Amsterdamsche Brieven. Marine-brieven uit Indië ïïïieven «jöwv 'T JUTTFRTJE ZATERDAG 20 JULI 1935 PAG. 5 Vogelnamen. In vogelnamen is de Amsterdammer nooit sterk geweest. Ondanks Artis en de populaire opvoeding in natuurkennis die de populaire „inspecteur van de levende have", de heer Portielje met zijn vele rondleidingen en lezingen vele catego rieën van hoofdstedelingen reeds vele jaren achtereen geeft, ondanks bevor dering van die kennis, die „massa-voor- lichtêrs" als de dezer dagen jubileerende 70-jarige dr. Thijssen onder het op groeiende geslacht hébben bewerkstelligd, ondanks vereenigingen als de „Natuur vrienden" en de moderne kampeerlust, die ontelbaar velen uit de stad weer na der bracht tot plant en dier, was voor den gemiddelden Amsterdammer alles wat zich in de lucht voortbewoog een ,,vinkie". En toen de eerste vliegmachines boven Amstel en IJ verschenen sprak de man in de Amsterdamsche straat", naar de sage wil, van „stoom-vinkies". Wat hij van de natuurlijke vogels nooit heeft kun nen leeren, heeft de Amsterdammer nu de laatste jaren echter terdege, ge zien de langzamerhand overweldigende belangstelling, die hij de laatste jaren voor de luchtvaart in het algemeen en zijn gemeentelijke vlieghaven Schiphol in 't bijzonder kreeg, van die laatst genoemde mechanische vogels' geleerd: namen. En al weet men hier over 't al gemeen nog niet wat „een" Uiver, „een" Kwikstaart, „een" Maraboe, „een" Leeu werik eigenlijk voor een ding is, wat „de Uiver, „de" Kwikstaart, enz., is wist men den laatsten tijd vrijwel onder alle lagen der bevolking en weet het geheele pu bliek, na de tragische gebeurtenissen der laatste weken, en speciaal der laatste week, maar dl te goed! Deze tragische gebeurtenissen, deze reeks van ongelukken waar de K.L.M. thans, na een langdurige periode van buitengewoon „voorspoedig vliegen" mee te kampen heeft, zullen overigens een goede proef op de som kunnen zijn voor de echtheid, de zuiverheid van het enthou siasme dat men vooral ook hier in de stad de laatste jaren voor onze „natio nale vliegerij" tentoon was gaan spreiden. Indien dit enthousiasme op niets anders lüeeft berust dan op een leeg soort opwin ding, een leeg soort ijdelheid, dan" zal men nu voornamelijk critiek en cynischen spot," op alles wat K.L.M. en Schiphol is gaan vernemen: had dit enthousiasme echter, meer fundament, en laten wij dit ho pen!, dan zal men juist nu, in tijden van tegenslag, onze „Vliegerij" en ons Schiphol als vriend bijstaan en hen, door blijvende vertrouwen en geloof, een hart onder den riem steken Een toekomst-probleem. Als om te bewijzen, dat verkeersonge lukken in serie waarlijk niet alleen moge lijk zijn bij de luchtvaart, 'vielen er den laatsten tijd tevens een aaneenschakeling van tram-, trein- en motorbus-botsingen te vermelden, wat een demonstratie is van het risico dat men nu eenmaal in ieder vervoermiddel loopt. En als om te bewijzen, dat het leven, ook of liever juist op Schiphol, steeds weer snel zijn rech ten herneemt, was daar den grooten toe loop van volgelingen van den heer Mus- sert in den zeer vroegen morgen van Woensdag, ten einde hun leider bij zijn vertrek naar Indië door de lucht vaarwel te zegge». Een vaarwel, dat, door toe doen van de hoofdstedelijke autoriteiten, die terecht een en ander binnen de perken van een gewoon „afscheid" wenschten te houden, tot geen politieke demonstratie kon uitgroeien. Intusschen stelde dit afscheid een snel naderend probleem aan de stad. Het pro bleem namelijk, dat