Een interessante middag op
het vliegkamp „De Kooy
Wieringerwaard.
Texel.
Callantsoog.
Anna Paulowna.
Wieringen.
Qnderhandsche veri
van 52 boerderijen
uLicÏrT", r® Pi'°ten hebben een ruim
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 6 JUNI 1935.
Wieringermeer.
K.L.M. Fokker
Douglas DC2
Burgerlijke Stand
De Postvluchten van en
naar Indië.
468e STAATSLOTERIJ
Marinevliegers leggen bewijzen van hun vaardigheid
af. De geneugten van het zweefvliegen. Het bezoek
van een autO'giro vliegtuig.
De lettergreep „MA" in het dezer dagen op
aller lippen liggende woordje „KEMAVI", is
het eerste deel van: marine. Hetgeen dus
wijst op het verleenen van medewerking aan
de tentoonstelling van dat belangrijke ge
deelte onzer nationale weermacht, dat zijn
basis in onze stad heeft. Het hart der marine
klopt in Den Helder.
De marine-autoriteiten hebben 't niet bij
een aantal interessante inzendingen in de
door hen afgestane exercitieloods willen laten.
Dat is nog niet genoeg, redeneerde men en
zoo rijpte het denkbeeld om gedurende de
tiendaagsche „Remavi" een luchtvaart-middag
aan te bieden. (Ook daar hield het niet mee
op, want zooals men weet, nemen aan den
Vaartocht van hedenmiddag verschillende
marineschepen deel). Dezen luchtvaartmiddag
hebben we gisteren gehad, het was een bijzon
dere middag.
Dreigend weer.
Toen 't bij tweeën er danig op leek, dat
slechts Pluvius dien middag aan het woord
zou zijn, hebben we „De Kooy" zekerheids
halve maar even opgebeld; je kunt nooit
weten.' Het was een lakonieke telefonist, die
op onze vraag, „of 't nog door ging ant
woordde: „Meneer, het zweefvliegtuig hangt
momenteel al boven 't terrein!" Met andere
woorden, wat heeft regen daarmee te maken...
Dat vliegen en vliegmachines populair zijn
bleek ons weer eens, toen wij even later het
vliegkamp optuften. Ofschoon immers het
weer er heelemaal niet naar was om een
tocht naar het nog al afgelegen vliegveld te
animeeren, waren zeker ettelijke honderden
op de verharde gedeelten tusschen de beide
groote hangars verzameld! Een donkere wolk
die weldra de sluizen harer weivloeiendheid
opende, joeg 90 onder de beschermende
overkapping van die hangars, wat er van de
100% overbleef, verdrong zich om het grap
pige motorlooze vliegtuigje, dat juist de aarde
opgezocht had.
Het zweefvliegtuig.
Een vermoeden bleek juist te zijn. Ons was
n.1. eenige weken geleden door een marine
officier medegedeeld, dat tijdens de Remavi
de heer Nijenhoff, de bekende nestor der
Nederlandsche zweefvliegers een demonstra
tie zou komen geven.
Zoo zagen wij het vliegtuigje, of wij had
den al bijna zekerheid, dat de genoemde
zweefvlieger aanwezig was en ja, daar stond
hij in zijn grijze sportpak. Zooals men weet
is de Heldersche Zweefvlieg Club een organi
satie, die èn wat bestuursleden èn wat leden
betreft, het grootste quantum op „De Kooy"
heeft, zoodat men zich kan voorstellen, dat
den heer Nijenhoff veel gevraagd werd. Deze
was gekomen met zijn „PH. 17", de bekende
„Adelaar", het type Grunau-baby II van den
Flugzeugbau E. Schneider in Grunau i/Regb.
(Duitschland).
Hij werd „getrokken" door een klein sport-
vliegtuig van Koolhoven. In den loop van den
middag voerde zijn secondant enkele z.g.
„sprongen" uit. Deze waren aardig om te
zien! Aan het vliegtuig werd een tweetal
lange rubber kabels verbonden; een aantal
matrozen trokken hieraan uit alle macht,
daarbij een tegengestelde richting uitloopend,
waarna men het vliegtuigje plotseling een
sprong zag maken. Slechts enkele seconden
zweefde het door het luchtruim om vervol
gens volkomen rustig en veilig op het gras
neer te komen.
Later in den middag stapte de heer Nijen
hoff zelf in de gele vogel; het sportvliegtuig
deed „sleepdienst" en nog vóór dit zelf van
den grond was. kliefde de „Adelaar" reeds
de hooge luchtlagen. De vliegtuigen bleven
via het rubber met elkaar in contact, even
werd nog over het terrein gecirkeld, als wilde
de heer Nijenhoff allen ervan overtuigen dat,
zweefvliegen net zoo safe is als met een van
een motor voorzien vliegtuig, daarna verdwe
nen beide spoedig aan den horizon.
De marinevllegers in actie.
Intusschen hadden we den commandant van
het vliegkamp, kolonel H. Ferwerda, op
gemerkt, die zijn plichten als gastheer joviaal
en vriendelijk vervulde. Onze burgemeester
behoorde mede onder de vele gasten, waar
van er velen op sympathieke wijze voorge
licht werden door den Chef van den Techni-
schen Dienst, luit. ter zee 1ste kl. A. A. C.
Kramer.
