Ingezonden DE DAPPERSTE BLAUWE ZEERIDDER Marktberichten. GEMENGD NIEUWS BINNENLAND BUITENLAND HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 6 JUNI 1935. AAN DE TOMBE VAN DEN POILU 1NCONNU (HERINNERINGEN UIT HET LEVEN VAN DORUS RIJKERS) door Yvel Dlawnurg. Binnenland. Verduistering van een auto Een ongeluk bij den Lutine-toren. Burgemeester tijdens raadsvergadering plotseling overleden. Tragisch ongeluk. Vader en 2 kinderen verdronken. Uit de onderwereld van Oss. Buitenland. Belasting op analfabeten De ministercrisis in Frankrijk. Afval producten van den landbouw. Wat voor weer vandaag? W3M (Nadruk verboden). HOOFDSTUK III. Do rus in het Casino de Paris. Een beetje onwennig was Drus het grooote gebouw binnengetreden, en een beetje zenuw achtig van het ongewone gebeuren, had Opa zich in een fauteuil in een der zijloges neer gezet. Wat een menschen, wat een menschen, zei Dorus. Niks voor mjj! En die mannen met hun witte frontjes voor en hun zwaluw staarten, daar vind ik ook niks aan! Ik zie liever meneeren met wit op de dijk! Daar kijk ik liever tegen op als tegen al die def tige opgepoetste uitgaanders! Van binnen moet je kijken, zei Blanus. Ze hebben een mooie jas aan, en geen stuiver in der porte- monnaie. Mot ik daarvoor nou heelemaal van Nieuwdeiep komme Meteen slaakt Dorus een kreet. Ik schaam me oogen uit me kop, dak hier moet zitten, roept Opa uit. Die meisies hebben bijna geen kleeren an der lijf. Opa schudt afkeerend het hoofd. Niks waard die revue! Is dat nou zingen? En dan die juffrouw, die de baas over die juffers is (Dorus Rijkers bedoelde niemand minder dan de bekende Mistinguette, die naar ik meen met Maurice Chevalier in Casino de Paris optrad), die, juffer moest maar es in de leer gaan bij de revue van Heerie ter Hal van Roosie leeren praten. Dorus sprak heel luid. en stak zijn afkeuring niet onder stoelen of banken. En de hem omringende Franschen, die met binocles hevig geïnteresseerd naar het tooneel keken, riepen: Silence, silence!! en beduidden Dorus te zwijgen. Maar Opa bleef luid doormopperen. Het is niks, die revue, geef mij maar Roosie Kohier. Lezer, het was heusch geen afspraakje, en het is ook geen journalistieke duimzuigerij, maar toen Dorus zoo luide uitriep: ,,Ik zie liever Roosie" (de vroegere commère uit Henri ter Hal's revue) sprong er plotseling een dame, die eenige stoelen verder zat, overeind. Dorus zag het. De dame keek hem scherp aan, en toen, terwijl Mistinguette het Parijsche publiek in verrukking bracht, slaakte Dorus Rijkers ook een kreet van ver rukking. Terwijl Mistinguette een Fransche schlager zong die het gebouw deed daveren van applaus, stak Dorus zijn beide handen rechtuit, en riep vol verrukking, met dezelf de stem, waarmee hij eens over de golven gebulderd had: „Roosie". Toen stak de dame eveneens haar armen uit, en riep: „Dorus!!" en toen... en toen... was Opa niet meer te houden, en hij liep op Roosie toe, die met haar man en den balletmeester Dickson heel toe vallig voor studie eenigen tijd naar Parijs waren. Dat was een weerzien, Roosje Kohier, die zooveel voor de Blauwe Zeeridders op tournées met de 'Revue gedaan had, en Dorus hadden elkaar op deze kleine wereld in een millioenenstad gevonden. Het is toch maar casuweel, zei Dorus. Het mooiste van de heele Fransche revue was, dat ik Roosje gezien heb. HOOFDSTUK IV. W(j krijgen een uitnoodiging van het Nedcrlandsche gezantschap. De volgende