Marineberichten. Legerberichten. IVoot §Mn wc (uml HELDENLEVEN. DE DAPPERSTE BLAUWE ZEERIDDER Marktberichten. AAN DE TOMBE VAN DEN POILU INCONNU GEMENGD NIEUWS Bliksem ingeslagen. K p- Burgerlijke Stand Nieuws uit Oss. Redding der opvarende van de Dixie. De tunnelinstorting te Berlijn. 12 INSTALLATIE NIEUWE ADELBORSTEN. KoHnr„r, 3 ^"3fP naar Oost-Indië vertrekken' me. bestemming voor den dienst aldaar. Officier van gezondheid le kl. der zeemacht H. L de Grave is van zijn plaatsing bij den dienst in West-Indië (Curaiao) hier te lande HHLDERSCHH COURANT VAN ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1935. opper- opper- Met 25 September 1935- Majoor-schrijver P. J. de Longte *ot schrijver. 6 L Met 2 November 1935- Met 1 September 1935: Lichtmatrozen M. Oorver N w r-, J. B™ J. G. U~' c vb~vÏÏS' Wiekerhoff A A' Dieleman. W. H. off' A G- de Cocq tot matr. 3e kl. om n°mT0llende BchePelirlgen zijn bestemd vemoedelnk^nT' mCt Hr Ms -Kortenaer" .U 5 de maand November 1935 en SUoTndifrfikUndiÊe g eschiM bevinding 3 °.Indle te worden uitgezonden. Kwartiermeesters Cattula. w S P1°eg Korporaal telegr J. den Haan; Seinersmaata J. B. Eering, W. teruggekeerd en ter beschikking gesteld. OOST"IN DIE. Benoemd tot gezaghebber bö de gouveme- I pt.A.R KuWernan^ l' AK Schuttend' Sn ntT6' ,W" F" Van Rooy' en A' K<*». Blaauw' W" F- Hamèns, D B T* vS beiden tgd. wd. gezaghebber bij genoemden Korpls. monteur p. Sparenberg HC v b'J het I ^3 7.- d'. Meulen; SergT. sch£ rine etablissement te Soerabaia, A. Aagema onderbaas-ernstvuurwerker bij genoemde in richting. Vergund om naar Nederland terug te kee- ren aan de luitenants ter zée 2e kl W J Reijnierse, H M. L. F. E. van Oostrom Soede en J. J. C. Korthals Altes. Verleend wegens zevenjarigen dienst negen maanden verlof naar Europa, aan P. Bakker loods 1ste kl. te Soerabaia, met bep. dat hij zijne betr. zal nederleggen op 23 Februari; we gens zesjarigen dienst acht maanden verlof naar Europa aan T. J. Buyten, havenmeester 3de kl. te Kalianget, met bepaling, dat hij zijne betr. zal nederleggen op een aoor den res. van Madoera vast te stellen datum in de maand Juni. PLAATSINGEN. Bij beschikking van den minister van defen sie zijn de volgende plaatsingen gelast: met 12 September 1935: luitenants ter zee der 3e kl. F. J, Kroesen, jhr. W. C. M. dè Jonge van Ellemeet, F. Steinmetz, R. W ba ron van Lynden, L. A. R. J. van Hamei, H. A. van Oordt en de officieren van den marine- stoomvaartdienst der 3e kl. A. L. Thierena on A A. M. van Rijsbergen, geplaatst aan boord van Hr. Ms. Gelderland; luitenant ter zee der 3e kl. H. J. H. Hagdorn, a.b. Hr. Ms. Vulca- nus; luitenant ter zee der 3e 'tl. A. F. baron van Tuyll van Serooskerken, a.b. Hr. Ms. Z 5; met 13 September 1935: luitenant ter zee der 3e kl. W. H. Crommelin, a.b. Hr. Ms. Nauti lus; officier marinestoomvaartdienst der 3e kl. H F^lngeib ?0r£S' schr' A-Brïhr' H. F. Engelbarts; Sergt. d. mams H. C Elias GTZm f i ^°°EStra' L" «ruèJK F uk H' Daniëls' B. van Bokhorst, M C w!,Wlnb,^^g• H" PIantua' A' v- d A v w fkeik' H" Musket, G. de Nooyer, ki m Hoorlar.der; Mariniers 2e SchaaP. J- K. Gldeonse; Ma- du Coux A' Tamboer; Matroos 2e kl. W. o.ï??dT'0Lgende schePelingen zijn bestemd om in de bovenrol met Hr Ms. „Van Gheni" vermoedelijk in de maand November 1935 en behoudens geneeskundige geschiktbevinding naar O. Indië te worden uitgezonden Kwartiermeester J. Roeting; Korpl. torpmr. Broeder, Majoor telegr. L. J. Koster; Sei nersmaata H. H. Hage, J Zuurveld, N. A. Vermaat; Korpls. macht. A. Benning J. Geertse, M. Jf v. d. Tas, L. P van der Wal, L. J. H. 1. Garsen; Korpls. monteur A. Len stra, A C. Geljon, G. M. L. de Schwart; Sergt schnjver J. J. Andriessen; Schoenma ker D. Augustin; Korpls d. mams. J. C Zim- merman; Tamboer le kl. A. J. Reijs; Mari- mers ie kl R. de Blécourt, A. Pronk, A. Bek, A. Klein Holte, L. Dekker, E. Revers, J. H. L. Treffers, J. H. Leder, H. J. Terburg, J. Jansma, C de Vos, H. v. d. Blaak, G. Keuris^ A. W. Ledoe; Mariniers 2e kl. H. W. v. d. Weg, J. c. P. Walraven; Marinier 3e kl. H Zandboer; Matroos 2e kl. M. Pronk. Overplaatsingen. Majoors vliegtuigmaker J. Noors en P. Es- L. Lambo, a.b. Hr. Ms. Nautilus; officier ma- selman 2 Sept. 1935 van De Mok gedet. bij rinestoomvaartdienst der 3e kl. H. J. Bouvy, de MarJtaz. te A'dam en werkzaam gesteld a.b. Hr. Ms. Nautilus; luitenants ter zee der ^ii de KLM te SehinSni 3e kl. H. L. Verniers van der Loeff, W. S. J. A. Prins, J. P. Rotgans, a.b. Hr. Ms. Hydra; luitenant ter zee jhr. J. A. Feith, a.b. Hr, Ms. Douwe Aukes. Ondervolgende schepelingen zijn den len September 1935 per m.s. „Colombia" uit West-Indië in Nederland teruggekeerd: Serg. der marns. S. Mulder; mariniers le kl. A. Beetz. C. Hillebrand, J. de Keizer, T. de Puit, F. A. Seine, F. J. Robert, H. M. A. Molly, J. M. Nagelkerken, J. Spaans, J. H. Sallone; tamboer le kl. F. Schreuder; korpo raals-macht. G. van Harten, R. G. Snijders, W. C. Smit; stokers-o.man J. L. v. Bladel, C. Pleijte, J. A. Schouten; stokers le kl. C. Jo- ziasse, C. Otten, K. van Hulst, W. Groen, J. Flink, J. Hollander, J. Groen, W. Zweverink; kwartiermr. S. Jonker, korp.-timmerman W. Molijn, korp.-monteur J. C. Meinhardt, korp.- schrijver A. L. M. Lobato de Mesquita; ma trozen, le kl. A. de Kam, J. de Kam; J. J. W. Klumper, C. L. van Bergen, A. Hamelinck, M. H. de Wit, F. de Lange, H. v. 'den Eist, B. M. v. der Meulen, J. H. Munnik, A. Voogd, W. Kramer, J. P. van Dalen, J. Miedema, J. B. de Wolff, G. de Hart, P. Gootjes, H. H. Kruize, H. Drenth, H. A. Donk, J. J. Nassy, matroos 2e kl. L. Karman. Aanwijzing thuisvaren. Matroos le kl. M. P. van Boven 7 Aug. '35 per m.s. J. v. Oldenbarnevelt v. Priok. Bootsman D. Brusselman 25 Aug. '35 per m.s. „J. de Witt' van Tg. Priok. Aanwijzing thuisvaren ingetrokken van: Matroos 2e kl. L. Clemens 7 Aug. '35 per m.s. „J. v. Oldenbarnevelt" van Tg. Priok. Met ontslag uit den zeedienst- Marinier 3e kl. H. Plezier 5 Sept. 1935. Bevordering. Leerling-monteur J. A. v. d. Vliet tot kor poraal-monteur, 1 Aug. '35. Matrozen 2e kl. A. C. Schilthuizen en P. Bindenga tot matroos le kl., 1 Sept. '35. Marinier 3e kl. H. Zandboer tot marinier 2e kl., 1 Sept. '35. Lichtmatrozen P. v. 't Hof, D. H. J. Born, J. B. Husen, C. A. Valkhof, J. F. van Soldt, C. A. Hoebeke, M. van Gent, H. C. v. d. Berg 1 Sept. '35 tot matroos 3e hl. Lijst van schepelingen, die met ingang van de aangegeven dat: worden bevorderd tot de kwaliteit als voor elk hunner achter hunne namen is vermeld: Met 1 Juni 1935: Stoker-olieman J. C. de Pauw tot korpo raal-machinist. Met 16 Juli 1935: Korporaal-machinist G. Brouwer tot ser geant-machinist. Met 1 Augustus 1935: Korporaal-hofmeester J. H. Salfischberger toe sergeant-hofmeester. Korporaal-kok L. J. -i. van Vliet tot ser geant-kok. Matrozen le kl. M. Vermeule en C. Kooij- man tot kwartiermeester. Matroos-konstabel J. Dirvan tot korporaal konstabel. Matrozen der le kl. E. J. den Haan, M. de Lange J. A. Lemaire, W. P. J. Durjn tot kor poraal-telegrafist. TorpedomaKersmaat J. de Graaf tot kor- poraal-torpedomr. Vliegtuigmake.smaats (M) T. Veldman, J. G. van Aggelen, N. C. Ferree tot korp - vliegtuigmkr. (M). Marinier der le kl. L. Schipper tot korpo raal-bottelier. Matroos der le kl. A. G. Vlok tot korpo raal-bottelier. Marinier der le kl. A. H. de Bruijn tot kor poraal-schrijver. Matroos der le kl. P. -x)uwerse tot korpo raal-schrijver. Mariniers der le kl. F. A. van Dorst, H. F. Engelbarts, R. Dijksterhuis tot korporaal- schrijver. Matroos-hofmeester J. Baard tot korpo raal-hofmeester. Mariniers der le kl. P. van Proosdij en F. van der Maas tot korporaal-hofmeester. Mariniers le kl. M. van Vuuren, G. Dokter, J. J. Voers. C. van 't Riet tot korporaal-kok. Met 21 Augustus 1935: Sergaent-machinist M. Hali tot majoor machinist. Met 18 September 1935: Sergeant-timmerman J. P. Bommezijn tot majoor-timmerman. Korporaal-timmerman G. Houtriet tot ser geant-timmerman. hij de KLM te Schiphol. Serg.