De deuren der hangars stonden wijdwagen
open en noodigden tot binnen gaan, waar men
op z'n gemak de op stal staande, fraai gelijn
de vogels van den M.L.D. kon bewonderen.
Maar meer trokken de evoluties van de zich
in de lucht bevindende vliegtuigen de aan
dacht. Series van 3 en 5 watervliegtuigen
passeerden in escadrille-vlucht, men kent hier
ter stede natuurlijk de strakheid van het esca
drille, den juisten onderlingen afstand der
vliegtuigen. Landvliegtuigen stegen op, het
was een escadrille D-jagers, even later ge
volgd door een vijftal grootere Z-kisten. En
vanaf dit moment tuurde men minuten ach
tereen omhoog om toch maar niets te missen
van wat daar in de thans geheel opgeklaarde
luchten gebeurde. Het waren schietoefeningen
en daarna een demonstratie bommenwerpen,
die aller bewondering afdwong. De jagers
voerden een aanval op een geïmproviseerd
huisje uit, dat tot ontploffen gebracht moest
worden. En passant werd een drietal
parachutes, waaraan ballast bevestigd was,
uitgeworpen: alle drie ontplooiden zij zich in
den wind en statig in hun witte bolvormig
heid, daalden zy weder.
Aërobatie volgde nu, doch van waaghalzerij
was geen sprake. Het escadrille, waarvan de
luit.-vlieger 2e kl. Beugeling comman
dant was, spatte uiteen, enfin, de lucht daver
de van het motorengeronk! De propellers
blonken in het zonlicht en trokken door de
groote snelheid, waarmede zij rondgestuwd
werden, blinkende sirkels Daar zagen we een
vlieger die het laatst in de lucht was, nog
een looping maken, toen kwam ook hij naar
beneden.
De K.L.M.-rondvluchten.
Het zou nu een kwartiertje stil geweest
zijn, als de PH—A.D.O. van de K.L.M. er
niet geweest was. Deze toch ging trouw door
met het maken van de bekende rondvluchtjes
boven onze veste en omgeving. Naarmate het
weer er mooier op geworden was, steeg het
getal vlieg-liefhebbers en niet te vergeten
liefhebsters. Niet minder dan 120 personen
vlogen dezen middag mede, daarmede het
getal van door de K.L.M. tijdens de „Remavi"
vervoerde liefhebbers op een totaal van 331
brengend. Zij, die nog niet meegingen, zorgen
er toch wel voor, dat in de komende dagen
de 1000 vol gemaakt worden? Afgesproken.
116 personen gingen per PHA.D.O. de lucht
in, doch één familie prefereerde een vluchtje
met de „Bromvlieg", het Koolhoven-taxi
vliegtuig, dat thans ook op de Kooy aan
wezig is en waarmede kleinere gezelschappen
kunnen vliegen. Het gezelschap keerde ver
rukt van het reisje boven Texel terug, de
kleine „Bromvlieg" bleek een uitnemende
luchtruiter te zijn.
Aanvankelijk was nog een andere Fokker
F V VII, de PHA.E.T., op het vliegveld aan
wezig, doch deze keerde spoedig, bemand door
2 leerling-vliegers naar Schiphol terug.
De sensatie: Het auto-giro-vliegtuig.
Een stip naderde aan den horizon. De stip
werd een streep, het geraas van een krachti-
gen motor werd hoorbaar, we zien een drietal
wieken als van een molen rondzwaaien
daar is het auto-giro-vliegtuig boven onze
hoofden. Een uitroep van verwondering gaat
door de intens geïnteresseerde menigte. Blijk
baar maakte de figuur, de gestalte van de
auto-giro een zonderlingen indruk. Bliksem
snel schoot de exotische vogel voorbij, om
i even later eenvoudig in de lucht te hangen
of beter gezegd te drijven op zijn molen
wieken. Vrijwel loodrecht kwam de zilveren,
grijze „gedaante" naar beneden, even een
buiging door het landingsgestel, en stop! daar
stond zij stil, zonder zelfs een meter uit te
loopen!
De bemanning stapte uit en bleek te bestaan
uit de heeren Schmidt Crans, chef-püoot
van de Nationale Luchtvaart School te Rot
terdam en v. d. Velde, van de Auto-Giro-
Import-Maatschappij. Terwijl zij zich onder
hielden met kolonel Ferwerda, konden wij
de PHH.H.H. tot dichtbij naderen. Slap
hingen de 3 wielen neder; wellicht weer men,
dat de uitvinder van de auto-giro, de Span
jaard de la Cierva oorspronkelijk stijve wielen
gebruikte, doch daarmede geen succes had:
zij knapten af. Auto-giro is vrouwelijk, althans
in de oude spelling, doch zoo we dat niet
wisten zouden we thans op de hoogte ge
bracht zijn door den naam van dit vliegtuig.
Deze luidt n.1. niet minder dan „Donna Dul
cinea"; we veronderstelden, dat de piloot zich
beter de Sancho Pancha dan de Don Quichotte
kan wanen, als hij hoog in de lucht zit.
De heer Schmidt Crans gaf eenige
domenstraties. Weer raasde de wiekende
machine voorbij, in een machtig tempo, weer
stond zij volkomen stil, daar, hóóg in het
blauw van de lucht. Men kan zich voorstel
len, dat zij ook achteruit zou kunnen vliegen.
