Amsterdamsche Brieven. Marine brieven uit Indië -T JUTTE RTJE SATERDAG 9 NOVEMBER 1935 PAG. 5 meer beschikbaar is. U geeft Uw plaats. Waarom? Wanneer U dit doet in de volle overtuiging, dat staan voor U minder be swaren heeft dan voor een bejaarde dame, lS Uw handelwijze beschaafd. jKjet U het echter, omdat U op het ach terbak011 eenige kennissen ontdekt heeft, bjj wie U een goeden indruk wilt maken, jan is Uw °Pstaan een offer aan de goede manieren. gen beschaafd mensch zal nooit glim men wanneer een ander in zyn bijzijn een £°ut teS611 goede manieren begaat, ü.v. iets ontactvol zegt of onhandig iets omst°°£- Integendeel, h*, zal al zijn tact te hulp roepen om de algemeene aandacht van het kleine voorva. af te leiden. Evenmin zal een beschaafd mensch ooit een maatschappelijk mindere geringschat ten of neerbuigend behandelen, ongeacht waar en op welke voet hij dezen ontmoet. Beschaving treedt overal en tegenover iedereen aan den dag, goede manieren bewaren de meeste menschen voor hun ge lijken én meerderen. Hun minderen weten immers'Töch niet beter? Fout! Het gaat er immers niet om, of anderen onze han delwijze al of niet kunnen waardeeren, het gaat om het handhaven van ons eigen beschavingspeil. Handhaven en opvoeren. Want be schaving is onbegrensd, terwijl goede ma nieren af te oakenen zijn. Een cursus in goede manieren is zeer goed mogelijk. Een cursus in beschaving daarentegen is mdenkbaar. Deze moet men leeren aanvoelen. Hoofd zaak: „maakt het anderen zoo prettig mo gelijk. Weést voorkomend op een vriende lijke en natuurlijke manier, zonder slaafs heid. Hoe minder gemakzuchtig en zelf ingenomen gij zijt des te gemakkelijker zal het U vallen, een hoog beschavingspeil te bereiken. Goede manieren leeren menschen van stand zelf, beschaving staat buiten en boven stand, het is slechts een kwestie van zielena' el. Dr. JOS DE COCK. Lichtpunten. Het zoeken en vooropstellen van „licht punten" is altijd een goed werk. Maar vooral nu, nu de horizon van het wereld- gebéuren nog steeds vrij duister blijft, kan het goed zijn in 't bijzonder en allereerst de lichtpunten in onze nabijheid, dat wil dan in dit geval zeggen: in Amster dam, in 't oog te vatten. Enkele van die lichtpunten zijn er den laatsten tijd, behalve en boven de tijdelijke feestver lichting op het Leidsche plein, inderdaad aan Amstel en IJ ontstoken. Voor alles Verdient vermelding, dat de bedrijvigheid in onze havens, een eerste graadmeter steeds voor het wel en wee van de hoofd stad, de laatste weken aanzienlijk is toegenomen: de rijen opgelegde zee- kasteelen, die naar den kant van de Oranjesluizen, geruimen tijd zulk een mis- troostigen aanDlik boden zijn op verheu gende wijze gedund, aan de diverse kaden is het een drukker beweeg van los sen en laden dan in lang het geval was. „Insiders" waarschuwen echter dat we ons geen al te groote illusies moeten maken: de kans, dat het hier, evenals op dat Leidsche plein, slechts, gaat óm een tijdelijk ontstoken lichtpunt, is volgens hen vrij groot. Maar ook tijdelijk aange name zaken worden door ons dankbaar aanvaard. En nieuwe hoop, nu ook „dé beurs", die tweede graadmeter voor speci aal Amsterdam, vrijwel constant „beter" blijft, in verband voornamelijk ook met een aanhoudende „verbetering" van „Ame rika,mogen we dan voorzichtelijk toch wel koesteren.'