-vliegtuigm aker J. K. F. Keuker 2 Sept. 1935 van de Kooy gedet. bij de Mar. kaz. te A'dam en werkzaam gesteld bij de N. V. Ned. vliegtuigenfabriek te A'dam. Majoor ziekenverpleger W. Sanders 3 Oct. 1935 van Wachtschip W.oord naar Hospitaal Sergt. kok P. W. d'Hulst 3 Oct 1935 van W. W.oord naar van Speyk. Sergt. monteur J. C. Hoogstraten 3 Oct. 1935 van Wachtschip W.oord naar OZD. Sergt. d. marns. R. Stam 16 Sept. van W Vlissingen naar Afd. Mar. R'dam. Sergt. kok W. Wolf 4 Sept. 1935 van W.s. W.oord tijdelijk naar Kaz. W.oord. Sergt. telegr. W. J. Baden 9 Sept. 1935 van Peilstation IJmuiden naar R. D. A'dam. Sergt. telegr. J. P. J. m. van Reyn 7 Sept. 1935 van Hydrograaf naar OZD. Sergt. telegr. C. B. Rosielle 7 Sept. M. K. W. A'dam naar Hydrograaf. Korpl. schrijver A. G. J. Wittenberg is aan gewezen om 4 Oct. 1935 per m.s. „Venezuela" naar W. Indië te worden uitgezonden. Korpl. kok L. J .m. Schumacher is aange wezen om 18 Oct. 1935 per m.s. „Costa Rica" naar W. Indië te worden uitgezonden. VERZEKERING VAN DE ORDE EN DE RUST IN KAZERNECOMPLEXEN. Bij ministerieele beschikking zijn, met in gang van 30 dezer, een aantal kazernes aan gewezen als kazerne-complexen, waar een officier van kazerne-piket in het tijdvak tusschen het einde van den dagelijkschen dienst en het morgenappèl van den volgen den dag aanwezig zal zijn. Hierbij is ook de kazerne Fort Erfprins alhier. Met ingang van 1 November a.s. is bevor derd tot majoor der artillerie, de kapitein A. van der Waag, hoofdinstructeur van het re giment kustartilelrie. Onze plaatsgenoot, de heer A. van der Waag Jr., slaagde voor het rangschikkings- onderzoek van de Koninklijke Militaire Aca demie te Breda met bestemming voor de Infanterie van het leger in Nederlandsch- Indië. Haven van Nieuwediep 6 Sept. 1935. Aangekomen van Londen en vertrokken naar Harlingen het Eng. s.s. „Leeuwar den". Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Blijt het Estlandsche s.s. „Begonia". van Den Helder. van 56 Sept. 1935. GETROUWD: C. H. E. Bik en D. G. M. Schlingmann; A. Bosman en H. van Horik; J. R. Otten en G. P. Driece; J. A. v. d. Vliet en M. H. de Haas; S. Agaart en A. H. Heit- tink. BEVALLEN: M. Hofmeijer—v. Eijsden, z.; C. ClowtingMeijërs, z.W. Koelewijnter Haar, z.; G. WitKaagman, z.; F. v. d. VaartHollander, z. OVERLEDEN: P. van Loon, 22 j. Zaterdag 7 September. Feestnrond Henoclsportvereeniging .Selder", Muais Socrum, 8 uur. Zondag 8 September. Prijauitdeeling Polo-tournooi ,Seld. Ziccmver- eeniging", Musis Sacntm, 8 uur. Wjj lezen in „De Avondpost": „Kameraden, ik ben in uw midden gekomen, om u den groet te brengen van de fascistische regeering, en in het bijzonder mtfn eigen kameraadschappelijken groet. Mijn bedoeling is niet, u aan te moedigen. Gjj hebt geen aan moediging noodig; want het staat vast, dat gij ten allen tijde uw plicht zult doen. Gij ziet er voortreffelijk uit: solide, stevig ge bouwd, ferm, klaar voor het gevecht, licha melijk zoowel als geestelijk. Trouwens, heb ben wjj niet altijd gehoopt op het gevecht?... Is het niet het kenmerk van het fascisme, dat het de risico's van een heldenleven ver kiest boven de lamlendigheid van een onbe nullig bestaan?..." Ziedaar hoe het lijfblad van Mussolini, de „Popoio dltalia", den letterlijken tekst brengt van een passage uit een rede, welke de Dic tator onlangs tot vertrekkende troepen hield, en die wij onlangs al in het kort hebben ver meld. „Gij ziet er voortreffelijk uit... Klaar voor het gevecht, lichamelijk en geestelijk... Gjj hóópt op het gevecht... Gij verkiest de risico, van een heldenleven boven de lamlendigheid van een onbenullig bestaan..." Maar nu moet men eens dit andere bericht lezen, waarin de werkelijkheid geschetst wordt: „De staande troepen van Italië worden ge vormd door jonge mannen van 21, 22, 23 en 24 jaar, die een geheel anderen kijk op het koloniale avontuur hebben. Sommigen hun ner worden geleid door de zucht naar avon tuur en kunnen op straat worden gezien met een