Huisvrouwen
geven elkander raad.
Huisvrouwen raden
eikander.
Goede nachtrust is
noodzakelijk.
r I
La Lumanta Stelo
Melk wordt zelfs in de warmste maan
den niet zuur, wanneer men deze onmiddel
lijk kookt, nadat ze in huis is en per liter
één afgestreken eetlepel suiker toevoegt.
Deze hoeveelheid suiker heeft geen invloed
op den smaak, is nauwelijks merkbaar.
Melk, die overgebleven is, moet den vol
genden dag weer opgekookt worden, al
hoewel ze door veel koken minder gemak
kelijk verteerbaar is.
Men voorkomt het uitdrogen van een
groot stuk kaas, indien de snijvlakken met
boter worden besmeerd, of wel men wik
kelt de kaas in een in azijn gedrenkten doek
en bewaart deze b.v. in een gesloten soep-
tèrrine.
Boter, die min of meer ranzig is, kan
men kneden met versche melk, karnemelk
of water, waaraan men een mespunt dub
bel koolzure soda heeft toegevoegd.
Aangebrand vleesch moet uit de pan ge
nomen worden, de donkere plekken afgesne
den en opnieuw in een andere pan met an
der vet braden, onder toevoeging van een
weinig dubbel koolzure soda.
Bezuiniging op schijnbaar kleine
dingen.
Men kan. bezuinigen op de aanschaffing
van verschillende dingen, die nu eenmaal
in een huishouding noodzakelijk zijn.
In de eerste plaats wordt veel te roeke
loos met het werkmateriaal omgegaan,
dat slechts een hulpmiddel is, om het
schoonhouden in de hand te werken. Als
men ziet, hoe soms bij het afwasschen
groote hoeveelheden zeep, b.v. gele of
groene, gebruikt worden, die zelfs niet op-
bruikt worden, die zelfs met oplossen,
doch op den bodem van de afwaschteil te
vinden zijn, als het water weggegooid
wórdt. Het gebruik van vlokkenzeep, die
schijnbaar duur is, werkt echter besparing
in- de hand. Men koopt b.v. 2% ons. doet
deze in een bus en gebruikt b.v. een eet
lepel op een. teil afwaschwater, klopt de
téep even op en heeft een heet sop. dat
Juist vet genoeg is om de reeds afge
spoelde .vaten te wasschen. Te vet sóp
geeft, als het gerei niet met heet water
wordt afgespoeld, strepen.
Is men gewend een of ander schuurpoe
der te gebruiken, dan neemt men twee
bussen tegelijk, de eene voor houtwerk en
andere doeleinden, de andere bus ledigt
men in een leeg jampotje en vermengt dit
schuurpoeder met keukenzout. 1 deel zout
op twee deelen poeder en mengt dit door
een. Het schoonmaken gaat tevens door de
bijvoeging van zout vlugger en is uitste
kend geschikt om potten en pannen te
schuren.
Toilet- en andere stukken zeep zijn
duurzamer, indien men niet te zacht
koopt; de resten worden bij elkander in
een leeg jampotje gedaan en als men ge
noeg verzameld heeft, gesmolten en voor
het wasschen van fijn goed gebruikt. Op
d^ze wijze kan men verschillende bezuini
gingen aanbrengen, en iedere huisvrouw
kan hare gedachten wel eens laten gaan,
op welke wijze dit nog meer kan gèschie-
den. Wij leven in een tijd, dat met de
kleinste uitgaven rekening gehouden moet
worden en daarom is het goed, indien huis
vrouwen elkander in dit opzicht tegemoet
kernen.
Slapeloosheid is een van de grootste vij
anden van de vrouwelijke schoonheid, daar
zij niet toelaat het stempel op het uiter
lijk harer slachtofers te drukken. Het is
echter een kwaal, waar vele vrouwen aan
lijden, veel meer dan men waarschijnlijk
denkt.
Indien men eenige grondregels volgt en
vol energie doorzet, dan zullen lichaam en
geest tenslotte zegevieren en het euvel
overwinnen.
Dagindeeling.
's Morgens huishoudelijk werk, 's mid
dags een flinke wandeling maken, daarna
lichte bezigheden en na het avondeten
geen geestelijk -och inspannend werk ver
lichten. Voor het naar bed gaan zoo mo
gelijk nog een kleine wandeling maken.
Voeding.
