Stadsnieuws len en 2en Pinksterdag SCHOORL en BERGEN E. S. 0. N. A. HELDERSCHE COURANT VA?? DONDERDAG 6 JUNI 1935, Gemeenteraad Het Koninklijk bezoek aan den Helder. REMAV1-CLOSE UPS; Optreden van de Djiguiten-kozakken. Natuurschoon en Kermis. naar per Het traditioneeie en populaire Pinksteruitstapje Retour Ie kajuit f Ö.70 2e kajuit f 0.50 Vertrek boot Binnenhaven 8 u. Visscherij. TWEEDE BLAD Licht op voor alle voertuigen. Donderdag 6 Mei Vrijdag 7 er*» 21.44 uur. et. 21.45 uur. Onze vroegere stadgenoote, Mej. A. A. Boon, ia aan de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam geslaagd voor het eerste ge deelte van het artsexamen. Bjj de laatst gehouden examens voor 3den stuurman groote stoomvaart slaagden te 's-Gravenhage de hèeren: A A F. Smitz, G. J. H. Pijpers en F J. M. Berting. HECHTEN EINDDIPLOMA HOOGERE HANDELSSCHOLEN, Bij K.B. van 10 Me* 1935, Staatsblad 245, ls bepaald dat aan de bezitters van een eind diploma Hoogere Handelsschool bij hei „Staatsexamen tot toelating Universiteiten" dezelfde vrijstellingen worden gegeven als aan hen, die een diploma H.B.S. A bezitten. In dit opzicht zijn derhalve de Hoogere Handelsscholen volledig' gelijk gesteld met een H.B.S. A. DE BALLEKO-GELURKIGEN VAN WOENSDAGAVOND. Het 12-tal prijswinnaars, dat Woensdag- avond een prijs in ontvangst mocht nemen, luidt als volgt: Bakhuizen 9921 pnt. ƒ100 bon 577 S. Vermeulen 9901 ii 50 31 563 Mej. Hollander 9901 10 ii 372 De Bakker 9880 1) 10 ii 544 Obbens 9868 33 10 ji 585 Gauw 9812 11 1 10 u 878 Vink 9741 5» 10 ii 859 Vlaming 9713 3» 10 ii 909 L«.k 9712 3» 10 f! 906 Vlam 9661 33 1 10 11 877 Verel 9589 3) 10 ,1 295 Slemmer 9586 11 f 10 433 C AR1LLON -CON CERT. Gisterenavond waren er tal van belangstel lenden voor het monument, die zichtbaar ge noten van het concert, waarop onze stads- beiaardier, de heer Tj. Joh. Dito, hen ver raste. Verschillende populaire, bijna vergeten wijsjes, klonken tot ver in de stad door. Het is wel een prachtige aanwinst voor onze stad, dit carillon. VRAGEN VAN RAADSLEDEN. Door het Raadslid Biersteker (Gem. Be lang) zijn aan den Voorziter van den Ge meenteraad de volgende vragen gesteld: Ondergeteekende verzoekt beleefd in de Raadszitting van 12 Juni a.s. de volgende vragen te mogen stellen: 1. Was het aan B. en W. bekend, dat door den Ontvanger der Registratie op 4 Juni 1935 voor den sloop zouden worden verkocht eenige oude Marineschepen, w.o. het houten fregat! „Atjeh" 2. Hebben B. en W. geen pogingen gedaan in het belang der werkverschaffing, dat de slooperij dezer schepen in onze gemeente had kunnen geschieden: a. hetzij door met het Departement van Defensie in overleg te treden om bedoelde schepen aan de gemeente af te staan; b. hetzij door onderhandeling met scheeps- sloopers te dezer stede dezen tot aankoop in de gelegenheid te stellen? Tér toelichting wil ondergeteekende er op wijzen, dat hier een ruime werkverschaffing had kunnen worden bevorderd, zoodat aan 40 of 50 werkloozen ongeveer 1 jaar werk had kunnen worden verstrekt. Vergadering van den Raad der gemeente Den Helder op Woensdag 12 Juni 1935,- des avonds 8 uur ten Raadhruize. Onderzoek geloofsbrief. Onderzoek van den geloofsbrief van het be noemd verklaarde lid van den Raad, P. J. Schmidt. Notulen. Vaststelling der notulen van de vergaderin gen van 11 Februari, 2 April, 15 April en 29 April 1935. Ingekomen stukken. Goedkeurings- en verdagingsbesluiten van de Kroon en Gedeputeerde Staten op diverse raadsbesluiten. Schrijven van den heer J. H. de Nijs, houden de mededeeling, dat