meisje aan hun arm en met vuur zingen zij fascistische strijdliederen, wanneer zij zich aan boord van de troepentransportschepen be geven. Anderen voelen zich allerellendigst, willen naar huis terug en barsten in tranen uit, wanneer het schip vertrekt. Er zijn ande ren, die nooit aan den oproep om zich te melden, gehoor hebben gegeven, doch zich schuil houden en trachten over de Oostenrijk- sche grens te komen". Ziedaar hoe velen der fascistische jongeren tegenover dit lichtvaardige avontuur staan. „Heldenleven". Het klinkt keurig. Maar men leze ook het volgende bericht: „Mussolini vertrouwt voor een groot deel op zijn lucht macht voor het geval het tot een gewapend conflict met Abessinië mocht komen. Bijna duizend vliegtuigen zullen zich naar verwacht wordt, op Abessinië werpen, om vernieling en paniek teweeg te brengen", ziedaar het hel- denbedrijfdat duizend vliegtuigen dood en vernieling zullen uitbraken over Abessinië, dat geen luchtmacht heeft. „Heldenleven". Men leze: „Voorts zullen proeven genomen worden met nieuwe gifgas sen, terwijl ook een nieuwe brisantgranaat is uitgevonden, welke zich over een groote op pervlakte verspreidt". Weer een nieuwe vorm van heldenleven dus: het meest-duivelsche, meest God- en menschonteerende oorlogs-ap- paraat, het gifgas, zal in een nieuwen vorm op de negers worden toegepast, en zal hun doen zien wat Italië onder christelijke bescha ving verstaat. Italië? Och, kon er eens een geheime volks stemming gehouden worden, dan zou men zien, hoeveel van die honderdduizenden jonge ren, die onder de brandende zon van Afrika zullen moeten gaan vechten, dit heldenleven werkelijk verkiezen. „Heldenleven". Het bestaat hierin, dat een tot de tanden toe modern gewapende mogend heid van de nieuwste en meest satanische uit vindingen voorzien, zich werpt op een gekleurd ras, hetwelk in wapening ver pn ver er bij ten achter staat. Dit is fascistisch heldendom. En daartoe wordt besloten door één man. De wereld moge er zich goed rekenschap van geven, alle volken, waar zich het fascisme organiseert, mogen er zich terdege van door dringen, dat het één man is, die, dwars tegen de overtuiging van heel de wereld in, en be schikkend over leven en dood van een be langrijk deel des volks (niet alleen jongeren, ook ouderen, tot 35 jaar toe, worden opgeroe pen), zijn land in dezen oorlog drijft. Terwijl in andere landen vorsten, kabinetten en par lementen over vrede en oorlog beschikken, en de publieke opinie alle gelegenheid heeft zich HERINNERINGEN UIT HET LEVEN VAN DORUS RIJKERS) door: Yvel Dlawnurg (Nadruk verboden). Hij was een groote Nationale Held, maar Den Helder heeft hem vergeten. Wat hij deed was in het belang van zijn makkers. Als een zilveren spiegel strekte de zee ach ter de geelzandige duinen... Vriendelijk rustig spoelden de blauwe golfjes tegen de vlakke stranden op den dag, dat de Koning der Ne- derlandsche menschenredders, hoog gedragen op de schouders van de Heldersehe haring trekkers, over het Heldersehe kerkhof werd gedragen. In de stralende lucht verstierven, weemoed wekkend in de ziel, teere klanken vaa dé treurmuziek Het was stil en vredig om den doode, die dapper en onvervaard zoo vele malen in zijn leven te midden van woeste orkanen, gewel dige stormen en donderende branding gegaan was. Ik zie ze allen gaan, die oude redders, dra gende hun dooden kapitein, mijn ouden reis makker, die nu zijn laatse groote reis onder neemt. Ik zie ze staan, de mannen, die Dorus aan de vergetelheid ontrukt hebben: Dr. Radema ker, Ter Hall, Tjeerd Adema. Ik zie ook vele jonge adelborsten. Nu rust de kist in het graf. Hoog stapelen zich op kransen en bloemen Namens den minister van Marine spreekt Admiraal Quant, hij spreekt ook namens de Marine zelfwant er was groote trait d'union tusschen dezen Nederlandschen held en de Marine. Zijn groote moed, zijn groote kennis van de 'zee zal ons ten voorbeeld zijn! Slaap zonder zorgen in. Ik dank u, Dorus Rijkers, voor wat gij aan de Marine