Het Menu
DE CHINEESCHE
VROUW IN HET
HUWELIJK
JUTTE RT JE
DIENARES IS HET
JUISTE WOORD I
Alleen de zonen tellen mee.
DOCHTERS VINDT MEN
EEN VERNEDERING.
van deze week.
sHiSs?
1
door
Joyce W. EstorNythe.
AI moge Nieuw-China nog zulke mo
derne 'en Europeesche gebaren maken,
innerlijk kan het zich toch nimmer vol
komen vrij maken van de oeroude Oost-
Aziatische begrippen, niettegenstaande dik
gerande brillen, moderne dansen en kort
geknipte haren is de levenswijze der Chi-
neesche vrouwen in wezen dezelfde geble
ken en hangt geen enkel volk zoozeer aan
de oude tradities, leeft zoo zeer in het
verleden als de bewoners van het midden
rijk. Alle hervormingen blijven dan ook
zeer oppervlakkig en hoewel de Chineezen
uiterlijk moderne begrippen zijn toege
daan, houden zij zich inderdaad aan den
godsdienst hunner voorvaderen en volgen
zij de zeden en gewoonten in vele opzich
ten, die reeds eeuwen terug voor dit ras
golden.
De Chineesche vrouwen zijn weinig vat
baar voor hervorming en vooral waar het
emancipatie betreft, nieuwe verhou
dingen tusschen mannen en vrouwen
staan zij afwerend. Nog steeds geldt de
man voor haar als hoogste macht en is
zij slechts een bezit, terwijl de echtgenoot
het volste recht heeft zijn bijvrouwen te
verkoopen, evenals de vaders zijn dochters
als handelszaak beschouwt.
Vrouwen hebben geen rechten, met uit
zondering van de moeder, die het recht
heeft zich van het leven te berooven, inge
val zij haar man den verlangden zoon niet
kan schenken.
Vele jonge Chineesche vrouwen coqu
teeren slechts met de Westersch ideeën,
dragen Europeesche kleeding en nemen de
gewoonten der Westerlingen aan, zelfs
leeren zij de moderne talen, doch dit alles
is van voorbijgaanden aard. Slechts zéér,
zéér weinigen zijn de moderne begrippen
uit overtuiging toegedaan, voor velen
blijft alles een maskerade en het meeren-
deel kan zich innerlijk niet vrij maken van
de oeroude begrippen en den dwang, die
familieleden op haar uitoefent.
Zelfs wanneer „modern" opgevoede Chi
neesche meisjes zich de vrijheden van hare
Europeesche zusters veroorloven, dan toch
moeten zij zich houden aan de wetten,
welke hare familie stelt, zonder iets in
het midden te brengen.
De traditie schrijft nu eenmaal „gehoor
zaamheid" aan de vrouw voor. Gehoor
zaamheid aan haar vader zoolang zij kind
is en treedt zij in het huwelijk, dan is zij
slaafsche gehoorzaamheid schuldig aan
haar echtgenoot. Ingeval deze sterft, moet
zij haar zoon in alle opzichten onderdanig
zijn en zijn wenschen eerbiedigen. Hier
mede is het nog niet gedaan, want ook
haar schoonouders heeft zij niet alleen den
noodigen eerbied te bewijzen, doch zij moet
hun dienares zijn, die ieder bevel uitvoert.
„Dienares", met dit woord is de Chi
neesche vrouw het best gekarakteriseerd
en de meest vooruitstrevende mannen
vinden deze houding zeer natuurlijk en
meenen, dat zij hun moderne opvattingen
niet op hun echtgenooten behoeven toe te
passen, althans zeker niet vóór en aleer
zij hem den gewenschten zoon heeft ge
schonken. De zoon geldt in China als het
grootste bezit, die de herinnering aan de
mannelijke voorouders eer aandoet, de
dochter beteekent niets.
Huwelijken worden dan ook veelal ge-
sloten om een groote mannelijke nakome
lingschap te verkrijgen en wanneer men
een Chineeschen vader vraagt, hoeveel kin
deren hij heeft, zal hij alleen het aantal
zo°ns noemen. Zijn er alleen dochters uit
zÜn huwelijk voortgesproten, dan zal h'ij
°P deze vraag antwoorden, dat de goden
aan zijn verlangen om nakomelingen te
krijgen, niet voldaan hebben.