morgen, reeds in de vroegte, kwamen de vertegenwoordigers van de groote bladen in ons hotel, o.a. van de Matin. Dorus had voor ontbijt griesmeel besteld, en aanwijzingen aan den Franschen kok ge geven, hoe hij die moest bereiden. Eenige malen, gedurende dit paplepelen moest hij voor diverse teekenaars poseeren. Even later werd ons een brief van het gezantschap be zorgd, waarin wij namens den gezant wer den uitgenoodigd, tot een bezoek aan het Ne- derlandsche Gezantschap. Wat moeten we nu doen, Opa? zei ik. We zouden vanmorgen om elf uur een rijtoer maken door het Bois de Boulogne en nu wor den we verwacht op het Nederlandsche ge zantschap. Wat heb ik aan sausies de boelonje? zei Dorus verachtelijk, die worsies ken je ook bij den slager in de ouwe Helder krijgen, daarvoor heb ik niet expres een vigelante te nemen, en as ik rije wil, kan ik bij Thijssen in de Spoorstraat in Den Helder wel een open kies bestellen, en als ik door het Spoorbossie rij, is het me net zoo lief, as in dat groote bosch, met die worsiesnaam! We gaan naar de gezant, maat. daar kan ik tenminste met landslui praten. Afgesproken, zei ik. We nemen een taxi en deze brengt ons naar Rue de Grenelle 85, waar het Nederlandsch gezantschap ge vestigd is. Het w;as typeerend op te merken, dat toen Dorus in den auto stapte, de Fransche taxi chauffeur de hakken tegen elkaar klapte, een militaire houding aannam, en eerbiedig het militaire saluut bracht. In zijn oogen las ik, dat hij weten wilde, wie die oude man was, en ik was waarlijk trotsch op mijn land en mijn stadgenoot. II est un héros hollandais, il est le roi des sauveteurs de notre pays! (Hij is een held, de koning onder de Nederlandsche red ders). Bij het gezantschap ontving de portier Dorus zooals een héros hollandais ontvangen moet worden. Wat een drokkie maken ze hier van zoo'n ouwe Jutter, zei Dorus. het oude, grijze hoofd schuddend. Toen wij boven kwamen, heerschte er uit bundige vreugde onder de leden van de dele gatie. Dorus, waarmee kunnen we je nou van dienst zijn? vroeg de waarnemende gezant. Mijn, meheer, ik niks, ik heb lekker pap gegeten, maar ik mis me zakkie tabak, dat heb ik vergeten. As Uwes me met een pruimpie, 'n kieesie wil helpen, dat is het grootste plezier, dat U doen ken. Het legatiepersoneel lachte hartelijk om dit zonderlinge verzoek van Dorus en tal van 1 zakjes tabak werden Dorus geoffreerd. Is er nog nuws uit Holland, meneer, is er scheepsnuws? (Wordt vervolgd.) Radio. De kortegolf zender en ontvanger zijn naast elkaar in den romp geplaatst, achter het bagageruim. De frequentieregelaar is naast het buffet gemonteerd. De lange golf ontvan ger is boven het voorste vrachtruim geplaatst. De bedieningshandles zijn aan het dak van de cockpit aangebracht, in het bereik van beide piloten. De radiokabels liggen in geheel af zonderlijke geleidingen. Voor het kortegolf toestel wordt een sleepantenne van ongeveer 11 m lengte gebruikt, welke achter den staart bevestigd is. De antenne voor de lange golf is ongeveer 5.5 m lang en loopt van den top van het kielvlak naar den bovenkant van den romp. De radio-uitrusting is facultatief. Cabine-uitrusting. Deze bestaat uit 14 geriefelijke fauteuils, compleet met kussens, 14 aschbakjes, 14 lunchplankjes met steun, vloerbedekking, bagagenetten, leeslampjes, plafondlichten, enz., enz. De lengte bedraagt 8.03 m, de breedte 1.68 m en de hoogte 1.91 m. Speciaal aan het com fort voor de passagiers