hebt ge leerd. Velen zijn aan het graf gekomen. Henri ter Hall, die de stuwkracht was van het Dorus Rijkers-fonds, spreekt. Flarden van zinnen komen tot me. Nooit zullen wij jou meer met ons zien optrekken om gelden bijeen te zamelen voor het fonds dat jou naam draagt... Brave held, Vlak bij de plek van je arbeidsveld rust je. Het is geheel in den geest van onzen Dorus, dat zijn makkers op den ouden dag geen levenszorgen hebben te dragen... Dan komt een man, die Dorus' daden van aanschouwing kent. De heer de Booy van de Noord-Zuidhollandsche Reddingmaatschappij. Ik hoor nog zqn stem uitklinken boven het geloei van den storm: Ik had hem aan de lijn, meneer, maar die brak af, en voor mijn oogen zag ik hem verdrinken. Er zaten in de bezaansmast, nog enkele schipbreuke lingen. Een van hen, een jonge zeeman, was doodgevroren, meneer, ze hadden het ljjk overboord gezet. Ik bedacht me niet lang en zette alles erop, en ik stuurde de redding boot boven op het schip. Zoo was Rijkers, en zoo heeft hij de eer van ons land hoog ge houden. Wij danken hem daarvoor. Toen Dorus heen ging nam Coen Bot, als nieuwe heerscher over de golven, plaats in de boot, die den naam van den doode droeg, en de nieuwe koning spreekt: Twaalf jaar heb ik onder U gevaren, nooit heb ik een spoor van angst bij U ont dekt. Weer anderen kwamen... hebben aan de groeve gesproken... toen klonk het afscheids lied. Eenmaal zal de zwarte grond Als de nacht ons dekken, Wie zou voor die ruste schromen? Dan is 't lijden weggenomen. Op het graf van Dorus Rijkers zijn de vele kransen, er op gelegd, reeds lang verwelkt en Dorus Rijkers, de groote nationale held is vergeten... door Nederland. Ach neen, toch niet... Dorus Rijkers kan niet uit de geschiedenis geschrapt... de naam Dorus Rijkers leeft nog in ons volk. Er is immers opgericht een groot monument voor de Helden der Zee... staande op het Heldersehe Helden der Zeeplein... dit bewijst toch het tegendeel. Eere aan de Heldersehe mannen die vol energie dit eerbiedwaardig monument opge bouwd hebben... Hun treft geen verwijt... wel anderen... Dorus Rijkers zelf is vergeten... ook in Den Helder. Deze groote held, aan wiens groeve heel Nederland vertegenwoordigd was, vanaf den minister, via den admiraal, tot den gewonen haringtrekker toe, is vergeten! Dorus Rijkers, die in Parijs en ook bij zijn dood werd be stempeld tot den grootsten Nationalen held van Europa, wijl hij op de Heldersehe kusten 511 menschen redde, deze Dorus Rijkers, die vanaf zijn eersten kreet tot zijn doodsnik in Den Helder woonde, is door den Gemeenteraad van Den Helder niet waardig gekeurd, dat een straat naar hem genoemd zou worden... What is in a name? Niet veel inderdaad... en wanneer mijn wakkere reisgenoot alleen hierdoor miskend was, ik zou het zwijgen er toe doen... er is meer. Er zijn velen in den lande die meenden en nog meenen dat Dorus Rijkers een groote ondersteuning trok uit het naar hem ge noemde Dorus Rijkersfonds, dat hij daardoor een man in bonus werd. Schrijver dezer rege len, die behoort tot de oprichters van dat Dorus Rijkersfonds, er vele jaren vice-presi- dent van was, rekent het zich tot een plicht dit misverstand uit den weg te ruimen. Dorus Rijkers heeft aan het Dorus Rijkersfonds heel weinig te danken, maar integendeel het Dorus Rijkersfonds heeft veel aan Dorus te danken, want hij trad overal en altijd voor het forum, als reclamepop, zooals hij vaak ironisch zei, zijn maats profiteerden ervan... Bij zijn leven is het slechts een heel luttel bedrag geweest dat Dorus Rijkers van dit fonds heeft gekregen. Hulde aan 't Carnegiefonds, aan de Noord- en aan het Carnegoefonds, aan de Noord- en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij, aan Tjeerd Adema van de Alkmaarsche Courant en aan Dr. Rademaker, zij waren het in hoofdzaak die Dorus een rustigen ouden dag bezorgden. Maar de mannen van de redding boot danken veel aan hun ouden schipper. Op het stille kerkhof aan den voet van de duinen rust