Aangezien meisjes als onnuttige wezens
worden beschouwd, en niet de minste
achting genieten, kleedt de Chineesche
vrouw hare zoons dikwijls in meisjes
kleeren om de goden en demonen van
ziekten en dood te misleiden. Dozijnen van
dergelijke verkleede jongens kan men in
de straten van Hongkong zien spelen,
welke behangen zijn met alle mogelijke
amuletten, waaronder zich meermalen een
hangslot bevindt, dat hen „met het leven
verbindt" en de booze geesten de „kwai"
verhindert hen te stelen. Babies hebben
aan hun mutsje zelfs spiegeltjes bevestigd,
die een zelfde doel beoogen. De kwade
geesten, welke het kostbare bezit, de
zoons, onheil zouden willen berokkenen,
zullen hun onmacht in deze spiegels weer
kaatst zien en terug deinzen voor het leed,
dat zij de knaapjes willen toebrengen.
Deze opvattingen, welke ook nog in de
„moderne" Chineesche families ingang
vinden, zijn wel een overtuigend bewijs,
hoe oppervlakkig de Europeesche cultuur
tot hen doorgedrongen is. Een duidelijk
bewijs van de mentaliteit der Chineesche
vrouwen is het volgende geval, dat zich in
Hongkong voordeed.
Een jonge vrouw, was zóó modern,
dat zij haar echtgenoot zelf gekozen had
en zelfs niet op de gebruikelijke wijze in
het huwelijk getreden was, doch dit was
geschied door de plaatselijke autoriteiten,
iets wat een geweldigen inbreuk maakt
op de traditie.
Toen zij na verloop van tijd het leven
schonk aan een drieling, alle meisjes, ge
voelde zij dit als een groote vernedering
en nauwelijks was zij uit het ziekenhuis
ontslagen of zij deed niet alleen tegen een
geringe vergoeding afstand van haar
l dochtertjes, doch is spoorloos verdwenen,
zonder dat iemand ooit meer iets van haar
vernam.
Niettegenstaande hare westersche op
vattingen hadden de eeuwen-oude tradities
ook hier weer gezegevierd en kon deze,
inderdaad voor haar ras, ontwikkelde
vrouw, zich niet hierboven verheffen. Ware
het haar mogelijk geweest zich inderdaad
los van alles te maken, dan zou zij ook
aan de mogelijkheid gedacht hebben, dat
deze dochters op haar beurt het leven
zouden kunnen schenken aan zoons, waar
door de „vermeende schande" der moeder
te niet gedaan zou zijn.
Zeker geeft dit treurige voorval on
getwijfeld één uit vele dat een ont
wikkelde Chineesche vrouw betrof, een
sprekend voorbeeld, dat de vrouwen in het
rijk der zon zich slechts bij uitzondering
zullen kunnen losmaken van de vele ban
den, zoowel geestelijk als materieel, welke
haar binden aan de oer-oude zeden en ge
woonten, zelfs al trachten zij dit te doen.
Zondag.
Gegarneerde lamsbout.
Gebakken aardappeltjes.
Meloen.
Maandag.
Schotel van lamsvleesch
met aardappelen en uien.
Watergruwel.
Dinsdag.
Tomatensoep.
Roereieren.
Bloemkool met kaas.
Aardappel-puree.
Woensdag.
Gehakt.
Stoofsla.
Aardappelen.
Pannekoeken.
Donderdag.
Kalfscarbonade.
Snijboonen.
Aardappelen-
Appelschoteltje.
Vrijdag.
Macaroni met visch.
Gemengde sla.
Gebakken aardappelen.
Vruchten.
Zaterdag.
Runderlapjes.
Prinsesseboonen.
Aardappelen.
Hangop.
Voor de koffietafel.
Cornedbeef-koekjes.
Gegarneerde lamsbout.
3 pond lamsbout z. been, 90 gram kruim
van oud brood, 1 eetlepel gehakte peter
selie, 1 kleir ehakt uitje, 1 ei, peper
zout, 2 blokjes delfrite, 50 gr. boter.
De broodkruim, gesmolten boter, ge
klopt ei, peterselie en het uitje worden
met peper en zout in een kom gedaan en
goed dooreen gemengd.