is groote zorg be steed. De 14 ruime zitplaatsen zijn in twee rijen geplaatst en iedere passagier heeft een eigen venster met ruiten van onsplinterbaar glas en voorzien van gordijnen. Aangezien de vensters hoog boven den vleugel geplaatst zijn, heeft iedere passagier een goed uitzicht. Iedere passagier beschikt over een lees lampje, dat de andere passagiers niet stoort en door hemzelf ontstoken of gedoofd kan worden. Voor algemeene verlichting zijn pla fondlichten aangebracht. Verder beschikt iedere reiziger over een aschbakje, lunch- plankje, signaalknop voor den bediende, ven- tilatieregeling, houder voor luchtziektezakjes enz. Aan iedere zijde is over de geheele cabine lengte een bagagenet gemonteerd. Deze netten zijn zoo geplaatst, dat zij de passagiers bij het loopen door de cabine niet hinderen en dat de stang als handgreep gebruikt kan worden. Bovendien zijn jashaken aangebracht. De ruime toegangsdeur tot de cabine be vindt zich in den linker zijwand van den romp. Bij het openen van deze deur wordt de ingang automatisch electrisch verlicht. Tusschen de cabine en de navigatieruimte is eveneens een deur aangebracht. Het openen en sluiten daarvan kan geschieden zonder daarbij de voorste passagiers te hinderen. Achter in de cabine is een buffet ingebouwd. Dit bestaat uit: een kastje geheel boven, daaronder een keukenplank en vervolgens een ijskast voor droog ijs en een ruimte voor af val. Er is ruimte voor twee Tremosflesschen van ca. 2 1 elk, 14 lunchdoozen en diverse dienbenoodigdheden. De ijskast is behoorlijk geïsoleerd. Het buffet is tevens voorzien van een waterkraan en een houder voor papieren drinkbekers. Achter de cabine bevindt zich een ruime toiletinrichting. Voor het verchroomde wasch- bekken is een afzonderlijk drinkwater-reser voir gemonteerd met een inhoud van 15 L. Het drinkwater wordt gekoeld, doordat de leiding door de ijskast loopt. Het reservoir, dat van buiten af gevuld kan worden, is demonteerbaar, zoodat het gemakkelijk ge reinigd kan worden. Het is geïsoleerd van den romp, om bevriezen te voorkomen. Verwarming en ventilatie. De cabine, het toilet, de bagageruimen en de cockpit ontvangen voortdurend voldoenden toevoer van frissche lucht, terwrjl de cabine, de cockpit en het toilet tevens door warme lucht behoorlijk verwarmd kunnen worden. Bij een buitentemperatuur van 20° F. 29° C.) kan in de cabine een constante temperatuur van minstens 70° F. (21° C.) en in de cokpit van minstens 60° F. (15.5° C.) gehandhaafd worden. De aangevoerde warme lucht is volkomen zuiver. De cabineverwar ming wordt gecontroleerd door een thermo- stat, terwijl de cockpitverwarming met de hand geregeld wordt. Er is voor gezorgd, dat bij warm weder de temperatuur in de cabine niet hooger wordt dan 4° F. (2.2° C. boven de buitentempe ratuur. Het ventilatiesysteem is zoo geconstrueerd, dat regen daarin niet kan binnendringen. Bij geheel gesloten cockpitvensters is de cockpit voldoende geventileerd. Geluiddemping. De cabine is zoodanig geïsoleerd, dat bjj kruissnelheid het lawaai der motoren en schroeven daarin niet doordringt, althans be neden 72 decibel blijft. Het geluid-demping systeem sluit de geheele cabine af, terwijl de wanden en de vloer met een combinatie van verschillende materialen, overeenkomstig de optredende geluids-frequentie, behandeld zijn. Bovendien is de ventilatie-lnlaat van een ge luidsfilter voorzien. Ook de cockpitwanden zijn