Raadsels m VAN KABOUTER FLIP EN ZIJN VRIENDJE WIP K WIST NIET, DAT U OOK KUNT STOPPEN I iSsrlin- Stadt der Nieuwe Raadsels. Voor honderd jaar werd Daimler, de uitvinder van de automobiel geboren. Hoe de eerste motorrijtuigen ontstonden. Voor postzegel - verzamelaars. 'T JUTTERTJE beroep van visser. Misschien is het wel het moeilijkste, het hardste. Het is gevaar lijker dan zeeman te zijn 0p de grote vaart want de visser kan het slechte weer en het dreigen der elementen niet uit de weg gaan, hij moet op dezelfde plaats blij ven en alle moeilijkheden tot het bittere einde ondergaan. ""tere door Hans-Jürgen Wille. Wie tegenwoordig in zijn auto gaat zit ten, met den voet op het gaspedaal drukt en bijna zonder eenig geruis wegrijdt, die heeft er geen vermoeden van, hoe moeilijk de constructie van het eerst motorrijtuig is geweest. De man, dit dit heeft vol bracht, de Duitscher Gottlieb Daimler, werd voor 100 jaar op 17 Maart 1834 te Schorndorf bij Stuttgart in Würtemberg geboren. Hem is het gelukt, om met be hulp van den uitvinder der gloeibuisont- steking de eerste motor te constru eren, die tengevolge van zijn gering ge wicht in een voertuig kon worden inge bouwd. Op 16 Augustus 1883 was de eer ste van alle automobielmotoren voltooid; hij had een liggende cylinder met lueht- koeling, een smeedijzeren vliegwiel en maakte ongeveer 900 omwentelingen per minuut. Een tweede motor volgde in No vember en een derde, in een ronde kast, in het jaar 1884. Deze motor werd later in een rijwiel, in het eerste motorrijwiel ter wereld ingebouwd. Zo leverden het oorspronkelijke patent van 16 December 1883, het volgende van 29 Augustus 1885 en 9: October 1886, alsmede een reeks ver dere patenten voor deze eerste motoren het zekere en zichtbare bewijs, dat Gott lieb Daimler onvoorwaardelijk de schepper is van het automobilisme, hij riep de eerste, met snellopende Daimlermotoren uitgeruste wagen in het leven. Het aardige huis met paneelwerk, waarin Daimler als zoon van een hotel lier en bakker werd geboren, bestaat nog, evenals zijn eerste scheppingen, die in Stuttgart-Cannstadt bewaard gebleven zijn, als kostbare meesterwerken in de ge schiedenis van de techniek. Reeds heel vroeg stelde de jonge Daim ler belang in alles op technisch gebied, en als deftige „Kommerzienrat" heeft hij vaak glimlachend verteld over zijn kwa jongensstreken, die hij met zelfgemaakte knalbommen uithaalde. Op 19-jarigen leef tijd werd hij leerling in de werktuigma chinefabriek te Grafenstadten in de Elzas en toen z'n leertijd geëindigd was, kwam hij naar Stuttgart op de polytech nische school (thans technische Hooge- school), waar hij in het jaar 1859 z'n in genieurs-examen aflegde. Hij werkte daar na lange tijd practisch in Engeland en werd in 1872, nadat hij in Geislingen, Beutlingen en Karlsruhe werkzaam was geweeste na snelle promoties, directeur van de latere gasmotorenfabriek te Beutz bij Keulen. Daar begon eindelijk z'n loop baan als uitvinder. In gemeenschappelijk werk met Wilhelm Maybach, dien hij reeds in Beutlingen had leeren kennen, ontstond hier de eerste honderd P.K.-gasmotoren. Dat was al een sensatie, maar voor Daim ler betekende dit niet meer dan de eerste schrede op de goede weg. Wanneer een motor in werkplaatsen beweegkracht kon produceeren, waarom zou het dan niet mogelijk zijn, deze ook voor het bewegen van voertuigen in toepassing te brengen? In het jaar 1882 besloot Daimler om naar mooi bad Cannstatt a. d. Neckar thans een voorstad van Stuttgart te verhuizen en daar een werkplaats in te richten voor proefnemingen. Maybach volgde hem al heel spoedig, en nu brak een moeilijke tijd aan, die vooral in het begin weinig succes opleverde. De grond slag van de automobiel was weliswaar ge legd, maar men was van de verwezenlij king nog ver verwijderd. Daimler heeft later dikwijls verteld, hoe ontzettend moeilijk deze tijd is geweest. Alleen zijn ongekend uithoudingsvermogen en fanatieke standvastigheid gaven hem de kracht, om de vele teleurstellingen en mislukkingen van zijn proeven te over winnen. Wat eens bittere ernst