Ingezonden
DE DAPPERSTE BLAUWE ZEERIDDER
Marktberichten.
GEMENGD NIEUWS
BINNENLAND
BUITENLAND
HELDERSCHE COURANT VAN DONDERDAG 6 JUNI 1935.
AAN DE TOMBE VAN
DEN POILU 1NCONNU
(HERINNERINGEN UIT HET
LEVEN VAN DORUS RIJKERS)
door
Yvel Dlawnurg.
Binnenland.
Verduistering van een auto
Een ongeluk bij den
Lutine-toren.
Burgemeester tijdens
raadsvergadering
plotseling overleden.
Tragisch ongeluk.
Vader en 2 kinderen verdronken.
Uit de onderwereld
van Oss.
Buitenland.
Belasting op analfabeten
De ministercrisis in
Frankrijk.
Afval producten van
den landbouw.
Wat voor weer vandaag?
W3M
(Nadruk verboden).
HOOFDSTUK III.
Do rus in het Casino de Paris.
Een beetje onwennig was Drus het grooote
gebouw binnengetreden, en een beetje zenuw
achtig van het ongewone gebeuren, had Opa
zich in een fauteuil in een der zijloges neer
gezet. Wat een menschen, wat een menschen,
zei Dorus. Niks voor mjj! En die mannen
met hun witte frontjes voor en hun zwaluw
staarten, daar vind ik ook niks aan! Ik zie
liever meneeren met wit op de dijk! Daar
kijk ik liever tegen op als tegen al die def
tige opgepoetste uitgaanders! Van binnen
moet je kijken, zei Blanus. Ze hebben een
mooie jas aan, en geen stuiver in der porte-
monnaie. Mot ik daarvoor nou heelemaal van
Nieuwdeiep komme Meteen slaakt Dorus
een kreet. Ik schaam me oogen uit me kop,
dak hier moet zitten, roept Opa uit. Die
meisies hebben bijna geen kleeren an der lijf.
Opa schudt afkeerend het hoofd. Niks waard
die revue! Is dat nou zingen? En dan die
juffrouw, die de baas over die juffers is
(Dorus Rijkers bedoelde niemand minder dan
de bekende Mistinguette, die naar ik meen
met Maurice Chevalier in Casino de Paris
optrad), die, juffer moest maar es in de
leer gaan bij de revue van Heerie ter Hal van
Roosie leeren praten. Dorus sprak heel luid.
en stak zijn afkeuring niet onder stoelen of
banken. En de hem omringende Franschen,
die met binocles hevig geïnteresseerd naar
het tooneel keken, riepen: Silence, silence!!
en beduidden Dorus te zwijgen. Maar Opa
bleef luid doormopperen. Het is niks, die
revue, geef mij maar Roosie Kohier.
Lezer, het was heusch geen afspraakje, en
het is ook geen journalistieke duimzuigerij,
maar toen Dorus zoo luide uitriep: ,,Ik zie
liever Roosie" (de vroegere commère uit
Henri ter Hal's revue) sprong er plotseling
een dame, die eenige stoelen verder zat,
overeind. Dorus zag het. De dame keek hem
scherp aan, en toen, terwijl Mistinguette het
Parijsche publiek in verrukking bracht,
slaakte Dorus Rijkers ook een kreet van ver
rukking. Terwijl Mistinguette een Fransche
schlager zong die het gebouw deed daveren
van applaus, stak Dorus zijn beide handen
rechtuit, en riep vol verrukking, met dezelf
de stem, waarmee hij eens over de golven
gebulderd had: „Roosie". Toen stak de dame
eveneens haar armen uit, en riep: „Dorus!!"
en toen... en toen... was Opa niet meer te
houden, en hij liep op Roosie toe, die met haar
man en den balletmeester Dickson heel toe
vallig voor studie eenigen tijd naar Parijs
waren.
Dat was een weerzien, Roosje Kohier, die
zooveel voor de Blauwe Zeeridders op
tournées met de 'Revue gedaan had, en Dorus
hadden elkaar op deze kleine wereld in een
millioenenstad gevonden.
Het is toch maar casuweel, zei Dorus. Het
mooiste van de heele Fransche revue was,
dat ik Roosje gezien heb.