geïsoleerd, om het lawaai te verminderen en het gonzen te voorkomen. Bagageruimen Voor in den romp. tusschen de cockpit en de cabine, bevindt zich een vrachtruim ter rechterzijde. Achter in den romp is een tweede bagageruimte aangebracht. De gezamenlijke inhoud der beide bagageruimen bedraagt 5.3 M3. Staartvlakken. De staartvlakken zijn als vrijdragende con structie uitgevoerd. Het kielvlak en het stabilo vormen één geheel met den romp. Evenals de vleugel zijn deze vlakken als multicel- constructie uitgevoerd, met metalen huid. Het richtingsroer en het hoogteroer zijn eveneens uit metaal vervaardigd, doch met doek be kleed. De roeren zrjn statisch en aërodyna misch gecompenseerd. Onderstel. Het intrekbare onderstel bestaat uit twee afzonderlijke helften, bevestigd aan de vleu gelgedeelten, die de motorbokken dragen. Het optrekken en neerlaten der wielen ge schiedt hydraulisch. Voor het neerlaten en optrekken is niet meer dan een minuut noo- dig. Beide piloten kunnen het mechanisme bedienen, waarvoor geen grootere kracht dan 18 kg noodig is. Elk wiel is in een vork ge monteerd en wordt geveerd door 2 oleo schok- brekers. Overzicht van de aantallen diverse motorrijtuigen in Nederland op 1 Augustus 1934. M aantal motorrijwielen en fietsen met hulpmotor. P aantal personenauto's. B aantal bussen. V aantal vrachtauto's. In de rechthoekjes zijn de totalen voor de verschillende provincies vermeld. De gemeentepolitie te 's-Hertogenbosch heeft aangehouden C. de H. uit Broek op Langen- dijk, verdacht van verduistering van een auto. Hij had deze in de garage de Wild te Alkmaar gehuurd en trachtte den wagen bij de firma Lantenslager te 's-Hertogenbosch voor 250 en later zelfs voor 150 van de hand te doen. Deze garagehouder waarschuwde echter de politie, die de H. inrekende en den auto in beslag nara. )d Gistermiddag was de duiker De Beer met zijn collega E. Mettinga in den Lutine-toren bezig met het verrichten van werkzaamheden. Aan de signaallijn stond een derde duiker die op zijn seinen naar De Beer geen antwoord kreeg. Hij stelde zich toen onmiddellijk in ver binding met Mettinga die dadelijk boven kwam. Nadat hij van het uitblijven van eenig antwoord van De Beer op de hoogte was ge steld, dook hij ijlings weer onder en vond hij De Beer bewegingloos op den bodem liggen. Hij bracht hem aan de oppervlakte, waar bleek dat de levensgeesten waren geweken. Waar aan de doodsoorzaak moet worden toegeschre ven staat nog niet vast. Het slachtoffer, dat 40 jaar oud was, laat een vrouw en een kind achter. DOODELÏJK ONGELUK BIJ HET VOETBALLEN. Te Amersfoort is de 25-jarige fabrieksar beider B. J., die in het fabrieks-voetbalelftal der Eysinkfabrieken speelt, Maandagavond in een wedstrijd zoo ernstig met een speler der tegenpartij in botsing gekomen, dat hij giste ren aan de gevolgen overleden is. Hij laat een vrouw met een kind achter. O De burgemeester van Benschop, Polsbroek en Hoenkoop, jhr. mr. P. W. C. v. d. Goes, die gisterenochtend in laatsgtenoemde ge meente een raadsvergadering leidde, is tegen het einde van de zitting plotseling bewuste loos geworden. De burgemeester werd weggedragen naar de woning van den gemeenteveldwachter, waar dr. Verbeek constateerde, dat men te doen had met een ernstige inzinking van krachten. Omstreeks half een is de burge meester aan de gevolgen daarvan overleden. Jhr. v. d. Goes was 62 jaar en sedert Augustus 1927 in functie. o Bergercompascum. De