een groote nationale held... Zijn levenslogboek is afgesloten... De Groote Machtige Schepper van Zee en Aarde kent dit logboek. Hij zal geoordeeld hebben over Dorus' leven. Moge zijn ziel rust vinden in de Eeuwigheid. EINDE te doen gelden, ligt in het fascisme, ook waar het de Kroon nog duldt (maar wat bemerkt de wereld van den Koning van Italië?), bjj één man de beslissing over de vraag, of zijn volk tot den oorlog zal gaan. En de gebeur tenissen wekken niet den indruk, dat hg zal terugkeeren van zijn heilloozen weg. Dan echter zal de Volkenbond voor een be langrijke en ingrijpende beslissing komen te staan. Wij hopen, dat hij er niet voor zal terug deinzen, maar dat hij zal overgaan tot maat regelen, teneinde den staat te straffen, die de bepalingen van zijn handvest overschrijdt. Als de Volkenbond nu terugdeinst, hebben de staten voortaan vrij spel Dan zal hij een volgend keer de moreele bevoegdheid missen, om tegen een anderen staat wèl op te troden. Wellicht heeft de Bond in zijn bestaan nog nim mer voor zulk een belangrijke en ingrijpende beslissing gestaan, maar zijn eigen positie en prestige en de heilige zaak van den vrede zijn in het spel: aan economische sancties zal men niet mogen en kunnen ontkomen. Intusschen gaan de soldaten van Italië het „heldenleven" tegemoet, in de moordende hitte van Afrika, gesteund door duizend vlieg machines, nieuwe gifgassen en brisantgra- naten. Stel nu tegenover dezen dictator eens het onsterfelijke en ongeschonden leven van Jezus Christus. Dat was een heldenleven. In moree- len zin. Een heldenleven, gedragen tot aan het kruis toe, waar Hij bloedend, vastgenageld. Zijn moordenaars vergaf. Tal van dictators, zooals ook thans Mussolini er een is, leven in de heugenis der menschheid en in de ge- schiedboeken voort als afschrikwekkende fi guren, en van hun werk is niets overgebleven. Maar het heldenleven van Christus is nog altijd het hoogste en het zuiverste en het nobelste, waartoe de menschheid zich kan op heffen. De dictator, die tot de jeugd van zijn volk roept: „Hebben wij niet altijd gehoopt op het gevecht?" onthult daarmee zijn diepste inner lijke en tevens de sombere ziel van het stelsel, dat hij verdedigt: het fascisme. En als eenmaal de tijd komt, dat vrede en recht bloesemen over de aarde, een tijd, die de Italiaansche dictator kenschetst als „de lamlendigheid van een onbenullig bestaan", zal over Mussolini al lang het vonnis zijn ge streken, ook al weet hij met zijn vliegtuigen, gifgassen en brisantgranaten thans de negers te verslaan. Zulke figuren mogen wellicht korten tijd velen imponeeren, in de geschie denis blijft er tenslotte niets van hen over en in het licht der eeuwigheid verschrompelen en verdorren zij. Beklagenswaardige jeugd van Italië, wier „heldenleven" voor vele, vele duizenden hierin zal eindigen, dat zij sterven in hitte, modder en bloed. Binnenland. VALSCHE RIJWIELPLAATJES. VERVAARDIGD. Drie arrestaties te Hilversum. Bij een Donderdag te Hilversum gehouden controle op de rijwielbelastingplaatjes bleek, dat een wielrijder een valsch belastingplaatje gebruikte. De recherche te Hilversum stelde onmiddellijk een onderzoek in. Een spoor leidde naar de gemeenten Laren, Blaricum en Anke veen. In de laatste gemeente werd een man gearresteerd, verdacht van het opzettelijk ten verkoop aanbieden van valsche rijwiel belastingplaatjes. Bij verhoor verklaarde hij eerst niets van het vervalschte, in beslag genomen rijwielplaatje te wetenhij ontkende een valsch plaatje te hebben gehad. Tenslotte, toen het bewijs tegen hem te sterk bleek, erkende hij een valsch rijwielplaatje te hebben verhandeld. Verdachte was bevriend met iemand, wonende te Blaricum, in wiens woning een onderzoek werd ingesteld. Hierbij werden valsche rijwiel- plaatjes aangetroffen. De vriend gaf toe, dat hij de valsche rijwielplaatjes had verhandeld, doch weigerde te verklaren, van wie hij ze had ontvangen. Zijn vrouw ontkende iets van de „transacties" te weten. De twee