Een interessante middag op het vliegkamp „De Kooy Wieringerwaard. Texel. Callantsoog. Anna Paulowna. Wieringen. Qnderhandsche veri van 52 boerderijen uLicÏrT", r® Pi'°ten hebben een ruim HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 6 JUNI 1935. Wieringermeer. K.L.M. Fokker Douglas DC2 Burgerlijke Stand De Postvluchten van en naar Indië. 468e STAATSLOTERIJ Marinevliegers leggen bewijzen van hun vaardigheid af. De geneugten van het zweefvliegen. Het bezoek van een autO'giro vliegtuig. De lettergreep „MA" in het dezer dagen op aller lippen liggende woordje „KEMAVI", is het eerste deel van: marine. Hetgeen dus wijst op het verleenen van medewerking aan de tentoonstelling van dat belangrijke ge deelte onzer nationale weermacht, dat zijn basis in onze stad heeft. Het hart der marine klopt in Den Helder. De marine-autoriteiten hebben 't niet bij een aantal interessante inzendingen in de door hen afgestane exercitieloods willen laten. Dat is nog niet genoeg, redeneerde men en zoo rijpte het denkbeeld om gedurende de tiendaagsche „Remavi" een luchtvaart-middag aan te bieden. (Ook daar hield het niet mee op, want zooals men weet, nemen aan den Vaartocht van hedenmiddag verschillende marineschepen deel). Dezen luchtvaartmiddag hebben we gisteren gehad, het was een bijzon dere middag. Dreigend weer. Toen 't bij tweeën er danig op leek, dat slechts Pluvius dien middag aan het woord zou zijn, hebben we „De Kooy" zekerheids halve maar even opgebeld; je kunt nooit weten.' Het was een lakonieke telefonist, die op onze vraag, „of 't nog door ging ant woordde: „Meneer, het zweefvliegtuig hangt momenteel al boven 't terrein!" Met andere woorden, wat heeft regen daarmee te maken... Dat vliegen en vliegmachines populair zijn bleek ons weer eens, toen wij even later het vliegkamp optuften. Ofschoon immers het weer er heelemaal niet naar was om een tocht naar het nog al afgelegen vliegveld te animeeren, waren zeker ettelijke honderden op de verharde gedeelten tusschen de beide groote hangars verzameld! Een donkere wolk die weldra de sluizen harer weivloeiendheid opende, joeg 90 onder de beschermende overkapping van die hangars, wat er van de 100% overbleef, verdrong zich om het grap pige motorlooze vliegtuigje, dat juist de aarde opgezocht had. Het zweefvliegtuig. Een vermoeden bleek juist te zijn. Ons was n.1. eenige weken geleden door een marine officier medegedeeld, dat tijdens de Remavi de heer Nijenhoff, de bekende nestor der Nederlandsche zweefvliegers een demonstra tie zou komen geven. Zoo zagen wij het vliegtuigje, of wij had den al bijna zekerheid, dat de genoemde zweefvlieger aanwezig was en ja, daar stond hij in zijn grijze sportpak. Zooals men weet is de Heldersche Zweefvlieg Club een organi satie, die èn wat bestuursleden èn wat leden betreft, het grootste quantum op „De Kooy" heeft, zoodat men zich kan voorstellen, dat den heer Nijenhoff veel gevraagd werd. Deze was gekomen met zijn „PH. 17", de bekende „Adelaar", het type Grunau-baby II van den Flugzeugbau E. Schneider in Grunau i/Regb. (Duitschland). Hij werd „getrokken" door een klein sport- vliegtuig van Koolhoven. In den loop van den middag voerde zijn secondant enkele z.g. „sprongen" uit. Deze waren aardig om te zien! Aan het vliegtuig werd een tweetal lange rubber kabels verbonden; een aantal matrozen trokken hieraan uit alle macht, daarbij een tegengestelde richting uitloopend, waarna men het vliegtuigje plotseling een sprong zag maken. Slechts enkele seconden zweefde het door het luchtruim om vervol gens volkomen rustig en veilig op het gras neer te komen. Later in den middag stapte de heer Nijen hoff zelf in de gele vogel; het sportvliegtuig deed „sleepdienst" en nog vóór dit zelf van den grond was. kliefde de „Adelaar" reeds de hooge luchtlagen. De vliegtuigen bleven via het rubber met elkaar in contact, even werd nog over het terrein gecirkeld, als wilde de heer Nijenhoff allen ervan overtuigen dat, zweefvliegen net zoo safe is als met een van een motor voorzien vliegtuig, daarna verdwe nen beide spoedig aan den horizon. De marinevllegers in actie. Intusschen hadden we den commandant van het vliegkamp, kolonel H. Ferwerda, op gemerkt, die zijn plichten als gastheer joviaal en vriendelijk vervulde. Onze burgemeester behoorde mede onder