dertienjarige K. Louwes en haar 10- jarig zusje Lies waren gisterenmiddag in de hoofdwijk 3 te Bergercompascuum in de na bijheid van de ouderlijke woning gaan zitten. Te ongeveer half 5 brak boven Berger-Com- pascum noodweer los. Het onweerde geweldig en ging gepaard met hevigen hagelslag en regenval. Tijdens dit noodweer zijn de beide kinderen, zonder dat iemand er iets van heeft bemerkt, te water geraakt en verdronken. De vader der kinderen, de 31-jarige A. Louwes, is, toen de kinderen tijdens het noodweer niet thuis kwamen, naar hen gaan kijken. Hij kon ze echter niet vinden. Tot zijn schrik ont dekte hij plotseling een der kinderen drijvende in het kanaal. Hij sprong te water, hoewel hij niet kon zwemmen, om het kind te redden. Hij verdween echter ook zelf in de diepte. Een voorbijganger zag L. in het kanaal ver dwijnen en ging onmiddellijk hulp halen. Met behulp van politie en marechaussee, die hier in verband met de staking tijdelijk gestation- neerd zijn, werd het kanaal afgezocht. Spoe dig waren de lijken van den arbeider en één der meisjes opgehaald. Later kon ook het stoffelijk overschot van het tweede meisje worden geborgen. Dr. Hoenders uit Zwarte- meer die een half uur na het ongeval ter plaatse was, heeft nog getracht, geassisteerd door een veldwachter en den onderwijzer Baars uit Zwartemeer, bij de slachtoffers de levensgeesten op te wekken. Hetgeen helaas niet meer gelukte. De drie lijken zijn daarna naar het lijkenhuisje op de in de nabijheid gelegen Algemeene Begraafplaats overge bracht. De verslagenheid in Berger Compas- cum en de deelneming met de achterblijvende moeder en eenige kinderen is zeer groot. Be staat van dienst van „de Brommqjgl". Gisteren is de 25-jarige F. v. d. W., bijge naamd „de Brommert", gevankelijk naar Veghel overgebracht, waar men hem gecon fronteerd heeft met den 70-jarigen v. d. Burght, op wien destijds een roofoverval is geschied. De oude man slaagde er niet in hem te herkennen. Verdachte nam een onver schillige houding aan en blijft ontkennen. De marechaussee zet ijverig haar naspo ringen voort naar een onbekende vrouw, die in dezen overval is betrokken geweest. Eenige weken voor het misdrijf vervoegde zij zich bij v. d. B. met het doel antiek te koopen. Zij bood een flink bedrag voor eenigewaarde- looze bordjes en v. d. B. ging gaarne op den koop in. De vrouw bleef een poosje praten. Toen v. d. B. zich even verwijderde om geld te wisselen, heeft zij van de gelegenheid ge bruik gemaakt om een bedrag van ca. 400 aan bankbiljetten, dat in een kast was opge borgen, weg te nemen. Na haar vertrek be merkte de oude me I dit, en kort daarna werd hij van de rest van zijn geld beroofd. Tal Van belangrijke aanwijzingen doen ver wachten, dat deze vrouw spoedig in handen der politie zal vallen. V. d. W., die thans verdacht van dezen overval in de marechausseekazerne te Oss is opgesloten, was een berucht kippendief. Eeni gen tijd geleden was hij 's nachts met een zak gestolen kippen op weg naar zijn woning, toen hij op politie stuitte. Hij wist te ontkomen met achterlating van zijn fiets. Zijn verre gaande brutaliteit blijkt uit het feit. dat hij den volgenden morgen zelf bij de politie ging aangeven, dat zijn fiets gestolen was. Hij liep in de val en werd gearresteerd. Voorts is destijds ernstige verdenking tegen hem gekoesterd dat hij medeplichtig zou zijn geweest aan den moord op G. de Bie. Het onderzoek in deze richting