Stadsnieuws
len en 2en Pinksterdag
SCHOORL en BERGEN
E. S. 0. N. A.
HELDERSCHE COURANT VA?? DONDERDAG 6 JUNI 1935,
Gemeenteraad
Het Koninklijk bezoek
aan den Helder.
REMAV1-CLOSE UPS;
Optreden van de
Djiguiten-kozakken.
Natuurschoon en Kermis.
naar
per
Het traditioneeie en populaire
Pinksteruitstapje
Retour Ie kajuit f Ö.70
2e kajuit f 0.50
Vertrek boot Binnenhaven 8 u.
Visscherij.
TWEEDE BLAD
Licht op voor alle voertuigen.
Donderdag 6 Mei
Vrijdag 7
er*» 21.44 uur.
et. 21.45 uur.
Onze vroegere stadgenoote, Mej. A. A.
Boon, ia aan de Gemeentelijke Universiteit te
Amsterdam geslaagd voor het eerste ge
deelte van het artsexamen.
Bjj de laatst gehouden examens voor
3den stuurman groote stoomvaart slaagden te
's-Gravenhage de hèeren: A A F. Smitz, G.
J. H. Pijpers en F J. M. Berting.
HECHTEN EINDDIPLOMA HOOGERE
HANDELSSCHOLEN,
Bij K.B. van 10 Me* 1935, Staatsblad 245,
ls bepaald dat aan de bezitters van een eind
diploma Hoogere Handelsschool bij hei
„Staatsexamen tot toelating Universiteiten"
dezelfde vrijstellingen worden gegeven als
aan hen, die een diploma H.B.S. A bezitten.
In dit opzicht zijn derhalve de Hoogere
Handelsscholen volledig' gelijk gesteld met
een H.B.S. A.
DE BALLEKO-GELURKIGEN VAN
WOENSDAGAVOND.
Het 12-tal prijswinnaars, dat Woensdag-
avond een prijs
in ontvangst
mocht
nemen,
luidt als volgt:
Bakhuizen
9921 pnt.
ƒ100
bon
577
S. Vermeulen
9901
ii
50
31
563
Mej. Hollander
9901
10
ii
372
De Bakker
9880
1)
10
ii
544
Obbens
9868
33
10
ji
585
Gauw
9812
11
1 10
u
878
Vink
9741
5»
10
ii
859
Vlaming
9713
3»
10
ii
909
L«.k
9712
3»
10
f!
906
Vlam
9661
33
1 10
11
877
Verel
9589
3)
10
,1
295
Slemmer
9586
11
f 10
433
C AR1LLON -CON CERT.
Gisterenavond waren er tal van belangstel
lenden voor het monument, die zichtbaar ge
noten van het concert, waarop onze stads-
beiaardier, de heer Tj. Joh. Dito, hen ver
raste. Verschillende populaire, bijna vergeten
wijsjes, klonken tot ver in de stad door.
Het is wel een prachtige aanwinst voor
onze stad, dit carillon.
VRAGEN VAN RAADSLEDEN.
Door het Raadslid Biersteker (Gem. Be
lang) zijn aan den Voorziter van den Ge
meenteraad de volgende vragen gesteld:
Ondergeteekende verzoekt beleefd in de
Raadszitting van 12 Juni a.s. de volgende
vragen te mogen stellen:
1. Was het aan B. en W. bekend, dat door
den Ontvanger der Registratie op 4 Juni 1935
voor den sloop zouden worden verkocht eenige
oude Marineschepen, w.o. het houten fregat!
„Atjeh"
2. Hebben B. en W. geen pogingen gedaan
in het belang der werkverschaffing, dat de
slooperij dezer schepen in onze gemeente had
kunnen geschieden:
a. hetzij door met het Departement van
Defensie in overleg te treden om bedoelde
schepen aan de gemeente af te staan;
b. hetzij door onderhandeling met scheeps-
sloopers te dezer stede dezen tot aankoop in
de gelegenheid te stellen?
Tér toelichting wil ondergeteekende er op
wijzen, dat hier een ruime werkverschaffing
had kunnen worden bevorderd, zoodat aan 40
of 50 werkloozen ongeveer 1 jaar werk had
kunnen worden verstrekt.
Vergadering van den Raad der gemeente
Den Helder op Woensdag 12 Juni 1935,- des
avonds 8 uur ten Raadhruize.