Het stijgen en dalen ging zeer snel in zijn
werk, voor het loskomen van den bodem was
slechts weinig aanloop noodig. De demon
stratie genoot natuurlijk de grootste interesse
en héél grag hadden we de moderne Dulcinea
nog een poosje aan het werk gezien, doch al te
spoedig moest zij weer naar Rotterdam, waar
Don Schmidt Crans en Don v. d. Velde
immers verwacht werden.
De auto-giro was een gedenkwaardige
apothéose van dezen interessanten middag op
het vliegkamp „De Kooy"!
schriften en verzoeken om ontheffing inzake
reinigingsrechten.
Voordracht tot het beëindigen van de op
dracht aan de Adviescommissie voor Bouw
ontwerpen en Uitbreidingsplannen tot het be-
oordeelen van bouwaanvragen naar wei
stan dseisc hen.
Voordracht tot vaststelling eener verorde
ning ter voorkoming van besmetting door de
ziekte van Weil in zweminrichtingen en
zwemgelegenheden.
Voordracht tot vaststelling eener nieuwe
verordening op de winkelsluiting.
Voordracht tot wijziging van de verorde
ning regelende het heffen van vergunnings
recht voor den verkoop van sterken drank in
het klein.
Den Oever
EERSTE VERKEERSONGEVAL OP DEN
NIEUWEN BETONWEG.
Maandagmiddag circa 5 uur heeft op het
zoo juist opengestelde gedeelte van den beton
weg HippolytushoefDen Oever, het eerste
verkeersongeval plaats gehad. Een zwaar met
zeevisch beladen truckauto, eigendom van en
bestuurd door den 28-jarigen heer H. S. uit
IJmuiden, is door het breken van den achter
as in volle vaart van den weg in den zachten
berm geraakt en over den kop geslagen. Het
dubbele wiel, hetwelk van den as was afge
broken, kwam enkele tientallen meters ver
der terecht. De cabine werd totaal vernield
en versplinterd en het mag een wonder hee-
ten, dat de chauffeur en zyn metgezel, de
heer L. H. uit Bussum, zich ongedeerd uit
den ondersteboven gekeerden wagen konden
bevrijden, hetgeen temeer verwondering wek
te, als men aanschouwde hoe weinig er van
de cabineruimte was overgebleven. De heer
H. had den chauffeur onderweg gevraagd tot
Leeuwarden te mogen meerijden, hetgeen hem
was toegestaan. Hij is hierbij dus door het
oog van een naald gekropen. Een vracht
auto van den heer Poel laadde de vele man
den visch over en vervoerde deze naar Gro
ningen, de plaats van bestemming.
STAMBOEK- EN PREMIEKEURING.
Voor de op Vrijdag 7 Juni te houden
Stamboek- en Premiekeuring van het tuig
en trekpaard, welke te 9 uur 30 aanvangt,
zijn voor de afdeeling trekpaarden 9 en voor
het tuigpaard 43 stuks aangegeven.
LOOP DER BEVOLKING.
Ingekomen personen; S. P. Baken,
van Schagen; C. Smit en gezin, van Haar
lem: Mej. J. Kaan, van Bergen; T. Spoelstra,
van Oostdongeradeel.
Vertrokken peersonen: D. Zee
man en gezin, naar Zijpe, St. Maartensbrug;
C. Th. Bijpost en gez., naar Callantsoog;
mevr. Wed. v. AlbKaan, naar Alkmaar;
Marie C. Kaan, naar Alkmaar; Jac. Roeters,
naar Nieuwe Nieuwe-Niedorp; P. de Maaijer
en gez., naar Winkel; G. Sloots en gez., naar
Anloo.
burgerlijke stand
over de maand Mei 1935.
GEBOREN: Jacob, z. v. P. Zeeman en A.
Koning; Ali, d. v. M. Oostindië en W. Roel-
loffien.
ONDERTROUWD: G. Jonker en N. Sies-
werda; D. Kort en A. C. Boerman.
OVERLEDENCornelia Bruinewoud. 1 j-,
z. v. J. Bruinewoud en C. Nieuwenhaven;
Grietje Sloovers, 74 j., echtgen. v. A. Sleu
tel; Cornelia Schermer, 52 j., echtgen. v. P.
Peper; Antje Wijker, 80 j., ongehuwd.
DE TEXELSCHE JEUGD ONDER LEIDING
VAN DE „ORANJEVEREENIGING"
NAAR DEN HELDER.
Een opgewekte stoet, van pl.m. 250 kin
deren, voorafgegaan door Texels Fanfare
corps,, trok Dinsdagmorgen omstreeks tien
uur vanaf de Groeneplaats te Den Burg naar
Oudeschild, waar „De Marsdiep" gereed lag
om gratis de kinderen der drie hoogste klas
sen van de scholen op Texel naar Den Helder
te vervoeren.
Wij mogen 't aantal, dat door de „Mars
diep" is vervoerd, wel op pl.m. 500 schatten.
