen, dat hij een aanrjjding veroorzaakte met een lantaarnpaal. De „etwas angeheiterte" chauf feur was door den Kantonrechter te Den Hel der veroordeeld tot 25 boete of 10 dagen, benevens 6 maanden ontzegging rijbevoegd heid. De aanrijding hierboven bedoeld had plaats op den Parallelweg en het feit was waargenomen door den bakker Corn. B.. en den chauffeur A. M. V., die, nu heden deze zaak in hooger beroep werd behandeld, ver zwarende verklaringen tegen den appellant aflegde. Door agent H. was procesverbaal opgemaakt en de zaak onderzocht, waarbij werd gecon stateerd, dat J. lang niet schoon was geweest. Gerequireerd werd dan ook bevestiging van het vonnis. De apellant pruttelde nog heel wat tegen, doch vond weinig troost bij den president, die hem op nette wijze zjjn congé gaf. In Juli of Augustus voltooid. Knud Eckener, de zoon van Hugo Eckener, die den bouw van de nieuwe Zeppelin (L.Z. 129) leidt, heeft aan een medewerker van het „Berl. Tageblatt" verteld, dat het luchtschip in Juli of Augustus voltooid zal zjjn. Er wordt met man en macht gewrkt om het nog in Juli af te krijgen, maar er blijft nog veel te doen. Op het oogenblik is men bezig aan de stabili- satiedekken aan het achterschip en het aan brengen van het omhulsel (met uitzondering van de plaatsen waar de gondels voor de Die sel-motoren komen, omdat daar nog bijzon dere versterkingen aangebracht moeten wor den). Als de bouw eenmaal klaar is, zal het lucht schip binnen zeer korten tjjd in bedrjjf kunnen worden genomen. In de Eerste Kamer waren Woensdag aan de orde de wetsontwerpen tot goedkeuring van de besluiten van den gouverneur-generaal van Nederlandsch-Indië tot vaststelling van de onderscheidene afdeellngen van de begroo ting van Nederlandsch-Indië voor 1935. De heer Mendels (s.d.) begint, nu deze minister voor het eerst na zjjn gelukkig her stel van de ondergane operatie weder in deze Kamer is, met woorden van gelukwensch, daar hjj zich over dien goeden afloop ten zeer ste verheugt. Spr. zegt dit gaarne, want hjj koestert veel sympathie voor den persoon van minister Coljjn; in het vervolg van zijn rede zal spr. echter niet zoo vriendelijk over de politiek van den minister kunnen spreken. Spr. zet uiteen, dat het overgroote deel van het Indische budget langs allerlei wegen nog altjjd in Nederlandsche zakken terecht komt. Men moet de middelen van Indië versterken, anders komt men niet tot een sluitend budget. Hoe staat de minister tegenover het denk beeld, o. a. door oud-minister Weiter geuit, om het geheele uitvoerrecht op rubber ten bate van de Indische schatkist te brengen? Een ander middel is de heffing van een uitvoer recht op aardolie. Ook daar wil de minister niets van weten. Spr. leest een citaat voor uit het „Handels blad", waaruit blijkt, dat de heer Weiter van oordeel is, dat de uitgaven op een peil zjjn ge komen, waarop een normale uitoefening van de bestuurstaak onmogelijk is geworden. Spr. herinnert aan de waarschuwing, jaren geleden door wjjlen Van Kol in deze Kamer gegeven in verband met de opkomende indus trialisatie in Japan. Wanneer men nu eerst m?t die industrialisatie krachtig wil beginnen, d. antwoordt spr., dat men eenige tientallen van jaren te laat is begonnen. De criminaliteit daarentegen neemt beden- keljjk toe; vele misdrjjven worden gepleegd om in de gevangenis te komen. Men verwjjt den Volksraad nu, dat hjj zoo veel moties heeft aangenomen, maar hoe an ders kan dat college, dat te maken heeft met een ambtenarenregeering, zich uitspreken? Spr. critiseert, dat men den eenigen sociaal democraat in den Volksraad niet heeft her benoemd. De heer Janssen (r.k.) brengt hulde aan het beleid van den gouverneur-generaal. Prof. De Savornin Lohman (c.h.) brengt hulde aan den gouverneur-generaal voor de reeds tot stand gebrachte bezuini-1 gingen. De interneering is geen strafmaatregel, maar een middel om de handhaving van orde en gezag te verbeteren. Ook met dat middel is de vrjjheid in Indië beter gewaarborgd dan in een land, dat in Europa niet ver van ons afligt. Bevreesd is spr. voor de beoogde bezuiniging met 3% millioen op de reeds veel te geringe legerorganisatie overeenkomstig het rapport- Idenburg. Ten opzichte van den bestuursvorm moet alles gericht bljjven op handhaving van de Rjjkseenheid. Spr. eindigt met den wensch, dat