Onderzoek geloofsbrief.
Onderzoek van den geloofsbrief van het be
noemd verklaarde lid van den Raad, P. J.
Schmidt.
Notulen.
Vaststelling der notulen van de vergaderin
gen van 11 Februari, 2 April, 15 April en 29
April 1935.
Ingekomen stukken.
Goedkeurings- en verdagingsbesluiten van
de Kroon en Gedeputeerde Staten op diverse
raadsbesluiten.
Schrijven van den heer J. H. de Nijs, houden
de mededeeling, dat hij ontslag neemt als lid
van den Raad;
Proces-verbaal van opneming van kas en
boeken van den Gemeente-Ontvanger.
(Voorgesteld wordt deze stukken voor ken
nisgeving aan te nemen.)
Winkelsluiting.
Voorstel tot het aanwijzen van dagen als be
doeld in art. 9, lid 5, der Winkelsluitingswet.
Extra hulp aan werkloozen 1935.
Voorstel in zake extra hulp aan werkloozen
1935. (Steunverleening B).
NUTSSPAARBANK TE DEN HELDER.
Opgave uitsluitend betreffende de Nuts-
spaarbank te Den Helder, Polderweg 1 over
de maand Mei 1935.
Op spaarbankboekjes werd in den loop der
maand ingelegd f 275.294.93 en terugbetaald
f 273.600.88. Derhalve meer ingelegd dan
terugbetaald f 1.694.05. Het aan inleggers
verschuldigd kapitaal, bij den aanvang van
dit jaar f 2.892.264.42, bedraagt thans
f 2.927.635.01.
In de maand Mei werden 82 nieuwe spaar
bankboekjes uitgegeven. Het aantal in omloop
zijnde boekjes steeg hiermede tot 8996.
- Onder deze nieuw uitgereikte boekjes zijn
inbegrepen 19 boekjes voor jonggeborenen
(op deze boekjes plaatst de spaarbank een
eersten inleg van f 1.
De lediging van spaarbusjes in den loop
van Mei leverde een bedrag van f 2.958.91
aan kleine besparingen.
Het totaal in omloop zijnde spaarbusjes
bedraagt thans bijna 2000.
MET PINKSTEREN NAAR SCHOORL EN
BERGEN.
De E.S.O N.A. maakt in een advertentie in
dit nummer bekend, dat de boot beide Pink
sterdagen om 8 uur van de Binnenhaven zal
vertrekken.
Voor hen, die dit altijd weer mooie, popu
laire uitstapje willen maken, zullen de be
kende lage prijzen zeker geen bezwaar zijn,
om weer eens een dag volop te genieten.
DE BLAD WE WEEK.
Men verzoekt ons opname van het volgende:
Wij vestigen hierbij nog eens de aandacht
op bovengenoemde actie, uitgaande van het
Centraal Comité voor Drankbestrijding „Hel
der". Tengevolge van het verbod van den
Commissaris van Politie is er in de colportage
met het Blauwe Weekblad eenige stagnatie
gekomen. Zendt ze daarom niet heen, wan
neer U zoo'n blad aangeboden wordt, doch
steunt hen in hun strijd tegen het alcoholisme.
Wij vestigen de aandacht onzer lezers
voorts op de sluitings-demonstratie van de
Blauwe Week, welke op 2en Pinksterdag te
Apeldoorn gehouden wordt. De Nederlandsche
Spoorwegen heeft voor deze gelegenheid
speciale tarieven gemaakt, waardoor U van
uit Den Helder deze demonstratie voor 3.63
retour kunt bezoeken. Voor hen, die van deze
gelegenheid gebruik willen maken, om daar
door tevens een dag in een mooie omgeving
te vertoeven, deelen wjj mede, dat kaartjes
aan het station verkrijgbaar zijn.
Film in het Rlalto-theater.