De Oranjevereeniging had zorg gedragen voor
vlaggen en geleiders, terwijl de kinderen
aan boord werden getracteerd. Het weer
werkte buitengewoon mee en door de goede
zorgen van de regelingscommissie waren de
kinderen tweemaal in de gelegenheid H.M. de
Koningin te zien passeeren. Hoogst voldaan
keerde men te ongeveer kwart over vijf aan
boord van de ..Marsdiep" terug. Juist toen
alle kinderen zich aan boord bevonden, ont
lastte zich een hevige regenbui; toen de
boot evenwel de Texelsche haven bereikte,
was 't weer opgeklaard. Met auto's, gratis
afgestaan door verschillende ingezetenen, werd
de jeugd weder naar huis teruggevoerd. Voor
al voor die kinderen (en dat waren er meer
dan de helft) die nog nooit van het eiland
waren geweest, was dit keurig aanbod van
T.E.S.O. een ongekend genot Het bestuur
van de Texelsche Oranjevereeniging komt
hulde toe voor zijn initiatief. Verder ook aan
de leiders en aan de personen, die hun auto's
beschikbaar stelden.
EXTRA HULP AAN WERKLOOZEN.
Door het Rijk is een bijdrage verleend aan
't Nationaal Crisis-com'té om aan gezinnen
van langdurig werkloozen kleeding, schoeisel,
beddegoed, enz. te verscaffen. In de eerste
plaats wordt deze hulp verleend aan de groot
ste gezinnen. In totaal mag een bedrag
10 per gemiddeld aantal werkloozen wor
den uitgekeerd. Het Nat. Crisis-Comité doet
deze uitkeering alleen aan die gemeenten, die
21 van het maximum bedrag voor rekening
der gemeente nemen. Het gemiddeld aantal,
dat in deze gemeente werkloos is, bedraagt
435. Indien de werkloozen van de boven
staande regeling kunnen profiteeren, zal de
gemeente dus 21 van 4350 913.50
voor hare rekening moeten nemen.
In de raadsvergadering van heden komt
een voorstel ter tafel voor dit doel dit bedrag
beschikbaar te stellen.
gemeenteraadsverkiezing.
Totaal uitgebrachte geldige stemmen: 447.
S.D.A.P. 223; R.K. 55; Vrijz. Dem. 169.
De S.D.A.P. kreeg 3. de R.K. 1 en de Vrijz.
Dem. 3 zetels toegewezen.
De uitslag bleef dezelfde als vroeger.
LOOP DER BEVOLKING.
Ingekomen: P. van Eerde en gez. van
Olst; mej. M. A. van Rossum van Andijk;
J. Robben van Emmen; mej N. Bood van
Zype; mej. G. Tesselaar van Den Helder; mej.
J. M. Boone van Schagen; G. Henescy van
Heemstede.
Vertrokken: A. Schoehuys naar Am
sterdam; S. J. LoonstraOltmans en kinde
ren naar Groningen; K. Rietvink—Blok naar
Den Helder.
BURGERLIJKE STAND.
Geboren: Adriana, d. v. C. L. van
u enaarde en M Geluk; Henricus Joannes.
Petronti» lWaard en M Bakker: Jacoba
Petronella Maria, d. v. C. J. v. d Ploeg en
C. A. M. Berkhout; Everdina Jacoba, d. v.
G. A. van Hese en J. M. Jongejan.
O o n d e r t ro u w d P. C. van der Werf
en J. H. Mulder; H. D. Verburgt en L. Hage;
Chr. de Vries en J. Leijenaar.
G e t r o uw d J. P. Leegwater en A. Schou
ten; J. Hoogschagen en A. Bas; P. D. van
Genderen en M. Kranenburg; K. M. Kapiteijn
en E. P. Veul; P. C. Leur en N. Geluk; A.
Rietvink en K. Blok; M. C. Duijzer en J. G.
Oostdijk.
Overleden: A. JansonPrins, oud 71
jaar.
POLITIE.
Verloren; Motorpijpenportemonnaie
met inhoudgouden armbandhorloge
Gevonden: Bollentruffel.
gemeenteraadsvergadering.
De agenda van deze, a s. Vrijdag te houden
vergadering, luidt als volgt;
Notulen.
Mededeelingeu en ingekomen stukken.
Voordracht naar aanleiding van verzoeken
om tegemoetkoming in de vervoerkosten van
leerlingen van lagere scholen.
Voordracht naar aanleiding van bezwaar-
De Douglas DC-2 is een tweemotorig ver
keersvliegtuig voor het vervoer van 14 pas
sagiers, 2 piloten, een radiotelegrafist en
steward. Het onderstel is intrekbaar
In deze vervoercapaciteit overtreft de Dou
glas alles, wat er op het gebied van verkeers
vliegtuigen tot dusver werd gebouwd.
Het comfort voor de passagiers is by de
constructie van alle voorname onderdeden
voortdurend in het oog gehouden, zoodat een
ongeëvenaard weelderige en ruime cabine is
ontstaan. De geluiddemping is tot het maxi
mum bereikbare opgevoerd en de uitrusting
voorziet in alle wenschen van den verwenden
luchtreiziger.
Bovendien heeft de Douglas DC-2 het peil
der prestaties van groote verkeersvliegtuigen
met een ruk omhoog gebracht. Waren tot
voor kort kruissnelheden van om en nabij 2<M)
km/uur normaal, de Douglas DC-2 met zyn
twee luchtgekoelde motoren van 700 pk heeft
een nieuwe standaard ingevoerd, die ongeveer
100 km/uur hooger ligt. Terwijl de maximum
snelheid op 2100 m hoogte 338 km/uur be
draagt, is de landingssnelheid door gebruik
making van de Douglas landingsklappen te
ruggebracht tot slechts 98 km/uur!