Overwegend vegetarisch met eenige
rauwkost. Hoogst zelden vleesch, (bij
voorkeur kalfsvleesch), geen peulvruchten,
zware meelspijzen of snoeperijen, veel
vruchten. Geen thee, alcohol en weinig
eieren gebruiken. "Niet rooken.
lederen maaltijd beginnen met vruchten of
noten. Zout-arme keuken. Regelmatige
functioneering der darmen is noodzakelijk.
Zelfs de onschadelijke slaapmiddelen moe
ten vermeden worden, daar ook deze op den
duur niet meer werken, terwijl de gedachte
aan „niet kunnen slapen" verbannen moet
worden en het „willen" hiervoor in de
plaats moet treden.
Energiek doorzetten is noodig, niet 2 S. 3
weken, maar regelmatig en dan zal men
vast en zeker de slapeloosheid overwinnen.
Door de noten op de notenbalk kunnen
we een melodie leeren kennen. En evenzoo
zouden we verschillende feiten uit het we
reldgebeuren kunnen beschouwen als de
noten voor het „leidmotief" van de „mu
ziek", die in een bepaald tijdperk de
levensmarkt. beheerscht. In verband hier
mee moet het wel opvallen, dat groote,
moderne componisten de gegevens van
hun tijd verwerken tot vaak een opeensta
peling van schrille dissonanten met slechts
hoe! weinig ruimte voor z.g. harmonische
Klankverbindingen. En meer nog: hoezeer
de smaken verschillen en veranderen. Ook
hier blijkt de relativiteitstheorie van Ein-
stein volkomen op haar plaats! Immers:
wat een eeuw geleden oorverscheurend of
nog erger genoemd zou zijn, wordt thans
vaak met den uitbunstigsten bijval begroet
En zoo zal het ook wel geheel van eigen
aanleg én opvatting afhangen, of men het
besluit van de Duitsche regeering om het
onderwijs in welke kunstmatige taak dan
ook, tegen te gaan als zijnde een gevaar
voor het behoud van de wezenlijke waarde
der vclkschè eigenaardigheden, al dan niet
als een ongewenschte dissonant zal beoor-
deélen! Hoe men er in de Esperanto-krin-
gen ovér denkt, is natuurlijk duidelijk ge
noeg. M"ar het wederzijdsche begrijpen of
althans het pogen daartoe is (beter: moet
éiin) een fundamenteel principe van de
Esperantisten. Daarom is het niet meer
dan bilhjk. ons ook eens te verdiepen in
hét standpunt van de uitvaardigers van
bovengenoemd verbod. En dan blijkt het
zelfs vrij gemakkelijk te begrijpen, dat
deze handelwijze in volkomen harmonie is
met hun levensinzicht. Men zou zich wer
kelijk haast afvragen: Waarom werd dit
besluit niet reeds veel eerder genomen
Want, voor een staat, die zich toelegt op
het behouden en veredelen van een spe
ciaal ras. is Esperanto en iedere dergelijke
taal zónder den minsten twijfel gevaarlijk in
de hoogste mate! Waarschijnlijk meer dan
wat anders ook! Als we b.v. alleen maar
eens even denken aan de internationale
congressen! Hoe gemakkelijk kunnen die,
juist doordat men elkaar daar zonder
eenige moeite kan begrijpen, niet aanlei
ding geven tot het vormen van volstrekt
ontoelaatbare vriendschaps- of nog hech
tere banden met menschen van totaal an
dere rassen! Men zou natuurlijk een stren
ge wet kunnen maken, waardoor iedere
deelnemer verplicht was, dat kurige,
kleine gevoelsorgaan, dat de menschen
door alle eeuwen heen al zoo vaak parten
speelde en dat zjj soms maar al te licht
vëriièzén, niet anders dan in een ras-eigen
safe in verzekerde bewaring te stellen.
Maar zou zoo'n wet wel voldoende waar
borg zijn? Want zelfs in het meest ge
disciplineerde land zijn helaas altijd nog
van die vrijbuiters, die zich nergens aan
storen! Het is ook te hopen, dat men er
rekening mee houdt, dat niet alleen inter
nationale wereldcongressen aanleiding
kunnen geven tot ras-gevaarlijke gedra
gingen. Immers alle tochten over de gren
zen van het eigen gebied kunnen gevolgen
hebben, iie fataal zijn voor een ongestoor
de ras-veredeling! Zou daarom een ondoor
dringbare Chineesche muur rond het
heele Rijk niet het eenige afdoende bevei
ligingsmiddel zjjn? Maar neen, we hebben
nu helaas vliegmachines! Dan ook nog een
dak erboven? O, foei, wat een moeilijk
probleem! Gelukkig, dat er nog staats
lieden zijn om het op te lossen!