HOOFDSTUK IV.
W(j krijgen een uitnoodiging van het
Nedcrlandsche gezantschap.
De volgende morgen, reeds in de vroegte,
kwamen de vertegenwoordigers van de groote
bladen in ons hotel, o.a. van de Matin.
Dorus had voor ontbijt griesmeel besteld,
en aanwijzingen aan den Franschen kok ge
geven, hoe hij die moest bereiden. Eenige
malen, gedurende dit paplepelen moest hij
voor diverse teekenaars poseeren. Even later
werd ons een brief van het gezantschap be
zorgd, waarin wij namens den gezant wer
den uitgenoodigd, tot een bezoek aan het Ne-
derlandsche Gezantschap.
Wat moeten we nu doen, Opa? zei ik.
We zouden vanmorgen om elf uur een rijtoer
maken door het Bois de Boulogne en nu wor
den we verwacht op het Nederlandsche ge
zantschap.
Wat heb ik aan sausies de boelonje?
zei Dorus verachtelijk, die worsies ken je
ook bij den slager in de ouwe Helder krijgen,
daarvoor heb ik niet expres een vigelante te
nemen, en as ik rije wil, kan ik bij Thijssen
in de Spoorstraat in Den Helder wel een open
kies bestellen, en als ik door het Spoorbossie
rij, is het me net zoo lief, as in dat groote
bosch, met die worsiesnaam!
We gaan naar de gezant, maat. daar kan
ik tenminste met landslui praten.
Afgesproken, zei ik. We nemen een
taxi en deze brengt ons naar Rue de Grenelle
85, waar het Nederlandsch gezantschap ge
vestigd is.
Het w;as typeerend op te merken, dat toen
Dorus in den auto stapte, de Fransche taxi
chauffeur de hakken tegen elkaar klapte,
een militaire houding aannam, en eerbiedig
het militaire saluut bracht.
In zijn oogen las ik, dat hij weten wilde,
wie die oude man was, en ik was waarlijk
trotsch op mijn land en mijn stadgenoot.
II est un héros hollandais, il est le roi
des sauveteurs de notre pays! (Hij is een
held, de koning onder de Nederlandsche red
ders).
Bij het gezantschap ontving de portier
Dorus zooals een héros hollandais ontvangen
moet worden.
Wat een drokkie maken ze hier van
zoo'n ouwe Jutter, zei Dorus. het oude, grijze
hoofd schuddend.
Toen wij boven kwamen, heerschte er uit
bundige vreugde onder de leden van de dele
gatie.
Dorus, waarmee kunnen we je nou van
dienst zijn? vroeg de waarnemende gezant.
Mijn, meheer, ik niks, ik heb lekker pap
gegeten, maar ik mis me zakkie tabak, dat
heb ik vergeten. As Uwes me met een
pruimpie, 'n kieesie wil helpen, dat is het
grootste plezier, dat U doen ken.
Het legatiepersoneel lachte hartelijk om
dit zonderlinge verzoek van Dorus en tal van
1 zakjes tabak werden Dorus geoffreerd.
Is er nog nuws uit Holland, meneer, is
er scheepsnuws? (Wordt vervolgd.)
Radio.
De kortegolf zender en ontvanger zijn naast
elkaar in den romp geplaatst, achter het
bagageruim. De frequentieregelaar is naast
het buffet gemonteerd. De lange golf ontvan
ger is boven het voorste vrachtruim geplaatst.
De bedieningshandles zijn aan het dak van de
cockpit aangebracht, in het bereik van beide
piloten. De radiokabels liggen in geheel af
zonderlijke geleidingen. Voor het kortegolf
toestel wordt een sleepantenne van ongeveer
11 m lengte gebruikt, welke achter den staart
bevestigd is. De antenne voor de lange golf
is ongeveer 5.5 m lang en loopt van den top
van het kielvlak naar den bovenkant van den
romp.
De radio-uitrusting is facultatief.
Cabine-uitrusting.
Deze bestaat uit 14 geriefelijke fauteuils,
compleet met kussens, 14 aschbakjes, 14
lunchplankjes met steun, vloerbedekking,
bagagenetten, leeslampjes, plafondlichten,
enz., enz.