verdachten zijn naar het hoofdbureau van politie te Hilversum gebracht. Het gelukte de recherche in den afgeloopen nacht den vermoedeljjken vervaardiger van de valsche plaatjes op te sporen, n.1. iemand uit Laren, die door de recherche, in samen werking met de politie te Laren, van zijn bed werd gelicht en eveneens naar het politie bureau te Hilversum werd gebracht. Volgens de verklaring van één der ver dachten zijn vermoedelijk honderd valsche plaatjes in omloop gebracht. Verwacht wordt, dat nog meer arrestraties zullen volgen. De valsche plaatjes zijn zeer buigzaam en iets lichter van kleur dan de echte. Te Noordwolde werd Vrijdagnacht het boer derijtje van den heer R. Reinbergen door den bliksem getroffen en verbrand. Zeven duizend pond hooi en landbouwwerktuigen gingen ver loren. Het onweer ging vergezeld van een ge weldigen hagelslag. Te Koudum is, tijdens een kort onweer, de boerderij van den heer A. Abma in brand geraakt. Eerst werd getracht het vuur met emmers water te blusschen. De brandweer kon geen hulp bieden, omdat de boerderij midden in het land staat. Mede doordat er geen voldoend aantal helpers was, ging de boerderij in vlammen op. Van den inboedel werd weinig gered. Verzekering dekt de schade. Door de Kon. marechaussee te Oss is ge arresteerd de 48-jarige fabrieksarbeider H. van der V., bijgenaamd de Snep, uit Berghem. De aangehoudene wordt verdacht van mede plichtigheid aan verschillende misdrijven, ge pleegd in 1934. Van der V. geniet in arbei derskringen een gunstige reputatie en dien tengevolge werd hij door de leden van de r.k. werkliedenvereeniging te Berghem tot pen ningmeester van de onderafdeeling zieken fonds aangesteld. Doei veelvuldig bezoek aan verschilende herbergen kwam hij in connec tie met twee van de meest beruchte lieden van het Ossche dievergilde, namelijk den dik ken Toon de Soep en Bijs de Sijp, aan wien hij inlichtingen moet hel ben verstrekt, waar door inbraken bij goed gesitueerde lieden te Berghem mogelijk weiden gemaakt. Hij wordt verdacht van medeplichtigheid aan een inbraak bij den landbouwer v. d. Kamp te Berghem in 1934. De verdachte is naar de marechaussee-ka zerne overgebracht, waar hij aan een streng verhoor wordt onderworpen. Het ondezoek in deze zaak wordt voortgezet. De Ceel bekent, dat hy ook eeU brand gesticht heeft. De beruchte bendeleider, de wielrenner J. C. uit Oss, bijgenaamd oe Ceel, schijnt nog steeds niet aan het einde van zijn bekentenis sen te zijn gekomen. Nu heeft hij in het huis v. bewaring in Den Bosch voor de marechaus see uit Oss opnieuw een misdrijf bekend. Het onderzoek der marechaussee inzake de vele verdachte branden in Oss en omstreken lever den bewijzen op, dat C. betrokken zou zijn bij een brandstichting, welke in 1930 heeft plaats gehad. Buitenland. De redding der opvarenden van het aan de zuidpunt van Florida op een klip geloopen s.s. „Dixie", waarmede Woensdagavond is be gonnen, werd bij het aanbreken van den dag gestaakt. Er waren toen 110 passagiers en 51 leden der bemanning van het vaartuig gehaald. (Volgens het A.N.P. zijn Woensdag ruim 300 passagiers gered). De kapitein deelt mede, dat het schip wa ter maakt, maar dat de toestand niet ver- onrustend is. Aan boord van de „Atenas", welke de pas sagiers van de „Dixie" heeft opgenomen, ge ven dezen een aangrijpend verslag van de stranding. „Wij schenen in het middelpunt van den storm te zijn; plotseling klonk een scherp geknars en gelastten de officieren ons de red dinggordels aan te doen. Den geheelen nacht werd het schip heen en weer geslingerd, het trilde hevig, ijzeren deuren en ramen bogen onder den druk van het water; in de groote zalen stond het water tot de patrijspoorten, overal dreven koffers rond. Volgens de oude zeemansraditie zongen wij allen." De passagiers kwamen geheel uitgeput op de „Atenas", hun kleeren waren doordrenkt en gescheurd, zij hadden niet gegeten sedert Maandagmiddag, aangezien de ccmbuis was vernield. Alle passagiers gered. Reuter