Toen het prototype, de Douglas DC-1, in op
dracht van de Transcontinental Western
Air volgens voorschriften dezer maatschappij
zou worden gebouwd, geloofden slechts weini
gen in de vliegtuigindustrie, dat de daarin
vervatte bijzonder hooge eischen verwezenlijkt
zouden kunnen worden. Zij werden echter met
niet minder dan 30 overtroffen!
Een voorbeeld hiervan zyn de eischen wat
betreft het vliegen op één motor. Er zijn maar
weinig tweemotorige vliegtuigen, die daartoe
in staat zijn en dan nog slechts onder be
paalde gunstige omstandigheden. De eischen
voor de Douglas waren, dat het toestel moest
starten van een op 1500 m hoogte gelegen
vliegveld en dat onmiddellijk na den start een
motor stopgezet moest worden, waarna het
tot 2100 m moest kunnen stijgen. De Douglas
voldeed niet alleen hieraan, maar klom met
gemak door tot 3100 m en had toen nog ge
noeg motorvermogen in reserve om naar
3400 m door te stijgen.
Natuurlijk had dit prototype diverse kinder
ziekten door te maken en nu de DC-2 het
levenslicht heeft aanschouwd is dit type een
der snelste, veiligste en meest comfortabele
verkeersmachines ter wereld.
In het bijzonder willen wij echter nog op de
zeer bijzondere en veilige vliegeigenschappen
van dit toestel wijzen, die voor de spreekwoor
delijk geworden vliegkwaliteiten der Fokker
vliegtuigen niet behoeven onder te doen. De
door Fokker als eerste in de praktijk gebrach
te eigenschap, dat het toestel zelfs in over
trokken toestand bestuurbaar blijft en geen
gevaar oplevert, is ook in de Douglas DC-2 in
hooge mate aanwezig.
Motoren.
De polder groeit, staag, ongestoord.
De arbeid boeit, het werk gaat voort!
De waarheid van deze enkele regelen, waar
mede de excursiegids van 1935 van de Wierin-
germeer besluit, vindt haar bevestiging ook
weer in de voortvarendheid, waarmede met
de uitgifte van boerderijen in den nieuwen
polder wordt voortgegaan. Nauwelijks hebben
de eerste 46 pachters hun bedrijf betrokken,
of opnieuw wordt een aantal boerderijen in dit
nieuwe landbouwgebied in pacht aangeboden.
Het is wel een unieke gebeurtenis in de agra
rische geschiedenis van ons land, dat gelijk
tijdig 52 boerderijen, met een totaal opperviak
van circa 2000 h.a., aan de markt worden ge
bracht. Feitelijk is het aantal, dat dit jaar voor
uitgifte in aanmerking komt nog grooter,
want ruim 20 bedrijven konden reeds in pacht
worden toegewezen aan landbouwers, die bij
het in cultuur brengen van de jonge polder-
gronden als bedrijfsleider of anderszins wa
ren ingeschakeld en die thans den tijd geko
men achten zich als zelfstandig ondernemer
op het nieuwe land te vestigen. Een bewijs,
dat deze landbouwers, die reeds geruimen tijd
de ontwikkling van den bodem en de daarop
verbouwde gewassen van nabij hebben kunnen
volgen, vertrouwen stellen in deze jonge gron
den.
De ervaring bij de vorige verpachtingen in
de Wieringermeer opgedaan, heeft aangtoond
dat er in ons land nog groote behoefte aan
boerderijen bestaat. Aanbieding van bedrij
ven in zoo grooten getale als tnans plaats
heeft, verschaft dan ook ongetwijfeld aan
vele landbouwers, die de laatste jaren tever
geefs naar een hun passend bedrijf hebben
uitgezien, een welkome gelegenheid hun wen
schen thans te kunnen bevredigen. Het be
langrijke aantal beschikbare hoeven stelt in
staat „elck wat wils" te bieden. Groote. zoo
wel als middelgroote en kleinere bedrijven
treft men er aan, terwijl de grondsoort uiteen
loopt van zware klei tot zand. De grondsoort
bepaalt in hoofdzaak de bedrijfsinrichting.
•Zoo zijn er 13 geschikt voor het zuivere ak
kerbouwbedrijf, 20 voor gemengd bedrijf en
13 voor w> debedrijf. Van de weidebedrijven
mag als regel hoogstens een derde gedeelt»
als bouwland worden geexploiteerd.
Bij deze verpachting is het beginsel van ver-
f.teling van het economisch risico aanvaard.
De grondpachtsommen zijn voor elk bedrijf
afzonderlijk vastgesteld en houden verband
met grondsoort en cultuurtoestand van den
bodem. Zij varieeren van 25.— tot 55— in
het eerste en tweede pachtjaar tot 45—
80. in het vijfde en zesde pachtjaar.
Overigens is de werkelijke pacht, behoudens
een minimum en een maximum, afhankelijk
van een conjunctuur-indexcijfer, dat voor het
grasland den melkprijs en voor het akker-
ouwgedeelte het algemeen indexcijfer voor
akkerbouwproducten, zooals dit door de Di
rectie van den Landbouw wordt gepubliceerd
tot grondslag heeft.
De behuizing van de bedrijven is gedeelte-
Uk reeds aanwezig, voor een ander deel moet
zij nog worden gesticht. Uiterlijk 1 Mei 1936
zal zij evenwel op alle bedrijven gereed zijn..