De lengte bedraagt 8.03 m, de breedte 1.68
m en de hoogte 1.91 m. Speciaal aan het com
fort voor de passagiers is groote zorg be
steed. De 14 ruime zitplaatsen zijn in twee
rijen geplaatst en iedere passagier heeft een
eigen venster met ruiten van onsplinterbaar
glas en voorzien van gordijnen. Aangezien de
vensters hoog boven den vleugel geplaatst
zijn, heeft iedere passagier een goed uitzicht.
Iedere passagier beschikt over een lees
lampje, dat de andere passagiers niet stoort
en door hemzelf ontstoken of gedoofd kan
worden. Voor algemeene verlichting zijn pla
fondlichten aangebracht. Verder beschikt
iedere reiziger over een aschbakje, lunch-
plankje, signaalknop voor den bediende, ven-
tilatieregeling, houder voor luchtziektezakjes
enz.
Aan iedere zijde is over de geheele cabine
lengte een bagagenet gemonteerd. Deze netten
zijn zoo geplaatst, dat zij de passagiers bij het
loopen door de cabine niet hinderen en dat de
stang als handgreep gebruikt kan worden.
Bovendien zijn jashaken aangebracht.
De ruime toegangsdeur tot de cabine be
vindt zich in den linker zijwand van den romp.
Bij het openen van deze deur wordt de ingang
automatisch electrisch verlicht.
Tusschen de cabine en de navigatieruimte is
eveneens een deur aangebracht. Het openen
en sluiten daarvan kan geschieden zonder
daarbij de voorste passagiers te hinderen.
Achter in de cabine is een buffet ingebouwd.
Dit bestaat uit: een kastje geheel boven,
daaronder een keukenplank en vervolgens een
ijskast voor droog ijs en een ruimte voor af
val. Er is ruimte voor twee Tremosflesschen
van ca. 2 1 elk, 14 lunchdoozen en diverse
dienbenoodigdheden. De ijskast is behoorlijk
geïsoleerd. Het buffet is tevens voorzien van
een waterkraan en een houder voor papieren
drinkbekers.
Achter de cabine bevindt zich een ruime
toiletinrichting. Voor het verchroomde wasch-
bekken is een afzonderlijk drinkwater-reser
voir gemonteerd met een inhoud van 15 L.
Het drinkwater wordt gekoeld, doordat de
leiding door de ijskast loopt. Het reservoir,
dat van buiten af gevuld kan worden, is
demonteerbaar, zoodat het gemakkelijk ge
reinigd kan worden. Het is geïsoleerd van den
romp, om bevriezen te voorkomen.
Verwarming en ventilatie.
De cabine, het toilet, de bagageruimen en
de cockpit ontvangen voortdurend voldoenden
toevoer van frissche lucht, terwrjl de cabine,
de cockpit en het toilet tevens door warme
lucht behoorlijk verwarmd kunnen worden.
Bij een buitentemperatuur van 20° F.
29° C.) kan in de cabine een constante
temperatuur van minstens 70° F. (21° C.)
en in de cokpit van minstens 60° F. (15.5° C.)
gehandhaafd worden. De aangevoerde warme
lucht is volkomen zuiver. De cabineverwar
ming wordt gecontroleerd door een thermo-
stat, terwijl de cockpitverwarming met de
hand geregeld wordt.
Er is voor gezorgd, dat bij warm weder de
temperatuur in de cabine niet hooger wordt
dan 4° F. (2.2° C. boven de buitentempe
ratuur.
Het ventilatiesysteem is zoo geconstrueerd,
dat regen daarin niet kan binnendringen. Bij
geheel gesloten cockpitvensters is de cockpit
voldoende geventileerd.
Geluiddemping.
De cabine is zoodanig geïsoleerd, dat bjj
kruissnelheid het lawaai der motoren en
schroeven daarin niet doordringt, althans be
neden 72 decibel blijft. Het geluid-demping
systeem sluit de geheele cabine af, terwijl de
wanden en de vloer met een combinatie van
verschillende materialen, overeenkomstig de
optredende geluids-frequentie, behandeld zijn.