hij ontslag neemt als lid van den Raad; Proces-verbaal van opneming van kas en boeken van den Gemeente-Ontvanger. (Voorgesteld wordt deze stukken voor ken nisgeving aan te nemen.) Winkelsluiting. Voorstel tot het aanwijzen van dagen als be doeld in art. 9, lid 5, der Winkelsluitingswet. Extra hulp aan werkloozen 1935. Voorstel in zake extra hulp aan werkloozen 1935. (Steunverleening B). NUTSSPAARBANK TE DEN HELDER. Opgave uitsluitend betreffende de Nuts- spaarbank te Den Helder, Polderweg 1 over de maand Mei 1935. Op spaarbankboekjes werd in den loop der maand ingelegd f 275.294.93 en terugbetaald f 273.600.88. Derhalve meer ingelegd dan terugbetaald f 1.694.05. Het aan inleggers verschuldigd kapitaal, bij den aanvang van dit jaar f 2.892.264.42, bedraagt thans f 2.927.635.01. In de maand Mei werden 82 nieuwe spaar bankboekjes uitgegeven. Het aantal in omloop zijnde boekjes steeg hiermede tot 8996. - Onder deze nieuw uitgereikte boekjes zijn inbegrepen 19 boekjes voor jonggeborenen (op deze boekjes plaatst de spaarbank een eersten inleg van f 1. De lediging van spaarbusjes in den loop van Mei leverde een bedrag van f 2.958.91 aan kleine besparingen. Het totaal in omloop zijnde spaarbusjes bedraagt thans bijna 2000. MET PINKSTEREN NAAR SCHOORL EN BERGEN. De E.S.O N.A. maakt in een advertentie in dit nummer bekend, dat de boot beide Pink sterdagen om 8 uur van de Binnenhaven zal vertrekken. Voor hen, die dit altijd weer mooie, popu laire uitstapje willen maken, zullen de be kende lage prijzen zeker geen bezwaar zijn, om weer eens een dag volop te genieten. DE BLAD WE WEEK. Men verzoekt ons opname van het volgende: Wij vestigen hierbij nog eens de aandacht op bovengenoemde actie, uitgaande van het Centraal Comité voor Drankbestrijding „Hel der". Tengevolge van het verbod van den Commissaris van Politie is er in de colportage met het Blauwe Weekblad eenige stagnatie gekomen. Zendt ze daarom niet heen, wan neer U zoo'n blad aangeboden wordt, doch steunt hen in hun strijd tegen het alcoholisme. Wij vestigen de aandacht onzer lezers voorts op de sluitings-demonstratie van de Blauwe Week, welke op 2en Pinksterdag te Apeldoorn gehouden wordt. De Nederlandsche Spoorwegen heeft voor deze gelegenheid speciale tarieven gemaakt, waardoor U van uit Den Helder deze demonstratie voor 3.63 retour kunt bezoeken. Voor hen, die van deze gelegenheid gebruik willen maken, om daar door tevens een dag in een mooie omgeving te vertoeven, deelen wjj mede, dat kaartjes aan het station verkrijgbaar zijn. Film in het Rlalto-theater. De Directie van het Rialto-theater had reeds Dinsdag, dus op den dag van de plech tigheden, incasu het défilé van de troepen, In haar theater vertoond. Gisterenavond kon ook van de gebeurtenissen op het Westplein de film worden vertoond. Nu had de Directie het sympathieke idéé gehad voor deze film uit te noodigen de leden van „Moed, Volharding, Zelfopoffering" en verschillende autoriteiten en zoo waren wij gisterenavond in het theater in de Spoorstraat present om daarvan verslag te doen. De Commandant der Marine, schout bij-nacht Kruys met zijn adjudant was aan wezig, ook Burgemeester Driessen en voorts verschillende militaire autoriteiten. Ook het bestuur van „Moed, Volharding, Zelfopoffe ring", de heeren Van Dok en Roetman, ont brak niet, zoomin als de heeren Coen Bot, Egner en anderen, en voorts waren er circa 150 redders aanwezig. De opnamen dit laatste deel van de ver toonde film werd eerst op het nippertje dooi de fabriek afgeleverd zijn bizonder