wordt thans voort gezet voornamelijk nu gebleken is, dat P. en G. de B. zijn helpers geweest zijn bij verschil lende ernstige misdrijven. Nanking, de huidige hoofdstad van China heeft den oorlog verklaard aan het analfabe tisme. Na 1 Mei 1936 zullen alle Chineesche staats burgers, die niet op de hoogte zijn met dui zend der gemakkelijkste letterteekens zooals die in een speciaal leerboek voor beginners voorkomen, blootstaan aan betaling van een boete de „belasting op onwetenden". Ieder tusschen den leeftijd van 6 tot 50 jaar kan dan door een politieagent worden aan gehouden om een kleine proef af te leggen 1 Doorstaat hij deze proef niet. dan moet hij ter plaatse een stuiver betalen. Degene echter die voor zijn opvoeding aansprakelijk is, zal een hoogere boete moeten betalen. Naar schatting zijn 470.000 inwoners tus schen de genoemde leeftijden of ruwweg de halve bevolking van Nanking niet in staat te lezen of te schrijven. Hun opleiding in het komende jaar zal toe vertrouwd worden aan z.gji. „cultureele cel len" bestaande uit studenten, die voorts nog slechts zullen kunnen promoveeren, wanneer zij «medewerken aan de -opvoeding van de massa. Fabriekseigenaren zullen verantwoordelijk zijn voor de opvoeding hunner arbeiders. De campagne zal worden gesteund door de pers, de film en de radio. i) En als de politieagent zelf nu eens...?! MUSSOLINI AAN OOG GEWOND. Toen Mussolini Maandag een rit maakte in het park van de Villa Torionia, zijn verblijf te Rome, ging, naar de „Daily Telegraph" meldt, zijn paard er van door en botste tegen een boom op. Een der oogen van den Duce werd daardoor ernstig gekneusd en zwol op. Ofschoon hij blijkbaar pijn leed, stond Mus solini er op de ontvangst dien avond op de Britsche ambassade ter eere van den verjaar dag van Koning George bij te wonen, daar zijn afwezigheid kon uitgelegd worden als een teeken, dat de Italiaansch-Britsche betrek kingen gespannen waren. DE NEDERLANDSCH-DUITSCHE TRANSFERONDERHANDELINGEN. Op het laatste oogenblik is geschil gerezen omtrent een principieel punt. De Berlijnsche correspondent van de „Nw. Rott. Crt." telefoneerde gisterenavond: Het Nederlandsch-Duitsche transferverdrag is, in tegenstelling met de verwachting van hedenmiddag nog niet geparafeerd. In het gunstige geval is een klein uitstel ingetreden, in het ongunstige kan dit uitstel van langen duur zijn. Er is op het laatste oogenblik nog geschil gerezen omtrent een punt, waarmede betrek kelijk niet groote materieele belangen zijn ge moeid, maar dat voor de Nederlandsche dele gatie toch van principieele beteekenis is. De Duitschers verlangen van Nederland een con cessie voor een prestatie, welke door de Ne derlandsche commissie wordt gerekend tot het gebied, binnen de grenzen gelegen van datgene, waarop Nederland recht heeft. De onderhandelingen afgebroken. De correspondent meldde gisteravond nader: De Duitschers hebben na ruggespraak met hun regeering er niet toe kunnen be sluiten ten opzichte van de boven aan gegeven kwestie toe te geven. Aangezien het, gelijk gezegd, voor de Ne derlandsche commissie een principieele kwes tie geldt, reist deze hedenavond naar Neder land terug, zonder dat het verdrag gepara feerd is. Indien de Nederlandsche commissie naar Berlijn zal terugkeeren, zal er eerst een uit noodiging van Duitsche zijde moeten afko men; uit zich zelf komt zrj niet terug. La val legt de opdracht neer. Piétri krijgt opdracht tot