Bovendien is de ventilatie-lnlaat van een ge
luidsfilter voorzien.
Ook de cockpitwanden zijn geïsoleerd, om
het lawaai te verminderen en het gonzen te
voorkomen.
Bagageruimen
Voor in den romp. tusschen de cockpit en
de cabine, bevindt zich een vrachtruim ter
rechterzijde. Achter in den romp is een tweede
bagageruimte aangebracht. De gezamenlijke
inhoud der beide bagageruimen bedraagt
5.3 M3.
Staartvlakken.
De staartvlakken zijn als vrijdragende con
structie uitgevoerd. Het kielvlak en het stabilo
vormen één geheel met den romp. Evenals
de vleugel zijn deze vlakken als multicel-
constructie uitgevoerd, met metalen huid. Het
richtingsroer en het hoogteroer zijn eveneens
uit metaal vervaardigd, doch met doek be
kleed. De roeren zrjn statisch en aërodyna
misch gecompenseerd.
Onderstel.
Het intrekbare onderstel bestaat uit twee
afzonderlijke helften, bevestigd aan de vleu
gelgedeelten, die de motorbokken dragen.
Het optrekken en neerlaten der wielen ge
schiedt hydraulisch. Voor het neerlaten en
optrekken is niet meer dan een minuut noo-
dig. Beide piloten kunnen het mechanisme
bedienen, waarvoor geen grootere kracht dan
18 kg noodig is. Elk wiel is in een vork ge
monteerd en wordt geveerd door 2 oleo schok-
brekers.
Overzicht van de aantallen diverse motorrijtuigen in Nederland op 1 Augustus 1934.
M aantal motorrijwielen en fietsen met hulpmotor.
P aantal personenauto's.
B aantal bussen.
V aantal vrachtauto's.
In de rechthoekjes zijn de totalen voor de verschillende provincies vermeld.
De gemeentepolitie te 's-Hertogenbosch heeft
aangehouden C. de H. uit Broek op Langen-
dijk, verdacht van verduistering van een auto.
Hij had deze in de garage de Wild te Alkmaar
gehuurd en trachtte den wagen bij de firma
Lantenslager te 's-Hertogenbosch voor 250
en later zelfs voor 150 van de hand te doen.
Deze garagehouder waarschuwde echter de
politie, die de H. inrekende en den auto in
beslag nara. )d
Gistermiddag was de duiker De Beer met
zijn collega E. Mettinga in den Lutine-toren
bezig met het verrichten van werkzaamheden.
Aan de signaallijn stond een derde duiker die
op zijn seinen naar De Beer geen antwoord
kreeg. Hij stelde zich toen onmiddellijk in ver
binding met Mettinga die dadelijk boven
kwam. Nadat hij van het uitblijven van eenig
antwoord van De Beer op de hoogte was ge
steld, dook hij ijlings weer onder en vond hij
De Beer bewegingloos op den bodem liggen.
Hij bracht hem aan de oppervlakte, waar bleek
dat de levensgeesten waren geweken. Waar
aan de doodsoorzaak moet worden toegeschre
ven staat nog niet vast.
Het slachtoffer, dat 40 jaar oud was, laat
een vrouw en een kind achter.
DOODELÏJK ONGELUK BIJ HET
VOETBALLEN.
Te Amersfoort is de 25-jarige fabrieksar
beider B. J., die in het fabrieks-voetbalelftal
der Eysinkfabrieken speelt, Maandagavond in
een wedstrijd zoo ernstig met een speler der
tegenpartij in botsing gekomen, dat hij giste
ren aan de gevolgen overleden is. Hij laat een
vrouw met een kind achter.
O
De burgemeester van Benschop, Polsbroek
en Hoenkoop, jhr. mr. P. W. C. v. d. Goes,
die gisterenochtend in laatsgtenoemde ge
meente een raadsvergadering leidde, is tegen
het einde van de zitting plotseling bewuste
loos geworden.
De burgemeester werd weggedragen naar
de woning van den gemeenteveldwachter,
waar dr. Verbeek constateerde, dat men te
doen had met een ernstige inzinking van
krachten. Omstreeks half een is de burge
meester aan de gevolgen daarvan overleden.