veroorzaakt wordt door het feit, dat wij hier, in tegenstel ling met haast iedere groote stad in het buitenland geen enkel café of restaurant rijk zijn, dat den geheelen nacht geopend blijft. Neemt in de toekomst, wat een ieder hoopt en verwacht, het passa giers-verkeer door de lucht naar Indië snel toe, dan zal het al spoedig meerdere malen voorkomen, dat velen, van buitenaf naar de hoofdstad gekomen om het ver trek mee te maken, na het officieele sluitings-uur van 1 uur, de paar luttele uren, die hun nog resten voor de afvaart op de vlieghaven, niet weten waar zij blijven moetenMet z'n allen een- zaal afhuren zal niet gaan. want zij zullen, deze toekomstige vaarwel-zeggers in de toekomst toch niet altijd, izooals dezen keer bij het vertrek van den heer Mussert, tot één bepaalde organisatie behooren, en zoolang in een of meer clandestiene nachtclubs of sociëteiten een onderdak zoeken gaat, om onderscheiden redenen, evenmin! Neen, in de nabije toekomst wordt althans één bepaald, officieel-toe- gelaten „nacht-café" voor een stad als Amsterdam zeer zeker geen overbodige luxeOverigens bezit de hoofdstad reeds lang, afgescheiden van deze ge noemde, van buitenaf komende Schiphol- gegadigden, een categorie constante be woners, voor wie een dergelijke nacht pleisterplaats een uitkomst zou zijn: wij noemen de nachtredacteuren en ander nachtpersoneel van de kranten van de post, van gemeentebedrijven, enz., die dikwijls ook in hun arbeidsuren wel eens behoefte hebben „er even uit te zijn Een „staande" oplossing bestaat voor hen reeds. Op bepaalde plekken in de stad staan heele batterijen „automaten" te wachten op hen, die hun dubbeltje of kwartje in de gleuf zullen stoppen, om dan een stortvloed van lekkernijen los te laten, als daar zijn: paling, kreeft, aard beien, een kalkoentje, roode wijn, bief stuk met aardappelen, slaatjes, croquet- ten, vleeschpasteitjes, roomijs met vanille, roomsoezen, koffie, thee, chocolade, enz. Er zijn zaken, die 's avonds hun winkelruit op ingenieuze wijze laten ver dwijnen, hetzij naar boven, naar beneden of naar achteren en dan hun heele étala ge-ruimte vullen met automaten, waarbij dan vooral een luikje voor geldwisselen niet vergeten wordt. Zoodra is niet een lekker hapje aan de buitenzijde van de automaat verdwenen of op geheimzinnige wijze wordt van binnenuit de leege ruimte weer aangevuld met iets wat den inwen- digen rnensch kan versterken. De order „koffie" wordt prompt van binnenuit uit gevoerd, heet en wel. Het idee „auto maat" verdwijnt hier geheel en al en eer der zouden wij al die glazen luikjes kleine toonbankjes kunnen noemen. De winke lier blijft zoo den geheelen nacht in touw en 's morgens, bij het krieken van de melkboeren, kan men hem zien het trot toir schoonvegen van alle cartonnetjes, houten lepeltjes en andere verpakkings en eetmiddelen. Alle moderniteiten zijn hier toegepast: de automaten zijn helder ver licht, de croquetjes electrisch verwarmd en het ijs electrisch gekoeld! Dikwijls staan heele files auto's voor dergelijke gelegenheden, waarvan eigenaren, chauf feurs en passagiers zich al staande te- goec^doen aan dat wat de handige winke lier serveert! Amsterdam-Noord en de tunnel Met de toekomst van Amsterdam en tevens met de toekomst van... zichzelf heeft de oude Raad, die nog steeds bezig is zijn laatste adem uit te blazen, zich deze week bezig gehouden. Om met het laatste te beginnen: de commissie tot on derzoek der geloofsbrieven van de onlangs nieuwgekozen Raadsleden adviseerde tot