was, schijnt den lezer thans bijna komisch. Precies op de plaats, waar thans te Cannstatt in de Taubenheimstrasse het standbeeld van Daimler staat, werd achter angstvalig gesloten vensters en deuren de eerst motor geconstrueerd. Aan het waak zame oog van de wet ontging het een en ander natuurlijk niet. Men vreesde, dat het daar niet helemaal pluis was en ver moedde iets misdadigs. Wie anders dan een valse munten kon daar zijn geheim zinnig handwerk uitoefenen, zo meende men te kunnen concluderen en... op zeke re dag werd in de werkplaats door de po litie een inval gedaan. Men onderzocht streng en nauwgezet, maar men vond niets, wat niet In de haak was. Hoofd schuddend verlieten de brave dienaren van de politie de vreemde, griezelige werk plaats. Toendertijd begon Daimler ook met de eerste proefnemingen om de motor voor de voortbeweging van schepen in toepas sing te brengen. Men had voor deze expe rimenten de Neckar gekozen, Midden in de nacht ging men naar buiten, naar de stille rivier. Een voor dit doel speciaal aangenomen werkman moest de zorgvul dig ingepakte motor naar de rivier bren gen, waar deze in een boot werd gemon teerd. En toen begon de tocht. Deze duur de, totdat in de vroege morgen de eerste voetgangers kwamen opdagen. Men ging gauw aan wal, nam de motor uit de boot en sloop als samenzweerders langs omwe gen naar huis. Ook de eerste automobiel-proefritten werden 's nachts ondernomen. Dat was maar goed ook. De wagen maakte een weinig vertrouwenwekkende, niet te zeg gen dreigende indruk. En de eenvoudige boeren, die met ontzetting de wagen op de mooie stille straatweg naar Untertürk- heim zagen voortbewegen, schenen gelijk te hebben, dat zij het vihikel een duivels- wagen („Teufelkarren") noemden. Eens trachtten zij zelfs dat verschrikkelijke „ding" stuk te slaan en spreekwoordelijk is de uitroep geworden, die een Schwa- biseh "boertje tegenover Daimler bezigde: Ik heb niet geweten, dat U ook kunt stop pen. Maar zo langzamerhand begon men aan het „monster" te wennen. De inwo ners en badgasten van Cannstatt, die daar vreedzaam het geneeskundige bronwater dronken, geraakten meer en meer met de wagen vertrouwd, al behield deze dan ook nog heel lang de sensationele sprook jesachtige nimbus. Voor ons „verlichte" menschen van de 20e eeuw schijnt dat wonderlijk en ver makelijk. En toch wis en waarachtig het was en is een wonder, en wanneer wij dezen uitvinder herdenken, dan moeten wij dit eerlijk toegeven. Dit is dan ook wel de meest toepaseljjke en mooiste wijze, waarop zijn 100ste verjaardag kan wor den herdacht. Gemakkelijk heeft Daimler het zeker niet gehad en gemakkelijk heeft hij het zichzelf ook niet gemaakt. Veel geld en inspanning heeft het hem gekost, voordat zijn werk was voltooid. In het jaar 1890 werd in Cannstatt de Daimler Motoren Gesellschaft opgericht. De pa tenten van den grooten uitvinder begon nen nu hun triomtocht door de gehele wereld. In 1893 bouwde Daimler de eerste gesloten automobiel, de eerste „Taxa- meter" ter wereld, die in Cannstatt reed. Het was ook de eerste auto, die met een draaibaar stuur bestuurd kon worden en waarbij de inschakeling rechts van den bestuurder was aangebracht. In het jaar 1898 wonnen de Daimler- wagens bij de eerste autorennen van Pa rijs naar Rouaan en terug de eerste prijs. Dat was een overweldigend succes. Het was gelijktijdig de kroon op het levens werk van Gottlieb Daimler en een gun stige lotsbeschikking, dat hij deze dag nog mocht beleven, want het was tragisch, dat hij reeds twee jaar later, op 6 Maart 1900 op nog geen 66-jarige leeftijd kwam te overlijden. Met hem verloor Duitsch- land een van zijn groo tetstiuvshrdlusdioa land een van zijn grootste uitvinders. Maar zijn naam en zijn werk leven in de hele wereld voort en zo zal het steeds blijven, zo lang en waar ook het hart van een motor klopt. Berlijn als Olympiade-stad, door M. JANSEN—VAN DEVENTER. Misschien herinneren jullie je nog wel, dat in Amsterdam, in 1928, de Olympische spelen werden gehouden. Nu, in 1936 wor den ze wéér gehouden, en wel in Berlijn. Om de vier jaar hebben ze piaats; de laat ste maal in Los Angelos, in 1932. Nu komt de B aan de beurt, en de eerste der B's is Berlijn, dat nu al druk bezig is, om de voorbereidende maatregelen te treffen. 