meldt nader, dat de redding van de passagiers van de „Dixie" voortgezet kon worden en dat thans alle passagiers zich in veiligheid bevinden. Zij zijn allen door andere schepen die de „Dixie" ter hulp waren ge komen, opgenomen. De „Dixie" wordt als verloren beschouwd, VIJF ANTI-FASCISTEN VRIJGESPROKEN. Incidenten op de „Bremen", Vijf verdachten, beschuldigd van het ver wekken van wanordelijkheden bij het vertrek van het s.s. „Bremen", op 27 Juli j.1., werden vrijgesproken. Een zesde zal zich nog te ver antwoorden hebben wegens het toebrengen van lichamelijk letsel en het dragen van ver boden wapenen. De rechter Brodsk gispte op de zitting het Hitler-regime. Hij zeide o.a. dat het in top voeren van de Swastica-vlag in de New-York- sche havens door de verdachten en andere burgers kon worden beschouwd als „een noo- deloos uitdagend laten wapperen van een embleem, dat het symbool is voor het tegen overgestelde van Amerikaansche idealen, en dat een atavistisch terugvallen naar middel- eeuwsche, zoo niet barbaarsche toestanden, vertegenwoordigt." De rechter besloot met te zeggen: „Ik wil echter niet, dat mijn woorden uitgelegd zullen worden als een sanctioneeren van onwettige handelingen." Vier arrestaties. De persdient van de justitie te Berlijn deelt mede: Zooals indertijd reeds werd medege deeld, heeft de justitie direct na het ongeluk bij den bouw van den ondergrondschen spoor weg in de Herman Goeringstraat, waarbij 19 personen om het leven zijn gekomen, een onderzoek ingesteld naar een eventueele schuldvraag. Het onderzoek werd geleid door dr. Reimer, tevens had men een commissie van deskundigen benoemd, bestaande uit twee professoren, resp. van de techn. hoogeschool te Berlijn en te München en eenige voojaan- staande bouwkundigen. Het onderzoek is intuschen zoover gevor derd, dat op aanstichting van het O.M. van daag arrestatiebevelen zijn uitgevaardigd tegen: Hugo Hoffman, directeur van de Ber- lijnsche bouwmaatschappij, Ir. Karl Rath, technisch adviseur van deze maatschappij, de opzichter Ir. Fritz Noth en Reichsbahnrat Wilhelm Weyher. Zij zijn alle vier gearresteerd. Zij worden beschuldigd van dood door schuld, omdat zij bij de uitvoering van het bouwwerk tal van technische eischen hebben veronachtzaamd, waardoor zij in de eerste plaats de verant- woordelijkheid voor het ongeluk hebben. Men verwacht dat de deskundigen binnen een week hun definitief rapport zullen heb ben opgesteld. HELDERSCHE EIERVEILING. 5 Sept. Aangevoerd 26,962 kippeneierent 52—54 kg 2.002.70, 55—57 kg 2.50—3.09, 58—60 kg 2.80—3.20, 61—63 kg 3.00—3.50, 6467 kg 3.303.50, kleine eieren 1.40— 1.80; 174 eendeneieren 2.00. Alles per 100 st. EI ER VEILIN G SCH.-GEN. 5 Sept. Aangevoerd 50,800 kippeneierent 58—60 kg 3.00—3.10, 60—62 kg 3.10—3.20, 62—65 kg 3.20—3.55, klein 1.65—2.35$ eendeneieren 2. Alles per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE, 6 Sept. Aanvoer; 22,800 kg aardappelen: Schot- sche muizen 2.70, drielingen 1.70, r, duken 1.101.30, eigenheimers 1.802.20, bl. eigenheimers 1.902.20; 15,400 kg uient grove 2.402.50, uien 1.602.10, drielin gen 1.101.30, gele nep 2.803.10; 800 kg zilveruien: zilvernep 4.905.30, drie lingen 0.801.10; 13,500 kg spercieboonen 4—7.20; 600 kg kroten 1.—1.60; 11,100 kg roode kool 1.702.50; 21,800 kg witte kool kool 1.50—1.70; 3600 kg gele kool 2.70— 3.30, alles per 100 kg. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Sept. Aanvoer: 32,000 kg roode kool 1.702.70; 3350 kg slaboonen 46.70; 3800 kg bieten 1—2; 10,000 kg gele kool 3.40—3.80; 93,000 kg vroege witte kool 11.50; 14,000 kg aardappelen: Schotsche muizen 1.80— 2.50, Schotsche grove 2.102.20, Schotsche drielingen 1.702, bl. eigenheimers 1.90 2.20, eigenheimers 2.10, blauwe 2, Beve landers 2.10, duc 1.20; 18,000 kg uient gele uien 1.80—2.20, gele drielingen 0.90 —1.20, gele nep 2.90—3.20; 3050 stuks bloemkool; 1ste soort 1.60—11.10, 2de soort 1.502.80, alles per 100,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 11