fraai, zoowel wat photographie betreft als ten aan zien van de regie. De mannen, die door de film-maatschappij met dit werk worden be last, zijn natuurlijk goede en geroutineerde vaklui; die het beste moment en plaats weten te kiezen. Juist nu het eens opnamen van Heldersche gebeurtenissen betreft, kunnen wij, inwoners, dit goed beoordeelen. Prachtig zijn de opnamen van het défilé der troepen op het Havenplein, ook de muziek (de Zilver vloot werd gespeeld) komt goed door. Prach tig ook is de opname van het embarkeeren aan boord van de „Hertog Hendrik" en van het défilé der schepen langs dezen bodém. Bij het aan boord gaan der Vorstin hoort men duidelijk het „hoera"-geroep, en ook van het gewuif er. gegroet is menige goed-gelukte opname gemaakt. Van de plechtigheden op het Westplein zal, dunkt ons, nog meer genoten worden. Men ziet hier Hare Majesteit op het oogenblik, dat Zij de rede van den Burgemeester beant woordt. Heel duidelijk is hier ook de geluids film; wij, die hierbij tegenwoordig waren, kunnen verklaren, dat niet alleen de intonatie van de stem, maar ook de muzikaliteit (Hare Majesteit heeft een heldere, welluidende stem) zeer goed tot hun recht kwamen. Deze op name is zeer typischduidelijk ziet men den markanten kop van den waarn. Commissaris der Koningin, het Statenlid A. H. Gerhard, niet minder duidelijk het raadslid Tiessen, Dan krijgen we zeer interessante koppen (close ups noemt men dat technisch) van oude redders; met ernstige gezichten zitten zij daar, met hun verweerde koppen en hun eigenaardige baarden. Verder is gefilmd het oogenblik, waarop zich Hare Majesteit van haar zetel verheft en eenigé oogenblikken van stille hulde aan de nagedachtenis dezer man nen aanbreken. Daarna krijgen we de ver filming van de beide plechtigheden, door de Vorstin verricht. Hiervan is een uiterst tref fende opname gemaakt, waarbij we een over zicht krijgen over het geheele tooneel, zooals het zich voordeed gezien van boven af. We zien dan het oogenblik waarop de duiven worden losgelaten. Wrj hebben gisteren onze indrukken daarvan weergegeven; wij stonden toen natuurlijk op den beganen grond. Men zal ons willen gelooven, dat zóóals hier de photograaf van de filmonderneming het zag, dus uit de hoogte, dit schouwspel nog veel meer treft. Dit moment: het vallen der vlag gen, de aanvang van het Wilhelmus door het carillon, de opvlucht dezer duizend duiven, en tot slot, het invallen van den Zegezang van Handel, is van waarlijk groote ontroering, en wij kunnen iedèr aanraden dit te gaan zien. Het slot van deze opname, die dan ook met luid applaus ontvangen werd, door de aan wezige bezoekers, is de overhandiging door de Vorstin, van de onderscheidingen aan de manilen van de Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij Deze opname is nog te meer merkwaardig, omdat de Koningin de laatste jaren nimmer 'toestond, dat van de plechtigheden, waaraan Zij actief deelnam, 'voor de film opnamen werden gemaakt. Deze week en de geheele volgende wordt de film nog gedraaid. Gisterenavond was bovendien, wegens de aanwezigheid der leden van „M., V. Z.", nog door den heer De Booy, den secretaris der N.- en Z.