Er wordt naar gestreefd den boerenstand
in de Wieringermeer tot zoo hoog mogelijk
peil op te voeren, doch tevens wordt de ves
tiging van een gemengden boerenstand in den
polder zooveel mogelijk bevorderd. Dit brengt
mede, dat bepaalde vestigingseischen moes
ten worden gesteld. Als pachter kunnen dan
ook alleen in aanmerking komen degenen,
die:
le. Iandbouwtechnisch voldoende geschikt
worden bevonden om een hun toe te wijzen
bedrijf te exploiteeren en;
2e. over voldoende bedrijfskapitaal kunnen
beschikken om zoodanig bedrijf in stand te
houden.
Met inachtneming van deze beide factoren
kunnen als pachter in aanmerking worden
gebracht:
a. degenen, die persoonlijk over voldoende
middelen beschikken;
b. boeren en boerenzoons, wier ouders of
verwanten in staat en bereid zijn, hen aan het
benoodigde bedrijfskapitaal te helpen;
c. zij, die, hoewel zelf over een gedeelte
van het benoodigde bedrijfskapitaal beschik
kende, voor het resteerende gedeelte door
verwanten worden geholpen, wanneer op
grond van hun antecedenten overigens vol
doende vaststaat, dat zy, eventueel met in
wonende kinderen, door noesten vlijt in staat
geacht kunnen worden, het gewenschte be
drijf naar behooren te exploiteeren.
De pacht voor de cultuurgronden van de
thans aangeboden boerderijen gaat 1 Novem
ber a.s. in en duurt 6 jaren. Het behoeft nau
welijks gezegd, dat de aanmelding als pach
ter voor landbouwers uit alle streken van ons
land open staat.
Degenen, die voor deze verpachting belang
stelling koesteren kunnen gratis een prospec
tus bekomen, aan te vragen by het Domein
kantoor van de Directie van den Wieringer-
meerpolder te Slootdorp.
op
van Den Helder
56 Juni.
ONDERTROUWD
Roggeveen; W. P. F.
B. Daalder en A. C.
w A ri \r V' Hees en J' L- Ran-
W. A. de Moei en E. J. v. Mourik, J. W. Leen-
ders en M. W. Schouren; J. j, v. Rosevelt en
iP. v. Es; A. Keizer en Th. J. W. Roos; A
Koops en A. M. v. Reek; A. F. Meijer en
Dreesens en C. v. d.
v. d. Linden; F. X.
A. E.
Berg.
j BEVALLEN-: J. Enting—de Leeuw, d.- B
Hofstra—Meinsma, d.; C. Makelaar-Kater z
OVERLEDEN: J. M. Amiabel, 3 jaar Jobs
Koster, 50 jaar.
De „Pelkaan (terugreis) is 5 Juni van
Athene vertrokken en denzelfden
'Marseille aangekomen.
dag te
De Douglas DC-2 is uitgerust met twee
luchtgekoelde motoren van elk c.a. 700 pk,
hetzij met Wright Cyclone SGR-1820 F2, het
zij met Pratt Whitney Hornet SDG-1690, etc.
De motoren zyn voorzien van een radio
afscherming, van z.g. „Baffle plates" (lei
platen, die de lucht op bepaalde wijze langs
de cylinders geleiden) en verder van de noo-
dige aansluitingen e.d. voor het hydraulisch
vërstelmechanisme der verstelbare Hamilton
schroeven.
De voorverwarming der carburateurs heeft
een dusdanige capaciteit, dat zelfs by een
temperatuur van 20 gr. F. 29 gr. C.) in
voldoende mate heete lucht wordt aangevoerd.
De voorverwarming kan door den piloot in
den cockpit geregeld worden. Bij gesloten klep
heeft de in den carburateur aangevoerde lucht
dezelfde temperatuur als de buitenlucht.
De uitlaatringen zijn vervaardigd uit ma
teriaal, dat tegen hooge temperaturen bestand
is. Zij zijn zoodanig gemaakt, dat iedere cylin-
der afzonderlijk gedemonteerd kan worden,
zonder den geheelen ring af te nemen. De uit
laatpijp zelf is onder den vleugel gemonteerd,
ten einde het lawaai zooveel mogelijk uit de
cabine te houden en het onaangename ver
blinden bij nachtvliegen te voorkomen. De
pijpen zijn echter zoo bevestigd, dat zij bij een
landing met ingetrokken wielen den grond niet
raken.
Onder den romp, tusschen de beide motoren,
is een contact aangebracht, om de electrische
starters uit een verplaatsbare vliegveldbattery
te kunnen voeden.
De bediening kan door middel van kabels
of stangen geschieden. Haaksche overbren
gingen en katrollen zijn in ieder geval
kogels gelagerd.
Romp.
De romp is, evenals de vleugel, geheel uit
duraluminium vervaardigd als monocoque
constructie, met eenvoudige profielen, waarop
de huidplaten geklonken zrjn. Op deze wijze
is een licht en zeer stijf trillingvrij geheel be
reikt, zonder dwarsschotten, waardoor de
passagiers kunnen beschikken over een zeer
ruime en geriefelijke cabine. Dit comfort
wordt nog verhoogd door het feit. dat de langs-
schotten van den vleugel onder den cabine-
vloer doorloopen.