kabinetsformatie. Gisteravond tegen zevenen is Laval van de Quai d'Orsay naar het Elysée gereden, om den president der republiek zijn antwoord mee te deelen. Later meldde Havas, dat Laval de opdracht tot kabinetsformatie had neergelegd. Piétri krijgt opdracht. Hij behoudt zich z(jn beslissing voor. Gisterenavond tegen elf uur heeft president Lebrun, volgens een telegram van Havas, Piétri opdracht gegeven een nieuw kabinet te vormen. Piétri heeft zich zijn antwoord voor behouden tot na raadpleging van verschillende fracties, met name de socialistische radicalen. (Buiten verantwoordelijkheid van de redactiqi Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) OPENLIJKE DANKBETUIGING. Ondergeteekende, overtuigd van het groote voordeel, ons geschonken door de beschikking van den Edelachtb. Heer Burgemeester te Den Helder, n.L om van heden tot 6 October het sluitingsuur der tapperijen voor des Zaterdags en Zondags te bepalen op 1 uur na middernacht (zie Held. Cour. van 29 Mei), voelt zich gedrongen, wellicht namens meer dere stadgenooten, daarvoor een woord van dank uit te spreken. Temeer, daar het mes aan twee kanten snijdt. Eerstens zijn wij zelf hierdoor in zooverre gebaat, dat wij, terwijl wij voorheen reeds in onzen eersten slaap door het lallend en brallend „huiszoekend", kroegminnend en nachtbrakend publiek werden gewekt, nu alvast een „uiltje" van een paar uur „geknapt" hebben. Tweedens, in het belang van de cafébezoekers zelf, daar het gemis aan „nog een uur langer in de kroeg te plakken", al sinds lang gevoeld was Daar o.g. van de overzijde der belang hebbenden ook zelfs het minste woord van in dank in de pers mist, nam hij tot deze „open lijke dankbetuiging" het initiatief. Overigens kwam deze „bekendmaking", (precies tusschen een speldjesdag voor de „reclasseering" en den aanvang der „blauwe week"), op een bijzonder goed gekozen tijd stip, wat de „verrassing,, nog des te grooter maakte. Inmiddels teekent met de meeste hoogachting, Uw dw. J. A. v. d. VLIET, Koningstraat. Geachte Redactie! Ondergeteekende verzoekt beleefd plaatsing in uw veelgelezen blad van het volgende, waarvoor bij voorbaat zijn dank. Met bewondering heeft ondergeteekende j.1. Dinsdag bij de plechtgie onthulling van het Reddingmonument en het Borstbeeld van wijlden Prins Hendrik staan te kijken naar wat op het Westplein tot stand is gebracht. Het is daarom met angst en vreeze, dat ondergeteekende en ik geloof wel meerdere ingezetenen met hem, de a.s. kermis tege moet ziet. Wij weten immers, bij ondervinding, dat de straten kapot worden gereden en alles wat in den weg ligt, wordt vertrapt. Ondergeteekende zou dan ook gaarne wil len zien, dat het Westplein alsnog vrij zou kunnen blijven van diverse vermakelijkheden, opdat het wordt voorkomen dat de tuin om het monument een ruïne wordt. Zouden B. en W. hier alsnog iets kunnen doen? C. J. LEBBE, Javastraat 84, Den Helder. Middelen om er profijt van te trekken. Het agentschap Tass meldt: Hot Oekrainsehe Instituut te Dnjeprope- trofsk heeft een nieuwe methode gevonden voor het winnen van voedingsmiddelen e.a. stoffen. Het instituut heeft tot dusver reeds suiker, spiritus, druivensuiker, gist, enz. uit stroo verkregen. Waar uit duizend kg aardappelen 116 k 130 liter spiritus worden gewonnen, verkrijgt men uit duizend kg stroo 120 liter spiritus en bovendien nog 300 kg gist. Te Werchno-Djepropstrofsk .Oekrainsehe Sowjetrepubliek) zal men