-H. Redding-Maatschappij, in bruik leen afgestaan het derde deel van de voor deze maatschappij vervaardigde film, welke Vrijdag a.s. op de Remavi zal worden ver toond, en getiteld „Schip in nood". In dit deel zi enwij het vertrek van de reddingboot en hoe zij worstelt met de zware golven, zien wij prachtige zee-opnamen, zien wij de man nen in de roei-reddingboot, met ernstige, ge spannen gezichten hun strijd tegen die golven voeren. Wjj voelen de rhythmieli van hun roeien, wij zien den kop van den stuurman, en telkens en telkens weer zien wij de ge weldige zeeën, die de boot ook de motor reddingboot als een notedopje op en neer zweepen. Zien wij tenslotte de thuiskomst- met-glundere-gezichten en de seinvlag ge- heschen „alle hens gered", zien wjj, hoe liters zeewater uit de zware laarzen worden ge 1 Hierboven nog een goed geslaagde foto van het Reddingmönumènt. schud, en hoe dikke ijzeren binten als Ijzer draadjes gebogen zijn. Wij zullen Zaterdag nog wel gelegenheid hebben op het geheel terug te komen. Want in het Rialto-theater werd dit deel alleen dezen avond vertoond voor de redders. Maar het mocht hier niet ontbreken. Ja, de zee is wel, als het er op aankomt, de sterkste, maar toch... zij heeft een zwaren strijd als zij deze mannen wil overwinnen. Want mannetjesputters zijn het, dat is vast! De film van het Koninklijk bezoek wordt overigens in het gewone weekprogrammë, vertoond, zooals Rialto dat brengt. Eenige interessante stands nof .3 eens onder de ioupe. De stilte voor den storm. Wij waren al tallooze malen naar de Bui-: tenhaven gestevend, teneinde indrukken op te doen voor beschouwingen, REMAVI-ADESj of hoe men zulke ontboezemingen ook anderS moge noemen, doch daar was nog één im pressie, die wij nog niet aan den lijve onder vonden hadden en dat was: de Remavi in het prille ochtenduur. Nu moet U dat„prille" niet al te zwaar opnemen. Het was zoo en en nabij 9 u, maar toch vroeg genoeg, om tal van dames en heeren stand-houders en personeel „en familie" druk doende te zien. Nietwaar, hier ligt stof en daar weer wat anders, dat opgeruimd moet worden. En het Comité is té serieus om dit zelfs oog luikend toe te staan. Het gevolg daarvan is dat het interieur der Remavi permanent een zéér properen indruk maakt, hetgeen door het bezoekend publiek ongetwijfeld op prijs gesteld zal worden. Maar behalve de zich werende standhou ders c.s. was daar nog een jachtveld, waar onze speurdersneus heen trok. En wel: het cabaret. De heeren kellners, de een half in rok en half met een bont schort voor, de ander weer in nog „officieuzer habijt" amuseerden zich daar best en deden zoo op het eerste ge- zich denken aan een stel jonge honden, de hand des meesters ontworsteld... Maar ja, ook dit zijn menschen en als je na een drie kwart dag van poot-aan spelen nu nog niet eens in de vroegte je gezicht uit de plooi mag trekken... ja wat bleef er dan van je mensch-zijn over! Voorwaar, niet veel en zoo dacht blijkbaar Koning-Dartel, waarachter zich een silbliem meester in de serveerkunst verschuilt cn het hevigst mee-dartelde, er ook over. Ge had gelijk, mijn zoon... Doch ik heb de heeren obers in hun heilig dom gelaten en ben zoo ganschelijk op m'n gemak nogeens alle stands aan een rustige; beschouwing gaan onderwerpen. Vooral stand no. 31, van de Marine werf, bljjft steeds boeien, niet in het minst dooi de buitengewone interessante inzending van het verkleinde model der Hr. Ms. „Java". Is het wel van algemeene bekendheid, dat men dit schip geheel op onze werf bouwde?. Het waren voornamelijk scheepsbeschieters die dit minutieuze karwei opknapten en er iets zeer bijzonders van maakten. Als U van avond op de Remavi komt, moet U beslist nog eens letten op het natuurgetrouwe ka rakter, dat deze namaak-Java heeft. Ieder touwtje, ieder stukje hout is juist in propor ties. Zie hoe sierlijk men de sloepen afwerk-, te, de luchtkokers, de masten, enfin, in