... Op het tweede lichtpunt hebben we in een vorigen brief al eens met een enkel woord de aandacht gevestigd. Het geldt hier het werkelijk „buitengewone" slagen van de Rembrand t- tentoonstelling, waaruit gebleken is, dat het publiek in deze tijden niet uitsluitend, -— naar men wel eens moest vreezen, getrokken wordt door bioscoop en sportveld... „Recordcijfers in de kunst, die niet uit sluitend „vermaak-kunst" is, al lang niet meer gewend. Des te verheugender is het, dat naar aanleiding van deze expositie dergelijke cijfers nu weer eens wel te ver melden vielen. Wethouder Boekman, die dezer dagen bij de officieele sluiting een slot- en dankwoord sprak, noemde de „eindcijfers" dan ook nog eens met extra enthousiasme: totaal aantal betalende be zoekers 122.613; 32.633 verkochte catalogi en 145 rondleidingen! Een van de lessen, die dit „onverwachte succes" geleerd heeft is, ook de wethouder wees hier op, dat de gelegenheid om onze musea 's avonds te bezoeken door talloos velen wordt gewaardeerd en aangegrepen. Het ligt dan ook in de bedoeling om te be ginnen het Rijksmuseum in de toekomst in de avond-uren veelvuldiger open te stel len en het zou ons niet verwonderen als ook dr. Knuttel, die men binnenkort als nieuwen directeur van hét Stedelijk Mu seum zal kunnen begroeten, dit Voorbeeld voor zijn instelling zou gaan volgen... Holle gebaren. Lichtpunten zoekt men hier over het algemeen niet op het Prinsenhof, althans meestal niet in de Raadszaal, waar de debatten meestal niet bijster hartverheffend plegen té zijn. Ook deze week, tijdens dë debatten over den werkloozen-steun, werden er weinig - lichtpunten ontstoken, of* het moest dan zijn de kalme en waar dige wijze waarop wethouder van Meurs, die zijn debuut als stadsbestuurder maakte, zijn beleid verdedigde. Er waren in ver band met den werkloozensteun twee voor stelen ingediend: het een van den cora.-. reünist Seegers, het andere van den R S.A.p.er Schmidt. De eerste wenschte dat B. en W. zich tot de Regeering zouden wenden „teneinde, hetzij door een bijslag op de uitkeeringen, hetzij door beschik: baarstelling van goedkoopere levensmidde len, de prijsstijging van levensmiddelen te comperiseergft"de tweede wilde een extra nooduitkeering en een extra bijslag voor brandstoffen, een en ander ook al in verband met genoemde prijsstijging. Wethouder van Meurs merkte terecht op, dat ook de Raad zich niet kan losmaken van bestaande regelingen en voorschriften waaraan niet alleen B. en W., maar ook de Raad, door toedoen van het Rijk ge bonden zijn. Het is dus een ijdel gebaar indien in den Raad voorstellen worden ge daan om steunnormen te verhoogen of uit te breiden, want dergelijke voorstellen gaan in tegen regelingen over welker vaststelling de Raad geen zeggenschap heeft. Een „strijdopdracht" tegen de Regeering, aldus de wethouder, kan door B. "en W: niet aanvaard worden. Waarbij nij niet zei, maar wél bedoelde: „We zouden toch aan het korste eind trekken, gezien ook de dreiging van den... boeman- Regeerings-commissaris..." Zoowel de heer Seegers als de heer Schmidt spraken, met den wethouder, van een ijdel, een „hol" gebaar, en bedoelden daarmede dan wederkeérfg elkander voorstellen. Zij hadden beiden gelijk. En overigens bleken zij één te zijn in hun concurrentie-zucht tegenover de S.D.A.P., die ook hier weder om „des Pudels Kern" mag heeten. In- tusschen mag men er op vertrouwen, dat B. en W. in voortdurend overleg met „den Haag" alles zullen doen om in het groot en op onderdeelen de belangen der hoofd stedelijke ondersteunden zoo goed mogelijk te behartigen eri verder zegden zij een onderzoek toe naar de mogelijkheid op nieuw tegen lage prijzen groenten beschik baar te stellen, evenals kolen, enz. Hoe staat het hu verder