De Directie van het Rialto-theater had
reeds Dinsdag, dus op den dag van de plech
tigheden, incasu het défilé van de troepen, In
haar theater vertoond. Gisterenavond kon ook
van de gebeurtenissen op het Westplein de
film worden vertoond. Nu had de Directie het
sympathieke idéé gehad voor deze film uit te
noodigen de leden van „Moed, Volharding,
Zelfopoffering" en verschillende autoriteiten
en zoo waren wij gisterenavond in het theater
in de Spoorstraat present om daarvan verslag
te doen. De Commandant der Marine, schout
bij-nacht Kruys met zijn adjudant was aan
wezig, ook Burgemeester Driessen en voorts
verschillende militaire autoriteiten. Ook het
bestuur van „Moed, Volharding, Zelfopoffe
ring", de heeren Van Dok en Roetman, ont
brak niet, zoomin als de heeren Coen Bot,
Egner en anderen, en voorts waren er circa
150 redders aanwezig.
De opnamen dit laatste deel van de ver
toonde film werd eerst op het nippertje dooi
de fabriek afgeleverd zijn bizonder fraai,
zoowel wat photographie betreft als ten aan
zien van de regie. De mannen, die door de
film-maatschappij met dit werk worden be
last, zijn natuurlijk goede en geroutineerde
vaklui; die het beste moment en plaats weten
te kiezen. Juist nu het eens opnamen van
Heldersche gebeurtenissen betreft, kunnen
wij, inwoners, dit goed beoordeelen. Prachtig
zijn de opnamen van het défilé der troepen op
het Havenplein, ook de muziek (de Zilver
vloot werd gespeeld) komt goed door. Prach
tig ook is de opname van het embarkeeren
aan boord van de „Hertog Hendrik" en van
het défilé der schepen langs dezen bodém.
Bij het aan boord gaan der Vorstin hoort
men duidelijk het „hoera"-geroep, en ook van
het gewuif er. gegroet is menige goed-gelukte
opname gemaakt.
Van de plechtigheden op het Westplein zal,
dunkt ons, nog meer genoten worden. Men
ziet hier Hare Majesteit op het oogenblik, dat
Zij de rede van den Burgemeester beant
woordt. Heel duidelijk is hier ook de geluids
film; wij, die hierbij tegenwoordig waren,
kunnen verklaren, dat niet alleen de intonatie
van de stem, maar ook de muzikaliteit (Hare
Majesteit heeft een heldere, welluidende stem)
zeer goed tot hun recht kwamen. Deze op
name is zeer typischduidelijk ziet men den
markanten kop van den waarn. Commissaris
der Koningin, het Statenlid A. H. Gerhard,
niet minder duidelijk het raadslid Tiessen,
Dan krijgen we zeer interessante koppen
(close ups noemt men dat technisch) van
oude redders; met ernstige gezichten zitten
zij daar, met hun verweerde koppen en hun
eigenaardige baarden. Verder is gefilmd het
oogenblik, waarop zich Hare Majesteit van
haar zetel verheft en eenigé oogenblikken van
stille hulde aan de nagedachtenis dezer man
nen aanbreken. Daarna krijgen we de ver
filming van de beide plechtigheden, door de
Vorstin verricht. Hiervan is een uiterst tref
fende opname gemaakt, waarbij we een over
zicht krijgen over het geheele tooneel, zooals
het zich voordeed gezien van boven af. We
zien dan het oogenblik waarop de duiven
worden losgelaten. Wrj hebben gisteren onze
indrukken daarvan weergegeven; wij stonden
toen natuurlijk op den beganen grond. Men
zal ons willen gelooven, dat zóóals hier de
photograaf van de filmonderneming het zag,
dus uit de hoogte, dit schouwspel nog veel
meer treft. Dit moment: het vallen der vlag
gen, de aanvang van het Wilhelmus door het
carillon, de opvlucht dezer duizend duiven, en
tot slot, het invallen van den Zegezang van
Handel, is van waarlijk groote ontroering, en
wij kunnen iedèr aanraden dit te gaan zien.
Het slot van deze opname, die dan ook met
luid applaus ontvangen werd, door de aan
wezige bezoekers, is de overhandiging door
de Vorstin, van de onderscheidingen aan de
manilen van de Noord- en Zuid-Hollandsche
Reddingmaatschappij
Deze opname is nog te meer merkwaardig,
omdat de Koningin de laatste jaren nimmer
'toestond, dat van de plechtigheden, waaraan
Zij actief deelnam, 'voor de film opnamen
werden gemaakt. Deze week en de geheele
volgende wordt de film nog gedraaid.