één woord: let op ieder detail in het bijzonder en U zult U verbazen over wat hier plaatse lijke krachten vervaardigden. Met ditzelfde model van de „Java" is men op de Parijsche Wereldtentoonstelling: uitgekomen. En wij zijn verder gedwaald door het in matineuze rust verzonken gebóuw en heb- ben 'n praatje gemaakt met den majoor bij stand no. 18, die van den Onder zeedienst en het duikbedrijf, en er onze oogen nog eens goed den kost gegeven. Het is misschien tot velen nog niet geheel doorgedrongen, dat men hier de meest mo derne apparaten ziet, welke gebezigd worden voor het redden van menschen uit onder zeeërs. Vooral voor ons, Jutters, is het van het meeste belang (en ook zoo'n beetje een eere zaak, nietwaar??) dat wij weten wat er van alles, de onderzeenavigatie betreffende te koop is. En dit nu is wel zoo'n prachtige gelegenheid, dat het zonde en jammer zou zijn haar te laten passeeren. In het programma (U schafte zich zeker bereids het lijvige boekje aan staat aan gegeven, op welke uren er gedemonstreerd wordt. U zult zich er zeker niet bij vervelen. Als u dan toch bij den duiktoren bent, is het een kleine moeite nog even een blik te slaan op het houterige manneke, dat opgesteld staat in den stand van de Marinewerf. Inder daad: het ventje heeft anatomische gebre ken en mag zeer zeker niet doorgaan als een type van het mannelijke geslacht. Ac- - coord. Maar zijn kleeding, mijnheer, let U daar eens op. U leest misschien wel: „Eigen gemaakte waterdichte kleeding", maar weet U wel, dat deze zelfde waterdichte kleeding een probleem op zich zelf is?? Dat men er zéér, zéér lang over geëxperimenteerd heeft, alvorens dit procédé te verkrijgen Deze stof is absoluut waterdicht en van een superieure kwaliteit. Zoodat U ziet, dat de Marinewerf er niet alleen op uit is om nieuwbouw en herstel lingen te verrichten, zooals algemeen de opi nie is, doch dat zij daarnaast ijverig zoekt verbeteringen aan te brengen aan tal van technische onderdéelen, iets, dat de gemid delde leek daar zeker niet zoeken zou. Een der centra van de belang stelling (zoowel van de jeugdige als meer bejaarde Remavi-isten) vormt onafgebroken hét Peris- cóophuis (stand 18) en geen wonder; want wie zou er niet, zij het voor een kort mo ment willen genieten van een stukje Bin nenhaven en Willemsoord, dat daar als een bekende film aan Uw eene oog (het andere is dichtgeknepen!) voorbij schiet? Er zijn een tweetal exemplaren aange bracht en wel één dateerende uit de oud heid (1914) en één moderne, welke het jaar tal 1932 draagt. De laatste geeft een tweetal vergroo tingen: óf l'/2 maal, óf 6 maal. De eerste, vergrooting zorgt, dat men met het eene oog kijkende, den juisten afstand kan schatten. De 6-m{Uige heeft ten dienst de vaart en de koers van bijv. een vijandelijk schip vast te stellen. Doch dit up to date apparaat is tot meer in staat. Het is mogelijk ermede den hemel af te zoeken naar eventueele vliegtui gen en 't zoodoende te vergelijken met een machinaal oog, waarmede de waarnemer' in staat is, zoowel links, rechts, voor en achter als naar boven te turen. Interressant ls ook de periscoop van de O 1 die men als „oude-van-dagen" eveneens heeft opgesteld. Doch hoe primitief zij ook mag wezen, men kan er uitstekend mee in de zaal kijken, en dat is dan een alleraar digste caleidoscoop. En dan die stand van den Marine- dienst. Ja, daar is zooveel over te vertellen, dat het eigenlijk onbegonnen werk is zelfs maar een poging te wagen U eenig idee te geven wat er te koop is. Ook hier geldt het