de vele gasten, waar van er velen op sympathieke wijze voorge licht werden door den Chef van den Techni- schen Dienst, luit. ter zee 1ste kl. A. A. C. Kramer. De deuren der hangars stonden wijdwagen open en noodigden tot binnen gaan, waar men op z'n gemak de op stal staande, fraai gelijn de vogels van den M.L.D. kon bewonderen. Maar meer trokken de evoluties van de zich in de lucht bevindende vliegtuigen de aan dacht. Series van 3 en 5 watervliegtuigen passeerden in escadrille-vlucht, men kent hier ter stede natuurlijk de strakheid van het esca drille, den juisten onderlingen afstand der vliegtuigen. Landvliegtuigen stegen op, het was een escadrille D-jagers, even later ge volgd door een vijftal grootere Z-kisten. En vanaf dit moment tuurde men minuten ach tereen omhoog om toch maar niets te missen van wat daar in de thans geheel opgeklaarde luchten gebeurde. Het waren schietoefeningen en daarna een demonstratie bommenwerpen, die aller bewondering afdwong. De jagers voerden een aanval op een geïmproviseerd huisje uit, dat tot ontploffen gebracht moest worden. En passant werd een drietal parachutes, waaraan ballast bevestigd was, uitgeworpen: alle drie ontplooiden zij zich in den wind en statig in hun witte bolvormig heid, daalden zy weder. Aërobatie volgde nu, doch van waaghalzerij was geen sprake. Het escadrille, waarvan de luit.-vlieger 2e kl. Beugeling comman dant was, spatte uiteen, enfin, de lucht daver de van het motorengeronk! De propellers blonken in het zonlicht en trokken door de groote snelheid, waarmede zij rondgestuwd werden, blinkende sirkels Daar zagen we een vlieger die het laatst in de lucht was, nog een looping maken, toen kwam ook hij naar beneden. De K.L.M.-rondvluchten. Het zou nu een kwartiertje stil geweest zijn, als de PH—A.D.O. van de K.L.M. er niet geweest was. Deze toch ging trouw door met het maken van de bekende rondvluchtjes boven onze veste en omgeving. Naarmate het weer er mooier op geworden was, steeg het getal vlieg-liefhebbers en niet te vergeten liefhebsters. Niet minder dan 120 personen vlogen dezen middag mede, daarmede het getal van door de K.L.M. tijdens de „Remavi" vervoerde liefhebbers op een totaal van 331 brengend. Zij, die nog niet meegingen, zorgen er toch wel voor, dat in de komende dagen de 1000 vol gemaakt worden? Afgesproken. 116 personen gingen per PHA.D.O. de lucht in, doch één familie prefereerde een vluchtje met de „Bromvlieg", het Koolhoven-taxi vliegtuig, dat thans ook op de Kooy aan wezig is en waarmede kleinere gezelschappen kunnen vliegen. Het gezelschap keerde ver rukt van het reisje boven Texel terug, de kleine „Bromvlieg" bleek een uitnemende luchtruiter te zijn. Aanvankelijk was nog een andere Fokker F V VII, de PHA.E.T., op het vliegveld aan wezig, doch deze keerde spoedig, bemand door 2 leerling-vliegers naar Schiphol terug. De sensatie: Het auto-giro-vliegtuig. Een stip naderde aan den horizon. De stip werd een streep, het geraas van een krachti- gen motor werd hoorbaar, we zien een drietal wieken als van een molen rondzwaaien daar is het auto-giro-vliegtuig boven onze hoofden. Een uitroep van verwondering gaat door de intens geïnteresseerde menigte. Blijk baar maakte de figuur, de gestalte van de auto-giro een zonderlingen indruk. Bliksem snel schoot de exotische vogel voorbij, om i even later eenvoudig in de lucht te hangen of beter gezegd te drijven op zijn molen wieken. Vrijwel loodrecht kwam de zilveren, grijze „gedaante" naar beneden, even een buiging door het landingsgestel, en stop! daar stond zij stil, zonder zelfs een meter uit te loopen! De bemanning stapte uit en bleek te bestaan uit de heeren Schmidt Crans, chef-püoot van de Nationale Luchtvaart School te Rot terdam en v. d. Velde, van de Auto-Giro- Import-Maatschappij. Terwijl zij zich onder hielden met kolonel Ferwerda, konden wij de PHH.H.H. tot dichtbij naderen. Slap hingen de 3 wielen neder; wellicht weer men, dat de uitvinder van de auto-giro, de Span jaard de la Cierva oorspronkelijk stijve wielen gebruikte, doch daarmede geen succes had: zij knapten af. Auto-giro is vrouwelijk, althans in de oude spelling, doch zoo we dat niet wisten zouden we thans op de hoogte ge bracht zijn door den naam van dit vliegtuig. Deze luidt n.1. niet minder dan „Donna Dul cinea"; we