Jhr. v. d. Goes was 62 jaar en sedert
Augustus 1927 in functie.
o
Bergercompascum.
De dertienjarige K. Louwes en haar 10-
jarig zusje Lies waren gisterenmiddag in de
hoofdwijk 3 te Bergercompascuum in de na
bijheid van de ouderlijke woning gaan zitten.
Te ongeveer half 5 brak boven Berger-Com-
pascum noodweer los. Het onweerde geweldig
en ging gepaard met hevigen hagelslag en
regenval. Tijdens dit noodweer zijn de beide
kinderen, zonder dat iemand er iets van heeft
bemerkt, te water geraakt en verdronken. De
vader der kinderen, de 31-jarige A. Louwes,
is, toen de kinderen tijdens het noodweer niet
thuis kwamen, naar hen gaan kijken. Hij kon
ze echter niet vinden. Tot zijn schrik ont
dekte hij plotseling een der kinderen drijvende
in het kanaal. Hij sprong te water, hoewel hij
niet kon zwemmen, om het kind te redden.
Hij verdween echter ook zelf in de diepte.
Een voorbijganger zag L. in het kanaal ver
dwijnen en ging onmiddellijk hulp halen. Met
behulp van politie en marechaussee, die hier
in verband met de staking tijdelijk gestation-
neerd zijn, werd het kanaal afgezocht. Spoe
dig waren de lijken van den arbeider en één
der meisjes opgehaald. Later kon ook het
stoffelijk overschot van het tweede meisje
worden geborgen. Dr. Hoenders uit Zwarte-
meer die een half uur na het ongeval ter
plaatse was, heeft nog getracht, geassisteerd
door een veldwachter en den onderwijzer
Baars uit Zwartemeer, bij de slachtoffers de
levensgeesten op te wekken. Hetgeen helaas
niet meer gelukte. De drie lijken zijn daarna
naar het lijkenhuisje op de in de nabijheid
gelegen Algemeene Begraafplaats overge
bracht. De verslagenheid in Berger Compas-
cum en de deelneming met de achterblijvende
moeder en eenige kinderen is zeer groot.
Be staat van dienst van „de
Brommqjgl".
Gisteren is de 25-jarige F. v. d. W., bijge
naamd „de Brommert", gevankelijk naar
Veghel overgebracht, waar men hem gecon
fronteerd heeft met den 70-jarigen v. d.
Burght, op wien destijds een roofoverval is
geschied. De oude man slaagde er niet in hem
te herkennen. Verdachte nam een onver
schillige houding aan en blijft ontkennen.
De marechaussee zet ijverig haar naspo
ringen voort naar een onbekende vrouw, die
in dezen overval is betrokken geweest. Eenige
weken voor het misdrijf vervoegde zij zich
bij v. d. B. met het doel antiek te koopen. Zij
bood een flink bedrag voor eenigewaarde-
looze bordjes en v. d. B. ging gaarne op den
koop in. De vrouw bleef een poosje praten.
Toen v. d. B. zich even verwijderde om geld
te wisselen, heeft zij van de gelegenheid ge
bruik gemaakt om een bedrag van ca. 400
aan bankbiljetten, dat in een kast was opge
borgen, weg te nemen. Na haar vertrek be
merkte de oude me I dit, en kort daarna werd
hij van de rest van zijn geld beroofd.
Tal Van belangrijke aanwijzingen doen ver
wachten, dat deze vrouw spoedig in handen
der politie zal vallen.
V. d. W., die thans verdacht van dezen
overval in de marechausseekazerne te Oss is
opgesloten, was een berucht kippendief. Eeni
gen tijd geleden was hij 's nachts met een zak
gestolen kippen op weg naar zijn woning, toen
hij op politie stuitte. Hij wist te ontkomen
met achterlating van zijn fiets. Zijn verre
gaande brutaliteit blijkt uit het feit. dat hij
den volgenden morgen zelf bij de politie ging
aangeven, dat zijn fiets gestolen was. Hij liep
in de val en werd gearresteerd.