men een constructieve politiek tot heil van Nederland en Indië zal voeren. De ItaliaaiiKchc bladen over de bewapening van Abessinië. De geheele Italiaansche pers spreekt van de mobilisatie tegen Abessinië als van een onvermijdelijke noodzakelijkheid. De „Stampa" van Turjjn spreekt ronduit van Duitsche fabrieken, die oorlogsmateriaal naar Oost-Afrika hebben geleverd en zegt, dat men precies weet over welke hoeveelheden wapenen de Abessijnsche regeering op het oogenblik reeds beschikt. Duitsche greiisscheiidiiigeii? De Litausche regeering heeft te Berljjn ge protesteerd tegen een schending van het Li tausche grondgebied door Duitsche vliegtui gen. Duitschland heeft weliswaar ontkend, dat Duitsche vliegtuigen zich boven Litauen heb ben begeven, maar de Litausche regeering heeft wederom geprotesteerd op grpnd van nieuwe schendingen. Ook zouden zich zooda nige incidenten hebben voorgedaan ten aan zien van het Memelgebied en van de zuide lijke grens. FORD-NIEUWS. Op de Nationale A. N. V. V. Tentoonstel ling „Mooi Nederland", welke van 7 t.m. 19 Mei a.s. ln Apollo Hall te Amsterdam zal worden gehouden, heeft de N.V. Nederland sche Ford Automobiel-Fabriek een zeer be- iangwekkenden stand. Belangwekkend en ori gineel. De directie van de N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek heeft op dezen stand, die 90 M* groot is. n.1. een groote houten maquette van Nederland laten plaat sen, waarop de verschillende wegen, rivie ren en steden zjjn aangebracht Op deze ma quette rjjden een reeks van miniatuur Ford Automobielen. Achter de stand staat op een platvorm, gesteund door vier kolommen, een slerijjke Ford V-8 Roadster de Grand Luxe van de Edltlon Sélecte, terwijl ter weerszjj- den daarvan op den beganen grond, een 2-tal gesloten modellen worden geëxposeerd. De geheele stand is met bloemen en planten ver sierd. Een aardig idee van de Directie der Neder landsche Ford Fabriek is om gedurende deze tentoonstelling een z.g. „Open Huis Periode" te organiseeren. Alle bezoekers van de ten toonstelling, trouwens iedereen die hiervoor interesse heeft, worden door de directie uit- genoodigd een bezoek te komen brengen aan haar Fabriek en het alleszins belangwekken de Ford-bedrjjf te komen bezichtingen. Stoomvaart Mjj. Nederland. Chr. Huygens, u., 7 Mei v. Suez. Tajandoen, t., 7 Mei v. Marseille. Johan de Witt, t., pass. 7 Mei Perim. Salabangka, t., 7 Mei v. Singapore. Tarakan, t., 8 Mei v. Batavia. Kon. Holl. Lloyd. Hohenstein, u., 7 Mei Madera gep. Montferland, u„ 7 Mei te B. Ayres Salland, t., 4 Mei v. B. Ayres. Waterland, 8 Mei v. A'dam. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij. Achiiles, 8 Mei te Fiume. Aurora, 7 Mei v. Alicante. Alkmaar, t„ 5 Mei te Iquique Amazone, 8 Mei v. A'dam. Amor, 4 Mei te New-York. Baarn, u., 6 Mei te Callao. Bacchus, pass. 7 Mei Gibraltar. Ganymedes, 7 Mei te Istanbul. Ceres, 7 Mei v. Malta. Costa Rica, t., 7 Mei v. Ponta Delgada Euterpe, 7 Mei te A'dam. Grootekerk, u., 7 Mei te Shanghai Ganymedes, 6 Mei v. Izmir Hebe, 7 Mei te Danzig. Hermes, 7 Mei te Izn.ir. Junc, 6 Mei v. Algiers Martin Goldschmidt, 7 I/Ie! te Valencia Martin Goldschmidt, 6 Mei v. Cullera Merope, 7 Mei t< Kopenhagen Nereus, 8 Mei v. A'dam Oberon, 7 Mei te A'dam Orestes, 8 Mei te Beyrouth. Onon, 7 Mei v. Barcelona Orpheus. 7 Mei te Passages. Stella, pass. 7 Mei Gibraltar. Triton, pass. 7 Mei Ouessant. Venus, 7 Mei v. Vaiencia. Perseus, 7 Mei te A'dam. Vulcanus, 7 Mei te Genua. Rotterdamsche Lloyd. Blitar, t., 8 Mei v Valencia. Djambi, 8 Mei te R'dam. Garoet, 8 Mei v. R'dam. Indrapoera, u., 7 Mei v. Gibraltar. Kota Baroe, u., puss. 6 Mei Kaap o-.a,., Kota Nopan, u., 8 Mei te A'dam. uaflH, Kota Pinang, u.. pass. J Mei Kaap de n Hoop. °e(l« Kota TJandi, t., pass. b Mei Point de r„„ Sibajak, t., 8 Mei v. Colombo. ^a"e. Kon. Paketv. Mimtschappy. Barentsz, 6 Mei v. Tamatave. Bontekoe, 7 Mei v. Lorenzo Marqueg Nieuw Holland, 6 Mei te Batavia. Nieuw Zeeland, 6 Mei te Sydney. Siberoet, 4 Mei v. Batavia. Stagen, 4 Mei v. Reunion. 