veronderstelden, dat de piloot zich beter de Sancho Pancha dan de Don Quichotte kan wanen, als hij hoog in de lucht zit. De heer Schmidt Crans gaf eenige domenstraties. Weer raasde de wiekende machine voorbij, in een machtig tempo, weer stond zij volkomen stil, daar, hóóg in het blauw van de lucht. Men kan zich voorstel len, dat zij ook achteruit zou kunnen vliegen. Het stijgen en dalen ging zeer snel in zijn werk, voor het loskomen van den bodem was slechts weinig aanloop noodig. De demon stratie genoot natuurlijk de grootste interesse en héél grag hadden we de moderne Dulcinea nog een poosje aan het werk gezien, doch al te spoedig moest zij weer naar Rotterdam, waar Don Schmidt Crans en Don v. d. Velde immers verwacht werden. De auto-giro was een gedenkwaardige apothéose van dezen interessanten middag op het vliegkamp „De Kooy"! schriften en verzoeken om ontheffing inzake reinigingsrechten. Voordracht tot het beëindigen van de op dracht aan de Adviescommissie voor Bouw ontwerpen en Uitbreidingsplannen tot het be- oordeelen van bouwaanvragen naar wei stan dseisc hen. Voordracht tot vaststelling eener verorde ning ter voorkoming van besmetting door de ziekte van Weil in zweminrichtingen en zwemgelegenheden. Voordracht tot vaststelling eener nieuwe verordening op de winkelsluiting. Voordracht tot wijziging van de verorde ning regelende het heffen van vergunnings recht voor den verkoop van sterken drank in het klein. Den Oever EERSTE VERKEERSONGEVAL OP DEN NIEUWEN BETONWEG. Maandagmiddag circa 5 uur heeft op het zoo juist opengestelde gedeelte van den beton weg HippolytushoefDen Oever, het eerste verkeersongeval plaats gehad. Een zwaar met zeevisch beladen truckauto, eigendom van en bestuurd door den 28-jarigen heer H. S. uit IJmuiden, is door het breken van den achter as in volle vaart van den weg in den zachten berm geraakt en over den kop geslagen. Het dubbele wiel, hetwelk van den as was afge broken, kwam enkele tientallen meters ver der terecht. De cabine werd totaal vernield en versplinterd en het mag een wonder hee- ten, dat de chauffeur en zyn metgezel, de heer L. H. uit Bussum, zich ongedeerd uit den ondersteboven gekeerden wagen konden bevrijden, hetgeen temeer verwondering wek te, als men aanschouwde hoe weinig er van de cabineruimte was overgebleven. De heer H. had den chauffeur onderweg gevraagd tot Leeuwarden te mogen meerijden, hetgeen hem was toegestaan. Hij is hierbij dus door het oog van een naald gekropen. Een vracht auto van den heer Poel laadde de vele man den visch over en vervoerde deze naar Gro ningen, de plaats van bestemming. STAMBOEK- EN PREMIEKEURING. Voor de op Vrijdag 7 Juni te houden Stamboek- en Premiekeuring van het tuig en trekpaard, welke te 9 uur 30 aanvangt, zijn voor de afdeeling trekpaarden 9 en voor het tuigpaard 43 stuks aangegeven. LOOP DER BEVOLKING. Ingekomen personen; S. P. Baken, van Schagen; C. Smit en gezin, van Haar lem: Mej. J. Kaan, van Bergen; T. Spoelstra, van Oostdongeradeel. Vertrokken peersonen: D. Zee man en gezin, naar Zijpe, St. Maartensbrug; C. Th. Bijpost en gez., naar Callantsoog; mevr. Wed. v. AlbKaan, naar Alkmaar; Marie C. Kaan, naar Alkmaar; Jac. Roeters, naar Nieuwe Nieuwe-Niedorp; P. de Maaijer en gez., naar Winkel; G. Sloots en gez., naar Anloo. burgerlijke stand over de maand Mei 1935. GEBOREN: Jacob, z. v. P. Zeeman en A. Koning; Ali, d. v. M. Oostindië en W. Roel- loffien. ONDERTROUWD: G. Jonker en N. Sies- werda; D. Kort en A. C. Boerman. OVERLEDENCornelia Bruinewoud. 1 j-, z. v. J. Bruinewoud en C. Nieuwenhaven; Grietje Sloovers, 74 j., echtgen. v. A. Sleu tel; Cornelia Schermer, 52 j., echtgen. v. P. Peper; Antje Wijker, 80 j., ongehuwd. DE TEXELSCHE JEUGD ONDER LEIDING VAN DE „ORANJEVEREENIGING" NAAR DEN HELDER. Een opgewekte stoet, van pl.m. 250 kin deren, voorafgegaan door Texels Fanfare corps,, trok Dinsdagmorgen omstreeks tien uur vanaf de Groeneplaats te Den Burg naar Oudeschild, waar „De Marsdiep" gereed lag om gratis de kinderen der drie hoogste klas sen van de scholen op Texel naar Den Helder te vervoeren. Wij mogen 't aantal, dat door de „Mars diep" is vervoerd, wel op pl.m. 500 schatten. De Oranjevereeniging had zorg gedragen voor vlaggen en geleiders, terwijl de kinderen aan boord werden getracteerd. Het weer