Voorts is destijds ernstige verdenking tegen
hem gekoesterd dat hij medeplichtig zou zijn
geweest aan den moord op G. de Bie. Het
onderzoek in deze richting wordt thans voort
gezet voornamelijk nu gebleken is, dat P. en
G. de B. zijn helpers geweest zijn bij verschil
lende ernstige misdrijven.
Nanking, de huidige hoofdstad van China
heeft den oorlog verklaard aan het analfabe
tisme.
Na 1 Mei 1936 zullen alle Chineesche staats
burgers, die niet op de hoogte zijn met dui
zend der gemakkelijkste letterteekens zooals
die in een speciaal leerboek voor beginners
voorkomen, blootstaan aan betaling van een
boete de „belasting op onwetenden".
Ieder tusschen den leeftijd van 6 tot 50 jaar
kan dan door een politieagent worden aan
gehouden om een kleine proef af te leggen 1
Doorstaat hij deze proef niet. dan moet hij ter
plaatse een stuiver betalen. Degene echter die
voor zijn opvoeding aansprakelijk is, zal een
hoogere boete moeten betalen.
Naar schatting zijn 470.000 inwoners tus
schen de genoemde leeftijden of ruwweg de
halve bevolking van Nanking niet in staat te
lezen of te schrijven.
Hun opleiding in het komende jaar zal toe
vertrouwd worden aan z.gji. „cultureele cel
len" bestaande uit studenten, die voorts nog
slechts zullen kunnen promoveeren, wanneer
zij «medewerken aan de -opvoeding van de
massa.
Fabriekseigenaren zullen verantwoordelijk
zijn voor de opvoeding hunner arbeiders.
De campagne zal worden gesteund door de
pers, de film en de radio.
i) En als de politieagent zelf nu eens...?!
MUSSOLINI AAN OOG GEWOND.
Toen Mussolini Maandag een rit maakte in
het park van de Villa Torionia, zijn verblijf te
Rome, ging, naar de „Daily Telegraph" meldt,
zijn paard er van door en botste tegen een
boom op.
Een der oogen van den Duce werd daardoor
ernstig gekneusd en zwol op.
Ofschoon hij blijkbaar pijn leed, stond Mus
solini er op de ontvangst dien avond op de
Britsche ambassade ter eere van den verjaar
dag van Koning George bij te wonen, daar zijn
afwezigheid kon uitgelegd worden als een
teeken, dat de Italiaansch-Britsche betrek
kingen gespannen waren.
DE NEDERLANDSCH-DUITSCHE
TRANSFERONDERHANDELINGEN.
Op het laatste oogenblik is geschil
gerezen omtrent een principieel punt.
De Berlijnsche correspondent van de „Nw.
Rott. Crt." telefoneerde gisterenavond:
Het Nederlandsch-Duitsche transferverdrag
is, in tegenstelling met de verwachting van
hedenmiddag nog niet geparafeerd. In het
gunstige geval is een klein uitstel ingetreden,
in het ongunstige kan dit uitstel van langen
duur zijn.
Er is op het laatste oogenblik nog geschil
gerezen omtrent een punt, waarmede betrek
kelijk niet groote materieele belangen zijn ge
moeid, maar dat voor de Nederlandsche dele
gatie toch van principieele beteekenis is. De
Duitschers verlangen van Nederland een con
cessie voor een prestatie, welke door de Ne
derlandsche commissie wordt gerekend tot
het gebied, binnen de grenzen gelegen van
datgene, waarop Nederland recht heeft.
De onderhandelingen afgebroken.
De correspondent meldde gisteravond nader:
De Duitschers hebben na ruggespraak
met hun regeering er niet toe kunnen be
sluiten ten opzichte van de boven aan
gegeven kwestie toe te geven.
Aangezien het, gelijk gezegd, voor de Ne
derlandsche commissie een principieele kwes
tie geldt, reist deze hedenavond naar Neder
land terug, zonder dat het verdrag gepara
feerd is.
Indien de Nederlandsche commissie naar
Berlijn zal terugkeeren, zal er eerst een uit
noodiging van Duitsche zijde moeten afko
men; uit zich zelf komt zrj niet terug.
La val legt de opdracht neer. Piétri
krijgt opdracht tot kabinetsformatie.