De geheele romp is van neus tot staart toe
gankelijk. Een deur geeft toegang tot den
neus, waardoor de achterkant van het instru
mentenbord, de cylinders voor de hydraulische
remmen enz. gemakkelijk gecontroleerd kun
nen worden. De cabinevloer, die met water
dicht materiaal bedekt is, kan verwijderd wor
den voor de inspectie en het onderhoud der
kabels, die daaronder liggen. In den wand
van het achterste bagageruim is een deur
aangebracht, die toegang geeft tot het staart-
.gedcelte. Boven op den romp, voor het kiel-
vlak. is een ring van \V2" gemonteerd voor
het ophyschen van den staart. B(j het staart-
wlel is een handgreep aangebracht voor het
lichten.
De romp is ingedeeld als volgt:
Pilotencockpit in den neus;
Ruimte voor post en vracht;
Cabine met buffet en toilette;
Bagageruim.
De cockpit.
De pilotencockpit ligt voor in den romp-
dr^h dP" V'CUfrCl en v6ór het vlak van
uitzicht Ook kunnen zij de wielen van het
onderstel m neergelaten toestand goed zien
De ruiten zyn van onsplintbaar glas en
sluiten de cockpit geheel af.
Sliiurorganen.
Een volledig dubbele besturing is gemon
teerd bestaande uit stuurkolom met wiel en
paiallel werkende, verstelbare pedalen Alle
CeSrs! r°erbedi-^ '-Pen op
(Niet officieel)
5de klasse, 15de lijst
Trekking van Woensdag 5 Juni 1035
Hooge l'rtfzen
1000 - 6359 10392 13359
400 - 6463 10456 14368 19866
900— 1281 4606
WO— 3 1639 7000 9005 10171 15577 17345
f 100 O JLOOÏ» «wv
17838 18517 19083 19139 19976
103
472
1031
1778
2182
2823
3916
4206
4641
5312
6055
6384
7239
8097
8831
9508
134
495
1330
1927
2192
3061
3922
4231
4744
5331
6066
6546
7347
8099
8939
9527
142
531
1564
1980
2521
3175
4020
4234
476S
5704
6073
6563
7504
8198
8951
9736
144
654
1592
1983
2553
3490
4039
4253
4864
5745
6090
6596
7518
8248
8059
9828
178
213
286
344
793
906
955
965
1624
1724
1763
1764
2000
2046
2089
2100
2598
2624
2734
2803
3574
3579
3777
3839
4045
4066
4123
4155
4365
4372
4403
4443
4873
5010
5211
5256
5762
5795
5982
6023
6096
6129
6212
6247
6602
6659
6716
7046
7810
7954
7955
8040
8399
8450
8609
8655
9223
9245
9312
9469
9845
9897
9965
10177
10335 10428 10491 10658 10707 10716 10873 10947
1071 11101 11134 11195 11254 11302 11347 11371
1395 11476 11527 11581 11651 11675 11708
11814 11878 11891 11927 12054 12088 12234 12238
12550 12601 12615 12708 12784 12818 13117 13141
13210 13227 13272 13544 13600 13661 13776 13832
4083 14089 14128 14307 14320 14380 14424 14469
14617 14637 14740 14741 14757 14790 14839 14922
15038 15061 15137 15171 15258 15272 15281 15288
15310 15513 15514 15673 15804 15837 15966 15973
16024 16032 16098 16235 16368 16387 16445 16462
16489 16493 16531 16729 16818 16981 17023 17130
17190 17216 17288 17349 17372 17397 17414 17438
17670 17735 17959 17973 17995 18049 18208 18431
18471 18628 18646 18664 18762 18776 18810 18813
18835 18836 19008 19116 19294 19333 19S59 19547
19580 19605 19610 19631 19937 20061 20085 20140
20185 20451 20469 20515 20635 20705 20736 2078»
20860
Nieten
31
47
91
108
113
121
161
180
204
209
268
282
287
293
299
315
319
384
411
471
580
595
622
636
716
747
759
801
856
879
892
905
913
936
984
990
1010
1043
1057
1097
1102
1107
1145
1206
1246
1256
1374
1382
1430
1431
1510
1524
1585
1586
1610
1628
1635
1681
1723
1774
1788
1935
1953
2033
2058
2124
2129
2140
2156
2160
2179
2181
2216
2242
2248
2289
2336
2379
2392
2425
2445
2460
2482
2512
2573
2593
2595
2622
2652
2658
2663
2686
2707
2757
2832
2867
2897
2923
2928
2953
2985
3038
3109
312»
3137
3160
3174
3196
3204
3305
3322
3332
3392
3394
3399
3507
3582
3615
3631
3633
3712
3715
3738
3752
3766
3768
3788
3815
3819
3824
3829
3849
3858
3917
3976
3998
4015
4017
4041
4061
4094
4096
4113
4127
4187
4194
4209
4276
4285
4301
4322
4360
4388
4416
4444
4487
4517
4529
4535
4547
4552
4603
4611
4630
4655
4683
4690
4760
4856
4915
4966
4992
5014
5017
5082
5083
5099
5102
5109
5112
5150
5186
5205
5367
5418
5555
5612
5613
5615
5620
5635
5658
5685
5747
5752
5757
5810
5868
5917
5991
6028
6043
6085
6113
6185
6222
6252
6301
6321
6345
6353
6470
6483
6594
6630
6644
6673
6720
6728
6737
6743
6779
6801
6807
6829
6979
6994
7015
7042
7105
7135
7159
7167
7175
7193
7223
7226
7287
7344