Het stuk vleesch, dat liefst lang en vrij
plat moet zijn, wordt met peper en zout
ingewreven en belegd met de vulling,
daarna opgerold en. met stevig bindgaren
vastgebonden.
Delfrite wordt in een braadpan heet ge
maakt en het vleesch hierin rondom bruin
gebraden, van tijd tot tijd een weinig wa
ter bijvoegen. Braadtijd pl.m. 1 uur a 5
kwartier.
Het vleesch wordt warm opgediend aan
dikke plakken gesneden, die omgeven wor
den met verschillende groenten, b.v. groep
jes van bloemkool, worteltje, kleine toma
ten (gestoofd) en prinsesseboontjes, ter
wijl er in boter gebakken kleine aard
appeltjes, bestrooid met peterselie bij wor
den gegeven.
Appelschotel.
120 gr. zelfr. bakmeel, 75 gr. boter, 1 ei,
sap en rasp van citroen, poedersuiker,
1 kop melk, 2 eieren, 75 gr. basterd sui
ker, tikje zout, pond moesappelen, sui
ker, kaneel.
We roeren de boter tot room met de
basterd suiker, voegen hierbij het geklopte
ei en kloppen nog eenigen tijd door, waar
na afwisselend een lepel bloem, en een
weinig melk wordt bijgevoegd. Dé bloem
wordt vooraf gezeefd en vermengd met
een tikje zout, terwijl de citroensap en
-schil er het laatst bijgevoegd worden.
De appels worden geschild en met wei
nig water gaar gestoofd, vermengd met
suiker naar smaak en een lepeltje kaneel,
daarna wordt de moes in een beboterd
vuurvast schoteltje gedaan en het beslag
er over gegoten. Het schoteltje wordt in
den oven geplaatst gedurende ongeveer
dertig minuten en indien noodig het eerste
kwartier afgedekt met beboterd papier.
In den schotel warm of koud opdienen,
flink bestrooid met poedersuiker.
Macaroni met visch.
1 kg gekookte visch, V2 pond macaroni,
75 gr. geraspte kaas, 50 gr. gesmolten bo
ter, peper, zout, boter, paneermeel.
De macaroni wordt in stukjes van 2 k 3
cm gebroken en in heet water met zout
gedaan om vlug gaar te koken (pl.m. 20
minuten), daarna wordt de macaroni in
een zeef gedaan om uit te lekken. De ge
kookte visch wordt van graten en velle
tjes ontdaan en in nie; te kleine stukken
verdeeld. Een ingevette vuurvaste schotel
wordt laag om laag gevuld met macaroni,
kaas, visch, terwijl de bovenste laag, die
uit macaroni bestaat bestrooid wordt met
kaas en paneermeel en belegd met klon
tjes boter. De schotel wordt daarna 25
30 min. in den oven geplaatst en goed
warm opgediend.
Cornedbeef-koekjes.
2% ons cornedbeef, 2% ons gekookte
aardappelen, 1 hard gekookt ei.
bloem, peterselie, peper, 1 klein uitje.
We beginnen met de cornedbeef aan
kleine stukjes te snijden en de aardappels
te malen, ook de ui, peterselie en het ei
worden zeer fijn gehakt, waarna wij alle
ingrediënten met elkander vermengen tot
een stevig deeg. Mocht het een weinig te
slap zijn, dan doen we er een weinig
bloem bij.
Van dit deeg worden mooie ronde koek
jes gevormd, die in de koekepan in heete
delfrite of sla-olie aan beide kanten bruin
gebakken worden.
Het is een zeer smakelijk gerecht voor
de koffietafel, doch kan ook nplaats van
vleesch bij 't middagmaal worden gegeven
b.v. bij savoye kool.
HET BEREIDEN VAN SLA.
Een zomerprobleem.
Geen jaargetijde brengt zulk een rijkdom
van sla in allerlei vorm met zich mede als
de zomer en niets is dan ook meer welkom
aan den disch. Men moet aan de bereiding
van slta bijzondere zorg besteden en dit is
maar niet zonder meer het bijvoegen van
enkele ingrediënten. Vroeger toen in hoofd
zaak de nadruk op het „genieten" van de
spijzen werd gelegd en men geen rekening
hield met de eischen, welke een moderne
voedingswijze stelt, gold het maken van
een fijne saus voor de sla als het toppunt
van kookkunst en erkende smulpapen lieten
zich het genot niet ontzeggen, deze „saus"
eigenhandig te bereiden.