Gisteravond tegen zevenen is Laval van de
Quai d'Orsay naar het Elysée gereden, om
den president der republiek zijn antwoord mee
te deelen.
Later meldde Havas, dat Laval de opdracht
tot kabinetsformatie had neergelegd.
Piétri krijgt opdracht. Hij behoudt
zich z(jn beslissing voor.
Gisterenavond tegen elf uur heeft president
Lebrun, volgens een telegram van Havas,
Piétri opdracht gegeven een nieuw kabinet te
vormen. Piétri heeft zich zijn antwoord voor
behouden tot na raadpleging van verschillende
fracties, met name de socialistische radicalen.
(Buiten verantwoordelijkheid van de redactiqi
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden.)
OPENLIJKE DANKBETUIGING.
Ondergeteekende, overtuigd van het groote
voordeel, ons geschonken door de beschikking
van den Edelachtb. Heer Burgemeester te
Den Helder, n.L om van heden tot 6 October
het sluitingsuur der tapperijen voor des
Zaterdags en Zondags te bepalen op 1 uur
na middernacht (zie Held. Cour. van 29 Mei),
voelt zich gedrongen, wellicht namens meer
dere stadgenooten, daarvoor een woord van
dank uit te spreken. Temeer, daar het mes
aan twee kanten snijdt. Eerstens zijn wij zelf
hierdoor in zooverre gebaat, dat wij, terwijl
wij voorheen reeds in onzen eersten slaap
door het lallend en brallend „huiszoekend",
kroegminnend en nachtbrakend publiek werden
gewekt, nu alvast een „uiltje" van een paar
uur „geknapt" hebben.
Tweedens, in het belang van de cafébezoekers
zelf, daar het gemis aan „nog een uur langer
in de kroeg te plakken", al sinds lang gevoeld
was Daar o.g. van de overzijde der belang
hebbenden ook zelfs het minste woord van in
dank in de pers mist, nam hij tot deze „open
lijke dankbetuiging" het initiatief.
Overigens kwam deze „bekendmaking",
(precies tusschen een speldjesdag voor de
„reclasseering" en den aanvang der „blauwe
week"), op een bijzonder goed gekozen tijd
stip, wat de „verrassing,, nog des te grooter
maakte.
Inmiddels teekent met de meeste hoogachting,
Uw dw.
J. A. v. d. VLIET,
Koningstraat.
Geachte Redactie!
Ondergeteekende verzoekt beleefd plaatsing
in uw veelgelezen blad van het volgende,
waarvoor bij voorbaat zijn dank.
Met bewondering heeft ondergeteekende
j.1. Dinsdag bij de plechtgie onthulling van
het Reddingmonument en het Borstbeeld van
wijlden Prins Hendrik staan te kijken naar
wat op het Westplein tot stand is gebracht.
Het is daarom met angst en vreeze, dat
ondergeteekende en ik geloof wel meerdere
ingezetenen met hem, de a.s. kermis tege
moet ziet.
Wij weten immers, bij ondervinding, dat de
straten kapot worden gereden en alles wat
in den weg ligt, wordt vertrapt.
Ondergeteekende zou dan ook gaarne wil
len zien, dat het Westplein alsnog vrij zou
kunnen blijven van diverse vermakelijkheden,
opdat het wordt voorkomen dat de tuin om
het monument een ruïne wordt.
Zouden B. en W. hier alsnog iets kunnen
doen?
C. J. LEBBE,
Javastraat 84, Den Helder.
Middelen om er profijt van te
trekken.
Het agentschap Tass meldt:
Hot Oekrainsehe Instituut te Dnjeprope-
trofsk heeft een nieuwe methode gevonden
voor het winnen van voedingsmiddelen e.a.
stoffen. Het instituut heeft tot dusver reeds
suiker, spiritus, druivensuiker, gist, enz. uit
stroo verkregen.
Waar uit duizend kg aardappelen 116 k 130
liter spiritus worden gewonnen, verkrijgt
men uit duizend kg stroo 120 liter spiritus en
bovendien nog 300 kg gist.