parool: gaat ter Remavi, ziet en overtuigt U! Buitengewoon belangwekkend zijn de red dingmaatregelen, welke de Marine Lucht vaart Dienst in onze Insulinde treft. Op een diorama ziet men o.a. aangegeven een onlangs in de Straat van Madoera om geslagen marinevaartuig én daarbij de actie dei lucht-reddingstroepen. Is het niet frappant, dat reeds binnen zegge en schrijve 14 minuten na hét ongeVal hei eerste watervliegtuig ter plaatse was en bin nen 20 minuten 11 groote vliegtuigen, met een uitgebreiden voorraad reddingsmid delen. Als men nu nog weet, dat ieder vliegtuig 10 menschen met zich kan voeren, dan be hoeven wjj toch waarlijk niet nog eens apart op het nut van dit vliegwezen te wijzen. Bij het hiergenoemde ongeval was niet één men- schenleven te betreuren. Dit laatste feit spreekt toch wel boekdeelen In dezelfde stand kan men tevens zien op welke wjjze er ook in Holland proeven ge nomen worden met het vliegwezen in dienst van het reddingwezen, en wel door middel van het overbrengen van een lijn van den wal naar het schip, middels een vliegtuig. Doch alweer: U moet zelf gaan zien; het is tenslotte van belang ook voor u en een dergelijke gelegenheid doet zich maar zeer sporadisch voor. Doch met dat al was het reeds aardig naar 10 uur geloopen en dat is het moment, waarop de Remavi haar poorten wijd open zet om zooveel mogelijk geinterresseerden te ontvangen. Indien U, door welke reden ook, tot nog toe verzuimde haar een bezoek te brengen, dan kunnen wij U slechts één advies geven: gaat er heen! En dat wel zoo spoedig mogelijk! De Kozakken komen! Vroeger een noodkreet, die schrikbeelden voor de oogen bracht van woeste ruiters, steigerende paarden en vreesëlijke terreur. Thans een juichkreet: een voorstelling van de Djiguiten Kozakken is een sportief evene ment, een demonstratie van ruiterkUnst door stoutmoedige acrobaten te paard. Wie zjjn de Djiguiten Kozakken? De Djiguiten Kozakken zjjn allen officieren van de voormalige Wit-Russische rui terregi menten, die de vermaardheid bezaten, dat ai- leen de allerbeste ruiters uit het groote Rus sische rijk hiervan lid konden worden. Na de omwenteling verëenigdë zich een tiental van hen onder leiding van den „riet man" Remeleff en zij toonen thans in alle landen van Europa met enorm succes hun onovertroffen staaltjes van ruiteracrobatiek en onverschrokken paardrjj-kunst. Inderdaad „onovertroffen". Zelfs de cow boys, waarvan wij, dank zij dé film, toch heel wat gewend zjjn, durven in de verste verte niet die gewaagde toeren uit te voeren, die alleen de zonen der steppe vertoonen. Der gelijke, dikwjjls roekeloos lijkende, presta ties kunnen dan ook alleen geleverd worden door ruiters, zooals de Djiguiten Kozakken, die van jongs af aan opgegroeid zijn met hun rijdieren en die dag en nacht in het zadel hebben doorgebracht. Het lijkt wel, of man en paard één zijn geworden en of beiden geen vrees kennen. Toeren, zooais „De groote pyramide", De dolkendans", „De salo-mortale" e.d. zijn voor den waren liefhebber van paardrjj-kunst een lust om te zien. Dat is geen circus voorstelling of hoogeschool-rijden, maar een ongekende topprestatie op het gebied vari paardrijden, van durf en vermetelheid, van éénheid van mensch en dier. De voorstellingen, die de Djiguiten Kozak ken in 1928 in Nederland gegeven hebben, vonden dan ook steeds voor uitverkochte ter reinen plaats. Zij zijn niet alleen een evene ment op sportief gebied, maar bovenal ook zeer leerzaam en onderhoudend. Zij bezochten ons land voor dè eerste maal in 1928, doch