Ik mag niet vergeten er nog even op te
wijzen, dat van alle wereldhulptalen Espe
ranto nog een streepje voor heeft, wat
absolute ontoelaatbaarheid aangaat: een
Jood is immers de maker ervan!
- Nu blijft nog de vraag, of in het alge
meen het idéé wereldhulptaal als niet pas
send in een staat met een zekere mate van
nationaal bewustzijn moet worden be
schouwd? In het „Vaderland" las ik j.1.
Zondag een artikel met den ondertitel:
„Zal uit het Nationale het ware Internatio
nale geboren wórden?", overgenomen uit
het Juni-nummer van „Theosophia". De
schrijver, de heer Daniels, toont daarin
aan, hoe men het groeiend nationaal be
wustzijn kan - beschouwen als een poging,
zich te verheffen boven een sterk indivi-
dueele levensopvatting. Hoe men door be
wustwording van een waarheid me- een
zekere groep soortgenooten (nationaal be
wustzijn), groepsgewijze kan komen tot
een onderling eenheidsbesef (internatio
naal bewustzijn). Maar dit kan alleen, als
ook het nationale bewustzijn uitgekomen
is boven het ihdividueele stadium, dat
slechts leidt totafgescheidenheid en vijan
delijkheid tegenover een andere natie.
Eerst dèn zal men komen tot een ware
internationale samenwerking, als men de
universeele eenheid van allen op aarde
beseft. Maar hoe kan men goed samen
werken als men elkaar nauwelijks kent,
zoo goed als niéts weet van eikaars eigen
aardigheden enz.? Is een belangrijke fac
tor voor werkelijke internationale samen
werking dan niet een taal. waardoor men
rechtstreeks met elkaar van gedachten
kan wisselen en elkaar zoo goed kan lee
ren kennen, alsof men landgenooten was?
Onder de staatslieden, die de waarde van
Esperanto als zoodanig begrepen, was ook
wijlen Dr. Dollfuss. Over de wijze, waarop
de tegenwoordige Oostenrijksche regee
ring in dezen zijn voetstappen volgt, hoop
ik u den volgenden keer .iets te .vertellen!
Nog heel iets anders! De 72-jarige heer,
die onlangs in 't geheim het Esperanto
B-examen deed, is geslaagd! Zou het niet
aardig zijn, z'n vreugde daarover te ver-
grooten door een stroom van onverwachte
gelukwenschen Het adres is: H. Meester,
V. Pallandstr. 30, Arnhem.
MOLLY KEISER,
2e Schuytstr. 155,
Den Haag
Bediende: „Moet uw huwelijksadvertentie
meer dan eens geplaatst worden?"
Bakvisch: „Neen, dank u ik wensen
maar eenmaal te trouwen".
Den 22sten Juni vangen te Brussel de
Internationale wedstrijden Contract-Bridge
aan, waar Nederland vertegenwoordigd
zal zijn door de kampioenen, het tweede
aangekomen paar en een uitgenoodigd
paar.
Als ik mij niet vergis, is Holland drie
maal na elkaar als tweede uit den strijd
gekomen en zal er genoeg spanning heér-
schen hoe zij het er nu afbrengen zullen
De uitgezonden paren verdienen ten volle
het in hen gestelde vertrouwen en is kans
op de eerste plaats m.i. lang ftiet uitge
sloten.
In de kampioenswedstrijden, die in
Utrecht werden gehouden, kwam het vol
gende aardige spel voor:
S. x. x. x.
H. v. x.
R. a. 7. 4.
K. a. h. 9. 7. 5.
S. v. 10. x. x. x. N S. b. x.
H x" x' wo H" h" b' 10- x- x-
R. 10. x. w- O- r. h. v. b. x. x.
K. v. x. x. x. Z. K. b.
S. a. h. x.
H. a. x. x. x.
R. x. x. x.
K, 10. 8. 4.
Niemand is kwetsbaar, Z. is gëvér. Het
bieden:
Z. pas 2 S.A. pas.
W. pas pas pas.
N. 1K.3 S.A..
O. 1 H. pas,
W. kwam met een kleine S. uit, die aan
O. voor de S. b. bleef.
O. kwam met R h. terug, welke slag hij
behield en vervolgens met R. b„ waarbij
W. de 10 moest spelen en N. met aas aan
slag kwam.