werkte buitengewoon mee en door de goede zorgen van de regelingscommissie waren de kinderen tweemaal in de gelegenheid H.M. de Koningin te zien passeeren. Hoogst voldaan keerde men te ongeveer kwart over vijf aan boord van de ..Marsdiep" terug. Juist toen alle kinderen zich aan boord bevonden, ont lastte zich een hevige regenbui; toen de boot evenwel de Texelsche haven bereikte, was 't weer opgeklaard. Met auto's, gratis afgestaan door verschillende ingezetenen, werd de jeugd weder naar huis teruggevoerd. Voor al voor die kinderen (en dat waren er meer dan de helft) die nog nooit van het eiland waren geweest, was dit keurig aanbod van T.E.S.O. een ongekend genot Het bestuur van de Texelsche Oranjevereeniging komt hulde toe voor zijn initiatief. Verder ook aan de leiders en aan de personen, die hun auto's beschikbaar stelden. EXTRA HULP AAN WERKLOOZEN. Door het Rijk is een bijdrage verleend aan 't Nationaal Crisis-com'té om aan gezinnen van langdurig werkloozen kleeding, schoeisel, beddegoed, enz. te verscaffen. In de eerste plaats wordt deze hulp verleend aan de groot ste gezinnen. In totaal mag een bedrag 10 per gemiddeld aantal werkloozen wor den uitgekeerd. Het Nat. Crisis-Comité doet deze uitkeering alleen aan die gemeenten, die 21 van het maximum bedrag voor rekening der gemeente nemen. Het gemiddeld aantal, dat in deze gemeente werkloos is, bedraagt 435. Indien de werkloozen van de boven staande regeling kunnen profiteeren, zal de gemeente dus 21 van 4350 913.50 voor hare rekening moeten nemen. In de raadsvergadering van heden komt een voorstel ter tafel voor dit doel dit bedrag beschikbaar te stellen. gemeenteraadsverkiezing. Totaal uitgebrachte geldige stemmen: 447. S.D.A.P. 223; R.K. 55; Vrijz. Dem. 169. De S.D.A.P. kreeg 3. de R.K. 1 en de Vrijz. Dem. 3 zetels toegewezen. De uitslag bleef dezelfde als vroeger. LOOP DER BEVOLKING. Ingekomen: P. van Eerde en gez. van Olst; mej. M. A. van Rossum van Andijk; J. Robben van Emmen; mej N. Bood van Zype; mej. G. Tesselaar van Den Helder; mej. J. M. Boone van Schagen; G. Henescy van Heemstede. Vertrokken: A. Schoehuys naar Am sterdam; S. J. LoonstraOltmans en kinde ren naar Groningen; K. Rietvink—Blok naar Den Helder. BURGERLIJKE STAND. Geboren: Adriana, d. v. C. L. van u enaarde en M Geluk; Henricus Joannes. Petronti» lWaard en M Bakker: Jacoba Petronella Maria, d. v. C. J. v. d Ploeg en C. A. M. Berkhout; Everdina Jacoba, d. v. G. A. van Hese en J. M. Jongejan. O o n d e r t ro u w d P. C. van der Werf en J. H. Mulder; H. D. Verburgt en L. Hage; Chr. de Vries en J. Leijenaar. G e t r o uw d J. P. Leegwater en A. Schou ten; J. Hoogschagen en A. Bas; P. D. van Genderen en M. Kranenburg; K. M. Kapiteijn en E. P. Veul; P. C. Leur en N. Geluk; A. Rietvink en K. Blok; M. C. Duijzer en J. G. Oostdijk. Overleden: A. JansonPrins, oud 71 jaar. POLITIE. Verloren; Motorpijpenportemonnaie met inhoudgouden armbandhorloge Gevonden: Bollentruffel. gemeenteraadsvergadering. De agenda van deze, a s. Vrijdag te houden vergadering, luidt als volgt; Notulen. Mededeelingeu en ingekomen stukken. Voordracht naar aanleiding van verzoeken om tegemoetkoming in de vervoerkosten van leerlingen van lagere scholen. Voordracht naar aanleiding van bezwaar- De Douglas DC-2 is een tweemotorig ver keersvliegtuig voor het vervoer van 14 pas sagiers, 2 piloten, een radiotelegrafist en steward. Het onderstel is intrekbaar In deze vervoercapaciteit overtreft de Dou glas alles, wat er op het gebied van verkeers vliegtuigen tot dusver werd gebouwd. Het comfort voor de passagiers is by de constructie van alle voorname onderdeden voortdurend in het oog gehouden, zoodat een ongeëvenaard weelderige en ruime cabine is ontstaan. De geluiddemping is tot het maxi mum bereikbare opgevoerd en de uitrusting voorziet in alle wenschen van den verwenden luchtreiziger. Bovendien heeft de Douglas DC-2 het peil der prestaties van groote verkeersvliegtuigen met een ruk omhoog gebracht. Waren tot voor kort kruissnelheden van om en nabij 2<M) km/uur normaal, de Douglas DC-2 met zyn twee luchtgekoelde motoren van 700 pk heeft een nieuwe standaard ingevoerd, die ongeveer 100 km/uur hooger ligt. Terwijl de maximum snelheid op 2100 m hoogte 338 km/uur be draagt, is de landingssnelheid door gebruik making van