Gisterenavond was bovendien, wegens de
aanwezigheid der leden van „M., V. Z.", nog
door den heer De Booy, den secretaris der
N.- en Z.-H. Redding-Maatschappij, in bruik
leen afgestaan het derde deel van de voor
deze maatschappij vervaardigde film, welke
Vrijdag a.s. op de Remavi zal worden ver
toond, en getiteld „Schip in nood". In dit deel
zi enwij het vertrek van de reddingboot en
hoe zij worstelt met de zware golven, zien
wij prachtige zee-opnamen, zien wij de man
nen in de roei-reddingboot, met ernstige, ge
spannen gezichten hun strijd tegen die golven
voeren. Wjj voelen de rhythmieli van hun
roeien, wij zien den kop van den stuurman,
en telkens en telkens weer zien wij de ge
weldige zeeën, die de boot ook de motor
reddingboot als een notedopje op en neer
zweepen. Zien wij tenslotte de thuiskomst-
met-glundere-gezichten en de seinvlag ge-
heschen „alle hens gered", zien wjj, hoe liters
zeewater uit de zware laarzen worden ge
1
Hierboven nog een goed geslaagde foto van het
Reddingmönumènt.
schud, en hoe dikke ijzeren binten als Ijzer
draadjes gebogen zijn.
Wij zullen Zaterdag nog wel gelegenheid
hebben op het geheel terug te komen. Want
in het Rialto-theater werd dit deel alleen
dezen avond vertoond voor de redders. Maar
het mocht hier niet ontbreken.
Ja, de zee is wel, als het er op aankomt,
de sterkste, maar toch... zij heeft een zwaren
strijd als zij deze mannen wil overwinnen.
Want mannetjesputters zijn het, dat is vast!
De film van het Koninklijk bezoek wordt
overigens in het gewone weekprogrammë,
vertoond, zooals Rialto dat brengt.
Eenige interessante stands nof
.3
eens onder de ioupe.
De stilte voor den storm.
Wij waren al tallooze malen naar de Bui-:
tenhaven gestevend, teneinde indrukken op te
doen voor beschouwingen, REMAVI-ADESj
of hoe men zulke ontboezemingen ook anderS
moge noemen, doch daar was nog één im
pressie, die wij nog niet aan den lijve onder
vonden hadden en dat was: de Remavi in
het prille ochtenduur.
Nu moet U dat„prille" niet al te zwaar
opnemen. Het was zoo en en nabij 9 u, maar
toch vroeg genoeg, om tal van dames en
heeren stand-houders en personeel „en
familie" druk doende te zien.
Nietwaar, hier ligt stof en daar weer
wat anders, dat opgeruimd moet worden. En
het Comité is té serieus om dit zelfs oog
luikend toe te staan. Het gevolg daarvan is
dat het interieur der Remavi permanent een
zéér properen indruk maakt, hetgeen door
het bezoekend publiek ongetwijfeld op prijs
gesteld zal worden.
Maar behalve de zich werende standhou
ders c.s. was daar nog een jachtveld, waar
onze speurdersneus heen trok. En wel: het
cabaret.
De heeren kellners, de een half in rok en
half met een bont schort voor, de ander
weer in nog „officieuzer habijt" amuseerden
zich daar best en deden zoo op het eerste ge-
zich denken aan een stel jonge honden, de
hand des meesters ontworsteld... Maar ja,
ook dit zijn menschen en als je na een drie
kwart dag van poot-aan spelen nu nog niet
eens in de vroegte je gezicht uit de plooi
mag trekken... ja wat bleef er dan van je
mensch-zijn over! Voorwaar, niet veel en zoo
dacht blijkbaar Koning-Dartel, waarachter
zich een silbliem meester in de serveerkunst
verschuilt cn het hevigst mee-dartelde, er
ook over. Ge had gelijk, mijn zoon...
Doch ik heb de heeren obers in hun heilig
dom gelaten en ben zoo ganschelijk op m'n
gemak nogeens alle stands aan een rustige;
beschouwing gaan onderwerpen.
Vooral stand no. 31, van de Marine
werf,
bljjft steeds boeien, niet in het minst dooi
de buitengewone interessante inzending van
het verkleinde model der Hr. Ms. „Java".
Is het wel van algemeene bekendheid, dat
men dit schip geheel op onze werf bouwde?.