met die „prijs stijging", dië hier door de genoemde voor stellers min of meer onrustbarend werd genoemd? Op grond van de nuchtere feiten, zoo 'zeide wethouder van Meurs het ook, kan men niet in het algemeen en van alle levensmiddelen tezamen van prijsstijging spreken: door bepaalde om standigheden is de broodprijs b.v. wel ge stegen en zoo ook van enkele andere arti kelen (waarbij; de ziekelijke „hamster neiging" van al te voorzichtigen en door het Abessinisch avontuur wat uit het lood geslagen lieden en rol speelden!, maar daartegenover staat echter weer voor an dere artikelen een daling... Een stevig argument, dat een „gebaar" minder hol zou kunnen maken, ligt ook hier dus niet. Nóg een lichtpunt! Nederland is met recht trots op zijn luchtverkeer. Onder de landen van Europa maakt het kleine landje, dat om met een gevleugeld Koninklijk woord te spre ken, groot tracht te zijn in die dingen waarin een klein land groot kan zijn, lang geen slecht figuur en wie Luchtvaart zegt in Néderland, zegt Schiphol! Het was ech ter tot nu tóe met, dat Schiphol een beetje raar. Gróotsch' Van aanleg, ruim gebouwd met alle cacomodatie voor een groot in ternationaal verkeer, gelegen onder den rook van Amsterdam, was het slechts te bereiken langs een weggetje, dateerende van Fioris de Vijfde, die hier of daar omtrent;. -4- op de Valkenjacht ging. Kin derhoofdjes- vormden het liefelijke weg dek, waarop uw auto en die van boven- gemernoreerde internationale beroemd heden op en neer danste, als gold het een wedstrijd tusschen het uithoudings vermogen van de autoveren en uw lever! Een bruggetje over de Ringvaart, zóo smal, dat er slechts een auto in één rich ting tegelijk over kon en welk gezegd bruggetje dan nog ettelijke malen per et maal opengedraaid werd ten behoeve van tjalken, sleepers en andere langzaam voortsukkelende schuiten in de Ringvaart. Enfin, u begrijpt het! Het modernste vin het modernste aan den overkant van de Ringvaart en de weg er heen: middel- eeuwsch. Daar is thans een eind aan ge komen. Het eerste gedeelte van den snel weg AmsterdamDen Haag, door de Haarlemmermeer is nu in gebruik geko men en daarmede is Schiphol op 10 minu ten afstand van het zuidelijk gedeelte van de stad gebracht. Daarom ook zoo belang rijk omdat Schiphol meer en meer een uit- gaanspunt „dreigt" te worden van het Amsterdamsche Publiek en natuurlijk niet minder van hét Nederlandsehe Publiek in het algemeen, dat 's zomers met autocars vol wordt aangevoerd schoolkinderen b.v. Zoo was het oezoek in dit nog niet geheel afgeloopen jaar 300.000. De bekende K.L.M.-bussen, die de passagiers van het kantoortje op het Leidscheplein naar Schiphol brengen, hadden vroeger een uur noodig om het vligeveld te bereiken; dit was al teruggebracht tot 26 minuten en thans zijn weer 10 minuten gewonnen, zoodat de moderne zakenman in 16 minu ten na aankomst per vliegtuig het hartje van de city bereikt. Weer een schrede naar Amsterdam-Wereldstad!, het bekende mot to van het Initiatief Comité Amsterdam, in de wandeling Ica genoemd. Dit Comité liét zich bij de opening dan ook niet onbetuigd door aan dé opening een fees telijk karakter te geven. Vanaf het Ame- rican-hotel op het Leidscheplein vertrok ken vele auto's naar Schiphol. Op het punt, waar de nieuwe snel-weg uitkomt op den Sioterstraatweg waren de gebrui kelijke lintjes gespannen, die na speeches over en weer, werden stuk gereden door de eerste auto die „over de brug" kwam. Heelemaal klaar is deze weg, die tus schen twee haakjes meer dan drie ton per kilometer