de Douglas landingsklappen te ruggebracht tot slechts 98 km/uur! Toen het prototype, de Douglas DC-1, in op dracht van de Transcontinental Western Air volgens voorschriften dezer maatschappij zou worden gebouwd, geloofden slechts weini gen in de vliegtuigindustrie, dat de daarin vervatte bijzonder hooge eischen verwezenlijkt zouden kunnen worden. Zij werden echter met niet minder dan 30 overtroffen! Een voorbeeld hiervan zyn de eischen wat betreft het vliegen op één motor. Er zijn maar weinig tweemotorige vliegtuigen, die daartoe in staat zijn en dan nog slechts onder be paalde gunstige omstandigheden. De eischen voor de Douglas waren, dat het toestel moest starten van een op 1500 m hoogte gelegen vliegveld en dat onmiddellijk na den start een motor stopgezet moest worden, waarna het tot 2100 m moest kunnen stijgen. De Douglas voldeed niet alleen hieraan, maar klom met gemak door tot 3100 m en had toen nog ge noeg motorvermogen in reserve om naar 3400 m door te stijgen. Natuurlijk had dit prototype diverse kinder ziekten door te maken en nu de DC-2 het levenslicht heeft aanschouwd is dit type een der snelste, veiligste en meest comfortabele verkeersmachines ter wereld. In het bijzonder willen wij echter nog op de zeer bijzondere en veilige vliegeigenschappen van dit toestel wijzen, die voor de spreekwoor delijk geworden vliegkwaliteiten der Fokker vliegtuigen niet behoeven onder te doen. De door Fokker als eerste in de praktijk gebrach te eigenschap, dat het toestel zelfs in over trokken toestand bestuurbaar blijft en geen gevaar oplevert, is ook in de Douglas DC-2 in hooge mate aanwezig. Motoren. De polder groeit, staag, ongestoord. De arbeid boeit, het werk gaat voort! De waarheid van deze enkele regelen, waar mede de excursiegids van 1935 van de Wierin- germeer besluit, vindt haar bevestiging ook weer in de voortvarendheid, waarmede met de uitgifte van boerderijen in den nieuwen polder wordt voortgegaan. Nauwelijks hebben de eerste 46 pachters hun bedrijf betrokken, of opnieuw wordt een aantal boerderijen in dit nieuwe landbouwgebied in pacht aangeboden. Het is wel een unieke gebeurtenis in de agra rische geschiedenis van ons land, dat gelijk tijdig 52 boerderijen, met een totaal opperviak van circa 2000 h.a., aan de markt worden ge bracht. Feitelijk is het aantal, dat dit jaar voor uitgifte in aanmerking komt nog grooter, want ruim 20 bedrijven konden reeds in pacht worden toegewezen aan landbouwers, die bij het in cultuur brengen van de jonge polder- gronden als bedrijfsleider of anderszins wa ren ingeschakeld en die thans den tijd geko men achten zich als zelfstandig ondernemer op het nieuwe land te vestigen. Een bewijs, dat deze landbouwers, die reeds geruimen tijd de ontwikkling van den bodem en de daarop verbouwde gewassen van nabij hebben kunnen volgen, vertrouwen stellen in deze jonge gron den. De ervaring bij de vorige verpachtingen in de Wieringermeer opgedaan, heeft aangtoond dat er in ons land nog groote behoefte aan boerderijen bestaat. Aanbieding van bedrij ven in zoo grooten getale als tnans plaats heeft, verschaft dan ook ongetwijfeld aan vele landbouwers, die de laatste jaren tever geefs naar een hun passend bedrijf hebben uitgezien, een welkome gelegenheid hun wen schen thans te kunnen bevredigen. Het be langrijke aantal beschikbare hoeven stelt in staat „elck wat wils" te bieden. Groote. zoo wel als middelgroote en kleinere bedrijven treft men er aan, terwijl de grondsoort uiteen loopt van zware klei tot zand. De grondsoort bepaalt in hoofdzaak de bedrijfsinrichting. •Zoo zijn er 13 geschikt voor het zuivere ak kerbouwbedrijf, 20 voor gemengd bedrijf en 13 voor w> debedrijf. Van de weidebedrijven mag als regel hoogstens een derde gedeelt» als bouwland worden geexploiteerd. Bij deze verpachting is het beginsel van ver- f.teling van het economisch risico aanvaard. De grondpachtsommen zijn voor elk bedrijf afzonderlijk vastgesteld en houden verband met grondsoort en cultuurtoestand van den bodem. Zij varieeren van 25.