Het Menu DE CHINEESCHE VROUW IN HET HUWELIJK JUTTE RT JE DIENARES IS HET JUISTE WOORD I Alleen de zonen tellen mee. DOCHTERS VINDT MEN EEN VERNEDERING. van deze week. sHiSs? 1 door Joyce W. EstorNythe. AI moge Nieuw-China nog zulke mo derne 'en Europeesche gebaren maken, innerlijk kan het zich toch nimmer vol komen vrij maken van de oeroude Oost- Aziatische begrippen, niettegenstaande dik gerande brillen, moderne dansen en kort geknipte haren is de levenswijze der Chi- neesche vrouwen in wezen dezelfde geble ken en hangt geen enkel volk zoozeer aan de oude tradities, leeft zoo zeer in het verleden als de bewoners van het midden rijk. Alle hervormingen blijven dan ook zeer oppervlakkig en hoewel de Chineezen uiterlijk moderne begrippen zijn toege daan, houden zij zich inderdaad aan den godsdienst hunner voorvaderen en volgen zij de zeden en gewoonten in vele opzich ten, die reeds eeuwen terug voor dit ras golden. De Chineesche vrouwen zijn weinig vat baar voor hervorming en vooral waar het emancipatie betreft, nieuwe verhou dingen tusschen mannen en vrouwen staan zij afwerend. Nog steeds geldt de man voor haar als hoogste macht en is zij slechts een bezit, terwijl de echtgenoot het volste recht heeft zijn bijvrouwen te verkoopen, evenals de vaders zijn dochters als handelszaak beschouwt. Vrouwen hebben geen rechten, met uit zondering van de moeder, die het recht heeft zich van het leven te berooven, inge val zij haar man den verlangden zoon niet kan schenken. Vele jonge Chineesche vrouwen coqu teeren slechts met de Westersch ideeën, dragen Europeesche kleeding en nemen de gewoonten der Westerlingen aan, zelfs leeren zij de moderne talen, doch dit alles is van voorbijgaanden aard. Slechts zéér, zéér weinigen zijn de moderne begrippen uit overtuiging toegedaan, voor velen blijft alles een maskerade en het meeren- deel kan zich innerlijk niet vrij maken van de oeroude begrippen en den dwang, die familieleden op haar uitoefent. Zelfs wanneer „modern" opgevoede Chi neesche meisjes zich de vrijheden van hare Europeesche zusters veroorloven, dan toch moeten zij zich houden aan de wetten, welke hare familie stelt, zonder iets in het midden te brengen. De traditie schrijft nu eenmaal „gehoor zaamheid" aan de vrouw voor. Gehoor zaamheid aan haar vader zoolang zij kind is en treedt zij in het huwelijk, dan is zij slaafsche gehoorzaamheid schuldig aan haar echtgenoot. Ingeval deze sterft, moet zij haar zoon in alle opzichten onderdanig zijn en zijn wenschen eerbiedigen. Hier mede is het nog niet gedaan, want ook haar schoonouders heeft zij niet alleen den noodigen eerbied te bewijzen, doch zij moet hun dienares zijn, die ieder bevel uitvoert. „Dienares", met dit woord is de Chi neesche vrouw het best gekarakteriseerd en de meest vooruitstrevende mannen vinden deze houding zeer natuurlijk en meenen, dat zij hun moderne opvattingen niet op hun echtgenooten behoeven toe te passen, althans zeker niet vóór en aleer zij hem den gewenschten zoon heeft ge schonken. De zoon geldt in China als het grootste bezit, die de herinnering aan de mannelijke voorouders eer aandoet, de dochter beteekent niets. Huwelijken worden dan ook veelal ge- sloten om een groote mannelijke nakome lingschap te verkrijgen en wanneer men een Chineeschen vader vraagt, hoeveel kin deren hij heeft, zal hij alleen het aantal zo°ns noemen. Zijn er alleen dochters uit zÜn huwelijk voortgesproten, dan zal h'ij °P deze vraag antwoorden, dat de goden aan zijn verlangen om