Sla moet vlug klaargemaakt worden,
d.w.z. op het laatste oogenblik voor het
opdienen gemengd, althans groene sla.
Kropsla moet met de handen aan stukjes
verdeeld worden, nadat de leeljjke buitenste
slabladen en de dikke nerven verwijderd
zijn; nimmer mag men sla met een mes
verdeelen. Het wasschen moet meerdere
malen geschieden en is ze zeer zanderig of
ziet men kleine insecten op de blaadjes,
dan plaatst men deze in ruim water met
zout, daarna uit het water op de vergiet
of in een slamand doen, het meeste water
uit laten lekken, daarna de mand uitslaan,
zoodat de blaadjes droog worden, óf, in
dien men geen slamand heeft, wordt deze
in een doek droog geschud, terwijl men
de vier punten bijeen houdt; sla mag nim
mer uitgeknepen worden. Komkommer
wordt dun geschild en in dunne schijfjes
of in lange reepjes verdeeld en hoe jam
mer het ook is, het vocht uit te laten
lekken en weg te gooien, verkrijgt men
nimmer een sla, die er smakelijk uitziet,
als deze met een massa water wordt op
gediend. Het beste is, dat het vocht op
gevangen en uitgedronken wordt. Tomaten
worden een minuut of 5 in heet water ge
legd, waarna de huidjes gemakkelijk wor
den afgenomen en de vruchten in dunne
plakken worden verdeeld.
Het meest eenvoudige slasausje bestaat
uit een vermenging van olie, azijn en zout,
doch beter dan azijn is citroensap; dit
wordt enkele' oogenblikken met elkander
geklopt. Hierbij wordt zeer fijn gesnipper
de ui en gehakte peterselie gevoegd en dit
mengsel laat men een uurtje staan, dan
even vóór het aan tafel gaan de sla bij
voegen en deze met de slacouvert voor
zichtig mengen.
Men dient sla nimmer anders op dan in
een steenen of glazen bak; de laatste
zouden wij zelfs de voorkeur geven, omdat
glazen schaaltjes, gevuld met diverse
slaatjes zoo'n smakelijk aanzien geven.
KEUKENWENKEN.
Men verkrijgt smakelijke pikante rijst,
wanneer men deze na grondig wasschen
en drogen in een pan doet, waarin vooraf
een fijn gesnipperde ui is gefruit. De rijst
wordt eenige malen om en om geschud,
daarna doet men er water op, doch voor
al niet zóó veel, dat het geheel nat en
papperig wordt.
Roode kool wordt fijn geschaafd, en met
azijn doorgeschud, daarna alle andere in
grediënten toevoegen en langzaam gaar
smoren, gedurende minstens 2% uur op
een lange pit.
Als ingrediënten voegt men bij een mid
delmatig groote kool Liter water, zout,
boter of delfrite, 2 eetlepels rijst, 1 ui, 2
kruidnagels, 1 eetlepel suiker, 2 zure ap
pels, 2 eetlepels azijn, 2 theelepels kaneel.
HUISHOUDELIJK ALLERLEI.
Badmutsen, gummischoenen, tasschen
e.a. moeten, voor zij in den herfst worden
opgeborgen, ingevet worden met glycerine.
Men voorkomt dan, da.n de gummi stuk
gaat gedurende de rustperiode.
Nagels mogen niet meer dan slechts
even boven de vingertoppen uitkomen.
Lange nagels staan niet mooi, vooral niet,
wanneer het niet mogelijk is, voor een on
berispelijk aanzien te zorgen
Het nemen van dagelijksche warme ba
den of douches ~>aakt de huid droog.
Lauwe baden zijn zéér aan te bevelen, en
het is noodig de huid van tjjd tot tijd in
te vetten.
Alvorens de zomerkleeren opgeborgen
worden, moet alles wat aan, huis gewas-
schen kan worden met water en zeep
goed gereinigd worden. Andere stukken
laat men stoomen.
Wollen japonnen en mantels worden uit
geklopt, geborsteld en een dag buiten ge
hangen (niet in de zon!). Garnituren wor
den losgetornd, gewasschen en in een doos
bewaard.