toelating van alle gekozenen, uitgezon derd... de Heer Weiss, omtrent wiens ge dragingen „voor en tijdens de jongste verkiezingen" de commissie zich eerst nog „eenige inlichtingen" wenschte te ver schaffen... Het is niet de eerste maal, dat men een dergelijk- „geval-Weiss" op het Prinsenhof meemaakt. Ook vroeger is er al eens, er werd toen zelfs een aparte commissie voor benoemd, een onder zoek naar de „verkiezings-gedragingen" van dezen oprichter en leider van het „Neutraal blok aller middenstanders" in gesteld. Krijgen wij nu een herhaling van dezelfde geschiedenis?... Belangrijker intusschen dan de... toe komst van den heer Weiss, was het anders punt: de toekomst van Amsterdam als geheel, die dezen keer doormiddel van de behandeling van het groote uitbreidings plan in het geding werd gebracht. De sprekers die tot nu toe aan het woord waren hebben allen, verdiende, lof gebracht aan de Dienst der Stadsontwik keling, die met dit onvangrrjke plan een knap stuk werk heeft geleverd. De tot nu toe tot uiting gekomen critiek, o.i. eveneens... verdiend, betrof in hoofd zaak de uitsluiting van de ontwikkelings mogelijkheden van het gebied aan de Noordzijde van het IJ. Het uitbreidings plan zooals het daar thans ligt zou, bt) uitvoering, tot gevolg hebben, dat dit stadsdeel, dat op het oogenblik reeds een 50.000 -zielen telt en daarenboven talrijke belangrijke industrieën herbergt, vrijwel geheel geïsoleerd werd. Het, in het plan ontworpen „boogkanaal" zou Amsterdam- Noord „afsluiten" en aan alle uitbreiding •in dat Noord een einde maken. Door an nexatie zijn in 1921 groote terreinen aan dien overkant tot Amsterdam komen, te behooren eh het is stellig, aldus de Heer Woudenberg in den Raad en velen daar buiten, in het belang der gemeente het toen geziene perspectief te verwezenlijken en die terreinen niet voor goed braak te laten liggen. Dit laatste zou hoogstwaar schijnlijk geschieden als men nu eindelijk niet eens den moed heeft het reeds zoo vele jaren bestaande tunnel-plan uit te voeren, 0f althans het een of andere behoorlijk tunnelplan, waarmede dan de verkeersbelemmering die de ponten vor men wordt opgeheven... Als men zegt, wat dezer dagen, nu men hier over een toekomstige wereldtentoonstelling denkt, gezegd werd: „Wat Brussel kan, kunnen wij ook!", dan moge men, inzake die IJ- tunnel zeker wel als motto stellen: „Wat Antwerpen kan, kunnen wij ook!" De tunnel-propagandisten in den Raad hebben dezen keer tenminste reeds dit succes bereikt, dat B. en W. alvast het bovengenoemde „boogkanaal" uit hun voordracht gelicht hebben. Dat is om te beginnen een stap terug uit de verkeerde richting: of daarop een stap in de goede... tunnel-richting zal volgen, dient te wor den afgewacht. Laat ons het hopen!... Het is toch gek, hè, altijd als er een of ander mooi ding door een stelletje Hollanders gedaan is, dan komt er altijd direct een heel groot ongeluk en dan gaan alle gedachten van die mooie daad over naar hen die de gevolgen moeten dragen van dat ongeluk, wat er direct nakwam. Zoo ging het met de Uiver. Eerst maak te hjj zoo'n mooie vlucht naar Melbourne en toen ging de Snip naar de West en terzelfdertijd verongelukte de Uiver. Toen kwam die vliegmachine die zoo mooi naar Praag vloog en die direct op de terug reis al verongelukte, en nu is de K IS gekomen met een schitterende tocht en direct gebeurt er weer een groot onge luk op, nu weer met de Kwikstaart en weer zijn er een hoop menschen die ver driet hebben. Wat gaat het toch allemaal gek