7003 Nu ik het toch over de Olympische spe len heb, zal ik vc r degenen, die het niet wisten, vertellen hue die spelen aan hun naam gekomen zijn. Oiympia is een heilige piaats in het landschap Elis, (Griekenland) en die plaats werd gewijd aan Zeus, je weet wel, de opperste god in de Grieksche mytholo gie (afgeleid van het woord mythe, dat een verhaal is, hetwelk berust op een sage, of legenden, en waarin bovenmenschelijke we zens een rol spelen). In Oiympia nu, wer den de Olympische spelen gehouden, om de vier jaar. Ze duurden dan slechts vijf da gen. Tot 394 na Christus hield men deze tra- ditiet vol. Pas in 1896 werden zij weer voor het eerst gehouden, in Athene, en sedert dien hadden ze elke vier jaar plaats, be halve tijdens den wereldoorlog. PAG. 7 Zoo, als je het bovenstaande nog niet wist, dan weet je het nü! Maar wat je nog niet weet is, wat dat plaatje beteekent, dat je hier ziet afgebeeld. Nu, 'ik zal het je zeggen. Het is het stempel, dat de Rijkspost te Eerlijn ge bruikt, vanwege de komende Olympische Spelen, volgend jaar. Voor postzegel-ver zamelaars is het erg leuk om zo'n stempel te pakken te krijgen. OESTERSCHELPEN UIT DEN KOMEINSCHE TIJD IN LUXEMBURG. De Romeinen waren groote liefhebbers van oesters. Langen tijd golden die van het meer van Liccla als de beste en na deze werden die van Brindisi en Tarente op hoogen prijs gesteld. Maar toen men in Rome de oesters van den Atlantischen Oceaan leerde kennen, gaf men weer aan deze de voorkeur. Groot moet de menigte oesters geweest zijn, die aan de kusten van Gallië en Brittannië naar Rome werden gezonden. Luxemburg leverde daar de bewijzen voor, want nabij alle legerplaatsen, welke de Romeinen in het Luxemburgsche hebben betrokken, in de nabijheid van alle gebou wen, welke zij er hebben gesticht, vond men massa's oesterschelpen! Oplossing raadsels vorige week: Romp, Lomp, Klompen, Stomp. n. Een appel. III. Omdat hij onderaan de dijk de zee niet zien kan. Goede oplossingen ontvangen van: Stientje B.; Nellie N.Lena H.; Fia van B.; Marie B.; Nellie K.; Lena M.; Anna T.; Jaeob N.; Sientje N.Lena v. Z,; Arie de G.; Corrie P.Nellie K.Marie v. d. B.Coba de L.; Fransje v. E. Met D ben ik een stad in Engeland. Met R ben ik iemand, 'die anderen graag van hun hebben en houwen ontdoet! Met L ben ik groen, en voorai in de Lente fris. Zonder kop ben ik alleen een voorzetsel. En vertellen jullie nu eens wat ik eigen lijk ben! II. De eerste letters vormen van boven naar beneden gelezen iets, waarover de afgelopen weken veel gesproken werd. X X X X kleur X X X X dier met lange ooren X X X X ingang van een huis X X X X betuiging v. erkentelijkheid X X X X vloeistof X X X X ontkenning X X X X geul X X X X makker X X X X voorzetsel X X X X nog een voorzetsel X X X X tijdmaat (meervoud) X X X X deel van een visch X X X X insectenetend dier X X X X vrucht X X X X klank 86. Ze praatten nog een tijdje over ver schillend" dingen, waarbij de wijze adelaar hem nog met veel raadgevingen ten dien ste stond. Eindelijk vond Flip het tijd om te vertrekken naar zijn vriendje Wip. 86. Hij nam daarop hartelijk afscheid van de adelaarsfamilie en stapte weer op de breede nek van de vogel die hem ijlings terugvoerde naar e piel' waar zijn vriend je Wip op hem lag te wachten. 87. Veilig en wel kwam hij daar aan en weed doe- Wip hartelijk begroet. B*j het afscheid nemen trok de adelaar zich eeni- ge veertjes uit, welke hij -» Fiip gaf met de woorden: „Als jullie een van beiden soms eens hulp noodig hebt, blaas dan deze veertjes de lucht in. Het veertje zal mij vinden en ik zal komen, waar jullie ook mochten zijn. 88. Flip en Wip haastten zich om thuis te komen, waarbij zij dezelfde weg namen, die ze waren gekomen. Het afdalen der rotsen ging gemakkelijker dan het beklim men en Flip en Wip sprongen over grote afstanden naar beneden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 19