nakomelingen te krijgen, niet voldaan hebben. Aangezien meisjes als onnuttige wezens worden beschouwd, en niet de minste achting genieten, kleedt de Chineesche vrouw hare zoons dikwijls in meisjes kleeren om de goden en demonen van ziekten en dood te misleiden. Dozijnen van dergelijke verkleede jongens kan men in de straten van Hongkong zien spelen, welke behangen zijn met alle mogelijke amuletten, waaronder zich meermalen een hangslot bevindt, dat hen „met het leven verbindt" en de booze geesten de „kwai" verhindert hen te stelen. Babies hebben aan hun mutsje zelfs spiegeltjes bevestigd, die een zelfde doel beoogen. De kwade geesten, welke het kostbare bezit, de zoons, onheil zouden willen berokkenen, zullen hun onmacht in deze spiegels weer kaatst zien en terug deinzen voor het leed, dat zij de knaapjes willen toebrengen. Deze opvattingen, welke ook nog in de „moderne" Chineesche families ingang vinden, zijn wel een overtuigend bewijs, hoe oppervlakkig de Europeesche cultuur tot hen doorgedrongen is. Een duidelijk bewijs van de mentaliteit der Chineesche vrouwen is het volgende geval, dat zich in Hongkong voordeed. Een jonge vrouw, was zóó modern, dat zij haar echtgenoot zelf gekozen had en zelfs niet op de gebruikelijke wijze in het huwelijk getreden was, doch dit was geschied door de plaatselijke autoriteiten, iets wat een geweldigen inbreuk maakt op de traditie. Toen zij na verloop van tijd het leven schonk aan een drieling, alle meisjes, ge voelde zij dit als een groote vernedering en nauwelijks was zij uit het ziekenhuis ontslagen of zij deed niet alleen tegen een geringe vergoeding afstand van haar l dochtertjes, doch is spoorloos verdwenen, zonder dat iemand ooit meer iets van haar vernam. Niettegenstaande hare westersche op vattingen hadden de eeuwen-oude tradities ook hier weer gezegevierd en kon deze, inderdaad voor haar ras, ontwikkelde vrouw, zich niet hierboven verheffen. Ware het haar mogelijk geweest zich inderdaad los van alles te maken, dan zou zij ook aan de mogelijkheid gedacht hebben, dat deze dochters op haar beurt het leven zouden kunnen schenken aan zoons, waar door de „vermeende schande" der moeder te niet gedaan zou zijn. Zeker geeft dit treurige voorval on getwijfeld één uit vele dat een ont wikkelde Chineesche vrouw betrof, een sprekend voorbeeld, dat de vrouwen in het rijk der zon zich slechts bij uitzondering zullen kunnen losmaken van de vele ban den, zoowel geestelijk als materieel, welke haar binden aan de oer-oude zeden en ge woonten, zelfs al trachten zij dit te doen. Zondag. Gegarneerde lamsbout. Gebakken aardappeltjes. Meloen. Maandag. Schotel van lamsvleesch met aardappelen en uien. Watergruwel. Dinsdag. Tomatensoep. Roereieren. Bloemkool met kaas. Aardappel-puree. Woensdag. Gehakt. Stoofsla. Aardappelen. Pannekoeken. Donderdag. Kalfscarbonade. Snijboonen. Aardappelen- Appelschoteltje. Vrijdag. Macaroni met visch. Gemengde sla. Gebakken aardappelen. Vruchten. Zaterdag. Runderlapjes. Prinsesseboonen. Aardappelen. Hangop. Voor de koffietafel. Cornedbeef-koekjes. Gegarneerde lamsbout. 