toe, hè, de een viert feest en de andere heb maar allemaal vervelende dingen. Maar ja, wat ga je er nu aan doen en nou hoop ik maar dat ik vlug over mag gaan op school, want dan krijg ik ook m'n beloofde fiets van m'n vader en dan ga ik, zooals ik al eens eerder geschreven heb. ook zoo eens kijken waar de Helder- sche Courant ook gelezen wordt op al de dorrepen en dan gaan ik daarover ook schrijven en dat zal wel aardig zijn, hè? Weet U wat ook aardig was, ik heb van de week verschillende Ooms eh Tan tes thuis gehad, dat zijn van die men schen die een heel stuk van de zee afwo nen en die kwamen nu eens in de Jutterij kijken en ze hebben ook gevaren op zee en zijn er niks heelemaal niet lekker van ge worden, want ze hadden eerst allebei boterhammen met gebakken spek en rolmops gegeten omdat ze daar zooveel van houden en met die boterhammen met rolmops en gebakken spek en zoo zijn ze gaan varen en toen ze der effe op waren toen werden ze geen van beiden een beetje erreg lekker. Nou ik had ze van te voren nog gezegd dat het niks was om met die poppekas in je buik te gaan va ren, maar ik had natuurlijk weer onge lijk, want zullie wilden het natuurlijk weer beter weten, want daar zijn ze ook Oom en Tante voor, hè, nou ze maggen het om mijn part altijd beter weten, want ze zalle hier wel niet gauw meer terug komen omdat ze zoo zeeziek zijn gewor den, en toen had ik het weer gedaan, want as ik nou niks gezegd had, dan hadde ze er misschien niet van gegeten, maar juist omdat ze niet wouen hebbe dat ikke zoo eigenwijs was hebbe ze het gedaan en toen zijn ze niet lekker gewor den. Snapt U er nou wat van om me maar zoo weer op m'n kop te geven, hè. Maar ja, ik heb al eens meer gezegd dat er toch iemand op z'n kop hebben moet en daarom ben ik het dan maar weer eens. Nou net dat ik m'n brieffie zit te schrijven komt m'n vader vertellen dat vanmorgen ook de Maraboe verbrand is en nou is d'r hier ook een in de Jutterjj gevallen. Neen, deze week is eigenlek heelemaal geen week om vroolijke brieven te schrij ven en het is juist zoo'n mooi weer, dus nou moesten alle menschen eigenlijk goeie zin hebben, vind U ook niet, en aan die bliekkiesvangerij heb ik ook meege daan aan de Buitenhaven en weet U wat ik gevangen heb...... een heele dikke mijnheer. Het was geloof ik een reiziger in zuurtjes of zoo, want die zijn allemaal dik en toen ik zoo aan de Buitenhaven zat de vorige week, met m'n hengel, toen kwam die dikke zuurtjesmijnheer eens aan me vragen of ik al veel gevangen had, nou en toen wou ik net ophalen maar d'r zat niks aan en toen komt die haak ook nog in die mijnheer z'n broek terecht en toen ik een beetje harder trok om die haak deruit te krijgen toen drong ie door z'n broek heen in wat d'r in zit nou en toen begon die mijnheer hard te piepen. Nou ik vind het toch wel een beetje gele, want je zou zoo zeggen, dat dikke meneeren lang zoo vlug geen pijn kunnen hebben. Ik had dit de vorige week al willen schrijven, maar dat kon allemaal niet met dat van de K 18 en nou hebben ze bij de torpedodienst ook weer feest gevierd hè en nou gaan ze daar ook met èen nieuw schip beginnen, Nou dat vind ik nou wel fijn' want dat is meteen al weer goed voor de werreke- loozen. En m'n brieffie is nou alweer vol dus voor vandaag maar weer sloes hè. Daaaag. Beste Klaas, Afgeloopen Zondag was er een groot ra- dauw op den Perakweg, want de twee Dou- glasvliegtuigen voor de Knilm waren met de „Saparoa" aangekomen en werden na, met de vleugels eraf gelost te zijn, over