— tot 55— in het eerste en tweede pachtjaar tot 45— 80. in het vijfde en zesde pachtjaar. Overigens is de werkelijke pacht, behoudens een minimum en een maximum, afhankelijk van een conjunctuur-indexcijfer, dat voor het grasland den melkprijs en voor het akker- ouwgedeelte het algemeen indexcijfer voor akkerbouwproducten, zooals dit door de Di rectie van den Landbouw wordt gepubliceerd tot grondslag heeft. De behuizing van de bedrijven is gedeelte- Uk reeds aanwezig, voor een ander deel moet zij nog worden gesticht. Uiterlijk 1 Mei 1936 zal zij evenwel op alle bedrijven gereed zijn.. Er wordt naar gestreefd den boerenstand in de Wieringermeer tot zoo hoog mogelijk peil op te voeren, doch tevens wordt de ves tiging van een gemengden boerenstand in den polder zooveel mogelijk bevorderd. Dit brengt mede, dat bepaalde vestigingseischen moes ten worden gesteld. Als pachter kunnen dan ook alleen in aanmerking komen degenen, die: le. Iandbouwtechnisch voldoende geschikt worden bevonden om een hun toe te wijzen bedrijf te exploiteeren en; 2e. over voldoende bedrijfskapitaal kunnen beschikken om zoodanig bedrijf in stand te houden. Met inachtneming van deze beide factoren kunnen als pachter in aanmerking worden gebracht: a. degenen, die persoonlijk over voldoende middelen beschikken; b. boeren en boerenzoons, wier ouders of verwanten in staat en bereid zijn, hen aan het benoodigde bedrijfskapitaal te helpen; c. zij, die, hoewel zelf over een gedeelte van het benoodigde bedrijfskapitaal beschik kende, voor het resteerende gedeelte door verwanten worden geholpen, wanneer op grond van hun antecedenten overigens vol doende vaststaat, dat zy, eventueel met in wonende kinderen, door noesten vlijt in staat geacht kunnen worden, het gewenschte be drijf naar behooren te exploiteeren. De pacht voor de cultuurgronden van de thans aangeboden boerderijen gaat 1 Novem ber a.s. in en duurt 6 jaren. Het behoeft nau welijks gezegd, dat de aanmelding als pach ter voor landbouwers uit alle streken van ons land open staat. Degenen, die voor deze verpachting belang stelling koesteren kunnen gratis een prospec tus bekomen, aan te vragen by het Domein kantoor van de Directie van den Wieringer- meerpolder te Slootdorp. op van Den Helder 56 Juni. ONDERTROUWD Roggeveen; W. P. F. B. Daalder en A. C. w A ri \r V' Hees en J' L- Ran- W. A. de Moei en E. J. v. Mourik, J. W. Leen- ders en M. W. Schouren; J. j, v. Rosevelt en iP. v. Es; A. Keizer en Th. J. W. Roos; A Koops en A. M. v. Reek; A. F. Meijer en Dreesens en C. v. d. v. d. Linden; F. X. A. E. Berg. j BEVALLEN-: J. Enting—de Leeuw, d.- B Hofstra—Meinsma, d.; C. Makelaar-Kater z OVERLEDEN: J. M. Amiabel, 3 jaar Jobs Koster, 50 jaar. De „Pelkaan (terugreis) is 5 Juni van Athene vertrokken en denzelfden 'Marseille aangekomen. dag te De Douglas DC-2 is uitgerust met twee luchtgekoelde motoren van elk c.a. 700 pk, hetzij met Wright Cyclone SGR-1820 F2, het zij met Pratt Whitney Hornet SDG-1690, etc. De motoren zyn voorzien van een radio afscherming, van z.g. „Baffle plates" (lei platen, die de lucht op bepaalde wijze langs de cylinders geleiden) en verder van de noo- dige aansluitingen e.d. voor het hydraulisch vërstelmechanisme der verstelbare Hamilton schroeven. De voorverwarming der carburateurs heeft een dusdanige capaciteit, dat zelfs by een temperatuur van 20 gr. F. 29 gr. C.) in voldoende mate heete lucht wordt aangevoerd. De voorverwarming kan door den piloot in den cockpit geregeld worden. Bij gesloten klep heeft de in den carburateur aangevoerde lucht dezelfde temperatuur als de buitenlucht. De uitlaatringen zijn vervaardigd uit ma teriaal, dat tegen hooge temperaturen bestand is. Zij zijn zoodanig gemaakt, dat iedere cylin- der afzonderlijk gedemonteerd kan worden, zonder den geheelen ring af te nemen. De uit laatpijp zelf is onder den vleugel gemonteerd, ten einde het lawaai zooveel mogelijk uit de cabine te houden en het onaangename ver blinden bij nachtvliegen te voorkomen. De pijpen zijn echter zoo bevestigd, dat zij bij een landing met ingetrokken wielen den grond niet raken. Onder den romp, tusschen de beide motoren, is een contact aangebracht, om de electrische starters uit een verplaatsbare vliegveldbattery te kunnen voeden. De bediening kan door middel van kabels of stangen geschieden. Haaksche overbren gingen en katrollen zijn in ieder geval kogels gelagerd. Romp. De romp is, evenals de vleugel, geheel uit duraluminium vervaardigd als monocoque constructie, met eenvoudige profielen, waarop de huidplaten geklonken zrjn. Op