Het waren voornamelijk scheepsbeschieters
die dit minutieuze karwei opknapten en er
iets zeer bijzonders van maakten. Als U van
avond op de Remavi komt, moet U beslist
nog eens letten op het natuurgetrouwe ka
rakter, dat deze namaak-Java heeft. Ieder
touwtje, ieder stukje hout is juist in propor
ties. Zie hoe sierlijk men de sloepen afwerk-,
te, de luchtkokers, de masten, enfin, in één
woord: let op ieder detail in het bijzonder en
U zult U verbazen over wat hier plaatse
lijke krachten vervaardigden.
Met ditzelfde model van de „Java" is
men op de Parijsche Wereldtentoonstelling:
uitgekomen.
En wij zijn verder gedwaald door het in
matineuze rust verzonken gebóuw en heb-
ben 'n praatje gemaakt met den majoor bij
stand no. 18, die van den Onder
zeedienst en het duikbedrijf,
en er onze oogen nog eens goed den kost
gegeven.
Het is misschien tot velen nog niet geheel
doorgedrongen, dat men hier de meest mo
derne apparaten ziet, welke gebezigd worden
voor het redden van menschen uit onder
zeeërs.
Vooral voor ons, Jutters, is het van het
meeste belang (en ook zoo'n beetje een eere
zaak, nietwaar??) dat wij weten wat er
van alles, de onderzeenavigatie betreffende
te koop is. En dit nu is wel zoo'n prachtige
gelegenheid, dat het zonde en jammer zou
zijn haar te laten passeeren.
In het programma (U schafte zich zeker
bereids het lijvige boekje aan staat aan
gegeven, op welke uren er gedemonstreerd
wordt. U zult zich er zeker niet bij vervelen.
Als u dan toch bij den duiktoren bent, is het
een kleine moeite nog even een blik te slaan
op het houterige manneke, dat opgesteld
staat in den stand van de Marinewerf. Inder
daad: het ventje heeft anatomische gebre
ken en mag zeer zeker niet doorgaan als een
type van het mannelijke geslacht. Ac-
- coord. Maar zijn kleeding, mijnheer, let U
daar eens op. U leest misschien wel: „Eigen
gemaakte waterdichte kleeding", maar weet
U wel, dat deze zelfde waterdichte kleeding
een probleem op zich zelf is?? Dat men er
zéér, zéér lang over geëxperimenteerd heeft,
alvorens dit procédé te verkrijgen
Deze stof is absoluut waterdicht en van
een superieure kwaliteit.
Zoodat U ziet, dat de Marinewerf er niet
alleen op uit is om nieuwbouw en herstel
lingen te verrichten, zooals algemeen de opi
nie is, doch dat zij daarnaast ijverig zoekt
verbeteringen aan te brengen aan tal van
technische onderdéelen, iets, dat de gemid
delde leek daar zeker niet zoeken zou.
Een der centra van de belang
stelling
(zoowel van de jeugdige als meer bejaarde
Remavi-isten) vormt onafgebroken hét Peris-
cóophuis (stand 18) en geen wonder; want
wie zou er niet, zij het voor een kort mo
ment willen genieten van een stukje Bin
nenhaven en Willemsoord, dat daar als een
bekende film aan Uw eene oog (het andere
is dichtgeknepen!) voorbij schiet?
Er zijn een tweetal exemplaren aange
bracht en wel één dateerende uit de oud
heid (1914) en één moderne, welke het jaar
tal 1932 draagt.
De laatste geeft een tweetal vergroo
tingen: óf l'/2 maal, óf 6 maal. De eerste,
vergrooting zorgt, dat men met het eene oog
kijkende, den juisten afstand kan schatten.
De 6-m{Uige heeft ten dienst de vaart en de
koers van bijv. een vijandelijk schip vast te
stellen. Doch dit up to date apparaat is tot
meer in staat. Het is mogelijk ermede den
hemel af te zoeken naar eventueele vliegtui
gen en 't zoodoende te vergelijken met een
machinaal oog, waarmede de waarnemer' in
staat is, zoowel links, rechts, voor en achter
als naar boven te turen.
Interressant ls ook de periscoop van de
O 1 die men als „oude-van-dagen" eveneens
heeft opgesteld. Doch hoe primitief zij ook
mag wezen, men kan er uitstekend mee in
de zaal kijken, en dat is dan een alleraar
digste caleidoscoop.
En dan die stand van den Marine-
dienst.