den weg naar het vliegkamp gereden. Op een gegeven moment, moesten ze links af, over de tramrails heen, maar kon de neus van het vliegtuig niet onder de draden door Spanning van het net, en zoo werden de luchtreuzen want dat leken het on der de draden doorgewurmd. Op het vlieg kamp Morokrembangan worden ze nu Ln elkaar gezet. Ze zullen daar ook voor hun eerste vlucht naar Darmo-vliegveld starten, hetgeen in dezen drogen tijd op het vlieg veld schijnt te gaan. Zijn de Douglasseu eenmaal in de vaart, dan zal één vliegtuig vise versa dagelijks de dienst Soerabaja- Batavia bedienen en kunnen we bovendien den dag van vertrek uit Bandoeng van het Holland-vliegtuig nog mail versturen, ter- wjjl het hier in Indië ariveerende vliegtuig in West-Java gewacht wordt, om de post naar Oost-Java te brengen. Dus weer een bekorting op den dienst. Het gaat anders best met de dubbelweeksche dienst. Twee maal in de week brieven van moeder de vrouw, soms van amper 6 dagen oud. Vanmorgen is de Sumatra weer op proeftochten gegaan. De beste wenschen van ieder marineman vergezellen het schip. De commandant Zeemacht inspecteerde den dag voor het vertrek het schip nog eens Zijne Excellentie was hier met verlof op doorreis naar Bali. De „Luitenant" van Hr. Ms. „Java" trad heden in het huwelijk. Veel marine was aanwezig, vooral ook in de Darmo-kapel, waar Dominé Vaandragèr het huweljjk inzegende. De Commandant Zeemacht was één van de getuigen van de bruid. Verder zag ik er de eskader-com mandant en de Commandant Marine. Na tuurlijk was de chef van het korps hier in Indië ook aanwezig. Trouwens er waren ook vele mariniers in de kapel, terwijl bij het verlaten van de kerk de luitenant met zijn jonge gade onder een haag van gewe ren door moest. Ook al een verrassing van het Korps. De K 18 kom thans in de buurt. Van Fremantle vertrokken, doet het schip eerst Banjoewangi nog aan om de mail op te pikken. Dan kunnen de opvarenden die nog lezen alvorens in Soerabaja aan te ko men, want daar zal er wel niet zooveel tijd voor overschieten. Sjonge er staan heel wat feestelijkheden op het programma. Ook hier zal de C. Z.M. bij de ontvangst aanwezig zijn. Net als destijds met de K. 13 gaat een deel van het „klein materiaal" het schip dat door het Oostgat naar binnenkomt tege moet. Leden van „Onze Vloot" gaan op Hr. Ms. Soemba mee. Het eskader is van de ge vechtschietoefeningen teruggekeerd. Hr.Ms. Soemba is weer naar buiten om de kanon niers van de „walinrichtingen" af te schie ten. De Commandant der Marine inspecteerde kortgeleden het schietbivak der Mariniers. Dat zijn zoo ongeveer de wederwaardighe den van de Marine van de laatste week. Uit Soerabaja zelf weinig nieuws. De „Chante- clair club" is gesloten. Men zegt dat de zaak over de kop gaat. Dat zal een voordeeltje worden voor de „cercle Hellendoorn" waar thans avond aan avond een werkelijk mooi programma wordt weggegeven en waar het dan ook dikwijls stampvol is. Verder hebben we in de Palmenlaan een „taverne" gekregen. Zooiets van een Hongaarsche eetgelegenheid. Dat is dus weer een „uitje" erbij voor de bioscoopgangers. Heb ik je al geschreven dat de ingang van den Dienst Conservatie verplaatst is? Het wachtlokaal is nu onder den middenboog. Het hek is daar weggenomen en alles pas seert nu onder de groote poort, waar vroe ger de auto's die niet in de garage konden, werden gestald. Nu, Kiaas voor een luchtbriefje is dit ge noeg hoor. Het beste maar weer. HENK. e

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 15