Te Werchno-Djepropstrofsk .Oekrainsehe
Sowjetrepubliek) zal men eerstdaags gereed
komen met den bouw van een proeffabriek
voor de verwerking van stroo en andere af
valproducten van den landbouw.
De fabriek zal worden ingericht voor de
verwerking van 10,000 ton stroo.
Medegedeeld door het Koninklijk
Meteorologisch Instituut.
Waarneming verricht in den
morgen van 6 Juni.
Hoogste stand 766.5 te Toulouse.
Laagste stand 746.5 te Valentia.
Te Den Helder 755.1.
Verwachting:
Matige, tijdelijk krachtige Zuidwestelijke
tot Zuidelijke, later weer ruimende wind.
Zwaar bewolkt tot betrokken, waarschijnlijk
regenbuien en weinig verandering in tempe
ratuur,
Mijnheer de Redacteur.
Beleefd verzoek ik u een kleine plaats
ruimte in uw yeel gelezen blad.
Bij voorbaat mijn dank.
In antwoord op het stukje „Kleine oorza
ken" voel ik mij verplicht hierover een an
dere lezing te geven, als de redder van het
kind zijnde.
De schrijver van het stukje zegt, dat er een
auto dit moment gepasseerd zou zijn, dit is
onjuist, ook zaten er geen twee meisjes op
één fiets, beide meisjes reden naast elkaar
en zouden de bocht nemen om de Hoogstraat
in te rijden. Met het grootste meisje lukte dit,
maar de andere nam de bocht te groot en
reed over den band heen, met het gevolg dat
zij met fiets en al te water reed. Juist pas
seerde ik met mijn vrouw en dochter, en zag
het ongeval aankomen. Ik haastte mij er heen
en liep zoo ver ik kon tot den hals te water,
maar kon het kind nog niet bereiken. Een
tweede te hulp gekomen persoon, welke voor
mij nog steeds onbekend is, gaf mij een
hand, waardoor ik nog een stap verder kon
en zoodoende net de toppen van de vinger
tjes te pakken kon krijgen en het drenkelin-
getje kon redden. Van voorover vallen van
mij* volgens schrijver, is absoluut geen sprake
geweest, wel is de persoon, welke mij ter
hulp is gekomen met het naar den wal trek
ken van mij en het drenkelingetje van de
gladde steenen afgegleden en op zijn zij ge
vallen, doordat ik al behoorlijk diep met mijn
beenen in de modder vast zat. De derde per
soon gaf mij een hand, bedankte mij en hielp
mij op den wal.
Aangenaam is het niet om dergelijke
stukjes te lezen, die heelemaal verkeerd zijn
weergegeven over zulke gevallen, voor per
sonen die hierbij betrokken zijn.
De bewoners van de Loo Isgracht kunnen
over dit ongeval een betere ezing geven,
daar velen het gezien hebben, een verpleeg
ster ook, vermoedelijk wonende op de Loods-
gracht, ontfermde zich direct over het kind.
Hoogachtend,
C. BAK,
Vlamingstraat 21, Den Helder.
In het nummer van Dinsdag. Red,
Wij hebben geen bezwaar tegen plaatsing
van dit stukje, willen er evenwel den inzender
op wijzen, dat berichten als deze niet van
zóódanig algemeen belang zijn, dat zrj een
minutieus onderzoek, in hoever de verstrekte
inlichtingen tot in de kleinste onderdeelen
juist zijn, zouden wettigen. De gegevens wa
ren ons door een ooggetuige verstrekt, dia
het ongeluk op eenigen afstand zag gebeuren.
Hopen wij, dat de inzender nu tevredenge
steld is.
Redactie.
Amsterdamsche aardappelprijzen.
AMSTERDAM, 5 Juni 1935. Op de heden
gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen
onveranderd. Aanvoer 366.300 kg.
Amsterdamsche veemarkt.
AMSTERDAM, 5 Juni 1935. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 315 vette kalveren, le kw. 4246
cent, 2e kw. 3440 cent en 3e kw. 2632 ct.
per kg. levendgewicht; 74 Nuchtere kalveren
3ƒ5.50; 271 Varkens, vleeschvarkens, we
gende van 90110 kg, 4041 cent, ware var-