Ja, daar is zooveel over te vertellen, dat
het eigenlijk onbegonnen werk is zelfs maar
een poging te wagen U eenig idee te geven
wat er te koop is. Ook hier geldt het parool:
gaat ter Remavi, ziet en overtuigt U!
Buitengewoon belangwekkend zijn de red
dingmaatregelen, welke de Marine Lucht
vaart Dienst in onze Insulinde treft.
Op een diorama ziet men o.a. aangegeven
een onlangs in de Straat van Madoera om
geslagen marinevaartuig én daarbij de actie
dei lucht-reddingstroepen.
Is het niet frappant, dat reeds binnen zegge
en schrijve 14 minuten na hét ongeVal hei
eerste watervliegtuig ter plaatse was en bin
nen 20 minuten 11 groote vliegtuigen,
met een uitgebreiden voorraad reddingsmid
delen.
Als men nu nog weet, dat ieder vliegtuig
10 menschen met zich kan voeren, dan be
hoeven wjj toch waarlijk niet nog eens apart
op het nut van dit vliegwezen te wijzen. Bij
het hiergenoemde ongeval was niet één men-
schenleven te betreuren. Dit laatste feit
spreekt toch wel boekdeelen
In dezelfde stand kan men tevens zien op
welke wjjze er ook in Holland proeven ge
nomen worden met het vliegwezen in dienst
van het reddingwezen, en wel door middel
van het overbrengen van een lijn van den
wal naar het schip, middels een vliegtuig.
Doch alweer: U moet zelf gaan zien; het
is tenslotte van belang ook voor u en een
dergelijke gelegenheid doet zich maar zeer
sporadisch voor.
Doch met dat al was het reeds aardig
naar 10 uur geloopen en dat is het moment,
waarop de Remavi haar poorten wijd open
zet om zooveel mogelijk geinterresseerden te
ontvangen.
Indien U, door welke reden ook, tot nog
toe verzuimde haar een bezoek te brengen,
dan kunnen wij U slechts één advies geven:
gaat er heen!
En dat wel zoo spoedig mogelijk!
De Kozakken komen!
Vroeger een noodkreet, die schrikbeelden
voor de oogen bracht van woeste ruiters,
steigerende paarden en vreesëlijke terreur.
Thans een juichkreet: een voorstelling van
de Djiguiten Kozakken is een sportief evene
ment, een demonstratie van ruiterkUnst door
stoutmoedige acrobaten te paard.
Wie zjjn de Djiguiten Kozakken?
De Djiguiten Kozakken zjjn allen officieren
van de voormalige Wit-Russische rui terregi
menten, die de vermaardheid bezaten, dat ai-
leen de allerbeste ruiters uit het groote Rus
sische rijk hiervan lid konden worden.
Na de omwenteling verëenigdë zich een
tiental van hen onder leiding van den „riet
man" Remeleff en zij toonen thans in alle
landen van Europa met enorm succes hun
onovertroffen staaltjes van ruiteracrobatiek
en onverschrokken paardrjj-kunst.
Inderdaad „onovertroffen". Zelfs de cow
boys, waarvan wij, dank zij dé film, toch heel
wat gewend zjjn, durven in de verste verte
niet die gewaagde toeren uit te voeren, die
alleen de zonen der steppe vertoonen. Der
gelijke, dikwjjls roekeloos lijkende, presta
ties kunnen dan ook alleen geleverd worden
door ruiters, zooals de Djiguiten Kozakken,
die van jongs af aan opgegroeid zijn met hun
rijdieren en die dag en nacht in het zadel
hebben doorgebracht. Het lijkt wel, of man
en paard één zijn geworden en of beiden
geen vrees kennen.
Toeren, zooais „De groote pyramide", De
dolkendans", „De salo-mortale" e.d. zijn
voor den waren liefhebber van paardrjj-kunst
een lust om te zien. Dat is geen circus
voorstelling of hoogeschool-rijden, maar een
ongekende topprestatie op het gebied vari
paardrijden, van durf en vermetelheid, van
éénheid van mensch en dier.
De voorstellingen, die de Djiguiten Kozak
ken in 1928 in Nederland gegeven hebben,
vonden dan ook steeds voor uitverkochte ter
reinen plaats. Zij zijn niet alleen een evene
ment op sportief gebied, maar bovenal ook
zeer leerzaam en onderhoudend.