heeft gekost, nog niet. Met het oog op de nog komende verzakkingen van het gestorte zand in de veenlaag, is voorloopig SIëchts een klinkerbestrating aangebracht, die immers gemakkelijk be werkt kan worden. Heeft de weg zich een maal „gezet", dan wordt tot asphalteering overgegaan. Een groote wensch blijft ech ter in deze verbinding met Schiphol be staan n.1. de dringend noodige verbetering van dót deel, dat Amsterdam onder haar hoede heeft. Waar de door het Rijk aan gelegde weg beschikt over twee autoba nen voor op- en afgaand verkeer, rij wiel- en wandelpaden, is op het Amster damsche grondgebied slechts een nauwe bochtige weg ter beschikking voor alles wat van den weg gebruik maakt. Daar heerscht een gezellig hutjemutje van au to's, paardentractie, fietsers, kinderwa gens, wandelaars en zich op andere wijze zich voortbewegende burgers, zoodat het te vreezen is, dat bjj hoogtij dagen in het vliegwezen zooals wij die al zooveel ge kend hebben, en waarbij half Amsterdam naar Schiphol trekt, het zal spaak loo- pen! Maai hoe het zij, laten wij niet te zwartgallig zijn en by dit groote licht punt deze kleine schaduwzijde aanvaar den. in het besef, dat het Gemeentebestuur daar binnen niet al te langen tijd naar wij hopen een eind aan zal maken. De eeuwige Rokin-kwestic Konden wij hierboven gewagen van een lichtpunt, of de Rokin-kwestie nog een maal een lichtpunt zal worden staat te bezien. Het is zoo langzamerhand een Hoofdstedelijke gewoonte en eere-zaak geworden om de befaamde Rokin-kwes- tie zóó lang te rekken tot de zittingstijd van den Raad bijna verstreken is, het dan uit te stellen tot den nieuwen Raad en zoo het spelletje maar weer van voren af aan. Thans is er weer een uitvoerige nota van B en W. gereed met betrekking tot de nog steeds aa. bangig zijnde Rokin-plan- nen. Deze nota bevat een gemotiveerde be strijding van het door het vorig college van B. en W. bij den Raad ingediende voordracht tot verbetering van het Rokin. Volgens bovengenoemde gewoonte en eerezaak zal deze nota in den Raad wel slepende worden gehouden, tot een nieuw college van B. en W. weer deze nota gaat bestrijder en dus wéér terugkomt op het thans ingenomen standpunt. En zoo zal het gaan tot in de lengte van dagen! Mis schien dat de Amsterdamsche briefschrij ver van het jaar 2000 U zal kunnen be richten, dat een Commissie van Onderzoek is ingesteld inzake de Rokin-kwestie, dat Advies zal worden uitgebracht en dat bin nenkort dat zal dan omstreeks 2500 zijn een definiteif besluit van het Ge meentebestuur inzake de Rokin-kwestie te verwachten is, als dan intusschen niet een petitionnement uit de burgerij opschorting heeft gevraagd van de hangende Rokin- plannen enz., enz. Hoe het zij, zelfs voor Juffrouw Fenna, die toch onbestreden de meest succesvolle Amsterdamsche „pla neet-lezeres" is, 'blijft de Rokin-kwestie een duister punt! Amice, Alweer is er een week voorbij, kerel de torn begint op te schieten, nog maar één winter zul je zonder me, op de Hoofdgr. en de Kanaalweg moeten schaatsenrijden, en dan ben ik er ook weer bij. Het is nu herfst in Nieuwediep en het is voor de 5e maal aan één stuk, dat ik dat nu mis en we het met een kenteringetje moeten doen. Kun je je voorstellen, Klaas hoe ik, die reeds op mijn vierde jaar door de stra ten van onze Jutterij liep, verlang naar de gierende windstooten uit de dwarsstraten van de Hoofdgracht. Hoe ik er naar ver lang om weer eens op het Wierhoofd te staan of bij het torentje van van der Ster- re. Maar zooals gezegd, voorloopig doen we het