doordat zij in vrijwel allé lan den van Europa contract hadden, konden zjj eerst thans weer ih ons land optreden. Op de Remavi hebben zjj thans een bjj uit stek geschikte gelegenheid daartoe, n.1. op een deel Buitenhaven, waar in de open lucht thans hun rijkunst zal worden vertoond. Op alle rangen heeft men een goed uitzicht. Als het weer nu een beetje meewerkt, zullen naar tè verwachten is, duizenden van deze gelegenheid gebruikmaken. Wij verwijzen voor het overige naar de advertentie in ons nummer van heden. DE FILM DER N.V. BATAAFSCHE IMPORT-MAATSCHAPPIJ. Over een aardige film en een niet aanwezig publiek. Neen, bijster plezierig op het terras van de „Remavi", alwaar bovenstaande rolprent te kwart over tien gedraaid werd, was het niet. Ten eerste was daar die vermaledijde wind, die het publiek in het tentoonstellingsgebouw hield en den kellners blauwe neuzen bezorgde. En zoo geschiedde het, dat de heer Maas voor een zeer gering publiek stond te draaien, wat, gezien de film, ten zeerste te betreuren viel. Deze geeft namelijk een overzicht der avia tiek (internationaal) van de eerste ontwikke ling tot op heden. En wie interesseert zich daar in dezen tijd niet voor Men ziet Blériot opstijgen voor zjjn toenter tijd gigantische vlucht en in patria weder- keeren, met al het Fransche enthousiasme, daarmede gepaard gaande. De eerste Holland- Indië-vlucht volgt, de beroemde „Postvlucht", Balbo's eskader, enz. enz. Van recentere data zjjn daar de tocht van „Ónze" Pelikaan enja, natuurlijk van de vermaarde Uiver. Tot besluit ziet men nog enkele opnamen van de auto-giro. Nogmaals, het was jammer, dat een zoo miniem publiek bljjk van belangstelling gaf. Wjj mogen het echter gevoegelijk op rekening van dien spelbreker, den wind, schrjjven. TWEE JAZZ-ORKESTEN IN CASINO. Voor de beide Pinksterdagen heeft de Casino-Directie beslag weten te leggen op twee Bands van bijzondere kwaliteiten. Zondag (len Pinksterdag) treedt de nieuw gevormde Ballroom Band van den bekenden dansleeraar Cor Klinkert, Amsterdam, in Casino op. Deze Band, welke speciaal samen gesteld is om een perfect dans-rhythme te krjjgen, bestaat uit prima krachten in de Amsterdamsche muziekwereld. Voor Den Helder is aan dit orkest van 9 personen nog een speciale crooner toegevoegd. Den 2en Pinksterdag brengt een niet minder bekende Band, zoowel 's middags als 's avonds. In het Gooi zijn „The Rascals" zeer popu lair, waar zij in verschillende zalen reeds op traden. Voor de aanvangsureri enz. verwijzen wij naar de advertentie. Hoewel ik bjj gebrek aan geld, Niet op de kermis ben gesteld. Ben ik geen tegenstander; En gun ook gaarne heel veel pret. Al lig ik zelf dan in m'n bed, Aan ieder ander. Eén ding gaat echter door mjjn brein: Hoe zal het zjjn op het Westplein Ik ben geen pessimist. Maar wordt vertrapt het mooi gazon, Wat ieder zoo bewond'ren kon, Dan zeg ik heel beslist: Zoek voor 't vermaak een and're plaats, En maak hierover niet veel praats, Maar toon dan met de daad, Dat Uw gevoel voor. 