Zij bezochten ons land voor dè eerste maal
in 1928, doch doordat zij in vrijwel allé lan
den van Europa contract hadden, konden zjj
eerst thans weer ih ons land optreden.
Op de Remavi hebben zjj thans een bjj uit
stek geschikte gelegenheid daartoe, n.1. op
een deel Buitenhaven, waar in de open lucht
thans hun rijkunst zal worden vertoond. Op
alle rangen heeft men een goed uitzicht. Als
het weer nu een beetje meewerkt, zullen
naar tè verwachten is, duizenden van deze
gelegenheid gebruikmaken. Wij verwijzen
voor het overige naar de advertentie in ons
nummer van heden.
DE FILM DER N.V. BATAAFSCHE
IMPORT-MAATSCHAPPIJ.
Over een aardige film en een niet
aanwezig publiek.
Neen, bijster plezierig op het terras van de
„Remavi", alwaar bovenstaande rolprent te
kwart over tien gedraaid werd, was het niet.
Ten eerste was daar die vermaledijde wind,
die het publiek in het tentoonstellingsgebouw
hield en den kellners blauwe neuzen bezorgde.
En zoo geschiedde het, dat de heer Maas voor
een zeer gering publiek stond te draaien, wat,
gezien de film, ten zeerste te betreuren viel.
Deze geeft namelijk een overzicht der avia
tiek (internationaal) van de eerste ontwikke
ling tot op heden. En wie interesseert zich
daar in dezen tijd niet voor
Men ziet Blériot opstijgen voor zjjn toenter
tijd gigantische vlucht en in patria weder-
keeren, met al het Fransche enthousiasme,
daarmede gepaard gaande. De eerste Holland-
Indië-vlucht volgt, de beroemde „Postvlucht",
Balbo's eskader, enz. enz.
Van recentere data zjjn daar de tocht van
„Ónze" Pelikaan enja, natuurlijk van de
vermaarde Uiver.
Tot besluit ziet men nog enkele opnamen
van de auto-giro.
Nogmaals, het was jammer, dat een zoo
miniem publiek bljjk van belangstelling gaf.
Wjj mogen het echter gevoegelijk op rekening
van dien spelbreker, den wind, schrjjven.
TWEE JAZZ-ORKESTEN IN CASINO.
Voor de beide Pinksterdagen heeft de
Casino-Directie beslag weten te leggen op
twee Bands van bijzondere kwaliteiten.
Zondag (len Pinksterdag) treedt de nieuw
gevormde Ballroom Band van den bekenden
dansleeraar Cor Klinkert, Amsterdam, in
Casino op. Deze Band, welke speciaal samen
gesteld is om een perfect dans-rhythme te
krjjgen, bestaat uit prima krachten in de
Amsterdamsche muziekwereld.
Voor Den Helder is aan dit orkest van 9
personen nog een speciale crooner toegevoegd.
Den 2en Pinksterdag brengt een niet minder
bekende Band, zoowel 's middags als 's avonds.
In het Gooi zijn „The Rascals" zeer popu
lair, waar zij in verschillende zalen reeds op
traden.
Voor de aanvangsureri enz. verwijzen wij
naar de advertentie.
Hoewel ik bjj gebrek aan geld,
Niet op de kermis ben gesteld.
Ben ik geen tegenstander;
En gun ook gaarne heel veel pret.
Al lig ik zelf dan in m'n bed,
Aan ieder ander.
Eén ding gaat echter door mjjn brein:
Hoe zal het zjjn op het Westplein
Ik ben geen pessimist.
Maar wordt vertrapt het mooi gazon,
Wat ieder zoo bewond'ren kon,
Dan zeg ik heel beslist:
Zoek voor 't vermaak een and're plaats,
En maak hierover niet veel praats,
Maar toon dan met de daad,
Dat Uw gevoel voor. 't schoone daar
Erkent, dat U met mjjn bezwaar,
Tezamen mede gaat.
JAN MENS.