met de opkomende Westmoeson, die nog wel geen regen geeft, maar die toch zoo tegen een uur of vijf 's middags de zon ach ter de wolken doet gaan, nu en dat is al een heele opluchting onder je helmhoedje. Het is anders op Java nog kurkdroog getuige de vele boschbranden die er optreden. Op de hellingen van de Tenger neemt het zelfs een catastrofale afmeting aan. De vlam menzee ging op een half Uur afstand van Ranoe Pani voorbij, men is de brand nog steeds niet meester. Er is ook in de ber gen de laatste drie maanden vrijwel geen regen gevallen. Kun je na gaan, hoe droog of het er is. Ik lees nu juist in de krant, dat het op de helling van de Ringgit naar de top van de Ardjoeno toe ook aan het branden is. Op de athletiekwedstrijden van de Jaar markt behaalde Zeemacht in de werpnum- mers weer een goed succes. Eenige eerste prijzen vielen haar ten deel. Waarbij tevens kampioenschappen van Java gewonnen werden. Van de voetballerij van het eerste hoo- ren we weinig tegenwoordig. Wel van het tweede elftal dat in de reserve klasse speelt, maar dat staat op het oogenblik met nul gewonnen wedstrijden onderaan. Het elftal van het vliegkamp „MLD" doet flink zijn best. Die maken zelfs kans in de eerste klasse op het kampioenschap. Op het oogenblik staan ze nummer drie. Ik geloof dat ze daar op Morokrembangan wel 8 elftallen hebben. Nu, ik was er laatst eens, maar ze hebben daar ook één van de mooiste speelvelden van heel Soerabaja. De droogdokmaatsihappij op Perak, j waar we vroeger met de „kapal toedjoe" dokten en we nog regelmatig met Hr. Ms. „Java" en „Sumatra" naar toe gaan, ju bileert. Natuurlijk gaf de Marine van de Oedjong ook blijk van belangstelling. Zoowel de Marine commandant, kolonel Jolles, als de directeur van het M.E. mijn heer Heringa waren ter receptie aanwezig Op den Oedjongweg had j.1. Vrijdagavond weer een allerdroevigst auto-ongeluk plaats hetgeen aan den majoor-ziekenverpleger Vreeke het leven kostte. Zaterdag d.a.v. was de begrafenis met militaire honneurs. Het blijft toch altijd uitkijken, daar waar Dokweg en Pasiranweg op den Oedjong weg uitkomen. De kali Begirian begint zoo langzamerhand gedempt te raken. Het fort Prins Hendrik wat men aan het sloopen is, levert het dempmateriaal. Nu kunnen we weer, zonder te veel door de stank te moe ten, langs den kortsten weg van de Oedjong naar Ketabang fietsen. Het is wel een groote verbetering en als je niet gauw voortmaakt met hier te komen, wel kerel, dan vindt je op de plaats van die vroegere kali een pracht van een boulevard met allerhande toko's. Bovendien heb ik me laten vertellen, dat we nu ook langs dien kant de electrische naar de Oedjong krijgen. Wat zal die 's ochtends om half 7 vol zijn en wat zul len de zaken van de taxi's achteruit ga.n. We krijgen in Maart bezoek van de Duitsche kruiser „Karlsruh" in Priok. Die is er ook vlug bij met zijn vaarprogramma. Ik hoop maar dat we er ook naar toe gaan, want ik wil dat scheepje graag eens zien. Verder is er weinig nieuws van de Navy te vertellen, Klaas en daarom sluit ik de bus maar weer. Of nee, ik zou nog vergeten te zeggen dat het cercle gebouw tegen over de Simpang club thans ook weer be woond is en wel door een tweede muziek band en een tweede cabaret-gezelschap van de cercle „Hellendoorn", concurrentie is dus uitgesloten. Tutti Frutti staat ach ter een róod-wit-blauwe schutting, daar komt blijkbaar ook weer wat nieuws voor in de plaats. Maar nu stop ik toch hoor. Gonje, r HENK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1935 | | pagina 21