3 pond lamsbout z. been, 90 gram kruim van oud brood, 1 eetlepel gehakte peter selie, 1 kleir ehakt uitje, 1 ei, peper zout, 2 blokjes delfrite, 50 gr. boter. De broodkruim, gesmolten boter, ge klopt ei, peterselie en het uitje worden met peper en zout in een kom gedaan en goed dooreen gemengd. Het stuk vleesch, dat liefst lang en vrij plat moet zijn, wordt met peper en zout ingewreven en belegd met de vulling, daarna opgerold en. met stevig bindgaren vastgebonden. Delfrite wordt in een braadpan heet ge maakt en het vleesch hierin rondom bruin gebraden, van tijd tot tijd een weinig wa ter bijvoegen. Braadtijd pl.m. 1 uur a 5 kwartier. Het vleesch wordt warm opgediend aan dikke plakken gesneden, die omgeven wor den met verschillende groenten, b.v. groep jes van bloemkool, worteltje, kleine toma ten (gestoofd) en prinsesseboontjes, ter wijl er in boter gebakken kleine aard appeltjes, bestrooid met peterselie bij wor den gegeven. Appelschotel. 120 gr. zelfr. bakmeel, 75 gr. boter, 1 ei, sap en rasp van citroen, poedersuiker, 1 kop melk, 2 eieren, 75 gr. basterd sui ker, tikje zout, pond moesappelen, sui ker, kaneel. We roeren de boter tot room met de basterd suiker, voegen hierbij het geklopte ei en kloppen nog eenigen tijd door, waar na afwisselend een lepel bloem, en een weinig melk wordt bijgevoegd. Dé bloem wordt vooraf gezeefd en vermengd met een tikje zout, terwijl de citroensap en -schil er het laatst bijgevoegd worden. De appels worden geschild en met wei nig water gaar gestoofd, vermengd met suiker naar smaak en een lepeltje kaneel, daarna wordt de moes in een beboterd vuurvast schoteltje gedaan en het beslag er over gegoten. Het schoteltje wordt in den oven geplaatst gedurende ongeveer dertig minuten en indien noodig het eerste kwartier afgedekt met beboterd papier. In den schotel warm of koud opdienen, flink bestrooid met poedersuiker. Macaroni met visch. 1 kg gekookte visch, V2 pond macaroni, 75 gr. geraspte kaas, 50 gr. gesmolten bo ter, peper, zout, boter, paneermeel. De macaroni wordt in stukjes van 2 k 3 cm gebroken en in heet water met zout gedaan om vlug gaar te koken (pl.m. 20 minuten), daarna wordt de macaroni in een zeef gedaan om uit te lekken. De ge kookte visch wordt van graten en velle tjes ontdaan en in nie; te kleine stukken verdeeld. Een ingevette vuurvaste schotel wordt laag om laag gevuld met macaroni, kaas, visch, terwijl de bovenste laag, die uit macaroni bestaat bestrooid wordt met kaas en paneermeel en belegd met klon tjes boter. De schotel wordt daarna 25 30 min. in den oven geplaatst en goed warm opgediend. Cornedbeef-koekjes. 2% ons cornedbeef, 2% ons gekookte aardappelen, 1 hard gekookt ei. bloem, peterselie, peper, 1 klein uitje. We beginnen met de cornedbeef aan kleine stukjes te snijden en de aardappels te malen, ook de ui, peterselie en het ei worden zeer fijn gehakt, waarna wij alle ingrediënten met elkander vermengen tot een stevig deeg. Mocht het een weinig te slap zijn, dan doen we er een weinig bloem bij. Van dit deeg worden mooie ronde koek jes gevormd, die in de koekepan in heete delfrite of sla-olie aan beide kanten bruin gebakken worden. Het is een zeer smakelijk gerecht voor de koffietafel, doch kan ook nplaats van vleesch bij 't middagmaal worden gegeven b.v. bij savoye kool. HET BEREIDEN VAN SLA. Een zomerprobleem. Geen jaargetijde brengt zulk een rijkdom van sla in allerlei vorm met zich mede als de zomer en niets is dan ook meer welkom aan den disch. Men moet aan de bereiding van slta bijzondere zorg besteden en dit is maar niet zonder meer het bijvoegen van enkele ingrediënten. Vroeger toen in hoofd zaak de nadruk op het „genieten" van de spijzen werd gelegd en men geen rekening hield met de eischen, welke een moderne voedingswijze stelt, gold het maken van een fijne saus voor de sla als het toppunt van kookkunst en erkende smulpapen lieten zich het genot niet ontzeggen, deze „saus" eigenhandig te bereiden. Sla moet vlug klaargemaakt worden, d.w.z. op het laatste oogenblik voor het opdienen gemengd, althans groene sla. Kropsla moet met de handen aan stukjes verdeeld worden, nadat de leeljjke buitenste slabladen en de dikke nerven verwijderd zijn; nimmer mag men sla met een mes verdeelen. Het wasschen moet meerdere malen geschieden en is ze zeer zanderig of ziet men kleine insecten op de blaadjes, dan plaatst men deze in ruim water met zout, daarna uit het water op de vergiet of in een slamand doen, het meeste water uit laten lekken, daarna de mand uitslaan, zoodat de blaadjes droog worden, óf, in dien men geen slamand heeft, wordt deze in een doek droog geschud, terwijl men de vier punten bijeen houdt; sla mag nim mer uitgeknepen worden. Komkommer wordt dun geschild en in dunne schijfjes of in lange reepjes verdeeld en hoe jam mer het ook is, het vocht uit te laten lekken en weg te gooien, verkrijgt men nimmer een sla, die er smakelijk uitziet, als deze met een massa water wordt op gediend. Het beste is, dat het vocht op gevangen en uitgedronken wordt. Tomaten worden een minuut of 5 in heet water ge legd, waarna de huidjes gemakkelijk wor den afgenomen en de vruchten in dunne plakken worden verdeeld. Het meest eenvoudige slasausje bestaat uit een vermenging van olie, azijn en zout, doch beter dan azijn is citroensap; dit wordt enkele' oogenblikken met elkander geklopt. Hierbij wordt zeer fijn gesnipper de ui en gehakte peterselie gevoegd en dit mengsel laat men een uurtje staan, dan even vóór het aan tafel gaan de sla bij voegen en deze met de slacouvert voor zichtig mengen. Men dient sla nimmer anders op dan in een steenen of glazen bak; de laatste zouden wij zelfs de voorkeur geven, omdat glazen schaaltjes, gevuld met diverse slaatjes zoo'n smakelijk aanzien geven. KEUKENWENKEN. Men verkrijgt smakelijke pikante rijst, wanneer men deze na grondig wasschen en drogen in een pan doet, waarin vooraf een fijn gesnipperde ui is gefruit. De rijst wordt eenige malen om en om geschud, daarna doet men er water op, doch voor al niet zóó veel, dat het geheel nat en papperig wordt. Roode kool wordt fijn geschaafd, en met azijn doorgeschud, daarna alle andere in grediënten toevoegen en langzaam gaar smoren, gedurende minstens 2% uur op een lange pit. Als ingrediënten voegt men bij een mid delmatig groote kool Liter water, zout, boter of delfrite, 2 eetlepels rijst, 1 ui, 2 kruidnagels, 1 eetlepel suiker, 2 zure ap pels, 2 eetlepels azijn, 2 theelepels kaneel. HUISHOUDELIJK ALLERLEI. Badmutsen, gummischoenen, tasschen e.a. moeten, voor zij in den herfst worden opgeborgen, ingevet worden met glycerine. Men voorkomt dan, da.n de gummi stuk gaat gedurende de rustperiode. Nagels mogen niet meer dan slechts even boven de vingertoppen uitkomen. Lange nagels staan niet mooi, vooral niet, wanneer het niet mogelijk is, voor een on berispelijk aanzien te zorgen Het nemen van dagelijksche warme ba den of douches ~>aakt de huid droog. Lauwe baden zijn zéér aan te bevelen, en het is noodig de huid van tjjd tot tijd in te vetten. Alvorens de zomerkleeren opgeborgen worden, moet alles wat aan, huis gewas- schen kan worden met water en zeep goed gereinigd worden. Andere stukken laat men stoomen. Wollen japonnen en mantels worden uit geklopt, geborsteld en een dag buiten ge hangen (niet in de zon!). Garnituren wor den losgetornd, gewasschen en in een doos bewaard.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 15