8 Mei 1935. Aangekomen van Harlingen en vertrokk naar Londen Eng. s.s. „Vaulvette". ea (Buiten verantwoordelijkheid van de redactie Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) IJSCO-VENTERS „DE ECHTE OBLIE». Naar aanleiding van het ingezonden stuk ia de Heldersche Courant van 7 Mei, voelen d« venters van „De Echte Oblie" zich genood zaakt, het publiek bekend te maken, dat zij met dit ingezonden stuk niets te maken hebben. Zjj genieten geen van allen eenig pensioen. De venters van „De Echte Oblie", „HULP VOOR ONREHUISDEN Nood leert vragen. Nood leert ook ver. wachten en hopen. De Vereeniging „Hulp voor Onbehuisden" te Amsterdam ziet den nood snel naderen, want het bedrag der voor haar bestaan onmisbare particuliere giften bljjft, ondanks veler edelmoedlgen bijstand, nog ver beneden de behoefte. Daarom vraagt de Vereenglng titans aller hlup en steun en hoopt en verwacht zjj. dat deze hulp en steun uitkomst zullen brengen. Tal van mannen, vrouwen en kinderen vin den dageljjks opname ln de nachtasyls; 120 daklooze mannen en 60 vrouwen worden ver pleegd ln de Internaten; terwjjl 560 kinderen door de Vereeniging verpleegd en verzorgd worden. Het wordt steeds moeiljjker deze uitge breide maatschappelijke hulp ln stand te hou den en het is daarom, dat thans dit dringend beroep wordt gedaan op de algemeene be langstelling en milddadigheid. Vereeniging „Hulp voor Onbehuisden", 2« ConsL Huygensstraat 35, Amsterdam. Post giro No. 32534; gem. giro A'dam No. 207. De algemeene vergadering. De Hollandsche Mjj. voor Landbouw heeft gisteren te Amsterdam haar algemeene ver gadering gehouden. Rede van den Voorzitter. De voorzitter, de heer Stapel, heeft een openingsrede uitgesproken. Hjj zeide, dat d# toekomst van onzen landbouw, zooals die thans is, zich zoo somber en wanhopig laat aanzien als schier nooit tevoren. De landbouwcrisismaatregelen van de re- geering, er mogen fouten aankleven, hebben zeker tot nu toe een algemeene instorting voorkomen, maar ln het raam van de chaotl- sche wereldconjunctuur hebben deze maat regelen zeer zeker gefaald, om te komen tot beheerschlng van den toestand, hetgeen zich vooral gewroken heeft voor onze veehouderij en tuinbouw. Bjj de afmeting van de koopkracht en de vermindering van de export-gelegenheid is de oeconomische toestand nog verergerd door de verstoring op monetair gebied, als gevolg van België's devaluatie. Waar veehouderjj en tuinbouw zich meer en meer het binnenland als voornaamste af zetgebied toegewezen zien, beteekent dit, dat zjj een structuurverandering zullen moe ten ondergaan. De akkerbouw echter staat er ook niet onverdeeld gunstig voor. Het zoo juist afgesloten boekjaar zal ongetwjjfeld voor vele akkerbouwers een gunstig beeld te zien geven, maar dit beteekent nog geen gun stige positie der bedrjjven. Want een perma nent karakter draagt deze gunstige toestand zeer zeker niet, daar hjj tot stand gekomen is door de groote oogsten. Dit opent ook voor onze akkerbouwers zeer sombere perspectie ven, want het gunstige jaar is voor den mi" nister van oeconomische zaken aanleiding ge weest, om de richtprijzen voor de tarwe en peulvruchten wederom te verlagen. Met dit besluit van den minister ls de geheele geor ganiseerde landbouw niet accoord kunnen gaan. Te lang heeft de regeering gedraald met het lngrjjpen op het gebied van zuivelpro- ductie. De afslachting van vee zonder beper kingsmaatregelen wreekt zich thans geducht. Verhooging van den melkprjjs is direct gebo den, en zeer te betreuren is een afwjjzend antwoord op een desbetreffend verzoek van de Ned. Mjj. van Landbouw. De regeering schjjnt zelf bitter weinig ver trouwen te hebben ln de beperking en in de b ';ere positie, welke in 1936 moet intreden als gevolg van een loonenden uitvoer naar ingeland. Wat betreft de Koninklijke beslui- n tot het voorkomen van executies van mdbouwbedrjjven terzake van hypothecaire vorderingen, wanneer geen verdere besiuiten volgen om de vele hypothecaire schulden ten laste van den boerenstand te verlichten, zle de toekomst er duister uit. Nederlandsch vee naar Rusland- Uit de vergadering werd de vraag gesteld of niet alsnog, ook na de tegenwerking van officieele zijde alle mogeljlke moeite gcdaa" moet worden om vee naar Rusland uitgevoo te krijgen. De voorzitter antwoordde, dat het H.B. v^11 meening is dat als de mogelijkheid ertoe staat uitvoer naar Rusland zeker bete' i® da in blikken. De oeconomische ioesla..d van lan d hou wbed r jjf Het woord was vervolgens Huisman, tot het geven van een nadere aan if

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 6