deze wijze is een licht en zeer stijf trillingvrij geheel be reikt, zonder dwarsschotten, waardoor de passagiers kunnen beschikken over een zeer ruime en geriefelijke cabine. Dit comfort wordt nog verhoogd door het feit. dat de langs- schotten van den vleugel onder den cabine- vloer doorloopen. De geheele romp is van neus tot staart toe gankelijk. Een deur geeft toegang tot den neus, waardoor de achterkant van het instru mentenbord, de cylinders voor de hydraulische remmen enz. gemakkelijk gecontroleerd kun nen worden. De cabinevloer, die met water dicht materiaal bedekt is, kan verwijderd wor den voor de inspectie en het onderhoud der kabels, die daaronder liggen. In den wand van het achterste bagageruim is een deur aangebracht, die toegang geeft tot het staart- .gedcelte. Boven op den romp, voor het kiel- vlak. is een ring van \V2" gemonteerd voor het ophyschen van den staart. B(j het staart- wlel is een handgreep aangebracht voor het lichten. De romp is ingedeeld als volgt: Pilotencockpit in den neus; Ruimte voor post en vracht; Cabine met buffet en toilette; Bagageruim. De cockpit. De pilotencockpit ligt voor in den romp- dr^h dP" V'CUfrCl en v6ór het vlak van uitzicht Ook kunnen zij de wielen van het onderstel m neergelaten toestand goed zien De ruiten zyn van onsplintbaar glas en sluiten de cockpit geheel af. Sliiurorganen. Een volledig dubbele besturing is gemon teerd bestaande uit stuurkolom met wiel en paiallel werkende, verstelbare pedalen Alle CeSrs! r°erbedi-^ '-Pen op (Niet officieel) 5de klasse, 15de lijst Trekking van Woensdag 5 Juni 1035 Hooge l'rtfzen 1000 - 6359 10392 13359 400 - 6463 10456 14368 19866 900— 1281 4606 WO— 3 1639 7000 9005 10171 15577 17345 f 100 O JLOOÏ» «wv 17838 18517 19083 19139 19976 103 472 1031 1778 2182 2823 3916 4206 4641 5312 6055 6384 7239 8097 8831 9508 134 495 1330 1927 2192 3061 3922 4231 4744 5331 6066 6546 7347 8099 8939 9527 142 531 1564 1980 2521 3175 4020 4234 476S 5704 6073 6563 7504 8198 8951 9736 144 654 1592 1983 2553 3490 4039 4253 4864 5745 6090 6596 7518 8248 8059 9828 178 213 286 344 793 906 955 965 1624 1724 1763 1764 2000 2046 2089 2100 2598 2624 2734 2803 3574 3579 3777 3839 4045 4066 4123 4155 4365 4372 4403 4443 4873 5010 5211 5256 5762 5795 5982 6023 6096 6129 6212 6247 6602 6659 6716 7046 7810 7954 7955 8040 8399 8450 8609 8655 9223 9245 9312 9469 9845 9897 9965 10177 10335 10428 10491 10658 10707 10716 10873 10947 1071 11101 11134 11195 11254 11302 11347 11371 1395 11476 11527 11581 11651 11675 11708 11814 11878 11891 11927 12054 12088 12234 12238 12550 12601 12615 12708 12784 12818 13117 13141 13210 13227 13272 13544 13600 13661 13776 13832 4083 14089 14128 14307 14320 14380 14424 14469 14617 14637 14740 14741 14757 14790 14839 14922 15038 15061 15137 15171 15258 15272 15281 15288 15310 15513 15514 15673 15804 15837 15966 15973 16024 16032 16098 16235 16368 16387 16445 16462 16489 16493 16531 16729 16818 16981 17023 17130 17190 17216 17288 17349 17372 17397 17414 17438 17670 17735 17959 17973 17995 18049 18208 18431 18471 18628 18646 18664 18762 18776 18810 18813 18835 18836 19008 19116 19294 19333 19S59 19547 19580 19605 19610 19631 19937 20061 20085 20140 20185 20451 20469 20515 20635 20705 20736 2078» 20860 Nieten 31 47 91 108 113 121 161 180 204 209 268 282 287 293 299 315 319 384 411 471 580 595 622 636 716 747 759 801 856 879 892 905 913 936 984 990 1010 1043 1057 1097 1102 1107 1145 1206 1246 1256 1374 1382 1430 1431 1510 1524 1585 1586 1610 1628 1635 1681 1723 1774 1788 1935 1953 2033 2058 2124 2129 2140 2156 2160 2179 2181 2216 2242 2248 2289 2336 2379 2392 2425 2445 2460 2482 2512 2573 2593 2595 2622 2652 2658 2663 2686 2707 2757 2832 2867 2897 2923 2928 2953 2985 3038 3109 312» 3137 3160 3174 3196 3204 3305 3322 3332 3392 3394 3399 3507 3582 3615 3631 3633 3712 3715 3738 3752 3766 3768 3788 3815 3819 3824 3829 3849 3858 3917 3976 3998 4015 4017 4041 4061 4094 4096 4113 4127 4187 4194 4209 4276 4285 4301 4322 4360 4388 4416 4444 4487 4517 4529 4535 4547 4552 4603 4611 4630 4655 4683 4690 4760 4856 4915 4966 4992 5014 5017 5082 5083 5099 5102 5109 5112 5150 5186 5205 5367 5418 5555 5612 5613 5615 5620 5635 5658 5685 5747 5752 5757 5810 5868 5917 5991 6028 6043 6085 6113 6185 6222 6252 6301 6321 6345 6353 6470 6483 6594 