N. speelde K. a. na. waarop O. de K. b.
moest bijspelen en nu was het maar de
vraag, of O. deze K. b. sec had of dat hij
ook de vrouw van K. er bij had.
Van O. is de kaartverdeeling door het
bieden en spelen vrjjwel bekend, omdat hij
toch zeker 5 H. zal hebben, daar Z/N het
aas en de vrouw in die kleur hebben en H.
"eboden is. Verder is reeds door het spelen
bekend, dat O. 5 R. heeft gehad, zoodat hij
met een 4-kaart in H. en een 5-kaart in R.
zeker R. zou hebben geboden. Verder weet
Z. reeds, dat O. één S. en 1 K. had, zoodat
hjj thans door te vervolgen met S. te
weten kan komen of er bjj O. 2 S. hebben
gezeten, waardoor dan tevens bekend is.
dat hij slechts 1 K. kan hebben gehad,
zoodat de ontbrekende K. v. bjj W. uitge
sneden kan worden.
In de 5de slag volgde dus een kleine S.
van tafel naar het aas in de hand, waarop
O. bekende, zoodat als vaststaand kon
worden aangenomen, dat de K. v. met de
overige ontbrekende K. bij W. zouden
zitcen.
Het spel werd nu als volgt verder afge
speeld:
Zuid. West. Noord. Oost
K. 8. K. x. K. 5. H. x
K. 4. K x. K. 9. H. x.
H. x. K. v. H. h. H. 10.'
H. x. S. x. K. 7. R. x.
S. x. S. x. R. x.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
S. h.
R. x.
Door nu met R. te vervolgen wordt O.
aan slag gebracht, die echter genoodzaakt
is terug te komen met H. en wel van H. b.,
zoodat de resteerende slagen voor het aas
en de vrouw van Z/N zijn.
Een door Z. mooi afgespeeld spel, waar
tegen echter door de tegenpartij niet veel
kon worden ingebracht. N. D. S.
HISTORISCH ALLERLEI.
Eten proces om een zwaluw.
De vroeger bekende kunstschilder Char
les Vernet, de oom van den nog beroem
der Horace Vernet, die door het schilde
ren van veldslagen zijn naam onsterfe
lijk heeft weten te maken, was gedurende
eenigen tijd vaste klant van het op het
einde der vorige eeuw opgeheven Café de
Foy, te Parijs.
Op een avond liet Charles Vernet zich
een flesch bier brengen en op het moment,
dat hij de kurk wil afnemen, springt het
gerstennat er uit, bevochtigt de fraaie
zoldering, die enkele dagen geleden op
nieuw was geschilderd en veroorzaakte
een groote, leelijke vlek.
Papa Questel. de kastelein, was daar
over niet bijzonder te spreken, doch liet
zich geen enkel verwijt ontvallen en dit
trof den schilder meer dan alle protesten
bij elkaar.
Vernet besloot de schade, die hij had
aangebracht, weer goed te maken. Hij
haalde verf en penseelen, plaatste een
hooge trap in het café en schilderde met
zijn bekwame hand cp de plek van de
hatelijke biervlek, een kleine, sierlijke
zwaluw.
Van dit oogenblik af werd de zwaluw
als een kostbaar kleinood bewonderd en
papa Questel beschouwde het schilder
stukje als het schoonste sieraad van zijn
café.
Werd het koffiehuis door vreemdelingen
bezocht, dan verhaalde de kastelein het
voorgevalleneEchter tegen het einde
der vorige eeuw werd dezelfde zwaluw,
het kunstwerk van Vernet, een „matière
de proces". De eigenaar van het huis,
waarin Café de Foy werd gehouden, liet
als zoodanig zijn rechten op de zwaluw
gelden; de laatste bewoners van het per
ceel wilden daarentegen het onschuldige
dier naar zijn nieuwe woning meenemen.
De zaak kwam voor het Gerechtshof
der Seine en dit kénde de zwaluw aan den
huiseigenaar toe, tenzij de huiseigenaar
van den laatsten bewoner een groot be
drag als schadevergoeding wilde aan
nemen, doch daar de eigenaar op dit laat
ste voorstel niet wilde ingaan, bleef de
zwaluw aan de zoldering hangen......
Jonge man: „Ik zal eerlijk tegen je zijn
jij bent niet het eerste meisje, nat ik
sekust heb."
ZijEn ik zal tegen jou openhartig
aÜn> Jü hebt nog een massa te leeren."