7358
7420
7450
7520
7527
7545
7575
7583
7644
7700
7715
7730
7757
7819
7868
7870
7978
8009
8025
8027
8030
8111
8115
8121
8182
8184
8193
8212
8241
8313
8377
8392
8432
8434
8462
8487
8512
8557
8591
8620
8632
8653
8702
8746
8756
8789
8822
8860
8870
8889
8903
8978
8995
9046
9062
9102
9179
9190
9305
9319
9335
9352
9354
9382
9390
9395
9403
9424
9427
9431
9439
9516
9524
9533
9547
9654
9728
9737
9774
9799
9889
9939 10000 10089 10102 10105 10109 10111 10160
IC194 10204 10217 10286 10294 10306 10336 1033»
10367 10414 10438 10506 10529 10547 10554 10585
10632 10706 10726 10728 10730 10738 10748 10767
10772 10852 10854 10855 10865 10903 10954 10901
10972 10984 10991 10998 10999 11023 11094 11169
11183 11202 11229 11236 11257 11262 11307 11316
11337 11409 11616 11658 11703 11727 11731 11748
11769 11780 11825 11869 11870 11883 11903 11905
11941 12031 12049 12060 12146 12196 12198 12334
12378 12380 12419 12426 12509 12535 12617 12743
12904 12933 12965 13033 13039 13057 13073 13075
13084 13124 13198 13209 13216 13234 13244 13312
13313 13319 13321 13351 13499 13516 13528 13535
13540 13556 13577 13595 13682 13711 13719 13737
13761 13829 13846 13855 13967 14014 14051 14088
14090 14118 14129 14154 14163 14218 14265 14303
14326 14335 14355 14357 14371 14381 14437 14468
14537 14552 14559 14593 14629 14656 14661 14753
14766 14784 14835 14842 14843 14854 14855 14861
14927 14938 14982 15003 15004 15043 15090 15182
15212 15260 15297 15301 15307 15326 15373 15388
15393 15479 15488 15491 15563 15612 15613 15617
15629 15687 15703 15730 15750 15819 15870 15913
16021 16025 16099 16144 16164 16205 16220 16261
16280 16297 16311 16336 16391 16433 16514 16555
16591 16598 16611 16617 16620 16677 16733 16742
16851 16873 16894 16900 16936 17002 17011 17038
17080 17151 17155 17180 17198 17238 17240 17253
17261 17298 17333 17340 17359 17423 17447 17460
17500 17518 17521 17581 17589 17622 17652 17677
17678 17683 17696 17697 17736 17758 17764 17786
17792 17976 18010 18013 18046 18064 18077 18142
18146 18160 18206 18220 18254 18257 18310 18319
18322 18370 18378 18400 18408 18422 18434 18443
18447 18476 18496 18498 18500 18520 18528 18545
18595 18607 18608 18623 18631 18695 18786 18813
18872 18873 18898 18902 18908 18910 18918 18943
18967 18986 18991 19018 19024 19057 19082 19100
19118 19126 19220 19328 19338 19353 19372 19438
19452 19506 19509 19514 19563 19565 19567 19584
19591 19611 19613 19628 19661 19682 19722 19785
19814 19853 19878 19892 19917 19919 19928 19942
19964 20018 20073 20126 20165 20187 20198 20204
20214 20275 20304 20314 20352 20358 20368 20403
20422 20423 20474 20432 20494 20526 20555 2055»
20573 20605 20611 20625 20645 20669 20764 20778
20781 20783 20790 20814 20828 20902 20909 20949
20956 20992
De remhandles zijn eveneens dubbel. De rem-
kracht op elk wiel afzonderlijk wordt met de
pedalen geregeld. Aan den remhefboom van
den eersten piloot is een pal aangebracht, door
middel waarvan de remmen geblokkeerd kun
nen blijven gedurende het parkeeren van het
toestel.
Het instrumentenbord is zooveel mogelijk
trillingvrij gemonteerd. De amplitude blijft ia
ieder geval binnen de door de instrumenten"
fabrikanten vastgestelde grenzen. De instrU"
menten zyn zoodanig opgesteld, dat zij voor
de beide piloten goed zichtbaar zijn.
Door de bijzondere constructie van den romp
is een zeer ruime en geriefelijke cabine ver
kregen, geheel vrij van schotten e.d.
In opgetrokken toestand der wielen blijft
het remsysteem functionnneeren. De wielen
verdwijnen niet geheel in den vleugel, doch
steken er ongeveer 23 cm uit. Daardoor i»
het mogelijk, het vliegtuig ook met ingetrok
ken wielen veilig te landen met geen ander
risico dan dat de punten der propeilers be
schadigd kunnen worden. Aangezien de wie
len in opgetrokken stand ng overder voor het
zwaartepunt komen te liggen, bestaat er
geen gevaar voor over den kop slaan b(j zu,k
een landing.
hydraulische remmen worden door een
handle in de cockpit bediend. Door een diff®*
rentieel wordt de remkracht met de pedale"
van het richtingsroer op elk wiel afzonderlijk
geregeld. De wielen kunnen voor het irkee-
ren geblokkeerd worden.