6630 6644 6673 6720 6728 6737 6743 6779 6801 6807 6829 6979 6994 7015 7042 7105 7135 7159 7167 7175 7193 7223 7226 7287 7344 7358 7420 7450 7520 7527 7545 7575 7583 7644 7700 7715 7730 7757 7819 7868 7870 7978 8009 8025 8027 8030 8111 8115 8121 8182 8184 8193 8212 8241 8313 8377 8392 8432 8434 8462 8487 8512 8557 8591 8620 8632 8653 8702 8746 8756 8789 8822 8860 8870 8889 8903 8978 8995 9046 9062 9102 9179 9190 9305 9319 9335 9352 9354 9382 9390 9395 9403 9424 9427 9431 9439 9516 9524 9533 9547 9654 9728 9737 9774 9799 9889 9939 10000 10089 10102 10105 10109 10111 10160 IC194 10204 10217 10286 10294 10306 10336 1033» 10367 10414 10438 10506 10529 10547 10554 10585 10632 10706 10726 10728 10730 10738 10748 10767 10772 10852 10854 10855 10865 10903 10954 10901 10972 10984 10991 10998 10999 11023 11094 11169 11183 11202 11229 11236 11257 11262 11307 11316 11337 11409 11616 11658 11703 11727 11731 11748 11769 11780 11825 11869 11870 11883 11903 11905 11941 12031 12049 12060 12146 12196 12198 12334 12378 12380 12419 12426 12509 12535 12617 12743 12904 12933 12965 13033 13039 13057 13073 13075 13084 13124 13198 13209 13216 13234 13244 13312 13313 13319 13321 13351 13499 13516 13528 13535 13540 13556 13577 13595 13682 13711 13719 13737 13761 13829 13846 13855 13967 14014 14051 14088 14090 14118 14129 14154 14163 14218 14265 14303 14326 14335 14355 14357 14371 14381 14437 14468 14537 14552 14559 14593 14629 14656 14661 14753 14766 14784 14835 14842 14843 14854 14855 14861 14927 14938 14982 15003 15004 15043 15090 15182 15212 15260 15297 15301 15307 15326 15373 15388 15393 15479 15488 15491 15563 15612 15613 15617 15629 15687 15703 15730 15750 15819 15870 15913 16021 16025 16099 16144 16164 16205 16220 16261 16280 16297 16311 16336 16391 16433 16514 16555 16591 16598 16611 16617 16620 16677 16733 16742 16851 16873 16894 16900 16936 17002 17011 17038 17080 17151 17155 17180 17198 17238 17240 17253 17261 17298 17333 17340 17359 17423 17447 17460 17500 17518 17521 17581 17589 17622 17652 17677 17678 17683 17696 17697 17736 17758 17764 17786 17792 17976 18010 18013 18046 18064 18077 18142 18146 18160 18206 18220 18254 18257 18310 18319 18322 18370 18378 18400 18408 18422 18434 18443 18447 18476 18496 18498 18500 18520 18528 18545 18595 18607 18608 18623 18631 18695 18786 18813 18872 18873 18898 18902 18908 18910 18918 18943 18967 18986 18991 19018 19024 19057 19082 19100 19118 19126 19220 19328 19338 19353 19372 19438 19452 19506 19509 19514 19563 19565 19567 19584 19591 19611 19613 19628 19661 19682 19722 19785 19814 19853 19878 19892 19917 19919 19928 19942 19964 20018 20073 20126 20165 20187 20198 20204 20214 20275 20304 20314 20352 20358 20368 20403 20422 20423 20474 20432 20494 20526 20555 2055» 20573 20605 20611 20625 20645 20669 20764 20778 20781 20783 20790 20814 20828 20902 20909 20949 20956 20992 De remhandles zijn eveneens dubbel. De rem- kracht op elk wiel afzonderlijk wordt met de pedalen geregeld. Aan den remhefboom van den eersten piloot is een pal aangebracht, door middel waarvan de remmen geblokkeerd kun nen blijven gedurende het parkeeren van het toestel. Het instrumentenbord is zooveel mogelijk trillingvrij gemonteerd. De amplitude blijft ia ieder geval binnen de door de instrumenten" fabrikanten vastgestelde grenzen. De instrU" menten zyn zoodanig opgesteld, dat zij voor de beide piloten goed zichtbaar zijn. Door de bijzondere constructie van den romp is een zeer ruime en geriefelijke cabine ver kregen, geheel vrij van schotten e.d. In opgetrokken toestand der wielen blijft het remsysteem functionnneeren. De wielen verdwijnen niet geheel in den vleugel, doch steken er ongeveer 23 cm uit. Daardoor i» het mogelijk, het vliegtuig ook met ingetrok ken wielen veilig te landen met geen ander risico dan dat de punten der propeilers be schadigd kunnen worden. Aangezien de wie len in opgetrokken stand ng overder voor het zwaartepunt komen te liggen, bestaat er geen gevaar voor over den kop slaan b(j zu,k een landing. hydraulische remmen worden door een handle in de cockpit bediend. Door een diff®* rentieel wordt de remkracht met de pedale" van het richtingsroer op elk wiel afzonderlijk geregeld. De wielen kunnen voor het irkee- ren geblokkeerd worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 6