't schoone daar Erkent, dat U met mjjn bezwaar, Tezamen mede gaat. JAN MENS. Ofschoon, volgens berichten uit Urk, ,de vangsten van visch op de Noordzee zeer ruim waren, konden de besommingen ternauwer nood komen boven de onkosten. Zoo we het al wisten, stempelt dit verschijnsel weer sterker den slechten toestand in 't visscherij- bedrijf en kan dit eensdeels geweten worden aan de belemmeringen in den export, ander deels moet dit worden toegeschreven aan het nog altijd slecht werkende binnenlandsche distributieapparaat. - Dat dit klemt weet men in belanghebbende kringen al te zeer en hoe er telkens ook wordt gesuggereerd om daarin, georgani seerd, een beteren vorm aan te geven, tot dusverre schijnen de moeilijkheden daarvan niet overwonnen te kunnen worden. Kort geleden wezen we op de fnuikende kwalificatie omtrent onze zeevisch die men te Rotterdam placht uit te spreken en het moet gezegd, dat dergelijke uispraken niet bevorderlijk zjjn voor een toenemende afname van onze visch. Het ls niet zoo gemakkelijk na te gaan waar al de voetangels en klemmen zitten, die het vischverbruik belemmeren en er zal heel wat stelselmatige propaganda noodig zijn om den binnenlandschen afzet te vergrooten. Tóch zal dit noodig zijn, want onze export, die - al menige veer heeft gelaten, zal niet zoo ge makkelijk op het vroegere peil kunnen wór den gebracht, tenzjj andere exportgebieden dan die tegenwoordig worden bestreken, zul len worden ontgonnen. Er zou door ons niet zooveel aandacht aan de binnenlandsche vischpropaganda worden geschonken zoo er niet het feit was, dat er nog zooveel terrein voor vischverbruik braak lag. Het is maar de kwestie hoe daartoe den besten vorm te kiezen. Menig middel is al geprobeerd en zeer zeker zal dat wel eenig effect hebben gehad. In hoofdzaak zal het gebrek aan financiën wel oorzaak zijn, dat een uitgebreide én stel selmatig doorgevoerde propaganda niet du rend genoeg kan worden gehandhaafd. En dan komen we weer tot het oude recept van de handen ineen te slaan, want evenals ln de radiorede over „Rotterdam in nood" werd gezegd, dat naast het scheepvaart- en transitobelang er ook talrijke andere bedrij ven daarvan het profijt hebben, zoo is het ook met allerlei andere bedrijven, die bjj een bloeiend vischbedrjjf daarvan de voordeelen genieten. En het zjjn al deze groepen, die, uit wel begrepen eigenbelang de handen ineen dienen te slaan om gezamenlijk deze propaganda- kosten te fourneeren. Misschien dat ook van overheidswege daar voor nog steun zal zjjn te verkrijgen, want, evenals scheepvaart is ook visscherij een na tionaal belang. Is hier thans een sterke strooming om tot vischconserven-industrie te geraken om daarmee de visscherij meer loonend te maken en opgewassen te zjjn tegen de geïmporteerde conserven, ook in N. O.-Indië is men, volgens bericht aan de N. R. Ct., met succes aan het proeven nemen met vischconserven van eigen Indische industrie. En naar verluid hebben de proeven uitgewezen, dat succesvol kan worden geconserveerd. Zoo'n succes kan ook zeer stimuleerend van invloëd zijn om hier de visehconservëering krachtig ter hand te nemen. We kunnen de gedachte niet van ons zet ten, dat het eindelijk tot deze conserven-indu- strie zal moeten komen en we achten het een geluk, dat in dezen moeilijken tjjd er nog ruimte is voor deze mogelijkheid, zoodat er een lichtpunt kan doorbreken, waardoor de energie kan worden aangewakkerd om het bedrijf op gang te houden. „REMAVIADE". In ons nummer van Zaterdag 1 Juni komt onder dit opschrift een beschouwing voor over de Remavi, waarin o.a. gesproken wordt over een vliegtuig van de bekende fabriek „Aviolanda", dat bijna honderdduizend gul den zou kosten en bjj de douane voor een bedrag van 60.000 zou zijn ingeklaard. Do lezer zal hebben begrepen, dat deze cijfers op een vergissing berusten en van dergelijke fantastische bedragen geen sprake is. WIJ VERVAARDIGEN ZEER MODERNE RIETEN SERREMEUBELEN EN LEVEREN DEZE TEGEN FABRIEKSPRIJZEN. Van Meurs, Koningstraat 95,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 5