Ofschoon, volgens berichten uit Urk, ,de
vangsten van visch op de Noordzee zeer ruim
waren, konden de besommingen ternauwer
nood komen boven de onkosten. Zoo we het
al wisten, stempelt dit verschijnsel weer
sterker den slechten toestand in 't visscherij-
bedrijf en kan dit eensdeels geweten worden
aan de belemmeringen in den export, ander
deels moet dit worden toegeschreven aan het
nog altijd slecht werkende binnenlandsche
distributieapparaat. -
Dat dit klemt weet men in belanghebbende
kringen al te zeer en hoe er telkens ook
wordt gesuggereerd om daarin, georgani
seerd, een beteren vorm aan te geven, tot
dusverre schijnen de moeilijkheden daarvan
niet overwonnen te kunnen worden.
Kort geleden wezen we op de fnuikende
kwalificatie omtrent onze zeevisch die men
te Rotterdam placht uit te spreken en het
moet gezegd, dat dergelijke uispraken niet
bevorderlijk zjjn voor een toenemende afname
van onze visch.
Het ls niet zoo gemakkelijk na te gaan
waar al de voetangels en klemmen zitten, die
het vischverbruik belemmeren en er zal heel
wat stelselmatige propaganda noodig zijn om
den binnenlandschen afzet te vergrooten. Tóch
zal dit noodig zijn, want onze export, die - al
menige veer heeft gelaten, zal niet zoo ge
makkelijk op het vroegere peil kunnen wór
den gebracht, tenzjj andere exportgebieden
dan die tegenwoordig worden bestreken, zul
len worden ontgonnen.
Er zou door ons niet zooveel aandacht aan
de binnenlandsche vischpropaganda worden
geschonken zoo er niet het feit was, dat er
nog zooveel terrein voor vischverbruik braak
lag.
Het is maar de kwestie hoe daartoe den
besten vorm te kiezen. Menig middel is al
geprobeerd en zeer zeker zal dat wel eenig
effect hebben gehad.
In hoofdzaak zal het gebrek aan financiën
wel oorzaak zijn, dat een uitgebreide én stel
selmatig doorgevoerde propaganda niet du
rend genoeg kan worden gehandhaafd.
En dan komen we weer tot het oude recept
van de handen ineen te slaan, want evenals
ln de radiorede over „Rotterdam in nood"
werd gezegd, dat naast het scheepvaart- en
transitobelang er ook talrijke andere bedrij
ven daarvan het profijt hebben, zoo is het
ook met allerlei andere bedrijven, die bjj een
bloeiend vischbedrjjf daarvan de voordeelen
genieten.
En het zjjn al deze groepen, die, uit wel
begrepen eigenbelang de handen ineen dienen
te slaan om gezamenlijk deze propaganda-
kosten te fourneeren.
Misschien dat ook van overheidswege daar
voor nog steun zal zjjn te verkrijgen, want,
evenals scheepvaart is ook visscherij een na
tionaal belang.
Is hier thans een sterke strooming om tot
vischconserven-industrie te geraken om
daarmee de visscherij meer loonend te maken
en opgewassen te zjjn tegen de geïmporteerde
conserven, ook in N. O.-Indië is men, volgens
bericht aan de N. R. Ct., met succes aan het
proeven nemen met vischconserven van eigen
Indische industrie. En naar verluid hebben
de proeven uitgewezen, dat succesvol kan
worden geconserveerd.
Zoo'n succes kan ook zeer stimuleerend van
invloëd zijn om hier de visehconservëering
krachtig ter hand te nemen.
We kunnen de gedachte niet van ons zet
ten, dat het eindelijk tot deze conserven-indu-
strie zal moeten komen en we achten het een
geluk, dat in dezen moeilijken tjjd er nog
ruimte is voor deze mogelijkheid, zoodat er
een lichtpunt kan doorbreken, waardoor de
energie kan worden aangewakkerd om het
bedrijf op gang te houden.
„REMAVIADE".
In ons nummer van Zaterdag 1 Juni komt
onder dit opschrift een beschouwing voor
over de Remavi, waarin o.a. gesproken wordt
over een vliegtuig van de bekende fabriek
„Aviolanda", dat bijna honderdduizend gul
den zou kosten en bjj de douane voor een
bedrag van 60.000 zou zijn ingeklaard. Do
lezer zal hebben begrepen, dat deze cijfers op
een vergissing berusten en van dergelijke
fantastische bedragen geen sprake is.
WIJ VERVAARDIGEN ZEER MODERNE
RIETEN SERREMEUBELEN
EN LEVEREN DEZE TEGEN FABRIEKSPRIJZEN.
Van Meurs, Koningstraat 95,