eerstdaags gereed komen met den bouw van een proeffabriek voor de verwerking van stroo en andere af valproducten van den landbouw. De fabriek zal worden ingericht voor de verwerking van 10,000 ton stroo. Medegedeeld door het Koninklijk Meteorologisch Instituut. Waarneming verricht in den morgen van 6 Juni. Hoogste stand 766.5 te Toulouse. Laagste stand 746.5 te Valentia. Te Den Helder 755.1. Verwachting: Matige, tijdelijk krachtige Zuidwestelijke tot Zuidelijke, later weer ruimende wind. Zwaar bewolkt tot betrokken, waarschijnlijk regenbuien en weinig verandering in tempe ratuur, Mijnheer de Redacteur. Beleefd verzoek ik u een kleine plaats ruimte in uw yeel gelezen blad. Bij voorbaat mijn dank. In antwoord op het stukje „Kleine oorza ken" voel ik mij verplicht hierover een an dere lezing te geven, als de redder van het kind zijnde. De schrijver van het stukje zegt, dat er een auto dit moment gepasseerd zou zijn, dit is onjuist, ook zaten er geen twee meisjes op één fiets, beide meisjes reden naast elkaar en zouden de bocht nemen om de Hoogstraat in te rijden. Met het grootste meisje lukte dit, maar de andere nam de bocht te groot en reed over den band heen, met het gevolg dat zij met fiets en al te water reed. Juist pas seerde ik met mijn vrouw en dochter, en zag het ongeval aankomen. Ik haastte mij er heen en liep zoo ver ik kon tot den hals te water, maar kon het kind nog niet bereiken. Een tweede te hulp gekomen persoon, welke voor mij nog steeds onbekend is, gaf mij een hand, waardoor ik nog een stap verder kon en zoodoende net de toppen van de vinger tjes te pakken kon krijgen en het drenkelin- getje kon redden. Van voorover vallen van mij* volgens schrijver, is absoluut geen sprake geweest, wel is de persoon, welke mij ter hulp is gekomen met het naar den wal trek ken van mij en het drenkelingetje van de gladde steenen afgegleden en op zijn zij ge vallen, doordat ik al behoorlijk diep met mijn beenen in de modder vast zat. De derde per soon gaf mij een hand, bedankte mij en hielp mij op den wal. Aangenaam is het niet om dergelijke stukjes te lezen, die heelemaal verkeerd zijn weergegeven over zulke gevallen, voor per sonen die hierbij betrokken zijn. De bewoners van de Loo Isgracht kunnen over dit ongeval een betere ezing geven, daar velen het gezien hebben, een verpleeg ster ook, vermoedelijk wonende op de Loods- gracht, ontfermde zich direct over het kind. Hoogachtend, C. BAK, Vlamingstraat 21, Den Helder. In het nummer van Dinsdag. Red, Wij hebben geen bezwaar tegen plaatsing van dit stukje, willen er evenwel den inzender op wijzen, dat berichten als deze niet van zóódanig algemeen belang zijn, dat zrj een minutieus onderzoek, in hoever de verstrekte inlichtingen tot in de kleinste onderdeelen juist zijn, zouden wettigen. De gegevens wa ren ons door een ooggetuige verstrekt, dia het ongeluk op eenigen afstand zag gebeuren. Hopen wij, dat de inzender nu tevredenge steld is. Redactie. Amsterdamsche aardappelprijzen. AMSTERDAM, 5 Juni 1935. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 366.300 kg. Amsterdamsche veemarkt. AMSTERDAM, 5 Juni 1935. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 315 vette kalveren, le kw. 4246 cent, 2e kw. 3440 cent en 3e kw. 2632 ct. per kg. levendgewicht; 74 Nuchtere kalveren 3ƒ5.50; 271 Varkens, vleeschvarkens, we gende van 90110 kg, 4041 cent, ware var-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 7